(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 26 تير 1389- شماره 19693

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
برتري قاريان و حافظان جمهوري اسلامي ايران در بيست و هفتمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم
ولي امر مسلمين جهان: دل هاي امت اسلامي از راه انس با قرآن به هم نزديك مي شوند
ديدار 3 هيئت از نمايندگان رهبر معظم انقلاب با جانبازان دفاع مقدس
آيت الله آملي لاريجاني در مراسم اختتاميه مسابقات بين المللي قرآن :
عده اي تلاش كردندتفسير قرآن به گونه اي باشد كه از شمول بر حقايق تهي شود
برگزاري مسابقات اذان دانش آموزان پسر كشور در اردبيل
نهايي شدن انعقاد قرارداد 14 ميليون دلاري بين خراسان رضوي و پنجاب پاكستان
 مرگ 12درصد مجروحان تصادفات جاده اي در مسير انتقال
خسارات ناشي از بارش شديد باران در بافت و سيرجان
ضريح جديد حرم امام حسين(ع) به كربلا منتقل مي شود
دانش آموزان مدرسه مروي به دارالفنون و البرز منتقل مي شوند
گرد و غبار دوباره مي آيد
بهره برداري از 500 هزار واحد از پروژه هاي مسكن در سال جاري
ملاقات مردمي رئيس پليس آگاهي ناجا با مردم
 تبديل كليه مراكز پيش دانشگاهي به دبيرستان
اخبار ادبي و هنري



برتري قاريان و حافظان جمهوري اسلامي ايران در بيست و هفتمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم

«مسعود نيك دستي» در رشته قرائت و «علي رجبي» در رشته حفظ كل به عنوان نفرات برتر بيست و هفتمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم معرفي شدند.
در مرحله نهايي رشته قرائت بيست و هفتمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم كه 5 قاري به رقابت پرداختند، مسعود نيك دستي از ايران، عبدالله داود محمد از تانزانيا، فتح الله وحيودين از اندونزي، انور بن هاسين از مالزي و عبدالله احمد حسن از كويت به ترتيب با كسب بيشترين امتيازات به عنوان نفرات اول تا پنجم معرفي شدند.
همچنين در رشته حفظ كل قرآن نيز علي رجبي از ايران، مهدي محمد خليل از عراق، بدر عبدل الحفيظ الحد از ليبي، مد جادي عيسي از الجزاير و محمد ثالث عبدالسلام از نيجريه با كسب بيشترين امتيازات به ترتيب به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند.
اختتاميه بيست و هفتمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم با تلاوت نفر برتر رشته قرائت اين دوره از مسابقات آغاز شد.
پس از تلاوت نيك دستي، نفر ممتاز اين دوره از مسابقات، حجت الاسلام والمسلمين علي محمدي، نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه گزارشي از روند برگزاري بيست و هفتمين دوره مسابقات بين المللي قرآن ارائه داد.
استاد شاذلي با قرائت بيانيه هيات داوران اين دوره از مسابقات اظهار داشت: من از طرف خودم و به نيابت از برادرانم اعضاي محترم هيات داوران از رهبري حكيمانه مقام معظم رهبري حضرت آيت ا... سيد علي خامنه اي حفظه اله و نيز مسئولين محترم در جمهوري اسلامي ايران مخصوصا نماينده محترم ولي فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه تشكر مي كنم. بايد اعتراف كنم نمراتي كه در اين دوره از مسابقات به شركت كنندگان داده شده، بسيار دقيق و متقن بود. در پايان از خداوند متعال، خالصانه درخواست مي كنم كه اين تلاش و كوشش ها را بركت داده در نامه اعمال ما منظور فرمايد.
در پايان مراسم، نفرات برتر رشته هاي قرآني، جوايز خود را دريافت نمودند.

 



