(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


يكشنبه 13 تير 1389- شماره 19685

مواضع تروريست هاي «پ ك ك» زير آتش سنگين ارتش تركيه
امضاي توافقنامه هسته اي ميان فرانسه و مغرب
رئيس جمهور قرقيزستان مراسم تحليف بجاي آورد
تظاهرات نمازگزاران در بيت المقدس عليه سياست هاي ضدفلسطيني رژيم صهيونيستي
وقتي «سران» فوتبال تماشا مي كنند!
31 كشته و 93 مجروح در درگيري هاي موگاديشو
نگراني از افشاي شكست در افغانستان
اعلام حمايت هيلاري كلينتون از سران شكست خورده انقلاب نارنجي در اوكراين
هاآرتص : حزب الله مي تواند روزي 1000 موشك به اسرائيل شليك كند
اعتراض گسترده مردم پاكستان به انفجارهاي خونين لاهور
دخالت آشكار كنگره آمريكا در عراق مالكي بايد با علاوي همكاري كند
بازداشت 8 عضو اخوان المسلمين در مصر



مواضع تروريست هاي «پ ك ك» زير آتش سنگين ارتش تركيه

ارتش تركيه مواضع پايگاههاي گروهك تروريستي پ ك ك در شمال عراق را به شدت بمباران كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ستاد فرماندهي ارتش تركيه شامگاه جمعه در اطلاعيه كوتاهي، بمباران مواضع اين گروهك را توسط جنگنده هاي خود تاييد و اعلام كرد كه مناطق محل استقرار پ ك ك در كوههاي قنديل و خاركوك را زير آتش قرار داده است.بر پايه اين گزارش، ستاد فرماندهي ارتش تركيه در اين اطلاعيه اعلام كرده است كه جنگنده هاي اين كشور، با موفقيت توانستند اهداف از پيش تعيين شده خود را بمباران و به سلامت به پايگاه هايشان برگردند.اين در حالي است كه منابع مطلع گفتند كه ارتش تركيه با تجمع گسترده در جنوب و جنوب شرق اين كشور قصد اجراي عمليات وسيع عليه گروهك پ ك ك را دارد.

 



امضاي توافقنامه هسته اي ميان فرانسه و مغرب

منابع خبري از انعقاد قرارداد همكاري استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي ميان فرانسه و مغرب خبر دادند.
به گزارش فارس، به نقل از روزنامه فرانسوي «اكسپرس»، انعقاد اين قرارداد، در جريان سفر «عبدالله الغاسي» نخست وزير مغرب به پاريس صورت گرفت.
بر اساس اين قرارداد، نخستين راكتور اتمي در مغرب در فاصله سال هاي 2022 تا 2024 قرار است به بهره برداري برسد و فرانسو فيون» نخست وزير فرانسه طي كنفراس مطبوعاتي مشترك با همتاي مغربي خود اعلام كرد: اين قرارداد به مغرب امكان خواهد داد تا به همراهي فرانسه، بتواند زمينه برخورداري از اين انرژي را آماده كند ولي اين توافق در حال حاضر ساخت راكتور اتمي را شامل نمي شود.

 



