(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 17 خرداد 1389- شماره 19663

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دست خالي آمريكا در اجلاس بازنگري ان .پي.تي (نگاه)
247 نماينده : بيانات رهبرانقلاب فصل الخطاب است
خارج از دستور
واكنش فعالان سياسي به اظهارات مطهري
پاسخ قرآن كريم به شبهه گران جدايي دين از حكومت
كدخدايي: انديشه هاي امام راحل ضامن نجات اسلام است



دست خالي آمريكا در اجلاس بازنگري ان .پي.تي (نگاه)

احد كريم خاني

حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، رهبرمعظم انقلاب طي سخناني در نمازجمعه تاريخي هفته گذشته تهران كه همزمان با مراسم سالگرد ارتحال بنيانگذار انقلاب اسلامي، حضرت امام خميني(ره) در حرم مطهر ايشان برگزار شد، نتيجه اجلاس اخير بازنگري در معاهده منع گسترش تسليحات هسته اي معروف به ان.پي.تي را موفقيتي براي ايران و ناكامي ديگري براي آمريكا، رژيم صهيونيستي و قدرت هاي استعماري برشمردند.
ايشان در اين باره فرمودند: «حادثه مهم ديگري كه خوب است ملت ما به اهميت آن توجه داشته باشد، مسئله گردهمايي طولاني مربوط به ان.پي.تي در نيويورك است. اصلاً اين گردهمايي را تشكيل داده بودند تا قدرت هاي زورگو بتوانند ملت هايي را كه هنوز به انرژي هسته اي دسترسي پيدا نكرده اند، باز هم محدودتر كنند و موانع سر راه آنها را افزايش دهند و البته مايل بودند و برنامه ريزي هم كرده بودند تا در اين اجلاس به خصوص كينه ورزي خود را نسبت به جمهوري اسلامي آشكار كنند، اما درست عكس آن چيزي كه مي خواستند، اتفاق افتاد.»
اجلاس بازنگري در معاهده ان.پي.تي هر 5 سال يكبار با حضور تمامي اعضاي اين معاهده برگزار مي شود. اشاره رهبرمعظم انقلاب به آخرين اجلاس اين معاهده است كه از 13 ارديبهشت ماه سالجاري در نيويورك آغاز و شامگاه جمعه 7 خردادماه با صدور بيانيه اي به كار خود پايان داد.
نگاهي به اهداف و برنامه هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي و همچنين مقايسه آنها با نتايج به دست آمده در بيانيه پاياني اين اجلاس به وضوح ناكامي قدرت هاي استعماري در اين عرصه را نشان مي دهد.
آمريكائي ها در جريان يك ماه نبرد ديپلماتيك با ايران و كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها سه هدف اساسي را دنبال مي كردند:
1- محدود كردن غني سازي اورانيوم: طرح واشنگتن و قدرت هاي استعماري اين بود كه با ايده فريبكارانه تشكيل «بانك سوخت» از يك سو مانع دستيابي كشورهاي در حال توسعه به دانش غني سازي اورانيوم شوند و از سوي ديگر غني سازي در برخي كشورهاي ديگر از جمله ايران را محدود كنند.
در همين راستا آمريكائي ها قبل از مذاكرات نيويورك پيمان «استارت جديد» را با روس ها امضا كردند كه براساس آن واشنگتن و مسكو سلاح هاي هسته اي خود را تقليل داده و در عوض بروز رساني و بالا بردن كيفيت برخي از آنها را در دستور كار قرار خواهند داد.
واقعيت اين است كه دارندگان تسليحات هسته اي به اين نتيجه رسيده اند اكنون عصر استفاده از بمب اتم به سر آمده و اين كشورها ديگر توان پرداخت هزينه هاي كلان براي نگهداري از اين سلاح ها را كه بخش عمده اي از آنها فرسوده و تاريخ مصرفشان گذشته است، ندارند. در اولين گزارش «يوكيا آمانو» مديركل جديد آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره فعاليت هاي هسته اي ايران كه اواخر سال گذشته منتشر شد نسبت به صلح آميز بودن ماهيت برنامه هسته اي ايران ابراز ترديد شده بود. با اين وجود آمريكائي ها با دستمايه قرار دادن اين گزارش و امضاي پيمان جديد با روس ها اينچنين ادعا كردند زماني كه ما به سمت خلع سلاح خود پيش مي رويم ايران ديگر هيچ توجيهي براي ادامه برنامه غني سازي اورانيوم خود كه هدف آن رفتن به سمت ساخت تسليحات هسته اي است، ندارد.
2- غير ممكن كردن خروج از ان.پي.تي: يكي ديگر از اهدافي كه آمريكائي ها دنبال آن بودند گنجاندن بندي در بيانيه پاياني اجلاس كه به موجب آن هيچ يك از اعضاي ان.پي.تي حق خروج از اين معاهده را ندارند. هر چند جمهوري اسلامي ايران طي چند سال گذشته به رغم بي مهري هاي فراوان آژانس و قدرت هاي غربي همواره خود را ملزم به رعايت مفاد معاهده ان.پي.تي دانسته است اما اين واقعيت را نبايد ناديده گرفت كه هدف اصلي عضويت كشورها در اين معاهده تسهيل در برخورداري و استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي است حال اگر زماني اين معاهده به ابزاري براي محروم كردن كشورها از دانش هسته اي تبديل شود، ديگر هيچ توجيهي براي ادامه عضويت در آن باقي نمي ماند.
3- ملزم كردن كشورها به امضاي پروتكل الحاقي: به موجب اين پروتكل هر كشوري كه آن را امضا كند بايد امكان دسترسي به تمام افراد و مراكز، حتي غيرهسته اي خود را براي بازرسان آژانس فراهم آورد.
نتيجه عملكرد مديريت جريان اصلاحات بر برنامه هسته اي كشورمان كه منجر به پذيرش داوطلبانه اين پروتكل شد نشان مي دهد كه امضاي آن جز فراهم آوردن زمينه جاسوسي بازرسان آژانس از فعاليت ها و مراكز حساس نظامي كشور دستاورد ديگري ندارد.
در جبهه مقابل غرب، ايران و كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در اين كنفرانس ضمن مخالفت با موارد ذكر شده دو هدف اساسي را دنبال مي كردند:
1- ملزم كردن رژيم صهيونيستي به امضاي معاهده ان . پي.تي
2- تعيين جدول زماني براي خلع سلاح دارندگان تسليحات هسته اي
اما سند پاياني كنفرانس بازنگري در معاهده منع توليد و اشاعه سلاح هاي هسته اي كه پس از يك ماه كار تخصصي و فشرده در اين اجلاس صادر شد، دستاورد ديگري براي ديپلماسي هسته اي ايران محسوب مي شود چرا كه در اين بيانيه آمريكايي ها به هيچ يك از اهداف خود دست نيافتند.
در اين سند كه مفاد آن براي برخي قدرت ها و رژيم هاي صاحب سلاح هاي هسته اي غيرقابل انتظار بود و سبب آشفتگي آنان شد، بر حق كشورهاي امضا كننده معاهده ان. پي.تي براي برخورداري و استفاده از فناوري صلح آميز هسته اي تاكيد شده است.
در سند ياد شده، علاوه بر آن كه بر ضرورت عادي شدن منطقه خاورميانه از سلاح هاي هسته اي به صراحت تاكيد شده، 189 كشور شركت كننده در اجلاس نيويورك با امضاي اين سند، بطور آشكار خواستار پيوستن رژيم صهيونيستي به جمع امضا كنندگان ان. پي.تي و دسترسي بازرسان آژانس به زرادخانه هاي هسته اي اين رژيم شدند- ضمن آن كه جمهوري اسلامي ايران موجوديت اسرائيل را غيرقانوني مي داند.
جمهوري اسلامي ايران همواره رژيم صهيونيستي را به عنوان تنها دارنده سلاح اتمي در منطقه، اصلي ترين ريشه و عامل ناامني در منطقه خاورميانه عنوان كرده است و در اين اجلاس كه 189 كشور به همين نتيجه رسيده و خواستار پيوستن رژيم صهيونيستي به جمع امضا كنندگان معاهده ان. پي.تي شدند، اين حركت جهاني دليلي بر اثبات حقانيت مواضع تهران در قبال اين رژيم جعلي و اشغالگر محسوب مي شود.
آنگونه كه مقامات صهيونيستي اذعان كرده اند، انتظارشان اين بود كه سند نهايي كنفرانس بازنگري ان. پي.تي برنامه هسته اي ايران را هدف قرار دهد اما نه تنها چنين اتفاقي رخ نداد و حتي يك بار هم نام جمهوري اسلامي ايران در اين سند آورده نشد بلكه سند ياد شده برنامه هسته اي تسليحاتي اسرائيل را هدف گرفته است.
اوج ناكامي آمريكايي ها در اين اجلاس تا حدي بود كه «باراك اوباما» رئيس جمهور اين كشور در انتقاد از سند نهايي كنفرانس نيويورك به صراحت گفت: «ما عميقا با تلاش هايي كه اسرائيل را به تبعيت از الزامات ان. پي.تي وادار كند، مخالفيم.»
كارشناسان و تحليلگران سياسي معتقدند، اين كنفرانس برخلاف چند كنفرانس مشابه ديگر كه طي ساليان گذشته برگزار شده بود، موفقيت آميز و گامي به جلو بود و هر چند درآن تاريخ مشخصي براي خلع سلاح قدرت هاي هسته اي مشخص نگرديد اما منجر به صدور بيانيه اي شد كه مي تواند مبناي خوبي براي بسترسازي و حركت واقعي در مسير خلع سلاح هسته اي جهان باشد.

