(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه اول تير  1389- شماره 19676

كوتاه اقتصادي
هشدار مديركل بازرسي نفت سازمان بازرسي كل كشور: وضعيت ميادين مشترك نفتي فاجعه آميز است
يارانه دارو و نهاده هاي كشاورزي حذف نمي شود
دكتر بهمني:بازارهاي جهاني لحظه اي رصد مي شود
ترانزيت 5 ميليون تن گندم قزاقستان از ايران
ساخت بزرگترين مجتمع تخصصي آموزش هاي مهارتي كشاورزي كشور
توزيع نقدي يارانه تا 5 سال
رئيس اتاق بازرگاني ايران: نرخ سود بانكي بايد پايين تر از تورم 9/9 درصد تعيين شود
راه اندازي دفتر جذب سرمايه گذاران خارجي بورس ايران در اروپا
معاون وزير مسكن دولت با مديريت از سونامي قيمت مسكن جلوگيري كرد
توسط هوگو چاوز 3 كارخانه لبنيات با فن آوري ايراني در ونزوئلا افتتاح شد
آمادگي وزارت بازرگاني براي صدور مجوز فعاليت شركت هاي بازاريابي شبكه اي
اروپا كانون بحران اقتصادي جهان



كوتاه اقتصادي

¤ مجري نيروگاه متمركز پارس گفت: نيروگاه مشابهي براي تامين برق فازهاي باقيمانده پارس جنوبي ساخته خواهد شد كه اميدواريم عمليات اجرايي اين نيروگاه از سال 1390 آغاز شد.
¤ دبير كل اتاق تهران از حضور 10 وزير مرتبط با اقتصاد به پارلمان بخش خصوصي در آينده اي نزديك خبر داد و اعلام كرد رئيس كل بانك مركزي هم هفتم تير ماه به اتاق تهران مي آيد، ضمن اينكه از شهردار تهران و رئيس سازمان صدا و سيما براي حضور در نشست صبحانه دعوت شده است.اتاق بازرگاني تهران براي 10وزير، رئيس كل بانك مركزي، رئيس سازمان صدا و سيما و شهردار تهران جهت حضور در اتاق تهران دعوت نامه ارسال كرده و درعين حال از 6 معاون وزير و مديرعامل سازمان هاي بزرگ اقتصادي هم خواسته است تا در نشستهاي ويژه اين اتاق شركت كنند.
¤ رئيس گمرك دوبي اعلام كرد اين اميرنشين در چهار ماه نخست 2010، 12ميليارد دلار صادرات مجدد داشته است كه از اين رقم
5/1ميليارد دلار به مقصد ايران انجام شده است.
¤احداث باغ 500 هكتاري مركبات شامل انشو نارنگي و پرتقال در شهر ساري با زيركشت رفتن 130 هكتار از اين باغ آغاز شد.مديرعامل شركت زراعي دشت ناز متعلق به بنياد مستضعفان طي گفت وگويي اظهار داشت: اين باغ با هدف توليد 21 هزار و 375تن مركبات در سال احداث خواهد شد.
¤ واحد سوم بخش گاز نيروگاه خصوصي سيكل تركيبي علي آباد وارد مدار شد.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه برق ايران، واحد سوم بخش گاز نيروگاه خصوصي سيكل تركيبي علي آباد ساعت 48:16 دقيقه روز سي ام خرداد سال جاري به بهره برداري رسيد.
¤ روابط عمومي سازمان توسعه تجارت ايران در دومين جشنواره روابط عمومي هاي وزارت بازرگاني در بين 40 سازمان تابعه و سازمان هاي بازرگاني استانها در بخش «ارتباطات رسانه اي» و «انتشارات» موفق به كسب رتبه اول و در بخش «تبليغات» حائز رتبه دوم شد.
¤ مؤسسه مالي و اعتباري مهر و شركت ايساكو در راستاي حمايت از توسعه خدمات پس از فروش ايران خودرو تفاهم نامه همكاري امضاء كردند.
¤ مديرعامل سازمان تامين اجتماعي با اعلام اينكه احمدي نژاد قول پرداخت مطالبات دولت به سازمان را تا پايان دولت دهم داده است، گفت: سياست 10 سال آينده سازمان تامين اجتماعي، حركت از سمت بنگاه داري به سهام داري است.
¤ سرمايه گذاري سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران- ايدرو- در سال گذشته در بخش هاي مختلف صنايع از رقم 90 هزار و 171ميليارد ريال فراتر رفت.
¤ مشاور وزير در امور سلامت، آسيب هاي اجتماعي و ايثارگران وزارت رفاه و تامين اجتماعي گفت: آزادسازي تعرفه ها و عدم دخالت دولت در كنترل تعرفه هاي خدمات سلامت، موجب نابساماني و هرج و مرج نظام سلامت خواهد شد.

