(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 19 خرداد 1389- شماره 19665

پرواز بدون آلودگي
حل ترافيك با تلفن همراه
كليد خوشبختي در زندگي زناشويي
اولين سلول مصنوعي
توضيحي علمي براي لحظات قبل از مرگ
روياپرداز باش تا پيشرفت كني
نوزادان درخواب هم ياد مي گيرند
عصبانيت زنان را چاق مي كند
ماهي ها از خودشان مي ترسند
دستگاه كنترل كلسترول در مغز
جديدترين دستاوردهاي پزشكي در كنگره قلب و عروق



پرواز بدون آلودگي

امروزه حمل و نقل هوايي يكي از مهم ترين عوامل اصلي آلودگي هوا به شمار مي رود. ترافيك هوايي نيز از عوامل اصلي افزايش گرماي كره زمين است.
به گزارش گاردين طبق پيش بيني كميسيون آلودگي محيط زيست در كشور انگليس، سفرهاي هوايي عامل توليد 75درصد از گازهاي گلخانه اي اين كشور تا سال 2050 خواهد بود. (گازهاي گلخانه يي گازهايي همچون دي اكسيدكربن هستند كه با احاطه كره زمين و نگه داشتن گرماي خورشيد در خود، اثر گلخانه اي ايجاد كرده و باعث افزايش تدريجي دماي جو زمين مي شوند)
اگر تحقيقات آينده متخصصان نتواند نگراني ها و پيش بيني هاي موجود در اين رابطه را برطرف كند، بدون شك بشر بايد به دنبال جايگزين كاملاً متفاوتي براي سوخت هاي فسيلي مورد استفاده وسايل نقليه هوايي باشد. طبق گفته ديويد واردل از دانشگاه اكلند نيوزلند، سوخت هاي زيستي مناسب ترين گزينه براي جايگزيني سوخت هاي فسيلي هستند.
در حال حاضر گروهي از شيميدان هاي آمريكايي بر اين عقيده هستند كه روغن ذرت خواهد توانست آينده سوخت هواپيماها را سبزتر كند. به گفته آنها استفاده از تركيب روغن ذرت و يك ماده شيميايي به نام «سوال» كه در موتور جت استفاده مي شود، مصرف سوخت هاي فسيلي را به ميزان قابل توجهي كاهش خواهد داد.
همچنين دريافت كربن از منابع تجديدپذير مي تواند موجب كاهش سرعت سريع گازهاي گلخانه اي باشد. سوخت متداول مورد استفاده جت هاي تجاري، «JetA» نام دارد. اين سوخت هم مانند تمام سوخت هاي فسيلي هنگام سوختن دي اكسيد كربن زيادي آزاد مي كند. اين در حالي است كه سوخت هاي گياهي مانند روغن ذرت در اصطلاح، كربن خنثي هستند. به اين معنا كه وقتي گياهان رشد مي كنند دي اكسيدكربن هوا را جذب كرده و در اصل هنگام سوختن اين سوخت، همان دي اكسيدكربن جذب شده را آزاد مي كنند. به اين ترتيب يك زنجيره بي خطر را ايجاد مي كنند كه هيچ تاثيري در افزايش آلودگي هوا ندارد.
تا به حال تلاش براي رسيدن به سوختي مناسب از تركيبات سوخت هاي فسيلي و روغن گياهي ناموفق بوده است. يكي از موانع موجود بر سر راه چنين سوختي لزوم ماندن سوخت هواپيماها در حالت مايع تا دماي 40 - درجه سانتي گراد است. اين در حالي است كه روغن هاي گياهي در دماي حدود صفر درجه سانتي گراد منجمد مي شوند همين موضوع بزرگ ترين مانع بر سر راه استفاده از تركيبات آنها در سوخت هواپيماها است.
به تازگي پروفسور ريموندتاو از دانشگاه ورمونت آمريكا به همراه پروفسور اكلند بست موفق به ساخت تركيبي شده اند كه در دماي 40- درجه سانتي گراد يخ مي زند. اين دو دانشمند روغن هاي گياهي را به مواد فرار و قابل اشتعال تبديل كرده اند. كه تعدادي از آنها در دماي بالا و بقيه دردماي پايين منجمد مي شوند.
در واقع آن دو با اين عمل و به كمك تركيباتي كه در دماي بالا منجمد مي شوند، برخي مواد را از روغن هاي گياهي جدا كرده و مواد با نقطه انجماد پايين را در آنها باقي گذاشته اند و به اين ترتيب مشكل استفاده از روغن گياهي را در سوخت وسايل نقليه هوايي برطرف كرده اند.
اين محققان اعلام كرده اند به سوختي با دماي انجماد مناسب دست يافته اند كه 40 درصد آن ذرت است و 60 درصد باقيمانده اش سوخت متداول مورد استفاده در موتور هاي جت يا همان «JetA» است. اين دستاورد بيشترين درصد استفاده از روغن گياهي در ساخت سوخت هواپيماهاست.

