(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 25 مرداد 1389- شماره 19718

حديث دشت عشق
ديدار هاي جذاب و پرحاشيه در هفته چهارم ليگ برتر توقف تهراني ها پيروزي اصفهاني ها
اخبار كوتاه از فوتبال
خواندني از ورزش ايران
مربي تيم ملي بسكتبال شكست هاي اين تيم را مفيد مي داند
مي بازيم تا در مسابقات جهاني شوك زده نشويم!
انتقاد شديد صميمي از فدراسيون دو و ميداني جواب ورزشكاران را نمي دهند
دعوت از 16 واليباليست براي مسابقات قهرماني جهان
35 ميليون تومان بابت جلسه دادرسي «علي حسيني» پرداخت كرده ايم
رضازاده : مسابقات آنتاليا برايم مهم است
خبر هاي كوتاه از المپيك نوجوانان
پرونده پر سر و صداي ورزش روي ميز مجلس



حديث دشت عشق

به ياد طلبه بسيجي شهيد «سيدمحمد هاشمي»
شهيدان محرم اسرار عشقند

سري پرشور و زباني آتشين داشت. بي تفاوتي در برابر ارزش هاي انقلاب اسلامي و خون شهيدان را برنمي تافت. سيدي بود از سلاله نور و مشتاق عطر ظهور. سيدمحمد نيز از همان دوران نوجواني، بيرق مبارزه را برافراشت، دوران تحصيلش مصادف با شكل گيري تظاهرات و راهپيمايي عليه رژيم ستم شاهي بود، با وجود سن كم افراد هم سن و سال خود را جهت شركت در تظاهرات و راهپيمايي ها برمي انگيخت.
او رهبري همكلاسي هايش را در مدرسه به عهده گرفت. حافظه قوي، هوش سرشار و ارتباط تنگاتنگ با آيات قرآن و خطبه هاي نهج البلاغه بيانش را نافذ و كلامش را توفنده كرده بود. به تشويق پدر، رداي مقدس روحانيت بر تن كرد و گاه در نماز جمعه براي مردم سخنراني مي نمود. در عين حال از جبهه نيز غافل نبود و بارها به مصاف دشمن شتافت. عاقبت نيز در عمليات والفجر 8 در منطقه عمومي فاو آماج تير و تركش حراميان شب پرست واقع شد.
طلبه بسيجي شهيد «سيدمحمدباقر هاشمي»، سال 1348 در قهدريجان متولد شد و در 29/11/1364 در فاو به شهادت رسيد.

 



