(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 30  تير 1389- شماره 19661

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ديدارهاي لاريجاني در ژنو
سازمان انرژي اتمي موظف به توليد سوخت 20 درصد شد
جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش: زيردريايي هاي جديد قابليت تبديل به سيستم هاي آفندي را دارد
ظهور جاهليّت در اثر عدم شناخت امام زمان(عج)
رئيس قوه قضائيه: تحميل حقوق بشر غربي و جهان شمول پنداشتن آن، پذيرفتني نيست
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: سينماي غرب براي تخريب چهره مهدي موعود تلاش مي كند
رئيس سازمان صنايع هوايي نيروهاي مسلح:
مدل جديد هواپيماي ايران 140اواخر پاييز به ناوگان هوايي وارد مي شود
عضو هيات رئيسه مجلس: جريان فتنه راه تعقيب خواسته هاي نامشروع خود را اختلاف قوا مي داند
انتقال گروهك منافقين به كوه هاي مرزي ايران



ديدارهاي لاريجاني در ژنو

رئيس مجلس شوراي اسلامي در حاشيه دومين روز از كنفرانس جهاني روساي مجالس عضو اتحاديه بين المجالس با برخي همتايان خود پيرامون موضوعات منطقه و بين المللي بحث و تبادل نظر كرد.
به گزارش ايسنا، علي لاريجاني در ديدار با «پت سان بنيكر» رئيس مجلس يونان با تاكيد بر اين كه ايران همواره مخالف گسترش و دستيابي سلاح هاي هسته اي بوده است، گفت: قدرت هاي دنيا در حالي كه خود به دنبال گسترش و مدرن كردن سلاح هاي هسته اي در كشورهايشان هستند، تنها به بيان شعارهاي دروغين در رابطه با مبارزه با سلاح هاي هسته اي مي پردازند.
رئيس مجلس يونان نيز در اين ديدار روابط دو كشور ايران و يونان را خوب ارزيابي و اظهار كرد: تمدن ايران و يونان از هزاران سال پيش با هم مرتبط بوده است و اين روابط همواره بر پايه چنين تمدن مشتركي بوده است.
علي لاريجاني در ديدار «سايولي نيني استو» رئيس مجلس فنلاند ضمن انتقاد از رفتار شوراي امنيت در مورد پرونده هسته اي ايران، تصريح كرد: اقدام شوراي امنيت در قبال ايران غيرحقوقي و غيرعادلانه است، چون خواست مردم ايران بر حق است و ما صرفا به دنبال انرژي صلح آميز هسته اي هستيم.
«اندرنكنتو» رئيس مجلس بلاروس نيز در ديدار ديگري با لاريجاني اظهار داشت: ما و ايران در خيلي از زمينه ها روابط خوبي با هم داريم اما بايد تلاش كنيم كميت را به كيفيت تبديل كنيم.
لاريجاني در ادامه حضور در ژنو با «عبدالقادر بن صالح» رئيس مجلس سناي الجزاير نيز ديدار و گفت وگو كرد.
وي در پاسخ به درخواست رئيس مجلس سناي الجزاير در مورد وضعيت پرونده هسته اي ايران و مذاكرات انجام شده با گروه 1+5 و نتايج آن، به ارايه توضيحاتي در مورد وضعيت پرونده هسته اي ايران و موضوع تبادل سوخت پرداخت و گفت: دولت آمريكا به برزيل و تركيه تضميني داده بود كه علي رغم اين تضمين آمريكايي ها با عهدشكني به تعهدات خود عمل نكردند. اين در حالي است كه پيگيري ايران صرفا براي دستيابي به انرژي صلح آميز هسته اي است.
هم چنين رئيس مجلس سناي الجزاير در اين ديدار روابط پارلماني بين اين دو كشور را بسيار خوب ارزيابي و اظهار كرد: روابط ايران و الجزاير در همه زمينه ها در حال پيشرفت است، به گونه اي كه در حال حاضر وضعيت بسيار خوبي بر روابط اين دو كشور حاكم مي باشد.
در همين رابطه، رئيس مجلس شوراي اسلامي و محمود الابرش رئيس مجلس سوريه در ديداري دو جانبه در حاشيه سومين كنفرانس جهاني روساي مجالس عضو اتحاديه بين المجالس، بر ضرورت تشكيل صندوقي توسط پارلمان هاي جهان اسلام براي كمك به مردم غزه تاكيد كردند.

 



