(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 14 مرداد 1389- شماره 19709

كوتاه اقتصادي
واردات 18 هزار تن مرغ از تركيه براي مهار قيمت در بازار
كاهش قيمت10 تا 15 درصدي اقلام پرمصرف مردم
 تحريم كنندگان مردم ايران را هدف گرفته اند
خبرگزاري فرانسه: رشد بي سابقه بورس ايران نماد ناكامي تحريم هاي سازمان ملل است
آغاز توزيع سبد 7 كالا بين كارمندان از هفته آينده
واردات محصولات كشاورزي 4/2ميليارد دلار كاهش يافت
مديرعامل جديد سازمان تأمين اجتماعي: پرداخت مطالبات بازنشستگان اولويت اصلي است
نگراني كارشناسان از وضعيت نااميدكننده رشد اقتصادي آمريكا
وزارت تعاون 200هزار شغل ايجاد مي كند
مبلمان ايران داراي برند صادراتي شد
واگذاري نيروگاه ها از 24 مرداد



كوتاه اقتصادي

¤ دبير كل اتاق تعاون ايران از افتتاح اولين مركز تجاري ايران در سليمانيه عراق هفته آينده با هدف عرضه توليدات و محصولات شركت هاي ايراني خبر داد.
¤ در حال حاضر وضعيت كمي و كيفي گوشت قرمز از طريق مهري كه بر روي لاشه ها زده مي شود قابل رديابي است كه براي سهولت كار و همچنين در دست داشتن اطلاعات جامع از چگونگي كشتار و عرضه، از شش ماهه دوم سال جاري براي شناسنامه دار شدن گوشت ليبل هاي مخصوصي بر روي آن زده خواهد شد.
¤ مدير مطالعات و برنامه ريزي استراتژيك سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران اظهار داشت: ايدرو از شركت هاي فعال و داراي صلاحيت در حوزه ساخت تجهيزات دريايي حمايت مي كند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 6640، 6641، 6646، 6648، 6649، 6695 الي 6697، 7754 الي 7759، 7750 الي 7753، 7756 الي 7765، و در مركز مخابرات خاتم الانبيا(كرج) با پيش شماره هاي 660 الي 666 از روز شنبه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران گفت: امسال سد گتوند در استان خوزستان به عنوان بزرگترين سد خاكي ايران با حجم بيش از 4ميليارد متر مكعب به بهره برداري مي رسد.
¤ ايرانسل با هدف تسهيل فرآيند شارژ سيم كارت هاي اعتباري خود، سرويس اينترنتي شارژ مستقيم با رقم دلخواه و بدون نياز به وارد كردن كد رمز شارژ را راه اندازي كرد.به گزارش روابط عمومي ايرانسل، با راه اندازي اين سرويس جديد، تمامي مشتركين سيم كارت هاي اعتباري ايرانسل مي توانند با مراجعه به وب سايت رسمي ايرانسل به نشاني wwwirancellir و ورود به بخش شارژ الكترونيكي سرويس كنترل حساب اينترنتي
(e-Care)، بهاي شارژ مورد نظر خود را از طريق پرداخت اينترنتي به وسيله يكي از كارت هاي بانكي عضو شبكه شتاب پرداخت و مستقيماً اعتبار سيم كارت خود و يا دوستان و آشنايان خويش را افزايش دهند.
¤ رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران بر ايجاد و گسترش تشكل هاي تجاري ايرانيان خارج از كشور تاكيد كرد و گفت: اين سازمان آمادگي كمك به ايجاد اين تشكل ها را دارد و همانند تشكل هاي تجاري در داخل كشور بايد تشكل هاي تجاري در خارج از كشور نيز تشكيل شود.
¤ با حكم وزير امور اقتصادي و دارايي، رامين پاشايي فام رئيس هيئت مديره و مديرعامل بانك سپه شد.به موجب حكمي از سوي سيدشمس الدين حسيني وزير اقتصاد و دارايي و رئيس مجمع عمومي بانكها، رامين پاشايي فام به سمت رئيس هيئت مديره و مديرعامل بانك سپه منصوب شد.پاشايي فام داراي دكتراي اقتصاد است، كه معاونت اقتصادي بانك مركزي، عضويت در هيئت مديره بانك ملي ايران و مدير كلي دفتر امور بازرگاني سازمان مديريت سابق از جمله سوابق وي محسوب مي شود.
¤ رئيس اتحاديه مشاوران املاك با اشاره به تغيير سبد رهن و اجاره به سبد اجاره ماهانه گفت: تثبيت و كاهش نرخ سود بانكي باعث شده مالكان واحدهاي اجاره اي به جاي دريافت رهن كامل رويه را تغيير داده و همه ارزش معامله را به اجاره بهاي ماهانه تبديل كنند.

