(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 9 تير 1389- شماره 19682

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
عوامل تاخير در فرآيند حقوقي عراق (يادداشت روز)
مدير مسئول كيهان در اجتماع مردم قم:
نفوذي ها فقط در پي انفجار و ترور نيستند مأموريت جديد وارونه نمايي است
كيهان و خوانندگان
ژنرال مولن : اسرائيل هم فهميده با ايران نمي توان در افتاد
دليل (گفت و شنود)
ولترنت: پنتاگون از گروه هاي تروريستي در ايران حمايت مي كند
آقاي تاج زاده! ما با خميني و مرجعيت و همت و باكري مشكل داريم (خبر ويژه)
قافيه تنگ آقاي خيالاتي براي عبور از حاكميت (خبر ويژه)
زانوي شلوارتون سابيده نشه يه وقت! (خبر ويژه)
پريشان حالي دولت اوباما به روايت تحليلگر موسسه بروكينگز (خبر ويژه)
رهنمودهاي ديپلمات سابق به آمريكا! (خبر ويژه)
امضاي طومار درهم پيچيده! (خبر ويژه)



عوامل تاخير در فرآيند حقوقي عراق (يادداشت روز)

فرآيند سياسي در عراق دچار نوعي ركود شده و برخلاف آنچه در روند حقوقي ديده شده، تشكيل پارلمان بعد از برگزاري اولين جلسه به تعويق افتاده است قانون اساسي عراق مي گويد حداكثر يك ماه پس از تشكيل اولين جلسه پارلمان جديد بايد روساي قوا و نخست وزير تعيين شوند اينك دو هفته از اولين جلسه پارلمان گذشته است ولي از جلسه دوم خبري نيست بر اين اساس بعضي از چهره هاي سياسي عراق در تفسيري كه چندان با متن قانون اساسي عراق همخوان نيست گفته اند منظور از اولين جلسه پارلمان، اولين جلسه اي است كه در آن شاكله پارلمان - هيئت رئيسه - بسته مي شود. در خصوص روند موجود نكاتي وجود دارد:
1- فراكسيون العراقيه كماكان بر بدست گرفتن پست رياست جمهوري يا نخست وزيري عراق تاكيد دارد و سه كشور عرب همسايه عراق از اين خواسته پشتيباني مي كنند و حال آنكه كردها روي تداوم رياست خود بر قوه مجريه تاكيد دارند محور العراقيه - عربستان و... به خوبي مي دانند كه فروگذاشتن از سهم كردها در يكي از دو پست رياست جمهوري و نخست وزيري روي توافق كردها با شيعيان در پست نخست وزيري اثر مي گذارد و امكان انتخاب نخست وزير از ميان كانديداهاي ليست بزرگتر - ليست مشترك شيعيان - با دشواري جدي مواجه مي كند. هدف نهايي آنان اين است كه فرمول هر عراقي يك راي و اثر گذاري بر ساختار سياسي براساس آراء بيشتر را منتفي كرده و قاعده اكثريت و اقليت را بهم بزنند. اگر اين اتفاق بيفتد ساختار سياسي عراق و قانون اساسي اين كشور به حالت تعليق درمي آيند.
2- تصميم گيري درباره پست هاي مهم - كه شامل حدود 180 پست مي شود - حتما بايد توأم با حفظ حضور همه اقوام در ساختار حقوقي باشد بر اين اساس هر طايفه بايد رضايت و موافقت طايفه ديگر را كسب كند بعنوان مثال كردها و شيعيان اگر رضايت فراكسيون اهل سنت - العراقيه - را بدست نياورند در اداره استان هاي داراي اكثريت سني - الانبار، صلاح الدين و نينوا - دچار مشكل شده و بخش عمده اي از وقت 4 ساله آنان صرف حل مسايل اين طايفه مي شود. از سوي ديگر بعضي از اقدامات در عراق نيازمند تصويب بيش از دو سوم نمايندگان مجلس مي باشد با اين وصف و با اين محدوديت، فراكسيون العراقيه مطالبات خود را بالا برده و امكان حصول توافق را با دشواري مواجه كرده است. رئيس فراكسيون 91 نفره العراقيه در آخرين اظهارنظر اعلام كرد كه هركس نخست وزير شود بايد پست هاي ارشد امنيتي و نظامي را به العراقيه بسپارد و حال آنكه دوام مديريت نخست وزير بر قوه مجريه در عراق مستلزم داشتن اختيار حوزه امنيتي و انتظامي است. امروز امنيت مهمترين نياز عراق و اولين مسئوليت و ماموريت دولت به حساب مي آيد.
3- در درون فراكسيون 159 نفره شيعه كه اينك ذيل عنوان «هم پيماني ملي» مطرح است، روي ساز و كار انتخاب كانديداي نخست وزيري توافق شده است اين ساز و كار مبتني بر انتخاب «يك نفر» از بين كانديداها يا اعضاي فراكسيون ياد شده مي باشد در عين حال در ميان آن ها يك ملجاء مذهبي براي حل نهايي اختلافات پيش بيني شده و دريچه خروج فراكسيون هاي شيعي به سمت ائتلاف هاي ديگر بسته شده است اما در عين حال سه گروه عمده شيعه هركدام از كانديداهاي خود حرف مي زنند و براي به كرسي نشاندن نظر خود نيم نگاهي هم به بيرون دارند اما پرواضح است كه اين موضوع بيش از آنكه از يك وضعيت يا يك واقعيت خارجي خبر دهد، نوعي مانور سياسي براي واداشتن طيف هاي ديگر شيعه به همراهي به حساب مي آيد در عين حال بعضي از طيف هاي شيعه بيش از آنكه روي چه مي خواهند تمركز داشته باشند روي چه نمي خواهند متمركز شده اند. بر اين اساس تداول گروههاي شيعي روي سه كانديدا - مالكي، جعفري و عبدالمهدي - هفته هاست ادامه دارد هرچند به مرور از شانس كانديداي آخر كاسته شده و اينك بحث ها عمدتا روي انتخاب ميان مالكي و جعفري دور مي زند.
