(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 17 خرداد 1389- شماره 19663

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيت الله نوري همداني خواستار تبيين فتنه هاي آخرالزمان براي مردم شد
سازمان كنفرانس اسلامي جلسه اضطراري تشكيل داد
ناگفته هاي رئيس دفتر نظامي رهبر انقلاب از فرماندهي مقام معظم رهبري بر نيروهاي مسلح
درگذشت نماينده اصولگراي مردم لامرد و مهر در مجلس
وزير بهداشت با تأسيس دانشكده داروسازي در همدان موافقت كرد
بررسي لايحه استان البرز در كميسيون امنيت مجلس
معاون امور حوزه هاي علميه سراسر كشور:حوزه هاي علميه استان ها داراي شوراي مديريت مي شوند
اولين خاويار پرورشي كشور سال آينده به بازار مي آيد
كسب مدال نقره جهاني توسط دانش آموز كرجي
اختصاص يك هزار و 500 ميليارد ريال اعتبار براي تكميل بيمارستان هاي نيمه تمام
برگزاري اجلاس شوراي نمايندگان دائم سازمان اكو در رشت
تخصيص هزار ميليارد ريال براي طرح راه آهن تبريز - تهران
دكتر غلامعلي حداد عادل: ايران مركز آزاديخواهي در جهان است
از طريق هوايي شيراز به لندن وصل شد
استقبال كنفرانس ميراث شهري كشورهاي اسلامي از مقاله شهردار اصفهان
اخبار ادبي و هنري



آيت الله نوري همداني خواستار تبيين فتنه هاي آخرالزمان براي مردم شد

قم- خبرنگار كيهان:
آيت الله حسين نوري همداني با اشاره به موضوع فتنه ها در آخر الزمان در منابع حديثي گفت: يكي از مسائلي كه بايد به طور جدي به آن پرداخته شود، موضوع فتنه هاي پيش از ظهور است تا مردم بتوانند حق را از باطل تشخيص دهند.
به گزارش روابط عمومي مأسسه آينده روشن اين مرجع تقليد در ديدار با جمعي از مسئولان ششمين همايش بين المللي دكترين مهدويت و برخي از پژوهشگران و نويسندگان مهدوي كشور، ضمن عرض تسليت به مناسبت ايام ارتحال امام خميني و گراميداشت سالروز پانزدهم خرداد، گفت: همين جنبش پانزدهم خرداد كه يكي از محرك هاي اصلي انقلاب مقدس اسلامي بود، مرهون مسأله مهدويت است.
وي گفت: اين نظام الهي نظامي است كه ارتباط بسيار دقيقي با مهدويت دارد و اصل ايجاد آن هم به جهت نداي لبيكي بود كه مردم بنابر فطرت عدالت خواهانه خود به امام خميني دادند.
آيت الله نوري همداني، نداي نجات بخش امام را همان نداي بدر و حنين دانست و گفت: اين همان ندايي بود كه در برابر ناكثين، مارقين و قاسطين، اين بار از گلوي نايب امام برآورده شد و در نهايت با پيروزي انقلاب اسلامي به ثمر نشست.
وي گفت: فتنه اي كه در سال 88 رخ داد يكي از فتنه ها بود كه هنوز هم رگه هايي از آن ادامه دارد و شما بايد مردم را در مورد فتنه هاي پيش از ظهور آگاه سازيد تا آنها بتوانند حق را از باطل تشخيص دهند و دچار ضلال و گمراهي نشوند.

 



با هدف بررسي جنايات صهيونيست ها در غزه
سازمان كنفرانس اسلامي جلسه اضطراري تشكيل داد