با تصويب مجلس
سازمان انرژي اتمي موظف به توليد سوخت 20 درصد شد

طبق مصوبه مجلس شوراي اسلامي، سازمان انرژي اتمي موظف به توليد و تأمين سوخت با غناي 20 درصد براي راكتورهاي تحقيقاتي و آموزشي كشور شد.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان در جلسه علني ديروز خانه ملت، رسيدگي به طرح صيانت از دستاوردهاي صلح آميز هسته اي ادامه يافت و مواد باقي مانده اين طرح به تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي رسيد.
براساس ماده 3 مصوبه فوق سازمان انرژي اتمي موظف است جهت تأمين نيازهاي سوخت راكتورهاي تحقيقاتي، آموزشي كشور براي مصارف پزشكي، صنعتي و كشاورزي، توليد و تأمين سوخت با غناي بيست درصد (20 درصد) را تمهيد نمايد.
طبق ماده 4 اين مصوبه دولت مكلف است صرفاً در چهارچوب «توافقنامه پادمان» معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي با آژانس بين المللي انرژي اتمي همكاري نمايد و اجابت درخواستهاي فراتر از «توافقنامه پادمان» توسط دولت ممنوع است.
همچنين دولت موظف است نسبت به كشورهايي كه به بازرسي هواپيماها و كشتي هاي ايراني يا محموله هاي باري كشور مبادرت مي ورزند و يا از تحويل سوخت به هواپيماهاي ايراني خودداري مي كنند مقابله به مثل نمايد.
خاطرنشان مي شود كشورهاي غربي خرداد ماه گذشته با تصويب قطعنامه ضد ايراني 1929 در شوراي امنيت اقدامات زورمدارانه اي را براي فشار به جمهوري اسلامي ايران جهت كنارگذاشتن حقوق مسلم هسته اي خود طراحي كردند اما يكپارچگي ملت ايران و تصميمات اخير نمايندگان ملت در جهت صيانت از دستاوردهاي هسته اي اين توطئه ها را ناكام گذاشته است.
تصويب يك فوريت لايحه مبارزه با تأمين مالي تروريسم
در ادامه نشست ديروز مجلس، نمايندگان مردم يك فوريت لايحه مبارزه با تامين مالي تروريسم را به تصويب رساندند.
فوريت اين لايحه در شرايطي در خانه ملت مطرح شد كه چند روز پيش حادثه تروريستي زاهدان كه با حمايت مستقيم مالي و آموزشي آمريكا انجام شد مردم ايران را داغدار كرد و دهها نفر را در عزاي عزيزشان به سوگ نشاند.
در مقدمه لايحه مذكور نيز آمده است: جمهوري اسلامي ايران از بدو پيروزي انقلاب اسلامي همواره آماج حملات تروريستي گروه ها و سازمان هاي ضد انقلاب و تروريستي قرار داشته و خود از بزرگترين قربانيان اين پديده شوم محسوب مي شود. همچنين جمهوري اسلامي ايران با الهام از تعاليم عالي اسلامي و فرهنگ اصيل مدارا محور ايراني ضمن محكوميت قاطع تروريسم در تمامي اشكال و مظاهر آن حداكثر تلاش خود را براي مقابله با آن مبذول نموده است و در اين راستا مقابله با تروريسم را مستلزم قطع منابع اقتصادي گروه ها و سازمان هاي تروريسم مي داند كه تأثير قاطعي در خشكاندن ريشه هاي تروريسم خواهد داشت و از آنجايي كه لازمه آن تقويت تدابير تقنيني و اجرايي در جهت مبارزه با اشكال مختلف تأمين مالي تروريسم است، اين لايحه براي طي مراحل قانوني تقديم مي شود.
در صورت تصويب نهايي اين لايحه 17 ماده اي كه به امضاي وزراي دادگستري و اقتصادي و همچنين رئيس جمهور رسيده است، ارتكاب يا تهديد به ارتكاب جرايم و اقدامات خشونت آميز از طريق به وحشت افكندن مردم جهت تأثيرگذاري بر خط مشي، تصميمات و اقدامات دولت جمهوري اسلامي ايران، ساير كشورها و سازمان هاي بين المللي كه در خاك ايران نمايندگي دارند و ارتكاب اعمال مجرمانه از قبيل قتل، تهديد به قتل، سوء قصد يا اقدام خشونت آميز منجر به قتل يا آسيب جسماني شديد عليه افراد نظامي، ربودن يا توقيف غيرقانوني و گروگانگيري و هرگونه اقدام خشونت آميز آگاهانه عليه افرادي كه قانوناً داراي مصونيت بين المللي هستند به نحوي كه جان يا آزادي اين افراد را به مخاطره انداخته و يا داراي چنين شرايطي باشد و خرابكاري در اموال و تاسيسات عمومي دولتي و غيردولتي كه منجر به تخريب و خسارت شديد يا اخلال در كاركرد مؤثر و عادي گردد و ايراد خسارت شديد به محيط زيست از قبيل مسموم كردن آب ها و آتش زدن جنگل ها، مشمول مجازات خواهد بود و در غير اين صورت به تناسب شدت عمل به 2 تا 10 سال حبس و جزاي نقدي معادل 2 تا 10 برابر منابع مالي تامين شده محكوم خواهد شد.
براساس ماده ديگر اين طرح و در صورت تصويب نهايي آن معاونت در ارتكاب جرم موضوع ماده يك و هرگونه سازماندهي و يا هدايت ديگران براي ارتكاب اين جرم و كمك عامدانه به گروه هايي كه داراي قصد مشترك در ارتكاب اين جرم مي باشند، مستوجب مجازات حبس از 6 ماه تا 2 سال خواهد بود.
گزارش كميسيون اصل 90 درباره مدارس غيرانتفاعي