4- از نظر حقوقي انتخاب دولت با تاخير مواجه نيست چرا كه هنوز پارلمان شكل نگرفته است تا از دل آن انتخاب رئيس جمهور و نخست وزير بيرون بيايد اما در عين حال فرايند سياسي عراق كه خارج از پارلمان شكل مي گيرد هنوز به نقطه اي نرسيده كه با تشكيل مجلس مسايل حل شود بلكه مي توان گفت دليل عدم تشكيل مجلس وجود بن بست در انتخاب رئيس جمهور و نخست وزير است. بر مبناي آنچه مشاهده مي شود اهل سنت و دو كشور عرب همسايه عراق آرام آرام از تاكيد بر پست رياست جمهوري منصرف شده اند و حالا روي اينكه چه كسي از ميان ائتلاف شيعيان نخست وزير شود تاكيد دارند. دست هاي اداره كننده اين فراكسيون روي نخست وزير فردي تاكيد مي كنند و موافقت خود را مشروط به نخست وزيري او كرده اند كه در ميان 159كرسي شيعيان حداكثر 15 رأي دارد و اين اگر محقق شود به آن معني است كه عملاً انتخاب نخست وزير از ميان كانديداهاي «فراكسيون بزرگتر» منتفي گرديده و ساز و كار هر عراقي يك راي كنار گذاشته شده است و اين دقيقاً به معناي بازگشت به وضعيت طايفه اي و آغاز اما و اگرهايي است كه هر طايفه و مذهب مي تواند مطرح كند و بر آن پاي بفشارد اين در واقع در انتها به معناي فروپاشي نظم جديد و سنت جديد سياسي عراق مي باشد.
5- آمريكايي ها طي دو هفته اخير روي توافق مالكي- علاوي تاكيد دارند و مي گويند تركيب دو فراكسيون كه 180كرسي - بيش از 55 درصد كرسي ها- دولت قانون و العراقيه را در اختيار دارند، مي تواند مديريت عراق را در اختيار بگيرد. در حالي كه اگر اين اتفاق بيفتد از يك سو كردها بطور كامل حذف شده اند و از سوي ديگر شكاف عميقي ميان شيعيان به وجود مي آيد چرا كه در اين فرايند به غير از يك گروه شيعه- حزب الدعوه- بقيه گروهها- شامل مجلس اعلا، گروه صدر، گروه جعفري، گروه چلبي و گروه يعقوبي- حذف شده اند اين شكاف، شريك شيعه ي علاوي را در موضع ضعف قرار داده و به تمكين از خواسته فهرست العراقيه سوق مي دهد در اين صورت واگذاري پست نخست وزيري به مالكي براي فهرست العراقيه نه تنها تلخ نيست بلكه بسيار شيرين هم هست از سوي ديگر چنين تحالفي كه با نارضايتي ساكنان حداقل 10 استان توام باشد، نمي تواند منافع ملي عراقي ها- كه تماميت ارضي عراق كليدي ترين عنصر آن مي باشد- را تأمين كند و اين يعني فراهم شدن بستر براي تداوم حضور نظاميان آمريكايي در عراق. البته نوري المالكي با صراحت چنين ائتلافي را رد كرده و بر ائتلاف با طرف هاي شيعه تأكيد دارد. همين ديروز «حسن السنيد» عضو ائتلاف مالكي با اشاره به ملاقات مالكي با علاوي به «راديوسوا» گفت: «مالكي هرگز معامله اي را با علاوي به ضرر «ائتلاف شيعي هم پيماني ملي» امضا نمي كند.» وي اضافه كرد ما به ساز و كار جديد در خصوص تعيين يك نامزد واحد از هم پيماني ملي دست يافته ايم. مي توان با قاطعيت گفت رهبران ائتلاف هم پيماني ملي به موقعيت خطير خود توجه دارند و لذا طرح آمريكايي ها به نتيجه نمي رسد هر چند واشنگتن براي تحقق آن تلاش گسترده اي را شروع كرده و طي يكي دو روز آينده جو بايدن معاون اول رئيس جمهور آمريكا براي به نتيجه رساندن اين طرح راهي بغداد مي شود.
6- فهرست العراقيه به دروغ وانمود مي كند كه از كانديداتوري عادل عبدالمهدي- كانديداي مجلس اعلا- براي پست نخست وزيري حمايت مي كند ولي اين واقعيت ندارد و فهرست علاوي صرفاً براي خريد زمان- از طريق مانع شدن يا به تاخير انداختن ساز و كار شيعيان در رسيدن به كانديداي واحد- وانمود مي كند كه مشكلي با عادل عبدالمهدي ندارد عادل نيز به خوبي مي داند كه معنا ندارد كه علاوي به كانديدايي از شيعيان تن بدهد كه از پشتيباني متوسط آنان هم بهره مند نيست و از بين 159كرسي فقط 15 كرسي از او حمايت خواهد كرد با اين وصف بازي آمريكايي علاوي در اين خصوص هم قاعدتاً معطوف به نتيجه نخواهد بود.
7- مرجعيت مذهبي عراق با طولاني شدن فرايند انتخاب نخست وزير اعلام كرده است كه اگر طي چند روز آينده تكليف اين موضوع مشخص نشود، براي حل مشكل وارد ميدان خواهد شد از آنجا كه مرجعيت سياسي طبعاً با نگاه به وزن گروههاي مختلف تصميم گيري خواهد كرد، گروه هاي كوچك تر را حول محور گروه بزرگتر سوق مي دهد اين طبعاً با انعطاف بيشتر گروه بزرگتر هم همراه خواهد شد.
سعدالله زارعي

