(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 31 خرداد 1389- شماره 19675

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
جواد لاريجاني: آمريكا به اسم حفظ امنيت هر بلايي بر سر شهروندان خود مي آورد
موافقت سؤال برانگيز 134 نماينده با وقف دانشگاه آزاد
خارج از دستور
سپاه پاسداران: مدافعين انقلاب سيره شهيد چمران را الگو قرار دهند
وال استريت ژورنال: اسرائيل بيش از هر زمان ديگري منزوي شده است
سردار نقدي : اشرار از سرنوشت ريگي درس عبرت بگيرند
هاشمي رفسنجاني: رهبري فرمودند اگر جاي شما بودم نامه را قبل از انتخابات منتشر نمي كردم
سخنگوي گروهك تروريستي منافقين: دولت عراق براي بيرون كردن اعضاي ما برنامه ريزي مي كند
دريادار تنگسيري جانشين فرمانده نيروي دريايي سپاه شد
ارتباط با اهل بيت (ع) شرط ورود به حريم وحي



جواد لاريجاني: آمريكا به اسم حفظ امنيت هر بلايي بر سر شهروندان خود مي آورد

دبير ستاد حقوق بشر گفت: دولت آمريكا به اسم حفظ امنيت، تقريبا هر بلايي بر سر شهروندان خود مي آورد.
محمدجواد لاريجاني با اشاره به اينكه امروز وقتي آمريكايي ها راجع به حقوق بشر صحبت مي كنند، خيلي ها آن را جدي نمي گيرند، گفت: آمريكا و غرب صلاحيت خودشان را براي اظهارنظر در مسائل حقوق بشر به شدت از دست داده اند.
وي افزود: مردم مي گويند كشوري كه دستش به خون ده ها هزار نفر آلوده است و سوابق سياهي همچون زندان هاي ابوغريب، گوانتانامو و ده ها زندان آشكار و مخفي ديگر دارد، كشوري كه خودش قانون تصويب كرده كه هر فردي را بدون مقدمات قضايي صرفا براساس گزارش هاي امنيتي مي تواند تا هر مدت كه بخواهد در بازداشت يا زندان و يا تحت بازجويي نگه دارد، كشوري كه قانون شكنجه را رسما تصويب كرده و به عنوان روش هاي غيرمتعارف در بازجويي از آن نام مي برد، يك چنين كشوري علي الاصول ديگر وجاهت ندارد كه راجع به حقوق بشر ساير كشورها صحبت كند.
مشاور امور بين الملل رئيس قوه قضائيه در ارتباط با دستاورد بزرگ ايران در نشست جهاني دوم يوپي آر كه هفته گذشته در ژنو برگزار شد و در آن، گزارش ايران با اجماع به تصويب رسيد، تصريح كرد: دو چيز باعث توفيق جمهوري اسلامي در اجلاس يوپي آر بود. اولا اقدام حرفه اي ايران و ثانيا بي اعتباري آمريكا و كشورهاي غربي درباب مسائل حقوق بشري.
لاريجاني در ادامه با اشاره به اينكه اقدام ايران در اجلاس اول و دوم يوپي آر در ژنو بسيار حرفه اي و مبتني بر كار كارشناسي بود، افزود: براي اولين بار بعد از انقلاب تمام اتهاماتي كه به جمهوري اسلامي زده بودند و در سيستم سازمان ملل مطرح كرده بودند را با استفاده از همان مكانيزم و با ارائه مستندات غيرقابل انكار پاسخ داديم و اتهامات را رفع كرديم.
وي با تاكيد بر اينكه مواضع و دستاوردهاي ايران در مسئله حقوق بشر در قياس با دوگانگي رفتار غربي ها در برخورد با حقوق بشر براي عمده كشورها روشن شده بود، گفت: چيزي كه براي غرب غيرمنتظره بود، تعداد زياد كشورهايي بود كه نسبت به دستاوردهاي حقوق بشري جمهوري اسلامي نظر بسيار مثبت و تقديرآميزي داشتند.
دبير ستاد حقوق بشر درباره اين تصور كه آمريكا هنوز براي برخي ها سرزمين موعود آزادي و حقوق بشر است، خاطرنشان كرد: شايد در قرن نوزدهم و بيستم، آمريكا در ذهن خيلي از روشنفكرها يك سرزمين آزادي و يك سرزمين موعود بود، اما آن دوران گذشته است. امروز براي خود آمريكايي ها هم نظام حكومتي موجود يك نظام پر از تبعيض، بي قانوني و مملو از خشونت است.
لاريجاني در ادامه با تبيين اينكه اصلي ترين بهانه آمريكا براي نقض حقوق شهروندان و حقوق بشر جهاني واژه امنيت است، تاكيد كرد: دولت آمريكا به اسم حفظ امنيت، تقريبا هر بلايي بر سر شهروندان خود مي آورد.
مسئولان امنيتي اين كشور با همين نام امنيت در نظام حكومتي آمريكا هر كاري مي توانند انجام دهند. آنها يك پايه كاملا تئوريك براي آن درست كرده اند. آنها مي گويند حكومت در نظام سكولار ليبرال، براساس يك اصل نهاده شده است و آن اصل اين است كه ماهيت حكومت، ژاندارمي و پاسباني از آزادي ها و امنيت است، بنابراين امنيت مي تواند همه چيز را تحت الشعاع قرار دهد. چون اگر امنيت نباشد در واقع به معناي خودشان حكومت معنا ندارد. از آن طرف براي حفظ امنيت همه كار مي شود انجام داد. به گفته وي، پيروزي ايران در نشست جهاني يوپي آر در ژنو نشانه اي بر بي اعتباري غرب در مسئله حقوق بشر بود، چرا كه دوگانگي رفتار غربي ها در برخورد با حقوق بشر براي عمده كشورهاي جهان روشن شده است.
گزارش نهايي ارائه شده توسط ايران در رابطه با «بررسي دوره اي و جهاني حقوق بشر» شوراي حقوق بشر سازمان ملل، پنجشنبه هفته گذشته در صحن اين شورا در ژنو به تصويب رسيد.