سرويس سياسي-
در پي جنايت ددمنشانه رژيم صهيونيستي در حمله به ناوگان آزادي، وزراي خارجه كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي نشستي اضطراري در جده برگزار كردند.
در اين نشست اضطراري كشورهاي ايران، اندونزي، تركيه، فلسطين، سنگال و لبنان در سطح وزير امور خارجه شركت كردند و قطر، مالزي و عربستان نيز در سطح معاون وزير خارجه در اين نشست حضور يافتند.
سوريه و تاجيكستان هم فرستاده ويژه وزير امور خارجه شان را به اين نشست اعزام كردند.
راه هاي مقابله با جنايت رژيم صهيونيستي و تلاش براي شكستن محاصره اقتصادي باريكه غزه در اين نشست مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان كه پيش از اين در رايزني با احسان اوغلو دبير كل سازمان كنفرانس اسلامي خواستار برگزاري اجلاس فوق العاده اين سازمان شده بود. ديروز در جمع خبرنگاران در فرودگاه شهر جده با ابراز اميدواري نسبت به تصميمات مناسب از سوي سازمان كنفرانس اسلامي گفت: «اميدواريم اين تصميمات از ضمانت اجرايي خوبي برخوردار باشد. در عين حال معتقد هستيم اين حركت بايد تداوم يابد و خوشبختانه اقدام رژيم صهيونيستي موجب توقف جامعه بين المللي نشده است. هم اكنون كشتي هاي ديگري در مسير حركت به غزه هستند و اعلام شده كشتي هاي ديگري از برخي بنادر ديگر عازم هستند. ما فكر مي كنيم اين بار نام خوبي كه بر روي اين كاروان ها به عنوان آزادي نهادند منجر به تصميم بين المللي علاوه بر محكوميت شود.»
10 پيشنهاد مهم جمهوري اسلامي ايران به اجلاس جده
منوچهر متكي 10 پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران براي مقابله با جنايت رژيم صهيونيستي در حمله به كاروان آزادي و همچنين شكستن محاصره غزه را در اجلاس اضطراري كميته اجرايي وزراي خارجه كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي، مطرح كرد.
به گزارش ايرنا، منوچهر متكي در نشست دبيرخانه اجرايي سازمان كنفرانس اسلامي كه روز يكشنبه در جده برگزار شد، گفت: «حمله جنايتكارانه رژيم صهيونيستي به كشتي هاي حامل كمك هاي انسان دوستانه در آب هاي آزاد بين المللي در كاروان آزادي غزه را چيزي جز اقدام تروريستي و دزدي دريايي دولتي و نقض همه مقررات حقوق بين المللي و حقوق بشردوستانه بين المللي نمي توان ناميد. اين جنايت حلقه ديگري از زنجيره جنايت هاي بزرگي است كه حكومت شرير و ضد بشري صهيونيست ها در هفتمين دهه حيات ننگين خود مرتكب آن شدند.
وي افزود :اين جنايت نمونه ديگري از رفتار گستاخانه و بي رحمانه اين رژيم است كه مسلمانان منطقه و به خصوص مردم مظلوم فلسطين ده ها سال است كه با آنها مواجه مي باشند. حركت كشتي هاي حامل كمك هاي انسان دوستانه به سوي سواحل غزه، فقط يك كاروان كمك رساني نبود، بلكه افكار عمومي و وجدان هاي بيدار بشريت را از سراسر جهان نمايندگي مي كرد. اين حمله جنايتبار يكبار ديگر چهره واقعي صهيونيسم كه چهره خشن تري از فاشيسم است را به نمايش گذاشت.
متكي تصريح كرد :جامعه بين المللي بايد بينديشند كه چه پديده خطرناكي در منطقه حساس خاورميانه بر كشور غضب شده فلسطين و مردم مظلوم و داغديده آن مسلط شده است. فجايع جانسوز غزه آنچنان سبوعانه و دامنه آن به اندازه اي گسترده و نيت عاملان آن جنايت آشكار است كه هيچ عذر و بهانه اي براي سستي و بي تفاوتي را در مساعدت و امدادرساني به برادران مسلمان در غزه باقي نمي گذارد.
وزير امور خارجه كشورمان تاكيد كرد :فلسطين ديگر نه مساله عربي و حتي نه فقط مساله اسلامي است، بلكه مهم ترين مساله حقوق بشري در شرايط جاري بين المللي است. به اعتقاد ما مصيبت امروز فلسطين به خصوص غزه حاصل دل بستن به نهادهايي نظير شوراي امنيت است كه متاسفانه قدرت هايي كه سابقه طولاني در حمايت از رژيم صهيونيستي داشته و شريك جنايات اين رژيم به شمار مي آيند، تاكنون عملا مانع هرگونه اقدام اين شورا در جهت احقاق حقوق مردم مظلوم فلسطين شده اند. هرچند كه ما هم ايده دبير كل سازمان ملل را در خصوص تشكيل كميته حقيقت ياب در ارتباط با كاروان آزادي مي پذيريم، ولي نبايد فراموش كنيم كه بر سر گزارش قاضي ريچارد گلدستون، رييس كميته حقيقت ياب سازمان ملل درباره جنايات رژيم صهيونيستي چه بلايي آمد.
متكي افزود :ده ها سال به اميد به نتيجه رسيدن موافقتنامه هايي همچون اسلو، كمپ ديويد 2 و كنفرانس آناپوليس و مذاكرات غيرمستقيم كه امروزه شكل گرفته است، سرابي بيش نبوده و ملت فلسطين نشان داد كه حق خود را در مسير تعيين سرنوشت تنها از طريق مقاومت مشروع خويش محقق خواهد ساخت. در اين راستا سازمان كنفرانس اسلامي كه با هدف حمايت از مسجدالاقصي با پشتيباني از حقوق و مبارزات ملت فلسطين ايجاد شده، بايد از كليه ظرفيت هاي خود براي پايان دادن فوري محاصره مردم بي دفاع غزه استفاده كند و در جهت امدادرساني به آنان و رفع محاصره كامل و دائم اين منطقه اقدام نمايد.
وي تصريح كرد :از نظر ما شوراي امنيت سازمان ملل متحد بايد حوادث اخير كه تهديد عليه صلح و امنيت بين المللي است مورد توجه جدي قرار داده و با تصويب قطعنامه تحت فصل هفتم منشور ملل متحد مانع تجاوزگري بيش از پيش اين رژيم اشغالگر قدس شوند.
متكي افزود :كار نمادين و درخشان اعزام كاروان دريايي به غزه بايد در ده ها شكل و شيوه بارها تكرار شود تا حكومت جنايتكار صهيونيست و حاميان آن با قدرت شكست ناپذير وجدان هاي پاك بشري در سراسر جهان مواجه گردند.
وي در ادامه پيشنهادات ذيل را مطرح كرد :
