(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(15(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 22  خرداد 1389- شماره 19667

ارتش لبنان و نيروهاي يونيفيل به حال آماده باش درآمدند
چاوز: 40 ميليون فقير در آمريكا به حال خود رها شده اند
اعتراض شديد حماس به اظهارات محمود عباس در كاخ سفيد
تظاهرات ضدصهيونيستي در سئول شيمون پرز جنايتكار را اخراج كنيد
73كشته و 500 مجروح در درگيري هاي قومي جنوب قرقيزستان
اعتصاب كادر امنيت پرواز از فردا در نروژ آغاز مي شود
انفجار بمب در حومه قندهار جشن عروسي را به عزا تبديل كرد
هلاكت 2 نظامي آمريكايي در انفجار مركز عراق
افشا گري 3 زن ، آمريكا و اسرائيل را رسواكرد
نگراني دولت توكيو از تكرار بحران يونان در ژاپن
كودتاي نيكسون و كيسينجر در بوليوي (پرونده)



ارتش لبنان و نيروهاي يونيفيل به حال آماده باش درآمدند

تحركات جديد نيروهاي ارتش رژيم صهيونيستي باعث آماده باش نيروهاي يونيفيل و ارتش لبنان مستقر در جنوب اين كشور شد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، نيروهاي زميني ارتش رژيم صهيونيستي از عصر روز پنجشنبه با تجهيزات نظامي خود در جنوب لبنان موضع گيري كردند و با استفاده از دوربين پايگاه هاي نظامي ارتش و يونيفيل را زير نظر گرفته و هواپيماهاي جاسوسي اين رژيم بر فراز مرزها به پرواز درآمد.
به دنبال اين تحركات ارتش لبنان و نيروهاي يونيفيل نيز فورا به حالت آماده باش درآمدند.
در همين رابطه «جان قهوه چي» فرمانده ارتش لبنان اظهار داشت:
ارتش، مقاومت و مردم در آمادگي كامل براي هر نوع حمله احتمالي رژيم صهيونيستي به سر مي برند و به تهديدات پاسخ كوبنده اي خواهند داد.

 



چاوز: 40 ميليون فقير در آمريكا به حال خود رها شده اند

رئيس جمهور ونزوئلا در واكنش به انتقادات آمريكا از اوضاع كشورش خواست، به جاي دخالت در اوضاع ونزوئلا به فكر 40 ميليون فقيرآمريكايي كه در سرتاسر آمريكا رها شده اند باشد.
به گزارش خبرگزاري ها، «هوگو چاوز»، رئيس جمهور ونزوئلا، در مراسم اعطاي اعتبار به بانك هاي سوسياليستي در كاراكاس گفت: «هيلاري كلينتون » براي مردم ونزوئلا به خاطر اين كه از برخي تدابير ناكارآمد در رنج هستند ابراز تاسف كرد ه است.
سخنان وزير خارجه آمريكا كه از سوي رئيس جمهور ونزوئلا بازگو مي شد اعتراض حاضران در اين مراسم را به همراه داشت.
چاوز در پاسخ به كلينتون گفت: ما هم واقعا در اينجا براي آن چه كه بر مردم آمريكا مي گذرد متاسفيم، چرا كه آنها از برخي تدابير «باراك اوباما» در رنج هستند.

 