 



در جلسه علني مجلس صورت گرفت
موافقت سؤال برانگيز 134 نماينده با وقف دانشگاه آزاد

بالاخره پس از ماهها تلاش حاميان جاسبي در مجلس، نمايندگان حامي وي بدون توجه به مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي با طرح وقف اموال دانشگاه آزاد موافقت كردند.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان، صحن علني بهارستان صبح ديروز شاهد بررسي كليات و جزئيات طرحي بود كه به اعتقاد بسياري از حقوقدانان مغايرت آشكار با شرع و قانون اساسي داشت.
اين طرح كه با عنوان «حمايت از تاسيس و تقويت موسسات و مراكز آموزشي غيردولتي» در دستور كار ساختمان مثلثي بهارستان قرار گرفت در واقع با هدف حمايت از رياست مادام العمري جاسبي بر دانشگاه آزاد و مقابله با مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در اصلاح اين دانشگاه مطرح شد.
كليات طرح فوق در مقابل ديدگان حيرت زده آحاد مردم به ويژه دانشجويان دانشگاه آزاد كه اميد فراواني به اصلاح اين دانشگاه داشتند با 134راي مثبت در مقابل 72 راي منفي به تصويب رسيد.
اين نمايندگان همچنين در بررسي جزئيات طرح فوق با 140 راي موافق به پيشنهاد عباسعلي نورا (حامي جاسبي در دانشگاه آزاد زابل) راي مثبت دادند. براساس اين پيشنهاد كه به منزله ناديده گرفتن مصوبه جديد شوراي عالي انقلاب فرهنگي است اساسنامه اوليه دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي غيردولتي كه فعاليت خود را با آن آغاز كرده و قبلاً به تصويب شوراي عالي فرهنگي رسيده است هم چنان معتبر بوده و هرگونه تغيير در آن، با پيشنهاد هيات موسس و تاييد شوراي عالي انقلاب فرهنگي صورت خواهد گرفت و كليه مصوبات وضع شده مغاير با اين تبصره لغو مي گردد.
هم چنين نمايندگان با 125 راي موافق به بند يك اين ماده واحده تبصره اي اضافه كردند كه بر مبناي آن وقف اموال مراكز آموزش عالي و غيردولتي، غيرانتفاعي و ساير موسسات غيردولتي غيرآموزشي كه هيات موسس يا هيات امناي آن حق تصرف مالكانه نسبت به آن را دارند و تا تاريخ تصويب اين قانون، صيغه وقف آن جاري شده است و يا در آينده جاري شود معتبر است كه نوع وقف در اين بند نيز از نوع وقف عام است.
براساس بند يك اين ماده واحده اساسنامه دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي غيردولتي به پيشنهاد هيات موسس و حسب مورد به تصويب شوراي گسترش وزارتخانه هاي علوم، تحقيقات و فناوري و يا بهداشت و درمان و آموزش پزشكي و تاييد شوراي عالي انقلاب فرهنگي صورت خواهد گرفت، كه فرآيند اداري تصويب فوق در صورت آماده بودن مدارك نبايد بيش از سه ماه به طول بيانجامد.
همچنين در ادامه اين طرح نمايندگان مصوب كردند كه ميزان شهريه در هر دانشگاه و يا مركز آموزش عالي متناسب با حداقل استانداردها و كيفيت آموزشي در آموزش عالي كشور كه مورد تاييد وزارت علوم و بهداشت مي باشد تعيين مي شود.
مخالفان: وقف، مغاير مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي است
اما پيش از تصويب اين طرح، نادران، زاكاني و شهرزاد نمايندگان تهران و اصفهان در اظهارات جداگانه اي به مخالفت با اين طرح پرداختند.
الياس نادران طرح فوق را به معناي ملغي شدن مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در مورد دانشگاه آزاد عنوان كرد و افزود: به مصلحت مجلس نيست كه در تعارضات اين شورا و هيات موسس دانشگاه آزاد وارد شود.
وي با بيان اين كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي اساسنامه اي را تهيه كرده كه فعاليت هاي دانشگاه آزاد در نظارت اين شورا باشد، اضافه كرد: علي رغم پيشرفت هاي دانشگاه آزاد، به دليل عدم نظارت جدي و اثرگذار از سوي نهادهاي حكومتي، اين فعاليت ها در بخش هاي مختلف و در حوزه سياسي سرايت كرده كه براساس تحقيقات مجلس هفتم، بخشي از منابع اين دانشگاه كه بايد صرف پيشرفت آن مي شد، در حوزه هاي سياسي به نفع كانديداي خاص صرف شده است.
نماينده تهران با تاكيد بر اين كه براساس اين طرح، تغييرات اساسنامه بايد از طرف هيات موسس باشد كه اين مساله به معناي «كان لم يكن تلقي» كردن مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي است، گفت: دادن اختيارات تغيير اساسنامه به جمعي محدود مي تواند زمينه را براي تداوم وضعيت مديريتي اين دانشگاه، كه تاكنون وجود داشته، فراهم كند و لذا بنده با اين طرح- كه بر اين مساله تاكيد مي كند كه آنچه كه در دانشگاه آزاد از گذشته بوده بايد ابقا شود- مخالفت دارم.
اين طرح فقط
براي دانشگاه آزاد است
دكتر شهرزاد نماينده اصفهان هم به عنوان مخالف بعدي گفت: تاكنون يك تقسيم كار نانوشته اي بين مجلس و شورايعالي انقلاب فرهنگي جريان داشته به اين معنا كه مسايلي را كه اين شورا وارد آن مي شده مجلس منتظر مي مانده و مسايلي كه مجلس وارد مي شده شورا منتظر مي مانده و در نهايت همديگر را تقويت مي كردند.
