(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 22 تير 1389- شماره 19690

كوتاه اقتصادي
آماده باش كامل براي مقابله با قطع فروش بنزين به ايران
آغاز واگذاري سهام عدالت به كارگران از هفته آينده
احتمال صدور گاز به هند از مسير دريايي
تدوين استانداردهاي سخت گيرانه تر مصرف سوخت براي خودروسازان
افزايش 5درصدي نرخ ماليات بر ارزش افزوده لغو محدوديت خارجي ها در خريد بانك
ورشكستگي 4 بانك ديگر آمريكايي
 رونق بي سابقه و جهش در بورس تهران
ثبت شماره حساب خانوارها تا پايان تابستان
افزايش ماليات اصناف فقط 15 درصد
2 سناريو جديد ملاك پرداخت يارانه نقدي سال 90
برخورد بورس با 30 كارگزار متخلف بازار سرمايه
ايجاد 10 هزار شغل در تهران طي 3 ماه



كوتاه اقتصادي

¤ در سه ماهه نخست امسال بيش از 234 هزار تن انواع برنج به ارزش بيش از 194 ميليون دلار از كشورهاي هند، آمريكا، پاكستان و امارات به كشورمان وارد شده و ميزان واردات برنج هاي مظنون هندي نشان مي دهد طي خردادماه بيش از مجموع دو ماهه نخست امسال از اين نوع برنج ها به كشورمان وارد شده است.
¤ معاون وزير ارتباطات با اشاره به پايان كار كميته 3 جانبه تاليا، مخابرات و رگولاتوري با هدف بررسي مشكل تاليا گفت: نتايج اين كميته در قالب پيشنهاد ارسال شده كه به زودي ابلاغ خواهد شد.
¤ براي مساعدت از كشاورزان و توليدكنندگان كشاورزي، بانك كشاورزي، بدهي كشاورزان خسارت ديده از خشكسالي سال گذشته را تا پايان شهريورسال جاري تمديد كرد.
¤ ثبت شماره حساب يا كارت بانكي سرپرستان خانوار 6 استان آذربايجان غربي، اصفهان، بوشهر، خراسان جنوبي، كرمانشاه و گلستان براي دريافت يارانه 3 روز ديگر تمديد شد.معاون هدفمندسازي يارانه هاي وزارت رفاه و تامين اجتماعي، با اشاره به آغاز مرحله نخست هدفمند كردن يارانه ها از 15 تير در اين شش استان افزود: به علت تعطيلي روزهاي يكشنبه و دوشنبه، و احتمالي اينكه برخي هم وطنان در شش استان نتوانسته باشند شماره حساب خود را ثبت كنند، مهلت يك هفته اي آنان 3 روز ديگر تمديد شد.
¤ بانك زمين با هدف سرمايه گذاري هاي ضروري در اراضي قابل احيا و توسعه كشاورزي تاكنون بيش از 133 گلخانه، 38 مجتمع پرورش ماهي و 131 مجتمع دامداري را به كشاورزان واگذار كرده است.
¤ عملياتي اجرايي 7 طرح بزرگ از مجموعه پروژه هاي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران كه از متوسط پيشرفت فيزيكي 90 درصدي برخوردارند، رو به پايان است.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، اين تعداد طرح مربوط به حوزه فولاد و سنگ آهن هستند و به عنوان بخشي از 12 طرحي به شمار مي آيند كه قرار است به ترتيب وارد مدار توليد شوند.
¤ مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي گفت: درصورت مثبت بودن آزمايش ها، اگر بلافاصله مصوبه هاي لازم در اختيار ما قرار بگيرد نهايتا در يك بازه 8 ماهه مي توانيم تمام خودروهاي سنگين را به دستگاه هاي مورد نياز تجهيز كرده و طرح اعطاي گازوئيل به خودروهاي عمومي براساس پيمايش را عملياتي كنيم.
¤ مديرعامل شركت خدمات حمايتي كشاورزي گفت: در سال جاري 75 درصد كود مورد نياز كشاورزان تهيه شده و 25 درصد بقيه هم خريداري و در مرحله حمل و توزيع است.
¤ با 4 درصد پيشرفت، ميانگين پيشرفت پروژه هاي ساخت و تجهيز مراكز تحقيقاتي و فناوري بخش خصوصي در پارك فناوري پرديس در بهار سال 1389، نزديك به 60 درصد رسيد كه اين ميزان پيشرفت معادل 97 ميليارد ريال سرمايه گذاري جديد بخش خصوصي در پارك فناوري پرديس مي باشد.