گزارش كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي درباره اثربخشي اقدامات دستگاه هاي نظارتي اين كميسيون و ديوان محاسبات در جريان اصلاح واگذاري زمين و ساير تسهيلات به موسسان مدارس غيرانتفاعي در صحن علني خانه ملت قرائت شد.
در مقدمه اين گزارش آمده است: ديوان محاسبات كشور در ابتداي سال 86 گزارشي را در مورد واگذاري زمين و ساير تسهيلات به مؤسسان مدارس غيرانتفاعي به اين كميسيون تقديم داشته است كه در گزارش ارائه شده از سوي ديوان محاسبات به كميسيون اصل 90 آمده است: «سازمان آموزش و پرورش استان ها موظف بود در راستاي قانون تاسيس مدارس غيرانتفاعي مصوب 1367و آئين نامه واگذاري زمين به مؤسسان مدارس غيرانتفاعي مصوب1370و دستورالعمل هاي مربوطه و بند «ب» ماده 141قانون برنامه سوم توسعه به قيمت منطقه اي و در سنوات اخير در اجراي ماده 100قانون «تنظيم بخشي از مقررات مالي» به قيمت كارشناسي نسبت به واگذاري زمين اقدام نمايند.
همچنين سازمان هاي مذكور حسب ضوابط قانوني و دستورالعمل موجود و مستند به مواد 15 و 18قانون تأسيس مدارس غيرانتفاعي و ماده 4 آئين نامه واگذاري زمين بايد بر عملكرد مدارس غيرانتفاعي (از جمله چگونگي احداث مدارس در زمين هاي واگذار شده در مدت زمان مقرر و اعطاي تسهيلات) اعمال نظارت مي كردند و مستند به ماده 4 آئين نامه واگذاري زمين و مصوبه شماره 262 مورخ 9 ارديبهشت 77 شوراي نظارت مركزي در صورت عدم انجام تعهدات توسط مؤسس ظرف مدت دو سال بايد نسبت به اعمال اقدامات قانوني در خصوص فسخ قرارداد اقدام مي نمودند.
سازمان مسكن و شهرسازي نيز بنا بر وظايف و تكاليف قانوني، واگذاري زمين و انجام تعهدات موضوع قراردادهاي منعقده را بر عهده داشته است.
با توجه به گزارش هاي ديوان محاسبات استان ها و همچنين بررسي و تدقيق در جدول عملكرد، حاكي از عدم نظارت كافي و اعمال اقدام قانون سازمان هاي ياد شده در راستاي كنترل هاي لازم، اخطار، فسخ قرارداد و... بوده و مؤسسان به تعهدات خود عمل نكرده اند و در اين زمينه نقش نظارتي آموزش و پرورش در تحقق اهداف مدارس غيرانتفاعي مشهود بوده و اقدامات موثر قانوني در خصوص تخلفات مؤسسان و اعلام به مراجع ذي صلاح صورت نگرفته است.
در برخي از استان ها نيز مكانيزم واگذاري برخلاف ماده 1 آيين نامه واگذاري زمين و با مراجعه مستقيم شخص به سازمان زمين شهري صورت گرفته است.
در ادامه گزارش كميسيون اصل 90 آمده است: كميسيون با تهيه خلاصه اي از گزارش مذكور به عنوان رياست محترم كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس اعلام كرد كه با توجه به زحمات ديوان محاسبات كشور در لايحه اصلاحيه قانون مربوطه مطروحه در اين كميسيون، توجه كافي معمول و نسبت به تذكر لازم به مسئولان وزارت آموزش و پرورش در اصلاح روش ها و رفع نواقص و حفظ حقوق بيت المال اهتمام ورزد. رونوشت مكاتبه مذكور براي وزارتخانه هاي آموزش و پرورش و مسكن و شهرسازي ارسال و خواسته شده نسبت به رفع معايب اقدام كنند. رئيس كميسيون آموزش در بازگشت به نامه كميسيون اعلام داشته گزارش ارسالي در بررسي لايحه اصلاح قانون تأسيس مدارس مورد استفاده قرار گرفته و نسخه اي از آن نيز جهت اظهار نظر به وزارت آموزش و پرورش ارسال شده است.
پيگيري هاي انجام شده از وزارتخانه هاي آموزش و پرورش و مسكن ادامه يافته كه منجر به وصول گزارش وزارتخانه هاي مذكور در خصوص عملكرد واگذاري زمين در تعدادي از استان ها شد كه در همين رابطه مجدداً از ديوان محاسبات كشور خواسته شده كه گزارش تكميلي و نتايج حاصله از اقدامات خود را به كميسيون اصل 90 اعلام كنند.
ديوان محاسبات كشور در بررسي هاي مجدد خود كه گزارش آن را در سال 1388 و 1389براي كميسيون ارسال داشته، اعلام نموده نتيجه پيگيري ها و اقدامات ديوان به 4 بخش تقسيم شده است.
طبق اعلام ديوان محاسبات به علت قرار گرفتن اراضي تعدادي از اشخاص حقيقي و حقوقي در فضاي سبز (خدمات شهري) اقدامات بعدي در خصوص دريافت زمين، معوض و چگونگي انجام تعهدات از طريق شهرداري هاي منطقه ذيربط در دست پيگيري است.
طبق اعلام ديوان محاسبات به علت تغيير كاربري تعدادي از مدارس پس از ساخت و ساز از سوي بهره برداران، موافقت اصولي تعدادي از موسسان لغو، تعدادي نيز توسط وزارت مسكن و شهرسازي از انتقال سند مالكيت به آنان خودداري شده و تعدادي نيز از طريق مراجع قضايي جهت اقدام قانوني در دست پيگيري است.
همچنين براساس بخش ديگري از نتايج حاصله از پيگيري هاي ديوان محاسبات نسبت به اراضي كه بدون ساخت و ساز رها شده، توسط سازمان مسكن برخي استان ها، فسخ قرارداد شده است و اعاده اراضي به بيت المال از طريق مراجع قضايي صورت گرفته است.
طبق اين گزارش تخلف مسئولين جهت تغيير كاربري 27 مورد از مدارس غيرانتفاعي به دادسراي ديوان محاسبات گزارش شده است.

