(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 6 تير 1389- شماره 19679

كوتاه اقتصادي
رئيس اتحاديه مشاوران املاك تهران: اجاره بها امسال افزايش نمي يابد
جزئيات تنظيم بازار ماه مبارك رمضان اعلام شد اختصاص سبد ويژه كالا به مردم
سخنگوي طرح تحول اقتصادي: حذف سهميه بندي بنزين با اجراي طرح هدفمندي يارانه ها هنوز مشخص نيست
كشف يك ميدان جديد گازي در خراسان رضوي
فهرست 10 بسته حمايتي در هدفمندسازي يارانه ها اعلام شد
مصوبه ضربتي دولت براي جبران كمبود سيلوهاي گندم
وزير نفت خواستار شد: افزايش صادرات گاز با استفاده از زغال سنگ داخلي
براي مقابله با بحران بدهي ها 6 هزار جزيره يوناني به حراج گذاشته شد
7 پيشنهاد ايران براي طراحي مجدد نظام مالي جهان و كاهش اثرات منفي بحران
هشدار نخست وزير انگليس نسبت به نابودي شركت بريتيش پتروليوم
آغاز اقدامات مقدماتي خروج شركت ها از تهران
از سه شنبه آغاز مي شود فروش بليت قطارهاي داخلي پيش از ماه مبارك



كوتاه اقتصادي

¤معاون وزير بازرگاني گفت: با توجه به رفع محدوديت هاي تامين گوشت مورد نياز مردم، از دو هفته آينده نرخ گوشت به قيمت متعادل بازمي گردد.
¤رئيس سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران گفت: كار بهره برداري از معدن انگوران پس از رفع ايرادات قانوني مطرح شده از سوي مجلس، به بخش خصوصي واگذار خواهد شد.احمد هراتي نيك اظهار داشت: اظهارنظر مجلس در مورد مصوبات دولت به معني آن نيست كه آن مصوبه لغو شده است، بلكه مجلس ايرادات قانوني مصوبه را مطرح و به دستگاه هاي دولتي اعلام مي كند.
¤وزير بازرگاني گفت: مشمولين بند «ج» قانون نظام صنفي كه حدود 70درصد كل فعالان صنفي هستند 40درصد ماليات بر عملكرد سال 87 را به صورت علي الحساب به حساب واريز و اظهارنامه هاي خود را تا پايان مرداد ماه به ادارات امور مالياتي تحويل دهند.
¤با آغاز طرح شماره طلايي پيش شماره 0939 ايرانسل مشتركان اين اپراتور مي توانند از امروز شماره دلخواه تلفن همراه خود را انتخاب كنند.به گزارش روابط عمومي ايرانسل، اين اپراتور اعلام كرد: به عنوان تنها ارائه دهنده خدمت «شماره طلايي» در كشور، دور جديد اين طرح را از 6 تير تا پنجشنبه 31 تيرماه سال جاري و از طريق وب سايت رسمي خود به نشاني wwwirancellir ارائه مي دهد.بنابراين گزارش، با ا جراي دور جديد واگذاري شماره طلايي، ايرانسل اين امكان منحصر به فرد را در اختيار متقاضيان قرار مي دهد تا شماره تلفن همراه دلخواه خود را ازميان شماره هاي موجود از 00939100000 تا 90939999999 انتخاب كنند.
¤مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي از بهره برداري 7 پروژه پتروشيمي در سال جاري خبر داد و گفت: تا پايان برنامه پنجم 66 پروژه پتروشيمي به بهره برداري خواهد رسيد.
¤اولين مركز ديسپاچينگ فشار ضعيف شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ در منطقه برق تهرانپارس تحت پوشش معاونت اجرايي شمالشرق اين شركت راه اندازي و به بهره برداري مي رسد.به گزارش روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ اين پروژه امروز با حضور مقامات ارشد شركت توانير در منطقه برق تهران پارس به بهره برداري خواهد رسيد؛ يكي از تاثيرگذارترين اقدامات اين شركت در زمينه هاي مخلتف از جمله مديريت خاموشي ها، مديريت طرح ها و همچنين مديريت صحيح منابع مالي در جهت افزايش پايداري و قابليت اطمينان شبكه هاي فشار ضعيف است.
¤رئيس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور در آستانه سومين سالگرد سهميه بندي بنزين با تاكيد بر اينكه با اجراي طرح هدفمندي يارانه ها در نيمه دوم امسال كارت سوخت خودروها تبديل به كارت انرژي مي شود، درخصوص قيمت بنزين گفت: توزيع بنزين 080 يا 090 توماني در نيمه دوم امسال تكذيب مي شود و براساس تصميمات اتخاذ شده قيمت بنزين در نيمه دوم امسال كمي بيش از فوب خليج فارس خواهد بود.