ديدار هاي جذاب و پرحاشيه در هفته چهارم ليگ برتر توقف تهراني ها پيروزي اصفهاني ها

سرويس ورزشي-
روز دوم از هفته چهارم رقابت هاي فوتبال ليگ برتر باشگاه هاي كشور شنبه شب با برگزاري پنج ديدار پيگيري شد كه طي آن تيم هاي ذوب آهن اصفهان، سپاهان اصفهان و پاس همدان به پيروزي دست يافتند و جدال تيم هاي استقلال با استيل آذين و پيكان با ملوان برنده نداشت.
در اين بازي ها تيم سپاهان موفق شد نخستين پيروزي اش در فصل جاري را كسب كند و پيكان هم پس از 3 شكست متوالي اولين امتيازش را در ديداري خانگي بدست آورد.
مدافع عنوان قهرماني اگرچه به سختي از سد شاهين عبور كرد اما رسيدن به سه امتياز تا حدودي فشارها را از دوش سپاهان كم كرد. تساوي تيم هاي پيكان و ملوان نيز حكايت از حال ناخوش پيكان دارد. محمد احمدزاده در اين تيم صنعتي موفق نبوده و پس از چهار هفته تنها به يك امتياز رسيده است. در تبريز تيم پاس جدال 60 دقيقه اي را به سود خود تمام كرد تا تراكتورسازي در ورزشگاه خالي از تماشاگر نبود تماشاگر و امتياز را به شدت احساس كند. علت 60 دقيقه اي بودن بازي هم اين بود كه دو تيم جمعه شب 33 دقيقه به ميدان رفته بودند اما با قطع برق ورزشگاه ديدارشان ناتمام مانده بود.
در كرج تيم ذوب آهن با دو گل سايپا را شكست داد تا نشان دهد به روزهاي خوب خود نزديك مي شود. از سوي ديگر سومين شكست در كارنامه مايلي كهن به ثبت رسيد تا شايد او از اين پس تمركز خود را روي تيمش بيشتر كند!
گل سرسبد ديدارهاي هفته چهارم در تهران برگزار شد. جايي كه استقلال و استيل آذين به مصاف هم رفتند و در پايان به تساوي دو- دو رسيدند. در اين ديدار استيل آذين تا دقيقه 90 پيروز بود اما ضربه كاشته جباري مانع از آن شد كه سه امتياز به حساب استيل آذين نوشته شود. ضعف فاحش استقلال در خط دفاعي و كناره هاي زمين از مواردي بود كه در اين بازي به چشم آمد.
اما ديدار استقلال و استيل آدين حواشي بسياري نيز داشت. درگيري كريمي و مجيدي در طول 90 دقيقه كاملا مشخص بود. شماره هشت استيل آذين كه اين روزها تبديل به يك مدافع «عصبي» شده در پايان بازي هم از خجالت مديرعامل باشگاه خود درآمد. او در گفت وگويي كوتاه اعلام كرد:
اميدوارم رئيس باشگاه هر چه سريعتر فكري كند تا مشكلات اين تيم برطرف شود. من با اسم اشخاص كاري ندارم اما بايد يكي را بياورد تا او فضايي فراهم كند تا ما بتوانيم با تلاش زياد اين تيم را قهرمان ليگ كنيم.
فعلا در رتبه هاي بالاي جدول قرار داريم و مي توانيم بهتر هم باشيم. اين تيم براي قهرماني بسته شده است اما بايد بداند به دست آوردن اين مهم چندان آسان نيست. اكنون مي بينيد تيمي چون سپاهان با آن سابقه و مديريت خوبي كه دارد هنوز در ليگ موفق نبوده است. ما براي رسيدن به موفقيت بايد تلاش زيادي داشته باشيم. طبيعي است كه با هزينه هايي كه رئيس باشگاه انجام داده استيل آذين بايد يكي از مدعيان ليگ امسال باشد.
وي ادامه داد: اگر از اين تيم قهرماني مي خواهيد بايد مديرعاملي در آن كار كند كه بتواند ضعف ها را برطرف كند. به طور مثال ما نبايد با اجبار و زور و با وعده كيك و سانديس دادن تماشاچياني را براي تشويق تيم به استاديوم بياوريم.
كريمي اخراج شد
اما باشگاه استيل آذين در قبال رفتارهاي كريمي حكم اخراج او را صادر كرد. در بيانيه باشگاه استيل آذين عدم تمكن از مقررات اين باشگاه به عنوان دليل اخراج كريمي نام برده شده است. در ادامه همين بيانيه به مواردي چون حرمت شكني و تظاهر به روزه خواري اين بازيكن و عدم رعايت شئونات ماه مبارك رمضان در جريان تمرين استيل آذين اشاره شده است.
نتايج كامل 5 بازي روز دوم هفته چهارم ليگ به اين شرح است:
¤ سايپاي البرز صفر- ذوب آهن اصفهان 2
گل ها: ايگور كاسترو(12) و سيد محمد حسيني (42) براي ذوب آهن
اخراج: سعيد يوسف زاده(86) از سايپا
¤ پيكان قزوين 1- ملوان بندرانزلي 1
گل ها: مهدي تاجيك (81) براي پيكان- محمد نزهتي(28) براي ملوان
¤ سپاهان اصفهان1- شاهين بوشهر صفر
گل: ميلوارد يانوش(79) براي سپاهان
¤ تراكتورسازي تبريز صفر- پاس همدان 1
گل: حميد كاظمي(40) براي پاس همدان
¤ استقلال تهران 2- استيل آذين 2
گل ها: فرهاد مجيدي(80) و مجتبي جباري (90) براي استقلال- محمد غلامي (16 و 86) براي استيل آذين
اخراج: فريدون زندي (86) از استيل آذين

 



