(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 22 تير 1389- شماره 19690

وهابيت؛ قرون وسطاي قرن بيستم واكاوي انديشه هاي وهابيت در شبهه افكني اعتقادي -بخش نخست



وهابيت؛ قرون وسطاي قرن بيستم واكاوي انديشه هاي وهابيت در شبهه افكني اعتقادي -بخش نخست

پريسا جلالي
خاطرات مستر همفر جاسوس كاركشته وزارت مستعمرات بريتانيا حكايت عجيبي از رد پاي استعمار پير در شكل گيري و سازماندهي وهابيت دارد.
وي در بيان خاطراتش اينطور افشاگري مي كند كه محمد بن عبدالوهاب جواني بود بلندپرواز، بي پروا و ناراضي از عالمان زمان و مستقل در راي و تندخو.
آري من گمشده خود را يافته بودم. زياد با او بحث
مي كردم مرتب به او تلقين مي كردم كه تو از همه بهتر مي فهمي. دو سال با او بودم و زمينه آشكار كردن دعوت را در او فراهم كردم او در سال 1143ق عزم خود را جزم كرد تا ياراني جمع آوري كند. من در اطرافش گروهي قوي نيرومند را جمع كردم و به آنها از طرف وزارت پول
مي دادم... وزارت پس از سال ها كار و زحمت توانست محمد بن سعود را هم به سوي ما سوق دهد. بدين ترتيب وهابيت قدرت بزرگي شد كه نزد ما به وجود آمد و نجد را پايتخت حكومت و دين تازه قرارداديم. وزارت هم هر دو را با پول كافي تامين مي كرد... .
وهابيت بهترين پديده اي است كه مي تواند سناريوي ناتمام دنياي غرب را در مواجهه با اسلام از طريق رويكرد نوين جنگ نرم كه گهگاه جنگ سخت هم چاشني آن مي شود، تكميل كند.
وهابي ها هر آنچه كه با قرائت منحصر به فرد خودشان از اسلام تطابق ندارد را از بين مي برند. اين گروه اسلام را مورد هدف قرار داده و تلاش مي كنند هر چه كه از زمان پيامبر اسلام براي مسلمانان محترم شمرده مي شد را نابود كنند.
صادر كردن حكم جهاد و متعاقب آن قتل و كشتار هزاران مسلمان و هتك حرمت مساجد، مقبره ها و گورستان هاي شهرهاي اسلامي از جمله حمله به كربلا و تلاش براي از بين بردن قبور ائمه اطهار(ع) و صدور فتاوايي جاهلانه از جمله فعاليت هاي متعصبانه و خشن اين فرقه است.
حمايت انگليس با دلارهاي غربي!
هر چند اين گروه خود را پيرو افكار محمد عبده شاگرد پرآوازه سيد جمال الدين اسدآبادي كه تعصبات جاهلانه را مردود مي دانست، مي خوانند اما آراء او را زير پاگذارده و همواره افراطي و در تقابل با تشيع عقلگرا رفتار مي كنند.
همانطور كه علاوه بر احمد بن حنبل و مخالفت وي با استدلال، ابن تيميه نيز زيارت پيامبر اسلام(ص) و اولياء (ع) و ساختن بارگاه براي آنها را حرام و شرك مي دانست و با وارد كردن اتهامات فراوان به تشيع، محمدبن عبدالوهاب هم روي كار آمد تا با تلاش انگليس و يهوديان صهيونيست تيشه به ريشه اسلام بزند.
دقت در اعتقادات و فتواي اين گروه ضاله حقيقت تلخ پشتيباني مجامع غربي را از وهابيون آشكار مي كند.
مرور بر فتاواي مشايخ و مفتي هاي آنها تاكيد جدي بر ارادت خالصانه اين گروه به دول غربي است كه با حمايت هاي مالي و فكري اين كشورها تغذيه مي شوند.
پوشيدن كمربند ايمني حرام است! زيرا مانع قضا و قدر مي شود . شستن گوشت قبل از پختن بدعت است. چنانكه اصحاب پيامبر(ص) گوشت را بدون شستن مي پختند و مي خوردند.
