(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 22 تير 1389- شماره 19690

همراه شيطان
هدايت امانت دار مشرك
كمالات رفتاري
فقط رضايت خداوند!
مراتب سه گانه بهره گيري از قرآن
نگاهي به بيست و شش دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم در جمهوري اسلامي ايران



همراه شيطان

قال النبي(ص): يدالله علي الجماعه و الشيطان مع من خالف الجماعه يركض.
پيامبر اعظم(ص) فرمود: دست خدا بر سر جماعت است و شيطان با كسي همراه است كه با جماعت ناسازگاري كند.(1)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- ميزان الحكمه، ح 1031

 



هدايت امانت دار مشرك

كليدداري كعبه از مناصب و مقام هاي بزرگ در ميان قريش و اهل مكه بود. قبل از فتح مكه مشركي به نام «عثمان بن ابي طلحه» كليددار كعبه بود. پس از آن يعني در سال هشتم هجري، مكه به دست مسلمانان به فرماندهي رسول اكرم(ص) فتح گرديد. عثمان در كعبه را بسته و به پشت بام آن رفته بود. پيامبر(ص) كليد در كعبه را از او طلبيد، او گفت: اگر مي دانستم كه رسول خدا(ص) كليد را از من مي خواهد، از دادن كليد به آن حضرت، خودداري نمي كردم و به پشت بام نمي رفتم.
علي(ع) بر بام كعبه رفت و كليد را از او گرفت و در كعبه را باز كرد. پيامبر(ص) وارد خانه كعبه شد و دو ركعت نماز خواند. وقتي از كعبه بيرون آمد، عباس (عموي پيامبر(ص)) از آن حضرت خواست تا كليد را به عثمان بن ابي طلحه برگرداند. در اين هنگام اين آيه نازل شد:
«ان الله يامركم ان تودوا الامانات الي اهلها» (نساء-58) بي گمان خداوند به شما فرمان مي دهد كه امانت ها را به صاحبش بازگردانيد. پيامبر(ص) دستور داد تا كليد را به عثمان بدهند و از او عذرخواهي كنند. عثمان به علي(ع) عرض كرد: نخست چهره ات نسبت به من درهم و خشن بود، ولي اينك مي بينم با چهره اي باز و نگاهي محبت آميز به من مي نگري؟!
حضرت علي(ع) جريان نزول آيه را به اطلاع او رساند و به او فرمود: در شأن تو اين آيه قرآن نازل شده است. بعد آيه را براي او خواند.
عثمان بن ابي طلحه تحت تأثير ارزش هاي عالي اسلامي قرارگرفت و همان جا مسلمان شد و پيامبر(ص) نيز كليد كعبه را براي هميشه به دست او داد.(1)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1-بحارالانوار، ج6، ص600

 



كمالات رفتاري

پرسش:
كدام صفات كماليه انسان است كه مي تواند براي او محبوبيت و مقبوليت فردي و اجتماعي حاصل نمايد؟
پاسخ:
مجموعه فضايل اخلاقي و صفات كماليه براي وصول به قرب الهي لازم و ضروري است اما برخي از آنها جاذبه هاي رفتاري انسان را نمايان تر مي سازد كه در اينجا به اهم آنها اشاره مي كنيم:
6- هديه و بخشش
يكي از اسباب محبت و كوتاه ترين راه نزديكي به قلب مردم - كه زداينده كينه ها نيز است- هديه دادن است. پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد:
هديه، محبت به يادگار مي گذارد و برادري را تثبيت مي كند و كينه را مي زدايد. هديه دهيد، تا شما را دوست بدارند. (سفينه البحار، ماده هدي)
7- تواضع
افتادگي و خاكساري، مردم را به محبت و حمايت مي كشاند. امام علي(ع) مي فرمايد:
سه چيز موجب محبت ديگران مي شود: دين داري، فروتني و بخشندگي. (غررالحكم و دررالكلم، ج 1، ص 360)
مغروران و متكبران، محبوب مردم نيستند، زيرا نمي توانند با ديگران كنار بيايند.
افتادگي آموز اگر طالب فيضي
هرگز نخورد آب، زميني كه بلند است
8- ديد و بازديد
زيارت برادران ديني و ديدار مؤمنان، موجب تحكيم روابط و پيوندهاي عاطفي مي شود. پيامبر رحمت مي فرمايد:
الزياره تنبت الموده (سفينه البحار، ج 1، ص 765)
ديدار، دوستي را مي پروراند.
9- عدم چشم داشت از ديگران
اگر انسان به آن چه در دستان مردم است بي اعتنا باشد و عزت نفس خود را حفظ كند، مهر و محبت آنان را جلب مي نمايد. پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد:
به آن چه در پيش خداست، اميدوار باش، تا خدا تو را دوست بدارد و به آن چه در دست مردم است، چشم پوشي كن تا مردم تو را دوست بدارند. (خصال صدوق، ج 1، ص 16)

 



فقط رضايت خداوند!