اعتراض شديد حماس به اظهارات محمود عباس در كاخ سفيد

سرويس خارجي-
جنبش حماس اظهارات اخير محمود عباس مبني بر اينكه حق ملت يهود در فلسطين اشغالي را به رسميت مي شناسد به شدت محكوم كرد و اين اظهارات را سقوط سياسي و همسويي خطرناك وي با رژيم صهيونيستي دانست.
جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) اعلام كرد اين اظهارات به مثابه سرپوشي بر اشغالگري و تشويق دشمن صهيونيستي به ارتكاب هرچه بيشتر جنايات و اقدامات احمقانه عليه ملت فلسطين از جمله يهودي سازي قدس و شهرك سازي و تشديد محاصره غزه به شمار مي رود.
حماس تاكيد كرد، سياست تشكيلات خودگردان در زمينه نشان دادن شور و شوق بيش از حد نسبت به رژيم صهيونيستي و امتيازدهي رايگان به اين رژيم هرگز سودي دربر نخواهد داشت.
اين جنبش از تمامي گروهها و آحاد ملت فلسطين خواست اظهارات عباس را محكوم كنند و تلاش هاي تشكيلات براي ناديده گرفتن حقوق ملي فلسطينيان را ناكام گذارند.
گفتني است محمود عباس در سفر به آمريكا و ديدار با 30تن از رهبران لابي صهيونيستي در اين كشور اظهار داشت، هرگز حق ملت يهود در سرزمين اسرائيل را رد نخواهد كرد.
وي همچنين در ديدار با باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا درباره آخرين تحولات مربوط به نوار غزه و مذاكرات سازش گفت وگو كرد.
اوباما در اين ديدار اعلام كرد كه اوضاع غزه غيرقابل تحمل است و هرگونه رفع محاصره غزه و ورود كالاها و مايحتاج مردم اين منطقه تنها در گرو تامين امنيت اسرائيل امكانپذير است.
«سامي ابوزهري» سخنگوي حماس درباره اظهارات اوباما رئيس جمهور آمريكا اظهار داشت: اظهارات اوباما بي محتوا و براي مشروعيت بخشي به محاصره غزه و تداوم آن مطرح مي شود.
ابوزهري ديدار عباس با اوباما را تداوم جنايات رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين و ضربه اي جبران ناپذير و ناجوانمردانه به اين ملت توصيف كرد.
«يوسف رزقه» مشاور سياسي اسماعيل هنيه، نخست وزير دولت حماس نيز تاكيد كرد، اظهارات باراك اوباما پيرامون اوضاع نوار غزه در حد انتظار نبود و اين اقدام نشانگر ناديده انگاشتن خواسته هاي قانوني ملت فلسطين است.
وي اظهار داشت، به خاطر لجاجت ورزي رژيم صهيونيستي در قبال مسائل عمده شواهدي در زمينه امكان پيشرفت روند سازش به چشم نمي خورد.
از سوي ديگر، با وجود فاجعه اخير ناوگان آزادي و حمله وحشيانه رژيم صهيونيستي به كشتي هاي امدادرسان بين المللي، وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) بر تداوم حمايت واشنگتن از اين رژيم تاكيد كرد.
سناي آمريكا نيز به زودي پيش نويس قطعنامه اي را به راي مي گذارد كه در آن از كشتار فعالان صلح غزه توسط اسرائيل حمايت شده و متقابلا فعالان صلح كه درصدد ارسال كمك هاي انسان دوستانه براي مردم غزه بودند محكوم شده اند.يكي از سناتورهاي ارشد جمهوري خواه آمريكا كه باني اين قطعنامه است در اين باره گفت، اسرائيل در دست زدن به اين كشتار حق داشت و مي خواست از خود دفاع كند!
در همين رابطه معاون وزير دفاع آمريكا اظهار داشت: آمريكا عميقا به تامين امنيت اسرائيل علاقه مند است و از سال ها پيش با به روي كارآمدن دولت هاي مختلف در تل آويو در اين كار مشاركت داشته است و حاضر نيست در اين سياست تغييري ايجاد كند.وي افزود: به نفع ماست كه در امنيت اسرائيل و حل و فصل مشكلات منطقه اي سرمايه گذاري كنيم.
درگيري با متجاوزان صهيونيست
گروهان هاي قدس شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي با نيروهاي متجاوز صهيونيستي در شرق خان يونس درگير شدند و آنها را مجبور به عقب نشيني كردند. نظاميان صهيونيست روز چهارشنبه با چهار دستگاه بولدوزر و سه دستگاه تانك به شمال شهر خان يونس يورش بردند و اين منطقه را به رگبار بستند كه با مقاومت نيروهاي مقاومت روبه رو شدند.
صهيونيست ها به هنگام عقب نشيني تمامي زمين هاي كشاورزي را تخريب كردند و منازل فلسطيني ها را به رگبار بستند.
از سوي ديگر پليس رژيم صهيونيستي براي دومين هفته متوالي و از بيم اعتراض فلسطيني ها با ايجاد حصاري امنيتي پيرامون مسجدالاقصي از ورود نمازگزاران زير 40 سال به اين مكان جلوگيري كردند.
پليس رژيم صهيونيستي از بيم آغاز تظاهرات شديد فلسطيني ها در سرزمين هاي اشغالي در اعتراض به حمله ناوگان آزادي تدابير امنيتي شديدي را اتخاذ كرده است.
بيانيه پاياني نشست همكاري هاي تركيه، عربي
وزيران خارجه شركت كننده در سومين همايش همكاري هاي تركيه و كشورهاي عربي در اسلامبول با انتشار بيانيه اي اعلام كردند كه از همگان مي خواهيم ضمن محكوم كردن اسرائيل در حمله به ناوگان آزادي يك كميته بين المللي براي بررسي جزئيات اين حادثه شوم تشكيل دهند.
در اين بيانيه همچنين بر همكاري براي لغو محاصره غزه و درخواست براي تشكيل كشور فلسطين به پايتختي قدس نيز تاكيد شده است.
ساير رويدادها
¤ معاون دبيركل سازمان ملل اعلام كرد گروه حقيقت ياب سازمان ملل براي بررسي حادثه كاروان آزادي به زودي به غزه اعزام خواهد شد.
¤ وزير خارجه رژيم صهيونيستي گفت: ديدار صليب سرخ با شاليت شرط لغو محاصره غزه است.
¤ يك تشكل يهودي انگليسي قصد دارد در آينده نزديك يك كشتي حامل كمك هاي بشردوستانه به غزه اعزام كند.
¤ پارلمان آلمان خواستار پايان محاصره غزه از سوي رژيم صهيونيستي شد.
¤ منابع خبري اسرائيلي اعلام كردند كه آمريكا و مصر به ناكارآمدي ديوار فولادي مستقر در مرز مصر و غزه اعتراف كردند.
¤ وزارت امور اسيران فلسطيني اعلام كرد كه يك اسير فلسطيني وابسته به جنبش حماس در شرايطي نامعلوم در زندان رژيم صهيونيستي به شهادت رسيد.
¤ روزنامه جروزالم پست نوشت: تنها يك سوم سربازان ذخيره اسرائيل حاضرند در ارتش خدمت كنند.