 



حل ترافيك با تلفن همراه

محققان دانشگاه كاليفرنيا و شركت نوكيا درحال آزمودن طرحي هستند كه به وسيله آن شهروندان را از ترافيك بزرگراه ها مطلع كرده و آنها را لحظه به لحظه در جريان وضعيت جاده ها قرار مي دهند.
به گزارش سي ان ان، محققان به تازگي كارايي استفاده از تلفن هاي همراه مجهز به جي پي اس را براي كنترل وضعيت ترافيك، با حفظ حريم خصوصي كاربران، آزمايش كردند. در اين آزمايش يكصد خودرو در يكي از بزرگراه هاي بين ايالتي آمريكا در مسيري به طول حدود 17كيلومتر به مدت هفت ساعت تردد كردند.
هر خودرو مجهز به يك گوشي موبايل نوكياN95 به همراه نرم افزاري است كه در فواصل زماني مشخص، سرعت خودروي مربوطه را به وسيله جي پي اس به سرورهايي كه از اين راه وضعيت ترافيك را محاسبه و پيش بيني مي كنند، ارسال مي كند. اطلاعات فوق براي استفاده كاربران روي شبكه اينترنت نيز قابل رويت است.
وجود يك سيستم رديابي مستقل به مركز دريافت پيام ها اجازه مي دهد موقعيت هر خودرو را ارزيابي كرده و از امنيت رانندگان نيز اطلاع حاصل كند. با استفاده از اطلاعات ارسالي از جي پي اس ها مي توان سرعت آتي و زمان تردد خودروها را پيش بيني كرد و در نتيجه وضعيت واقعي ترافيك را كاملاً تحت كنترل داشت.درحال حاضر وضعيت ترافيك با استفاده از حسگرهاي موجود در خيابان ها، رادارها و دوربين هاي كنار جاده ها كنترل مي شود. يكي از مشكلات اين روش، بالا بودن هزينه نصب و نگهداري سيستم ها و تجهيزات مربوطه است كه سبب محدوديت مناطق تحت پوشش آنها شده است.
بنا به اظهارات يكي از مديران طرح ياد شده، دسترسي به شبكه گسترده اي از تلفن هاي همراه در مسير جاده ها، بدون شك منجر به كاهش هزينه مؤسسه هاي حمل ونقل براي دستيابي به اطلاعات ترافيكي خواهد شد. به علاوه اين روش به رانندگان اجازه مي دهد كه با استفاده از تلفن هاي همراه به آساني بتوانند مسير خود را با اطمينان كامل انتخاب كنند.
طبق اظهارات محققان، سيستم هاي مبتني بر جي پي اس مي توانند تنها با اختلاف چند متر، محل دقيق خودرو را شناسايي كرده و سرعت آن را نيز محاسبه كنند. افزودن گوشي هاي تلفن همراه مجهز به جي پي اس به سيستم كنترل ترافيك نه تنها به تهيه اطلاعات ترافيكي در مسيرها و معابر شهري كمك مي كند، بلكه درمورد هشدار خطرات جاده اي و احتمال كاهش تصادفات نيز بسيار مؤثر خواهد بود. چنين سيستم هايي مي توانند به روش هاي مختلف اطلاعات را جمع آوري كنند كه از آن ميان مي توان به سنجش قدرت سيگنال هاي ارسالي اشاره كرد، هرچند اين اولين بار است كه از گوشي هاي موبايل مجهز به جي پي اس در چنين مقياس وسيعي، براي تأمين اطلاعات ترافيكي استفاده مي شود. (البته با درنظر گرفتن فاكتورهايي چون هزينه پهناي باند و تأمين امنيت حريم خصوصي كاربران.)
محققان معتقدند هرچند كاربران گوشي ها مي توانند اطلاعات مربوط به سرعت و موقعيت خود را هر سه ثانيه يك بار ارسال كنند، اما درحالت كلي يك سيستم كنترل ترافيك كارا و استاندارد نبايد به ارسال چنان حجم اطلاعاتي نياز داشته باشد كه در اختيار داشتن پهناي باند عظيمي را نيز طلب كند.
استفاده از چنين سيستم قدرتمندي، پرسش هاي بسياري را در زمينه به مخاطره انداختن حريم خصوصي كاربران مطرح مي كند، درحال حاضر نيز محققان تلاش خود را بيش از هرچيز بر دستيابي به مكانيسم حفظ امنيت خصوصي كاربران، متمركز كرده اند. طبق آمار اعلام شده توسط موسسه حمل و نقل تگزاس، ترافيك سنگين تنها در كشور آمريكا، سبب به هدر رفتن 2/4ميليارد ساعت وقت شهروندان و
9/2ميليارد گالن سوخت مي شود كه در مجموع هزينه اي معادل 78ميليارد دلار خسارت را دربر خواهد داشت. تاكنون تاريخ خاصي براي راه اندازي اين پروژه اعلام نشده است.