عده اي از مومنان در مسجد نشسته بودند و به دليل اينكه مدتي به وقت اذان مانده بود با هم صحبت مي كردند.
يكي گفت: آقايان! مي خواهم سئوالي از شما بپرسم، لطفاً هر يك از شما، به ترتيب جواب دهد!
همه نگاهها به سوي او برگشت و پيرمردي كه نزديكتر از همه به او بود گفت: بپرس و من هم اولين نفري هستم كه جواب مي دهم!
مرد گفت: لطفاً هر كس بگويد چه چيزي را بيش از همه چيز دوست دارد؟
پيرمرد اندكي انديشيد و گفت: من نماز اول وقت را بيشتر از ساير چيزها دوست دارم.
نفر بعدي جوان شادابي بود كه گفت: ورزش! ورزش عشق من است.
سومي گفت: من پدر و مادرم را از همه چيز بيشتر دوست دارم. نوبت به نفر بعدي كه رسيد اعضاي گروه مشاهده كردند كه يكي از مفسران قرآن وارد مسجد شد. او عادت داشت قبل از اذان به مسجد بيايد، با لبخند و خوشرويي به همه سلام كرده و احوالپرسي نمايد، سپس عبايي بر دوش انداخته و در سمت راست صف اول به تلاوت قرآن، نمازهاي نافله و نماز جماعت بپردازد.
همين كه مفسر قرآن وارد مسجد شد با خوشرويي به همه سلام كرد و به سوي صف اول حركت نمود. يكي از حاضران گفت: چه خوب است نظر ايشان را هم جويا شويم، بالاخره او مفسر قرآن است و بايد نظر جالبي داشته باشد.
همه حضار حرف او را تصديق كردند و پيرمرد جلسه مفسر قرآن را صدا زد و سؤال خويش را از او پرسيد.
مفسر قرآن نزديك جمع آمد و در كنار آنها دوزانو رو به قبله نشست و پس از احوالپرسي مختصر با يك يك اعضاي حاضر، نگاه نافذ خويش را به محراب مسجد دوخت و پس از اندكي تأمل و سكوت اظهار داشت: در عرصه عمل نمي دانم چقدر موفق بوده ام اما خواسته ام اين است و از خداوند سبحان تقاضا مي كنم كه رضاي او را بيش از هرچيز دوست داشته باشم!
يكي از افراد گفت: يعني...؟!
مفسر قرآن گفت: بله، فقط رضايت خداوند متعال! زيرا اگر ما بتوانيم رضايت حضرت حق تعالي راجلب كنيم، ساير منافع دنيوي و اخروي نيز همراه آن است. به قول مولوي:
چون كه صدآمد، نود هم پيش ماست!
پيرمرد گفت: شما براساس آيات قرآن چنين نظري داريد؟
مفسر قرآن گفت: بله و سپس آيه 24 سوره توبه را با ترنم و لحن دل انگيزي اينطور تلاوت كرد:
قل ان كان آباوكم و اخوانكم و ازواجكم و عشيرتكم و اموال اقترفتموها و تجاره تخشون كسادها و مساكن ترضونها احب اليكم من الله و رسوله و جهاد في سبيله فتربصوا حتي ياتي الله بامره و الله لا يهدي القوم الفاسقين.
بگو: اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طايفه شما، و اموالي كه به دست آورده ايد و خانه هايي كه به آن علاقه داريد، در نظرتان از خداوند و پيامبرش و جهاد در راهش محبوبتر است، در انتظار اين باشيد كه خداوند عذابش را بر شما نازل كند! و خداوند گروه نافرمانبردار را هدايت نمي كند.
آيه كه تمام شد، اعضاي گروه اشكهاي مفسر قرآن را ديدند كه مثل گوهرهاي تابناك بر گونه او ريخته بود!
سپس به سوي صف اول نماز جماعت حركت كرد و زيرلب ناليد:
«ما نبوديم و تقاضامان نبود
لطف تو درهاي رحمت را گشود
از عدم بايك نگه بردي دلم
ز آن نگه، تا هست هستي خوشدلم
سايه طوبي و فردوس برين
بي گل رويت خزان است نازنين(1)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- مثنوي هفتصدبيتي گل روي خدا- ص8

 



