(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


يكشنبه 27 تير 1389- شماره 19694

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رئيس مجلس شوراي اسلامي در مراسم اختتاميه جشنواره ملي جوانان
آمريكايي ها شروع كننده بازي خوش عاقبتي نبوده اند
جزئيات مديريت رهبر انقلاب در مهار فتنه 88 به روايت محسني اژه اي
روزنامه نگار آمريكايي: سيا در موضوع شهرام اميري از دولت ايران فريب خورد
وجوب اطاعت از حكم والي اسلامي براي امت و شخص ولي
هاشمي رفسنجاني: شوراي امنيت همچنان سايه شوم حق وتو را بر سر خود دارد
آيت الله يزدي: مسائل جناحي و جهت گيري هاي غيرعلمي در شوراي نگهبان وجود ندارد



رئيس مجلس شوراي اسلامي در مراسم اختتاميه جشنواره ملي جوانان
آمريكايي ها شروع كننده بازي خوش عاقبتي نبوده اند

سرويس اجتماعي-
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: حوادث سيستان و بلوچستان كار وحشيانه اي بود كه با پشتگرمي آمريكا صورت گرفت و اين كشور عذري ندارد و بايد پاسخگو باشد.
به گزارش خبرنگار كيهان دكتر علي لاريجاني در مراسم اختتاميه جشنواره ملي فعاليت هاي اجتماعي جوانان در محل سالن همايش هاي كتابخانه ملي افزود: كشور ما به واسطه حوادث سيستان و بلوچستان سوگوار است، آمريكا در اين ماجرا هيچ عذري ندارد و ارتباط تروريست ها با آمريكا قابل پنهان كردن نيست.
وي با بيان اين كه ما اطلاعات و مستندات قوي اي داريم كه ريگي با آمريكا مرتبط بود، افزود: آمريكا او را در عمليات ارعابي در ايران تشويق مي كرد.آمريكا نمي تواند در اين قضيه فرار رو به جلو كند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به ادعاهاي حقوق بشر آمريكا، گفت: ما در اين عرصه با نوعي نفاق ديپلماتيك مواجهيم. به گونه اي كه سخن ها يك وجه دارند و رفتارها وجهي ديگر. اعمال آمريكا در عراق و لبنان و فلسطين و افغانستان متفاوت از سخن هاي آنهاست.
لاريجاني با اشاره به حادثه اخير تروريستي در سيستان و بلوچستان، اظهار داشت: اين سنخ كارها به لحاظ عملياتي بسيار سهل است. فقط يك نوع بي وجداني مي خواهد. آمريكايي ها وقتي در عراق اين چنين كارهايي را سامان مي دادند ما دست سفير آمريكايي ها را مشاهده كرديم. الان در سيستان نيز چنين است.
لاريجاني با اشاره به اين كه آمريكايي ها شروع كننده بازي خوش عاقبتي براي خود نبوده اند گفت: شيعه و سني بايد تحمل كنند چرا كه اين مسئله پايان كار نيست و مسئولان بايد اين موضوع را پيگيري كنند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: انسان يك موجود تك ساحتي نيست و بسياري از بيماري هاي تمدن غرب ناشي از توجه نكردن به بعضي استعدادها و توجه بيش از اندازه به استعدادهاي ديگر است.
وي با اشاره به اين كه جوان بايد به شغل متناسب با نياز، استعداد و خواست خود برسد گفت: گاهي كمك ها به جوان شخصيت سوز است نه شخصيت ساز چرا كه فرد بايد با دست رنج خود زندگي كند تا كرامت داشته باشد.
گزارش خبرنگار كيهان حاكي است رئيس سازمان ملي جوانان نيز در اين مراسم طي سخناني گفت: ما معتقديم فعاليت هاي اجتماعي منجر به عدالت اجتماعي خواهد شد.
مهرداد بذرپاش با اشاره به اين نكته كه جوان ايراني نياز به الگو دارد افزود: ما بايد الگوي واقعي را به جاي الگوهاي فانتزي قرار دهيم.
وي گفت: رمز پيشرفت راضي نشدن به وضع موجود است و اگر ما بتوانيم الگوهاي واقعي را به جاي الگوهاي فانتزي معرفي كنيم خيلي از آسيب ها رفع خواهد شد.
بذرپاش با تأكيد بر اين كه خانه، شغل و ازدواج شرايط كافي براي يك جوان نيست افزود: جوان ايراني نيازمند ديده شدن است.
در پايان جشنواره ملي فعاليت هاي اجتماعي جوانان از 30 نفر در 10 محور جشنواره تقدير به عمل آمد.
گفتني است در اين جشنواره از خانواده هاي شهيد مهدي زين الدين و شهيد محسن وزوايي تقدير به عمل آمد.
گفتني است عصر جمعه نيز مراسم اختتاميه بخش جوان با توانمندي هاي خاص جشنواره ملي جوان ايراني با تقدير از 30 نفر به كار خود پايان داد.
گفتني است به 30 نفر از برگزيدگان بخش جوان با توانمندي هاي خاص هزينه سفر به حج و كربلا اعطا شد.

 