 



معاون وزير نفت اعلام كرد
آماده باش كامل براي مقابله با قطع فروش بنزين به ايران

معاون امور بين الملل وزير نفت گفت: ما از بابت بنزين هيچ مشكلي نداريم و اگر توتال و يا هر شركت ديگر هر رفتاري نشان دهند، آينده همكاري خود را نه تنها به ما بلكه به همه كشورهايي كه حركات آنها را رصد مي كنند، نشان خواهند داد.
حسين نقره كار شيرازي در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: ما 30 سال است كه با مدلهاي مختلف پديده تحريم مواجه بوده ايم و مانند ورزشكاراني كه با تمرين روي فرم مي آيند ما نيز با چالش با اين تحريم ها روي فرم آمده ايم.
وي با تاكيد بر اينكه هر زمان فشارهاي بين المللي اضافه شده امكان توجه به توليد داخل در كشور و افزايش توانمندي نيروي انساني افزايش يافته است، افزود: در بسياري از كشورها اين را با سرافرازي بيان مي كنيم كه مي توانيم خدمات فني - مهندسي در اختيار شما قرار دهيم كه معناي آن عرضه نيروي انساني توانا در بالادستي نفت و گاز در دريا و خشكي و در پالايش و پخش پتروشيمي ها است.
نقره كار تصريح كرد: تكنولوژي ما از برخي كشورها ضعيف تر است اما امروزه بيش از 70 درصد تجهيزات صنعت نفت در داخل كشور ساخته مي شود كه از تكنولوژي هاي پيشرفته تا ساده را شامل مي شود.
وي اضافه كرد: در كمتر از 30 درصد تجهيزات به خارج وابسته هستيم كه آن هم به معناي وابستگي مطلق نيست و امكان جايگزيني آنها را داريم.
نقره كار شيرازي با اشاره به موضوع تحريم بنزين ايران از سوي آمريكا گفت: در مورد بنزين بارها گفته ايم كه مشكلي نداريم و از زماني كه ما گفتيم مشكلي نداريم، همان كشورهايي كه مجبور به پذيرش و اجراي تحريم عليه ما هستند بارها گفته اند ما در تيم حريف بازي نمي كنيم و ترجيح مي دهيم همراه شما بازي كنيم.
وي افزود: ما در حال حاضر زمينه كار را به گونه اي فراهم كرده ايم كه در داخل هيچ كمبودي نداشته باشيم و حتي اگر تمام فروشندگان يكجا اقدام به توقف فروش كردند، مشكلي ايجاد نشود. گرچه هرگز اين اتفاق نمي افتد و فروشندگان در رقابت فروش محصولات خود قرار دارند.
وي تاكيد كرد: اگر اين شركت ها بدون ثبات تصميم گيري عمل كنند و با هر دستورالعمل ساده آمريكا تغيير موضع دهند و زير چتر آنها بروند، كشورهايي كه مستقل ترند درآينده حتما اين تصميمات را در همكاري هاي آينده مدنظر قرار خواهند داد.وي با تاكيد بر اينكه اين شركت ها در برخورد با ما بايد آينده را نيز در محاسبات خود وارد كنند، گفت: اين يك تهديد هويتي است از جانب ملتي كه روي پاي خود ايستاده است و سازندگي و امكانات دارد براي اينكه آنها نه امروز بلكه آينده 100 ساله دنيا را ببينند.

 



آغاز واگذاري سهام عدالت به كارگران از هفته آينده

عضو شوراي عالي كار گفت: مرحله نخست واگذاري سهام عدالت كارگران با پرداخت به كارگران ساختماني و فصلي از اواخر تيرماه شروع مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، محمد پارسا، با اشاره به واگذاري سهام عدالت كارگران، اظهار داشت: هفته گذشته اقدامات خوبي با همكاري وزارت كار در رابطه با اولويت بندي واگذاري سهام عدالت شروع واگذاري از هفته آخر تيرماه براي واگذاري سهام در سراسر كشور آغاز مي شود.
به گفته پارسا، در مرحله اول واگذاري سهام كارگران ساختماني و فصلي مشمول سهام عدالت مي شوند و بعد از آن نوبت به كارگران قراردادي مي رسد.
رئيس كانون عالي شوراهاي اسلامي كار كشور در پاسخ به اظهارات برخي مسئولان دولت مبني عدم واگذاري سهام عدالت به كارگران به خاطر دريافت سهام ترجيحي، تصريح كرد: سهام ترجيحي متفاوت از سهام عدالت است و سهام ترجيحي تاكنون به تعداد اندكي از كارگران پرداخت شده است.
وي ادامه داد: در صورتي كه سهام ترجيحي كارگران بيش از مبلغ سهام عدالت باشد با توجه به ضوابط سهام عدالت به اين افراد پرداخت نمي شود و بايد تاكيد كرد سهم كارگران برخوردار از سهام ترجيحي بسيار اندك است.
در همين حال مديرعامل سابق كارگزاري سهام عدالت با اعلام اينكه گروه بعدي پرداخت سود سهام عدالت پس از بازنشستگان، كاركنان دستگاه هاي اجرايي به جز آموزش و پرورش هستند، گفت: پس از پرداخت سود سهام عدالت كاركنان دستگاه هاي اجرايي سري اول پرداخت سود براي سال 86 تمام مي شود.
محمدجواد شيخ درباره آخرين وضعيت پرداخت سود سهام عدالت اظهار داشت: پس از پرداخت سود سهام عدالت بازنشستگان لشگري و كشوري كه هنوز تمام نشده، اقدام خاصي درباره گروه بعدي كه قرار است سود خود را دريافت كنند انجام نشده است.وي در پاسخ به اين سوال كه گروه بعدي مشمول دريافت سود چه قشري بوده و از چه تاريخي شروع مي شود، افزود: گروه بعدي باقي مانده كاركنان دستگاه هاي اجرايي به جز آموزش و پرورش هستند و زمان پرداخت سود پس از هماهنگي با سازمان خصوصي سازي و سهام عدالت مشخص خواهد شد.مديرعامل سابق كارگزاري سهام عدالت در واكنش به اين سوال كه سودي كه تاكنون پرداخت شده مربوط به چه سالي بوده و سال هاي بعدي از چه زماني شروع مي شود، بيان كرد: سودهايي كه تاكنون پرداخت شده مربوط به سال 86 بوده و سود سال 87 نيز پس از اينكه دولت ميزان قسط خود از اين سهام را مشخص كرد مابه التفاوت آن پرداخت مي شود.
وي در پايان گفت: اطلاعات مربوط به ميزان سودي كه تاكنون پرداخت شده و تعداد افرادي كه باقي مانده است در دست كارگزاري سهام عدالت است.