 



مدير مسئول كيهان در اجتماع مردم قم:
نفوذي ها فقط در پي انفجار و ترور نيستند مأموريت جديد وارونه نمايي است

رابطه نسبي برخي از آقازاده ها با پدران شهيد خود كه استوانه هاي انقلاب بوده اند، اگرچه قابل احترام است و پاسداشت اين حريم ضروري است اما، اين فرزندان تنها هنگامي مي توانند از جايگاه پدران بزرگوار خويش در چالش هاي سياسي وام بگيرند كه با آن بزرگواران شهيد رابطه معنوي نيز داشته باشند.
حسين شريعتمداري مدير مسئول روزنامه كيهان كه دوشنبه شب- 7/4/89- در بيست و يكمين نشست از سلسله نشست هاي بصيرت و در جمع مردم قم حضور يافته بود، فتنه 88 را علي رغم تلخي هايي كه داشت، يك موهبت بزرگ الهي و هديه اي گرانقدر به نظام و مردم دانسته و با برشمردن فهرستي از دستاوردهاي آن نتيجه گرفت كه تلخي ها و هزينه پرداخت شده در مقايسه با دستاوردهاي بزرگ اين فتنه، ناچيزتر از آن است كه قابل محاسبه باشد، وي از افشاي چهره خط جديد نفاق، آشنايي نسل هاي سوم و چهارم انقلاب با هويت ديكتاتورمآب دشمنان بيروني، نمايش اقتدار نظام در جبهه جنگ نرم، بازخواني رخدادهاي تلخ صدر اسلام و بصيرت كنوني مردم در مواجهه با آن، اثبات چند باره اين واقعيت كه خامنه اي، خميني ديگر است به عنوان بخشي از دستاوردهاي فتنه 88 ياد كرد و افزود؛ امروزه اگرچه مردم آغاز فتنه در 22 خرداد سال گذشته را با حماسه هاي بي نظير 9 دي و 22 بهمن 88 به پايان بردند و سران فتنه را به گورستان تاريخ كشانده و در قطعه خائنان به خاك سپرده اند، اما بايد هوشيار بود چرا كه دشمن بيدار است و حيله هاي ديگري در آستين دارد.
شريعتمداري در ادامه سخنان خود به فهرستي از ترفندهاي دشمن اشاره كرد و راه كارهاي مأثر براي شناخت اين ترفندها و خنثي كردن آنها را برشمرد. وي درباره چگونگي كشف ستون پنجم دشمن گفت؛ دنباله هاي داخلي دشمن، براي اينكه شناخته نشوند تابلوي خودي دارند ولي در مواضع و عملكرد با دشمنان بيروني همخوان هستند وي گفت؛ با مشاهده اين نشانه ابتدا بايد در هويت اينگونه افراد و جريانات ترديد كرد چرا كه ممكن است دچار خطا و اشتباه شده باشند اما اگر اشتباه مكرر شد، ديگر نام آن خطا نيست بلكه خط است، دقيقاً نظير آنچه در فتنه 88 ديده شد.
مدير مسئول كيهان از ساختار ائتلاف ها نيز به عنوان يكي ديگر از راه كارهاي مأثر براي شناخت دنباله هاي داخلي دشمن ياد كرد و گفت: وقتي چند گروه و جريان سياسي با ديدگاههاي متفاوت و گاه متضاد در يك ائتلاف شركت مي كنند، هدف ائتلاف را بايد در نقطه اي جستجو كرد كه همه آنها در آن مشترك هستند و نمي توان به هدفي كه خود آنان درباره اينگونه ائتلاف ها اعلام مي كنند اعتماد كرد. شريعتمداري در اين باره به ائتلاف نامتجانس در فتنه 88 اشاره كرده و گفت؛ در اين فتنه، گروههايي نظير منافقين، سلطنت طلب ها، بهايي ها، ماركسيست ها، كومه له ، گروهك ريگي، گروههاي مدعي اصلاحات با حمايت آشكار مقامات ارشد آمريكا، اسرائيل و انگليس و سرويس هاي اطلاعاتي آنها كنار يكديگر قرار گرفته و دست به ائتلاف زده بودند. بديهي است در اين حالت نمي توان ادعاي سران فتنه را پذيرفت كه هدف از اين ائتلاف را اصلاح سياست هاي اقتصادي و يا ديپلماسي خارجي دولت تلقي كرد، چرا كه همه گروه هاي ائتلاف كننده در اين نقطه مشترك نيستند برخي از آنها اساساً به اسلام، انقلاب و يا جمهوري اسلامي اعتقادي ندارند، بنابراين از همان ابتدا به آساني قابل درك بود كه هدف نهايي اين ائتلاف، مقابله با اسلام و موجوديت جمهوري اسلامي ايران است. اين نكته اگرچه بعد از چند ماه آشكار شد ولي از ابتدا نيز با توجه به فرمولي كه عرض كردم قابل پيش بيني بود.
شريعتمداري، نقشه راه و توجه به نسخه انقلاب را از جمله راه كارهاي ديگر براي كشف ستون پنجم دشمن دانست و گفت؛ در كلام خدا آمده است كه وقتي به منافقين گفته مي شود چرا در زمين فساد مي كنيد، پاسخ مي دهند، ما اصلاح طلب هستيم! اين آيه شريفه نشان مي دهد خط نفاق اگرچه ادعاي اصلاح طلبي دارد ولي افراد با بصيرت و آشنا به نسخه اسلام، به آساني متوجه مي شوند كه ادعاي آنها با عملكردشان در تضاد است. مدير مسئول كيهان در ادامه سخنان خود به چند نمونه از اينگونه تناقض هاي آشكار در ادعا و عملكرد سران فتنه اشاره كرد.
شريعتمداري از نفوذ پيچيده به عنوان يكي از شگردهاي خطرناك ستون پنجم ياد كرد و گفت؛ نبايد تصور شود نفوذ تنها با هدف انفجار و يا ترور صورت مي پذيرد، بلكه امروزه نفوذي ها اهداف نامحسوس ديگري را دنبال مي كنند كه يكي از مأموريت هاي آنان خط دهي به مسئولان و مهره چيني در اطراف آنهاست. نفوذي ها تصوير وارونه از رخدادها و اطلاعات مخدوش و دستكاري شده به مسئولان ارائه مي دهند و ميان آنان با مردم و يا ساير مسئولان بدبيني ايجاد كرده و ديوارهاي كاذب مي كشند. وي افزود؛ نفوذ ممكن است با چند واسطه صورت پذيرد و حتي ممكن است مهره نزديك به فلان مسئول خبر نداشته باشد كه از كجا خط مي گيرد. مديرمسئول كيهان درباره شناخت نفوذي ها گفت؛ فلان مسئول و يا سازماني كه تحت نفوذ قرار گرفته به تدريج از خط قرمزهاي نظام عبور مي كند و ارزش هاي مورد احترام را ناديده مي گيرد، وي افزود؛ به كارگيري افراد بدسابقه در پوشش جذب، از جمله اقدامات نفوذي ها ست، در اين حالت شخص به اصطلاح جذب شده، افكار و مواضع قبل از جذب خود را دنبال مي كند و از اين طريق قابل شناسايي است. شريعتمداري بعد از برشمردن چند شگرد ديگر و توضيح درباره روش شناسايي اين شگردها به پرسش هاي مطرح شده از سوي حاضران پاسخ داد. وي در پاسخ به سوال يكي از شركت كنندگان گفت؛ مراجع عظام، ستون هاي حوزه و اسلام و محرم راز مردم هستند بنابراين مراجعه به آنان و ارائه اخبار و گزارش هاي دقيق و مستند وظيفه همه مسئولان ذيربط و رسانه هاست.
شريعتمداري در پاسخ به سوالي درباره مواضع فرزندان برخي از شهداي بزرگوار كه استوانه هاي انقلاب بوده اند گفت؛ رابطه نسبي برخي از آقازاده ها با پدران شهيد خود همواره قابل احترام است، اما اين فرزندان تنها هنگامي مي توانند از جايگاه پدران بزرگوار خويش در چالش هاي سياسي وام گرفته و مايه بگذارند كه با آن شهداي بزرگوار رابطه معنوي نيز داشته باشند. مثلاً حضور فرزند فلان شهيد عزيز و نورچشم ملت در ائتلافي كه قاتلان مرحوم پدرش هم در آن حضور دارند چگونه قابل جمع است؟ برخي از اين آقازاده ها بدون در نظر گرفتن رابطه نسبي آنها، افرادي كاملاً معمولي هستند.
مديرمسئول كيهان در پاسخ به پرسشي درباره اظهارات رئيس جمهور درباره طرح حجاب و عفاف گفت؛ اين اظهارنظر را نمي توان مثبت و قابل قبول ارزيابي كرد و اميدواريم ايشان نظر قبلي خود را اصلاح كنند. وي درباره شايعه كناره گيري آقاي هاشمي رفسنجاني از سياست گفت؛ سياست در اسلام عين ديانت است بنابراين هيچكس نمي تواند در هيچ زماني از سياستي كه عين ديانت است خود را بازنشسته كند و افزود؛ به يقين آقاي رفسنجاني از سياست كناره نخواهد گرفت.
مديرمسئول كيهان در پاسخ به سوالي پيرامون برنامه جريان فتنه در انتخابات مجلس و شوراها گفت؛ سران و عوامل اصلي فتنه، مرگ سياسي خود را باور كرده اند و مي دانند كه نمي توانند با تابلوي مشخص وارد انتخابات شوند. آنها تصميم گرفته اند افراد به قول خودشان «سفيد» را كه سابقه شناخته شده اي ندارند با تابلوي جديد به ميدان بفرستند و بايد توجه داشت كه در جريان فتنه 88 ضمن آن كه هويت افراد نامطلوب برملا شد، جمع كثير و افراد متعهد و انقلابي كه تا آن هنگام ناشناخته بودند هم شناخته شدند، بنابراين عقل و احتياط حكم مي كند كه از رويكرد به نامزدهاي ناشناخته اجتناب شود و مردان و زنان آزمون داده مورد توجه قرار گيرند.