جزئيات مديريت رهبر انقلاب در مهار فتنه 88 به روايت محسني اژه اي

دادستان كل كشور مديريت رهبر معظم انقلاب در خنثي سازي فتنه بعد از انتخابات سال 88، حادثه كهريزك و عملكرد خودي ها در جريان اين اتفاقات را بي نظير خواند.
حجت الاسلام والمسلمين محسني اژه اي دادستان كل كشور و وزير اطلاعات وقت در گفت وگو با پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبري مسائل ناگفته اي را درباره انتخابات رياست جمهوري، حادثه كهريزك، كوي دانشگاه و عملكرد برخي خودي ها در جريان اتفاقات سال 88 مطرح كرده است كه بخش هايي از آن در اين پايگاه منعكس شده است.
اژه اي با اشاره به اعتقاد راسخ رهبر معظم انقلاب به حضور حداكثري مردم در تمامي انتخابات گفت: اين در حالي است كه برخي از خواص درمقاطعي اميد خود را به حضور حداكثري مردم در عرصه هاي مختلف از دست مي دادند اما ايشان با توجه به شناخت درست و واقعي كه از مردم داشتند تاكيد داشتند از آنجا كه مردم انقلاب و نظام و اسلام را دوست دارند حضور حداكثري خود را به نمايش خواهند گذاشت و همين هم مي شد.
وي تاكيد كرد: يكي از مسائلي كه نشان داد رهبر انقلاب جامع تر و عميق تر از همه، نقشه هاي دشمن را بررسي مي كنند، جريان فتنه سال قبل بود. اما مي خواهم براي روشن شدن اين موضوع، از زاويه ديگري به آن بپردازم. رهبري در صحبت هاي ابتداي سال 88 در مشهد فرمودند كه بالاخره ما اين دست چدني را زير دستكش مخملي مي بينيم. برخي از مسئولين بلندپايه نظام وقتي كه آمريكا يك نرمش و چراغ سبزي نشان داد كه البته آن چراغ سبزشان هم از روي استيصال بود، به رهبر انقلاب گفتند كه چرا مذاكره نكنيم؟ بگذاريد درهايمان را به سوي غرب و آمريكا باز كنيم، بگذاريد ويزاي يك هفته اي بدهيم هر كسي مي خواهد بيايد و غيره. رهبري گفتند كه اينها برنامه است و شايد گفتن اين حرف ها از سوي مسئولين آمريكايي تاكتيك باشد.
اژه اي افزود: همان طور كه همه شاهد آن بوديم با كمي صبر و تحمل جريان هاي بعد از انتخابات نشان داد كه اين ماجرا خود نمونه اي از همان دست چدني بوده و هست كه مي بينيم. دادستان كل كشور افزود: نگاه رهبر انقلاب در ژرف نگري نسبت به توطئه هاي دشمن و مسائل خارجي، بي بديل است و اين موضوع را در قبل و بعد از انتخابات و در نماز جمعه تاريخي 29 خرداد به راحتي مي توان مشاهده كرد.
رهبري تنها شخصي بود كه توانست ابعاد فتنه را بشناساند
به نظر بنده شايد بتوان گفت تنها شخصي كه به معناي واقعي كلمه- يكه و تنها- توانست ابعاد واقعي فتنه را بشناساند و اصلاً عنوان فتنه را بر آن بگذارد، رهبري بودند. فتنه خصوصياتي دارد. تا آن موقع افراد مختلف تحليل هاي متفاوتي از جريان پس از انتخابات داشتند اما در چگونگي شناساندن اين جريان و ابعاد آن براي خواص و توده مردم، رهبري بالاترين نقش را ايفا كردند و اولين پرچم را ايشان در طول اين يك سال و اندي يعني از قبل از انتخابات تا به امروز بر عهده داشته اند. شما ببينيد رهبري در اين مدت چند سخنراني روشن گرانه داشته اند و چقدر ديگران را به روشن گري و بصيرت بخشي توصيه كرده اند، خيلي ها در اين مدت زحمت كشيدند اما وزني كه در رهنمودهاي آقا در جهت روشنگري و آگاهي بخشي به مردم بوده، بي نظير است.
وزير اطلاعات وقت به نكته ديگري از مديريت رهبرمعظم انقلاب در غائله بعد از انتخابات اشاره كرد و گفت: نكته حائز اهميت ديگر، نگاه جامع ايشان به اطراف قضيه است، يعني توجه به يك موضوع، ايشان را از موضوعات ديگر غافل نكرده است. گاهي وقت ها انسان ها با توجه به حجم بالاي كار، يك موضوع يا موضوعاتي اينها را از موضوعات ديگر غافل مي كند و يا اگر مسائل مهمي پيش بيايد، از مسائل كوچك غفلت مي كنند. رهبري در خلال اين جريان به توده مردم، به نيروهاي دست اندركار حكومت از نيروهاي نظامي، اطلاعاتي، قضايي، انتظامي و سايرين كه در اين حوادث درگير بودند، نسبت به معترضين، نسبت به اپوزيسيون، نسبت به فريب خوردگان، نسبت به دشمن و ضد انقلاب غفلت نكرده اند. درخصوص همه اين موضوعات انسان مي تواند كدهاي متعدد ارائه دهد. آن جايي كه بايد براي هوشياري و حضور در صحنه از مردم تقدير كنند، تقدير و حمايت كردند، ولي در عين حال نسبت به مشكلاتي كه امكان دارد توسط مردم بوجود آيد بي توجه نبودند؛ آنها را سفارش به تقوا كردند و گفتند كه مراقب باشيد تا افراط نكنيد، مراقب باشيد زماني كه متعرض به ارزش هاتان، به اموال تان، به نظام تان شده اند و احساساتتان برانگيخته مي شود، دست به كارهايي نزنيد كه خود آن عمل شما براي نظام تان در مورد نيروهاي اجرائي اعم از نظامي، انتظامي و امنيتي مشكلاتي را بيافريند. بخش هايي را به صورت عمومي مي فرمايند، اما يك بخش هايي را به صورت خصوصي كه حالا بعضي از آنها را بنده خبر دارم و به جد به بعضي ها سفارش مي كردند كه مواظب باشيد به دليل اين كه اينها به نظام ظلم كردند، اين همه غائله آفريدند، اين همه آب به آسياب دشمن ريختند و در شرايطي كه ما توانستيم با اين مردم سالاري ديني و مشاركت حدود 85% جايگاه و اعتبار بالاتري را در دنيا كسب كنيم، خدشه بر آن وارد كردند و با حيثيت نظام بازي كردند، اما گفتند كه نكند با همه اين وجود و نيز دلسوزي كه شما نسبت به نظام داريد، كاري كنيد كه در حق آنها ظلم بشود.
