(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(15(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 22  خرداد 1389- شماره 19667

كوتاه اقتصادي
ايجاداشتغال براي 177 هزار نفر
تحريم ها نمي تواند راه تجارت ايران با دنيا را سد كند
لزوم ايجاد فرصت برابر خانه دار شدن براي همه (نكته)
اختصاص50 هزار ميليارد ريال براي طرح هاي توسعه اي پتروشيمي
سود تضميني 10 درصدي براي سرمايه گذاران خارجي
نوسازي ناوگان حمل و نقل جاده اي در دستور كار سازمان راهداري
وزير اقتصاد: تحريم ها جو رواني خود را هم از دست داده اند
مهلت 2 روزه بانك مركزي به موسسات پولي غيربانكي براي كاهش نرخ سود
پرداخت وام 40 ميليون توماني ساخت مسكن به 25هزار كارمند بانك ها
اعتراف «پدرانقلاب هاي مخملي» به سقوط اقتصادي اروپا
يك مقام مسئول: كشتيراني ايران قاطعانه به فعاليت هاي خود ادامه مي دهد
دولت پاكستان: تحريم ها مانع اجراي پروژه خط صلح نخواهد شد
معاون وزير جهاد كشاورزي: اعتبارات بخش آب و خاك وزارت جهاد كشاورزي 2 برابر افزايش يافت



كوتاه اقتصادي

¤ سخنگوي اقتصادي دولت گفت: تركيب و مديريت سبد ارزي كشور نه تنها ايستا و ثابت نيست بلكه مديريتي پويا دارد.سيدشمس الدين حسيني افزود: همواره وضعيت بازارهاي جهاني و ارزي رصد و بررسي مي شود تا متناسب با آن براي تركيب سبد ارزي تصميم گيري شود.
¤ معاون وزير نفت در امور مهندسي و ساخت داخل، ميانگين عمر ناوگان خودروهاي سبك كشور را بيش از 11سال اعلام كرد و اظهار داشت: هم اكنون 02درصد اين خودروها بيشتر از 02سال عمر دارند كه بيش از 53درصد سوخت كشور را مصرف مي كنند.
¤ تعداد جوايز مسابقه پيامك بانك ملي در خصوص جام جهاني افزايش يافت.به گزارش روابط عمومي بانك ملي ايران، اين بانك قبلاً قرار بود به هر كدام از 5 نفر برنده مسابقه پيامك سيما كه براي هر بازي انجام خواهد شد، به قيد قرعه كمك هزينه سفر زيارتي به مبلغ 5ميليون ريال اعطا كند كه با هدف بهره مندي بيشتر مردم، اين تعداد را به 01 كمك هزينه سفر زيارتي به مبلغ 3ميليون ريال افزايش داد.
¤ هر يك از كشورهاي شركت كننده در اكسپو، كالاهاي ويژه كشورشان را در اين محل به تماشا و فروش عموم قرار داده اند. طبق آخرين آمار، تاكنون ارزش كل كالاهاي فروخته شده در غرفه هاي اكسپو بيش از 01ميليون يوآن ذكر شده است.
¤ براساس برنامه ريزيهاي صورت گرفته كميته مشترك بازرگاني ايران و عراق تيرماه سال جاري با حضور معاونان وزراي بازرگاني دو كشور در تهران برگزار خواهد شد.
¤ در حالي شوراي امنيت با فشار آمريكا تحريم هاي جديدي عليه ايران را تصويب كرد كه ايران طي دو ماهه اول سال جاري با 016كشور دنيا بيش از 21ميليارد و 727 ميليون دلار مبادلات تجاري غيرنفتي داشته است.
¤ رئيس اداره كل روابط عمومي بانك ملي گفت: شعبه بانوان بانك ملي كه به تازگي در شهر مشهد افتتاح شده است، به هيچ وجه به دنبال ايجاد محدوديت براي زنان نيست.
¤ دبير انجمن صنفي كاريابيهاي بين المللي كشور از اجراي طرح ساماندهي دفاتر غيرقانوني مهاجرتي توسط وزارت كار خبر داد و گفت: هم اكنون 08 تا 010 دفتر به صورت غيرقانوني در تهران، اصفهان، شيراز و مشهد فعاليت مي كنند.
¤ يك مسئول گازي از امضاي قرارداد اجراي توسعه پالايشگاه گاز ايلام و قطعه سوم خط لوله ششم سراسري بين شركت ملي گاز ايران و قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا خبر داد.
¤ مهلت دستگاه هاي دولتي براي اعلام فهرست اموال غيرمنقول خود به معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي 01 روز ديگر تمام مي شود.براساس مصوبه دولت، دستگاه هاي اجرايي مكلفند فهرست اموال غيرمنقول خود را حداكثر تا پايان خرداد ماه به معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور تسليم كنند.
¤ اوپك در گزارش ماهانه خود اعلام كرد، توليد نفت اين سازمان در ارديبهشت ماه 114هزار بشكه در روز افزايش و توليد نفت ايران
3/51هزار بشكه در روز كاهش يافت.