 



معاون وزيرنفت ومديرعامل شركت ملي گاز خبرداد
احتمال صدور گاز به هند از مسير دريايي

معاون وزير نفت با تشريح نحوه قيمت گذاري گاز صادراتي ايران به هند، از وجود 2 سناريوي مختلف براي صدور گاز به هند خبر داد و گفت: با سرمايه گذاري 350 ميليون دلاري ساخت فاز دوم خط لوله صلح تا مرز پاكستان آغاز شده است.
جواد اوجي در گفت وگو با مهر با بيان اين كه در حال حاضر 2 سناريوي مختلف براي صادرات گاز طبيعي در دستور كار وزارت نفت قرار گرفته است، گفت: ترانزيت گاز ايران از خاك پاكستان و انتقال مستقيم گاز از مسير دريايي مهمترين گزينه هاي پيش روي براي انتقال گاز به هند است.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران با تاكيد بر اين كه براي اجراي هر 2 سناريو ادامه ساخت خط لوله هفتم سراسري(صلح) ضروري به نظر مي رسد، تصريح كرد: در صورتي كه با هند براي انتقال گاز از مسير دريايي به توافق برسيم بايد ادامه خط لوله هفتم سراسري از ايرانشهر تا بندر چابهار و سپس از مسير دريايي تا شبه قاره هند ساخته شود.
وي همچنين با اشاره به اين كه براي انتقال گاز از مسير پاكستان هم بايد ادامه خط لوله به طول تقريبي 270 كيلومتر از ايرانشهر تا نقطه مرزي پاكستان ساخته شود، اظهار داشت: در حال حاضر مذاكرات با طرف هندي براي نهايي كردن يكي از اين 2 روش در حال انجام است.
معاون وزير نفت با تاكيد بر اين كه انتقال گاز از مسير درياي عمان به اقيانوس هند به سرمايه گذاري هاي قابل توجهي نياز دارد گفت: از اين رو با توجه به توافق به عمل آمده با پاكستان براي ترانزيت گاز ايران به كشور ثالث هيچ گونه محدوديتي در صادرات گاز از مسير اين همسايه شرقي وجود ندارد.
اوجي همچنين درباره فرمول فروش گاز ايران به هند توضيح داد: هم اكنون در سطح وزارت نفت فرمولي براي صادرات گاز طبيعي به كشورهاي همسايه تعريف شده است.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران با يادآوري اينكه در اين فرمول براساس نوع گاز ترش و يا پالايش شده، مسافت انتقال گاز و ساير مسائل فني و عملياتي ضرايبي براي قيمت گذاري گاز تعيين شده است بيان كرد: تاكنون از اين فرمول براي تعيين قيمت گاز صادراتي ايران به پاكستان و تركيه استفاده شده و امكان تعيين قيمت فروش گاز به هند هم از اين روش وجود دارد.اوجي در ادامه در خصوص آخرين وضعيت آغاز عمليات اجرايي فاز دوم خط لوله هفتم سراسري، توضيح داد: در حال حاضر ساخت فاز دوم اين خط لوله گاز از مسير ايرانشهر تا نقطه مرزي پاكستان به يكي از پيمانكاران داخلي واگذار شده است.

 



