(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 28 تير 1389- شماره 19695

مشكلات زندگي را خيلي جدي نگيريم
مامان! دماغم خون اومد



مشكلات زندگي را خيلي جدي نگيريم

بعضي وقتها از مشكلات زندگي استقبال مي كنيم، اما در زمان ديگري سخت مي كوشيم تا از آنها دور شويم. اما آيا هميشه در جستجوي بهترين راه براي روبرو شدن با آنها هستيم؟
زن جواني كه از كشمكش هاي زندگي خسته شده بود، با مادرش دردودل كرد. او به مادرش گفت كه چطور مسائل براي او سخت شده و چگونه او براي روبرو شدن با مشكلات ناتوان گشته است. مادرش او را به آشپزخانه برد و سه ظرف را پر از آب كرد. او در ظرف اول مقداري هويج ريخت، در دومي چند تخم مرغ و در آخرين ظرف، دانه هاي قهوه، بدون هيچ صحبتي آنها را روي حرارت گذاشت تا بجوش آيند. بيست دقيقه بعد حرارت را خاموش كرد و از دخترش پرسيد: «چه مي بيني؟»
دختر پاسخ داد:«هويج، تخم مرغ و قهوه» مادر او را جلوتر برد و به او گفت كه هويج ها را لمس كند. او اين كار را كرد و ديد كه بسيار نرم و شكننده شده اند. بعد از او خواست تا يكي از آن تخم مرغها بردارد و بشكند.
دختر دريافت كه تخم مرغ سفت شده است. سرانجام، از او خواست قهوه را بچشد. او وقتي عطر خوشبوي آن را حس كرد، لبخند زد. بهت زده از مادرش پرسيد: «مادر منظورت چيست» مادرش توضيح داد كه هر يك از اين مواد با مصيبت يكساني، كه آب جوش بود، مواجه شدند، اما هر كدام از آنها واكنش متفاوتي نشان دادند. هويج محكم و سخت و نرم نشدني بود، اما در اثر جوشيدن خيلي زود نرم و سست شد. تخم مرغ وقتي مورد آزمايش قرار گرفت، محكمتر شد. اما دانه هاي قهوه منحصر به فرد شدند. تركيب آب را عوض كرد و آن را با عطر خود درآميخت. او از دخترش پرسيد: «تو كدام يك هستي؟ وقتي مشكلات در خانه تو را مي زنند، چگونه جواب مي دهي؟ تو هويج هستي يا تخم مرغ و يا دانه هاي قهوه؟»
دراين داستان نكته هاي زيادي براي آموختن وجود دارد. براستي، شما كداميك هستيد؟ آيا مانند آن هويج هستيد كه بنظر محكم مي آيد و در رويارويي با رنج و مصيبت، نرم و پلاسيده مي شود، آيا تخم مرغي هستيد كه در درون قابل انعطاف و نرم است و وقتي در برابر بدبختي ها قرار مي گيرد سخت مي شود؟ يا مانند دانه هاي قهوه هستيد كه در حقيقت در بسياري از شرايط رنج آور، با عطر و طعم خود، آب را تغيير مي دهد؟ وقتي شرايط تيره و تار مي شود و آزمايشها بزرگتر مي شوند، آيا شما به مرحله بالا مي رويد؟ جايي كه رازي براي حل مشكلات و مديريت مصيبت، مدفون شده است.
مشكلات جز لاينفك زندگيست. اما همانطور كه گفته اند، خواستن توانستن است، براي هر مشكلي راه حلي هم وجود دارد و شما بايد آن راه را پيدا كنيد.
بديهي ترين و آسانترين راهكار، فرار از مشكل يا آرزو براي دور شدن از آن است. اما معمولا مشكلات مانند سرطان هستند و منتشر مي شوند. بنابراين بهتر است قبل از آنكه وضعيت حاد شود با آن روبرو شويم.
مشكل واقعي وجود مشكلات نيست. مشكل اين است كه ما انتظار چيز ديگري را داريم و فكر مي كنيم وجود مشكل خود يك مسئله است. وقتي مشكلي را قبول مي كنيد، ياد مي گيريد كه يك طرح عمليات احتمالي داشته باشيد.