 



جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش: زيردريايي هاي جديد قابليت تبديل به سيستم هاي آفندي را دارد

جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش تاكيد كرد كه زيردريايي هاي جديد در صورت لزوم مي توانند به سيستم هاي آفندي تبديل شوند
امير دريادار غلامرضا خادم بي غم در گفت وگو با ايسنا خاطرنشان كرد: سري جديد زيردريايي هاي كلاس غدير كه قرار است در مرداد ماه از سوي وزارت دفاع به نيروي دريايي ارتش تحويل داده شود، به روز شده و ايرادات احتمالي توليدات قبلي آن برطرف شده است.
وي همچنين اظهار كرد: بسته به اين كه چند فروند از اين زيردريايي ها آماده تحويل شود، ممكن است تعداد زيردريايي هاي الحاقي به دو يا سه فروند نيز افزايش يابد كه در نيمه اول مرداد ماه به منطقه يكم دريايي ارتش در بندرعباس تحويل داده خواهد شد.
وي با اشاره به قابليت هاي اين زيردريايي ها نيز، گفت: اين زيردريايي ها با توجه به دكترين دفاعي كشور ما و نيز شناخت منطقه و نوع تهديدات طراحي شده است به گونه اي كه در مناطق مورد نظر، مي تواند به راحتي و با سرعت وارد عمل شود و ماموريت خود را انجام دهد.
جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش افزود: سلاح هاي نصب شده بر روي اين زيردريايي ها متناسب با ماموريت آن ها در منطقه است و به صورت خاص براي سيستم دفاعي مورد نظر ما ساخته شده است. البته در صورت لزوم مي تواند همراه با تجهيزات ديگر، به سيستم هاي آفندي تبديل شود. اژدرهاي به كار رفته در سري جديد زيردريايي هاي كلاس غدير نيز از نوع همان اژدرهايي است كه در سري هاي قبلي استفاده شده است.

