(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 14 مرداد 1389- شماره 19709

كره شمالي موشك هاي خود را درمرز مستقر كرد
مقاومت فلسطين : محمود عباس حق ندارد وارد مذاكرات سازش شود
ارتباطات اسلامي و علوم انساني (چشم انداز) (قسمت دوم)
سيدحسن نصرالله در سالگرد پيروزي مقاومت در جنگ 33 روزه:
حزب الله دوشادوش ارتش دست اسرائيل متجاوز را قطع مي كند
فروش نيوزويك 77 ساله به تاجر 91 ساله!
واكنش گسترده جهاني در قبال جنگ افروزي اخير رژيم صهيونيستي
تروريست هاي القاعده مسئوليت حمله به نفتكش ژاپني را برعهده گرفتند
30 شهيد و 80 مجروح در انفجارهاي عراق
كراچي همچنان در آتش كشته ها به 63 نفر رسيد
طرح رژيم مبارك براي كنترل مساجد مصر
نجم الدين اربكان حزب جديد تاسيس مي كند
چها رسوي پنج قاره



كره شمالي موشك هاي خود را درمرز مستقر كرد

كره شمالي در آستانه رزمايش دريايي سئول، موشك هاي دوربرد خود را در نزديكي مرز كره جنوبي مستقر كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در آستانه برگزاري رزمايش پنج روزه كره جنوبي درآب هاي درياي زرد، پيونگ يانگ از استقرار موشك هاي دوربرد زمين به هواي خود در نزديكي مرز كره جنوبي خبر داد.
ارتش كره شمالي روز سه شنبه هشدار داد، چنانچه كره جنوبي رزمايش دريايي خود را آغازكند، پاسخ محكمي به آن خواهد داد.
كره جنوبي چند روز پس از برگزاري رزمايش بزرگ دريايي و مشترك خود با آمريكا قصد دارد از امروز (پنجشنبه) در درياي زرد (منطقه اي از اقيانوس آرام ميان شبه جزيره كره و چين) رزمايش ديگري برگزار كند.

 



مقاومت فلسطين : محمود عباس حق ندارد وارد مذاكرات سازش شود

شخصيت ها و گروه هاي فلسطيني ازتشكيلات خودگردان فلسطين خواستند از ورود به گفت وگوهاي مستقيم با رژيم صهيونيستي خودداري كند.
ده ها تن ازشخصيت هاي مستقل و گروه هاي فلسطيني درپايان نشست خود درشهر رام الله از محمود عباس خواستند وارد مذاكرات مستقيم با رژيم صهيونيستي نشود.
شخصيت ها وگروه هاي فلسطيني اظهارداشتند تا زماني كه رژيم صهيونيستي به قطعنامه هاي بين المللي، پايبند نيست و به شهرك سازي ها و آواره كردن فلسطيني ها ادامه مي دهد سازش با اين رژيم خيانت به ملت فلسطين است و ابومازن حق ورود به مذاكرات را ندارد.اين افراد رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين را از خطرات مذاكرات مستقيم با رژيم صهيونيستي برحذر داشتند .

 



ارتباطات اسلامي و علوم انساني (چشم انداز) (قسمت دوم)