 



ايجاداشتغال براي 177 هزار نفر

وزارت صنايع ومعادن اعلام كرد :طي سال گذشته براي 177 هزار نفر شغل صنعتي ومعدني از محل طرحهاي راه اندازي شده جديد صنعتي ، معدني و پژوهشي ايجاد شد. است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت صنايع و معادن ؛ سال 1388 براي 39 هزارو 275 نفر شغل كه مربوط به سه هزار و 831 طرح بنگاههاي اقتصادي زود بازده ، ايجاد شد.
طي دوره اين گزارش تعداد شش هزارو 598 فقره پروانه بهره داري صنعتي صادره از سوي وزارت صنايع ومعادن كه سرمايه گذاريهاي انجام شده آنها بالغ بر 207 هزار و 621 ميليارد و 700 ميليون ريال بوده و اشتغال زايي براي 138 هزارو 806 نفر امكان پذير شد و بيشترين سهم از لحاظ تعداد نيز مربوط به پروانه بهره برداري از محصولات كاني غير فلزي اختصاص دارد.
بنابراين گزارش ، طي سال گذشته تعداد 13 هزارو 329 فقره صدور جواز تاسيس صنعتي از سوي وزارت صنايع ومعادن با پيش بيني سرمايه گذاري بيش از 836 هزار ميليارد و 900 ميليون ريال صورت گرفت و امكان اشتغال براي 450 هزارنفر فراهم شد.
بيشترين جوازهاي تاسيس صادره طي دوره مذكور مربوط به گروه محصولات كاني غير فلزي و گروه صنايع مواد غذايي و آشاميدني بود.

 



وزيربازرگاني در همايش روز ملي اقتصاد ايران در شانگهاي چين:
تحريم ها نمي تواند راه تجارت ايران با دنيا را سد كند

وزيربازرگاني با تاكيد بر اينكه ما فقط به فكر واردات كالا از چين نيستيم، گفت:تحريمها نمي تواند راه تجارت ايران با دنيا را ببندد.
به گزارش مهر، مهدي غضنفري در حاشيه همايش روزملي اقتصادايران در شانگهاي چين گفت: تحريم ها عليه ايران، آمريكا و ديگر تحريم كنندگان را به هدف اصلي شان يعني تسليم كردن ايران نخواهد رساند.
وزير بازرگاني افزود: تحريم ها ممكن است كار تجارت را كمي پيچيده كند؛ اما در حدي نيستند كه آن را غيرممكن سازند.
وي تصريح كرد: امور مربوط به كشتيراني، حمل و نقل و گشايش اعتبار حتي با وجود تحريم ها مثل گذشته ادامه پيدا خواهد كرد.
وزير بازرگاني اظهار داشت: در همايش روزملي اقتصاد ايران در شانگهاي، همه تجار خارجي تاكيد داشتند كه راه تجارت بايد باز باشد، از اين رو به نظر مي رسد تحريم حتي اگر به لحاظ سياسي كار را براي خود تحريم كنندگان پيچده تر كند؛ در بخش تجاري خدشه اي بر روابط بازرگاني ايران وارد نمي سازد.
وي خاطر نشان كرد: اقتصاد همواره مسير ديگري به جز راههاي سياسي را طي مي كند و آمريكا و ديگر تحريم كنندگان موفق نخواهند شد همگان را در اين زمينه با خود همراه كنند در عين حال پيشنهاد ما به داعيه داران تحريم اين است كه درباره اين مساله بيشتر فكر كنند و راه حل منطقي ديگري را در پيش بگيرند.
غضنفري در ادامه با تاكيد بر علاقه فراوان بازرگانان ايراني به سرمايه گذاري مشترك با چين گفت: توان فني بالا و وجود منابع اوليه مناسب در ايران، شرايطي را فراهم مي آورد كه در آن ما فقط به فكر واردات كالا از چين نباشيم؛ بلكه به سمت سرمايه گذاري هاي مشترك با اين كشور حركت كنيم.
وي همچنين درخصوص سالن جمهوري اسلامي ايران در اكسپو شانگهاي گفت: سالن ايران هم از نظر طراحي ظاهر و هم اشيايي كه در آن به نمايش گذاشته شده است، آميزه اي از فرهنگ و تمدن گذشته و فعلي ما بوده و براي بازديدكنندگان از جذابيت بالايي برخوردار است.
غضنفري در ادامه، اكسپو را يك عرصه رقابتي و المپيك فرهنگي-اقتصادي عنوان كرد و افزود: 200 كشور و سازمان بين المللي در نمايشگاه اكسپو حضور دارند و متناسب با فرهنگ خود به ارائه توانمندي ها و جذابيت هاي جامعه خود مي پردازند.
برگزاري همايش روز ملي اقتصاد ايران
همايش روز ملي اقتصاد ايران با حضور وزير بازرگاني، رئيس كل سازمان توسعه تجارت، رئيس اتاق مشترك ايران و چين، و تعدادي از مقامات چيني در شانگهاي برگزار شد.
به گزارش شبكه اطلاع رساني بازرگاني ايران همايش روز ملي اقتصاد ايران با حضور 250 نفر از مقامات و تاجران ايراني و چيني در شانگهاي برپا شد.
در اين همايش، محور گفت وگوهاي دست اندركاران بازرگاني دو كشور بر ضرورت گسترش سرمايه گذاري مشترك و افزايش حجم مبادلات تجاري ايران و چين به 50 ميليارد دلار استوار بود. به گونه اي كه رئيس كنفدراسيون صنايع چين درباره رابطه تجاري بين دو كشور به سخنراني پرداخت و اسدالله عسگراولادي، رئيس اتاق مشترك ايران و چين با اشاره به حجم 29 ميليارد دلاري مبادلات دو كشور بر ضرورت توسعه اين رقم تا مرز 50 ميليارد دلار در سال تاكيد كرد.
مجيدرضا حريري، نايب رئيس اتاق مشترك ايران و چين نيز گفت: در اين همايش ما به عنوان نمايندگان اتاق مشترك ايران و چين تاكيد داشتيم كه در حال حاضر مبادله تجاري دو كشور تنها بر مبادله كالا استوار است، اما اگر بخواهيم اين حجم را به 50 ميليارددلار در سال برسانيم بايد به همكاري ها و سرمايه گذاري هاي مشترك با چين فكر كنيم.
وي تصريح كرد: تنها راه گسترش حجم مبادلات ايران با چين تا مرز 50 ميليارد دلار در سال و شايد بيشتر از آن اين است كه چيني ها در ايران سرمايه گذاري كنند و با استفاده از انرژي و مواد اوليه كشور ما و براساس تكنولوژي چيني به توليد محصول مشترك با ايران بپردازند و ما اين محصولات را به كشورهاي ديگر صادر كنيم.
حريري با اشاره به اعلام رسمي اتاق مشترك ايران و چين برضرورت پايان دوران مبادله تجاري كالايي صرف به چين اظهار داشت: ما در اين همايش اعلام كرديم كه دوره تجارت ايران و چين كه فقط بر مبادله كالا استوار است بايد تمام شود و ما به سمت همكاري هاي مشترك براي تصاحب بازارهاي بزرگ خاورميانه و همسايه هاي شمالي ايران حركت كنيم.
وي در پايان از برگزاري همايش هاي متعدد تا پايان دوره شش ماهه برپايي اكسپو خبر داد و گفت: اين همايش مورد استقبال چيني ها قرار گرفت و اتاق مشترك ايران و چين درنظر دارد تا پايان برگزاري اكسپو دست كم پنج همايش مشابه در نقاط مختلف چين برگزار كند.