 



كليد خوشبختي در زندگي زناشويي

محققان آمريكايي در تحقيقات خود نشان دادند كه نشان دادن چند حركت كوچك روزانه براي نشان دادن حس قدرداني و تشكر كليد خوشبختي زوجها در زندگي است.
پژوهشگران دانشگاه كاروليناي شمالي 65 زوج جوان با سن متوسط 25 سال كه حداقل سه سال از زندگي مشترك آنها مي گذشت را مورد رصد قرار دادند.
در اين تحقيقات از هر يك اعضاي يك زوج خواسته شد دفتر خاطراتي داشته باشند تا در هر روزي كه شريك زندگي آنها رفتاري مانند مهرباني، قدرشناسي، تشكر و صميميت نسبت به آنها ابراز داشت را يادداشت كنند.نتايج اين بررسيها نشان داد زماني كه يكي از دو شريك زندگي يك رفتار مهرباني به ويژه قدرشناسي و تشكر را بروز مي دهد زوج لحظات خوبي را در كنار هم سپري مي كنند.
براساس گزارش WebMD، در اين تحقيق 57 درصد زوجها دانشگاه را تمام كرده بودند، 6/27 درصد آسيايي، 2/8 درصد لاتين و7/5 درصد نژادهاي ديگر بودند.
43 درصد از زنان و 36 درصد از مردان اظهار داشتند كه شريك زندگيشان براي آنها يك كار متفكرانه انجام داده است. 35 درصد از زنان و 33 درصد مردان گفتند كه يك كار هوشمندانه براي همسران انجام داده اند. شركت كنندگان با شريك زندگيشان در 61 درصد مواقع موافق و در 39 درصد از مواقع مخالف بودند.
در اين تحقيقات بيشتر مردان حس قدرشناسي را نوعي بدهكاري قلمداد مي كردند و بنابراين كمتر مي توانستند رفتارهاي قدرشناسانه را پذيرا باشند.

 