اخبار كوتاه از فوتبال

فدراسيون از شكايت دايي تبرئه شد
كميته استيناف فدراسيون فوتبال راي خود را در خصوص شكايت سرمربي سابق تيم ملي از فدراسيون اعلام و عنوان نمود اين مربي طلبي از فدراسيون فوتبال بابت حضور در تيم ملي ندارد. در بيانيه فدراسيون فوتبال آمده: چون ادامه همكاري طرفين قرارداد عملا پس از پايان بازي تيم هاي ملي ايران و عربستان در فروردين ماه سال 1388 قطع شد و علي دايي نيز هيچ گونه اقدامي مبني بر تمايل به ادامه همكاري با تيم ملي و فدراسيون فوتبال انجام نداده است و عملا اراده خود را بر ترك همكاري قرار داده و در نتيجه مفاد قرارداد را زير پا گذاشته است.
بستري شدن كعبي در بيمارستان
هافبك تيم فوتبال استيل آذين پس از ديدار اين تيم مقابل استقلال در بيمارستان بستري شد.حسين كعبي پس از پايان ديدار شنبه شب مقابل استقلال در راه مراجعت به منزل دچار درد شديد در ناحيه پهلو شد كه بلافاصله به بيمارستان منتقل و تحت معاينه قرار گرفت.
دفاع قيصر از بالاك
فرانتس بكن باوئر در مناقشه بر سر بازوبند كاپيتاني تيم ملي آلمان طرف ميشائيل بالاك را گرفت. قيصر فوتبال آلمان در ستون هميشگي اش در روزنامه بيلد در اين باره نوشت: به عقيده من چنانچه بالاك دوباره به طور كامل آماده شود و براي آلمان بازي كند، او از نظر من كاپيتان است.
شكست سنگين بارسلونا در سوپر جام اسپانيا
تيم فوتبال سويا ديدار رفت رقابت هاي سوپر جام فوتبال اسپانيا را با برتري پر گل مقابل بارسلونا پشت سر گذاشت.تيم فوتبال بارسلونا در ديدار رفت از رقابت هاي سوپر جام اسپانيا با نتيجه 3 بر يك در ورزشگاه سانچز پيز خوان مقابل سويا تن به شكست داد. ديدار برگشت اين دو تيم در تاريخ 30 مرداد ماه در ورزشگاه نيوكمپ برگزار خواهد شد.
قلعه نويي: مهم موفقيت تيم است نه سنتي بودن من
امير قلعه نويي پس از نخستين پيروزي تيمش در رقابت هاي ليگ برترگفت:به من مي گويند مربي سنتي هستم. سنت چيز بدي نيست اما من تمامي مدارج و كلاس هاي مربيگري را پشت سر گذاشته ام اما يك گروه از دوستان هر كاري كه من مي كنم ايراد مي گيرند. البته مهم نتيجه گرفتن سپاهان است.
تغيير ساعت بازي هاي استقلال و پيروزي
سازمان ليگ برتر از تغيير زمان دو ديدار از هفته پنجم خبر داد. ديدار تيم هاي استقلال و پيكان در تاريخ 27 مرداد و راه آهن و پيروزي در تاريخ 28 مرداد از هفته پنجم ليگ برتر از ساعت 30:21 به ساعت 45:21 تغيير يافت.
بازگشت برهاني به تمرينات استقلال
پزشك تيم فوتبال استقلال تهران درباره آخرين وضعيت برهاني گفت: آرش برهاني از ديروز در تمرين حضور پيدا كرد. قرار است امروز از اين بازيكن تست گرفته شود و براي ديدار مقابل پيكان و بازي اين بازيكن، تصميم گيري نهايي صورت پذيرد.
دعوت از 7 داور ايراني
كنفدراسيون فوتبال آسيا از 7 داور و كمك داور ايراني براي حضور در سمينار آموزشي نخبگان آسيا 2011 دعوت به عمل آورد. داوراني چون عليرضا فغاني، محسن تركي،حسن كامراني فر و رضا سخندان از ايران در اين سمينار حضور خواهند داشت.
دايي: به راي كميته انضباطي اعتراض خواهم كرد
علي دايي با انتقاد از راي كميته انضباطي پيرامون درگيري لفظي اش با محمد مايلي كهن گفت: انصاف نيست كه هر دو طرف دعوا به يك شكل محروم شوند.سرمربي تيم فوتبال پيروزي اظهار كرد: من مطمئناً از طريق وكيلم به اين راي اعتراض مي كنم. چرا كه من نه شروع كننده اين دعوا بودم و نه با كسي كار داشتم.

 



خواندني از ورزش ايران

¤در حالي كه ملي پوشان كشتي فرنگي و آزاد خود را براي حضور درمسابقات جهاني مسكو آماده مي كنند، ماموران آژانس جهاني ضد دوپينگ «وادا» به اردوي ملي پوشان رفتند و از پنج كشتي گير آزاد و فرنگي آزمايش دوپينگ گرفتند. ماموران وادا از برخي كشتي گيران مدال دار و همچنين از تعدادي ديگر به صورت رندوم تست گرفتند.
¤ فدراسيون جهاني تكواندو طي نامه اي سيد محمد پولادگر رئيس فدراسيون تكواندو ايران را به عنوان نماينده كميته فني اين فدراسيون درمسابقات آزاد هند انتخاب كرد.
¤ عليرضا اميني رئيس فدراسيون جودو از برپايي اردوي تمريني جودوكاران ايران در كمپ فرانسه خبر داد و گفت: دعوتنامه اي از سوي فدراسيون جودوي فرانسه مبني بر حضور ملي پوشان كشورمان در كمپ تمريني اين كشور ارسال شده است. اما اين اردوي مشترك بعد از بازگشت از مسابقات جهاني ژاپـن (18الي 22 شهريور) برپا خواهد شد.
¤ علي ملا احمدي مديركل اداره تربيت بدني آذربايجان غربي گفت: بعد از ميزباني خوبي كه از مسابقات AVC كاپ آسيا دررشته واليبال داشته ايم اكنون به دنبال ميزباني مسابقات دهه فجر تكواندو و همچنين رقابت هاي بسكتبال غرب آسيا هستيم .
¤ شناگران جوان جانباز و معلول كشورمان كه درچهارمين و آخرين اردوي آمادگي متصل به اعزام مسابقات جهاني بسر مي برند، بامداد پنج شنبه (28مرداد) ايران را به مقصد پراگ ترك خواهند كرد.

 



مربي تيم ملي بسكتبال شكست هاي اين تيم را مفيد مي داند مي بازيم تا در مسابقات جهاني شوك زده نشويم!