 



هشدار مديركل بازرسي نفت سازمان بازرسي كل كشور: وضعيت ميادين مشترك نفتي فاجعه آميز است

مديركل بازرسي نفت سازمان بازرسي كل كشور گفت: وضعيت ميادين مشترك در حال تبديل شدن به يك فاجعه است؛ كما اينكه ميدان سلمان در حال تخليه شدن توسط همسايگان است.
فرزاد مخلص الائمه كه در همايش انرژي و اقتصاد سخن مي گفت، اظهار داشت: ديپلماسي انرژي در كشور متولي و سند ملي ندارد و نهادهاي دست اندركار تكاليف خود را دقيقاً نمي دانند.
مديركل نظارت و بازرسي امور نفت سازمان بازرسي كل كشور اضافه كرد: ميزان حجم ذخاير گاز ما وضعيت مناسبي دارد اما در تزريق گاز به منابع نفتي بسيار دچار افت و كمبود هستيم و عملكرد وزارت نفت در صيانت از ميادين نفتي و برداشت صيانتي از ميادين بسيار ناموفق بوده است.
وي افزود: روند مصرف انرژي، مسئله يارانه ها، زيرساخت هاي صنعتي و مسائل زيست محيطي نيز مشكلات جدي دارند.
مخلص الائمه در ادامه گفت: سند ملي انرژي در بسياري از كشورهاي همتراز ما وجود دارد و كشورهاي پيشرفته نيز سالهاست چنين سندي دارند.
وي افزود: بعد از سند ملي انرژي بايد برنامه جامع اجرايي انرژي تدوين شود كه در برنامه پنجم پيش بيني شده 12ماه بعد از سند ملي انرژي اين برنامه ارائه شود.
مخلص الائمه سند بالادستي ديگر را سند ديپلماسي انرژي دانست و تصريح كرد: عدم صيانت از منابع هيدروكربوري نگراني جدي اكثر كارشناسان است.
وي تصريح كرد: براساس مطالعات ما در 10 سال گذشته يك ميليارد بشكه نفت خام بصورت غيرصيانتي برداشت شده كه اين ميزان معادل تلف شدن ده ها ميليارد بشكه نفت در زيرزمين و ناممكن شدن برداشت آنهاست.
وي افزود: وزارت نفت اختيارات لازم را براي توليد صيانتي ندارد و به همين دليل تشكيل كميته ملي صيانت از منابع انرژي در دستور كار قرار گرفته است.
مديركل نفت سازمان بازرسي كل كشور اضافه كرد: براي اين كميته يك تركيب فرادولتي ديده شده تا نسبت به صيانت از ميادين نفتي تصميم گيري كنند.
وي افزود: در اين صورت مرجعي وجود دارد كه تصميم بگيرد ميزان توليد غيرصيانتي و به تبع آن صادرات نفت كاهش بيابد يا نه يا مي تواند تصميم بگيرد در زمستان تزريق گاز به ميادين نفتي متوقف شده و گاز به شبكه توزيع شهر تزريق شود يا چنين اتفاقي نيفتد.
وي در ادامه گفت: تدوين تراز گاز كشور پيشنهاد بعدي سازمان بازرسي است اگر چه ترازهايي پيش از اين وجود داشت اما اين ترازها قابل اتكاء نيستند.
وي در ادامه گفت: عليرغم تلاش هاي انجام شده استفاده از گازهاي همراه از برنامه عقب است و به جلوگيري از خام فروشي كه سياست مهمي مي باشد نيز توجه چنداني نشده است.
وي اظهار داشت: سياست هاي كلي انرژي به تصويب مجمع تشخيص مصلحت نظام رسيده و مقام معظم رهبري هم آن را ابلاغ كرده اند اما به نظر مي رسد بسياري از مديران اصلاً از وجود اين سياست ها بي خبرند.
مخلص الائمه گفت: براي بخش حمل و نقل سبدي در دولت طراحي شد كه كار باارزشي بود اما ايراداتي دارد و برخي نظرات مثبت وزارت نفت در آن لحاظ نشده است كه از جمله اين ايرادات مي توان به درصد غيرواقع بينانه LNG و CNG در اين سبد اشاره كرد.
مديركل بازرسي و امور نفت سازمان بازرسي كل كشور در ادامه تصريح كرد: در حوزه ميادين مشترك بحث هايي شد كه بايد بگوييم وضعيت اين ميادين در حال تبديل به يك فاجعه است كما اينكه ميدان نفتي سلمان كاملاً در حال تخليه شدن توسط همسايگان بود.
وي تأكيد كرد: در اين مدت اختيارات وزارت نفت بايد افزايش پيدا كند از جمله اينكه قانون مناقصات و قانون استفاده حداكثري از توان داخلي بايد استثنائاتي در اين زمينه داشته باشد.