 



لزوم ايجاد فرصت برابر خانه دار شدن براي همه (نكته)

بابك اسماعيلي

اعطاي مجوز دولت به كارمندان بانك ها براي دريافت نامحدود تسهيلات ساخت مسكن تا سقف 40 ميليون تومان و دريافت محدود تسهيلات خريد مسكن تا سقف 30 ميليون تومان خبري خوب و خوشحال كننده بود كه مي تواند روياي خانه دار شدن براي بخشي از هموطنانمان را عملي سازد.
جاي ترديدي نيست كه برخورداري از تسهيلات بانكي حق مسلم كاركنان زحمتكش سيستم بانكي است، اما چه بسا بهتر است با تعميم اين سياست براي سايراقشار زحمتكش جامعه اعم از اقشار كارگري و كارمندي تا بازنشستگان لشكري و كشوري و مستمري بگيران تامين اجتماعي، شرايط يكسان و برابري براي تمامي افراد به وجود آيد.
در حال حاضر مردم عادي، حدود 2 سال است با اين توجيه كه وام خريد مسكن تورم زاست و باعث تحريك قيمت مسكن مي شود، از دسترسي به چنين تسهيلاتي محرومند. اين در حالي است كه براساس مصوبه اخير، عملا 1500 ميليارد تومان يعني مبلغي معادل نيمي از خط اعتباري مسكن مهر را به صورت پرداخت نامحدود و محدود تسهيلات در اختيار كاركنان بانك ها قرار مي دهد. بايد پذيرفت كه تفاوتي بين كارمندان، كارگران، بازنشستگان و مستمري بگيران با كاركنان بانك ها وجود ندارد. بنابراين شايسته است شوراي عالي مسكن با در نظر گرفتن اين نكات، مصوبه اي را به تصويب برساند كه در آن تمامي اقشار جامعه بتوانند از شرايطي يكسان در دريافت تسهيلات برخوردار شوند. اين موضوع زماني از اهميت بالاتري برخوردار است كه دولت به تازگي طرح كاهش جمعيت در استان تهران و انتقال كارمندان به ديگر شهرها را دنبال مي كند.
اتخاذ رويكردي يكسان در پرداخت تسهيلات و ايجاد امتياز براي افرادي كه در شهرستان ها اقامت گزيده اند، مي تواند قطعه پازل گمشده عدالت و برابري را در مصوبه اخير در جاي خود قرار دهد.