 



تظاهرات ضدصهيونيستي در سئول شيمون پرز جنايتكار را اخراج كنيد

ده ها تن از مردم سئول پايتخت كره جنوبي در اعتراض به سفر شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي تظاهرات كردند.
به گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين، شركت كنندگان در اين تظاهرات با در دست داشتن پرچم هاي صهيونيستي آميخته به رنگ قرمز به نشانه تجاوزگري و خون آشامي اين رژيم در مقابل سفارت اسرائيل تجمع كردند و پرز را قاتل و جنايتكار خواندند.
تظاهر كنندگان از استقبال «لي ميونگ باك» همتاي كره اي شيمون پرز به شدت انتقاد كردند و اظهار داشتند وي به جاي استقبال بايد رئيس رژيم صهيونيستي را از كشور اخراج كند.
مقامات كره جنوبي با اعلام كاهش سطح سفر شيمون پرز از يك سفر رسمي به يك سفر كاري از اعطاي دكتراي افتخاري دانشگاه اين كشور به وي خودداري كردند.
از سوي ديگر، واكنش ها نسبت به اقدام جنايتكارانه رژيم صهيونيستي در حمله به ناوگان آزادي همچنان ادامه دارد و اسرائيلي ها به هر جاي دنيا كه سفر مي كنند با تنفر و انزجار و برخوردهاي انتقادآميز روبه رو مي شوند.
در همين رابطه گروهي از فعالان سياسي در دانشگاه مادريد همايشي را كه با مشاركت بازرگانان صهيونيستي برگزار شده بود برهم زدند.
فعالان سياسي اسپانيايي در اعتراض به يورش نظاميان صهيونيستي به ناوگان آزادي غزه اين افراد را محاصره كردند.
حدود 200 نفر از تظاهر كنندگان به اين همايش يورش بردند و صهيونيست هاي شركت كننده در آن را محاصره كردند. تظاهر كنندگان بر سر صهيونيست ها فرياد مي زدند: «اي قاتل ها غزه را آزاد كنيد.»

