(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


يكشنبه 27 تير 1389- شماره 19694

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
فرياد انتقام مردم سوگوار در تشييع باشكوه شهداي زاهدان
ابلاغ پيام رهبر معظم انقلاب به مردم سيستان و بلوچستان
معاون سازمان سنجش:برگزاري آزمون تافل در ايران لغو نشده است
اذعان رسانه هاي غربي به ناكارآمدي تحريم ها عليه ايران
سلامي در همايش پاسداران نمونه: آمريكا هرگز توان عبور از عزم و اراده ملت ايران را نخواهد داشت
برنامه ريزي آمريكا براي جذب افكار عمومي جهان با هدف گسترش جنگ نرم
اعزام 3 هزار مبلغ ديني در ماه رمضان به نقاط مختلف كشور
رابر در طول شبانه روز يك ساعت آب آشاميدني دارد
سرپرست سازمان شيلات ايران: تقويت ساختار شيلات استان ها دردستور كار قرار گرفت
راه اندازي نخستين پايگاه نجوم روستايي كشور در دامغان
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خبر داد آغاز جشن هاي مهدويت از 29 تير
وزير علوم، تحقيقات و فناوري: دانشگاه تربيت بدني و علوم ورزش تاسيس مي شود
با توليد 50هزار بشكه در روز مرحله دوم طرح توسعه ميدان نفتي آزادگان با موفقيت پايان يافت
 200 هزار واحد مسكوني براي معلولان و زنان سرپرست خانوار روستايي احداث مي شود
اخبار ادبي و هنري



اعلام نفرت شيعيان و اهل سنت از جنايت مزدوران آمريكا در منطقه
فرياد انتقام مردم سوگوار در تشييع باشكوه شهداي زاهدان

