(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 14 تير 1389- شماره 19686

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
حجت الاسلام پناهيان: فتنه گران در آينده با شعارهاي ارزشي به جنگ ارزش ها مي آيند
مصوبه مجلس در حمايت از حقوق مادي مولفان
رئيس مجمع نمايندگان روحاني مجلس: مردم پاسخ كساني را كه شفاف موضع نمي گيرند خواهند داد
مدير كل اطلاعات استان سيستان و بلوچستان: 180 عمليات گروهك ريگي طي چند سال اخير خنثي شد
تجهيز تمامي پايگاه هاي مرزي نيروي هوايي ارتش به پهپادهاي شناسايي و اخلالگر
وزارت علوم در شهريورماه آزمون فني و حرفه اي برگزار مي كند
كتاب عقل ، رهاورد بعثت پيامبر(ص)
برنامه هاي اوقات فراغت يك ميليون و500 هزار جوان



حجت الاسلام پناهيان: فتنه گران در آينده با شعارهاي ارزشي به جنگ ارزش ها مي آيند

حجت الاسلام پناهيان تاكيد كرد كه در آينده افرادي با نمادها و شعارهاي ارزشي به جنگ ارزش ها خواهند آمد.
حجت الاسلام عليرضا پناهيان كه در نشست «فتنه ديگري در راه است»، در جمع خبرنگاران باشگاه خبري فارس سخن مي گفت، با اشاره به فتنه پس از انتخابات و با بيان اين كه همه بايد از فتنه اخير درس بگيريم، عنوان كرد: هزاران نفر به خاطر يك دروغ به خيابان ها آمدند، وقوع اين اتفاق در جامعه اسلامي ما علامت وجود برخي ضعف هاي عمده، خصوصا در شبكه هاي خبري است و نياز است كه براي بررسي ابعاد اين اتفاق و دلايل آن برنامه ريزي كرده و يك كارگروه ويژه تشكل شود.
وي افزود: سكوت ها، بسيار به اين فتنه كمك كرد و كساني كه سكوت كردند نبايد بدون محاكمه عبور كنند. بايد پيشنهادهاي پشت پرده و علني براي مردم آشكار شود.
اين استاد حوزه و دانشگاه اضافه كرد: اصلا خود اين فتنه به خاطر محترم بودن بي دليل برخي شخصيت ها نزد مردم شكل گرفت. شايد لازم بود تا همه افراد فتنه گري را كه عليه دوم خرداد موضع نگرفتند محاكمه مي كرديم تا چهره هايي كه ابراز بي تفاوتي كردند در دوران فتنه به سلامت عبور نكنند. اگر مواضع روشن و شخصيت ها شناخته شده بودند، كار به اينجا نمي رسيد، در عرصه سياست بيش از اين نمي شود احترام اشخاص را حفظ كرد. احترام هايي كه احترام نظام را در جهان ساقط كند، نبايد حفظ شود.
مسئول اتاق فكر نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه ها در خصوص ويژگي فتنه هاي آينده نيز اظهار داشت: دشمنان ما در اين 30 سال، قدم به قدم از برابر ما عقب نشيني كردند و در عوض با اسلحه هايي از جنس اسلحه هاي خودي به جنگ با ما آمدند. در انتخابات رياست جمهوري قبل، شعارهاي طرفداري از سكولاريزم صريحا داده شد وكساني كه سكولارها از آنها حمايت كردند، يا روحاني بودند يا خود را منتسب به امام معرفي مي كردند لذا اگر اين روند در آينده ادامه يابد، مخالفان با صلابت جمهوري اسلامي و خط مستقيم امام و رهبري مبارزه مي كنند و به شدت در چهره هايي بسيار مذهبي و متدين بروز خواهند كرد.
وي افزود: امروزه ديگر ضد انقلابيگري ارزش خود را از دست داده است و اگر كسي بخواهد كلاسي براي خود قائل باشد، نمي تواند حتي شبيه روشنفكران غرب زده سخن بگويد. آماده باشيد كه در آينده كساني كه به مبارزه با خط اصيل انقلاب و امام و رهبري به ميدان بيايند كه از گزاره ها و نمادهاي ديني استفاده كنند و اين صحنه نزاع ميان ايمان و كفر و نزاع ميان اسلام ناب و اسلام التقاطي نيز نيست بلكه نزاع بر سر اولويت هاي ارزش هاي ديني است كه نمونه هاي كوچكش در همين انتخابات گذشته مشاهده شد.
پناهيان با بيان اين كه فتنه آينده از درون شعارهاي انقلابي شكل مي گيرد، افزود: در آينده افرادي با نمادها و شعارهاي ارزشي به جنگ ارزش ها مي آيند اما با پرده پوشي بسيار منافقانه پيچيده اي كه نمي شود به اين سادگي نامش را منافق گذاشت و ممكن است افرادي به اسم اين كه اينجا خوني به ناحق ريخته شده است، اشتباه كنند و با جمهوري اسلامي كنار نيايند اما خون به ناحق ريخته شده يك نفر با آبروي جمهوري اسلامي قابل مقايسه نيست كه برخي اين آبرو و عزت را در دنيا لكه دار كردند.
وي با پيش بيني اين مساله كه فتنه هاي آينده بر مبناي اشتباهاتي است كه در تشخيص اولويت ها صورت مي گيرد، ادامه داد: در آينده فتنه هايي صورت مي گيرد كه افرادي با ادبيات ديني و انقلابي به ميدان مي آيند و از منابع ديني سند مي آورند و به موضوعات مهم مي پردازند و تنها چيزي كه عامل نزاع است اين است كه اهم في الاهم نمي شود و فقط افرادي در صراط مستقيم باقي مي مانند كه در اين مسئله داراي تشخيص سالمي باشند.
وي درباره ابعاد اقتصادي فتنه نيز اظهار داشت: مسلما فتنه ابعاد گوناگوني دارد كه يكي از ابعاد آن اقتصادي است و لازم است كه در اين عرصه روشنگري صورت گيرد. در دوران فتنه نبرد ما صرفا با سرمايه داران زالوصفت نيست بلكه با پياده نظام بي جيره و مواجبي است كه مزدور بيگانه است و برخي از آنها مانند بسيجي اي كه در راه اسلام جانفشاني مي كند، در راه ابليس تلاش مي كنند.
حجت الاسلام والمسلمين پناهيان در پاسخ به سؤالي پيرامون چگونگي برخورد با برخي چهره هاي سياسي كه در صحنه هاي مختلف از جمله فتنه سال گذشته مواضع دو پهلو اتخاذ كرده و مي كنند، خاطرنشان كرد: بايد نسبت به اين افراد شفاف سازي شود و مواضع دوپهلوي آنها و ضعف آنها در اين موضع گيري ها براي مردم محرز شود.
وي افزود: البته منظور اين نيست كه با آنها شعاري، توهيني يا تحقيري برخورد شود بلكه بايد با آنها عقلاني برخورد كرد. بايد از آنها سؤال شود كه آيا شما مي دانستيد مماشات كردن با فتنه گران نتيجه زيانبار اينچنيني به بار خواهد آورد؟ اگر پاسخ مثبت بود كه خائن بودن آنها مشخص مي شود و اگر بگويند نمي دانستيم كه شيوه تحليل گري آنها خدشه دار است.

