(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 14 مرداد 1389- شماره 19709

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
در حاشيه استقبال از احمدي نژاد
چشم به راه سپيده
سفير ايران در بحرين: روز حمله به ايران روز آخر عمر رژيم صهيونيستي است
اوباما پيشنهاد احمدي نژاد براي مناظره را رد كرد
جلالي در ديدار همتاي آلماني خود: قطعنامه اخير عليه ايران غيرحقوقي و غيرعادلانه است
استقبال پرشور مردم خونگرم همدان از رئيس جمهور
عضو كميسيون اجتماعي مجلس: خبرنگاران تا پايان امسال بيمه مي شوند
معاون سازمان توسعه تجارت: ايران محدوديتي در اعزام و پذيرش هيئت هاي تجاري ندارد
معاون فرماندار نور: طرح هاي دريا در ماه رمضان برقرار است
افزايش 35 درصدي اعتبارات بخش عمراني كشور
معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي: وام 50 ميلون توماني مسكن به هنرمندان واگذار مي شود
اعزام 3 هزار مبلغ ديني به سراسر كشوردر ماه رمضان
با پيام رئيس جمهوري بيست و هشتمين دوره مسابقات قرآني در تبريز پايان يافت
 برگزاري جلسه مشترك دولت و مجلس
وزير بازرگاني: بازار در ماه رمضان همچون ايام نوروز آرام خواهد بود
اخبار ادبي و هنري



در حاشيه استقبال از احمدي نژاد

تمامي معابر و مبادين شهر تجمع گاه مردماني شده است كه حتي بر طلوع پرتوهاي طلائي آفتاب هم پيشي گرفته بودند و خود را براي پذيرايي از مهمان عزيز خود مهيا كرده بودند. كمي آن سوتر از ميدان بوعلي پسران و دختران كه هنوز در دوران كودكي خود سير مي كردند با اهتزاز پرچم هاي سه رنگ كشورمان به رئيس جمهور خوشامد گفتند. در ميدان بوعلي و بلوار خواجه رشيد مملو از جمعيت بود برخي از استقبال كنندگان پرچم ايران را در دست داشتند و تعدادي از زنان اسپند دود مي كردند.
محل سخنراني احمدي نژاد استاديوم قدس است. خيابان هاي اطراف مملو از جمعيت است. انبوه استقبال كنندگان به گونه اي بود كه خودروي حامل رئيس جمهور در طول مسير تا استاديوم قدس مجبور به توقف شد. طرفداران احمدي نژاد در استاديوم قدس پلاكاردها و پوسترهايي با مضمون «رئيس جمهور مكتبي و مردمي» در دست داشتند.

 



چشم به راه سپيده

تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه اي ديگر با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.با بهار مي آيي
تو از فراز زمين از غبار مي آيي
از انتهاي شب انتظار مي آيي
سوار ابر به سمت عروج مي تازي
به دست بيرقي از ذوالفقار مي آيي
تو از قبيله نوري تو از قبيله طور
تو با عشيره آينه دار مي آيي
تو از تبار غديري و از نژاد فدك
چرا به ساحل دل سوگوار مي آيي
¤¤¤
پر است خلوتم از عطر ناب شب بوها
فداي آمدنت!... با بهار مي آيي؟
حامد حجتي

چمدان هاي سفر
بوي عطر چمدانهاي سفر مي آيد
مهربان باش كه از دست تو برمي آيد
مي رسي يك شبي از دور به داد دل ما
خانه جاييست كه بوي دو نفر مي آيد
دانه اي كاشتم امسال كه تا سال دگر
شاخه قند ته قلب تو در مي آيد
برس اي گل به سر وعده به دستان دلم
از هر انگشت سي وهفت هنر مي آيد
ديده اي زاويه ديد قفس بسته شود
مرغ همسايه چه غازي به نظر مي آيد؟
صبر كن متن لغتنامه عوض خواهد شد
واژه سبز شدن جاي تبر مي آيد
صبر كن مي رسد آن روز كه تو برگردي
پدر غصه از اين حادثه در مي آيد
رزيتا نعمتي

فانوس بيابان زدگان
آه اي چشم تو فانوس بيابان زدگان
ساحل امن تو آرامش طوفان زدگان

كيستي آينه گم شده در وهم غبار؟
كيستي اي شبح شبرو مهتاب سوار؟

اي كه بر هر گذري عشق به دريوزه توست
لب ما تشنه آبي است كه در كوزه توست

ما جگر سوخته آتش آهيم؟ بيا
ديرگاهي است تو را چشم به راهيم؟ بيا

هر شب از كوچه صداي قدمت مي آيد
اشكم از ديده به پابوس غمت مي آيد

صبح در آينه اما خبري نيست كه نيست
از تو بر گونه خشكم اثري نيست كه نيست

جام عشق از مي چشمان تو پر خواهد شد
تو گلو تازه كني حرمله حر خواهد شد

گل نشكفته ام اي دورتر از دسترسم
تو ز من دوري و من با تو نفس در نفسم

بي تو منصور دلم را به چه داري بكشم
پاي در دامن سبز چه بهاري بكشم

بگذار آينه ام غرق نگاهت باشد
نقطه عطف دلم؟ خال سياهت باشد

لااقل وعده بده بلكه دلم شاد شود
من خراب توام اي خانه ات آباد شود

 