سرويس شهرستانها -
پيكر شهيدان حادثه تروريستي مسجد جامع زاهدان روز گذشته با حضور گسترده مردم شيعه و سني سيستان و بلوچستان تشييع و به خاك سپرده شد.
به گزارش خبرگزاريهاي فارس و ايرنا، در مراسم تشييع پيكر شهداي شعبانيه كه با حضور روحانيان، علما، فرهنگيان، دانشگاهيان و اقشار مختلف مردم زاهدان برگزار شد، مردم با سر دادن شعارهاي مرگ بر آمريكا و اسرائيل مرگ بر وهابي، مرگ بر منافق، حسين حسين شعار ما شهادت افتخار ما، خون شهدا را افتخاري براي مردم سيستان و بلوچستان اعلام كردند.
مردم شهيد پرور سيستان و بلوچستان در اين مراسم از قوه قضائيه خواستند، با اشرار و خودفروخته هاي وهابي برخورد قاطعانه داشته باشد و مسئولان مربوطه امنيت پايداري را در اين استان برقرار كنند.
در اين مراسم كه نماينده اعزامي رهبر معظم انقلاب، معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان بنياد شهيد كشور، فرمانده نيروي زميني سپاه، رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس، استاندار، ديگر مقامات و مسئولان كشوري و استاني حضور داشتند نماز بر پيكر شهدا در ميدان امام حسين(ع) در نزديكي گلزار شهدا اقامه شد.
پيكر 24 شهيد در اين مراسم تشييع شد كه 22 شهيد آن در گلزار شهداي زاهدان به خاك سپرده شدند و دو شهيد ديگر به شهرهاي كرمان و زابل انتقال يافتند.
دو انفجار تروريستي پنج شنبه شب مقابل مسجد جامع زاهدان 27 شهيد داشت.
با مسببان انفجار تروريستي زاهدان قاطعانه برخورد مي شود
معاون امنيتي وزير كشور تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران به طور قطع با مسببان حادثه انفجار تروريستي مقابل مسجد جامع زاهدان با شدت و قاطعيت در فرصت مناسب برخورد مي كند.
به گزارش ايرنا، «علي عبداللهي» عصر جمعه در حاشيه عيادت از مجروحان اين حادثه تروريستي در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: مسلم است كه عاملان اين گونه عمليات هاي تروريستي در بيرون از مرزها آموزش ديده و تجهيز و تسليح شده اند.
وي خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران اين حادثه را پيگيري مي كند و حتما پاسخ مناسبي به آن خواهد داد.
جانشين فرماندهي انتظامي كشور نيز گفت: با توجه به اينكه ناامني هاي سيستان و بلوچستان از آن سوي مرزها شكل مي گيرد بحث انسداد مرز در دستور كار قرار گرفته است.
سرتيپ احمد رادان افزود: انسداد مرز از سيستان شروع شده و اكنون در بلوچستان ادامه دارد و اميد است بتوانيم طي سه سال ديگر اين طرح بزرگ را به نتيجه برسانيم.
او ادامه داد: دولت نيز در تلاش است تا بودجه خوبي در نظر گيرد و از نمايندگان مجلس مي خواهيم كه ايفاي نقش كنند كه بتوانيم اعتبارات مرزي بيشتري دريافت كنيم.
رادان بيان داشت: در كنار اجراي اين طرح، يگان هايي نيز در نقاط مرز گسيل شده اند، همگان بدانند هزينه جرم و تخلف بالا خواهد بود و برخورد جدي را با كساني خواهيم كرد كه بخواهند تجاوز مرزي داشته باشند.
وي افزود: متوجه شديم حتي اطلاعاتي كه به همسايه شرقي كشور داده ايم در اختيار كساني قرار گرفته است كه بايد با آنان برخورد مي شد.
وي تاكيد كرد: همسايگان شرقي ايران بدانند صبر و تحمل جمهوري اسلامي مدتي دارد و جمهوري اسلامي اين حق را براي خود قائل مي داند كه بتواند با اشراري كه ناامني ايجاد كنند و به آن سوي مرز متوالي مي شوند، برخورد كند.
محمد گلدوي شهيد فهميده سيستان و بلوچستان بود
رئيس بسيج مستضعفين گفت: شهيد محمد گلدوي كه در حادثه تروريستي مسجد زاهدان با اقدام فداكارانه خود جان بسياري از افراد را نجات داد به مثابه شهيد فهميده استان سيستان بلوچستان است.
سرتيپ محمدرضا نقدي در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس افزود: در حادثه اخير بمب گذاري و عمليات تروريستي عوامل آمريكا و رژيم صهيونيستي در مسجد جامع زاهدان هنگامي كه عامل انتحاري اول قصد ورود به مسجد را داشت، توسط يكي از بسيجيان منطقه به نام محمد گلدوي شناسايي شد.
وي يادآور شد: شهيد گلدوي سريعا خود را به عامل انتحاري رسانده و براي جلوگيري از ورود وي به مسجد و پيشگيري از عمليات انتحاري، او را در بغل گرفته و اجازه هرگونه تحركي را از سوي وي سلب مي كند. در نتيجه آن ملعون نمي تواند خود را به جمعيت برساند.
وي اظهار داشت: در نتيجه فداكاري شهيد محمد گلدوي وي و هفت نفر ديگر كه در آستانه درب ورودي بودند در هما ن وهله اول به شهادت مي رسند. اگر او اين كار را نكرده بود شايد حداقل بيش از 70 تا 80 نفر از مردم كه در داخل مسجد حضور داشتند در همان انفجار اول به شهادت مي رسيدند.
سردار نقدي تأكيد كرد: شهيد محمد گلدوي در واقع با شناسايي عامل انتحاري و با وجود اينكه مي دانست اين مسيري كه انتخاب كرده مسير شهادت است، فداكاري كرد و با اقدام فداكارانه خود جان بسياري را نجات داد. وي به مثابه شهيد فهميده استان سيستان و بلوچستان عمل كرد و تبديل به يك الگوي ايثارگرانه و جاويد براي مردم و كشور شد.
آمريكا بايد منتظر
تبعات اقدامات وحشيانه خود باشد
معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح با بيان اينكه آمريكا با ژست انسان دوستانه و حقوق بشري به دنبال پنهان كردن نقش تروريستي خود است، تأكيد كرد: آنها بايد منتظر تبعات اين گونه اقدامات جنايتكارانه و وحشيانه خود باشند.
سرتيپ مسعود جزايري در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس، با بيان اينكه موضع گيري آمريكا در رابطه با حادثه تروريستي و جنايتكارانه باقي ماندگان گروهك موسوم به جندالله بيشتر به يك فرار رو به جلو مي ماند، اظهار داشت: اين گروه همان سازماني است كه بارها در جريانات اقدامات تروريستي خود مورد حما يت آمريكايي ها قرار گرفت و گروه تروريستي ريگي به دفعات در شبكه هاي راديو تلويزيوني آمريكا تشويق شده است.
جزايري افزود: همچنين در جريان دستگيري عبدالمالك ريگي سركرده اين گروهك شاهد اتخاذ مواضع خصمانه اي از سوي آمريكايي ها عليه جمهوري اسلامي ايران بوديم.
وي ادامه داد: اگر در اسناد مربوط به كانون هاي فكري آمريكا دقت كنيم مي بينيم كه به دفعات خرابكاري در مناطق مرزي ايران مورد تأكيد و حمايت آنها قرار گرفته است بنابراين همچنان انگشت اشاره دولت آمريكا را در اين گونه حوادث جنا يتكارانه و تروريستي به وضوح مشاهده مي كنيم.
محكوميت جنايت مسجد جامع زاهدان توسط علماي اهل سنت
امام جمعه اهل سنت چابهار جنايت انفجار تروريستي مسجد جامع زاهدان را محكوم كرد و گفت: كساني كه اين جنايت فجيع را انجام دادند مسلمان و انسان نيستند.
مولوي «عبدالرحمان ملازهي» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: دشمنان اسلام هميشه از وحدت و برادري شيعه و سني در هراس بوده اند.
وي با تسليت اين حادثه تروريستي به رهبر معظم انقلاب، نماينده ولي فقيه در سيستان و بلوچستان و خانواده شهدا خاطرنشان كرد: هيچ حركتي نمي تواند اين وحدت و برادري را از بين ببرد و براي خنثي كردن توطئه هاي دشمنان همه وظيفه داريم وحدت و برادري را حفظ كنيم.
امام جمعه اهل سنت نگور از توابع شهرستان چابهار نيز گفت: روحانيون بايد مراقب سخنان خود در انظار عمومي باشند تا هيچ كلامي از آنان رنگ اختلاف و تعصب بين شيعه و سني را به خود نگيرد.
مولوي «عبدالرحمان عارفي» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا با محكوم كردن جنايت تروريستي مسجد جامع زاهدان، بر نقش علماي شيعه و سني استان در تحكيم وحدت بين مردم تأكيد كرد و افزود: اتحاد و انسجام بين مردم شيعه و سني، دشمنان اسلام و انقلاب را مأيوس مي كند.
وي بيان كرد: ايجاد نا امني در كشور هدف اصلي دشمنان ديرين ايران و اسلام بويژه آمريكا، اسرائيل و انگليس است.
رئيس طايفه شهنوازي گفت: جنايت ددمنشانه تروريستي مسجد جامع زاهدان قلب تمامي مسلمانان اهل سنت را به درد آورد.
«خوبيار شهنوازي» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا با محكوم كردن اين حادثه تروريستي افزود: كساني كه به نام دفاع از حقوق اهل سنت دست به كشتار مسلمانان مي زنند نه مسلمان هستند و نه انسان.
وي ادامه داد: هدف اصلي حملات دشمنان قسم خورده ايران، اسلام است و مي خواهند با ايجاد تفرقه بين مسلمانان اقتدار اين كشور را زير سأال ببرند.
او بيان كرد: آمريكا و اسرائيل از پيشرفت هاي ايران در بخش هاي علمي و نيز دستگيري و اعدام عبدالمالك و رسوايي نقشه هاي شومشان عصباني هستند و خشم خود را با پركردن جيب خودفروختگان و انجام حملات تروريستي نشان مي دهند.
وي اظهار داشت: دشمنان بدانند كه صفوف محكم بين برادران شيعه و سني ناگسستني است و اين حوادث هيچگاه موجب ايجاد تفرقه بين آنان نمي شود و مسلمانان نيز بايد هوشيار باشند و عوامل فتنه را شنا سايي كنند.
همچنين شماري از روحانيان اهل سنت خراسان شمالي با محكوم كردن اقدام اخير تروريستي در مقابل مسجد جامع زاهدان، اين حركت را در راستاي ايجاد تفرقه بين شيعه و سني دانستند.
آخوند محمد درخشان امام جماعت «يكه سعود» از توابع جرگلان شهرستان بجنورد آخوند نيازگلدي فروزش از روحانيان اهل سنت خراسان شمالي روز شنبه به خبرنگار ايرنا گفتند: مزدوران استكبار يك بار ديگر دست به عمليات وحشيانه زدند و تعدادي از مردم مسلمان را شهيد يا مجروح كردند.
اين جنايتكاران بايد بدانند كه همانند سركرده گروهك تروريستي به دست قانون گرفتار خواهند شد و انجام چنين اقدامات ددمنشانه از نظر همه مسلمانان محكوم است. روحانيون اهل سنت افزودند: استكبار جهاني كه از وحدت شيعه و سني هراس دارد، با هدايت چنين حركت هايي، سعي در اختلاف افكني بين مسلمانان دارد و دشمنان اسلام و نظام نمي دانند كه مردم شيعه و سني اين كشور از شهادت ترسي ندارند بلكه هر اقدامي بر وحدت آنان مي افزايد و بطور قطع خون آنان وحدت شيعه و سني را قوام مي بخشد.
آيت الله مكارم شيرازي: جنايت وهابيون موجب اختلاف مسلمانان نمي شود
يكي از مراجع عظام تقليد با صدور بيانيه اي جنايات اخير در زاهدان را محكوم كرد و گفت: جنايت وهابيون موجب اختلاف مسلمانان نمي شود.
به گزارش فارس از قم، در اين بيانيه آمده است: شجره خبيثه وهابيت افراطي بار ديگر يكي از ثمرات شوم و مرگبار خود را نشان داد و جمعي از عزيزان ما را در زاهدان به خاك و خون كشيد.
اين بيانيه مي افزايد: ترورهاي كور و بزدلانه و كشتار وحشيانه و ريختن خون بيگناهان كه از تعليمات مذهب ننگين و ضدبشري آنهاست كه نه اهميتي به خانه خدا مي دهد نه بر صغير و كبير رحم مي كنند، نشانه روشني از عمق فاجعه و بيگانگي آنها از اسلام و هر قانون بشري است.
دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم با صدور بيانيه اي ضمن محكوم كردن اين حركت ناجوانمردانه و عرض تسليت به پيشگاه امام زمان(عج)، مقام معظم رهبري (مدظله العالي)، مردم شريف استان سيستان و بلوچستان و خانواده محترم شهداي اين حادثه و اصرار بر لزوم برخورد قاطع و به موقع مسئولين امنيتي و انتظامي با عوامل اين حادثه هولناك، تاكيد كرد و افزود: حوادثي از اين دست هرگز خللي در وحدت بين هموطنان سيستان و بلوچستان ايجاد نخواهد كرد.
همچنين بنا به گزارش خبرنگار كيهان از خواف، مولوي «جليل احمد موحدي» از مدرسين حوزه علميه احناف خواف به عنوان سخنران قبل از خطبه هاي نمازجمعه حادثه تروريستي زاهدان را به منافقين و از خدا بي خبران نسبت داد و گفت: آنان كه دست به اين اعمال غيرانساني مي زنند تمام تلاش خود را در جهت تضعيف وحدت شيعه و سني به كار مي برند.
گفتني است به گزارش ايرنا مولوي «عبدالله دوستي» امام جمعه موقت اهل سنت چابهار نيز با محكوم كردن حادثه تروريستي انفجار زاهدان افزود: پيروي از خط رهبري انقلاب و تحكيم وحدت بين شيعه و سني بهترين حربه در مقابل دشمنان اسلام است.
وزير كشور: دستگاه هاي اطلاعاتي و امنيتي بر موضوع انفجار زاهدان تسلط دارند
وزير كشور با اشاره به حادثه تروريستي زاهدان عنوان كرد كه اكنون دستگاه هاي اطلاعاتي و امنيتي بر موضوع تسلط دارند و بر همه امور مشرف هستند.
مصطفي محمدنجار وزير كشور كه براي توديع و معارفه استاندار خراسان شمالي، وارد فرودگاه بجنورد شد، در جمع خبرنگاران اظهار كرد: اقدام تروريستي زاهدان توسط صهيونيست ها با چند هدف برگزار شد كه ايجاد اختلاف ميان شيعه و اهل سنت از جمله آن هاست.
وي ادامه داد: اكثر مردم براي جشن مذهبي به مسجد رفته بودند كه اين حادثه رخ داد و اين اقدام، اقدامي انتحاري و بي ارزش است كه با موضع گيري طوايف و علماي اهل سنت محكوم شد.
وزير كشور گفت: اكنون دستگاه هاي اطلاعاتي و امنيتي بر موضوع تسلط دارند و بر همه امور مشرف هستند.
محمد نجار همچنين با اشاره به بازگشت شهرام اميري به كشور بيان كرد: اين يك نمونه آدم ربايي از سوي غرب است و فضاي جهان به اين سمت رفت كه اين بي اعتباري را نشان دهد.
وي همچنين با اشاره به آيين توديع و معارفه استاندار خراسان شمالي گفت: اين آيين تقدير از محمد حسين جهانبخش است كه منشأ بركات و خدمات ارزشمند در استان بود و معرفي ابوطالب شفقت كه اميد است مردم استان از تجربه گرانسنگش در تصدي استانداري بوشهر و شمال كشور، بهره مند شوند.
فرمانده نيروي زميني سپاه: دشمنان نمي توانند شرايط افغانستان و عراق را در ايران
پياده كنند
فرمانده نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: دشمنان بدانند نمي توانند شرايطي را همسو با جريان هاي به وجود آمده در افغانستان و عراق در ايران به وجود بياورند .
سرتيپ «محمد پاكپور» شنبه در جريان مراسم تشييع پيكر شهداي انفجارهاي تروريستي مسجد جامع زاهدان به خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت: مردم فهيم سيستان و بلوچستان به هيچ عنوان همزيستي مسالمت آميز خود را فراموش نخواهند كرد. وي افزود: مردم منطقه نمي گذارند وحدت بين شيعه و سني كه در سيستان و بلوچستان برقرار شده از بين برود و اين راه ادامه خواهد داشت.
پاكپور ادامه داد: با اين اقدامها و ترورهاي كور، دشمنان انقلاب اسلامي بدانند كه نمي توانند به هدف خود برسند چون هر چه از اين اتفاق ها بيافتد بطور قطع وحدت بين شيعه و سني بيشتر خواهد شد. فرمانده نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: خون شهدايي كه در جلوي مسجد جامع ريخت پيامي دارد كه هر اقدامي از اين اقدام هاي استكبار نمي تواند نه تنها امنيت بلكه وحدت شيعه و سني را برهم بزند.