تيم ملي بسكتبال در چارچوب ديدارهاي تداركاتي اخير متحمل 7 شكست متوالي شد.
اين در حالي است كه مربي اين تيم اعتقاد دارد نتايج كسب شده معقول بوده و از طرفي باعث جلوگيري از شوك زدگي ملي پوشان در مسابقات قهرماني جهان مي شود.
مهران حاتمي اظهار داشت: «هيچ اتفاقي نيفتاده است! اين نتايج تفاوت بسكتبال ما با جهان را نشان مي دهد. در واقع ما طي اين ديدارها، بازي در سطح اروپا را تجربه كرديم.»وي ضمن بيان اينكه برگزاري چنين ديدارهايي مهم است حتي اگر با شكست همراه باشد، تصريح كرد: «آخر بسكتبال ايران چه زماني با تركيه بازي داشته است؟ ما كي با صربستان بازي كرديم؟ تيمي كه كمترين بازيكنانش در رئال مادريد و بارسلونا بازي مي كنند.»
تيم ملي بسكتبال ايران در مجموع 7 ديداري كه در چين و تركيه برگزار كرد 596 گل دريافتي داشت در حاليكه تنها 445 بار موفق شد توپ را وارد سبد حلقه حريف خود كند. اين اختلاف (151 گل) براي تيمي كه مسابقات قهرماني جهان و پس از آن بازي هاي آسيايي را در پيش دارد منطقي است؟ نبايد از اين ترسيد كه در رقابت هاي جهاني هم متحمل چنين شكست هايي شويم؟
مربي تيم ملي بسكتبال اظهار داشت: «در رقابت هاي جهاني خوب بازي مي كنيم اين را خواهيد ديد نتايج به دست آمده و شكست هايي كه متحمل آن شديم براي من مربي خوشايند نبود اما اگر بخواهيم به بسكتبال جهان نزديك شويم بايد اين باخت ها را مي ديديم.»براي موفقيت بايد يك فرآيند طي شود نه اينكه نگاه نقطه اي داشت. در واقع ديدار با تيم هاي جهاني را به قيمت باخت تجربه كرديم تا در مسابقات جهاني شوك زده نشويم. البته مي توانستيم با تيم هاي پايين تر از خودمان بازي كنيم و حتي آنها را با اختلاف بالا شكست دهيم اما در آن صورت به طور حتم در مسابقات جهاني شوكه مي شديم چون تجربه ديدار با تيم هاي جهاني را نداشتيم.»

 



انتقاد شديد صميمي از فدراسيون دو و ميداني جواب ورزشكاران را نمي دهند

مربي پرتاب ديسك ايران با گلايه از سياست كاري فدراسيون دو و ميداني، گفت: فدراسيون تنها برخي از ورزشكاران را مي بيند و آنهايي كه در شهرستان ها هستند، ديده نمي شوند.
عباس صميمي ضمن بيان اين مطلب گفت: در فدراسيون دو و ميداني مشخص نيست چه كسي كار مي كند. كارمندان جواب ورزشكاران را نمي دهند و با ما بي مهري مي كنند.
وي با بيان اينكه شاگردانش با سهل انگاري هاي كاركنان فدراسيون دو سفر تداركاتي را ازدست داده اند، افزود: بايد تعامل وجود داشته باشد درغير اين صورت در چنين اتفاقاتي اين ورزشكار است كه آسيب مي بيند نه مربي و نه فدراسيون. متأسفانه اين تعاملات طرفين در اين چندماهه كمتر شده و مشكلات فدراسيون دو و ميداني بيش از پيش شده است.
مربي نايب قهرمان پرتاب ديسك آسيا، خاطرنشان كرد: شاگردان من مسابقه در آلمان را پيش رو دارند اما هنوز در دريافت رواديد آنها ترديد دارم. مطمئناً دريافت رواديد براي ورزشكار نبايد برعهده من مربي باشد. اما ظاهراً سيستم اين طور شده است. مطمئناً اين سيستم راه به جايي نمي برد.
وي با بيان اينكه نمي توان به اين شكل با فدراسيون دو و ميداني كار كرد، ادامه داد: اين وضعيت را پيش از بازي هاي آسيايي گوانگجو قبول نمي كنم. متأسفانه فدراسيون تنها برخي از ورزشكاراني را كه در تهران ساكن هستند رامي بيند و آنهايي كه در شهرستان ها هستند ديده نمي شوند.
صميمي افزود: به ما مي گويند براي گوانگجو برنامه بدهيم و مي دهيم، اما ظاهراً اين مسئله يك رد گم كردن است زيرا ازدست دادن مسابقه ورزشكار براي مسئولين فرقي نمي كند. آن وقت در زمان بازي ها مهربان شده و اگر نتيجه نگيري ورزشكار و مربي مقصر شناخته مي شوند.
وي تأكيد كرد: اميدواريم مسئولين فدراسيون دو و ميداني اين فدراسيون را به جايي كه شايسته آن است برسانند.متأسفانه ما ضعف هاي عمده اي در مديريت داريم كه براي موفقيت بايد آنها برطرف شوند.
مربي پرتاب ديسك ايران با مثبت ارزيابي كردن مهم ترين حريف شاگردانش، گفت: پرتاب هاي احسان در تورهاي اروپايي نشان ازآمادگي خوب او دارد. حدادي بهترين پرتابگر آسيا و جزء برترين هاي جهان است. مطمئناً با پرتاب 63 متري او نمي توان روي عملكردش قضاوت كرد زيرا حدادي خود را براي حضور در رقابت هاي جام جهاني آماده مي كند.

