(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 25 مرداد 1389- شماره 19718

اعمال خوب اعتماد و امنيت مي آورد
آسيب هاي جدي پله نوردي
جايگاه مواد نشاسته اي در سفره افطاري
كفش مناسب پاي كودك شما
زيبايي دندان هاي شما
فاصله گذاري مناسب بين تولد كودكان
برنج كته سالم تر از آبكش
راه هاي نگهداري و مصرف مجدد با قيما نده غذا
ماكاروني را با گوشت مرغ يا تن ماهي مصرف كنيد



اعمال خوب اعتماد و امنيت مي آورد

دكتر فربد فدايي
خداوند انسان را به عقل مفتخر كرده است و به او توان تميز خوبي و بدي را داده است و درنتيجه انسان در برابر انتخاب هاي خويش مسئول است. انسان با انجام يك كار در واقع انتخابي را انجام داده است كه به انسان هاي ديگر هم به صورت غيرمستقيم مي گويد شما هم درشرايط من چنين تصميمي را مي توانيد بگيريد. بنابراين انجام عمل خوب فقط جنبه انفرادي ندارد بلكه تاثير اجتماعي دارد. شما با انجام يك عمل آن را براي ديگران هم تجويز مي كنيد.
قليلي از انديشمندان معتقدند كه خوبي و بدي جنبه نسبي دارد اما پژوهش هاي جديد نشان مي دهد كه آگاهي از خوبي و بدي تقريبا درهمه فرهنگ هاي انساني مبتني بر درجه اي از رشد دستگاه عصبي و نيز تعامل با انسان هاي ديگر مي باشد و جنبه ثابتي دارد و اين امر در تاييد ديدگاه اسلام است كه براي خوبي و بدي تعريف مشخص دارد و حدود آن را به دقت تعيين كرده است. عمل خوب موجب تقويت روابط اجتماعي و احساس اعتماد و امنيت مي شود. نيروهاي سازنده به هم مي پيوندد و انرژي رواني و جسمي افراد به عوض نگراني دوباره رفتار بد ديگران و كوشش براي حفظ خويش از رفتار سوء آنان مي تواند مصرف كارهاي ارزنده و مثبت شود.
اينكه چه كاري خوب است و انسان چه اصلي را رهبر خود قرار دهد تا سعادت نصيب او شود چالشي براي اذهان متفكران عالم بوده است. فيلسوف نام آور آلماني امانوئل كانت، اصلي را تحت عنوان كاتگوريال ايمپراتيو بيان كرده است كه مي گويد با ديگران چنان رفتاركن كه مي خواهي با تو رفتار كنند. اما واقعيت اين است كه قرن ها قبل از او حضرت علي(ع) اين موضوع را به شيوايي هرچه تمامتر بيان كرده است و به اصطلاح: آنچه خود داشته ايم از بيگانه تمنا كرديم.
از اصول ديگر احترام به شأن انساني و نيز اصل بيشترين شادي براي بيشترين افراد است. اما اجازه دهيد بگويم عصاره همه آنچه فيلسوفان و متخصصان تعليم و تربيت در هزاران جلد كتاب براي عمل صالح فراهم كرده اند درقرآن با شيوايي و رواني تمام وجود دارد. عمل صالح آن است كه با نيت واقعي نزديكي به خداوند و اطاعت امر او صورت گيرد كه طبعا موجب آسايش خلق خواهدبود.
تاثير اجتماعي عمل بد
اجازه دهيد از نظر روانپزشكي راجع به گروهي از افراد كه به طور پيوسته اعمال بد و ناشايست انجام مي دهند صحبت كنم، افرادي كه دلبستگي به قانون و قواعد زندگي اجتماعي ندارند، انسان هاي ديگر را وسيله قرار مي دهند تا به خواسته هاي مادي خود برسند. دروغ مي گويند، نام هاي جعلي به كار مي برند، دست به سرقت، فريب، جعل سند و اختلاس مي زنند، به تعهدات خود پايبند نيستند. توجهي به امنيت خود و ديگران ندارند براي نمونه رانندگي بي احتياط، مصرف موادمخدر و سيگار جزء ويژگي هاي آنان است. خشن و پرخاشگر هستند، رفتارهاي آنان ناگهاني و پيش بيني ناپذير است. اين گروه ها را ما افراد ضداجتماعي مي خوانيم و مي گوييم مبتلا به نابساماني شخصيتي ضداجتماعي هستند. آنان از كارهاي زشت خود احساس پشيماني ندارند و حتي از آن لذت مي برند و به رويارويي خود با قانون مي بالند. اينها 75درصد مجرمان زنداني را تشكيل مي دهند. آنان خانواده ها را از هم مي پاشند، بنگاههاي اقتصادي را فلج مي كنند، مردم را قرباني مطامع خويش مي كنند. گروههاي موسوم به پانك، گداياني كه از راه فريب مردم و با جعل و تزوير پول به دست مي آورند، زنان بدعمل، سارقان جزء، معتادان، مختلسان، قاچاقچيان، سارقان مسلح و جانيان، اعضاي اين طيف را تشكيل مي دهند.
اكنون مي دانيد تاثير اجتماعي اعمال بد اين افراد چيست. بخش عمده آنان كساني هستند كه در دوران كودكي از وجود نمونه هاي مناسب رفتار شايسته محروم بوده اند. پدري كه قوانين زندگي اجتماعي، اصول و فروع دين و بايدها و نبايدهاي اجتماعي را از طريق تاييد و تشويق، يا تكذيب و تنبيه به آنان بياموزد وجود نداشته است. گاهي نيز پدر خود نمونه رفتارهاي نامناسب و ضداجتماعي بوده است بنابراين كودك هويت منفي كسب كرده است. به اين ترتيب ملاحظه مي فرماييد كه عمل بد نه فقط موجب عاقبت سوء براي فرد مي شود، بلكه فرزند و همسر و اطرافيان و كل جامعه را هم به زحمت مي اندازد.