سفير ايران در بحرين: روز حمله به ايران روز آخر عمر رژيم صهيونيستي است

سفير ايران در بحرين روزي كه رژيم صهيونيستي تصميم به اقدام عليه ايران بگيرد را روز آخر عمر اين رژيم دانست.
حسين امير عبداللهيان سفير جمهوري اسلامي ايران در بحرين در مصاحبه اختصاصي با روزنامه الوسط عنوان كرد: امروز نعره هاي رژيم صهيونيستي از سر ترس است. اسرائيلي ها قدرت و توان اقدام عملي و تجاوز به جمهوري اسلامي ايران را ندارند ولي اگر صهيونيست ها روزي بخواهند چنين تصميمي بگيرند قطعاً آن روز پايان تاريخ خود را رقم خواهند زد. رژيم صهيونيستي طي دهه هاي گذشته از زمان اشغال خود، ثابت كرده كه جنايت هاي فجيعي مرتكب شده و عليه بشريت عمل كرده است و نمونه بارز آن جنگ نسل كشي در غزه مي باشد.
وي افزود: با اين حال جمهوري اسلامي ايران براي مقابله با هرگونه تهديدي آمادگي كامل دارد، ما معتقديم كه سياست تحريم ها عليه جمهوري اسلامي ايران ناكارآمد و شكست خورده است و معتقديم كه طرف ها بايد از منطق و عقلانيت برخوردار باشند. عبداللهيان در پاسخ به اين پرسش كه آيا تحريم ها موجب تجديدنظر ايران در غني سازي نخواهد شد تأكيد كرد: خير، غني سازي اورانيوم و استفاده از آن در زمينه هاي صلح آميز حق مسلم و مشروع ماست و ما بدون هيچگونه ترديدي اين روند را ادامه خواهيم داد. مبناي همكاري متقابل يك اصل استراتژيك در روابط خارجي ايران است تحريم ها نه تنها ما را در پيگيري اهداف خود متزلزل نخواهد كرد بلكه با اعتقاد راسخ تر در تمامي زمينه ها عمل خواهيم كرد.
وي همچنين اضافه كرد: قطعنامه هم بدليل شكست سياسي طراحان آن صادر شده است و در مورد پرونده هسته اي ايران شرايط اجراي بيانيه سه جانبه تهران، آنكارا و برزيل براي تبادل سوخت همچنان باز است ولي برخورد شتابزده آمريكايي ها به خاطر عدم پذيرش اين توافق، منجر به بروز شرايط جديد شد و آنها فرصت مذاكرات و گفت وگو را از دست دادند و پس از تصويب تحريم هاي يك طرفه از سوي كنگره آمريكا و اروپا، مجموعه (1+5) شاهد اختلافات شديدي بين خود هستند.

 



اوباما پيشنهاد احمدي نژاد براي مناظره را رد كرد

سرويس سياسي:
سخنگوي كاخ سفيد درواكنشي منفعلانه به پيشنهاد رئيس جمهور كشورمان براي انجام مناظره با اوباما مدعي شد تهران براي انجام مذاكرات جديت ندارد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، رابرت گيبس كه درجمع خبرنگاران سخن مي گفت در ادامه ادعا كرد كه آمريكا همواره آماده گفت وگو با ايران درباره برنامه هسته اي اين كشور در صورت جديت تهران دراين باره است با اين حال تاكنون ايران در اين باره جديتي نشان نداده است.
وي همچنين مدعي شد پيشنهاد احمدي نژاد براي گفت وگو با همتاي آمريكايي خود ناشي از فشار تحريم هاي بين المللي است.
اين درحالي است كه دكتر احمدي نژاد چند روز قبل درسخناني پيشنهاد مذاكرات رودرو و «مردانه» درحضور رسانه ها را با «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا داده بود.
رئيس جمهور ايران همچنين درگفت وگو با شبكه پرس تي. وي گفته بود: ما گفته ايم كه حاضريم از اواسط سپتامبر گفتگو كنيم ولي چند شرط داريم اولين شرط اين است كه بايد كشورهاي ديگر هم حضور داشته باشند. به چه دليل ما بايد فقط با 1+5 گفتگو كنيم؟ اين گروه چه مبنايي دارد و براساس چه قانوني تعيين شده است؟ اگر شامل 5 عضو شوراي امنيت است پس آلمان اينجا چه مي كند؟ ما از حضور آلمان استقبال مي كنيم ولي مي گوييم به همان دليلي كه آلمان در مذاكرات حضور دارد كشورهاي ديگري هم بايد درگفتگوها حاضر باشند.
شرط دوم اين است كه اين كشورها نظر خود را درباره چند موضوع اعلام كنند. بگويند كه نظر آنها درباره بمب هاي اتمي رژيم صهيونيستي چيست؟ فقط دراين حد پاسخ مي خواهيم كه با وجود اين بمب ها موافقند يا مخالف؟ بايد مشخص كنند كه هدفشان از اين مذاكرات دوستي است يا دشمني؟ بايد مشخص كنند كه درباره ان پي تي و اصلاحاتي كه در اجلاس نيويورك درباره آن انجام شده موافقند يا مخالف؟ آيا با همه اين تغييرات موافقند؟ همين طور اين كشورها بايد اعلام كنند كه درگفتگو مي خواهند از قانون منطق و عدالت پيروي كنند يا زور؟ آيا هر كجا كه استدلالي نداشتند از منطق پيروي مي كنند يا دوباره متوسل به قطعنامه مي شوند؟ پاسخ آنان به اين سوالات فضاي مذاكرات را مشخص مي كند. هر پاسخي بدهند براي ما تفاوتي نمي كند زيرا ما مذاكرات را براساس اين پاسخها تنظيم مي كنيم.