 



دعوت از 16 واليباليست براي مسابقات قهرماني جهان

مرحله آخر اردوي تيم ملي واليبال پيش از حضور در مسابقات قهرماني جهان با حضور 16 بازيكن برگزار خواهد شد.
عادل غلامي، جواد محمدي نژاد، مجتبي عطار، سعيد معروف، محمد موسوي عراقي، حمزه زريني، سجادي، عليرضا نادي، محسن عندليب، فرهاد نظري افشار، مهدي مهدوي، آرش كشاورزي، حسام بخششي، محمد عليزاده، محمد محمدكاظم و آرش كمالوند بازيكناني هستند كه در آخرين مرحله اردوي آماده سازي تيم ملي واليبال حضور خواهند داشت.
اين 16 بازيكن از 27 مردادماه با حضور در آكادمي ملي المپيك دور جديد تمرينات خود را براي سفر به ايتاليا و شركت در مسابقات قهرماني جهان آغاز مي كنند.
مسابقات قهرماني جهان 3 تا 18 مهرماه در ايتاليا برگزار مي شود. تيم ملي ايران كه در گروه A مرحله مقدماتي اين مسابقات با تيم هاي ايتاليا، ژاپن و مصر ديدار خواهد كرد، مي تواند با در اختيار داشتن 14 بازيكن راهي ايتاليا شود.

 



35 ميليون تومان بابت جلسه دادرسي «علي حسيني» پرداخت كرده ايم
رضازاده : مسابقات آنتاليا برايم مهم است

آخرين اردوي آمادگي تيم ملي وزنه برداري براي شركت در مسابقات جهاني آنتاليا از 28مرداد در كرمانشاه برگزار مي شود.
سرپرست فدراسيون وزنه برداري عصر روز شنبه با حضور در اردوي آمادگي تيم ملي وزنه برداري در مشكين شهر با بيان اينكه حدود 6ماه است اعضاي تيم ملي با تلاش شبانه روزي خود مي خواهند حضور مقتدرانه در مسابقات آنتاليا تركيه و گوانگجو داشته باشند، افزود: مسابقات آنتاليا كه از 26 شهريور آغاز مي شود براي ما بسيار مهم است چرا كه علاوه بر كسب مدال سهميه المپيك 2012 لندن نيز در اين مسابقات مشخص خواهد شد.حسين رضازاده با مثبت ارزيابي كردن اردوي مشكين شهر گفت: در حال حاضر از 12 ورزشكار شركت كننده در اين اردو دو نفر خط خوردند و در ادامه نيز در اردوي مشكين شهر يا كرمانشاه دو نفر ديگر نيز خط خواهند خورد و در نهايت اين تيم با 8 وزنه بردار عازم مسابقات جهاني خواهد شد.وي در مورد سعيد علي حسيني ملي پوش سابق تيم ملي نيز گفت: دومين جلسه دادرسي اين ورزشكار 13 شهريور امسال در شهر بوداپست مركز مجارستان برگزار مي شود و فدراسيون حدود 350 ميليون ريال هزينه هيات بررسي را متقبل شده است.رضازاده افزود: شخصا براي اطلاع از چگونگي موضوع و دفاع از حق علي حسيني در اين جلسه حضور خواهد يافت.اردوي مشكين شهر تيم ملي وزنه برداري كه از سوم مردادماه آغاز شده است امروز پايان مي يابد و پس از آن آخرين مرحله اردو از 28 مرداد در كرمانشاه آغاز خواهد شد.

 



خبر هاي كوتاه از المپيك نوجوانان

¤ نوجوانان بسكتبال كشورمان نخستين ديدار خود در بازي هاي المپيك سنگاپور را با برتري 27 بر 21 مقابل مصر پشت سرگذاشتند.
¤ كشتي گيران نوجوان ايراني در روز نخست مسابقات كشتي فرنگي بازيهاي المپيك سنگاپور سه پيروزي كسب كرده و در دو مسابقه تن به شكست دادند.با اين نتايج كشتي گيران ايراني از راه يابي به ديدار نهايي بازماندند.
¤ يوكا ساتر ورزشكار سه گانه ژاپني ها اولين مدال طلاي نخستين دوره المپيك نوجوانان در سنگاپور را از آن خود كرد.
¤ مريم شيرجهاني نماينده تكواندو كشورمان در وزن 44- كيلوگرم مسابقات تكواندو بازي هاي المپيك سنگاپور نخستين مسابقه خود برابر حريفي از تركيه را با شكست پشت سر گذاشت.
¤ واليباليست هاي كشورمان ديدارهاي مقدماتي خود در بازي هاي المپيك نوجوانان سنگاپور را به ترتيب مقابل آرژانتين و كوبا برگزار مي كنند.