 



اختصاص50 هزار ميليارد ريال براي طرح هاي توسعه اي پتروشيمي

نمايندگان ويژه رييس جمهوري در امور نفت اختصاص 51 هزار و 924 ميليارد و 920 ميليون ريال براي طرح هاي توسعه اي صنعت پتروشيمي كشور را تصويب كردند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، نمايندگان ويژه رئيس جمهور در امور نفت بنا به پيشنهاد وزارت نفت و به استناد اصل يكصد و بيست و هفتم قانون اساسي جمهوري اسلامي با اختصاص 51 هزار و 924 ميليارد و 920 ميليون ريال به منظور اجراي طرح هاي توسعه اي پتروشيمي كشور از محل منابع داخلي شركت پتروشيمي موافقت كردند.
براين اساس شركت ملي صنايع پتروشيمي مجاز است نسبت به سرمايه گذاري 3 ميليارد و 888 ميليون تومان براي طرح هاي خريد و نصب پنج دستگاه TLE براي كوره هاي الفين و مهندسي مجدد و اصلاح سيستم حفاظت كاتديك تاسيسات زير زميني از محل منابع داخلي شركت پتروشيمي تبريز اقدام كند.
همچنين شركت ملي صنايع پتروشيمي بايد براي اجراي هفت طرح خريد CASING توربين MP 1501-Q واحد آمونياك،اصلاح سيستم برق رساني واحد هاي منطقه 2 فاز 2 ، خريد كمپرسور 3102- C واحد اسيد منطقه 2، خريد كمپرسور گاز طبيعي، تعويض سيستم تحريك ژنراتور هاي نيروگاه منطقه2، اصلاح سيستم برق رساني واحد هاي منطقه 2 فاز 3، خريد تيوبهاي ريفرمر واحد هاي آمونياك منطقه 2 و خريد زمين براي حفظ حريم خطرمبلغ 18 ميليارد و 140 ميليون از محل منابع داخلي شركت پتروشيمي شيراز تومان اختصاص دهد.
براين اساس شركت ملي صنايع پتروشيمي مجاز است نسبت به
سرمايه گذاري به مبلغ 2 ميليارد و 834 ميليون تومان براي طرحهاي احداث جايگاه تخليه و بارگيري و طرح جداسازي تولوئن و AROMATIC و C از محل منابع داخلي شركت پتروشيمي بوعلي سينا اقدام كند.
طبق اين مصوبه جهت سرمايه گذاري در طرح شركت پتروشيمي پارس به مبلغ يك هزار و 21 ميليارد و 260 ميليون تومان شامل 870 ميليارد و تومان براي سرمايه گذاري در طرح ياد شده و 151 ميليارد و 260 ميليون تومان براي هزينه هاي تسهيلات مالي در دوران ساخت اختصاص مي يابد.

 