اولين سلول مصنوعي

«كريگ ونتر» پدر اولين نقشه ژنتيكي انسان اعلام كرد كه به همراه تيم خود اولين سري از سلولهاي مصنوعي با توانايي خودتكثيري را با موفقيت ايجاد كرده است.
كريگ ونتر متخصص ژنتيك كه سابقه اي طولاني در تلاش براي ايجاد حيات مصنوعي دارد اعلام كرد: «ما سلولهايي را طراحي، تركيب و ايجاد كرديم كه مي توانند خود را تكثير كنند.»
پدر اولين نقشه DNA و اولين كروموزم مصنوعي ادامه داد: «فكر مي كنيم كه اين نتايج چه از ديدگاه علمي و چه از نظر فلسفي واقعا مهم باشد و به طور حتم مي تواند نگاه ما را به مفهوم حيات تغيير دهد.»
ونتر افزود: «سلول مصنوعي يك ابزار واقعا كارآمد براي طراحي تمام آن چيزهايي است كه مي خواهيم در زيست شناسي آنها را انجام دهيم. ما در ذهن تعداد بيشماري از كاربردهاي محتمل را براي اين سلول مي پرورانيم.»
از ميان اولين كاربردهاي سلول مصنوعي مي توان به ايجاد باكتريهاي ناجي محيط زيست اشاره كرد كه ونتر از ساليان قبل بارها درباره آنها سخن گفته بود. اين باكتريهاي مصنوعي مي توانند به عنوان كارخانه هاي زنده سازنده سوختهاي زيستي يا براي آزادكردن آب و زمين از مواد آلاينده مورد استفاده قرار گيرند.
همچنين اين سلولها مي توانند قارچهايي را توليد كنند كه همانند اسفنج، دي اكسيد كربن را جذب مي كنند يا براي ايجاد باكتريهايي كه واكسنها را توليد مي كنند به كار روند.
اولين سلول مصنوعي كه «ميكوپلاسم ميكوئيدز
JCVI-syn10 » نام دارد در موسسه كريگ ونتر در راكويل توسط گروهي به سرپرستي دانيل گيبسون ساخته شده است.
اين سلول از نظر ظاهري طبيعي به نظر مي رسد اما كاملا توسط DNA مصنوعي كنترل مي شود.
در سال 2007 اين محققان موفق شدند اولين DNA سنتزي را با تكثير مصنوعي باكتري «ميكوپلاسم ميوكوئيدز» به دست آورند. در سال 2009 و در ادامه اين مطالعات توانستند با انتقال ژنوم (طبيعي) ميكوپلاسم ميكوئيدز به باكتري ديگري به نام «ميكوپلاسم كاپريكولوك»، اولين پيوند DNA را انجام دهند.
اكنون با استفاده از اين دو سابقه تحقيقاتي موفق شدند با پيوند DNA مصنوعي و بارگذاري آن به روي يك سلول باكتري بدون DNA، «اولين سلول مصنوعي تاريخ بشر» را ايجاد كنند.
پدر سلول مصنوعي در اين خصوص توضيح داد: «ما اين سلول را مصنوعي ناميديم چون از يك كروموزم مصنوعي به دست آمده و با استفاده از اطلاعات پردازش شده در يك رايانه، تركيبات شيميايي و يك سنتزكننده DNA ساخته شده است. اين تركيب از حدود يك ميليون حرف DNA تشكيل شده است (تعداد حروف DNA انسان 2/3 ميليارد است). اين DNA مصنوعي كاملا شبيه به يك DNA طبيعي است و مي تواند در طول فرايند ايجاد، دستخوش جهشهاي ژنتيكي شود.»كريگ ونتر كه اين نتايج مهم را در مجله علمي «ساينس» منتشر كرده است ادامه داد: «اين سلولي است كه مي تواند مفهوم حيات را تغيير دهد. اين اولين نوع از موجودات خود تكثيركننده بر روي سياره زمين است كه پدرشان يك رايانه است.»
به اعتقاد اين دانشمند آمريكايي، اين سلول مصنوعي، نمونه آزمايشي آن چيزي است كه از آن مي توان به عنوان پتانسيل منحصر به فرد علمي ياد كرد.

 