 



جلالي در ديدار همتاي آلماني خود: قطعنامه اخير عليه ايران غيرحقوقي و غيرعادلانه است

سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ديدار همتاي آلماني خود با انتقاد از رفتار غرب در قبال ايران گفت: قطعنامه اخير عليه جمهوري اسلامي ايران غيرحقوقي و غيرعادلانه بود.
كاظم جلالي افزود: اين قطعنامه تاثيري در اراده ملت ايران براي تداوم مسير رشد و شكوفايي علمي، صنعتي و اقتصادي كشورمان ندارد.
وي با بيان اينكه ايران همواره در چارچوب قوانين ان پي تي به فعاليت صلح آميزهسته اي خود پرداخته است گفت: گزارش هاي متعدد آژانس هميشه گواه پايبندي ايران به قانون بوده است.
مخبر كميسيون امنيت ملي مجلس در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه موضوع حقوق بشر همواره دست آويزي براي اعمال فشار به كشورهاي مستقل و غيروابسته از سوي غرب بود، خاطرنشان كرد: نبايد از مفاهيم ارزشمند حقوق بشر استفاده ابزاري كرد.
در ادامه اين ديدار راينو اشثيز سخنگوي سياست خارجي مجلس فدرال آلمان بر اهميت تداوم همكاري هاي مجالس دو كشور تاكيد كرد و با اشاره به موضوع هسته اي ايران افزود: استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي حق مسلم همه ملت هاست.

 