 



در سال اول اجراي طرح هدفمندي يارانه ها
يارانه دارو و نهاده هاي كشاورزي حذف نمي شود

سخنگوي اقتصادي دولت اعلام كرد در سال نخست اجراي هدفمندسازي يارانه ها، بخش دارو و نهاده هاي كشاورزي از اجراي قانون مستثني مي شوند.
به گزارش خبرنگار ما سيدشمس الدين حسيني در جمع خبرنگاران در محل ساختمان كوثر رياست جمهوري اعلام كرد: حجم صادرات غيرنفتي در دو ماه نخست سال جاري از مرز 10 ميليون و 300 هزار تن گذشته است كه نسبت به مشابه سال قبل از نظر حجم 30درصد و از لحاظ ارزش 33درصد رشد داشته و به 5/4 ميليارد دلار رسيده است.
وي افزود: واردات در دو ماه نخست سال از 6 ميليون و 700 هزار تن با رشد 3/6درصد افزايش يافته و ارزش آن به 8 ميليارد و 400 ميليون دلار رسيده است كه نسبت به مشابه سال قبل
8/19درصد افزايش نشان مي دهد. سخنگوي اقتصادي دولت حجم كل بدهي دولت به شبكه بانكي در بهمن 87 را 13 هزار و 865 ميليارد تومان اعلام كرد كه اين رقم بهمن 88 به 13 هزار و 467 ميليارد تومان كاهش يافته و 400 ميليارد تومان از بدهي دولت كم شده است.
وي درمورد اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها گفت: بخش هاي مختلفي مورد خطاب اين قانون است از جمله بخش انرژي، آب و برخي از خدمات كه تمام بخش ها با هم انجام مي شود ولي در برخي موارد توسط مجلس استثناءهايي مانند دارو و نهاده هاي كشاورزي قرار داده شده است.
وي افزود: در جاهاي ديگر نيز احكام قانوني وجود دارد كه
چه بسا در اصلاح يارانه هاي مختلف در برخي بخش ها با سرعت بيشتر و در برخي ديگر با تدريج بيشتر همراه باشد يكي از اين بخش ها دارو و ديگري نهاده هاي كشاورزي است كه از ا جراي قانون هدفمندي يارانه ها مستثني مي شود.
سخنگوي اقتصادي دولت در مورد اساسنامه سازمان هدفمندي يارانه ها و مغايرت با قانون اساسي گفت: شوراي نگهبان به ماده 2 اين اساسنامه ايرادهايي گرفته اما در دولت دوباره رسيدگي مي شود و همانگونه كه ايرادهاي قبلي را برطرف كرديم اين را هم برطرف مي كنيم.
وي افزود: عدالت اقتصادي از نظر دولت هاي نهم و دهم، اصلاح حقوق و دستمزد بازنشستگان، توسعه بيمه هاي درماني، حمايت از اقشار آسيب پذير و به طور كلي اصلاح حقوق و دستمزد است.
حسيني به مطالبات معوق نيز اشاره كرد و گفت: با برنامه ريزي هاي انجام شده از دي ماه سال گذشته تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري، 7 هزار ميليارد تومان از حجم مطالبات معوق سيستم بانكي كاسته شد.
سخنگوي اقتصادي دولت در مورد مبناي افزايش 6درصدي حقوق كارمندان دولت با توجه به تورم 9/9درصدي گفت: آنچه را كه دولت اهتمام دارد بتواند قدرت خريد افراد را در مقابل تورم جبران كند و در قانون برنامه چهارم توسعه و قانون مديريت خدمات كشوري اعلام شده بود كه حقوق كارمندان حداقل به اندازه تورم باشد، اما قانون بودجه هر سال كه قانون موخر است و بر قوانين قبلي ارجح است اعلام كرده در سقف اعتبار مورد نياز حقوق كارمندان افزايش پيدا كند كه با توجه به اعتبار در نظر گرفته شده حداكثر 6درصد حقوق كارمندان افزايش يافت.
حسيني در مورد زمان اجراي قانون برنامه پنجم كه از ابتداي سال آينده و يا بعد از تصويب قانون خواهد بود گفت: آنچه مسلم است زمان اجرا بستگي به تصويب نمايندگان دارد اما چون قانون بودجه 89 از قبل تصويب شده به نظر مي رسد زمان اجراي قانون برنامه پنجم از سال 1390 باشد و عملا به سال بعد مي رسد.
وزير اقتصاد در مورد راهكار دولت براي مقابله با تحريم ها گفت: بايد تحريم ها را بشناسيم، دو ساز و كار و مجراي اثر در بخش رواني و واقعي وجود دارد و مواردي كه بيشتر مورد تاكيد قرار مي گيرد اين است كه با فعالان اقتصادي مذاكراتي انجام مي شود.
وي با بيان اينكه دولت در زمينه مديريت فضاي رواني تحريم موفق عمل كرده است، افزود: اين بخش از تحريم ها رنگ باخته و اثر نداشته، البته در مواردي هم ممكن است سختي هايي ايجاد كند كه موارد قطعنامه چيز جديدي نيست و بايد سعي شود با تحرك و تعامل با همسايگان و كشورها آثار تحريم رفع شود.
حسيني خاطرنشان كرد: روابط دوجانبه و چندجانبه با كشورهاي ديگر در راستاي خنثي سازي تحريم انجام مي شود و در جاهايي كه براي فعالان اقتصادي تنگناهايي ايجاد مي شود، دولت درصدد ايجاد تسهيلات و رفع آن است.