 



مصوبه مجلس در حمايت از حقوق مادي مولفان

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در مصوبه اي جديد محدوديت زماني استفاده از حقوق مادي مولفان را برداشتند.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان اين تصميم نمايندگان در قالب بررسي كليات و جزئيات طرح اصلاح ماده 12 قانون حمايت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان اتخاذ شد.
براساس اين مصوبه مجلس حقوق مادي پديدآورنده موضوع اين قانون به موجب وصايت يا وراثت منتقل مي شود و اگر وارثي وجود نداشته باشد يا در اثر وصايت به كسي منتقل نشده باشد به منظور استفاده عمومي در اختيار حاكم اسلامي و يا ولي فقيه قرار خواهد گرفت.
به گزارش فارس در ابتدا مدت استفاده از حقوق مادي پديدآورنده موضوع اين قانون 50 سال در نظر گرفته شده بود ولي براساس اخطار قانون اساسي يكي از نمايندگان اين حد زماني برداشته شد.
احداث تونل مشترك شهري
بنابراين گزارش نمايندگان مجلس در ادامه جلسه علني كليات طرح اصلاح قانون احداث تونل مشترك شهري را تصويب كردند.
در صورت تصويب نهايي طرح مذكور دولت مكلف مي شود جهت آماده سازي اراضي و احداث طرح هاي جديد از سوي وزارت مسكن و شهرسازي از محل منابع در اختيار نسبت به احداث تونل مشترك مورد نياز سازمان ها و شركت هاي متولي خدمات شهري مانند آب و فاضلاب، برق، گاز، تلفن و ساير خدمات با رعايت اصول فني و مسائل ايمني مربوط به هر دستگاه اقدام كرده و هزينه احداث را به اضافه ده درصد سود از بودجه سال آينده دستگاه هاي بهره بردار كسر و يا از بهره برداران بخش غيردولتي دريافت كند.
همچنين در صورت تصويب نهايي منابع حاصله در حساب هاي درآمد-هزينه نگهداري و ضمن بودجه سنواتي براي توسعه جديد تونل هاي مشترك به كار گرفته مي شود.
نماينده اقليتي
از توضيحات وزير قانع شد
نماينده اقليتي كاشمر از توضيحات وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي قانع شد. محمدرضا خباز نماينده اقليتي كاشمر در جلسه ديروز به بهانه سوال از حسيني وزير ارشاد مدعي تحديد نشريات و تهديد مديران مسئول نشريات كشور شد و خواستار پاسخگويي وزير گرديد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ تصريح كرد: همه تلاش خبرگزاري ها و رسانه هاي بيگانه القاي برخي مطالب از سوي برخي نشريه هاي داخلي است لذا ما اصل را بر برخورد با اين نشريات نگذاشتيم و سعي كرديم با گفت وگو و مشورت خيلي از قضايا را برطرف كنيم.
وي افزود: تذكرات داده شده نيز به نفع خود مطبوعات است چرا كه ما به جاي لغو امتياز از نشريه و ارجاع آنها به دادگاه اين تذكرات را داده ايم و همه آنها به نفع خود مطبوعات است.
حسيني در ادامه به آماري از تعدادي از اخبار منتشر شده در روزنامه ها اشاره كرد و گفت: 70 روزنامه سراسري در كل كشور وجود دارد كه اگر حداقل هر يك از آنها 20 صفحه داشته باشد و در 25 روز كاري به چاپ برسند چيزي حدود 3500 صفحه مطلب در ماه داريم كه تعداد تذكرات داده شده به آنها نسبت به اين آمار بسيار اندك است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي يادآور شد: گاهي برخي نشريات در داخل كشور وجود دارد كه افراد مجوز گيرنده آنها در خارج از كشور هستند لذا ما براي منظم و منسجم كردن آن ها در داخل كشور بايد تذكراتي بدهيم.
حسيني ادامه داد: ما رسالت مطبوعاتي به برخي نشريات يادآوري مي كنيم چرا كه آنها بايد به سمت آرامش و نه به سمت تنش زايي بروند.
وي ادامه داد: تاكيد ما بر استناد از سياه نمايي و تحريك قوميت ها و برهم زدن وحدت و همبستگي و جريحه دار كردن احساسات اقليت هاي ديني است.
عدم استفاده ابزاري
از چهره زنان در مطبوعات
به گفته حسيني، استفاده ابزاري از چهره زنان و عدم رعايت برخي مسائل اخلاقي و برخي فيلم هاي خارج از كشور از جمله مواردي است كه لازم است تذكراتي به آنها داده شود.
وي با بيان اينكه مسائل نظام از ديگر موارد مدنظر ماست، گفت: مثلاً درخصوص بحث هدفمند كردن يارانه ها بايد توجه شود كه اين بحث موضوعي است كه بايد اصل آنرا تقويت كرد و اگر روزنامه و يا نشريه اي بخواهد اصل آنرا خدشه دار كند بايد از آن جلوگيري كرد ولي ممكن است گاهي برخي به مواردي از آن ايراد داشته باشند كه ما مانع آن نمي شويم.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه توضيحات خود يادآور شد: به هيچ وجه تهديدي در اين زمينه وجود نداشته است و حتي مديرمسئول نشريه اي در اين زمينه موردي را ذكر نكرده است. وي افزود: ما نظام جامع رسانه اي تدوين كرده ايم و اميدواريم براساس آن عمل شود.
حسيني ادامه داد: اگر هر شخصيتي سخني گفت محترم است، ولي اگر روزنامه اي به گونه اي مطالب را مطرح كند كه مخالف اصل نظام و فرمايشات مقام معظم رهبري باشد از جمله مواردي است كه بايد با آن برخورد شود مثلاً در خصوص حماسه 9 ديماه برخي نشريات آمارهايي خلاف آمارهاي كارشناسي مطرح كردند كه ما نيز در اين زمينه به آنها تذكر داديم.