 



رئيس اتحاديه مشاوران املاك تهران: اجاره بها امسال افزايش نمي يابد

رئيس اتحاديه مشاوران املاك تهران با بيان اينكه امسال افزايش قيمتي در اجاره بها نداريم، گفت: قيمت خانه افزايش پيدا نكرده كه بخواهد در وضعيت كرايه ها تاثير بگذارد.
مصطفي قلي خسروي در گفت وگو با ايسنا گفت: در مدت زمان سه ماهه اي كه از سال مي گذرد تلاشمان بر اين بوده كه افزايش قيمتي در اجاره بها نداشته باشيم چون اساسا قيمت خانه افزايش پيدا نكرده كه بخواهد در وضعيت كرايه ها تاثير بگذارد ولي طبيعي است كه سرمايه داران و مالكان تمايل دارند كه افزايش قيمت باشد و برهمين اساس در كوچه و بازار شايعاتي را مطرح وسعي مي كنند كه به اين طريق به افزايش قيمت ها دامن بزنند.
وي افزود: براساس آنچه ما لمس كرديم، بازار زماني از ركود خارج مي شود كه قيمت ملك بالا برود به همين دليل عده اي سعي شان بر اين است كه با آب و تاب دادن به اين موضوع قيمت ها را بالا ببرند در صورتي كه اشتباه مي كنند چون هرچه قيمت ملك پايين تر بيايد روند كار بهتر و زيباتر است.
خسروي ادامه داد: هم اكنون ساختمان هاي بسياري درمناطق الهيه و زعفرانيه خالي از سكنه است و برج هاي ساخته شده هم كه قبلا به صورت نيمه كاره وام گرفته و مجددا با همان وام ملك ديگري را خريداري كرده اند، اكنون به مشكل برخوردند و خالي از سكنه هستند چون وام دريافتي را نمي توانند بازپرداخت كنند.
وي افزود: اكثر شركت هاي ساختمان سازي هم با بحران بي پولي مواجه شده اند و همين امر سبب شده كه ملك خود را با سرعت بيشتري در معرض فروش بگذارند.
رئيس اتحاديه مشاورين املاك تهران با بيان اينكه امسال افزايشي در اجاره بها نداريم و اگر هم باشد به صورت جزيي و در برخي مناطق شهر است، خاطرنشان كرد: وقتي كه كارمزد بانك ها تك نرخي مي شود ديگر براي مالك گرفتن وديعه و رهن مقرون به صرفه نيست و ممكن است به سراغ اجاره برود كه معتقديم اين معيار درست نيست و بايد شكسته شود، از طرف ديگر وقتي بانك مركزي شاخص تورم را 10 درصد اعلام مي كند، طبيعي است كه در برخي نقاط شهر پنج تا 10 درصد اجاره بها بالا برود.

 



