(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 2  تير  1389- شماره 19677

امواج مغناطيسي سلول هاي حياتي را تخريب مي كنند
نابودي باكتري به سبك مدرن
گياهان نيل تاريخ مصر را از نو مي نويسند



امواج مغناطيسي سلول هاي حياتي را تخريب مي كنند

ترجمه؛ عليرضا سزاوار
با افزايش كاربردي امواج الكترومغناطيسي در زندگي پژوهشگران زيادي به فكر تحقيق در مورد خطرات احتمالي اين امواج افتادند و از اوايل دهه 1950 تاكنون تحقيقات زيادي در اين مورد انجام شده است.
بدون شك اين امواج بر سلامت انسان اثر سو دارند، اما زندگي بدون اين امواج هم غيرممكن است.
تاكنون مؤسسات گوناگون استانداردهاي متعددي براي تعيين سطح مضر بودن اين امواج براي انسان داده اند كه از شروع وضع اين گونه استانداردها، تا به حال مقدار آستانه مضر بودن اين امواج كمتر شده است، به گونه اي كه استانداردهاي اوليه سطحي را براي جذب انرژي الكترومغناطيسي توسط بدن مجاز دانستند، ولي پس از تحقيقات بيشتر مشخص شد كه آن استاندارد صحيح نبوده و مقدار كمتري از آن را بايد مجاز دانست.
درحال حاضر دستگاه هاي توليد انرژي الكترومغناطيسي به مقدار زيادي در زندگي روزمره وارد شدند. فرستنده هاي راديو تلويزيوني، بي سيم هاي ثابت و سيار نيروي نظامي و انتظامي، رادار، اجاق هاي مايكروويو، تلفن هاي بي سيم خانگي، تلفن هاي همراه و... نمونه هايي از اين دستگاه ها هستند.
گسترش روزافزون شبكه هاي تلفن همراه و تنوع سرويس هاي ارائه شونده توسط سرويس دهندگان اين شبكه نيز، موجب افزايش اقبال عمومي مردم سراسر جهان به استفاده از اين وسيله ارتباطي شده، به حدي كه تلفن همراه ديگر نه يك وسيله تجملي بلكه يكي از ابزارهاي لازم و ضروري در زندگي شخصي است.
در حال حاضر امواج آنتن هاي تلفن همراه يكي از مضرترين اين كانال هاي ارتباطي هستند و محققان زيادي درمورد مضرات آن كار كرده اند. بسته به مقدار انرژي تشعشعي دستگاه و فاصله آن از بدن، اثرات سو آن كم و بيش نمايان مي شوند. كم شدن حافظه بلندمدت و كوتاه مدت، سردرد، افزايش فشار خون، بروز عوارض در قلب و كليه ها نمونه هايي از اثرات اين امواج الكترومغناطيسي بر بدن انسان هستند.
در يك آمارگيري كه براي بررسي آثار آنتن هاي bts تلفن همراه در انگلستان و اسپانيا صورت گرفت آثار سو در كساني مشاهده شد كه 97 درصد آنان بيش از حد معمول از گوشي تلفن همراه استفاده مي كردند. استرس، سردرد، خستگي، دلهره، مشكل در تمركز، اختلال در حافظه، بي اشتهايي و مشكلات پوستي از آثار مشاهده شده در اين تحقيق بود.
در سال 2000 انجمن سلامتي هلند، گزارشي را در مورد تأثير امواج گوشي هاي تلفن همراه بر سلامتي انسان، منتشر كرد كه در آن آمده بود: در حال حاضر باتوجه به يافته هاي علمي، ميدان الكترومغناطيسي ايجاد شده توسط گوشي هاي تلفن همراه، هيچ خطري براي سلامتي انسان ندارد.
در سال 2001 كميته متخصصان تلفن همراه انگلستان(IEGMP) گزارشي را منتشر كرد مبني بر اينكه «شواهد موجود نشان مي دهد كه هيچ عامل مخاطره آميزي در مورد سلامتي كساني كه در نزديكي سايت هايbts موبايل زندگي مي كنند، وجود ندارد، چراكه انرژي تشعشعات ساطع شده بسيار كمتر از استانداردهاي تعريف شده است.» دركنار اين گزارش، گزارش ديگري با همين مضمون در سال 2003 توسط گروه مشاوره تشعشعات غيريونيزه انگلستان (AGNIR)منتشر شد كه موارد عنوان شده توسطIEGMP را تأييد كرد.
در سال 2004 مؤسسهIEEE (انجمن مهندسان برق آمريكا) گزارشي را منتشر كرد مبني بر اينكه «قرار گرفتن در معرض تشعشعات آنتن هاي تلفن همراه براي سلامتي عامه مردم از افراد مسن گرفته تا زنان باردار و كودكان بي خطر نيست.»
اما در همان سال متخصصان فرانسوي گزارش جالبي منتشر كردند. در اين گزارش آمده بود: درحال حاضر خطرات ناشي از تصادفات و مرگ وميرهايي كه در اثر استفاده از تلفن همراه حين رانندگي وجود دارد، تنها موردي است كه در زمينه تأثيرات منفي ناشي از استفاده تلفن همراه بر سلامتي انسان، به اثبات رسيده است.