ارشاد بدون جهت
تذكر نمي دهد
وي ادامه داد: ما بدون جهت تذكر نمي دهيم و هم اكنون صدها روزنامه وجود دارد كه از دولت انتقاد مي كند و حتي سرمقاله هايي در اين زمينه مي نويسند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به همكاري وزير سابق ارشاد با بي بي سي اشاره كرد و گفت: نشريه اي كه تيتر بزرگ مي زند و سخنان مقام معظم رهبري را ناقص مطرح مي كند و اينكه روزنامه اي ديگر اعلام مي كند كه خزانه كشور خالي است و يا اينكه در نشريه اي عكس خاندان پهلوي همراه با تجليل از آنها چاپ مي شود اينها همه جاي تذكر دارد.
وي در پايان خاطرنشان كرد: اگر قانون نظام مطبوعات اصلاح شود بسياري از مشكلات حل خواهد شد.
پس از اين توضيحات، نماينده اقليتي كاشمر ادعاهاي ديگري را مطرح كرد ولي در پايان مجبور شد بگويد از توضيحات وزير ارشاد قانع شده است.
ملت ايران
در مقابل قطعنامه مي ايستد
نماينده مردم كهنوج در مجلس گفت: ملت ايران اسلامي با تبعيت از مقام معظم رهبري و با حفظ انسجام و وحدت در مقابل قطعنامه اخير شوراي امنيت با قامتي استوار خواهد ايستاد.
به گزارش فارس محمد رضا اميري در نطق ميان دستور جلسه علني مجلس شوراي اسلامي، اظهار داشت: دنيا بايد بداند كه ملت شجاع ايران اسلامي با تبعيت از مقام معظم رهبري و با حفظ انسجام و وحدت در مقابل زياده خواهي غرب و استكبار جهاني و قطعنامه غيرمنطقي و بي اساس شوراي امنيت با قامتي استوار و با تكيه بر قدرت ايمان خواهد ايستاد.
وي با بيان اينكه ما هرگز از حقوق مسلم خود و ملل مظلوم ديگر مخصوصاً فلسطين و غزه نخواهيم گذشت، افزود: امروز حمايت از دولتي كه پيرو ولايت، پرتلاش و حامي محرومين و به دنبال تحقق اهداف و انديشه هاي حضرت امام و شهدا مي باشد بر همگان و مخصوصاً كساني كه به عنوان كارگزاران حكومت اسلامي در پيكره دولت مسئوليت دارند ضروري و لازم است.
حمله به هواپيماي ايران تاريك ترين نقطه تاريخ آمريكا است
نماينده مردم بابل گفت: حمله ناو متجاوز آمريكايي به هواپيماي مسافربري جمهوري اسلامي ايران تاريك ترين نقطه تاريخ ليبرال دموكراسي و سياه ترين لكه در كارنامه مدعيان دروغين حقوق بشر است.
علي كريمي در نطقش اظهار داشت: 12 تير مصادف با سالروز حمله ناو متجاوز آمريكايي به هواپيماي مسافربري جمهوري اسلامي ايران و شهادت 290 نفر مرد و زن و كودك بي گناه بود.
وي با بيان اينكه اين حادثه دل تمام مردم آزاده دنيا را به درد آورد، افزود: اين فاجعه غم انگيز انساني و اسفناك تر از آن مدال لياقت رئيس جمهور وقت آمريكا به فرمانده جنايتكار ناو ياد شده شايد تاريك ترين نقطه تاريخ ليبرال دموكراسي و سياه ترين لكه در كارنامه مدعيان دروغين حقوق بشر باشد.
گلايه از وزير بازرگاني
نماينده مردم گرمي و مغان در مجلس شوراي اسلامي از وزير بازرگاني به دليل عدم مديريت مناسب در خريد گندم شمال غرب كشور گلايه كرد.
ولي اسماعيلي اظهار داشت: رئيس جمهور نبايد اجازه دهد كه مديران نالايق در سطح وزارتخانه ها و ادارات تمام تلاش هاي دولت را زير سؤال ببرند.
وي با اشاره به طرح استيضاح وزير بازرگاني خاطرنشان كرد: ما از سر دلسوزي اين طرح را در دستور كار قرار داديم تا بي برنامگي عده اي از مديران به حساب دولتي كه در كار و تلاش سرآمد دولت ها و مورد تأييد رهبر انقلاب است نوشته نشود.
ملت ايران
پشتيبان ولي فقيه است
نماينده مردم سلماس در مجلس شوراي اسلامي گفت: امروز ملت ولايت مدار ايران در پشتيباني از ولي فقيه زمان در مقابل دشمنان، استكبار جهاني آمريكا و آسيب هاي ناشي از تحريم ايستاده و دشمنان قادر نيستند به اين ملت آسيب بزنند.
علي اكبر آقايي در نطقش با اشاره به سالروز حمله يك ناو آمريكايي به هواپيماي مسافربري كشورمان در آب هاي خليج فارس افزود: 12 تير از جمله جنايات و نقض حقوق بشر توسط آمريكا است، اين اقدام لكه ننگ ابدي براي آمريكا و سازمان هاي دروغين حقوق بشري خواهد بود.
رفتار غرب را رصد مي كنيم
نماينده مردم شاهرود در مجلس شوراي اسلامي گفت: ملت ايران با رهبري خردمند خود حركت موفق، متين و باصلابت خود را همچنان پي خواهد گرفت؛ ما در داخل كشور نيز كه در اين دوران كه مي توان آن را دوران استقامت براي تثبيت جاويد دستاورد انقلاب شكوهمند انقلاب اسلامي ناميد، نيازمند به برنامه ريزي دقيق هستيم لذا بايد در برنامه پنج ساله سازماني را براي اين امر مهم ايجاد كرد.
كاظم جلالي در نطقش با بيان اينكه مجلس و كميسيون امنيت ملي رفتار غرب را رصد مي كند و براي خنثي سازي توطئه هاي آنها طراحي مي كند، اظهار داشت: همگان بايد بدانيم كه اصلي ترين محور وحدت تمسك به مقام معظم رهبري و ولايت فقيه است.