 



واردات 18 هزار تن مرغ از تركيه براي مهار قيمت در بازار

رئيس سازمان دامپزشكي كشور از صدور مجوز براي واردات 18هزار تن مرغ منجمد از تركيه خبر داد و نسبت به نامناسب بودن مكان هاي قرنطينه دام هاي وارداتي زنده در نوار مرزي كشور خارج از قرنطينه اين سازمان انتقاد كرد.
سيدمحسن دستور در گفت وگو با مهر با بيان اين كه كليه واردات گوشت تحت نظارت سازمان دامپزشكي انجام مي شود گفت: در حال حاضر مجوز واردات دام زنده براي واردات از كشورهاي گرجستان و ارمنستان و در حدود 100هزار راس گوسفند صادر شده است.
رئيس سازمان دامپزشكي كشور با اشاره به ميزان كل واردات در سال جاري خاطرنشان كرد: در 4ماهه ابتداي امسال 75هزار تن انواع گوشت قرمز و مرغ به كشور وارد شده است كه عمدتا اين گوشت ها منجمد هستند.
معاون وزير جهاد كشاورزي درخصوص نامناسب بودن مكان هاي قرنطينه براي ورود دام هاي زنده در نوار مرزي كشور اظهار داشت: در برخي از مكان هاي نوار مرزي مشكلاتي براي نگهداري دام هاي زنده وجود دارد، اما به طور حتم اين مكان ها خارج از قرنطينه سازمان دامپزشكي است و در واقع هر ميزان وارداتي كه با مجوز سازمان صورت گيرد در قرنطينه مناسب نگهداري مي شود.
وي افزود: قرنطينه هايي كه تحت نظارت سازمان دامپزشكي نباشد به طور حتم از صحت و سلامت برخوردار نيست و امكان بروز بيماري ها را نيز دارد.
توزيع روزانه 100 تن مرغ در تهران
رئيس سازمان بازرگاني استان تهران گفت: در راستاي تنظيم بازار قيمت مرغ از امروز ظرفيت توزيع مرغ گرم را دو برابر كرده و به 100 تن مي رسانيم.
عباس قبادي در خصوص اقدامات صورت گرفته براي تنظيم بازار گوشت مرغ اظهار داشت: با سياست هاي اتخاذ شده قيمت گوشت مرغ در حال حاضر در شهر تهران فروكش كرده به طوري كه حداكثر به قيمت سه هزار و 400 تومان فروخته مي شود و اگر گرانتر از اين موضوع باشد از مصاديق تخلف و گرانفروشي است.
وي با بيان اين كه همچنين به ميادين ميوه و تره بار شهرداري تكليف شده است تا مرغ گرم را به قيمت 2هزار و 930 تومان و مرغ منجمد را 2هزار و 650 تومان عرضه كنند اظهار داشت: در فروشگاه هاي منتخب در سطح شهر تهران هر كيلوگرم مرغ به قيمت دوهزار و 750 تا دوهزار و 850 تومان عرضه مي شود. همچنين ترتيبي اتخاذ شده است تا در مراكز تعيين شده توسط سازمان بازرگاني تهران قيمت مرغ بين 3هزار تا 3هزار و 50 تومان عرضه شود.

 



به مناسبت ماه مبارك رمضان صورت مي گيرد
كاهش قيمت10 تا 15 درصدي اقلام پرمصرف مردم

قائم مقام سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان از عرضه برخي كالاها و اقلام پرمصرف با تخفيف ويژه تا پايان ماه مبارك رمضان در سراسر كشور خبر داد.
مهدي اصفهاني افزود: با هماهنگي صورت گرفته، انواع ماكاروني با 20 درصد، انواع روغن با 15 درصد و قند و شكر با 10 تا 15 درصد تخفيف به شهروندان عرضه مي شود.
وي ادامه داد: لبنيات، پودرهاي شوينده و سوسيس و كالباس نيز بدون افزايش و با قيمت ثابت به شهروندان عرضه مي شود.
اصفهاني رصد و نظارت را در بازار در آستانه ماه مبارك رمضان از وظايف وزارت بازرگاني بيان كرد و افزود: مسئولان بازرسي وزارت بازرگاني در شبكه هاي مختلف توزيع كالا بر اين بخش ها نظارت دارند و با متخلفان به شدت برخورد خواهند كرد.
اين مقام مسئول در وزارت بازرگاني همچنين از برگزاري نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا در ايام ماه مبارك رمضان، در همه استان ها و در 5 منطقه تهران خبر داد.
اين گزارش حاكي است: مديرعامل سازمان مركزي تعاون روستايي ايران نيز از عرضه مستقيم محصولات كشاورزي در ماه مبارك رمضان در تمام مراكز استان ها و در 10 شهر بزرگ خبر داد.
سجادي افزود: در اين غرفه ها كالاهايي مانند: خرما، برنج، چاي، روغن، شكر، عسل، گوشت سفيد و قرمز با قيمتي پايين تر از قيمت بازار در اختيار مصرف كننده قرار مي گيرد.
مديرعامل سازمان مركزي تعاون روستايي گفت: در تهران علاوه بر 12 نمايشگاه كه در كنار ميادين ميوه و تره بار شهرداري برپا مي شود در 4 نقطه نيز 4 نمايشگاه بزرگ انواع محصولات را عرضه مي كند.
سجادي از فعال شدن نمايشگاه هاي عرضه مستقيم محصولات كشاورزي در روزهاي پاياني اين هفته خبر داد.