وي سپس با اشاره به ادعاي موافقان طرح كه مدعي بودند اين طرح براي حمايت از 300 مركز آموزشي غيردولتي است و فقط به دانشگاه آزاد مربوط نمي شود گفت: بايد با مردم باصداقت صحبت كنيم واقعيت اين است كه اين بحث فقط براي دانشگاه آزاد است. زيرا كدام يك از آن مراكز آموزشي غيردولتي در طول اين مدت به نمايندگان مراجعه داشته اند و درخواست طرح دوفوريتي براي وقف اموال خود را مطرح نموده اند؟ مساله خيلي روشن است. اين همه عجله براي چيست؟ آيا براي غير دانشگاه آزاد است؟
عليرضا زاكاني عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس هم به عنوان مخالف بعدي با يادآوري اين نكته كه اساسا در مورد قانون تاسيس دانشگاههاي غيردولتي خلأيي نداريم كه اين طرح بخواهد آن را پر كند، گفت: هم براي تصويب اساسنامه و هم شهريه مصوبه داريم و تكليف اين مراكز معلوم است.
اين نماينده تهران افزود: برخلاف گفته موافقان به هيچ وجه مراد طراحان معطوف به مسائل آموزش و پژوهش نبوده و تنها در مورد شهريه و اساسنامه است، در مورد بحث شهريه محلي نيز اين طرح اشاره اي ندارد و لذا اين طرح مبتني بر هيچ خلأ قانوني نيست و نوعي بدعت گذاري در مسيري است كه وقتي شورا وارد بررسي مساله اي مي شد، مجلس در قبال آن سكوت مي كرد.
زاكاني در ادامه بحث تغييرات اساسنامه دانشگاه آزاد توسط شورايعالي انقلاب فرهنگي را مورد اشاره قرار داد و با تاكيد بر اين كه همه مشكلات از آنجا پديد آمد كه شرايط به سمتي رفت كه بناست بر مبناي آن رئيس دانشگاه آزاد توسط هيات امناي جديد معرفي شود، اظهار داشت: با اين توصيف اين طرح با هدف تقابل مجلس و شورا مطرح شد كه نه به مصلحت مجلس است و نه بر اساس رويه اي كه در مجالس گذشته بوده است.
وي افزود: تنها دانشگاهي كه 30 تا 120درصد افزايش شهريه نسبت به ساير دانشگاهها داشته دانشگاه آزاد است و لذا نبايد در رويه غيرعرف مانع ادامه مسير شورا شد.
موافقان چه كساني بودند؟
علاوه بر نمايندگان فراكسيون اقليت كه سابقه طولاني در حمايت از جاسبي دارند نام افرادي همچون عباسپور تهراني (برادرزن جاسبي) دلخوش، عباسعلي نورا، در ليست موافقان طرح فوق به چشم مي خورد.
همچنين يوسف نژاد نماينده اقليتي ساري، نقوي حسيني نماينده ورامين و ذوالقدر نماينده بندرعباس در حمايت از وقف اموال دانشگاه آزاد در جلسه ديروز به ايراد سخن پرداختند و تلاش كردند در حرفهايشان اينگونه القا كنند كه اين طرح فقط براي حمايت از جاسبي و دانشگاه آزاد نيست بلكه براي حمايت از مراكز آموزش عالي غيردولتي است.
اين در حالي است كه اين افراد در مقابل اين سؤال كه چرا تا قبل از مصوبه شورايعالي انقلاب فرهنگي براي اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد به فكر حمايت از آن مراكز آموزش عالي غيردولتي نيفتاده بوديد، پاسخي نداشتند.
بي توجهي مجلس
به قانون اساسي
نمايندگان مجلس همچنين به اخطار قانون اساسي محمد دهقان مبني بر عدم ورود مجلس به مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي توجهي نكردند.
عضو كميسيون حقوقي قضايي مجلس در حين بررسي طرح وقف اموال دانشگاه آزاد با ايراد اخطار قانون اساسي گفت: براساس امر مقام معظم رهبري، مجلس نبايد در مواردي كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي ورود يافته، وارد شود.
وي افزود: از آنجا كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي اساسنامه جديدي براي دانشگاه آزاد تعريف كرده است، مجلس نمي تواند وارد اين امر كه در حوزه اختيارات رهبري است، وارد شود.
علي لاريجاني رئيس مجلس گفت: مقام معظم رهبري مشخصاً در اين زمينه نظري نداشته اند اما ضابطه اي بين شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مجلس است كه رهبري آن را تعيين كرده اند. براساس اين ضابطه، جايي كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي وارد شده اند، ما نبايد وارد شويم.
وي بر اين اساس اخطار مذكور را وارد دانست و آن را به راي مجلس گذاشت. اما نمايندگان به اين اخطار قانون اساسي توجهي نكردند و به آن راي ندادند.
بهر حال اين طرح در شرايط فعلي حكم قانوني را ندارد و بايد براي تاييد به شوراي نگهبان برود.
شنيده هاي خبرنگار ما حاكي است شوراي نگهبان به احتمال قوي به دليل مغايرت آشكار طرح فوق با قانون اساسي و شرع مقدس آن را تاييد نخواهد كرد اما نمايندگان حامي اين طرح نيز با علم به اين موضوع بحث اصرار بر مصوبه خويش را در محافل خصوصي مطرح كرده و مي گويند در صورت عدم تاييد شوراي نگهبان، اين مصوبه را به مجمع تشخيص مي فرستيم.