 



دكتر بهمني:بازارهاي جهاني لحظه اي رصد مي شود

در صندوق توسعه ملي قرار بر اين است كه 20 درصد از منابع درآمدي نفت كشور به حساب اين صندوق منتقل شود؛ بنابراين از اين به بعد تمركز بانك مركزي از حساب ذخيره ارزي بر اين صندوق صورت مي گيرد.
محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي افزود: دستورالعمل اين صندوق در مجلس مطرح است و به زودي مصوب مي شود، بر اين اساس بايد ديد كه چگونه و با چه ضوابط و دستورالعملي مي توان از اين منابع استفاده كرد ضمن اينكه اين موضوع در قانون لحاظ خواهد شد.
وي تصريح كرد: سال گذشته اگر نفت را بالاي 5/37 دلار مي فروختيم، مازاد به حساب ذخيره ارزي واريز مي شد و در اين حساب براي ارايه تسهيلات ارزي به بخش خصوصي تصميم گيري مي شد، براي بخش دولتي نيز صرفا با مجوز مجلس امكان برداشت وجود داشت.بهمني گفت: امسال كه قيمت پايه نفت در بودجه 65 دلار ديده شد، در مجموع 20 درصد از منابع نفتي به صندوق واريز مي شود، يعني صندوق توسعه ملي همواره موجودي خوبي خواهد داشت كه مي توان براساس آن موجودي تصميم گيري كرد.
بهمني در گفتگو با مهر درباره جديدترين اقدامات بانك مركزي درباره تركيب سبد ارزي كشور گفت: دو سال قبل شرايط ايجاب مي كرد كه بانك مركزي، تغييراتي را در سبد ارزي كشور انجام دهد. اين كار صورت گرفت و فايده هاي بسياري نيز براي كشور داشت چرا كه آن زمان، ارزش دلار و يورو يكسان بود و بنابراين تغيير در سبد ارزي و تبديل ذخاير از دلار به يورو، بسيار براي كشور مفيد بود.
بهمني افزود: بانك مركزي در حال حاضر بازارهاي جهاني را «لحظه به لحظه» رصد مي كند تا ببيند در هر مقطع زماني، چه تصميمي بايد اتخاذ كند، البته تصميمات به طور قطع اعلام نمي شود.

 



وزير بازرگاني اعلام كرد
ترانزيت 5 ميليون تن گندم قزاقستان از ايران

وزير بازرگاني با درخواست معاون وزير توسعه اقتصادي و تجارت قزاقستان براي ترانزيت گندم اين كشور توسط بخش خصوصي و انتقال آن به آب هاي آزاد پس از پايان عمليات خريد توليد داخل موافقت كرد.
«تيمور سليمان اوف» در ديدار با «مهدي غضنفري» خواهان ترانزيت حداقل پنج ميليون تن گندم مازاد بر مصرف اين كشور شد.
حجم مبادلات تجاري ميان جمهوري اسلامي ايران و قزاقستان سال گذشته با احتساب نفت، گاز، ترانزيت و سوآپ افون بر دو ميليارد دلار برآورد شده است.
وزير بازرگاني با بيان اينكه كشورمان آمادگي هرگونه همكاري در زمينه انتقال گندم مازاد بر مصرف قزاقستان به بنادر و صادرات آن به بازارهاي مقصد اين كشور را دارد، تصريح كرد موقعيت سوق الجيشي ايران كمك بسياري به قزاقستان مي كند.
سليمان اوف با تأكيد بر تمايل بسيار كشورش براي توسعه مناسبات تجاري فيمابين گفت: قزاقستان اهميت بالايي براي تقويت مناسبات تجاري قائل است و به همين دليل مشاركت سرمايه گذاران ايراني در پروژه هاي داخلي خود را خواستار است.