رهبري درباره كهريزك جدي ترين پي گيري ها را داشتند
حجت الاسلام والمسلمين محسني اژه اي در ادامه اين گفت وگو به ماجراي كهريزك و كوي دانشگاه اشاره كرد و گفت: خبرهايي به رهبر انقلاب رسيده بود كه در كهريزك شرايط نامساعد است كه آقا دستور دادند بسته شود. اما اين تمام ماجرا نبود. قبل از آن هم كه آقا متوجه شدند وضع كهريزك مناسب نيست، دستور دادند كه ديگر به آن جا زنداني نبريد. يعني اولين كسي كه دستور دادند كه افراد بازداشتي به كهريزك نروند، رهبر انقلاب بودند. حتي ظاهراً از ايشان پرسيده بودند - با واسطه شنيدم- كه ممكن است فلان بازداشتگاه مان جا نداشته باشد، گفتند اگر جا نداريد، آزاد كنيد. افرادي كه شما در خيابان مي گيريد حتي به نظر شما متهم يا مجرم هستند، ولي اگر قرار است جايي ببريد كه نامناسب باشد، آزاد كنيد. يا به ايشان گفته بودند كه فلان بازداشتگاه گفته كه جا نداريم، رهبري گفتند كه آنجا نبريد، بروند خانه شان. از طرف ديگر اولين شخصي هم كه براي تخلفات قضيه كهريزك گفتند بايد جدي پي گيري شود، باز شخص خود آقا بودند. ايشان اولين شخصي بودند كه پيغام دادند آنهايي كه در كهريزك هستند، بايد از آن جا بروند. من يادم هست كه نوزده تير 1388 يكي از مسئولين دفتر آقا تماس گرفتند كه اين افرادي كه الان در كهريزك هستند، حتماً بگوييد به جايي به غير از كهريزك منتقل كنند. اتفاقاً ما همان شب جلسه داشتيم. من هم چون در آن جلسه با آن آقايان صحبت كرده بودم و خواستار اين بودم كه دادستان تهران آنها را هرچه زودتر منتقل كند و از آنجا ببرد و آنها هم قول داده بودند كه ما اين كارها را مي كنيم، به همين دليل به فردي كه از طرف آقا تماس گرفته بودند، اطمينان دادم و گفتم كه جلسه پايان يافته و اينها قول دادند كه حتماً همين امشب همه اينها را منتقل مي كنند. در اين مورد نيز جامعيت نگاه رهبري مشهود است.اين طور نبوده كه توجه به يك موضوع، موجب غفلت ايشان از موضوع ديگري بشود.
در پي گيري ماجراي كوي دانشگاه به موقع عمل نكرديم
اژه اي درباره ماجراي كوي دانشگاه تهران هم اذعان كرد: بايد بگويم كه ما در پي گيري آن كوتاهي كرديم يعني ما دستگاه هاي قضايي، انتظامي و اطلاعاتي بايد با آن حساسيتي كه آقا داشتند، سريع تر كار مي كرديم. من نمي خواهم بگويم كه اين كوتاهي، تقصير هست يا نيست، ممكن است بالاخره آن افرادي كه مسئول مستقيم بودند توجيهاتي داشته باشند كه قانع كننده هم باشد، ولي در هر صورت به خاطر آن تاكيدي كه آقا داشتند ما بايد خيلي زودتر از اين رسيدگي به پرونده ها را انجام مي داديم و به سرانجام مي رسانديم. واقعاً بايد براي مردم مشخص مي شد كه اگر كسي تقصيري داشته يا ظلمي كرده بايد به ميزان جرمي كه مرتكب شده مجازات شود. البته اين امر انجام شده ولي بايد زودتر از اينها انجام مي شد.
تواضع رهبري در مقابل فتنه گران
دادستان كل كشور درباره برخورد رهبر معظم انقلاب با آن دسته از شاكياني كه به نتيجه انتخابات معترض بودند و بر خواسته خود لجاجت مي كردند گفت: در مورد اين گروه بايد بگويم كه سعه صدر و صبر و تحمل ايشان در برابر آنها حائز اهميت است. رهبري در مقابل افرادي كه با هر انگيزه اي حرف مخالف مي زدند، ميدان دادند تا حرفشان را بزنند. افراد خودشان آمدند، نمايندگانشان را فرستادند، حرفهايي كه خيلي از مسئولين نمي توانستند تحمل كنند ولي رهبر انقلاب با سعه صدر تمام، ميدان مي دادند. رهبري فرمودند مگر شما اعتراض نداريد؟ در خيلي از انتخابات كه افراد اعتراض مي كردند چه مسيري را طي مي كرديم؟ مسير قانوني دارد. حتي اگر مي گوييد يك مقداري فراتر از روشهاي متعارف هم عمل بشود، مي گوييم اشكالي ندارد، وزارت كشور و غيره هست، مي گوييم اگر يك سؤالي داريد كه رفع بشود، ما هم مشكلي نداريم، واقعا اگر سؤالي داريد و مي خواهيد ابهامي رفع بشود مشكلي نيست. من سفارش مي كنم اگر شما اشكال و ابهام واقعي داريد، بنشينيد تعدادي از صندوق ها را به صورت رندمي و غيررندمي از يك شهر يا از چند شهر بررسي كنيد. آقا تاكيد داشتند كاري نكنيد كه بدعت گذاري كنيد و در كشور يك خلاف قانوني را براي هميشه بگذاريد. اين كار صحيحي نيست و من باشم و شما باشي و هركسي باشد، بايد در مقابل او بايستيم. يك مثل معروفي است كه مي گويد اگر كسي خواب است مي شود بيدارش كرد، اما اگر كسي خودش را به خواب زده، نمي توان بيدارش كرد.