ولي امر مسلمين جهان: دل هاي امت اسلامي از راه انس با قرآن به هم نزديك مي شوند

رهبر معظم انقلاب تاكيد كردند حيات طيبه در پرتو انس با قرآن محقق مي شود.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، در ديدار اساتيد، داوران و شركت كنندگان در بيست و هفتمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم، كه همزمان با ميلاد پربركت امام حسين عليه السلام در حسينيه امام خميني(ره) برگزار شد، قرآن را ريسمان مستحكم الهي دانستند و خاطرنشان كردند؛ قرآن حيات طيبه را وعده داده است و اين حيات طيبه همان زندگي همراه با عزت، امنيت، رفاه، استقلال، علم، پيشرفت، اخلاق، حلم و گذشت است كه در پرتو انس با قرآن و چنگ زدن به اين ريسمان الهي، محقق مي شود.
آغاز اين ديدار و محفل نوراني، تلاوت آيات روح بخش قرآن توسط اساتيد، و نفرات اول رشته قرآئت و حفظ اين دوره از مسابقات بين المللي قرآن بود.
رهبر انقلاب اسلامي در اين ديدار، انس با قرآن را زمينه ساز نفوذ معارف و حقايق قرآني در دل و جان مسلمانان دانستند و افزودند: سال هاي متمادي تلاش شد بين «قرآن و معارف قرآني» و «دل هاي امت اسلامي» فاصله ايجاد شود تا جايي كه در برخي كشورهاي اسلامي، فصل جهاد را به خاطر رعايت دشمنان اسلام از تعاليم اسلامي و مدارس حذف كردند.
ايشان در تشريح «حيات طيبه وعده داده شده از سوي قرآن كريم» خاطرنشان كردند: در اين حيات طيبه، زندگي فردي و اجتماعي، روح و جسم انسان، دنيا و آخرت، همزمان وجود دارد.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در همين زمينه افزودند: در حيات طيبه قرآني همچنين، آرامش روحي، سكينه و اطمينان، سعادت و عزت اجتماعي، استقلال و آزادي عمومي تامين شده است كه مقدمه لازم براي رسيدن به اين حيات طيبه، برگزاري جلسات و مسابقات قرآني، و تربيت حفاظ و قراء است.
رهبر انقلاب اسلامي با توصيه به جوانان براي تفهم و تدبر در قرآن و حفظ آيات نوراني آن خاطرنشان كردند: با هر بار نشست و برخاست با قرآن يك پرده از جهالت برداشته مي شود و چشمه اي از نورانيت گشايش مي يابد.
حضرت آيت الله خامنه اي تشويق كودكان و نوجوانان به حفظ قرآن را با ارزش توصيف كردند و درباره اهميت حفظ قرآن تصريح كردند: حفظ قرآن اين فرصت را به حافظ مي دهد تا با تكرار، قدرت تدبر در آيات را پيدا كند ضمن آن كه بايد قدر نعمت حفظ قرآن را بداند و اجازه ندهد اين نعمت الهي از دست برود.
ايشان خواندن از اول تا آخر قرآن را، امري ضروري براي درك معارف قرآني و آشنايي ذهن با اين معارف دانستند و افزودند: اساتيد و معلمين تفسير هم با بيان بطون و معارف قرآني، و رفع مشكلات فهم آيات، معارف و حقايق قرآن را به دل مشتاقان سرازير مي كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي با مقايسه حركت قرآني ايران قبل و بعد از انقلاب خاطرنشان كردند: در 31 سال اخير، اين حركت عظيم و رو به جلو، به وجود آمده است و انبوه جوانان مشتاق، به جمع حافظان، قاريان و متبحران قرآن پيوسته اند.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: در پرتو توجه به قرآن، توان تاثيرگذاري ملت ايران در جهان بيشتر شده و اين ملت با احساس قدرت، در مقابل دشمنان ايستاده است.
در ابتداي اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين محمدي نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه گزارشي از برگزاري بيست و هفتمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم در تهران بيان كرد و گفت: در اين دوره از مسابقات 95 قاري و حافظ از 60 كشور جهان به رقابت پرداختند و 14 استاد بين المللي و ايراني داوري مسابقات را برعهده داشتند.
حجت الاسلام والمسلمين محمدي افزود: برگزاري همايش تجليل از بانوان فعال در عرصه قرآني، همايش مقالات قريني با سه محور قرآن و اهل بيت، قرآن و بصيرت و قرآن و علوم انساني، جشنواره كتاب سال قصص قرآني، و برگزاري نمايشگاه و محصولات قرآني از جمله برنامه هايي بود كه در حاشيه اين دوره از مسابقات برگزار شد.
در اين ديدار همچنين دكتر فرج الله شاذلي از داوران مصري اين دوره از مسابقات، پس ازتلاوتي از آيات قرآن، به مبعث پيامبر(ص) و ميلاد امام حسين عليه السلام اشاره و از اهتمام جمهوري اسلامي ايران و رهبر انقلاب اسلامي به قرآن تشكر و قدرداني كرد.

 



همزمان با سالروز ولادت حضرت اباالفضل(ع) صورت گرفت
ديدار 3 هيئت از نمايندگان رهبر معظم انقلاب با جانبازان دفاع مقدس