براي نمونه، وقتي مي دانيد خطر آتش سوزي وجود دارد، كپسول آتش نشاني تهيه مي كنيد. مسئله مهمي كه درباره تعارضات بايد به خاطر بسپاريد اينست كه مشكلات ممكن است در هر زماني پيش آيند و در حقيقت آنها فرصتهايي هستند كه در قالب مشكلات ظاهر شده اند.
آنها ما را با روشهاي جديد آماده مي كنند تا آنچه نياز به تصحيح دارند را درست كرده و آنچه نياز به ارتقا دارد را پيشرفت دهيم.
از زماني كه مشكلات بوسيله انسان بوجود آمده است، راه حلها نيز در دسترس ما قرار داده شد. براي اينكه چرا مايليم تا مسئله اي را به عنوان يك مشكل ببينيم، دو علت وجود دارد: اين واقعيت كه مشكل بايد حل شود، و اضطراب ما در مورد پيامد اين راه حل.
در اين قسمت به چند نكته كه ممكن است در شرايط دشوار به شما كمك كند اشاره مي كنيم:
يك جا نايستيد: «به دنبال مقصر نباشيد و چاره كار را بيابيد. بر آنچه در مرحله بعد مي خواهيد انجام دهيد، تمركز كنيد. انرژي هاي خود را صرف يافتن پاسخ كنيد. وحشت نكنيد. نگراني مانند صندلي گهواره اي مي ماند كه انجام كاري را به شما القا مي كند اما شما را به جايي نخواهد رساند.» ياد بگيريد كه به جاي هدر دادن وقت خود با فكر كردن به اگرهاي بي فايده، درباره كيفيت چيزي فكر كنيد.
مشكلات را درك كنيد: توانمند شدن در حل مشكلات، انتخابهاي دقيقي را ايجاد مي كند. مراحلي كه بايد دنبال شوند، عبارتند از:
درك مشكل، گردآوري حقايق، سازماندهي مشكل، بررسي نتيجه اي كه بايد به دست آيد، حل مشكل و بررسي پاسخ، سوال كردن، روشن كردن واقعيتها و ارزيابي گزينه ها براي راه حلي كارآمد. فرمول اين است.
تفكر صريح: داشتن طرز فكر درست اهميت زيادي در حل مشكل دارد. زيرا كمك مي كند تا روشنفكر باشيد و در تفكر بيرون از خط فكري خود توانا شويد. زماني كه ديد وسيع و عقايد منحصر به فرد داشته باشيد، ابزار بيشتري براي حل بهتر مشكلات در اختيار شما قرار مي گيرد.
مشكلات را با لبخند بيان كنيد: شرط لازم در هر موقعيتي از زندگي اين است كه هنگام روبرو شدن با مشكلات توانايي خندان بودن را داشته باشيد. با اين روش عظمت و بزرگي مشكل كاهش مي يابد. حس شوخ طبعي، تعادل را حفظ مي كند، به طوري كه از افراد در مقابل فروپاشي از غم و اندوه محافظت مي كند. و به حل سريعتر مشكلات كمك مي كند.
كارگروهي: دو مغز بهتر از يكي است. زيرا كمك مي كند تا افراد بيشتري هم از نظر حمايت اخلاقي و هم از نظر تنوع بيشتر تجربياتي كه آنها مي توانند به جدول حل مسئله با چشم اندازها و شخصيتهاي آنها روي بياورند، در حل مشكل درگير شوند. آنها به تيم مشكل يابي عمق مي دهند، زيرا «هيچ مشكلي نمي تواند در برابر تهديد تفكري ثابت توقف كند.»
طوفان فكري - هنگامي كه مي خواهيد مشكلي را حل كنيد، ده عقيده مفيدتر از يكي است. هر عقيده بعيدي شايان توجه است، زيرا ممكن است جواب آن مشكل باشد. براي يافتن راه حلهاي سريع و كوتاه مدت، مانع وسوسه ها شويد. هنگامي كه در پايان كار نياز به راه حلي باشد، مي كوشيم تا راه حل را در ابتداي فرآيند قرار دهيم، زيرا افراد داراي يك ويژگي ذاتي براي حل مشكلات هستند كه فقط براي به چنگ آوردن آن شرايط، بايد بدون ترس و اضطراب عمل كنند.