جزئيات تنظيم بازار ماه مبارك رمضان اعلام شد اختصاص سبد ويژه كالا به مردم

معاون وزير بازرگاني با تشريح جزئيات تنظيم بازار ماه مبارك رمضان اعلام كرد: سبد ويژه كالايي (برنج، قند و شكر، روغن و مرغ) به مردم ارائه مي شود.
محمدعلي ضيغمي در گفتگو با مهر با تشريح برنامه ريزي هاي انجام شده براي تنظيم بازار ماه مبارك رمضان گفت: وزارت بازرگاني براي افزايش تامين تقاضا برنامه ريزي كرده و اين كار در جريان است تا قبل از ماه مبارك رمضان، ورودي كالا به بازار افزايش يابد. در اين راستا تاكيد مي شود كه تنها هدايت كلي و برنامه ريزي به عهده وزارت بازرگاني است و انجام اين كار، به بخش خصوصي سپرده شده و با مباشرت آنها به انجام مي رسد.
سرپرست معاونت بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني گفت: اولين اقدام در راستاي تنظيم بازار ماه مبارك رمضان، بحث پيگيري و هماهنگي براي افزايش ميزان عرضه كالاهايي است كه در اين ماه، دچار افزايش تقاضا مي شوند از جمله اين كالاها، مواد پروتئيني، گوشت، مرغ و ساير اقلام مشابه است.
وي اظهار داشت: علاوه بر اين، بحث عرضه مستقيم محصولات غذايي و صنايع تبديلي طراحي شده كه در ماه مبارك رمضان بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرند. در واقع عرضه مستقيم اين محصولات با رويكرد حمايت از توليدكننده و مصرف كننده در قالب جشنواره عرضه مستقيم محصولات كشاورزي و صنايع غذايي، با هماهنگي و همكاري اتحاديه هاي تعاون روستايي و شوراي اصناف در حال برنامه ريزي است.
معاون وزير بازرگاني خاطرنشان كرد: در جشنواره سراسري عرضه مستقيم محصولات كشاورزي و صنايع غذايي، در تمام استانها نمايشگاه هاي عرضه مستقيم با مباشرت اتحاديه مركزي تعاوني هاي روستايي داير خواهد شد و صاحبان غرفه هايي كه در آن حضور دارند، صرفاً از ميان تعاوني هاي توليدي و صنايع كشاورزي انتخاب شده اند و بدون واسطه، محصولات توليدي خود را به مردم و مصرف كنندگان عرضه مي كنند.
به اعتقاد ضيغمي، اين عرضه مستقيم باعث مي شود كه كالاها با حدود 10 تا 15درصد كاهش قيمت نسبت به بازار به دست مردم برسد، به علاوه اينكه عرضه كنندگان در اين نمايشگاه نيز، تخفيفاتي را در قيمت لحاظ كرده اند كه بر اين اساس، پيش بيني مي شود كه كالا بين15 تا20درصد زير قيمتهايي كه در جريان شبكه معمول توزيع بازار، گردش مي كنند به مردم عرضه و ارائه شود.
ضيغمي گفت: اين نمايشگاه ها در سي استان كشور قبل از آغاز ماه مبارك رمضان داير مي شود؛ چرا كه معمولاً مردم براي تامين مايحتاج ماه مبارك رمضان، از چند روز قبل از شروع اين ماه كار خود را آغاز مي كنند.
رئيس سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان خاطرنشان كرد: اين نمايشگاه ها در شهرهاي گرمسيري از جمله اهواز، بندرعباس، بوشهر و زاهدان از دهم مرداد ماه آغاز مي شود و حداقل دو هفته ادامه خواهد داشت. همچنين در شهرهايي مثل شهركرد و ياسوج از 13مرداد ماه به مدت دو هفته و در ساير شهرها مثل تهران، شيراز، به علاوه چند شهر بزرگ حاشيه تهران مثل كرج، شهريار، اسلامشهر، پاكدشت و ورامين نيز اين نمايشگاهها داير خواهد شد.
ضيغمي گفت: در اين نمايشگاه ها، محصولات كشاورزي، غذايي و صنايع تبديلي كه مورد توجه مردم در ماه مبارك رمضان است، عرضه مي شود كه شامل خرما، ميوه و تره بار، خشكبار، حبوبات، زعفران، برنج، چاي، زيتون، غلات، شير، لبنيات، عسل، تخم مرغ، گوشت قرمز، مرغ و ماهي عرضه خواهد شد.
وي ادامه داد: در بخش صنايع تبديلي نيز، انواع روغن، محصولات كنسروي و كمپوتي، سس، رب گوجه فرنگي، قند و شكر، ماكاراني و برخي از شيريني جات عرضه خواهد شد.
وي در تشريح فعاليتهاي نظارتي در ماه مبارك رمضان نيز خاطرنشان كرد: در حوزه نظارت و كنترل نيز، طرح نظارتي ويژه مبارك رمضان برنامه ريزي شده كه به تناسب افزايش تقاضايي كه براي موادغذايي، اقلام لبني و محصولات پروتئيني بوجود مي آيد، بخشهاي نظارت و بازرسي نيز در شبكه صنفي، ناظران افتخاري، شبكه مردمي و سازمانهاي بازرگاني برنامه ريزي شده كه اين گروهها نيز فعاليت خود را از دهم مردادماه آغاز مي كنند و تا پايان شهريور ماه و در رسيدن به فصل بازگشايي مدارس ادامه خواهند داد.
سرپرست معاونت بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني در خصوص قيمت سبد كالايي در نظر گرفته شده براي ماه مبارك رمضان خاطرنشان كرد: معمولاً وزارت بازرگاني اين سبدهاي كالايي را محدود به كارمندان دولت يا اقشار خاص نمي كند.
وي ادامه داد: اقلامي كه در اين سبد كالايي وجود دارد نيز شامل كالاهايي مي شود كه بيشتر مورد توجه مردم است كه در اين ميان، برنج، قندو شكر، روغن و مرغ در سبد كالايي قرار مي گيرند. اين اقلام در قالب سبدهاي كالايي هم از طريق شبكه هاي عمده توزيع و تعاوني ها مثل فرهنگيان، شبكه هاي كارمندي و اتكا يا شبكه هاي مختلف توزيع كه دسترسي مناسب تري به مصرف كننده دارند، عرضه مي شوند و هم در نمايشگاه هايي كه برپا مي شود.
ضيغمي گفت: همچنين اقلام مذكور در اين ايام، به صورت آزاد و عمومي در قالب سبدهاي كالايي عرضه مي شوند و مردم عادي هم مي توانند آن را خريداري كنند. در اين راستا قيمت براي كالاهاي مختلف اين سبد، پايين تر از قيمت بازار و به صورت تعديل كننده قيمت، تعيين خواهد شد كه معمولاً 20درصد پايين تر از قيمت بازار است.