محسني اژه اي با تاكيد بر اينكه بيان برخي از مسائل مربوط به اين حادثه تلخ براي من دردآور است گفت: خبر دارم كه گاهي در جاهايي واقعا رهبري با تواضع به برخي از اين افراد مي گفتند كه اين كار را نكن، اين كار مصلحت نيست. اول انقلاب حضرت امام(ره) يك وقتي در مقابل منافقين كه از يك طرف دست به اسلحه برده و تقريبا اقدامات نظامي شان را با سلاح سرد شروع كرده بودند، قانون اساسي را هم كه قبول نداشتند، تحريم هم كرده بودند، بعد هم درخواست ملاقات با امام كرده بودند، فرمودند: من اگر يك درهزار احتمال داده بودم كه تاثير داشته باشد، چرا شما بياييد؟ من مي آمدم پيش شما! من واقعا در اين مدت مشابه اين را از رهبر معظم انقلاب ديدم. رهبري يك جاهايي به ديدار برخي از اينها رفتند، بعضي از كسان را پذيرفتند، كساني كه واقعا از لحاظ حقوقي مجرم بودند، كساني كه به نظام، به امام و به ولايت فقيه بد كردند ولي آقا با آغوش باز اينها را مي پذيرفتند. بعضي وقت ها خودشان و نمايندگان شان حرف هاي دور از منطق مي زدند، باز آقا خيلي متواضعانه، خيلي مهربانانه، خيلي دلسوزانه مي شنيدند، خيلي دقت مي كردند، سفارش مي كردند.
تذكرات رهبري به خواص
اژه اي افزود: رهبر انقلاب به لحاظ اتمام حجت و به لحاظ روشن شدن مسائل براي مردم و به خاطر اين كه فردا ابهامي باقي نماند و كسي نتواند مظلوم نمايي كند، به اين خواص نسبت به اشتباهات شان به اشكال مختلف و به صراحت گوشزد مي كردند، يعني رودربايستي نمي كردند. اين طور نبود كه رهبري با كساني كه جزو شخصيت هاي مهم اين كشور بودند، رودربايستي كنند. آن جايي كه هم نسبت به خودش و هم نسبت به كار ديگري كه او به يك نحوي از آنها داشت حمايت مي كرد و يا به نحوي از آنها تبري نمي جست، آقا به او گفتند كه شما چرا تبري نمي جوييد؟ اينها ظلم كردند يا نه؟ چرا در رفع ظلم اين ها كمك نمي كنيد؟ حداقل تبري بجوييد. توجه مي كنيد كه اصلاً در مقابل اسلام و نظام و انقلاب، بحث رودربايستي، رفاقت و سوابق گذشته و غيره مطرح نبود. البته رهبر انقلاب ابتدا به خود طرف اول مي گفتند، بعد اگر لازم بود به كس ديگري مي گفتند كه به او بگويد. بعد از آن، يك بخشي از آن صحبت ها و توصيه ها را علني مي كردند. مي خواهم بگويم اگر جايي مصلحت عمومي نظام بوده رعايت كردند. اين جا نيز جامع نگري را در رفتار ايشان مشاهده مي كنيم كه توجه به يك جنبه، غفلت از طرف ديگر را به همراه نداشته است.
ايستادگي رهبري بي نظير بود
اما آنجايي كه احساس شد يك جرياني در كار هست كه مي خواهد به هر قيمتي انتخابات را باطل كند و ديگر نياز به صلابت و قاطعيت بود، در مقابل هيچ يك از اين فشارها كوتاه نيامدند. معتقد بودند كه در مقابل خودي و افراد فريب خورده و كساني كه سأال داشتند، همه راه كارها بايد طي شود. هر مقداري كه حتي بايد از حق خودشان يا حق زيرمجموعه حكومت كوتاه بيايند تا اين كه مسأله روشن شود انجام دادند. اما آن جايي كه احساس كردند چيز ديگري در اين بين هست، كوتاه نيامدند. حالا تمام خواص و سياسيون باشند، اصول گرا يا اصلاح طلب باشد، داخل و خارج باشد، تهديد كنند كه چنين مي كنيم، چنان مي كنيم، نتوانستند عملي بكنند والا اين تهديدات بلوف نبود؛ واقعاً مي خواستند يك كشور را به هم بريزند ولي رهبر معظم انقلاب محكم ايستادند.
يك وقت ايستادگي كوركورانه است، اين خيلي ارزش ندارد. اما ايستادگي ايشان مبتني بر رصد كردن روزانه همه مسائل، اشراف و تسلط كامل بر اوضاع و مسائل سياسي و مسائل غيرسياسي منطقه و جهان و كشور خودمان، قدرت جمع بندي و تحليل همه مسائل و با آگاهي تمام و با اولويت بندي كارها، اصل و فرع كردن مسائل است. رهبري بارها گفتند كه مسائل اصلي اينهاست، مسائل فرعي اينهاست، سرتان كلاه نگذارند يا فريب نخوريد و يا غفلت نكنيد و مسائل دست چندم را بياييد و با آن به عنوان يك مسأله اولي برخورد كنيد، هزينه كنيد، وقت صرف كنيد، بعد از مسائل اصلي غافل شويد كه ضربه كاري بخوريد.
اژه اي در پايان در پاسخ به اين سؤال كه برخي از مسئولين و اشخاص اصرار بر برخورد و اقدامات عملي شديدتري با سران فتنه داشتند چرا رهبر انقلاب مخالفت كردند گفت: نظر آقا اين بود كه تا آنجايي كه ممكن است صحبت بشود، اتمام حجت بشود، مسائل بيان شود، شايد طرف گول خورده، شايد طرف نمي داند، شايد طرف واقعاً غافل است كه شايد نحوه اين حرفها سبب هوشياري او شود و شايد توبه كند. نكته ديگر اين كه رهبري معتقد بودند كه طوري نشود تا مردم نفهمند كه علت تصميمي كه گرفتيد چيست. يك وقت تصور نكنند كه يك برخورد سياسي است، فكر نكنند كه اين برخورد شما در اين حد مجازات و برخورد نبوده است. بنده چندي پيش به قم رفتم و با برخي از مراجع ديدار كردم. مي گفتند كه ما الان احساس مي كنيم كه چه تدبير بسيار خوبي نسبت به برخي سران فتنه انجام شده است. ما روزهاي اول فكر مي كرديم كه بايد به نحو ديگري برخورد شود، اما امروز كه زمان گذشته و برخي از مسائل واقعاً روشن شده مي فهميم كه تدبير صحيح عين همين بوده كه انجام شده و اگر غير از اين بود ايراد داشت.