در سالروز ولادت حضرت اباالفضل العباس(ع)، هيئت هايي به نمايندگي از رهبر معظم انقلاب به ديدار جمعي از جانبازان انقلاب رفتند.
به گزارش سايت دفتر مقام معظم رهبري، به مناسبت روز جانباز و همزمان با سالروز ولادت حضرت اباالفضل(ع)، سه هيئت از جانب رهبر معظم انقلاب اسلامي در منازل تعدادي از جانبازان در مناطق مختلف شهر تهران حضور يافتند.
حجج اسلام آقايان تقوي، ابراهيمي و قمي به نمايندگي از حضرت آيت الله خامنه اي، ضمن گفت وگو با اين جانبازان وكسب اطلاع از نحوه زندگي، كار و مشكلات آنان، از ايثارگري و فداكاري جانبازان سرافراز انقلاب اسلامي، قدرداني و تشكر كردند.
گزارش نماينده هيئت اعزامي رهبر انقلاب از ديدار
با جانبازان
نماينده هيئت اعزامي مقام معظم رهبري، گزارشي را از ديدارهاي انجام شده با جانبازان سرفراز انقلاب ارائه كرد.
حجت الاسلام سيدرضا تقوي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: آيين ديدار با جانبازان سرفراز دفاع مقدس هر ساله توسط نمايندگاني از سوي مقام معظم رهبري در سالروز ولادت علمدار كربلا برگزار مي شود و امسال نيز اين برنامه در قالب 3 هيئت اجرا شد.
وي افزود: بنده به همراه عده اي از دوستان، به ديدار خانم عبداللهي و آقايان بالويي، ترقي و رشيدي كه از جانبازان 70 درصد هستند، رفتيم.
نماينده مقام معظم رهبري بيان داشت: در ديدار با اين جانبازان، علاوه بر تبريك اعياد شعبانيه و گراميداشت روز جانباز، سلام مقام معظم رهبري به جانبازان عزيز ابلاغ شد و دقايقي نيز پاي درددل ها و سخنان آنها نشستيم.
وي با ابراز رضايت از اين ديدار، ادامه داد: حقيقتا با ديدن صبر و روحيه بالا و انگيزه هاي بيدار جانبازان، ما نيز روحيه گرفتيم؛ جانبازان سال هاست كه با مشكلات خود مبارزه مي كنند و فريادگران خاموشي هستند كه با وجود نقص عضوي كه دارند، همواره به جامعه كمال بخشيده اند.
نماينده مقام معظم رهبري در ديدار با جانبازان اضافه كرد: جانبازان سرفراز كشور ما در پاسخ به نداي آسماني امام خميني(رحمه الله عليه) از همه هستي خود گذشتند و جان خود را كف دست گرفتند و با بذل بخشي از سلامتي، وفاداري خود را به رهبرشان اعلام كردند.
حجت الاسلام تقوي بيان داشت: جانبازان، نام آوران و افتخارآفرينان هميشه تاريخ انقلاب اسلامي هستند و كشور ما به وجود آنها هميشه مي بالد.

 



آيت الله آملي لاريجاني در مراسم اختتاميه مسابقات بين المللي قرآن :
عده اي تلاش كردندتفسير قرآن به گونه اي باشد كه از شمول بر حقايق تهي شود