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان
¤ملت قهرمان ايران رياست محترم قوه قضائيه را در امر مبارزه عملي با مفاسد اقتصادي هرگز تنها نخواهند گذاشت چرا كه سالهاي مديدي است چشم انتظار اقدام عملي از سوي دستگاه قضا براي مقابله با زراندوزان و حرام خوراني هستند كه چنگ در اموال بيت المال انداخته و با انواع ترفند و قانون گريزي ها زندگي را بر كام مردم تلخ كرده اند.
محمودي
¤شنيدن خبر ضرب و شتم يك زن مسلمان ايراني در سفارت آلمان، آن هم در كشور خودمان، دل هر مسلمان باغيرتي را به درد مي آورد. اين اقدام، باز هم ماهيت فاشيستي و ضدانساني دولت آلمان را مشخص كرد اي كاش مسئولان ديپلماسي كشورمان اين بي حرمتي را بي پاسخ نگذارند.
فولادي
¤از وزارت امور خارجه انتظار مي رود كه به دليل حمايت دولت فرانسه از منافقين، سفير آن دولت فراخوانده شده و مراتب اعتراض كشورمان به وي ابلاغ شود.
محمدي از تهران
¤از هوشياري و روشنگري مدير مسئول روزنامه كيهان در ارتباط با تصويب طرح وقف دانشگاه آزاد يا بهتر بگويم پايمال كردن 250 هزار ميليارد تومان اموال عمومي تشكر مي كنيم.
0636--0911
¤بنده از جمله جمع آوري كنندگان اعانه براي تاسيس دانشگاه آزاد بودم. اما جلسه اخير هيئت موسس، نشان داد كه اين بخش از بيت المال تبديل به ملك شخصي عده اي شده است. دانشگاه آزاد مال مردم است و بايد به بيت المال برگردد.
رضا عزيزي
¤يك خانم مانتويي و غيرچادري هستم. ولي حلال و حرام را متوجه مي شويم و در خانواده رعايت مي كنيم. بطوريكه وقتي همسرم براي پاي درخت خرمالو حياط خانه سهوا مقداري از كود شهرداري كه كنار خيابان ريخته شده بود استفاده كرد از ميوه اين درخت نخورديم. حال چگونه است كه چند نفر ادعا كرده اند اموال دانشگاه آزاد كه متعلق به مردم است به فرزندانشان تعلق دارد؟
احمدي
¤واقعا خنده دار است. وزارت بازرگاني با چاپ آگهي در روزنامه ها اعلام كرده براي تنظيم قيمت بازار گوشت در 3 منطقه بالاي شهر تهران اقدام به توزيع گوشت به قيمت دولتي كرده است. در حالي كه مردم جنوب شهر كه اكثرا از قشر محروم جامعه هستند براي خريد گوشت مشكل دارند. به نظر مي رسد براي مسئولين وزارت بازرگاني شمال و جنوب اقتصادي تهران اشتباه جا افتاده است.
شعباني-كاظمي
¤از دولت محترم تقاضا مي شود كه پاسخ دهد چرا هنوز سود سهام عدالت پرداخت نشده است؟
يك شهروند از اهواز
¤برخي از مسئولان اعلام كردند كه اجاره بها امسال افزايش نمي يابد، اما يكي از اقوام ما به دليل افزايش اجاره، ناچار به تخليه منزل شده و هنوز نتوانسته اند مسكن استيجاري در حد وسعشان پيدا كنند. از كيهان انتظار داريم همان طور كه پي گير مسايل سياسي است، در اين موارد هم حساس بوده و از درد دل مردم بنويسيد.
يك شهروند از تهران
¤از اينكه تمام اتفاقات مجلس را به درستي منعكس مي كنيد بسيار ممنون هستيم. اين كار شما باعث افزايش آگاهي و بصيرت مردم مي شود.
4840--0919
¤در گزارش هاي شبكه پرس تي وي از كشورهاي خارجي، خانم هايي فاقد پوشش مناسب نمايش داده مي شود. با توجه به اين كه اين شبكه منسوب به جمهوري اسلامي ايران است، انتظار مي رود اين موارد نيز در آن رعايت شود.
باغباني
¤در برخي از پروازهاي هواپيمايي، مهمانداران و مسافران حجاب اسلامي را رعايت نمي كنند. خواهشمند است متذكر شويد.
لوايي
¤اجاره بهاي منزل در تهران غوغا مي كند و كمرشكن شده است تو را به خدا بنويسيد بلكه مسئولين امر كاري در اين باره بكنند.
ستاري
¤ از سهامداران شركت صنايع پتروشيمي كرمانشاه هستم. مدت 5 سال از پذيره نويسي اين شركت مي گذرد و چندين كارخانه وابسته به آن نيز به بهره برداري رسيده ولي از پرداخت سود به سهامداران خبري نيست. لطفاً منعكس كنيد تا رسيدگي شود.
نمازي
¤ در شهر تبريز نيروي انتظامي كمترين برخوردي با فروشندگان سي دي هاي غيرمجاز نمي كند تا حدي كه در ميدان ساعت اين شهر كنار خيابان فيلم هاي خلاف آزادانه و به راحتي عرضه ميشود.
4969---0925
¤ چرا در دستگاهها و ادارات اين همه نيرو را تعديل مي كنند و به بي كاري جامعه دامن مي زنند. از همه مسئولين عاجزانه تقاضا داريم به فكر بي كاري جوانان و پيامدهاي سوء آن باشند.
0110---0937
¤ مديران نظام فكري براي فرزندان بي كار بازنشستگان كه هيچ درآمد ديگري جز حقوق بازنشستگي ندارند بكنند و آنها را از خجالت و شرمندگي زن و بچه نجات بدهند.
8252---0911
¤ روزنامه ها در مورخ سوم تيرماه امسال خبر پرداخت وام 7 و 14 ميليوني به آزادگان، خانواده جانبازان و شهداء را چاپ كرده بودند. وقتي مراجعه كرديم از اساس منكر قضيه شدند.
رزاقي
¤ با تخصيص اعتبارات به مناطق محروم و با استفاده از طرح زودبازده دولت از تسهيلات بانكي بهره مند شدم و مبادرت به ساخت يك دستگاه شناور صيادي كردم كه در اوايل بهره برداري توسط دزدان سوماليايي ربوده شد و در نهايت از بين رفت. حال عرضم اين است كه شركت بيمه، خسارت وارده را نمي پردازد. از مقامات مسئول تقاضاي مساعدت دارم.
7140---0915
¤ چگونه است كه سريال هاي پخش شده از تلويزيون بلافاصله توسط سروش CD تهيه و در اختيار علاقمندان قرار مي گيرد ولي درخصوص برنامه هاي آموزنده و آگاهي بخش مثل برنامه پلي به گذشته يا طلوع ماه كوتاهي ميشود.
احمدي از اصفهان
¤ دريافت وام براي تعويض خودروهاي فرسوده داراي دشواري هاي فراواني است. اين روند فقط سبب مي شود كه مردم خودروهاي خود را از دست بدهند.
يك هموطن
¤ بعد از سه سال، گذرم به شهرستان اصفهان افتاد. تحول در ساختار عمراني اين شهر تعجب بنده و همراهان را برانگيخت كه جاي تقدير دارد. اما اي كاش ساير شهرهاي بزرگ، به خصوص تهران نيز با همين سرعت رو به توسعه مي رفتند.
مشكيني
¤ يكي از قطارهاي مترو در خط حرم مطهر-تجريش فاقد تهويه هوا است. اين مشكل در فصل گرما، موجب سلب آسايش مسافران مي شود. از مسئولان متروي تهران تقاضاي رفع اين نقص مي شود.
يك شهروند
¤ حال كه راهنمايي و رانندگي تغييراتي را در جرائم تخلفات رانندگي ايجاد كرد، چه خوب است كه نسبت به قوانين تردد وسايل نقليه سنگين و سواري در جاده ها نيز اقدام شود؛ به خصوص در جاده هاي دو طرفه كه خطر مرگ وجود دارد.
علي بيگي از گنبد كاووس

