(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 29 تير 1389- شماره 19660

كوتاه اقتصادي
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي: نمايندگان مصوبه اي را تصويب كنند كه قابليت اجرا داشته باشد
اصناف در 30 استان نمايشگاه عرضه مستقيم كالا برگزار مي كنند
بانك مركزي: پشتوانه ارزي كشور 5/2 برابر شد
106 شركت دولتي از تهران رفتند خروج قطعي 57 شركت دولتي ديگر تا پايان مرداد
توضيح شوراي اطلاع رساني دولت درباره يك خبر
وزارت نيرو: ادعاي آلودگي آب تهران بي اساس است
جديدترين نظرسنجي ها نشان مي دهد نااميدي 80 درصد آلماني ها از وضع اقتصادي
تجهيز مخازن سوخت و جايگاه هاي بنزين به ماده ضدحريق



كوتاه اقتصادي

¤ ستاد بسيج اقتصادي مهلت اعتبار كالابرگهاي شماره 437 و 459 روستايي و 337، 323 و 359 عشايري را تا تاريخ
30/5/89 و كالابرگهاي شماره 537 و 559 شهري را تا تاريخ 31/5/89 تمديد اعتبار كرد.
¤ مديركل دامپزشكي استان تهران از آغاز بسته بندي فراگير گوشت مرغ از ابتداي نيمه دوم سال جاري خبر داد.علي اكبر فرجي افزود: بسته بندي گوشت قرمز و گوشت مرغ بطور تدريجي در كشور و استان تهران از سالهاي گذشته آغاز شده كه اين امر در سال جاري بصورت گسترده تر و فراگير در استان تهران آغاز مي شود.
¤ مديركل هدايت نيروي كار و كاريابي هاي وزارت كار گفت: مباحث مطرح شده در مورد ناكافي بودن حق الزحمه بكارگماري كارجويان كاريابي ها خلاف واقع و غيركارشناسي است و مشكلات كاريابي ها بيشتر متوجه مديريت آنها است.
¤ با توجه به تماس هاي مكرر هموطنان با مركز آمار ايران در رابطه با فرم هاي اطلاعات اقتصادي، به اطلاع مي رساند تلفن 8587-021 اين مركز جهت پاسخگويي به هموطنان راه اندازي شده است و آماده پاسخگويي به هموطنان مي باشد.
¤ رئيس شوراي اصناف گفت: بالغ بر 2 ميليون اظهارنامه اصناف تحويل ادارات مالياتي شده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 4440 الي 4449، 4460، 4461، 5513، 5514، 5570 الي 5579، 6640، 6641، 6646، 6648، 6649، 6695 الي 6697 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ دبيركل كانون كارگزاران بورس با اعلام برگزاري سومين مجمع سالانه اين كانون در چهارشنبه جاري، اقدامات انجام شده و برنامه هاي آتي را اعلام كرد و از نتايج 110پرونده شكايت و 28برنامه براي سه اولويت سال جاري كانون خبر داد.
¤ اولين مجمع عمومي عادي و فوق العاده بيمه آسيا بعد از واگذاري به رياست دكتر ابوالحسني معاون وزير امور اقتصادي و دارايي در امور بانك، بيمه و شركت هاي دولتي و با حضور 99درصد سهامداران، مديرعامل و اعضاي هيئت مديره بيمه آسيا برگزار شد و صورت هاي مالي منتهي به
29/12/1388 به تصويب مجمع رسيد.
¤ مديركل دفتر اطلاع رساني تجاري سازمان توسعه تجارت ايران از رشد 85 درصدي برنامه هاي آموزشي اين سازمان در طول چهار سال گذشته خبر داد.
¤ معاون وزير بازرگاني از تامين گوشت مورد نياز مردم در ماه مبارك رمضان خبر داد.ضيغمي اولويت نخست تامين گوشت را از محل توليد داخل اعلام كرد و افزود: در مرحله بعد كسري توليد، توسط بخش خصوصي از طريق واردات تامين مي شود.

