(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 6 تير 1389- شماره 19679

خيابان هايي با قابليت ترميم
اضطراب بيماري عصر فناوري
دوربين هاي جديد با الهام از حشرات ساخته مي شوند
راز پايداري مورچه ها
چگونه مي توان درون يك سياهچاله را مشاهده كرد؟



خيابان هايي با قابليت ترميم

درآينده اي نزديك از نانو تكنولوژي درجاده سازي به وفور استفاده خواهد شد. هم اكنون در دانشگاه «اهايو» ايالات متحده، پوشش جديدي طراحي شده كه توانايي جمع آوري دوده را از سطح جاده ها دارد، يك نمونه از اين پوشش ها كه ورق لاكتوس نام دارد، هم اكنون مرحله آزمايش را سپري مي كند و درواقع يك لايه با ضخامت بالاست كه توانايي خشك و تميز نگه داشتن خود را دارد.
به گزارش نيويورك تايمز، اين پوشش مي تواند سطحي پلاستيكي ايجاد كند و از اين طريق فضاي كوچك زبر سطح آسفالت را از وجود لكه ها و دوده ها تميز نگه دارد. به طوري كه ازلغزنده شدن جاده ها جلوگيري كرده و خشك بودن جاده را حفظ كند.
اين درحالي است كه اين فناوري جديد دركاهش ترافيك، كاربرد بسيار زيادي دارد زيرا آغشته بودن سطح جاده ها به روغن ها و ذرات ريز پلاستيك و سوخت هاي اضافي خودروها موجب نگرفتن ترمز وسيله نقليه و بروز تصادفات شديد مي شود.
به طور مثال مواد هيدروفوبيك (ماده نامحلول در آب) مي تواند به راحتي سطوح را تميز نگه دارد و قسمت هاي كثيف آلوده را با حركت آب از ميان ببرد. مانند سطح درخت سدر كه كثيفي را با حركت آب باران از بين مي برد.
اين قابليت شست و شو هم حالت نانو تكنولوژي دارد. از اين توانايي درتميز نگه داشتن علائم راهنمايي و ترافيكي هم مي توان استفاده كرد. در واقع درتجهيزات كنترل ترافيك كه نياز به كاربرد فراوان دارند، به صورت دوره اي براي از بين بردن آلودگي و واضح كردن ديد رانندگان، مي توان استفاده كرد.
در اواسط سال 2009 به وسيله نانو تكنولوژي ماده اي ساخته شد كه قابليت توسعه دادن سلامتي خود را داشت، به طوري كه ذرات پس از تبديل، توانايي حفظ كردن خود را داشته و به عبارتي توانايي پاسخ دادن به محرك هاي اطراف و حذف آلودگي ها را داشتند. آزمايش روي پليمرهاي خود ترميم هم اكنون در دانشگاه اهايو با شدت و سرعت بيشتري نسبت به قبل ادامه دارد و گروه تحقيق درحال بررسي پيشرفت ساختار يك ماده پليمري قدرتمند است كه بتواند اتوماتيك به كاهش شكاف و ترميم جاده ها بپردازد.
دراين آزمايش ها علت شكاف و راه حل هايي براي ترميم آن و عوامل خود ترميم ومحافظ به واسطه عامل رطوبت و تراكم ذرات بررسي مي شود و در اثر تماس با كاتاليزور به درستي عمل كرده و هنگام شكاف جاده ها، به يكديگر چسبيده و آن را ترميم مي كنند.
بنابراين در آينده اي نه چندان دور سطوح خيابان ها و جاده ها از ماده اي پوشيده مي شوند كه قابليت ترميم و محافظت از خود را داشته و در صورت ايجاد شكاف، بلافاصله شروع به ترميم جاده و پاكيزگي آن مي كنند.

