(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 6 مرداد 1389- شماره 19702

كوتاه اقتصادي
بسته افزايش قيمت آب به دولت رفت
پايان عصر تحريم
مجتمع پتروشيمي پرديس و مرواريد افتتاح مي شود
قيمت مرغ همچنان رو به افزايش است
واگذاري حمل و نقل مواد آتش زا به بخش تعاون كشور
صرفه جويي 11ميليارد دلاري با سهميه بندي بنزين
معاون گمرك: ورود برنج هاي آلوده ممنوع نشده است
نرخ منفي تورم، بحراني تازه در اقتصاد آمريكا
ضرورت تعامل بازار و دولت در مسايل اقتصادي
اعلام آمادگي شركت هاي تركيه براي سرمايه گذاري در ايران



كوتاه اقتصادي

¤ بانك مركزي درباره عرضه نقدي سكه در بورس كالا با اشاره به اينكه در صورت عرضه سكه در بورس كالا و تداوم آن در هر روز مشتريان بايد 3 درصد ماليات بر ارزش افزوده پرداخت كنند، اعلام كرد: اين مسئله عرضه نقدي سكه در بورس كالا را با شكست مواجه مي كند.
¤ وزير نفت گفت: در زمينه اساسنامه شركت ملي نفت در دو ماه گذشته جلسات سنگيني داشته ايم و كار جدي روي آن انجام شده اما اين اساسنامه بايد در دولت به تصويب برسد تا بتوان آن را به مجلس ارائه كرد.
¤ با وارد مدار شدن خط ششم سراسري به عنوان خط دوم صادراتي ايران- تركيه، ظرفيت صادرات گاز به اين كشور از طريق منطقه هشت عمليات 50 تا 60 ميليون متر مكعب در روز افزايش خواهد يافت.
¤ نايب رئيس انجمن توليد كنندگان سرب و روي كشور از احتمال ريزش مجدد ديواره معدن روي انگوران خبر داد.علي وثيقي مطلق اظهار داشت: لايه اي شيت مانند در ديواره معدن انگوران وجود دارد كه داراي بافت ريزي است و خطر ريزش اين بخش از ديواره وجود دارد.
¤ رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت گفت: پروژه كارت انرژي تا پايان سال جاري اجرايي خواهد شد و كارت سوخت هاي موجود به كارت انرژي تبديل مي شود.
¤ شركت تايدواتر خاورميانه به منظور توسعه فعاليت هاي خود در ايران و كشورهاي منطقه و حضور در بازارهاي جديد فعاليت هاي بندري و دريايي، برنامه پنجساله استراتژيك تدوين مي كند.به گزارش روابط عمومي شركت تايدواتر خاورميانه، با حضور محمدرضا مدرس خياباني مديرعامل موسسه مهر اقتصاد ايرانيان و ديگر مديران اين موسسه در شركت تايدواتر خاورميانه، برنامه ها و فعاليت هاي آينده شركت تايدواتر تبيين شد.
¤ يك گروه مكزيكي كه مشغول بازديد از غرفه پرهياهوي كشور برزيل در نمايشگاه اكسپو بودند با مشاهده نام ايران روي كارت خبرنگار فارس، فرياد زنده باد ايران سر داده و فضاي غرفه را تحت تأثير قرار دادند.
¤ مديرعامل بورس كالاي ايران با اشاره به قول مكتوب بانك مركزي به بورس براي ورود سكه طلا به معاملات بورس در آينده گفت: از امروز با همكاري اتحاديه طلا و جواهر پذيرش آتي شمش طلا در بورس كالا انجام خواهد شد.
¤ 847 هزار تن انواع محصولات پتروشيمي از اول امسال از شركت پتروشيمي بندر امام خميني به خارج از كشور صادر شد.
¤ وكلا و كارشناسان قوه قضائيه كه داراي پروانه وكالت يا كارشناسي بوده و از سوي مركز امور مشاوران حقوقي، وكلا و كارشناسان قوه قضائيه معرفي شده و تحت پوشش مقررات حمايتي خاص ديگري قرار نداشته باشند، مي توانند تحت پوشش بيمه سازمان تأمين اجتماعي قرار گيرند.
¤ مديرعامل شركت پست با بيان اينكه دستور صدور پروانه اپراتور اول پست از سوي وزير ارتباطات صادر شده، گفت: با خصوصي سازي و اپراتور شدن پست، صندوق هاي پستي همچنان با حمايت دولت جزء خدمات پايه پستي دولتي در شهر و روستا باقي مي ماند.
¤ معاون امور دام وزير جهاد كشاورزي گفت: با توليد بيش از يك ميليون و 065 هزار تن گوشت مرغ، كشور در توليد گوشت مرغ به خودكفايي رسيد.