بهمني اعلام كرد
سود تضميني 10 درصدي براي سرمايه گذاران خارجي

سرمايه گذاران خارجي مي توانند در ايران بيش از 10 درصد سود بگيرند كه از اين طريق كسري نيازهاي داخلي نيز برطرف خواهد شد.
محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي در نشست مشترك با قطعه سازان ايران ضمن تاكيد بر نياز كشور به داشتن صنعت قوي و افزايش توليدات صنعتي، گفت: ما براساس برنامه سند چشم انداز 20 ساله تا سال 1404 بايد رشد اقتصادي 8 درصدي را محقق كنيم و با توجه به مزيت نسبي بخش صنعت نسبت به ساير بخشها، لازم است آن را بيش از پيش تقويت كنيم.
وي ادامه داد: افزايش سرمايه گذاري خارجي و تقويت سرمايه بانكهاي دولتي جزو برنامه هاي بانك مركزي براي تقويت نقدينگي بوده است كه تاكنون نتوانستيم افزايش سرمايه را به تصويب مجلس برسانيم. بر همين اساس، شوراي پول و اعتبار تصميم گرفت سرمايه بانكهاي خصوصي را به اجبار از 2 به 4 هزار ميليارد ريال و موسسات مالي و اعتباري را از
5/1 به 3 هزار ميليارد ريال افزايش دهد تا نقدينگي مورد نياز در جامعه تا حدودي تامين شود.
رئيس كل بانك مركزي با استقبال از جذب سرمايه گذاري خارجي در كشور، عنوان كرد بانك مركزي و وزارت امور اقتصادي و دارايي، بازپرداخت اصل و سود سرمايه آنها را تضمين مي كند و با توجه به بازدهي پايين سرمايه در كشورهاي اروپايي، آمريكا، بحران اقتصادي در اين كشورها و نرخ رشد بيكاري در آنجا كه به 4/10 درصد رسيده است، كشورهاي نوظهور بايد از اين بحرانها به عنوان فرصت استفاده كنند و سرمايه هاي خارجي را جذب نمايند. بهمني در ادامه گفت: با توجه به شرايط اقتصاد جهاني، صنعتگران ما بايد اهداف و فعاليتهاي خود را متناسب با شرايط موجود تطبيق دهند به نحوي كه براساس پيش بيني افق 1404 كشور ما بايد در بخش صنعت و معدن توسعه يابد و خودكفا و صادرات گرا باشد.رئيس كل بانك مركزي تاكيد كرد: سهم صادرات محصولات صنعتي ما در كل صادرات بايد به 77 درصد برسد و سهم اشتغال اين بخش به كل اشتغال نيز بايد به 25 درصد ارتقا يابد. بنابراين لازم است زمينه ها را براي رشد و تقويت اين بخش فراهم نماييم.
تاسيس صندوق حمايت از سرمايه گذاران
معاون وزير اقتصاد از افتتاح صندوق سرمايه گذاري، سرمايه گذاران ايراني مقيم خارج كشور و سرمايه گذاران خارجي همزمان با برگزاري دومين همايش بزرگ ايرانيان خارج از كشور خبر داد.
بهروز عليشيري در حاشيه نشست برنامه هاي تدارك ديده شده براي برگزاري دومين همايش بزرگ ايرانيان مقيم خارج از كشور در جمع خبرنگاران افزود: در عرصه اقتصاد وقتي از جذب سرمايه گذاران خارجي صحبت مي شود ابتدا بايد شرايطي فراهم شود تا اين سرمايه گذاران براي 30 سال جذب شوند.
وي افزود: ايجاد امنيت سياسي و اقتصادي، تضمين بازدهي سرمايه، گردش كار و رفع موانع اداري براي سرمايه گذاري از جمله عوامل جذب سرمايه گذاران ايراني مقيم خارج و سرمايه گذاران خارجي است.عليشيري تصريح كرد: در حال حاضر ابزار جذب سرمايه در اختيار استانداران قرار دارد بنابراين انتظار مي رود استانداران با بكارگيري ابزارهاي موجود سرمايه گذاران بيشتري را به كشور جذب كنند.معاون وزير اقتصاد و دارايي با بيان اينكه اساسنامه صندوق سرمايه گذاران ايراني مقيم خارج كشور و سرمايه گذاران خارجي تصويب شده است، افزود: كارگزار اين صندوق نيز مشخص شده و اكنون آماده پذيرش و نام نويسي براي سرمايه گذاري است.
رئيس سازمان سرمايه گذاري خارجي همچنين محل اين صندوق را جزيره كيش اعلام كرد.
دومين همايش بزرگ ايرانيان مقيم خارج از كشور 11 و 12 مرداد ماه جاري در سالن اجلاس سران تهران برگزار خواهد شد.

 



نوسازي ناوگان حمل و نقل جاده اي در دستور كار سازمان راهداري

معاون وزير راه و ترابري و رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي گفت: هم اكنون نوسازي يك هزار و 500 دستگاه اتوبوس و دو هزار و 500 دستگاه ميني بوس در دستور كار اين سازمان قرار دارد.
شهريار افندي زاده در گفت گو با ايرنا تصريح كرد: نوسازي ناوگان حمل و نقل جاده اي از جمله طرح هاي داراي اولويت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در سال جاري است كه با جديت پيگيري شده و در حال اجراست.
وي سپس به بيمه تكميلي رانندگان بخش حمل و نقل كالا در كشور اشاره كرد و گفت: اجراي اين طرح براي نخستين بار در كشور از ابتداي خردادماه سال جاري آغاز شده است.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي افزود: اين نوع بيمه شامل بيمه عمر و حوادث تكميلي گروهي و همچنين بيمه مازاد در اموال گروهي است.
افندي زاده از اين طرح به عنوان اقدامي ارزشمند در ارائه تسهيلات به رانندگان فعال در بخش حمل و نقل جاده اي ياد كرد و اظهار داشت: با توجه به تفاهم نامه امضا شده بين اصناف و بخش حمل و نقل كالا و شركت سهامي بيمه ايران 414 هزار و 841 نفر از رانندگان داراي كارت هوشمند از خدمات اين بيمه برخوردار شده اند.
وي همچنين به تصويب لايحه جرايم در مجلس شوراي اسلامي اشاره كرد و گفت: طرح كنترل و ثبت سرعت در جاده هاي كشور در راستاي اين لايحه اجرا مي شود.
معاون وزير راه افزود: اجراي طرح كنترل و ثبت سرعت در جاده ها و محورهاي مواصلاتي كشور از جمله طرح هاي داراي اولويت است كه در زمان حاضر در دستور كار سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي قرار دارد.