پروفسور حميد مولانا
در چهارچوب ديني و اسلامي، ارتباطات ابعاد مختلف و به هم پيوسته دارد. اطلاعات در جامعه نمي تواند بي طرف و خنثي باشد. از ديدگاه اسلام، ارتباطات با حكمت، علم، دانش، اطلاعات و داده ها سر و كار دارد و همه اينها بايد به هم پيوسته باشند. علم در معني و مفهوم غربي آن، به مشاهدات و بررسي عوامل حسي و خارجي اكتفا مي كند. اين نوع نگاه به علم باعث مي شود كه انسان به عنوان نتيجه تكامل حيوانات معرفي شود. در مقابل اين نوع نگاه جريان ديني، پيدايش و اصل انسان را در خلقت مي بيند. در واقع غرب موضوع خلقت را كنار گذاشته و از تكامل انسان و مطالعه نظم اجتماعي و فردي صحبت مي كند.
به تدريج، رشته ارتباطات در غرب كه در دوران باستان و قرون وسطي با هنر مترادف بود جنبه علمي به خود گرفت. مي توان گفت از منظري اسلامي سكه ارتباطات دو رو دارد كه عبارت است از علم و هنر. ارتباطات از ديدگاه دين، هنر، شعر، معماري، عرفان و فلسفه با ديدگاه امروزي علم ارتباطات در غرب كاملا متفاوت است. مطالعه ارتباطات از منظر قرآن، مولوي، ابن سينا، رازي، فارابي و... تمام نظريات امروزي متداول ارتباطات در غرب را به حاشيه مي راند. در واقع، تمدن ادامه توسعه و تكامل ابزارآلات و جوانب فيزيكي انسان است در حالي كه فرهنگ و ارتباطات با سؤالات معنوي و غيرمادي بشر سر و كار دارد.
تنها فرهنگ اسلامي است كه توازن ظريف ميان فرهنگ هاي شفاهي و خطي ارتباطات ميان فردي و واسطه اي را حفظ كرد. فرهنگ چاپي و الكترونيك در غرب به جمع شدن قدرت در دست عده اي محدود كمك كرده و تمركز تأسيسات دولتي و ايجاد انحصارات شركتي را موجب شد. هر چند توسعه علم و آموزش و صنايعي همچون چاپ، انحصارگري كليساي مسيحيت و ديكتاتوري شاهان آن زمان را شكست داد و به انقلاب صنعتي و انقلاب فرانسه و تجددگرايي منجر گرديد اما اين جريان سكولار ارتباطي در گسترش معنويت در جامعه، حمايت از دين، ايجاد مساوات اجتماعي و اقتصادي و سياسي، جلوگيري از سلطه گري، امپرياليسم و جنگ هاي جهاني موفق نشد.
امروزه تعارض بنيادين هستي شناختي و انسان شناختي ميان دو الگوي متفاوت ديني و سكولار در علوم اجتماعي، بيش از همه در عرصه فرهنگ اجتماعي، مطبوعات و رسانه هاي جمعي خود را نشان داده است. با ملاحظه مسائل و مشكلاتي همچون خودبيگانگي مردم از تمدن ماشيني، ناهنجاري هاي ناشي از زندگي به اصطلاح مدرن و كمبود عاطفه و محبت بين افراد طبيعتاً توجه به مطالعه درباره رسانه ها و دين افزايش پيدا كرده است اما توجه به ارتباط شناسي معنوي و ديني از طلوع انقلاب اسلامي ايران احيا گرديده است. در واقع چند دهه قبل بود كه انديشمندان رشته ارتباطات به اهميت فرهنگ به عنوان يك مفهوم اجتماعي پي بردند. اما پژوهشگران و محققان ارتباطات در حال حاضر اغلب از يك منظر معرفت شناختي قوم مدار به فرهنگ و دين مي نگرند. در چنين وضعيتي تفاهم بين فرهنگي حاصل نخواهد شد مگر اينكه رويكردهاي نظري به اين رشته اهميت مكاتب فكري ديگر را به رسميت بشناسد. بنابراين، نياز به شناخت فرهنگ و دين در سطوح بنيادين و به ويژه معرفت شناختي وجود دارد.