 



سرپرست سازمان فني و حرفه اي خبر داد
ساخت بزرگترين مجتمع تخصصي آموزش هاي مهارتي كشاورزي كشور

سرپرست سازمان آموزش فني و حرفه اي با اعلام آغاز ساخت بزرگترين مجتمع تخصصي آموزشهاي مهارتي كشاورزي در كشور، گفت:
14 هزار و 600 مركز آموزش دولتي و آزاد كشور، متوليان ارتقاي مهارتها و توانمندسازي منابع انساني هستند.
به گزارش خبرگزاري مهر، اميرمحمد پرويز از آغاز عمليات اجرايي ساخت بزرگترين مجتمع تخصصي آموزشهاي كشاورزي كشور در استان گلستان خبر داد و گفت: ارتقاء سطح آموزشهاي مهارتي موجب ايجاد اعتماد به نفس، امنيت، افزايش بهره وري، صرفه جويي و كاهش هزينه ها است.
سرپرست سازمان فني و حرفه اي كشور از آموزشهاي رسمي به عنوان لازمه توسعه فني و حرفه اي در جهت ايجاد اشتغال كشور نام برد و اظهار داشت: افزايش دانسته هاي افراد در علوم مختلف، شرايط پذيرش آموزشهاي فني و حرفه اي را مهيا مي كند چرا كه آموزشهاي مهارتي، دانايي را به توانايي تبديل خواهد كرد.
پرويز با اعلام اين مطلب كه وظيفه قانوني سازمان، تامين آموزش همه افراد جامعه بدون تقسيم بندي است با اشاره به مشاغل سنتي به عنوان مزيت رقابتي در كشور، گفت: احياء مشاغل منطقه اي و توانمندسازي افراد شاغل براساس مزيتها مورد توجه است.
وي 600 مركز آموزش فني و حرفه اي دولتي و 14 هزار آموزشگاه آزاد در سطح كشور را متولي ارتقاي مهارت و توانمندسازي منابع انساني اعلام كرد و از شاغلين، بيكاران و فارغ التحصيلان نيز به عنوان گروه هاي هدف سازمان متبوعش نام برد.
اين مقام مسئول در فني و حرفه اي همچنين درخصوص سازمان ملي مهارت، تصريح كرد: هدف از تشكيل اين سازمان جلوگيري از پراكندگي و ارائه جزيره اي آموزش ها و نيز ايجاد يكپارچگي در بين دستگاههاي ارائه دهنده آموزشهاي فني و حرفه اي است. اين حركت ملي، ماندگار و ضروري در حال حاضر هيچ تهديدي براي هيچ دستگاه آموزشي در كشور نيست.

 



سخنگوي طرح تحول اقتصادي خبر داد
توزيع نقدي يارانه تا 5 سال

قانون هدفمندسازي يارانه ها يك قانون پنج ساله است و زمان توزيع نقدي يارانه ها بر اين اساس تعريف شده است.
محمدرضا فرزين سخنگوي طرح تحول اقتصادي ضمن پاسخگويي به سؤالات خبرنگاران در زمينه هدفمندسازي يارانه ها تاكيد كرد: هدف اصلي قانون هدفمندسازي يارانه ها قطع يارانه نيست بلكه تغيير روش پرداخت اين يارانه ها است و دولت تلاش دارد از اين طريق ميزان بهره وري حاصل توزيع يارانه ها را در اقتصاد ايران بهبود ببخشد و اصلا نبايد گفت ميزان يارانه هايي كه در ايران پرداخت مي شود بالا است بلكه اهدافي كه با توزيع يارانه ها به دنبال آن هستيم حاصل نشده است و به خاطر وجود همين معضل دولت تلاش دارد با اصلاح روش توزيع ميزان اثرگذاري را افزايش دهد.
فرزين در ادامه افزود: بر همين اساس هم پس از پايان دوره پنج ساله دولت تلاش خواهد كرد يارانه هاي فوق را به سمت نظام جامع تامين اجتماعي سوق دهد و دولت تاكيد دارد حتما منابع آزاد شده از طريق افزايش قيمت حامل هاي انرژي بازتوزيع شود چه به صورت نقدي و چه به صورت توسعه نظام جامع تامين اجتماعي.
وي در مورد توزيع يارانه نقدي تاكيد كرد دولت تلاش دارد يارانه نقدي را به سمت افراد تحت پوشش نهادهاي حمايتي مانند: بهزيستي، كميته امداد، نهادهاي رسيدگي كننده به بيماري هاي خاص و صدها نوع سازمان حمايتي از اين دست سوق بدهد و در اين زمينه كارگروه طرح تحول در حال بررسي است كه آيا مي تواند در راستاي كمك رساني به اين اقشار محروم مناطق محروم را نيز به گونه اي تحت پوشش قرار دهد و براي چنين اقدامي چه روشي مي تواند اتخاذ كند.