 



وزير اقتصاد: تحريم ها جو رواني خود را هم از دست داده اند

وزير امور اقتصادي و دارايي تحريم هاي جديد شوراي امنيت عليه ايران را سياسي دانست و تاكيد كرد كه اين تحريم ها حتي تاثير رواني خود را هم از دست داده اند.
سيدشمس الدين حسيني در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه تحريم هاي جديد بيشتر يك مقابله رواني است، گفت: با توجه به اينكه كشور ما چندين سال است كه با اين مواجهه رواني مقابله كرده، تاثير تحريم ها عملا بسيار كم و ناچيز شده است.
وي گفت: چند سال پيش وقتي بحث اين تحريم ها پيش مي آمد، بسياري از شاخص هاي اقتصادي كشور مثل بورس به آن واكنش نشان مي دادند، ولي در حال حاضر شاهد روند رو به رشد شاخص بورس هستيم كه نشان دهنده اين است توان مقابله رواني كشور ما در برابر اين گونه فشارها بالا رفته است.
وزير امور اقتصادي و دارايي تاكيد كرد: فعالان اقتصادي توجهي به اين گونه فشارها ندارند، اگرچه شايد سختي هايي هم وجود داشته باشد، اما اين سختي ها موضوع تازه اي نيست.
حسيني در تشريح ابعاد تحريم هاي جديد گفت: اين تحريم ها عملا موضوع جديدي را دربر نمي گيرند و تحريم كنندگان از ديد خودشان محدوديت گذاشته اند، نه ممنوعيت كه آن هم به دليل فشارهاي آمريكا بوده است.
وي با تاكيد مجدد بر اين كه اين تحريم ها نكته تازه اي ندارد و قبلا هم بوده است، گفت: رونق اقتصادي كشور سال گذشته با توجه به بحران اقتصادي جهاني و همچنين وجود تحريم ها كه سعي در بالابردن هزينه هاي تجارت در كشور ما داشت، نشان از بي تاثيري اين ابزار دارد.
حسيني توضيح داد: مثلا شاهد بوديم صادرات غيرنفتي سال گذشته از لحاظ ارزش 10درصد و از لحاظ وزن 30درصد رشد داشت و واردات هم به لحاظ وزني رشد 18درصدي نشان مي دهد. كاهش 5/1درصدي ارزش واردات نه به دليل تحريم ها، بلكه به دليل كاهش قيمت هاي جهاني بوده است.
وي ادامه داد: رشد 65 درصدي جذب سرمايه گذاري خارجي و رشد 27درصدي جذب سپرده هاي مردمي در بانك هاي دولتي يا بانك هايي كه دولت در آنها سهام دارد، نشان مي دهد كه اقتصاد ايران به دلايل مختلف نسبت به بحث تحريم ها آسيب پذير نيست.

 



مهلت 2 روزه بانك مركزي به موسسات پولي غيربانكي براي كاهش نرخ سود

مدير اداره نظارت بر موسسات پولي غيربانكي بانك مركزي گفت: به تعاوني هاي اعتباري و موسسات مالي و اعتباري مختلف كه نرخ هاي سود بالاتر از مقررات تصريح شده در بسته سياستي نظارتي سال 1389 بانك مركزي ارائه مي دهند، دو روز فرصت داده شده تا نرخ هايشان را كاهش دهند.
محسن عباسي در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: اسامي پنج شركت تعاوني اعتباري متخلف كه نرخ انواع سود سپرده هاي سرمايه گذاري و تسهيلات را رعايت نمي كردند به تمامي بانك هاي كشور اعلام شده تا هرگونه ارائه خدمات بانكي به آنها ممنوع شود.
وي گفت: اكثر موسسه هايي كه در گردهمايي سوم خردادماه سال جاري با هدف ساماندهي تعاوني هاي اعتباري شركت داشتند، فرم هاي اطلاعاتي را تكميل كردند و سود سپرده و تسهيلات خود را مطابق مقررات پايين آوردند، اما اين پنج شركت تعاوني اعتباري اقدامات قانوني بانك مركزي را رعايت نكرده اند.
او تصريح كرد: ادامه روند غيرقانوني فعاليت تعاوني هاي اعتباري و موسسه هاي مالي متخلف، برخورد پليس اطلاعات و امنيت عمومي ناجا و مراجع قضايي را در پي خواهد داشت و مديران اين نهادها نيز به جرم اخلال در نظام پولي و بانكي كشور مورد پيگرد قانوني قرار مي گيرند.
وي تاكيد كرد: بنا به گزارش بازرسان بانك مركزي تعدادي از اين موسسه ها نرخ سود و تسهيلات خود را مطابق بسته سال 1389 كاهش ندادند و اگر ظرف مدت دو روز ابلاغ اطلاعيه با همين مضمون نسبت به كاهش نرخ ها اقدام نكنند، اقدامات قانوني عليه آن ها انجام خواهد شد.به گزارش ايسنا، قرار است اخطاريه بانك مركزي در اين باره در قالب يك اطلاعيه در اختيار تعاوني هاي اعتبار و موسسه هاي مالي و اعتباري غيرمجاز قرار گيرد فعاليت موسسه هاي مالي و اعتباري غيرمجاز باعث خروج حجم عظيمي از منابع از نظام بانكي كشور و همچنين موسسه هاي اعتباري مجاز شده است و عملا آنها را با مشكل جذب منابع روبه رو كرده اند.بانك مركزي با اين كه اسامي موسسه هاي مالي و اعتباري غيرمجاز را اعلام نمي كند، اما اسامي موسسه هاي مجاز را بر روي سايت خود قرار داده است.