رئيس جمهور قرقيزستان مراسم تحليف بجاي آورد

مراسم تحليف «رزا اتونبايوا» به عنوان نخستين رئيس جمهور زن در تاريخ جمهوري هاي استقلال يافته از شوروي سابق برگزار شد.
به گزارش بي بي سي، ديروز خانم «رزا اتونبايوا» پس از برگزاري موفقيت آميز همه پرسي قانون اساسي جديد، مراسم تحليف رياست جمهوري خود را برگزار كرد.
«اتونبايوا» كه با اخراج «قربان بيك باقي اف»، رئيس جمهور دولت رنگي قرقيزستان بيش از سه ماه رهبري دولت موقت اين كشور آسياي مركزي را بر عهده داشت، در اين مراسم كه در بيشكك برگزار شد به پايبندي خود بر حاكميت قانون تاكيد كرد.
يادآور مي شود، قرقيزستان پس از سقوط دولت رنگي باقي اف، شاهد حوادث و ناآرامي هاي گسترده اي بود كه به كشته و مجروح شدن هزاران تن از مردم منجر شد.
به اعتقاد مقامات رسمي اين كشور، هدف از برگزاري اين ناآرامي ها، جلوگيري از برگزاري همه پرسي قانون اساسي و تشكيل دولت جديد به رهبري «اتونبايوا» بوده بدين ترتيب اين كشور كه چند روزي است ناآرامي هاي قبيله اي را پشت سر گذاشته آماده مي شود تا 18 مهرماه نيز انتخابات پارلماني برگزار كند.
براساس قانون اساسي جديد، كشور قرقيزستان با سيستم پارلماني اداره خواهد شد. در اين سيستم از قدرت و اختيارات رئيس جمهور كاسته شده و به اختيارات پارلمان افزوده مي شود.
در همه پرسي اخير كه با مشاركت 72 درصدي برگزار شد، بيش از 90 درصد مردم به قانون اساسي جديد راي دادند.
«اتونبايوا» متولد 1950 در شهر «اوش» و فارغ التحصيل رشته فلسفه است. وي پس از فروپاشي شوروي و از سال 1981 فعاليت سياسي خود را در حزب كمونيست آغاز كرد. وي مدتي نيز نماينده شوروي در يونسكو بود. «اتونبايوا» چند سالي نيز به عنوان وزير خارجه قرقيزستان و سفير اين كشور در انگليس، آمريكا و كانادا خدمت كرده است.

 



تظاهرات نمازگزاران در بيت المقدس عليه سياست هاي ضدفلسطيني رژيم صهيونيستي

سرويس خارجي-
صدها نمازگزار فلسطيني در بيت المقدس با برپايي تظاهرات مقابل مقر صليب سرخ به تصميم رژيم صهيونيستي در اخراج نمايندگان فلسطين اعتراض كردند.
نمازگزاران شهر بيت المقدس كه جمعيت بسيار زيادي را تشكيل مي دادند پس از اداي فريضه نماز به سوي دفتر صليب سرخ جهاني راهپيمايي كردند و در حالي كه شعارهاي ضدصهيونيستي سر مي دادند به اخراج و تبعيد نمايندگان فلسطيني اعتراض كردند.
شيخ «عكرمه صبري» رئيس هيئت عالي اسلامي فلسطين و مفتي فلسطين در خطبه هاي نمازجمعه در مقابل تحصن كنندگان نمازگزار تاكيد كرد كه حكم تبعيد نمايندگان بيت المقدس غيرشرعي و غيرقانوني است.
از سوي ديگر، شماري از فلسطيني هاي ساكن روستاي نعلين و بعلين در كرانه باختري در تظاهرات هفتگي نسبت به ساخت ديوار نژادپرستانه حائل شركت و نسبت به سياست هاي اين رژيم اعتراض كردند.
تظاهركنندگان با سر دادن شعارهاي «مرگ بر اسرائيل» و سياست هاي «نژادپرستانه محكوم است» خواستار برچيده شدن اين ديوار و پايان سياست هاي نژادپرستانه اين رژيم شدند.
اين در حالي است كه علماي جهان اسلام در نشست پاياني خود در اسلامبول تركيه با انتشار بيانيه اي اعلام كردند كه رفع محاصره غزه يك واجب شرعي است و همه مسلمانان با هر نوع امكاناتي كه دارند بايد براي رفع محاصره غزه تلاش كنند.
سازمان عفو بين الملل نيز از رژيم صهيونيستي خواست تا عمليات تخريب منازل فلسطينيان در كرانه باختري و وادار كردن آنها به تخليه خانه هاي خود را متوقف كند.
بنا بر اعلام عفو بين الملل براساس آمارهاي سازمان ملل حدود 600 فلسطيني كه نيمي از آنها را كودكان تشكيل مي دهند به دليل تخريب منازلشان بوسيله رژيم صهيونيستي آواره و بي خانمان شده اند.
در همين رابطه اسماعيل هنيه نخست وزير دولت منتخب فلسطين نيز تاكيد كرد كه اجازه بازگشت ناامني ها به باريكه غزه را نخواهد داد.
وي در واكنش به سياست تبعيد نمايندگان فلسطيني و پس از آن اخراج و تبعيد فلسطيني هاي ساكن اراضي اشغالي و كرانه باختري به غزه اظهار داشت، علت اساسي اين تصميم رژيم صهيونيستي براي تحت فشار گذاشتن حماس در غزه و نابسامان كردن اوضاع اجتماعي و اقتصادي است.
هنيه گفت: حماس بر اوضاع غزه كاملاً اشراف دارد و اين سياست ها نيز تاثيري در اراده فلسطينيان نخواهد گذاشت.
نخست وزير منتخب فلسطين از مجامع اسلامي و بين المللي خواست رژيم صهيونيستي را به خاطر سياست اخراج فلسطيني ها از قدس شريف و يهودي كردن اين مكان مقدس تحت فشار قرار دهند.
ساير رويدادها
¤ نخست وزير رژيم صهيونيستي تاكيد كرد كه اين رژيم هرگز از تركيه به خاطر حمله به ناوگان آزادي عذرخواهي نخواهد كرد.
¤ رئيس جمهور آمريكا و نخست وزير رژيم صهيونيستي سه شنبه اين هفته در كاخ سفيد با يكديگر ديدار مي كنند.
¤ دولت مصر اعلام كرد كه در صورت شكست مذاكرات كنوني تشكيلات خودگردان با رژيم صهيونيستي تا پايان سپتامبر آينده اعلام دولت فلسطين در شوراي امنيت مطرح خواهد شد.
¤ نتايج يك تحقيق در امور مربوط به اسرا نشان داد كه از سال 1967تاكنون 70 اسير فلسطيني به دليل شكنجه در زندان هاي رژيم صهيونيستي به شهادت رسيدند.
¤ يك دادگاه انگليسي يك كارخانه اسلحه سازي در اين كشور را به اتهام ارسال تسليحات براي اسرائيل محكوم كرد و آن را جنايت جنگي دانست.
¤ وزير خارجه روسيه با درخواست همتاي صهيونيست خود براي تأسيس مركز فرهنگي رژيم صهيونيستي در يكي از شهرهاي بزرگ روسيه مخالفت كرد.