فوتبال حرام است مگر با اين شرط كه قصدش از بازي فوتبال تقويت بدني براي جهاد في سبيل الله و آمادگي براي زماني باشد كه به جهاد فراخوانده شود، نه گذراندن وقت و عمر و شادي از پيروزي.
علاوه بر اين، تحريم اهداء گل هم موضوع ديگري است كه به سبب اينكه تقليد از غرب ملعون و مسخ هويّت اسلامي ناب شمرده مي شود، حرام اعلام شد.
طي گفت و گو با اقشار مختلف مردم همچنين كارشناسان و محققان به طور كلي همگي بر مضحك بودن ادعاهاي اين فرقه و سران اين شبكه اذعان دارند اما آنچه اهميت دارد جهش فعاليت هاي وهابيون طي سال هاي اخير است.
صادق حسابي از دانشجويان رشته الهيات و از جمله افرادي است كه علاوه بر خنده دار خواندن فتاواي اينان، از خطر نفوذ وهابيت بر جوانان و شبهه افكني در دين ابراز نگراني مي كند.
وي با تاكيد بر شدت عمل بيشتر نهادهاي مسئول در مقابله با هجمه ديني و اعتقادي وهابيون در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش كيهان مي گويد: انواع احكام ديني كه اين افراد مطرح مي كنند در صورت رسوخ در ذهن و روح جوانان و نوجوانان مي تواند خطرات زيادي داشته باشد. شايد امروز به اين فتواها مي خنديم و آنها را به تمسخر مي گيريم اما ممكن است فردا به شكل ديگري و با ظاهري فريبنده جلوه كنند و ديگر قابل تشخيص نباشند.
زهرا بزرگي هم ديگر فردي است كه وقتي از ميزان آشنايي وي با فرقه وهابيت مي پرسيم، در گفت و گو با گزارشگر كيهان مي گويد: چند سال پيش با يكي از افرادي كه اوراقي در خيابان وحتي داخل اتوبوس ها توزيع مي كرد آشنا شدم كه شاگرد يكي از مبلغان وهابي بود و در تهران فعاليت تبليغي انجام مي داد.
بزرگي اظهار مي دارد: از همان زمان بود كه با اسم فرقه وهابيت آشنا شدم حتي شنيدم كه به نيازمندان واقعي كمك هاي اقتصادي مي كنند تا بتوانند جذب نيرو داشته باشند طبيعي است به هر ترتيب كه شده از خلأها استفاده مي كنند تا طرفداران بيشتري جمع كنند.
استارت بهائيت و وهابيت در يك مقطع زماني
ابراز نگراني از فعاليت وهابيون در منطقه خاورميانه به ويژه ايران اسلامي از خطر گسترش افكار الحادي، چندان هم بي مورد نيست. چرا كه بهائيت نيز به همين شيوه توانست عده هر چند اندكي را مريد و همفكر خود كند.
گره خوردن مقطع تاريخي وهابيت و بهائيت شايد موضوعي است كه كمتر بدان پرداخته شده است.
اين موضوع، نكته اي است كه دكتر اميرعباس عبداللهي استاد دانشگاه و محقق و پژوهشگر علوم انساني بدان اشاره و تاكيد دارد.
وي در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش كيهان ضمن اشاره به اين مساله كه هر جا شاهد فتنه و
فتنه انگيزي باشيم رد پاي استعمار پير و صهيونيزم را هم بايد دخيل بدانيم، مي گويد: بهائيت با توجه به شرايط اجتماعي آن روز ايران مناسب بود. بهائيت همراه و همفكر با وهابيت است اما وهابيت به حمله مسلحانه معتقد است كه در ايران جايگاهي نداشت.
اين محقق و پژوهشگر در خصوص يهود و وهابيون اظهاراتش را اينطور ادامه مي دهد: كاركرد مورد انتظار انگليس از بهائيت در ايران بعد فرهنگي بود كه مي توانست پاسخ مثبتي داشته باشد اما جامعه عربستان و زندگي قبيله اي آن دوران نياز به وهابيت داشت تا با عقايد خشك، متعصبانه و خشن خود شرايط را مساعد كند.
عبداللهي ادامه مي دهد: در همين حين و با قدرت يافتن آل سعود بستر مناسب براي فعاليت بيشتر وهابيت فراهم شد تا جايي كه اين فرقه در سرزمين عربستان رشد يافت و به ديگر سرزمين ها از جمله عراق و ديگر كشورهاي خاورميانه راه يافت.