 



رئيس مجمع نمايندگان روحاني مجلس: مردم پاسخ كساني را كه شفاف موضع نمي گيرند خواهند داد

نماينده مردم اصفهان تأكيد كرد: ملت پاسخ كساني را كه به وظيفه خود در قبال فرامين رهبري بويژه شفاف سازي مواضع عمل نمي كنند خواهد داد.
حجت الاسلام محمد تقي رهبر نماينده مردم اصفهان و رئيس مجمع نمايندگان روحاني مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس به فرمايشات رهبر معظم انقلاب در ديدار با جمعي از اساتيد بسيجي اشاره كرد و با بيان اينكه وحدت در حفظ مصالح نظام است، گفت: ما بايد آسيب هاي اختلافات را بررسي كنيم و بر سر مسائل جزئي با يكديگر مشاجره نكنيم و كشمكش نداشته باشيم.
وي با تأكيد بر اينكه جرياناتي كه در داخل كشور و نظام هستند، اختلاف اصولي با يكديگر ندارند و همه اصول نظام را پذيرفته اند يادآور شد: با وجود پذيرش اصول نظام از سوي همه جريانات اما باز هم شاهديم كه افرادي بر سر پاره اي از مسائل كشمكش هايي را در كشور ايجاد مي كنند كه بهره آن را ديگران مي برند اما در اين ميان بايد عقلاي نظام و كساني كه از تجارب بيشتري برخوردارند، با جناح ها و جريانات مختلف گفت وگو كنند و اجازه ندهند پاره اي از مسائل موجب گسترش اختلافات در كشور شود.
رئيس مجمع نمايندگان روحاني مجلس در ادامه با يادآوري اينكه قانون و ولايت فقيه دواصلي هستند كه موجب حفظ وحدت در جامعه مي شوند، تصريح كرد: همه مردم بايد با تكيه بر ولايت امر و اطاعت از دستورات رهبري، از دشمنان و سياستگذاران اخلالگر بيگانه و يا افرادي كه در داخل كشور در امواج فتنه افتاده اند و خواهان وارد كردن ضربه اي به نظام هستند، غافل نباشيم.
حجت الاسلام رهبر دشمن شناسي، داشتن آگاهي و بيداري و حركت حول محور ولايت فقيه و پايبند بودن به قانون اساسي را از اصول حفظ وحدت در جامعه دانست و در خصوص شفافيت مواضع خواص با توجه به تأكيد مجدد رهبر انقلاب در ديدار با اساتيد بسيجي در اين زمينه گفت: خط و مشي رهبري براي ما الگو است.
اگر رهبر انقلاب لازم مي دانستند كه با فردي يا جرياني برخوردي صورت گرفت حتماً به ما خط و ربطي مي دادند. وي در عين حال عنوان كرد: خود افراد بايد مواضع خودشان را روشن بيان كرده و شفاف سازي كنند. اما تا مادامي كه اين افراد به صراحت مخالفت با اصول نظام نداشته باشند، براي اينكه به اختلافات دامن زده نشود، بايد قدري تحمل خودمان را بالا ببريم.
قانون عفاف و حجاب
بايد اجرا شود
رئيس مجمع نمايندگان روحاني مجلس تأكيد كرد قانون عفاف و حجاب مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي است و بايد اجرا شود.
به گزارش فارس، حجت الاسلام محمد تقي رهبر نماينده مردم اصفهان در حاشيه جلسه علني مجلس گفت: از حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي براي حضور در جلسه هفته آينده فراكسيون روحانيون دعوت كرده ايم تا درباره نحوه اجراي قانون عفاف و حجاب توضيح دهد.
وي افزود: يكي از سران عالي رتبه كشور اخيراً تأكيد كرده كه نظر وي در خصوص قانون عفاف و حجاب همان است كه قبلاً اعلام كرده بود در حالي كه قوه مجريه ملزم به اجراي قانون است حتي اگر برخلاف اعتقاداتش باشد.
رئيس مجمع نمايندگان روحاني مجلس در خاتمه توضيح داد اگر اصرار وجود دارد كه مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در مورد دانشگاه آزاد اجرا شود، قانون عفاف و حجاب نيز كه مصوبه همين شورا است بايد اجرايي شود و سياست يك بام و دو هوا صحيح نيست.



