(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 11 مرداد 1389- شماره 19706

داروهاي لاغري واقعيت يا دروغ؟
دوران نامزدي مهمترين بخش زندگي مشترك
ورزش را فراموش نكن



داروهاي لاغري واقعيت يا دروغ؟

امروزه تقريبا در همه جا از رژيم هاي لاغري و داروهاي مرتبط با آن صحبت مي شود كه اين بحث در سالن هاي ورزشي و آرايشگاه ها داغ تر است.
انواع و اقسام داروهاي كاهش وزن با وعده و وعيدهاي وسوسه انگيز عده زيادي را تشويق به خريد مي كند. اما بد نيست قبل از اينكه به سراغ اين معجزه گرها! برويم ماهيت آنها را بشناسيم. اگر اين موضوع براي شما جالب است با ما باشيد تا ببينيم تاثيرات چنين داروهايي چيست؟
انواع مختلف مكمل هاي خوراكي
مكمل هاي غذايي به منظور جبران كمبود يا بهبود عملكرد ارگان هاي بدن توصيه مي شود. آنها بدون اينكه عوارض جانبي داشته باشند، تقريباً شبيه دارو عمل كرده و در عين حال فوايد زياد روي بروشورها نظر همه را به خود جلب مي كند.
مكمل ها را بدون در نظر گرفتن شكل (كپسول، قرص، آمپول و...) مي توان به سه نوع تقسيم بندي كرد:
- عناصر غذايي ضروري به منظور جبران موقت كمبودهاي بدن مانند ويتامين ها، مواد معدني، اسيدهاي آمينه، اسيدهاي چرب و...
- عصاره هاي گياهي يا خوراكي هاي طبيعي مانند چاي سبز
- عناصر غذايي غيرضروري به منظور عملكرد بهتر دستگاه هاي بدن مانند تريپتوفان، ملاتونين و...
وعده هاي غيرواقعي مكمل هاي لاغر كننده
بنابر تحقيقاتي كه در اين زمينه انجام گرفته است، پزشكان بر اين عقيده اند كه اكثر فوايد داروهاي لاغري در حد فرضيه بوده و صحت آنها هنوز از نظر علمي ثابت نشده است. در ادامه چند نوع از رايج ترين انواع تبليغات اين داروها ذكر مي شود:
كاهش دهنده هاي اشتها
تاثير انواعي از اين گروه كه از پليسيوم (فيبرهاي گياهي) تشكيل شده اند، ثابت شده است اما هنوز در درجه كم اهميت قرار دارد.
اما بر عكس، انواعي كه پايه آنها كروم، منيزيوم روي، نيكل و كبالت است هنوز نتوانسته اند تاثيرات مثبت خود را ثابت كنند. از طرف ديگر، توصيه مي شود بدن نبايد 50 تا 100% بيش از مقدار نياز روزانه به اين مواد غذايي را دريافت كند.
كالري سوز
اين گروه نيز چاي، كافئين، ويتامين ث، منيزيوم، روي، ويتامين ب 6 و... را به عنوان مهم ترين مواد سازنده خود دارند كه تنها مي توان به اثبات تاثير مثبت عصاره هاي چاي اشاره كرد.
دفع كننده آب زيادي بدن
يكي از مهم ترين خوراكي هايي در داروهاي دفع آب وجود دارد كنگر فرنگي است كه هنوز دليلي براي اثبات تاثير اين دارو شناخته نشده است.
چند توصيه مهم
از مصرف مكمل هاي خوراكي تاحد ممكن دوري كنيد. بهترين روش مشورت با پزشك متخصص است؛ چرا كه وي مي تواند دارويي متناسب باكمبود احتمالي يا قطعي بدن را تجويز كند. به عنوان مثال، مكمل اسيد فوليك به منظور پيشگيري از ناهنجاري هاي سيستم مغزي به خانم هاي باردار توصيه مي شود. همچنين انواعي از مكمل ها رابايد براي كساني كه لبنيات، امگا 3 يا ماهي نمي خورند، تجويز كرد. اما بد نيست بدانيد كه در هر صورت هيچ يك از مكمل هاي خوراكي نمي توانند جاي تغذيه صحيح و متعادل را بگيرند.
هيچ وقت مكمل ها را به طور مداوم ميل نكنيد، بلكه دوره مصرف رارعايت كنيد. به عنوان مثال يك هفته در ماه يا هر چهار ماه، يك دوره يك ماهه را ادامه دهيد.