تمام رويدادها را يادداشت كنيد: هر چه كه اتفاق مي افتد را ثبت كنيد. وقتي شما تمام آن نقاط سفيد و سياه را يادداشت كرده باشيد، كمك زيادي در حل مشكلات آينده براي شما خواهد بود. در طول يك بحران به دشواري بتوانيد به بانك حافظه تان اعتماد كنيد.
يكي براي همه و همه براي يكي - اين مرحله مرحله اي حساس است كه اغلب از ياد مي رود. علايق، نيازهايي هستند كه مي خواهيد با راه حلي معين از آنها برخوردار شويد. بهترين راه حل تنها يك مسئله است و آن برآورده كردن علايق مي باشد. اكنون زمان فعال كردن حس شنوايي است تا براي لحظه اي تفاوتها را فراموش كرده و گوش دهيد.
درس گرفتن از اشتباهات گذشته - افراد براي پذيرفتن اشتباهات خود بايد به اندازه كافي بزرگ شده باشند، و براي سود بردن از آنها بايد به اندازه كافي باهوش و براي تصحيح آنها بايد به حد كافي قوي باشند. درس گرفتن از مشكلات گذشته، در اين مسير بسيار نتيجه بخش است.
همانطور كه تمرين كردن به عضلات مربوط مي شود، مشكلات نيز به ذهن ارتباط دارند. عضلات در اثر تمرين سخت مي شوند و شما را محكم و استوار مي كند.
وقتي شرايط دشوار مي شود، اين دشواريها غالب مي شوند. شايد تمام آن شجاعت و استقامت را حس نكنيد، اما تنها عكس العمل، برخورد رو در رو با مشكلات است كه گامي موثر به سوي مسير درست است.
چگونه با خيالي آسوده با مشكلات برخورد كنيم؟
همه در زندگي با مشكلات مواجه مي شوند. مشكلات امري معمول براي همه انسانهاست. در واقع، مشكلات بخش جدايي ناپذير و غيرقابل اجتناب براي افراد است.
خيلي وقتها افراد از مشكلات يا سختيهاي زندگيشان شكايت مي كنند و از آن ابراز نگراني مي كنند، گويي اين بدترين آسيب ممكن است كه با آن برخورد كرده اند.
همسرم اينجور، همسرم اونجور، مشكلات فرزندم، تحصيلات بالا ندارم، بيماري، قد خيلي بلند، غذا، ازدواج، نداشتن خانه شخصي، نداشتن پول و ماشين، من خيلي چاقم، من خيلي لاغرم، غذا شيرين نيست، هنوز مجردم، از اين خسته شدم، از اون خسته شدم، و
اين فهرست تمامي ندارد.
مساله دردناكي كه وجود دارد اين واقعيت است كه ما طوري شكايت مي كنيم گويي بدبخت ترين آدم روي زمين هستيم. موضوع اين است كه مشكل امروز شما بدين معنا نيست كه ضربه اي بزرگ خورده ايد. ميليونها انسان مشكل دارند، ما يكي از آنها هستيم كه نسبت به همه آنها از وضعيت بهتري برخورداريم. با وجود حقايق برجسته موجود بايد مشكلات را درك كرد. در هر شرايطي كه مشكلات بوجود آيند، اگر محكم و استوار باشيد، مي توانيد آرامش خاطر داشته باشيد.
هر مشكلي در زندگي داراي يك تاريخ انقضاست. مشكل مسئوليت دائمي ندارد.
مشكلات جهاني است. شما تنها كسي نيستيد كه با مشكل برخورد مي كنيد. هر كسي سهم خود را دارد.
آنچه شما امروز آن را مشكل مي پنداريد، براي برخي افراد نعمت است. «قطع موقتي برق براي فروشندگان ژنراتور يك معدن طلاست.» چون هر روز افرادي مي ميرند، تجارت تابوت توسعه يافته است. افراد تنها به دليل مشكلات ديگران كسب و كاري را ايجاد مي كنند.
آنچه امروز به عنوان مشكل با آن روبرو شده ايد، مسئله تازه اي نيست. خيلي از افراد پيش از اين با مشكلي مشابه مشكل شما برخورد كرده و از آن رها شده اند. شما هم مي توانيد جان سالم بدر ببريد.
