(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


يكشنبه 10 مرداد 1389- شماره 19705

هوش بيشتر با نيش زنبور!
عامل بيماري متابوليك
معجزه توت فرنگي
لبخند موميايي
رمزگشايي مرد يخي
شهاب سنگي كه زمين را تهديد مي كند
فسيل هاي زنده در اعماق اقيانوس
تنهايي، يعني كشيدن 15نخ سيگار در روز!
ارتباط مصرف گوشت و چاقي



هوش بيشتر با نيش زنبور!

براساس نتايج يك تحقيق جديد كه در مجله «شيمي بيولوژيك» به چاپ رسيده، تزريق سم زنبور مي تواند عملكرد مغز را بهبود بخشد.
گروهي از دانشمندان دانشگاه هاي ليگ در بلژيك و بريستول در انگليس يك سم پپتيدي را از زهر زنبور خارج كرده اند كه آپامين نام دارد.
آپامين يك سم اعصاب است كه كانال هاي خاصي در سيستم اعصاب مركزي را مسدود مي كند.
آپامين مي تواند سبب تحريك پذيري فوق العاده شده و در نتيجه به فلج دستگاه تنفسي و تشنج منجر شود.
به گزارش ديسكاوري از سوي ديگر تحريك پذيري فوق العاده اعصاب در مغز همچنين به بهبود يادگيري و حافظه منجر مي شود.
گفتني است، استفاده از سموم پپتيدي مانند آپامين به عنوان روش درماني بالقوه براي معالجه بيماري هايي مثل تحليل ماهيچه اي مبحث جديدي نيست، اما تا پيش از اين پژوهش محققان از مكانيسم هاي دقيق عملكرد و اثرگذاري اين سموم اطلاع نداشته اند.

 



عامل بيماري متابوليك

محققان در يك پژوهش جديد جهش ژنتيكي را كشف كرده اند كه در پي آن رشد چشم ها و مغز در نوزادان به شدت دچار اختلال مي شود.
اين عارضه در واقع جزو گروهي از سندرم هايي است كه به سندرم متابوليك منجر مي شود و گاهي اوقات به نارسايي سيستم هاي مختلف اعضاي بدن به ويژه سيستم اعصاب، ماهيچه ها و روده ها منتهي مي شود.
اين محققان براي مشكل فوق يك راه چاره بالقوه را ارائه كرده اند كه شامل استفاده روزانه از يك مكمل رژيمي ساده است.
محققان مي گويند؛ اين ژن جهش يافته SRD5A3 نام دارد و مسئول ساخت مصنوعي چربي با استفاده از سلولها به عنوان يك حامل قند است.
پژوهشگران انستيتو پزشكي هووارد هوگس در اين باره خاطر نشان كردند: ما با استفاده از يك روش ژنتيكي توانستيم سرنخي را براي درك بهتر اين اختلال پيدا كرده و در عين حال راهي براي حل اين مشكل علمي پايه اي بيابيم.
به گزارش ساينس ديلي، محققان مي گويند؛ اين جهش ژنتيكي از طريق وراثت منتقل مي شود و هر دوي والدين بايد نسخه جهش يافته ژن را به كودك منتقل كنند تا به اين اختلال مبتلا شود.
سندرم متابوليك به طور كلي به معناي وجود گروهي از عوامل خطرزا در بروز بيماريهاي قلبي عروقي و ديابت است. اين عوامل خطرزا شامل چاقي شكمي يعني افزايش چربي در اطراف شكم، اختلال در مقدار چربي هاي خوني، كلسترول و رسوبات در ديواره هاي دروني سرخرگها، فشار خون بالا، مقاومت انسوليني يا عدم تحمل قند، زمينه لخته شدن خون و نيز زمينه بروز التهاب هستند.
شيوع اين سندرم در سالهاي اخير افزايش يافته و تخمين زده شده كه حدود 20 تا 30 درصد افراد بالغ و بزرگسالان به اين عارضه مبتلا مي شوند. اقداماتي كه مي توانند پيامدهاي سندرم متابوليك را كاهش دهند شامل اصلاح الگوي زندگي، حفظ وزن مطلوب و سالم، بهبود عادات غذايي، افزايش فعاليت بدني و درمان مشكلات انسوليني هستند. البته برخي افراد به طور ژنتيكي مستعد مقاومت انسوليني هستند. در اين اشخاص عوامل اكتسابي مثل افزايش چربي بدن و عدم تحرك بدني مي تواند سبب ايجاد مقاومت انسوليني و بروز سندرم متابوليك شود. اكثر اشخاص مبتلا به مقاومت انسوليني همزمان به چاقي شكمي هم مبتلا هستند.
بدن در زندگي روزانه براي تبديل قند و نشاسته به انرژي، نياز به انسولين دارد كه اگر نتواند اين كار را انجام دهد ديابت يا بيماري قند بروز مي كند.
اين پژوهش در مجله «سلول» منتشر شده است.