رئيس قوه قضائيه گفت در دنياي اسلام و در كشور ما كساني از روشنفكران ادعا كردند كه معارف قرآني تماما مصرف كننده معارف عصري هستند و فهم كتاب و سنت در چنته معارف عصري است.
آيت الله صادق آملي لاريجاني چهارشنبه شب با حضور در مراسم اختتاميه بيست و هفتمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم گفت: قرآن كتاب حقي است كه هيچ باطلي در او راه ندارد و براي رسيدن به قله هاي سعادت بايد به آن متمسك شد. همچنين بايد به اين نكته توجه داشت كه قرآن نسخه هدايت الهي از ناحيه سلطان حق اين عالم است كه برنامه سعادت ما در آن وجود دارد و براي ما فرستاده شده است.
رئيس قوه قضائيه با بيان اين كه نامه اي از سوي سلطان حق كه در همه جا حاضر است و همه امور به او قائم است براي هدايت انسان ها فرستاده شده، اظهار داشت: نامه الهي صرفا الفاظ و كتابت نيست و ظهور حق در همه عوالم است و در اين صورت، اشتياق انسان به يافتن محتواي كتاب الهي بيشتر مي شود.
وي ادامه داد: قرآن برنامه زندگي انسان هاست و از اين جهت سزاوار هرگونه تامل، اجتهاد و كوشش است. متاسفانه در زمان ما عده اي تلاش كردند قرآن را كه معدن نور و معارف است به گونه اي ديگر تفسير و تعبير كنند كه از معرفت بخشي و شمول بر حقايق تهي شود.
آملي لاريجاني اظهار داشت: در دنياي اسلام و در كشور ما كساني از روشنفكران ادعا كردند كه معارف قرآني تماما مصرف كننده معارف عصري هستند و فهم كتاب و سنت در چنته معارف عصري است و از اين كه قرآن و روايات اهل بيت(ع) و پيامبر(ص) بحر بي پايان است، غفلت كردند.
رئيس دستگاه قضا با طرح اين سؤال كه چگونه مي توان گفت كه اين معارف عظيم مصرف كننده معارف عصري و بشري هستند؟ ادامه داد: كتابي كه از ناحيه مالك حقيقي عالم آمده چگونه ممكن است در رساندن حقايق به بشر نيازمند معارف عصري باشد؟ اين يك خبط عظيم است كه چه تعمدا و چه قصورا حاصل مي شود و بايد توجه داشت كه اين جز حرمان عده اي از افراد مستعد از وصول به محتواي قرآن چيز ديگري نيست.
آملي لاريجاني مشكلاتي كه در علوم انساني در كشور ما و برخي كشورهاي مسلمان وجود دارد را مورد اشاره قرار داد و گفت: آن مشكل رفتن به سمت علوم انساني غربي است. در كشوري كه مبناي آن توحيد و ايمان به حق تعالي است و بناي حركت آن براساس قرآن است آيا مي تواند بر علوم انساني اتكا كند كه پيش فرض هاي آن به هيچ وجه ايماني نيست. هر علمي پيش فرض هاي خود را دارد بايد توجه داشت كه اين پيش فرض ها از كجا مي آيند؟ وقتي به كتاب و سنت مراجعه مي كنيم نگاه خاصي به انسان و حقيقت انسان مي يابيم.
رئيس قوه قضائيه خاطرنشان كرد: چه معنا دارد در كشورمان تئوري هايي در باب روانشناسي، جامعه شناسي و انسا ن شناسي كه بر پيش فرض هايي مبتني است كه به هيچ معنا با پيش فرض هاي ديني ما سازگار نيست، ترويج كنيم. به عنوان مثال در قرآن و روايات خود به رويا توجه داريم. روانشناس ناموري مثل فرويد نيز به مساله رويا پرداخته است اما دو تا نگاه است. وي هنگامي كه بحث رويا را مطرح مي كند همه را به صورت مادي تفسير مي كند، اما رويا در نگاه قرآني گاهي انكشاف واقع است.
آملي لاريجاني اظهار داشت: قرآن ذومراتب است و انسان نيز ذودرجات است و اين دو با يكديگر قابل تطابق هستند. انسان ها به اندازه اي كه تزكيه نفس مي كنند به مراتبي از قرآن نيز دست مي يابند، و هر اندازه از لحاظ تزكيه اي پايين باشند دستشان نيز از حقايق قرآن كوتاه مي شود.
رئيس قوه قضائيه با تاكيد مجدد بر اين كه قرآن حقيقت عظيم در عالم هستي است، ادامه داد: وجود انسان كامل كه از او به امام تعبير مي كنيم نيز در عالم هستي وجود عظيمي است و ميان اينها تطابق است، هر اندازه در عمل به قرآن صعود كنيم به باطن عالم و ائمه اطهار(ع) نزديك مي شويم.
وي در پايان با بيان اينكه بايد قدرشناس قرآن به عنوان يك نعمت عظيم باشيم، خاطرنشان كرد: قرآن، نسخه هدايتي است كه از باطن عالم به سوي ما فرستاده شده و هر اندازه از اين نعمت استفاده كنيم صراط ترقي را طي مي كنيم.
به گزارش ايسنا، در انتهاي اين مراسم با حضور آيت الله آملي لاريجاني رئيس دستگاه قضا از نفرات برتر بيست و هفتمين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم تقدير به عمل آمد.

 



برگزاري مسابقات اذان دانش آموزان پسر كشور در اردبيل

نوزدهمين دوره مسابقات اذان دانش آموزان پسر كشور يادواره مرحوم رحيم مؤذن زاده اردبيلي امروز در اردبيل به پايان مي رسد.
به گزارش فارس از اردبيل اين مسابقات در مدت سه روز با شركت 231دانش آموز در مقاطع راهنمايي و متوسطه و سه دانش آموز مهمان از جمهوري آذربايجان در تالار ولايت اردبيل برگزار شد.
مشاور وزير آموزش و پرورش پنجشنبه در حاشيه برگزاري اين دوره از مسابقات گفت: راه اندازي 10 هزار مدرسه قرآني در داخل فضاي رسمي مدارس، در دستور كار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.
حجت الاسلام والمسلمين سيدجواد بهشتي با اشاره به اين كه براي اين كار برنامه ريزي كرديم، افزود: در سال تحصيلي 89-90 حركت موثري را در راستاي اعتلاي فرهنگ قرآن در مدارس كشور انجام مي دهيم.
وي از برگزاري برنامه هاي ويژه مهدويت در حوزه قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش خبر داد و افزود: در راستاي معرفي سيره و شخصيت امام زمان(عج) دوره هاي آموزش مهدويت را براي دانش آموزان و فرهنگيان هماهنگ كرده ايم و مناطقي كه مركز تخصصي مهدويت را دارند در اين راستا همگام هستند.