تدوين استانداردهاي سخت گيرانه تر مصرف سوخت براي خودروسازان

معاون وزير نفت با اشاره به ابلاغ استاندارد 4241 (استاندارد مصرف سوخت) خودروهاي سبك و سنگين و همچنين موتورسيكلت ها به خودروسازان، گفت: براي كاهش شدت مصرف سوخت در كشور تدوين استانداردهاي سخت گيرانه تر و ايجاد تعهد هاي لازم براي خودروسازان ضروري است.
حمداله محمدنژاد معاون وزير نفت در امور مهندسي و رئيس هيئت مديره شركت بهينه سازي مصرف سوخت در گفت وگو با شانا، با بيان اين كه با كمك دولت و شركت ملي نفت ايران تلاش مي شود با تدوين استانداردهاي سخت گيرانه تر و ايجاد تعهدهاي لازم براي خودروسازان شدت مصرف سوخت در كشور كاهش يابد، افزود: هم اكنون بيش از 50 درصد آلايندگي ها در كلان شهرها مربوط به كاركرد خودروهاي فرسوده است.
وي ادامه داد: بيش از هشت ميليون دستگاه موتورسيكلت در كشور در حال تردد است كه از اين ميزان 5/2 ميليون دستگاه موتورسيكلت عمر بالاي 10 سال دارند و داراي راندمان پايين هستند.
رئيس هيئت مديره شركت بهينه سازي مصرف سوخت با تاكيد بر اين كه هم اكنون موتورسيلكت هاي فرسوده در كشور به ازاي پيمايش مسافت 100 كيلومتري بيش از 5/3 ليتر بنزين مصرف مي كنند، افزود: متوسط مصرف بنزين در موتورسيكلت ها در هر 100 كيلومتر 5/1 ليتر است؛ بنابراين موتورسيكلت هاي فرسوده ايراني بيش از دو برابر استاندارد سوخت مصرف مي كنند.
محمدنژاد با تاكيد بر اين كه روي چالش هاي موجود در صنعت خودروسازي تحقيق و مطالعه لازم صورت گرفته است، اظهار داشت: ميانگين عمر ناوگان خودروهاي سبك كشور بيش از 11 سال است كه هم اكنون 20 درصد اين خودروها بيشتر از 20 سال عمر دارند كه بيش از 35 درصد سوخت كشور را مصرف مي كنند.
به گفته معاون وزير نفت در امور مهندسي، ميانگين عمر ناوگان سنگين در كشورهاي اروپايي هشت تا 10 سال است در حالي كه متاسفانه متوسط عمر ناوگان سنگين در ايران حدود 7/19 سال است؛ اين ناوگان از نظر مصرف سوخت، آلايندگي، تخريب جاده هاي كشور و مشكلاتي ديگر، هزينه هاي سنگيني را بر كشور تحميل مي كنند.
معاون وزير نفت در امور مهندسي تدوين استانداردهاي لازم براي موتورسيكلت ها را يكي از وظايف شركت بهينه سازي مصرف سوخت خواند و گفت: نظارت روي نحوه ساخت اين وسايل نقليه در كشور به عهده موسسه استاندارد است.

 



آخرين مصوبات كميسيون تلفيق برنامه پنجم
افزايش 5درصدي نرخ ماليات بر ارزش افزوده لغو محدوديت خارجي ها در خريد بانك

براساس آخرين مصوبات كميسيون تلفيق برنامه پنجم نرخ ماليات بر ارزش افزوده از 3درصد كنوني به 8درصد تا پايان برنامه پنجم مي رسد و سقف 10درصدي مشاركت خارجي ها براي تاسيس بانك در ايران برداشته مي شود.
به گزارش فارس، جعفر قادري در مورد جلسه بعدازظهر چهارشنبه 16تيرماه كميسيون تلفيق گفت: در اين روز سه ماده مربوط به بورس و مشكلات قانون توسعه ابزارهاي مالي براي كمك به سياست هاي اصل 44 به تصويب رسيد.
وي افزود: در لايحه دولت كمبودهايي به چشم مي خورد كه خلأ آن در لايحه برنامه پنجم بايد رفع مي شد.
عضو كميسيون تلفيق مجلس افزود: در جلسات گذشته كميسيون تلفيق نظام پولي و بازار پول و ساماندهي آن مورد تصويب قرار گرفت و در جلسه امروز ساماندهي بازار سرمايه به تصويب نمايندگان رسيد.
قادري تصريح كرد: شركت هايي كه قصد انتشار اوراق بهادار دارند مكلف به ارائه اطلاعات اقتصادي شركت در بورس هستند و تعيين و تكليف خريد و فروش سهام و نظارت بر اساسنامه نهادهاي مالي برعهده سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود.عضو كميسيون تلفيق مجلس گفت: تمام نهادهاي امنيتي موظف شدند، اطلاعات سازمان ها و شركت هاي مختلف را به سازمان امور مالياتي بدهند تا از اين طريق پايه هاي مالياتي را شناسايي و افزايش دهند و سهم ماليات از توليد ناخالص داخلي از 7درصد كنوني به 10درصد در پايان برنامه پنجم برسد.
نماينده مردم شيراز در مجلس گفت: نمايندگان در تلفيق تصويب كردند، نرخ ماليات ارزش افزوده كه در حال حاضر 3درصد (شامل 5/1 درصد ماليات و 5/1درصد عوارض) است، در برنامه پنجم پيشرفت و عدالت، سالي يك درصد افزايش و در پايان برنامه به 8 درصد شامل (5/1 درصد عوارض و 5/6درصد ماليات ارزش افزوده) برسد.قادري گفت: واحدهاي مشمول ماليات به داشتن صندوق و پرداخت مكانيزه ماليات مكلف شدند و ترازنامه و دفاتر پلمب شده براي حساب و كتاب مالياتي در واحدها وجود داشته باشد.همچنين عضو كميسيون تلفيق برنامه پنجم از تصويب امكان تاسيس بانك مشترك ايراني و خارجي بدون محدوديت سهم خارجي ها خبر داد.عباسعلي نورا افزود: جلسه روز پنج شنبه كميسيون تلفيق در مورد مسائل بورس و سياست هاي پولي و بانكي مطرح شد.وي افزود: ابعاد بين المللي مسائل اقتصادي بر لايحه برنامه پنجم از جمله فعاليت بين المللي بازار روز ضعيف ديده شده و در حال حاضر تعدادي از مجوزها را مجلس صادر مي كند كه بورس هم بتواند فعاليت برون مرزي در كنار بيمه ها و بانكداري داشته باشد.
نماينده زابل و زهك در مجلس افزود: برخي از مصوبات در تلفيق به تصويب رسيد كه خوشايند من نبود، از جمله تاسيس بانك با مشاركت سرمايه گذاران خارجي بدون محدوديت سهم خارجي كه مغاير قوانين قبلي تشخيص داده شد.
وي گفت: در قوانين قبلي براي سرمايه گذار حقيقي حداكثر 5درصد و براي سرمايه گذار حقوقي حداكثر 10درصد در بانكداري مشاركتي با خارجي ها سهم قائل شده بودند، اما اين سقف برداشته شد كه به نظر من به انحصار خارجي ها در بانكداري ايران منجر مي شود.