در آخرين گزارش موسسه بين المللي ICNIRP (تنظيم مقررات راديويي جهاني) كه تحت عنوان «مروري بر همه گيرشناسي انرژي امواج راديويي» در سال 2007 منتشر شده آمده است كه: ما تحقيقات جامعي را در زمينه تأثير امواج راديويي بر سلامتي انسان انجام داده ايم، نتايج تحقيقات انجام شده تا به امروز هيچ دليل متقاعدكننده اي در مورد ارتباط بين قرار گرفتن در معرض تشعشعات امواج راديويي و تأثيرات منفي آن بر سلامتي نشان نمي دهد.
موسسات DNBH دانمارك، RNASF فنلاند، IRPIN ايسلند، NRPA نروژ و SRPA سوئد با همكاري يكديگر گزارش مشتركي تحت عنوان «تلفن همراه و سلامتي» ارائه كردند و در نهايت به اين نتيجه رسيدند كه: هيچ دليل علمي براي هرگونه تأثير منفي ناشي از سيستم هاي مخابراتي، (btsها و گوشي هاي تلفن همراه) بر سلامتي انسان در كوتاه مدت وجود ندارد، چرا كه انرژي تشعشعات راديويي ساطع شده از ابزارهاي تلفن همراه 100 تا 1000 برابر پايين تر از استانداردهاي تعريف شده توسط ICNIRP است.
در سال 2008 كميته ملي حفاظت در برابر تشعشعات راديويي انگلستان (NRPB) با جمع آوري 26 گزارش منتشر شده توسط كشورها و گروه هاي علمي مختلف، يك گزارش تكميلي را منتشر كرد كه در قسمت نتيجه گيري اين گزارش آمده است: اكثر 26 گزارش مورد بررسي قرار گرفته كه به نتايج مشابهي دست يافته اند و روي هم رفته تأكيد دارند كه قرار گرفتن در معرض تشعشعات امواج راديويي مي تواند اثرات نامحسوسي بر سلامتي انسان داشته باشند. به علاوه، اين گزارش ها تأكيد دارند كه: به نظر نمي رسد قرار گرفتن در معرض تشعشعات آنتن هاي تلفن همراه تأثير بسيار زيادي بر سلامتي انسان داشته باشد، تنها مورد گزارش شده، ايجاد گرماي بسيار اندك در لايه هاي سطحي نزديك به سر در اثر تشعشعات ناشي از گوشي هاي تلفن همراه بوده است.
اهميت اين موضوع باعث شد كه اتحاديه اروپا در سال 2009 گزارش جامعي را در 259 صفحه منتشر كند كه نتيجه اين گزارش نيز مهر تأييدي بود بر تمامي گزارش هاي منتشر شده توسط موسسات معتبر علمي و تحقيقاتي. در اين گزارش به نكته جالب و قابل تأملي اشاره شده بود، مبني بر اينكه امواج تلفن هاي همراه ممكن است باعث ايجاد يكسري تأثيرات ژنتيكي (جهش هاي ژني) در انسان شود.
به گفته دكتر جانسون از دانشگاه ساندرلند انگليس، اثر سوء ميدان هاي الكترومغناطيسي به ويژه ميدان تلفن همراه به صورت فزاينده نقش تخريبي در بدن، ارگانيسم ها، بافت ها، سلول ها و ماكرو ملكول هاي حياتي مانند DNA، پروتئين ها و آنزيم ها خواهد داشت.
اين استاد بيوشيمي با اشاره به اينكه درحال حاضر سيستم هاي تلفن همراه داراي فركانس 940 مگاهرتز است گفت: اين فركانس به بيشتر بافت هاي بدن از جمله مغز و حتي گوشت و ماهيچه ها آسيب مي زند، از اين رو نبايد به تلفن همراه به عنوان وسيله اي بي خطر نگاه كرد و هر كس هر اندازه كه تمايل داشت از آن استفاده كند؛ بلكه كاربرد تلفن همراه بايد همانند مصرف دارو، محدود و كنترل شده و اصطلاحا داراي دوز مشخص باشد؛ به طوري كه يك فرد تنها ساعاتي از روز از موبايل استفاده كند.
تداخل امواج
مقدار استفاده از تلفن همراه براي مبتلايان به بيماري هاي گوناگون متفاوت است به گفته دكتر جانسون موضوع مهم ديگري كه بايد مورد توجه محققان قرار بگيرد، ميزان مشخص استفاده از موبايل براي مبتلايان به بيماري هاي گوناگون است؛ مثلا، ميزان استفاده از تلفن همراه در افراد ديابتي كه در برابر امواج آسيب پذيرتر از افراد سالم هستند بايد متفاوت باشد.
اثرات سوءتغيير ساختاري هموگلوبين خون تحت تأثير امواج تلفن همراه هم از ديگر معايب شناخته شده است كه تنها به آزادسازي بيش از حد اكسيژن در بافت محدود نمي شود، بلكه بر ساير وظايف هموگلوبين هم تأثير منفي مي گذارد.