 



استاندار خبر داد
نهايي شدن انعقاد قرارداد 14 ميليون دلاري بين خراسان رضوي و پنجاب پاكستان

مشهد- خبرنگار كيهان:
استاندار خراسان رضوي از نهايي شدن انعقاد قرارداد 14 ميليون دلاري بين خراسان رضوي و ايالت پنجاب پاكستان خبر داد.
به گزارش روابط عمومي استانداري خراسان رضوي، محمود صلاحي در حاشيه امضاي اين تفاهم نامه اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران و به تبعيت از آن خراسان رضوي خواهان روابط با تمام كشورهاي دنيا به خصوص همسايگان خود مي باشد.
خسروپرويز خان فرماندار ايالت پنجاب پاكستان نيز در اين ديدار ضمن مثبت ارزيابي كردن سفرش به خراسان رضوي و تاثيرپذيري معنوي از حضور در بارگاه ملكوتي امام رضا(ع) اظهار داشت: كشور پاكستان و ايالت پنجاب نيز در جهت توسعه مناسبات تجاري و فرهنگي با جمهوري اسلامي ايران و خراسان رضوي مصمم است.
گفتني است هزينه اجراي مرحله اول اين قرارداد سه مرحله اي حدود 5 ميليون دلار برآورد شده است. مرحله اول اين قرارداد شامل طراحي، احداث، نظارت و راه اندازي يك كشتارگاه صنعتي در ايالت پنجاب پاكستان با كمك سازمان همياري هاي شهرداري مشهد، مرحله دوم شامل آموزش و صنايع جانبي كشتارگاه و مرحله نهايي راهبري اين كشتارگاه به مدت سه سال توسط نيروهاي استان خراسان رضوي است.

 



سردار بيگي خبر داد
مرگ 12درصد مجروحان تصادفات جاده اي در مسير انتقال

فرمانده پليس راه كشور با تشريح علل افزايش تصادفات جاده اي اعلام كرد: امداد و نجات جاده اي تكاپوي لازم را نداشته و كارآمد نيست به طوري كه 12درصد مجروحان حوادث جاده اي هنگام انتقال فوت مي كنند.
سردار محسن بيگي گفت: سفرها در سال جاري 20درصد رشد نشان مي دهد، به طوري كه امسال بيش از 113ميليون نفر سفر را شاهد هستيم.
سردار بيگي افزود: طي سال 88، بيش از يك ميليون و500 هزار راننده جديد گواهينامه دريافت كرده اند، اين رانندگان اكثرا كم تجربه هستند و موجب بروز تصادفات مي شوند.
اين مقام ارشد پليس راه كشور گفت: همچنين در سال گذشته يك ميليون و400 هزار خودروي جديد نيز شماره گذاري شده است.
فرمانده پليس راه كشور تاكيد كرد: وجود خودروهاي ناايمن توليد داخل در كنار وجود نقطه حادثه خيز در جاده ها و استاندارد نبودن جاده هاي كشور نيز در بروز تصادفات رانندگي و افزايش آن نقش مهمي دارد.
وي در ادامه افزود: جاده بايد بخشنده باشد و به مسافر ايمني بدهد و تشديدكننده حادثه نباشد، نوع آسفالت جاده ها، شيب جاده، جداول، گاردريل، شانه خاكي، پيچ هاي خطرناك و... در كاهش با افزايش تصادفات نقش مهمي دارند.
سردار بيگي اعلام كرد: آمار ارائه شده از كشته ها در صحنه تصادف توسط پليس و سازمان پزشكي قانوني در برخي موارد 50 درصد تفاوت دارد كه علت اصلي آن به سيستم امداد و نجات و انتقال مجروحان و مصدومان باز مي گردد.
وي اظهار داشت: 12درصد مجروحان در مسير انتقال به بيمارستان مي ميرند و 38درصد از اين مجروحان نيز در مراكز درماني فوت مي كنند، سيستم امداد و نجات جاده اي تكاپوي لازم را براي نجات مجروحان ندارد.

 