 



خارج از دستور

تصويب كليات طرح امر به معروف
كليات طرح امر به معروف و نهي از منكر در كميسيون شوراها و امنيت داخلي مجلس تصويب شد.
ولي اسماعيلي عضو اين كميسيون در گفت وگو با خبرنگار امور مجلس ما ضمن اعلام خبر فوق اظهار داشت: كليات اين طرح در جلسه ديروز كميسيون شوراها و امنيت داخلي با اكثريت آراء به تصويب رسيد و قرار است جزئيات آن هم در جلسات بعدي مطرح شود.
وي با بيان اينكه فوريت اين طرح هم در صحن علني مجلس در مورخ 2/3/89 به تصويب رسيده بود افزود: در صورت تصويب نهايي اين طرح، شوراي سياست گذاري امر به معروف و نهي از منكر تشكيل مي شود. اسماعيلي اعضاي اين شورا را متشكل از يك نفر نماينده رهبر معظم انقلاب به عنوان رئيس شورا، يكي از معاونين رئيس جمهور، يكي از معاونين رئيس دستگاه قضا، يك نماينده مجلس، وزير ارشاد و رئيس سازمان صدا و سيما معرفي كرد و گفت: حوزه اين طرح هم مباحثي همچون شئون و حدود اسلامي، عفت عمومي، امنيت اجتماعي، خانواده، گرانفروشي و كم فروشي و رباخواري را شامل مي شود. به گفته اسماعيلي طرح مذكور براساس اصل هشتم قانون اساسي ارائه شده است.

 



سپاه پاسداران: مدافعين انقلاب سيره شهيد چمران را الگو قرار دهند

سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در بيانيه اي با گراميداشت 31 خرداد ماه«سالروز شهادت دكتر مصطفي چمران»، بهره گيري از سيره آن شهيد ارجمند را نياز دائمي مدافعين انقلاب، نظام و ميهن اسلامي دانست.
به گزارش روابط عمومي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، در بخشي از اين اطلاعيه آمده است: ويژگي ها و صفات عالي شخصيت شهيد چمران كه حاصل سالها تلاش و ممارست در حوزه فراگيري اصول، مباني و تعاليم ديني و تخلق به اخلاق اسلامي و نيز آموختن علم و دانش روز و آگاهي عميق به حوادث، وقايع و مقتضيات زمان به شمار مي رفت وي را به چهره اي پر فروغ و الگويي انكار ناپذير براي مجاهدان في سبيل الله و مشتاقان عزت و سربلندي انقلاب و پيشتازان مبارزه و ستيز با استكبار جهاني و با دشمنان ايران اسلامي قرار داده بود.
اين بيانيه مي افزايد: شهيد چمران با درك عميق از رسالت مسلمين در دوره هجمه نظام كفروالحاد به اصول و آرمان هاي اسلامي و غارت منابع و ثروت هاي امت اسلام و رقم خوردن مقدرات كشورهاي اسلامي به دست ناصالحان، با الهام از آموزه هاي ديني و معارف انقلابي و روشنگري روحانيت متعهد و انقلابي گام به عرصه جهاد و مبارزه اي نهاد كه گستره آن فراتر از ايران به سرزمين هاي تحت اشغال رژيم صهيونيستي در مصر، فلسطين و لبنان نيز رسيد.

 



وال استريت ژورنال: اسرائيل بيش از هر زمان ديگري منزوي شده است

يك روزنامه آمريكايي در گزارشي با اشاره به قدرتمند شدن ايران اعلام كرد كه در مقابل، اسرائيل بيش از هر زمان ديگري منزوي شده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران روزنامه وال استريت ژورنال در گزارش خود مي نويسد: يك سال گذشت و ما با عواقب ناكارآمدي راهبردهاي اوباما در قبال ايران روبرو هستيم. اميد حصول به توافق هسته اي هم ره به جايي نبرد. سياست اجماع جهاني به جاي توقف ايران به اين سمت آمده است كه حالا بايد با ايران هسته اي زندگي كرد و نمي شود با سياست بازدارندگي جلوي ايران را گرفت. دل بستن به (رژيم) اسرائيل كه شايد كليد حل مسئله را داشته باشد نيز بي مورد است. آن ها هم بيش از هر زمان ديگري منزوي شده اند.
وال استريت ژورنال در ادامه مي نويسد: بدتر از همه اين جريان فتنه است كه بايد گفت با وجود تنش هاي انتخاباتي سال گذشته به جايي نرسيد. سركرده آن ها (موسوي) فاقد شخصيت و جذبه هدايت اين جريان بود. بنابراين نمي توان انتظار تغييري را در ايران داشت.
اين روزنامه آمريكايي در پايان به نتيجه گيري پرداخته و عنوان مي دارد: نبايد انتظار دگرگوني را با وجود قدرت نظام كنوني ايران داشت. نظام ايران هم در داخل و هم خارج از مرزهاي خود قدرتمند مي باشد. بايد بپذيريم كه اوباما نيز به جايي نرسيد. همانطور كه كارتر، ريگان و بوش هاي پدر و پسر به جايي نرسيدند. ما هنوز بهاي خطاي راهبردهاي سياسي دهه شصت ميلادي را مي پردازيم.