 



ظهور جاهليّت در اثر عدم شناخت امام زمان(عج)

حيات بشر به رهبري راستين معصومين وابسته است. اگر كسي امام معصوم خود را نشناسد؛ حيات او حيات جاهلي است، نه حيات اسلام و عقل: من مات و لم يعر ف ا مام زمان ه مات م يتهً جاه ليّهً (1). اين حديث به تعبيرات گوناگون در جوامع فريقين آمده است. گاهي سخن از نفي حقيقت است، گاهي سخن از نفي كمال. شواهد داخل و خارج بايد بين اين دو بخش فرق بگذارد. گاهي مي گويند: لا صلاه لا ب طهور(2)، لا صلاه لا ب فات حه الك تاب (3)؛ كه در اينگونه از موارد نماز بدون طهارت يا بدون فاتحه الكتاب، نمازي است باطل. گاهي مي فرمايند: لا صلاه ل جار المسج د لا ب المسج د(4)، كه اين نفي كمال است.
در مسأله مرگ جاهلي هم به شرح ايضاً؛ نصوص دو بخش است. گاهي مي گويند: من مات ب لا وصيّ ه مات م يتهً جاه ليّ ه(5)؛ اگر كسي د يني در عهده ندارد و همه حقوق واجب و الهي و خلقي را اداء كرده است؛ وصيّت براي چنين شخصي مستحب است و نه واجب. اگر بدون وصيت مرد، مرگ او فاقد كمال است؛ گويا مرگ جاهلي است. ولي يك وقت سخن از نفي حقيقت است؛ مثل كسي كه امامش را نشناسد و بميرد: من مات و لم يعر ف ا مام زمان ه مات م يتهً جاه ليّهً و چون مرگ،عصاره حيات است؛ اگر مرگ، مرگ جاهلي بود؛ نشانه آن است كه عاش ع يشهً جاه ليّه. زندگي مردم اگر با معرفت امام زمان شان آغشته نباشد، زندگي جاهلي است. براي شناخت امام عصر، تبيين خطوط كلّي امامت لازم است كه اصلاً امامت چيست و امام چه مي كند؛ بعد بر شخص ذخيره عالم تطبيق خواهد شد. امام را غير امام كسي نمي تواند معرفي كند.
وجود مبارك علي بن أبيطالب كه اوّلين امام است،بحث مبسوطي درباره امامت دارد كه مقداري از آن سخنان بلند حضرت در خطبه ها و كلمات قصار علوي در نهج آمده است. به كميل فرمود: بدان هرگز زمين بدون امام و حجت نيست: اللّهمّ بلي لا تخلو الأرض از يك امامي كه قيام به حق كند؛ يا ظاهر مشهور است، يا خائف مستور و هرگز زمين بدون امام نخواهد بود ! ل ئلّا تبطل حجج الله و بيّ ناته(6)؛ اين لسان ضرورت امام، لسان ضرورت پيغمبر است. دين در عين حال كه به عقل، خيلي بها مي دهد، امّا مي گويد عقل كافي نيست، گرچه لازم است. در بسياري از موارد قرآن كريم و نصوص، مي گويند: ما انبياء را فرستاديم تا بشر در روز قيامت احتجاج نكند و اگر عقل و علم بشري براي رهنمود قوافل انساني كافي مي بود، حجت خدا تمام بود !
اقامه برهان حكيمانه قرآن كريم بر ضرورت « وحي » و « نبوّت عامّه »
قران كريم در پايان سوره مباركه نساء، راز نبوّت عامّه را چنين ترسيم مي كند؛ اين دليل ضرورت اصل نبوّت است كه به نبوّت عامّه بر مي گردد: رسلاً مبشّ رين و منذ رين كه با اينها كتاب فرستادند، ل ئلّا يكون ل لنّاس علي الله حجّأ بعد الرّسل(7). از اين كريمه بر مي آيد كه قبل از رسل، مردم بر خدا حجت داشتند. ولي با آمدن انبياء، حجت خدا تمام مي شود. معلوم مي شود مردم با داشتن عقل و خرد و هوش و علم، گوشه اي از حجج الهي را دارند،اما حجت خدا به نصاب نرسيده است. بسياري از مسائل است كه عقل مي فهمد كه نمي فهمد ! و مهم ترين بحث را حكماء به عهده گرفته اند، بعد متكلّمين.
يعني پرچمدار اقامه برهان بر ضرورت وحي و نبوّت و رسالت، « حكمت » بود. از دير زمان اينها گفتند: ما مي فهميم كه نمي فهميم ! و ذرّه اي احتمال اشتباه در اين فهم نمي دهيم. مي فهميم كه محتاجيم، مي فهميم كه آينده اي هست، انسان با مرگ از بين نمي رود؛ امّا آنجا چه خبر است، نمي دانيم؛ بايد چه بكنيم كه آنجا به مقصد برسيم، نمي دانيم؛ بايد چه بكنيم كه در بين راه نمانيم، نمي دانيم ! پرچمدار اين سلسله از براهين، حكماء بودند، بعد به دنبالش متكلّمين راه افتادند. البتّه همه اينها شاگردان قرآن و عترتند؛ هر چه دارند، همه از دولت قرآن و عترت است.
حجيّت » وحي » و » امامان معصوم (ع) » علي رغم وجود ( عقل ) و ( علم )
در بخش هاي ديگر آمده است: وقتي عدّه اي را به جهنّم مي برند، از آنها سئوال مي كنند: الم يأت كم نذير(8)، مگر پيامبر نيآمد ! نمي گويند: الم يكن لك عقل !! معلوم مي شود عقل، استدلال وعلم؛ همه اينها در عين حال كه محترم است، راهگشاي اساسي وحي است. همين بيان نوراني در سخن علي (ع) آمده است. فرمود: امام بايد باشد، ل ئلا تبطل حجج الله و بيّ ناته. آنكه مبيّن قرآن است، آنكه قرآن ممثّل است، آنكه حافظ قرآن از تحريف است، آنكه براي صيانت قرآن، بذل نفس و نفيس مي كند و آنكه سخنش در جانها نافذ است؛ امام معصوم است. حالا يا مستور، يا مشهور؛ آن اثر خاص خود را خواهد داشت.
بعد فرمود: اهل بيت عصمت و طهارت در گنبد مينا چون ستاره هاي فروزانند. مثل اهل بيت اين است كه: ذا هوي نجأ طلع نجأ آخر(9). شما در حركت زمين مي بينيد وقتي ستاره اي از چشم اهل زمين غائب شد، فوراً از كرانه شرق، ستاره ديگر طالع است. يعني در آسمان، جائي بدون ستاره نيست، در آسمان غيب و وحي و امامت جائي بدون امام نيست، تا آن خورشيد بتابد و از مغرب عالم سر برآورد و جهان را پر از عدل و داد كند، بعد از اينكه پر از ظلم و جور شده است.
سخن ديگر علي (ع) كه بيانگر سنّت و سيرت ولي عصر خصوصاً و اصل امامان اهل بيت (عليهم السّلام) عموماً است، اين است كه فرمود: وقتي آن حضرت جلوه كرد:عطف الهوي علي الهدي ذا عطفوا الهدي علي الهوي و عطف الرّأي علي القرآن ذا عطفوا القرآن علي الرّأي (10). وقتي وليّ منتظر ظهور مي كند، هواي نفس را بر قرآن عرضه مي كند و هدايت را بر هوي و هوس حاكم مي كند؛ قرآن را بر آراء شخصي حاكم مي كند، بعد از اينكه ديگران هوس را بر هدايت حاكم كرده اند و رأي شخصي را بر قرآن تحميل كرده اند.
بازگشت دنياي رميده از دست مستضعفان به آنان
در عصر ظهور ولي عصر (عج)
بعد هم فرمود:ل تعط فنّ الدّنياعلينا بعد شماس ها و الضّروس علي ولد ها، ثمّ تلا عقيب ذل ك قوله ( سبحانه و تعالي ): و نريد ان نمنّ علي الّذ ين استضع فوا ف ي الأرض و نجعلهم ائ مهً و نجعلهم الوار ثين (11). فرمود: دنيائي كه هم اكنون چموشانه از ما رميد، مهربانانه به سوي ما بر مي گردد. وعده خدا كه:و من اصدق م ن الله ق يلاً (12) اين است كه: و نريد ان نمنّ علي الّذ ين استضع فوا ف ي الأرض؛ اينها كه مستضعف في الأرضند، امّا عظيم ف ي السّماء و ف ي ملكوت السّمايند؛ دنيا به سمت اينها مي آيد، نه اينكه اينها به سمت دنيا بروند. فرمود: خدا به ما وعده داد و اين هم فعل مضارع است و دلالت بر استمرار دارد.
آنچه را كه شما درباره مريم شنيده ايد، با فعل ماضي بيان شده:نّ الله اصطفاك و طهّرك و اصطفاك علي العالمين (13)، امّا آنچه كه درباره فاطمه مي شنويد، با فعل مضارع دالّ بر استمرار تلاوت مي كنيد: نّما يريد الله ل يذه ب عنكم الرّ جس اهل الب يت و يطهّ ركم تطهيراً (14). اين حرف كه سر فصل آيه است، با آن فعل مضارع استمرار بخش، نشانه تداوم عصمت اين خاندان است. فرمود: امامت مال ماست، به سوي ما مي آيد؛ حكومت بر زمين به سوي ما مي آيد و خدا كه مورّث است، ما را وارث قرار داده است؛ اين منّت الهي است. اينها گوشه اي از سخنان علي (ع) در كتاب قيّم نهج البلاغه پيرامون امامت و امام، عموماً و ظهور ولي عصر (أرواحنا ل تراب مقدمه الفداء) خصوصا ًاست.
معيارهاي شناخت » امام » به روايت امام حسين (ع) و امام باقر (ع)
امّا وقتي از حسين بن علي (ع) سئوال مي كنند: ما امام را با چه الگو و علامتي بشناسيم، فرمود: ب معر فه الحلال و الحرام و ب حاجه النّاس ليه و عدم احت ياج ه لي احد (15). فرمود: او حلال و حرام خدا را مي داند، همگان به او محتاجند و او از همگان بي نياز؛ امام چنين كسي است. وقتي از وجود مبارك امام باقر مي پرسند كه وقتي ولي عصر ظهور كرد، چه مي كند ؟ فرمود: يهد م ما كان قبله و يستأن ف ا سلاماً جديداً (16). همه رسوبات جاهلي كهن و همه آداب باطل و سنن قبيح را در هم مي كوبد و اسلام ناب را از نو زنده مي كند. اينها عصاره اي از شناخت امامت و وظيفه اي است كه امام به عهده دارد.
بيانات آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در خطبه دوّم نماز جمعه قم ـ 13/ 1/ 1372
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) وسائل الشيعه/ 16/ 246 (2) من لا يحضره الفقيه/ 1/ 58 (3) عوالي اللآلي/ 1/ 196
(4) مستدرك الوسائل/ 3/ 356 (5) وسائل الشيعه/ 19/ 259 (6) نهج البلاغه/ حكمت 147
(7) نساء/ 165 (8) ملك/ 8 (9) نهج البلاغه/ خ 100 ـ( ف ي رسول الله و اهل بيت ه )
(10) نهج البلاغه/ خ 138 (11) نهج البلاغه/ حكمت 209 (12) نساء/ 122 (13) آل عمران/ 42
(14) احزاب/ 33 (15) بحار الأنوار/ 25/ 156 (16) بحار الأنوار/ 52/ 352 و 353
خوان حكمت در دهه مهدويت(5 تا 15 شعبان) هر روز منتشر مي شود.