خسارات ناشي از بارش شديد باران در بافت و سيرجان

بارش شديد باران، در عصر چهارشنبه به 10 روستاي بافت و باغات و محصولات زراعي سيرجان خسارات قابل توجهي وارد كرد.
به گزارش ايرنا، رئيس جهاد كشاورزي شهرستان سيرجان گفت: بارندگي، سيل، تگرگ و طوفان روز چهارشنبه موجب وارد آمدن خسارات 57 ميليارد ريالي به باغات و محصولات زراعي اين شهرستان شد.
احمد مسعودي افزود: خسارت هاي وارد آمده به محصولات پسته 43 ميليون ريال، منابع آبي و كانال هاي آبرساني چهارميليارد و 200 ميليون ريال و خسارات وارد آمده به بخش دام و طيور و بندهاي خاكي بيش از 7 ميليارد ريال است.
گفتني است فرماندار شهرستان بافت در جريان بازديد از روستاهاي خسارت ديده ناشي از سيل نيز اظهار داشت: به دنبال بارش شديد باران، سيل به روستاهاي زردشت، بيدكردوئيه، چنارتوران، گوشك، طرنگ، جوغان، پتكان، زراعي، اسلام آباد و كشكوئيه شهرستان بافت خسارت وارد كرده است.
محمدعلي بهروز افزود: خسارات ناشي از سيل شامل تخريب منازل، تخريب قنوات، باغات، معابر عمومي، تخريب شبكه برق، گاز، مخابرات و شكستگي پل ها و جاده هاي روستايي است.

 



ضريح جديد حرم امام حسين(ع) به كربلا منتقل مي شود

مسئول ساخت ضريح جديد حرم حضرت اباعبدالله الحسين(ع) گفت: ضريح جديد حرم حضرت اباعبدالله الحسين(ع) امسال به كربلا منتقل مي شود و به حرم مطهر تحويل خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، حجت الاسلام والمسلمين محمد تكيه اي ديروز در جمع هزاران تن از پاسداران و جانبازان آذربايجان شرقي در تبريز آخرين وضعيت ساخت ضريح جديد حرم امام حسين(ع) را تشريح كرد.
مسئول ساخت ضريح جديد حرم حضرت اباعبدالله الحسين(ع) اظهار داشت: 70 درصد از عمليات اجرايي به پايان رسيده و در حال حاضر مراحل مونتاژ و زرگري اين حرم مطهر در حال انجام است.
وي يادآور شد: در ضريح فعلي اسامي پنج تن آل عبا و 14 معصوم(ع) ثبت نشده است و ساده ترين ضريحي كه در عتبات مقدسه هست، همين ضريح حضرت اباعبدالله الحسين(ع) است. اما در طرح جديد ضريح اين امر پيش بيني شده است.
تكيه اي افزود: همچنين اشعار عربي در كتيبه ها و شكل ضريح با قبلي كاملا متفاوت است. از نظر ارتفاع هم نسبت به ارتفاع فعلي افزايش دارد، اما 6 گوشه بودن ضريح به قوت خود باقي است.
وي همچنين چهارشنبه شب در مراسم جشن ميلاد امام حسين(ع) در شهر قم گفت: البته در كار ساخت با توجه به اينكه به طور كامل از كمك هاي مردم استفاده مي شود، بهترين مواد و وسايل و تجهيزات آماده شده است تا با هنرمندي هنرمندان شايسته و برتر كشور بهترين كار ارائه شود.

 



دانش آموزان مدرسه مروي به دارالفنون و البرز منتقل مي شوند

رئيس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: ورودي هاي امسال مدرسه مروي به مدرسه ماندگار البرز منتقل مي شوند و ادامه فعاليت 4 كلاس ديگر در مدرسه دارالفنون كه از قدمت افزونتري برخوردار است صورت مي گيرد.
زكريا يازرلو اظهار داشت: مدرسه ماندگار مروي يكي از مدارسي است كه عرصه و اعيان آن متعلق به 2 بخش جداگانه است.
وي افزود: اين مدرسه از جهت عرصه موقوفه حوزه علميه مروي و از جهت اعيان متعلق به آموزش و پرورش است.
يازرلو با بيان اينكه اداره اوقاف طي درخواست هاي متعدد از دولت خواستار دريافت قانوني اعيان مدرسه ماندگار مروي براي هميشه شده است، تصريح كرد: در اين راستا طي مصوبه اي از طرف هيئت دولت، آموزش و پرورش مكلف شد كه براساس درخواست سازمان اوقاف براي اعاده عرصه، مذاكراتي را انجام دهد.
به گزارش فارس وي گفت: در صورت قبول اداره اوقاف سازمان آموزش و پرورش شهر تهران حق اعياني خود را نسبت به مدرسه ماندگار مروي خواهد داشت و حق عرصه اين مدرسه ماندگار نيز به اصرار اداره اوقاف به حوزه علميه مروي واگذار خواهد شد.

 



گرد و غبار دوباره مي آيد

سازمان هواشناسي پيش بيني كرد موج جديد گرد و غبار از امروز غرب و جنوب كشور را فرا مي گيرد.
براساس پيش بيني اين سازمان با وجود آن كه از ميزان گرد و غبار موجود در غرب و مركز كشور كاسته شده، اما از امروز مجددا پديده گرد و غبار در غرب و جنوب غرب كشور آغاز مي شود.
بنا به اين گزارش امروز در سواحل درياي خزر، استان اردبيل و شهرهاي شمالي آذربايجان بارش پراكنده دور از انتظار نيست. همچنين در برخي نقاط خراسان شمالي، جنوب سيستان و بلوچستان و شمال هرمزگان در بعد از ظهر رشد ابر، بارش پراكنده و وزش باد و گرد و خاك پيش بيني مي شود.