1- محاكمه سران رژيم صهيونيستي به جرم جنايت مرتكبه
2- رفع كامل محاصره غزه و بازگشايي تمامي گذرگاه هاي ورود به غزه؛ در اين رابطه ما از برادران مصري خود مي خواهيم كه مجري كمك رساني به كشورهاي مسلمان و ساير ملت ها باشند و اجازه دهند وظايفشان را در خصوص ارسال كمك هاي بشردوستانه به انجام برسانند.
3- ارسال فوري كمك هاي بشردوستانه به غزه از هر طريق و وسيله ممكن اعم از زميني، دريايي و هوايي؛ ما نبايد به صهيونيست ها اجازه دهيم كه اين برداشت غلط را بكنند كه مي توانند راه ورود كمك هاي بشردوستانه به غزه را ببندند. ما نياز داريم كه ده ها كشتي بشردوستانه حتي الامكان با پرچم كشورهاي مختلف به سمت غزه روانه شود. مناسب است در اين مقطع زماني هر يك از اعضاي كنفرانس اسلامي به عنوان اولين گام حداقل يك كشتي حامل كمك هاي انساندوستانه براي مردم غزه ارسال نمايند.
4- ما همچنين بايد از همه سازمان هاي بشردوستانه و نيز كميته بين المللي صليب سرخ و هلال احمر بخواهيم كه در ارسال كمك هاي بشردوستانه شامل غذا، دارو و سوخت و مواد بهداشتي جهت رفع نيازهاي اوليه مردم غزه تعجيل نمايند.
5- پيگيري قضايي و وادار كردن رژيم صهيونيستي به پرداخت خسارت جاني و مالي به طور كلي به مردم غزه و كرانه باختري را به ويژه به سرنشينان كشتي هايي كه جان باخته، مجروح و يا دچار صدمه مالي شده اند.
6- تحميل تحريم هاي قوي بر رژيم صهيونيستي جهت ممانعت از تكرار چنين اعمال وحشيانه؛ كشورهاي اسلامي براساس قطعنامه سازمان كنفرانس اسلامي هرگونه روابط اقتصادي با اين رژيم را تحريم نمايند.
7- تعليق عضويت رژيم صهيونيستي در سازمان هاي بين المللي و منطقه اي
8- ما بايد از همه اعم از دولت هاي مسلمان و غيرمسلماني كه هنوز با رژيم صهيونيستي رابطه ديپلماتيك دارند بخواهيم كه روابط خود را با اين رژيم قطع كنند؛ در اين رابطه لازم است كه از كشورهاي ونزوئلا و بوليوي در آمريكاي لاتين و جمهوري اسلامي موريتاني به خاطر اينكه مناسبات خود را با اين رژيم قطع كرده اند، تشكر نماييم.
9- لازم است در يك پيام سياسي روشن، نه تنها به حاميان رژيم صهيونيستي، بلكه به ويژه آنهايي كه عليه قطعنامه حقوق بشر راي داده اند بدهيم تا به آنها بفهمانيم كه جهان اسلام نفاق و عدم صداقت آنها نسبت به احترام به حقوق بشر و قواعد بشردوستانه را فراموش نكرده است.
10- طي نامه اي به دبير كل سازمان ملل، بخواهيم كه نهايت حمايت خويش را از مردم مظلوم فلسطين با استفاده از كليه ابزارهاي لازم به عمل آورد و نسبت به تحقق تقاضاي مشروع ملت فلسطين اقدام نمايد.
در پنج سال گذشته بارها در دبيرخانه اين سازمان گرد هم آمديم و در اين خصوص سخن گفتيم اما نتيجه مطلوبي حاصل نشد. خوب است بپرسيم چرا؟
در خاتمه مايليم تاكيد نماييم چنانچه رژيم اشغالگر طي روزهاي آينده مجددا حملاتي را عليه مردم بي دفاع فلسطين شروع نمايد و همچنان به محاصره ضد انساني غزه ادامه دهد، بايد كشورهاي اسلامي موضوع را در سطح سران مورد بررسي قرار داده و تصميمات عيني، عملي و موثر براي كمك به مردم قهرمان فلسطين اتخاذ نمايند. در اين راستا جمهوري اسلامي آمادگي دارد ميزبان اين نشست مهم باشد.
سران رژيم صهيونيستي بايد محاكمه شوند
در همين حال، دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي خواستار تشكيل كميته حقوقي براي محاكمه سران رژيم صهيونيستي براساس قوانين بين المللي شد.
اكمل الدين احسان اوغلو ديروز در نشست اضطراري كميته اجرايي وزراي خارجه كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي گفت: در سال هاي 2006 تا 2008 تصميماتي در خصوص شكستن محاصره غزه و ارسال كمك هاي انسان دوستانه به مردم فلسطين توسط سازمان كنفرانس اسلامي به تصويب رسيد كه در حد حرف باقي ماند. امروز شرايط به گونه اي است كه مي توان به سمت اجراي سريع اين توافقات پيش رفت.
وي افزود: همچنين تماس هايي با سفراي كشورهاي اسلامي در نيويورك و وين گرفته شده تا آنان نيز راه هاي محاكمه سران رژيم صهيونيستي را بررسي و راهكارهاي شكستن محاصره غزه نيز به زودي تبيين شود.
تعليق اسرائيل
در سازمان هاي بين المللي
رياض مالكي وزيرخارجه فلسطين نيز با تشريح جنايت هاي اخير رژيم صهيونيستي در اين نشست گفت: جهانيان از توصيف جنايت هاي هولناك صهيونيست ها ناتوان و عاجزند. مساجد و خانه ها ويران شدند و هر روز شاهد تداوم جنايت ها در طول شصت سال از اعلام موجوديت اين رژيم اشغالگر تا به امروز هستيم، اما ظاهرا در جهان گوش شنوايي وجود نداشت.
وي تاكيد كرد: بايد عضويت اسرائيل در همه سازمان هاي بين المللي و منطقه اي و آموزشي به حالت تعليق درآيد.
وزير امور خارجه فلسطين اضافه كرد: بايد از همه كشورها خواسته شود تا سرمايه گذاري هاي خود را در اسرائيل متوقف كنند.
احمد داوود اغلو وزيرخارجه تركيه هم تاكيد كرد: ما نبايد در مقابل اين جنايت ها ساكت بنشينيم بايد از طريق كانال هاي رسمي و بين المللي و مردمي اين جنايت را محكوم كنيم. امروز بايد از اين ظرفيتي كه ايجاد شده و از اين روح همبستگي نهايت استفاده را بكنيم تا به محاصره غزه به صورت كامل پايان دهيم. امروز همه جهانيان خواستار رفع كامل محاصره غزه هستند.
همراه خان ظريفي وزير امورخارجه تاجيكستان نيز در اين نشست اضطراري گفت: بايد همبستگي اسلامي در سطح گسترده اي براي پايان دادن هرچه زودتر محاصره غزه انجام شود. همه ما بايد احساس مسئوليت تاريخي خود را نسبت به مردم فلسطين بيش از پيش نشان دهيم.