 



گزارشي كه خبرساز مي شود
پرونده پر سر و صداي ورزش روي ميز مجلس

نام كميته تحقيق و تفحص از سازمان تربيت بدني مدت ها قبل به گوش اهالي ورزش رسيد. از اواسط سال 1388 زمزمه هايي مبني بر تشكيل كميته اي در مجلس شوراي اسلامي مطرح شد، كميته اي كه تحقيق و تفحص از سازمان تربيت بدني را در دستور كار خود دارد. در نهايت اين كميته با حضور 15نماينده شامل 11 نماينده كميسيون فرهنگي و 4 نماينده از ساير كميسيون ها به رياست سيدجلال يحيي زاده رئيس فراكسيون ورزش از آبان ماه سال گذشته تحقيق و تفحص از تمام قسمت هاي سازمان تربيت بدني را آغاز كرد. كميته فوق جدا از سازمان تربيت بدني، فدراسيون هاي ورزشي و دو باشگاه پيروزي و استقلال را نيز زيرنظر گرفت. برخي از اعضاي اين كميته معتقدند در طول تحقيقات خود پي به برخي از روابط پشت پرده ورزش ايران برده اند كه شايد در ساليان گذشته كمتر كسي از آن اطلاع داشت. البته نتايج تحقيق و تفحص از سازمان تربيت بدني تنها به همين يك مورد خلاصه نمي شود. تخلفات مالي و رشد بي رويه دوپينگ از ديگر مواردي بود كه كميته تحقيق و تفحص به آن رسيده است. با توصيفي كه نمايندگان مجلس از كار خود دارند، مي توان انتظار گزارشي را داشت كه شايد دستگاه ورزش ايران را تكان دهد، اما پرسشي كه مطرح مي شود اين است كه آيا نتايج اين گزارش از صحن علني مجلس يا از هر خروجي ديگر به اطلاع اهالي ورزش خواهد رسيد؟!
يحيي زاده از برخي فشارها بر كميته تحقيق و تفحص سخن مي گويد، هر چند كه بايد به انتظار روزهاي آينده نشست و ديد كه آيا خبري در اين خصوص مخابره مي شود يا خير؟!
¤ رسول عسگري - محمود محمدي