استقبال پرشور مردم خونگرم همدان از رئيس جمهور

احمدي نژاد خطاب به آمريكا گفت: اگر خيال مي كنيد با بلند كردن چماق مي توانيد امتيازي از ملت ايران بگيريد، بدانيد اين ملت با منطق، ايمان و همبستگي خود صدها چماق را در سرتان خرد خواهد كرد.
به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، رئيس جمهور كه ديروز در اجتماع با شكوه مردم همدان سخن مي گفت، به سياست آمريكايي ها براي مذاكره با ايران در موضوع هسته اي اشاره كرد و اظهار داشت: خود آنها از برزيل و تركيه خواستند به ايران بيايند و مقدمات گفت وگو و مذاكره را فراهم كنند.
احمدي نژاد افزود:البته در ذهن آنها چيز ديگري بود و خيال مي كردند ايران مخالف اين مسئله است و آنها بهانه مي يابند تا عليه ملت ايران به لجن پراكني بپردازند اما ديدند سندي در تهران منتشر شد كه مبتني بر عدالت، صلح، عزت و برادري، قانون و پيشرفت است و به همين خاطر عصباني شدند.
رئيس جمهور با بيان اينكه آنها با مشاهده بيانيه تهران، خواستند تا مذاكره بر پايه چماق را دنبال كنند، اظهار داشت: بر اين اساس قطعنامه اي عليه ايران صادر كردند تا به قول خودشان چماقي را بالاي سر ملت ايران بگيرند و بعد از گفت وگو حرف بزنند.
احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه منظور آمريكايي ها از گفت وگو با ايران اين است كه هرچه آنان گفتند از سوي ايران بي كم وكاست پذيرفته شود، خطاب به آنان گفت: شما در اشتباه هستيد و افكار شما عقب افتاده است. خيال مي كنيد در دوره استعمار به سر مي بريد در حالي كه دنيا عوض شده است و ملت ها بيدار شده اند. وي تاكيد كرد: ايران اهل گفت وگويي بر پايه عدالت و احترام است.
رئيس جمهوري در ادامه به امتناع نماينده اتحاديه اروپا از مذاكره با ايران پيش از صدور قطعنامه 1929 اشاره كرد و گفت: آنان پس از صدور قطعنامه اعلام كردند كه آماده مذاكره هستند؛ و پاسخ ما به آنها اين بود كه به خاطر بي ادبي و بي اخلاقي كه كرديد دو ماه با شما مذاكره نمي كنيم تا ادب شويد.
رئيس جمهوري تصريح كرد: آنها هر جا كه در منطق كم مي آورند به ساز و كار استعماري خود يعني شوراي امنيت و قطعنامه و نظاير آن متوسل مي شوند.
وي خطاب به قدرت هاي زورگو گفت: آنقدر قطعنامه دهيد و پاي آن بايستيد كه تا زير پايتان علف سبز شود.
رئيس جمهور در ادامه سخنان خود به جنگ رواني دشمنان عليه ايران اسلامي اشاره كرد و گفت: آمريكا در خيال خود مي گويد از يك طرف ايران را تحريم كنيم تا تبعات سنگين آن گريبانگير آن كشور شود و در كنار آن چندين حركت ايذايي را در گوشه و كنار خاورميانه انجام مي دهيم و پس از اين فعاليت ها از ملت ايران بخواهيم كه تسليم شوند.
وي افزود: خلاصه سناريوي آمريكا براي جنگ رواني اين بود كه پس از تهديد ايران به تحريم و انجام حركت هاي تروريستي دنباله هاي خارجي خود را راه بياندازند كه ماجراجويي كنند.
رئيس جمهوري با بيان اين كه آمريكا در راستاي اجراي نقشه هاي شومش افراد ايراني را از گوشه و كنار دزديد و به آمريكا برد تصريح كرد: آمريكا اين افراد را در شرايط سختي قرار داد و به آنها گفت عليه ايران و برنامه هسته اي اش در تلويزيون سخن بگوييد تا شما را آزاد كنيم. به عنوان مثال هدفشان اين بود كه اين افراد شلوغ كنند و بگويند كه ما مي دانيم ايران بمب اتمي مي سازد.
رئيس جمهوري با تاكيد بر اينكه آمريكا در زمان حاضر به جاي ايران خود را تحريم كرده است تصريح كرد. ايران از تحريم استقبال نمي كند.
احمدي نژاد در ادامه سخنان خود با يادآوري تحريم اخير اتحاديه اروپا در حوزه صنعت نفت و گاز ايران، خطاب به آنان گفت: بدانيد روزي كه شما از صنعت نفت ايران بيرون برويد روز جشن ملت ايران است و ملت ايران آن روز را جشن خواهد گرفت.
وي تصريح كرد: در زمان رئيس جمهوري بوش، سه سال پي در پي به نيويورك سفر كردم و قبل از سفر هم اعلام كردم كه آماده مذاكره با بوش در حضور ملت ها و رسانه ها هستم و امروز هم اين موضوع را تكرار مي كنم.
رئيس جمهور تصريح كرد: اكنون هم اعلام مي كنم كه آخر شهريور براي رساندن پيام ملت ايران به سازمان ملل خواهيم رفت و آماده هستم با اوباما در حضور ملت ها گفت وگو كنم به گونه اي كه راه خود براي حل مسائل جهان و ريشه هاي مشكلات را ارائه خواهم كرد تا جهان بداند كه مشكلات از كجاست و راه حل آن چيست.
احمدي نژاد افزود: البته آقاي بوش نيامد و من دريافتم كه علت آن چيست زيرا همان توصيه اي كه به بعضي ها مي كنند برخي به او كرده بودند مبني بر اينكه اگر براي گفت وگو بروي 100 درصد بازنده هستي. اگر نروي 3 به هيچ و اگر بروي 6 به هيچ باخته اي و او نيامد.
وي ادامه داد: به او اعلام كردم كه اگر نگراني مي تواني با مشاوران خود در اين گفتگو شركت كني اما او باز هم نيامد اما اميدوارم اين آقايي كه اعلام كرده قرار است تغييراتي را ايجاد كند براي گفت وگو حاضر شود.
رئيس جمهور به قول هاي اوباما در زمان انتخابات رياست جمهوري آمريكا اشاره كرد و گفت: قول او در انتخابات مبني بر اين بود كه همه نيروهاي آمريكا را از عراق خارج خواهد كرد اما اكنون مي گويد كه تنها بخشي از اين نيروها را خارج و به افغانستان انتقال خواهد داد. لذا سوالي كه مطرح مي شود اين كه چرا قبلاً گفته بود همه نيروهاي خود را خارج مي كند ولي الان مي گويد فقط بخشي از آنان را خارج خواهد كرد.
وي با بيان اين كه اوباما فرصت هاي زيادي را از دست داده توصيه هايي را به او مطرح كرد و گفت: اوباما به خاطر سلطه صهيونيست ها بر مركز قدرت آمريكا بسياري از فرصت ها را از دست داده است و خيال مي كند همه دنيا در دست صهيونيست ها است.
وي با بيان اين كه آمريكا به جاي تكيه بر قدرت خود، متكي به قدرت صهيونيست ها شده است بيان كرد كه اوباما فرصت هاي بزرگي را براي اصلاح نظام آمريكا و مناسبات جهاني از دست داده است.
وي گفت: اوباما اگر مي خواهد عزيز باشد بايد بداند كه عزت در اين است كه پاي حق و منافع ملت ها بايستد.
رئيس جمهور با بيان اين كه غرب فرصتي را كه سال گذشته براي مبادله سوخت با ايران داشت از دست داده است اظهار داشت كه اين فرصت مجدداً روي ميز است ما به آژانس پاسخ داديم آماده تبادل هستيم.
وي گفت: ما اعلام كرديم كه از اواسط ماه مبارك رمضان آماده گفت وگو در سايه عدالت و احترام بر اساس موضوعات پيشنهادي به ايران هستيم.
احمدي نژاد در عين حال تأكيد كرد كه دشمنان بدانند كه ملت ايران و ملت هاي آزاده صدها قلدر را زير پاي خود له مي كنند.
رئيس جمهور در بخش ديگر سخنانش گفت: اكنون عده اي هستند و شما آنان را مي شناسيد به گونه اي كه اين عده اكنون تحت فشار ملت ايران قرار دارند و اين عده به مدت 20 سال بر بيت المال مسلط بوده اند و براي رد گم كردن دارند همراهي مي كنند.
وي افزود: سه سال پيش كه در اوج حل موضوع هسته اي كشورمان قرار داشتيم و ملت ايران به تبع رهبر معظم انقلاب در مقابل زورگويي ها ايستادگي مي كرد اين افراد زبان هاي خود را دراز كرده بودند و مدام دشمن را بزرگ، و ملت را كوچك، معرفي مي كردند.
احمدي نژاد ادامه داد: زماني كه درصدد مذاكره بوديم، اين عده گفتند: «اي واي سازش شده و فن آوري هسته اي از دست رفت» و لذا همان افرادي كه اعتراض مي كردند چرا مي ايستيد، زبانها را دراز كرده و ايراد مي گرفتند. به گونه اي كه وقتي ايستادگي مي كرديم مي گفتند «چرا ماجراجويي» مي كنيد. رئيس جمهور تصريح كرد: اين عده بايد بدانند كه اگر 100 جام زهر هم پر كرده باشند ملت ما با دست قدرت خود و با تبعيت از رهبر معظم انقلاب آن را در كام منافقين فرو خواهد كرد.
واكنش مردم در انفجار نارنجك دست ساز
انفجار يك نارنجك دست ساز در مسير استقبال از رئيس جمهوري در همدان واكنش غيرتمندانه مردم اين شهر را در پي داشت.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، پس از عبور گروه اسكورت رئيس جمهوري، فردي اقدام به پرتاب يك نارنجك دست ساز به سمت مسير تردد خودروهاي پشت سرگروه اسكورت كرد كه توجه ها را به خود معطوف كرد.
برپايه اين گزارش، اين انفجار موجب اذيت و آزار تعدادي از هموطنانمان شد كه در مسير استقبال از احمدي نژاد قرار گرفته بودند.
اين اقدام تفرقه انگيز با شعار «مرگ بر منافق» هموطنانمان روبه رو شد. همچنين فرد پرتاب كننده نارنجك از سوي عوامل امنيتي بازداشت شده است.