توضيحي علمي براي لحظات قبل از مرگ

مرموز بودن لحظات قبل از مرگ مي تواند در اثر جاري شدن آبشاري از امواج الكتريكي لحظاتي قبل از مرگ مغز به وجود آيد.
پزشكان بر اين باورند قبل از مرگ، انفجاري از فعاليت هاي مغزي رخ مي دهد و اين رويداد مي تواند توضيحي علمي براي لحظات روحاني قبل از مرگ در افرادي باشد كه تا مرز مرگ رفته و بازگشته اند.
محققان دانشگاه جورج واشنگتن معتقدند اين انفجار الكتريكي مي تواند توضيح دهد چرا برخي بيماراني كه از حالت مرگ احيا شده و به زندگي بازگشته اند احساساتي از قبيل قدم زدن به سوي راهرويي نوراني يا شناور بودن بر بالاي بدن خود را گزارش كرده اند.
به گفته اين دانشمندان آنچه افراد پس از بازگشت به زندگي به ياد مي آورند مي تواند تحت تأثير آزادسازي ناگهاني انرژي الكتريكي در سلولهاي مغزي خالي از اكسيژن باشد. در اين شرايط جريان خون و سطوح اكسيژن كاهش پيدا كرده و سلول هاي مغز براي آخرين بار آخرين امواج الكتريكي خود را آزاد مي كنند. اين فرايند در يك بخش از مغز آغاز شده و مانند يك آبشار به سرعت در سرتاسر مغز جاري مي شود و به همين دليل افراد مي توانند تصاوير ذهني واضحي را تجربه كنند.
بسياري از افراد پس از احيا اعلام كرده اند كه در نوري درخشان غوطه ور شده اند يا با قدم گذاشتن در راهرويي درخشان احساسي از آرامش مطلق بر آنها چيره شده است.
محققان دانشگاه جورج واشنگتن معتقدند اين تجربيات بيشتر منشأيي بيولوژيكي دارد تا متافيزيكي. در اين مطالعه دانشمندان از دستگاه برق نگار مغزي كه به منظور اندازه گيري فعاليتهاي مغز مورد استفاده قرار مي گيرد براي كنترل فعاليتهاي مغزي افرادي كه پزشكان براي نجات آنها قطع اميد كرده بودند، استفاده كردند.
هدف پزشكي استفاده از چنين دستگاهي براي بيماراني كه به سرطان يا اختلالات قلبي مبتلا هستند، اطمينان از درد نداشتن و آرامش كامل آنها است. در كنار اين كاربرد محققان شاهد بودند لحظاتي قبل از مرگ بيماران انفجاري در امواج مغزي فرد صورت مي گيرد كه از 30ثانيه تا سه دقيقه دوام خواهد داشت.اين رويداد در بيماراني كه در خواب بوده يا فشار خون در آنها وجود نداشت با افرادي كه در هشياري كامل به سر مي برند برابري مي كند و لحظاتي پس از اين انفجار امواج الكتريكي بيمار از دنيا رفته است. براساس گزارش تلگراف، اين اولين باري است كه تجربيات پيش از مرگ انسانها به منشأيي فيزيولوژيكي ارتباط داده مي شود.

 