 



با انتشار بيانيه اي در مجلس اعلام شد
247 نماينده : بيانات رهبرانقلاب فصل الخطاب است

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در بيانيه اي با اعلام حمايت از بيانات رهبرمعظم انقلاب در سالروز ارتحال امام خميني(ره) تاكيد كردند همه بايد سخنان رهبرانقلاب را فصل الخطاب بدانند.
اين بيانيه كه پيش از پايان جلسه علني ديروز مجلس قرائت شد به امضاي 247 نفر از نمايندگان مجلس (تمامي نمايندگان حاضر در صحن) رسيده بود.
متن كامل اين بيانيه به شرح زير است:
جمعه 14 خردادماه 1389 فرصت ديگري پيش آورد تا ملت ايران با امام(ره) و راه نوراني ايشان تجديد پيمان كنند.
حضور باشكوه مردم از سراسر كشور پيرامون مرقد مطهر امام راحل و برپايي نمازجمعه اي افتخارآفرين به امامت رهبرمعظم انقلاب اسلامي جلوه روشني از عظمت انقلاب اسلامي بود.
رهبرمعظم انقلاب در خطبه هاي نمازجمعه با بيان دقيق شاخص هاي راه امام(ره)، محك و ميزاني مطمئن و معتبر به دست دادند تا چراغ راه امروز و فرداي جويندگان و پويندگان راه امام باشد.
ايشان خطر كساني را كه با ادعاي پيروي از راه امام خميني(ره) و با تمسك به آشنايي خود با امام، افكار و عقايد خود را به امام راحل نسبت مي دهند گوشزد فرموده و هشدار دادند: اگر روشي منطقي و عقل پسند براي دستيابي به راه روشن به انديشه ها و آرمان هاي امام(ره) وجود نداشته باشد، هر كس مي تواند كج راهه و بيراهه اي را كه در پيش گرفته راه امام خميني(ره) بنامد و موجب انحراف شود.
رهبرمعظم انقلاب در خطبه نخست نمازجمعه 14 خرداد 1389 بر لزوم توجه به جامعيت سخنان امام تاكيد كردند و بعضي مدعيان را از حذف بخش هايي از ديدگاه ها و ناديده گرفتن جنبهن هاي اين سيره امام(ره) كه مورد علاقه دشمنان انقلاب اسلامي نيست، برحذر داشته و جاذبه و دافعه امام راحل را يادآور شدند.
رهبر فرزانه انقلاب، دفاع امام خميني(ره) را از ملت مظلوم فلسطين نمونه اي روشن از حق طلبي و ظلم ستيزي آن بزرگوار دانستند و كشتار بي رحمانه و ددمنشانه سربازان صهيونيست را در حمله وحشيانه به كشتي هاي حامل امدادگران و محاصره شدگان مظلوم غزه، گواه روشني بر طبيعت ظالم و انسان ستيز رژيم اشغالگر قدس معرفي كردند.
ايشان با تبيين ابعاد اين حمله جهانيان را به ادامه ارسال كاروان هاي ديگري به دنبال كاروان آزادي براي شكست محاصره غزه دعوت كردند و صحت اعتقاد امام راحل را بر لزوم حذف رژيم غاصب و جعلي اسرائيل از منطقه يادآور شدند.
رهبرمعظم انقلاب با اشاره به حوادث سال 88 و مواضع نادرست و انحرافي بعضي اشخاص به روشني نادرستي انتساب آن افراد و مواضع را به آن بزرگوار تبيين كردند و كساني را كه با رفتار يا گفتار خود اين مدعيان را تاييد مي كنند يا مقابل اين انحرافات سكوت مي كنند، سرزنش كردند و به صراحت اعلام كردند كه ميزان حال فعلي افراد است و اگر حال فعلي برخي افراد نقطه مقابل وضعيت گذشته آنان باشد آن گذشته در مقايسه با حال فعلي آنان كارايي ندارد.
رهبري با يادآوري سيره و سنت امام راحل همگان را در اظهارنظر نسبت به ديگران به رعايت حق و عدل و انصاف فراخواندند و از زياده روي و افراط در خصومت پرهيز دادند.
ما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي كه امضاكننده اين بيانيه هستيم ضمن تشكر از مردم آگاه، با ايمان و انقلابي كشورمان كه در همه شهرها و از جمله تهران وفاداري خود را نسبت به امام عزيز به اثبات رساندند، اعلام مي كنيم كه همه بايد سخنان رهبرمعظم انقلاب را فصل الخطاب بدانند و با عمل به رهنمودهاي ايشان و توسل به حبل المتين ولايت، وحدت جامعه اسلامي را حفظ و استحكام بخشند.
از خداوند كريم براي روح ملكوتي امام بزرگوار علو درجات و براي رهبرمعظم انقلاب دوام، سلامت و طول عمر و براي ملت ايران در پيروي از راه امام و شناخت دقيق شاخص هاي آن راه طلب توفيق روزافزون مي كنيم.
ادامه رسيدگي
به لايحه تخلفات رانندگي
نمايندگان مجلس در بخشي از جلسه علني ديروز مواد ديگري از لايحه نحوه رسيدگي به تخلفات و اخذ جريمه هاي مربوط به امور حمل و نقل را بررسي و تصويب كردند.
براساس مصوبه نمايندگان يك- چنانچه متخلف داراي (30) نمره منفي باشد گواهينامه او به مدت سه ماه ضبط و در پايان مدت مزبور با پرداخت چهارصدهزار
(000/400)ريال جريمه نقدي به نفع خزانه عمومي مسترد مي شود.
دو- پس از اعمال مقررات موضوع بند فوق چنانچه در اثر ارتكاب تخلفات جديد (25) نمره منفي به متخلف تعلق گيرد گواهينامه او به مدت شش ماه ضبط و پس از انقضاء مدت مزبور و پرداخت ششصدهزار
(000/600)ريال به نفع خزانه عمومي مسترد مي گردد.
سه- هرگاه پس از اعمال مقررات بند فوق در اثر ارتكاب تخلفات جديد بيست نمره منفي به متخلف تعلق گيرد گواهينامه او ابطال مي گردد و بعد از يكسال مي تواند برابر مقررات و پس از طي دوره آموزشي و پرداخت يك ميليون (000/000/1)ريال به نفع خزانه عمومي گواهينامه جديد اخذ نمايد.
براساس تبصره اين مصوبه براي هر تخلف در هر بيست و چهار ساعت صرفاً يك بار نمره منفي محاسبه مي شود.
همچنين در صورتي كه متخلف به مدت شش ماه از زمان ارتكاب آخرين تخلف منجر به نمره منفي در بندهاي 1 و 2 و يك سال در بند (3) اين ماده، مرتكب هيچ يك از تخلفات راهنمايي و رانندگي نشود كليه نمره هاي منفي ناشي از تخلفات ارتكابي گذشته بلااثر مي گردد و تخلفات بعدي وي به عنوان تخلف اول او محسوب مي گردد.