وي در عين حال بر اثرات تداخل استفاده از تلفن همراه و وسايل ديگر مانند مايكروفر، كامپيوتر و همچنين مصرف داروهاي مختلف را بسيار حائز اهميت مي داند و تصريح مي كند: تداخل استفاده از تلفن همراه و وسايل ياد شده اثرات سوء امواج تلفن همراه را تشديد مي كند.
آنتن هاي bts تلفن همراه معمولا روي دكل هاي 10 تا 30 متري يا روي سقف آپارتمان ها نصب مي شوند، گاهي نيز هر يك از سه آنتن ايستگاه bts در يك طرف يك ساختمان كه هر كدام 120 درجه را بپوشاند، نصب مي شود. تلاش مي شود كه اشعه به فاصله هر چه دورتري از bts ارسال شود تا مشتركان در فواصل دور نيز از سيگنال آن بهره مند شوند. جهت تابش اشعه معمولا كمي به سمت زمين گرفته مي شود تا افراد نزديك به bts نيز از سيگنال آن بهره مند شوند.
سينگال يك bts معمولا در فاصله اي بين 50 تا 200 متر از bts به زمين مي رسد. فرستنده هاي bts قدرتي بسيار بيشتر از گوشي تلفن همراه ارسال مي كنند. تا پيش از اين قدرت ارسالي براي جلوگيري از تداخل با ديگر فرستنده ها محدود بود.
ولي به هر ترتيب بايد گفت كه تحقيقات، مطالعات، آزمايش هاي انجام شده و يافته هاي علمي، تا به امروز، همگي بر اين نكته تاكيد دارند كه امواج آنتن ها و گوشي هاي تلفن همراه به صورت مستقيم در كوتاه مدت تأثيري بر سلامتي انسان ندارند. حال بايد منتظر ماند و ديد كه آيا استفاده مداوم و طولاني مدت از اين وسيله ارتباطي و همچنين ظهور شبكه هاي نسل بعدي مخابرات سيار، تغييري در نتايج اين گزارش ها ايجاد مي كند.
پارازيت هاي دردسرساز
به عقيده دكتر جانسون قرار گرفتن در معرض تشعشع پارازيت در مدت زياد منجر به بيماري هاي عصبي مي شود. در شرايط عادي اين تشعشعات آنقدر زياد نيست، اما در اثر زمان زياد و شرايط قرارگرفتن، منجر به بيماري هاي عصبي شده كه كوچكترين آثار آن خستگي مفرط و حالت گيجي است.
به گفته كارشناسان، هر چقدر دهنه آنتن نسبت به زمين عمودتر باشد، پارازيت بيشتري جذب مي شود و جايي براي دريافت امواج ماهواره نمي گذارد. اين در حالي است كه هر چقدر سايز آنتن ها بيشتر شود، پارازيت كمتري جذب مي شود.
از سوي ديگر برخي معتقدند فرستند هاي پارازيت با قدرت اندازه گيري شده توسط متخصصان، در هر صورت مضر نيستند! بلكه فاصله ارسال آن است كه در اين مورد تعيين كننده است. در صورتي كه اين تفكر كاملا غلط است.
در واقع فركانس هاي ارسالي از سمت ماهواره ها بسيار قدرتمند است. (بيش از 10 گيگا هرتز) و با سيگنالهاي 10 تا 20 برابر مي توان اين سيگنال هاي ماهواره اي را مختل كرد كه اثرات خطرناكي دارد.
توان كمتر از 100 ميلي وات، استانداردي است كه سلامت مردم را به خطر نمي اندازد. اما پژوهش ها نشان مي دهد در عمل اين قدرت به 250 ميلي وات مي رسد، يعني 150 درصد افزايش كه با اصول سلامت در تضاد است و فقط براي به اشباع رساندن سيگنالها به كار مي رود.»
دكتر جانسون با اشاره به اين موضوع كه مؤسسه بين المللي مخابرات (ITU) توان سيگنال ارسالي را با استاندارد تعيين شده اي مشخص كرده، مي گويد: براساس استاندارد ITU براي هر نوع استاندارد بي سيم حداكثر قدرت بايد 100 ميلي وات باشد تا بر سلامت مردم تاثير نگذارد. اما پارازيت قدرت بسياري بالاتري دارد.
هر چقدر به محل ارسال سيگنال هاي پارازيت، نزديك تر باشيم، سلامت بيشتر به خطر مي افتد و حتي مشكلات هورموني ايجاد مي كند. به هر حال فرستادن اين پارازيت ها با قدرت و توان بالا، روي سيستم هاي عصبي تاثير مي گذارد در اين زمينه حتي كارشناسان غيرمخابراتي معتقدند كه 250 ميلي وات (يعني يك چهارم وات) توان بسيار بالايي است كه روي سلامت و سيستم عصبي مردم بي تاثير نخواهد بود.
در نهايت محققان معتقدند فرستند ه هاي تلويزيوني و حتي امواج مايكروويو تأثير بيشتري حتي از امواج مغناطيسي موبايل روي انسانها دارند. اين مسئله در پژوهش هاي دانشگاه ساندرلند به اثبات رسيده است.