 



وزير نيرو خبر داد
بسته افزايش قيمت آب به دولت رفت

وزير نيرو با اعلام اينكه دولت مكلف به افزايش قيمت آب نيست، از قيمت تمام شده 160 توماني آب، ارائه بسته افزايش قيمت به دولت، كمبود آب در 30 شهر كوچك و مطالعه ساخت 101 سد در كشور خبر داد.
مجيد نامجو در گفت وگو با فارس گفت: قيمت هر متر مكعب آب سطحي دريافت شده از كشاورزان 40 ريال است. از شهروندان به طور متوسط 80 تومان براي هر متر مكعب دريافت مي شود كه قيمت تمام شده آن 160 تومان است. از روستائيها براي هرمتر مكعب آب 40 تومان دريافت مي شود كه قيمت تمام شده آن چهار برابر اين عدد است و اين هم به دليل اين است كه سرمايه گذاريهاي زيادي در روستاها صورت مي گيرد و چون مشتركين كم هستند هزينه تمام شده بالا مي رود. وي درباره كمبود آب گفت: ستادي در وزارت نيرو تشكيل شده است كه در تابستانها اين ستاد فعال تر مي شود. از جهت تامين و توزيع آب در حال حاضر هيچ جا نگراني براي تامين آب شرب وجود ندارد، چون اولويت ما تامين آب شرب شهري است كه قبلا برنامه هاي آن براي گرفتن آب از سدها بسته شده است. اولويت دوم تامين آب صنعت و اولويت سوم تامين آب كشاورزي است. يعني خيال ما راحت است كه اگر آبي پشت سد وجود داشته باشد آن آب در وهله اول براي آب شرب خواهد بود.
در نتيجه همه طرحهاي ما در كشور در اوج ظرفيت استفاه مي شود مثلا طرحي براي خط انتقال آب براي افق 1400 اجرا شده است الان به دليل ازياد مصرف و رشد جمعيت و بالا رفتن بهداشت و مصرفي كه مردم انجام مي دهند اين طرح الان با حداكثر ظرفيت استفاده مي شود يعني مجبور هستيم دوباره براي اين شهر هزينه كنيم.
وزير نيرو درباره كمبود آب در 30 شهر كوچك گفت: در حال حاضر حدود 30 شهر كوچك زير 4 تا 5 هزار نفر كه اكثرا به تازگي تبديل به شهر شده اند نوبت بندي آب دارند يعني آن منابعي كه در اختيار دارند نمي توانند در شبكه به شكل 24 ساعته آب را تزريق كند.
وي افزود: ماه يك برنامه اي داريم كه هزينه اي بالغ بر 25 ميليارد تومان نياز است تا اين مشكل به كلي حل شود. البته اين پول تامين نشد و بايد بگويم كه حل مشكل كمبود آب شهرهاي كل كشور به طور كامل صفر نمي شود چون هرچند وقت يكبار روستائي به شهر تبديل مي شود.
نامجو درباره سدهاي در حال ساخت گفت: امسال حدود 20 سد آبگيري مي شود و 7 سد هم به بهره برداري مي رسد، حدود 101 سد كوچك و بزرگ نيز در حال اجرا داريم.وزير نيرو درباره وضعيت آب در قانون هدفمند شدن يارانه ها نيز گفت: زماني كه هدفمندي يارانه ها قانون شد در كارگروه تحول اقتصادي يك جدول تهيه شد كه در آن نشان مي داد وزارتخانه هاي مختلفي مثل نيرو، نفت و جهاد كشاورزي چه كارهايي بايد انجام دهند تا توسط كارگروه پيگيري شود.

 



