(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


يكشنبه 10 مرداد 1389- شماره 19705

شوراي امنيت ، ماموريت حافظان صلح در دارفور را تمديد كرد
نمايندگان كنگره خواستار تقويت توان دريايي آمريكا در آسيا شدند
ديدارهاي جداگانه بشاراسد با مقامات لبناني در بيروت
شهادت 3 فرمانده حماس در تازه ترين حمله هوايي اسرائيل به غزه
شكاف در ائتلاف برلوسكني 33 نماينده كنار رفتند
نگراني رسانه ها و شخصيت هاي سياسي عراق از بين المللي شدن تشكيل دولت جديد
 افغان ها سفارت آمريكا را سنگباران كردند
ابراز نگراني دبيركل سازمان ملل از ناآرامي هاي كشمير
استقرار واحدهاي نظامي ونزوئلا در مرز كلمبيا
تيرگي روابط لندن و اسلام آباد سفر مقام امنيتي پاكستان لغو شد
اعتصاب كارمندان و كارگران در آفريقاي جنوبي
رفتار نژادپرستانه پليس فرانسه با يك زن
بيانيه بيروت



شوراي امنيت ، ماموريت حافظان صلح در دارفور را تمديد كرد

شوراي امنيت سازمان ملل متحد، ماموريت نيروهاي حافظ صلح در دارفور را براي مدت يك سال ديگر تمديد كرد.
به گزارش خبرگزاري «رويتر» به نقل از نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل و اتحاديه آفريقا (يوناميد)، موافقت 15 عضو شوراي امنيت با پيشنهاد انگليس براي تمديد ماموريت صلح بانان در منطقه دارفور پس از آن صورت گرفت كه دور جديدي از خشونت ها در آن به وقوع پيوست.شاهدان عيني به رويتر گفتند كه پس از به نتيجه نرسيدن گفت وگوهاي صلح بين دولت سودان و دو گروه شورشي ارتش آزاديبخش سودان و گروه عدالت و مساوات، درگيري ها در منطقه دارفور آغاز شده است.ادامه اختلاف ديدگاه هاي گروه هاي شورشي و طرفداران حكومت مركزي در دارفور باعث شده است كه اين درگيري ها هرچند وقت يكبار تكرار شود.

 



نمايندگان كنگره خواستار تقويت توان دريايي آمريكا در آسيا شدند

جمعي از نمايندگان كنگره آمريكا، خواستار تقويت توان دريايي اين كشور در منطقه آسيا شدند.
به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه اينترنتي «واشنگتن تايمز»، نمايندگان كنگره آمريكا كه از هر دو طيف جمهوري خواه و دموكرات هستند از پنتاگون خواستند تا به جاي صرف بخش عمده توان و انرژي خود در جنگ هاي عراق و افغانستان، با توجه به ظهور قدرت هاي بزرگ در آسيا، به تقويت و توسعه نيروي دريايي در اين قاره بپردازد.
در گزارشي كه از سوي اين گروه تهيه شده است، ضمن اشاره غير مستقيم به توان روزافزون نظامي و سياسي چين به عنوان يكي از بزرگترين قدرت هاي آسيا، از وزارت دفاع آمريكا، خواسته شده است كه ظهور قدرت هاي بزرگ جهاني در منطقه آسيا را كاملا مدنظر داشته باشد.

 



ديدارهاي جداگانه بشاراسد با مقامات لبناني در بيروت

سرويس خارجي -
رئيس جمهور سوريه در ديدار با رئيس مجلس لبنان بر حفظ وحدت لبنان و جلوگيري از تفرقه و تشتت ميان احزاب و گروه ها تاكيد كرد.
«بشاراسد» در سفر به لبنان پس از ديدار با همتاي لبناني خود با نبيه بري رئيس مجلس لبنان ديدار و گفت وگو كرد.
اسد در اين ديدار بر لزوم حفظ وحدت و يكپارچگي لبناني ها به ويژه با توجه به تهديدات روز افزون خارجي تاكيد كرد.
جديدترين تحولات لبنان و مناسبات في مابين از مهمترين محورهايي بود كه بين رئيس جمهور سوريه و رئيس مجلس لبنان مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
بشاراسد به طرح هاي رژيم صهيونيستي عليه لبنان اشاره و تصريح كرد، در شرايط حساس كنوني اتحاد لبناني ها اهميت بسياري دارد.
گفتني است اين اولين ديدار بشاراسد از بيروت از زمان ترور رفيق حريري نخست وزير فقيد لبنان در سال 2005 ميلادي است.تحليلگران سياسي منطقه اين سفر و همچنين سفر پادشاه عربستان به لبنان را يك سفر تاريخي ارزيابي مي كنند چرا كه به عقيده آنان اجماع سران عربي در لبنان باعث شد كه كشورهاي فرامنطقه اي و همچنين رژيم صهيونيستي متوجه شوند كه هرگاه خطري براي يك كشور عربي به وجود آيد اعراب با هم متحد مي شوند.
اين تحليلگران اظهار داشتند نشست تاريخي رئيس جمهور لبنان، سوريه و پادشاه عربستان يك فضاي آرامش را براي لبنان به وجود آورد به ويژه در شرايط حساس كنوني كه مسئله دادگاه رفيق حريري باعث ايجاد دو دستگي هايي در ميان احزاب، گروه ها و طوايف لبناني شده است.