 



ابلاغ پيام رهبر معظم انقلاب به مردم سيستان و بلوچستان

نماينده اعزامي رهبر معظم انقلاب به سيستان و بلوچستان پيام تسليت ايشان را به مردم استان ابلاغ كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس از زاهدان، حجت الاسلام والمسلمين محمدحسن رحيميان در مراسم تشييع شهداي انفجارهاي تروريستي زاهدان پيام تسليت و سرشار از محبت ايشان را به مردم اين استان، خانواده هاي شهدا و مجروحان اين جنايات تروريستي ابلاغ كرد.
وي اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب سلام گرم خود را به مردم اين استان رسانده اند و ضمن آرزوي سلامتي براي مجروحان و علو درجات براي شهدا در پيام خود به مردم، شكيبايي و حفظ وحدت مردم و مسلمانان شيعه و سني را خواستار شدند.

 



معاون سازمان سنجش:برگزاري آزمون تافل در ايران لغو نشده است

معاون سازمان سنجش و آموزش كشور گفت برگزاري آزمون تافل لغو نشده است، بلكه سازمان سنجش د رثبت نام اين آزمون مشكلاتي دارد كه به زودي برطرف مي شود.
ابراهيم خدايي، معاون سازمان سنجش آموزش كشور در گفت وگو با فارس با بيان اين كه موسسه اي تي اس آزمون هاي تافل و جي آر آي را دارد، گفت: سازمان سنجش دربحث ثبت نام و ارسال هزينه ها به موسسه اي تي اس مشكلاتي داشت.
وي با بيان اين كه مشكلات آزمون جي آر آي برطرف شده است، گفت: در حال حاضر سازمان سنجش آموزش كشور در ثبت نام و برگزاري آزمون جي آر آي هيچ مشكلي ندارد.
معاون سازمان سنجش آموزش كشور با تاكيد بر اين كه مشكلات ارسال وجه ثبت نام آزمون تافل نيز در حال برطرف شدن است، اظهار كرد: مشكلات آزمون تافل فقط مختص داوطلباني است كه از 4 ماه بعد خواستار ثبت نام هستند و آزمون داوطلباني كه ثبت نام كرده اند برگزار مي شود و مشكلي ندارد.
گفتني است پيش از اين موسسه اي تي اس كه برگزاري آزمون تافل در سراسر جهان را برعهده دارد اعلام كرده بود، متقاضيان آزمون تافل در ايران فعلا قادر نخواهند بود در داخل ايران ثبت نام كنند و در ا ين آزمون شركت كنند. اين موسسه آمريكا در وب سايت خود نوشته بود كه اين موسسه به دنبال راه حل جايگزين براي دريافت هزينه متقاضيان است.
به علاوه خدايي معاون سازمان سنجش هم در پاسخ به اين سوال كه آيا ادعاي مبني بر لغو آزمون تافل در ايران به دليل تحريم هاي اخير، صحت دارد يا خير؟ به مهر گفته بود: نه اينگونه نيست اما با توجه به قطع همكاري بانكي ايران با كشورهاي خارجي و عدم ارسال هزينه ثبت نام، اين موسسه در تشريح دلايل به وجود آمدن مشكل، به تحريم ها استناد كرده است.