پايان عصر تحريم

بابك اسماعيلي
استفاده از ابزارهاي مالي و اقتصادي، همواره يكي از روش هاي موثر نظام سلطه بين الملل در بسط دامنه نفوذ خود در كشورهاي هدف بوده است. در اين راستا، دولت هاي استفاده كننده از اهرم هاي فشار و به تعبيري شمشير داموكلس، براي وادار كردن ملت ها به تغيير رفتار مورد انتظار خود بهره مي جويند.
ايران نيز در دو سده اخير، همواره با اين رفتار دولتمردان غربي به ويژه سردمداران كاخ سفيد مواجه بوده است. با پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سال 1357، اگرچه موضوع تحريم ها عليه ملت ايران شكل و دامنه گسترده تري به خود گرفت، اما با هوشمندي و درايت مسئولين و مردم كشورمان منشأ تحولاتي عظيم در ايران شد.
عليرغم شكست عملي تروريسم مالي غرب عليه جمهوري اسلامي ايران در طول 31 سال اخير روز دوشنبه 26 جولاي 2010 (4 مرداد 1389)، اين بار اتحاديه اروپا و كانادا، دور جديدي از تحريم ها عليه بخش انرژي و كشتيراني جمهوري اسلامي را اعمال كردند. اما به راستي چرا غرب عليرغم تجربه ناموفق چند دهه اي خود، همچنان بر استفاده از اهرم هاي فشار اقتصادي در برابر ايران پافشاري مي كند:
1- به نظر مي رسد آمريكا و متحدان غربي كاخ سفيد با ذهنيتي متعلق به بيش از سه دهه پيش و حتي پيشتر از آن، گمان مي برند كه با فشار اقتصادي به ايران خواهند توانست ضربه اي كاري به شاكله سياسي و اقتصادي نظام جمهوري اسلامي وارد آورند. اين در حالي است كه تجربه 31 ساله اخير كشورمان در مواجهه با تحريم هاي بين المللي غرب و شرق ثابت مي كند كه ايران هرگاه در مقطعي مورد ظلم و تحريم قرار گرفته، در همان مقطع به رشد و بالندگي دست يافته است.
تحريم هاي روز دوشنبه اتحاديه اروپا عليه ملت ايران در بخش نفت و گاز و كالاهاي به اصطلاح داراي مصارف دوگانه در حالي وضع و به سوژه خبري بسياري از شبكه هاي خبري جهان تبديل شده است كه موضوع جديدي نيست. بايد اذعان داشت كه اروپا مدتهاست در بخش نفت و گاز ايران حضور جدي ندارد و جاي خود را به كشورهاي ديگر داده است. از سوي ديگر سالهاست كه غرب به بهانه مهار ايران، صدور كالاهاي داراي مصارف دوگانه به كشورمان را ممنوع ساخته است. در واقع اين گونه مي توان گفت گرچه پس از وضع تحريم هاي اخير، مقامات غربي ادعا كردند، اتخاذ اين تصميم ها عليه صنايع نفت و گاز ايران از چهارمين دور تحريم هاي اعمال شده شوراي امنيت فراتر مي رود و سنگين ترين تحريم هاي وضع شده از سوي اتحاديه اروپايي عليه ايران به شمار مي رود، اما تحريم هاي به اصطلاح جديد در اغلب موارد مشابه با موارد تحريمي سالهاي گذشته است و در حوزه هاي اندك جديد نيز به گونه اي است كه غرب در آن بخش حضوري در ايران ندارد.
2- مهم ترين بخش تحريم هاي اخير اتحاديه اروپايي عليه ايران از سوي محافل غربي، ممنوعيت انتقال سرمايه، تكنولوژي و تجهيزات از اتحاديه اروپا براي بخش نفت وگاز ايران است. اما آيا اين موضوع تحريمي اتفاق جديدي محسوب مي شود؟
براي پاسخ به اين پرسش كافي است نگاهي به موارد تحريمي آمريكا و غرب در سه دهه اخير بيندازيم. نشانه هاي گسترده و آشكار تحريم عليه ملت ايران از ژانويه 1984 (دي 1362) زماني كه «جرج شولتز» وزيرخارجه آمريكا بود، آشكار شد. در زمان جنگ تحميلي 8 ساله رژيم بعث عراق عليه ايران، آمريكا با حمايت آشكار از صدام و تجهيز نظامي و اقتصادي بغداد، در كنار رژيم بعث قرار گرفت.
در 29 اكتبر 1987 (7 آبان 1366) طبق تصويب كنگره آمريكا، ورود كالاها و فرآورده هاي آمريكايي به ايران ممنوع شد. اين تحريم دامنه وسيعي از محدوديت ها و ممنوعيت هاي اقتصادي، فن آوري علمي و راهبردي را در كنار تحريم هاي نظامي در برمي گرفت.