 



وقتي «سران» فوتبال تماشا مي كنند!

تعريف مي كنند كه خانم صدراعظم آلمان و جناب نخست وزير انگليس كه براي شركت در نشست هاي سران «گروه 20» به «تورنتو» رفته بودند، با همديگر از يك جلسه مهم «جيم» شدند تا با خيال راحت نيمه دوم مسابقه آلمان - انگليس را تماشا كنند!
و البته، جريان به يكشنبه 27 ژوئن برمي گردد كه «آنگلا مركل» و «ديويد كامرون» بايد در جلسه اي با حضور همه سران عضو در مورد اقتصاد جهاني صحبت مي كردند! حالا، خبرنگاران شاهد ماجرا مي گويند اگرچه اين دو نفر خيلي دوستانه «جيم» شدند و مسابقه را در كنار هم تماشا كردند، اما پيروزي (4بريك) آلماني ها باعث شده تا رقابت تاريخي و ورزشي دو كشور هم خيلي بيشتر شود!
و اما، بشنويم از جناب نخست وزير انگليس كه از خاطره فوتبال نگاه كردنش در كنار خانم صدراعظم آلمان براي خبرنگاران و نمايندگان پارلمان انگليس اينطور بيان كرده كه، هر بار كه آلماني ها گلي به انگليسي ها مي زدند، «خانم آنگلا» هم شروع مي كرده به عذرخواهي كردن كه: البته مي بخشيد كه اينطور شد! و اينكه، هربار كه انگليسي ها گل مي خوردند و «خانم آنگلا» هم به معذرت خواهي مي افتاده، او هم از خجالت اين گل خوردن در مقابل جمع دچار عذابي ناگفتني مي شده است!
¤ سرويس خارجي كيهان

 