 



سخنگوي طرح تحول اقتصادي: حذف سهميه بندي بنزين با اجراي طرح هدفمندي يارانه ها هنوز مشخص نيست

سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي از مشخص نبودن حذف سهميه بندي بنزين پس از شروع هدفمند كردن يارانه ها و هم چنين به كارگيري دستگاه كارتخوان در پمپ بنزين ها براي پرداخت الكترونيكي خبر داد.
محمدرضا فرزين در گفت وگو با ايسنا درباره به كارگيري كارت انرژي همزمان با شروع هدفمند كردن يارانه ها اظهار كرد: در حال حاضر كارت هاي سوخت فقط امكان محاسبه ميزان سوخت مصرف شده يا باقي مانده را دارد و ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور قصد داشت با اجراي طرح مشتركي با بانك ملت تا پايان سال جايگاه هاي پمپ بنزين را به دستگاه هايي مجهز كند كه همزمان با محاسبه ميزان سوخت مصرفي، مبلغ آن را هم از حساب مشتري كسر كند كه اين كار با مشكلاتي مواجه شد.
وي در توضيح اين مشكلات گفت: با شروع اجراي آن طرح مشخص شد كه به كارگيري اين طرح در جايگاه هاي پمپ بنزين زمان بر است و امكان پذير نيست به همين دليل ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور راه سريع تري در پيش گرفت تا در پمپ بنزين ها از دستگاه هاي كارت خوان (POS) استفاده شود و مشتري با استفاده از كارت هاي سوخت موجود پس از استفاده مبلغ سوخت را به وسيله حساب كارت بانكي خود پرداخت كند و در حال حاضر چنين طرحي در دستور كار است.
وي درباره حذف سهميه بندي بنزين پس از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها اظهار كرد: هنوز دراين باره تصميم گيري نهايي انجام نشده است.

 



كشف يك ميدان جديد گازي در خراسان رضوي

با گذشت يك هفته از كشف ميدان گازي توس در 100 كيلومتري شمال شرق مشهد، دومين ميدان گازي در اين منطقه تحت عنوان «عطار» توسط شركت ملي نفت ايران كشف شد.
سيدمحمود محدث در گفتگو با مهر با اشاره به كشف يك مخزن جديد گاز طبيعي در شمال شرق كشور گفت: بلوك جديد كشف شده تحت عنوان «عطار» در استان خراسان رضوي قرار گرفته كه در اين بلوك شواهدي مبني بر وجود گاز طبيعي ديده شده است.مديراكتشاف شركت ملي نفت ايران با تاكيد بر اينكه به زودي حفاري اكتشافي اين بلوك براي برآورد دقيق حجم ذخاير گازطبيعي آن آغاز مي شود اظهار داشت: همچنين شركت ملي نفت ايران موفق به كشف ميدان گازي توس پس از 28 سال در استان خراسان شده است.
اين مقام مسئول درخصوص جزئيات بيشتر ميدان اكتشافي توس در خراسان رضوي توضيح داد: ميدان گازي توس در يكصد كيلومتري شمال شرق مشهد قرار گرفته است.
وي با اشاره به اينكه در اين منطقه گازخيز دو لايه مزدوران و شوريجه وجود دارد، اظهار داشت: با حفاري يك حلقه چاه اكتشافي در عمق سه هزار و 890 متري در لايه كشف رود اين منطقه ميدان جديد گازي توس كشف شده است.

 