پس از پايان جنگ تحميلي، كاخ سفيد دور جديدي از تحريم ها را براي تحقق نظم نوين بين المللي خود در منطقه خاورميانه و با شعار مهار ايران به اجرا درآورد. «بيل كلينتون» رئيس جمهوري وقت آمريكا در مارس 1995 ميلادي، تمامي شركت هاي آمريكايي را از سرمايه گذاري در توسعه منافع نفتي ايران در جزاير سيري منع كرد. وي در 6 مه 1995 (16 ارديبهشت 1374) با امضاي دستورالعمل اجرايي 12957، تقريبا تمامي معاملات تجاري با ايران و سرمايه گذاري در كشورمان را ممنوع اعلام كرد. در 20 سپتامبر 1995 (29 شهريور 1374) با تصويب طرح داماتو، رئيس جمهوري آمريكا اجازه يافت شركت هاي غيرآمريكايي را كه فن آوري هاي صنعت نفت را در اختيار ايران مي گذارند، تحريم كند.
قانون داماتو پس از ادغام با طرح «بنيامين گيلمن» رئيس صهيونيستي كميسيون روابط بين الملل مجلس نمايندگان آمريكا كه محتوايي مشابه با قانون داماتو داشت، در قالب مجازات ايران و ليبي در 5 اوت 1996 (14 مرداد 1375) در كنگره تصويب و سپس به امضاي كلينتون رسيد. قانوني كه تا به امروز مجددا تصويب و به امضاي روساي جمهور آمريكا رسيده است.
به لطف اين قانون و قانون هاي مشابه بعدي و با فشارهاي آمريكا، برخي شركت هاي غربي از ايران خارج و ليست متنوعي از ساير كشورها و كمپاني هاي داخلي جايگزين غرب در توسعه ميادين نفتي و گازي ايران مي شود.
3- صادرات كالاهاي داراي مصارف دوگانه غيرنظامي و هسته اي نيز كه ادعا مي شود اخيرا به ليست تحريمي ايران اضافه شده است نيز مورد جديدي به حساب نمي آيد و در چند دهه اخير و به طور مشخص در قطعنامه چهارم شوراي امنيت عليه ايران تصويب شده است.
در عين حال محدوديت در زمينه معاملات اروپايي ها با بانك هاي ايراني و شركت هاي بيمه اي نيز اتفاقي جديد محسوب نمي شود. زيرا در روز 25 اكتبر 2007 ميلادي، وزارت خزانه داري آمريكا با وارد ساختن اتهاماتي مضحك، ليستي از بانك هاي ايراني و تعدادي از نهادها و شركت هاي وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را در ليست تحريم هاي خود قرار داد و با استفاده از قدرت لابي هاي صهيونيستي نظير آيپاك، IMF و بانك جهاني اعلام كرد از ارائه خدمات به اين بانكها و مؤسسات خودداري خواهد كرد. اقدامي كه با پيروي برخي از كشورهاي اروپايي نظير انگلستان همراه شد، اما با انتقال سرمايه هاي بانكهاي ايراني به مناطق امن، هيچ اتفاق حائز اهميتي رخ نداد.
4- در كنار شانتاژ خبري محافل غربي براي فاجعه خواندن تحريم ها براي ايران، روند موضع گيري برخي كشورها، مقامات و تحليل گران سياسي و اقتصادي عليه اين تصميم يكجانبه كم اهميت بودن تحريم هاي جديد اروپا عليه ايران را روشن مي سازد.
«مهمت سيمسك» وزير دارايي تركيه با بي اثر خواندن اين تحريم ها، از مخالفت آنكارا و عدم پيروي كشورش از تصميمات اخير خبر داد و تحليل گر ارشد مؤسسه «وود مكنزي» اذعان كرد كه صنعت نفت ايران نقاط قوت خاص خود را دارد و بدون شك تحريم ها براي ايران فاجعه محسوب نمي شود. بي شك طي روزهاي آينده مخالفت با وضع تحريم هاي به اصطلاح جديد اتحاديه اروپا تريبون هاي بيشتري پيدا خواهد كرد كه خود مويد اين نكته كليدي است كه عصر وضع تحريم و تغيير رفتار دولتها به پايان رسيده است.
واقعيت آن است كه وضع تحريم هاي اقتصادي از جانب غرب عليه ايران، به سبب آنكه ماهيتي خصمانه، يكجانبه و فرا سرزميني دارد، اصول اوليه حقوق بين المللي همانند اصل حق توسعه و اصل دخالت نكردن در امور داخلي ديگر كشورها را نقض مي كند. هم چنين اين تحريم ها با اصل اقدام متقابل توجيه پذير در حقوق بين الملل عمومي مغاير است و سبب محدود شدن حقوق دولت ها و اشخاص حقيقي و حقوقي ثالث و بي طرف مي شود. از بعد سياسي و اقتصادي نيز، تاريخ 31 ساله پس از پيروزي انقلاب نشان داده كه تحريم ها انگيزه اي براي انجام اقدامات ضروري در ايران همانند تسريع در توسعه پالايشگاهها، خودكفايي در توليد بنزين و اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها شده است. ايران امروزه خود به توليد كننده و صادر كننده بسياري از كالاهاي مهم تجاري و خدمات فني و مهندسي تبديل شده كه اين موضوع بسياري از معادلات پيشين را بر هم زده است. در اين ميان نكته ظريفي در ساختار سياسي پيچيده نظام جمهوري اسلامي وجود دارد: «مردم ايران به خوبي ضرورت ها را درك مي كنند.»