 



وزير مسكن و شهرسازي خبر داد
بهره برداري از 500 هزار واحد از پروژه هاي مسكن در سال جاري

وزير مسكن و شهرسازي گفت: تا پايان سال جاري از 500 هزار واحد پروژه هاي مسكن مهر در كشور بهره برداري مي شود.
به گزارش ايرنا از كرمانشاه «علي نيكزاد» افزود: در حالي كه متقاضيان مسكن مهر در كشور 940هزار نفر مي باشند اما وزارت مسكن و شهرسازي براي ساخت يك واحد مسكوني قرارداد انعقاد كرده است.
وي گفت: براي ساخت واحدهاي مسكوني در روستاها، تاكنون براي 213هزار واحد تامين اعتبار شده است و از سوي بنياد مسكن انقلاب اسلامي كه متولي ساخت واحدهاي مسكن مهر در روستاها و شهرهاي كمتر از 25 هزار نفر جمعيت مي باشد، تا به حال 134هزار واحد از تعداد مذكور به انعقاد قرارداد رسيده است.
نيكزاد مبلغ وام اعطايي براي واحدهاي مسكن مهر را 25ميليون تومان براي واحدهاي صنعتي، 20ميليون تومان براي واحدهاي غيرصنعتي و 10 ميليون تومان براي واحدهاي روستائي عنوان كرد.
وي كه به منظور بازديد از روند ساخت واحدهاي مسكن مهر به كرمانشاه سفر كرده است با اشاره به اينكه مسئولان استان ها بايد مشكلات مسكن را در محل خود برطرف سازند گفت: همه جوانان واجدشرايط كرمانشاهي تا پايان شهريور 90 صاحب خانه مي شوند.

 



ملاقات مردمي رئيس پليس آگاهي ناجا با مردم

رئيس پليس آگاهي نيروي انتظامي و معاونان وي دوشنبه اين هفته با حضور در مركز نظارت همگاني پليس با مردم ديدار و گفت وگو مي كنند.
سردار سيدحسن بتولي رئيس پليس آگاهي نيروي انتظامي به همراه معاونان خود دوشنبه 28 تير با حضور در دفتر نظارت همگاني پليس(سامانه 197) ضمن ديدار با شهروندان استان تهران از نزديك در جريان مشكلات، انتقادات و پيشنهادات آنان قرار خواهند گرفت.

 



در سال تحصيلي جاري روي مي دهد
 تبديل كليه مراكز پيش دانشگاهي به دبيرستان

معاون وزير آموزش و پرورش از تبديل تمامي مراكز پيش دانشگاهي كشور به دبيرستان، در سال تحصيلي جاري خبر داد.
به گزارش ايرنا از گرگان «ابراهيم سحرخيز» شامگاه چهارشنبه در حاشيه نشست با مديران آموزش و پرورش گلستان اظهار داشت: سال آينده تمام دروس پيش دانشگاهي به صورت نهايي در هر استان برگزار و اين امتحانات در گزارش نهايي سازمان سنجش لحاظ مي شود.
به گفته وي، در حال حاضر 43 درصد سؤالات كنكور از محتواي دوره پيش دانشگاهي طرح مي شود و سال آينده نيز كتاب هاي پيش دانشگاهي نقش خود را ايفا مي كنند و با برگزاري امتحانات نهايي 30 درصد نمرات اين دوره جايگزين كنكور شده و 70 درصد بقيه، نمرات آزمون كنكور است.
سحرخيز همچنين در مراسم اختتاميه سيزدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي هنرستان هاي فني و حرفه اي كشور در گرگان با بيان اين كه در سال جديد نيز دانشجو در قالب آموزشكده و مراكز آموزشي جذب مي شود و در اين زمينه نگراني وجود نخواهد داشت، گفت: با رويكرد جديد نظام آموزش و پرورش و به منظور افزايش مهارت و كارآيي هنرجويان، طول دوران تحصيل رشته هاي فني و حرفه اي از دو سال به سه سال افزايش مي يابد.
وي در جمع مديران آموزش و پرورش گلستان در باشگاه فرهنگيان نيز افزود: در سال تحصيلي جديد بناست اغلب مدارس روستايي به جز شبانه روزي ها به مجتمع آموزشي تبديل شوند كه حداقل 30 درصد مدارس روستايي كشور را در برمي گيرد.