 



در نشست اتاق بازرگاني تهران بيان شد
تحريم كنندگان مردم ايران را هدف گرفته اند

سي وهشتمين نشست اتاق بازرگاني تهران با بررسي و انتقادهاي فعالان اقتصادي كشور در مورد تحريم ها عليه ايران و همچنين بررسي روابط تجاري ايران و عراق همراه بود.
علاء ميرمحمدصادقي، نايب رئيس اتاق تهران در سخناني گفت: ما به عنوان بخش خصوصي در اين جريانات نقشي نداشتيم كه موجب اين توبيخ و جريمه باشيم، اينها همان مردم ايران و بخش خصوصي را هدف قرار داده اند.
ميرمحمد صادقي با تاكيد بر اينكه اين حركت ها در مقابله با مردم ايران بوده است، افزود: هم اكنون كه بخش خصوصي و مردم ايران مورد هدف قرار گرفته اند، درست است مشكلاتي ايجاد شده اما مقاومت خواهيم كرد.
وي ادامه داد: به جاي ياس و نااميدي بايد به فكر چاره بيفتيم كه يقينا راههايي پيدا خواهد شد.
در ادامه اين نشست مسعود خوانساري عضو اتاق تهران با قرائت متن كامل قطعنامه تحميلي 1929شوراي امنيت عنوان كرد: دو كشور استراليا و كانادا به تبع اين تحريم ها كار تحريم عليه ايران را شروع كرده اند كه اين اقدامات آنها حتي تندتر از قطعنامه است.
وي ادامه داد: نوك تيز حمله اين تحريم ها بحث حمل و نقل و بيشترين حمله مربوط به خطوط كشتيراني جمهوري اسلامي ايران است.
خوانساري اضافه كرد: در اين قطعنامه علاوه بر بيان علت تحريم و مجازات ها، چراغ سبزهايي نيز بيان شده كه اگر ايران رعايت كند در زمينه هاي مختلف همكاري مي كنند. همكاري هاي سياسي و اقتصادي از جمله موارد مطرح شده در اين قطعنامه است.
محمدمهدي راسخ، دبيركل اتاق تهران كه در هيات مديره كشتيراني جمهوري اسلامي ايران نيز عضويت دارد در مورد تحريم ها عليه كشتيراني جمهوري اسلامي ايران بيان كرد: گرچه هدف كشتيراني ايران است اما موضوع واقعا به ناحق است چرا كه كشورهاي غربي هيچ مستندي ندارند كه كشتيراني ايران حركتي خلاف كنوانسيون ها كرده باشد. يقين كنيد كه اگر مدركي داشتند تاكنون در رسانه ها اعلام مي كردند.
وي تاكيد كرد: كشتيراني جمهوري اسلامي ايران معتبرترين خطوط كشتيراني منطقه است.
همچنين در ادامه اين نشست، يحيي آل اسحاق، رئيس اتاق تهران هم به شاخص بورس كشور اشاره و تاكيد كرد: همان طور كه بيان شد ما مرد مقاومت هستيم و نشاط هم در اقتصاد ما وجود دارد كه شاخص بورس كشور اين را نشان مي دهد. بنابراين گزارش، رئيس اتاق بازرگاني ايران نيز در اين نشست با انتقاد چندين باره نسبت به تحريم هاي عليه ايران بر حراست از امنيت اقتصادي ايران و استفاده از همه ابزارها براي حراست از حق فعالان اقتصادي ايران تاكيد كرد.
محمد نهاونديان در مورد تحريم هاي عليه ايران عنوان كرد: برخي از اين احكام در اين تحريم ها امنيت اقتصادي فعالان اقتصادي ايران را مورد تعارض قرار مي دهد، طبعا توقع اين است كه در اين شرايط از امنيت اقتصادي ايران حراست شود و اين حق رقابت عادلانه براي كساني كه در اقتصاد ايران فعاليت مي كنند حفظ شود.
وي ادامه داد: بنابراين وظيفه همگان است كه براي حل مشكلات مربوط به تحريم ها تلاش كنند وجهه همت را بايد بر اين قرار داد كه اين ظلم آشكار بر فعالان اقتصادي ايران وارد نشود و به نوعي شرايط براي فعاليت تجاري واحدهاي توليدي ايران مهيا شود.