¤ چرا در روزنامه صفحه اي به نام «طنز» اختصاص نمي دهيد؟
0417--0918
¤ با شروع فعاليت دانشگاه آزاد آقاي هاشمي در يكي از خطبه هاي نمازجمعه از مردم خواست كمك هاي خود را به حساب اين دانشگاه پرداخت كنند و بنده حقوق يك ماه معلمي خودم را به حساب دانشگاه آزاد ريختم.حال چگونه بدون رضايت امثال بنده اموال اين دانشگاه را كه به مردم تعلق دارد وقف كرده اند.
يك فرهنگي
¤ دو سال پيش شخصي مبالغ ميلياردي از چند هزار طلبه كلاهبرداري كرد. بعد از مدتي تحت فشار افكار عمومي دستگير شد ولي تاكنون هيچكدام به حق خود نرسيده ايم. دادگاه هم جواب درستي نمي دهد.
6095--0936
¤ برادرم در حين خدمت سربازي در سال 79 دچار سانحه اي شد و پس از مراجعه پي درپي به كميسيون هاي مختلف در سال هاي گذشته بالاخره راي از كارافتادگي 28 درصد او تصويب شد. اما تاخير 10 ساله در صدور اين حكم، خسارات بسياري را به برادرم وارد كرد كه از مسئولان مربوطه تقاضاي رسيدگي مي شود.
رحمت آقايي از قم
¤ شايسته است كيهان به ابعاد زندگي خانوادگي خبيث و معدوم ريگي بپردازد تا درس عبرت براي جوانان باشد.
2398--0913
¤ قرار است تعدادي از كارمندان حق التدريسي آموزش و پرورش استخدام شوند. چرا اين برنامه براي همه اين گروه از كارمندان آموزش و پرورش اجرا نمي شود؟
فريده خامسي از تهران
¤ پيشنهاد مي شود براي تسهيل امر ازدواج جوانان، در هر شهرستان ها، مراكزي براي برگزاري جشن عروسي با بهره گيري از هنرمندان مستعد ايجاد كنند.
اعلايي از رشت
¤ چه خوب است كه براي رفع مشكل بدحجابي، ستاد امر به معروف و نهي از منكر، به برخي از فعالان مساجد كه توان برقراري ارتباط با لحني مودبانه و محترمانه دارند كارت صادر كند تا اين افراد وارد ميدان شوند. واقعيت اين است كه با برخورد درست و ناصحانه مي توان بسياري از مشكلات فرهنگي از جمله بدحجابي را حل كرد.
عليمرداني
¤ دختر بنده با نمرات خوب دوره دبيرستان را در مدرسه... گذراند. امسال كه قصد ثبت نام او را در مقطع پيش دانشگاهي داريم، مديريت اين دبيرستان اعلام كرده كه با توجه به برنامه دولت براي حذف مقطع پيش دانشگاهي اين مركز به صورت غيرانتفاعي آن دوره را برگزار مي كند كه 5/2ميليون تومان شهريه اش مي شود. اما پرداخت اين مبلغ براي كارمندان غيرممكن است.
خانم كاظمي از تهرانسر
¤ سازمان مسكن و شهرسازي همدان هنوز نقشه شهر جديد برزور را تصويب نكرده و افرادي كه قصد سكونت در آن شهر را دارند، بلاتكليف مانده اند. لطفاً رسيدگي شود.
سلگي
¤ از روزنامه محترم كيهان دو خواهش دارم. اول اين كه لطفاً به جاي عنوان دولت اصلاحات از تعبير دولت خاتمي ياد كنيد. دوم اين كه اسامي دولتمردان خاتمي كه اكنون به كشورهاي غربي پناهنده شده اند را چاپ كنيد.
امير فرجي از تهران
¤ بعضاً در خبرها مي خوانيم كه يك مجرم براي بار هجدهم روانه زندان شده است. اما سؤال اين است كه فردي كه اين اندازه زنداني شده، اصلاح پذير است؟ اميد است قوه قضائيه فكري به حال اين مسئله نمايد.
سراني از تهران
¤ دولت از نتايج تصميمات خود در خصوص رعايت حريم ساحل دريا بويژه 25كيلومتر بعد از نوشهر به سمت سيسنگان و علت عدم اجراء اين مصوبات به مردم گزارش بدهد كه مقصر كيست و چرا برخوردي با متخلفان صورت نمي گيرد.
1584--0912
¤ بدحجابي هاي امسال تا اندازه اي ادامه فتنه سبز است وظيفه انقلابي و شرعي تمام دستگاه ها و مطبوعات بويژه روزنامه كيهان است كه در رابطه با موضوع بدحجابي هاي سازمان دهي شده ساكت نباشند و به رسالت خود عمل نمايند.
9283--0915
¤ از مسئولين دستگاه قضا كه نماد اخلاق حق هستند مي خواهم مانع از تضييع حقوق كاركنان زحمت كش قراردادي دستگاه خود شوند. در حال حاضر از چندين برابر ظرفيت اين نيروها استفاده مي شود ولي دريافتي آنها از يك پانزدهم همكاران قضايي كمتر است.
5760--0911
¤ تا وقتي وضع فيلم هاي در حال اكران در سينماهاي كشور وضع اسف باري است كه مشاهده مي كنيم چگونه انتظار داريم كه وضع حجاب و عفاف در جامعه خوب بشود؟
3505--0918
¤ از چاپ سري مقالات «عدالت در گرداب» در صفحه پاورقي كيهان سپاسگزاريم. قابل توجه معاندين داخلي نظام كه تاريخ صدر اسلام در حال تكرار است. بايد مواضع انحرافي خويش را اصلاح كرده و به آغوش اسلام و ملت برگردند.
8616--0919
¤ اگر صدا و سيما به همين اندازه كه قضاياي تيم هاي فوتبال در جام جهاني را ريشه يابي مي كند به ريشه يابي معضلات و مسائل اساسي كشور مي پرداخت امروز خيلي از مشكلات فعلي را نداشتيم.
2519--0937
¤ سريال «در چشم باد» غرور و غيرت ديني و ايراني را دوباره زنده كرد. به همه دست اندركاران و تهيه كنندگان اين برنامه تلويزيوني موفق تبريك و دست مريزاد مي گويم.
2749--0936
¤ با توجه به هوش و ذكاوتي كه از رئيس جمهور محترم در مديريت كشور و پيگيري حقوق ملت در صحنه هاي بين المللي سراغ داريم معلوم نيست چرا در مسائل فرهنگي جامعه از مشاوران مسامحه كار استفاده مي كنند و باعث مشكلات مي شوند.
4821--0917
¤ از شهردار تهران مي خواهيم يا فكر اساسي براي حل دود و آلودگي داخل تونل توحيد بكند يا لااقل تابلوهاي ممنوع بودن سرعت بالاي 60 كيلومتر را جمع آوري نمايد چرا كه وضعيت فعلي كشنده است.
8455--0912
¤ به كساني كه علي رغم داشتن مسئوليت اجرايي درقضيه طرح حجاب و عفاف در جامعه ديدگاه ليبرال دارند نگاهي به قانون مجازات اسلامي ماده 638 و تبصره آن بيندازند و متوجه بشوند كه حركت هنجارشكنانه خانم هاي بدحجاب مصداق جرم و مشمول تعزير است.
4338--0918
¤ وقتي خبر تصويب وقف دانشگاه آزاد توسط نمايندگان مجلس را از صدا و سيما شنيدم سخت متأسف شدم. اميدوارم شوراي نگهبان با اين مصوبه مجلس به دليل مغايرت با قوانين شرع و قانون اساسي مخالفت كند و در كوتاه كردن دست باند قدرت و ثروت كوتاه نيايد.
6525--0916
¤ وقتي سالها قبل در نمازجمعه تهران اعلام شد كه مردم براي پا گرفتن دانشگاه آزاد كمك كنند به اتفاق هفت نفر از اعضاء خانواده مبلغي را كمك كرديم. در حال حاضر به سهم خود راضي نيستم كه اين كمك ها وقف بشود و اختيار آن در دست يك عده تحت عنوان هيئت امناء قرار گيرد.
9654--0937

 



رئيس ستاد ارتش آمريكا در بازگشت از فلسطين اشغالي
ژنرال مولن : اسرائيل هم فهميده با ايران نمي توان در افتاد

سرويس سياسي -
رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا تاكيد كرد كه اسرائيل هم ديگر فهميده است، حمله به ايران ضمن بي تاثير بودن، وضعيت منطقه را به شدت به هم مي ريزد.
به گزارش خبرگزاري آسوشتيدپرس، «مايكل مولن» در نشست امنيتي «اسپن» كه در موسسه اسپن در واشنگتن برگزار شد، اعلام كرد كه معتقد است ايران حتي با وجود افزايش تحريم ها عليه اين كشور نيز تلاش براي دستيابي به اهداف هسته اي خود را همچنان ادامه خواهد داد و حتي اين تحريم ها نيز نخواهد توانست ايران را از پيگيري برنامه هسته اي باز دارد.
رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا در اين نشست در حالي كه سعي داشت برنامه هسته اي كاملا صلح آميز ايران را تسليحاتي جلوه دهد، مدعي شد: دستيابي به تسليحات هسته اي براي ايران بسيار خطرناك است و هيچ دليلي وجود ندارد كه به تضمين هاي ايران در خصوص اينكه در حال پيگيري برنامه هسته اي صلح آميز است، اعتماد كنيم.
اين در شرايطي است كه آژانس بين المللي انرژي اتمي در گزارش هاي خود مكررا بر صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران و تطابق كامل آن با توافقات بين المللي تاكيد كرده است.
مولن ادامه داد: به هر حال اقدام نظامي عليه ايران كاملا تخريب كننده خواهد بود و من معتقدم كه اسرائيل به عنوان متحد آمريكا متوجه اين موضوع است.
بنا بر اين گزارش، مولن اين اظهارات را در پاسخ به سوالي كه در رابطه با ارزيابي وي از ادعاهاي «لئون پانتا» رئيس سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) درباره برنامه هسته اي ايران پرسيده شده بود، مطرح كرد.
وي همچنين به تازگي از سفر اخير خود به چند كشور از جمله افغانستان، پاكستان و سرزمين هاي اشغالي بازگشته است. رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا در تل آويو با «گابي اشكنازي» همتاي صهيونيست خود ديدار و در رابطه با برنامه هسته اي ايران با وي بحث و گفت وگو كرد. وي در رابطه با اين سوال كه آيا رژيم صهيونيستي به آمريكا فرصت خواهد داد تا شاهد نتيجه سياست هاي كنوني آمريكا در قبال ايران باشد يا خير، گفت: معتقدم كه آمريكا و اسرائيل در سياست هاي كنوني خود در قبال ايران همسو هستند.
به گزارش راديو رژيم صهيونيستي مولن اعلام كرد كه براي مقابله با برنامه هسته اي ايران، ايده و راهكار حمله نظامي به [تاسيسات هسته اي] اين كشور موثر و عملي نيست.
وي تصريح كرد كه اسرائيل هم ديگر دريافته است، حمله به ايران وضعيت منطقه را به شدت بر هم مي ريزد و نمي توان با اين روش با ايران برخورد كرد.
اين در حالي است كه لئون پاشا رئيس پليس سازمان سيا هم روز دوشنبه تاكيد كرده بود هيچ نوعي از تحريم قادر به متوقف كردن اراده ايران نخواهد بود.
 