 



73كشته و 500 مجروح در درگيري هاي قومي جنوب قرقيزستان

موج جديد ناآرامي ها و درگيري هاي قومي در قرقيزستان 37 كشته و بيش از 500 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، موج جديد درگيري هاي خونين كه از عصر روز پنج شنبه شهر «اوش» واقع در جنوب قرقيزستان را فرا گرفته تاكنون 37كشته و بيش از 500 مجروح برجا گذاشته است.
خبرگزاري فرانسه در اين باره نوشت، در اين درگيري ها كه ميان گروه هاي قرقيز و ازبك در جريان است، جوانان قرقيز با حمله به مراكز تجاري و فرهنگي ازبك ها اقدام به آتش زدن چندين خودرو و ساختمان كردند. به دنبال افزايش خشونت ها به مناطق «قره سو»، «آراوان» و «اوزگن» دولت موقت قرقيزستان وضعيت فوق العاده اعلام كرد و نيروهاي امنيتي را به اين مناطق اعزام داشت.
وزارت بهداشت قرقيزستان با تائيد تعداد قربانيان، وضعيت به وجود آمده در اين كشور را نگران كننده دانست. خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز با انتشار اين خبر از سفر وزيران دفاع و كشور قرقيزستان به شهر «اوش» با هدف بررسي اوضاع و آرام كردن منطقه خبر داد. گفتني است، قرقيزستان در دو ماه اخير و پس از سرنگوني دولت رنگي «قربان بيك باقي اف»، بارها دستخوش ناآرامي بوده كه بر اثر آن ده ها تن كشته و شمار بيشتري مجروح شدند. به گفته مقامات رسمي اين درگيري ها «قومي و نژادي» بوده و ارتباطي با درگيري هاي سياسي ماه هاي گذشته ندارد.
خبر آخر اينكه، ارتش قرقيزستان با اعزام خودروهاي زره پوش و نظاميان ارتش به «اوش» در حال كنترل اوضاع امنيتي شهر است. احتمال دارد دور تازه خشونت مناطق ديگر قرقيزستان را نيز فرا بگيرد.
واكنش شانگهاي
روساي جمهور تاجيكستان، ازبكستان و روسيه ديروز در نشست سران سازمان منطقه اي همكاري شانگهاي در ازبكستان، به ناآرامي هاي دو روز اخير شهر اوش واكنش نشان دادند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي «امامعلي رحمان» رئيس جمهوري تاجيكستان طي سخنان خود در اين اجلاس گفت: رويدادهاي اخير جمهوري قرقيزستان نشان مي دهد كه طراحي مكانيزمي براي واكنش به چنين رويدادهايي ضروري است. «اسلام كريم اف» رئيس جمهوري ازبكستان نيز به عنوان كشور ميزبان اجلاس اين سازمان گفت: ناظراني براي نظارت بر جريان همه پرسي 27 ژوئن (ششم تير) به قرقيزستان مي فرستد. «ديميتري مدودف» رئيس جمهوري روسيه، نيز درباره اين رويدادها با اشاره به اينكه قرقيزستان يكي از موسسان سازمان همكاري هاي شانگهاي و متحد و همكار نزديك روسيه است گفت: ما صميمانه خواستار آن هستيم كه قرقيزستان مرحله كنوني ناآرامي هاي داخلي خود را هرچه زودتر پشت سر نهد و هدف هاي خود را براي ايجاد نظام جديد دولتي عملي سازد؛ نظامي كه بتواند با دشواري هاي توسعه اجتماعي و اقتصادي مبارزه كند.