فهرست 10 بسته حمايتي در هدفمندسازي يارانه ها اعلام شد

وزيران عضو كارگروه بررسي آيين نامه هاي قانون هدفمند كردن يارانه ها فهرست 10 بسته حمايتي در جريان اجراي اين قانون را مشخص كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، وزيران عضو كارگروه بررسي آيين نامه هاي قانون هدفمند كردن يارانه ها بنابه پيشنهاد مشترك وزارتخانه هاي امور اقتصادي و دارايي، صنايع و معادن، جهاد كشاورزي، بازرگاني، نفت، نيرو، كشور، معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور، اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران و اتاق تعاون و به استناد قانون هدفمند كردن يارانه ها با آيين نامه اجرايي ماده 8 قانون ياد شده موافقت كردند.
براساس اين آئين نامه اجرايي، در چارچوب مصارف تعيين شده در ماده 8 قانون بسته هاي حمايتي توسط دستگاه هاي اجرايي تهيه و به تصويب كارگروه مي رسد. اين بسته ها عبارتند از: بسته حمايتي صنعت و معدن، كشاورزي، حمل و نقل درون شهري و برون شهري، توليد نان صنعتي، صادرات غيرنفتي، توسعه خدمات الكترونيكي، بهينه سازي مصرف انرژي در نيروگاهها و شركتهاي آب و فاضلاب، واحدهاي صنفي و كارگاههاي تحت پوشش قانون نظام صنفي و قانون تعاون و بسته حمايتي شهرداري ها و دهياري ها.
براساس ماده 3 اين آئين نامه كليه دستگاه هاي اجرايي مشمول قانون موظفند تا پايان آبان ماه هر سال براي پيش بيني اعتبارات سال بعد فهرست تمام فعاليت ها، طرح ها، پروژه ها، تعهدات دستگاه و موضوعات پيشنهادي بخش يا بخش هاي مربوط به خود را كه قبلا در بسته حمايتي مربوط به تصويب كارگروه رسيده است به همراه منابع مورد نياز به تفكيك سود تسهيلات، كمك بلاعوض و وجوه اداره شده به سازمان ارسال نمايند.

 



مصوبه ضربتي دولت براي جبران كمبود سيلوهاي گندم

دولت با پيش بيني افزايش قابل توجه توليد و خريد تضميني گندم در سال جاري و كمبودي كه از لحاظ سيلوي گندم وجود دارد، دستگاههاي دولتي را موظف كرد، انبارهاي مناسبي به طور موقت در اختيار وزارت بازرگاني قرار دهند.
در اين بخشنامه دولتي به كليه وزارتخانه ها، سازمانها و موسسات دولتي، نهادهاي انقلاب اسلامي و استانداري هاي سراسر كشور تاكيد شده است: نظر به اينكه موجودي گندم كشور و بارش هاي مطلوب بهاري برآورد توليد و خريد قابل توجهي را در سال جاري نويد مي دهد و در سال جاري نيز گندم مازاد بر مصرف كشاورزان علاوه بر خريداران غيردولتي از جمله كارخانجات آردسازي، توسط مراكز خريد وزارت بازرگاني به صورت تضميني انجام مي شود لذا كليه دستگاه هاي دولتي در سراسر كشور موظفند به منظور ذخيره سازي گندم خريداري شده، انبارهاي مناسب متعلق به خود را با اعلام وزارت بازرگاني به صورت موقت در اختيار وزارت ياد شده (شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران و شركت هاي غله و خدمات بازرگاني مناطق 14 گانه) قرار دهند.

 



وزير نفت خواستار شد: افزايش صادرات گاز با استفاده از زغال سنگ داخلي

وزير نفت با اشاره به عدم استفاده از ذخاير زغال سنگي در كشور خواستار استفاده از زغال سنگ در مناطقي كه مشكل زيست محيطي ندارند، شد و گفت: در حال حاضر گازي را كه مي توانيم صادر كنيم در داخل كشور استفاده مي كنيم.
سيد مسعود ميركاظمي در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت توسعه انرژي هاي نو و تجديدپذير در كشور گفت: در حال حاضر توسعه انرژي اتمي به عنوان يك انرژي پاك و زيست محيطي در دستور كار دولت قرار دارد كه بايد از اين انرژي در تامين نيازهاي داخلي بيشتر استفاده كنيم.
وزير نفت همچنين با بيان اينكه بايد از منابع هيدروكربوري براي تامين نيازهاي داخلي كمتر استفاده كنيم، تصريح كرد: با مديريت مصرف نفت و گاز بايد بخشي از اين منابع را به خارج كشور صادر كنيم.وي تاكيد كرد: از محل درآمدهاي حاصل از فروش و يا صادرات نفت و گاز بايد اين منابع را براي پشتيباني ساير صنايع مورد استفاده قرار دهيم. به گزارش مهر، اين مقام مسئول همچنين با يادآوري اينكه در حال حاضر سهم زغال سنگ در سبد انرژي كشورهاي مختلف جهان به 30 درصد رسيده است، تبيين كرد: با وجود در اختيار داشتن ذخاير زغال سنگ در داخل كشور اما از اين ذخاير بهره برداري نمي كنيم.