 



ناگفته هاي رئيس دفتر نظامي رهبر انقلاب از فرماندهي مقام معظم رهبري بر نيروهاي مسلح

رئيس دفتر نظامي رهبر انقلاب تدابير مقام معظم رهبري را علت رسيدن كشور به دستاوردهاي بزرگ نظامي دانست.
سردار شيرازي در گفت وگو با فارس، با بيان اينكه بنده مي توانم در حدود مديريت و فرماندهي ايشان بر نيروهاي مسلح مطالبي را عرض كنم، تصريح كرد: نگاه «حضرت آقا» به نيروهاي مسلح يك نگاه نزديك و روشن بوده و هست و شايد كسي از بيرون بگويد كه چطور يك روحاني و مجتهد مسلم بتواند با يك نگاهي تخصصي بر نيروهاي مسلح فرماندهي كند.
وي ادامه داد: كساني كه با آقا آشنايي دارند مي دانند كه ايشان پيش از انقلاب با ارتش و سيستم نظامي آشنا بوده و با آنها سروكار داشتند و اين امر نيز بواسطه مبارزات و زندان هايي بود كه در زمان طاغوت رفته اند.
رئيس دفتر نظامي فرمانده معظم كل قوا خاطرنشان كرد: آقا در ابتداي انقلاب نيز همين نگاه روشن را به ارتش داشتند و به همين دليل بود كه حضرت امام(ره) ايشان را به عنوان نماينده خود در امور ارتش انتخاب كردند و اين امر در زماني بود كه گروههاي ضد انقلاب شعار انحلال ارتش را سر مي دادند و در ابعاد مختلف براي تضعيف ارتش كار مي شد اما شايد تنها كسي كه ايستاد و به ارتش كمك كرد و آن را حفظ و در مسير صحيح قرار داد، شخص ايشان بود.
سردار شيرازي با بيان برخي تدابير و افكار روشن و بلند رهبر انقلاب درباره ارتش، اظهار داشت: ايشان در همان سال 58 تدابير روشن و نگاه بلند خود را در خصوص ارتش مطرح مي كردند و در همان زمان ارتشي ها ناباورانه به اين مباحث نگاه مي كردند كه يكي از اين موضوعات بحث خودكفايي در ارتش بود.
وي با بيان اينكه آقا از همان ابتدا اين باور را در ميان ارتشي ها ايجاد كردند كه در زمينه ساخت و توليد قدم بردارند و اين موضوع در آن زمان خيلي براي آنها ناباورانه بود گفت: بايد بدانيم امروز كه ما به چنين دستاوردهاي بزرگي در ساخت تجهيزات نظامي رسيده ايم در حقيقت يك تجربه 30 ساله در پشت آن نهفته است كه در آن روز شايد كمتر كسي چنين چيزي را باور مي كرد.
فرامين نظامي
مبتني بر نگاه الهي
رئيس دفتر نظامي رهبر انقلاب گفت: يكي از مصاديق مهم براي پي بردن به فرماندهي حكيمانه رهبر انقلاب بر نيروهاي مسلح اين است كه مي بينيم در طول 21 سال فرماندهي مستقيم بر نيروهاي مسلح حتي يك فرمان وجود ندارد كه ايشان صادر كرده باشند و سپس آن را پس بگيرند كه اين موضوع بسيارمهمي است.
سردار شيرازي تمامي فرامين رهبر انقلاب را مبتني بر تكليف و نگاه الهي دانست و گفت: هيچ گاه هيچيك از اطرافيان احساس نكردند كه آقا تصميمي را بر مبنايي جز اين گرفته باشند. ايشان در صدور فرمان خود، تنها خدا را در نظر دارند.
تدين محور انتصاب فرماندهان نيروهاي مسلح
وي مهمترين ويژگي براي انتصاب افراد را از نظر رهبر معظم انقلاب، تدين آنها معرفي كرد و افزود: در انتصاب افراد، ايشان مبنا را بر تدين افراد مي گذارند و بعد از آن به سراغ خصلت هاي ديگر مي روند.
سردار شيرازي ادامه داد: بعد از تدين ايشان تاكيد دارند كه فرماندهان حتي الامكان از همان سازمان ذي ربط باشند و داراي تخصص و آشنايي با آن سازمان باشند تا بتوانند كارها را درست بفهمند.
خاطره اي از ناوشكن جماران
وي به حضور رهبر انقلاب براي به آب انداختن ناوشكن جماران در بندرعباس اشاره كرد و افزود: پس از بازديد از ناوشكن ايشان در صحبت خود فرمودند ما توانستيم ناو را بسازيم كه جاي تبريك نيز دارد اما غصه من اين است كه چرا وقتي چنين كاري انجام مي دهيم، خوشحال مي شويم.
رئيس دفتر نظامي فرمانده معظم كل قوا با بيان اينكه آقا توان ساخت ناو را در ارتش ديده بودند كه سال 76 چنين دستوري صادر كردند اظهار داشت: ما يك روز زودتر از ايشان به بندرعباس رفته بوديم. وقتي من به دوستان گفتم كه در سال 76 شايد كسي باور نمي كرد توان ساخت ناو را داشته باشيم، تعدادي از دوستان حاضر در منطقه حرف بنده را تاييد كرده و گفتند ما آن روز در مراسم ميدان حضور داشتيم كه اين فرمان صادر شد واقعا باور نداشتيم كه چنين توانايي داريم.
افق نگاه آقا
شيرازي درباره نوع تعامل ميان نيروهاي مسلح نيز گفت: امروز خوشبختانه هيچ فضاي اختلافي بين سپاه و ارتش وجود ندارد اما در يك برهه اين شايعات به شدت در كشور و حتي بين مسئولين مطرح شد كه چرا بايد دو سازمان نظامي داشته باشيم در حالي كه اينقدر امكانات در اختيار نداريم.
وي به ديدار فرماندهان نظامي در فروردين سال 68 با آيت الله خامنه اي اشاره كرد و گفت: آقا در اين ديدار يك كلمه فرمودند «اگر ما دو سازمان ارتش و سپاه نمي داشتيم بايد براي نياز كشور امروز ايجاد مي كرديم» و با اين جمله به همه آن صحبت ها پايان دادند.
شيرازي خاطرنشان كرد: حالا امروز بعد از گذشت 21 سال براي همه آشكار شده است كه اين نگاه آقا بسيار درست بوده و اين دو سازمان، دو ماموريت مشخص دارند و كاملا جدا از هم هستند و به يكديگر كمك مي كنند.
وي ادامه داد: آقا همان زمان هيئتي به نام تعيين خطوط فاصل گذاشتند كه افرادي از سپاه، ارتش و ستاد كل نشستند و تعيين ماموريت كردند و آقا هم آن را تصويب فرمودند.
رئيس دفتر نظامي فرمانده معظم كل قوا با بيان اينكه امروز وجود همين دو سازمان نظامي موجب سردرگمي و ايجاد مشكل براي دشمنان شده است، تصريح كرد: اين موضوع را در نگاه آنها هم مي توان ديد كه مثلا اگر بخواهند در دريا با نيروي دريايي سپاه بجنگند، بعد از آن با نيروي دريايي ارتش مواجه مي شوند و يا برعكس و اين توانمندي در حد بازدارندگي است.
سردار شيرازي در پايان تصريح كرد: اثرگذاري اين دو سازمان هم متناسب با نياز كشور است و هم در جوابگويي به نياز كشورهاي ديگر كه به ما مراجعه مي كنند، نقش دارد.