 



امروز و با حضور رئيس جمهور
مجتمع پتروشيمي پرديس و مرواريد افتتاح مي شود

مجتمع هاي پتروشيمي پرديس 2 و مرواريد واقع در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس جنوبي امروز با حضور رئيس جمهور به طور رسمي افتتاح مي شوند.
با راه اندازي اين مجتمع ها براي 1020نفر به طور مستقيم و براي 10 تا 15هزارنفر به صورت غيرمستقيم شغل ايجاد و سالانه بيش از 550ميليون دلار سود عايد كشور خواهد شد.
فاز دوم مجتمع پتروشيمي پرديس با ظرفيت اسمي يك ميليون و 75هزارتن در سال اوره گرانول و 680هزارتن در سال آمونياك و نيز مجتمع پتروشيمي مرواريد با ظرفيت اسمي 500هزارتن اتيلن در سال و 47هزارتن برش هاي سه كربنه و سنگين تر به عنوان تامين كننده اوليه خوراك خط لوله اتيلن غرب امروز به طور رسمي در مدار توليد تجاري قرار مي گيرند.عمليات اجرايي فاز دوم مجتمع پرديس سال 1383 آغاز شد. براي ساخت اين واحد 450ميليون دلار سرمايه گذاري انجام شده است. با بهره برداري از اين واحد عظيم سالانه 280ميليون دلار سود نصيب كشور مي شود.دانش فني واحدهاي آمونياك از يك شركت انگليسي و ليسانس واحدهاي اوره از شركت هلندي گرفته شده است. واحد آمونياك اين واحد بهمن سال گذشته و واحد اوره آن تير ماه امسال به توليد آزمايشي رسيده اند.

 



عليرغم امضاي تفاهم نامه وزارت بازرگاني
قيمت مرغ همچنان رو به افزايش است

عليرغم تفاهم نامه سه روز پيش وزارت بازرگاني با اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي براي عرضه مرغ 2930 توماني قيمت مرغ در بازار همچنان
روبه رشد بوده و به 3750 تومان رسيده است.
درحالي به ماه مبارك رمضان نزديك مي شويم كه قيمت مرغ در بازار همچنان سير صعودي دارد و نسبت به مدت مشابه سال قبل تا 30 درصد افزايش يافته است. اين درحالي است كه امضاي تفاهم نامه مسئولان تنظيم بازار وزارت بازرگاني با اتحاديه هاي توليدكننده مرغ براي پايين آوردن قيمت نيز تاكنون نتيجه اي دربر نداشته است.
گزارش فارس از سطح شهر حاكي است، مرغ در سطح شهر تهران 3 هزار و 750 تومان در مغازه ها به فروش مي رسد كه براساس گفته هاي فروشندگان با افزايش نسبي همراه بوده است.
اين درحالي است كه گزارش بانك مركزي هم افزايش قيمت ها را تأييد مي كند. براساس اين گزارش: گوشت مرغ هفته گذشته به قيمت 34 هزار و 230 ريال درسطح شهر عرضه مي شده كه نسبت به هفته قبل 2/10 درصد و نسبت به هفته مشابه ماه قبل با
1/24 درصد افزايش روبه رو بوده است. اين درحالي است كه قيمت اين كالا در ميادين شهرداري تهران 29 هزار و 100ريال تا 29 هزار و 300ريال عرضه مي شده است.
براساس اين گزارش افزايش قيمت گوشت مرغ درحالي صورت مي گيرد كه سه روز پيش وزارت بازرگاني تفاهم نامه اي را با اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي كشور به امضا رساند كه براساس آن اتحاديه موظف شد با توليد و توزيع مناسب اين كالا قيمت مرغ را تا پايان سال به قيمت 2هزار و 930 تومان به دست مصرف كننده برساند.فروشندگان در بيان دلايل افزايش قيمت مرغ به خبرنگار فارس مي گويند: نبود مرغ كافي در ميادين شهرداري باعث مي شود از شركت هاي خصوصي كه اقدام به كشتار و توزيع مي كند تهيه كنيم و آنها هم به هيچ عنوان فاكتور ارائه نمي دهند.
آنان مي گويند: تأمين مرغ از كشتارهاي خصوصي باعث مي شود آنها هر قيمتي را كه دلشان بخواهد به مغازه داران بدهند.همچنين براساس مصوبه اتحاديه مرغداران فروشندگان موظفند تا 20 درصد در هر كيلوگرم روي قيمت گوشت بكشند درحالي كه اين قانون نظام خاصي در بازار ندارد.

 