 



مديرعامل سازمان تامين اجتماعي: نمايندگان مصوبه اي را تصويب كنند كه قابليت اجرا داشته باشد

افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي، مشكلات مالي به همراه دارد و مي تواند باعث چالش در وضعيت بازنشستگان شود.
علي ذبيحي مديرعامل سازمان تامين اجتماعي در جمع خبرنگاران با اشاره به اعتراض بازنشستگان به افزايش حقوق سال جاري و سخنان برخي نمايندگان گفت: بار مالي ناشي از اعمال افزايش شش درصدي حقوق ها بر تامين اجتماعي ماهيانه 70 ميليارد تومان است و افزايش اين رقم با توجه به شرايط درآمدي سازمان، مشكلات مالي به همراه دارد، لذا در صورت تجديدنظر در ميزان درصد افزايش ها، ابتدا بايد منابع درآمدي آن تامين و منابع مطمئني داشته باشيم.
وي از نمايندگان مجلس كه افزايش شش درصدي حقوق ها را بر خلاف قانون و منافع بازنشستگان ذكر مي كنند انتقاد و عنوان كرد: مجلس در بودجه سال 89 افزايش حقوق كاركنان و بازنشستگان دستگاه هاي دولتي و غيردولتي را بر عهده دولت گذاشت تا آيين نامه اجرايي مربوطه را نوشته و ابلاغ كند كه اين امر طبق قانون به تامين اجتماعي ابلاغ شد و براساس آن حقوق بازنشستگان در سال جاري شش درصد افزايش يافت.
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي تصريح كرد: اين در حالي است كه در حال حاضر تعدادي از نمايندگان مجلس سخنراني مي كنند كه زندگي بازنشستگان با اين درصد افزايش، اداره نمي شود.
ذبيحي خطاب به اين نمايندگان گفت: بهتر بود، نمايندگان در زمان تصويب قانون منابع و گردش مالي سازمان را لحاظ مي كردند.
ذبيحي با اشاره به پرداخت بخشي از معوقات دولت در قالب سهام به سازمان تامين اجتماعي خاطرنشان كرد: مگر بازار بورس كشور چقدر ظرفيت دارد كه بتوانيم سهام را به پول نقد تبديل كنيم، اين در حالي است كه اگر امروز دو هزار ميليارد تومان را به بورس ببريم، تنها 20درصد آن را نقداً پرداخت مي كنند كه پول دريافتي هزينه پنج ماهه سازمان تامين اجتماعي را هم كفاف نمي دهد، لذا نمايندگان چيزي را تصويب كنند كه قابليت اجرا داشته باشد.
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي گفت: وقتي تورم افزايش مي يابد، تنها قيمت نان، روغن و گوشت بالا نمي رود، بلكه قيمت دارو و تجهيزات بيمارستاني نيز افزايش مي يابد كه بايد پرسيد اين هزينه ها را براي ارائه خدمات بايد از كجا تامين كنيم؟ حال آن كه موظفيم در برابر مردم شفافاً پاسخگو باشيم.
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي گفت: اين كه چرا در حال حاضر منابع اين سازمان اجازه نمي دهد تا با دست و دل بازي حقوق ها افزايش يابد، علتش به گذشته سازمان و عملكرد آن باز مي گردد. به همين دليل است كه بارها اعلام كردم، دستگاه هاي تحقيقاتي و نظارتي بيايند و گذشته و حال سازمان را نقد و بررسي كنند، چرا كه به اين موضوع بايد به صورت ريشه اي پرداخته شود.
وي با اشاره به ابهامات عملكرد گذشته سازمان و اين كه اين ابهامات هنوز هم شفاف نيست، تصريح كرد: برخي از اقدامات گذشته براي سازمان هزينه هاي جانبي در برداشته است كه نمونه آن خريد سهام «موسسه انتشاراتي» است كه 51درصد از سهام آن به سازمان تامين اجتماعي فروخته و 49درصد نيز براي وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري است.
وي در اين باره اضافه كرد: حال بايد پرسيده شود، چرا سهام موسسه انتشاراتي وزارت علوم به تامين اجتماعي فروخته شده است؟ در حالي كه اداره اين انتشارات هزينه بر بوده و با دريافت چند ميليارد تومان به سازمان فروخته مي شود؟ اين در حالي است كه پس از آن ديده مي شود، آن جا مركز انتشارات جريانات فكري و پاتوقي براي جريانات سياسي مي شود. من به عنوان بيمه شده اي كه حق بيمه مي پردازم، حق دارم بدانم چرا پول هاي من در چنين جاهايي صرف مي شود كه انتشاراتي را كه وزارت علوم نمي تواند اداره كند، به تامين اجتماعي آويزانش مي كنند؟
ذبيحي تاكيد كرد: مشابه چنين مواردي بازهم در سازمان وجود دارد و همين عوامل هزينه هاي سازمان را افزايش داده، در حالي كه پاسخگوي مطالبات به حق بيمه شدگانمان نيستيم.