مراتب سه گانه بهره گيري از قرآن

خليل آقاخاني
قرآن،راهنماي كامل
قرآن راهنماي آدمي به سوي كمال و تمام انسانيت است. انسان با بهره مندي از آموزه هاي شناختي و دستوري آن مي تواند راه و هدف خويش را بيابد و با عمل به آموزه هاي آن، خود را چنان بسازد كه هدف آفريدگار و آفرينش است. عبوديت راهي به سوي الوهيت و ربوبيت آدمي است. اين عبوديت تمام و كمال نيز تنها در صراط مستقيمي به دست مي آيد كه در آموزه هاي وحياني قرآن ترسيم شده است.
آدمي در اين مسير عبوديت، تقرب به الوهيت مي يابد و با رنگ خدايي گرفتن در گام نخست، اسماي الهي را صفت خويش مي سازد و در گام بعدي، اسماي الهي را جزو ذات خود قرار مي دهد و در مقام الحي القيوم مي نشيند و متاله و خدايي مي گردد. آن گاه در گام سوم، ماموريت مي يابد تا در مقام ربوبيت ظاهر شود و رباني گردد و ربوبيت ديگران را با خلافت الهي به عهده گيرد.
بنابر اين، مي توان گفت كه قرآن كتاب شناختي و پرورشي است كه انسان با هر آيه اي كه قرائت مي كند، خود و هستي و خدا را مي شناسد و باهدف و راه كمال آشنا مي شود و با عمل به آموزه هاي وحياني كه از آن به سعي و عمل صالح ياد مي شود، خود را مي سازد؛ چرا كه انسان عمل را مي سازد و عمل نيز انسان را مي سازد و پرورش مي دهد و تا مقام تقرب عبوديتي كه كنه و جوهر و ذاتش الوهيت است خودسازي مي كند. آن گاه كه با شناخت به همه گزاره هاي شناختي و عمل به همه آموزه هاي دستوري، متاله و كامل شد و تمامي اسماي الهي را جزو ذات خويش نمود، در مقام كامل كننده و مكمل ظهور مي يابد و در مقام رباني و ربوبيت مي نشيند و خلافت الهي را به تمام و كمال به عهده مي گيرد.
از قرائت تا تلاوت
هر انساني كه با قرآن رو به رو مي شود ، براساس آموزه هاي قرآني بايد سه مرتبه را بگذراند تا به تمام كمال دست يابد و كامل كننده شود. نخست آن مي بايست قرآن را قرائت كند، لذا نخستين فرمان الهي، «اقرء باسم ربك» است تا از اين راه به شناخت كامل از هستي و خود و خدا دست يابد. شناخت كامل زماني براي آدمي پديد مي آيد كه تا مي تواند و شدني است از آيات قرآني بخواند و از تكرار آن خسته نشود تا زماني كه قرآن بخشي از وجود وي شود. (مزمل، آيه 20)
در روايات است كه شخص مومن بايد آن چنان قرآن بخواند كه با هر آيه به مرتبه كمالي دست يابد: اقرء فارق؛ بخوان و بالا رو. اين قرائت نيز آن چنان بايد باشد كه آيات را از خداوند بشنود و او مخاطب هر آيه باشد و چنان كه تنزيل بر قلب محمدي (ص) شد، تنزيل بر قلب او نيز شود، چنان كه از امام صادق (ع) نقل است كه فرمود: كان ذات يوم في الصلاه فخر مغشيا، عليه، فسئل عن ذلك قال: ما زلت اكررها حتي سمعت من قائلها، آن حضرت در نماز اياك نعبد و اياك نستعين را آن اندازه تكرار مي كند كه از خداوند مي شنود. البته اين به معناي اتصال مبدأ وحي است؛ زيرا در مقام «تبتل» (انقطاع) قرار گرفته بود؛ چرا كه اگر انسان از همه كس و همه چيز بريده شود و بتول (منقطع) از ما سوي الله گردد، در مقام تبتل، تنها با خدا خواهد بود و «لي مع الله وقت لايسعه ملك مقرب و لانبي مرسل؛ براي من با خدا وقتي است كه هيچ ملك مقربي چون جبرئيل و هيچ پيامبر مرسلي بدان مقام نرسد؛ زيرا اين حالات و اوقات اختصاصي است. در آن مقام است كه «هوالذي يطعمني يسقيني؛ طعام مي دهد و مي نوشاند.»
البته رسيدن به اين مقام زماني اتفاق مي افتد كه شخص پس از قرائت قرآن به مرتبه دوم يعني ترتيل آن اقدام كند و به حكم» «و رتل القرآن ترتيلا» عمل نمايد؛ زيرا ترتيل، به معناي قرائت آيات با طمانينه است كه تنها با عمل بدان شدني است. به اين معنا كه اگر قرآن به طور كامل يك بار انزال شد در طول بيست و سه سال تنزيل يافت و با ترتيل تاويل يافت و در جان و جامعه نفوذ كرد. بنابر اين تنها قرائت كفايت نمي كند، زيرا اين قرائت نيازمند ترتيل است كه به معناي عمل به تك تك آيات براي تحقق بخشي در ذات خود است.
آن گاه كه در يك فرآيندي ترتيل انجام گرفت و صنعت الهي بر اساس برنامه و طرح الهي با بهترين مصالح يعني عمل صالح ساخته شد، آن گاه است كه انسان كامل بايد در مقام تلاوت قرآن بنشيند و ديگران را به مسير كمالي كه پيموده دعوت كند. بنابر اين در مرحله قرائت و ترتيل در حوزه خودسازي است و مرحله تلاوت براي ديگر سازي انجام مي شود. خداوند در آيات بسياري به اين نكات توجه داده است كه تدبر و تفكر در آيات سوره هاي مكي مزمل و مدثر در اين باره آموزنده است؛ زيرا طرح عملي و دوره آموزشي خودسازي و ديگرسازي را در اين سوره ها به دقت بيان داشته است.

 



نگاهي به بيست و شش دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم در جمهوري اسلامي ايران