نظريه پردازي درباره ارتباطات و اسلام در چهارچوب يك اسلوب معين سال ها پيش از پيروزي انقلاب اسلامي ايران از طرف نگارنده آغاز گرديد و اين موضوع در دهه هاي اخير چه در غرب و چه در كشورهاي اسلامي توسط ديگران دنبال شده است. در حقيقت براي من شناخت ارتباطات اسلامي و ديني دريچه اي براي درك پديده انقلاب اسلامي بود. پيروزي انقلاب اسلامي ايران در مقاله اي كه اينجانب با عنوان «ارتباطات جمعي، نخبگان و نظام هاي ملي در خاورميانه» به كنگره جهاني علوم ارتباطات و روابط بين الملل در سال 1974 ميلادي (1353 شمسي) ارائه دادم پيش بيني مي شد. پنج سال بعد و در آستانه پيروزي انقلاب اسلامي ايران مقاله اين حقير با عنوان «تكنولوژي در مقابله با سنت: ارتباطات در انقلاب اسلامي ايران» در سال 1979 در جلد 26 شماره 3 «فصلنامه ارتباطات» (Journal of Communicatioت) به چاپ رسيد كه در آن به بررسي نقش سنت و دين در پيروزي انقلاب اسلامي ايران پرداخته بودم.
اما بايد دانست كه ترويج و توسعه نظريات و الگوهاي جديد و نوآورانه هيچ گاه آسان نبوده است. در سال 1990 ميلادي (1369 شمسي) در آستانه فروپاشي شوروي و يوگسلاوي در يك سمينار بين المللي در موضوع «جامعه مدني و جامعه اطلاعاتي» كه با حضور كارشناسان 23 كشور در شهر لوبليانا در جمهوري اسلووني تشكيل شده بود شركت داشتم. شركت كنندگان كشورهاي اروپايي و آمريكايي نه تنها از شنيدن گزارش من در مورد «جامعه مدني، جامعه اطلاعاتي و جامعه اسلامشي؛ يك مطالعه تطبيقي» اظهار شگفتي كردند بلكه عده قابل توجهي از اين استادان جامعه شناسي و ارتباطات غرب از اينكه اسلام از آغاز ظهور، حكومت و دولت و جامعه مدني ويژه اي را تشكيل داده و دين را از سياست جدا نكرده است اظهار بي اطلاعي كردند. نكته جالب توجه اين بود كه اين اجلاس بيش از يك دهه پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران برگزار مي شد. ناآگاهي و درك اين عده از دانشگاهيان غرب از اسلام و ارتباطات در آن جلسه به قدري خجالت آور بود كه فصلنامه علمي «رسانه، فرهنگ و جامعه» (Media Culture Society) از بنده دعوت كرد كه شماره ويژه اي تحت عنوان «اسلام و ارتباطات» به سردبيري اينجانب و پروفسور فيليپ شلزينجر از بريتانيا (اسكاتلند) منتشر شود. اين شماره ويژه كه حاوي مقالات عده قابل توجهي از دانشمندان جهان اسلام بود، نخستين شماره يك فصلنامه غربي بود كه به نظريات ارتباطات و رسانه هاي اسلامي اختصاص داده شده بود. متأسفانه اين شماره كه پرتيراژترين شماره در تاريخ اين نشريه بوده است- چندان مورد توجه مجلات رسانه اي و ارتباطي ايران قرار نگرفت و تا امروز نيز اقدامي براي ترجمه و توزيع آن صورت نگرفته است.