 



رئيس قوه قضائيه: تحميل حقوق بشر غربي و جهان شمول پنداشتن آن، پذيرفتني نيست

رئيس قوه قضاييه با اشاره به جنايات غرب و بويژه آمريكا و نقض حقوق ابتدايي انسان از سوي آنان گفت: كساني كه تمدن و پيشرفت خود را مديون كساني هستند كه آنان را ناجوانمردانه از اقصي نقاط دنيا براي بردگي ربوده اند و امروز نيز با استفاده از فضاهاي مجازي و ماهواره به صورتي نوين و خاموش فرهنگ ها و ارزش هاي انساني را تاراج مي كنند، حق ندارند براي بشر، حقوقي را تعريف كنند كه در نهايت در جهت منافع آنان باشد.
آيت الله صادق آملي لاريجاني در جلسه اعضاي ستاد حقوق بشر گفت: 1400 سال پيش زماني كه مردم در حجاز دختران را زنده به گور مي كردند و انسان ها بر اساس رنگ پوست و نژاد آنان ارزش گذاري مي شدند، نبي مكرم اسلام(ص) حقوق واقعي بشر را ترسيم كردند و فرمودند: هيچ كدام از انسانها، سياه، سفيد، عرب و عجم هيچ كدام بر ديگري برتري ندارند و اين در حالي است كه تا قبل از دويست سال گذشته غربيها و مدعيان حقوق بشر از جمله اسپانيا، انگليس و آمريكا فوج فوج مردم مظلوم را از اقصي نقاط دنيا بويژه آفريقا ربوده و به بنگاه هاي سرمايه داري براي بردگي مي فروختند.
رئيس قوه قضاييه با انتقاد شديد از مواضع ضد بشري بعضي از كشورهاي غربي درباره تحميل يك طرفه ارزشهاي مورد نظر خود بر ديگر مردم دنيا به عنوان اصل ثابت حقوق بشر افزود: كدام عقل سليم مي پذيرد كه كشوري كه حجاب را براي زنان ممنوع مي كند، بتواند صاحب نظر در تبيين معيارهاي حقوق بشري باشد.
آملي لاريجاني اضافه كرد: امروزه، كساني خود را پرچم دار حقوق بشر مي دانند كه با تسلط بر كشورهاي مظلوم در پوشش مبارزه با تروريسم، عده اي را بي گناه نابود مي كنند. به جنايت آمريكا و ناتو در افغانستان بنگريد كه با وجود ادعاي مبارزه با مواد مخدر، بعد از اشغال اين كشور از سوي آنان، نه تنها توليد مواد مخدر چندين برابر شده است، بلكه مواد مخدر سنتي با هدايت آنان به صورت صنعتي و تركيبات شيميايي جديد توليد مي شود.
رئيس قوه قضاييه با تاكيد بر ضرورت تبيين اسلام اصيل وارزشهاي بي بدليل انساني آن گفت: قطعاً اگر اين موضوع به صورت متقن و صحيح تبيين شود و دنيا با معارف الهي اسلام ، آشنا شود، پرچمداري حقوق بشر را از مدعيان دروغين آن خواهد گرفت و خواهد پذيرفت كه هيچ مكتب و ايدئولوژي غير الهي و مبتني بر ليبراليسم نخواهد توانست سعادت واقعي را براي بشر تامين كند.
لاريجاني با رد نظر سياستمداران غربي كه مي انگارند حقوق بشر تبيين شده آنان براي همه دنياست اضافه كرد: اين ادعا خود بزرگترين ظلم به حقوق بشر است و اين يك ديكتاتوري نوين محسوب مي شود كه بايد با تمسك به مباني استدلالي و نظري صحيح، آن را به چالش كشيد.
وي با تاكيد بر ضرورت دفاع از ارزشهاي انساني و حقوق بشري اسلام گفت: اكنون فقط دفاع كافي نيست و كشورهاي اسلامي و صاحب فرهنگ و ارزشهاي والاي بشري بايد با اتخاذ سياست ايجابي مبتني بر ارزشهاي الهي با شعارهاي دروغين حقوق بشري به مقابله بپردازند و اين ممكن نيست مگر اينكه صاحب نظران از علماي ديني ، استادان و پژوهشگران با رصد كردن اعمال غير انساني غرب و مدعيان دروغين حقوق بشر، آنان را به چالش بكشند و بشر امروز را به تعليمات واقعي پيامبران الهي و اولياي دين رهنمون شوند.
رئيس قوه قضاييه با تذكر اشكالات تبيين حقوق بشر از سوي معتقدان به ليبراليزم تاكيد كرد: بايد بخشي در ستاد حقوق بشر مباحث فلسفي و نظري را دنبال كند و به صورت مستمر ضمن نقد اشكالات موجود در حقوق بشر غرب ، راه هاي صحيح را تبيين كند و به صورت مقاله و مكتوبات علمي در سطح بين المللي مطرح نمايد.
لاريجاني با قدرداني از دبير ستاد حقوق بشر براي ارائه آخرين گزارش به شوراي حقوق بشر و تصويب آن، بر حمايت قاطعانه دستگاه قضايي از اين ستاد تاكيد كرد و همكاري همه دستگاه هاي مسئول را متذكر شد و گفت: از جمله مصوبات شوراي عالي امنيت ملي تقويت همه جانبه اين ستاد در زمينه هاي مختلف است.
يادآور مي شود در ابتداي اين جلسه دكترمحمدجواد لاريجاني دبير ستاد حقوق بشر با ارائه گزارش عملكرد اين ستاد به موفقيت جمهوري اسلامي ايران در زمينه تصويب گزارش كشورمان به شوراي حقوق بشر اشاره كرد و افزود: در زمينه حقوق بشر و اثبات حقانيت ارزشهاي اسلامي و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران ضروريست سرمايه گذاري هاي مناسب صورت گيرد و اين مصوبه نشان داد كه مي توان با اتكا بر اصول درست، حقايق را تا حدي روشن كرد و از غرض ورزي بدخواهان ايران اسلامي در زمينه حقوق بشر جلوگيري كرد.