توسعه و ترويج فرهنگ غني قرآن در سطح جهان اسلام و مسلمانان ساير كشورها و معرفي اهتمام نظام جمهوري اسلامي ايران به برنامه هاي قرآني و نيز افزايش تبادل مسائل فرهنگي در سايه قرآن در بين مسلمانان جهان و به وجود آوردن زمينه وحدت امت اسلامي حول محور قرآن از اصلي ترين اهداف و محورهاي برگزاري مسابقات بين المللي قرآن كريم است. همچنين آشنا شدن مسلمانان با جمهوري اسلامي ايران و كسب تجربه از فعاليتهاي قرآني ساير كشورها، سازمان اوقاف و امور خيريه را واداشته است از سال 60 مبادرت به برگزاري مسابقات بين المللي قرآن كريم در ايران نمايد. البته در سالهاي 1361 و 1364 به علت شرايط خاص جنگ در كشور، بمباران و موشك باران شهرها و ناامن بودن حريم هوايي كشور اين مسابقات برگزار نشد.
نگاهي گذرا به برنامه هاي اجرا شده در اين 26 دوره نشان مي دهد كه در حد امكان به موضوع تنوع برنامه ها، استفاده مناسب از ظرفيت هاي موجود و بهره برداري لازم از اين فرصت ارزشمند براي ايجاد انس و ارتباط بيشتر آحاد جامعه با زيبايي و آموزه ها و هنرهاي قرآني توجه شده است. اگر چه وجود برخي كاستي ها اجتناب ناپذير بوده است.
حضور اقشار مختلف در اين برنامه ها، برگزاري مراسم افتتاحيه با حضور رئيس جمهور محترم و سخنراني ايشان، حضور بالاترين مقام هاي كشور در تمامي ايام مسابقات، مراسم اختتاميه در محضر مقام معظم رهبري و رهنمودهاي ارزشمند معظم له، انتخاب مكانهايي چون حسينيه ارشاد و سالن همايش هاي بين المللي به عنوان محل برگزاري، همزماني مسابقات با ايام عيد مبعث و آغاز نزول قرآن، حضور مستمر ميهمانان خارجي، اجراي برنامه هاي جذاب توسط نونهالان، ايجاد فرصتي مناسب براي معرفي حافظان و قاريان جهان اسلام به ويژه قاريان ممتاز كشور مصر و بهره مندي جامعه از قرائت هاي زيبا و جذاب آنان از جمله ويژگي هايي است كه مي توان براي مسابقات بين المللي قرآن كريم در ايران برشمرد. وجود رشته هاي متنوع در اين مسابقات نيز آنرا از ساير مسابقات بين المللي متمايز ساخته است.
دوره اول
در اين دوره كه از 16 تا 20 بهمن ماه 1360 در حسينيه ارشاد تهران برگزار شد، 24 نفر قاري و حافظ از 12 كشور جهان شركت داشتند كه 5 داور خارجي به همراه 4 داور ايراني قضاوت اين مسابقات را برعهده داشتند كشورهاي شركت كننده عبارت بودند از: بنگلادش، جمهوري عربي صحرا، الجزاير، سوريه، مالزي، هندوستان، ليبي، پاكستان، افغانستان، ايران، گينه، عراق.
نفرات برتر در رشته حفظ كل :
1- محمد سالم الهروس از ليبي
2- محمد الحبش از سوريه
3- السعيد خصيري از الجزاير
نفرات برتر در رشته قرائت:
1- محسن خدام حسيني از ايران
2- محمد ابوسنينه از ليبي
3- محمدبن آونج طاهر از مالزي.
گزيده از سخنان حضرت آيت الله خامنه اي را در مراسم افتتاحيه مي خوانيد:
كتاب انقلاب ما قرآن كريم مجيدي است كه از وحي حكيم خبير منشأ گرفته و در اختيار عامي و عالم، بزرگ و كوچك بوده و قابل فهم و استفاده همگان است.
دوره دوم
دومين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم از 12 تا 17 فروردين ماه 1362 در حسينيه ارشاد تهران برگزار شد. در اين دوره 30 نفر از 13 كشور جهان شركت داشتند كه 4 داور خارجي به همراه 5 داور ايراني قضاوت اين مسابقات را برعهده داشتند.
در اين دوره كه بانوان كشورهاي اسلامي هم حضور داشتند نتايج به اين شرح اعلام شد:
برگزيدگان رشته حفظ كل:
1- خانم ام الفخر علامه از ايران
2- آقاي عبدالحكيم محمد مليطاني از ليبي
3- آقاي شيخ احمد غفير از سوريه
حائزين امتياز در رشته قرائت:
1- آقاي مرتضي سادات فاطمي از ايران
2- آقاي عبدالحميد بشير از ليبي
3- آقاي حسن مهدي از لبنان
گزيده اي از سخنان امام خميني(ره) پس از پايان مسابقات:
لسان قرآن كه از بركات بعثت است، از بركات بزرگ رسول خداست، لساني است كه سهل و ممتنع است. اگر قرآن نبود باب معرفت الله بسته بود الي الابد.
دوره سوم
سومين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم از 12 تا 17 فروردين ماه 1363 براي سومين بار در حسينيه ارشاد تهران برگزار شد. در اين دوره 35 نفر از 11 كشور جهان شركت داشتند كه 5 داور خارجي به همراه 4 داور ايراني قضاوت اين مسابقات را برعهده داشتند.
حائزين امتياز در رشته حفظ كل:
1- آقاي واصف رضا خطيب از لبنان
2- آقاي شيخ احمد غفير از سوريه
3- آقاي سيدمهدي فاطميان از ايران
حائزين امتياز در رشته قرائت:
1- آقاي هاشم روغني از ايران
2- آقاي عبدالشكور فلاح از افغانستان
3- آقاي امدادالله ابوسعود احمد از هندوستان
دوره چهارم
چهارمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم 12 تا 17 فروردين ماه 1365 در حسينيه ارشاد تهران برگزار شد. در اين دوره 56 نفر از 19 كشور جهان شركت داشتند كه 4 داور خارجي به همراه 5 داور ايراني قضاوت اين مسابقات را برعهده داشتند.
حائزين امتياز در رشته حفظ كل:
1- علي الحفاف از عربستان
2- آيت الله خزعلي از ايران
3- توفيق رفيق مروش از لبنان
حائزين امتياز در رشته قرائت:
1- محمدكاظم محمدزاده از ايران
2- نورالدين بن ادريس از مالزي
3- عيسي احمد از زئير
در مراسم اختتاميه، امام خميني(ره) در ديدار با متسابقين كشورهاي اسلامي فرمودند:
قرآن يك سفره گسترده اي است كه از ازل تا ابد از او همه قشرهاي بشر استفاده مي كنند.
دوره پنجم
پنجمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم 12 تا 17 بهمن ماه 1366 در حسينيه ارشاد تهران برگزار شد. در اين دوره 45 نفر از 17 كشور جهان شركت داشتند كه 2 داور خارجي به همراه 7 داور ايراني قضاوت اين مسابقات را برعهده داشتند.
حائزين امتياز در رشته حفظ كل:
1- آقاي شهريار پرهيزكار از ايران
2- آقاي دكتر حفيجي از آفريقاي جنوبي
3- آقاي محمد عبدالله از پاكستان
حائزين امتياز در رشته قرائت:
1- محمدحسين سعيديان از ايران
2- نورالدين كنعان از تانزانيا
3- صلاح الدين الغزاوي از سوريه
در اين دوره متسابقين پس از پايان برنامه به ديدار امام خميني(ره) شتافتند كه آن پير فرزانه در سخناني فرمودند:
«هيچ كتابي نظير قرآن نيست و هيچ كتابي سابقه ندارد كه اينطور عرفان داشته باشد، اينطور فلسفه داشته باشد.»
شركت 25 كشور جهان در مسابقات دوره ششم
دوره ششم
ششمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم از 12 تا 17 فروردين ماه 1368 در حسينيه ارشاد تهران برگزار شد. در اين دوره 68نفر از 25 كشور جهان شركت داشتند كه 3 داور خارجي به همراه 5 داور ايراني قضاوت اين مسابقات را برعهده داشتند.
حائزين امتياز در رشته حفظ كل:
1-آقاي الحافظ انصاري از هندوستان
2-آقاي كاظم بافتي گرامي از ايران
3- آقاي احمد عبدالفتاح شهاب از لبنان
حائزين امتياز در رشته قرائت:
1-آقاي حسن رضائيان از ايران
2- آقاي سيدصداقت علي از پاكستان
3- آقاي حسين حمدان از لبنان
متسابقين در پايان مسابقات با بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني(ره) ديدار كردند كه امام در سخناني فرمودند: «اي حوزه هاي علميه و دانشگاه هاي اهل تحقيق به پا خيزيد و قرآن كريم را از شر جاهلان متنسك و عالمان متهتك كه از روي علم و عمد به قرآن و اسلام تاخته و مي تازند نجات دهيد.»
دوره هفتم
هفتمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم در اسفندماه 1368 در حسينيه ارشاد تهران برگزار شد. در اين دوره 49نفر از 20كشور جهان شركت داشتند كه 5داور خارجي به همراه 5 داور ايراني قضاوت اين مسابقات را برعهده داشتند.
برترينهاي رشته حفظ كل:
1-نوري عواد العامري از عراق
2- استاد بن عبدالرحيم از سريلانكا
3- سعدالدين ساعت سليمان از يوگسلاوي
برترينهاي رشته قرائت:
1-محمدجواد پناهي از ايران
2- شرافت علي از آمريكا
3- احمد الصفار از عراق
دوره هشتم
هشتمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم از 13 تا 17 بهمن ماه 1370 در حسينيه ارشاد تهران برگزار شد. در اين دوره 49نفر از 29كشور جهان شركت داشتند كه 6داور خارجي به همراه 8 داور ايراني قضاوت اين مسابقات را برعهده داشتند.
نفرات برتر رشته حفظ كل:
1-محمدكاظم بافتي گرامي از ايران
2- احمد الدباغ از عراق
3- طارق عبدالغني دعوب از ليبي
برترينهاي رشته قرائت:
1-سيدحميد هروي از ايران
2- صلاح احمد ياموت از لبنان
3- شمس الدين از اندونزي
دوره نهم
نهمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم 1 تا 5 بهمن ماه 1371 در حسينيه ارشاد تهران برگزار شد. در اين دوره 32 نفر از 21 كشور جهان شركت داشتند كه 4 داور خارجي به همراه 5 داور ايراني قضاوت اين مسابقات را برعهده داشتند.
حائزين امتياز در رشته حفظ كل:
1-احمد الدباغ از عراق
2-محمد كمال هواري از سوريه
3- رضا عابدين زاده از ايران
حائزين امتياز در رشته قرائت:
1- مهدي قره شيخلو از ايران
2-سيدصداقت علي از پاكستان
3-محمد انس قباني از سوريه
مراسم اختتاميه اين دوره از مسابقات در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت الله خامنه اي برگزار شد كه گزيده اي از بيانات معظم له را مي خوانيد:
«شما ببينيد مردم مسلمان صدر اسلام، مردمي كه مي شود گفت يك مردم ضعيف، ذليل، توسري خور از همه چيز محروم بودند، قرآن اينها را به جايي رساند كه سازنده تاريخ بشر شدند. به بركت قرآن بزرگترين تمدن ها را مسلمين به وجود آوردند. به بركت قرآن، علم را، فلسفه را و اخلاق را و همه دانش هاي بشري را تقريبا مسلمانها پيش بردند. شما امروز اگر با قرآن آشنا باشيد مي توانيد ماجرا را دنبال كنيد و تجديد كنيد. مسلمانها اگر با قرآن انس بگيرند سيادت دنيا را در دست خواهند گرفت.»
دوره دهم
دهمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم 20 تا 22 دي ماه 1372 در حسينيه ارشاد تهران برگزار گرديد. در اين دوره 55نفر از 37كشور جهان شركت داشتند كه 2داور خارجي به همراه 6داور ايراني قضاوت اين مسابقات را برعهده داشتند.
برگزيدگان رشته حفظ كل:
1-جان حاجي جلندر از قطر
2-محمد التهامي الفلاقي از مراكش
3- محمد ترميذي حاج محمود از مالزي
برگزيدگان رشته قرائت:
1- محمد عباسي از ايران
2- عبدالباسط امام تومارا از فيليپين
3- ياسين اسعدي از عراق
در مراسم اختتاميه رهبر معظم انقلاب اسلامي به ايراد سخن پرداختند كه گزيده اي از آن را مي خوانيد.
«توصيه ما به پدر و مادرها اين است كه به آموزش قرآن در خانه نسبت به بچه ها اهميت بدهند، بنده از پدر و مادر نوجوانهايي كه قرآن را حافظند يا بعضي از قرآن را حفظند صميمانه تشكر مي كنم و خواهش مي كنم پدر و مادرها قرآن را به فرزندان كوچكشان ياد بدهند.»
دوره يازدهم
يازدهمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم 10 تا 14 دي ماه 1373 در حسينيه ارشاد تهران برگزار شد. در اين دوره 46نفر از 31 كشور جهان شركت داشتند كه 7 داور خارجي به همراه 12 داور ايراني قضاوت اين مسابقات را برعهده داشتند.
برترينهاي رشته حفظ كل:
1-يوسف عبدالمجيد از بنگلادش
2- كاظم بافتي گرامي از ايران
3- محمد ناجد از مراكش
برگزيدگان رشته قرائت:
1-محمدرضا پورزرگري از ايران
2- محمد معروف از مراكش
3- سانتي بون مالرد از تايلند
حائزين امتياز در رشته تفسير:
1-خالد عبدا... يحيي از يمن
2- آماد و مامادو از پرتغال
3- عبدالسلام عجان از سوريه
دوره دوازدهم
دوازدهمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم 28 آذر تا 4 دي ماه 1374 در حسينيه ارشاد تهران برگزار شد. در اين دوره 46نفر از 35كشور جهان شركت داشتند كه 5داور خارجي به همراه 12 داور ايراني قضاوت اين مسابقات را برعهده داشتند.
حائزين امتياز در رشته حفظ كل:
1-محمد حاج ابوالقاسم از ايران
2- مصطفي غربي از مراكش
3- علاء بصري از عراق
حائزين امتياز در رشته قرائت:
1-نفر اول نداشتيم به دليل عدم دريافت حدنصاب امتياز
2- محمود الشملي از سوريه
3- محمد موسي احمد از فيليپين
دوره سيزدهم
سيزدهمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم 18 تا 24 آذرماه 1375 در حسينيه ارشاد تهران برگزار شد. در اين دوره 75نفر از 31 كشور جهان شركت داشتند كه 6 داور خارجي به همراه 8 داور ايراني قضاوت اين مسابقات را برعهده داشتند.
سوريه، پاكستان، تانزانيا، فيليپين، بلغارستان، پرتغال، تركيه، آفريقاي جنوبي، چين، بوسني و هرزگوين و لبنان از جمله كشورهاي شركت كننده بودند.
حائزين امتياز در رشته حفظ كل:
1- امير آقائي از ايران
2- عدنان محمدسليم سعدالدين از سوريه
3- فوذي بشير مختار از ليبي
حائزين امتياز در رشته قرائت:
1- محمد لطفي نيا از ايران
2- احمد سليمان يوسف زاد از افغانستان
3- لحم الدين مكابوآت از فيليپين
گزيده اي از بيانات آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين دوره از مسابقات را مي خوانيد:
«فهم قرآن و درك معارف قرآن كاري فني است. اين جور نيست كه هر كسي با يك نگاه ساده بتواند معارف عالي قرآن را بدست بياورد. اما مفاهيمي در قرآن هست كه احتياج به استنباط علمي ندارد.»
دوره چهاردهم
چهاردهمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم 6 تا 12 آذرماه 1376 در حسينيه ارشاد تهران برگزار شد. در اين دوره 86 نفر از 41 كشور جهان شركت داشتند كه 8 داور خارجي به همراه 11 داور ايراني قضاوت اين مسابقات را برعهده داشتند.
برگزيدگان رشته حفظ كل:
1- عريف الدين معروف از بنگلادش
2- احمد سمره ياسين از امارات متحده عربي
3- امير ناصر الفقيه از آمريكا
برترينهاي رشته قرائت:
1- كريم منصوري از ايران
2- عبداللطيف داود از فيليپين
3- سليمان جعفري از افغانستان
دوره پانزدهم
پانزدهمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم 25 تا 30 آبان ماه 1377 در محل سالن همايش هاي بين المللي جمهوري اسلامي ايران برگزار شد. در اين دوره از مسابقات 45 نفر از 22 كشور جهان شركت داشتند كه 6 داور خارجي به همراه 10 داور ايراني قضاوت اين مسابقات را برعهده داشتند.
نفرات برتر در رشته حفظ كل:
1- محمدجواد نعمت الهي از ايران
2- مصطفي حنفي محمد القصاص از مصر
3- عبدالرحمان احمد المشاش از كويت
نفرات برگزيده رشته قرائت:
1- مهدي صياف زاده از ايران
2- شيخ احمد دويدار از آمريكا
3- محمد معروف محمد ناجي از لبنان
اختتاميه:
گزيده اي از بيانات آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در مراسم اختتاميه:
«امروز همه بشر محتاج قرآنند اما ما مسلمانها اگر به قرآن عمل نكنيم خسارت ما بيشتر از ديگران است. چون ما اين نسخه را داريم، تجربه تاريخي آن را هم داريم.»
دوره شانزدهم
شانزدهمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم 14 تا 20 آبان ماه 1378 در محل سالن همايش هاي بين المللي جمهوري اسلامي ايران در تهران برگزار شد.
در اين دوره از رقابت ها 54 نفر از 25 كشور جهان شركت داشتند كه 8 داور خارجي به همراه 9 داور ايراني قضاوت اين مسابقات را برعهده داشتند.
برگزيدگان رشته حفظ كل:
1- احمد دباغ از ايران
2- عزت محمد الاروادي از لبنان
3- جلال عمر مفتاح حسن از ليبي
برترين هاي رشته قرائت:
1- دكتر حسين كرمي از ايران
2- محمدحسين بن محمد يونس از مالزي
3- علي حسن صالح از لبنان
شركت كنندگان پس از پايان مسابقات با رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت الله خامنه اي ديدار كردند كه گزيده اي از بيانات ايشان تقديم مي شود:
«من اطمينان دارم اگر همين حركت قرآني در كشور ما كه امروز بحمدالله رو به گسترش و موج برداري است همينجور موج بردارد و به همين ترتيب گسترش پيدا كند، اين كشور، اين پرچم اسلام، اين انقلاب، اين نظام مقدس اسلامي آنچنان پايه هايش مستحكم خواهد شد كه هيچ قدرتي نه امروز و نه در آينده نخواهد توانست اندك تزلزلي در اين پايه ها به وجود آورد.»
دوره هفدهم
هفدهمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم 3 تا 8 آبان ماه 1379 در سالن همايش هاي بين المللي جمهوري اسلامي ايران در تهران برگزار شد. در اين دوره 73 نفر از 35 كشور جهان شركت داشتند كه 8 داور خارجي به همراه 9 داور ايراني قضاوت اين مسابقات را برعهده داشتند.