 



درگذشت نماينده اصولگراي مردم لامرد و مهر در مجلس

شيراز- خبرنگار كيهان:
نماينده مردم شهرستان هاي لامرد و مهر در مجلس شوراي اسلامي بامداد روز يكشنبه بر اثر سكته قلبي درگذشت.
«محمدعلي حياتي» از نمايندگان اصولگراي مجلس بود كه در دوره هاي هفتم و هشتم مجلس از سوي مردم شهرستان هاي لامرد و مهر انتخاب و به مجلس شوراي اسلامي راه يافت. وي كه عضو كميسيون آموزش مجلس بود بامداد روز يكشنبه به علت درد شديد در ناحيه قفسه سينه به يكي از بيمارستان هاي تهران مراجعه كرد و پس از انجام معاينات اوليه به علت سكته قلبي دار فاني را وداع گفت.
به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس، مراسم تشييع پيكر محمدعلي حياتي نماينده مردم لامرد در خانه ملت پيش از ظهر يكشنبه با حضور جمع كثيري از نمايندگان در مجلس برگزار شد.
براين اساس علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در جمع خانواده اين مرحوم و نيز نمايندگان حاضر با ابراز تسليت به مناسبت درگذشت حياتي، فوت او را حادثه اي غم انگيز براي نمايندگان خواند و گفت: زماني كه خبر اين حادثه در مجلس اعلام شد نمايندگان ملت يكپارچه عزادار شدند.
وي مرحوم محمدعلي حياتي را همكار خوبي براي نمايندگان ملت عنوان كرد و گفت: او در همه كارهايش نسبت به انقلاب و مشكلات كشور دغدغه داشت و هيچ گاه موضوع شخصي خود را پيگيري نمي كرد بلكه تماما به فكر مردم بود.
لاريجاني با اشاره به حضور مرحوم حياتي در 8 سال دفاع مقدس از رشادت هاي او در آن عرصه قدرداني كرد.
¤ كيهان درگذشت اين نماينده پرتلاش و اصولگراي مجلس را به خانواده آن مرحوم و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تسليت عرض مي كند.

 



وزير بهداشت با تأسيس دانشكده داروسازي در همدان موافقت كرد

وزير بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي با ايجاد دانشكده داروسازي در همدان موافقت كرد.
به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي همدان، وزير بهداشت با ارسال نامه اي به رئيس دانشگاه علوم پزشكي همدان با ايجاد دانشكده داروسازي و پذيرش 20 دانشجوي رشته داروسازي در مقطع دكتري عمومي براي سال تحصيلي جديد موافقت كرد.
در همين ارتباط طرح ساختمان اصلي دانشكده داروسازي از محل اعتبارات ملي دومين سفر هيأت دولت به استان همدان در حال اجرا است.
اين طرح تا پايان سال 88 با صرف 15 ميليارد و 300 ميليون ريال اعتبار 30 درصد پيشرفت فيزيكي داشته و ميزان اعتبار سال 89، اين طرح نيز هفت ميليارد و 240 ميليون ريال برآورد شده است.

 



نماينده مردم كرج در مجلس خبر داد
بررسي لايحه استان البرز در كميسيون امنيت مجلس

نماينده مردم كرج در مجلس شوراي اسلامي گفت: لايحه تشكيل استان البرز پس از تصويب در كميسيون اجتماعي، در دستور كار كميسيون امنيت مجلس قرار گرفته است.
«فاطمه آجورلو» در گفت وگو با ايرنا افزود: با توجه به اينكه اين لايحه در كميسيون بودجه مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيده است اميد بيشتري به تصويب نهايي آن مي رود.
وي گفت: يكي از مباحث مطروحه در لايحه تشكيل استان البرز نوع مناطق تحت پوشش آن بود كه اين مسأله نيز در جلسه اي با حضور نمايندگان و فرمانداران شهرستان هاي غرب استان تهران توجيه شد.
آجورلو گفت: اميد مي رود با تدابير بعدي بتوان با توجيه مزاياي اجرايي شدن لايحه تشكيل استان البرز، زمينه مساعدتري براي نتيجه بخشي آن ايجاد كرد.
نماينده مردم كرج در مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: اكنون كميته اي تحت عنوان استقبال از البرز با هدف تجميع ادارات اين شهرستان تشكيل شده است. اين كميته به صورت تخصصي براي به روز كردن آمار و اطلاعات شهرستان كرج اقدام كرده و موانع بر سر راه اين موضوع را مورد بررسي قرار مي دهد.