 



در آستانه ماه مبارك رمضان
 اصناف در 30 استان نمايشگاه عرضه مستقيم كالا برگزار مي كنند

به منظور تنظيم بازار ماه مبارك رمضان نمايشگاه عرضه مستقيم كالا از دهم مرداد تا پايان شهريور سال جاري در سراسر كشور برگزار مي شود.
حسن رادمرد رئيس مركز اصناف و بازرگانان با بيان اين مطلب گفت: براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته و با همكاري اتحاديه ها، تعاون روستايي، مجمع امور صنفي و شوراي اصناف، بخش خصوصي و تمام فروشگاه هاي زنجيره اي در سراسر كشور، كالاهاي مورد نيازمردم در ماه رمضان در 30 استان كشور به مردم ارائه مي شود.
وي ادامه داد: فعاليت اين نمايشگاه ها قبل از آغاز ماه رمضان از نيمه شعبان آغاز و تا پايان ماه رمضان ادامه خواهد داشت.
رادمرد درباره محصولات اين نمايشگاه ها خاطرنشان كرد: براساس نياز سبد كالايي مردم در اين ماه محصولاتي نظير مواد پروتئيني، خرما، ميوه و تره بار، مواد لبني، حبوبات و ساير محصولات مورد نياز عرضه خواهد شد.
وي با تاكيد بر اين نكته كه با نزديك شدن به اين ماه برخي از كالاها با افزايش تقاضا روبرو مي شود و اين مسئله تغيير قيمت را در برخي از كالاها به همراه مي آورد افزود: عرضه مستقيم اين محصولات عاملي مي شود تا كالاهاي مورد نياز در اين نمايشگاه ها با 10 تا 15درصد كاهش قيمت نسبت به بازار به دست مردم برسد.
رئيس مركز امور اصناف و بازرگانان همچنين درباره رويكرد ديگر اين نمايشگاه ها گفت: برگزاري اين نمايشگاه ها با رويكرد حمايت از مصرف كننده و در كنار آن حمايت از توليدكننده است.
لازم به يادآوري است: با پايان يافتن نمايشگاه عرضه مستقيم كالا ويژه ماه رمضان، نمايشگاه عرضه مستقيم كالا به مناسبت بازگشايي مدارس نيز برگزار خواهد شد.

 



بانك مركزي: پشتوانه ارزي كشور 5/2 برابر شد

دارايي هاي خارجي بانك مركزي به عنوان پشتوانه ارزي كشور در بهمن ماه 1388 نسبت به رقم سال 1383 بيش از 2 و نيم برابر شده است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، دارايي هاي خارجي بانك مركزي در پايان سال 1383 بالغ بر 29 هزار و 967 ميليارد تومان بود كه در طول فعاليت دولت نهم رشد چشمگيري پيدا كرد، به طوري كه در سال 1384 دارايي هاي خارجي بانك مركزي 43 درصد رشد كرد و به 8/42 هزار ميليارد تومان رسيد.
در سال هاي 1385 و 1386 نيز رشد دارايي هاي خارجي بانك مركزي به ترتيب 31 و 32 درصد بود و به 3/56 و 7/74 هزار ميليارد تومان افزايش يافت.در سال 1387 به علت بازپرداخت بخش زيادي از بدهي هاي خارجي كشور، رشد شتابان دارايي هاي خارجي بانك مركزي متوقف شد و به 4 درصد رسيد.آمارهاي بهمن ماه سال گذشته نيز نشان مي دهد كه در اين مدت نسبت به پايان سال 1387 حدود 3 درصد از دارايي هاي خارجي بانك مركزي كاسته شده است. براساس آمار بانك مركزي دارايي هاي خارجي بانك مركزي در بهمن ماه سال گذشته نسبت به پايان سال 1383 رشد 152 درصدي نشان مي دهد و از 29 هزار و 967 ميليارد تومان به 75 هزار و 548 ميليارد تومان افزايش يافته است.