 



شهادت 3 فرمانده حماس در تازه ترين حمله هوايي اسرائيل به غزه

سرويس خارجي-
بر اثر حملات جنگنده هاي رژيم صهيونيستي به مناطق مختلف غزه دست كم 11 فلسطيني شهيد و زخمي شدند.
نيروهاي رژيم صهيونيستي از نيمه هاي جمعه شب حملات خود را عليه فلسطيني هاي ساكن غزه افزايش دادند.
جنگنده هاي اف-16 رژيم صهيونيستي دو موشك به سوي يك مقر امنيتي در اطراف منطقه «انصار» واقع در غرب شهر غزه شليك كردند.
در اين حمله هشت تن از رزمندگان اين مقر امنيتي زخمي شدند و سه عضو ارشد ديگر از جمله يكي از فرماندهان گردان هاي قسام شاخه نظامي حماس به نام «عيسي البطران» به شهادت رسيدند. گفته مي شود كه اين سه نفر از جمله فرماندهان محلي حماس بوده اند. همسر و فرزندان اين فرمانده گردان هاي قسام در حمله نظامي رژيم صهيونيستي به غزه در جريان جنگ 22 روزه به شهادت رسيده بودند.
منابع پزشكي اعلام كردند كه حال برخي از مجروحان وخيم است و احتمال شهادت تعداد ديگري از مجروحان وجود دارد.
هنوز آمار دقيقي از تعداد مجروحان اعلام نشده است. همچنين تانك هاي اسرائيلي شهر بيت حانون واقع در شمال نوارغزه را هدف قرار دادند كه گزارشي درباره تلفات و مجروحين اين حادثه نيز هنوز مخابره نشده است.
در پي اين حملات منابع پزشكي در بيمارستان هاي غزه به حالت آماده باش درآمده اند و فرماندهي پليس غزه نيز به نيروهاي خود آماده باش كامل داده است.
اين درحالي است كه نيروهاي اشغالگر اسرائيلي روز جمعه با حمله به فعالان بين المللي صلح كه در تظاهرات هفتگي مخالفت با ساخت ديوار حائل و شهرك سازي در بلعين، المعصره ، ارطاس، شركت كرده بودند سه نفر از آنان را زخمي كردند.
ده ها نفر از تظاهركنندگان نيز بر اثر شليك گاز اشك آور از سوي نظاميان ارتش رژيم صهيونيستي دچار خفگي شديد شدند.
تظاهركنندگان كه پرچم هاي فلسطين و تصاوير شهدا و اسيران فلسطيني را در دست داشتند شعارهايي در محكوميت نژادپرستي رژيم صهيونيستي سر دادند و از افكار عمومي جهان خواستند براي لغو تحريم غزه و مقابله با سياست هاي يهودي سازي اسرائيل گام جدي بردارند.
واكنش حماس
جنبش حماس حمله رژيم صهيونيستي به نوار غزه و شهادت و مجروح شدن تعدادي از شهروندان فلسطيني در اين حمله را نخستين ثمره تصميم كميته طرح صلح عربي براي از سرگيري مذاكرات مستقيم با اين رژيم دانست.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري فلسطيني «سما»، «اسماعيل رضوان» گفت كه حمله صهيونيست ها به نوار غزه سيلي محكمي به مواضع خوار و حقيرانه اعراب است.
وي بر ضرورت لغو تصميم كميته طرح صلح عربي براي مأمور كردن «محمود عباس» رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين به از سرگيري مذاكرات مستقيم با تل آويو تأكيد كرد و خواستار حمايت اعراب از پايداري ملت فلسطين در مقابله با تجاوزات دشمن صهيونيستي شد.
وي همچنين تأكيد كرد: اين تجاوز دشمن صهيونيستي هرگز ابهت و شكوه ملت فلسطين را نخواهد شكست.
فروش فلسطين
روزنامه القدس العربي تصميم كميته پيگيري وابسته به اتحاديه عرب براي شروع مذاكرات مستقيم سازش را نوعي معامله براي فروش فلسطين توصيف كرد.
اين روزنامه افزود، نظام هاي عربي به بهاي حفظ تاج و تخت خود، فلسطين را به آمريكا و اسرائيل فروخته اند.
القدس العربي نوشت، يك معادله قديمي وجود دارد و آن اينكه اسرائيل طلب مي كند، آمريكا مي سازد و نظام هاي عربي نيز اجرا مي كنند بدون آنكه از عواقب آن شرم داشته باشند.
نمايندگان وابسته به جنبش حماس در پارلمان فلسطين موضع اتحاديه عرب مبني بر موافقت با شروع مذاكرات مستقيم ميان تشكيلات خودگردان فلسطين و رژيم صهيونيستي را محكوم و خيانت در حق ملت فلسطين برشمردند.
از سوي ديگر، شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي گفت، تصميم اخير اتحاديه عرب به لطف وجود محمود عباس و تلاش هاي وي اتخاذ شده است.
ساير رويدادها
¤ جنبش همبستگي فلسطين در ايرلند با ارسال نامه اي به رئيس اداره فروشگاه هاي زنجيره اي دانز در دوبلين خواستار جمع آوري محصولات اسرائيلي از قفسه هاي اين فروشگاه شد.
¤ صهيونيست ها در ادامه سياست يهودي سازي و پاكسازي نژادي خود آثار باستاني مسيحيان را در منطقه «عين كارم» واقع در بيت المقدس از بين بردند.
¤ وزير جنگ رژيم صهيونيستي با بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد ديدار و گفت وگو كرد.