 



سردار نقدي : اشرار از سرنوشت ريگي درس عبرت بگيرند

رئيس سازمان بسيج مستضعفين سرنوشت «عبدالمالك ريگي» سركرده اشرار و گروهك ضدانقلاب شرق كشور را درس عبرتي براي ديگر كساني دانست كه خيال ضربه زدن به مردم و نظام جمهوري اسلامي ايران رادر سر مي پرورانند.
سرتيپ پاسدار «محمدرضا نقدي» در گفت و گو با ايرنا گفت : اشرار و كساني كه خيال ضربه زدن به كشور، مردم و نظام را در سر دارند، به نفع آنها است كه به جاي تلاش بيهوده براي اين كار، به سيل خروشان و در حال پيشرفت مردم انقلابي ايران بپيوندند.
نقدي با اشاره به دخالت آمريكايي ها و حمايت آنها از اشرار و تروريست ها، افزود: افرادي كه دل به حمايت و پشتيباني آمريكا براي ضربه زدن به نظام جمهوري اسلامي بسته اند،از سرنوشت ريگي درس بگيرند و سرنوشت خود را به سرنوشت امثال ريگي گره نزنند.
وي با تاكيد بر آمادگي و هوشياري بالاي دستگاه هاي امنيتي و انتظامي كشور و به ويژه مردم، اظهار داشت كه اين آمادگي و هوشياري در سايه تدبير مسئولان عالي نظام هرگز به اشرار و گروهك ها اجازه نخواهد داد كه به اهداف شوم خود برسند.
تشكيل شبكه اجتماعي بسيجيان در فضاي مجازي
رئيس سازمان بسيج مستضعفين از شبكه سازي بسيجيان در فضاي مجازي براي مقابله با جنگ نرم دشمن خبر داد.
سردار محمدرضا نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين روز يكشنبه در نشستي خبري در پاسخ به سؤالي درباره فعاليت هاي اين سازمان براي مقابله با جنگ نرم دشمن گفت: اقدامات گسترده اي در حال تدارك است كه از آن جمله مي توان به شبكه سازي بسيجيان در فضاي مجازي و برخي برنامه هاي بصيرتي براي اقشار تاثيرگذار مانند معلمان پرورشي و مديران مدرسه اشاره كرد كه در كنار آن توليد برنامه هاي مستند و قوي نيز در دستور كار قرار دارد.
وي يادآور شد: با پايان طرح هاي مطالعاتي و آغاز فاز اجرايي اين برنامه ها، در خصوص آن اطلاع رساني كاملي خواهد شد.
خبرنگاري از سردار نقدي كه در كارنامه خود معاونت پشتيباني و تحقيقات صنعتي ستاد كل نيروهاي مسلح را نيز دارد در خصوص تحريم هاي جديد برخي كشورهاي غربي عليه جمهوري اسلامي سوال كرد كه وي با بيان اينكه آمريكا جسدي در حال احتضار است كه هر بار مي خواهد اقدامي كند به زمين مي افتد، افزود: يكي از كارهايي كه همواره باعث تقدير ما از دشمنان است، تحريم ايران بوده چون موجب خودكفايي كشور مي شود.
وي با يادآوري اينكه تحريم ها بركت است، افزود: اعتراض ما اين است كه چرا اجازه تبليغات شهري و واردات كالا از كشورهايي كه عليه ايران فعاليت مي كنند داده مي شود؟ چرا كه ما بايد آنها را تحريم كنيم و براي خريد كالاهايشان شرط بگذاريم.
نقدي اضافه كرد: آنها فقط براي دلخوشي برخي طاغوت هاي همراه و ترساندن جوانان انقلابي دنيا عنوان تحريم را به كار مي برند اما باز هم در پشت پرده جدي نيستند و تلاش مي كنند كالاهاي خود را به ايران بفروشند.
خبرنگار ديگري در خصوص علت تغيير رويكرد بسيج به موضوعات فرهنگي سؤال كرد كه نقدي در پاسخ گفت: با توجه به تغييرات و نيازهاي كشور ما نيز به دنبال تغيير رويكرد بوده ايم و اين مسئله به خاطر ضعف نبوده است.
وي استقلال، جهاد علمي و رشد فكري و فرهنگي را به عنوان خواسته هاي مردم مستضعف جهان از ايران اسلامي دانست و گفت: با توجه به تهاجم فرهنگي و رواني بي سابقه عليه ايران و تبليغات بسيار سنگين عليه كشورمان ما بايد صدور انقلاب را تداوم و تقويت كنيم.
نقدي در پايان سخنان خود درباره ورود ناوهاي جديد غربي به خليج فارس گفت: هميشه حدود 100 ناو غربي در خليج فارس حضور دارند ولي هيچ غلطي نمي توانند بكنند همان طور كه در گذشته با يك قايق فايبرگلاس به جنگ ناو آمريكايي رفته و بالگرد آنها را ساقط كرديم چرا كه مي دانيم ناوها از آسيب پذيرترين تجهيزات نظامي هستند.