 



معاون امور حوزه هاي علميه سراسر كشور: حوزه هاي علميه استان ها داراي شوراي مديريت مي شوند

قائم شهر- خبرنگار كيهان:
معاون امور حوزه هاي علميه سراسر كشور گفت: با هدف ارائه خدمات بيشتر، حوزه هاي علميه استان ها داراي شوراي مديريت استاني مي شوند.
حجت الاسلام والمسلمين فرحاني با اعلام مطلب فوق در آئين بزرگداشت يوم الله 15 خرداد در حوزه علميه امام صادق(ع) كوتناي قائم شهر و با اشاره به ظرفيت ها و توانمندي هاي بالاي حوزه هاي علميه در استان هاي مختلف كشور، استقلال و بهره مندي از مديريت و تشكل ساختاري حوزوي در سطح استاني را از ضرورت هاي حمايت از حوزه ها و ارائه خدمات بيشتر به مدارس علميه دانست و افزود: براي تحقق اين مهم تاكنون با موافقت ومجوز معاونت امور حوزه هاي علميه كشور در 11 استان كشور شوراي مديريت استاني حوزه هاي علميه تشكيل و راه اندازي شده است.
وي گفت: شوراي مديريت حوزه هاي علميه مازندران به عنوان دوازدهمين شوراي استاني به زودي در اين استان تشكيل و شروع به فعاليت خواهد كرد.

 



اولين خاويار پرورشي كشور سال آينده به بازار مي آيد

ساري- خبرنگاركيهان:
سال آينده اولين خاويار پرورشي كشور وارد بازار مصرف خواهد شد.
مديركل شيلات مازندران با اعلام اين خبر افزود: هم اكنون عمليات پرورش 40هزار قطعه ماهي خاوياري در حال انجام است.
حسن حبيب نژاد اضافه كرد: با توليد خاويار پرورشي حجم صادرات محصولات شيلاتي كشور به طور قابل ملاحظه اي افزايش مي يابد.
وي يادآور شد: سال قبل 5 ميليون دلار انواع فرآورده هاي شيلاتي از مازندران روانه بازارهاي خارجي شده است.
وي گفت: مازندران 23درصد از برنامه پيش بيني شده شيلات در برنامه چهارم توسعه جلو افتاده است.
حبيب نژاد با اشاره به استعداد بالاي ذخاير دريايي مازندران افزود: سال گذشته افزون بر 76 هزار تن محصولات شيلاتي مازندران وارد بازار مصرف شده است.
وي گفت: حفظ ذخاير با ارزش درياي خزر با رويكرد علمي محور برنامه هاي شيلات است.

 



كسب مدال نقره جهاني توسط دانش آموز كرجي

كرج - خبرنگار كيهان:
«طوبي احمدزاده» دانش آموز كرجي در مسابقات بين المللي زنان مخترع جهان موفق به كسب مدال نقره جهاني شد.
مدير آموزش و پرورش ناحيه 3كرج در گفت وگو با خبرنگار كيهان اظهار داشت: اين دانش آموز 17 ساله در آموزش و پرورش ناحيه 3 كرج درس مي خواند كه در مسابقات بين المللي زنان مخترع جهان كه در كشور كره جنوبي برگزار شد موفق به كسب مدال نقره جهاني شد.
غلامرضا نجفي با اشاره به حضور 200 نفر از زنان مخترع جهان در اين مسابقه افزود: اين دانش آموز با اختراع و ثبت اثر خود تحت عنوان خط كش سخن گو با تكنيك هشدار 2/1 اعداد براي نابينايان و مسواك دو لبه با قابليت چرخش 45 درجه بر روي دندان موفق به كسب رتبه شد.
وي گفت: در اين دوره از مسابقات از ايران 3 نفر شركت كردند كه طوبي احمدزاده علاوه بر كسب مدال نقره جهاني سئول، موفق به كسب مدال نقره لهستان و ديپلم افتخار از كشورهاي كرواسي، كره جنوبي و لهستان شده است.

 



معاون وزير مسكن و شهرسازي خبر داد
اختصاص يك هزار و 500 ميليارد ريال اعتبار براي تكميل بيمارستان هاي نيمه تمام

رودسر- خبرنگار كيهان:
افزون بر يك هزار و 500 ميليارد ريال اعتبار امسال در قانون بودجه به تكميل بيمارستان هاي نيمه تمام در سطح كشور اختصاص يافت.
اين مطلب را مهندس محمد جعفرعليزاده معاون وزير مسكن و شهرسازي در گفت وگو با خبرنگار ما اعلام كرد و افزود: در حال حاضر بيش از 146 بيمارستان در كشور در دست ساخت است.
به گفته وي با بهره برداري از اين مراكز درماني 17 هزار و 800 تخت جديد به ظرفيت بيمارستانهاي كشور افزوده مي شود.
وي خاطرنشان ساخت: در سال جاري نيز 40 بيمارستان با مجموع 2 هزار و 700 تخت در كشور مورد بهره برداري قرار مي گيرند.

 



برگزاري اجلاس شوراي نمايندگان دائم سازمان اكو در رشت

رشت- خبرنگاركيهان:
يكصد و پنجاه و نهمين اجلاس شوراي نمايندگان دائم سازمان همكاري اقتصادي (اكو) در رشت برگزار شد.
در اين اجلاس قائم مقام وزير امور خارجه نتايج اين اجلاس را در رونق و شكوفايي اقتصادي منطقه و كشورهاي عضو موثر برشمرد.
برقعي از استان گيلان به عنوان استاني استثنايي با نيروهاي مستعد و كارآمد نام برد و گفت: اين استان در كنار بخش كشاورزي، صنعتي و گردشگري بايد بيش از پيش شناخته شود.
محمد يحيي معروفي دبيركل اكو هم از برگزاري اين اجلاس در گيلان ابراز خرسندي و تصريح كرد: گيلان با قرارگرفتن در همسايگي برخي كشورهاي عضو اكو موقعيت مناسبي را براي كشورهاي مذكور در راستاي توسعه اقتصادي فراهم مي آورد.
روح الله قهرماني چابك استاندار گيلان نيز در اين اجلاس از ايجاد منطقه آزاد دريايي دوستي و تاسيس آن در سازمان همكاريهاي اقتصادي اكو از مهمترين برنامه هاي كار اجلاس نام برد و گفت: در حال حاضر كشورهاي منطقه در جهت تشكيل مناطق ويژه و آزاد اقتصادي با يكديگررقابت مي كنند.
در اين اجلاس تفاهم نامه همكاري درباره تجهيز مركز منطقه اي بلاياي طبيعي در مشهد مقدس بين دبيركل اكو، معاون وزير راه و ترابري و رئيس سازمان هواشناسي كشور امضا شد.