 



شكاف در ائتلاف برلوسكني 33 نماينده كنار رفتند

با كنار كشيدن 33 تن از نمايندگان «حزب مردم آزادي» از حمايت از نخست وزير فعلي ايتاليا، ائتلاف پارلماني برلوسكني در آستانه فروپاشي قرار گرفت.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، «سيلو يو بر لوسكني» نخست وزير ايتاليا، پس از ماه ها كج خلقي با «جيان فرانكوفيني»، رئيس پارلمان ايتاليا و متحد قديمي اش، از او جدا شد در حالي كه اين دو با كمك يكديگر حزب «مردم آزادي» را تشكيل داده بودند.
برپايه اين گزارش، 33 تن از نمايندگان حزب «مردم آزادي» كه گروه جديد پارلماني خود را «آينده و آزادي براي ايتاليا» ناميده اند، با حمايت از فيني، ضربه بزرگي به ائتلاف پارلماني برلوسكني وارد كردند.
پيش از اين، برلوسكني 73 ساله، از فيني خواسته بود از سمت خود به عنوان رئيس پارلمان ايتاليا كناره گيري كند، اما روز جمعه فيني با صدور بيانيه اي اعلام كرد از سمت خود كناره گيري نخواهد كرد و مصمم به دفاع از حاكميت قانون است. رئيس پارلمان ايتاليا خطاب به متحد قديمي خود متذكر شد: ميليون ها تن از راي دهندگان صادق به حزب «مردم آزادي» در نمي يابند كه چرا در حزب ما، محافظت از آزادي هاي مدني، اغلب اوقات دستاويزي براي مصونيت است.
پارلمان ايتاليا در حال حاضر داراي 630 نماينده است كه با كنار كشيدن 33 نماينده، حزب برلوسكني از 238 نماينده برخوردار خواهد بود.