 



اعتصاب كادر امنيت پرواز از فردا در نروژ آغاز مي شود

اعتصاب صدها نيروي امنيتي و حفاظتي نروژ در اعتراض به كاهش حقوق خود از فردا آغاز مي شود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در راستاي همين اعتصاب، كادر امنيت پرواز نروژ نيز در پست هاي كاري خود حاضر نمي شوند و همين امر باعث شده است كه مسئولان شركت هواپيمايي نروژ (آوينور) از لغو شدن تعداد زيادي از پروازهاي خود خبر دهند.
«آوينور» طي بيانيه اي رسمي اعلام كرد: «از روز يكشنبه تعدادي از فرودگاه هاي منطقه اي پروازهاي خود را يا لغو كرده و يا با تاخير انجام خواهند داد.»
اين شركت همچنين به مسافرين هشدار داد كه در انتظار صف هاي طولاني براي سوار شدن به هواپيما باشند. احتمالاً علت اين امر، كمبود نيرو براي بازرسي وسايل و چمدان هاي مسافران و نيز بازرسي بدني است.خبرگزاري فرانسه تعداد اعتصاب كنندگان را بيش از يك هزار نيروي رسمي و نيز 1450نيروي كمكي اعلام كرد.
با توجه به اينكه اعتصاب كا درهاي امنيت پرواز مستقيماً با امنيت ملي و نيز سوددهي شركت هاي هواپيمايي نروژ در ارتباط بوده، و دولت اسلو از كنار آمدن با 2000 كارمند ويژه خود نيز ناتوان است، مي توان از رسيدن تبعات بحران اقتصادي به نروژ خبر داد و در انتظار شورش هاي خياباني در اين كشور اروپايي بود.

 



انفجار بمب در حومه قندهار جشن عروسي را به عزا تبديل كرد

انفجار بمب در يك مراسم عروسي ولايت قندهار افغانستان، دست كم 40 كشته و 87 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، ديروز يك مراسم عروسي در 20 كيلومتري شمال شهر قندهار هدف بمب گذاري قرار گرفت. در اين انفجار كه همه آنها از اقشار مختلف مردم بودند، بيش از 40 نفر جان خود را از دست دادند و دست كم 87 نفر نيز مجروح شدند. نيروهاي آمريكايي انگشت اتهام را به سمت طالبان گرفتند، ولي اين گروه هنوز مسئوليت حمله مذكور را برعهده نگرفته است. داماد نيز جزو كشته شدگان اين حادثه است.
ولايت قندهار ديروز شاهد دو حادثه خونين ديگر نيز بوده است؛ برخورد يك ميني بوس با مين در اين ولايت، مرگ 9 تن، از جمله چهار زن و سه كودك و جراحت هشت نفر ديگر را در پي داشت. اين حادثه در استان «ميوند» رخ داد. انفجاري نيز در بازار قندهار رخ داد كه در مورد تلفات و زخمي هاي احتمالي آن، گزارشي نرسيده است.
دو نظامي آمريكايي نيز ديروز بر اثر انفجار بمب در جنوب افغانستان كشته شدند.
نيروهاي اشغالگر پنجشنبه گذشته با انجام عمليات جداگانه در ولايت هاي «خوست» و «پكتيا» 48 شبه نظامي وابسته به طالبان را كشتند. هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي نيز ديروز منطقه اي را در ايالت وزيرستان شمالي پاكستان هدف قرار دادند و 15 غيرنظامي را كشتند.

 