 



هاشمي رفسنجاني: رهبري فرمودند اگر جاي شما بودم نامه را قبل از انتخابات منتشر نمي كردم

رئيس مجمع تشخيص مصلحت درباره نامه خود به رهبري قبل از انتخابات گفت كه ايشان گفتند اگر جاي شما بودم بعد از انتخابات منتشر مي كردم.
اكبر هاشمي رفسنجاني در گفت وگو با ماهنامه مديريت ارتباطات در پاسخ به اين سوال كه آيا تاكنون به بازنشستگي به معناي كناره گيري از مسئوليت هاي سياسي فكر كرده ايد؟ گفت: مايلم. الان سن من در حدي است كه مايلم اين گونه شود. ولي هنوز مي ترسم عوارض بدسياسي داشته باشد و به نوعي قهر تلقي شود.
هاشمي افزود: يكي از كارهايي كه مي خواستم بعد از رياست جمهوري بكنم و نتوانستم انجام دهم اين بود كه در سفرهاي خارجي كه مي رفتم، خيلي جاها را نشان كردم كه بعداً بروم ببينم و جهانگردي كنم كه نشد. اگر بخواهم به سفر خارجي بروم بايد جمع زيادي از پاسداران همراه من باشند و آنجا هم كه مي رويم شوراي تامين نيرو مي آورند و هميشه زحمت دارد.
وي درباره نامه خود به مقام معظم رهبري قبل از انتخابات تصريح كرد: در سالگرد رحلت امام در مرقد به ايشان (آقاي احمدي نژاد)گفتم ]در مناظره[حرف هاي ناقص گفته اند. ترجيح مي دهم خودشان اصلاح كنند وگرنه ناچارم توضيح بدهم. چند روز هم صبر كردم و جوابي نديدم. پس از آن نامه اي تهيه كردم. چون مي بايست جواب آن حرف ها داده مي شد. مي گويند چرا قبل از انتخابات نامه را دادم. اين سوال ديگر سفسطه است چون مگر ايشان هدفي غير از انتخابات در طرح آن مباحث خلاف واقع داشت؟ نامه را تهيه كردم و در آخرين فرصت قبل از انتخابات كه عصر سه شنبه بود، براي رهبري فرستادم.
پرسيدم از نظر شما چگونه بود؟ گفتند: از لحاظ محتوا هيچ ملاحظه اي ندارم و فقط يك نكته دارم كه آقاي احمدي نژاد شخص شما را به فساد متهم نكرد و درباره بچه هاي شما گفت. گفتم: فضا به گونه اي بود كه اگر چه از من اسم نبرد، اما همه چيز متوجه من شد. ايشان گفتند: واقعاً هيچ ملاحظه اي روي نامه ندارم ولي اگر جاي شما بودم، بعد از انتخابات منتشر مي كردم.
هاشمي افزود: گفتم: خواست خدا بود كه شما تا قبل از انتشار نبينيد، چون اگر مي خوانديد و به من مي گفتيد، منتشر نمي كردم و اين مناسب نبود. چون اگر بعد از انتخابات منتشر كنم دو حالت دارد: اگر آقاي احمدي نژاد شكست بخورد كه درست نيست با ايشان درگير شوم. چون اخلاقاً كار درستي نيست. اگر هم پيروز شود كه اصلاً درست نيست با منتخب مردم درگير شوم و جشن انتخابات را در كام مردم تلخ كنم ولي الان حق من است كه جواب بدهم و دادم. ايشان هم در مقابل اين منطق من اعتراض نكرد.
وي با بيان اين كه من خودم از اينترنت استفاده مي كنم ادامه داد: من شخصا بيشتر از سايت هاي خبري استفاده مي كنم و گاهي هم بي بي سي مي بينم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت با بيان اين كه بي بي سي در كار رسانه اي خود حرفه اي عمل مي كند در عين حال خاطرنشان كرد: مايل نيستم هيچ وقت از آن رسانه استفاده كنم.
آيت الله هاشمي درخصوص آزادسازي ماهواره گفت: اگر بخواهيم جلوگيري هم كنيم نمي توانيم. الان شما مي دانيد كه دشمنان ما هزينه هاي زيادي انجام مي دهند تا فيلترشكن درست كنند كه اصلا نشود سانسور كنيم. اشكال بعدي هم كه ايجاد مي شود اين است كه الانسان حريص علي ما منع.

 



سخنگوي گروهك تروريستي منافقين: دولت عراق براي بيرون كردن اعضاي ما برنامه ريزي مي كند

گروهك تروريستي منافقين از برنامه ريزي دولت عراق براي بيرون كردن اعضاي آنها خبر داد.
روزنامه الحيات چاپ لندن به نقل از محمد اقبال سخنگوي گروهك تروريستي منافقين نوشت: نيروهاي امنيتي عراق تلاش مي كنند بار ديگر به اردوگاه اشرف حمله كنند و از طريق درگيري هاي انجام شده بهانه اي براي حمله هاي بعدي به اعضاي سازمان پس از خروج هيئت سازمان ملل به دست آورند.
وي افزود: دولت عراق با اين كار مي خواهد اعضاي سازمان را به ترك اردوگاه اشرف مجبور كند.
سخنگوي گروهك منافقين تاكيد كرد: البته نيروهاي آمريكايي مستقر در عراق هم مسئول خلع سلاح شدن گروه بزرگي از اين سازمان در سال 2004 هستند، آن هم بعد از وعده هاي آمريكا مبني بر اين كه از اين سازمان حمايت مي كند.
وي اضافه كرد: در پيمان امنيتي آمريكا و عراق نيز به وضع سازمان بعد از خروج نيروهاي آمريكايي از عراق هيچ اشاره اي نشده است.
به نوشته الحيات مقامات عراقي تاكيد كرده اند كه بعد از دريافت پرونده امنيتي از نيروهاي آمريكايي، دولت عراق حق دارد اعضاي گروهك منافقين را بيرون كند.