 



رئيس اتاق بازرگاني ايران: نرخ سود بانكي بايد پايين تر از تورم 9/9 درصد تعيين شود

رئيس اتاق ايران گفت: نرخ سود بايد براساس نرخ تورم تعيين شود و پايين تر از آن باشد و در شرايطي كه رئيس كل بانك مركزي نرخ تورم را 9/9 اعلام مي كند چرا نبايد نرخ سود بانكي اصلاح شود.
محمد نهاونديان در نشست هيئت نمايندگان اتاق ايران اظهار داشت: در جلسه اخير شوراي پول و اعتبار برخي مصوبات دستورالعمل مطالبات معوق بانكي به ويژه بند مربوط به تضمين خانوادگي كه علاوه بر آسيب هاي خانوادگي اشكالات حقوقي و قانوني داشت لغو شد.
رئيس اتاق ايران گفت: در بحث نرخ سود بانكي و بخش هايي كه در آن وجود دارد نرخ سود بايد براساس نرخ تورم تعيين شود و پايين تر از آن باشد و در شرايطي كه رئيس كل بانك مركزي نرخ تورم را 9/9 اعلام مي كند چرا نبايد نرخ سود بانكي اصلاح شود، نرخ فعلي سود بانكي براي زماني بود كه نرخ تورم بالاي 20درصد بود. وي با بيان اينكه هنوز نتوانستيم رقابت لازم را در صنعت بانكي اعمال كنيم و زماني كه نرخ تورم پايين مي آيد متناسب آن نرخ سود تعديل نمي شود.
نهاونديان با بيان اينكه بايد درصد عمل به عقود مبادله اي و مشاركتي مشخص شود اظهار داشت: اگر در عقود مشاركتي به دنبال اين هستيم كه براساس توافق مذاكره اي صورت گيرد توافق در صورتي قابل قبول سياست گذاران است كه قدرت چانه زني يكسان باشد نه اينكه بانكها نرخي را به فعال اقتصادي تحميل كنند.
وي افزود: در سيستم بانكي بايد مديريت اقتصادي را دنبال كنيم و در شرايط مختلف انعطاف پذيري داشته باشيم و شرايط را منصفانه با شرايط توليد هماهنگ كنيم.

 



راه اندازي دفتر جذب سرمايه گذاران خارجي بورس ايران در اروپا

دفتر ويژه جذب سرمايه گذاران خارجي به بورس ايران به زودي در اروپا گشايش مي يابد.
مديرعامل سرمايه گذاري كارآمد از گشايش قريب الوقوع دفتر ويژه جذب سرمايه گذاران خارجي به بورس ايران در قلب اروپا خبر داد.
علي كارآمد ضمن تشريح فعاليتهاي اين شركت سرمايه گذاري در بازار سرمايه ايران گفت: اين شركت سرمايه گذاري اقداماتي را در زمينه جذب سرمايه گذاران ايراني داخل كشور به سرمايه گذاري در بازار سرمايه انجام داده است و بزودي از طريق افتتاح دفتري در كشور چك به جذب سرمايه گذاران ايراني مقيم اروپا و همچنين سرمايه گذاران خارجي مايل به فعاليت در بورس تهران اقدام خواهد كرد.
وي با اشاره به بازدهي
4/57درصدي بورس تهران در سال گذشته گفت: بازار سرمايه ايران سال گذشته به سرمايه گذاران 57 درصد بازدهي داد و در دو ماه اول سال جاري نيز بازدهي بورس به
1/13درصد رسيد و اين در شرايطي است كه بازارهاي مالي و بورسهاي فعال دنيا با ركود فراگير و مشكلات نقدينگي و در مجموع بحران اقتصادي مواجه شده اند.
وي ادامه داد: اما بورس تهران با شرايط ذكر شده يك دوران پررونق و پويا را پشت سر گذاشت، تا جايي كه سرمايه گذاران از آن سوي مرزها به عدم بهره مندي از بازدهي بسيار قابل توجه بورس ايران طي سال گذشته غبطه خورده و اين سؤال را دائما تكرار مي كنند كه چرا زودتر از اين به سراغ بازار سرمايه ايران نيامديم؟
اين كارشناس بازار سرمايه در پاسخ به اين پرسش كه چرا فعاليتهاي برون مرزي سرمايه گذاري كارآمد قرار است از قلب اروپا آغاز شود گفت: با توجه به اينكه برخي از كشورهاي اروپايي از جمله يونان، پرتقال و اسپانيا با بحران اقتصادي و بدهي هاي كلان مواجه شده اند، در حال حاضر بازارهاي مالي و غيرمالي قاره سبز براي سرمايه گذاران اروپايي جذابيت ندارد، از اين رو آنها به دنبال سرمايه گذاري در بازارهاي مالي و بورس هاي جذاب براي سرمايه گذاري هستند.
كارآمد ادامه داد: از آنجا كه بورس تهران از يك سال گذشته تاكنون بازدهي قابل توجهي داشته و از طرفي ديگر اطمينان براي امنيت سرمايه گذاري در كشور ايران براي اين سرمايه گذاران به وجود آمده است، هم اكنون بهترين زمان براي جذب سرمايه گذاري هاي خارجي به ويژه اروپايي ها در بازار سرمايه ايران است.