 



خبرگزاري فرانسه: رشد بي سابقه بورس ايران نماد ناكامي تحريم هاي سازمان ملل است

خبرگزاري فرانسه در گزارشي با اشاره به رشد شاخص بورس تهران به بالاتر از 16 هزار واحد، اين افزايش شاخص را در حالي دانست كه قدرت هاي جهاني با تحريم ايران در پي فشار آوردن به اين كشور هستند.
اين خبرگزاري نوشت: با وجود اعمال تحريم ها بر عليه برنامه هاي هسته اي ايران، ارزش سهام در بازار بورس ايران به شكل بي سابقه اي افزايش يافته است.
بنابر گزارش بورس ايران، شاخص TEPIX، در پايان معاملات روز گذشته به بالاتر از 16 هزار واحد رسيد كه معادل 31/1درصد رشد روزانه را نشان مي دهد كه برابر با 172 ميليون سهم به ارزش 450 ميليارد ريال (تقريبا معادل 45 ميليون دلار) است.
اين پايگاه خبري افزود: اين افزايش در بازار بورس در 43سال گذشته يك ركورد را نشان مي دهد و اين در حالي است كه هم اكنون اين شاخص از 30 مارس تاكنون جهش 28درصدي را نشان داده است و اين رشد با وجود تحريم هايي كه در نهم ژوئن توسط شوراي امنيت سازمان ملل بر ضد ايران وضع شده، صورت گرفته است.
كارشناسان معتقدند كه تصميم دولت براي فروش 18درصد از سهام دو شركت خودروسازي، ايران خودرو و سايپا به ترتيب به ارزش 430 ميليون دلار و 5/1 ميليارد دلار از عوامل رشد بازار محسوب مي شود.
كارشناسان مي افزايند كه تلاش هاي دولت براي خصوصي سازي بعضي از بانك ها و شركت هاي بزرگ كمك مي كند كه بازار در وضعيت رونق باقي بماند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از عوامل ديگر رشد بازار مي توان به كاهش نرخ بهره بانك ها كه از سمت دولت وضع شده است، اشاره كرد.
اين پايگاه در ادامه به صحبت هاي محمدرضا رهبر، نايب رئيس هيئت مديره بورس اوراق بهادار اشاره كرد بدين مضمون كه بعضي ازبرنامه هاي مخصوصي كه توسط سازمان بورس اتخاذ شده به بازار كمك كرده است كه به اين ميزان رونق در ماه هاي اخير دست يابيم.
اين پايگاه در ادامه به حجم بالاي مبادلات روزانه اشاره كرد و به نقل از محمدرضا رهبر، افزود: حجم مبادلات روزانه اين بازار در حال حاضر 45 تا 50 ميليون دلار است؛ بازار با وجود تحريم هاي سازمان ملل و قدرت هاي دنيا اين رشد را رقم زده است.
بنابراين گزارش حدود 330 شركت ايراني در ليست بورس تهران حضور دارند كه بازار سرمايه اي با بيش از 75 ميليارد دلار را تشكيل داده است.
در همين حال ديروز شاخص كل بورس با 36واحد افزايش نسبت به پريروز عدد 16 هزار و 317 واحد را تجربه كرد، در عين حال حجم معاملات ديروز بورس نيز با رشد 60درصدي مواجه شد.
در آخرين روز معاملات هفته جاري 565 ميليون سهم و حق تقدم در 15 هزار و 471 بار معامله به ارزش يكهزار و 8 ميليارد و 396 ميليون ريال در بورس اوراق بهادار تهران داد و ستد شد كه نسبت به روز گذشته از نظر حجم و ارزش به ترتيب 60 و 43درصد را نشان مي دهد.
ديروز ارزش بازار سهام به 771 هزار و251 ميليارد ريال رسيد كه نسبت به روز سه شنبه 2 هزار و 481 ميليارد ريال رشد دارد. شاخص كل با 36 واحد افزايش نسبت به ديروز عدد 16 هزار و 317 واحد را نشان مي دهد.
در عين حال، شاخص آزاد شناور به 20 هزار و 814 واحد رسيد كه نسبت به روز سه شنبه 12 مردادماه امسال 58 واحد افزايش داشته است.
شاخص بازار اول هم امروز عدد 13 هزار و 537 واحد را، نشان مي دهد كه اين رقم نسبت به روز قبل 8 1واحد رشد دارد. در معاملات بازار دوم، شاخص اين بازار با افزايش 140 واحدي مواجه شد و در پايان مبادلات در 22 هزار و 379 واحد توقف كرد.
همچنين شاخص صنعت با رشد 24 واحدي نسبت به روز قبل در عدد 12 هزار و 533 واحد متوقف شد. اين در حالي است كه در پايان مبادلات ديروز بازار سرمايه شاخص 50 شركت برتر با رشد 2 واحدي به عدد 740 واحد رسيد.