 



معجزه توت فرنگي

توت فرنگي ميوه اي شبيه توت است ولي كمي درشت تر، رنگش قرمز و طعم آن ترش و مطبوع است. بوته اش كوتاه و داراي برگهايي درشت و ساقه هايي باريك و خزنده است كه روي زمين مي خوابد و ريشه مي دواند.
توت فرنگي وحشي و اهلي مي رويد و به اسامي چپلك، چپالك، شالكه و چلم نيز خوانده مي شود.
اين ميوه به حالت خودرو در بعضي نواحي شمالي ايران وجود دارد و بعضي اوقات به دليل خوش طعمي ميوه آن را به طور مصنوعي پرورش مي دهند.
ميوه توت فرنگي به صورت قرمز، گوشت دار و داراي هسته هاي ريزي است كه از ماه ارديبهشت پديدار مي شود و تا آخر مرداد دوام مي آورد.
قسمت هايي كه از بوته توت فرنگي مورد استفاده قرار مي گيرند. عبارتند از: ميوه، برگ و ريشه.
از ديرباز همه قسمت هاي اين گياه مصرف دارويي داشته است و از برگ و ريشه آن كه حاوي مقدار قابل ملاحظه اي تانن است به عنوان ضداسهال و ادرارآور استفاده مي شده است.
توت فرنگي به صورت هاي گوناگون مورد استفاده قرار مي گيرد: خام، جوشانده، مربا، شربت و بستني.
خواص توت فرنگي
توت فرنگي منبع خوبي از فيبر، ويتامين C، فولات، پتاسيم و آنتي اكسيدان ها است كه اين مواد مغذي باعث مي شوند توت فرنگي به عنوان جايگزيني شيرين، باعث افزايش سلامت قلب، كاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و دركل ارتقاء سلامتي بدن شود. همچنين داراي املاح كلسيم، آهن و فسفر است كه از مواد موثر مهم آن مي توان تانن، موسيلاژ، قندهاي مختلف، ساليسيلات ها و به خصوص اسيدهاي ميوه را نام برد.
توت فرنگي سرشار از ويتامين و فاقد چربي اشباع است و كالري كمي دارد يك واحد توت فرنگي معادل هشت عدد است كه 50 كالري انرژي دارد.
توت فرنگي مانند ساير توت ها مثل شاه توت، توت سفيد، تمشك و... پاك كننده روده و مثانه است.
تحقيقات اخير نشان داده است دريافت روزانه يك واحد توت فرنگي باعث افزايش قابل توجهي در مقدار فولات خون شده و نيز فشار خون بالا را كاهش مي دهد. فولات، مقدار هموسيستئنين خون را كاهش مي دهد. هموسيستئنين اسيدآمينه اي است كه در مقادير زياد باعث مسدود شدن رگهاي خوني مي شود.
همچنين توت فرنگي داراي مقادير بالايي از آنتي اكسيدان ها مثل آلاژيك اسيد و آنتوسيانين (رنگدانه قرمز) است كه در پيشگيري از بيماري هاي قلبي موثرند.
اين مطالعات اهميت مصرف توت فرنگي را در برنامه غذايي به عنوان عامل بهبود عملكرد سيستم قلبي- عروقي نشان مي دهد.
همچنين مطالعات قبلي نشان داده بود كه باعث بهبود عملكرد حافظه و كنترل آرتريت روماتوئيد (التهاب مفاصل) مي شود.
از ديگر خواص توت فرنگي مي توان به موارد زير اشاره كرد:
مصرف اين ميوه علاوه بر وجود انواع ويتامين، املاح و آب كه هر كدام اثرات خود را بر بدن اعمال مي كنند داراي خاصيت تقويت كننده، ملين و خنك كننده نيز هست.
-توت فرنگي از تصلب شرائين جلوگيري مي نمايد.
- توت فرنگي اشتهاآور است و ادرار را زياد مي كند.
- دم كرده برگ توت فرنگي در زياد كردن ادرار و شير بانوان مفيد است.
- دم كرده برگ توت فرنگي يا ميوه توت فرنگي مي تواند نقرس و سنگ هاي مثانه را معالجه كند.
- املاح معدني موجود در توت فرنگي خاصيت مسهلي به آن بخشيده است. زيرا اين املاح عضلات روده را به انبساط و انقباض وادار مي كند و به همين جهت توت فرنگي براي درمان يبوست موثر است.
- اگر توت فرنگي را له كنيد و در آب بريزيد نوشابه اي به دست مي آيد كه براي درمان تب هايي كه با بيماري هاي التهابي همراه مي باشد، بسيار مفيد است.
- توت فرنگي به علت داشتن آهن و ويتامينC در خونسازي بدن موثر است.
- توت فرنگي به علت دارا بودن مقادير كافي كلسيم و فسفر، در رشد و نمو كودكان و نوجوانان، استحكام دندان ها و ترميم شكستگي استخوان ها بسيار موثر است.
مصرف روزانه پنج واحد ميوه و سبزي، احتمال ابتلا به سرطان را كاهش مي دهد.
مطالعات جديد نشان مي دهد مصرف روزانه 9 يا 10 واحد ميوه و سبزي به همراه 3 واحد لبنيات كم چرب، در كاهش فشار خون بالا بسيار موثر است.