 



سيدحسن نصرالله در سالگرد پيروزي مقاومت در جنگ 33 روزه:
حزب الله دوشادوش ارتش دست اسرائيل متجاوز را قطع مي كند

سرويس خارجي -
دبيركل حزب الله لبنان ايستادگي ارتش در برابر رژيم صهيونيستي را ستود و اعلام كرد مقاومت دوشادوش ارتش دست اسرائيل متجاوز را قطع خواهد كرد.
سيدحسن نصرالله در جشن چهارمين سالگرد پيروزي لبنان در جنگ 33 روزه تابستان سال 2006 طي سخناني كه به طور مستقيم از شبكه المنار پخش مي شد با اشاره به تجاوز مرزي روز سه شنبه رژيم صهيونيستي به جنوب لبنان گفت، از لحظه نخست تجاوز حزب الله آمادگي خود را براي دفع تجاوز و همراهي با ارتش لبنان به رئيس جمهور، رئيس مجلس و نخست وزير اعلام و تاكيد كرد كه مقاومت كوتاه نخواهد آمد و دستي را كه براي تجاوز به ارتش دراز شود قطع خواهد كرد.
وي اظهار داشت، ما چند هفته پيش ناقوس خطر را به صدا در آورديم و توجه لبناني ها و همه دوستان را به خطري جلب كرديم كه براي لبنان و مقاومت تدارك ديده اند.
دبيركل حزب الله لبنان تصريح كرد: ماهيت رژيم صهيونيستي تجاوز طلبي است و اين رژيم اصولا تجاوزگر است و نيازي به بهانه براي حمله به لبنان ندارد و همه جنگ ها و تجاوزات رژيم صهيونيستي عليه لبنان با چراغ سبز آمريكا صورت مي گيرد.
وي اظهار داشت، هدف رژيم صهيونيستي از اين حمله ناشيانه به جنوب لبنان اين بود كه در ارتش گسست ايجاد كند و كاري كند كه مردم مقابل مقاومت قرار گيرند اما آرزوي خود را به گور بردند.
به رژيم صهيونيستي ثابت شد كه مردم لبنان اعم از مسلمان و مسيحي كنار هم هستند و هيچ اختلافي با هم در دفاع از ارزش ها و لبنان ندارند و آنها كه دل بسته اند مقاومت را در هم بكوبند قطعا به نتيجه اي نخواهند رسيد.
دبيركل حزب الله بار ديگر تاكيد كرد كه اسرائيل از خانه عنكبوت سست تر است و در سالروز پيروزي لبنان اعلام مي كنم كه مردم قهرمان و با ايمان لبنان شما همانند كوه هاي استوار هستيد كه از كشور در مقابل دشمن صهيونيستي دفاع كرديد و معادله جديدي در منطقه به وجود آورديد.
دبيركل حزب الله تاكيد كرد، بايد از هر اختلاف و تشتت جلوگيري كرد و در كنار هم متحد و يكپارچه بود تا دشمن جرئت تجاوز را به خود ندهد.
سيدحسن نصرالله گفت، هيچ كس نمي تواند به خاك ما بيايد و ما را اسير كند و دشمن صهيونيستي مي داند كه در صورت تكرار جنگ به همان مصيبتي گرفتار خواهد شد كه در جنگ 33 روزه باآن مواجه شد.
وي افزود: در تجاوز اخير باز هم ملت، مقاومت و ارتش كنار هم قرار گرفتند و حماسه اي جديد خلق كردند.
دبيركل حزب الله لبنان در بخش ديگري از سخنانش به سفر اخير پادشاه عربستان و رئيس جمهور سوريه اشاره كرد و گفت، ما از تلاش هاي عربي استقبال مي كنيم و تاكيد مي كنيم كه همگي خواهان روشن شدن حقيقت هستيم و با تقلب كردن و سياسي كردن مخالفيم به عقيده ما اين حق خانواده رفيق حريري است كه از حقيقت آگاه شوند.وي تاكيد كرد، حزب الله از هر كمكي براي كشف حقايق ترور حريري دريغ نخواهد كرد.سيدحسن نصرالله گفت: رژيم صهيونيستي مسئول ترور رفيق حريري است و من روز دوشنبه آينده دلايلي را عنوان خواهم كرد كه اين رژيم مي خواهد از طريق نسبت دادن اين ترور به حزب الله سوءاستفاده كند و چهره حزب الله را مخدوش سازد.
دبيركل حزب الله لبنان خاطرنشان كرد، ما در مورد احكام صادره از دادگاه حريري تماشاچي نخواهيم بود و معتقديم صرفا نبايد به حكم دادگاه بين المللي بسنده شود زيرا موضوع داخلي است و دستگاه هاي داخلي بايد به آن رسيدگي كنند.
وي همچنين گفت، حزب الله اطلاعاتي ارائه خواهد داد كه بي شك افق مهمي را براي تحقيقات كميته و رسيدنش به حقايق امر خواهد گشود.
سيدحسن نصرالله در عين حال تاكيد كرد، اوضاع كنوني لبنان به گونه اي است كه بيشتر از هر زمان ديگر نياز به آرامش و ثبات است و ما تلاش خواهيم كرد توطئه دشمنان براي ايجاد بلوا و آشوب در كشور خنثي شود.

 



فروش نيوزويك 77 ساله به تاجر 91 ساله!

«نيوزويك» 77 ساله به «يك دلار» نمادين به يك تاجر 91 ساله فروخته شد!
اگرچه هفته نامه آمريكايي از سال 1961 جزو دارايي هاي «واشنگتن پست» بوده، با تيراژ بيش از سه ميليوني در هفته دومين مجله پرخواننده آمريكا به حساب مي آمده، اما در سطح جهاني مقام اول را دارد و تيراژ هفتگي اش به بيش از 900 هزار مي رسد كه در 190 كشور دنيا- از جمله، از سال 2000 در كشورهاي خاورميانه و به زبان عربي- منتشر مي شود. «سيدني هارمن»، خريدار آن كه در زمان «جيمي كارتر» وزير مشاور در امور بازرگاني بوده، امروز نه تنها رئيس شركت بزرگ چند مليتي «هارمن ايندا ستريز» است، بلكه در صدر مؤسساتي چون «مؤسسه ايسپين» و «فريدام هاوس» هم قرار دارد و عضو «شوراي روابط خارجي» هم هست. او همچنين همسر «جين هارمن»، نماينده كاليفرنيا و سومين عضو پولدار كنگره است كه دموكراتي محافظه كار و افراطي و حامي بي قيد و شرط اسرائيل است. تيراژ «نيوزويك» مدتي است كه به دليل شرايط بد اقتصادي و رقابت شديد اينترنتي پايين آمده، تعداد خوانندگانش هم 15 درصد افت كرده و درآمدهاي تبليغاتي اش هم در سال 2009 نزديك به 30 ميليون دلار سقوط كرده است. به طوري كه حالا به لحاظ اهميت در رده بيست و ششم قرار دارد. ظاهراً، «سيدني هارمن» با خريد اين هفته نامه متعهد شده پرسنل آن را نگه دارد و بدهي هاي آن را هم صاف كند. تاجر صهيونيست پرداخت بدهي 71 ميليون دلاري اين هفته نامه آمريكايي را تقبل كرد. وي به طور نمادين يك دلار داد و گفت كه بقيه بدهي اين مجله را پرداخت خواهد كرد.
سرويس خارجي كيهان