متخلف مكلف است ظرف بيست روز پس از ابلاغ صورت وضعيت مربوط به نمرات منفي گواهينامه خود را به اداره راهنمايي و رانندگي مربوطه تسليم نمايد در صورت عدم تسليم در موعد مقرر راهنمايي و رانندگي پرونده مربوطه را به واحد رسيدگي به اعتراضات موضوع ماده (5) اين قانون ارسال تا پس از بررسي و عدم وجود عذر موجه علاوه بر جرايم فوق به تناسب، جرايم نقدي بندهاي اين ماده را تا دو برابر افزايش دهد، راهنمايي و رانندگي موظف است در هر نوبت كه نمره منفي به متخلف تعلق مي گيرد به نحو مقتضي او را درخصوص مطلع شدن از نمرات منفي راهنمايي كند.
كساني كه در مدت ضبط گواهينامه مبادرت به رانندگي مي كنند به مجازات مقرر براي رانندگي بدون گواهينامه محكوم مي شوند.
ابطال گواهينامه و يا گرفتن آزمون مجدد به جز موارد مصرح به موجب قانون ممنوع مي باشد.
نمايندگان همچنين مصوب كردند هرگاه ظرف مهلت چهارماه از تاريخ ابلاغ قبض جريمه متخلف جريمه مربوطه را پرداخت ننمايد از سوي راهنمايي و رانندگي اخطاريه كتبي به مهلت يك ماهه مبني بر پرداخت جريمه به وي ابلاغ مي گردد. در صورت پايان مهلت و عدم پرداخت، ضمن ضبط گواهينامه، پلاك وسيله نقليه تا زمان پرداخت جريمه در سامانه راهنمايي و رانندگي توقيف خواهد شد.
تبصره - در صورتي كه مبلغ جريمه خودرويي به ده ميليون (000/000/10) ريال برسد راهنمايي و رانندگي موظف است مراتب را به مالك خودرو اعلام و چنانچه ظرف مهلت يك ماه از تاريخ ابلاغ، مالك خودرو نسبت به پرداخت جريمه يا اعتراض به واحد مندرج در ماده (5) اين قانون اقدام ننمايد، راهنمايي و رانندگي مكلف به توقيف خودرو تا پرداخت جريمه مي باشد. در صورت اعتراض واحد مزبور موظف است در خصوص اين موارد ظرف يك هفته تعيين تكليف نمايد.
الزام رانندگان به همراه داشتن سه سند
رانندگان موظفند هنگام رانندگي گواهينامه، كارت خودرو و بيمه نامه معتبر شخص ثالث و براي خودروهايي كه بيش از پنج سال از توليد آنان مي گذرد برگه معاينه فني را به همراه داشته باشند و در صورت مطالبه ماموران راهنمايي و رانندگي آن را ارائه نمايند. ماموران در صورتي مدارك رانندگان را مطالبه مي كنند كه شاهد تخلف از سوي راننده بوده يا تحت تعقيب قضايي يا انتظامي باشد.
در صورتي كه هيچ يك از مدارك فوق به همراه راننده نباشد ماموران راهنمايي و رانندگي مي توانند تا زمان ارائه مدارك، خودرو را متوقف نمايند و در صورتي كه يكي از مدارك فوق يا شناسنامه يا كارت شناسايي معتبر به همراه راننده باشد ماموران مذكور موظفند با اخذ مدرك مذكور و ارائه رسيد بدون توقف وسيله نقليه راننده را ملزم به ارائه ساير مدارك و استرداد مدرك اخذ شده نمايند.
بروجردي: ملت ايران با موسوي و كروبي هيچ مماشاتي
نخواهند كرد
رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس تاكيد كرد ملت ايران با موسوي و كروبي هيچ مماشاتي نخواهند كرد.
علاءالدين بروجردي در نطق ديروزش در مجلس گفت: تجربه 30 ساله گذشته نشان داده است همه كساني كه در برابر جايگاه مقدس ولايت فقيه ايستاده اند و به اين شجره طيبه خيانت كرده اند، از ميان رفتند و امام با هيچ كس در اين زمينه مماشات نكرد، از جانشين امام گرفته تا رئيس جمهور وقت و وزير امور خارجه وقت و امروز نيز ملاك همان است و امت حزب الله در پيروي از مشي آن مرد بزرگ همه افرادي را كه از اين صراط مستقيم منحرف شدند، عليرغم سابقه طولاني پيروي از خط امام، طرد مي كنند و چقدر جاي تاسف است كه انسان كفران اين نعمت بزرگ را كند و در برابر اين آرمان هاي مقدس قرار گيرد.
نماينده مردم بروجرد در مجلس تاكيد كرد: ميرحسين موسوي و كروبي در آغاز راه فريب شيطان را خوردند و گمراه شدند و امروز و پس از گذشت يكسال و شنيدن نصيحت ها و اتمام حجت ها، وقتي كه مصر بر مواضع غلط خود هستند، ترديدي نبايد كرد كه در اين باتلاق بيشتر فرو خواهند رفت و فضاي جامعه كاملا نشان مي دهد ملتي كه صدها هزار از بهترين فرزندانش را براي برپايي حاكميت به قرآن و اهل بيت(ع) تقديم كرده اند، با اين گونه افراد هيچ مماشاتي نخواهند كرد و آنان را به بايگاني راكد تاريخ انقلاب خواهند سپرد.
بروجردي با اشاره به حمله رژيم صهيونيستي به كاروان آزادي، تصريح كرد: رژيم صهيونيستي گام به گام بر سرنوشت فرعون و جنودش نزديكتر مي شود.
وي درخاتمه گفت: اين يك سنت تغيير ناپذير الهي براي همه كساني است كه در برابر عدالت ايستاده اند و ظلم را پيشه كرده و جنايت را رقم زده اند.
دهقان: رهبري
كشتي انقلاب را به سلامت
از همه توطئه ها عبور داده اند
نماينده مردم طرقبه و چناران در مجلس گفت: امروز محك واقعي براي شناخت دوستداران امام پايبندي به بزرگترين ميراث ايشان يعني ولايت فقيه و پيروي از مصداق ولي فقيه است؛ رهبر معظم انقلاب پس از گذشت 21 سال از رحلت امام راحل با همان تدبير، درايت و شجاعت الهي امام با سعه صدر راه پر عظمت آن بزرگ مرد تاريخ را با عزت، صلابت و اقتدار پيش برده و اين كشتي انقلاب را از ميان همه طوفان ها و توطئه ها به سلامت عبور داده است.
محمد دهقان در نطقش خاطرنشان كرد:رهبر انقلاب در دو دهه اخير هر تهديدي را براي انقلاب به فرصتي بزرگ تبديل كرده است، البته ملت ايران نيز در 21 سال گذشته هيچ گاه در مسير عزت آفرين ولايت فقيه كوتاهي نكرده بلكه همواره در حوادث مهم و پيچيده بر پيروي از آرمان هاي امام و ولي فقيه خود تاكيد داشته است.
عضو هيئت رئيسه مجلس در ادامه اظهار داشت: بسياري از مسئولان، نمايندگان ملت و صاحبان قدرت نيز در اين سال ها توانستند به وصيت امام براي حفظ اين انقلاب الهي عمل كنند البته بايد اين واقعيت تلخ را هم قبول كرد كه كم نبودند كساني كه در اين امتحان الهي نتوانستند به وصيت امام خود عمل كنند.