 



آسيب هاي جدي پله نوردي

بالا رفتن ازپله ها حدود 7 تا 8 برابر وزن بدن روي مفاصل كشكك و زانو فشار وارد مي كند وهر كيلو اضافه وزن 5 تا 7 كيلو فشار به مفاصل را اضافه مي كند.
آرتروز نوعي تغييرات غضروفي در مفاصل است و به 2 صورت اوليه و ثانويه ديده مي شود. آرتروز اوليه بيشتر يك پديده سني است و همان طور كه با افزايش سن نسوج مختلف تحت تاثير قرارمي گيرند مثلا موي سر سفيد مي شود در سطح مفاصل بدن هم تغييراتي مانند از دست دادن آب غضروف ايجادمي شود كه موجب ساييدگي مفاصل مي شود.
اين ساييدگي اگر پيشرفته باشد مي تواند به شكل مقطعي يا به طور كلي غضروف مفصلي را تضعيف كند.
نوع دوم آرتروز به آرتروز ثانويه معروف است و شيوع آن بيشتر در سنين جواني مطرح است كه علل آن تروما شكستگي هاي داخل مفصلي يا تغيير شكل هاي موجود در برخي اندام ها مانند پا پرانتزي بودن پا است كه فرد را مستعد به ابتلا به آرتروز در آينده مي كند.
آرتروز اوليه از لحاظ پيشگيري نوع زندگي، وزن فرد و بهداشت تاثيرگذاراست و بايد توجه داشت كه همه افراد كه به سن 70سالگي مي رسند در بدن خود درجاتي از آرتروز را دارند.
اگر فرد وزن خود را ايد ه آل نگه دارد و ورزش هاي تقويت كننده مفاصل را انجام دهد و همچنين از وضعيت هايي كه مانند خم شدن كامل زانو و فشارهايي كه به مفاصل وارد مي كند پرهيز كند مي تواند ابتلا به اين نوع آرتروز به تأخير بيندازد.
هر يك كيلوگرم اضافه وزن بدن 5تا 7 كيلوگرم فشار به مفاصل وارد مي كند يعني اگر فردي 10كيلوگرم اضافه وزن داشته باشد درهر قدمي كه برمي دارد 50 تا 70كيلوگرم نيرو به زانو و لگن او فشار وارد مي شود كه اين حجم فشار موجب ساييدگي غضروف اين مفاصل مي شود.
ورزش هايي كه درجلوگيري از آرتروز موثراست به طور عام پياده روي در سطح صاف به مدت 20 تا 30 دقيقه و چند بار در روز و ورزش شنا به خصوص راه رفتن درآب كه وزن بدن در آب كاهش مي يابد مي تواند به سلامت مفاصل كمك كند.
وضعيت هاي نشستن نيز در ابتلا به آرتروز مؤثر است به طوري كه نشستن روي زمين و استفاده از توالت ايراني مي تواندروي زانوها فشار وارد كند همچنين پله ها حدود 7 تا 8 برابر وزن بدن روي مفصل كشكك و زانو فشار وارد مي كند.
نهايت آرتروز اوليه وثانويه در سنين بالا منجر به ناتواني فرد مي شود و راه درمان آن فقط تعويض مفصل است كه اگر چه كمك خوبي به كاهش درد بيمار مي كند اما باز محدوديت هايي براي بيمار ايجاد مي كند.
اگر آرتروز ايجاد شود هيچگونه درماني براي آنكه مفصل فرد را به حالت اوليه برگرداند هنوز شناخته نشده است و درمان هاي موجود بيشتر درمان هاي نگهدارنده است.
متأسفانه دركشور درحال حاضر ابتلا به آرتروز در سنين 40تا 45 سالگي هم ديده مي شود.