 



واكنش گسترده جهاني در قبال جنگ افروزي اخير رژيم صهيونيستي

سرويس خارجي-
تجاوز گستاخانه رژيم صهيونيستي به خاك لبنان با محكوميت گسترده جهاني مواجه شد.
شوراي امنيت پس از درگيري مرزي روز سه شنبه بين لبنان و اسرائيل بنا به درخواست لبنان تشكيل جلسه داد و در بيانيه خود نسبت به درگيري خونين ميان ارتش لبنان و اسرائيل ابراز نگراني شديد كرد.
شوراي امنيت افزود، اين شورا منتظر تحقيقات نيروهاي يونيفيل مستقر در جنوب لبنان است تا از تكرار چنين حوادثي در آينده جلوگيري شود.
اتحاديه عرب از جامعه جهاني خواست با اسرائيل جدي برخورد كند و شوراي همكاري خليج فارس نيز مسئوليت كامل اين تجاوز را متوجه رژيم صهيونيستي دانست و تاكيد كرد كه اين رژيم در برابر جامعه جهاني بايد پاسخگو باشد.
تركيه، مصر، اردن، سوريه، حماس، روسيه، آلمان، نسبت به اين حمله واكنش نشان داده و آن را محكوم كردند.
اين در حالي است كه وزارت خارجه آمريكا با انتشار بيانيه اي تجاوز روز سه شنبه رژيم صهيونيستي به جنوب لبنان را تنها يك سوءتفاهم عنوان كرد!
شبكه سي ان ان آمريكا اعلام كرد كه اين درگيري فقط به خاطر نصب دوربين از سوي اسرائيل در مرز با لبنان بوده است.
از سوي ديگر، روزنامه كويتي القبس در واكنش به اين حمله فاش كرد كه آمريكا برنامه اي بسيار حساب شده براي به هم ريختن لبنان دارد و اين برنامه خطرناك نهايتا ظرف يك سال ديگر اجرا خواهد شد.
همچنين كابينه امنيتي رژيم صهيونيستي روز گذشته درگيري مرزي با لبنان را مورد بررسي قرار داد.
موضوع آغاز تجاوز به لبنان و برخورد قهرمانانه ارتش لبنان با اين تجاوز از مواردي بود كه در اين نشست مطرح شد.
رسانه هاي رژيم صهيونيستي با شوك ناشي از مقاومت ارتش لبنان در حالي كه تلاش مي كردند آغازگر تجاوز را لبنان قلمداد كنند اعلام كردند، ارتش لبنان و نيروهاي مقاومت با برنامه ريزي كامل اين جنگ را آغاز كردند.
اين در حالي است كه شبكه خبري الجزيره قطر در خبري فوري اعلام كرد كه ارتش رژيم صهيونيستي اعلام كرده براي اعمال فشار بيشتر به لبنان آماده بازگشت به مناطق مرزي است. اين شبكه خبري همچنين اظهار داشت، مردم لبنان اعلام كرده اند كه در صورت بروز جنگ جديد ارتش و مقاومت را ياري خواهند داد و هيچگاه پشت ارتش و حزب الله را خالي نخواهند كرد. شوراي عالي دفاع لبنان نيز پس از تنش آفريني رژيم صهيونيستي جلسه فوق العاده تشكيل داد و با اعلام اين كه مسئوليت درگيري بر عهده تل آويو است تصريح كرد كه لبنان با هر بهايي با هر تجاوزگري مقابله خواهد كرد.
سخنگوي ارتش لبنان نيز تاكيد كرد، لبنان آماده مقابله با حمله جديد رژيم صهيونيستي است و هرگونه تجاوز را تلافي خواهد كرد.