 



اذعان رسانه هاي غربي به ناكارآمدي تحريم ها عليه ايران

سرويس سياسي-
با گذشت بيش از يك ماه از صدور قطعنامه 1929 شوراي امنيت عليه فعاليت هاي هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران، رسانه هاي غربي از ناكارآمدي اين تحريم ها خبر مي دهند.
شبكه خبري فاكس نيوز آمريكا در گزارشي نوشت: تحريم هاي جديد عليه ايران تاكنون هيچ تاثيري در روند برنامه هسته اي اين كشور نداشته است.
براساس اين گزارش، شوراي امنيت سازمان ملل در اوايل ماه ژوئن دور چهارم تحريم ها عليه ايران را وضع كرد. اواخر همان ماه نيز كنگره آمريكا تحريم هاي يكجانبه عليه ايران را تصويب كرد.
رهبران ايران اين تحريم ها را رد كردند. «محمود احمدي نژاد»، رئيس جمهور ايران گفت كه اين قطعنامه ها براي ملت ايران پشيزي ارزش ندارند. «حسين سلامي»، جانشين فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز گفت كه سپاه از تحريم ها نگران نيست.
فاكس نيوز نوشت: متاسفانه، احمدي نژاد و سلامي درست مي گويند.
روزنامه كره تايمز نيز طي گزارشي اعلام كرد بانك هاي كره جنوبي با عقب نشيني از تصميم هفته گذشته خود اعلام كردند به شركت هاي تجاري اين امكان را مي دهند تا مبادلات مالي خود با ايران براي قراردادهاي منعقد شده تا قبل از 8 ژوئيه را به انجام برسانند.
با اين تصميم شركت هاي وارد كننده كالا از ايران يا صادركننده كالا به ايران همچنان مي توانند به فعاليت هاي خود ادامه دهند.
براساس اين گزارش هفته گذشته بانك «مبادلات كره» و ساير بانك هاي تجاري تحت فشارهاي آمريكا اعلام كرده بودند كليه مبادلات مالي خود با 13 بانك ايراني را قطع مي كنند.
يك مقام بانك مبادلات كره جنوبي گفت: هفته گذشته ما همه حساب هاي مربوط به ايران بعد از اعلام دولت آمريكا را مسدود كرديم. اما دريافتيم كه چنين انسداد ناگهاني مي تواند خسارات غيرمنتظره اي به شركت هاي بيگناه بزند بنابراين ما تصميم گرفتيم اين تصميم را خفيف تر كنيم.
به گزارش باشگاه خبرنگاران «چارلز چاك والد»، مديرموسسه مطالعاتي «شوراي آتلانتيك» هم در گزارشي دراين باره مي نويسد: با وجود تلاش هاي اخير اوباما و شوراي امنيت سازمان ملل متحد، ايران مي تواند بنزين مورد نياز خود را تهيه نمايد. در واقع تحريم هاي سازمان ملل متحد فروش بنزين به ايران را ممنوع نساخته است. و انبارهاي اورانيوم غني شده ايران در حال افزايش است.
مارك شوستر، گزارشگر راديوي ملي آمريكا NPR نيز در گزارشي به بررسي اين موضع و اين كه تحريم ايران را تغيير خواهد داد يا خير پرداخته است.
«شوستر» مي گويد: با وجود ادعاي شديد بودن دور جديد تحريم ها هنوز راه هاي گريز و روزنه براي ايران وجود دارد. با وجود ادعاي دولت اوباما راجع به تعامل بانك هاي جهاني با اين كشور در راه قطع همكاري با ايران، هنوز بسياري از بانك هاي جهان مشتاق داد و ستد با ايران هستند. جريان هاي مالي در ايران گسترده است و اين كشور يكي از بزرگترين صادركنندگان نفت خام مي باشد.
در همين رابطه، روزنامه نيويورك پست هم در تحليلي به قلم «مارك دي والاس» نماينده اسبق آمريكا در سازمان ملل نوشت: بزرگترين مشكل در سر راه تحريم ها كه از دهه قبل تاكنون پابرجا مي باشد اين است كه شركت هاي چند مليتي بسياري بدون برملا شدن همگاني فعاليتشان با ايران همكاري مي كنند. اين شركت ها كالا به ايران داده و در آن جا سرمايه گذاري مي كنند و حتي اين كشور را قادر ساخته اند در زمينه هسته اي سرمايه گذاري كند.
واشنگتن تايمز، ديگر روزنامه آمريكايي نيز در گزارشي به فعاليت هاي بانك هاي آلماني با ايران اشاره دارد و مي نويسد: آوي جورسيچ، تحليلگر اقتصادي وزارت خزانه داري آمريكا در تحقيقات خود از فعاليت پنج بانك آلماني با ايران خبر مي دهد. بنابراين گزارش، جورسيچ همچنين از فعاليت چهار بانك بزرگ ايراني در آلماني از تاريخ سي ام ژوئن به اين سو و با وجود تصميمات اخير شوراي امنيت و وزارت خزانه داري آمريكا خبر داد.
اين كارشناس آمريكايي مي گويد: بانك هاي ايراني هنوز در آلمان شعبه دارند و موسسات آلماني خدمات مالي را در خدمت آن ها مي گذارند. بانك هاي سپه، ملي و صادرات هنوز در فرانكفورت و هامبورگ آلمان فعال هستند.
به گزارش واشنگتن تايمز، جداي از بانك هاي ايراني فعال در آلمان، اين كشور داد و ستد گسترده اي با جمهوري اسلامي دارد و ميزان آن با توجه به سال قبل به ميزان بيست درصد در سال 2010 افزايش يافته و بالغ بر 8/1 ميليارددلار شده است.
روزنامه لس آنجلس تايمز هم در اين رابطه چندي قبل در گزارشي نوشت: در مغايرت با سياست مداران آمريكايي، تاجران آلماني به طور مرتب به داد و ستد با ايران مشغول هستند. آلمان سال گذشته 5/4 ميليارد دلار كالا به ايران صادر كرده و حدود 600 ميليون دلار نيز از ايران كالا وارد نموده است.
با وجودي كه برخي شركت هاي بسيار مشهور آلماني به خاطر فشار سياسي فعاليت با ايران را قطع كرده اند اما زير مجموعه هاي اين شركت ها نيازهاي شركت هاي ايراني را برآورده مي كنند.
و اما پايگاه خبري دبكا فايل، وابسته به سرويس جاسوسي رژيم صهيونيستي و موساد با اشاره به توافق اخير ايران و روسيه در حوزه انرژي مي نويسد: روسيه با عقد قراردادي با ايران فرآورده هاي نفتي و پتروشيمي و نيز بنزين را به ايران مي فروشد كه به طور مستقيم در تضاد با لايحه مورد امضا قرار گرفته باراك اوباما در تاريخ دوم جولاي است كه براي ضربه زدن به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي وضع گرديد.
«دبكا» مي نويسد: روسيه با اقدام خود جريمه هاي وضع شده آمريكا بر ايران در چارچوب تحريم هاي سازمان ملل را جبران نمود. اين اقدام روسيه ديگر كشورها و تجار خارجي به ويژه در آسياي مركزي و قفقاز كه مرزهايي نيز با ايران دارند را ترغيب مي كند تا تحريم هاي آمريكا را ناديده بگيرند. هم اكنون تركيه و چين مشتاق كمك به ايران براي فرار از تحريم هاي سوختي مي باشند. در اين ميان حمايت شخصي و فعال پوتين براي در هم شكستن تحريم هاي ضد ايراني آمريكا به چشم مي خورد.
نشريه اقتصادي «پلاتز» نيز نوشت: ايران كه طي سال گذشته روزانه 130 هزار بشكه بنزين وارد مي كرد، با اقدامات خود در زمينه سهميه بندي طي ماه هاي اخير ميزان واردات بنزين را كاهش داده است.
«دويچه وله» آلمان نيز در گزارشي تحت عنوان «روسيه؛ حركت در خلاف جهت جريان» مي نويسد: روسيه دست همكاري در زمينه تامين سوخت را به سوي ايران دراز كرده است. وزيران نفت روسيه و ايران، روز چهارشنبه 14 ژوئيه در مسكو اسنادي را امضا كردند كه در آن همكاري هاي تنگا تنگ دراز مدت دو كشور در بخش انرژي پيش بيني شده است.
سرگئي شماتكو، وزير انرژي روسيه به هنگام امضاي اين پروتكل گفت، تحريم هاي بين المللي مانعي در برابر همكاري دو كشور در بخش انرژي ايجاد نمي كند. شماتكو همچنين تاكيد كرد، مانعي در مقابل شركت هاي روسي نمي بيند كه فرآورده هاي نفتي به ايران صادر كنند.
تاسيس يك بانك مشترك براي تامين مالي طرح هاي دو جانبه از جمله پروژه هاي پيش بيني شده در همكاري هاي مشترك است. علاوه بر اين، همكاري هاي دو كشور در زمينه ترانزيت گاز و بازاريابي آن نيز تقويت خواهد شد.