31 كشته و 93 مجروح در درگيري هاي موگاديشو

درگيري ميان نيروهاي دولت سومالي با جنبش الشباب در سومالي 31 كشته و 93 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، درگيري نيروهاي ضد دولتي با ارتش و نيروهاي حافظ صلح از روز پنجشنبه آغاز و تا شامگاه جمعه ادامه داشت و طي اين درگيري ها كه به آوارگي هزاران نفر از مردم موگاديشو (پايتخت سومالي) انجاميد، بيش از 31 نفر كشته و 93 نفر مجروح شدند.
به گفته رئيس خدمات اورژانس موگاديشو، بسياري از قربانيان اين درگيري كه در خانه هاي خود پناه گرفته بودند، بر اثر اصابت گلوله توپ و خمپاره، جان خود را از دست دادند.
درگيري هاي دو روزه سومالي هنگامي آغاز شد كه گروه ضد دولتي الشباب با حمله به مقر پليس، تعدادي از نيروهاي دولتي را به هلاكت رساندند و ساختمان آن را به تصرف خود درآوردند.
به گفته شاهدان عيني، تعدادي از افراد مسلح وابسته به القاعده در حمله به نيروهاي پليس و تاسيسات دولتي در سومالي در كنار نيروهاي ضد دولتي به نبرد با ارتش سومالي پرداختند و چند نفر از آنها نيز كشته شدند.
بر پايه اين گزارش، شدت درگيري ها به حدي بود كه بسياري از ساكنان مناطق «عبدالعزيز و شيبيس» در حوزه پايتخت از ترس جان خود، خانه و كاشانه شان را رها كرده و به مناطق خارج از شهر گريختند.
كشور سومالي از سال 1991 به دليل 21 سال درگيري داخلي و نبود دولت مقتدر مركزي، اكثرا شاهد درگيري و خشونت هاي داخلي بوده است.
در حال حاضر دولت انتقالي سومالي به رياست شيخ شريف احمد كنترل پايتخت و برخي از شهرهاي مهم اين كشور را به عهده دارد.

 



دستورالعمل پنتاگون به فرماندهان نظامي آمريكا ژنرال ها مصاحبه نكنند
نگراني از افشاي شكست در افغانستان

وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون)، با محدودتر كردن روابط فرماندهان نظامي اين كشور با رسانه ها، از آنها خواست پيشاپيش هرگونه گفت وگوي خود با رسانه ها را با پنتاگون هماهنگ كنند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، چند روز پس از بركناري، «استنلي مك كريستال» از پست فرماندهي نيروهاي آمريكايي و ناتو در افغانستان، «رابرت گيتس»، وزير دفاع آمريكا، طي بيانيه اي خطاب به مقامات و فرماندهان ارشد پنتاگون، روابط آنها را با رسانه ها محدودتر كرد.
در اين بيانيه آمده است: درز اطلاعات طبقه بندي شده خلاف قانون بوده و قابل تحمل نيست و عاملان آن در صورت اثبات جرم، تحت پيگرد قرار مي گيرند.
گيتس در بيانيه خود، مقامات پنتاگون را ملزم ساخت كه پيش از انجام هرگونه مصاحبه با رسانه ها و يا هرگونه تعامل رسمي اي كه پيامدهاي ملي و يا بين المللي احتمالي داشته باشد، وزارت دفاع را مطلع سازند. اين پيام گيتس چند روز پس از بركناري مك كريستال از منصب فرماندهي اش در كابل تهيه و منتشر شد. مك كريستال طي مصاحبه اي با نشريه «رولينگ استون»، مقامات دولتي از جمله رئيس جمهوري آمريكا را تحقير كرده بود.پترائوس امروز رسما جايگزين مك كريستال مي شود. وي ديروز بار ديگر درباره تشديد وخامت اوضاع در افغانستان هشدار داد.
پترائوس همچنين با شركت در جشن روز استقلال آمريكا در سفارت ايالات متحده در كابل، ضمن خوشامدگويي به 1700ميهمان، با «كارل آيكنبري» سفير آمريكا در افغانستان ديدار كرد.پترائوس در حالي فرماندهي جنگ در افغانستان را برعهده مي گيرد كه تقريبا همه محافل سياسي و رسانه اي نسبت به شرايط موجود در اين كشور ابراز بدبيني مي كنند.
هفته نامه آلماني «اشپيگل» در همين رابطه نوشت: راهبرد جنگي پترائوس، محكوم به شكست است. نشريه آمريكايي «فارين افيرز» نيز شرايط افغانستان را بي ثبات و غيرقابل ارزيابي دانست. قندوز، شهر شمالي افغانستان، همزمان با ورود پترائوس به اين كشور، شاهد حمله همزمان شش انتحاري عضو طالبان به پايگاه امنيتي آمريكايي ها بود كه چهار كشته و 23مجروح برجاي گذاشت.