 



ورشكستگي 4 بانك ديگر آمريكايي

در پي تعطيلي چهار بانك ديگر در آمريكا، شمار بانك هاي تعطيل شده و ورشكسته اين كشور امسال به بيش از 90 بانك رسيد.
به گزارش خبرگزاري ها موسسه بيمه سپرده فدرال آمريكا دو بانك ايالات متحده به نام هاي بانك ملي خليج و بانك ايده آل سپرده گذاري فدرال را كه هر دو در شهر بالتيمور ايالت مريلند فعاليت داشتند، تعطيل اعلام كرد.
مقامات شركت بيمه سپرده فدرال كه آژانس نيمه خصوصي با عملكرد تضمين سپرده هاي تا 250 هزار دلار در بانك هاي ايالات متحده است، همچنين از تعطيل شدن 2 بانك در ايالات نيويورك و اوكلاهاما خبر دادند.
دارايي مشترك چهار بانك تعطيل شده، دست كم 13/1 ميليارد دلار برآورد شده و تعطيلي فعاليت اين بانك ها، 9/159 ميليون دلار به موسسه بيمه سپرده فدرال آمريكا زيان زده است.
شيلا بير، مديركل شركت بيمه سپرده فدرال آمريكا اعلام كرد، در سال 2010 شمار بانك هاي تعطيل شده در ايالات متحده به بيشترين ميزان خود خواهد رسيد.
اين در حالي است كه از ابتداي 2009 ميلادي تاكنون، آمار بانك هاي تعطيل شده در آمريكا به 230 بانك رسيده است.
استيو ريدر، مدير مسئول موسسه بانك شناسي در آلاباما معتقد است بحران تعطيلي بانك ها در مناطق خاص جغرافيايي روي مي دهد و بيشتر دامن گير موسسات كوچك مي شود.
ايالات جورجيا، ايلي نويس و فلوريدا از جمله ايالات آمريكا هستند كه با بيشترين بحران اقتصادي و در پي آن تعطيلي بانك ها روبه رو شده اند.
مسئولان بانكي در آمريكا نگران آن هستند كه با ناتواني وام گيرندگان از پرداخت قسط هايشان امسال ورشكستگي بانك ها در اين كشور افزايش يابد.
گفتني است بحران اقتصادي عامل ورشكستگي بانك ها در آمريكاست به گونه اي كه در سال گذشته نيز 240 بانك در اين كشور اعلام ورشكستگي كردند.
اسپانيا درگير
يكي از بدترين بحران ها
بحران اقتصادي اروپا كه از يونان شروع شد و در حال سرايت به ديگر كشورهاي اروپايي است، اسپانيا را با يكي از بدترين بحران ها مواجه كرده است.
به گزارش شبكه بين المللي خبر، نرخ بيكاري در اسپانيا 20 درصد است و بحران اقتصادي موجب ركود صنايع توليدي شده است.
صنعت ساخت و ساز كه زماني بسيار پررونق و از عوامل رونق اقتصادي اين كشور بود، اكنون بي رونق شده است و هزاران خانه و ساختمان نيمه تمام فروخته نشده است و صدها هزار كارگري كه در كار ساخت و ساز بوده اند بيكارند.
در پي بحران اقتصادي در اسپانيا، اين كشور هر روز شاهد اعتصاب ها و تظاهرات عليه اين بحران و سياست هاي اقتصادي دولت است.
يكي از مديران يك كارخانه ورشكسته مي گويد: با كاهش 70 درصدي تقاضا، توليد اين كارخانه نيز كاهش يافته است و ما به ناچار بسياري از كاركنان خود را اخراج كرده ايم و ساعات و روزهاي كاري مان كم شده است.
سولداد نونز مديركل اداره خزانه داري اسپانيا مي گويد: بدهي هاي اسپانيا اكنون به 52 درصد توليد ناخالص ملي افزايش يافته است.
صندوق بين المللي پول (IMF) روز چهارشنبه (16تير) در اولين گزارش خود درباره اوضاع مالي جهان از زمان تشديد بحران اقتصادي يونان، اعلام كرد: مشكل اقتصادي اروپا و تشديد بحران حوزه جغرافيايي يورو، بزرگ ترين خطر براي حل معضل مالي در جهان است، زيرا كشورهاي حوزه يورو بدهي هاي سنگين داشته و بانك هايشان نيز توان جبران كسري بودجه هاي هنگفت خود را ندارند.
براساس اين گزارش، اقتصاد اروپا در كل شاهد كاهش رشد اقتصادي است و امسال رشد اقتصادي 16 كشور منطقه اقتصادي يورو 1 درصد بوده و پيش بيني مي شود در سال 2011 به 3/1 درصد برسد.بر پايه اين گزارش، دولت هاي اروپايي درصدد هستند تا با كاهش هزينه ها و ايجاد برنامه هاي اجتماعي، از بدهي هاي خود بكاهند.اين در حالي است كه هزينه جنگ در افغانستان، سالانه ميلياردها يورو به اقتصاد اروپا ضربه وارد مي كند كه اين اقتصاد در معرض خطر را با بحران شديدتري مواجه خواهد كرد.
اگرچه يونان در ميان تمام كشورهاي اروپايي بيشترين بحران مالي را داراست، كشورهاي ديگر حوزه يورو نيز درخطر تشديد بحران اقتصادي قرار دارند.به گزارش خبرگزاري فرانسه و به نقل از آمارهاي رسمي حوزه مالي بحران زده اروپا، از زمان تشكيل واحد يورو در سال 1999 تاكنون، آمار بيكاري در اين حوزه همچنان در بالاترين حد خود قرار داشته است.
آمار بيكاري در حوزه وسيع تر اتحاديه اروپا با 27 كشور عضو آن، در ماه مي بدون تفاوت نسبت به ماه گذشته 6/9 بود كه اين آمار نشان دهنده حدود 13/23 ميليون بيكار در كل اتحاديه است.همچنين سازمان توسعه و همكاري هاي اقتصادي اعلام كرد، بيكاري در 30 كشور توسعه يافته عضو اين سازمان به بالاترين حد خود از سال 1945 رسيده است.