 



براي مقابله با بحران بدهي ها 6 هزار جزيره يوناني به حراج گذاشته شد

اوضاع بحراني در اقتصاد يونان و كسري بي سابقه بودجه ناشي از بحران بدهي ها، برخي از مسئولان اين كشور را بر آن داشته است تا به فكر فروش جزاير يوناني بيفتند.
به گزارش شبكه تلويزيوني فرانس 24، مسئولان يوناني در نظر دارند 6 هزار جزيره را به فروش بگذارند. اين جزاير با هدف مقابله با بحران رو به گسترش بدهي ها در يونان به قيمت هاي مختلف فروخته خواهند شد. قيمت برخي از جزاير به اندازه اي پائين است كه با قيمت برخي آپارتمان ها در لندن و پاريس برابري مي كند.
تاكنون چند ميلياردر چيني و روسي براي خريد اين جزاير ابراز تمايل كرده اند. رومان آبرايوويچ ميلياردر مشهور روسي و مالك باشگاه چلسي انگليس نيز خواهان خريد جزيره اي 2ميليون يورويي شده است كه گفته مي شود قيمت آن حتي از آپارتماني مجلل در لندن ارزان تر تمام خواهد شد.
شايان ذكر است، جزاير يونان گردشگران زيادي را جذب مي كنند و صنعت گردشگري 20 درصد از توليد ناخالص داخلي (GDP) اين كشور را تامين مي كند.
هشدار بانك مركزي انگليس نسبت به گسترش بحران بدهي ها در اروپا
بانك مركزي انگليس در تازه ترين گزارش خود هشدار داد بحران بدهي و كسري بودجه اروپـا به شدت سيستم مالي انگليس را تهديد مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، بانك مركزي انگليس در ادامه افزود بحران بدهي يونان كه در حال گسترش به ساير كشورهاي اروپايي است ثبات و تعادل سيستم مالي انگليس را تهديد مي كند.
بسته نجات مالي 750 ميليارد يورويي اتحاديه اروپا و صندوق بين المللي پول نيز تاكنون موفقيت چنداني در آرام كردن بازارهاي مالي نداشته است.
در حال حاضر فشار رواني زيادي در بازارهاي مالي وجود دارد و اين مساله تاثير منفي زيادي بر سيستم مالي انگليس خواهد داشت. بانكهاي انگليس بايد از مشاركت در پروژه هاي اقتصادي و تجاري با ريسك بالا خودداري كنند.
انگليس، آلمان و فرانسه هفته گذشته طرح افزايش ماليات بر سيستم بانكي را به تصويب رساندند. قرار است اين طرح در نشست سران گروه بيست در تورنتو مورد بررسي قرار گيرد.
افزايش شاخص هاي ركود
در اقتصاد رژيم صهيونيستي
با وجود آنكه رژيم صهيونيستي چند ماه پيش اعلام كرد كه از نخستين دولتهايي است كه از بحران اقتصادي خارج شده، اما نشانه ها حاكي از امري خلاف اين ادعاست.
به گزارش روزنامه لبناني السفير، مجله اقتصادي روزنامه عبري معاريو با اشاره به شاخص هاي رو به رشد درباره ركود اقتصادي اسراييل نوشت: بعد از آنكه فروش در شبكه هاي بازاريابي طي سه ماه گذشته چهار درصد افزايش يافت، اين فروش ها شاهد ركود بود و بر اساس داده هاي دفتر مركزي آمار، اين ركود در فروش كالاهاي غذايي، لباس، تجهيزات برقي و دارو بوده است.
براساس داده هاي بانك مركزي اسراييل، شمار چك هاي برگشت خورده 5/14 درصد در ماه ژوئن نسبت به ماه مه افزايش داشته است. ابتداي سال جاري كاهش شمار چك هاي برگشت خورده از سوي برخي، خروج از حالت ركود توصيف شد.
اين بانك مي افزايد: ارزش چك هاي برگشت خورده، 91/1 ميليارد «شكل» معادل بيش از 500 ميليون دلار است در حالي كه ارزش چك هاي برگشت خورده ماه آوريل 67/1 ميليارد «شكل» و ماه مه 2009، 75/1 ميليارد «شكل» بود.
نگراني ها از شمار چك هاي برگشت خورده طي چند ماه آينده با افزايش ركود اقتصادي ناشي از بحران يورو به تدريج افزايش مي يابد.
انجمن صادرات رژيم صهيونيستي نيز با اشاره به ركود ماه آوريل و مه 2010 كه كاهش 5/4 درصدي در حجم صادرات را در مقايسه با ميانگين مارس شاهد بوده، مي افزايد: صادرات طي اين دو ماه به 3/45 ميليارد دلار رسيده در حالي كه در ماه مارس 6/3 ميليارد دلار بود.
مديركل انجمن صادرات رژيم صهيونيستي اظهار داشت: اين همان كاهش نخست در صادرات به استثناي الماس از زمان آغاز تجديد بحران جهاني در چهار ماهه نخست سال 2009 است، ولي كاهش شديدتر در زمينه صنايع پلاستيك، فلزات و معادن است كه در مقايسه با ماه هاي گذشته به 14 درصد رسيده است.
براساس داده هاي بانك «هبوعليم»، براي نخستين بار طي 11 ماه گذشته معيار توازن ميان توسعه و تورم زدايي به 50 درصد رسيده است