 



دريادار تنگسيري جانشين فرمانده نيروي دريايي سپاه شد

در هفدهمين همايش فرماندهان، مديران و مسئولين نيروي دريايي سپاه و با حضور سرلشكر غلامعلي رشيد جانشين ستاد كل نيروهاي مسلح در سالن شهيد آويني بندرعباس، سردار عليرضا تنگسيري به عنوان جانشين فرمانده نيروي دريايي سپاه معرفي شد.
به گزارش روابط عمومي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، بر اساس حكم فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، سردار دريادار دوم پاسدار عليرضا تنگسيري به سمت جانشين فرماندهي نيروي دريايي سپاه منصوب شد.
همچنين در حكم ديگري، ناوسالار يكم پاسدار رضا ترابي به سمت فرمانده منطقه يكم دريايي سپاه منصوب گرديد.

 



ارتباط با اهل بيت (ع) شرط ورود به حريم وحي

درخطبه 154 نهج البلاغه آنطوري كه به حسب شمارش صبحي صالح و امثال اينها آمده، وجود مبارك حضرت امير، بعضي از مناقب اهل بيت را ذكر مي كند ومي فرمايد: ف يه م كرائ م القرآن و هم كنوز الرّحمان (1). سپس از خودش و خاندان خودشان به اين صورت ياد مي كند: نحن الش عار و الاًصحاب و الخزنه و الابواب (2). « ش عار » آن پيراهن باطن را مي گويند كه به ( شعر ) نزديك است، بر خلاف د ثار. يعني ما جزء ب طانه دين و رسول گرامي هستيم، جزو حاملان اسرار وحي ايم. ما در اندرون وحي و نبوّت راه داريم، ما محرم رسول گرامي هستيم، در حرم وحي راه داريم؛ ما ش عاريم، ديگران بيرونند.
اينكه وجود مبارك رسول گرامي فرمود: أنا مدينه الع لم و علأ بابها(3)، يك در داريم و يك دربان؛ آن حضرت، هم ( در ) است، هم ( دربان ) ! زيرا ممكن نيست كسي در علم باشد و دربان نباشد و نداند كي مي آيد و كي نمي رود ! همه طالبان علوم الهي و دانش پژوهان، سعي و كوشش شان اين باشد كه با خاندان عصمت و طهارت يك ارتباط عميق و محكمي داشته باشند كه وجود مبارك اميرالمؤمنين (ع) اجازه عبور بدهد، راه بدهد كه انسان به مدينه العلم برسد.
«سرقت» علوم نبوي (ص) توسط مخالفان و منكران اهل بيت (ع)
فرمود: اگر كسي با ما رابطه اي نداشت، ممكن است يك مقداري درس بخواند، علم ياد بگيرد، حرف هائي از رسول گرامي (ص) ياد بگيرد؛ ولي بالأخره او « سارق » است؛ سارق هميشه در معرض خطر است. فرمود: كسي اگر از اين راه نيآمد، سم يّ سار قاً (4). يعني اگر كسي به وجود مبارك اميرالمؤمنين (ع) معتقد نبود؛ يا معتقد بود ولي مرتبط اخلاقي نبود، يا مرتبط عملي نبود؛ اين با در و دربان مدينه العلم رابطه ندارد ! وقتي رابطه نداشت، بيراهه مي رود. وقتي بيراهه رفت، ممكن است چيز ياد بگيرد؛ ولي آن علم، وبال اوست، براي او ! در همين خطبه نوراني، يعني 154- اين خطبه را حتماً مراجعه بفرمائيد - حضرت فرمود: ربّ عال م قد قتله جهله و ع لمه معه لا ينفعه(5). فرمود: بسياري از درس خوانده ها هستند كه كشته جهلند. عالم هستند، ولي عاقل نيستند. مشكل علمي ندارند؛ 20 سال، 30 سال، 40 سال در حوزه ها بودند و به مقاماتي هم رسيدند؛ مؤلّف شدند، مدرّس شدند، مصنّف شدند؛ ولي سارقانه 30 ـ 40 سال به مدينه العلم راه پيدا كرده اند. سارق بالأخره يك روز گرفتار مي شود!
كثرت فضائل امير مؤمنان (ع) از نگاه شيعه و سنّي
ابن أبي الحديد يك ابتكاري دارد در اين حديث؛ ايشان مي گويد: فضائل ومناقب و فواضل و مكارم علي بن أبيطالب، خيلي بيش از آن است كه شيعه نقل مي كند. من غير از آن رواياتي كه شيعه و اماميّه به آن احتجاج مي كند؛ روايت هاي ديگري را از مخالفان علي بن أبيطالب نقل مي كنم؛ آنهائي كه مخالف علي بن أبيطالب بودند و به ولايت او معتقد نبودند، آنها اين حرف ها را نقل كرده اند. فرمود: غير از آن مناقب و فضائلي كه اماميه درباره اميرالمؤمنين (ع) نقل مي كند، من تقريباً بيش از 20 حديث از طرق مخالفان آن حضرت درباره فضيلتش نقل مي كنم.
وجود مبارك رسول اكرم (ص)، جامع « قرآن » و « عترت »