 



جايگاه مواد نشاسته اي در سفره افطاري

در ماه رمضان، مواد نشاسته اي بيشتر از ماده هاي قندي مصرف شود، چون نشاسته به تدريج وارد خون مي شود.
به علت ورود تدريجي مواد نشاسته اي در خون، انسولين سريع ترشح نمي شود و قند خون افت نمي كند البته در مصرف مواد نشاسته اي مانند نان، آرد، برنج، سيب زميني و ماكاروني نبايد افراط كرد.
با توجه به طولاني بودن مدت زمان روزه داري در ماه رمضان سال جاري، يكي از عوارض تغذيه غلط، افت قند خون است. برخلاف چربي كه سال ها در بدن ذخيره مي شود، قند حدود نصف روز در بدن باقي مي ماند. با اين حال نبايد در مصرف مواد شيرين به ويژه در سحر افراط كرد؛ چون قندهاي ساده به سرعت جذب خون و بالا رفتن قند خون را موجب مي شوند. اين امر منجر به ترشح انسولين مي شود كه افت قند خون را در پي دارد. در نتيجه عوارض عصبي در فرد بروز مي كند؛ چرا كه سلول هاي عصبي براي تامين انرژي خود به قند و كربوهيدرات نياز دارند.
تشنگي يكي از عوارض تغذيه ناصحيح در روزهاي طولاني ماه رمضان امسال است، از اين رو مايعات مورد نياز بدن در فاصله افطار تا سحر بايد تامين شود كه بهترين آن ها، آب است. اين در حالي است كه برخي افراد هنگام افطار و شام، معده خود را با غذا پر مي كنند و در نتيجه ميل به نوشيدن آب ندارند.
چاي: چاي باعث دفع آب بدن مي شود بنابراين به مقدار زياد در وعده سحر نبايد نوشيده شود چون منجر به احساس تشنگي مي شود.
يكي از عوامل مهم در احساس تشنگي مصرف نمك زياد همراه با غذا است. غذاهاي شور باعث تشنگي مي شود بنابراين به ويژه در وعده سحر از خوردن زياد آن ها بايد خودداري كرد.
گوشت: گوشت براي دفع از بدن تبديل به اوره مي شود و دفع اوره به مقدار زيادي آب نياز دارد بنابراين از مصرف زياد مواد گوشتي در ماه رمضان به ويژه در وعده سحر بايد اجتناب كرد.
سالاد و سبزي: در ماه رمضان به ويژه در وعده سحر بايد سالاد و سبزي استفاده شود، سالاد و سبزي به علت برخورداري از فيبر، مواد نشاسته اي را به تدريج وارد خون مي كنند در نتيجه انسولين سريع ترشح نمي شود.
هنگام افطار مي توان شير ولرم با يك يا دو خرما و يا مقدار كمي عسل، پنير بدون نمك و يكي دو مغز گردو مصرف كرد و حدود يك ساعت بعد شام خورد. غذاهاي پخته، خوراكي هايي كه مواد آن ها به صورت بخارپز يا آب پز تهيه شده اند و انواع ساندويچ هاي پخته مانند ساندويچ مرغ، پنير، گردو، خيار، گوجه فرنگي مفيد هستند البته نبايد شام را خيلي دير مصرف كرد؛ چون مانع خوابيدن مي شود.
از مصرف غذاهاي سرخ كرده در افطار و سحر بايد خودداري كرد؛ چون افزايش چربي نامطلوب قند خون را موجب مي شود و فشار خون را افزايش مي دهد. خوردن زياد گوشت قرمز نيز همين پيامدها را دارد. علاوه بر آن براي جلوگيري از يبوست بايد مقدار كافي آب نوشيد، سالاد و سبزي مصرف كرد و ورزش و پياده روي نمود.
نزديك زمان افطار نبايد فعاليت فيزيكي انجام داد؛ چون باعث تعريق زياد شده و احساس ضعف را به دنبال دارد. بنابراين بايد يا پيش از ظهر و يا پس از افطار ورزش و پياده روي كرد.

