(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 9 تير 1389- شماره 19682

رانندگي را به فناوري بسپار
پرواز با نور!
براي رفع استرس طالبي بخوريد
قهوه ابتلا به سرطان را كاهش مي دهد
دندان عقل گنجي از سلول هاي بنيادي
ريه مصنوعي ساخته شد



رانندگي را به فناوري بسپار

در حال حاضر بسياري از رانندگان بايد هنگام رانندگي اطلاعات فراواني را به خاطر داشته باشند. ضمن اينكه افزايش و فراواني اين اطلاعات موجب خستگي بيشتر آنان مي شود.
به گزارش گاردين، براساس آمارهاي جمع آوري شده در ايالات متحده، سالانه حدود 1800 نفر در اين كشور به دليل خستگي زياد هنگام رانندگي، جان خود را در اثر تصادفات خياباني و جاده اي از دست مي دهند. از همين رو شركت خودروسازي ولوو در سوئد براي جلوگيري از تصادفات خودروها سيستم پيشرفته و جديدي ارائه داده است كه «codriver» نام دارد.
اين سيستم در واقع يك سرنشين الكترونيكي است كه در صورتي كه تشخيص بدهد خودرو در معرض تصادف است و راننده نيز از خود واكنش به موقع و مناسبي نشان ندهد، وارد عمل شده و با فعال كردن سيستم ترمز خودرو از بروز تصادف جلوگيري مي كند.
به گفته «رابي كوهن» مدير بخش تحقيقات و پژوهش شركت ولوو، بي توجهي رانندگان به خودروي عقبي و همچنين بي توجهي راننده خودرويي كه در عقب رانندگي مي كند، زمينه ساز 92 درصد از تصادف ها هستند.
براساس آمارهاي جمع آوري شده ديگري در كشور آلمان، 62 درصد رانندگان در لحظه هاي بحراني بر اثر ترس ترمز نمي كنند و بيش از 80 درصد تصادفات رانندگي با سرعت هاي كمتر از 50 كيلومتر در ساعت رخ مي دهند.
همچنين كيسه هاي هوايي كه در جلوي اتومبيل براي محافظت از سرنشين ها وجود دارد در سرعت هاي كم، فعال نمي شود. به همين دليل خودروسازان همواره در تلاش براي ساخت سيستمي بوده اند كه قبل از تصادف، اتومبيل را به طور كامل متوقف كند.
يكي از اين سيستم ها كه قبلا در ولوو طراحي و توليد شده و هم اكنون روي مدل هاي جديد خودروهاي ولوو قرار دارد، سيستم «Drive Alert» است. اين سيستم از يك دوربين كوچك در شيشه جلويي بهره مند است و درست هنگامي كه تشخيص دهد چشمان راننده به دليل خواب آلودگي بسته شده است، با نواختن آژير در اتاقك خودرو راننده را از خواب بيدار مي كند.
يكي ديگر از سيستم هاي امنيتي شركت ولوو كه بسيار جالب توجه است، سيستم اندازه گيري الكل خون است. به اين ترتيب كه راننده خودرويي كه از اين سيستم استفاده مي كند، پس از بستن كمربند ايمني بايد در قسمتي كه شبيه سيگار است، بدمد تا پس از اينكه اين سيستم تشخيص دهد الكل خون راننده صفر است، اتومبيل روشن شود.
تمام سيستم هاي بيان شده كه در حال ورود به بازار هستند، براي جلوگيري از تصادفات ساخته شده اند در صورتي كه اگر دو خودرو با يكديگر تصادف كنند لازم است سرنشينان بلافاصله به مركز درماني انتقال يابند و جالب اينكه شركت ولوو براي اين موضوع نيز فكر كرده است و سيستمي با نام «loncall- System» را طراحي كرده است.
اين سيستم به طور خودكار هنگام بروز تصادف، يك پيام كوتاه به مركز اورژانس ارسال مي كند و موقعيت خود را اطلاع مي دهد. البته اين سيستم براي اولين بار توسط شركت آمريكايي جنرال موتورز طراحي و توليد شد. جالب است بدانيد در سال 2009 ميلادي خودروهاي ولوو توسط اتحاديه اروپا به عنوان ايمن ترين خودروها انتخاب و برگزيده شدند.
به گفته مدير پژوهشي ولوو در سال 2020، اتومبيل ها از چنان امنيت بالايي برخوردار خواهند شد و فناوري هاي پيشرفته اي در آنها استفاده خواهد شد كه ديگر نياز به هيچ آزمايش امنيتي نخواهد بود.

 



پرواز با نور!