 



استاندار آذربايجان شرقي خبرداد
تخصيص هزار ميليارد ريال براي طرح راه آهن تبريز - تهران

استاندار آذربايجان شرقي از تخصيص يك هزار ميليارد ريال اعتبار براي طرح 2خطه كردن راه آهن تبريز - تهران در سال جاري خبر داد.
به گزارش ايرنا، احمد عليرضا بيگي عصر شنبه درحاشيه ديدار با روحانيان حوزه علميه حضرت ولي عصر«عج» بناب اظهار داشت: براي تكميل طرح راه آهن 2 خطه تبريز-تهران سال گذشته نيز يك هزار ميليارد ريال اعتبار اختصاص يافته بود.
وي افزود: براي تكميل و بهره برداري از اين طرح 5هزار ميليارد ريال ديگراعتبار نياز است كه پيش بيني مي شود با تامين آن اين طرح تا پنج سال آينده مورد بهره برداري قرارگيرد.

 



دكتر غلامعلي حداد عادل: ايران مركز آزاديخواهي در جهان است

رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: امروز 32 سال از عمر انقلاب مي گذرد و ايران علاوه بر اين كه استوارتر از هميشه قدعلم كرده به محل آزاديخواهي در جهان تبديل شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس از شهرستان ورامين، غلامعلي حداد عادل در مراسم سالروز قيام مردم ورامين در 15 خرداد سال 42 و در جمع راهپيمايان اين شهر با اشاره به شهداي 15 خرداد گفت: شهداي 15 خرداد افتخار خانواده هاي خود و شما مردم ورامين هستند بلكه اين شهدا از افتخارات ايران و اسلام نيز هستند و همه ما بايد خود را مديون آنها بدانيم.
وي افزود: سردمداران رژيم شاه قدرت تحليل پيامد اين قيام را نداشتند كه چگونه 15 سال بعد، خون شهيدان اين قيام به ثمر نشست و انقلاب اسلامي در كشور به پيروزي رسيد و خون هاي به ناحق ريخته شده در سال 42 گريبان قاتلان را گرفت و آن شهدا و مردم توانستند رژيم را سرنگون كنند.
مشاور عالي رهبر انقلاب تصريح كرد: به شما مردم متدين، خواهران و برادران شهيدپرور و خانواده شهداي قيام 15 خرداد 42 اعلام مي كنم كه شما ضرر نكرديد بلكه سود برديد و دارايي خود را در بانكي سرمايه گذاري كرديد كه سود آن انقلاب اسلامي و آزادي يك ملت است و ثمر آن اين شده است كه امروز كشور شما به بيگانگان وابسته نيست و جلوي دشمنان قدعلم كرده است.
دكتر حداد عادل تأكيد كرد: امروز كشور همچون سرو سرافراز جلوي سوداگران ايستاده است و اين ها همه از بركات قيام، تقوا، شهادت و شجاعت شماست و امامي كه ديروز ارتحال او بود و همچون امروزي كه جوانان شما وقتي شنيدند او را دستگير كردند به سمت تهران حركت كردند و در مسير به شهادت رسيدند و امروز اين كشور نتيجه خدمت آنها است و مي بينيم كشور هر روز در حال پيشرفت در زمينه هاي روحي، معنوي، دين و علم است.

 



از طريق هوايي شيراز به لندن وصل شد

شيراز- خبرنگار كيهان:
نخستين پرواز مستقيم شيراز- لندن صبح روز يكشنبه از فرودگاه بين المللي شهيد آيت الله دستغيب به مقصد فرودگاه لندن انجام شد.
اين پرواز روزهاي يكشنبه هر هفته ساعت 6 و 20 دقيقه بامداد انجام مي شود كه براي استفاده از ظرفيت خالي اين پرواز توقف كوتاهي نيز در فرودگاه امام خميني«ره» تهران خواهد داشت و در صورتي كه ظرفيت پرواز در شيراز به حد مطلوب برسد توقف در تهران حذف مي شود.
برقراري اين پرواز از مصوبات دفتر هيأت دولت به استان فارس بود كه پس از پيگيري مسئولان به نتيجه رسيد.
گفتني است ظرفيت مسافر اين پرواز 252 نفر است كه در نخستين پرواز اين خط هوايي 55 مسافر، شيراز را به مقصد لندن ترك كردند.
اين پرواز 5 ساعت و 25 دقيقه به طول مي انجامد.

 



استقبال كنفرانس ميراث شهري كشورهاي اسلامي از مقاله شهردار اصفهان

اصفهان- خبرنگاركيهان:
مقاله شهردار اصفهان تحت عنوان «اصفهان نگين شرق و حفظ آثار آن» در نخستين كنفرانس ميراث شهري كشورهاي اسلامي مورد استقبال شركت كنندگان قرار گرفت.
مقاله سيدمرتضي سقاييان نژاد در نخستين كنفرانس ميراث شهري كشورهاي اسلامي كه در عربستان سعودي برگزار شده بود از ميان 165مقاله منتخب و برتر ارائه شده مورد استقبال خاص شركت كنندگان بويژه رئيس كنفرانس و نماينده يونسكو قرار گرفت.
وي كه به منظور ارزيابي وضعيت كنوني معماري و ميراث شهري در كشورهاي اسلامي و تعيين چارچوب هاي مناسب براي فعاليت هاي آتي در توسعه اقتصادي اجتماعي، به دعوت رئيس كميسيون جهانگردي و آثار تاريخي عربستان به اين كشور سفر كرده بود مقاله خود را در زير مجموعه «تجارب شهرهاي مهم در حفظ تاريخي» به همراه 5 مقاله ديگر از جمله مقاله فرانچسكو باندارين رئيس مركز ميراث فرهنگي يونسكوي پاريس و دكتر ابراهيم باز مشاور ارشد شهردار استانبول ارائه كرد.
در اين كنفرانس كه براي نخستين بار و براي تاكيد بر حفظ و مرمت آثار تاريخي اسلامي در مناطق شهري و همكاري و همفكري مقامات و كارشناسان و متخصصان آثار تاريخي اسلامي برگزار شد، نمايندگان بيش از 57 كشور، 32 وزير جهانگردي و فرهنگ كشورهاي اسلامي، 10سازمان بين المللي از جمله يونسكو، بيش از 60 سخنران برجسته بين المللي، شهرداران بيش از 24 شهر مهم اسلامي و بيش از 800 هيئت مختلف از كشورهاي جهان شركت داشتند. همچنين از بين يك هزار چكيده كه به دبيرخانه كنفرانس ارسال شد، 165مقاله منتخب و در اين رويداد بزرگ فرهنگي و اسلامي ارائه شد.