 



كفش مناسب پاي كودك شما

به طور معمول كودك تا هنگامي كه راه نمي رود نيازي به پوشيدن كفش ندارد. اين مسئله خصوصا در مواقعي كه در منزل است، اهميت بيشتري پيدا مي كند زيرا هنگام بيرون رفتن است كه بايد از پاها به وسيله كفش محافظت كرد.
پاي برهنه درمنزل
ميزان عرق پاي نوزادان مانند دست ها و سر او تقريبا زياد است؛ چرا كه غدد مولد عرق در اين اندام بدن نقش مهمي دارد. در انتخاب لباس براي نوزادان بهتر است انواعي از سرهمي ها را كه جوراب به شلوار متصل است را خريداري نماييد. دراين صورت ديگر نيازي نيست كه جوراب اضافي ديگري روي آن بپوشانيد. به علاوه در فصل تابستان كودك مي تواند با پاهاي برهنه در منزل راحت باشد. فقط كافي است تا با كنترل مرتب، مراقب باشيد پاهايش سرد نشود. دراين صورت، پوشاندن يك جفت جوراب نخي نازك كفايت مي كند.
بگذاريد با پاهايش بازي كند!
شايد اين سرگرمي كودك از نظر شما بي اهميت يا معمولي بيايد، اما تاثير بسيار مثبتي در رشد او دارد. در واقع به خاطر اينكه پاها در ماه هاي تولد كاملا نرم هستند، او به راحتي مي تواند آن را با دست بگيرد. اين فعاليت بامزه و جالب به او كمك مي كند تا كم كم بدنش را بشناسد و از كليه اندام ها و اندازه هريك آشنايي كسب كند. به علاوه، از حدود شش ماهگي پاها را به دهان مي برد. همچنين او خيلي دوست دارد انگشتان كوچكش را بجود. اين شيوه كوچولوهاست كه براي شناخت جهان اطراف هرچه را مي بينند به دهان فرو مي برند كه براي شناخت خود نيز اين روش را به كار مي برند. محروم كردن او از اين اقدام به وسيله پوشاندن دائم پاهايش مي تواند مشكلاتي را در آينده برايش درپي داشته باشد.
كفش پوشاندن بيرون از منزل و مقابله با خطرات
وقتي تصميم مي گيريد كه فرزندتان را به گردش ببريد، بايد علاوه بر انتخاب لباس هاي زيبا كفش مناسبي نيز انتخاب كنيد تا از آسيبها جلوگيري كنيد. در واقع، حتي اگر او را زير نور مستقيم خورشيد نبريد بازهم اشعه فرابنفش از روشنايي روز نيز عبور كرده و به پوست صدمه مي زند. البته توصيه مكرر مي شود كه به هيچ وجه بچه هاي زير يك سال را در هواي گرم و زير نور مستقيم خورشيد نبريد. همچنين ساق پاي بچه را هم بايد از تماس با پرتوهاي خورشيد محافظت كرد زيرا خطرناك هستند. خطر ديگري كه در تابستان حتما بايد خنثي شود حشرات هستند؛ زيرا اين جانداران موذي به پوست اندام هاي نرم و حساس حمله مي كنند. پاهاي تپلي مي تواند انتخاب خيلي خوبي براي آنها باشد. همچنين در كالسكه يا ساك كودك نيز ممكن است پاهاي او از مشكل در امان نباشد. تكه هاي كوچك شاخه هاي درخت يا خنكي هوا در هنگام عصر مي تواند او را اذيت كند.
انتخاب كفش مناسب