 



106 شركت دولتي از تهران رفتند خروج قطعي 57 شركت دولتي ديگر تا پايان مرداد

معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور گفت: از ابتداي انتقال شركت هاي دولتي از تهران تاكنون 106 شركت به طور قطعي از تهران خارج شده و 57 شركت تا پايان مردادماه خارج خواهند شد.
لطف الله فروزنده دهكردي ديروز در جمع خبرنگاران اعلام كرد: تاكنون 106 شركت دولتي از تهران خارج شده و تا پايان مردادماه قرار است اين تعداد به 163 شركت برسد.
معاون رئيس جمهور افزود: اسامي اين شركت ها نيز در اختيار خبرنگاران قرار داده مي شود تا پيگيري كنند و اگر موردي خارج نشده بود گزارش نمايند.
فروزنده تصريح كرد: 10 موضوع تحول در نظام اداري به عنوان پاشنه آشيل يك نظام انجام شده است كه در راستاي 3 سند مهم براي تحول در كشور شامل سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري، قانون مديريت خدمات كشوري و قانون اجراي سياست هاي اصل 44 اجرا مي شود.
وي افزود: قانون مديريت خدمات كشوري حاصل 15 سال كار نظام بود كه بيش از 8 سال در دولت مطالعه و 5 سال در مجلس بررسي شد.
معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور در مورد تحقق عدالت استخدامي گفت: براساس قانون هر استخدام براساس ماده 44 قانون مديريت خدمات كشوري بايد از طريق آزمون و آگهي استخدام انجام شود و همه 40 هزار نفر كه در وزارت آموزش و پرورش استخدام مي شوند سهم هر استان مشخص شده و بايد از طريق آگهي استخدام و آزمون جذب شوند و افراد اعلام شده حداقل 60 نمره عمومي را كسب كنند و هر كس نسبت به نحوه استخدام اعتراض دارد به سايت مردم مراجعه و آن را اعلام كند.
فروزنده در مورد انتقال كارمندان و شركت ها از تهران گفت: تعداد كارمندان داوطلب تاكنون 15 هزار نفر ثبت نام كردند كه 9 هزار نفر در ستاد وزارتخانه ها و 6 هزار نفر در ساير ادارات و شهرستان هاي استان تهران ثبت نام كرده اند.
معاون توسعه منابع انساني رئيس جمهور تصريح كرد: در اين دوره از انتقال كارمندان هماهنگي انجام شده كه اولا حقوق كارمندان متقاضي انتقال اضافه مي شود ثانيا يك طبقه شغلي دريافت مي كند و ثالثا حواله دريافت مسكن مهر به او پرداخت مي شود.
وي افزود: انتقال كارمندان به شهرها باعث مي شود فرزندان آنها در شهرهاي معمولي با 70 درصد و در شهرهاي كلان با 80 درصد آخرين نمره در دانشگاهها قبول خواهند شد و تا پايان مرداد ماه پيگيري انتقال افراد ثبت نام شده انجام خواهد شد.
وي افزود: تا آخر مردادماه بايد اين 15 هزار كارمند متقاضي از تهران منتقل شوند و ليست افراد منتقل شده نيز در اختيار افراد گذاشته مي شود تا امتيازهاي دريافتي اعلام شود كه خود نوعي تبليغ خواهد بود.
معاون توسعه منابع انساني رئيس جمهور در مورد انتقال شركت ها گفت: تاكنون 106 شركت دولتي به صورت قطعي از تهران منتقل شده البته برخي از شركت هاي دولتي در قالب اصل 44 خصوصي شده اند و انتقال آن ها به تصميم گيران غيردولتي مربوط خواهد بود.
فروزنده گفت: در وزارت صنايع 54 شركت بود كه 5 شركت جنبه ملي دارد و بقيه بايد منتقل شود.
وي افزود: در وزارت دفاع از 16 شركت غير از 4 شركت مادر تخصصي بقيه شركت ها و كارخانه ها بايد منتقل شود. همچنين در وزارت نفت از 40 شركت به جزء 5 شركت بقيه از تهران منتقل خواهد شد و در وزارت نيرو از 11 شركت فقط 4 شركت باقي و 7 شركت منتقل شده است.