يك خلبان آمريكايي به نام «جرج پيكارد» ايده نو و شجاعانه اي در سر دارد كه مي تواند نقطه عطفي در صنعت هوانوردي جهان باشد.
ايده وي پروازبا يك ماشين پرنده خورشيدي است، يعني هواپيمايي كه به جاي استفاده از سوخت از انرژي خورشيد بهره مي گيرد.
او معتقد است كه اين روش پاكيزه ترين راه پرواز است. «پاول كريدين» مهندس شركت «ايرو وايرومنت» و مشاور فني پيكارد در اين زمينه است.
كريدين بسياري از موانع و مشكلات اين راه را مي شناسد و مي گويد اين كار يك كار تميز است ولي ساده نيست. حداكثر مسافتي كه تاكنون يك خلبان با هواپيماي خورشيدي طي كرده 260 كيلومتر بوده است و اين ركورد در اوايل سال 1982 و پس از طي مسافت نه چندان طولاني به دست آمد.
به گزارش «تك ورد» در سال 2009 ميلادي جرج پيكارد موفق شد انستيتوي فني فدرال سوئيس در لوزان را متقاعد كند اورا در طرح اجرايي هواپيماي خورشيدي و ساخت اين هواپيما كمك كند. در همان زمان گروه طراحي با جديت و تلاش زياد روي طراحي و ساخت اين هواپيماي خورشيدي كار كرد تا اينكه سرانجام در اوايل سال 2010 ميلادي اين هواپيما ساخته شد و يك پرواز آزمايشي را نيز به انجام رساند. از آنجايي كه چرخش اين هواپيماي خورشيدي يكي از بزرگ ترين موانع در اين زمينه بود، طراحان تصميم گرفتند بال هاي آن را بزرگ و كشيده طراحي كنند و زواياي مختلفي در آن به كار ببرند تا دور زدن هواپيما را حت و ساده باشد زيرا در غير اين صورت چند هفته طول مي كشيد تا هواپيما به دور زمين گردش كند. ضمن اينكه مشكل ديگر آن پرواز در شب بود، به همين دليل با درنظر گرفتن طراحي ها و محاسبات خاصي كه موجب ذخيره شدن انرژي در طول سفر بود، اين مشكل هم حل شد. در اين هواپيما تمام بال آن با صفحه هاي خورشيدي پوشيده شده است و به منظور جذب نور خورشيد، سلول هاي خورشيدي حتي در زير هواپيما و سطوح عمودي مثل دم هواپيما قرار گرفته اند تا به طور كامل نور خورشيد را جذب كنند.
در اين هواپيما از يك سيستم خلبان اتوماتيك پيشرفته استفاده شده است تا در هر زماني كه خلبان احساس خستگي كند بلافاصله فعال شود.
شركت ايرووايرومنت، پيش از اين نمونه اوليه اين هواپيما را با موفقيت آزمايش كرده است. اين هواپيماي خورشيدي كه «گلوبال آبزرور» نام دارد برخلاف هواپيماهاي با سوخت خورشيدي، از هشت ملخ استفاده مي كند و نيروي لازم براي به حركت درآوردن آن نه فقط از طريق انرژي خورشيدي بلكه با استفاده از موتورهاي الكتريكي كه از سلول سوختي استفاده مي كنند، فراهم مي شود.
طول بال هاي اين هواپيما به حدود 70متر مي رسد يعني از طول بال هاي هواپيماي بوئينگ 737 نيز بزرگ تر است و دليل آن جذب زياد انرژي خورشيد است. اين هواپيماي خورشيدي هم اكنون سفر آزمايشي خود به دور دنيا را شروع كرده است.

 



براي رفع استرس طالبي بخوريد

محققان فرانسوي درتحقيقات خود نشان دادند كه خوردن روزانه طالبي مي تواند از افراد در مقابل استرس محافظت كند.
با شروع فصل تابستان ميوه هايي چون هندوانه وطالبي رواج مي يابند اكنون گروهي از دانشمندان موسسه ملي تحقيقات كشاورزي فرانسه كشف كردند كه خوردن روزانه طالبي مي تواند از بروز استرس پيشگيري كند.
اين دانشمندان با انجام آزمايشاتي بر روي مدلهاي حيواني كه به آنها روزانه ماده آنتي اكسيدان سوپر اكسيد ديسموتازيس آنزيمي (SOD) كه به وفور در طالبي يافت مي شود، به اين نتايج دست يافتند.
نتايج اين تحقيقات بر روي 36 خوك آزمايشگاهي كه به مدت دو روز به آنها غذا داده شده بود، انجام شد دراين آزمايش خوكها به سه گروه تقسيم بندي شدند. به گروه اول پس از دو روز گرسنگي به مدت سه هفته يك رژيم غذايي استاندارد ثابت داده شد.
به دو گروه ديگر تركيبي از رژيمي متشكل از 5/12 يا 50 واحد بين المللي بركيلوگرم (IU/Kg ) ازآنتي اكسيدانهاي SOD با هدف ارزيابي تغييرات سطح پروتئينهاي استرس زا در روده اين حيوانات داده شد.
نتايج اين تحقيقات نشان دادند كه سطوح SOD درخون با افزايش دوزهاي طالبي افزايش يافت. با افزايش اين سطوح از تعداد پروتئينهاي استرس زا در روده كاسته و به همين نسبت استرس خوكها كاهش يافت.