 



اعلام حمايت هيلاري كلينتون از سران شكست خورده انقلاب نارنجي در اوكراين

وزير خارجه آمريكا در ديدار با «يوليا تيموشنكو» نخست وزير سابق اوكراين به وي وعده داد كه دولت آمريكا از رهبران انقلاب رنگي اين كشور حمايت خواهد كرد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري «اينترفكس»، «يوليا تيموشنكو» از رهبران انقلاب رنگي اوكراين روز جمعه در ملاقات با «هيلاري كلينتون» وزير خارجه آمريكا نگراني خود را از روند توسعه اوضاع در اوكراين به اطلاع وي رساند. كلينتون هم اكنون در يك سفر دوره اي به منطقه است و روز جمعه را در كيف به سر برد.
براساس اطلاعات منتشره در دفتر مطبوعاتي بلوك يوليا تيموشنكو، نخست وزير سابق اوكراين به بيان مسائلي پرداخت كه به عقيده وي گوياي برقراري رژيم خودكامه در كشور بوده و تهديدي براي استقلال اوكراين به شمار مي رود. وي به عنوان نمونه از سانسور مطبوعات، از دست دادن استقلال اقتصادي و انرژي، مقابله با احزاب سياسي مخالف و كنترل شديد مراجع قضايي ياد كرد.
وزير خارجه آمريكا در اين ديدار از علاقه مندي تيموشنكو و ملت اوكراين در آنچه تامين استقلال اوكراين خواند، تشكر كرد و وعده داد كه دولت آمريكا اين نگراني ها را درك مي كند و آمادگي آن را دارد تا از «مخالفان» اوكراين در دفاع از «اصول دموكراسي» حمايت كند.
كلينتون گفت: «نقش مخالفان در اوكراين بسيار مهم است و من خواستار موفقيت شما هستم.»
وي افزود: «ما به حمايت از دموكراسي و استقلال اوكراين ادامه خواهيم داد و به شما كمك خواهيم كرد تا دولت اين كشور را به سمت اتخاذ تصميم گيري ها در جهت منافع ملت اوكراين سوق دهيد.»
آمريكا در فاصله نوامبر 2004 تا ژانويه 2005 از طريق مهره هايي چون «ويكتور يوشچنكو» و «يوليا تيموشنكو» دست به يك انقلاب نارنجي زد تا بتواند يك دولت وابسته به كاخ سفيد را در اوكراين روي كار آورد. اين انقلاب اگرچه به موفقيت رسيد اما تنها يك دوره انتخاباتي دوام آورد و مردم اوكراين در ژانويه 2010 با انتخاب «ويكتور يانوكويچ» مخالف اصلي جريان نارنجي، وابستگان به كاخ سفيد را از عرصه سياسي كنار گذاشتند.
هم اكنون واشنگتن درصدد آن است كه باز با توسل به حربه هايي چون «حقوق بشر» و «دموكراسي» دولت فعلي را تضعيف و يك دولت وابسته ديگر روي كار آورد.

 



در صورت وقوع جنگ جديد
 هاآرتص : حزب الله مي تواند روزي 1000 موشك به اسرائيل شليك كند