 



توضيح شوراي اطلاع رساني دولت درباره يك خبر

در پي چاپ خبر «براي نخستين بار رياست جمهوري تسهيلات بانكي را تضمين مي كند.» در صفحه 4 روزنامه كيهان مورخ 28/4/89 به نقل از خبرگزاري مهر جوابيه زير از سوي دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت ارسال شد.
«پيرو درج مطلبي تحت عنوان «براي نخستين بار؛ رياست جمهوري تسهيلات بانكي را تضمين مي كند»، به اطلاع مي رساند تيتر انتخابي كه ابتدا از سوي خبرگزاري مهر منتشر شد و دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت نيز به سرعت به آن پاسخ داد، داراي 2 اشكال اساسي است و آن اين كه اولاً براساس متن مصوبه، معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري موظف به تضمين تسهيلات پرداختي توسط سيستم بانكي كشور به دستگاههاي اجرايي شده است نه «رياست جمهوري».
ثانياً همانطور كه در جوابيه به خبرگزاري مهر نيز تأكيد شده است موضوع تضمين تسهيلات بانكي موضوع تازه اي نيست كه عبارت «براي نخستين بار» درباره آن بكار رود بلكه اين تصميم دولت رويه اي است كه همه ساله و طبق قوانين موجود اجرا شده است و متأسفانه عدم آگاهي و اشراف كامل از قوانين موجود از سوي همكاران خبري خبرگزاري مهر (كه منبع اصلي انتشار اين خبر بوده اند) موجب بروز چنين اشتباهي شده است.»
كيهان: اگرچه خبر درج شده در روزنامه كيهان به نقل از خبرگزاري مهر عنوان شده كه اين خبرگزاري نيز متن مصوبه را با توضيحات مربوطه روي سايت خود قرار داده است، اما به نظر مي رسد همكاران دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت نيز به اين نكته اذعان داشته باشند كه معاونت هاي محترم رياست جمهوري جدا از بدنه دولت نيستند.

 