روياپرداز باش تا پيشرفت كني

«اگر رويايي در كار نباشد، پيشرفتي حاصل نمي شود.» شايد گفتن اينكه تنها تفاوت يك كشور صنعتي و يك كشور جهان سومي در تعداد آدم هايي است كه روياپردازي كرده اند، به حساب ساده لوحي كودكانه يا حماقت گذاشته شود، اما فكر مي كنم جهان ما بر همين اصول ساده استوار است.
روياپردازي و خلق داستان هاي خيالي گذشته، زيربناي دنياي حقيقي كنوني است. اگر آن را قبول نمي كنيد يك بار ديگر داستان «20 هزار فرسنگ زير دريا» اثر ژول ورن را بخوانيد يا ماجراي پرواز انسان را مرور كنيد.
اينكه ما فرصتي براي انديشيدن به يك دنياي فانتزي نداشته باشيم، شايد همان قدر اهميت داشته باشد كه تمام شدن ذخاير زيرزميني در چند صد سال آينده.
امروز به كوتاهي همين ستون در مورد ورود روبات ها به عرصه زندگي روزمره مي نويسم و آنقدر خبر پاره در كنار هم مي چينم تا كمي طعم اين واقعيت را بچشيم.
همه ما هرازگاهي از گوشه و كنار خبرهايي در مورد روبات ها مي شنويم، اينكه چقدر در صنعت تأثيرگذار بوده و هستند و فرآيندهاي سخت و خطرناكي را كه زماني انسان مجبور بود به تنهايي انجامشان دهد، برايش انجام داده اند. اما به احتمال زياد نمي دانيم كه اين همه هياهو فقط مختص 2/1 ميليون روبات صنعتي است كه نزديك به چهار دهه است به بشر خدمت مي كنند و البته به همان ميزان نيروي كار را بيكار كرده اند و به عبارتي خوش بينانه تر، نيروي كار را به سمت تخصص سوق داده اند.
شنيده ايم كه روبات هاي هوشمند در سطوح مختلف كنترل شهري در آينده اي نه چندان دور، وارد خواهند شد و شايد هيچ كدام از ما نمي دانيم كه اولين ماشين پليس هوشمند چند ماه پيش در آزمايش هاي نهايي تأييد شده و هم اكنون در يكي از ايالت هاي آمريكا مشغول انجام وظيفه است و همين طور نخستين زنبور هوشمند با نام «Honeywell» هم اكنون در عمليات پليس ويژه ميامي آمريكا مورد استفاده قرار مي گيرد.ساخت يك روبات كوهنورد شايد ديگر به تنهايي فاقد اعتبار باشد و آنچه اين روبات را از ديگر گونه هاي ساخته شده متمايز مي كند و ارزشمند مي سازد، صرفا ميزان توانايي اش در راه رفتن روي سطوح شيب دار و ناهموار است. پيچيدگي اين موضوع ساده، زماني قابل فهم است كه يك كوهنورد آماتور را درحالي كه از جايي سقوط كرده نظاره مي كنيد. براي يك حركت ساده پاي روبات نياز است محاسبه هاي دقيقي در مورد سرعت حركت اعضا، وضعيت خميدگي كمر و زاويه مفصل ها انجام گيرد تا روبات امكان حفظ تعادل را روي سطح ناهموار داشته باشد. روبات كوهنورد چندين بار آزمايش مي شود و هر بار از خطاهايي كه انجام مي دهد در ساختار الگوريتمي خود استفاده مي كند تا در دفعات بعد اطلاعاتي را كه از ورودي هاي خود دريافت مي كند، با پارامترهاي حاصل از تجربه هاي قبل تركيب كند و روش هاي بهينه تر و كم خطاتر را پيش گيرد.
نزديك به يك دهه است كه در صنعت فيلمسازي استفاده از حسگرهاي (سنسور) عصبي روي بدن بازيگران فيلم هاي انيميشن براي تصوير كردن حركات طبيعي يك انسان در قالب يك شخصيت انيميشن به كاري رايج بدل شده است. دريافت سيگنال هاي عصبي انسان از طريق تعدادي حسگر كه به اعضاي بدن متصل مي شوند و پردازش اطلاعات حاصله توسط پردازنده ها، صرفا ديگر براي ايجاد يك تصوير انيميشن طبيعي و زيبا به كار نمي رود، بلكه به شكلي گسترده تر و پيچيده تر داراي ارزش پزشكي شده است، به طوري كه از طريق نصب اين حسگرها به بدن، نه تنها اطلاعات حركتي اعضاي بدن دريافت مي شود، بلكه الگوهاي حركتي انسان از آن استخراج مي شود تا در آينده اي نه چندان دور در قالب يك عضو مصنوعي كه قادر است سيگنال هاي عصبي را از سيستم عصبي انسان دريافت كند و بلافاصله آن را به صورت يك حركت كاملا طبيعي به بيرون منتقل كند يا در قالب يك روبات كه قادر است به كمك اطلاعاتي كه پيش از اين از الگوهاي حركتي انسان استخراج شده است، حركاتي نظير انسان از خود بروز دهد به بازار عرضه شود.

 



نوزادان درخواب هم ياد مي گيرند

محققان دريافته اند نوزادان خيلي سريع رشد مي كنند، چون پروسه يادگيري آنها حتي هنگام خواب نيز درجريان است.
به گفته دانشمندان نوزادان درخواب هم مغزشان درحال كار كردن و يادگيري است.
آنان معتقدند حتي اگر در ظاهر به نظر برسد كه نوزادي خواب آلوده است، اما مغز او دائما درحال تطبيق پيدا كردن و سازگار شدن با جهان فيزيكي بيرون است.
روزنامه تلگراف چاپ انگليس دراين باره نوشت: آزمايشات انجام شده روي نوزادان يك روزه و دو روزه نشان داده است كه مغز آنها مانند يك اسفنج اطلاعاتي عمل مي كند، يعني دائما اطلاعات را از دنياي اطراف خود جذب مي كند و اين روند هرگز متوقف نمي شود.
اين كشف حاصل مطالعات كارشناسان دانشگاه فلوريدا بر روي 26 نوزاد درحال خواب است.
دانابيرد روانشناس گفت: ما دراين مطالعات شكل پايه اي از يادگيري نوزادان را در خواب كشف كرديم كه نوعي خاص از فرايند يادگيري است كه درافراد بزرگسال مشاهده نشده است.