 



معاون وزير مسكن دولت با مديريت از سونامي قيمت مسكن جلوگيري كرد

معاون وزير مسكن از ساخت 900 هزار واحد مسكوني در قالب مسكن مهر خبر داد و گفت: اگر دولت بخش مسكن را مديريت نمي كرد، به طور قطع قيمت زمين و مسكن رشد سرسام آوري داشت.
به گزارش خبرگزاري اكونيوز، «احمد صادقي» با بيان اين مطلب افزود: توسعه 700 هزار واحد مسكوني در بافت فرسوده شهرهاي ايران با مشاركت مردم، بخش خصوصي، شركتهاي عمران و بهسازي مسكن ساخته خواهد شد.
صادقي از ساخت 900 هزار واحد مسكوني در قالب مسكن مهر خبر داد و افزود: از اين تعداد 500 هزار واحد مسكوني در قالب مسكن مهر امسال به اتمام مي رسد و مابقي نيز در سال 90 به اتمام خواهد رسيد.
وي افزود: هم اينك آرامش خوبي در بازار مسكن حكمفرما است و مردم نيز از لحاظ رواني براي داشتن سرپناه به آرامش رسيده اند.
معاون وزير مسكن و شهرسازي با اشاره به اينكه دولت با واگذاري زمين رايگان به مردم، حذف قيمت زمين از قيمت تمام شده و اجراي طرح مسكن مهر موجب توقف قيمت مسكن در كشور شد گفت؛ ساخت مسكن به ميزان دولت فعلي يا حتي بيشتر در دولتهاي گذشته نيز انجام مي شد ولي اين واحدها به صورت انحصاري در اختيار پيمانكاران خاص بود كه قيمتها را سرسام آور افزايش مي دادند.
وي با يادآوري اينكه دولت نهم توانست با تجربه خوبي كه در امر مسكن داشت اين امر را مديريت و زمين را براي ساخت مسكن مهر در اختيار مردم قرار دهد. افزود: گرچه قيمت مسكن شايد كاهشي نداشته ولي از افزايش تصاعدي آن كه در گذشته وجود داشت جلوگيري شده است.
صادقي افزود: امسال براي بهسازي و نوسازي بافت فرسوده شهرهاي كشور 60 هزار ميليارد ريال اعتبار پيش بيني شده كه اين ميزان از منابع مالي دولتي، شركتهاي عمران و بهسازي مسكن و همچنين منابع مالي مردمي تامين مي شود.
معاون وزير مسكن و شهرسازي افزود: 10 هزار هكتار بافت فرسوده شهرهاي ايران طي امسال اصلاح و بهسازي خواهد شد.
صادقي با اشاره به اينكه هم اكنون ساخت 39 هزار و 500 واحد مسكوني در بافت فرسوده شهرهاي ايران تا 50 درصد پيشرفت در دست اجرا است گفت: از اين تعداد 20 هزار واحد تا پايان امسال به بهره برداري خواهد رسيد.

 