ما در اينجا به عنوان يادآوري و آشنايي شما مقادير واحدهاي ميوه، سبزي و لبنيات را بيان مي كنيم كه شامل موارد زير است:
1 واحد سبزي= 1 ليوان سبزي خام خرد شده (1 ليوان سالاد) با نصف ليوان سبزي پخته.
1 واحد ميوه= 1 عدد ميوه متوسط مثل يك سيب متوسط يا 4/3 ليوان آب ميوه.
1واحد لبنيات= 1 ليوان شير يا يك ليوان ماست يا 2 ليوان دوغ يا 2 ليوان بستني.
چند نكته در مورد مصرف توت فرنگي
نكته مهمي كه در مورد توت فرنگي بايد در نظر داشت اين است كه اولا به علت تماس ميوه ها بر روي زمين، خاك و كود ممكن است آلوده شود كه بايد آنرا شسته و سپس مصرف كرد.
ثانيا بعضي از افراد نسبت به آن حساسيت دارند و ممكن است اين حساسيت بصورت استفراغ يا ناراحتي هاي جلدي بروز كند. همچنين در افرادي كه داراي ناراحتي هاي پوستي مي باشند ممكن است آنها را تشديد كند كه بايد اين نكته مورد توجه قرار گيرد.
توت فرنگي به علت داشتن اسيد سالسيليك در بعضي اشخاص، كبد، مثانه را تحريك كرده و جوشهاي شبيه كهير ايجاد مي كند كه به علت آلودگي خون و داخل بدن است.
كساني كه معده اي حساس دارند يا مبتلا به بيماري هاي كهير، اگزما و آسم هستند، بهتر است از خوردن توت فرنگي پرهيز كنند.
اثرات توت فرنگي بر پوست:
توت فرنگي به دليل داشتن اسيدهاي ميوه يكي از مهمترين گياهاني است كه در زمره وسايل آرايشي كاربرد دارد و از قديم به اين منظور استفاده مي شده است. براي توجيه اين اثرات بهتر است ابتدا خلاصه اي در باره اسيدهاي ميوه شرح داده شود تا علت اين استفاده به طور علمي روشن شود.
از هزاران سال پيش خانم ها از عصاره برخي ميوه ها براي شادابي پوست خود استفاده مي كردند تحقيقات سال هاي اخير نشان داده است ميوه ها حاوي اسيدهايي به نام اسيد ميوه يا «آلفا هيدروكسي اسيد» هستند كه به اختصار AHA گفته مي شوند اين اسيدها قادرند لايه هاي شاخي و سفت روي پوست و به خصوص صورت را حل كنند و ضمن شاداب و با طراوت كردن پوست موادي از جمله اسانس همين ميوه ها مي تواند بهتر جذب پوست شده و باعث تحريك گردش خون يا تحريك توليد سلول هاي جوان شده و با سلسله اثرات خود به پوست طراوت و تازگي ببخشند. البته با توجه به اينكه اين اسيدها داراي خاصيت ضعيف اسيدي هستند اثرات كمي دارند و براي اين منظور بايد ساليان متمادي از آنها استفاده كرد.
اين موضوع باعث جلب نظر همگان به اثرات اين اسيدها شده، طوريكه در سال هاي اخير كارخانجات، دست به تهيه آنها زده و از آنها كرم، لوسيون و فرآورده هايي به عنوان ضدچروك تهيه و به بازار عرضه كرده اند. تفاوت محصولات صنعتي با ميوه هاي طبيعي در اين است كه غلظت اين اسيدها در محصولات صنعتي بسيار بالاتر از ميوه ها بوده، بنابراين داراي اثرات سريع و قوي هستند و در عوض استفاده زياد و ممتد آنها خالي از اثرات جانبي نيست. افرادي كه مي خواهند از اثرات سوء اينگونه محصولات در امان بمانند. مي توانند از ماسك بعضي ميوه ها از جمله توت فرنگي استفاده كنند. به شرط آنكه صبر و حوصله كافي داشته باشند، چون اثر ميوه هاي طبيعي به مراتب ضعيف تر و طولاني تر از محصولات شيميايي بوده ولي عوارض جانبي آنها را به همراه ندارند.
براي استفاده از ماسك توت فرنگي مي توان 5 تا 10 عدد توت فرنگي تازه را پس از شستشوي كامل له كرده و پس از استحمام كه منافذ پوست بازتر هستند. آن را روي صورت به مدت 20 دقيقه قرار داد و سپس صورت را با آب شست. اين كار مي تواند در فصلي كه توت فرنگي است، يك روز در ميان و يا دو روز در ميان انجام داد. البته قبل از انجام اين عمل فرد بايستي مطمئن شود كه نسبت به اين ميوه حساسيت ندارد براي اطمينان از عدم حساسيت مي توان با قرار دادن ميوه له شده بر روي قسمت كوچكي از پوست دست يا صورت، آن را آزمايش كرد. توت فرنگي علاوه بر داشتن اسيدهاي گياهي داراي اسانس خوش بويي است كه وقتي به صورت ماسك مصرف مي شود. جذب پوست شده و به اثرات اسيدهاي ميوه موجود در آن كمك مي كند.
همچنين اين ماسك مي تواند به عنوان يك ضدآفتاب متوسط در زماني كه آفتاب سوختگي رخ داده است، استفاده شود.
محمد احمدي
كارشناس كشاورزي