 



آغاز توزيع سبد 7 كالا بين كارمندان از هفته آينده

معاون وزير بازرگاني از آغاز توزيع سبد 7 كالايي ماه مبارك رمضان بين كارمندان دولت از هفته آينده و اعلام قيمت زولبيا و باميه در تهران طي روزهاي آتي خبر داد.
محمدعلي ضيغمي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در خصوص تعيين قيمت زولبيا و باميه در آستانه ماه مبارك رمضان اظهار داشت: در استان هاي مختلف كميته نظارت مسئول تعيين قيمت براي عرضه زولبيا و باميه است.
وي در واكنش به اين سؤال كه تنها يك هفته مانده به ماه مبارك رمضان هنوز قيمتها تعيين نشده اظهار داشت: كارهاي كارشناسي آن انجام شده است. در برخي استانها قيمتها اعلام شده و در تهران هم طبق آخرين پيگيري هاي انجام شده تا چند روز آينده قيمت عرضه زولبيا و باميه اعلام خواهد شد.وي همچنين در خصوص آخرين وضعيت سبد كالايي كارمندان اظهار داشت: اتحاديه اسكاد كارهاي مربوط به سبد كالايي كارمندان را انجام داده و ابلاغيه آن به بخش هاي مختلف استاني و ادارات كل در كشور اعلام شده است.
وي در خصوص اين سبد كالايي گفت: ما سه كالاي برنج، روغن و قند و شكر را براي اين سبد كالايي در نظر گرفته ايم كه اتحاديه نيز 4 قلم كالاي اساسي ديگر را به آن اضافه كرده كه پيش از آغاز ماه مبارك و يا در روزهاي آغازين آن بين كارمندان كشور توزيع خواهد شد.

 



وزير جهاد كشاورزي خبر داد
واردات محصولات كشاورزي 4/2ميليارد دلار كاهش يافت

وزير جهاد كشاورزي گفت: توليد محصولات كشاورزي در سال هاي اخير در حال افزايش است كه از اين طريق امنيت و نياز غذايي كشور تامين مي شود.
صادق خليليان در گفت وگو با ايرنا، افزود: بخش كشاورزي كشور در طول 11 ماه گذشته از دولت دهم، به پيشرفت هاي گسترده اي از جمله تكرار خودكفايي گندم دست يافته است.
وي، ميزان توليد محصول گندم و دستيابي به خودكفايي مجدد در توليد اين محصول را انعكاسي از وضعيت مناسب توليد بخش كشاورزي عنوان كرد.
وزير جهاد كشاورزي تصريح كرد: از آغاز مهرماه سال گذشته كه دولت دهم كار خود را آغاز كرده تا پايان خردادماه سال جاري، ميزان صادرات محصولات كشاورزي از 9/1 ميليارد دلار به 7/2 ميليارد دلار افزايش پيدا كرده است.
خليليان از كاهش ميزان واردات محصولات كشاورزي طي اين مدت خبر داد و گفت: واردات محصولات كشاورزي در مدت مشابه از 4/7 ميليارد دلار به پنج ميليارد دلار كاهش پيدا كرده است كه اين امر به دنبال اجراي سياست هاي بازرگاني و توليدي كشور بدست آمده است.