هلاكت 2 نظامي آمريكايي در انفجار مركز عراق

انفجار خودرو بمب گذاري شده در مركز عراق، به هلاكت دو نظامي آمريكايي و جراحت شش تن ديگر از آنها انجاميد.
به گزارش آسوشيتدپرس، ديروز يك شبه نظامي خودرو مملو از مواد منفجره خود را به ادوات زرهي آمريكايي ها در شهر «جلولا» واقع در استان ديالي كوبيد. اين انفجار به هلاكت دو نظامي آمريكايي و جراحت شش تن ديگر انجاميد. سخنگوي ارتش آمريكا با اعتراف به اين تلفات، مدعي شد كه نظاميان عراقي نيز در اين حمله، سه كشته و 22 مجروح دادند. طي هفته هاي اخير، اين اولين بار است كه آمريكايي ها در عراق هدف حمله انتحاري قرار مي گيرند.
انفجار ديگري نيز ديروز در منطقه «الدوره» بغداد روي داد كه به مرگ دو عراقي و جراحت 9 نفر ديگر انجاميد.
ائتلاف شيعيان با نام جديد
به گزارش خبرگزاري فارس، «سيد عمار حكيم» رهبر فهرست «ائتلاف ملي عراق» پس از ديدار با آيت الله «سيدعلي سيستاني» مرجع عالي شيعيان اين كشور، به خبرنگاران گفت، به زودي ائتلاف شيعيان متشكل از فهرست وي و فهرست «ائتلاف دولت قانون» تحت نام «پيمان ملي عراق» اعلام موجوديت خواهد كرد.
به گفته حكيم، اين ائتلاف جديد نامزد نخست وزيري را در مجلس آينده معرفي خواهد كرد. حكيم در مورد اينكه چه كسي نامزد خواهد بود، چيزي نگفت.
اولين جلسه پارلمان
به گزارش ايسنا، «احمد صافي» نماينده آيت الله سيستاني در خطبه هاي نماز جمعه ديروز اظهار داشت: اميدواريم جلسه اول پارلمان كه قرار است روز دوشنبه (پس فردا) برگزار شود سرآغازي براي پايان دادن به مشكلات سياسي عراق باشد.
نماينده آيت الله سيستاني تصريح كرد: مسئله قانون گذاري و قوه مجريه كليد پيشرفت در كشور براي تثبيت اوضاع جديد از طريق گفت وگو و مشورت است و از اين طريق، نيازهاي ملت برآورده مي شود.
«صدرالدين قبانچي» خطيب جمعه نجف، نيز اعلام ائتلاف بين شيعيان را وحدت كلمه توصيف كرد و گفت: چند روز ديگر ما منتظر گام بعدي يعني برگزاري نشست پارلمان هستيم و از اعضاي اين پيمان انتظار داريم كه براي تشكيل دولت تلاش كنند و منافع ملت عراق را در نظر داشته باشند.

 



افشا گري 3 زن ، آمريكا و اسرائيل را رسواكرد


3 زن با اعتراض خوددر حمله رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي غزه سبب رسوايي دولتهاي آمريكا و اسرائيل شدند.
به گزارش خبرگزاري قدس پايگاه خبري محيط به واكنش هلن توماس روزنامه نگار كهنه كار كاخ سفيد، طالي فحيما فعال صهيونيستي كه مسلمان شد و «حنين زعبي» عضو عرب كنيست (پارلمان) اسرائيل كه همراه ناوگان آزادي غزه به اين منطقه رفت اشاره كرد.
اين پايگاه خبري با اشاره به ماجراي هلن توماس نوشت: هلن توماس روزنامه نگار 89 ساله كاخ سفيد كه خواستار خروج يهوديان و اسرائيلي ها از سرزمينهاي اشغالي فلسطين شده بود به دليل انتقادها و فشارهاي شديد لابي يهودي از كار اخراج شد. توماس اخبار مربوط به 10 رئيس جمهور آمريكا را پوشش داده بود. توماس در ديدار با خاخام ديويد نوسونوف در واكنش به سوالي درباره اسرائيل گفته بود: به اسرائيلي ها بگوييد از فلسطين خارج شوند و به خانه هاي خود در لهستان، آلمان، آمريكا يا هر جاي ديگر برگردند. وي افزود: به خاطر داشته باشيد كه مردم (فلسطين) در اشغال هستند و اين سرزمين از آن فلسطيني هاست. «طالي فحيما» دومين شخصيتي است كه اسرائيلي را به دردسر انداخت. وي يك زن فعال چپگراي اسرائيلي بود كه با حضور سه شيخ در مسجد ام الفحم در مناطق اشغالي 1948 به دين اسلام گرويد.
فحيما گفت كه وي دوشنبه گذشته با حضور سه شيخ در مسجد ام الفحم به دين اسلام مشرف شده است. وي پس از مسلمان شدن گفت: من با رسانه صهيونيستي گفتگو نخواهم كرد. «شيخ يوسف الباز» خبر مشرف شدن فحيما به دين اسلام را نيز تاييد كرده است. فحيما به اتهام كمك به فلسطيني ها به ويژه اعضاي گردانهاي شهداي الاقصي زنداني شده بود. فحيما در دليل مسلمان شدن خود گفت كه شيخ رائد صلاح رهبر جنبش اسلامي سرزمينهاي اشغالي 1948 به عنوان الگوي وي بوده است. فحيما همچنين روز قبل از اسلام آوردن خود با شيخ صلاح ديدار كرد. خانم حنين زعبي نماينده عرب كنست اسرائيل نيز از كساني بود كه همراه كشتي ناوگان آزادي به غزه رفت و به شدت از رژيم صهيونيستي انتقاد كرد.