 



لبخند موميايي

به نظر شما «يوهان سباستين باخ»، «سن نيكلاس» و اولين فرزند پسر فرعون «رامسس دوم» از نظر ظاهري چه وجه تشابهي با هم داشتند؟ يكي از محققان دانشگاه داندي با استفاده از كامپيوترهاي پيشرفته، صورت اين افراد را بازسازي كرده است.
«كارولين ويلكينسون» دكتر انسان شناسي با استفاده از اطلاعات جمع آوري شده از بقاياي انساني و بازسازي چهره افرادي كه سال ها پيش زنده بودند و هم اكنون فقط يادي از آنها مانده است، گويي زمان گذشته را زنده كرده است.
«ويلكينسون» در دانشگاه داندي، روي مدل سازي چهره كار مي كند. وي روش هاي سنتي و مدرن را با هم تلفيق مي كند، به اين صورت كه ابتدا با خاك رس روي كاسه سرگچي، چهره افراد را سه بعدي مي سازد و سپس آن را به يك سيستم كامپيوتري منتقل مي كند. «ويلكينسون» مي گويد: «امروزه مي توانيم با استفاده از اسكن سطوح سه بعدي يا سي تي اسكن از صورت دست ساز، به طور مجازي چهره سازي كرده يا چهره افراد را بازسازي كنيم و با افزودن ماهيچه يا جزييات ديگر، يك چهره كاملا واقعي طراحي بسازيم .»
«ويلكينسون» براي توسعه كارهايش در زمينه چهره سازي يا مجسمه سازي، از فناوري هاي روز بهره مي برد. به طور مثال براي كپي كردن از شيء مورد نظرش، از دستگاه هاي مربوط به اسكن تصاوير سه بعدي استفاده مي كند.
البته اين روش ها رايج و مرسوم شده و انيميشن سازان و برخي هنرمندان نيز از اين روش مدل سازي سه بعدي بهره مي برند. سيستمي كه «ويلكينسون» با آن كار مي كند، شامل يك قطعه بزرگ سخت افزاري و يك بازوي مكانيكي است كه به انتهاي آن يك قطعه خودكار مانند متصل شده است.
اين بازوي مكانيكي همانند يك ماوس كامپيوتري عمل مي كند، البته كليدهاي آن كمي متفاوت از ماوس است. اين ابزار، باز خورد لامسه اي و حسي به كاربر مي دهد، به اين معني كه كاربر از طريق آن مي تواند سطح مدل مجازي را كه روي آن كار مي كند، لمس كند. «ويلكينسون» مي گويد: «استفاده از اين ابزار كاملا شبيه كار كردن با دست نيست، بلكه بيشتر شبيه مجسمه سازي با ابزار است.» وي مي افزايد: «اما حين مجسمه سازي مجازي مي توان به همان روش واقعي شيء را لمس كرد.»
دكتر «ويلكينسون» يكي از پيشگامان صنعت بازسازي چهره است و تاكنون موفق شده چهره يك جسد موميايي شده مصري را كه مربوط به سه هزار و 800 سال پيش است، بازسازي كند. «ويلكينسون» ابتدا با اسكن كردن اين جسد موميايي با استفاده از سي تي اسكنر، ابعاد سه بعدي آن را وارد كامپيوتر كرده و سپس با يك كليك ماوس، به راحتي از لايه هاي بيروني جسد نظير كاغذهاي بسته بندي و پارچه هاي درون بدن آن رد شده و به بخش استخواني آن رسيده است.
اولين مرحله طراحي چهره مجازي، انجام چندين مرحله واقعي است. به طور مثال تخمين اندازه ميخي كه عمق پارچه يا دستمال درون بدن جسد را نشان مي دهد. زماني كه مدل سازي توسط دست انجام مي گيرد، ميخ هاي چوبي توسط يك خط كش و چاقوي جراحي در مدل فرو مي رود تا عمل بخش هاي مختلف را اندازه گيري كند؛ البته اين كار توسط كامپيوتر با دقت بيشتري انجام مي گيرد، اما خيلي سريع نيست.