 



اضطراب بيماري عصر فناوري

هميشه از نظر افراد مسئول، تمام كردن وظايف كاري قبل از استراحت بسيار مهم است. اما اشكال كار اينجاست كه به نظر مي رسد كار هرگز پاياني ندارد. بررسي ها نشان مي دهد كاركنان اداري به طور متوسط روزانه 108 ايميل مي فرستند يا دريافت مي كنند. يورش كارهاي الكترونيكي مي تواند موجب ساعت ها كار فراوان براي ما شود. امروزه همه ما با وجود تلفن هاي همراه، همواره در دسترس هستيم و درست است كه اين وسيله سبب راحتي و آسودگي شده، اما ما براي اين راحتي هزينه هايي هم مي پردازيم.
امروزه تكنولوژي امكان انجام كارهايي را به ما مي دهد كه تا قبل از آن قادر به انجامش نبوديم و حتي به نظر هم امكان پذيرنبود، اما جنبه منفي تكنولوژي اين است كه اعتيادآور است و انسان را به روش هاي بسيار خسته كننده وابسته مي سازد. در واقع سرعت اختراعات و نوآوري هاي تكنولوژي زندگي را لذتبخش تر نكرده، شايد هم نتيجه عكس داشته است. طبق بررسي هاي انجمن روانشناسي آمريكا APA 48درصد آمريكايي ها معتقدند ظرف پنج سال گذشته زندگي شان بسيار پردغدغه تر از گذشته شده است.
انسان ذاتاً تمايل شديدي دارد كارهايي را كه مي تواند، انجام دهد. حال اگر اين اضطرار و تمايل شديد را با ارتباطات الكترونيكي آسان تركيب كنيم به نظر مي رسد ديگر استراحت و آرامشي وجود نخواهد داشت. بنابراين بايد حد و مرزهايي براي استفاده از تكنولوژي تعيين كرد. امروزه امكان ارتباطات الكترونيكي دسترسي را بسيار آسان و در هر زمان ميسر كرده است، اما حجم بسيار زياد اطلاعات جديد مي تواند موجب استرس شود زيرا جست وجو در آنها پايان ناپذير است.
امروزه اطلاعاتي كه ظرف 72 ساعت مي توان به آن دست يافت، بيش از اطلاعاتي است كه والدين مان ظرف مدت يك ماه به دست مي آوردند. اما اكثريت مردم مهارت رويارويي با اين حجم اطلاعات را ندارند و در حالي كه در معرض ورود اطلاعات جديد قرار مي گيرند، نمي توانند از تأثيرات اطلاعات قبلي رها شوند. اگر هجوم اطلاعات خام درباره سلامت جسمي باشد، بي ترديد تهديدي براي زندگي افراد به شمار مي رود. بسياري از بيماران با جست وجو در سايت هاي مختلف، نشانه هاي بيماري يا روش هاي درمان را مي يابند و با يك برگه اطلاعات كامپيوتري نزد پزشك رفته و خواستار تغيير روش درمان مي شوند.
يكي ديگر از جنبه هاي تكنولوژي امروز ارتباط به شكل پيام است. متخصصان معتقدند هر پيام ذهن را درگير جنبه هاي متفاوتي از آن مي كند و پرسش هاي بسياري را در ذهن ايجاد مي كند كه هر سؤال خود سبب استرس شخص شده و به سيستم عصبي فشار زيادي وارد مي كند. صحبت رودررو، يا حتي تلفني متفاوت است زيرا از تن صدا، ايما و اشارات و حركات دست و صورت مي توان مفاهيمي دريافت كرد و به بسياري از سؤالات پاسخ داد كه اين در روش ارتباطي با ايميل يا نظاير آن امكان پذير نيست.
يكي ديگر از تحولات ديجيتالي كار يا وظايف چندگانه است، يعني انجام بيش از يك كار در يك زمان، كه تقريباً هميشه حداقل يكي از آن كارها به شكل ضعيفي انجام خواهد شد. دكتر هالوول مي گويد؛ انسان مي تواند دو كار ساده را در يك زمان انجام دهد، مانند مرتب كردن وسايل و گوش دادن به راديو. اما براي كارهايي با سطح دقت بالاتر مانند خواندن يك گزارش به ظرفيت كامل مغز نياز است و حتي اضافه كردن يك كار بسيار ساده مانند نگاه كردن به تلويزيون سبب كاهش ادراك ما مي شود.تحقيقات نشان مي دهد كارها يا وظايف چند گانه شامل يكسري از هم گسيختگي هاي دائمي و شروع و پايان هايي است كه سبب كاهش كيفيت مطلوب كار به لحاظ ذهني و حركتي مي شود. به رغم تمامي اين موارد بايد اذعان كرد عصر بيسيم، ايميل، تلفن همراه، پيام كوتاه، اطلاعات وب سايت ها و...- سد يكنواختي را براي انسان درهم شكسته است.