 



مدير كل اطلاعات استان سيستان و بلوچستان: 180 عمليات گروهك ريگي طي چند سال اخير خنثي شد

زاهدان- خبرنگار كيهان:
طي چند سال اخير سربازان گمنام امام زمان(عج) موفق شدند 180 عمليات طراحي شده از سوي گروهك عبدالمالك ريگي را كشف و خنثي كنند.
مدير كل اداره اطلاعات استان سيستان و بلوچستان در يك نشست مطبوعاتي با بيان اين مطلب افزود: سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا، اسرائيل، انگليس و برخي كشورهاي ديگر بواسطه حمايت هاي متعدد از اين گروهك، برنامه زمان بندي شده اي را طراحي كرده بودند تا براساس آن بطور متوسط هر هفته يك عمليات خرابكاري در راستاي براندازي و اختلاف افكني در داخل استان سيستان و بلوچستان انجام دهند. وي تصريح كرد: به همين منظور به جذب افراد فريب خورده اقدام كرده و با آموزش دادن مهارت نظامي و انفجاري، آنان را در قالب تيم هاي تروريستي وارد كشور كردند كه به ياري خداوند و همكاري خوب و صميمانه طوايف مختلف مردم استان به ويژه مرزنشينان، اغلب اين تيم ها قبل از انجام هر اقدام شومي ضربه خوردند.
مديركل اداره اطلاعات استان سيستان و بلوچستان اظهار داشت: طي اين مدت اكثر عناصر فريب خورده گروهك عبدالمالك ريگي دستگير و مجازات يا در عمليات ها معدوم شده اند و در اين چارچوب حدود 40 نفر تأمين گرفته اند. همچنين بيش از 75 تيم و هسته خرابكاري گروهك مزبور متلاشي، 80 بمب از اين تيم ها كشف و تعداد زيادي سلاح و مهمات و سيستم هاي ارتباطي كشف و ضبط شده است.
اين مقام امنيتي با تأكيد بر اينكه گروهك ريگي جزئي از سناريوي براندازي نظام اسلامي ايران توسط آمريكا بود تصريح كرد: در واقع اين گروهك حدود 10 درصد از سناريوي طراحي شده دشمن را اجرا مي كرد.
اين مقام امنيتي در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران در ارتباط با فعاليت گروهك جندالله پس از دستگيري عبدالمالك ريگي گفت؛ پس از دستگيري ريگي بين عناصر اين گروهك اختلاف نظر ايجاد شد. عناصر تندرو عكس العمل نشان داده و طي اين مدت 7 تيم خرابكاري به داخل كشور اعزام كردند كه با هوشياري سربازان امام زمان«عج» همگي آنها قبل از هر اقدامي شناسايي و دستگير شدند.
وي افزود: پسمانده هاي گروهك ريگي به دليل عصبانيت از شكست سناريوي طراحي شده دشمنان نظام براي آنان و دستگيري سمبل فكري عملياتي و تشكيلاتي آنها، چنين وانمود كردند كه دستگيري سركرده شان هيچ خللي در آنان به وجود نياورده است. اما مردم شريف سيستان و بلوچستان بخوبي مي دانند اقدامات غير شرعي و اخلاقي و انساني اين گروهك و اعترافات عبدالمالك درباره جناياتش و حمايت بيگانگان از او مورد تأييد هيچ قوم و طايفه و مذهبي نيست.
مدير كل اداره اطلاعات استان تأكيد كرد: اگر عناصر به اصطلاح سركرده گروهك مزبور به عناصر فريب خورده اجازه بدهند بخش هايي از اعترافات عبدالمالك ريگي را بشنوند مطمئن باشيد اين افراد به پوشالي بودن اين تفكر و مرام پي برده و به آغوش ميهن اسلامي باز مي گردند و اين در حالي است كه سياست نظام همواره فرصت دادن به افراد فريب خورده بوده و هست. وي با بيان اينكه عمر افراد شرور دوام چنداني ندارد اظهار داشت: بيشتر افرادي كه در جنايت هاي شاخص گروهك ريگي شركت داشته اند در دوره هاي بعد به هلاكت رسيده اند به طوري كه در جنايت تاسوكي 16 نفر شركت داشته اند كه تاكنون 13 نفر آنان به هلاكت رسيده اند يا در جنايت دارزين 11 نفر حضور داشتند كه 10 نفر آنان معدوم شده اند و در جنايات و بمب گذاري هاي زمستان 85 حدود 14 نفر شركت داشته كه تاكنون 12 نفرشان به هلاكت رسيده اند. همچنين در جنايت نوبنديان هر 11 شرور به دام مجازات گرفتار آمده اند. مدير كل اطلاعات استان سيستان و بلوچستان در ادامه انگيزه اصلي گروگانگيري در اين استان را برافروختن اختلافات قومي و مذهبي و منفعت طلبي دانست و گفت: ما به اين موضوع به عنوان مؤلفه ضدامنيتي نگاه و به شدت با آن مبارزه مي كنيم. وي افزود: دو سال گذشته 44 مورد گروگانگيري با انگيزه اخاذي صورت گرفت كه از اين تعداد 39 نفر از گروگان ها آزاد و 8 تيم گروگانگير شناسايي و متلاشي شدند. همچنين تمام عوامل گروگانگيري 5 گروگان باقيمانده از سال گذشته شناسايي و از هر تيم يك يا دو نفر آنها دستگير شده اند. اين مقام امنيتي تصريح كرد: در اين مدت هر 44 گروگان پس از ربوده شدن به كشورهاي همسايه منتقل شدند و عدم همكاري مقامات انتظامي و امنيتي اين كشورها در طولاني شدن مدت اسارت آنان مأثر بود. با وجود اين، ما رهايي گروگان ها را در عمق بيش از 2 هزار كيلومتري خاك برخي كشورهاي همسايه داشته ايم. وي با تأكيد بر اينكه سرنوشت هيچ گروگاني در پرده ابهام نيست گفت: اگر در مواردي هم گروگانگير ها اخاذي هم كرده باشند آنان شناسايي و تحت تعقيب قرار گرفته اند. مديركل اداره اطلاعات سيستان و بلوچستان و در ادامه با اشاره به علل ناامني در اين استان گفت: بيشتر مؤلفه هاي تهديد و آسيب استان خاستگاه برون مرزي دارد كه از زمان اشغال افغانستان توسط بيگانگان ناامني هاي سيستان و بلوچستان افزايش پيدا كرده است. وي افزود: حضور بيش از 40 كشور غربي در افغانستان و اقدامات اطلاعاتي آنها عليه ايران، توليد سالانه 8 هزار تن مواد مخدر (در افغانستان) و تلاش قاچاقچيان براي عبور دادن آنها از خاك ايران، نبود دولت توانمند در افغانستان، پاكستان و رها شدن مرزها از مهم ترين تهديدات برون مرزي استان سيستان و بلوچستان محسوب مي شود. وي تصريح كرد: اكنون اشراري كه اقدامات خشن و ضد امنيتي در اين استان انجام داده اند در پاكستان و افغانستان مستقرند و از خلأهاي امنيتي مرزي استفاده مي كنند و وارد ايران مي شوند. اين مقام امنيتي مبارزه با مواد مخدر را وظيفه ذاتي وزارت اطلاعات ندانست و گفت: اين موضوع به دليل تأثير منفي كه در امنيت استان مي گذارد ما با نيروي نظامي و انتظامي همكاري مي كنيم و در اين راستا سال گذشته 44 تن مواد مخدر كشف و 34 باند متلاشي و 63 نفر دستگير شد. وي با بيان اينكه برخي گروه هاي مسلح كه عليه نيروهاي نظامي و انتظامي اقدام مسلحانه انجام داده اند دستگير شده اند گفت: از جمله عناصر مي توان به عوامل شهادت سرتيپ سرگلزايي، عوامل شهادت 12 نفر از نيروهاي گروهان لار و عوامل پاسگاه پليس راه خاش اشاره كرد كه تحويل مقامات قضايي شده اند. مديركل اداره اطلاعات استان سيستان و بلوچستان گفت: دستگيري جرثومه جنايت عبدالمالك ريگي باعث نااميدي تعداد زيادي از گروه هاي شرارت شد و درخواست گرفتن امان نامه از مراكز قانون افزايش يافت به طوري كه طي 3 ماه گذشته بيش از 500 نفر تقاضاي امان نامه كردند كه پس از بررسي و نداشتن موانع قانوني به 238 نفر آنان امان نامه داده شد. وي با تأكيد بر اينكه افراد فريب خورده بايد از فرصت باقيمانده استفاده كنند گفت: در آينده نزديك محدوديت هاي جدي در اعطاي امان نامه اعمال خواهد شد.