حالا كه فرزند شما كم كم بزرگ شده وقت آن رسيده كه يك جفت كفش واقعي با كفي محكم براي او بخريد. البته اين خريد را بايد تا زماني كه بچه بتواند به خوبي بايستد به تاخير بياندازيد. حتي توصيه مي شود هنگام نخستين تلاش ها براي ايستادن پاهايش در تماس مستقيم با زمين باشد. در واقع پاهاي برهنه اين مزيت را دارند كه كودك بهتر مي تواند حركاتش را احساس كند و انگشتان راحت تر روي زمين به هم نزديك مي شوند. كفش سبك از جنس چرم نرم يا پارچه بهترين انتخاب است. انواع پارچه اي نيز نه تنها ارزان تر بوده بلكه به راحتي قابل تميز كردن و شستشو حتي در ماشين لباسشويي هستند. به خاطر داشته باشيد كه هرگز اجناس مصنوعي را انتخاب نكنيد زيرا مانع از تنفس پوست مي شود.
از طرف ديگر كفش بايد نرم باشد تا انگشتان به راحتي به سمت داخل حركت كند. همچنين بايد طوري باشد كه قسمتي از مچ پا را بگيرد تا نقش محافظتي آن تكميل شود. پهناي كفش نيز بايد با شكل پا هماهنگي داشته باشد؛ چرا كه بعضي بچه ها پاهاي كشيده و بعضي پاهاي تپلي دارند. از آنجا كه همه انواع كفش به يك شكل ساخته نمي شود مي توان از كفي هاي متناسب با پاي كودك كمك گرفت. هنگام خريد حتما فرزندتان را همراه خود ببريد.
مدل هاي بندي نيز از اين جهت خوب است كه به راحتي باز مي شود و پا بدون مشكل در كفش جا مي گيرد. بند بايد به اندازه كافي بلند باشد تا دوبار گره بخورد. اين كار شايد نسبت به كفشهاي ساده وقت بيشتري از شما بگيرد، اما از آسيب هاي احتمالي پيشگيري مي كند. همه كودكان هنگام راه رفتن مدام پاهاي خود را تكان مي دهند و يك پا را به پاي ديگر مي كشند كه اگر كفش خوب محكم نباشد مشكل آفرين خواهد شد.
شماره كفش
ما هميشه فكر مي كنيم كه اگر كفش كودك را يكي دو شماره بزرگتر انتخاب كنيم او راحت تر است. اما بد نيست تا از اين به بعد بيشتر دقت كنيم؛ چرا كه در اين صورت پاي بچه داخل كفش لق مي زند و به كناره هاي كفش كشيده مي شود كه باعث قرمزي و حتي تاول پوست پا مي شود. اگر بين انگشت شست پا و جلوي كفش حدود نيم سانتي متر فاصله باشد اين اندازه بهترين شماره كفش خواهد بود. روش ديگر هم اين كه اگر انگشت اشاره دستتان از پشت كاملا راحت بين پاشنه و پشت كفش قرار گرفت شماره كفش مناسب است.
پوشيدن كفش در تمام طول روز؛
به هيچ وجه
پوشيدن بيش از حد كفش باعث تعريق بيش از حد پاها شده كه خيسي زياد مي تواند مكان مناسبي را براي رشد باكتري ها فراهم آورد. اگر مجبور هستيد كه كودك را براي مدت طولاني از منزل بيرون ببريد، بهتر است جوراب هاي نخي بسيار نازك يا ديگر الياف طبيعي به پايش كنيد زيرا اين جوراب ها عرق پا را جذب مي كنند و آنتي باكتري هم هستند.
مريم سادات كاظمي

 