 



روزنامه نگار آمريكايي: سيا در موضوع شهرام اميري از دولت ايران فريب خورد

سرويس سياسي-
يك روزنامه نگار آمريكايي با تأكيد بر اينكه آمريكا از همان ابتدا شهرام اميري را به اشتباه ربوده بود تصريح كرد كه آمريكا در مقابل اميري و دولت ايران فريب خورد.
گرت پورتر روزنامه نگار آمريكايي و محمد مرندي استاد مطالعات آمريكا در دانشگاه تهران در گفت وگو با پرس تي وي به تشريح موضوع ربوده شدن شهرام اميري پرداختند.
گرت پورتر در اين مصاحبه گفت: به نظر من سازمان سيا بسيار علاقه مند بود كه فردي را داشته باشد تا به وسيله او ثابت كند كه ايران در حال پيشبرد برنامه هاي هسته اي خود براي ساخت بمب اتمي است، اما آنان در مقابل اميري و دولت ايران فريب خوردند. دولت آمريكا فكر مي كرد كسي را يافته است كه اطلاعات خوبي درباره مسائل هسته اي ايران دارد اما با فهميدن اينكه اميري يك دانشمند ارشد هسته اي ايران نيست و اطلاعاتي را كه آمريكا مي خواهد ادعا كند، ندارد و نمي تواند از او براي تبليغات منفي خود (عليه ايران) استفاده كند، سرشكسته شده است. من معتقدم كاري كه اميري انجام داد جلوگيري بود، جلوگيري از تبليغات منفي آمريكا عليه ايران؛ در حالي كه آمريكا قصد داشت با استفاده از اطلاعات وي، ادعاهايي را عليه ايران مطرح كند. اميري در اين كار بسيار هم موفق بود و به نظر من با رو شدن دست آمريكا در اين مسئله، اين كشور بسيار تحقير شده است.
پورتر افزود: معتقدم آمريكايي ها بسيار تمايل داشتند تا اميري را به اين كشور ببرند. معتقدم آنها از همان ابتدا اميري را اشتباه گرفته بودند. آنها در اين زمينه اشتباه بزرگي انجام دادند كه موجب شرمساريشان شده است.
اين روزنامه نگار آمريكايي خاطرنشان كرد: آمريكا سابقه طولاني در ربودن افراد و نگه داشتن آنها در بازداشتگاه ها در شرايط سخت دارد. آمريكايي ها حتي افرادي كه دشمنشان نباشند، شكنجه مي كنند. در اين مورد اينگونه به نظر مي آيد كه نمونه خاصي است؛ آنها تصور مي كردند كه اميري واقعاً در اختيار آن هاست. در حقيقت ما به مطالبي كه شبكه اي بي سي از آن گزارش تهيه كرد اشاره اي نكرديم. اين گزارش حاكي از آن است كه مقامات اطلاعاتي آمريكا ادعا مي كنند كه اميري از مدت ها پيش يكي از عوامل سيا در خاك ايران بوده و در سال هاي اخير از برنامه هاي اتمي تهران به سيا گزارش مي داده است. اكنون من اين گفته ها را باور ندارم و معتقدم كه آمريكايي ها اين مطالب را به منظور ظنين كردن دولت ايران نسبت به اميري مطرح كرده اند.
محمد مرندي هم در بخشي از اين گفت وگو با اشاره به جنگ رواني رسانه هاي آمريكا عليه ايران تصريح كرد: اگر شما نگاهي به رسانه هاي آمريكا بيندازيد فرقي نمي كند به واشنگتن پست، نيويورك تايمز، سي ان ان، اي بي سي، ان بي سي، سي بي اس و غيره، همه اين رسانه ها بدون در دست داشتن هيچ مدركي، در تلاش هستند تا بگويند كه ايران در پي دستيابي به سلاح اتمي است. آنها در حال بازي مستمري هستند كه دولت آمريكا به آنها دستور داده است و آن هم آماده كردن افكار عمومي براي مقابله با ايران است. شما همين مسئله را مي توانيد در اروپا و انگليس هم ببينيد. واقعيت اين است كه اميري يك دانشمند هسته اي نيست و نبوده است. بنابراين، رسانه هاي آمريكا به مردم دروغ گفته اند. آن مقام هاي آمريكايي كه اين رسانه ها را با اين اطلاعات تغذيه مي كنند نيز دروغ گفته اند و اين اتفاقي است كه در سال هاي اخير رخ داده است. آمريكايي ها هميشه درباره ايران رياكارانه رفتار كرده اند. آن ها تلاش كرده اند تا مردم آمريكا و اروپا را از ايران بترسانند. در حالي كه واقعيت اين است كه براساس گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي، برنامه هسته اي ايران كاملا صلح آميز بوده است و هيچ مدركي دال بر اينكه اين برنامه صلح آميز نباشد نيز موجود نيست.
بنابراين گزارش، اميري مي گويد بازجويانش از وي خواسته بودند تا اعلام كند كه لپ تاپي با اطلاعات سري داشته است و آمريكايي ها تمايل داشتند اينگونه وانمود كنند كه اين اطلاعات بسيار مهم است زيرا اين مسئله مشابه به لپ تاپي است كه پيش تر در آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز از آن صحبت شده بود.
مرندي در پاسخ به اين سوال كه آيا آمريكا در برخورد با برنامه اتمي ايران به بن بست رسيده است گفت: مسلما، اگر شما نگاهي به ديگر لپ تاپي كه ذكر كرديد، داشته باشيد، آنها اطلاعاتي را جعل كرده و روي اين لپ تاپ ذخيره كردند و اين مسئله آنقدر واضح بود كه به كارشناسان كامپيوتر اجازه ندادند تا اين لپ تاپ را آناليز كنند چرا؟ چون اين اطلاعات جعلي بود و اگر نه دليلي وجود نداشت كه آنها به كارشناسان كامپيوتر اجازه ندهند تا اطلاعات اين لپ تاپ را بررسي كنند. بنابراين آمريكايي ها از ابتداي موضوع برنامه اتمي ايران صادق نبودند و اين فصلي ديگر از رياكاري آمريكايي ها به شمار مي آيد. معتقدم مشكل آمريكايي ها اين است كه آنها ايران را به تلاش براي دستيابي سلاح هاي اتمي متهم كردند. آنها مداركي در دست نداشتند بنابراين تلاش كردند تا از هر طريق ممكن، مداركي براي ادعاهايشان فراهم كنند. اگرچه در نهايت زماني كه دست به رياكاري بزنيد و تلاش كنيد تا مداركي كه اصلا وجود ندارند را تهيه كنيد، مردم حقايق را كشف خواهند كرد و رياكاري آشكار خواهد شد. آمريكايي ها در اين پرونده و در اين بخش تحقير شده اند.