واگذاري حمل و نقل مواد آتش زا به بخش تعاون كشور

بعد از گذشت دو دهه و با رويكرد رعايت اصل 44 قانون اساسي، دولت واگذاري ارائه خدمات حمل و نقل مواد منفجره تجاري (ناريه) به بخش خصوصي را عملي كرد.
مهندس مسلم دريه دبير انجمن صنفي شركت هاي خدمات آتشكاري در مراسم آغاز به كار شركت تعاوني حمل و نقل مواد ناريه ايرانيان (حمنا) با اعلام اين مطلب گفت: از آنجا كه مصرف مواد ناريه در مواردي همچون سدسازي، راهسازي، استخراج معادن و... صورت مي گيرد از آن به عنوان يكي از عوامل تأثيرگذار بر توسعه كشورها ياد مي شود.
وي با اشاره به اينكه رعايت استانداردها در زنجيره توليد و مصرف مواد ناريه مسئله اي قابل توجه است افزود: بر اين اساس حمل مواد ناريه از حساس ترين قسمت هاي زنجيره مصرف اين مواد به لحاظ انجام آن در سطح جاده هاي كشور به شمار مي آيد.
دريه از فعاليت 20 شركت خدمات آتشكاري در سطح كشور خبر داد و گفت: براي تجميع و احقاق مصالح صنفي از حدود يك دهه گذشته انجمن صنفي شركت هاي آتشكاري شروع به كار كرد. وي با اشاره به اينكه طي اين مدت بهترين و موجه ترين خدمات توسط شركت هاي مذكور ارائه شده، تصريح كرد: با اثبات اين مسائل بر مسئولان شوراي امنيت كشور، سرانجام مجوز فعاليت اولين شركت حمل و نقل مواد ناريه كشور براي اين انجمن صادر شد.
وي گفت: در واقع شركت تعاوني حمل و نقل مواد ناريه ايرانيان توسط انجمن صنفي شركت هاي آتشكاري با سرمايه گذاري مجموعه شركت هاي عضو آن ثبت و آغاز به كار كرده است.

 



يك مقام نفتي خبر داد
صرفه جويي 11ميليارد دلاري با سهميه بندي بنزين

مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي گفت: تاكنون از محل كاهش واردات بنزين در اثر اجراي سهميه بندي 11ميليارد دلار صرفه جويي شده است.
عليرضا ضيغمي در مراسم افتتاح مركز جديد سامانه هوشمند سوخت با بيان اينكه پروژه قبلي سامانه هوشمند سوخت 30هزار گيگا بايت ظرفيت داشت و پروژه جديد با حدود 240هزار گيگا بايت آماده راه اندازي است، اظهار داشت: در سامانه قبلي ظرفيت
7/3ميليون تراكنش ديتا وجود داشت اما پروژه جديد ظرفيت 20ميليون تراكنش را دارد.
وي افزود: سال 85 و 4 ماه اول 86 مصرف بنزين بسيار بالا بود و پيك مصرف ما 89ميليون ليتر در روز بود اما با اجراي سهميه بندي بنزين در 8 ماه آخر سال 86 مصرف بنزين به
4/64ميليون ليتر در روز رسيد.
وي اضافه كرد: مصرف فعلي بنزين از تاريخ 6 تير 86 تا امروز به طور متوسط 7/63ميليون ليتر در روز بوده است كه اين ميزان در 4 ماه نخست امسال به 8/63ميليون ليتر در روز رسيده است.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي اضافه كرد: سال گذشته بطور ميانگين روزانه دو ميليون ليتر بنزين آزاد مصرف شده است كه اين ميزان با كم شدن سهميه ها در 4 ماهه اول امسال به 7 تا 5/7ميليون ليتر در روز رسيده است.
وي با بيان اينكه دو پروژه بر اساس دستور رئيس جمهور و وزير نفت در دستور كار ما قرار دارد گفت: يكي از اين پروژه ها پرداخت الكترونيك است كه بر اساس آن ارائه خدمات در هزار جايگاه تا حال حاضر توسط يكي از بانك ها تقبل شده است.
وي تصريح كرد: بانك ها از سيستم پرداخت آف لاين استقبال نمي كنند چرا كه نگرانند در صورت قطع سيستم اطلاعات آنها مخدوش شود اما ما در حال مذاكره با بانك ها در حال برقراري سيستم پرداخت آف لاين هستيم.ضيغمي گفت: پروژه بعدي ما توسعه CNG است كه در چهار ماهه اول سال گذشته 42 و در چهار ماهه اول امسال 180 جايگاه را افتتاح كرده ايم و تعهد مي كنيم دو ماه زودتر از پايان امسال هزار و 800 جايگاه CNG را كه متعهد به ساخت آن تا پايان سال هستيم تحويل دهيم.
وي اضافه كرد: تاكنون از محل صرفه جويي واردات بنزين در اثر اجراي سهميه بندي 11ميليارد دلار صرفه جويي شده است.

 