دليل (گفت و شنود)

گفت: راديو زمانه ارگان مشترك آمريكا و دولت هلند براي حمايت از فتنه گران، سران فتنه را «رهبران اجباري» و بي خاصيت ناميد.
گفتم: اين كه از اول هم معلوم بود، چرا حالا كه فتنه با شكست و رسوايي روبرو شده است، اعتراف مي كنند؟!
گفت: اين راديو طي تحليلي اعلام كرد سران فتنه فقط بلدند در عالم خيال خودشان را مبارز و رهبر جنبش معرفي كنند.
گفتم: اين هم كه از اول معلوم بود، مگر نام نقاشي هاي مهندس موسوي را نديده بودند؟ طرح خيال، نواي خيال، آواي خيال، تصوير خيال، سايه خيال، تنديس خيال، آينه خيال و خيال و خيال و خيال...
گفت: اين راديو مي گويد؛ غرب با اين تصور كه موسوي و خاتمي و كروبي توان اداره جنبش را دارند از آنها حمايت كرده است.
گفتم: پس موسوي و كروبي و خاتمي چه بگويند؟!... زن و شوهري با هم دعوا مي كردند. شوهر به همسرش گفت؛ من فقط به خاطر اين كه بابات پولدار بود با تو ازدواج كردم و همسرش در پاسخ گفت؛ بازم تو كه يك دليلي داشتي؟ من بدبخت چي؟!

 



ولترنت: پنتاگون از گروه هاي تروريستي در ايران حمايت مي كند

ولترنت در گزارشي تحليلي فاش كرد كه پنتاگون به شكل مستقيم و غيرمستقيم از گروه هاي تروريستي در ايران حمايت مي كند.
«مانيلو دينوچي» دانشمند و نويسنده حوزه جغرافياي سياسي طي مقاله اي كه پايگاه خبري-تحليلي ولترنت آن را منتشر كرد نوشت: جنگ هايي كه در جهان وجود دارد، خيلي بيشتر از آن چيزي است كه ديده مي شود. زيرا علاوه بر عمليات هاي نظامي آمريكا در عراق و افغانستان، پنتاگون جنگ هاي پنهاني را عليه ايران به عنوان يكي از اهداف اصلي واشنگتن، برانگيخته است.
براساس اين گزارش، فعاليت هاي پنتاگون عليه ايران با همكاري «فرماندهي عمليات هاي ويژه ايالات متحده» و با حضور حدود 57هزار متخصص از چهار شاخه نظامي نيروي زميني، دريايي، نيروي هوايي و نيروي تكاوران دريايي انجام مي شود.
اين گزارش اضافه مي كند: گروههاي معاند ايراني، به ويژه در منطقه جنوب شرقي اين كشور، مستقيم يا غيرمستقيم از سوي فرماندهي عمليات هاي ويژه ايالات متحده حمايت مي شوند. اين در حالي است كه حتي برخي از اين گروه ها در ليست سازمان هاي تروريستي آمريكا نيز قرار دارند.
به علاوه همانطور كه روزنامه «واشنگتن پست» گزارش داده است، نيروهاي عمليات ويژه آمريكا هم اكنون در 75 كشور مستقر شده اند، اين در حالي است كه اين ميزان در سال گذشته ميلادي 60 كشور بوده است.
دينوچي مي افزايد: اين افزايش نشانگر اين حقيقت است كه فرماندهان عمليات هاي ويژه آمريكا در دولت اوباما حضور منظم تر و بيشتري نسبت به دولت بوش دارند.
اين گزارش حاكيست، عمليات هاي ويژه آمريكا كه بطور رسمي 10 ميليارد دلار هزينه در بردارند، اساساً بر خاورميانه، آسياي مركزي و آفريقاي شرقي متمركز شده اند.
اگرچه طرح هايي براي انجام حملات تهاجمي و يا انتقام جويانه در نقاط بيشماري از دنيا اجرا مي شود اما مزيت استفاده از نيروهاي سري براي انجام چنين عمليات هايي اين است كه آن ها نيازي به دريافت تائيد كنگره ندارند و مي توانند در خفا وظايف خود را انجام دهند.
در همين رابطه «يونايتدپرس» به نقل از مقامات دولت آمريكا مي نويسد كه در صورتي كه مسئله برنامه هسته اي ايران به چالش كشيده شود، چنين عمليات هايي مي تواند راه را براي انجام حملات نظامي عليه ايران هموار كند. اين گزارش مي افزايد: در حوزه نبرد غيرمتعارف، فرماندهي عمليات هاي ويژه ايالات متحده شركت هاي نظامي خصوصي همچون «زي سرويس» (همان بلك واتر سابق كه به خاطر فعاليت هايش در عراق بدنام شده بود) را در عمليات هاي ويژه مختلفي از جمله كسب اطلاعات از ايران، به كار مي گيرد.

 



آقاي تاج زاده! ما با خميني و مرجعيت و همت و باكري مشكل داريم (خبر ويژه)

يك سايت حامي آشوب و براندازي در واكنش به نامه عضو دوزيست حزب مشاركت و سازمان مجاهدين (انقلاب) تاكيد كرد او براي توبه حقيقي! بايد مواضع صريح تري عليه امام و فقه اسلامي اتخاذ كند.
به دنبال انتشار نامه مزورانه اي از سوي تاج زاده كه در آن با وجود تظاهر به طرفداري از امام، با رويكرد ارتداد سياسي مواضع صريح امام خميني در قبال گروهك نهضت آزادي، سيدكاظم شريعتمداري و... زير سوال برده شده بود، سايت «تحول سبز» نوشت: دلاور سبز، آقاي تاج زاده، نوشتار سنت شكنانه شما را ارج مي نهيم و لابد برخي دوستانتان آشفته شده و بر شما شوريده اند كه «چرا اين در گشودي كه دروازه براندازي» ]اما[ چه فرق ميان رهبر دوم و اول. مگر برخورد با آيت الله شريعتمداري و بازرگان و اشغال سفارت آمريكا كه از آن عذرخواهيد جز به اشارت خميني بود؟ مگر درباره جنگ ]با صدام[ نگفت حتي براي يك لحظه هم نادم و پشيمان نيستم؟ مگر او حكم قتل سلمان رشدي را نداد؟ نمي توان سبز بود و منتظري را ستود اما چشم بر اين واقعيت بست كه خميني او را ساده لوح خواند و بركنار كرد. خميني بود كه مجاهدين خلق ]منافقين[ را چون به قانون اساسي رأي نداده بودند، از ورود به انتخابات رياست جمهوري منع كرد ... ما به شما و امثال خاتمي فرصت داديم و او ضعيف عمل كرد. او ما را در 16 آذر افراطي خواند و به تازگي يخش آب شده است.
اين سايت ضدانقلابي اضافه كرد: برادر دليرم ]![ نوشته اي كه علما و مراجع منتقد وضع موجودند. تو را به خدا ما را پي نخود سياه نفرست!... ما براي خلع سلاح بسيجي ها در خيابان فرياد مي زديم «بسيجي واقعي همت بود و باكري» اما اين پتك همواره بر سرمان بود كه آيا به راستي آنها بسيجيان واقعي بودند؟ وقتي به قول كيهان در وصيت نامه 80درصد شهدا تاكيد بر حجاب زنان و پيروي از رهبر را مي خوانيم، انتظار داري از باكري و همت، كاوه و رستم بسازيم؟ كم بودند بسيجياني كه ما را ارشاد مي كردند و در جبهه شهيد شدند؟ من برخلاف شما معتقدم آنچه امروز در جريان است، لب لباب فقه و ولايت فقيه و اسلام ناب اسلام است. اين ذات اسلام فقاهتي است. عملكرد حكومت عين اسلام فقاهتي و واجب است. فقه واقعاً همين است.