موردي كه زمان بازسازي چهره را به حداقل مي رساند، استفاده از پايگاه داده اي است كه از قبل، اطلاعات لازم براي ماهيچه هاي صورت يا جزئيات اجزاي ديگر نظير گوش ها و بيني در آن جمع آوري شده است. در اين صورت ديگر نياز به خراشيدن قسمت هاي مختلف شيء مورد نظر نيست و به طور كلي كار سريع تر انجام مي گيرد و در نهايت اضافه كردن ماهيچه به صورت فرم مي دهد. «ويلكينسون» مي گويد: «ماهيچه صورت همه انسان ها از يك نوع است، اما از آنجا كه فرم صورت هر فرد با فرد ديگر فرق مي كند، شكل هر كدام از اين ماهيچه ها در صورت افراد كمي متفاوت است.» وي حين كار از ابزار لامسه اي براي فرم دادن و قالب گيري صورت استفاده مي كند. «ويلكينسون» پس از فرم دادن قسمت هاي مختلف صورت مثل كره چشم، گوش ها، بيني و ماهيچه ها، پوست و مو به آن اضافه مي كند.
يكي از مزاياي سيستم كامپيوتري كه وي از آن براي طراحي چهره استفاده مي كند، اين است كه مي تواند لايه هاي روي صورت نظير پوست، ماهيچه ها يا استخوان بندي را بردارد و دوباره طراحي كند. در حالي كه اين كار در دنياي واقعي و به روش سنتي بسيار وقت گير و طاقت فرسا است. وي مي گويد: «ما مي توانيم برخي مراحل كار را چندين بار تكرار كنيم، اين كار در دنياي واقعي عملا غيرممكن است زيرا زماني كه خاك رس را روي كاسه سرگچي مي ريزيم، خيلي زود خود را مي گيرد و بايد سرعت عمل بالايي داشت.» از مزاياي ديگر اين سيستم و مهم ترين آن، آناليز و تحليل بقاياي انساني و مطالعه روي آنها است، بدون اينكه با آن برخورد فيزيكي داشته باشد يا آسيبي به اين بقاياي ارزشمند وارد كند.
«ويلكينسون» مي گويد: «از آنجا كه كار ما آسيبي به آثار باستاني نمي زند، به راحتي مي توانيم روي آثار باستاني و اجساد موميايي مصري تحقيق كنيم و بدون برداشتن پارچه هاي درون بدن شان، استخوان بندي آنها را ببينيم.» علاوه بر اين، اطلاعات حاصل از سي تي اسكن اين اجساد موميايي، به سرعت و سهولت قابل انتقال بوده و مي توان با خيال راحت آن را از يك طرف دنيا به طرف ديگر ايميل كرد. اين روش بسيار آسان تر و امن تر از انتقال مجسمه اي است كه از نسخه اصلي مدل سازي شده است.
«ويلكينسون» در اين مورد مي گويد: «اين روش بسيار سازگارتر و انعطاف پذيرتر از شيوه سنتي است.» اين فناوري همچنين به «ويلكينسون» امكان مي دهد كه در همه مراحل كار، دقت و ظرافت بيشتري به كار برد.اين امر را مي توان از مقايسه ميان چهره بازسازي شده و چهره افراد زنده پي برد.
وي معتقد است همين امر باعث شده افراد بازخورد خوبي را در مواجهه با تصاوير كامپيوتري نشان دهند و با اشتياق و علاقه با آن برخورد كنند. وي مي گويد: «با استفاده از اين فناوري ها، افراد قرن بيست ويكم مي توانند نسخه اي از چهره افرادي را كه دو يا سه هزار سال پيش زندگي مي كردند، با چشم خود ببينند.»
ترجمه: عليرضا سزاوار