 



وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: سينماي غرب براي تخريب چهره مهدي موعود تلاش مي كند

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: برخي از سينماگران غربي براي تخريب چهره مهدي موعود(عج) اقدام به ساخت آثار سينمايي مي كنند.
به گزارش ايرنا، «سيدمحمد حسيني» در آيين افتتاح جشنواره هاي مهدوي كشور و نمايشگاه طليعه ظهور در شبستان امام خميني(ره) و حرم حضرت معصومه(س) افزود: امروز غربي ها در سرلوحه فعاليت هايشان بحث اسلام هراسي را قرار داده اند و در اين راستا امام زمان(عج) را به عنوان سلطان وحشت و ترس براي مردم خود تبيين مي كنند.
وي با اشاره به اينكه غربي ها سرمايه گذاري كلاني روي دوران آخرالزمان انجام داده اند، اظهار داشت: در توليد رسانه اي غرب تلاش شده اين طور وانمود شود كه نجات بشريت بدست غربي ها صورت مي گيرد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي فيلم هايي چون آرماگدون، برخورد عميق، جنگ دنياها، اتفاق و ارباب حلقه ها را نمونه فيلم هايي در رابطه با تغيير چهره آخرالزمان در توليدات غرب عنوان كرد.
وي همچنين به برخي توليدات غربي ها در رابطه با تخريب چهره ايرانيان اشاره كرد و افزود: در اين توليدات ايرانيان را به عنوان مظهر انسان هاي ناقض حقوق بشر عنوان مي كنند كه اين كار با ظرافت هاي هنري بالايي صورت مي گيرد.
حسيني اظهار داشت: 90 درصد توليدات هاليوود ساخته دست يهودي هاست و ما بايد با استفاده از ابزارهايي چون تحقيق و پژوهش، رمان، فيلم و حتي كارتون و انيميشن به رويارويي با آنان بپردازيم.
نخستين همايش ملي
نثر ادبي مهدوي برگزار مي شود
نخستين همايش ملي نثر ادبي مهدوي با عنوان «آفتاب پنهاني» در دو بخش استاني و ملي در قم برگزار مي شود.
مسئول كانون آفرينش هاي ادبي حوزه هنري استان قم در گفت وگو با فارس در قم با بيان اينكه موضوعات پيرامون مهدويت بايد تبيين شود، افزود: اين همايش ادبي با هدف تبيين و تعميق بخش اهداف جامعه مهدوي در دو بخش استاني و ملي در قم برگزار مي شود.
شرافت اظهار داشت: نويسندگان و هنرمندان مي توانند آثار خود را در موضوعات توصيف چهره الهي و سرنوشت ساز حضرت مهدي(عج)، بيان آثار و بركات وجودي آن حضرت در زمان غيبت، حال و هواي انتظار، ترسيم زمانه پس از ظهور، موضوعات مرتبط با مهدويت ارائه دهند.

 



رئيس سازمان صنايع هوايي نيروهاي مسلح:
مدل جديد هواپيماي ايران 140اواخر پاييز به ناوگان هوايي وارد مي شود

رئيس سازمان صنايع هوايي نيروهاي مسلح از ورود مدل جديد هواپيماي ايران 140 به ناوگان هوايي تا اواخر فصل پاييز خبر داد.
منوچهر منطقي رئيس سازمان صنايع هوايي نيروهاي مسلح در حاشيه همايش و نمايشگاه موتورهاي هوايي در جمع خبرنگاران از ورود مدل جديد هواپيماي ايران 140 به ناوگان هوايي خبر داد و گفت: اين هواپيما براي موارد ويژه از جمله بررسي حوادث و آسيب هاي طبيعي و گشت هاي دريايي كاربرد دارد و هم اكنون مراحل آزمايش نهايي را مي گذراند و تا اواخر فصل پاييز وارد ناوگان هوايي مي شود.
منطقي با بيان اينكه مدل ديگري از هواپيماي ايران 140 نيز در سال آينده وارد ناوگان هوايي كشور خواهد شد، تصريح كرد:موضوع تجاري سازي هواپيماي ايران 140 تاكنون مورد توجه نبوده اما براي افزايش شمار توليد اين هواپيما و استفاده از آن در خطوط هوايي داخل و خارج كشور برنامه هايي در دستور كار قرار گرفته است. رئيس سازمان صنايع هوايي نيروهاي مسلح در پايان اظهار داشت: هواپيماي ايران 140 موجب غرور صنعت هوايي كشور و جهان است و وقتي ما به دانش طراحي و ساخت هواپيما دست يافتيم، مي توانيم مدل هاي متعددي از آن طراحي كنيم و اگر سفارش مدل هاي ويژه براي هواپيما داشته باشيم قادريم آن را در يك يا دو سال تحويل دهيم.