 



تروريست هاي القاعده مسئوليت حمله به نفتكش ژاپني را برعهده گرفتند

گروه تروريستي القاعده مسئوليت حمله به نفتكش ژاپني در تنگه هرمز را برعهده گرفت.
به گزارش شبكه تلويزيوني «العربيه» گروه تروريستي القاعده با صدور پيامي مسئوليت حمله هفته گذشته به يك نفتكش ژاپني در آب هاي ساحلي ايران وعمان را برعهده گرفت.
براساس اين گزارش فردي به نام «ايوب الطيشان»، با انجام حمله اي انتحاري قصد انهدام اين نفتكش را داشت كه هنگام حادثه 31 خدمه هندي و فيلپيني درآن حضور داشتند.
يادآور مي شود با وقوع اين حادثه، نظرات گوناگوني درباره علت واقعه منتشر شد.برخي كارشناسان برخورد كشتي با مين هاي به جا مانده از دوران جنگ عراق و ايران را عامل حادثه عنوان كردند.
گفتني است دراين حادثه به رغم اينكه نفت به دريا نشت نكرد اما كشتي دچار خساراتي شد اما درهرحال توانست 270هزار تن نفت خام خود را از امارات متحده عربي به بندر توكيو منتقل كند.

 



30 شهيد و 80 مجروح در انفجارهاي عراق

انفجار دو خودرو بمب گذاري شده در مركز استان واسط عراق، 30 شهيد و 80 مجروح بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، ديروز دو خودرو بمب گذاري شده در يك بازار شهر «كوت» واقع در جنوب شرق بغداد، منفجر شد.
علاوه بر كوت، بمبي نيز ديروز در بخش شرقي موصل منفجر شد، كه به شهادت سه غيرنظامي و جراحت چهار نيروي پليس عراق انجاميد.
در پي اين انفجار، افراد مسلح به سوي پليس مستقر در محل تيراندازي كردند. شهادت چهار غيرنظامي و دو پليس و جراحت 11 تن ديگر نيز حاصل اين تيراندازي بود. روزنامه «القدس العربي» چاپ لندن نيز گزارش داد، عصر سه شنبه يك فروند موشك كاتيوشا به محوطه سفارت آمريكا در بغداد اصابت كرد. در ارتباط با تعداد تلفات و زخمي هاي احتمالي اين حمله، گزارشي نرسيده است.
ديدار هيئت آمريكايي
با حكيم
به گزارش خبرگزاري مهر، «عمار حكيم»، رئيس مجلس اعلاي اسلامي و رهبر فهرست «ائتلاف ملي عراق»، سه شنبه يك هيئت بلندپايه آمريكايي را به حضور پذيرفت.
حكيم در اين ديدار، به آمريكايي ها گوشزد كرد كه دولت آتي عراق بايد متشكل از همه گروه هاي سياسي اين كشور باشد.
اعضاي هيئت آمريكايي نيز به نقش منحصر به فرد حكيم در عرصه سياسي عراق اشاره كردند و گفتند كه حكيم قادر است ديدگاه گروه هاي سياسي را به هم نزديك كند. در اين ديدار، روابط دو جانبه عراق و آمريكا نيز مورد بررسي قرار گرفت.
در همين حال، روزنامه «شرق الاوسط» به نقل از برخي منابع عراقي گزارش داد، هيئت آمريكايي مذكور در ماموريت خود در ترغيب گروه هاي عراق براي تشكيل دولت جديد شكست خورده است. در همين حال، دبيركل سازمان ملل نيز از گروه هاي عراقي خواست هرچه سريعتر دولت جديد را تشكيل دهند.