وزارت نيرو: ادعاي آلودگي آب تهران بي اساس است

نيترات آب تهران موضوع سنواتي است و موضوع جديدي به تازگي اتفاق نيفتاده است.
مجيد نامجو وزير نيرو در حاشيه دومين نمايشگاه بين المللي نوآوري در توليد، ذخيره سازي، بهينه سازي و صرفه جويي انرژي در جمع خبرنگاران، در خصوص اظهارنظر وزير بهداشت مبني بر نيترات موجود در آب تهران همچنين گفت: وزارت نيرو بارها و بارها در زمينه وجود نيترات در آب تهران اظهارنظر كرده اما آنچه اتفاق مي افتد در اثر آلودگي كلانشهر تهران است كه ممكن است منابع آبي را آلوده كند.
وزير نيرو تصريح كرد: 30 درصد از منابع آبي مورد نياز در كلانشهر تهران از منابع آب زيرزميني تامين مي شود و اگر مشخصات آب سالم را داشته باشد در مخازن تزريق خواهد شد.
نامجو ادامه داد: اگر نيترات آب چاهي بالاتر از استانداردها باشد آن چاه از مدار خارج مي شود يا آب آن با آب چاه ديگري كه سالم است تركيب شده تا در نهايت معيارهاي آب شرب آشاميدني در محدوده مجاز قرار گيرد.
ادعاي آلودگي
بي اساس است
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران نيز ضمن تكذيب هرگونه آلودگي آب تهران، اخبار مربوط به آلودگي آن و ميزان بالاي نيترات موجود در آب برخي مناطق تهران را بي اساس خواند.
محمد پرورش گفت: در شهر تهران هر ثانيه 37 متر مكعب آب توليد مي شود كه از اين ميزان 25 متر مكعب از طريق آبهاي سطحي تامين مي شود كه از كيفيت و استاندارد بالايي برخوردار است.
وي ادامه داد: باقيمانده اين ميزان آب، يعني 12 متر مكعب از طريق چاههاي اطراف تهران تامين مي شود كه به هيچ عنوان اين آب به صورت مستقيم در اختيار مشتركان قرار نمي گيرد، بلكه در مخازن اين شركت با آب هاي سطحي مخلوط مي شود و پس از انجام اختلاط به دست مصرف كننده مي رسد.
پرورش در تكميل سخنانش با بيان اينكه تنها چهار متر مكعب از آب شرب تهران از طريق چاه هاي مناطق جنوبي اين شهر تامين مي شود، افزود: بسياري از چاه هاي تامين كننده آب تهران در مناطق بالادست قرار دارند كه عمدتا مشكلي به لحاظ ميزان نيترات ندارند، به علاوه درصد بالايي از چاه هاي آب تهران صرفا در فصل تابستان كه ميزان مصرف آب به اوج مي رسد، مورد بهره برداري قرار مي گيرند و در فصل هاي ديگر از آنها استفاده نمي شود.
نصب 200 هزار آب سردكن
مخترع و توليدكننده آبسردكن نسل جديد (آني) گفت: نصب 200 هزار دستگاه آبسردكن نسل جديد در كشور معادل يك نيروگاه 2000 مگاواتي براي دولت صرفه جويي برق در پي خواهد داشت.
ميرحميد محمدگاهي در نمايشگاه نوآوري در توليد، ذخيره سازي و صرفه جويي انرژي گفت: نسل جديد آبسردكن هايي كه براي اولين بار در دنيا توسط يك شركت ايراني توليد شده است قادر خواهد بود تا در طول شبانه روز مقداري از برق مصرفي را در خود ذخيره كند.
وي ادامه داد: اين آبسردكن بر مبناي پيك سايي طراحي شده، نيازي به مصرف 24 ساعته برق ندارد و مي تواند در طول شبانه روز آن هم در غير ساعت پيك مصرفي برق و حتي در ساعاتي كه مصرف انرژي تا حد قابل توجهي كاهش پيدا مي كند برق را دريافت و انرژي برودتي را به صورت يخ ذخيره كند.
محمد گاهي با بيان اين كه در حال حاضر 2 هزار دستگاه آبسردكن نسل جديد (آبسردكن آني) در ادارات دولتي نصب شده است، افزود: هم اكنون روزانه 20 دستگاه آبسردكن آني توليد مي شود كه مي توان آن را به 150 تا 200 دستگاه افزايش داد.
وي به يكي ديگر از مزيت هاي اين آبسردكن ها اشاره كرد و گفت: با اختراع اين فناوري براي توليد آب خنك ديگر نياز به مخزن نگهداري آب نيست بلكه اين دستگاه مستقيم به شبكه آب شهري وصل شده و از هرگونه آلودگي احتمالي آب جلوگيري مي كند.
محمد گاهي افزود: اگر مساعدت هاي مالي به اين اختراع شود، مي توان با قاطعيت گفت كه اگر 200 هزار دستگاه از اين آبسردكن ها نصب شود دولت معادل ساخت يك نيروگاه 2000 مگاواتي صرفه جويي مالي كرده است.