 



سلامي در همايش پاسداران نمونه: آمريكا هرگز توان عبور از عزم و اراده ملت ايران را نخواهد داشت

جانشين فرمانده كل سپاه تأكيد كرد: آمريكا به رغم داشتن بودجه فراوان نظامي و اقتصادي هيچ گاه توان عبور از عزم و اراده ملت ايران را ندارد.
به گزارش روابط عمومي سپاه تهران بزرگ، سرتيپ پاسدار حسين سلامي ديروز در همايش پاسداران نمونه كه در ستاد فرماندهي سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ برگزار شد ولايت فقيه را هنر بزرگ حضرت امام(ره) دانست و افزود: تمام قدرت ما به جهت پايبندي به اصل مترقي و الهي ولايت فقيه است و به خاطر همين است كه ولايت فقيه همواره مورد تهاجم دشمنان قرار دارد.
وي نهاد مقدس سپاه پاسداران را بنيان شده براساس تقوا دانست و تصريح كرد: در اين نهاد عظيم و مقدس، پاكي و تقوا بالاترين ارزش است و مي توان گفت كه سپاه تجسمي از قرآن و آموزه هاي آن است.
جانشين فرمانده كل سپاه سپس به تشريح دشمني ديرينه جهان استكبار، به ويژه آمريكا، با ملت ايران و خصوصاً با سپاه پاسداران پرداخت و گفت: دولت استكباري آمريكا، با داشتن بودجه فراوان نظامي و اقتصادي، همواره با توطئه ها و دسيسه هاي فراوان نظامي، سياسي، فرهنگي، رواني و... قصد عبور از اراده انقلاب اسلامي را داشته ولي همواره با شكست روبه رو شده است و اين به جهت عزم پولادين و اراده والاي انقلاب اسلامي است كه اوج آن در سپاه پاسداران و پايبندي به ولايت در يكايك پاسداران به همراه آحاد ملت ولايتمدار و عظيم الشأن ايران اسلامي است.
سردار سلامي به وضعيت نابسامان آمريكا در حال حاضر اشاره كرد و گفت: آمريكا در سراشيبي سقوط و افول قرار گرفته است و بحران هاي اقتصادي، سياسي و اجتماعي در آمريكا دليلي بر اين مدعاست.

 



با تشكيل كميسيون ديپلماسي عمومي در سناي آمريكا دنبال مي شود
برنامه ريزي آمريكا براي جذب افكار عمومي جهان با هدف گسترش جنگ نرم

دو نماينده كنگره آمريكا طي نامه اي، تشكيل كميسيون ديپلماسي عمومي و ارتباطات استراتژيك در سناي اين كشور را با هدف جذب افكار عمومي اعلام كردند.
به گزارش سايت خبري- تحليلي مشرق، «مك تورنبري» و «آدام اسميت» از اعضاي كنگره آمريكا و روساي اين كميسيون طي نامه اي به تاريخ 3 مارس 2010 به ديگر اعضاي كنگره ضمن اعلام تشكيل «كميسيون ديپلماسي عمومي و ارتباطات استراتژيك در سناي آمريكا» و تشريح اهداف، كاركردها و ضرورت هاي اين كميسيون از نمايندگان كنگره خواستند به اين كميسيون بپيوندند.
در بخشي از اين نامه چنين آمده است: متاسفانه چنانچه مخاطبان خارجي ما دريابند كه شعارها و حرفهاي ما - آمريكا- با اقداماتمان مطابق نيست، تلاش هاي ما تضعيف مي شوند، آمريكا با استفاده از ارتباطات استراتژيك و ديپلماسي عمومي، براي درك و تعامل بهتر با اين دسته از مخاطبان تلاش مي كند.
آدام اسميت و مك تورنبري در ادامه اين نامه آورده اند: تلاش هاي ما شرايط لازم براي جذب افكار عمومي خارجي، پيشبرد اهداف سياست خارجي آمريكا و ايجاد يك محيط جهاني امن را ايجاد مي كنند.
اين اعضاي كنگره در بخش ديگري از نامه خود تاكيد كرده اند: تهديداتي كه آمريكا با آنها مواجه است پيچيده بوده و نياز به درك تطبيق بين شعارها و سياست ها و اجراي آنها را تبيين مي كند اما براي برخي، ارتباطات استراتژيك و ديپلماسي عمومي همان صحبت كردن با مخاطب و بالا بردن حجم صدا در صورت طنين انداز نشدن پيام موردنظر است.
در بخش ديگري از اين نامه آمده است: ارتباطات استراتژيك و ديپلماسي عمومي كه دو واژه شبيه بوده اما هم معنا نيستند، بار ديگر به عنوان ابزار قدرتمند و مهم در زمينه تعامل جهاني شناخته مي شوند، به بياني ساده تر، ارتباطات استراتژيك و ديپلماسي عمومي ارزانترين، به صرفه ترين و بادوام ترين شيوه هاي تاثيرگذاري بر مردم و از طرفي از بين بردن فرصت ها و جايگاه دشمنان، هم به لحاظ ايدئولوژيك و هم به لحاظ فيزيكي است.
اين دو نماينده كنگره در بخش ديگري از نامه خود يادآور شده اند: در ارتباطات استراتژيك و ديپلماسي عمومي قدرت تعامل بسيار وسيعتر از مبارزه با تروريسم و مسئول دانستن دشمنان خود به خاطر اقداماتشان است، تعامل ابعاد مهمي نظير محيط جهان، كمك ها، توسعه، گردشگري و تجارت را در بر مي گيرد، آنچه كه در اين زمينه نبايد فراموش شود گروه هاي پراكنده و رسانه ها در سراسر جهان از جمله داخل مرزهاي آمريكا هستند.
آدام اسميت و مك تورنبري در اين نامه تاكيد كرده اند: در مجلس نمايندگان آمريكا يك فراحزبي وجود دارد كه به منظور تامين و توزيع اطلاعات درباره موضوعات مرتبط با تعامل جهاني ايجاد شده است، هدف كميسيون ارتباطات استراتژيك و ديپلماسي عمومي افزايش آگاهي درباره چالش هاي پيش روي ارتباط راهبردي و ديپلماسي عمومي و ارائه ديدگاه هاي چند جانبه درباره راه حل هاي پيشنهادي است.