 



نابودي باكتري به سبك مدرن

روشي نو در ساخت رنگ مي تواند به زودي هرچيزي را ضدميكروب كند.
پژوهشگران نانو ذره هاي نقره را كه توانايي كشتن باكتري ها و ديگر ميكروب ها را دارند، در تركيب رنگ جديدي گنجانده اند و اميدوارند بيمارستان ها با پوشاندن سطح ديوارهايشان با اين رنگ، گام بزرگي در جلوگيري ازگسترش عفونت بردارند. برپايه گزارش مركز مهار و پيشگيري بيماري ايالات متحده آمريكا (CDC) هرسال بيش از يك ميليون نفر در بيمارستان ها دچار عفونت هاي باكتريايي مي شوند.
نقره باكتري كش خوبي است و نانوذره هايش در نابودي ميكروب ها توانمندترند. همچنين تاكنون هيچ گونه پيامد ناگواري در انسان براي نقره گزارش نشده است. با وجود اين برخي دانشمندان نگران هستند مبادا نانوذره هاي نقره آنچنان كه به نظر مي رسد بي خطر نباشند.
پژوهش هاي اندكي درباره پيامدهاي اين نانوذره ها براي سلامتي و محيط زيست انجام شده است، نكته مهم ديگر اينكه نقره هم ميكروب هاي خوب و هم ميكروب هاي بد را مي كشد. نانوذره هاي نقره خوشه هايي از اتم هاي نقره به اندازه اي كمتر از 100 نانومتر (يعني صدميليارد ديم متر) است. به دليل همين اندازه كوچك شان، آسان تر به محيط پيرامون شان واكنش مي دهند و در رنگ حل مي شوند. اين رنگ را روي باكتري هاي
Staphy lococcus aureus وEscherichia coli آزمايش كردند و با اينكه شرايط مناسب را براي باكتري ها فراهم كرده بودند، هيچ كدام از دو گونه رشد نكردند. از آنجاكه نانوذره هاي نقره به ديوار باكتري ها آسيب مي زنند و باعث از هم پاشيدن ساختار سلولي آنها مي شوند.
«جرج جان» از سيتي كالج نيويورك كه سرپرستي اين پژوهش را داشته، بر اين باور است كه باكتري ها نمي توانند به اين نانوذره ها مقاوم شوند، چنان كه به بسياري از پادزي ها مقاوم شده اند. گزارش اين پژوهش درمجلهNature Materials چاپ شده است.