 



جديدترين نظرسنجي ها نشان مي دهد نااميدي 80 درصد آلماني ها از وضع اقتصادي

بر اساس نتايج نظرسنجي ها 80 درصد آلماني ها از وضع اقتصادي كشورشان نااميد هستند
به گزارش خبرگزاري ها، بررسي هاي موسسه «آلنز باخ» نشان مي دهد، 80 درصد آلماني ها با اين موضوع مخالفند كه افزايش صادرات كشورشان به بهبود اوضاع اقتصادي آلمان كمك مي كند و آن را در مسير رشد قرار مي دهد.
خانم رناته گوچر، مدير اين موسسه گفت: بيش از 38 درصد سوال شوندگان گفته اند، پيش بيني مي كنند در 6 ماه آينده، اقتصاد آلمان رو به تنزل خواهد رفت.
گوچر افزود: بيش از 42 درصد بقيه نيز مي گويند، اوضاع اقتصادي آلمان در اين مدت به همين شيوه باقي خواهد ماند.
مدير موسسه «آلنز باخ» همچنين تصريح كرد: از ماه مه تاكنون نظرات مردم بدتر و بدتر شده است، به طوري كه مردم به بهبود اوضاع اقتصادي آلمان ديگر اميدي ندارند. زيرا تشديد سريع بحران اقتصادي، ركود و بحران پولي در اتحاديه اروپا، اعتماد مردم را به شدت كاهش داده است.
رناته گوچر افزود: اين وضع نگران كننده از سال 2003 تاكنون بي سابقه است.
وي تصريح كرد: همچنين در سال 2009 كه اقتصاد آلمان به شدت دچار مشكل بود، بيش از 55 درصد از مردم اين كشور احساس مي كردند، وضع اقتصادي آلمان نگران كننده است.
گفتني است بحران مالي كل كشورهاي اتحاديه اروپا را به ورطه ركود اقتصادي شديدي كشانده است. اتحاديه اروپا وارد بدترين دوران اقتصادي خود پس از جنگ جهاني دوم شده است. كارشناسان اقتصادي پيش بيني مي كنند، رشد اقتصادي آلمان-بزرگ ترين اقتصاد اتحاديه اروپا- در امسال 5/5 درصد كاهش پيدا خواهد كرد.
كسري بودجه آلمان به عنوان نخستين اقتصاد اتحاديه اروپا اكنون به 1/3 درصد توليد ناخالص داخلي (GDP) اين كشور رسيده است. كارشناسان پيش بيني مي كنند اين ميزان در پايان سال 2010 به 5 درصد برسد.
يك بانك در آلمان تمام تحريم ها عليه ايران را
به بازي گرفت
وال استريت ژورنال به نقل از منابع آگاه غربي اعلام كرد يك بانك كوچك در آلمان به ايران در دور زدن تحريم ها كمك كرده و در زمينه مبادله يك ميليارد دلار كالا توسط شركت هاي ايراني نقش داشته است.
روزنامه وال استريت ژورنال اعلام كرد دولت ايران از يك بانك كوچك در آلمان براي دور زدن تحريم ها و انجام معاملات توسط نهادهايي كه مورد تحريم قرار گرفته اند استفاده كرده است.براساس اين گزارش بانك مذكور كه منابع آگاه غربي نام آن را «بانك تجارت اروپايي- ايراني» بيان كرده اند، در زمينه انجام بيش از يك ميليارد دلار معامله توسط شركت هاي ايراني از جمله شركت هايي كه تحت تحريم هاي آمريكا، سازمان ملل و اروپا قرار دارند نقش داشته است.
بانك تجارت اروپايي- ايراني در سال 1971 توسط گروهي از بازرگانان ايراني در هامبورگ تأسيس شده است و تحت نظارت ناظران بانكي آلمان فعاليت مي كند. وزارت دارايي آمريكا اين بانك را در فهرست سياه خود قرار داده است اما فعاليت هاي اين بانك براساس قوانين بين المللي و اروپايي منعي ندارد.
گفتني است در حالي كه آمريكا تلاش هاي بسياري را براي محدود كردن مبادلات تجاري ايران و اروپا به بهانه فعاليت هاي هسته اي اين كشور انجام داده است، براساس گزارش هاي يورواستات مبادلات ايران و آلمان در چهار ماه نخست سال جاري ميلادي با افزايش 20 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.برخي كارشناسان سياست تحريم آمريكا عليه ايران را شكست خورده مي دانند و معتقدند اگر چه مؤسسات و شركت هاي بزرگ كه روابط نزديكي با اقتصاد آمريكا دارند ممكن است از سياست تحريم اين كشور عليه ايران پيروي كنند اما مأسسات و شركت هاي كوچك كه ارتباط كمتري با اين كشور دارند زمينه مساعدتري براي توسعه مبادلات خود با ايران خواهند يافت.