هر مشكلي امكانات جديدي را با خود به ارمغان مي آورد كه براي درس گرفتن از آنها بايد آنها را كشف كرد.
هر مشكلي مزيتهايي دارد (توفيق اجباري). آن را جستجو كنيد. طلا، نقره، الماس و عسل به راحتي در روي زمين يافت نمي شوند بلكه در زير زمين مخفي شده اند.
در هر مشكلي فرصتهاي فراواني نهفته است. به دنبال اين فرصتها بگرديد و داستان خود را به نفع خود تغيير دهيد.
براي كشف خود حقيقي تان تلاش كنيد. وجود مشكلات يا شما را تبديل به احسن مي كند يا به شما آسيبي جدي وارد مي كند. انتخاب با شماست.
مشكل خود را تجزيه و تحليل كنيد. براي برخي افراد صد هزار تومان پول زيادي است، در صورتيكه براي برخي ديگر صد هزار تومان به منزله صد تومان است. اين موضوع را براي خود مشخص كنيد.
شكايت كردن، ناليدن، غر زدن و داد و فرياد كردن از مشكلات باعث ايجاد گرفتاري هاي بيشتري مي شود. تمام اين رفتارها نه تنها شرايط را تغيير نمي دهند، بلكه آن را حادتر مي كنند. دست از شكايت برداريد و با اين غول روبرو شويد.
مشكلات جزء جدايي ناپذير انسان است.
پاسخي كه به هر مساله داده مي شود، صد در صد درست نيست. درباره پاسخها عميقا بينديشيد و خودتان پاسخ آن را بيابيد.
از تفكر، غرولند، شكايت، نگراني، داد و بيداد و نق زدن در مورد مشكلات فقط يك مساله حاصل مي شود: فشار خون بالا، كه به مشكلات مرتبط ديگري نظير نارسايي قلبي و كليوي، ديابت، سكته و سرانجام مرگ زودهنگام منجر مي شود. هنگام رويارويي با اين ناراحتي ها، زندگي زناشويي، كسب و كار، زندگي اجتماعي و هدفتان در زندگي دچار سكون مي شوند. تنها يك ذهن سالم و فعال به مسائل اطرافش پاسخ مي دهد. اگر بتوانيد ذهنتان را براي حل مشكلات تغيير دهيد، مي توانيد از بيماريهاي مذكور دور شويد.
خلاصه اينكه حقايق بالا شما را در برخورد با هرگونه مشكل احتمالي با آسودگي خاطر، ياري مي كند. در هر شرايط گيج كننده و دشواري اين سوالات را صادقانه از خود بپرسيد:
¤آيا مشكل شما بدترين مشكل است؟ يا وخيم ترين مشكلي كه مي توانست برايتان رخ دهد چيست؟
¤آيا پيش از اين كسي با چنين مشكلي روبرو شده بود؟ ليستي جامع از مشكلات تهيه كنيد. آيا تا به حال كسي از آن جان سالم بدر برده است؟ چگونه؟ اگر نجات يافته، پس صددرصد شانس غلبه بر آن را دارم.
¤آيا اين مشكلات امكان يا فرصتي همراه دارند؟
¤اگر از نشان دادن واكنش امتناع كنم، چه مشكلاتي برايم ايجاد خواهد شد؟ سرفراز مي شوم يا لطمه مي خورم؟
با روشنفكري به اين سوالات پاسخ دهيد تا پيشرفت كنيد. با حقايق مذكور مجهز شويد، سوال و جوابها به اين شكوه ها پايان مي دهد، نگراني ها را تمام و داد و بيدادها را متوقف مي كند. اين پندها را بپذيريد و آرامش خود را بازگردانيد. من اين فرصت را داشته ام تا از بيمارستانها، بازداشتگاهها، سلولهاي زندان، دادگاههاي خانواده، بخش اورژانس بيمارستانها و مرده شوي خانه ها را ببينم. من شرايط افراد در كشورهاي جنگ زده، نيازمند و زاغه نشينان را ديده ام. با مشاهده افراد با انواع مختلف مشكلات، به اين نتيجه رسيده ام كه من در مقايسه با آنها، هيچ مشكلي ندارم. كمي وقت صرف كنيد و چنين مكانهايي را بررسي كنيد. متوجه خواهيد شد خداوند اين امتياز را نصيب شما كرده كه مشكلات شما از همه بهتر است. «نعمت هايي كه داريد بشماريد، آنها را يكي يكي نام ببريد، سپس از كارهايي كه خداوند براي شما انجام داده است متعجب خواهيد شد.» اين را هم مي دانيد كه «توانگر هم گريه مي كند.» در واقع توانگري كه در ثروت زندگي مي كند، به معني نداشتن مشكل نيست.