 



امير خلبان پيرهادي خبر داد
تجهيز تمامي پايگاه هاي مرزي نيروي هوايي ارتش به پهپادهاي شناسايي و اخلالگر

نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي بزودي مجهز به انواع پهپادها با كاركردهاي رزمي، شناسايي، اخلالگر، رله مخابراتي و هواشناسي مي شود.
اميرخلبان مجيد پيرهادي جانشين معاون عمليات نيروي هوايي ارتش در گفت وگو با فارس، با اشاره به اهميت بكارگيري هواپيماهاي بدون سرنشين، در نيروهاي مسلح به خصوص نيروي هوايي ارتش گفت: با توجه به پيشرفت هاي سريع جهان در زمينه هواپيماهاي بدون سرنشين، طي سال هاي اخير تلاش زيادي در خصوص دستيابي به اين صنعت در كشور ما صورت گرفته و نيروهاي مسلح نيز به تكاپو افتادند تا به توان طراحي و ساخت انواع اين هواپيماها با كاربردهاي مختلف دست پيدا كنند.
وي با اشاره به پيشرفت هاي ديگر اين نيرو گفت: در آينده نزديك در هر پايگاه شكاري ارتش حداقل يك گردان پروازي از هواپيماهاي بدون سرنشين تاسيس خواهد شد، تصريح كرد: سال گذشته در پايگاه شكاري دزفول اين اتفاق رخ داد و اخيراً نيز گردان ديگري در پايگاه دوم شكاري در تبريز افتتاح شد كه البته گردان مستقر در دزفول داراي ماموريت تاكتيكي و گردان تبريز به عنوان نخستين گردان آموزشي هواپيماهاي بدون سرنشين فعاليت خود را آغاز كرده است.
جانشين معاون عمليات نيروي هوايي ارتش همچنين از تجهيز تمامي پايگاه هاي مرزي كشور بخصوص غرب و جنوب به هواپيماهاي بدون سرنشين تا اواخر تابستان خبر داد و افزود: اين هواپيماها فعلاً ماموريت اطلاعات و شناسايي را بر عهده دارند اما به زودي انواع پهپادها با كاركردهاي مختلف از جمله رزمي، شناسايي، اخلالگر، رله مخابراتي و هواشناسي در نيروي هوايي ارتش به كار گرفته خواهد شد.
پيرهادي با اشاره به پيشرفت هاي صورت گرفته در طراحي و ساخت هواپيماهاي بدون سرنشين در ارتش جمهوري اسلامي، خاطرنشان كرد: ارتش نيز در آينده اي نزديك به قابليت ساخت هواپيماهاي بدون سرنشين با برد بلند دست خواهد يافت.

 



وزارت علوم در شهريورماه آزمون فني و حرفه اي برگزار مي كند

رئيس مركز آموزش نيروي انساني، آمار و فناوري وزارت آموزش و پرورش از برگزاري آزمون فني و حرفه اي در شهريورماه توسط وزارت علوم خبر داد.
گزارش مركز اطلاع رساني و روابط علوم وزارت آموزش و پرورش حاكي است اسدالله اسدي گرمارودي درباره مصوبه شوراي عالي اداري و تشكيل سازمان ملي مهارت با ادغام دانشگاه علمي كاربردي و مراكز و دانشكده هاي فني و حرفه اي كشور گفت: آنچه در دولت مطرح شده يك تصويب نامه است نه دستور العمل و در بند 8 اين تصويب نامه نيز قيد شده است كه كميته اي بايد تشكيل شود و چگونگي اجرايي شدن و ابلاغ دستور العمل را طي 8 ماه آينده در دستور كار قرار دهد.
وي يادآور شد: اين دستورالعمل و اجرايي شدن آن هنوز به وزارت آموزش و پرورش ارسال نشده است، ضمن آنكه در اين مصوبه قيد شده است كه وزارت علوم براساس تبصره 3 بايد درخصوص پذيرش هنرجو اقدام كند.
رئيس مركز آموزش نيروي انساني، آمار و فناوري وزارت آموزش و پرورش در توضيح بيشتر گفت: براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي حسب نياز جذب هنرجو به وزارت علوم واگذار شده است، بنابراين آزمون فني و حرفه اي براي 34 هزار نفري كه از قبل اعلام شده در شهريورماه توسط وزارت علوم برگزار خواهد شد.
اسدي گرمارودي تاكيد كرد: از ديدگاه اين مصوبه ابتدا بايد براساس بند 8، اين كميته تشكيل شود، بنابراين هيچ گونه دستورالعملي قبل از تشكيل كميته قابل اجرا نخواهد بود. اسدي گرمارودي ادامه داد: پس از تشكيل اين كميته وزارت آموزش و پرورش به عنوان يك دستگاه اجرايي با توجه به توافق مجلس و دولت، وظايف خود را انجام خواهد داد.
شيوه نامه كلاس هاي
ضمن خدمت
گزارش ايرنا نيز حاكي است رئيس مركز آموزش نيروي انساني، آمار و فناوري وزارت آموزش و پرورش از ابلاغ شيوه نامه برگزاري كلاس هاي ضمن خدمت 70 هزار نفر از فرهنگيان به استان ها خبر داد. اسدي گرمارودي گفت: اين 70 هزار نفر شامل 40 هزار نيروي جديد استخدامي آموزش و پرورش، 26 هزار نيروي حق التدريس كددار كه استخدام آن ها قطعي شده و بيش از چهار هزار نفر سرباز معلم براي اعزام به مناطق محروم كشور است.