 



رمزگشايي مرد يخي

دانشمندان اروپايي پس از 20 سال كه از كشف مرد موميايي يخي مي گذرد، موفق شدند DNA اين موميايي اسرارآميز را به طور كامل رمزگشايي كنند.
مرد موميايي يخي كه «اوتزي» نام دارد با قدمتي پنج هزار ساله درسال 1991 در يخهاي كوه هاي آلپ در مرز ميان ايتاليا و دره «اوتزتال» اتريش كشف شد.
از آن زمان دانشمندان در تلاش براي كشف رازهاي اين مرد مريخي بوده اند. اكنون دانشمندان موسسه موميايي ها و مرد يخي Eurac در بولتزانو ايتاليا، موسسه ژنتيك انساني دانشگاه توبينگ آلمان و شركت بيوتكنولوژي «فبيت» آلمان موفق شدند DNA اوتزي را به طور كامل رمزگشايي كنند.
برخي دانشمندان شركت كننده در اين تيم تحقيقاتي پيش از اين از راز مرگ «توتان خامون»، فرعون مصر پرده برداشته بودند.
اين محققان درباره رمزگشايي ژنتيك اوتزي توضيح دادند: «ماده اي كه روي آن كار كرديم بيش از پنج هزار سال قدمت دارد اما ما با استفاده ازفناوري هاي پيشرفته اي كه حداقل خطا را دارند به سرعت موفق شديم ژنوم كامل مرد يخي را توالي نويسي كنيم.»
اين دانشمندان به خصوص بر روي يك نمونه از استخوان لگن تمركز كردند و در اين تحقيقات براي اولين بار فناوري جديد SOLiD را آزمايش نمودند. اين فناوري اجازه مي دهد كه بيشترين ميزان DNA از يك موميايي استخراج شود.
براساس گزارش آنسا، توالي نويسي اين ژنوم تنها آخرين سري از آزمايشاتي است كه از 20 سال قبل بر روي اين موميايي انجام شده است.
اوتزي بر روي يك تكه يخ طبيعي در موزه بولتزانو نگهداري مي شود. در سال 2002 نتايج تحقيقات بر روي زخمهاي شانه راست اوتزي نشان داد كه اين مرد به صورت خشونت آميزي مرده است.
در اين تحقيقات مشخص شد در زمان مرگ، وي48 سال داشته و به دليل بقاياي مس و آرسنيك كه در ميان موهاي او پيدا شد ه حتما كشاورز بوده است .
درسال 2007 تحقيقات دقيق تري نشان داد كه مرگ اوتزي در اثر يك جراحت عروقي در زير استخوان ترقوه بوده است.درسال 2008 از DNA ميتو كندريال اوتزي نقشه برداري شد و درسال 2009 دانشمندان تحقيقاتي را بر روي خالكوبيهاي اين مرد ماقبل تاريخ انجام دادند.
همچنين دراين سال باستان شناسان يك دسته نوشته سومري را كشف كردند كه نشان مي داد اوتزي كه بين سالهاي 3350 تا 3199 قبل از ميلاد موميايي شده است در يك آيين عبادي كه به مناسبت سقوط شهاب سنگي در منطقه «كوفلس» آلپ برگزار شده بود، قرباني شده است.