ما تبركاً اينها را مي خوانيم؛آني كه خيلي اصرار داريم، اين است كه همه ما يك پيوند داشته باشيم، سعي و تلاش داشته باشيم كه از در وارد بشويم. ما همه مان مي خواهيم به مدينه العلم وارد بشويم، چون علم غير از قرآن و عترت، جاي ديگري نيست ! اگر كسي بخواهد از علوم الهي با خبر بشود؛ اوّلين منبع قرآن است، بعد هم روايات اهل بيت؛ غير از اين دو منبع منبع ديگري نيست ! و وجود مبارك پيغمبر، يعني قرآن به علاوه عترت، عترت به علاوه قرآن. نه اينكه وجود مبارك پيغمبر در خصوص قرآن است، بقيّه عترتند ! چون فرمود: نّي تار أ ف يكم الثّقلين (6)، من اين دو تا را به ارث گذاشتم! اگر نداشته بودم كه نمي توانستم به ارث بگذارم!! كسي مورّث است، كسي به يادگار مي گذارد كه داشته باشد. نفرمود من فقط قرآن را بين شما گذاشته ام، فرمود: عترت هم هر چه دارد از من است! هر چه در قرآن است كه من مي دانم، هر چه عترت دارند هم از من است؛ من اين دو وزنه وزين را به عنوان ميراث وحي به شما مي سپرم:نّي تار أ ف يكم الثّقلين و من مدينه العلمم، يعني المدينه الجام عه ب ين القرآن و الع تره. و علي (ع) باب اين مدينه است، يعني باب مدينه القرآن و الع تره است؛ نه اينكه باب الع تره است ! كسي بگويد من سنّت را مي خواهم ياد بگيرم، از علي ياد مي گيرم؛ قرآن را بخواهم ياد بگيرم، خودم ياد مي گيرم؛ اينچنين نيست !!
پس مدينه الع لم مؤلّفه من القرآن و الع تره و وجود مبارك رسول گرامي(ص) حاوي و شامل هر دو حقيقت است و كنه هر دو حقيقت در اختيار اوست و اين دو حقيقت را كه در حقيقت با هم هماهنگ اند، وجود مبارك رسول گرامي به عنوان ميراث ديني براي همه ما به ارث گذاشت و وجود مبارك رسول گرامي كه شهر علم است، يعني شهر قرآن و عترت و وجود مبارك علي بن أبيطالب (ع) كه باب مدينه العلم است، يعني باب القرآن و الع تره.آنوقت اگر كسي يك آيه اي را بخواهد ياد بگيرد، منهاي ولايت؛ سم يّ سار قاً. روايتي را بخواهد ياد بگيرد؛ منهاي ولايت؛ سم يّ سار قاً. سارق بالأخره يك روزي به دام مي افتد! اين را در اين خطبه تصريح فرمود؛ اگر كسي از راه ما نيايد، سم يّ سار قاً. براي اينكه ما معدن اين امور هستيم، و تنها كسي كه صلاحيت آن را دارد كه دربان باشد، مائيم و مواظب باشيد كه از غير اين راه نيائيد.
فضائل حقيقي حضرت امير (ع) در بيان نوراني رسول اكرم (ص)
ابن أبي الحديد در همان جلد نهم، صفحه 166 شرح نهج البلاغه مي گويد:اگر ديگران هر چه بخواهند درباره علي بن أبيطالب و از فضائل او بگويند؛ يك دهم آنچه كه پيغمبردرباره ايشان فرمود نمي توانند ! براي اينكه نمي دانند چه بگويند ! اينها يا مثلاً مي خواهند بگويند كه تنور را آتش كرده، خودش در كنار تنور ايستاده و بيوه زن را رعايت كرده، يتيم را نوازش كرده؛ آن مقداركه درباره اميرالمؤمنين مي گويند، اين است؛ خيلي از شاگردان اميرالمؤمنين به اينجا رسيده اند،يا يك قدري بالاتر كه علي بن أبيطالب (ع) ع ند الشّهاد ه گفت: فزت و ربّ الكعب ه(7). اين را شما نگاه كنيد، شاگردان علي بن أبيطالب كه اين چيزها را از آن حضرت ياد گرفتند، قبل از علي بن أبيطالب ع ند الشّهاد ه همين حرف را زدند. اينها كه علي نمي شود !اين علي در جهان مخلوق، مظهر ل يس كم ثل ه ش يء است. تا حال كسي نيآمده بگويد: از آسمان و زمين، هر چه مي خواهيد؛ من مي دانم!! علي را بايد آنجاها جستجو كرد. شاگردان او ع ند الشّهاده، قبل از شهادت اميرالمؤمنين همين حرف را زدند. حالا نان و خرما بردن وبراي فقراء زنبيل كشي كردن و ع ند الشّهاد ه فزت و ربّ الكعب ه گفتن وبيان اينگونه فضائل، مال شاگردان نازل آن حضرت است.
ابن أبي الحديد مي گويد: اينها هرچه جمع بشوند نمي توانند به يك دهم آنچه كه پيغمبر (ص) درباره حضرت امير گفته، بگويند!! و خود حضرت فرمود:ف نّي ب طرق السّماء أعلم م نّي ب طرق الأرض. ... (8)؛ اين هم جزء معجزات آن حضرت است. فرمود: اين حرف را غير از من هر كي گفت، رسوا مي شود؛ و همين طور هم شد. چند نفر رفتند يك چنين ادّعائي بكنند، رسوا شدند. شما كي را نشان داريد در جمع همه علماء بگويد: هر چه بخواهيد از من بپرسيد؟!
سخنراني آيت الله جوادي آملي (دام ظلّه العالي) پس از مراسم عمامه گذاري جمعي از طلاب به مناسبت عيد سعيد غدير خم؛ در ديدار
با جمع كثيري از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم
قم ـ بهمن 1381
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) نهج البلاغه/ خ 154 ـ ... يذكر ف يها فضائ ل اهل الب يت (2) همان
(3) وسائل الشيعه/ 27/ 34 (4) نهج البلاغه/ خ 154 (5) نهج البلاغه/ كلمات قصار/ 107
(6) وسائل الشيعه/ 27/ 34 (7) بحار الأنوار/ 42/ 239(8) نهج البلاغه/ خ 189 ـ ع لم الوصي
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14