 



پرداخت وام 40 ميليون توماني ساخت مسكن به 25هزار كارمند بانك ها

تفاهم نامه پرداخت تسهيلات 30 ميليون توماني خريد مسكن و 40 ميليون توماني ساخت مسكن به 25هزار كارمند بانك در سال 89 با امضاي محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي و علي نيكزاد وزير مسكن ابلاغ شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، در متن تفاهم نامه آمده است: در اجراي دستور العمل اجرايي 7 ماده مطروحه در جلسه شوراي عالي مسكن مورخ 18/2/89 موضوع تسهيلات ساخت و خريد مسكن به كاركنان نظام بانكي كشور تفاهمنامه ذيل بين بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و وزارت مسكن و شهرسازي منعقد مي گردد:
براساس اين تفاهم نامه تسهيلات اعطايي: شامل عقود مشاركت مدني و فروش اقساطي و جعاله و ساير عقود براي ساخت، توسعه، خريد و تعمير و تبديل به احسن واحد موجود مي گردد.
بانك ها مي توانند به طور مستقيم و يا از طريق تعاوني هاي مسكن كاركنان براي آن دسته از كاركنان خود كه فاقد مسكن مي باشند براي احداث واحدهاي مسكوني ارزان قيمت در قالب قراردادهاي جمعي با وزارت مسكن و شهرسازي اقدام به انعقاد قرارداد نمايند.
وزارت مسكن و شهرسازي نيز مي تواند نسبت به تامين زمين مناسب براي احداث واحد مسكوني در قالب مسكن مهر براي نظام بانكي اقدام نمايد.
سقف تسهيلات اعطايي مسكن به كاركنان نظام بانكي براي تسهيلات ساخت مسكن تا سقف 400 ميليون ريال و براي تسهيلات خريد تا سقف 300 ميليون ريال متناسب با حقوق و مزاياي دريافتي كاركنان و رعايت ساير ضوابط و مقررات داخلي هر بانك است. بديهي است پرداخت هرگونه تسهيلات بالاتر از سقف مجاز تعيين شده به هر شكلي توسط نظام بانكي ممنوع است.
تعداد تسهيلات خريد مسكن در سال 89 حداكثر 25 هزار واحد به كاركنان جديد نظام بانكي و تعداد تسهيلات ساخت تا سقف مذكور به هر تعداد آزاد است كه تسهيم بانكي تسهيلات خريد مسكن از سوي بانك مركزي انجام مي شود.

 



بلومبرگ خبر داد
اعتراف «پدرانقلاب هاي مخملي» به سقوط اقتصادي اروپا

رئيس هيئت مديره موسسه جامعه باز و بنياد سوروس گفت: بحران بدهي هاي اروپا احتمالا دنيا را مجدداً به ورطه ركود اقتصادي خواهد كشاند.
شبكه تلويزيوني بلومبرگ نيوز به نقل از جرج سوروس نوشت: بحران اقتصادي جهان هنوز با پايان خود فاصله بسياري دارد و در حقيقت ما تازه وارد پرده دوم اين نمايش شده ايم كه در آن بازارهاي مالي اعتماد خود را به اعتبار اوراق قرضه از دست مي دهند.
وي افزوده است: يونان و يورو در اين نمايش نقش هاي اصلي را برعهده دارند اما آثار آن احتمالا در همه دنيا حس خواهد شد.
به گفته سوروس، بحران بدهي هاي اروپا احتمالا دنيا را مجدداً به ورطه ركود اقتصادي خواهد كشاند.
طبق نظر او، بحران مالي اروپا اكنون وارد پرده دوم خود شده است.
تاثير اظهارات سوروس در گذشته منجر به سقوط قيمت ارز برخي كشورها شده است، حال بايد ديد كه اظهارات وي چه تاثيري بر ارزش يورو خواهد گذاشت.
سوروس، مردي است كه با شرط بندي خود درباره كاهش ارزش پوند، يك ميليارد دلار سود كسب كرد.
بنابراين اظهارات سوروس درباره نرخ ارز مي تواند حائز اهميت باشد.
سوروس، شرايط اقتصادي فعلي اروپا را با وضعيت دهه 1930 ميلادي كه در آن دولت ها براي كاهش كسري بودجه خود تحت فشار قرار داشتند، مقايسه مي كند.
نكته جالب آن است كه دومنيك استراس خان، رئيس صندوق بين المللي پول دو روز پيش اعلام كرده بود كه بحران بدهي مالي اروپا مهار شده است.
بنابراين ديدگاه هاي سوروس و استراس خان درباره آثار بحران مالي اروپا كاملاً متفاوت است. در عين حال، دكتر روبيني كه بحران مالي و بانكي سال دو هزار و هشت را پيش بيني كرده بود مي گويد بانك مركزي اروپا بايد نرخ بهره وام را به صفر كاهش دهد و ميزان خريد دولت ها را افزايش دهد تا پيامدهاي ركود اقتصادي ايجاد شده به واسطه برنامه رياضت هاي اقتصادي منطقه يورو را تعديل كند.