 



قافيه تنگ آقاي خيالاتي براي عبور از حاكميت (خبر ويژه)

راديو زمانه- ارگان ضدانقلابي دولت هلند- سران فتنه سبز را «رهبران اجباري» كه داراي تناقضات متعدد هستند و به جاي الگوي مبارزه سياسي، شعر مي خوانند معرفي كرد.
اين راديو از قول يكي از عناصر فراري (كوروش-ع) تصريح كرد: ما دچار بن بست شده ايم و سران جنبش سبز، آن را دچار تنش هاي ترمزدهنده كرده اند. من آنها را رهبران اجباري مي گويم چون هيچ جايگزيني وجود نداشت و تبديل به رهبران نمادين شدند. آنها سوار جنبش شدند تا با فشار سياسي به جناح حاكم، آن را وادار به عقب نشيني كنند. آنها در تناقض با ساختارشكني جنبش بودند و نوعي كندي و محافظه كاري داشتند بنابراين در رخدادهاي 13آبان، 16آذر و روز قدس نتوانستند از بالا خط بدهند.
اين ضدانقلاب خارج نشين دعوت به راهپيمايي و سپس لغو آن را تناقض بسيار آشكار توصيف كرد و گفت اگر علت لغو راهپيمايي احتمال سركوب بود، خب فعالان نيز اين سؤال مشخص را عنوان كرده اند كه آيا در طول يك سال گذشته چيز ديگري بود و در 22خرداد رفتار متفاوتي بود؟
وي همچنين اظهار داشت: مسئله سياسي را با ارجاع هنرمندانه و اديبانه و راهكارهاي عرفاني نمي توان حل كرد. به همين دليل جنبش دچار رهبري اي شده كه خود آن دچار مسئله است. آقاي موسوي در صحبت هاي خود از مرحله دوم و سوم سخن مي گويد يعني گويا جنبش به ثمر رسيده و حالا ما دنبال تصوير ايده آل هستيم. چيزي كه غايب است راهكار مشخص است براي اينكه چگونه از مرحله اول رد شويم و از سد حاكميت بگذريم. آقاي موسوي از ويدئوكليپ هاي زيبا و عكس و پوسترهاي جالب سخن مي گويد. آيا با شعر مي توان با سازماندهي قوي حاكميت تقابل كرد؟ به اين ترتيب آيا جز عقب نشيني پياپي كه در حال حاضر نصيب مان شده، چاره ديگري داريم؟
اين عضو اپوزيسيون «لنگش كن!» اضافه كرد: اين يك نبرد سياسي است و بايد استراتژي و براي استراتژي تاكتيك داشت. شما نمي توانيد با يك سري اشعار شفيعي كدكني و جملات زيبا، جنبشي را پيش ببريد. ايشان مي خواهد در يك حالت كاملا دوگانه از يك طرف نقش مهمي داشته باشد و از طرف ديگر خطرات و آن مسئوليت جدي را كه چنين جايگاهي ايجاب مي كند، برعهده نگيرد. اين تناقض سبب قفل شدن وضعيت است. ايشان يا صادقانه بيايد و مسائل را بگويد و بهاي آن را بپردازد يا كنار بكشد. راه ديگر اين است كه جايگزيني براي اين مديريت به وجود بيايد.
انتقادهاي جديد از درماندگي سران فتنه در حالي است كه موسوي چند ماه پيش مدعي شده بود ما دو نوع نقاشي داريم و جنبش سبز از نوع همان نقاشي هاي غيرقابل پيش بيني روي بوم است كه پس از كشيدن معلوم مي شود چي از آب درمي آيد.
چند ماه پيش رسانه ها اعلام كردند برخي نقاشي هاي درهم و برهم كشيده شده توسط موسوي، با نام هايي چون نقش خيال، طرح خيال، نواي خيال، سايه خيال، تصوير خيال، تنديس خيال، آواي خيال، آينه خيال و... نامگذاري شده اند.


 



زانوي شلوارتون سابيده نشه يه وقت! (خبر ويژه)

«دوستان ما به كدام سمت در حركتيم؟ سكوت در خيابان كم بود، سكوت در اينترنت هم حاكم شد. الان امثال شريعتمداري چه مي گويند؟ لابد مي گويند جنبش سبز در فضاي مجازي هم منكوب شد».
سايت صهيونيستي بالاترين كه به ويژه طي 6 ماهه گذشته وضعيت رقت باري را در زمينه دميدن در حباب جنبش سبز و توهم آشوب خياباني سپري مي كند، ضمن درج مطلب فوق نوشت: نه دوستان، 18 تير نزديك است. اين موضوع بايد داغ باشد. يادتان باشد، 22 خرداد هم ما پيروز شديم.
اين در حالي است كه سايت مذكور در مطلب ديگري اذعان كرد: صبر و استقامت راهكاري است كه حاميان حكومت به خوبي در حال انجام آن هستند در حالي كه همت و كوشش ما در حال كوشش است و اين زنگ خطري براي ماست.
«بالاترين» چندي پيش تصريح كرده بود حاميان مجازي جنبش سبز، دچار Overdose (مسموميت منتهي به مرگ ناشي از زيادروي در مصرف غيرمجاز دارو) شده و همه چيز را توأم با توهم مي بينند. با اين اوصاف، شنيدن صداي زنگ خطر از سوي متوليان رسانه اي جرياني مرده، حكايت همان كسي است كه از طبقه صدم يك آسمان خراش سقوط كرده بود و در طبقه هفتادم مي گفت خدارو شكر طوريم نشده اما نكنه وقتي خوردم زمين، زانوي شلوارم سابيده بشه و چاك برداره!

 



پريشان حالي دولت اوباما به روايت تحليلگر موسسه بروكينگز (خبر ويژه)

ارگان رسمي دولت آمريكا از بي آيندگي سياست هاي كاخ سفيد در برابر ايران خبر داد.
صداي آمريكا از قول يك كارشناس و تحليلگر ارشد موسسه تحقيقاتي بروكينگز گفت: استراتژي اوباما در قبال ايران تعريفي ندارد چون گزينه هاي خوبي وجود ندارد و او مجبور به انتخاب ميان گزينه هاي بد و بدتر است.
مايكل اوهنلن در پاسخ اين پرسش كه «منتقدان مي گويند تغييرات اساسي در سياست خارجي ايران نه در نتيجه فشار خارجي و تحريم اقتصادي بلكه بر اثر تغييرات سياسي در داخل كشور رخ مي دهد، نظر شما چيست؟»، سياست تقويت اصلاح طلبان در ايران را تاييد كرد اما اظهار داشت: من با اين نظر موافقم كه ايران بايد تصميمش را بگيرد و از همين رو سياست داخلي اين كشور در اين زمينه حالت تعيين كننده خواهد داشت اما اينجا اين پرسش پيش مي آيد كه چگونه مي خواهيد بر بازيگران گوناگون عرصه سياسي داخلي ايران اثر بگذاريد و بتوانيد از آن راه به تقويت نقش و سياست بازيگراني بپردازيد كه ميانه رو يا اصلاح طلب اند و در عوض، تندروها را تضعيف كنيد؟
وي درباره آينده جريان سبز گفت: اين نگراني وجود دارد كه اقدام حكومت ايران در سركوب اين جريان و تضعيف آن، به طرز نماياني كارآمد بوده است و آنها توانسته اند توان سازماندهي اپوزيسيون را بگيرند. من به تغيير اوضاع در كوتاه مدت يا حتي ميان مدت خوش بين و اميدوار نيستم اما نمي دانم جز آرزوي روي كار آمدن اصلاح طلبان يا دست كم شنيده شدن صدايشان در سياست دولت چه مي توانيم بكنيم.
وي جريان اپوزيسيون را بديل حمله نظامي معرفي كرد و گفت: من با حمله نظامي و استفاده از نيروي نظامي عليه برنامه هسته اي ايران مخالفم. دليل عمده اش اين است كه ما نمي توانيم اين كار را به خوبي انجام بدهيم. چنان حمله اي كارآمد نخواهد بود اما دليل ديگرش هم اين است كه چنان حمله اي موقعيت اصلاح طلبان را تضعيف مي كند و تندروها دست بالا را پيدا مي كنند. اكنون شايد چنان نظريه اي نادرست باشد. بايد ارزيابي دوباره اي از آن به عمل آيد. اما نظر من اين است كه با اعمال فشار بر اقتصاد ايران به عنوان واكنشي به تندروها و سياست افراط گرايانه دولت، شايد بتوانيم به تدريج و با گذشت زمان موقعيت اصلاح طلبان را تقويت كنيم.
كارشناس ارشد امنيت ملي سياست خارجي در موسسه بروكينگز در عين حال در ارزيابي سياست هاي دولت اوباما گفت: به نظر من چندان بد نيست اما تعريفي هم ندارد. منظورم اين است كه گزينه هاي خوبي وجود ندارد. و گاه در چنان موقعيتي در ميان يك رشته گزينه هاي بد دست به انتخاب مي زنيد و تلاش داريد آنچه را كمتر بد است برگزينيد. به نظر من تلاش اوليه دولت اوباما در سال گذشته در تعامل با ايران، سپس واكنش خشن تر آمريكا به سياست هسته اي ايران با اقدام هايي جدي تر، همه رشته پيامدهاي تلاش هاي دولت اوباما بوده است. به صراحت بگويم كه نمي دانم دولت بيش از اين چه مي توانسته است بكند. با سياست متفاوت تندروانه تر هم از جمله با حمله نظامي مخالفم. مي بينيد كه چشم انداز چندان خوب نيست ايران به شكل اساسي سرنوشت هسته اي را در كنترل خود دارد و همچنان يك كشور مسئله دار باقي مانده است. من نمي دانم به واقع چه بايد مي كرديم كه موثرتر از اين باشد.
اظهارات اين تحليلگر آمريكايي در حالي است كه به تازگي رئيس سازمان سيا و رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا اعلام كردند تحريم هاي اقتصادي قادر به مهار ايران نيستند.