 



عضو كميسيون اجتماعي مجلس: خبرنگاران تا پايان امسال بيمه مي شوند

سخنگوي كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس مصمم است تا آخر امسال، خبرنگاران را از لحاظ شغلي بيمه كند.
سيد «جواد زماني» در گفت وگو با ايرنا با اشاره به اصل 29 قانون اساسي مبني بر بيمه همگاني، افزود: كميسيون اجتماعي مصمم است تا اين اصل را پس از گذشت 31 سال بعد از انقلاب اجرايي كند.
وي گفت: اما اين اصل براي به مرحله اجرا درآوردن بايد به صورت صنف به صنف اجرايي شود و از اين رو طي سال گذشته كارگران ساختماني از جمله گروههايي بودند كه بيمه شدند.
زماني با بيان اين مطلب كه در سال گذشته بيمه خبرنگاران در دستور كار مجلس بود، اما عملي نشد افزود: متأسفانه پارسال اين زمان و فرصت پيش نيامد اما امسال اراده بر اين است كه اين مهم اجرايي شود.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس ادامه داد: اگر بيمه خبرنگاران بصورت لايحه از سوي دولت به مجلس ارايه شود، بخاطر نداشتن بار مالي زودتر از سوي شوراي نگهبان تاييد خواهد شد.
نماينده مردم كنگاور، صحنه و هرسين در مجلس، مسئله فوق را يكي از دلايل عقب انداختن اجرايي كردن بيمه خبرنگاران از سوي مجلس عنوان كرد و گفت: هنگامي كه لايحه اي از طرف دولت به مجلس ارايه شود و هر دو در اجراي آن موافق باشند، بهتر است.
وي با بيان اينكه خبرنگاري از مشاغل پرخطر است، گفت: اميد است تا پايان سال كار بيمه خبرنگاران اجرايي شود و در اين زمينه مجلس عزم جدي دارد.

 



معاون سازمان توسعه تجارت: ايران محدوديتي در اعزام و پذيرش هيئت هاي تجاري ندارد

معاون بازاريابي و تنظيم روابط سازمان توسعه تجارت ايران وابسته به وزارت بازرگاني گفت: ايران هيچگونه محدوديتي در زمينه اعزام و يا پذيرش هيئت هاي تجاري كشورهاي مختلف ندارد.
به گزارش ايرنا رضا توفيقي روز سه شنبه در نشست كميته اقتصادي استانهاي شمالغرب كشور در تبريز افزود: در همين راستا استان هاي مختلف نيز به راحتي مي توانند براي گسترش ارتباطات تجاري و اقتصادي خود با كشورهاي همسايه وارد عمل شوند.
وي با تأكيد بر اهميت تقويت روابط اقتصادي با كشورهاي مختلف، اظهار داشت: در اين زمينه با توجه به پتانسيل هاي تجاري و صنعتي در استان هاي شمالغرب، مي توان با تقويت روابط با كشورهاي دوست و همسايه از جمله تركيه، جمهوري آذربايجان و كشورهاي منطقه قفقاز، نسبت به توسعه صادرات نيز اقدام كرد.
توفيقي، رفت و آمد هيئت هاي تجاري، ايجاد نمايشگاههاي مختلف في مابين، تشكيل كارگروه هاي همكاري در زمينه هاي مختلف اقتصادي و برپايي نشست هاي تخصصي را از جمله راهكارهايي بيان كرد كه استانهاي منطقه شمالغرب مي توانند براي تقويت روابط با كشورهاي همسايه مورد توجه قرار دهند.

 



معاون فرماندار نور: طرح هاي دريا در ماه رمضان برقرار است

معاون فرمانداري شهرستان نور گفت: طرح هاي دريا در ماه مبارك رمضان برقرار است.
به گزارش فارس از شهرستان نور، علي رجبي در جلسه هفتگي طرح سالم سازي درياي نور گفت: طرح هاي دريا در ماه مبارك رمضان برقرار است.
رجبي با اشاره به نزديكي ماه رمضان گفت: طرح ها به روزهاي حساس نزديك مي شود، چون بخش زيادي از مسافران از روزهاي باقيمانده قبل از ماه رمضان براي استفاده از دريا قصد مسافرت به استان را خواهند داشت.
وي با اعلام برقراري طرح در ماه مبارك رمضان گفت: دكه ها و فروشگاه ها در سواحل تعطيل مي شود و فقط رستوران هاي منتهي به دريا با رعايت موازين قانوني، شرعي و پوشش مناسب و نظارت مستمر اماكن انتظامي فعال خواهند بود.
محمدرضا خاووشي رئيس هيئت نجات غريق شهرستان نور در اين جلسه از نجات 82 نفر در 12 روز گذشته خبر داد و گفت: در مجموع از شروع طرح تاكنون 258 نفر از هموطنان توسط ناجيان سواحل نور از غرق شدن نجات يافتند.

 



وزير كشور خبر داد
افزايش 35 درصدي اعتبارات بخش عمراني كشور

وزير كشور با اشاره به اختصاص 8500 ميليارد تومان به بخش عمراني كشور تصريح كرد: اعتبارات اختصاص يافته به بخش عمراني كشور 35 درصد افزايش يافته است.
به گزارش خبرگزاري فارس از زنجان، مصطفي محمدنجار شامگاه سه شنبه در مراسم افتتاح پل ولي عصر (عج) استان زنجان اظهار داشت: اين پل نقش اساسي در محيط زيست، روان سازي ترافيك، عبور و مرور و صرفه جويي در وقت مردم دارد.
براي ساخت اين پل بيش از 52 ميليارد ريال هزينه شده است.
وزير كشور در سفر به زنجان، بزرگترين و مجهزترين پارك بانوان كشور با حضور وزير كشور را در اين شهر افتتاح كرد.
پارك بانوان شهر زنجان در زميني به مساحت 14 هكتار احداث شده است.
تاكنون 50 جفت اسكيت، 60 دوچرخه براي بزرگسالان و 10 دوچرخه براي كودكان براي اين پارك خريداري شده و براي سازمان همياري شهرداري ها نيز كافي شاپي براي اين پارك تجهيز كرده است.
اعتبار هزينه شده براي فاز نخست اين پارك 18 ميليارد ريال بوده است.
زمين چمن چند منظوره، زمين بازي كودكان، آمفي تئاتر روباز، پيست اسكي و دوچرخه سواري، فروشگاه و كافي شاپ و مسجد از جمله امكانات ايجاد شده در اين طرح است.
وزير كشور توجه به فرهيختگان را يكي از رويكردهاي اصلي دولت دهم برشمرد و افزود: امروز با توجه به اينكه تعداد بانوان و دختران تحصيل كرده نسبت به پسران بيشتر است، بانوان توان و استعدادهاي خود را در همه عرصه هاي مديريتي نشان داده اند.
وي آماده سازي زمينه هاي ورزشي، اشتغال و ازدواج را از جمله برنامه هاي اساسي در راستاي توجه به بانوان اعلام كرد و افزود: حركت هاي خوبي در اين زمينه ها در كشور آغاز شده است.