توسط هوگو چاوز 3 كارخانه لبنيات با فن آوري ايراني در ونزوئلا افتتاح شد

رئيس جمهور ونزوئلا3 كارخانه توليد لبنيات با فن آوري ايراني را در ونزوئلا افتتاح كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر از كاراكاس، چاوز به همراه چند تن از وزرا و مسئولان اقتصادي كشورش با حضور در كارخانه ايراني توليد لبنيات در ايالت لاراي اين كشور، خط توليد اين كارخانه و دو كارخانه در شهرهاي ديگر را بطور همزمان راه اندازي كرد.
در اين مراسم كه «مصري»، سفير ايران در ونزوئلا و مهندسان ايراني اين كارخانه ها هم حضور داشتند، چاوز و سفير ايران اين سه كارخانه را افتتاح كردند تا رقم كارخانه هاي تاسيس شده بدست مهندسان ايراني در ونزوئلا به عدد سيزده برسد.
مهندس راجي از مهندسان اين كارخانه به خبرنگار واحد مركزي خبر گفت: روزانه 18 تن شير خام به هر يك از اين سه كارخانه منتقل شده و پس از فرآوري، محصولات مختلفي مانند شير پاستوريزه، ماست، پنير، خامه، شيركاكائو، كره، كشك و چند محصول لبني محلي ديگر توليد مي شود.
تاسيس اين سه كارخانه از دو سال پيش آغاز شد و براساس زمان بندي اعلام شده به بهره برداري رسيد، در احداث اين كارخانه ها دولت ونزوئلا منابع مالي را تامين كرده و شركتهاي ايراني مراحل مختلف مطالعه، ساخت، تامين دستگاههاي پيشرفته ايراني، آموزش و نيز انتقال تكنولوژي را برعهده دارند.
احداث كارخانه هاي كوچك و متوسط لبنيات بيش از ده ميليون دلار ارزآوري براي كشورمان داشته و شركت پيمانكار ايراني در حال مطالعه و اجراي پروژه مادر در زمينه لبنيات است كه حدود چهل ميليون دلار هزينه احداث و راه اندازي آن است كه دولت ونزوئلا آن را تامين و پرداخت مي كند.

 



آمادگي وزارت بازرگاني براي صدور مجوز فعاليت شركت هاي بازاريابي شبكه اي

رئيس مركز بازرگانان گفت: 25 جلسه كارشناسي در كارگروه مخصوص شركت هاي بازاريابي شبكه اي با عضويت وزارت بازرگاني، وزارت اطلاعات، دادستاني كل، نيروي انتظامي در وزارت بازرگاني برگزار شده است.
به گزارش آريا، رادمرد با اعلام مطلب فوق افزود: تاكنون 40 شركت پرونده هاي خود را به اين كارگروه تحويل داده اند كه مدارك آنها در حال بررسي است.
وي افزود: از حسابرسان خبره سازمان حسابرسي براي كنترل دقيق وضعيت مالي اين شركتها استفاده خواهد شد و همچنين هيئت مديره اين گونه شركتها به طور دقيق مورد بازرسي قرار خواهد گرفت. رئيس مركز بازرگانان وزارت بازرگاني ادامه داد: وزارت بازرگاني مشكلي براي صدور مجوز شركت هاي بازاريابي شبكه اي ندارد و فقط بايد نحوه عمليات مالي اين شركت ها مشخص شود و همچنين اينگونه شركت ها بايد تاييديه بانك مركزي را دريافت كنند.
رادمرد همچنين از راه اندازي لينكي براي ثبت نام اينگونه شركتها بر روي سايت اينترنتي شوراي بازرگانان كشور خبر داد.

 



اروپا كانون بحران اقتصادي جهان

رئيس بانك مركزي اروپا با اذعان به اينكه اروپا به كانون بحران مالي و اقتصادي در جهان تبديل شده است تاكيد كرد: اتحاديه اروپايي اجازه ورشكستگي اقتصاد منطقه يورو را نخواهد داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ژان كلود تريكت تصريح كرد اخبار منتشر شده در خصوص ناتواني يونان، پرتغال و اسپانيا در بازپرداخت بدهي ها كاملا بي پايه و اساس است. ما اجازه وقوع چنين مسئله اي را نخواهيم داد. ما پيمان ماستريخت را براي اين تصويب نكرده ايم كه دوباره به عقب بازگرديم.
وي افزود: بانك مركزي اروپا بايد با دخالت در بازار اوراق قرضه نگراني سرمايه گذاران در بازارهاي مالي بين المللي را كاهش مي داد. شرايط اقتصادي منطقه يورو كاملا بحراني است. اروپا كانون بحران مالي و اقتصادي جهان شده است.
اقدام بانك مركزي اروپا در خريداري بدهي هاي كشورهاي بحران زده منطقه يورو با مخالفت شديد برخي از اعضاي شوراي رهبري بانك مركزي اروپا روبرو شده است.
اكسل وبر رئيس بوندس بانك آلمان از جمله اين مخالفين است. وي تاكيد كرد اين اقدام بانك مركزي اروپا موجب افزايش ريسك در سيستم مالي اروپا خواهد شد. اين در حالي است كه براساس پيمان ماستريخت هيچ كشور اروپايي حق اعطاي كمك مالي به كشور ديگر عضو منطقه يورو را ندارد. آلمان به عنوان مهمترين منتقد سياستهاي اقتصادي و مالي اروپا بر اين باور است كه اتحاديه اروپا آشكارترين قوانين پيمان ماستريخت را زير پا گذاشته است.


 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14