 



رهنمودهاي ديپلمات سابق به آمريكا! (خبر ويژه)

به نوشته روزنامه وال استريت ژورنال، حسين موسويان كه ظاهراً در دانشگاه پرينستون مشغول به تدريس است، پنجره اي از اطلاعات را به سوي آمريكايي ها گشوده است.
اين روزنامه آمريكايي روز گذشته طي گزارشي مفصل به فعاليت هاي موسويان در آمريكا پرداخت و او را پنجره اي باز به سوي اطلاعات درباره ايران توصيف كرد.
جي سولومان در اين باره مي نويسد؛ «حسين موسويان ديپلمات اسبق و مذاكره كننده هسته اي ايراني كه به آمريكا رفته كمتر از يكسال است كه در دانشگاه پرينستون مشغول به كار و همچنين نوشتن مقالات سياسي اجتماعي در رابطه با ايران شده است. ديپلمات ايراني در آمريكا پنجره اي از اطلاعات درباره تهران گشوده است.»
نويسنده وال استريت ژورنال كه براي تهيه گزارش خود به محل زندگي موسويان رفته در تشريح اين پنجره باز مي افزايد؛ «مقامات آمريكايي و اروپايي موسويان را به طرزي ويژه با اهميت تلقي مي كنند زيرا وي بيش از دو دهه روي موضوعات مرتبط با سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران كار كرده است، اين موضوعات شامل مسائلي از قبيل كمك موسويان به آزادي گروگان هايي كه گروه شبه نظامي حزب الله در اسارت داشت و همچنين همكاري با غرب براي استقرار دولتي جديد در افغانستان در پي سرنگوني گروه طالبان بوده است.
موسويان ضمناً نقشي كليدي در تيم مذاكره كننده درباره برنامه هسته اي ايران در سال 2003 ميلادي داشت كه توافق كرده بود تهران غني سازي اورانيوم را در تأسيسات هسته اي اش به حال تعليق درآورد.وي در سال 2007 ميلادي به مدتي كوتاه در ايران به دليل اتهامات جاسوسي زنداني شد، تهران همچنين موسويان را از تصدي هرگونه مقام ديپلماتيك منع كرده است در ماه سپتامبر سال گذشته ميلادي موسويان پنجاه و سه ساله تحت عنوان هيئت علمي مدعو پا به دانشكده امور عمومي و بين الملل وودرو ويلسون در دانشگاه پرينستون گذارد از آن زمان تاكنون وي مقالاتي در رابطه با سياست هسته اي تهران و همچنين مناسبات ميان آمريكا و ايران نوشته است اين در حالي است كه نه دانشگاه پرينستون و نه دولت اوباما تا اين لحظه هيچ اظهارنظري در رابطه با اقامت اين ديپلمات سابق ايراني در آمريكا نكرده اند.»
نويسنده اين مقاله اضافه مي كند، يكي از مقامات اروپايي كه با موسويان در تهران ديدار و گفتگو كرده بود گفت موسويان يكي از به مراتب بهترين ديپلمات هاي ايراني بوده كه به دنبال سوق دادن كشورش به سوي جهتي صحيح بوده است! البته چند خط بعد كاملاً منظور وي از «بهترين ديپلمات» و «جهت صحيح» مشخص مي شود؛ «همين مقام اروپايي درباره موسويان افزود وي به بخشي از رژيم تعلق داشت كه خواهان باز شدن سياسي ايران بود تصميم تهران در سال 2003 ميلادي مبني بر تعليق غني سازي اورانيوم توسط اين كشور به عنوان يكي از پيشرفت هايي تلقي مي شد كه اين پتانسيل را داشت كه منتهي به عادي سازي مناسبات ميان ايران و غرب شود اين در حالي است كه آقاي خامنه اي رهبر معظم ايران در سال 2005 ميلادي دستور داد تا اين توقف غني سازي خاتمه يابد و در پي آن تيم مذاكره كننده هسته اي آقاي موسويان بركنار و گروه ديگري از مذاكره كنندگان جايگزين تيم موسويان شد.»
نكته جالب تر رهنمودهاي آقاي ديپلمات به يانكي هاست. اين روزنامه آمريكايي در اين باره مي نويسد؛ «موسويان به رغم ارتباط نزديكش با آقاي رفسنجاني احتمال هرگونه تغيير سريع در رهبريت ايران را ضعيف دانسته و گفته است حركت به سوي دموكراسي فقط از درون ايران قابل تحريك و تشويق است، موسويان به واشنگتن توصيه كرد سياست خارجي صبورانه اي را در قبال ايران در پيش گيرد با اين درك كه زمان لازم براي پيشرفت در بهبود مناسبات ميان آمريكا و ايران سال ها و نه ماه ها خواهد بود. موسويان در خاتمه افزود تغيير رژيم بخشي از چشم انداز مربوط به ايران در آينده نزديك نيست و ايران كشوري نيست كه در آستانه انقلاب باشد آنچه در خيابان هاي ايران در حال وقوع است چالشي دروني است كه نتيجه نهايي آن بر سياست هاي داخلي و خارجي ايران تأثيري بزرگ و شگرف خواهد گذارد.»

 



امضاي طومار درهم پيچيده! (خبر ويژه)

در پي بالا گرفتن اعتراضات به مديريت دانشگاه آزاد و اجراي قريب الوقوع اساسنامه جديد اين دانشگاه (مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي) روساي دانشگاه آزاد براي حمايت از جاسبي تحت فشار قرار گرفته اند كه فشار براي امضاي طومار از جمله اين فشارهاست.
به گزارش «شبكه خبر دانشجو»، مديريت دانشگاه آزاد در آخرين اقدام خود براي دور زدن اساسنامه جديد مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، روساي دانشگاه آزاد در استان ها را مجبور به امضاي طوماري خطاب به مقام معظم رهبري كرده است.
در بخشي از اين طومار آمده است: ما طرح مجلس و مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در خصوص دانشگاه آزاد را قبول نداريم و از رهبر معظم انقلاب مي خواهيم با يك حكم حكومتي اين مسئله را به يك مرجع ديگر واگذار كنند.
گفتني است برخي از روساي ارزشي دانشگاه هاي آزاد ضمن انتقاد شديد از رويه ناصواب مديريت دانشگاه آزاد، با امضاي اين طومار فرمايشي مخالفت كرده اند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14