 



قهوه ابتلا به سرطان را كاهش مي دهد

محققان يك كنسرسيوم بين المللي در بررسيهاي خود نشان دادند كه قهوه خطر ابتلا به سرطانهاي سر، حفره دهاني و حلق را كاهش مي دهد.
محققان «كنسرسيوم بين المللي همه گيري شناسي سرطان سر و گردن «(INHANCE) در اين باره اظهار داشتند: «تاكنون اطلاعات مربوط به اثرات مثبت قهوه بر روي سرطانهاي حفره دهان و حلق تائيد نشده بود اما اكنون نتايج بررسيهاي ما اطلاعات مستندتري از فرضيه نقش محافظتي قهوه ارائه مي كنند.»
اين محققان در 9 تحقيق مجزا در مراكز تحقيقاتي عضو اين كنسرسيوم بين المللي نشان دادند كه خطر بروز سرطانهاي حفره دهاني، سر و گلو در افرادي كه حداقل چهار فنجان قهوه در روز مي نوشيدند 39 درصد كمتر از كساني است كه عادت به نوشيدن قهوه ندارند.»
براساس گزارش تلگراف، اين دانشمندان توضيح دادند: «اين نتايجي بسيار مهم است چرا كه با استفاده از تعداد بسيار زيادي از افراد و در يك دوره طولاني به دست آمده است.» در اين تحقيقات عادت نوشيدن قهوه به مدت 13 سال در پنج هزار بيمار مبتلا به اين سرطانها و 9 هزار فرد سالم بررسي شد و در پايان به اين نتايج رسيد.

 



دندان عقل گنجي از سلول هاي بنيادي

محققان ژاپني مي گويند دندان عقل كه افراد آن را مي كشند تا از مشكلات آن راحت شوند، گنجي از سلول هاي بنيادي است.
به گزارش پايگاه اينترنتي ديسكاوري نيوز، سلول هاي به دست آمده از دندان عقل مي تواند منبعي از سلولهاي بنيادي باشد. براين اساس بافت نرم و زنده درون دندان نيز مانند سلول هاي جنيني مي تواند به سلول هاي بنيادي تبديل شود كه قابليت تبديل به انواع سلول ها را دارد.
با اين حال برخلاف سلول هاي جنيني كه از جنين هاي انساني چند روزه گرفته مي شود توليد سلول هاي بنيادي از درون دندان، روندي نسبتا غير جنجالي دارد.
سالهاست مطالعات روي سلول هاي بنيادي به دست آمده از دندان كودكان و دندان عقل درحال انجام است اما اكنون محققان ژاپني نشان دادند سلول هاي بنيادي بافت درون دندان عقل را مي توان به حالت عمومي ترغيب و هرنوع سلولي را از آن توليد كرد.
سپس از اين سلول ها مي توان براي توليد بانك سلول هاي بنيادي با خطوطي استفاده كرد كه از نظر ژنتيكي با 20 درصد جمعيت ژاپن سازگار است. تحقيقات بيشتر مي تواند اين درصد را افزايش دهد.
نتايج اين تحقيقات در نشريه تحقيقات دنداني منتشر شده است.
«كن ايچي تزوكا» از دانشكده پزشكي دانشگاه گيفو و مجري اين تحقيقات مي گويد كه دانشمندان از خط سلولي مورد بررسي توانستند پنج خط زيست پذير ايجاد كنند.
هدف از تحقيق بر روي سلول هاي بنيادي ارائه شيوه اي براي جايگزيني سلول هاي بيمار و ترميم بدن است.

 



ريه مصنوعي ساخته شد

گروهي از دانشمندان موفق به ساخت بافت ريه مصنوعي شدند.
دو گروه از محققان آمريكايي درگامي مهم موفق به ساخت بافت ريه مصنوعي در مرحله آزمايشگاهي شدند كه اين بافت را درآينده مي توان پيوند زد يا تاثير داروهاي جديد را روي اين ريه مصنوعي آزمايش كرد.
درمطالعات گروه تحقيقاتي دانشگاه ييل محققان اين بافت ريه را به موش ها پيوند زدند كه همانند ريه طبيعي عمل كرد و موش ها توانستند به راحتي نفس بكشند و اكسيژن تازه براي خون خود را تأمين كنند.
تيم مطالعاتي دانشگاه هاروارد درماساچوست نيز از بافت انساني ريه ظريفي ساختند كه براي آزمايش سم هاي محيطي و چگونگي عملكرد داروهاي جديد كاربرد دارد.
نتايج اين دو تحقيق درمجله ساينس منتشر شده و رشد دانش مهندسي بافت را مشخص كرده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14