يك روزنامه صهيونيستي به مقامات تل آويو و واشنگتن هشدار داد در صورت وقوع جنگ جديد با حزب الله، شهرهاي اسرائيل روزانه با 1000 موشك مورد اصابت موشك قرار خواهند گرفت.
روزنامه هاآرتص جنگ آينده رژيم صهيونيستي عليه لبنان را وحشتناك توصيف و تأكيد كرد كه رئيس جمهور آمريكا و نخست وزير رژيم صهيونيستي بايد از آن بپرهيزند.
اين روزنامه نوشت، در سه يا چهار روز نخست جنگ احتمالي سه تا چهار هزار موشك بر سر مردم اسرائيل باريدن خواهد گرفت.
هاآرتص تصريح كرد، 160 روستاي شيعه نشين در جنوب لبنان پايگاه هاي شليك موشك حزب الله را در خود جاي داده اند و اين موشك ها هم كوتاه برد هستند كه به مناطق شمالي و حيفا اصابت مي كند. برخي ميان برد هستند كه هرتصليا و مناطق شمالي را مي زند و شماري از اين موشك ها هم دوربرد هستند كه به تل آويو هم مي رسد.
اين روزنامه صهيونيستي خاطرنشان كرد در صورت بروز جنگ سوم هزاران نفر از شهروندان دو طرف كشته مي شوند چرا كه اين جنگ بسيار خشونت بارتر از دو جنگ گذشته است.
هاآرتص همچنين نوشت، طي روزهاي آينده باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل در كاخ سفيد ديدار خواهند كرد اما بهتر است در گفت وگوهاي خود سخني از جنگ سوم به ميان نياورند چرا كه اوضاع جهاني هم به نفع اسرائيل نيست و اين رژيم منزوي شده است. اين روزنامه افزود، در جنگ دوم با لبنان، انبارهاي نظامي ارتش اسرائيل خالي بود در حالي كه اين بار مخازن و انبارهاي سياسي اسرائيل خالي است.
اين در حالي است كه روزنامه القدس العربي چاپ لندن نوشت، ارتش اسرائيل براي اشغال جنوب لبنان و آمادگي براي جنگ مقابل حزب الله، سوريه و ايران آموزش مي بيند.
در همين رابطه نبيه بري رئيس مجلس لبنان تأكيد كرد، لبنان هرگز در قبال حاكميت خود چه در مورد آب هاي خود يا نفت خود كوتاهي نخواهد كرد. وي افزود، مزارع شبعا هم صددرصد متعلق به لبنان است و رژيم صهيونيستي بايد از كليه اراضي اشغالي عقب نشيني كند.
نبيه بري تصريح كرد لبنان تا زما ني كه خاك مناسب و ثروت نفتي اش تحت سلطه اشغالگران باشد آزاد نخواهد شد.
عمروموسي دبير كل اتحاديه عرب نيز تهديدات رژيم صهيونيستي درباره آتش افروزي جديد در منطقه را اغراق آميز خواند و گفت، جنگي در راه نيست. وي افزود، اين سخنان مبالغه آميز از روي ترس است اما مهم اين است كه هوشيار باشيم و آمادگي مقابله با هر نوع حمله اي را داشته باشيم. از سوي ديگر، شيخ نعيم قاسم معاون دبير كل حزب الله لبنان با اشاره به صرف 500 ميليون دلار توسط آمريكا با هدف خدشه وارد كردن در ميان قشر جوان لبنان گفت، خواهان همكاري كليه مسئولان در پيدا كردن افرادي هستيم كه به نحوي در اين مسئله دست دارند و از اين پول بهره گرفته اند.

 



اعتراض گسترده مردم پاكستان به انفجارهاي خونين لاهور

مردم پاكستان در واكنش به انفجارهاي لاهور، در شهرهاي مختلف اين كشور تظاهرات كردند و خواستار استعفاي مقامات ايالتي پنجاب شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، جمعه گذشته شهرهاي لاهور، كويته، كراچي و اسلام آباد، راولپندي، فيصل آباد، پيشاور، سرگودها، مولتان، پهاولپور، سكور، لاكارنه، كويته، حيدرآباد و مطفرآباد شاهد اعتصاب و تظاهرات مردم عليه ضعف مقامات و نيروهاي امنيتي در مقابله با تروريست ها بود. در لاهور، مردم در همان محل انفجار سه گانه نماز برگزار كردند. پنجشنبه شب سه حمله انتحاري در اين محل (زيارتگاه داتاداردار) صورت گرفت كه حدود 50 كشته و 175 زخمي برجاي گذاشت. اين زيارتگاه متعلق به صوفيان است. در لاهور مردم عليه مقامات ايالتي پنجاب نيز شعار دادند و خواستار استعفاي آنها شدند. تاكنون هيچ گروهي رسما مسئوليت اين انفجارها را برعهده نگرفته است، ولي برخي منابع، گروه مخفي «نيروي غازي» را عامل اين حملات اعلام كردند. شوراي اتحاد سني پاكستان ضمن محكوم كردن حملات پنجشنبه شب لاهور اعلام كرد، طالبان محلي براساس نگرش و استنباط متحجرانه اي كه از دين اسلام دارند، تاكنون ده ها بار به مقبره هاي عارفان ديني در پاكستان حمله كرده اند.
حزب جماعت اسلامي پاكستان نيز اين حمله را به دشمنان اسلام نسبت داد و اعلام كرد: هيچ مسلماني به چنين عمل وقيحانه اي دست نمي زند. ديگر احزاب و گروه هاي ديني و غيرديني پاكستان نيز عليه عمليات لاهور موضع گرفتند و آن را محكوم كردند. «اعظم طارق» سخنگوي طالبان پاكستان هم طي تماس تلفني با رسانه هاي محلي، اعلام كرد: ما در اين حملات دخالتي نداشته ايم، و به طور قطع، اين حمله با طراحي و توطئه سازمان هاي امنيتي خارجي اجرا شده است.
در سطح منطقه و بين الملل نيز بسياري از دولت ها و سازمان ها، انفجار هاي لاهور را محكوم كردند.
ديروز نيز برخي مناطق پاكستان شاهد اعتصاب بود. مردم آمريكا را در ترورهاي پاكستان دخيل مي دانند و بارها از دولت پاكستان خواستند به نيابت از آمريكا و به خاطر منافع واشنگتن، با طالبان محلي نجنگد.
«رحمان ملك»، وزير كشور پاكستان، انگشت اتهام را به سمت وهابيون اين كشور گرفت و گفت، سپاه صحابه و لشكر جهنگوي، پول مي گيرند و آدم مي كشند.