 



عصبانيت زنان را چاق مي كند

پژوهش هاي دانشمندان انگليسي نشان مي دهد كه خستگي، عصبانيت و كسالت مي تواند زنان را بيش از مردان چاق كند.
شركت انگليسي Appesat توليدكننده محصولات ويژه كاهش سريع وزن با انجام تحقيقاتي روي پنج هزار بزرگسال زن و مرد كشف كرد كه زنان در بيشتر موارد در موقعيتهايي كه كسل مي شوند، اضافه وزن پيدا مي كنند.زنان شركت كننده در اين بررسي ها تاكيد كردند كه علاوه كسالت، عصبانيت و نااميدي نيز موجب مي شود كه تمايل بيشتري به غذا خوردن پيدا كنند.اين تحقيقات نشان مي دهد به طور متوسط كالري كه در هر روز در موقعيتهاي استرس و كسالت وارد بدن زنان مي شود حدود 500 واحد بيشتر از روزهايي است كه زنان در شرايط خوب روحي قرار دارند.براساس گزارش ديلي اكسپرس، اين محققان محاسبه كردند كه مصرف يك ساندويچ اضافي در روز مي تواند در مدت چند هفته كوتاه يك سايز به بدن اضافه كند.اين پژوهشگران دراين خصوص اظهار داشتند: «كنترل كردن چيزي كه خورده مي شود يك مسئله ساده داوطلبانه نيست بلكه عوامل بسياري به ويژه شرايط روحي ميل به خوردن و رابطه فرد با غذا در اجراي رژيمهاي لاغري نقش دارند.»

 



ماهي ها از خودشان مي ترسند

مطالعات جديد نشان مي دهند ماهي ها با نگاه كردن در آينه و ديدن تصوير خود در سطح صيقلي به شدت هراسان مي شوند.
مطالعات نشان مي دهند فعاليت منطقه اي از مغز ماهي ها كه با ترس در ارتباط است، زماني كه ماهي ها در مقابل آينه قرار مي گيرند، نسبت به زماني كه دو ماهي از پشت شيشه اي شفاف در برابر يكديگر قرار مي گيرند بسيار بيشتر است با اين حال در هر دو موقعيت ماهي ها واكنش فيزيكي مشابهي از خود نمايش داده و با نمايش دادن چهره اي تدافعي از خود سعي مي كنند با ماهي كه در مقابلشان قرار دارد، چه ماهي واقعي و چه تصوير خود ماهي مبارزه كنند.
محققان دانشگاه استنفورد براي مطالعه اين رفتار آزمايشي را ترتيب دادند كه در آن از نوعي ماهي گرمسيري به نامCichlid استفاده شد دو ماهي در مخزني قرار مي گرفتند كه به واسطه ديواري شيشه اي به دو نيم تقسيم شده بود و به اين شكل ماهي ها تماس مستقيمي با يكديگر نداشتند، در بخش هايي ديگر اين ديواره توسط آيينه اي جايگزين مي شد.
نتايج نشان داد ماهي ها در واكنش به قرارگيري در اين موقعيت تلاش مي كنند با دشمن واقعي يا مجازي خود كه درواقع تصويري از خودشان است، مبارزه كنند.
سپس دانشمندان با آزمايش ميزان تستسترون خون و ديگر هورمون هاي مرتبط با پرخاشگري اين جانداران و بررسي قسمت آميگدالاي مغز ماهي ها كه با ترس در ارتباط است، دريافتند هر دو ماهي از مقادير بالايي از تستسترون برخوردارند اما تنها فعاليت در آميگدالاي مغز ماهي هايي كه با بازتاب تصوير خود مبارزه مي كردند، بسيار بالا است.
براساس گزارش لايو ساينس، دانشمندان اين فعاليت غيرمنتظره در مغز ماهي ها را شگفت انگيز و جالب توجه خوانده و اعلام كردند هرگز انتظار مشاهده چنين تفاوتي را در فعاليت هاي مغزي ماهي ها نداشته اند تفاوتهايي كه مي تواند نشان دهنده شباهت هاي بيشتري ميان ذهن ماهي ها و انسان باشد.