 



يك مقام مسئول: كشتيراني ايران قاطعانه به فعاليت هاي خود ادامه مي دهد

تحريم هاي جديد وضع شده نمي تواند مانع توسعه فعاليت هاي كشتيراني جمهوري اسلامي ايران باشد. فعاليت اين شركت مانند گذشته قاطعانه گسترش و ادامه خواهد يافت.
محمد حسين داجمر مديرعامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران با بيان مطلب فوق، در رابطه با تصويب چهارمين قطعنامه ضدايراني در شوراي امنيت، در بخش تحريم هاي بخش كشتيراني آن را موضوع تازه نمي داند و ريشه آغاز آن را از سال 2008 ميلادي عنوان و گفت: تحريم هاي دولت آمريكا عليه كشتيراني جمهوري اسلامي ايران از سال 2008 ميلادي وضع شد و در پي آن شوراي امنيت سازمان ملل نيز محدوديت هايي را براي حمل كالا از جمله حمل كالاهاي مشكوك به استفاده در صنعت موشكي و يا هسته اي براي كشتيراني جمهوري اسلامي ايران ايجاد كرد.
رئيس هيات مديره و مديرعامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه در قطعنامه اخير نيز قصد بر اين است تا محدوديت هاي ايجاد شده قبلي براي كشتيراني جمهوري اسلامي ايران تشديد شود افزود: طبق ادعاي دولت آمريكا كشتيراني جمهوري اسلامي ايران اقدام به حمل كالاهاي خلاف كرده است در حالي تاكنون سندي براي اثبات اين ادعا ارائه نشده است.
به گفته داجمر، سياست هاي حمل كالا از سوي اين شركت فاصله زيادي با مفاد قطعنامه اخير شوراي امنيت مبني بر حمل كالاهاي مشكوك دارد و كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در سطح بين المللي مبادرت به حمل كالاهايي چون مواد غذايي، مواد معدني و حمل وسايل خانگي و قطعات يدكي و در حجم كلان مي كند. سياست هاي حمل كالا از سوي اين شركت فاصله زيادي با مفاد قطعنامه اخير شوراي امنيت مبني بر حمل كالاهاي مشكوك براي اهداف نظامي و هسته اي دارد و اين در حالي است كه در سالهاي اخير كشورمان به حدي به خودكفايي نظامي رسيده است كه نيازي به واردات اين كالاها نداريم.

 



دولت پاكستان: تحريم ها مانع اجراي پروژه خط صلح نخواهد شد

دولت پاكستان اعلام كرد: قطعنامه جديد سازمان ملل در اجراي پروژه خط لوله انتقال گاز ايران به اين كشور خللي ايجاد نخواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از رويترز، وزارت خارجه پاكستان اعمال تحريمهاي جديد عليه ايران را در اجراي پروژه 6/7 ميليارددلاري خط لوله گاز ايران-پاكستان بي تاثير دانست.
عبدالبسيط سخنگوي وزارت خارجه اين كشور با بيان اين مطلب تاكيد كرد: مفاد قطعنامه مصوب شوراي امنيت شامل خط لوله گاز نمي شود و به همين دليل توافقهاي صورت گرفته بين تهران و اسلام آباد در اين مورد همچنان به قوت خود باقي است. وي گفت: توافق دو كشور در مورد خط لوله گاز موضوعي تجاري است و خارج از حيطه تحريمهاي جديد قرار دارد.
دولت آمريكا تلاش فراواني به خرج داد تا مقامهاي پاكستاني را از حضور در پروژه خط لوله گاز مذكور برحذر دارد اما توافق بين تهران و اسلام آباد سرانجام تمامي اين تلاشها را بي اثر كرد. براساس قرارداد منعقده پاكستان به مدت 25 سال روزانه 750 هزار فوت مكعب گاز ايران را از طريق اين خط لوله دريافت مي كند.
خط لوله صادرات گاز ايران به پاكستان نخستين خط لوله انتقال گاز از خاورميانه به آسيا است و صدور گاز ايران به پاكستان امكان حضور گسترده تر ايران در بازار انرژي آسيا را فراهم مي كند.

 



معاون وزير جهاد كشاورزي: اعتبارات بخش آب و خاك وزارت جهاد كشاورزي 2 برابر افزايش يافت

معاون آب و خاك وزير جهاد كشاورزي گفت: اعتبارات بخش آب و خاك وزارت جهاد كشاورزي در سال جاري صددرصد افزايش داشته است.
به گزارش خبرگزاري فارس از خرم آباد، سيد رحيم سجادي در حاشيه مراسم معارفه اسحاق طاهري مقدم به عنوان رئيس جديد سازمان جهاد كشاورزي لرستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اين اعتبارات امسال با صددرصد افزايش نسبت به سال گذشته به 3 هزار ميليارد ريال رسيده است.وي افزود: بر همين اساس سهم استان لرستان از اين اعتبارات از 50 ميليارد ريال در سال 88 به 110 ميليارد ريال در سال جاري افزايش يافته است.
سجادي اظهار داشت: سال گذشته 110 هزار هكتار آبياري تحت فشار در كشور اجرا شد و هم اكنون نيز اين طرح در سطح 80 هزار هكتار زمين كشاورزي كشور در دست اجراست.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(15(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14