 



اخبار ادبي و هنري

دعوت ضرغامي از رسانه ها
جهت روشنگري عليه صهيونيسم
رئيس سازمان صدا و سيما رسانه هاي مستقل جهان را به روشنگري در مورد جنايت اخير رژيم اشغالگر قدس دعوت كرد.
عزت الله ضرغامي طي تماس هاي تلفني با ابراهيم شاهين (رئيس راديو و تلويزيون تركيه)، معن حيدر (رئيس راديو و تلويزيون سوريه)، طارق المطري (وزير فرهنگ لبنان) و منصور سهيل (رئيس راديو تلويزيون پاكستان) بر ضرورت اطلاع رساني سريع ازجنايات اخير رژيم صهيونيستي تاكيد كرد.
وي در اين گفت وگوها با تاكيد بر اين كه ابعاد انساني و حقوقي اين جنايت هولناك در نوع خود كم نظير است گفت: متاسفانه بسياري از شبكه هاي خبري جهان كه در اختيار صهيونيست ها هستند تلاش مي كنند ابعاد اين رويداد ضد بشري را مخفي نمايند.
وي با اشاره به مسدود شدن امكانات و ظرفيت هاي خبري در محل حادثه توسط صهيونيست ها از رسانه هاي مستقل در منطقه خواست تا آخرين اخبار و گزارش هاي خود را براي آگاهي افكار عمومي و جهاني در اختيار يكديگر قرار دهند.
روساي راديو و تلويزيون هاي تركيه، سوريه، پاكستان و وزير فرهنگ لبنان نيز ضمن محكوميت اين اقدام ضد بشري رژيم اشغالگر قدس و تشكر از پيشنهاد رئيس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، بر اقدام مشترك و هماهنگي رسانه اي تاكيد كردند.
برگزاري اولين همايش جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي
اولين همايش جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي با حضور جمعي از هنرمندان انقلابي در پيشواي ورامين آغاز به كار كرد.
در ابتداي اين مراسم وحيد جليلي، دبير همايش طي سخنان كوتاهي بر لزوم برگزاري چنين همايش هايي تاكيد كرد و گفت: به دو دليل در اين مكان نسبتا دور از مركز شهر برگزار شد؛ اول اينكه خواستگاه مردمي انقلاب را يادآوري كنيم و دوم اينكه دوستان مان در پيشواي ورامين نيز همكاري لازم را به عمل آوردند.
در ادامه همايش، رحيم مخدومي از نويسندگان دفاع مقدس و از اهالي ورامين و محققان حماسه مردمي 15 خرداد ورامين در سال 42 با ذكر خاطرات و استناداتي در خصوص اين واقعه به نكاتي ناگفته از تاريخ اين قيام اشاره كرد.
براساس گزارش برنا، در ادامه اين گردهمايي، 4 كارگروه در بخش هاي تجسمي، سينما، رسانه و ادبيات شكل خواهد گرفت و فعالان هر حوزه به بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل آن مي پردازند و سپس در مراسم اختتاميه به مرور مباحث مطروحه در هر كارگروه براي استفاده از جلسات بعدي و آينده پرداخته خواهد شد.
از جمله هنرمندان و محققان حاضر در اين همايش مي توان به مسعود ده نمكي، نادر طالب زاده، حميد داوودآبادي، محمود جوانبخت، ابوالقاسم طالبي، رضا برجي، حسن عباسي، يوسفعلي ميرشكاك، جواد محقق، وحيد جليلي، مازيار بيژني، رحيم مخدومي، محمود عبدالحسيني و ... اشاره كرد.
استقبال از مستند شاخص در پاريس
مستند شاخص در نشستي با حضور دانشگاهيان، روزنامه نگاران و نمايندگان كانون هاي فرهنگي و مذهبي فرانسه به نمايش گذاشته شد.
رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در پاريس با اشاره به تقاضاهاي كانون هاي مهم مسلمانان در فرانسه براي ترجمه اين مستند واحد مركزي خبر، استقبال و حضور چهره هاي انديشمند فرانسوي را در اين نشست بسيار خوب ارزيابي كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر، در اين نشست همچنين علاوه بر بررسي مستند شاخص، حاضران به بحث و تبادل نظر درباره ابعاد شخصيتي امام خميني(ره) نيز پرداختند.
حمايت از آثار ضدصهيونيستي در حوزه هنري
مركز موسيقي حوزه هنري با صدور بيانيه اي در محكوميت جنايات اخير رژيم صهيونيستي، آمادگي خود را براي حمايت از هنرمندان در توليد و عرضه آثار ضدصهيونيستي در عرصه موسيقي اعلام كرد.
در اين بيانيه آمده است: مركز موسيقي حوزه هنري، مصمم تر از هميشه، آمادگي خود را براي پذيرش و حمايت از آثاري كه به نحوي شايسته و فاخر نشان دهنده اين همدردي و حفظ شأن والاي هنر باشد اعلام مي دارد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14