 



شهاب سنگي كه زمين را تهديد مي كند

احتمال برخورد شهاب سنگي بزرگ با زمين در سال 2182 وجود دارد.
تحقيقات جديد نشان مي دهد كه سنگ آسماني بزرگي در حال نزديك شدن به سياره ما، زمين است و اين احتمال وجود دارد كه اين شهاب سنگ در سال 2182 با زمين برخورد كند.
شهاب سنگ «RQ36 1999» در حال حاضر يك هزارم امكان برخورد با زمين را دارد، اما اين پتانسيل براي برخورد اين جرم آسماني با زمين وجود دارد و در سال 2182 اين احتمال بيشتر مي شود.
سن ساتوريو به همراه همكارانش با استفاده از مدل رياضي خطر برخورد اين جرم آسماني با زمين را تا سال 2200 مطالعه كردند و معتقدند كه احتمال برخورد اين جرم با زمين در سال 2182 بيشتر است.
جزئيات اين تحقيقات در مجله علمي «Icarus» منتشر شده است.
اين شهاب سنگ در سال 1999 كشف شده و اندازه آن حدود 560 متر مربع است.

 



فسيل هاي زنده در اعماق اقيانوس

دانشمندان استراليايي صدها متر زيردرياهاي اطراف سد مرجاني عظيم، شكل عجيبي از زندگي زيراقيانوسي را كشف كرده اند.
كوسه هاي باستاني، ماهي نفتي عظيم، گله هاي سخت پوستان و گونه هايي از يك نوع ماهي مركب موسوم به نائوتيلوس از جمله اين حيات حيرت انگيزند كه به وسيله دوربين هاي كنترل از راه دور در اعماق يك هزار و 400 متري زير آب در زير مرجان اوسپري شناسايي شده اند.
پروفسور جوستين مارشال، محقق اصلي انستيتو مغزي كوئينزلند در دانشگاه كوئينزلند مي گويد: تيم پژوهشي وي همچنين چندين گونه ماهي ناشناخته را كشف كرده اند كه شامل كوسه هاي ماقبل تاريخي شش آبششي هستند.
اين پروژه توسط دوربين هاي حساس بسيار كم نور انجام شده كه براي جست وجو در كف اقيانوس ها طراحي شده اند.
به گزارش شبكه خبري اي بي سي، آگاهي يافتن از چشم ها و مغز هاي ابتدايي اين مخلوق به دانشمندان علوم اعصاب كمك خواهد كرد كه درك بهتري از حس بينايي در انسان پيدا كنند.
به گفته دكتر مارشال بيشتر دانش عملكرد و ارتباطات سلول هاي عصبي اولين بار از طريق كار بر روي سلول هاي عصبي كوسه هاي بزرگ به دست آمده است.