 



دوران نامزدي مهمترين بخش زندگي مشترك

معيارهاي واقعي ازدواج براي برخورداري از يك زندگي مناسب متنوع و مختلف است. درواقع شكل گيري يك زندگي ايده آل و لذت بخش بستگي به عوامل مختلفي دارد كه توجه به آنها بسيار ضروري است.
همه پدر و مادرها علاقه بسيار زيادي به فرزندان خود و آينده آنها دارند و به همين دليل تمامي تلاش خود را از همان دوران كودكي براي رشد و تربيت فرزندان به كار مي گيرند. آنها فرزندان خود را تحت شرايط مناسب اقتصادي و اجتماعي رشد مي دهند و از مدارس پيشرفته و توانمند براي تحصيلات بدون نقص آنها بهره مي برند. بهترين كلاس هاي آموزش هنر، تكنولوژي، زبان و ورزش را براي آمادگي همه جانبه فرزندانشان مهيا مي كنند و همه اينها مستلزم زحمات و مشكلات متعددي است كه والدين براي تربيت بي نظير فرزندانشان با آغوش باز متحمل مي شوند.
اما برخي از پدر و مادرها به رغم اينكه حساسيت فوق العاده اي به تربيت صحيح فرزندان خود دارند، بازهم مهم ترين قسمت زندگي آنها را ناديده مي گيرند يا دست كم آن طور كه بايد موردتوجه قرار نمي دهند. آنها فراموش مي كنند كه ازدواج و شروع زندگي مشترك فرزندانشان بيش از هر موضوع ديگري اهميت دارد و نيازمند آموزش و انتقال تجربه است.
شروع زندگي در بسياري مواقع با آزمون و خطا صورت مي گيرد اما اين مرحله نخست است و نبايد همواره در زندگي پايدار باشد. تجربه اندوزي ازاشتباهات انجام شده بسيار مفيد است اما تكرار اشتباه به مرور زمان مي تواند منجر به اختلافات عميق و حتي درنهايت جدايي خواهد شد.
زمان به موقع اين تجربه اندوزي از اشتباهات قبل از شروع زندگي مشترك و در دوره آشنايي است كه هر دو طرف با درنظر گرفتن عقايد و آداب مرسوم خانوادگي ارتباط مفيدي را با يكديگر آغاز مي كنند.
مري اليسون از مركز مطالعات جامعه شناسي دانشگاه لستر معتقد است: ازدواج و شروع يك زندگي مشترك از مواردي است كه به علت استمرار و پيوستگي د رزندگي افراد باعث مي شود تا جوانان به صورت مشترك هر موضوعي را با هم تجربه كنند. انواع مشكلات، موفقيت ها، شادي، غم و قصه ها، حوادث و اتفاقات خوشايند يا تأسف بار و اختلافات و تفاهم ها. اين تغيير وضعيت در طول يك زندگي مشترك مستلزم قابليت ها و تفكرات مشتركي بين همسران است تا از برخورد موج شديد اين ناهمواري ها با پايه هاي زندگي، اساس آن دچار لرزش و شكاف نشود.
به گفته اين جامعه شناس «درواقع آشنايي اوليه تنها براي شناخت خصوصيات و رفتارهاي دوطرف نسبت به يكديگر است و هرگز نبايد اين باور را به وجود بياورد كه اين دوره، مرحله مقدماتي ازدواج است و خواسته و ناخواسته بايد ادامه راه به همين منوال صورت پذيرد. بايد پذيرفت كه اين دوره فقط براي آشنايي، شناخت و آزمايش يكديگر است درواقع؛ به زباني ساده تر، يعني هرجا كه دوطرف احساس كردند كه واقعاً شكاف و اختلافات اساسي بين آنها وجود دارد بهتر است كه از ادامه راه خودداري كنند و بر عقايد و باورهاي غلط خود و خانواده كه مبني بر نگون بختي و ضربه روحي هر دو طرف است يا مايه حقارت خانواده است دست بردارند زيرا اين بهانه ها تنها يك باور غلط است كه وجود منطقي و خارجي ندارد و از اساس اشتباه است.
ضمن اينكه تحمل چندوقت ناراحتي روحي و شكست عشقي خيلي راحت تر، معقولانه تر و واقع بينانه تر از يك عمر زندگي اشتباه و نابجا با انواع مشكلات كوچك و بزرگ است.»
برخي از مسائلي كه روانشناسان تأكيد دارند زمينه ساز يك زندگي ايده آل و لذت بخش است و بايد مورد توجه قرار بگيرد و بهتر است كه جوانان به آن نظري داشته باشند، عبارتند از:
- نداشتن اختلاف در عقايد مذهبي، فرهنگي و اجتماعي.
- تمايل داشتن به علاقه مندي هاي يكديگر و پذيرفتن آنها.
- شخصيت و فرهنگ خانوادگي و نحوه تفكر و نگرش والدين همسر.
- انطباق برنامه هاي آينده و توافق در اجراي اهداف طرفين و تحمل عواقب آن.
- توقعات و خواسته هاي شخصي از يكديگر.
- محدوديت ها و آزادي هايي كه براي يكديگر قائل مي شوند.
- چگونگي كنترل بحران و وضعيت هاي دشوار توسط طرف مقابل.
- ميزان عصبانيت و چگونگي كنترل آن و اينكه عصبانيت وي منجر به چه اتفاقاتي خواهد شد.
- عدالت و انصاف در رفتار و اعمال.
- رعايت قوانين و حقوق ديگران.
- ميزان رعايت نكات اجتماعي و فرهنگي.
- ميزان انعطاف پذيري و از خودگذشتگي.
- ميزان ظرفيت انتقادپذيري و تغييرپذيري.
- ميزان توجه و حرف شنوي از پيشنهاد و خواسته هاي طرف مقابل.
- پرستيژ و شخصيت رفتاري و گفتاري.
- ميزان منطق و درك قضايا.
- ميزان صبر و تحمل و بردباري.
- نوع تصور و چگونگي رفتار در رابطه با خانواده همسر.
- ميزان توجه به سلامت و رفاه همسر و خانواده.
- ميزان تفاهم در مسائل اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و سياسي.
اهميت به نحوه زندگي پدر و مادر هم بسيار مهم است به اين علت كه فرزندان در زندگي زناشويي اغلب پدر و مادر و نزديكان خود را الگو قرار مي دهند توجه به زندگي نزديكان وي خالي از لطف نيست.
چگونگي برخورد با مشكلات، ميزان سازگاري و تصور در مورد طلاق و يا ادامه زندگي و ديدگاه آنها در مورد طرف مقابل نكاتي است كه ذهنيت فرد را تحت تأثير خود قرار مي دهد و لازم است كه از آنها شناخت كافي به دست آورد.
روانشناسان معتقدند درست است كه والدين تمام تلاش خود را براي تربيت صحيح و آموزش موفق فرزند خود صرف كرده اند اما نبايد به خاطر باورهاي غلط و عقايد اشتباه خود جوانان را براي انتخاب در تنگنا قرار دهند. دوران آشنايي براي ازدواج هزينه دارد، دلبستگي دارد و البته به هيچ عنوان دليل خوبي براي ادامه راهي نيست كه عاقبت خوشي ندارد. درست است كه بايد به فرزندان آموخت كه در برابر مشكلات صبور باشند و با هر اتفاقي كه به نظرشان ناخوشايند مي آيد، شانه خالي نكنند اما اختلافات عميق، عقايد متضاد، عدم علاقه قلبي به يكديگر و مواردي از اين قبيل مشكلات كوچكي نيستند كه با گذشت زمان مرتفع شوند يا در زندگي هاي امروز ناديده گرفته شوند. بايد اين واقعيت را پذيرفت كه فرزندان ما در شرايط و روزگاري غير از ما زندگي مي كنند و بين ما و آنها دست كم چندين دهه فاصله است.
نخست بايد به جوانان آموخت كه معيارهاي مهم و اساسي زندگي مشترك خود را دريابند. البته به اين علت كه فرزندان قبلا تجربه از اين نوع نداشته و اطلاعات و آگاهي كافي در اين زمينه ندارند، نمي توانند جنبه هاي مختلف يك زندگي ايده آل را بشناسند و اهميت يك به يك آنها را درك كنند، به همين خاطر لازم است تا والدين هر كدام در جاي خود نكات مهم و اساسي يك زندگي مشترك را صادقانه، صريح و بدون كاستي براي آنها متذكر و مزايا و معايب هر كدام را به روشني يادآور شوند تا فرزندشان با آگاهي نسبي بتواند معيارهاي خود را تقويت و هدايت كند.
سزاوار