 



نگراني رسانه ها و شخصيت هاي سياسي عراق از بين المللي شدن تشكيل دولت جديد

سرويس خارجي-
شخصيت هاي عراقي در مورد بين المللي كردن پرونده تشكيل دولت جديد كشورشان توسط آمريكا و جريان هاي خاص داخلي عراق، ابراز نگراني كردند.
واشنگتن اين روزها تلاش مي كند مسئله تشكيل دولت جديد در عراق را بين المللي كند و قصد دارد طبق بند هفت منشور سازمان ملل، آن را به اين سازمان ارجاع دهد. مشاوران و دستياران «باراك اوباما»، رئيس جمهوري آمريكا، اين روزها مرتبا به وي گوشزد مي كنند، طبق منشور فوق، اين اقدام آمريكا قانوني است و اوباما بايد از اين حق قانوني براي تشكيل دولت جديد استفاده كند.
براساس بند هفت منشور سازمان ملل، اين سازمان مي تواند در شرايط ضروري، براي ايجاد تغييرات سياسي از جمله تشكيل دولت در عراق، دخالت كند.
اوباما در ديدارهاي مختلف، از جمله در ديدار با «اد ميلكرت» نماينده ويژه سازمان ملل در عراق و «كريستو فرهيل»، سفير آمريكا در عراق، رويكرد تشكيل دولت تحت بند دو منشور سازمان ملل را مورد بررسي قرار داده است. در صورتي كه اين روند ادامه يابد و كاخ سفيد بتواند از طريق سازمان ملل «اياد علاوي» را به عنوان نخست وزير عراق روي كار بياورد، تسلط سياسي آمريكا بر عراق، براي سالهاي آتي تضمين مي شود و واشنگتن با خيال راحت مي تواند نيروها و تفنگداران را از خاك عراق خارج كند.
محافل سياسي و خبري عراق نيز نسبت به اين مسئله ابراز نگراني مي كنند. ديروز روزنامه هاي عراقي از جمله «الصباح»، «العداله»، «الباخي»، «الاتحاد» و «الصباح الجديد» از احتمال دخالت شوراي امنيت سازمان ملل در مسئله تشكيل دولت جديد ابراز نگراني كردند و آن را خطري براي آينده سياسي عراق دانستند. روزنامه دولتي «الصباح» چاپ بغداد نوشت: پيش بيني مي شود طي هفته جاري «جيمز جونز»، مشاور امنيت ملي آمريكا، به بغداد سفر كند و طرح واشنگتن در مورد تشكيل دولت جديد را به اطلاع مقامات عراقي برساند.
علت اصلي افزايش دخالت هاي آمريكا در مسئله تشكيل دولت جديد، وجود شكاف ميان گروههاي پيروز عراقي در انتخابات پارلماني 16 اسفند سال گذشته است. «علاوي»، رهبر فهرست «العراقيه»، پست نخست وزيري را حق خودش مي داند. گروههاي شيعي تشكل يافته در ائتلاف بزرگ «اتحاد ملي» نيز هر كدام نامزد جداگانه اي را براي پست نخست وزيري درنظر دارند. با اين حال، بيشتر گروههاي سياسي و قاطبه مردم نسبت به احتمال دخالت هاي خارجي ابراز نگراني مي كنند.
به هرحال، به نظر مي رسد كه مذاكرات سياسي ميان گروههاي سياسي پس از پنج ماه عملا با بن بست مواجه شده و اكنون سكوت سنگيني بر عرصه سياسي عراق سايه افكنده است. «شاكر كتاب» سخنگوي فهرست العراقيه اظهار داشت، مذاكرات ميان اين فهرست و مجلس اعلا تحت رهبري «عمار حكيم» از دو روز پيش متوقف شده است.

 