 



معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي: وام 50 ميلون توماني مسكن به هنرمندان واگذار مي شود

معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهار داشت: دولت دهم در سفرهاي استاني به حوزه فرهنگ 1500 ميليارد تومان اعتبار اختصاص داده است.
به گزارش فارس از استان يزد، حميد شاه آبادي اظهار داشت: دولت به اندازه توان و ظرفيت خود براي حوزه فرهنگ و هنر اعتبار قائل شده است و اين، مسئوليت حوزه معاونت هنري و هنرمندان كشور را دو چندان مي كند تا با برنامه ريزي صحيح و استفاده مطلوب از امكانات موجود، هنر و فرهنگ ايراني-اسلامي را ارتقا دهيم.
شاه آبادي ادامه داد: انتظارات ويژه اي از هنرمندان استاني داريم و شايسته است در كنار پيشكسوتان، نسل جديد جواناني در عرصه هاي مختلف هنري حضور پيدا كنند و به نقش آفريني بپردازند.
وي وظيفه حوزه معاونت هنري وزارت ارشاد را وظيفه سياست گذاري و نظارتي عنوان كرد و افزود: بايد از كارهاي اجرايي پرهيز كنيم و با حمايت از انجمن ها و تشكل هاي هنري زمينه مناسب را براي اجرا و ارائه آثار هنري توسط اين تشكل ها فراهم سازيم.
معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، با اشاره به بيمه شدن هنرمندان، اظهار داشت: هيچ محدوديتي براي بيمه هنرمندان وجود ندارد و در حال حاضر علاوه بر بيمه هنرمندان، طرح تكريم و طرح مستمري هنرمندان از كار افتاده هم پيش بيني شده است.
شاه آبادي ادامه داد: علاوه بر اين هزار سهميه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي داده شده است تا به متقاضيان وام 50 ميليون توماني مسكن اهدا شود و در آينده نزديك درخواست ها مورد بررسي قرار مي گيرد و صندوق حمايت از هنرمندان در حال حاضر نيز به هنرمندان متقاضي وام اهدا مي كند.
همچنين به گزارش خبرنگار كيهان در يزد، معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: 40درصد بودجه فرهنگي دولت در سفرهاي استاني به فعاليت هاي عمراني اختصاص دارد.

 



مدير كل امور ديني سازمان اوقاف و امور خيريه كشور خبر داد
اعزام 3 هزار مبلغ ديني به سراسر كشوردر ماه رمضان

مدير كل امور ديني و اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امورخيريه كشور گفت: 3 هزار مبلغ ازسوي اداره كل امور ديني و اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خيريه كشور جهت تبليغ در ايام ماه مبارك رمضان به نقاط مختلف كشور اعزام مي شوند.
به گزارش خبرنگار مهر در قم، حجت الاسلام سيدجلال رضوي مهر ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه اين تعداد مبلغ پس از گذراندن مراحل گزينشي انتخاب شده اند بيان كرد: از جمله شاخصه هاي اين دوره اهداي دفترچه خاطرات به مبلغان اعزامي براي ثبت خاطرات ايام ماه مبارك رمضان است.
وي ادامه داد: علاوه بر اين دفترچه خاطرات، مقاديري از اقلام فرهنگي و همچنين شماره ششم مجله نداي تبليغ و كتاب ره توشه نيزبه مبلغان اهدا ميشود تا در ايام تبليغ از آن استفاده كنند.
مدير كل امور ديني و اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خيريه كشور با بيان اينكه با توجه به شرايطي كه براي انتخاب مبلغين در نظر گرفته شده است امسال نهادهايي كه در ا مر اعزام مبلغ نقش داشته اند با كمبود مبلغ مواجه شده اند بيان كرد: در اين موضوع شاهد رشد كيفي بوده ايم.
وي با بيان اينكه در ايام تبليغ ناظرين اين سازمان بر روند فعاليت هاي مبلغان نظارت دارند گفت: مبلغين ديني در روز شنبه 16 مردادماه گردهمايي را در قم خواهند داشت كه در اين گردهمايي برخي مسئولان كشوري سخنراني خواهند داشت.
رضوي مهر از برپايي نمايشگاهي در كنار اين گردهمايي خبر داد و گفت: در اين نمايشگاه سيري اجمالي از فعاليت هاي مبلغين در ايام تبليغ به نمايش گذاشته شده است.
وي با بيان اينكه در امر تبليغ در ماه مبارك رمضان بر قرآن محوري تاكيد شده است گفت: در اين راستا به مبلغان توصيه شده است كه در ماه مبارك رمضان تفسير سوره كهف را در نظر داشته باشند.
وي با اشاره به طرح منبر مكتوب بيان داشت: تاكنون دو هزار منبر مكتوب از مبلغان فرهيخته جمع آوري شده كه در آينده اي نزديك براي استفاده ديگر مبلغان به شكل كتابي با اين عنوان به چاپ مي رسد.
رضوي با اشاره به رواج برخي از آرم ها و نشانه هاي زرتشت در برخي از نقاط كشور بيان كرد: متاسفانه تاكنون ما شاهد حركتي از سوي نهادهاي فرهنگي در مبارزه با اين امر نبوده ايم.