 



دستگاه كنترل كلسترول در مغز

پژوهشگران آمريكايي نوعي دستگاه كنترل از راه دور را در مغز يافته اند كه مي تواند كلسترول خون را كاهش دهد.
محققان دانشگاه سينسيناتي در تحقيقات خود نشان دادند كه كلسترول خون تنها برپايه رژيم غذايي و عملكرد كبد كنترل نمي شود بلكه از طريق يك دستگاه كنترل از راه دور مولكولي در مغز نيز عمل مي كند.
نتايج اين كشف مي تواند منجر به توسعه داروهاي ضدكلسترول جديد شود كه به روشي بسيار متفاوت و بدون عوارض جانبي استاتينها تأثير مي گذارند.
استاتينها داروهايي هستند كه امروزه ميليونها نفر در دنيا براي كم كردن سطوح كلسترول از آنها استفاده مي كنند.
اين محققان كشف كردند كه هورمون اشتها (گرلين) در مغز با خاموش كردن يك گيرنده به نام «ملانوكورتين MC4R-4» در هيپوتالاموس سطح كلسترول را بالا مي بربد.
تاكنون تصور مي شد كه سطح كلسترول در خون كه فاكتور خطر براي بيماريهاي شرياني و سكته قلبي است كاملا به رژيم غذايي و عملكرد ستنزي كبد وابسته است و بنابراين بهترين داروها براي كنترل آن استاتينها بودند كه مستقيما بر روي كبد عمل مي كنند.
براساس گزارش نيچر نوروساينس، اين در حالي است كه استاتينها عوارض جانبي بالايي دارند و مي توانند منجر به بروز دردهاي عضلاني و ضعف جسماني شوند.اكنون اين دانشمندان نشان دادند كه كلسترول خون زير كنترل مستقيم مدارات نوروني نيز قرار دارد. اين نورونها كلسترول را با اين دستگاه كنترل از راه دور مولكولي كه با هورمون اشتها عمل مي كند تحت نظر دارند.

 



جديدترين دستاوردهاي پزشكي در كنگره قلب و عروق

رئيس دوازدهمين كنگره سراسري تازه هاي قلب و عروق از بررسي جديدترين دستاوردهاي پزشكي در زمينه بيماري هاي قلب و عروق، جراحي ها، تزريق سلولهاي بنيادي، بررسي ريسك فاكتورهاي موثر در افزايش بيماريهاي قلبي در اين دوره از كنگره خبر داد.
دكتر مسعود قاسمي- رئيس انجمن اترواسكلروز ايران با اعلام اين خبر افزود: در اين كنگره با دعوت از متخصصان قلب و عروق، در كنار متخصصان كليه و غدد و متخصصان رشته هاي وابسته به قلب و عروق همچون پزشكان داخلي، بيهوشي، عمومي و پرستاران موضوعات مرتبط مورد بررسي قرار مي گيرد.
وي افزود: برگزاري ده ها سخنراني و ميزگرد توسط متخصصان داخلي و خارجي، پخش چند برنامه زنده جراحي و تزريق سلول هاي بنيادي و همچنين بررسي زنده عوارض چند بيماري قلبي و تبادل نظر در اين زمينه ها، از برنامه هاي ديگر كنگره دوازدهم تازه هاي قلب و عروق است.
رئيس انجمن اترواسكلروز ايران يادآور شد: اين دوره از كنگره در روزهاي 18 تا 22 خرداد در سالن همايش هاي رازي برگزار و آخرين اقدامات پزشكي در زمينه كنترل قلب و عروق و راه هاي پيشگيري، درمان و تشخيص اين بيماري ها بررسي مي شود.
وي موضوعاتي مانند تعويض دريچه آئورت از طريق شريان بدون جراحي و ترميم آئورت شكمي بدون جراحي باز، تبادل نظر در زمينه دستاوردهاي جديد ام.آر.آي در مورد درمان بيماري هاي قلبي و سندروم حاد كرونر را از جمله بحث هاي اين دوره از كنگره برشمرد.قاسمي با اشاره به حضور استادان خارجي در اين دوره از كنگره گفت: حدود 30 سخنران از كشورهاي آمريكاي شمالي، اروپا و كشورهاي همسايه در اين كنگره حضور داشتند.


 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14