نخستين پيامد افشاي اسناد جنگ افغانستان
 افغان ها سفارت آمريكا را سنگباران كردند

مردم خشمگين افغان در واكنش به كشتار هموطنان خود به دست نيروهاي اشغالگر، با تظاهرات در خيابان هاي كابل، سفارت آمريكا را سنگباران كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، مردم افغانستان كه در پي افشاي جنايات آمريكايي ها در كشورشان توسط پايگاه اينترنتي «ويكي ليكس» به شدت خشمگين هستند، جمعه گذشته در پي برخورد خودرو سفارت آمريكا با يك خودرو شخصي و مرگ چهار افغان، اعتراضات خشم آلود خود را عليه اشغالگران آمريكايي به نمايش گذاشتند.
افراد معترض كه تعدادشان به صدها نفر مي رسيد و هر لحظه بر جمع آنها افزوده مي شد، به سمت سفارت آمريكا راه افتادند و طي مسير خود، چندين خودرو نظامي و غيرنظامي آمريكايي را به آتش كشيدند. تظاهركنندگان سپس، با اجتماع مقابل سفارت آمريكا، اين ساختمان را سنگباران كردند و خشم و انزجار خود را عليه اشغالگران به نمايش گذاشتند. در طول تظاهرات، دو خودرو نظامي خارجي نيز به محاصره افراد معترض درآمد، ولي نيروهاي واكنش سريع خارجي و دولت افغانستان در محل حاضر شدند و با شليك تير هوايي توانستند نظاميان خارجي را نجات دهند، ولي دو خودرو مذكور توسط مردم به آتش كشيده شد. «مرگ بر آمريكا» و «خروج فوري نظاميان خارجي از افغانستان»، از جمله شعارهايي بود كه معترضان سر مي دادند. از تعداد زخمي هاي احتمالي اين تظاهرات گزارشي نرسيده است.
در همين حال، سلطان محمد اورنگ، عضو پارلمان افغانستان، گزارش داد: اگر نيروهاي خارجي به خواسته هاي مردم توجه نكنند، احتمال دارد مردم افغانستان دست به قيام عمومي بزنند.
تظاهرات جمعه در كابل اولين پيامد انتشار بيش از 90هزار سند مربوط به كشتار غيرنظاميان افغان توسط نيروهاي آمريكايي است.
پيامدهاي انتشار اين اسناد توسط «ويكي ليكس» در عرصه بين المللي نيز همچنان ادامه دارد؛ پايگاه اينترنتي «دي ولت» آلمان طي تحليلي، اعلام كرد كه براساس اسناد فوق، «اسامه بن لادن» رهبر شبكه القاعده، زنده است و در افغانستان حضور دارد.
وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) نيز از مسئول پايگاه «ويكي ليكس» خواست درج اسناد در اين پايگاه را متوقف كند.
به گزارش ايسنا، «پي .جي. كراولي»، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا گفت: ما نسبت به اتفاقاتي كه در پايگاه ويكي ليكس مي افتد و اطلاعاتي كه اين پايگاه در اختيار دارد، نگران هستيم. «رابرت گيبس»، سخنگوي كاخ سفيد گفت: براي جلوگيري از افشاي اسنادي كه ويكي ليكس در اختيار دارد، از دست ما كاري ساخته نيست، ولي از اين پايگاه اينترنتي ملتمسانه مي خواهيم به اين افشاگري پايان دهد. وي گفت، افشاي اين اسناد مي تواند امنيت ملي و جان خبرچينان افغانستاني و نيروهاي ارتش آمريكا را به خطر اندازد. «رابرت گيتس»، وزير دفاع آمريكا نيز از پايگاه فوق خواست به افشاگري پايان دهد. اما «جوليان اسناج» مسئول پايگاه ويكي ليكس به همه اين درخواست ها پاسخ منفي داده است.

 



ابراز نگراني دبيركل سازمان ملل از ناآرامي هاي كشمير

در پي افزايش خشونت نيروهاي امنيتي و پليس هند عليه مسلمانان در كشمير، دبير كل سازمان ملل متحد از وضعيت بحراني منطقه ابراز نگراني كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «بان كي مون»، دبير كل سازمان ملل متحد با انتشار بيانيه اي مراتب نگراني خود را از ناآرامي هاي كشمير اعلام كرد.
برپايه اين گزارش براثر به كارگيري خشونت مفرط از سوي پليس هند تاكنون 24 نفر كشته و 300 نفر در كشمير زخمي شدند.
اين در حالي است كه در ناآرامي هاي دو روز اخير كشمير كه باعث تيراندازي و پرتاب گاز اشك آور توسط نيروهاي نظامي هندي شد، پنج نفر كشته و دست كم 300 نفر زخمي شدند.
همچنين در حال حاضر حكومت نظامي در كشمير و شهرهاي اطراف آن اعلام شده است، اما مردم مسلمان منطقه بدون توجه به مقررات منع رفت و آمد، اقدام به تشييع قربانيان ناآرامي هاي اخير در منطقه كردند.