 



در ماه رمضان صورت مي گيرد اعزام 3 هزار مبلغ ديني در ماه رمضان به نقاط مختلف كشور

مديركل امور ديني و اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خيريه كشور گفت: 3 هزار مبلغ ديني در ايام ماه مبارك رمضان ازسوي اوقاف و امور خيريه به مناطق مختلف كشور اعزام مي شوند.
به گزارش مهر در قم، حجت الاسلام سيدجلال رضوي صبح شنبه در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به زمان آغاز ثبت نام براي اعزام مبلغان به مناطق محروم كشور، از همان ساعات اوليه استقبال بسيار پرشوري توسط طلاب و فضلا صورت گرفت.
وي افزود: امسال در حدود 3 هزار نفر از سوي سازمان اوقاف و امور خيريه به سراسر كشور اعزام مي شوند كه در ساعات اوليه پيش بيني مي شود ظرفيت تكميل شود.مديركل امور ديني و اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خيريه كشور ادامه داد: اين ظرفيت دو برابر ظرفيت سال گذشته است كه طلاب به مناطق محروم اعزام خواهند شد.

 



رابر در طول شبانه روز يك ساعت آب آشاميدني دارد

رابر- خبرنگار كيهان:
در گرماي تابستان مردم شهرستان رابر طي 24 ساعت فقط يك ساعت از آب آشاميدني سالم بهره مند هستند.
آب آشاميدني شهرستان رابر مدتي است جيره بندي شده و در طول شبانه روز فقط يك ساعت آب در لوله ها جاري است. اين در حالي است كه آب آشاميدني اين شهرستان و شهرستان بافت از چاه هاي مشترك در روستاي دشت آب تأمين مي شود و قطعي آب شهرستان بافت بسيار كمتر از شهرستان رابر است.
مردم شهرستان رابر از مسئولان استان كرمان مي خواهند با اتخاذ تدابير مناسب به مشكل قطع 23 ساعته آب در اين شهرستان پايان دهند.

 



سرپرست سازمان شيلات ايران: تقويت ساختار شيلات استان ها دردستور كار قرار گرفت

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
سرپرست سازمان شيلات ايران گفت: تقويت شيلات استان هاي كشور در دستور كار قرار گرفته است.
«امين الله تقوي مطلق» در جريان بازديد از توانمندي هاي شيلات و صيادي استان هرمزگان با اعلام اين خبر افزود: علاوه بر تقويت ساختار شيلات استان ها، تفويض اختيار بيشتر به بهره برداران از ذخاير آبزي و واگذاري مديريت بنادر صيادي به تعاوني ها از جمله برنامه هاي راهبردي سازمان شيلات كشور است. وي با اشاره به وضعيت صيد دريايي اظهار داشت: اكنون سقف بهره برداري در درياي شمال و جنوب به حد بلوغ رسيده و مي توان گفت كه توسعه صيد در آب هاي دور تنها گزينه افزايش صيد در درياست. تقوي مطلق تصريح كرد: جايگاه دوم ايران در صيد «تن ماهيان» در منطقه غرب اقيانوس هند نشان مي دهد كه ما از تمام ظرفيت ها بهره برداري مي كنيم و اكنون زمان آن فرا رسيده كه كيفيت بخشي و ارتقاي استانداردهاي روش صيد و كاهش ضايعات آن را به عنوان راهكارهاي افزايش بهره بري دنبال كنيم. سرپرست سازمان شيلات ايران نسبت به فعاليت هاي صيادي و آبزي پروري را در كشور 65 درصد عنوان كرد و اظهار داشت: اميدواريم نسبت توليد صيادي به آبزي پروري تا پايان برنامه پنجم توسعه از 35 درصد به 45 درصد برسد. وي درپايان تصريح كرد: استان هرمزگان با برخورداري از بيشترين بنادر صيادي در كشور و اختصاص رتبه اول صيد همچنين دارا بودن بيشترين مزارع پرورش ميگو وشناورهاي صيادي در آينده به عنوان مهمترين الگوي فعاليت هاي شيلاتي و صيادي در سراسر كشور معرفي خواهد شد.

 



راه اندازي نخستين پايگاه نجوم روستايي كشور در دامغان

نخستين پايگاه نجوم روستايي كشور در روستاي وركيان دامغان راه اندازي شد.
اين پايگاه در زميني به وسعت 2 هزار و 500 متر مربع و با هدف ترويج و اشاعه علم ستاره شناسي، آموزش ستاره شناسي، رصد اجرام آسماني و ... ايجاد شده است.
در مراسم افتتاح اين مركز كه جمعه شب گذشته راه اندازي شد رئيس مركز علوم و ستاره شناسي تهران از تحت پوشش بودن 2 هزار و 600 نفر از دانشجويان و استادان در اين مركز خبر داد.
«احمد علوي» گفت: امسال 500 نفر از دانشجويان در اين مركز تحت پوشش آموزش نجوم قرار مي گيرند.
رئيس انجمن نجوم دامغان نيز با تشريح اهداف ايجاد اين پايگاه گفت: ارتقاي سطح علمي جوانان و آموزش ستاره شناسي از مهمترين هدفهاي ايجاد اين پايگاه است.
«محمود خوشنويسان» يادآور شد: در اين مركز 250 نفر از استادان، دانشجويان و دانش آموزان عضويت و فعاليت دارند.
پايگاه نجوم روستايي وركيان دامغان از بخشهاي مختلف نظير رصدخانه، ساختمان آسمان نمايي مجازي همراه با تجهيزات لازم از جمله دوربين هاي دوچشمي، تلسكوپ ها تشكيل شده است.

 



وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خبر داد آغاز جشن هاي مهدويت از 29 تير

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهار داشت: جشن هاي بزرگ مهدويت از روز سه شنبه 29 تيرماه سال جاري با برگزاري مراسم افتتاحيه در قم آغاز و در سراسر كشور ادامه دارد.
به گزارش فارس از قم، سيدمحمد حسيني در حاشيه سفر يك روزه خود به قم جمعه شب در گفت وگو با خبرنگاران گفت: به دليل علاقه مردم به موضوع مهدويت و همچنين وجود اين توجه در خارج از كشور، بايد توجه داشت تا برنامه هاي مهدوي به صورت بسيار با محتوا برگزار شود.
وي از تدوين اساسنامه ستاد برگزاري جشن هاي مهدوي خبر داد و گفت: اين اساسنامه تدوين شده و براي استمرار و قانوني تر شدن آن قرار شد مهر تاييدي از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي و دولت بر آن زده شود.
حسيني با بيان اين كه اين مهر تاييد به منظور تداوم برگزاري اين جشنواره ها در همه سالهاست افزود: جشن هاي مهدويت از 29 تيرماه در قم با برگزاري مراسم افتتاحيه آغاز مي شود و در سراسر كشور و حتي خارج از كشور ادامه مي يابد. وي گفت: همانطور كه جشنواره رضوي اين مركزيت را دارد كه در مشهد كارها انجام مي شود و وظايفي بر دوش استان هاي ديگر قرار مي گيرد تا كارها به درستي انجام شود، جشنواره مهدوي هم مي تواند از قم باشد.
گفتني است حضور در جلسه هفتگي جامعه مدرسين حوزه علميه قم بازديد از مركز نشر معارف اسلامي در جهان و شركت در جلسه ستاد جشن هاي مهدوي از جمله برنامه هاي وزير و معاونين وي در سفر به قم بوده است.