 



خارج از دستور

احضار علي مطهري به هيات داوري فراكسيون اصولگرايان
يك عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي خبر داد كه علي مطهري به دليل توهين به مقامات ارشد نظام مورد مواخذه اين فراكسيون قرار گرفته است.
اين نماينده مجلس كه نخواست نامش در خبر ذكر شود، در گفت وگو با ايرنا اعلام كرد: صبح روز يكشنبه در پي تذكر متعدد اعضاي فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي به علي مطهري بابت مواضع اخير وي به ويژه يادداشتي كه در سايت ها منتشر شده است، هيات داوري فراكسيون اصولگرايان وي را احضار كرد و مورد مواخذه قرار داد.
اين نماينده مجلس افزود: در يادداشت اخير علي مطهري به رئيس جمهور و مقامات عالي كشورمان توهين شده است.
عضو فراكسيون اصولگرايان اظهار داشت: همچنين در اين يادداشت به مردمي كه اجازه ندادند سيدحسن خميني از فتنه گران دفاع كند، توهين شده است.
به گفته وي، هيات داوري فراكسيون اصولگرايان متشكل از 5 روحاني كه طبق آيين نامه و ضوابط اصولگرايي مهمترين وظيفه اش رسيدگي به تخلف اعضاي اين فراكسيون است مطهري را احضار كرده و از وي خواستار توضيح شدند.
اين نماينده مجلس گفت: علي مطهري پس از احضار توسط هيات داوري فراكسيون اصولگرايان اعلام كرده كه اين مواضع خود را تصحيح خواهد كرد.
گفتني است مواضع مطهري با استقبال رسانه هاي فتنه گر و غربي مواجه شده است.
در همين رابطه «محمود احمدي بيغش» عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي گفت: با توجه به مواضع علي مطهري تاكنون 50 نماينده در نامه اي به رييس هيات داوري فراكسيون اصولگرايان، خواستار اخراج وي از اين فراكسيون شدند.
واكنش رسايي به سخنان لاريجاني
درباره جلسه كميسيون اصل 90 با رئيس جمهور
اظهارات لاريجاني در جلسه علني ديروز مجلس درباره محتواي جلسه رئيس جمهوري با كميسيون اصل 90 واكنش نماينده تهران را در پي داشت كه در نهايت رئيس كميسيون اصل 90 گزارشي از اين جلسه به نمايندگان ارايه كرد.
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام حميد رسايي عضو فراكسيون انقلاب اسلامي به سخنان علي لاريجاني در جلسه علني مجلس درخصوص اظهارات رئيس جمهوري در نشست محرمانه با كميسيون اصل 90 اعتراض كرد.
وي در تذكري آيين نامه اي خطاب به لاريجاني اظهار داشت: شايسته است شما به عنوان رئيس مجلس هميشه اينگونه از حقوق مجلس دفاع كنيد.
رسايي تاكيد كرد: بخشي از سخنان شما به سخنان منسوب به رئيس جمهور در ديدار با كميسيون اصل 90 مجلس است كه اين مسئله از سوي دفتر رئيس جمهوري تكذيب شده است.
نماينده مردم تهران در مجلس در عين حال خاطرنشان كرد: البته حتي اگر هم بخشي از اين حرف ها زده شده باشد، معتقديم نابجاست.
رسايي در ادامه به بيانيه جمعي از نمايندگان به رئيس قوه قضائيه اشاره كرد و گفت: دو هفته پيش نمايندگان نامه اي امضا كردند كه متن آن از تريبون مجلس هم قرائت شد؛ متن اين بيانيه تشكر از رئيس قوه قضائيه و در عين حال ارايه تذكرهايي مبني بر رسيدگي نكردن به شكايات افرادي كه اكنون فراري هستند، بود.
عضو فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس ادامه داد: اما متاسفانه رئيس قوه قضائيه تعابير نامناسبي درباره نمايندگان به كار برد و گفت كه براي مجلس متاسف است. اين در حالي است كه طبق قانون اساسي همه نمايندگان حق دارند درباره همه امور كشور اظهارنظر كنند ضمن آن كه آيين نامه داخلي مجلس اجازه صدور بيانيه و نامه را در موضوعات مختلف به نمايندگان داده است. رسايي خطاب به رئيس مجلس تاكيد كرد: انتظار بود همانگونه كه امروز از حقوق مجلس دفاع كرديد، يك تذكر عمومي مي داديد تا از جايگاه نمايندگان دفاع شود.
در اين هنگام هيات رئيسه مجلس به رسايي اعلام كرد كه وقت بيان تذكر وي به پايان رسيده است كه او هم در مقابل با اشاره به سخنراني طولاني علي لاريجاني در ابتداي جلسه علني ديروز اظهار داشت: لاريجاني هم بايد فقط 15 دقيقه صحبت مي كرد.
در ادامه لاريجاني در پاسخ به تذكر رسايي تاكيد كرد كه در سخنان آغاز جلسه علني مجلس به طور كلي از جايگاه مجلس دفاع و تاكيد كرده است كه همه قوا بايد شان مجلس را رعايت كنند.
وي سپس مدعي شد البته شما بايد توجه داشته باشيد هرچند نامه نمايندگان به رئيس قوه قضائيه منتشر شد اما برخي نمايندگان اعلام كردند كه آنچه كه قرائت شد همان موردي نبود كه آنان امضا كردند.
گفتني است لاريجاني در اظهارات آغازين جلسه علني ديروز تلويحا از سخنان رئيس جمهور در جلسه با كميسيون اصل 90 انتقاد كرد. اين انتقادات با ذوق زدگي برخي اعضاي فراكسيون اقليت از جمله كواكبيان روبرو شد تا حدي كه وي در تذكري خواستار دفاع لاريجاني از شأن مجلس شد.