 



استقرار واحدهاي نظامي ونزوئلا در مرز كلمبيا

ونزوئلا از استقرار نيرو و واحدهاي هوايي براي رويارويي با هرگونه جنگ احتمالي با كلمبيا خبر داد.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، به دنبال بي نتيجه ماندن نشست اخير وزيران خارجه 12 كشور آمريكاي جنوبي براي حل وفصل تنش هاي سياسي بين دو كشور ونزوئلا و كلمبيا، ديروز «هوگو چاوز» رئيس جمهور ونزوئلا از آماده باش نيروهاي نظامي جديد اين كشور براي مقابله با هرگونه جنگ احتمالي خبر داد. چاوز بدون اشاره به جزئيات بيشتر گفت: از صرف ساعت ها وقت براي «مرور طرح هاي مختلف جنگ» با كشور كلمبيا خوشحال نيست اما براي دفاع از كشور چاره اي جز اين كار ندارد رئيس جمهور ونزوئلا در ادامه تصريح كرد، همچنان خواستار صلح بوده و اميدوار است امكان گفت وگو با رئيس جمهور منتخب كلمبيا كه 16 مردادماه رسما به قدرت مي رسد وجود داشته باشد.
يادآور مي شود، هفته گذشته به دنبال ادعاي كلمبيا مبني بر حضور شورشيان فارك در ونزوئلا و حمايت كاراكاس از آنها، روابط بين دو كشور تيره تر از گذشته شد طوري كه طرفين روابط ديپلماتيك بين يكديگر را نيز به كلي قطع كردند. ايالات متحده آمريكا نيز با دامن زدن به اين اختلافات رسما از كلمبيا حمايت كرد.
در عين حال، «جان ليندي پولند»، پژوهشگر و مدير انجمن وفاق و آشتي در آمريكا نيز پرده از حمايت هاي غيرقانوني آمريكا از كلمبيا برداشت. وي در گفت وگو با خبرگزاري «اينترپرس» در بوگوتا گفت: نشانه هاي آشكاري از ارتباط بين اعدام هاي خودسرانه غيرنظاميان در كلمبيا و يگان هاي نظامي دريافت كننده كمك هاي مالي از آمريكا وجود دارد.
براساس اين گزارش، يگان هاي نظامي كه در كلمبيا از ارتش آمريكا كمك هاي كلان مالي دريافت مي كنند، در قتل عام غيرنظاميان كلمبيايي بيشترين نقش را دارند. به گفته «ليندي پولند» كلمبيا از سال 2002 تاكنون همزمان با دريافت اين كمك ها بيش از 3000 نفر را اعدام كرده است.

 



تيرگي روابط لندن و اسلام آباد سفر مقام امنيتي پاكستان لغو شد

اتهامات سنگين نخست وزير انگليس به مقامات پاكستان در مورد حمايت از تروريسم، روابط ميان دو كشور را عملا تيره كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، در پي اظهارات «ديويد كامرون» نخست وزير انگليس در دهلي نو، كه دولت پاكستان را به آموزش گروه هاي تروريستي و صدور تروريسم به كشورهاي افغانستان و هند و ساير كشورها متهم كرده بود، روابط اسلام آباد و لندن تيره شد؛ ژنرال «احمد شجاع پاشا» رئيس سازمان اطلاعات ارتش پاكستان كه قرار بود هفته جاري به انگليس برود، سفرش را لغو كرد.
«آصف علي زرداري»، رئيس جمهوري پاكستان كه قرار بود به زودي عازم لندن شود، احتمالا در اين سفر بازنگري مي كند.
سناتور «سليم سيف الله»، از رهبران ارشد حزب مسلم ليگ پاكستان نيز با اشاره به فداكاري ملت پاكستان در مبارزه با تروريسم، تصريح كرد كه سخنان اخير كامرون بر روابط انگليس و پاكستان تاثير منفي خواهد گذاشت.

 



اعتصاب كارمندان و كارگران در آفريقاي جنوبي

هزاران نفر از كاركنان بخش خدمات عمومي آفريقاي جنوبي در اعتراض به كمي دستمزد و حقوق خود، دست از كار كشيدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، اين دسته از كارگران و كارمندان كه عضو اتحاديه كارگران آفريقاي جنوبي (كوساتو) هستند، هفته قبل با هشدار به دولت اعلام كرده بودند، در صورتي كه دولت حداقل 6/8 درصد بر حقوق و دستمزد آنها نيفزايد، اعتصاب و تظاهرات سراسري خود را آغاز خواهند كرد.
اين در حالي است كه «كوساتو» كه وابسته به حزب حاكم كنگره ملي آفريقا (اي ان سي) و با بيش از هشت ميليون عضو بزرگترين اتحاديه كارگري اين كشور است، پيشتر تهديد كرده بود، چنانچه دولت با خواسته آنها موافقت نكند، پس از جام جهاني به اعتصاب ها و اعتراض هاي قبلي خود در سراسر كشور ادامه خواهد داد.
اين اتحاديه، هفته قبل به دولت هشدار داده بود كه در نخستين مرحله از اين حركت اجتماعي اعتراضي، 200 هزار معلم مقطع آموزش هاي مقدماتي كشور دست از كار خواهند كشيد و به همراه آنها كارگران شهرداري ها، فرودگاه ها و وزارت كشور نيز اعتصاب خواهند كرد.
اتحاديه هاي كارگري 10 روز قبل از آغاز بازي هاي جام جهاني توافق كرده بودند پس از برگزاري اين تورنمنت، مذاكرات قبلي خود را با دولت از سر خواهد گرفت و چنانچه دولت مطالبات آنها را بي پاسخ بگذارد، بايد منتظر عواقب اجتماعي آن نيز باشد.