 



وزير اقتصاد در اجلاس هيئت عامل بانك توسعه اسلامي مطرح كرد
7 پيشنهاد ايران براي طراحي مجدد نظام مالي جهان و كاهش اثرات منفي بحران

هفت پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران در خصوص طراحي مجدد نظام و مقررات مالي و كاهش اثرات منفي بحران در سي و پنجمين اجلاس هيئت عامل بانك توسعه اسلامي ارائه شد.
سيدشمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي در اين اجلاس كه در شهر باكو مركز جمهوري آذربايجان برگزار شد، ابزارهاي مالي اسلامي را الگويي نمونه براي معاملات بين المللي دانست و پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران را براي طراحي مجدد نظام و مقررات مالي و كاهش اثرات منفي بحران به اجلاس ارائه كرد.
حسيني در اين اجلاس با اشاره به بحران مالي غرب و بررسي آن اظهار داشت: بحران اقتصادي و مالي فراگير جهان كه از اواخر سال 2007 آغاز شد، كماكان برطرف نشده و ما هنوز شاهد آثار و عواقب آن مي باشيم. اگر چه نشانه هايي ضعيف از بازگشت اقتصاد برخي كشورها به موقعيت ثبات و تعادل مشاهده شد، ليكن نابساماني و بحران بدهي در برخي كشورها بويژه در اتحاديه اروپا نگراني هاي جديدي را ايجاد كرده كه در حالت خوش بينانه، كندي روند بهبود اقتصاد جهاني و در حالت بدبينانه، شكل گيري موج جديدي از بحران را هشدار مي دهد، اين نكته اي است كه بايد در سياستگذاري و مديريت بانك توسعه اسلامي به عنوان يك نهاد مالي بين المللي مورد توجه قرار دهيم.
نماينده ايران در هيئت عامل بانك توسعه اسلامي در ادامه به آثار بحران مالي غرب بر اقتصاد جهان پرداخت و گفت: اگر چه بحران از بخشهاي مالي آغاز شد، اما منجر به ورشكستگي شركتها، افزايش نرخ بيكاري و در نهايت ايجاد تنش هاي اجتماعي و مشكلات جوامع انساني شد. زيرا جهاني سازي، كشورها را در اموري همچون تجارت (از جمله كالاها و خدماتي مانند توريسم)، تامين مالي (شامل قابليت دسترسي و همچنين هزينه اعتبارات) و نيروي كار (تقاضاي مستقيم و غيرمستقيم براي كار و انتقال وجوه) بيش از پيش به يكديگر وابسته نموده است.وي افزود: در نتيجه، بحرانهاي اثرگذار بر سيستم هاي اقتصادي و مالي يك يا گروهي از كشورها، مي توانند اثرات مخربي براي ساير كشورها به همراه داشته باشند. كما اينكه كاهش
2/3درصدي رشد اقتصادي كشورهاي توسعه يافته منجر به منفي شدن ميانگين رشد اقتصادي در جهان و ثبت رشد منفي 6/0درصدي در سال 2009 شد. سطح مبادلات تجاري نيز به ميزان 3/12درصد كاهش يافت. اين بحران مختص بخشهاي اقتصادي و تجاري نبود، بلكه منجر به بحرانهاي اجتماعي و بيكاري نيز گرديد. نرخ بيكاري جهان از 7/5درصد در سال 2007 به
1/6درصد در سال 2009 رسيد كه منجر به افزايش 20 ميليون مورد بيكاري تا پايان سال 2009 گرديد. ارزيابي اثر بحران بر كشورهاي عضو بانك توسعه اسلامي نيز بايد صورت پذيرد كما اينكه به طور ميانگين، رشد كشورهاي عضو بانك توسعه اسلامي از 6/4درصد در سال 2008 به
2/1درصد در سال 2009 كاهش يافت.