شكست جامعه اطلاعاتي آمريكا
در پرونده سازي عليه ايران
مشاور و كارشناس مسائل خاورميانه شوراي امنيت ملي آمريكا در دولت جرج بوش تصريح كرد كه سناريوي شهرام اميري از شكست جامعه اطلاعاتي آمريكا در پرونده سازي عليه ايران پرده برداشت.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني ريس فور ايران؛ فلينت لورت گفت: پوشش رسانه اي اخبار مربوط به شهرام اميري ظاهراً بيش از هر مسئله اي بر اين مسئله متمركز بود كه آيا رفتن او به آمريكا و بازگشت به ايران؛ به ميل خود او بود يا خير اما؛ بايد گفت قسمت جالب تر قضيه گزارش هايي است كه از تلاش سازمان مركزي اطلاعات آمريكا (سيا) براي پرداخت 5 ميليون دلار به اميري براي سخن گفتن درباره فضاي سياسي و سياست گذاري حاكم بر واشنگتن در مورد مسائل مربوط به ايران حكايت داشت. لورت افزود؛ همانگونه كه در مقاله منتشر شده در ماه آوريل متذكر شدم؛ ادعاي مقامات غربي و شوراي ملي مقاومت ايران- وابسته به سازمان مجاهدين خلق كه در فهرست سازمان هاي تروريستي آمريكا قرار دارد- مبني بر اينكه اميري منبع اطلاعاتي بسيار با ارزشي است كه دستكم به مدت يك دهه در زمينه برنامه هسته اي ايران كار كرده است و اكنون مي تواند از پشت پرده اين برنامه پرده بردارد؛ درست نيست.
چگونه ممكن است اميري كه به هنگام ترك ايران 31سال داشت؛ با دنبال كردن هدفي خاص؛ دستكم به مدت يك دهه به اطلاعات مهم و حساس برنامه هسته اي ايران دسترسي مي داشت؟ مگر اين كه وي دوره دكتراي خود را در نوجواني به اتمام رسانده و با گرفتن پستي مهم در سطوح عالي؛ در سن 20 و يا 21 سالگي؛ اين امكان براي وي فراهم شده كه به اطلاعاتي كه ادعا مي شود؛ دست يافته باشد.
اين كارشناس مسايل خاورميانه افزود؛ اكنون و با توجه به اخبار رسانه ها درباره تلاش سيا براي پرداخت 5 ميليون دلار به اميري؛ روزنامه نگاران بايد ضمن توجه دقيق به جزئيات روند قضيه اميري در يك سال گذشته؛ بر اين مسئله تمركز كنند كه تمايل سيا براي پرداخت اين مبلغ؛ حامل پيام عجز و ناتواني جامعه اطلاعاتي آمريكا در پرونده سازي عليه جمهوري اسلامي ايران است در واقع؛ اين امر حكايت از آن دارد كه سيا و ساير سازمان هاي اطلاعاتي آمريكا براي پرونده سازي عليه ايران- آن هم از جيب ماليات دهندگان آمريكايي و دادن آن به كسي كه شايد حاضر به گفتن چيزهايي مي شد كه طبقه حاكم آمريكا خواستار شنيدن آن بودند-؛ ناتوان و عاجزند. با وجود اين سازمان هاي ناتوان؛ واشنگتن چگونه به خود اجازه مي دهد خواستار اعمال تحريم هاي شديدتر عليه ايران و يا مطرح بودن همه گزينه ها از جمله گزينه توسل به قوه قهريه شود؟
به گفته لورت؛ متأسفانه داستان عراق بار ديگر در حال تكرار شدن است واشنگتن؛ سناريوي لزوم حمله به عراق را با ارايه اطلاعات جعلي و ساختگي خود و متحدانش مبني بر وجود تسليحات كشتار جمعي در عراق؛ به خورد مردم آمريكا داد جالب آن كه منبع بيشتر اين اطلاعات ساختگي؛ آنهايي بودند كه از عراق گريخته و به آمريكا و يا كشورهاي ديگر پناهنده شده بودند جامعه اطلاعاتي آمريكا در جلوگيري از انتشار اطلاعات ساختگي از سوي سازمان هاي اطلاعاتي و رسانه هاي مطرحي مانند نيويورك تايمز و واشنگتن پست كه بدون موشكافي لازم و دقيق؛ به جنگ عراق دامن زدند؛ قصور كرد برخي گمانه زني ها حاكيست كه اميري به آمريكا در زمينه اطلاع از وجود دومين تاسيسات غني سازي اورانيوم در نزديكي شهر قم كمك كرد اما؛ به نظر مي رسد؛ جامعه اطلاعاتي آمريكا؛ حتي پس از بازگشت اميري به تهران نيز نمي تواند ادعاهاي خود را مبني بر وجود برنامه هاي مخفي و موازي براي ساخت تسليحات هسته اي در ايران به اثبات برساند. وي تصريح كرد؛ آمريكا نمي تواند به خاطر وجود تاسيسات غني سازي اورانيوم به اين ايران حمله كند زيرا؛ ايران طبق پيمان منع گسترش تسليحات هسته اي از اين حق برخوردار است.
تصور بر اين است كه سازمان سيا قرار است اطلاعات به دست آورده از اميري را در گزارش جديد برآورد ملي اطلاعات در مورد برنامه هسته اي ايران لحاظ كند؛ گزارشي كه انتظار مي رفت اوايل سال جاري منتشر شود اما؛ به نوشته نشريه نيوزويك؛ انتشار آن تا چند ماه ديگر به تعويق افتاد اين تعويق حاكي از آن است كه جامعه اطلاعاتي آمريكا نمي تواند در مورد اين مسئله به اجماع برسد كه آيا بايد گزارش سال 2007 را بازبيني كند يا خير و در صورت ضرورت بازبيني؛ اين كار چگونه بايد انجام شود. طبق گزارش سال 2007 برآورد ملي آمريكا؛ ايران از سال 2003 كليه فعاليت هاي هسته اي نظامي خود را متوقف ساخته است.
لورت پرسيد؛ چرا هيچ روزنامه نگار رسانه هاي مطرح آمريكا اين سؤال را مطرح نمي كند كه با وجود بي نظمي فاحش، اختلاف نظر و درماندگي جامعه اطلاعاتي در مورد برنامه هسته اي ايران دولت باراك اوباما ؛ متحدان خود را در سازمان ملل به تصويب تحريم هاي جديد عليه ايران واداشت؟