 



تجهيز مخازن سوخت و جايگاه هاي بنزين به ماده ضدحريق

محققان ايراني موفق شدند با استفاده از ماده اي جديد علاوه بر كاهش 60 درصدي تبخير بنزين، راه حل مناسبي را براي جلوگيري از انفجار مخازن سوخت در هنگام سوانح ارائه كنند.
مخترع ماده ضد حريق با بيان اينكه باك خودروهاي توليدي ايران خودرو و سايپا به ماده ضد حريق مجهز مي شوند، گفت: استفاده از اين مواد، علاوه بر كاهش تلاطم سوخت و جلوگيري از تبخير و انفجار گاز، صرفه جويي اقتصادي نيز به همراه دارد.
مهدي ترقي جاه، قيمت تجهيز هر باك خودرو به مواد ضد حريق را كمتر از 100 هزار تومان عنوان كرد و گفت: اين رقم در صورت تقاضاي انبوه قابل كاهش است.
وي با بيان اينكه تجهيز باك خودرو و مخازن سوخت به ماده ضد حريق اكسس، يك بار براي هميشه از انفجار جلوگيري مي كند، تصريح كرد: در حال حاضر روزانه 70 ميليون ليتر بنزين در كشور مصرف مي شود كه به ازاي هر 10 هزار ليتر بنزين، 45 ليتر بنزين تبخير مي شود.
ترقي جاه ادامه داد: استفاده از ماده ضد حريق، تبخير سوخت را كاهش مي دهد و در نتيجه صرفه جويي اقتصادي را براي كشور به همراه خواهد داشت. وي با اشاره به صادرات ماده ضد حريق اكسس توليد ايران به كشورهاي سنگال، عراق، تركيه و كويت، اظهار داشت: تجهيز تمام مخازن ثابت و سيار كشور به اين ماده در سازمان بحران كشور مطرح شده و علاوه بر اين، تجهيز مخازن خودروهاي ايران خودرو و سايپا و همچنين وزارت دفاع نيز در دستور كار قرار دارد.
وي خواستار تجهيز جايگاه هاي سوخت سراسر كشور به ماده ضد حريق شد و گفت: سرمايه گذاري انجام شده براي اين كار در مدت كمتر از 3 سال از محل جلوگيري از تبخير سوخت بازگردانده خواهد شد.
ترقي جاه با بيان اينكه ماده ضد حريق حداكثر 5/1 درصد حجم باك خودرو را اشغال مي كند، اظهار داشت: از اين ماده مي توان در جايگاه هاي عرضه سوخت ثابت و سيار، حمل و نقل جاده اي، ريلي، هوايي، دريايي، صنايع خودروسازي، صنايع رنگ سازي، پتروشيمي و شيميايي استفاده كرد.
وي تصريح كرد: استفاده از اين ماده مانع انفجارهاي بزرگ در اثر حوادث مي شود و آسيب ايجاد شده را كاهش مي دهد. به گفته وي، توليد ماده ضد حريق داخلي براي اولين بار توسط شركت كنترل انفجار سوخت و تحت استانداردهاي آمريكايي و اروپايي در خاورميانه صورت مي گيرد.
ترقي جاه تصريح كرد: توليد ماده ضد حريق با مشاركت شركت اكسس اتريش صورت مي گيرد و در توليد آن آلياژ خاصي از آلومينيوم استفاده شده است. وي با اشاره به برنامه ريزي انجام شده براي توليد 2 هزار تن ماده ضد حريق و صادرات 800 تني اين محصول طي سال جاري، گفت: امكان افزايش اين توليد تا 6 هزار تن وجود دارد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14