 



دوربين هاي جديد با الهام از حشرات ساخته مي شوند

دانشمندان معتقدند نسخه برداري از سيستم بينايي حشرات، انسان را قادر مي سازد دوربين هايي بسازد كه جزئيات تصاوير را چه در تاريكي و چه در روشنايي تشخيص دهند.
به گزارش سي.ان.ان، دكتر «راسل برينك ورث» يكي از محققان بخش فيزيولوژي دانشگاه آدلايد استراليا با تقليد از سيستم بينايي حشرات، موفق به ساخت تصاوير ديجيتالي با جزئيات كامل و كيفيت بسيار بالا شده است. با تكنيكي كه او به كار گرفته است، پايين بدن وضوح تصاوير كه همواره مشكل عمده در تصويربرداري هاي تخصصي بوده نيز برطرف خواهد شد. دكتر «برينك ورث» در اين باره مي گويد «در مقام مقايسه، حتي مغز حشرات بسيار بسيار كوچك، كاراتر و حساس تر از هر سيستم مصنوعي ساخت بشر عمل مي كند. حشرات نيز مانند انسان هاقادر به تشخيص جزئيات تصاوير به طور همزمان در تاريكي و روشنايي هستند.» او در ادامه مي افزايد: «در دوربين هاي تلويزيوني فعلي از يك سيستم نوري متوسط براي كنترل نور هر تصوير استفاده مي شود. اين روش در زماني كه نورها در بخش هاي مختلف صحنه مورد نظر، اختلاف جزيي داشته و كاملا نزديك به هم باشند، مناسب است. اما در صحنه هايي كه برخي قسمت ها نسبت به بقيه روشن تر هستند، كارايي چنداني ندارد.»
به گفته دكتر «برينك ورث»، در طبيعت هر يك از سلول هاي چشم، باهدف دريافت بيشترين حجم جزئيات اطلاعاتي يك صحنه، به طور مجزا خود را با قسمت هاي مختلف آن صحنه منطبق مي كند. بدان معني كه حتي در شرايط نوري نامناسب، مانند زماني كه يك شخص در كنار پنجره ايستاده، شما مي توانيد هم زمان صورت شخص و منظره بيرون را كاملا واضح ببينيد. اما يك دوربين معمولي نمي تواند چنين كاري را انجام دهد.
دكتر «برينك ورث» و همكارانش در تحقيقات اخير خود نشان داده اند كه بررسي و تعيين طرز كار سيستم بينايي حيوانات انجام پذير است و مي توان كليه مراحل آن را با تجهيزات مختلف نرم افزاري و سخت افزاري بازسازي كرد. او در اين باره مي گويد: «اساساً به كارگيري اين روش نگاه جديدي به تكنولوژي بينايي است، چشمان انسان و چشمان حشرات طوري طراحي شده اند كه حركت را نيز مي تواند تشخيص دهد.
در حقيقت ما تنها تصاوير و اشياي ثابت را نمي بينيم، بلكه تصاوير ذهني ما در حال حركت بدن و چشمان ما ساخته مي شوند.نسخه برداري از سيستم بينايي حشرات، ما را قادر به ساخت دوربين هايي خواهد كرد كه جزئيات تصاوير را چه در تاريكي و چه در روشنايي تشخيص دهد، اشياي در حال حركت را شناسايي كند و سرعت اشياي بسيار كوچك در مسافت هاي دور را نيز تشخيص دهد.»
او در پايان افزود: «كاري كه ما قصد انجام آن را داريم، انتقال سيستم فوق به فناوري حسگرهاي فعلي موجود در دوربين هاي تلويزيوني است. نرم افزار ما روي يك تراشه كامپيوتري نوشته مي شود كه بين حسگر و مبدل ديجيتالي دوربين ها قرار خواهد گرفت.»