 



با پيام رئيس جمهوري بيست و هشتمين دوره مسابقات قرآني در تبريز پايان يافت

رئيس جمهور در پيامي به مراسم اختتاميه بيست و هشتمين دوره مسابقات قرآني كشور گفت: دشمن همواره مي كوشد تا امت اسلامي را از تعاليم حيات بخش قرآن كريم دور كند.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، محمود احمدي نژاد ظهر روز سه شنبه در پيامي به مراسم اختتاميه بيست و هشتمين مسابقات قرآني كشور كه در استان آذربايجان شرقي برگزار شد، خطاب به مسئولان، دست اندركاران و شركت كنندگان اين دوره از مسابقات بر لزوم جاري شدن فرهنگ قرآني در جامعه و كسب موفقيت در سايه تمسك به قرآن تاكيد كرد.
رئيس جمهور در اين پيام تاكيد كرده است: تمسك به قرآن كريم مي تواند سعادت دنيوي و اخروي بشر را تضمين و راه هاي دشوار زندگي را سهل و آسان كند.
وي در ادامه اين پيام خاطرنشان كرده است: قرآن كريم به عنوان آخرين و كامل ترين پيام الهي، بهترين كتاب هدايت و آيين زندگي است كه بايد سرلوحه زندگي بشر قرار گيرد.
احمدي نژاد تصريح كرده است: بي شك منبع نخست موازين و احكام الهي در ميان مسلمانان قرآن كريم و پس از آن، بهره گيري از آموزه هاي ارزشمند پيامبر خدا(ص) و اهل بيت گرامي ايشان(ع) است.
وي در ادامه اين پيام آورده است: به بركت انقلاب شكوهمند اسلامي، دستورات عاليه اين كتاب مقدس همواره در كالبد و همه سطوح ميهن اسلامي مان طنين انداز شده و به فضل الهي اين روند رو به رشد همچنان ادامه مي يابد.

 



در هفته اول ماه مبارك رمضان صورت مي گيرد
برگزاري جلسه مشترك دولت و مجلس

حجت الاسلام والمسلمين محمدرضا ميرتاج الديني معاون پارلماني رئيس جمهور از برگزاري جلسه مشترك دولت و مجلس در هفته اول ماه رمضان خبر داد.
به گزارش ايرنا وي روز سه شنبه در حاشيه برگزاري دهمين كنفرانس آمار ايران در تبريز در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در نخستين هفته شروع به كار مجلس كه مصادف با هفته اول ماه رمضان است، جلسه مشترك دولت و مجلس برگزار مي شود.
وي، خاطرنشان كرد: اين جلسه به ميزباني مجلس شوراي اسلامي برگزار مي شود و هماهنگي لازم در اين باره بين دولت و مجلس صورت گرفته است.
ميرتاج الديني افزود: در اين جلسه مباحث مختلفي ميان مجلس و دولت مطرح مي شود كه اهم آنها برنامه پنجم توسعه و اساسنامه صندوق توسعه ملي است.

 



وزير بازرگاني: بازار در ماه رمضان همچون ايام نوروز آرام خواهد بود

وزير بازرگاني گفت: براي تنظيم بازار در ماه رمضان از ذخيره گوشت قرمز و مرغ استفاده خواهد شد.
مهدي غضنفري عصر سه شنبه در حاشيه بازديد از سيلوي گندم تاكستان در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: آمادگي كامل براي تأمين كالاي مورد نياز مردم در ماه رمضان از سوي حوزه بازرگاني كشور وجود دارد و تدابير لازم نيز انديشيده شده است.
وي تنظيم بازار از طريق توليدات داخلي را اولويت نخست اين وزارتخانه در طول سال عنوان كرد و اظهار داشت: بخش خصوصي هم اكنون به تأمين گوشت مورد نياز بازار كمك مي كند و وزارت بازرگاني نيز كار نظارت را برعهده دارد.
وزير بازرگاني از توزيع اقلام مورد نياز ماه رمضان از طريق ميادين ميوه و تره بار و فروشگاههاي فوق العاده خبر داد و اظهار اميدواري كرد، با تدابير اتخاذ شده مردم در ماه رمضان همچون ايام عيد شاهد بازاري آرام باشند.
غضنفري گفت: از جمله اقدامات صورت گرفته براي تأمين مايحتاج مردم در ماه رمضان در كشور برگزاري نمايشگاههاي عرضه مستقيم و امضاي قرارداد تأمين مواد پروتئيني توسط رؤساي بازرگاني استانها و مباشرين بخش خصوصي است.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا تغييري در ارايه كالابرگها رخ خواهد داد، افزود: در اين ارتباط هنوز تصميم خاصي اتخاذ نشده است.
وزير بازرگاني با بيان اينكه منابع خريد تضميني گندم از كشاورزان تأمين شده است، گفت: مشكل تأمين وجوه خريد گندم وجود ندارد و شركت بازرگاني دولتي به تسويه حساب كامل بدهي هاي خود به كشاورزان پرداخته است.
مهدي غضنفري عصر روز سه شنبه در بازديد از سيلوي گندم تاكستان، به اجراي پروژه خريد گندم از ابتداي امسال اشاره كرد و افزود: خريد تضميني گندم از نيمه فروردين ماه امسال و 15 روز زودتر از سالهاي گذشته در 750 مركز خريد سراسر كشور آغاز شده است و پيش بيني مي شود تا اواخر آذر ماه ادامه يابد.
اين مقام مسئول، ميزان خريد گندم مازاد بر نياز كشاورزان را تاكنون هشت ميليون و 800 تن اعلام كرد و گفت: پيش بيني مي شود اين ميزان به 11 ميليون تن برسد.
وزير بازرگاني با بيان اين مطلب كه خريد گندم نيمي از استانهاي كشور به پايان رسيده است، خاطرنشان ساخت: بخش خصوصي نيز نخستين بار امسال يك ميليون تن گندم از كشاورزان خريداري كرده است.