 



واكنش فعالان سياسي به اظهارات مطهري

جمعي از نمايندگان مجلس و فعالان اصولگرادر مصاحبه هاي جداگانه نسبت به اظهارات اخير علي مطهري واكنش نشان دادند.
«محمد كوثري» نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با ايرنا با اشاره به اين كه «علي مطهري» در خصوص مناظره هاي تلويزيوني در ذهن خودش موضوعي را پرورش داده و مدام آن را تكرار مي كند، اظهار داشت: به هيچ وجه مشخص نيست كه علي مطهري بر چه اساس و مبنايي اين صحبت ها را مطرح مي كند. وي گفت: مطهري خود در سالگرد ارتحال امام خميني(ره) شاهد بود كه جمعيت ميليوني موضع اصلي خود را مشخص و از سران فتنه اعلام برائت كردند.
كوثري گفت: ايرانيان روز جمعه، با هم يكصدا خواهان مبارزه با سران فتنه شدند و اين درست نيست كه عده اي مي گويند كه اين افراد بسيار اندك بوده اند.
«حميد رسايي» عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي نيز در خصوص مواضع اخير علي مطهري و ياداشت توهين آميزش عليه رييس جمهور، مقامات عالي كشور و مردم گفت: مطهري براي نخستين بار نيست كه با مواضع نادرست ثابت كرده از بصيرت پدرش برخوردار نيست.
فاطمه آليا عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي هم درباره مواضع اخير علي مطهري گفت: مطهري از مقام نمايندگي مجلس شوراي اسلامي و از جايگاه پدرش سوء استفاده كرده است.
وي خاطر نشان كرد: توهين به نمازگزاران در جامعه ما عاقبت خوشي ندارد، مطهري بهتر است مطلب خود را يك بار ديگر بخواند و از نمازگزاران عذرخواهي بكنند.
وي افزود: همين نمازگزاران هستند كه اين انقلاب را نگه داشتند و بازنگري در اظهار نظر و عذرخواهي از مردم ، فرد را كوچك نمي كند.
حجت الاسلام والمسلمين جعفر شجوني نيز در اين باره اظهار داشت: مطهري براي نخستين بار نيست كه اينچنين مواضع نادرستي گرفته است. وي خاطرنشان كرد: ما از فرزندان شهيد بهشتي قطع اميد كرديم اما هنوز از فرزند شهيد مطهري قطع اميد نكرديم و اميدوار هستيم كه در اين خصوص تحقيق بيشتري صورت دهد و حرف خود را پس بگيرد.
عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز با بيان اينكه مواضع علي مطهري صددرصد نادرست است، گفت: اتفاقاتي كه رخ داد هيچ ارتباطي به رييس جمهور نداشت چرا كه اگر ايشان هم در آنجا حضور نداشتند مردم همانگونه از سيدحسن خميني پذيرايي مي كردند.
وي اضافه كرد: سيد حسن خميني و كساني كه در اين يكسال با سران فتنه همراهي كردند از امام خميني و حاج احمد آقا پيروي نكرده اند چه بسا كه اگر براي سخنراني يا براي نماز جمعه تهران نيز حاضر شوند باز مردم وجود آنها را برنمي تابند.
وي گفت: علي مطهري با اين حركت خودش نمي تواند سيد حسن را به جايگاه اوليه برگرداند و از اينكه گفته است تقصير رييس جمهوري است صد در صد دروغ مي باشد. شجوني اظهار داشت: مطهري متاسفانه گاهي حرف هايي مي زند كه نه در شان او و نه در شان خانواده اوست. عضو جامعه روحانيت مبارز افزود: سيد حسن خميني با اعمالي كه در اين يك سال گذشته داشته و با سران فتنه همراهي كرده و با زنداني ها ديد و بازديد داشته حال عكس العمل اعمال خودش را مي بيند.

 