 



وزير علوم، تحقيقات و فناوري: دانشگاه تربيت بدني و علوم ورزش تاسيس مي شود

وزير علوم، تحقيقات و فناوري از طرح تاسيس دانشگاه تربيت بدني و علوم ورزش خبر داد.
«كامران دانشجو» پنج شنبه شب در حاشيه مراسم امضاي تفاهم نامه همكاري اين وزارت خانه با سازمان تربيت بدني به خبرنگاران در سمنان گفت: اين دانشگاه در رشته ها و گرايش هاي مختلف ايجاد مي شود.
وي افزود: به تدريج با توسعه اين دانشگاه در استانها، ظرفيت پذيرش دانشجو در رشته هاي تربيت بدني نيز در كشور افزايش مي يابد.
دانشجو در تشريح مفاد تفاهم نامه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با سازمان تربيت بدني گفت: ارتقاي پژوهشكده تربيت بدني به پژوهشگاه از ديگر مفاد اين تفاهم نامه است.
وي ابراز اميدواري كرد، در قالب اين تفاهم نامه، سازمان ورزش دانشگاهي كشور در وزارت علوم ايجاد شود و سازمان تربيت بدني نيروهاي مورد نياز را براي اين سازمان در بخش ورزش تامين كند.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: در قالب تفاهم نامه مذكور در نظر است اين وزارت خانه به علمي شدن ورزش در كشور كمك كند.
تفاهم نامه همكاري بين وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و سازمان تربيت بدني پنجشنبه شب در مراسمي با حضور «علي سعيدلو» معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان تربيت بدني و «كامران دانشجو» وزير علوم، تحقيقات و فناوري در حاشيه دهمين المپياد ورزشي دانشجويان دانشگاه هاي سراسر كشور در سمنان و در دانشگاه اين شهر امضا شد.
تغييرات در نحوه پذيرش دانشجوي دكترا
وزير علوم، تحقيقات و فناوري از ايجاد تغييرات در نحوه پذيرش دانشجو براي دوره دكترا و نيز افزايش سالانه 20درصد گنجايش دوره هاي تكميلي در سطح دانشگاههاي كشور خبر داد.
كامران دانشجو طي گفت وگو با خبرنگاران در سمنان افزود: به دنبال اعتراضهايي كه در بين دانشكده ها و دانشجويان در زمينه نوع پذيرش دانشجوي دكترا وجود داشت و اينكه اين پذيرش سليقه اي بود، به اين جمع بندي رسيديم كه بايد در پذيرش دانشجو در دوره دكترا و روش آن تغييراتي اعمال شود.
وي برگزاري آزمون به صورت متمركز و واحد را يكي از اين روشها عنوان و بيان كرد: در اين روش آزمون به صورت واحد انجام شده و سپس دانشجو را مطابق با گنجايشي كه دانشگاهها دارند با حفظ استانداردهاي خود پذيرش كنند.
او افزود: در اين روش دانشگاهها مي توانند نظراتي را كه دارند اعمال كنند و هم دانشجويان را از سرگرداني خارج مي سازد.
وي گفت: تصويب اين طرح نياز به مصوبه مجلس ندارد لذا وزارت علوم مي تواند آن را پيگيري كند و مي توانيم براي دوره اي كه بهمن ماه آغاز مي شود اجرايي كنيم.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري ادامه داد: براساس برنامه پنج ساله گنجايش پذيرش در تحصيلات تكميلي بايد سالانه 20درصد افزايش يابد و امسال حدود 55 هزار دانشجو در دوره دكترا پذيرش مي شوند.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: مطلبي تحت عنوان حذف دانشگاه جامع علمي كاربردي نداريم و دانشجويان رشته هاي آكادميك در دانشگاههاي دولتي و مهارتي نيز در مكان ديگري مستقر مي شوند.
كامران دانشجو با تاكيد بر اينكه دوره هاي آكادميك با دوره هاي مهارتي متفاوت است افزود: رشته هاي آكادميك به مجموعه وزارت علوم منتقل شده و باقي مي مانند.
وي گفت: برخي از رشته ها نيز مهارتي هستند نه تحصيلات آكادميك، لذا بايد در جاي خود باشند.
او ادامه داد: براي پذيرش اين دانشجويان ظرفيتها را افزايش مي دهيم تا اين رشته ها را در درون دانشگاهها و وزارت علوم داشته باشيم.
وي تغييرات ايجاد شده در دانشگاه جامع علمي كاربردي را مصوبه شوراي عالي اداري دانست.
تحصيل 80 هزار دانشجوي ايراني در دانشگاه هاي خارج از كشور
وزير علوم، تحقيقات و فناوري از تحصيل 80 هزار دانشجوي ايراني در دانشگاه هاي خارج از كشور خبر داد.
به گزارش فارس كامران دانشجو ديروز در حاشيه برگزاري چهارمين گردهمايي دانشجويان فعال ايراني خارج از كشور در مشهد اظهار داشت: 80 درصد دانشجويان در مقطع كارشناسي و بقيه در مقطع تحصيلات تكميلي در حال تحصيل هستند.
وي با اشاره به اينكه ظرفيت دانشگاه هاي كشور بين 30 تا 35 برابر شده است، خاطرنشان كرد: در مدت پنج سال اخير تعداد ظرفيت دانشجو به مراتب افزايش پيدا كرده است.
دانشجو همچنين از ارائه رشته هاي تحصيلات تكميلي به برخي از دانشگاه هاي كشور خبر داد و افزود: ما آمادگي داريم دانشگاه هايي كه قابليت و ظرفيت ارائه رشته هاي تحصيلات تكميلي را دارند، بتوانند در اين مقطع دانشجو پذيرش كنند.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به اينكه بيشتر دانشجوياني كه از ابتداي انقلاب در دانشگاه هاي خارج از كشور بورسيه بوده اند، به كشور بازگشته اند، افزود: در تلاشيم تمام دانشجويان بورسيه اي به كشور بازگردند.
دانشجو اظهار داشت: طبق آمار ارائه شده از هر 35 دانشجوي بورسيه يك نفر به كشور بازنگشته است و بقيه آنان به كشور بازگشته اند.
وي با بيان اينكه ما وظيفه داريم بيشتر از اين، امكانات جذب دانشجويان به كشور را فراهم كنيم، تصريح كرد: اجازه نخواهيم داد حتي از بين دانشجويان يك نفر هم در خارج ماندگار شود.

 



با توليد 50هزار بشكه در روز مرحله دوم طرح توسعه ميدان نفتي آزادگان با موفقيت پايان يافت

اهواز- خبرنگار كيهان:
مرحله دوم طرح توسعه مقدماتي ميدان نفتي آزادگان توسط شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب با موفقيت پايان يافت.
مديرعامل شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب با اعلام اين خبر گفت: با اجراي اين طرح، توان توليد نفت خام از ميدان آزادگان به 50 هزار بشكه در روز رسيده است.
غلامرضا حسن بيگلو افزود: اين طرح در مدت 9 ماه و با حفاري 12 حلقه چاه و احداث حدود 200 كيلومتر خطوط لوله جرياني و انتقالي، توسعه دو مجموعه تفكيك و تقويت فشار نفت و 55 كيلومتر خط انتقال نيرو انجام شد.
وي تصريح كرد: تمام برنامه ريزي فني، مهندسي و اجرايي و تامين تجهيزات توسط كاركنان اين شركت انجام شده است و فعاليت هاي عملياتي و اجرايي براي تثبيت توليد ادامه دارد.
عضو هيئت مديره شركت ملي نفت ايران درباره اهميت اجراي اين طرح اظهار داشت: با توسعه مقدماتي ميدان آزادگان علاوه بر كسب اطلاعات ارزشمند ديناميكي مخزن و كشف چندلايه جديد نفتي، تاكنون حدود 20 ميليون بشكه نفت از اين ميدان توليد شد كه با احتساب هر بشكه معادل 50 دلار، درآمدي در حدود يك ميليارد دلار عايد كشور شده است.