 



دخالت آشكار كنگره آمريكا در عراق مالكي بايد با علاوي همكاري كند

34 نماينده كنگره آمريكا در يك دخالت آشكار با ارسال نامه اي به نخست وزير عراق، از وي خواستند با «اياد علاوي» در تشكيل دولت جديد همكاري كند.
به گزارش خبرگزاري مهر، 34 تن از اعضاي مجلس نمايندگان آمريكا با مداخله آشكار در امور داخلي عراق، از نخست وزير اين كشور خواستند با رهبر فهرست «العراقيه» در تشكيل دولت جديد همكاري كنند. اين نمايندگان در نامه خود به مالكي، مدعي شدند اگر وي با علاوي همكاري كند، عراق از سهم خواهي طايفه اي و قوميتي خارج خواهد شد، اين نمايندگان همچنين، تهديد كردند اگر دولت طايفه اي در عراق شكل بگيرد، اين مسئله بر روابط بغداد- واشنگتن تأثير خواهد گذاشت. منظور نمايندگان آمريكايي از دولت طايفه اي، دولت شيعي برخاسته از فراكسيون «اتحاد ملي» در مجلس آينده عراق است.
در نامه فوق از ديدار اخير مالكي با علاوي استقبال شده است. «احمد چلبي» عضو فراكسيون اتحاد ملي اخيراً از طرح آمريكا براي فروپاشي ائتلاف اتحاد ملي خبر داده بود. وي همچنين گفته بود كه آمريكا مي خواهد ميان فهرست «دولت قانون» تحت رهبري مالكي و العراقيه، ائتلاف ايجاد شود.
اتحاد ملي متشكل از «دولت قانون» و «ائتلاف ملي عراق» تحت رهبري عمار حكيم است و اين اتحاد، جمعاً 159 كرسي از مجموع 325 كرسي مجلس را به خود اختصاص داده است.
اظهارات
نماينده آيت الله سيستاني
شيخ «عبدالمهدي الكربلايي»، نماينده آيت الله سيستاني طي سخناني در خطبه هاي نماز جمعه، گفت: ما از فراكسيون هاي سياسي خواستيم كه هرچه سريعتر به يك ديدگاه مشترك براي تحقق خواسته هاي قانوني و ملي دست يابند و وضعيت دشوار كشور را درك كنند و بدانند كه اين تأخير عواقب منفي بر منافع ملت دارد و ما اميدواريم كه فراكسيون هاي سياسي براساس آنچه منافع ملي اقتضا مي كند، عمل كنند. كربلائي بر ضرورت رعايت معيارهاي حرفه اي و ملي در تشكيل دولت آينده تأكيد كرد و گفت كه رعايت اين معيارها و دوري از سهميه بندي هاي حزبي، گروهي و طائفه اي اساس موفقيت دولت آينده و اعتمادسازي در نزد شهروندان است.
به گزارش ايسنا، «هوشيار زيباري» وزيرخارجه عراق، هم در مورد تأخير در تشكيل دولت اين كشور هشدار داد و گفت، اين تعلل بر روند خروج نيروهاي خارجي از عراق تأثير مي گذارد.
در همين حال، «فواد معصوم»، رئيس موقت پارلمان عراق گفت: براساس قانون اساسي،13 ماه جاري ميلادي (22 تير) موعد نهايي انتخاب هيئت رئيسه مجلس و انتخاب رئيس جمهور است و نشست پارلماني چه به حد نصاب برسد، چه نرسد، بايد برگزار شود.
به اعتقاد كارشناسان، مداخله عربستان در عراق و هزينه كردن ميليون ها دلار در مناطق عشايري و غرب اين كشور، باعث شد روند انتخاباتي از روال طبيعي و سالم خود خارج شود و شخصي مثل علاوي به عنوان شخصيتي قدرتمند در معادلات سياسي مطرح شود.
آمريكا همه تلاشش اين است كه پس از خروج نيروها از عراق طبق قرارداد امنيتي بغداد - واشنگتن، جا پاي قابل اطميناني در عراق داشته باشد و از اين طريق، منافع نامشروعش را حفظ كند.
خبر ديگر اينكه تروريست هاي ناشناس جمعه شب، «عبدالعليم السعدي»، روحاني برجسته عراقي را در شهر رمادي (مركز استان الانبار) ترور كردند.