 



كتاب عقل ، رهاورد بعثت پيامبر(ص)

تا آنجائي كه براي ما مقدور هست، راه باز است.براي هيچ كس به تعبير جناب شيخ اشراق، وقفنامه اي نيامده كه بگويند: اين علم مخصوص محدوده فلان شهر و روستاست ! بسياري از علماء از همين روستاها برخاسته اند. يعني غالب بزرگاني كه در رشته هاي مختلف به مقام والا بار يافتند، مال همين روستاهايند ! اين براي همه هست. حداكثر بهره را بايد ببريم تا از اين فيض استفاده بكنيم؛ اين تجلّي أعظم براي ما هست.
تبيين فاصله كوتاه ميان بنده و خدا
در دعاي شريف روز 27 رجب
دعاي روز بيست و هفتم را نگاه كنيد كه وجود مبارك امام هفتم وقتي مي خواست به طرف بغداد براي زندان برود، چنين دعائي را خوانده است ! حضرت قريب به آن مضموني كه در اوائل دعاي نوراني ابوحمزه ثمالي هست، قريب به آن مضمون را خوانده كه: نّ الرّاح ل ل يك قريب المسافه(1). خدايا ! فاصله عبد و مولا زياد نيست ! تو كه اقرب لينا م ن حبل الوريدي(2)، نّ الرّاح ل ل يك قريب المسافه. و من مي دانم كه هيچ رحيل و راحلي بدون زاد و راحله نخواهد بود، و قد جعلت الرّاح له ل يك عزم ا راده يختارك ب ها (3). خدايا ! من راحله ام را، توشه ام را اراده حركت به سمت تو قرار دادم و از اين راه عوض نمي شوم، يعني به نام تو دارم مي روم زندان. اين دعا را خواند و به طرف زندان رفت؛ اين هم از آن معارف بلندي است كه به عنوان دعاي روز 27 رجب است.
اهميّت روزه داري در روز 27 رجب
درميان شما برادران و خواهران؛ چه حوزوي وچه دانشگاهي اگر كسي فرصتي دارد و جوان است و فراغتي دارد؛ روزه 27 رجب را فراموش نكند. 27 رجب در طول ايام سال كم نظير است ! درس و بحث خوب است، ولي گوشه اي از كار است؛ قسمت مهم جاي ديگر است ! اينقدرها آمدند در حوزه و دانشگاه، در راه برگشتند كه رقم بردار نيست !! اگر كسي بخواهد به جائي برسد، چيز ديگر است! اينها مقدّمه ابتدائي است. اين روزه 27 رجب را اگر كسي مريض نيست و مزاج سالمي دارد، از دست ندهد. روز 27 رجب از بهترين روزهاي ايام سال است. اين دعا را هم مطالعه كنيد، هم مباحثه كنيد كه امام كاظم عرض كرد: خدايا ! من مي دانم كه بالأخره يك توشه اي لازم است، آن توشه اين است: من اراده اي كه به سمت تو حركت كند، آن را توشه خودم قرار مي دهم.
لزوم تحقيق و اقامه برهان براي تصديق و تكذيب هر امر
آنچه كه مناسب بحث هاي حوزوي و دانشگاهي است، عقل و علم است. جاهاي ديگر مسائل اقتصادي هست، مسائل سياسي هست، مسائل اجتماعي هست؛ امّا در بين ما آنچه كه رائج ترين بهاي وحي و نبوّت است؛ مسأله ( علم ) است. آنطوري كه مرحوم كليني از وجود مبارك امام صادق (ع) نقل كرد، از همين آيات قرآن كمك گرفتند. آنچه كه در سوره مباركه حج است، از همين قرآن كريم است. به ما فرمودند : شما چه در نفي و چه در اثبات، چه در تصديق و چه در تكذيب، محققانه سخن بگوئيد.اگر چيزي را بخواهيد تصديق كنيد، بعد از برهان باشد؛ چيزي را بخواهيد تكذيب كنيد، بعد از برهان باشد.
اين روايت نوراني با 2 ـ 3 نسخه نقل شده: نّ الله سبحانه و تعالي خصّ (4)، حضّ، او حصّن ع باده ب آيتين م ن ك تاب ه(5). خداي سبحان بندگانش را با دو آيه مخصوص كرد، يا در دو آيه تحضيض كرد، يا در دو آيه در حصن خود قرار داد؛ كه اينها هيچ چيزي را بدون برهان ( نه) نگويند، چيزي را بدون برهان ( آري ) نگويند ! ان لا يقولوا علي الله لا الحق.اگر بخواهند تصديق كنند، يك مطلبي را بپذيرند؛ بايد محققانه باشد. تكذيب كنند، بايد محققانه باشد. حضرت به اين دو آيه استدلال كرد و فرمود: يك عدّه مطلب برايشان روشن نشده، تكذيب مي كنند:الم يؤخذ عليه م م يثاق الك تاب ان لا يقولوا علي الله لا الحق(6). يك عدّه هم قبل از اينكه مطلب برايشان روشن بشود، پيروي مي كنند: كه لا تقف ما ليس لك ب ه ع لم(7). فرمود: اين دو تا مرز و دو تا سيم خاردار است. بخواهي به مرز نفي و تكذيب برسي، بايد محققانه باشد؛ بخواهي به مرز اثبات برسي، بايد محققانه باشد. اين مي شود عقل و علم و فرهنگ. چنين مردمي را اداره كردن سخت نيست ! وجود مبارك حضرت ظهور كرد تا عقل مردم به عنايت الهي بالا بيايد؛ اداره مردم عاقل دشوار نيست. دشواري در اداره مردم بي عقل است !! پس اين دو تا آيه مرزها را مشخص كرد.
دستور قرآن كريم مبني بر ضرورت عنايت به « تحقيق »
در رهبري و رهروي
دو آيه ديگر در سوره مباركه حج است، فرمود: تابعي، باش؛ متبوعي، باش؛ ولي بايد «محقق » باشي. امت هستي، باش؛ امام هستي، باش؛ ولي بايد محقق باشي. اگر يك كسي امت است، بايد محققانه باشد. مجتهدي، مقلّدي؛ بايد محقق باشي، چون در تقليد بايد تحقيق بكني. اين دو آيه را در سوره مباركه حج فرمود يكي در آيه سوّم سوره حج است، يكي هم در آيه هشتم. فرمود: و م ن النّاس من يجاد ل ف ي الله ب غ ير ع لم، بعد: و يتّب ع كلّ شيطان مريد(8)؛ اين مال امت جاهل و مقلّد جاهل و تابع جاهل است؛ فرمود: اين بدون تحقيق تابع است. بعد فرمود: و م ن النّاس من يجاد ل ف ي الله ب غ ير ع لم، ثان ي ع طف ه ل يض لّ عن سبيل الله(9). اين سرش را خم كرده، عده خيلي زيادي را دارد گمراه مي كند ! فرمود: امام هستي، بايد محقق باشي؛ متبوعي بايد محقق باشي؛ مطاعي، بايد محقق باشي. امت و تابع و پيرو هستي، بايد محقق باشي؛ مقلّدي، بايد محقق باشي؛ مرجعي بايد محقق باشي.پس چه در مسائل فردي، چه در مسائل جمعي؛ چه در تصديق، چه در تكذيب؛ چه در رهبري، چه در پيروي؛ همه را اين كتاب مشخص كرده. آنوقت اين كتاب مي شود ( كتاب عقل ). پيامبر يك چنين چيزي را آورده و اين مي شود « منّت »: لقد منّ الله علي المؤمنين.
دليل عام نياز بشر به وحي و نبوّت
امّا درخصوص نياز بشر به پيغمبر؛ بايد ديد انسان از منظر كي نگاه مي كند. ما به پيغمبر براي چه احتياج داريم، به چه احتياج داريم ؟! معمولاً آنچه كه در كتاب هاي كلام و فلسفه است، اين است كه بشر چون متمدّن است، مدنيّ بالطبع است، بايد با هم زندگي كنند، قانون مي خواهند و قانون را بايد خدا وضع بكند؛ اين همان برهان معروفي است كه در كتاب هاي كلامي و فلسفي هست و اصلش هم در كتاب الحجه (10)، تقريباً اوّلين يا دوّمين روايت كتاب الحجه مرحوم كليني (رض) آمده كه از وجود مبارك حضرت سؤال مي كند: به چه دليل ما پيامبر مي خواهيم ؟ فرمود: بالأخره بشر قانون مي خواهد يا نمي خواهد ؟! قانون را خود بشر وضع كند كه جاهل و ساهي و ناسي و خاطي است؛ يا ماوراي بشر ؟! اين همان برهاني است كه مرحوم كليني در كتاب ( حجه ) كافي آورده و اين برهان از آنجا به كتاب هاي كلامي و فلسفي راه پيدا كرده است.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در مراسم رونمائي از « موسوعه كلمات الرّسول الأعظم (ص) » ؛ دماوند
حوزه علميه امام صادق (ع) ؛ 28/ 4/ 1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) اقبال الأعمال/ 68 (2) برداشت از:ق/ 16 (3) اقبال الأعمال/ 678
(4) الكافي/ 1/ 43 (5) بحار الأنوار/ 2/ 186 (6) اعراف/ 169
(7) اسراء/ 36 (8) حج/ 3 (9) حج/ 8 و 9
(10) الكافي/ 1/ 168 به بعد
خوان حكمت روزهاي دوشنبه و پنج شنبه منتشر مي شود