زيبايي دندان هاي شما

اگر جنس دندان هايتان طوري است كه زود به زود زرد مي شود، بهتر است به توصيه هاي زير عمل كنيد تا زماني كه مي خنديد لبخندتان زيباتر به نظر آيد.
هر روز با خوردن موادغذايي و حتي نوشيدني هايي مانند چاي يا قهوه باعث مي شويد كه دندان هايتان حالت زردي به خود بگيرند و از حالت شفافي كه شما تمايل داريد، خارج شوند.
دندانپزشكان توصيه مي كنند، دو هفته يكبار از جوش شيرين كه باعث سفيدي دندان هاي شما مي شود، استفاده كنيد.
آنها معتقدند، مي توانيد اين ماده را بر روي مسواك خود بزنيد و به دندان هايتان بماليد البته بايد دقت كنيد كه مبادا آن را قورت دهيد و در هنگام اينكه دندان هايتان را با اين ماده مي شوييد، دهانتان را از آب پركنيد تا مبادا غلظت زياد اين ماده باعث از بين رفتن ميناي دندانتان شود.
بدنيست كه بدانيد بعضي از موادغذايي مانند سيب و هويج باعث سفيدي دندان هايتان مي شوند زيرا اين دو ميوه، موادي دارند كه سبب مي شوند رسوبي كه بر روي دندان هاي شما قرار دارد از بين برود و جرم روي دندان هايتان نيز پاك شود.
بنابراين گزارش نوشيدني هايي مانند چاي و قهوه و برخي ميوه هايي كه داراي رنگ قرمز هستند مانند گيلاس، تمشك و آلبالو باعث لكه دار شدن و تشكيل جرم روي دندان هايتان مي شوند، پس براي اينكه اين لكه ها و جرم هاي قهوه اي و زرد، بر روي دندان هايتان باقي نمانند، مدتي بعد از مصرف اين موادغذايي، مسواك بزنيد.
همچنين اگر شما فردي سيگاري هستيد، لكه هاي زرد هرچه سريع تر و بيشتر روي دندان هايتان ظاهر مي شوند زيرا سيگار به دليل نيكوتين بالايي كه دارد، رسوبات بسياري را بر روي دندان هايتان به جاي مي گذارد كه راه حل ممكن آن است كه هرچند وقت يك بار به دندانپزشك مراجعه كنيد تا دندان هاي شما را جرم گيري كند.
براي اينكه هميشه دندان هايتان براق، شفاف و سفيد باقي بمانند، توصيه مي كنيم كه سه بار در روز مسواك بزنيد و مدت زماني كه براي هر بار مسواك زدن توصيه مي شود، سه دقيقه است. زيرا اگر بيشتر از سه دقيقه باشد، ممكن است ميناي دندانتان آسيب ببيند و اگر كمتر از سه دقيقه باشد، باعث مي شود، دندان هايتان به خوبي تميز نشوند.

 