دكتر عبداللهي ورود وهابيت را به داخل كشور از دهه 60 تا امروز مي داند و در ادامه تصريح مي كند: پيروزي انقلاب اسلامي ايران و ضعيف شدن جايگاه بهائيت، شرايطي را فراهم كرد تا فرقه اسلام ستيز ديگري با كاركرد متفاوت وارد ايران شود. تا اينكه وهابيون تلاش كردند در جنوب ايران مانند بوشهر و خوزستان همچنين در سيستان و بلوچستان نفوذ كنند تا اسلام ستيزي را به شكل ديگري تعقيب كنند. البته نفوذ اين گروه در برخي اهالي ساكن در جنوب كشور موجب رشد و جهش افكار وهابيون در اين مناطق شد و از برخي ناآگاهي هاي مردم منطقه همچنين فقر اجتماعي و اقتصادي سوء استفاده كردند.
وهابيت؛ توجيهي براي استعمار
خشن، زشت و بي مدارا جلوه دادن اسلام در انظار مردم جهان يكي از اهداف پشت پرده اي بود كه انگليس و همپيمانان آمريكايي و صهيونيستي بدنبال آن بوده اند.
اين تلاش ها در بدو امر از ديد صاحبنظران و كارشناسان مسايل سياسي غفلت مردم از حضور استعمار و نفي پيامدهاي منفي فعاليت هاي استعماري دول غربي در حوزه خليج فارس قلمداد مي شود.
مجيد صفاتاج تحليلگر مسائل خاورميانه در همين زمينه به گزارشگر كيهان مي گويد: واكنش گروه هاي مردمي نسبت به حضور دشمنان خارجي نيازمند تدبيري از سوي استعمارگران بود تا به سهولت منابع عظيم نفتي در حوزه خليج فارس غارت شود بنابراين وهابيت مستمسكي شد تا مجري ترفندهاي غرب باشد و شاهد حضور پررنگي از بدعت گزاري هاي جديد وهابيون باشيم.
وي همچنين اظهار مي دارد: حركت وهابيون توانست تا حدودي از تيرگي ظاهر استعمار كم كند اما فقط همين نبود. بلكه وهابيت به عنوان مظهر اسلام معرفي شد و طي سال ها شاهد شاخه هاي جديدي از فعاليت هاي اين فرقه بوده ايم. پيروزي انقلاب اسلامي ايران خصايل انساني و كراهت چهره استعمار را به جهانيان معرفي كرد و علاوه بر افشاي ماهيت سلطه نظام استعماري آمران آن را در معرض تهديد قرار داد.
صفاتاج ضمن اشاره به اين موضوع كه هدف عمده وهابيت مقابله فكري با انقلاب اسلامي ايران است، مي گويد: شكل گيري قيام هاي مردمي عليه نظام هاي مسلط در عربستان و بسياري كشورهاي اسلامي به علت نفوذ انقلاب اسلامي در مردم اين كشورها بود. تحمل اين موضوع دشوار بود به همين ترتيب طي دهه هاي اخير و با تقويت قدرت نرم ايران شاهد تقويت سلفي گري در عربستان سعودي و منطقه اي در پاكستان، هند و حوزه خليج فارس بوديم.
امثال ريگي در راهند
اخبار و گزارش ها حاكي از گسترش پيروان فرقه ضاله وهابيت است كه با هزينه هاي عربستان سعودي براي تبليغ عقايد و انديشه هاي منحرف خود به روسيه و كشورهاي اتحاد جماهير شوروي سابق مانند ازبكستان، قزاقستان، تاتارستان، قفقاز، چچن، بلاروس و حتي بلغارستان، روماني، اوكراين و غيره سفر مي كنند.
تاسيس پايگاه هايي در آذربايجان و ساخت و نفوذ در مساجد اين كشور براي تبليغ عقايد توسط وهابيون را هم به ديگر كشورها اضافه كنيد كه چطور وهابيان با سوء استفاده از شرايط نامناسب اقتصادي مردم آذربايجان ميلياردها دلار سرمايه گذاري كرده و در حال حاضر اين سرمايه گذاري باعث گرايش تعداد بيشماري به اين فرقه شده است.