پاسخ قرآن كريم به شبهه گران جدايي دين از حكومت

دلهاي مردم جزء ستاد خداست. دلهاي مردم به هر سمتي متوجه نخواهد شد ! انسان خيال مي كند مسلّط بر قلب خودش هست؛ اما قلب انسان در اختيار خود انسان نيست. اگر ثروت انسان، بدن انسان، حيثيّت انسان، وقت انسان در اختيار قلب او باشد؛ قلب او در اختيار ديگري است. خود قلب جزء جنود خداست و تا قلب يك امتي به سمت يك رهبري حركت نكند، آن رهبر پيروز نخواهد شد و وجود مبارك خليل حق،همين معنا را به خوبي درك كرد، به ذات أقدس له عرض كرد: پروردگارا ! فاجعل افئ دهً م ن النّاس تهو ي ل يه م(1). دلهاي عدّه اي را به سمت فرزندان من متوجه كن. اگر رهبري با اخلاص باشد، دلهاي مردم سربازان خداست. چيزي در عالم نيست كه سرباز خدا نباشد: ل لّه جنود السّماوات و الأرض (2). خداوند اين سربازها را به سمت رهبر نهضت متوجه مي كند.
بررسي شبهه منحوس جدايي دين از سياست و حكومت
مطلبي كه جزء مشكلات روز است وهمه شما، مخصوصاً نسل نو بايد بدانيد تا اين نهضت سالم باشد اين كه عدّه اي مي گويند: دين كاري با حكومت، سياست و مانند آن ندارد. اگر به آنها بگويند: پس پيغمبر چرا قيام كرد، ساليان متمادي جنگ كرد و بالأخره حكومتي تشكيل داد؛ علي بن أبيطالب چرا چندين سال جنگيد و حكومتي تشكيل داد، مي گويند: اينها را روي وظيفه انساني انجام مي دهند، نه روي وظيفه الهي؛ وحي اي نيآمده كه شما حكومت تشكيل بدهيد !! اينها چون انسانند و هر انساني موظّف است با ظلم مبارزه كند، اينها هم مبارزه كردند. وگرنه در هيچ جاي قرآن (معاذ الله) نيآمده كه شما حكومت تشكيل بدهيد، با ظالم مبارزه كنيد، سياستمدار باشيد و مانند آن. اين يك آفتي است كه الآن متأسفانه دامنگير برخي از روشنفكرها شده است !
لزوم آشنايي مردم، بالأخص جوانان و روحانيون با اوضاع روزگار
نسل جوان حتماً بايد بداند در اين مملكت چه مي گذرد و غالب مردم هم بايد بدانند در اين مملكت چه مي گذرد؛ مخصوصاً علماء و روحانيون. اين از بيانات نوراني امام صادق (ع) است كه مرحوم كليني در كتاب قيّم كافي نقل كرد كه: العال م ب زمان ه لا تهجم عليه اللّواب س (3). آن كسي كه به وضع روزگارش، به زمانش، به زمانه اش آشناست، حوادث بر او اشتباه نمي شود. عكس نقيض اين قضيه آن است كه: من هجمت عليه اللّواب س فليس ب عال م. آنكه فريب خورد، اشتباه كرد، آنكه نمي داند در چه فضائي زندگي مي كند، اوازنظر مكتب اهل بيت عالم نيست. عالم كسي است كه از وضع روزگارش با خبر باشد. بداند الآن چه آفتي در جامعه هست، در بين جوانها چه مشكلي هست، در نشريات و مطبوعات چه مشكلي هست، آنچه كه آسيب به نهضت مي رساند چيست، آنچه به انقلاب آسيب مي رساند چيست.
پاسخ قرآن كريم به شبهه گران جدايي دين از حكومت
اگر كسي گفت: حكومت، اسلامي نيست، سياست، اسلامي نيست، مسلمانها حكومت كردند، نه اسلام؛ اگر كسي بگويد: پيغمبر روي وحي حكومت تشكيل نداد، علي بن أبيطالب روي دستور دين حكومت تشكيل نداد؛بلكه چون مسلمان بود، يك فرد مبارز بود وچون آزاديخواه بود، حكومت تشكيل داد واين كارمربوط به اسلام نيست ! اسلام مربوط به اخلاق است و قيامت و تهذيب نفس و توحيد است و مانند آن. چنين كسي چون درست از قرآن اطلاع ندارد؛ شما اگر از قرآن بهره كافي برده باشيد و ببريد، مي توانيد جواب چنين آفتي را بدهيد.
شما طليعه سوره مبارك ابراهيم (ع) را كه مطالعه مي كنيد، مي بينيد آغاز اين سوره اين است:ك تاأ انزلناه ليك ل تخر ج النّاس م ن الظّلمات لي النّور ب ذن ربّ ه م لي ص راط العزيز الحميد. الله الّذ ي له ما ف ي السّماوات و ما ف ي الأرض (4). به پيامبر فرمود: اين كتاب براي تو نازل شد كه جامعه را نوراني كني. بعد از چند جمله، جامعه نوراني را شرح مي دهد. مي فرمايد: و لقد ارسلنا موسي لي قوم ه ب آيات نا ان اخر ج قومك م ن الظّلمات لي النّور(5). در جاي ديگر فرمود: و اورثنا القوم الّذ ين كانوا يستضعفون مشار ق الأرض و مغار بها(6)، حكومت را به عهده بگيرند و آيه: نريد ان نمنّ علي الّذ ين استضع فوا ف ي الأرض(7) شامل حال اين گروه بشود. فرمود: ما موساي كليم را رسول كرديم، معجزات به او داديم تا او حكومت طغيان را براندازد و بني اسرائيل را امام كند. آنكه مي گويد: ما در هيچ سر فصل از قرآن نداريم كه خدا به پيغمبري از انبياء دستور داده باشد كه مبارزه بكن و حكومتي را بر انداز و حكومتي را تأسيس كن؛ چنين كسي يا غافل است يا تغافل دارد؛ يا جاهل است يا تجاهل دارد. ولي شما اگر عالم باشيد؛ هم فريب غفلت را نمي خوريد، هم به دام تغافل مبتلا نمي شويد.