 



عضو هيات رئيسه مجلس: جريان فتنه راه تعقيب خواسته هاي نامشروع خود را اختلاف قوا مي داند

عضو هيأت رئيسه مجلس اعلام كرد كه جريان فتنه راه تعقيب خواسته هاي نامشروع خود را اختلاف بين قوا مي داند.
محمد دهقان عضو هيات رئيسه مجلس در گفت وگو با فارس به تمايل برخي از جريانات سياسي براي عدم وحدت قواي كشور اشاره كرد و گفت: برخي جريانات سياسي غيراصولگرا منفعت خود را در ايجاد تفرقه و اختلاف بين قوا و جريان اصولگرايي مي بينند كه ممكن است با انگيزه قدرت طلبي و بازگشت به قدرت باشد.
وي ادامه داد: در يك سال اخير، جريان فتنه راه تعقيب خواسته هاي نامشروع خود را اختلاف بين قوا مي داند چرا كه آنها فكر مي كنند اگر بين قواي كشور و مسئولان اختلاف وجود داشته باشد، مي توانند با نزديك شدن به نيروهاي دروني نظام، خواسته هاي خود را مطرح كنند كه متاسفانه در برخي موارد به نتيجه رسيده اند.
اين نماينده مجلس با تاكيد بر اينكه فتنه گران پاي خود را از گردونه نظام بيرون گذاشته و خود را از نظام خارج كرده اند، اظهار داشت: جريان فتنه فكر مي كند با تفرقه و اختلاف مي تواند زمينه بازگشت به قدرت لايه دوم خود را فراهم كند.
دهقان با تاكيد بر اينكه دشمنان مي خواهند هر نقدي را كه در كشور جمهوري اسلامي صورت مي گيرد به تفرقه، شكاف و اختلاف دشمن تعبير و تفسير كنند، ادامه داد: نقد و اختلاف نظر و سليقه در همه نظام هاي دنيا پذيرفته شده است و همين دشمنان، اختلاف سليقه را در كشورهاي خود به دموكراسي تعبير مي كنند اما در كشور ما به اختلاف و شكاف تعبير مي شود.
وي تاكيد كرد: بايد در ذهن جامعه دايره نقد به قدري وسيع ترسيم شود كه اختلاف سليقه جايگاه كوچكي را به خود اختصاص دهد؛ هر اندازه دايره نقد بزرگ تر ديده شود، دايره وحدت بزرگ تر مي شود و هر اندازه كه در اثر تنگ نظري دايره نقد را كوچك كنيم، دايره تفرقه بزرگ تر خواهد شد.
عضو هيات رئيسه مجلس با بيان اينكه اختلاف سليقه براي كشور فرصت است، گفت: اين فرصت نبايد تبديل به تهديد و عاملي براي برهم زدن وحدت تلقي شود.
وي با بيان اينكه كشور ما در عين كثرت مي تواند داراي وحدت نيز باشد، افزود: بايد براي اين مساله فرهنگ سازي صورت گيرد تا همه آن را بپذيرند.
دهقان به عوامل تبديل شدن اختلاف سليقه ها به شكاف و تفرقه اشاره كرد و اظهار داشت: خودخواهي و هواي نفس از جمله اين عوامل هستند چرا كه امكان ندارد در جامعه الهي و ولايي بين قوا تفرقه به وجود آيد.
عضو هيات رئيسه مجلس با تاكيد بر اينكه فرهنگ اختلاف سلايق، نگاه متفاوت در نوع اداره كشور است، اظهار داشت: اختلاف سليقه حاصل ارتعاش فكري است و آن را نبايد به منزله تفرقه افكني تلقي كرد لذا بايد اختلاف سليقه را به رسميت شناخت و آن را به فرهنگ تبديل كرد.
وي ادامه داد: زماني كه اختلاف سليقه ها وجود دارد، دشمني، كدورت و نفرت نخواهد بود و با انتقاد سازنده هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف بيان مي شود.

 



با حمايت آمريكا از تروريست ها انجام مي شود
 انتقال گروهك منافقين به كوه هاي مرزي ايران

مقامات كاخ سفيد طي پيامي از شورشيان پ.ك.ك خواسته اند تا اجازه دهند اعضاي گروهك منافقين در كوه هاي قنديل واقع در مرز ايران مستقر شوند.
همزمان با نزديك شدن زمان خروج نظاميان آمريكايي از خاك عراق و تصميم قاطع دولت اين كشور براي دستگيري و اخراج گروهك منافقين از عراق، مقامات آمريكايي از هم اكنون به تكاپو افتاده اند تا قبل از خروج خود، گروهك تروريستي منافقين را در كوههاي هم مرز با ايران مستقر كنند.
منبعي موثق از شوراي رهبري حزب كارگران كردستان موسوم به پ.ك.ك در گفت وگو با فارس معامله مقامات آمريكايي با شورشيان «پ.ك.ك» را فاش كرد.
وي اظهار داشت: روز شنبه پيامي از طرف مقامات كاخ سفيد به شوراي رهبري شورشيان پ.ك.ك ارسال شده كه در اين پيام از مقامات پ.ك.ك خواسته شده، اجازه دهند اعضاي گروهك منافقين در كوه هاي قنديل واقع در مرز ايران مستقر شوند. وي در پاسخ به اين سؤال كه مقامات آمريكايي در مقابل، چه چيزي را به شما پيشنهاد كرده اند؟ گفت: آنها به ما قول داده اند كه در صورت قبول اين شرط، حملات ارتش تركيه عليه ما را متوقف خواهند كرد.
اين مقام بلند پايه شوراي رهبري شورشيان پ.ك.ك با بيان اينكه هم اكنون اين پيشنهاد در حال بررسي است به پاسخ اين نيروها به درخواست مقامات آمريكايي اشاره اي نكرد. سلسله كوه هاي قنديل مناطق صعب العبوري هستند كه هم اكنون محل استقرار شورشيان پ.ك.ك و گروهك تروريستي پژاك است. اين مناطق هم مرز با ايران و تركيه است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14