نفرات برتر در رشته حفظ كل:
1- مهدي عباسي از ايران
2- عبدالحق مصلح المصباحي از يمن
3- يوسف عبدالمجيد از بنگلادش
نفرات برتر در رشته قرائت:
1- عبدالباسط امام تومارا از فيليپين
2- رحيم خاكي از ايران
3- محمدصادق رحيمي از افغانستان
در مراسم اختتاميه رهبر معظم انقلاب اسلامي سخناني بيان فرمودند كه گزيده اي از بيانات حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي تقديم مي شود:
«مشكل بزرگ مسلمانان دوري از قرآن است، علاج هم برگشت به قرآن است، قرآن فقط براي تلاوت كردن در كنج و زوايا نيست، قرآن براي عمل است»
دوره هجدهم
هجدهمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم 22 تا 27 مهرماه 1380 در سالن همايش هاي بين المللي جمهوري اسلامي ايران در تهران برگزار شد. در اين دوره از مسابقات 67 نفر از 29 كشور جهان شركت داشتند كه 10 داور خارجي به همراه 11 داور ايراني قضاوت اين مسابقات را برعهده داشتند.
برگزيدگان رشته حفظ كل:
1- عبدالوهاب حسن الفقيه از يمن
2- وحيد غفران نيا از ايران
3- ابكرواد مدوعلي از چاد
برترينهاي رشته قرائت:
1- حسن ربيعيان از ايران
2- فخرالدين سارومفيات از اندونزي
3- علي رمضاني از افغانستان
برگزيدگان رشته تفسير:
1- علي مبارك سالم العازمي از كويت
2- عبدالوهاب حسن محمد الفقيه از يمن
3- رضوان الهادي الفخفاخ از تونس
گزيده اي از بيانات حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي را در مراسم اختتاميه مي خوانيد:
«علاج دردهاي ما قرآن است. ما هرچه ضعف و ذلت و عقب افتادگي در دنياي اسلام مشاهده مي كنيم ناشي از دوري از قرآن است بايد همه، هم ما و هم ديگر كشورهاي اسلامي به قرآن نزديك تر شويم»
دوره نوزدهم
نوزدهمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم از 12 تا 16 مهرماه 1381 در سالن همايش هاي بين المللي جمهوري اسلامي ايران در تهران برگزار شد. دراين دوره 76 نفر از 39 كشور جهان شركت داشتند كه 8 داور خارجي به همراه 12 داور ايراني قضاوت اين مسابقات را برعهده داشتند.
نفرات برتر در رشته حفظ كل:
1- مهندس رضا ديانت از ايران
2- طارق عبدالله از ليبي
3- محمدبن احمدالمغربي از عربستان سعودي
نفرات برتر در رشته قرائت:
1- قاسم رضيعي از ايران
2- سرور اخوان اشيد از اندونزي
3- محمود اخضر از لبنان
گزيده اي از بيانات حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي:
«قرآن كتاب علم است، كتاب حكمت است. امت اسلامي بايد عالم باشد، حكيم و فرزانه باشد»
دوره بيستم
بيستمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم 1 تا 6 مهرماه 1382 در محل سالن همايش هاي بين المللي جمهوري اسلامي ايران در تهران برگزار شد. دراين دوره 101 نفر از 41 كشور جهان شركت داشتند كه 8 داور خارجي به همراه 8 داور ايراني قضاوت اين مسابقات را برعهده داشتند و 4 نفر از اساتيد به عنوان هيئت نظارت حضور داشتند.
نفرات برتر در رشته حفظ كل:
1- محمد صادق زارعان از ايران
2- ياسربن حمدالعاصم از عربستان سعودي
3- محمد جمال محمد الانصاري العمري از مصر
نفرات برتر در رشته قرائت:
1- حميدرضا الاجگردي از ايران
2- فذلان زين الدين از اندونزي
3- ابوالزيد احمد محمد غنيم از مصر
نفرات برتر در رشته تفسير:
1- محتشم مؤمني از ايران
2- ادريس صابي از مغرب
3- يعقوب حسين از لبنان
اختتاميه:
گزيده اي از بيانات آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي را در مراسم اختتاميه مي خوانيد:
«قرآن آمده است تا بناي زندگي انسان را بر طبق بينش الهي شكل بدهد و جوامع ما را جوامع سعادتمند، عزيز، مستقل و پيشرو از لحاظ مادي و معنوي قرار بدهد.»
دوره بيست و يكم
بيست و يكمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم 22 تا 27 شهريور ماه سال 1383 درمحل سالن اجتماعات سران كشورهاي اسلامي برگزار شد.
دراين دوره از مسابقات 82 نفر از 44 كشور جهان در مسابقه شركت كردند كه 8 داور خارجي به همراه 7 داور ايراني قضاوت اين مسابقات را برعهده داشتند.
نفرات برتر در رشته حفظ كل:
1- احمد دباغ از ايران
2- محمد شعبان عبدالحميد اقندي از مصر
3- محمد اميرتوحيدي از افغانستان
نفرات برتر در رشته قرائت:
1- مهدي عادلي از ايران
2- عبداللطيف داود از فيليپين
3- اميرالدين بن محمد از اندونزي
نفرات برتر در رشته تفسير:
1- مونا صالحي از ايران
2- احمد علي صالح از يمن
3- سفيان سنيان از الجزاير
گزيده اي از سخنان مقام معظم رهبري در مراسم اختتاميه:
«قرآن بايد محور باشد. اگر ما امت بزرگ اسلامي مفاهيم و تعاليم آن را محور خودمان قرار دهيم وضع دنيا عوض خواهد شد. ما بايد محدوديت خود را حفظ كنيم و اين تنها از راه قرآن ممكن است.
دوره بيست و دوم
بيست و دومين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم 14 تا 20 مهرماه 1384 در محل سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي در تهران برگزار شد. دراين دوره از رقابت ها 67 نفر از 43 كشور جهان در مسابقه شركت كردند كه 9 داور خارجي به همراه 8 داور ايراني قضاوت اين مسابقات را برعهده داشتند.
نفرات برتر در رشته حفظ كل:
1- مهدي حسني از ايران
2-عبدالمجيد عبدالله عمر الغويل از ليبي
3- فيصل احمد از بنگلادش
نفرات برتر در رشته قرائت:
1- حميد شاكر نجاد از ايران
2- ميثم تمار از عراق
3- مصطفي فتحي اسماعيل از مصر