 



اخبار ادبي و هنري

شمقدري از مقاومت هايي در مقابل تحقق عدالت
در سينما خبر داد
معاونت سينمايي وزارت ارشاد درخصوص «عدالت در سينما» و چگونگي تحقق آن، گفت: هر چند سمت و سوي تصميمات، ارزشيابي ها، نظارت ها و حمايت هاي معاونت سينمايي به سمت اجرا و تحقق عدالت در اين زمينه است اما مسير تحقق و اجراي آن سخت و طولاني بوده و قطعاً در اين زمينه مقاومت هاي زيادي خواهد شد.
وي ادامه داد: ممكن است در بخش هايي موفق نشده باشيم اما تلاش ما و كادر معاونت سينمايي همواره بر تحقق اين مهم خواهد بود.
شمقدري در گفت وگو با هنرنيوز، ابراز اميدواري كرد با تنظيم آيين نامه هاي مناسب و اجراي دقيق آن عدالت در حوزه سينما به شكل موفق تري تحقق يابد.
آمار مطالعه در كشور 20 برابر شده است
رئيس حوزه هنري با اشاره به اينكه جايگاه كتاب و كتابخواني در كشور ما قابل ارتقا است از بيشتر شدن ميانگين مطالعه هر ايراني از 1 دقيقه به 20 دقيقه خبر داد.
به گزارش مهر، محسن مومني رئيس حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي در مراسم تجليل از خبرنگاران حوزه كتاب كه بيشترين تعامل و ارتباط را با انتظارات سوره مهر داشته اند با اشاره به آمار كتابخواني در ايران گفت: ما از سالهاي دور از آمار پايين كتابخواني در ايران رنج مي كشيديم و حتي در مواردي باعث سرافكندگي ما نيز بوده است ولي زحمات رسانه ها و همكاران حوزه نشر باعث شد اين رقم كه در سالهاي قبل براي هر ايراني يك دقيقه بود، 20 برابر شده و امروز به رقمي بالاي 20 دقيقه رسيده است.
تاكيد كارگردان فلسطيني بر فعاليت هنري عليه اشغالگري
سعيد البيطار كارگردان فلسطيني با تاكيد بر فعاليت هنري در غزه مي گويد: هر فعاليت هنري در غزه سمبلي از مقاومت و مبارزه با اشغالگري است.
به گزارش فارس، وي در عين حال با انتقاد از حمايت اتحاديه اروپا از جشنواره هاي هنري فلسطين، افزود: متاسفانه فعاليت هاي هنري در فلسطين كه توسط طرف هاي خارجي حمايت مالي مي شود با اعمال نظر آنان همراه است كه اين مسئله كمكي به فرهنگ مقاومت كه به دنبال آزادي فلسطين است، نمي كند.
سعيد البيطار با اشاره به پسرفت هنر در فلسطين و به ويژه تئاتر گفت: اين مسئله نيازمند توجه مناسب مسئولان و اعراب است تا هنرمندان به دور از كساني كه با دلارهاي خود به دنبال اهداف خاصي هستند براي فرهنگ مقاومت تلاش كنند.
درگذشت تصويرگر كودك و نوجوان
«علي نامور» تصويرگر كودك و نوجوان در سن 34 سالگي در اثر عارضه سكته قلبي درگذشت.
وي از همكاران سابق هفته نامه كيهان بچه ها بود و تصاوير بسياري از كتاب هاي گروه سني كودك و نوجوان را طراحي كرده است. وي همچنين افتخاراتي چون برگزيده سال 2003 نمايشگاه تصويرگري ايراني در تايپه، برگزيده سال 2006 كتابخانه بين المللي، برگزيده سال 2003 نمايشگاه تصويرگري بلگراد، برگزيده سال 2008 نمايشگاه تصويرگري هزار و يك شب باري يرو و ... را در كارنامه هنري خودش ثبت نموده است.
تشييع پيكر نامور، ديروز از مقابل خانه هنرمندان ايران به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار شد.
همايش اتحاديه راديو و تلويزيون هاي اسلامي در بيروت
همايش اتحاديه راديو و تلويزيون هاي اسلامي به منظور بررسي مهم ترين مسائل اسلامي از جمله دفاع از مقدسات و منافع اسلامي و مقابله حملات به مقدسات با حضور آيت الله تسخيري، 14 و 15 مردادماه در بيروت برگزار مي شود.
طرح اسلام هراسي و از هم گسستن صفوف به هم پيوسته اسلامي و راه هاي مقابله با آن و درد و رنج هاي بخش هايي از جهان اسلام كه تحت اشغالگري بيگانگان به سر مي برند، از ديگر مباحث اين همايش دو روزه خواهد بود.
تاكيد بر مقاومت به عنوان راه حل پايان دادن به اشغالگري، مساله فلسطين و قدس و طرح صهيونيسم در منطقه و سرانجام نهضت علمي در جهان اسلام و پايه هاي آن و چشم اندازهاي آينده هم در روزهاي پنجم و ششم آگوست(14 و 15 مردادماه) در همايش رسانه و مقدسات امت اسلامي و منافع آن در بيروت مورد بررسي قرار مي گيرد.
براساس اين خبر، اتحاديه راديو و تلويزيون هاي اسلامي 195 عضو شامل راديو، تلويزيون و موسسات رسانه اي از 28 كشور دارد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14