 



به دستور رئيس جمهوري
 200 هزار واحد مسكوني براي معلولان و زنان سرپرست خانوار روستايي احداث مي شود

رشت- خبرنگاركيهان:
با موافقت و دستور رئيس جمهوري طي 3 سال بيش از 200 هزار واحد مسكوني براي گروه معلولين و زنان سرپرست خانوار روستايي در سطح كشور ساخته مي شود.
اين مطلب را كيانوش كوچكي نژاد مديركل بهزيستي گيلان در جمع خبرنگاران اعلام كرد و افزود: با دستور رئيس جمهوري و توافقنامه منعقده بين وزارتخانه هاي مسكن و شهرسازي و رفاه و تامين اجتماعي، بانك مركزي و سازمان بهزيستي قرار است طي 3 سال تا پايان سال 91 بيش از 200 هزار واحد مسكوني براي معلولين و زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزيستي در كل كشور احداث شود.
وي با اعلام اينكه در حال حاضر كار ساخت اين واحدها در برخي از نقاط كشور آغاز شده است گفت: تاكنون با توجه به فراخوان انجام شده بيش از 2 هزار نفر افراد تحت پوشش بهزيستي گيلان در اين بخش شناسايي و اطلاعات آنها ثبت شده است.
به گفته مديركل بهزيستي گيلان در اين رابطه و در سال اول اجراي طرح (امسال) سهميه اين استان يك هزار واحد مسكوني خواهد بود.
كوچكي نژاد در ادامه با بيان اين مطلب كه پيش بيني مي شود با اجراي طرح خانه سازي براي معلولين و زنان سرپرست خانوار بهزيستي در طي 3 سال آينده مشكل مسكن اين دسته از مددجويان بخصوص در بخش شهري در استان برطرف شود اظهار اميدواري كرد در طي برنامه 5 ساله كشور تمامي افراد و خانواده هاي تحت پوشش بهزيستي گيلان صاحب خانه شوند.
مديركل بهزيستي گيلان همچنين از بهره برداري 40 واحد مسكن روستايي در سطح اين استان همزمان با گراميداشت هفته بهزيستي خبر داد.

 



اخبار ادبي و هنري

36 كشور جهان در جشنواره فيلم دفاع مقدس
دبير جشنواره بين المللي فيلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس از حضور 58 فيلم از 36 كشورجهان در اين جشنواره خبر داد.
محمد خزاعي، با بيان اين مطلب افزود: تا بيست و سوم تيرماه شركت 58 عنوان فيلم از 36 كشور جهان قطعي شده كه اين آثار شامل 31 عنوان فيلم سينمايي و 27 عنوان فيلم مستند بلند است.
وي ادامه داد: در ميان آثار رسيده شاهد شركت فيلم هاي سينمايي شاخص جهان هستيم كه تاكنون در جشنواره هاي معتبر بين المللي خوش درخشيده اند. دبير جشنواره بين المللي فيلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به تعدد كشورها خاطر نشان ساخت: آثار فيلمسازاني از كشورهاي مختلف از جمله آلمان، اسپانيا، فلسطين، سوئيس، اندونزي، كرواسي، عراق، ژاپن، آمريكا، كامبوج، انگلستان، كره جنوبي، فرانسه، قطر، چين، امارات متحده عربي، هلند، مصر، كويت، كانادا، استراليا، تيمورشرقي، سريلانكا، گرجستان، هنگ كنگ، تونس، هند، ايتاليا، بلژيك، اتريش، دانمارك، لبنان، قزاقستان، روسيه، اردن و ... در جشنواره شركت دارند و به نظر مي رسد اين كشورها افزايش يابد. وي اظهار اميدواري كرد: با توجه به جايگاه فرهنگ مقاومت و لزوم انتقال و شناسايي ظرفيت ها و شاخصه هاي فرهنگي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس به ساير ملل و اهميت تبادل فرهنگي شاهد اجراي برنامه هاي غني و قوي و تاثيرگذار با رويكرد بين المللي در جشنواره باشيم. محمد خزاعي همچنين از برپايي هفته اكران فيلم در چند كشور جهان هم زمان با برگزاري جشنواره خبر داد.
«دره گرگ ها... فلسطين» فيلمي درباره جنايت صهيونيست ها
فيلم «دره گرگ ها... فلسطين» درباره جنايات رژيم صهيونيستي عليه مردم فلسطين در تركيه ساخته خواهد شد. اين فيلم جزو آثار پرهزينه و بزرگ سينماي تركيه محسوب مي شود.
در همين حال منابع خبري گزارش دادند: تهيه كنندگان اين فيلم قصد دارند با تغييراتي در سناريوي آن، به جنايت رخ داده در كشتي آزادي پاسخ دهند.
فيلم «دره گرگ ها... فلسطين» كه قرار است در نوامبر (آذر) آينده به نمايش درآيد با چندين ميليون دلار بودجه ساخته شده و از بزرگترين كارهاي تركيه در سال هاي اخير به شمار مي رود و قرار است پس از آنكه فيلم برداري آن در سوريه با مشكل مواجه شد در شهرهاي هاتاي و اورفاي تركيه تصوير برداري شود.
در همين حال ستاره اين فيلم كه نقش «مراد علمدار» را بازي مي كند دراين باره گفت: خوشحال خواهم شد دين خود را در حق شهداي كاروان آزادي ادا كنم.
كتاب، سايت و تمبر يادبود براي آذريزدي
نخستين سالگرد درگذشت مهدي آذريزدي امروز با حضور وزير ارشاد در يزد برگزار مي شود.
در مراسم يك روزه نكوداشت پدر ادبيات كودك و نوجوان ايران زمين از كتاب، سايت و تمبر يادبود استاد مهدي آذريزدي نيز رونمايي خواهد شد.
به گزارش مهر، اجراي قصه خواني، شعرخواني، موسيقي و پخش فيلمي از استادمهدي آذريزدي از ديگر برنامه هاي اين مراسم يك روزه خواهد بود.استاد مهدي آذريزدي، خالق كتاب «قصه هاي خوب براي بچه هاي خوب» 18 تيرماه سال گذشته بر اثر عارضه ريوي در بيمارستان آتيه تهران درگذشت.
حمايت از طرح هاي سينمايي با موضوع امام زمان(عج)
روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي اعلام كرد كه به مناسبت نيمه شعبان اين بنياد از طرح هاي سينمايي نوشته شده با موضوع امام زمان(عج) حمايت مي كند.
روابط عمومي فارابي اعلام كرد: طرح هايي كه با موضوع ابعاد مختلف زندگي امام مهدي(عج) منجي عالم بشريت و مفهوم انتظار نوشته شده، پس از بررسي هاي لازم توسط گروه هاي كارشناسي حمايت خواهند شد.
انتشار كتاب هنر ديني و هنر سكولار توسط بسيج هنرمندان
سازمان بسيج هنرمندان كتاب «هنر ديني و هنر سكولار» را منتشر كرد. بهمن شريف زاده، اين كتاب را در سه بخش تاليف كرده است. بخش نخست اين كتاب با عنوان كليات شامل چهار فصل تعريف هنر، اقسام هنر، نقش هنر و كاركردهاي آن در زندگي و خاستگاه و مبادي هنر است. هنر در غرب عنوان بخش دوم اين كتاب است كه در يك فصل با نام مباني نظري هنر در دوره مدرنيته به بررسي و تشريح اومانيزم، سكولاريزم، راسيوناليزم، سيانتيزم، ليبراليزم و محصولات فكري مباني تمدن مدرن غرب پرداخته است. بخش سوم و نهايي اين كتاب با عنوان هنر در اسلام مي باشد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14