 



مديرعامل جديد سازمان تأمين اجتماعي: پرداخت مطالبات بازنشستگان اولويت اصلي است

مديرعامل جديد صندوق تامين اجتماعي گفت : اولويت اولم پيگيري بدهيها و پرداخت مطالبات است . هرگونه تغييري در صندوق تامين اجتماعي مستلزم اين است كه سيستم موجود صندوق را با نشستهايي كه با كارشناسان و مسئولان آن برگزار مي كنم بيشتر بشناسم.
رحمت ا...حافظي اظهار داشت: تنها محور مورد بحث و مهمي كه مي تواند در حال حاضر به عنوان اولويت كاري صندوق تامين اجتماعي مطرح و پيگير آن باشم، پيگيري پرداخت مطالبات و بدهيهاي سازمان از نهادهاي مختلف از جمله دولت است.
حافظي با اعلام اينكه پيگيري موضوع اعتراض به افزايش 6 درصدي حقوق بازنشستگان و مستمري بگيران صندوق تامين اجتماعي نيز از اولويتهاي كاري اين صندوق است، تاكيد كرد: براي حل و فصل اين موضوع كه از اهميت خاصي برخوردار است نياز به آشنايي بيشتر با مسائل و مشكلات صندوق تامين اجتماعي داريم و بايد ببينيم وضعيت موجودي سازمان و منابع درآمدي آن چگونه است.
وزير رفاه و تامين اجتماعي روز گذشته حافظي را به عنوان مدير عامل جديد صندوق تامين اجتماعي منصوب كرد.
حافظي پيش از اين مديرعامل سازمان بيمه خدمات درماني بود و در دولت نهم نيزمسئوليت معاونت توسعه مديريت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي را برعهده داشت.

 



نگراني كارشناسان از وضعيت نااميدكننده رشد اقتصادي آمريكا

تازه ترين آمارهاي رسمي منتشر شده در خصوص وضعيت هزينه هاي مصرفي پس انداز و رشد درآمدها در آمريكا موجب نگراني شديد كارشناسان اقتصادي نسبت به وضعيت نااميدكننده رشد و رونق اقتصادي اين كشور شده است.
به گزارش خبرگزاري رويترز، وزارت بازرگاني آمريكا اعلام كرد ميزان هزينه هاي مصرفي در اقتصاد اين كشور طي ماه ژوئن به طور غيرمنتظره اي بدون تغيير مانده است و ميزان پس انداز نيز به بالاترين حد خود در يك سال گذشته رسيده است. اين مساله موجب ابهام و نااميدي بيشتر كارشناسان نسبت به بهبود شرايط اقتصادي آمريكا تا پايان سال 2010 شده است.
وزارت بازرگاني آمريكا هفته گذشته نيز اعلام كرد رشد اقتصادي اين كشور طي سه ماه دوم 2010 به كمتر از 4/2درصد رسيده است. اين رقم در سه ماه پاياني 2009 به 6/5درصد و در سه ماه نخست 2010 به
7/2درصد رسيده بود.
هزينه هاي مصرفي در اقتصاد آمريكا طي ماه مي نيز تنها 1/0 درصد رشد داشت. هزينه هاي مصرفي دو سوم توليد ناخالص داخلي آمريكا را تشكيل مي دهد.
اسكات براون كارشناس ارشد موسسه تحقيقاتي ريموند جيمز تاكيد كرد كه با توجه به روند كنوني نبايد انتظار افزايش رشد و رونق اقتصادي آمريكا را در كوتاه مدت داشت. با توجه به نرخ بيكاري نزديك به 10درصدي نبايد از ديدن و شنيدن اين گونه گزارشها تعجب كرد. تا زماني كه نرخ بيكاري بالا است نبايد انتظار داشت كه هزينه هاي مصرفي افزايش يابد.
نگراني مردم نسبت به وضعيت آينده نيز مهمترين علت افزايش پس اندازها در اقتصاد آمريكا است. براساس اين گزارش ميزان درآمد مردم آمريكا نيز پس از رشد
3/0درصدي در ماه مي طي ماه ژوئن هيچ رشدي نداشته است. براساس تازه ترين نظرسنجي ها تنها 42درصد مردم آمريكا از عملكرد اقتصادي اوباما حمايت و دفاع مي كنند.
در همين حال وزير دارايي آمريكا تاكيد كرد نرخ بيكاري اين كشور تا دو ماه آينده بيش از پيش افزايش خواهد يافت.
تيموتي گيتنر افزود: به نظر من نرخ بيكاري آمريكا تا دو ماه آينده افزايش خواهد يافت. نمي توان انتظار داشت اقتصاد آمريكا پس از پشت سر گذاشتن شديدترين و بي سابقه ترين بحران و ركود از دهه 1930 تاكنون به سرعت به روند عادي بازگردد و نرخ بيكاري به سرعت كاهش يابد.
عملكرد ضعيف و دور از انتظار بخش خصوصي در زمينه اشتغال زايي انتقاد شديد مقامهاي اقتصادي آمريكا را در پي داشته است.وي افزود در حالي كه رشد اقتصادي آمريكا در سه ماه دوم 2010 به كمتر از 4/2درصد رسيده است بخش خصوصي فعاليت چنداني براي افزايش اشتغال نداشته است. ما راهي طولاني براي دستيابي به رشد و رونق اقتصادي پايدار و اشتغال كامل داريم و براي دستيابي به اين هدف بايد ماه به ماه آمارهاي اقتصادي خود را كنترل كنيم.
براساس تازه ترين تحقيق رويترز نرخ بيكاري آمريكا از
5/9درصد در ماه ژوئن به
6/9درصد در ماه جولاي افزايش يافته است. گفتني است براساس تازه ترين تحقيق رويترز نرخ بيكاري آمريكا از 5/9درصد در ماه ژوئن به 6/9درصد در ماه جولاي افزايش يافته است.از سوي ديگر در پي بحران مالي و فشارهاي فزاينده ناشي از اوضاع اقتصادي آمريكا، شاخص هاي عمده در بازارهاي مالي اين كشور با كاهش مواجه شد.به گزارش شبكه بين المللي خبر، شاخص داوجونز در بازار مالي آمريكا با 2/0درصد كاهش به ده هزار و652 واحد رسيد. شاخص نزدك نيز در بازار مالي وال استريت با 37/0درصد كاهش به دو هزارو276 واحد رسيد.
به گفته كارشناسان مسائل مالي و اقتصادي؛ انتشار آمار و ارقام مايوس كننده اقتصادي در آمريكا، علت كاهش شاخص سهام در اين كشور است. همچنين كسري بودجه و ركود اقتصادي كه بر بسياري از كشورهاي اروپايي سايه افكنده و آنها را به اتخاذ سياست هاي رياضت اقتصادي وادار كرده، بر بورس هاي ديگر هم تاثيرگذار بوده است.