 



پاسخ مردم ايران به طبل توخالي تحريم هاي آمريكا
رونق بي سابقه و جهش در بورس تهران

با تداوم روند رو به رشد شاخص بورس در روزهاي اخير و جهش بيش از 100 واحدي ديروز، دماسنج بازار سهام به مرز 15 هزار واحد نزديك شد تا ركورد جديد ديگري براي اين متغير ثبت شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، رونق معاملات و ركورد شكني دور از انتظار شاخص كل بورس تهران در حالي از همان روزهاي آغازين سال جديد موجب خوشحالي فعالان بازار سرمايه شده بود كه بعد از عبور شاخص از خظ مقاومت 14 هزار واحدي در 30 فروردين 89 و تحقق اين رويا، اين متغير در آستانه عبور از كانال جديد ديگري شد. براساس اين گزارش، رقم شاخص بورس ابتداي سال جاري بر روي عدد 12 هزار و 537 واحد بود اما به دليل رشد قيمت سهام شركت هاي بزرگ و موثر ، دماسنج بازار سهام تا امروز (دوشنبه) شاهد افزايش 2 هزار و 450 واحدي شده و تا ساعت ./30 11دقيقه ديروز در عدد 14 هزار و 987 واحدي جا خوش كرد. عددي كه تاكنون به ثبت نرسيده بود.
اين در حالي است كه برخي كارشناسان با تكيه بر تحليل هاي تكنيكال بر اين باورند در صورت عبور از خط مقاومت 15 هزار واحدي، مي توان به تداوم روند صعودي آن در روزهاي آينده اميدوار بود اما اين احتمال وجود دارد چند روزي براي اين واقعه تاريخي لازم باشد.نظري كه صحت و سقم آن تا چند روز آينده مسجل مي شود.
گفتني است در سير صعودي شاخص بورس و ركورد شكني پي در پي اين متغير و ديگر متغيرهاي بورس، عواملي چون رشد قيمت هاي جهاني نفت و فلزات اساسي، حمايت دولت از صنعت و حوزه نفت، ارايه بسته بانكي و كاهش نرخ سود سپرده گذاري، عدم عرضه سهام شركت هاي جديد و قديم در بورس، تشديد ركود حاكم بر بازارهاي رقيب، افزايش ورود نقدينگي به بازار سهام، به اجرا در نيامدن قانون همدفمند كردن يارانه ها و همچنين عدم نتيجه در مذاكرات دولت هاي غربي براي افزايش تحريم ايران، دخيل بوده اند. با اين همه بخش اعظمي از روند حركتي شاخص بورس و ديگر متغيرها ناشي از موضع گيري متقاضيان خريد و عرضه كنندگان و يا همان عرضه و تقاضا است كه به مانند هميشه بايد منتظر شكل گيري نوسان و بالا و پايين شدن نمودار شاخص بود.
با اين همه بايد ديد شركت هاي بزرگ بورس مانند مخابرات، فولاد مباركه ، ملي مس ، سايپا، ايران خودرو، چادرملو، بانك ها و ديگر شركت چه شرايطي خواهند داشت تا نمودار شاخص بورس ترسيم شود.

 



وزير رفاه اعلام كرد
ثبت شماره حساب خانوارها تا پايان تابستان

وزير رفاه و تامين اجتماعي گفت: شماره حساب همه خانوارهايي كه فرم هاي طرح هدفمند كردن يارانه ها را پر كرده اند، تا پايان تابستان ثبت خواهد شد.
صادق محصولي در گفت وگو با خبرنگاران افزود: ثبت شماره حساب هاي كساني كه پيشتر، فرم هاي اطلاعات اقتصادي خانوار را براي دريافت يارانه نقدي پر كرده اند از روزهاي آينده، استان به استان آغاز خواهد شد.
وي گفت: اكنون در مرحله ثبت شماره حساب هاي شش استان دوم هستيم.
وزير رفاه و تامين اجتماعي افزود: كساني كه فرم هاي اطلاعات اقتصادي خانوار را تكميل كرده اند، براي دريافت يارانه، بايد شماره حساب متمركز و شماره كارت خود را در پايگاه اطلاع رساني اين وزارتخانه به نشاني
www://refahii.r وارد كنند.