يحيي زاده از تحقيق و تفحص مجلس مي گويد:تخلفات مالي در ورزش بيداد مي كند!
به پايان رسيدن يا نرسيدن كار كميته تحقيق و تفحص مجلس از سازمان تربيت بدني به نظر علي لاريجاني بستگي دارد. اين موضوع را سيدجلال يحيي زاده نماينده مردم تفت و ميبد مطرح مي كند. رئيس كميته تحقيق و تفحص مجلس از دستگاه ورزش در گفت وگو با كيهان به تشريح فعاليت هاي گروه خود در 9 ماه تحقيق از سازمان تربيت بدني پرداخت و البته به مواردي اشاره داشت كه مسلما جالب توجه است.
¤ آقاي يحيي زاده چه عاملي سبب شد كه مجلس شوراي اسلامي تحقيق و تفحص از سازمان تربيت بدني را در دستور كار خود قرار دهد؟
- اصولا طبق آئين نامه مجلس هر نماينده اي مي تواند نسبت به هر موضوعي كه در آن از بودجه دولت هزينه مي شود تحقيق و تفحص به عمل آورد.
- پس براين اساس به خواسته شما مجلس وارد مقوله تحقيق از دستگاه ورزش شد؟
- بله. البته اين تنها خواسته بنده نبود. به غيراز من تعداد زيادي ديگر از نمايندگان مجلس هم خواستار تحقيق از سازمان تربيت بدني شدند. اتفاقا امضاءهايي هم جمع كردند اما يك دفعه تمام نمايندگان امضاهايشان را پس گرفتند!
¤ چرا پس گرفتند؟
- در آن زمان از مسئولان وقت سازمان دعوت به عمل آورديم تا جهت اداي برخي توضيحات به مجلس بيايند. آنها آمدند و توضيح خود را دادند كه مورد قبول نمايندگان واقع شد.
¤ و آنها هم تمام امضاها را پس گرفتند.
- بله.
¤ پس به چه دليل تحقيق و تفحص صورت گرفت؟
- آقاي كواكبيان باعث شدند. خود ايشان از آن دسته نمايندگاني بودند كه امضايشان را پس گرفته بودند اما بعداز يك مدت اصرار به آن داشت كه تحقيق و تفحص صورت گيرد.
¤ اين بحث مشخصا مربوط به چه زماني است؟
- يك سال قبل. قبل از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري صحبت هايش مطرح اما كار گروه پس از انتخابات آغاز شد.
¤ گروه تحقيق و تفحص چگونه انتخاب شدند؟
- طبق قانون، درخواست تحقيق و تفحص در صحن علني مجلس مطرح و مورد موافقت قرار گرفت. كميسيون فرهنگي 15 نماينده را به عنوان اعضاء معرفي و از 18/8/1388 كار رسمي گروه آغاز شد. شش ماه نخست كار ما در تاريخ 18/2/89 به پايان رسيد. زماني كه ديديم در خيلي از مسائل ورود پيدا نكرديم درخواست داديم كه شش ماه ديگر به ما زمان بدهند. آقاي اميدوار رضايي از طرف هيات رئيسه ماموريت يافت تا ادله ما را براي گرفتن وقت بشنود. ايشان پس از شنيدن ادله گروه و بررسي لازم روي موارد اعلام كردند دادن سه ماه وقت قطعي است كه اين سه ماه نيز چند روز قبل يعني 18/5/1389 به پايان رسيد.
¤ حالا كار گروه تحقيق و تفحص به پايان رسيده است؟
- خير اما ديديم اگر بيشتر از اين وقت بگذاريم شايد ذهنيت بوجود بيايد. از سوي ديگر امكان داشت در زمان ارائه گزارش خود به مجلس محترم عده اي بازي هاي آسيايي را بهانه قرار دهند و كار گروه را تحت الشعاع رفتارهاي خود قرار دهند.
¤ براي تحقيق به سراغ كدام قسمت هاي سازمان تربيت بدني رفتيد؟
- تقريبا به هر قسمتي كه احساس مي كرديم نياز است مراجعه كرديم.
¤ از سوي سازمان همكاري لازم صورت گرفت؟
- سازمان مايل به همكاري بود اما برخي از بخش ها اصلا همكاري نكردند.
¤ چرا؟
- آنها دلايل خاص خود را داشتند.مثلا حراست سازمان بنا به دلايلي نمي خواست خيلي از مدارك و اطلاعات را در اختيار ما قرار دهد.
¤ تمركز اين گروه بيشتر روي چه مسائلي بود؟
¤ مسائل مالي، انتخابات فدراسيون هاو دوپينگ. درحول اين سه محور به سراغ 50 فدراسيون رفتيم كه از ميان آنها 34 فدراسيون گزارش خود را ارائه كردند اما 16 فدراسيون همكاري نداشتند.
¤ به سراغ باشگاه ها هم رفتيد؟
- بله. استقلال و پيروزي در برنامه هاي ما بودند. حتي مأموران ما چند روزي دراين دو باشگاه مستقر شدند.
¤ به نتيجه اي نيز رسيديد؟
- ما در حين تحقيقات خود متوجه خيلي از تخلفات شديم و اسناد آن رانيز بدست آورديم.
¤ تخلفات در چه مواردي بود؟
-تخلفات مالي در ورزش بيداد مي كند. از نظر دوپينگ در وضعيت بدي قرار داريم. به نحوه برگزاري انتخابات فدراسيون ها نيز ايرادات جدي وارد است.
¤ چه ايراداتي؟!
-ما متوجه شديم در خيلي از انتخابات تخلف صورت گرفته است. حتي در انتخابات چند فدراسيون آراي باطله از آراي صحيح بيشتر بوده است!
¤ اين انتخابات مربوط به دوره رياست آقاي سعيدلو است يا علي آبادي؟
-تمام تحقيقات ما متمركز روي دوره رياست 4ساله آقاي علي آبادي بود.
¤ خاطرمان است در مصاحبه اي با خبرگزاري مهر مدعي شده بوديد اگر گزارش ما منتشر شود دست بسياري از مديران متخلف از ورزش كوتاه مي شود. كماكان روي نظر قبلي خود تأكيد داريد؟
-بله. درصورت انتشار گزارش اتفاقات مهمي در ورزش رخ مي دهد. ما گزارشات مالي خود را به قوه قضائيه ارائه مي دهيم.
¤ ورزش كشورمان در المپيك 2008 پكن ناكام بود. در گزارش شما ناكامي در المپيك نيز مورد بررسي قرار گرفته است؟
-بله. روي اين موضوع نيز تمركز لازم صورت گرفته است.
¤ پس از المپيك 2008 تيمي از سوي رئيس جمهور براي بررسي عملكرد كاروان ورزشي كشور اتنخاب شد. اين گروه نيز چندماه فعاليت مستمر داشت اما هيچ زماني نتايج گزارشات اين گروه اعلام نشد.
-اتفاقاً ما در تحقيقات خود ازگزارش اين گروه استفاده كرديم.
¤ در تحقيقات گروه شما از نظرات محمد علي آبادي نيز استفاده شده است؟
-آقاي علي آبادي يكسري توضيحات ارائه دادند. به عنوان نمونه روي موضوع تخلفات مالي فدراسيون ها ايشان مدعي شدند كه سازمان بودجه درخواستي فدراسيون ها را به آنها مي داد اما ديگر نظارتي روي نحوه هزينه آنها نداشت.
¤ با ورود به مقوله ورزش و تحقيق از سازمان تربيت بدني فشار يا تهديدي متوجه گروه شما شده است؟
-تا دلتان بخواهد تهديد شده ايم. حتي عده اي گفته اند اگر در گزارش هايتان اسم ما را بياوريد رسماً شكايت مي كنيم.
¤ توجهي هم به اين فشارها داريد؟
-خير. ما كار خود را انجام مي دهيم. ضمناً به اين نكته نيز توجه داشته باشيد كه بنده به غير از رياست اين گروه تحقيق و تفحص، مسئوليت كميته تربيت بدني مجلس را نيز عهده دار هستم.
¤ به عنوان آخرين سؤال، گزارش شما چه زماني منتشر مي شود؟
-چند روز قبل شخصاً با آقاي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي صحبت كردم و خواستم يك ماه ديگر وقت بدهند. اگر موافقت شد كه به تحقيقات خود ادامه مي دهيم، درغيراين صورت كار ما تمام شده است.