 



رفتار نژادپرستانه پليس فرانسه با يك زن

رفتار نژادپرستانه و غيرانساني نيروهاي پليس فرانسه با زن سياهپوست در اين كشور موجي از انتقادها و خشم فرانسويان را برانگيخت.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبكه تلويزيوني فرانس4 2 ، افشاي يك نوار ويدئويي از رفتار ضد انساني پليس فرانسه با يك زن سياه پوست تبعه آفريقا، موجي از انتقادهاي شديد را در بين مردم فرانسه به همراه داشت. در اين نوار ويدئويي چند پليس مشاهده مي شوند كه قصد دارند يك زن سياهپوست در حالي كه فرزند خردسالش را به همراه دارد، به زور بازداشت كنند.
اين اتفاق در منطقه «كورنوو» در حومه پاريس در تاريخ بيست و يكم ماه ژوئيه (سي ام تير ماه) روي داد و تصوير آن چندي پيش در اختيار بسياري از پايگاه هاي اينترنتي قرار داده شد. تنها جرم اين زن سياه پوست مهاجرت غيرقانوني به فرانسه بود.

 



بيانيه بيروت

سران عربستان، سوريه و لبنان در نشست سه جانبه بيروت خواستار حفظ وحدت، ثبات و آرامش در لبنان و مقابله با تهديدهاي رژيم صهيونيستي شدند.
در بيانيه مشتركي كه پس از نشست ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان، ملك عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان و بشار اسد رئيس جمهور سوريه در كاخ بعبدا منتشر شد، رهبران سه كشور به بررسي تحولات مثبت در فضاي لبنان از زمان امضاي توافقنامه دوحه در سال 2008 پرداخته و بر ادامه شيوه مذاكره آرام و تحكيم وحدت ملي و مبارزه با تهديدات خارجي تأكيد كردند.
در اين بيانيه رهبران سه كشور خواستار درنظر گرفتن منافع عالي لبنان بر منافع حزبي و اجراي قوانين و دستورات قانون اساسي و حمايت از دولت وحدت ملي براي حل اختلافات شدند.
در اين بيانيه نسبت به توطئه ها با هدف ايجاد آشوب هاي طايفه اي و مذهبي در منطقه عربي هشدار داده شده است.
ملك عبدالله و بشار اسد همبستگي خود را با لبنان در رويارويي با تهديدهاي رژيم صهيونيستي و نقض هر روزه حاكميت و استقلال لبنان و تلاش براي بي ثبات سازي اين كشور اعلام كردند.
رهبران سه كشور متعهد به تلاش براي برقراري صلح عادلانه و فراگير در منطقه بدون هيچگونه تأخير و در چارچوب مهلت هاي تعيين شده مبتني بر اجراي قوانين بين المللي و نتايج نشست مادريد و طرح صلح عربي شدند.
گفتني است ملك عبدالله و بشار اسد روز جمعه با پروازي مشترك از سوريه به لبنان وارد شدند و پس از پنج ساعت حضور در بيروت اين كشور را ترك كردند. شيخ حمدبن خليفه آل ثاني امير قطر نيز بعدازظهر روز جمعه پس از ملك عبدالله و بشار اسد وارد لبنان شد و در كاخ بعبدا با «ميشل سليمان» رئيس جمهور لبنان ديدار كرد.
امير قطر در ديدار با ميشل سليمان بر ضرورت حفظ وحدت لبنان و مقابله با اقدامات خودسرانه و جنايتكارانه رژيم صهيونيستي تأكيد كرد.

 
 
 
 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14