 



هشدار نخست وزير انگليس نسبت به نابودي شركت بريتيش پتروليوم

نخست وزير انگليس ضمن اشاره به كاهش شديد چشمگير ارزش سهام شركت بريتيش پتروليوم در پي ادامه بحران نشت نفت در خليج مكزيك نسبت به نابودي كامل اين شركت در آينده نزديك هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ديويد كامرون تصريح كرد: بايد شرايط بحراني بريتيش پتروليوم به طور شفاف براي سهامداران توضيح داده شود. ارزش سهام بي پي به پايين ترين حد خود طي 14 سال اخير رسيده است. نابودي شركت بريتيش پتروليوم به ضرر منافع دولت انگليس خواهد بود.دولت آمريكا طي ماههاي اخير عملكرد شركت بي پي در بحران نشت نفت در خليج مكزيك را به شدت مورد انتقاد قرار داده است. دولت آمريكا اين بحران را بزرگترين فاجعه زيست محيطي در اين كشور اعلام كرده است.بريتيش پتروليوم تاكنون 35/2 ميليارد دلار براي عمليات مهار نشت نفت هزينه كرده است. بريتيش پتروليوم سرانجام با فشارهاي دولت آمريكا مجبور به تشكيل صندوق 20 ميليارد دلاري براي جبران خسارتهاي ناشي از بحران نشت نفت در خليج مكزيك طي 5 سال آينده شده است.
گفتني است عمليات مهار نشت نفت در خليج مكزيك به دليل نزديكي موسم بادهاي موسمي شديد در حال متوقف شدن است.

 



آغاز اقدامات مقدماتي خروج شركت ها از تهران

معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور گفت: شركت هاي مشمول انتقال از تهران در مرحله انجام مقدمات انتقال قرار دارند.
به گزارش خبرگزاري فارس لطف الله فروزنده در مورد انتقال شركت هايي كه دفتر مركزي آنها در تهران و عمليات آن در خارج از پايتخت قرار دارد، گفت: اين شركت ها و يك سري دفاتر آنها مشخص شده اند كه از تهران منتقل شوند و در حال انجام مقدمات هستند.
فروزنده با بيان اين كه انتقال شركتها مقدم بر انتقال كاركنان است، افزود: زمان انتقال اين شركت ها از تهران بستگي به شرايط و اقتضاي امكانات دارد و همچنين محل انتقال آنها بايد شرايط حضور را فراهم كند.
وي تاكيد كرد: انتقال شركت ها از تهران به جديت دنبال مي شود و در حال حاضر مقدمات انتقال اين شركت ها فراهم مي شود.
فروزنده در مورد كارمندان متقاضي براي انتقال از پايتخت گفت: تاكنون بيش از 14 هزار نفر از كارمندان تقاضاي انتقال از تهران را داشتند كه برخي از آنها منتقل شده و كار انتقال بقيه در حال انجام است.

 



از سه شنبه آغاز مي شود فروش بليت قطارهاي داخلي پيش از ماه مبارك

بليت قطارهاي مسافري داخلي، حد فاصل تاريخ هاي 21 تير لغايت 20 مرداد ماه سال 1389 (ماقبل ماه مبارك رمضان) از ساعت 30:8 روز سه شنبه 8 تيرماه آغاز مي شود.
مديركل روابط عمومي و امور بين الملل شركت قطارهاي مسافري رجاء با اعلام اين خبر افزود: اين مرحله از فروش بليت قطارهاي مسافري نيز همانند سنوات گذشته به طور يكپارچه و يكسان از طريق دفاتر فروش و سايت اينترنتي شركت رجاء صورت مي گيرد.
سهيل ابوالحسني گفت: در فروش يكپارچه بليت قطار، هرگونه موجودي بليتي كه در كليه نمايندگي هاي فروش در سراسر كشور وجود داشته باشد در سيستم اينترنتي فروش نيز قابل مشاهده است.
وي خاطرنشان كرد: شرايط و چگونگي خريد بليت قطار در سيستم يكپارچه فروش بليت قطار از طريق اينترنت و آژانس ها كماكان همانند گذشته بوده و هيچگونه تغييري در آن ايجادنشده است.
مديركل روابط عمومي رجاء تاكيد كرد: فروش بليت قطار بين المللي (تركيه و سوريه) براي حدفاصل تاريخ هاي اعلام شده فوق، ساعت 30:8 روز دوشنبه 7 تيرماه سال جاري از طريق كليه دفاتر فروش بليت قطار در سراسر كشور آغاز مي شود.
ابوالحسني از هموطنان گرامي درخواست كردجهت كسب اطلاعات بيشتر درخصوص آدرس دفاتر فروش، قيمت بليت، موجودي بليت و... مي توانند به صورت شبانه روزي با تلفن 139 تماس گرفته يا به سايت اينترنتي اين شركت به نشاني: wwwrajair مراجعه كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14