 



وزارت تعاون 200هزار شغل ايجاد مي كند

معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزارت تعاون گفت: بخش تعاون سالانه بايد
200 هزار فرصت شغلي در كشور ايجاد كند كه در سال جاري با ايجاد سامانه جديد ثبت نام از كارجويان مقدمات اين كار فراهم شده است.
به گزارش روابط عمومي وزارت تعاون، «عبدالمجيد غريب رضا» با اشاره به ايجاد فرصت هاي شغلي جديد توسط تعاوني ها افزود: در پنج سال گذشته يك ميليون و 50هزار فرصت شغلي توسط بخش تعاون در كشور ايجاد شده كه اين امر نشان دهنده پتانسيل بالاي اين بخش در اشتغالزايي است.
وي با تاكيد بر ارتقاي بهره وري تعاوني ها گفت: افزايش سطح دانش و نوآوري در بخش تعاون پيشرفت كشور را به دنبال دارد.
وي تهيه طرح هاي اقتصادي را از جمله موضوع هاي در دستور كار وزارت تعاون اعلام و تصريح كرد، تاكنون 500 طرح در پورتال وزارت تعاون قرار گرفته است كه عمدتا مربوط به بخش هاي كشاورزي، صنعتي و خدماتي مي باشند.
معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزارت تعاون در باره جايگاه و نقش تعاون گفت: براساس اصل 44 قانون اساسي اقتصاد كشور بر سه پايه دولتي، تعاوني و خصوصي بنا شده، در حالي كه هم اكنون 80 درصد از اقتصاد كشور در دست دولت است.
غريب رضا با بيان اين كه بخش تعاوني و خصوصي بايد مكمل بخش دولتي باشند، افزود: بخش تعاون با كنار هم قرار دادن سرمايه هاي كوچك افراد، كشور رادر دستيابي به اهداف تعيين شده در اصل 44 قانون اساسي ياري مي كند.
وي ادامه داد، توسعه بخش تعاون در كشور دولت را از كارفرماي مطلق بودن خارج كرده و توزيع ثروت ميان تمام آحاد جامعه را به دنبال خواهد داشت كه توزيع سهام عدالت ميان اقشار محروم جامعه از جمله مصاديق آن است.
معاون وزير تعاون، با بيان اين كه دسترسي به سهم 25 درصدي از اقتصاد كشور از اهداف كمي وزارت تعاون است، خاطرنشان كرد: اين امر به معني مردمي سازي اقتصاد كشور با توسعه بخش تعاون است كه بايد تا پايان برنامه پنجم توسعه محقق شود.
وي راهكارهاي رسيدن به سهم 25 درصد را انتقال سرمايه دولت به تعاوني ها، واگذاري تصدي گري ها، ارتقاي بهره وري در واحدهاي موجود، تشكيل تعاوني ها و ايجاد فرصتهاي شغلي جديد در بخش تعاون ذكر كرد.