 



از سوي سازمان جوانان هلال احمر اجرا مي شود؛
برنامه هاي اوقات فراغت يك ميليون و500 هزار جوان

رئيس سازمان جوانان جمعيت هلال احمر: برنامه هاي اوقات فراغت و تابستانه براي يك ميليون و500 هزار جوان ايراني عضو اين سازمان در 330شهر كشور اجرا مي شود.
محمدجواد جعفريان اظهار داشت: سازمان جوانان جمعيت هلال احمر براي يك ميليون و500 هزار جوان ايراني عضو اين سازمان برنامه هايي فرهنگي، تفريحي و اجتماعي را در 3 ماه تابستان سال جاري جهت اوقات فراغت اين جوانان برنامه ريزي كرده است كه در 30 استان كشور برگزار مي شود. وي با اشاره به اينكه برنامه هاي فرهنگي، تفريحي و اجتماعي اوقات فراغت و تابستانه براي يك ميليون و 500 هزار جوان ايراني سازمان جوانان جمعيت هلال احمر تا پايان شهريور در 330 شهر كشور ادامه خواهد داشت، افزود: در تابستان سال جاري برنامه هاي امدادي، جهادي و اردويي در 4 منطقه كشوري تهران، گيلان، مشهد و فارس براي اين جوانان صورت مي پذيرد. به گزارش فارس جعفريان اظهار داشت: سازمان جوانان جمعيت هلال احمر براي تمام شركت كنندگان در برنامه هاي تابستاني سال جاري گواهينامه آموزشي صادر خواهد كرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14