 



كراچي همچنان در آتش كشته ها به 63 نفر رسيد

با گسترده شدن زد و خورد و ناآرامي در كراچي پاكستان، تعداد كشته هاي اين شهر به 63 نفر و زخمي ها نيز به بيش از 200 تن افزايش يافت.
به گزارش خبرگزاري مهر مردم معترض كه برخي از آنها مسلح نيز هستند، از كوتاهي پليس در مهار تروريسم خشمگين هستند و هم اكنون مثل روزهاي گذشته خيابان هاي بندر 18 ميليون نفري كراچي شاهد تظاهرات، تيراندازي هاي پراكنده و مداخله نيروهاي امنيتي براي كنترل اوضاع است.
ناآرامي هاي كنوني در پي ترور «سيدرضا حيدر» رئيس «جنبش متحده قومي»، توسط دو موتورسوار ناشناس در منطقه «ناظم آباد» كراچي آغاز شد. شماري وسايل نقليه، چندين باب مغازه و تعدادي پمپ بنزين در ناآرامي هاي ديروز به آتش كشيده شدند. اين ناآرامي ها به شهرهاي ديگر، از جمله «حيدرآباد» نيز كشيده شد.«رحمان مالك» وزير كشور پاكستان، گفت، گروه هاي تندرويي مثل «تحريك طالبان پاكستان» و «سپاه صحابه» در ترورهاي كراچي دست دارند.كراچي از جمله ناآرام ترين شهرهاي پاكستان است؛ در اين شهر علاوه بر طالبان، گروه هاي تندرويي مثل سپاه صحابه «لشكر جهنگوي»، عوامل سيا و موساد و گروه هاي تبهكار نيز فعال هستند. «ايمن خالد»، نويسنده مشهور عرب، معتقد است، ترورهايي كه هم اكنون در پاكستان، ايران، عراق، هند و تركيه صورت مي گيرد، با حمايت و مديريت شركت هاي امنيتي آمريكايي به اجرا در مي آيند. اين شركت ها هم اكنون در عراق، افغانستان، و پاكستان مستقر هستند و با موساد نيز پيوندهاي نزديكي دارند.
خبر ديگر اينكه پاكستاني هاي مقيم انگليس سه شنبه در اعتراض به سخنان اخير «ديويد كامرون»، در لندن تظاهرات كردند.
كامرون اخيراً در دهلي نو، پاكستان را به صدور تروريسم، كشورهاي افغانستان، هند و ساير مناطق متهم كرده بود.


 



طرح رژيم مبارك براي كنترل مساجد مصر

منابع خبري از تلاش هاي گسترده دولت مصر براي سيطره بر مساجد در اين كشور خبر دادند.
به گزارش شبكه خبري «العالم» به نقل از پايگاه اينترنتي «الوطن»، «محمد عبدالرحمن» وزير اوقاف مصر روز سه شنبه فاش كرد كه دولت در نظر دارد براي نظارت بيشتر بر مساجد در آنها دوربين هاي مدار بسته نصب كند.وزير اوقاف همچنين از برنامه ريزي دولت براي يكدست كردن ائمه مساجد و جايگزيني برخي از آنها با روحاني نماهاي طرفدار رژيم مبارك خبر داد و گفت: انتصاب ائمه مساجد منوط به گذراندن دوره اي خاص با نظارت دولت و از طريق الازهر و وزارت اوقاف است.
مساجد مصر طي دو دهه اخير به مكان هايي براي فعاليت گروه هاي ضد مبارك تبديل شده است و رژيم حاكم بر اين كشور را به وحشت انداخته است.
سال گذشته بسياري از سايت هاي خبري مصر از تصميم دولت براي نصب دوربين هاي مداربسته براي نظارت بر مساجد و همچنين جمع آوري زكات خبر دادند، اما وقتي با مخالفت بسياري از ائمه جمعه مواجه شد، از اين كار منصرف شد.
در همين حال روزنامه واشنگتن تايمز در مقاله اي، اقدام به جمع آوري امضاء براي اصلاحات در مصر از سوي اخوان المسلمين (بزرگترين گروه مخالف مبارك) را تاكنون موفقيت آميز خواند.
به نوشته «ناثان براون» كارشناس مسائل خاورميانه در دانشگاه «جرج واشنگتن»، اين اقدام به عنوان يك چالش بزرگ در مقابل رژيم مبارك قرار دارد و حسني مبارك در آينده تسليم خواست مخالفان خواهد شد.