نفرات برتر در رشته تفسير:
1- عبدالحميد مشلاح از مغرب
2- زهرا جرفي يگانه از ايران
3- محمدرضا مطرالشريفي از عراق
گزيده اي از بيانات مقام معظم رهبري در مراسم اختتاميه:
«من بارها گفته ام بازهم مي گويم: ما تلاوت برجسته قرآن را در اين كشور دنبال مي كنيم براي اينكه انس با قرآن و تلاوت قرآن در بين مردم عموميت پيدا كند.»
دوره بيست و سوم
ايران صدرنشين مسابقات بين المللي قرآن سال 85 بود.
بيست و سومين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم 31 شهريور تا 5 مهرماه 1385 در محل سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي در تهران برگزار شد. دراين دوره 53 نفر از 40 كشور جهان شركت داشتند كه 10 داور خارجي به همراه 9 داور ايراني قضاوت اين مسابقات را برعهده داشتند.
نفرات برتر در رشته حفظ كل:
1- معتز آقايي از ايران
2- جمعه علي محمد از ليبي
3- محمد اسماعيل از بنگلادش
نفرات برتر در رشته قرائت:
1- محمد جواد كاشفي از ايران
2- عبدالرحمان از اندونزي
3- حسين حيدرزاده از سوئد
گزيده اي از بيانات مقام معظم رهبري در مراسم اختتاميه:
«اول بايد خوب بخوانيد، تلاوت را خوب، زيبا، جامع و صحيح بخوانيد؛ دوم معاني و مفاهيم قرآن را بفهميد و سوم قرآن را حفظ كنيد.»
دوره بيست و چهارم
بيست و چهارمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم 19 تا 24 مردادماه 1386 در سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي برگزار شد. دراين دوره 80 نفر از 53 كشور جهان در مسابقه شركت كردند كه 8 داور خارجي به همراه 8 داور ايراني قضاوت اين مسابقات را برعهده داشتند.
نفرات برتر در رشته حفظ كل:
1- مصطفي جمعه مطاوع از ليبي
2- عبدالغفور جوهرچي از ايران
3- محمد عبدالعظيم محمد منصور از مصر
نفرات برتر در رشته قرائت:
1- حسين فردي از ايران
2- اسامه عبدالله از عراق
3- محمد احمد جمال الدين از لبنان
گزيده اي از بيانات مقام معظم رهبري در مراسم اختتاميه:
«امروز بشريت در نهايت نياز و احتياج است به پيام بعثت و به پيروي از تعاليم انبياي عظام الهي كه همه آنها به نحو كامل در تعاليم اسلام و قرآن جمع شده است.»
دوره بيست و پنجم، پايان ربع قرن مسابقات قرآن
بيست و پنجمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم 8 تا 15 مردادماه 1387 در سالن همايش هاي صدا و سيما درمشهد برگزارشد. در اين دوره 106نفر از قراء و حفاظ 60 كشورجهان در مسابقات شركت داشتند. در بخش مقالات نيز 187 مقاله از 11 كشور واصل شد. 5 داور خارجي به همراه 5 داور ايراني قضاوت اين مسابقات را برعهده داشتند.
نفرات برتر در رشته حفظ كل:
1- عيسي خورشيدي از ايران
2- احمد عدنان عبدالرزاق از عراق
3- محمدمحمود موسي يونس از ليبي
نفرات برتر در رشته قرائت:
1- صالح اطهري فرد از ايران
2- علي حسن صالح از لبنان
3-اياد عباس رشيد از عراق
نفرات برتر در رشته مقاله نويسي:
1- كمال صحرائي اردكاني از ايران
2-احسان كوثري نيا و زهرا اخوان از ايران
3-بهرام اخوان كاظمي از ايران
گزيده اي از سخنان دكتر محمود احمدي نژاد رياست جمهوري اسلامي ايران در مراسم اختتاميه:
«كتاب خدا و عترت پيامبر هر 2 يك حقيقت هستند و هيچگاه از هم جدا نمي شوند و عترت پيامبر عينيت و تجسم قرآن است و ورود به قرآن بدون امام ممكن نيست و راه به جايي نمي برد.»
بيست و ششمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم از 28 تيرماه تا 3 مردادماه در سالن همايش هاي بين المللي جمهوري اسلامي ايران برگزار خواهدشد.
دوره بيست و ششم
نفرات برتر رشته حفظ كل:
1- شجاع زبيدات از ايران
2- عبدالله احمد انيس از سوريه
3- محمود الكفري از لبنان
نفرات برتر رشته قرائت
1- سيد محمدجواد حسيني از ايران
2- مؤمن عين المبارك از اندونزي
3- علي عبدالسلام تايه از عراق
نفرات برتر رشته مقاله نويسي
1- دكتر محمدرضا بندرچي
2- دكتر فتحيه فتاح زاده
3- دكتر قاسم باستاني
افتتاحيه اين دوره از مسابقات كه در آن 47 قاري و 37 حافظ كل حضور داشتند روز يكشنبه
28/4/88 در سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي با حضور آيت ا... شاهرودي رئيس قوه قضائيه، آيت ا... جنتي دبير شوراي نگهبان و آيت ا... محمدي گلپايگاني رئيس دفتر مقام معظم رهبري و برخي ديگر از مسئولين برگزارشد. اين دوره از مسابقات در تاريخ 2/5/88 با برتري جمهوري اسلامي ايران به پايان رسيد. در پايان بخشي از بيانات مقام معظم رهبري در ديدار شركت كنندگان مسابقات بين المللي قرآن را با هم مي خوانيم:
«سعي بكنيم كه بهره ما (از قرآن) فقط بهره في المجلس و بهره گوش و چشم نباشد؛ دل ما بهره ببرد. قرآن براي عمل كردن است. قرآن براي فهميدن و انديشيدن است. چرا امت اسلامي عزتي كه شايسته اوست امروز در دنيا ندارد؟ چرا؟ چرا ما در علم عقبيم؟ در جايگاه سياست و تدبير مسائل جهاني چرا امت اسلامي عقب است؟ علت اين است كه به قرآن عمل نمي كنند؛ علت اين است كه قرآن بر خلاف ادعاهاي ما معيار و محور معرفت و عمل ما نيست. هر مقداري كه به قرآن عمل كنيم همان قدر اثرش را خواهيم ديد. ما در جمهوري اسلامي سعي كرديم به تعاليم قرآن عمل كنيم؛ قدري موفق شديم. به همان اندازه خداي متعال بالمعاينه به ما اثر اين عمل كردن را نشان داد.»

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14