او هم به اندازه خود رنج و سختي دارد. «مرغ هم مشقت و سختي مي كشد اما، پرهايش به ما اجازه ديدن اين مشقتها را نمي دهند.» اي كاش توانگران هم اين فرصت را داشتند تا با ما در مورد مشكلاتشان صحبت كنند.
آن وقت، نتيجه خواهيد گرفت كه محتاج شكرگزاري خداوند هستيد.
نسيبه رجبي


 



مامان! دماغم خون اومد

بعضي از بچه ها با فواصل زماني كوتاه و به راحتي خون دماغ مي شوند كه اين مساله معمولا درفصل تابستان تشديد مي شود. براي درمان اين خونريز هاي ساده مسلما بايد راه حل هاي مناسبي را درپيش گرفت؛ چرا كه بي توجهي مي تواند براي كودك مشكلاتي را درپي داشته باشد. ازقديم گفته مي شد موقع خون دماغ، از بچه بخواهيد روي زمين دراز بكشد و يا سرش را به عقب نگه دارد كه امروزه به هيچ وجه توصيه نمي شود. بهترين حالت، نشستن كودك است. زيرا زماني كه سر به سمت عقب نگه داشته باشد، خون جاري شده مجددا به داخل حفره بيني و حلق برمي گردد. دراين صورت نمي توان فهميد كه خونريزي كي قطع مي شود و حجم خون نيز چقدر بوده است.
همچنين بايد بدانيم كه خون هاي بلعيده شده ناراحتي هاي گوارشي را درپي خواهد داشت.
فشار دادن دولبه بيني
در زمان خونريزي توصيه مي شود كه با دو انگشت شست و سبابه، دولبه بيني را درست از قسمت زير استخوان فشاردهيد. دقت كنيد كه ثابت و محكم نگه داشته باشند و حداقل سه دقيقه طول بكشد. برداشتن انگشتان پس از سي ثانيه هيچ نتيجه اي ندارد.
گذاشتن تكه پنبه اي داخل بيني
اگر خونريزي با فشار قطع نشد، بايد يك تكه پنبه هيدروفيل را داخل حفره بيني قرارداد. فتيله را بايد به حالت چرخشي تا بالاي حفره فرو كرد.
درموارد خونريزي هاي مكرر مي توان روي پنبه كمي پماد HEC ماليد. هنگام عوض كردن نيز بهتر است تكه كوچكي ژل (BIOXang) بلوكسانگ را داخل بيني گذاشت. اين ژل خونريزي را قطع مي كند وجذب مي شود و به همين خاطر لازم نيست تا از بيني خارج شود.
همچنين فتيله هاي مخصوص ديگري كه حاوي آلژينات كلسيم؛ ماده جمع كننده پلاكت و انعقاد موضعي است نيز بسيار مفيد خواهدبود. اين ماده غير قابل جذب بوده و بايد پس از چند ساعت خارج شود.
اگر خونريزي خيلي شديد باشد، پنبه پر از خون مي شود و بايد آن را عوض كرد. با اين حال اگر با انجام اين راه حل ها باز هم خونريزي قطع نشدبايد به پزشك مراجعه كرد.
درمان ساده خون دماغ
اگر كودك بيش از چهاربار درماه خون دماغ كرد، بايد به فكر درمان بود. استفاده از پماد HEC مناسب است زيرا لايه هاي مخاطي بيني را تقويت مي كند. به مدت 15 روز با اين پماد داخل حفره بيني كودك را چرب كنيد. بهتر است اين كار هنگام خواب كه كودك دراز كشيده است انجام شود.
بد نيست بدانيد كه فقط يك داروي خوراكي به نام ديسينون (Dicynone) وجود دارد كه مي تواند پلاكت ها و قدرت عروق را تقويت كند.
مريم سادات كاظمي

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14