 



نتايج آخرين تصميمات اعلام شد
افزايش ماليات اصناف فقط 15 درصد

سخنگوي وزارت بازرگاني با اشاره به پيشنهادهاي مختلف در خصوص ماليات اصناف در سال 1388، اظهار داشت: در جلسه تصميم گرفته شد ميزان ماليات اصناف نسبت به ماليات قطعي سال 1387 معادل 15 درصد افزايش يابد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت پيرو اختلاف نظر برخي از اصناف در خصوص تفاهم نامه سه جانبه ميان اصناف، سازمان امور مالياتي و وزارت بازرگاني، جلسه اي به دستور وزير بازرگاني در محل اين وزارتخانه با حضور نمايندگان وزارت بازرگاني، سازمان امور مالياتي، شوراي اصناف، سازمان هاي صنفي كشور و جامعه اسلامي اصناف و بازاريان تهران تشكيل شد.
سيدعليرضا شجاعي، سخنگوي وزارت بازرگاني با اعلام اين خبر، گفت: در اين جلسه 5 ساعته كه با حضور ذي نفعان مرتبط با ماليات اصناف به دستور وزير بازرگاني برگزار شد، مفاد تفاهم نامه هاي قبلي مورد بحث و بررسي لازم قرار گرفت و پيشنهادات طرفين مطرح و ارزيابي شد.
وي افزود: در پايان جلسه، چهار تصميم، نهايي و به تاييد حضار رسيد.
شجاعي گفت: مقرر شد پيرو توافقات قبلي و طبق قانون، اظهارنامه هاي مالياتي حداكثر تا پايان تيرماه 1389، به ادارات امور مالياتي تحويل شود.
وي ارائه اختياري اظهارنامه مالياتي به صورت الكترونيكي براي عملكرد سال 88 را دومين مصوبه اين جلسه اعلام كرد.
سخنگوي وزارت بازرگاني با اشاره به پيشنهادهاي مختلف در خصوص ماليات اصناف در سال 1388، اظهار داشت: در جلسه تصميم گرفته شد ميزان ماليات اصناف نسبت به ماليات قطعي سال 1387 معادل 15 درصد افزايش يابد.
شجاعي ادامه داد: ميزان رسيدگي به پرونده هاي اعضاي اتحاديه هاي مشمول بند الف و ب، 12 درصد و اتحاديه هاي مشمول بند ج، 4 درصد تعيين شد.
دكتر علي عسگري رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور نيز گفت : تفاهمنامه امروز شوراي اصناف، وزارت بازرگاني و اين سازمان درباره ماليات ؛ همه نگراني ها و ابهامي را كه براي مؤديان ايجاد شده بود ، برطرف مي كند.
علي عسكري پس از امضاي تفاهمنامه نحوه تعيين و دريافت ماليات از اصناف اظهار داشت : ماليات عملكرد سال 88 اصناف نسبت به عملكرد سال 87 معادل 15 درصد افزايش يافته است.
وي افزود : اصناف كشور بايد اظهارنامه هاي مالياتي خود را بر اساس ماليات قطعي سال 87 به اضافه 15 درصد به ادارات امور مالياتي تحويل دهند و 40 درصد ان را به صورت نقد تا پايان تيرماه پرداخت كنند.

 



2 سناريو جديد ملاك پرداخت يارانه نقدي سال 90

معاون مركز آمار ايران با اعلام نحوه به روز رساني اطلاعات اقتصادي خانوار از دو سناريوي ملاك پرداخت يارانه نقدي در سال آينده خبر داد و گفت: اگر قرار باشد در مراحل بعدي اطلاعات فرمهاي اقتصادي خانوار ملاك عمل قرار گيرد، زمان اصلاح فرمها اعلام مي شود.
به گزارش مهر، عليرضا زاهديان درباره ابهامات و سؤالات مردم به نحوه استفاده از اطلاعات ارائه شده در فرمهاي اطلاعات اقتصادي خانوار، اصلاحات فرمها، كدهاي رهگيري و غيره پاسخ هايي را ارائه كرد و گفت: پس از دريافت اطلاعات اقتصادي خانوار از طريق فرمها در سال 87 و اصلاحات آن در سال 89، دولت تصميم گرفت كه در ابتداي كار پرداخت يارانه نقدي، ملاك عمل اطلاعات فرمهاي مركز آمار نباشد.
معاون مركز آمار ايران تصريح كرد: دولت تصميم گرفت كه ابتدا سقفي از يارانه نقدي را به تمام خانوارها پرداخت كند و پس از آن با تفاوتهايي با اولويت افراد فقيرتر يارانه هاي نقدي پرداخت شود. با توجه به اين امر، گروه بندي هاي صورت گرفته توسط مركز آمار ملاك نيست. در مرحله اول مركز آمار بايد فهرست خانوارهايي كه مي خواهند از پرداخت يارانه نقدي بهره مند شوند را به وزارت رفاه و تامين اجتماعي اعلام نمايد.
وي با تأكيد بر اينكه در اين مرحله و در آغاز اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها تنها افتتاح حسابها توسط تمام خانوارهايي كه يارانه نقدي خواهند گرفت، مهم است، عنوان كرد: اينكه ملاك عمل در مراحل بعدي بر چه اساسي خواهد بود و آيا از اطلاعات ارائه شده در فرمها استفاده خواهد شد، مسئله اي است كه بعداً به اطلاع عموم خواهد رسيد و اگر چنين باشد كارهاي مربوطه و اصلاحات اطلاعات به موقع انجام خواهد شد.
زاهديان ادامه داد: براي جلوگيري از مراجعه مجدد مردم، مركز آمار اطلاعات مربوط به افرادي كه از سال 87 به بعد ازدواج كرده اند را از ثبت احوال دريافت كرده و اين خانوارها را براي افتتاح حساب سرپرست خانوار به وزارت رفاه معرفي مي كند، همچنين اين موضوع براي خانوارهايي كه داراي فرزند شده اند و يا افرادي به خانواده آنها افزوده شده، خانوارهاي داراي طلاق و يا فوتي نيز براساس اطلاعات دريافت شده از سازمان ثبت احوال و اسناد كشور به وزارت رفاه اعلام خواهد شد.