 



اخبار ادبي و هنري

افزايش مخاطبان العالم در عراق
نظرسنجي هاي اخير حاكي از اين است كه به رغم حذف شبكه العالم از ماهواره هاي عرب ست و نايل ست، مخاطبان اين شبكه در عراق افزايش يافته است.
براساس نظرسنجي مركز تحقيقات صدا و سيما درباره شبكه بين المللي العالم در كشور عراق كه از تاريخ 17 ارديبهشت ما ه 89 در شهرهاي بغداد، بصره، نجف و كركوك انجام شده است، مخاطبان اين شبكه نسبت به نظرسنجي سال گذشته (ارديبهشت 1388) يك و نيم درصد افزايش يافته است.
گفتني است پخش اين شبكه از آبان ماه سال گذشته از روي ماهواره هاي عرب ست و نايل ست قطع شده است كه اين امر به طور طبيعي موجب كاهش درصدي از بينندگان آن شده است؛ با اين وجود در مجموع بينندگان اين شبكه نسبت به سال گذشته يك و نيم درصد افزايش يافته است.
جايزه «كشتي صلح» به برترين آثار تجسمي
درباره غزه
جايزه ويژه «كشتي صلح» به خالقان آثار برتر رشته هاي هنرهاي تجسمي برتر در زمينه ارج نهادن به مردم مسلمان غزه اهدا شد.
به گزارش مهر، اين جايزه ظهر جمعه در حاشيه مراسم اختتاميه جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي جوانان جهان در گرگان، از سوي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به هنرمنداني كه در زمينه كشتي صلح و مردم غزه به خلق آثار برتر پرداختند، اهدا شد.
فرزانه وزير تبار، ميمنت شاهيني و عمادالدين ابدين، از سوي هيئت داوران اين جشنواره براي دريافت جايزه ويژه كشتي صلح انتخاب شدند.
هفدهمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي جوانان در 9 رشته در تالار فخرالدين اسعد گرگاني برگزار شد و در اين جشنواره 9 هنرمند از هر رشته تشويق و تقدير شدند. 300 هنرمند در رشته هاي مختلف تجسمي 21 تا 24 تيرماه در اين جشنواره شركت دارند.
شبكه مستند سيما آماده افتتاح رسمي
رئيس صدا و سيما از آمادگي اين رسانه ملي براي افتتاح شبكه اختصاصي مستند خبر داد. سيدعزت الله ضرغامي گفت: شبكه مستند كه فعلاً روي سيستم ديجيتالي تهران پخش مي شود، خوشبختانه كارنامه موفقي در كارش داشته است. هم عموم مردم از اين شبكه راضي هستند و هم خواص و نخبگان جامعه. با نظرخواهي هايي كه صورت گرفت، مردم شبكه مستند را شبكه بسيار موفقي در جهت بالا بردن آگاهي هاي عمومي دانستند.
وي در ادامه به فارس افزود: خوشبختانه الان كه اين شبكه به بلوغ خودش رسيده، آمادگي لازم براي دائمي كردن اين شبكه و ارائه كنداكتور دقيق و برنامه ساليانه وجود دارد. ما علاقه مند بوديم سيستم ديجيتال در بعضي از شهرهاي كشور راه بيفتند كه در هنگام افتتاح رسمي اين شبكه، بخش بيشتري از مردم كشور از اين شبكه ملي استفاده كنند ولي اگر چنين امكاني از نظر فني فراهم نشد و اعتبارات استاني كفاف برقراري سيستم ديجيتال را نداد، ما در همين جا افتتاح رسمي شبكه را اعلام مي كنيم.
صحيفه سجاديه به نظم كشيده شد
صحيفه سجاديه توسط شاعر تبريزي براي نخستين بار در قالب قصيده و در 5 هزار بيت در تبريز به نظم كشيده شد.
علي اكبر قليزاده، سراينده صحيفه سجاديه منظوم گفت: اين اثر در مدت قريب به دو سال زمان برده و در 5 هزار بيت منظومه صحيفه سجاديه آماده شد.
شاعر و مداح اهل بيت(ع) به فارس اظهار داشت: هيچ دخل و تصرفي در اين اثر شريف صورت نگرفته است و تمام فرمايشات امام سجاد(ع) بدون تصرف و اعمال نظر مورد استفاده قرار گرفته اند و عبارت از خود كتاب صحيفه سجاديه هستند و اين كار با كمال دقت صورت گرفته است.
نمايش آثار هنرمندان جانباز
در برج آزادي
به مناسبت ولادت حضرت ابوالفضل العباس(ع) و روز جانباز مركز فرهنگي هنري انقلاب اسلامي (برج آزادي) اقدام به برگزاري نمايشگاهي از آثار هنرمندان جانباز در زمينه هاي مختلف هنري نموده است.
در اين نمايشگاه گزيده اي از آثار هنرمندان جانباز در زمينه نقاشي، فيروزه، كاشي، خوشنويسي و... از تاريخ 25 تيرماه به نمايش درآمده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14