 



وجوب اطاعت از حكم والي اسلامي براي امت و شخص ولي

ما در پيشگاه ولي عصرمان (أرواحنا فداه) چنين عرض ارادت مي كنيم: السّلام عليك يا شريك القرآن (1). اين شركت امامت با قرآن، شركتي نيست كه فقط از حديث:نّي تار أ ف يكم الثّقلين (2) بر آيد ! به تعبير ظريف سيّدنا الاستاد علامه طباطبائي (قدّس سرّه)،ما اين بيان لطيف السّلام عل يك يا شريك القرآن را از خود قرآن استفاده مي كنيم؛ آن حديث معروف ثقلين را هم از خود قرآن مدد مي گيريم. چون ذات مقدّس رسول اكرم حديثي دارد، و ذات أقدس له سخني.
آن سخني كه خدا در قرآن كريم دارد، اين است كه وقتي موساي كليم به خدا عرض كرد: پروردگارا ! براي انجام چنين كار مهمي برادرم هارون را شريك امرم قرار بده: و اشر كه ف ي امري(3)؛ ذات أقدس له همه خواسته هاي موسي را برآورده كرد، فرمود: لقد اوت يت سؤلك يا موسي(4)؛ قهراً هارون مي شود شريك موسي. موسي يعني مظهر نبوّت و رسالت اولوا العزمي، موسي يعني حقيقت تورات، موسي يعني حقيقت كلام الله. اگر هارون با حقيقت كلام الله شريك شد، اگر هارون با حقيقت رسالت شريك شد، اگر هارون با حقيقت اولوا العزمي شريك شد و همين حقيقت را وجود مبارك رسول گرامي به علي بن أبيطالب (ع) فرمود: يا علي ! انت م نّي ب منز له هارون م ن موسي(5)؛ يعني تو شريك الرّ ساله اي، تو شريك النّبوه اي، تو شريك القرآني، تو شريك كلام اللّهي. با اين بارگاه و پايگاه عميق مي توان درباره هر فردي از ائمه اطهار (عليهم السّلام) بگوئيم: السّلام عليك يا شريك القرآن.
ضرورت « قرآن شناسي »، براي شناخت بهتر امام معصوم (ع)
به عنوان شريك قرآن
عرب از آن طنابي كه بين دو شيء پيوند برقرار مي كند، به ( شريك ) ياد مي كند. آنگاه اگر ما خواستيم امامي كه شريك قرآن است، بشناسيم؛ هرگز قرآن را با صفحات زرّينش، با تذهيبش، با جلدش، با مقوّايش، با خط ثلث و شكسته و نستعليقش نمي شود شناخت ! قرآن شناسي حساب ديگري دارد و كتاب شناسي حساب ديگري. شناخت امام و امامت جز بعد از شناخت رسالت ميسّر نيست، چون اين، خليفه آن مستخلف است و رسالت را بدون شناخت ذات أقدس له نمي شود شناخت، چون او خليفه الله است. اگر كسي مستخلف عنه را نشناسد، منوب عنه را نشناسد؛ هرگز توان شناخت نائب را هم نخواهد داشت. از اينجا روشن مي شود كه چه اصراري است كه حوزه هاي علميه همانطوري كه در گسترش فقه مي كوشد، در گسترش كلام هم بخروشد و بجوشد.
راه حل شبهات پيرامون « ولايت فقيه »
گاهي گفته مي شود كه جريان ولايت فقيه جزء معماهاي لاينحلّ جمهوري اسلامي و مانند آن است. اگر واقعاً مسأله كلامي حل مي شد و فرق بين وكالت و ولايت حل مي شد و يك مقداري انسان فكر كلامي مي داشت و از فقه بالاتر مي آمد؛ هرگزكسي روا نمي داشت كه از قلمش چنين مطلبي نوشته شود كه مگر ملّت ايران محجور و مجنون و سفيه و صغيرند تا ولي طلب كنند ! بنگريد كه تفاوت ره از كجاست تا به كجا !! آن ولايتي كه در فقه مطرح است، يعني در بسياري از ابواب فقه، نه در همه فقه؛ آن ولايتي است كه بر مرده يا امثال مرده است. كسي كه ميّت يا در حكم ميّت است، ولي دارد.
شما در باب طهارت مستحضريد، مي گويند: اگر كسي مرد، ولي مرده در تجهيز او اولي به ارث است. وارث او، اولي به اوست كه چگونه پيكر سردش را تجهيز كند، چگونه نماز بخوانند و دفن كنند. اينگونه ولايت، ولايت بر مرده است. يا در باب قصاص و حدود و ديات، آنجا اين آيه سوره اسراء مطرح است كه: و من قت ل مظلوماً فقد جعلنا ل وليّ ه سلطاناً (6). اولياي دم در بعضي از موارد قصاص مي كنند، در برخي موارد ديه مي گيرند، در بعضي موارد عفو مي كنند، در برخي موارد تخفيف مي دهند؛ اين احكام چهارگانه ( عفو ) و ( تخفيف ) و ( قصاص) و ( ديه ) مال وليّ ميّت است؛ براي اينكه آن شخصي كه متوفي است، هيچ گونه قدرتي در اختيارش نيست.
بخش معروف مسأله « ولايت » كه در فقه مطرح است، همان ولايت در كتاب حجر است. بر ديوانه ها، بر سفيهان، بر صغيران،كسي والي است و ولايت دارد. اين ولايت كتاب حجر، ولايت بر كسي است كه به منزله مرده است؛ آن ولايت كتاب طهارت و قصاص و حدود و ديات، ولايت بر مرده است. اينها غالب موارد و مصاديق ولايتي است كه در فقه مطرح است.
« ولايت » بر خردمندان و فرزانگان
وابسته به شخصيّت حقوقي وليّ الهي
امّا ولايت هاي ديگري كه در بخش هاي فقه مطرح است، آن زير مجموعه: نّما ول يّكم الله و رسوله و الّذ ين آمنوا الّذ ين يقيمون الصّلاه (7) است. اين ولايت كلامي نسبت به فرزانگان و خردمندان و اولوا الألباب و ذوي العقول امت اسلامي است. آنها كه توان تأسيس حكومت دارند، صاحب خردان و فرزانگاني كه توان تأسيس و تشكيل جنگ و صلح به عهده آنهاست؛ خدا به چنين فرزانگاني خطاب مي كند كه در تحت رهبري معصوم يا منصوب از معصوم؛ يا نائب عام او، يا نائب خاص او در طول يكديگر قيام بكنيد. مخاطب نّما ول يّكم الله فرزانگان امت اسلامي اند. اين بالأصاله مال امام معصوم (ع) است، بعد مال نائب خاصّش، بعد مي رسد به نائب عام.
اينگونه از ولايت ها، ولايت بر محجورها نيست؛ولايت شخص نيست، بلكه ولايت شخصيّت حقوقي است. يعني در مسأله ولايت بر مرده يا امثال مرده، شخص والي اظهار نظر مي كند. محجور، حق اعتراض ندارد؛ هر جوري كه وليّش تصميم بگيرد، بايد اطاعت كند، امّا اين ولايت هاي كلامي كه از وليّكم الله بالأصاله نشأت مي گيرد؛ بعد به دستور ولي معصوم، نائب خاص او ولي است؛ بعدها نائب عام او ولي است در طول هم؛ بازگشتش به ولايت شخصيّت حقوقي است، نه شخصيّت حقيقي.
وجوب اطاعت از حكم والي اسلامي، براي امت و شخص ولي
در ولايت فقيه و مانند آن هرگز شخص، والي مسلمين نيست، هرگز شخص، ولي امت اسلامي نيست. بلكه آن س متي كه دارد، آن سمت، در حقيقت ولايت دارد. چه اينكه در امام معصوم هم اينچنين است. اگر كسي والي مسلمين بود و داراي مقام فقاهت وافتاء و رهبري و قضاء و ولاء بود، فرض كنيد امام راحل (رض)؛ چنين فقيه جامع الشرائطي وقتي فتوا مي دهد، عمل به آن فتوا بر مقلّدينش واجب است، بر او هم واجب. اگر بر كرسي قضاء بنشيند، فصل خصومت كند، حكم قضائي صادر كند؛ عمل به چنين قضائي بر متخاصمين واجب است، بر خود قاضي هم واجب؛ نقض چنين قضائي بر ديگران حرام است، بر خود قاضي هم حرام است و اگر بر كرسي ولاء مي نشيند، فرمان ولائي صادر مي كند، رابطه اسرائيل را قطع مي كند؛ عمل به چنين حكم ولائي واجب است، حتّي بر امام؛ نقض چنين حكم ولائي حرام است، حتّي بر امام ! اگر اينچنين است، بازگشت چنين ولايت به « ولايت فقاهت و عدالت » است، نه شخص ! شخص بر كسي حكومت نمي كند و ولايت ندارد. آنگاه وقتي شما اينگونه از معارف را بررسي مي كنيد؛ مي بينيد شيرين ترين، شيوا ترين، دلپذير ترين مكتب؛ همين مكتب اماميّه است.
درآن صورت هرگز كسي به خود اجازه نمي دهد كه بگويد: مگر ملّت ايران ديوانه است كه ولي طلب بكند ! مگر تمام ولايت در اسلام همان چارچوب ولايت كتاب حجر فقه است، يا كتاب تجهيز ميّت فقه است، يا كتاب وليّ دم و تخفيف و عفو و ديه و قصاص حدود و ديات است !! يا بالاتر از همه،اين ولاء، ولاي كلامي است.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) به مناسبت سالروز ميلاد حضرت ولي عصر (عج) در ديدار با فضلاء، طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم؛ دفتر مقام معظّم رهبري ـ 1375
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) اقبال الأعمال/ 712 ـ فصل ف يما نذكره م ن لفظ ز ياره الحسين (ع) ف ي ن صف شعبان
(2) وسائل الشيعه/ 27/ 34 (3) طه/ 32 (4) طه/ 36
(5) بحار الأنوار/ 36/ 331 (6) اسراء/ 33 (7) مائده/ 55
خوان حكمت در دهه مهدويت(5 تا 15 شعبان) هر روز منتشر مي شود.