 



بازداشت 8 عضو اخوان المسلمين در مصر

نيروهاي پليس مصر با دستگيري 8 تن از اعضاي گروه اخوان المسلمين به بازرسي از منازل آنان پرداختند.
خبرگزاري رويتر از قاهره گزارش داد: «حمدي حسن» سخنگوي گروه اخوان المسلمين در پارلمان مصر با اعلام اين خبر افزود: افراد دستگير شده، چندي پيش، پايگاه اينترنتي «اميد امت» را راه اندازي كرده و در آن محاكمه رئيس سازمان امنيت اسكندريه را به دليل اقدامات سركوبگرانه عليه مردم اين شهر، خواستار شده بودند.
بر پايه اين گزارش، روزنامه «المصري اليوم» به نقل از «خلف بيومي» وكيل اخوان المسلمين نوشت كه دستگيري اعضاي اخوان المسلمين در پي اقدام اين گروه به جمع آوري امضاي 100 هزار شهروند مصري براي محاكمه رئيس سازمان امنيت اسكندريه صورت گرفت، اما خبرگزاري رسمي مصر علت دستگيري اين افراد را در اختيار داشتن مطبوعات حاوي انديشه هاي خطرناك براي امنيت و صلح اجتماعي عنوان كرد. مرگ «خالد سعيد» جوان 28 ساله مصري در خردادماه در اسكندريه موجي از خشم مردمي را برانگيخت و گروه هاي حقوق بشري، مرگ وي را بر اثر شكنجه توسط ماموران امنيتي اعلام كردند.
تحليلگران معقدند كه اخوان المسلمين تنها گروه مخالف دولت مصر است كه مي تواند تجمعات گسترده اي از طرفداران خود را در اعتراض به دولت بسيج و سازماندهي كند.
در همين حال «جمال تاج الدين» يكي از رهبران گروه اخوان المسلمين و دبيركل كميته آزادي هاي كانون وكلاي مصر نيز گفت: رژيم مصر مخالفان خود به ويژه اخوان المسلمين را به علت انتقاد از اقدامات دولت، همواره مورد هدف قرار داده است.
وي با اشاره به اين كه مردم اين كشور از پديده شكنجه در رنج هستند، اعلام كرد كه از سال 1993 ميلادي تاكنون بيش از 750 نفر بر اثر شكنجه كشته شده اند.
تاج الدين با دفاع از عملكرد اخوان المسلمين و ديگر گروه هاي مخالف در مساله مقابله با موضوع شكنجه در مصر يادآور شد: دولت حسني مبارك در حالي اخوان المسلمين را غيرقانوني مي داند كه اين گروه در پارلمان 88 نماينده دارد و بسياري از روساي سنديكاها كه از طريق انتخابات آزاد انتخاب شده اند، از اعضاي اين گروه هستند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14