 



گياهان نيل تاريخ مصر را از نو مي نويسند

پژوهشگران انگليسي در تحقيقات خود نشان دادند كه با تجزيه راديوكربني بقاياي گياهان محافظت شده در موزه ها مي توان تاريخ زندگي فراعنه مصر باستان را با دقت بيشتري شرح داد.
بازسازي دقيق وقايع نگاري تاريخ مصر باستان چندان آسان نيست براي مثال مشخص نيست كه رامسس دقيقا از چه زماني به عنوان فرعون انتخاب شده است.
اكنون گروهي از محققان دانشگاه آكسفورد موفق شدند تاريخ مصر را با دقتي كه تاكنون به دست نيامده بود، بازسازي كنند.اين باستان شناسان با استفاده از تجزيه راديوكربني حاضر در بقاياي گياهاني كه در دره نيل كشف شده و در موزه نگهداري مي شوند به اين نتايج دست يافتند.
اين تاريخ نگاري با روشهاي قديمي تعيين تاريخ منطبق است و فقط چند اصلاح كوچك را ارائه مي كند كه زمان حكومت برخي از سلسله ها را با دقت بيشتري كمي عقب تر مي برد.مصريان باستان تمدني بسيار قديمي بودند كه به مدت صدها هزار سال بر حوزه درياي مديترانه حكمراني مي كردند.تمام باستان شناسان دنيا در يك قرن اخير به جمع آوري اسناد و بقايايي پرداخته اند كه بتوانند تاريخ فراعنه، سلسله ها و كارهاي تاريخي آنها را بازسازي كنند.
هر چند اطلاعات به دست آمده از نوشته هاي باستاني، تجزيه بقاياي فسيلي و محاسبات نجومي بسياري وجود دارند، اما تعيين اينكه هر سلسله دقيقا در چه دوره اي حكومت مي كرده تقريبا غيرممكن است.براساس گزارش ساينس، اكنون اين دانشمندان با استفاده از متد راديوكربني، 211 نمونه ماده گياهي (دانه ها، ساقه ها، ميوه ها و الياف بافته شده مثل كاغذهاي پاپيروس) كه از گياهان با چرخه كوتاه زندگي به دست آمده اند موفق شدند به بازسازي تاريخي بسيار دقيقي برسند.
اين گياهان با عمر كوتاه در دره نيل و در طول اعصار مختلف رشد كرده اند، به محض اينكه اين داده ها جمع آوري و وارد يك آلگوريتم رياضي شدند، اين دانشمندان موفق شدند جزئيات تاريخي دقيقي را تعيين كنند.
در كل نتايج اين تحقيقات روشهاي قديمي تاريخ نگاري را با چند استثناء تأييد مي كند براي مثال، به نظر مي رسد «ديوسر»، فرعون مصر باستان در دوره «پادشاهي قديم» كه اولين هرم را ساخت به جاي اينكه بين سالهاي 2667 تا 2592 قبل از ميلاد حكومت كرده باشد بين 2691 تا 2625 قبل از ميلاد حكومت مي كرده است.
همچنين به نظر مي رسد كه دوره «پادشاهي جديد» قديمي تر از آن چيزي باشد كه تاكنون محاسبه شده به طوريكه اين دوره بين سالهاي 1570 تا 1544 قبل از ميلاد آغاز شده در حاليكه در كتابهاي كنوني زمان شروع اين تاريخ 1530 پيش از ميلاد عنوان شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14