 



نجم الدين اربكان حزب جديد تاسيس مي كند

سرويس خارجي -
نجم الدين اربكان نخست وزير اسبق و رئيس حزب منحل شده «سعادت» تركيه قصد دارد حزبي جديد تاسيس كند.
منابع ترك اعلام كرده اند «حزب صلح» نامي است كه اربكان براي حزب جديد خود برگزيده است و در صورتي كه وي موفق به تاسيس آن شود، حزب صلح ششمين حزبي خواهد بود كه اين چهره اسلامگرا در طول حيات سياسي خود تاسيس مي كند.
واحد مركزي خبر از قول افراد نزديك، به اربكان نوشت، حزب «صلح» برخلاف حزب سعادت قصد دارد در «ساختار» سياسي تركيه نقشي فعال داشته باشد.
اربكان در سال 1970 «حزب عدالت» را به عنوان يك حزب اسلامگرا تاسيس كرد كه در نتيجه تاسيس آن اسلامگرايان براي اولين بار از يك سازمان حزبي دائمي برخوردار شدند. اما اين جنبش در 20 مه 1971 توسط دادگاه قانون اساسي به اتهام تخطي از اصول لائيك تعطيل شد. اربكان با تاسيس حزب «نجات ملي» در 1972 فعاليت هاي سياسي خود را پي گرفت.
حزب نجات ملي با ائتلاف هايي با احزاب ديگرتشكيل داد چندين بار توانست دولت ائتلافي تشكيل دهد كه اين روند نيز در سال 1981 به دليل ممنوع شدن فعاليت هاي احزاب سياسي در تركيه متوقف شد.
اربكان در سال 1983 وقتي ممنوعيت پيش گفته برداشته شد، «حزب رفاه» را تاسيس كرد. اين حزب توانست در انتخابات مختلف به پيروزي رسيده و از طريق دولت ائتلافي قدرت را در دست گيرد. در سال 1996 اربكان از طريق ائتلاف با حزب «راه درست» توانست به مقام نخست وزيري برسد اما در اين مقام يك سال بيشتر دوام نياورد. ارتباط حزب رفاه با جريان هاي اسلامگرا به مذاق لائيك ها خوش نيامد تا اينكه رهبران آن را در سال 1997 به دادگاه كشيده و سرانجام اربكان را از حضور در عرصه هاي سياسي محروم كردند.
ياران اربكان در همين سال دست به تاسيس «حزب فضيلت» زدند، اما اختلافات داخلي و چند دستگي آن را از هم گسست. دسامبر 1998 اربكان «حزب سعادت» را بنيان نهاد اما دادگاه سكولار قانون اساسي تركيه با غيرقانوني خواندن اين حزب، آن را منحل كرد.

 



چها رسوي پنج قاره

بزرگترين نقاشي ديواري جهان درباره فلسطين
يك هنرمند فلسطيني خود را براي پرده برداري از بزرگترين نقاشي ديواري جهان كه در آن سير تحولات فلسطين از زمان اشغال تا سال جاري به تصوير كشيده شده آماده مي كند.اين نقاشي ديواري 250 متر طول، سه متر ارتفاع و داراي مساحت كلي 750 متر مربع است كه كار ساخت آن 11 سال طول كشيده است.
افشاي نام 380 جاسوس جمهوري چك
دستگاه هاي دولتي جمهوري چك براثر يك اشتباه اسامي صدها نفر از مأموران اطلاعاتي اين كشور را كه در مأموريت هاي خارج از كشور فعاليت داشتند فاش كردند.يك كارشناس مسائل اطلاعاتي گفت، اين اتفاق بسيار ناگوار است و اين افراد بايد هر چه سريع تر به كشور فراخوانده شوند.
مسلمانان خطرناك!
شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي از حضور گسترده مسلمانان در انگليس ابراز ناخرسندي كرد و آن را دغدغه اي بزرگ براي تل آويو دانست.پرز گفت، حضور پنج ميليون مسلمان در انگليس براي اسرائيل خطرناك است زيرا حامي اعراب و آرمان فلسطين هستند و از اسرائيل تنفر دارند.
سالخورده ترين اسير زن
«فتحيه الصويص» 57 ساله اهل شهر طولكرم كرانه باختري سالخورده ترين اسير زن فلسطيني است كه در بدترين شرايط در اسارت رژيم صهيونيستي به سر مي برد.
اين بانوي فلسطيني در زندان الجمله اسرائيل مورد وحشيانه ترين شكنجه ها توسط مأمورين سازمان شاباك قرار دارد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14