معاون گمرك: ورود برنج هاي آلوده ممنوع نشده است

در حالي كه رئيس سازمان استاندارد ايران چند روز قبل اعلام كرده بود ورود برنج هاي آلوده از ابتداي مرداد ماه ممنوع خواهد شد، سخنان معاون گمرك كشورمان مبين آن است كه همچنان اين برنج ها وارد مي شوند.
پس از آنكه رئيس سازمان استاندارد خبر داد كه از ابتداي مردادماه برنج هاي آلوده به كشور وارد نخواهند شد، معاون وزير بازرگاني در توسعه خارجي اعلام كرده بود كه بخشنامه اي در اين مورد به آن ها ابلاغ نشده است و حال پس از گذشت چند روز از مرداد ماه معاون امور گمركي كشور نيز سخناني مشابه سخنان معاون وزير بازرگاني بيان مي كند تا مشخص شود هنوز جلوگيري از واردات برنج هاي آلوده صورت نگرفته است.
محمدرضا نادري، معاون گمرك كشور در گفت وگو با ايسنا با بيان اين جمله كه «اين موضوع را وزارت بازرگاني بايد به گمرك ابلاغ كند» نشان مي دهد كه همچنان اين دستگاه براي اين كار بايد منتظر ابلاغ وزارت بازرگاني اي باشد كه پيش از اين معاون آن وزارتخانه اعلام كرده بود: هنوز چيزي مبني بر ممنوع شدن واردات برنج هاي آلوده به وزارت بازرگاني ابلاغ نشده است.
نادري در ادامه در اين مورد عنوان مي كند: حتي زماني هم كه ثبت سفارش واردات برنج انجام شود ما تا مجوز سه دستگاه سازمان استاندارد، وزارت بهداشت و سازمان حفظ نباتات نباشد، كالا را ترخيص نمي كنيم.
وي تصريح كرد: پس اگر آلودگي هم هست اين ها نبايد مجوز واردات را بدهند.
اين در حالي است كه طبق آمار گمرك كشور تنها در ماه سوم امسال بيش از 23 هزار تن برنج هندي وارد كشور شده كه اين ميزان واردات دو هزار تن بيشتر از واردات دو ماهه امسال بوده است.

 



نرخ منفي تورم، بحراني تازه در اقتصاد آمريكا

در حاليكه دولت آمريكا تلاش مي كند با بحران هاي بيكاري و كسري بودجه در اين كشور مقابله كند، كارشناسان اقتصادي از احتمال وقوع بحراني جدي تر در اقتصاد آمريكا خبر مي دهند.
روزنامه لس آنجلس تايمز در همين زمينه نوشت: اين روزها با اعلام ركورد 47/1 تريليون دلار كسري در بودجه آمريكا، بسياري از كارشناسان به توقف محرك هاي اقتصادي و كاستن از هزينه هاي دولت براي جبران كسري مي انديشند. اما تحليلگران نسبت به خطر ديگري كه اقتصاد آمريكا را تهديد مي كند هم هشدار مي دهند. خطر نرخ منفي تورم، چيزي است كه يكبار ژاپن آن را تجربه كرده و به بهاي يك دهه توقف رشد و شكوفايي اقتصادي در آن كشور انجاميده است.
تجربه توكيو نشان مي دهد نرخ منفي تورم، دست كم به اندازه بحران هاي ناشي از تورم نجومي يا ركود اقتصادي به كشور آسيب وارد مي كند.
لس آنجلس تايمز افزود: وقتي نرخ تورم منفي است، قيمت كالاها كاهش مي يابد. در نگاه نخست اين اتفاقي پسنديده است. اما خيلي زود اين پديده به كاهش سوددهي در حرفه هاي مختلف مي انجامد و باعث اخراج نيروي كار از سوي كارفرمايان مي شود. اين خود، به كاستن از قدرت خريد مردم و افزايش بحران سوددهي، اشتغال، و دست مزدها مي انجامد. در چنين شرايطي حتي كساني كه قدرت خريد هم دارند، منتظر كاهش بيشتر قيمت ها مي شوند!
روزنامه لس آنجلس تايمز در رابطه با ميزان احتمال وقوع تورم معكوس در اقتصاد آمريكا نوشت: نرخ تورم در سه ماه گذشته، بطور پيوسته كاهش داشته و شاخص مربوط را به 1/1 درصد رسانده است. اما نرخ تورم پايه كه بهاي انرژي و غذا را بدليل نوسان بسيار در نظر نمي گيرد، مي توان شاخص بهتري ازوضعيت فعلي در آمريكا باشد. نرخ تورم پايه در حال حاضر در ايالات متحده 9/0 درصد گزارش شده كه در 44سال گذشته بي سابقه بوده است.
آمار جديد بسيار پايين تر از تورم 5/1 تا 2 درصدي است كه بانك مركزي آمريكا قبلا پيش بيني كرده بود.
جان مالدين، رئيس گروه مشاوران اقتصادي ميلينيوم در دالاس، احتمال وقوع تورم منفي در آمريكا را بيش از 50 درصد پيش بيني مي كند. وي كاهش اشتغال و توليد، افزايش پس اندازها و كاهش حجم گردش پول در جامعه را از نشانه هاي احتمال چنين بحراني در آمريكا مي داند.
پال گروگمن، استاد دانشگاه و برنده جايزه نوبل اقتصاد هم به تازگي در مقاله اي بانك مركزي آمريكا را متهم كرده در حاليكه ملت آمريكا آشكارا به سوي نرخ منفي تورم پيش مي رود، بيكار ايستاده و براي مقابله با بحران اقدامي نمي كند.