بنابراين فقط ايران اسلامي مقصد فعاليت وهابيون نيست بلكه اعزام مبلغ وهابي به ديگر كشورها پله ديگر گسترش اين فرقه و البته سقوط آن است.
رسوخ اين گروه ها با تشكيل جلسات سخنراني، كلاس هاي درسي، كمك هاي اقتصادي به مردم فقير و غيره تلاشي است كه سران وهابيت متحمل مي شوند تا شايد به نحوي نفوذ در ممالك ديگر را به سرانجام برسانند.
اما به اعتقاد دكتر عبداللهي اين فرقه در همه مناطق نمي تواند كارآيي داشته باشد چرا كه آگاهي مردم و مبارزه تشيع با عقايد خرافي و اقدامات اسلام ستيزانه اين گروه به همراه تعامل با علماي اهل تسنن، منجر به شكست نقشه هاي وهابيون در استان كردستان و ايلام و مناطق كرد نشين ايران شد.
وي فعاليت اخير اين فرقه را در قالب فعاليت گروه ريگي و كشتار بي رحمانه مردم بي دفاع عنوان مي كند و در باب آينده اين گروه معتقد است: با متلاشي شدن گروه ريگي استعمار هرگز بيكار نمي نشيند و وهابيت را به شكل ديگري احيا خواهد كرد اما شاخص كاري فرقه هاي نوظهور متفاوت است همانطور كه بهائيت جديد را به نام وهابيت به ايران روانه كردند.
ذبح انسان ها و سربريدن مقابل دوربين، بمب گذاري و قتل عام زنان و مردان و حتي كودكان بي گناه، صدور فتواهايي مبني بر كشتار شيعه و پاداش بهشت براي آن، مظاهر حيواني است كه مي توان رد پاي آن را در افكار وهابيت پيدا كرد.
همانطور كه روزنامه «اسلوبوجنيه» چاپ سارايوو نيز مانند ديگر رسانه ها شكل گيري وهابيت را يك تراژدي نام مي برد و مي نويسد: «بزرگ ترين تراژدي كه ممكن است براي مسلمانان اتفاق بيفتند، سال 1746 به وقوع پيوست، وقتي كه ديوانه اي از شهر نجد به نام
«محمد بن عبدالوهاب» با فالانژهاي خود كه خواهان قتل، غارت و خونريزي بودند، جهادي رسمي را عليه تمامي مسلمانان اعلام داشت. جهادي كه هدفش بازگشت به نوعي از اسلام بود كه تنها اينها آن را مي فهميدند و خود را وارثش مي دانستند، نه اسلامي كه از ريشه هايش و زندگي پيامبر رحمت نشأت گرفته باشد.»
دكتر رحيم قرباني رييس موسسه قرآن و عترت سازمان بسيج دانشجويي هم در همين خصوص از خطر استفاده وهابيون از خلأ هاي اعتقادي و فرهنگي مي گويد.
وي اظهار مي دارد كه معتقد است: هر سال شاهد گسترش حضور افكار وهابيون در گوشه و كنار جهان هستيم و تلاش مي كنند از ميان اقشار مختلف مردم، دانش آموزان و دانشجويان عضوگيري كنند البته با شگردهاي خاصي اهداف خود را عملي مي كنند و براي جذب حتي يك نفر آنقدر تلاش مي كنند تا در نهايت شخص تسليم اعتقادات و افكارشان شود.
قرباني تصريح مي كند: به منظور جلوگيري از ادامه فعاليت مي بايست اطلاع رساني را در همين زمينه از سوي رسانه ها افزايش داد. همچنين برگزاري همايش ها و
دوره هاي آموزشي و توجيهي به همراه معرفي و شناساندن راه هاي مقابله و آموزش به مسئولان مي تواند راهكار مقابله با اهداف سوء وهابيت باشد.
رييس موسسه قرآن و عترت سازمان بسيج دانشجويي پر كردن خلأ ها و رفع ضعف هاي فرهنگي و اجتماعي همچنين اقتصادي را راه حل ديگري براي حفظ جوانان مي داند . اگرچه احساس مي شود كم كاري شده است.
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14