لزوم حضور يك عالم وارسته در هر شهر و روستا
رهبران دين، ائمه (عليهم السّلام) به ما دستور دادند، گفتند: اگر خواستيد ييلاق برويد، قشلاق باشيد؛ چه قشلاق تان، چه ييلاق تان، چه شهرتان، چه روستايتان؛ اگر خواستيد در آنجا زندگي كنيد، اوّل ببينيد يك روحاني وارسته در آنجا هست يا نيست ! جائي كه عالم ندارد، آنجا زندگي نكنيد؛ چون فريب دادن مردم كار آساني است. تنها سنگري كه جلوي تهاجم را مي گيرد، روحاني آگاه است. فرمودند: به اين فكر نباشيد آب چشمه اش گواراست يا نه، آبش زلال است يا نه، هواي آن خنك است يا نه ! اوّل ببينيد دين زن و بچه تان در خطر است يا نه، در امنيّت است يا نه. اگر جائي دين فرزندانتان در امنيّت نيست، نرويد. اگر دينتان محفوظ نيست، زندگي نكنيد؛ ولو آب و هوايش خوب و آبش گوارا باشد.
آثار مخرّب رواج تفكر منحوس « جدايي دين از سياست و حكومت »
اينكه گفتند: خوابيدن با يقين بهتر از عبادت با شك است، همين است.اگر كسي چنين حرفي را زد، صبغه ديني هم داشت، در مطبوعات رسمي مملكت در نظام اسلامي هم منتشر شد و چنين گفت كه: دين كاري با حكومت و سياست ندارد؛ آنگاه نهضت، رابطه اش را از مراكز مذهب جدا مي كند، قيام،رابطه اش را از حسينيه ها مي گيرد؛ وقتي گرفت، چنين انقلابي نمي ماند، چنين نهضتي دوام ندارد !
اگر اين نهضت امام راحل به ثمر رسيد و اگر اين انقلاب شكوفا شد، مديون سالار شهيدان است. به بركت حسينيه ها و مبارزه هاي نستوه اهل حسينيه بود كه اين مقصدها به تحقق و عينيّت رسيد. زمان بختيار راهپيمائي 400 هزار نفره به عنوان حمايت از قانون اساسي شاه، كار آساني بود. 400 هزار نفر در تهران حركت كردند، ولي با 400 هزار نفر مشكل آنها حل نشد ! امّا تاسوعا، عاشورا، أربعين، 28 صفر؛ اين 4 روز كار نهضت را يكسره كرد. يعني راهپيمائي چند ميليوني در اين 4 روز حرف اوّل را زد و اين راهپيمائي ها فقط و فقط به بركت كربلاي أبي عبدالله بود.
رزمندگان غيور و سلحشور، تربيت يافتگان حسينيه ها و مساجد
جريان آن سرباز شير پاك خورده اي را كه در تاسوعا گارد ويژه لويزان را به رگبار بست،شنيده ايد ! آن سرباز در تاسوعا ديد اينها تصميم گرفته اند مسلمانها را به خاك و خون بكشند، همه اينها را به رگبار بست. آن سرباز مثل اين جوانها، تربيت شده همين حسينيه ها بود. اگر گارد لويزان آن آسيب را ديد، به بركت تاسوعا بود و اگر آن راهپيمائي هاي عظيم كار انقلاب را به ثمر رساند، به بركت همين ايام بود. آنها مي خواهند فاصله بين حسينيه و نهضت، بين مسجد و نهضت، بين قرآن و نهضت، بين نهج البلاغه و نهضت؛ خلاصه يك كلام: بين «دين» و « نهضت » فاصله بيندازند تا مردم احساس وظيفه نكنند. مردم اگر احساس وظيفه نكردند، انقلابي نمي ماند ! انگيزه اي ندارند كه براي آب و خاك اينچنين شهيد بدهند !! تمام افرادي كه به شهادت نائل آمدند؛ فقط و فقط به عشق لقاء الله بود و بس. بنابراين هم آشنائي به شبهه هاي روز لازم است، هم انس به معارف دين.
ضرورت اهتمام به « سخنراني » به عنوان اصل و اساس مجالس
در كنار مداحي به عنوان فرع آن
...درعزاداريها هرگز به مداحي اكتفاء نكنيد؛ مداحي،مثل اذان و اقامه است، « سخنراني » مثل نماز است. اگر كسي فقط اذان و اقامه بگويد، نماز نخواند؛ چنين كسي اهل بهشت نيست ! مداحي دالان ورودي سخنراني است، دالان ورودي تفسير قرآن و شرح نهج البلاغه است، دالان ورودي فهميدن رساله ها و احكام است؛ كه انسان قرآن بفهمد، روايت بفهمد، دين را بفهمد، بعد بنالد. حتماً سخنران دعوت كنيد؛ ولو نيم ساعت، ولو 10 دقيقه. يك آيه را تفسير كند، يك حديث نوراني را تفسير كند كه شما عالماً بر گرديد. آنگاه اشكتان كه عالمانه ريخته شد، ثواب عظيمي دارد.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) در ديدار با اقشار مختلف مردم؛ دماوند ـ حسينيه احمد آباد؛ 13/ 3/ 1375
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) ابراهيم/ 37 (2) فتح/ 4 (3) الكافي/ 1/ 27 ـ ك تاب العقل و الجهل
(4) ابراهيم/ 1 و 2 (5) ابراهيم/ 5 (6) اعراف/ 137 (7) قصص/ 5