 



ورزش را فراموش نكن

مطالعات محققان آمريكايي نشان مي دهد دويدن باقاعده مي تواند باعث كاهش تأثيرات افزايش سن بر افراد شود.
افراد مسني كه راهپيمايي مي كنند يا مي دوند 50 درصد كمتر از ساير همتايان خود به خاطر سرطان جان خود را از دست مي دهند. اين افراد در عين حال ناتواني هاي جسمي كمتري خواهند داشت و از زندگي سالم تري هم برخوردار خواهند بود.
به گفته كارشناسان اين يافته ها اهميت ورزش منظم در افراد مسن را مشخص مي كند. در اين مطالعه وضعيت 500نفر از افرادي كه براي بيش از 20 سال به صورت منظم دويده بودند بررسي شده است. اين افراد از سن 50 سالگي دويدن را شروع كرده بودند. در اين تحقيق مشخص شد تنها 15درصد افرادي كه دويده اند تا قبل از رسيدن به 90سالگي مرده اند اما آنهايي كه ندويده اند 34 درصد تا قبل از رسيدن به 90 سالگي جان خود را ازدست داده اند. در عين حال ناتواني هاي جسمي 16 سال زودتر در افرادي كه ندويده اند بروز كرده است. به گفته كارشناسان افراد مسني كه مي دوند كمتر بر اثر عواملي چون سرطان، بيماري هاي عصبي و عفوني جان خود را ازدست مي دهند.
بسياري از افراد مسن به خاطر ترسي كه از آسيب ديدن دارند كمتر ورزش مي كنند. به گفته پزشكان افراد مسن بايد روزي نيم ساعت و حداقل پنج بار در هفته فعاليت متوسط فيزيكي داشته باشند. حاصل ورزش براي افراد مسن قلبي سالم، وزني متعادل و خواب بهتر است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14