 



مبلمان ايران داراي برند صادراتي شد

برند صادراتي مبلمان ايران تدوين شد. ايران در افغانستان، تركمنستان، آذربايجان و سليمانيه فروشگاه داير مي كند.
حسن علي اكبر كاشاني رئيس اتحاديه صادركنندگان مبلمان منزل و اداري با اعلام اين مطلب گفت: برند مبلمان صادراتي ايران موسوم به «فيبكو» است و با اين برند ايران به كشورهاي هدف از اين پس صادرات انجام مي دهد. وي افزود: محصولات توليدكنندگان داخلي ايراني از آنها دريافت و با برند «فيبكو» در بازارهاي جهاني عرضه خواهد شد.
كاشاني از آماده شدن زيرساختها براي صادرات مبلمان در ايران خبر داد و خاطرنشان كرد: طي پروژه هاي متعدد از سه سال گذشته زيربناها براي ارزيابي و شناسايي بازارهاي هدف آماده شده است تا صادرات ايران به 20 كشور جهان راحت تر انجام شود.
رئيس اتحاديه صادركنندگان منزل و اداري ادامه داد: گسترش صادرات در گرو انتخابات درست اعضاي اتحاديه است تا بتوانيم صادرات و واردات را در تمام زمينه ها دسته بندي كنيم.
وي كشورهاي عراق، افغانستان، آذربايجان و كشورهاي آسياي ميانه اعم از قزاقستان، تاجيكستان، تركمنستان و امارات را از اولويت هاي صادراتي دانست و گفت؛ در بسياري از شركتها و كشورها ممكن است ضمن اينكه صادركننده نمونه هستند، توليدكننده قابلي باشند كه اعضاي اتحاديه نيز از اين امر مستثني نيستند و مي توانند كنار صادرات واردات قابل توجه داشته باشند.
كاشاني افزود: بالانس واردات و صادرات استراتژي مورد تأييد اعضا بايد طوري تدوين شود كه ضمن داشتن روند مثبت بتواند ارقام صادرات و واردات را هماهنگ كنند.
وي صنعت فوق را يكي از صنايع روبه رشد در كشور دانست و ادامه داد: وضعيت اقتصادي و صنعت و مبلمان در 8 الي 9 سال گذشته روبه بهبود بوده و ماشين آلات اين صنعت به روز و سرمايه گذاري خوبي صورت گرفته است كه باعث رقابت مبلمان ايران با تركيه و مالزي شده است.

 



واگذاري نيروگاه ها از 24 مرداد

معاون سازمان خصوصي سازي از شروع واگذاري فرابورسي و مزايده اي نيروگاه ها خبر داد.
مهدي عقدايي در گفت وگو با خبرگزارس فارس، اظهار داشت: با درج آگهي فروش 100 درصدي نيروگاه برق بينالود، واگذاري 20 نيروگاه در فرابورس و خارج از بورس شروع شد.
وي ادامه داد: بر اين اساس از يكشنبه دو هفته بعد يعني 24 مردادماه اولين نيروگاه آماده عرضه در فرابورس شده است. بر اين اساس100 ميليون سهم توليد نيروي برق سبز بينالود به قيمت هر سهم 2 هزار و 834 ريال و به ارزش پايه
3/28 ميليارد تومان در فرابورس عرضه خواهد شد. از اين تعداد سهام 5 ميليون سهم به عنوان سهام ترجيحي و اقساطي است.وي ادامه داد: شرايط واگذاري اين نيروگاه كه شركت توانير مالك 100 درصد آن است علاوه بر مهلت 20 روزه براي پرداخت وجه نقد، به صورت 20 درصد نقد و باقي اقساط 5 ساله از سوي هيئت واگذاري تعيين شده و كارگزاران خريدار پيش از ورود سفارش خريد بايد 3 درصد از ارزش پايه سهام آگهي شده را به عنوان سپرده شركت در مزايده فرابورس جهت تضمين به شركت سپرده گذاري مركزي ارائه دهند.عقدايي ادامه داد: از اوايل هفته آينده بعد نيز آگهي واگذاري مزايده اي 95 درصد از سه نيروگاه منتظر قائم، خوي و مشهد در روزنامه ها درج مي شود. بنابراين گزارش: رئيس سازمان خصوصي سازي نيزگفت: در چهار ماه نخست امسال 53شركت دولتي به بخش خصوصي واگذار شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14