 



هاشمي رفسنجاني: شوراي امنيت همچنان سايه شوم حق وتو را بر سر خود دارد

رئيس مجمع تشخيص مصلحت عنوان كرد كه شوراي امنيت سايه شوم وتو را هنوز بر سر خود دارد و در 8 سال دفاع مقدس كارنامه موفقي از خويش به جاي نگذاشت.
هاشمي رفسنجاني در سخناني به مناسبت 27 تير؛ روز اعلام پذيرش قطعنامه 598 شوراي امنيت از سوي ايران، يادآور شد: مقاومت 32 روزه در برابر مجهزترين لشكر عراق براي اشغال خرمشهر و شكستن حصر آبادان، نمونه روشني از امكان در هم شكستن دشمن در مهم ترين نقطه هدف و آمادگي اش شد.
هاشمي اضافه كرد: اگرچه حمله دشمن به خاطر عدم آمادگي ارتش و بعضي ندانم كاري ها و مشكلات سياسي در مركز و غافلگيري، در قدم اول موفقيت هاي سريعي به دست آورد، ولي همان فرهنگ ايثار، فداكاري و شهادت طلبي كه ريشه در فرهنگ تشيع و كربلا دارد، اقيانوس ژرف نيروهاي داوطلب مردمي را به جبهه كشاندند و نيروهاي مسلح را با تقويت روحيه اميدوار كرد.
وي افزود: پس از حل مشكلات و رفع موانع و شكل گيري جديد نيروها و ايجاد هماهنگي بين ارتش و سپاه و نيروهاي مردمي، شاهد سلسله پيروزي هاي ايران از دارخوين، ثامن الائمه، فتح بستان و فتح المبين تا والفجرها، بيت المقدس ها و كربلاها بوديم. پيروزي هايي كه علاوه بر ارتش عراق، حاميان آن ها، يعني غرب، شرق و ارتجاع منطقه را به وحشت مي انداخت تا علاوه بر تجهيز عراق به سلاح هاي غيرمتعارف، رژيم حزب بعث را ترغيب به انجام كارهاي غيرانساني و جنايت هاي جنگي مانند موشكباران شهرها و بمباران هاي شيميايي نمايند، اقداماتي كه با هيچ يك از مفاد قوانين بين المللي كه خود نوشته اند، سازگاري نداشت. اما ترس از موفقيت هاي ايران هر كاري را براي آن ها توجيه مي كرد.
هاشمي رفسنجاني گفت: بازپس گيري بسياري از سرزمين هاي اشغال شده و ورود به خاك عراق به اذن امام راحل در بعضي از مناطق سوق الجيشي و خالي از سكنه عراق، مانند فاو و جزاير مجنون در جنوب و ماووت و حلبچه در شمال غرب، ارتش بعث و حاميانش را به تكاپو انداخت كه با هر وسيله ممكن ايران را وادار به قبول قطعنامه هاي پايان جنگ كنند.
وي خاطرنشان كرد: شوراي امنيت سازمان ملل- كه متاسفانه سايه شوم «وتو» را هنوز نيز بر سر خويش دارد- در طول 8 سال دفاع مقدس كارنامه موفقي از خويش بر جاي نگذاشت و هميشه سعي مي كرد منافع عراق را كه با منافع بعضي از كشورها گره خورده بود، حفظ نمايد. قطعنامه هايش به گونه اي بود كه اگر اجرا مي شد، ننگي بر دامان تاريخ ايران مي نشست و معلوم نبود نسل هاي بعدي چه قضاوتي درباره مسئولان جمهوري اسلامي مي كردند.
هاشمي رفسنجاني اضافه كرد: به هر حال خواسته هاي ايران، به ويژه متجاوز شناختن صدام براي آغاز جنگ با درايت سياسيون و مقاومت نظاميان در قطعنامه گنجانده شد و دشمنان نيز هم صدا شده بودند كه نگذارند ايران بيش از اين در ميدان سياست و جنگ پيشروي نمايد.
وي در نهايت خاطر نشان كرد: جلسات متعدد نظامي و سياسي در حد مسئولان ميداني، منتهي به چند جلسه مهم با حضور سران قوا و فرماندهان عالي رتبه در خدمت امام شد و سرانجام آن جلسه سرنوشت سازي كه امام تصميم تاريخي خويش براي قبول قطعنامه را گرفتند، برگزار گرديد.

 



آيت الله يزدي: مسائل جناحي و جهت گيري هاي غيرعلمي در شوراي نگهبان وجود ندارد

عضو فقهاي شوراي نگهبان تاكيد كرد كه حتي يكبار هم سراغ ندارد كه شورا به خاطر يك جناح يا جانبداري از اين و آن يا جهت گيري هاي غيرعلمي و غيرفني، نظري داده باشد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني شوراي نگهبان، آيت الله محمد يزدي در گفت وگويي مفصل به مناسبت سالگرد تاسيس شوراي نگهبان خاطر نشان كرد:
در حقيقت شوراي نگهبان بمنزله يك دادگاه عالي است و طبيعتاً مانند همه دادگاه ها، مباحث آن مخالف و موافق خواهد داشت. الان در مجمع تشخيص مصلحت نظام، نظرات شوراي نگهبان در خصوص مصوباتي كه رد شده است و مجلس بر آنها اصرار دارد، بحث مي كنند. گاهي اوقات نظراتي هم مطرح مي كنند. من براساس وظيفه شرعي خود چند بار در مجمع تشخيص مصلحت نظام اين مطلب را گفته ام كه تا وقتي من در شوراي نگهبان بوده ام حتي يكبار هم سراغ ندارم كه شوراي نگهبان به خاطر يك جناح يا جانبداري از اين و آن، يا جهت گيري هاي غيرعلمي و غيرفني، نظري داده باشد.
آيت الله يزدي با پيشنهاد انتشار مذاكرات شوراي نگهبان به صورت موضوعي و در مجموعه هاي جداگانه گفت: البته شوراي نگهبان همه مباحث خود را هم نمي تواند منتشر كند. طبيعي است كه برخي از اين فرصت، سوءاستفاده مي كنند و هر ادعايي را درباره شوراي نگهبان مطرح مي كنند. ببينيد، بالاخره كساني هستند كه در انتخابات رد مي شوند. به دليل موانع شرعي، نمي شود همه دلايل رد شدن آنها را در جامعه منتشر كرد. البته به خود شخص مي شود دلايل رد صلاحيتش را گفت. ولي گاهي مسئله قابل انتشار براي عموم نيست. اما سوابق بررسي پرونده او در شوراي نگهبان دقيقاً تنظيم و ثبت مي شود، تا اگر زماني گذشت و ديگراني وارد شوراي نگهبان شدند، بتوانند براساس سوابق و اسناد، قضاوت درست و كاملي از سير رسيدگي پرونده ها داشته باشند.
وي افزود:يكبار در انتخابات مجلس، مقام معظم رهبري به شوراي نگهبان فرمودند: شما به حمدالله كار خود را كرديد هر كه صلاحيت داشت تائيد كرديد و كساني را هم رد كرديد. من مي خواهم به حساب من از اين فهرست ردشدگان كساني را در فهرست تائيد شدگان بگذاريد. ايشان از اختيارات رهبري خودشان چنين توصيه اي كردند و ما هم عمل كرديم. در پرونده اينها هم ذكر شده است كه براساس دستور مقام معظم رهبري و به جهاتي كه ايشان صلاح دانستند تائيد شد. تا اگر بعدها كساني آمدند و محتواي پرونده و فقدان صلاحيت واقعي فرد را متوجه شدند، بتوانند از سير تائيد صلاحيت فرد اطمينان حاصل كنند و قضاوت كاملي داشته باشند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14