 



كدخدايي: انديشه هاي امام راحل ضامن نجات اسلام است

سخنگوي شوراي نگهبان تاكيد كرد كه افكار و انديشه هاي حضرت امام خميني(ره) در تمام زمينه ها ضامن نجات اسلام است.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، «عباسعلي كدخدايي» در بيست ويكمين سالگرد رحلت امام خميني(ره) كه توسط رايزني فرهنگي ايران در بلگراد برگزار شده بود، طي سخناني به تبيين جايگاه حضرت امام خميني(ره) و مقام رهبري نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و نقش وي در جهان اسلام و وحدت بين مسلمانان جهان پرداخت. وي با اشاره به اين كه راه و انديشه هاي امام خميني(ره) در همه عرصه ها جاري بوده و خواهد بود، گفت: حضرت امام بر دو مسئله بسيار مهم در رهبريت خود اتكا داشت، اول اجراي احكام اسلامي و الهي و دوم ايجاد وحدت بين مسلمانان جهان.
بنا بر اظهارات سخنگوي شوراي نگهبان قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، امام خميني استقلال، آزادي و عدالت ووحدت را اساسي ترين ستون انقلاب مي دانست و بر پشتوانه ملت و مردم از انقلاب تاكيد داشت و همواره در فكر وحدت بين تمامي مسلمانان جهان بود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14