نوباوه: يك ماه ديگر پرونده را به صحن مجلس مي فرستيم
بيژن نوباوه نماينده تهران و يكي از اعضاي كميته تحقيق و تفحص مجلس در سازمان تربيت بدني اعتقاد دارد كه كار اين كميته در حد تحقيق بوده و بايد براي فدراسيون ها و افرادي كه مورد اتهام قرار گرفته اند اين حق را قائل شد كه از خودشان دفاع كنند.او مي گويد پس از محرز شدن تخلفات فدراسيون ها كه بايد از سوي قوه قضائيه تأييد شود حرف هاي زيادي براي گفتن خواهد داشت. چكيده اي از صحبت هاي نوباوه كه تمايل زيادي براي صحبت كردن درخصوص اين پرونده نداشت در ذيل مي آيد:
¤ پس از تشكيل كميته تحقيق و تفحص كه اعضاي اين كميته از گروه ها و جناح هاي سياسي مختلف تشكيل شدند عملكرد مربوط به همه فدراسيون ها زير نظر گرفته شد كه در اين ميان بيشتر فدراسيون هايي مورد توجه قرار گرفتند كه ارباب رجوع بيشتري داشتند، مبادله پولي فراواني در فدراسيون مورد نظر انجام مي شد، مسايل ملي و برنامه ريزي هاي بيشتري در آن صورت مي گرفت و... ما با انجام كار كارشناسي از دو روش مديريتي و حسابداري تحقيقات فراواني انجام داديم كه 90درصد تحقيق هاي ما در اين دو مورد به نتيجه رسيده است.
¤ من لازم است كه روي اين موضوع تأكيد كنم كه همه كارها و بررسي هايي كه ما انجام داده ايم «همه تحقيق است» و قبل از انجام مراحل قانوني هرگونه اظهارنظر در اين خصوص نه شرعي است و نه قانوني.
¤ خبر خوب درخصوص اين كميته اين است كه كميته تحقيق كارش را به خوبي انجام داده است و ما تلاش كرديم با تحقيقات لازم از راه هاي قانوني و افراد مورد وثوق كاري كه به ما محول شده بود را انجام دهيم.
¤ ما نمي توانيم هيچ كس را متهم كنيم. ضمن اينكه ما نه دادستان هستيم و نه دادگاه، بلكه اين وظيفه قوه قضائيه است كه پس از ارائه نتايج اين كميته و شنيدن اظهارات افرادي كه مورد اتهام قرار گرفته اند تصميم لازم را اتخاذ كند. از اين رو تا زماني كه تخلف افراد و فدراسيون ها محرز نشود هيچ اظهارنظري نمي شود كرد چرا كه آنان هم بايد از خودشان دفاع كنند.
¤ اظهارنظرهاي آقاي يحيي زاده صددرصد غيرقانوني است حتي 99 درصد هم نه، چرا كه ايشان حق هيچ گونه اظهارنظري را در اين خصوص نداشته است. ما به مواردي درخصوص تخلفات بعضي از فدراسيون ها و مسئولان رسيده ايم اما شايد تحقيقات ما غلط باشد. مثلا ما شايد درخصوص قرارداد مالي يك رئيس فدراسيون با فلان شركت يا بازيكن و مربي تخلفاتي را پيدا كرده ايم اما بايد براي طرف مقابل هم اين حق را قائل باشيم كه از خودش دفاع كند. شايد مداركي كه ما درخصوص اين فرد جمع آوري كرده ايم ناقص و كافي نباشد و طرف با مداركي مستدل ما را قانع كند. پس نبايد تا محرز شدن جرم در اين خصوص اظهارنظري صورت بگيرد. به خاطر همين است كه مي گويم صحبت هاي آقاي يحيي زاده غيرقانوني و خلاف شرع است.
¤ اين كميته تحقيقات خود را انجام داده و به زودي و پس از جمع بندي نهايي تا يك ماه آينده نتايج كار خود را به صحن علني مجلس مي برد تا ساير مراحل قانوني طي شود.

اختلاف نظري نداريم افشارزاده: مخالف ورود مجلسي ها پس از ناكامي ورزش هستم
دبيركل كميته ملي المپيك با تأكيد بر اينكه نظارت مجلسي ها بر ورزش و نتايج آن نبايد تنها منوط به زمان پس از مسابقات شود، گفت: اگر آنها خود را مسئول مي دانند بايد بر شرايط پيش از مسابقات هم نظارت داشته باشند و براي پوشش كمبودها قدم بردارند.
بهرام افشارزاده در مورد مجلس و اينكه پس از پايان رويدادهاي آسيايي و المپيك و به خصوص در صورت ناكامي اقدام به بررسي براي تهيه گزارش مي كند، گفت: با حضور و نظرخواهي مجلسي ها مشكلي ندارم اما مخالف اين هستم كه فقط پس از مسابقات خود را مسئول بدانند و به ورزش ورود كنند. اگر مجلسي ها قصد ورود به ورزش دارند بايد پيش از بازي ها هم اين كار را انجام دهند، ورود كنند، مشكلات را بررسي كنند، راهكار ارائه دهند و به خصوص براي تأمين بودجه كاري انجام ندهند.«ظاهراً مجلسي ها در كمين ورزش هستند تا فقط پس از رقم خوردن ناكامي ها وارد صحنه شوند؟ «دبيركل كميته ملي المپيك كه تجربه بالايي براي حضور در رويدادهاي بين المللي و رقم خوردن چنين نتايجي دارد، در پاسخ به اين اظهارنظر مهر تنها خنديد و پاسخش را به بعد موكول كرد!

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14