 



برخورد بورس با 30 كارگزار متخلف بازار سرمايه

مدير امور حقوقي و انتظامي سازمان بورس با اعلام صدور 10 رأي قطعي براي 30 متخلف بازار سرمايه تا پايان سال گذشته گفت: اخيراً يكي از اين متخلفين دستگير و براي 6 ماه حبس روانه زندان اوين شد.
مهرداد مسعودي فر در گفت وگو با خبرگزاري فارس، با اشاره به برخورد قانون بازار اوراق بهادار با متخلفين بازار سرمايه اظهار داشت: در حالي تا پايان سال گذشته 10 رأي قطعي براي 30 متخلف بازار سرمايه صادر شده كه يكي از اين متخلفين به نام ع.الف اخيراً دستگير و به 6 ماه حبس محكوم شد.
وي در برابر اين سأال كه جرم نامبرده چه بوده پاسخ داد: اقدام به دستكاري قيمت برخي شركت ها در بازار سهام. چنين اقدامي يكي از موارد صريح تخلف در قانون بازار اوراق بهادار بوده و سازمان بورس با تكيه بر ماده 52 و همچنين بند 3 ماده 46 قانون، نسبت به طرح دعواي كيفري در دادسراي ناحيه 11 تهران اقدام كرد.
به گفته اين مقام مسئول، شعبه 1021 مجتمع قضايي ولي عصر(عج) نيز قرار كيفرخواست و اجراي حكم را اجرا كرد و فرد مجرم در حالي پس از صدور رأي دادگاه تجديدنظر متواري شده بود كه در جريان برگزاري مجمع سالانه نورد آلومينيوم (4 تير)، توسط مأموران نيروي انتظامي دستگير شد.
مسعودي فر در برابر ديگر پرسش مبني بر ديگر موارد تخلف ع.الف و اينكه آيا چنين اقدامي قبلاً هم سابقه داشته يا خير خاطرنشان كرد: فرد دستگير شده چند پرونده تخلفاتي ديگر هم دارد كه براي يكي از آنها حكم بدوي صادر شده اما شاكي آن سازمان بورس نبوده و برخي شكات خصوصي طرح دعاوي كرده اند.
وي ادامه داد: در گذشته هم چنين احكامي وجود داشت و به اجرا درآمده است.
مسعودي فر در خاتمه گفت: براساس موارد تعيين شده، علاوه بر جزاي نقدي براي برخي متخلفين، حداكثر حبس براي ديگر متخلفين 5 سال است.

 



ايجاد 10 هزار شغل در تهران طي 3 ماه

مدير كل كار و امور اجتماعي استان تهران از ايجاد 10 هزار شغل تا ابتداي تيرماه امسال در استان تهران خبر داد و گفت: اين تعداد شغل براساس تعهد دولت در ايجاد يك ميليون شغل در كل كشور است.
«عليرضا مظهري» در گفت وگو با ايرنا، افزود: براساس برنامه تعيين شده از مجموع يك ميليون شغلي كه دولت بايد تا پايان امسال در كل كشور ايجاد كند 100 هزار شغل در استان تهران ايجاد خواهد شد.
وي افزود: با توجه به اين مسأله كارگره اشتغال و سرمايه گذاري استان با همراهي دستگاه هاي اجرايي، مقدمات ايجاد اين فرصت هاي شغلي را فراهم كرده است.مظهري تصريح كرد فرصت هاي شغلي جديد ايجاد شده به تأييد سازمان تأمين اجتماعي و ساير نهادهاي حمايتي استان نيز رسيده است.وي يادآور شد آمار جديد فرصت هاي شغلي جديد نيز تا اواخر تيرماه اعلام خواهد شد.
مدير كل كار و امور اجتماعي استان تهران درباره وضعيت اعتبارات تخصيصي براي بنگاه هاي زودبازده نيز اظهار داشت از سال 1384 تاكنون 3700 ميليارد تومان اعتبار براي بنگاه هاي زودبازده در نظر گرفته شده كه براي 2200 ميليارد تومان آن قرارداد منعقد شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14