 



نگراني دولت توكيو از تكرار بحران يونان در ژاپن

نخست وزير جديد ژاپن نسبت به تكرار بحران يونان و اروپا در كشورش هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «نائوتو كان»، نخست وزير ژاپن در اولين سخنراني خود در پارلمان اين كشور تصريح كرد: ژاپن ممكن است با بحراني مشابه آنچه يونان را زمينگير كرد مواجه شود.
وي با اعلام اينكه «خروج از بحران اقتصادي» هدف اصلي دولت جديد ژاپن است افزود براي برون رفت از اين وضع نيازمند اعتماد و حمايت مردم از طرح هاي دولت است.
«كان» همچنين نسبت به ناتواني دولت در پرداخت بدهي هاي عمومي هشدار داد و گفت: اين امر خطري مهم براي اقتصاد ژاپن است.
وي با تاكيد بر اينكه «بي توجهي به بدهي هاي عمومي باعث از بين رفتن اعتبار در جامعه مي شود» وضعيت حاكم بر منطقه يورو را به وضعيتي گيج كننده تشبيه كرد كه احتمالا ژاپن هم دچار آن خواهد شد.
گفتني است، «كان» پس از آنكه «يوكيو هاتوياما» نخست وزير پيشين به خاطر ناتواني در عمل به وعده هاي انتخاباتي اش از جمله اخراج آمريكايي ها از جزيره اوكيناوا و افشاي فساد مالي در ميان برخي وزيران مجبور به استعفا شد؛ سمت نخست وزيري ژاپن را پذيرفت.
اولين استعفا
سه روز پس از حضور رسمي نائوتو كان در سمت نخست وزيري ژاپن، يك وزير كابينه اين كشور در اعتراض به ناكامي دولت در اجراي لايحه اصلاحات امور پستي از سمت خود استعفا كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، شيزوكا كامئه اي، رهبر حزب جديد مردم از سمت خود به عنوان وزير امور خدمات مالي و اصلاحات امور پستي كناره گيري كرد و حزب دموكراتيك ژاپن را به ناكامي در تصويب لايحه اي كه از سطح خصوصي سازي امور پستي بكاهد، متهم كرد.
وي اظهار داشت: تعهدات ميان دو حزب از بين رفته است. بنابراين تصميم گرفتم كه از سمت خود در كابينه كناره گيري كنم.

 



كودتاي نيكسون و كيسينجر در بوليوي (پرونده)

متن گفت وگوي نيكسون و كيسينجر براي طراحي كودتا در بوليوي فاش شد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري «كوبادباته» با انتشار متن مكالمه «ريچارد نيكسون»، رئيس جمهور اسبق آمريكا و هنري كيسينجر» وزيرخارجه وقت درباره طراحي كودتاي سال 1971 بوليوي، از وجود اسناد مبني بر حمايت مالي آمريكا از اين كودتا پرده برداشت.
اسناد معتبر موجود نشان مي دهد كه نيكسون و كيسينجر در مكالمه خود درباره فراهم كردن امكانات لازم براي كودتا عليه «خوان خوزه تورس»، رئيس جمهوري قانوني بوليوي در 21 اوت سال 1971 مقدمه چيني و برنامه ريزي كرده اند.
همچنين براساس اين اسناد، با اطلاع نيكسون و كيسينجر، مبلغ 140 هزار دلار به مخالفان رئيس جمهوري بوليوي براي انجام كودتا پرداخت گرديده است.
جالب اينكه در اين مكالمه به استفاده از گروهي با عنوان «سپاه صلح» براي مقدمه چيني كودتا اشاره شده است. در اين مكالمه همچنين درباره كودتا در شيلي نيز صحبت شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(15(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14