 



تنهايي، يعني كشيدن 15نخ سيگار در روز!

محققان دانشگاه آمريكايي در تحقيقات خود نشان دادند كه نداشتن دوست براي سلامت بسيار خطرناكتر از چاقي مفرط و كشيدن 15نخ سيگار در روز است.
يك ضرب المثل قديمي مي گويد: «كسي كه يك دوست پيدا مي كند يك جواهر پيدا كرده است.» اكنون گروهي از دانشمندان دانشگاه بريگام يانگ در بررسيهاي علمي خود اين گفتار قديمي را تائيد كرده و نشان دادند كه روابط اجتماعي با دوستان، خانواده، همسايگان و همكاران احتمال افزايش طول عمر انسان را تا 50درصد بالا مي برد.
اين نتايج در كنار ساير فاكتورها از قبيل تغذيه مناسب، فعاليتهاي فيزيكي و نكشيدن سيگار به دست مي آيد. با وجود اين افرادي كه روابط اجتماعي كمي دارند احتمال كمتري براي داشتن طول عمر زياد دارند.
اين محققان اثرات يك زندگي خالي از دوستي را با ساير فاكتورهاي خطر براي سلامت بدن مورد مقايسه قرار دادند و دريافتند كه خطر نداشتن روابط يا داشتن روابط دوستانه كم براي مثال معادل كشيدن 15 نخ سيگار در روز و بسيار خطرناك تر از نداشتن فعاليتهاي ورزشي است. همچنين نداشتن دوست دو برابر خطرناكتر از چاقي مفرط است.
براساس گزارش گاردين، اين دانشمندان با جمع آوري اطلاعات 148 تحقيقي كه «بسامد روابط انساني و اثرات آن برروي سلامت و يك دوره
5/7ساله» را بدون لحاظ كردن كيفيت رابطه مورد بررسي قرار مي داد به اين نتايج دست يافتند.
اين محققان در اين خصوص اظهار داشتند: «راه هاي بسياري وجود دارند كه از طريق آنها دوستان و خانواده مي توانند به بهترين روش بر روي سلامت ما اثر بگذارند. زماني كه ما خود را به يك گروه پيوند مي زنيم و احساس مسئوليت پذيري در قبال افراد ديگر مي كنيم حس داشتن يك هدف، به حداكثر مراقبت از خود ما منجر مي شود.

 



ارتباط مصرف گوشت و چاقي

براساس مطالعه دانشمندان اروپايي، كاستن از مقدار گوشت مصرفي در رژيم غذايي به كاهش وزن كمك مي كند.
به گزارش رويترز، پژوهشگران كالج سلطنتي لندن دريافتند كساني كه به ميزان زياد گوشت مصرف مي كنند در يك دوره پنج ساله وزنشان در مقايسه با كساني كه گوشت كمتري خورده ولي به همان اندازه كالري مصرف مي كنند، بيشتر مي شود.
پژوهشگران همچنين دريافتند گوشت مرغ بيشترين تاثير را بر چاقي اين دسته از افراد دارد.
گوشت هاي فرآوري شده و گوشت قرمز در رده هاي بعدي قرار دارند.
اين محققان كه نتايج تحقيق خود را در نشريه «تغذيه باليني» در آمريكا منتشر كرده اند مي گويند «نتايج اين تحقيق نشان مي دهد كه كاهش مصرف گوشت مي تواند به مديريت وزن انسان كمك كند.» در اين تحقيق بيش از يكصدهزار مرد و 270 هزار زن از 10 كشور اروپايي مورد مطالعه قرار گرفتند. دانماركي ها، آلماني ها، اسپانيايي ها و سوئدي ها بزرگترين مصرف كنندگان گوشت بودند. در اين كشورها مردان روزانه معادل 300 كالري و زنان معادل 200 كالري گوشت مصرف مي كنند.
در ميان كشورهايي كه مورد مطالعه قرار گرفتند يوناني ها كمترين ميزان مصرف گوشت را داشتند به گونه اي كه در اين كشور مردان روزانه معادل 200 كالري و زنان معادل 140 كالري گوشت مصرف مي كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14