 



رئيس اتاق ايران در جمع اصناف تاكيد كرد
ضرورت تعامل بازار و دولت در مسايل اقتصادي

رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: بايد مشاركت بخش خصوصي در تصميم گيري سياست هاي مالي، مالياتي و ارزي كشور جدي گرفته شود و اينگونه نباشد كه بخش خصوصي هر روز نگران باشد كه چه تصميمي در مورد او گرفته مي شود.
محمد نهاونديان در جمع اعضاي جامعه انجمن هاي اسلامي اصناف و بازار در مسجد امام خميني(ره) بازار افزود: بايد به طور جدي حضور بخش خصوصي در سرمايه گذاري و كارآفريني مورد توجه قرار گيرد و مسلمانان علاقه مند براي سرمايه گذاري در ايران تنها به صرف داشتن عقيده اسلامي حضور پيدا نمي كند، بلكه بايد فضاي اقتصادي نيز مساعدتر شود.
نهاونديان تاكيد كرد: اگر سرمايه گذار احساس كند حضور در امارات، چين و تركيه به صرفه تر است، در ايران حضور پيدا نمي كند.
نهاونديان تصريح كرد: بين بازار و دولت بايد تفاهم و تعامل وجود داشته باشد و بازار ايران تجربه فراوان و طولاني داشته و در مواقعي هم مورد مشورت قرار گرفته است.
وي افزود: البته مواردي هم بوده كه حالت تقابل و ناخوشايندي داشته، هزينه سياسي هم پرداخت شده اما بهره لازم اقتصادي به دست نيامده است.
نهاونديان خاطرنشان كرد: يك نكته مهم در برنامه ريزي موفق اين است كه فضاي تعامل و گفتگو و مشاركت بين تشكل ها ايجاد شود و به جاي رقيب تراشي و تضعيف يكديگر در مسايل اقتصادي تعامل بين اصناف و دولت وجود داشته باشد.
وي تاكيد كرد: اگر بناست پرچم ما عدالت و پيشرفت اقتصادي باشد، بايد توان اقتصادي و توزيع عادلانه در جامعه بالا رود و دسترسي به فرصت ها و اطلاعات به طور همگاني در اختيار قرار گيرد. نهاونديان با اشاره به لزوم برنامه ريزي در جامعه اسلامي گفت: در طول برنامه پنجم توسعه براي اينكه نرخ بيكاري كنترل شود، بايد سالانه 1/1ميليون فرصت شغلي ايجاد شود و براي ايجاد اين تعداد شغل نياز به سالانه 200ميليارد دلار سرمايه گذاري است.

 



اعلام آمادگي شركت هاي تركيه براي سرمايه گذاري در ايران

رئيس سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران از اعلام آمادگي شركت هاي تركيه اي براي سرمايه گذاري در ايران خبر داد و افزود: در سال هاي اخير حجم مبادلات اقتصادي به ويژه سرمايه گذاري، رشد چشمگيري داشته است.
بهروز عليشيري در حاشيه همايش مشترك بررسي فرصت هاي سرمايه گذاري ايران و تركيه كه در محل سازمان سرمايه گذاري و با حضور 35 شركت تركيه اي و بيش از 150 شركت ايراني برگزار شد، ظرفيت هاي اقتصادي دو كشور را بالاتر از حجم كنوني مبادلات اقتصادي دانست و افزود: يكي از شاخص هاي توسعه اقتصادي حجم مبادلات بين مرزي است كه بايد حجم مبادلات اقتصادي، تجاري و سرمايه گذاري طرفين ارتقا يابد.
وي در عين حال خاطرنشان كرد: دولت جمهوري اسلامي و سازمان سرمايه گذاري از همه سرمايه گذاران خارجي حمايت خواهد كرد.
«حسن سرت» رئيس انجمن تومسياد تركيه نيز ضمن قدرداني از سازمان سرمايه گذاري براي برگزاري اين همايش گفت: در اين همايش، فرصت هاي سرمايه گذاري ايران به هيئت تركيه اي معرفي شد.
رئيس انجمن تومسياد تركيه افزود: لازم است دستاوردهاي مثبت اين همايش به همه هموطنان تركيه اي تشريح شود.
وي در ادامه تصريح كرد: ايران و تركيه بايد ضمن تحكيم روابط دوستانه، روابط اقتصادي و تجاري خود را بيش از پيش ارتقا دهند.
رئيس انجمن تومسياد تركيه، خواهان افزايش هرچه بيشتر مبادلات دو كشور دوست و برادر تركيه و ايران شد و بر حمايت گرم دولت اين كشور براي اعزام هيئت تجاري به ايران تأكيد كرد.
وي باتوجه به استقبال زياد اعضاي اين انجمن براي توسعه مبادلات اقتصادي خود با ايران ابراز اميدواري كرد تا اعزام اين هيئت ها تداوم پيدا كند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14