 



راز پايداري مورچه ها

دانشمندان با استفاده از دوربين هاي ويديويي پر سرعت توانستند درك كنند كه چطور مورچه ها با كمك حركات هاي كنترل شده سر، ثبات و پايداري خود را هنگام حمل بارهاي سنگين حفظ مي كنند.
اين پژوهش كه در مجله فيزيولوژي مقايسه اي منتشر شده همچنين نشان مي دهد كه گردن يك مورچه يك بخش حياتي و كليدي براي حفظ تعادل بار است.محققان مي گويند مورچه هاي علف بر، قطعاتي از گياهان را حمل مي كنند كه چند برابر سنگين تر و بزرگتر از جثه خودشان هستند.
اين مورچه ها بارهايي را به لانه هايشان مي برند كه گاهي اوقات بيش از يكصدمتر مسافت را ناچار هستند، با اين كار بپيمايند.
آنها همچنين بزرگترين قطعات را براي حمل كردن، انتخاب مي كنند.محققان دانشگاه كمبريج در انگليس مي گويند: براي حفظ ثبات، مركز تركيبي جاذبه مورچه و بار بايد در بالاي منطقه اي كه پاها را پشتيباني و نگهداري مي كند، باقي بماند.به گزارش بي بي سي، اين محققان متوجه شدند كه مورچه ها بخش هاي طويل تر را در يك زاويه شيب دار تر نسبت به بخش هاي كوتاهتر از همان بار حمل مي كنند.
در واقع مورچه هاي كارگر قطعات را به شكل مختلف نگه نمي دارند، بلكه موقعيت هاي هر قطعه را با حركات بالا و پايين سرهاي خود در محل مفصل گردن تغيير مي دهند؛ بنابراين مي توانند موقعيت يك بار را حتي اگر در حال بالا و يا پايين رفتن از تپه ها و يا حركت روي اشياء باشند، تنظيم كنند.

 



چگونه مي توان درون يك سياهچاله را مشاهده كرد؟

گروهي از دانشمندان اخترفيزيك، فرمول جديدي را طراحي كرده اند كه نشان مي دهد، چگونه مي توان درون سياه چاله ها را مشاهده كرد.
با اين تئوري جديد شايد بتوان به درون يكي از عجيب ترين و ناشناخته ترين نيروهاي قدرتمند در كائنات كه سياه چاله ها هستند، خيره شد.تد جاكوسيان، محقق دانشگاه مريلند و توماس سوتي ريوس ازدانشگاه كمبريج آنچه را كه لازم است، براي مشاهده درون يك سياه چاله در اختيار داشته باشند، مورد آزمايش قرار دادند كه البته فراتر از يك مرز تئوريك موسوم به افق رويداد است.
افق رويداد منطقه اي است كه در آن جاذبه يك سياه چاله بسيار شدت مي يابد، به طوري كه هيچ چيز از چنگال آن قابل گريز نيست.
اين منطقه همچنين ساير فعاليتهاي داخلي سياه چاله را پنهان مي سازد.
محققان معتقدند با برداشتن اين منطقه جنبه هاي جالبي از فيزيك عجيب سياهچاله برملا شده و امكان دستيابي به فيزيك غيرقابل رصد جاذبه كوآنتومي فراهم مي شود.به گزارش شبكه خبري اي بي سي، جاكوبز و دستيارش معتقدند كه افق رويداد در واقع يك سانسور كيهاني براي پديده هاي دروني سياهچاله است.
محققان تصور مي كنند، اگر شما بتوانيد ازسفر به درون منطقه افق رويداد در درون سياهچاله جان سالم به در ببريد، تاثيرات و انفعالات نوري غيرمعمولي را مشاهده خواهيد كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14