فاصله گذاري مناسب بين تولد كودكان

اگر فاصله بارداري ها بيش از 59ماه (5سال) باشد، خط تولد نوزاد نارس تا 6/0 درصد و نوزاد با وزن كم تا 9/0 درصد بيشتر مي شود. شايد به همين دلايل است كه متخصصان زنان و زايمان معتقدند براي فاصله گذاري ميان فرزندان بايد عاقلانه تصميم گرفت.
ازطرف اعضاي خانواده بايد از نظر جسمي، روحي و مالي به وضعيت مناسب تري برسند و وقت كافي براي هر فرزند بگذارند. اگر اين فاصله بسيار زياد باشد، علاوه بر بروز خطرات جسمي، مادر دچار سالخوردگي و بي حوصلگي شده و امكان رشد و پرورش مناسب فرزند جديد را ندارد. ضمن اينكه امكان بروز خطرات ژنتيكي هم دركودك دوم مطرح است.
اجراي فاصله گذراي مناسب بين تولد فرزندان نه تنها باعث سلامت جسمي و ذهني كودك مي شود بلكه والدين هم فرصت رسيدگي به بچه ها را پيدا كرده و كيفيت زندگي و تكامل كودكان بسيار بهتر و بيشتر مي شود، چرا كه وقتي فاصله ميان كودكان كمتر از دو سال باشد، احتمال كاهش بهره هوشي، دركودك دوم بيشتر از خانواده هايي است كه فاصله ميان بچه هايشان بيشتر از دو سال است. همچنين وقتي فاصله سني بچه ها از هم بسيار زياد باشد، امكان برقراري ارتباط و بازي با هم درآنها كم مي شود.
در بعضي موارد اين فاصله گذاري ها به دليل بي دقتي نيست. بلكه گاهي بارداري ناخواسته اتفاق مي افتد و گاهي نيز مادر با روش هاي گوناگوني، نازايي خود را درمان كرده است و مي ترسد كه با افزايش سن امكان بارداري دوباره در او بسيار كمتر شود در نتيجه با فاصله كمي بچه دوم را به دنيا مي آورد.
بهتر است 18 تا 23ماه پس از زايمان اول صبر كنيد چرا كه فاصله كمتر از 17ماه خطر تولد فرزند با وزن كم را افزايش مي دهد. يكي از دلايل آن، ضعف بدني مادر و خستگي جسماني ناشي از زايمان اول است. مادر براي رهايي از استرس زايمان اول نياز به زمان دارد تا دوباره آمادگي و توان خود را به دست آورد. همچنين بايد مواد غذايي به مقدار كافي به بدن مادر برسد و آنچه از دست داده جبران شود، چرا كه در زايمان و بارداري اول، ويتامين ها و املاح مهمي مانند آهن و كلسيم براي پرورش كودك از بدن مادركم شده است.
همچنين زماني كه اولين فرزند زير يك سال يا بالاي چهارسال است، زمان مناسبي است كه رابطه با پدر ومادر و اعتماد به نفس درآن شكل بگيرد.
والدين توجه داشته باشند كه يك نوزاد همه زندگي شما را تحت تاثير قرار مي دهد و براي رفع نيازهاي دو فرزند كه فاصله سني مناسبي ندارند، بايد زمان و انرژي زيادي صرف كنيد. از طرف ديگر اين نكته فراموش نشود كه فرزند اول هم بايد به سني رسيده است كه بتواند حضور يك تازه وارد را به جمع خانواده بپذيرد.

 



برنج كته سالم تر از آبكش

آبكش كردن برنج موجب از بين رفتن تمام خواص غذايي آن مي شود.
برخي افراد تصور مي كنند كه آبكش كردن برنج نشاسته آن را از بين مي برد و خاصيت چاق كنندگي برنج از بين مي رود.
اين تصور غلط است به دليل اينكه نشاسته برنج در درون دانه هاي برنج قراردارد و تا زمان پخته شدن دانه برنج، نشاسته در درون آن باقي مي ماند و در دسترس نيست.
آبكش كردن برنج موجب از بين رفتن تمام خواص غذايي برنج مي شود. ويتامين B12 يا تيامين درپوسته برنج وجود دارد كه با جدا كردن پوسته از برنج پنج ششم ويتامين B1 آن از بين مي رود و فقط يك ششم ويتامين B1 در دانه هاي برنج باقي مي ماند.
در صورتي كه برنج آبكش شود، همين يك ششم ويتامين B1 نيز از بين مي ر ود و برنج فاقد ويتامين مي شود.
زماني كه برنج جوشانده مي شود و آب آن دور ريخته مي شود،فقط يك بيستم ويتامين B1 دربرنج باقي مي ماند اما كته كردن برنج موجب مي شود كه ويتامين B1 آن باقي بماند.
كساني كه مي خواهند ويتامين B1 بيشتري به بدن آنها برسد، مي توانند سبوس برنج را خيس كرده و آب آن را مصرف كنند كه در اين صورت ويتامين B1 زيادتري به بدنشان مي رسد.

 



راه هاي نگهداري و مصرف مجدد با قيما نده غذا

هنر خانه داري، آشپزي و رسيدگي به تمام جنبه هاي منزل استعداد خدادادي نمي خواهد؛ چرا كه اكثر اين كارها نياز به دقت و توجه كافي دارد و بايد قدم قدم پيش رفت تا كدبانوي ماهري شد.
در اين ميان كارهاي آشپزخانه اصولا وقت بيشتري را مي طلبد و صرفا به پخت و غذاو شستشوي ظرف ها خلاصه نمي شود. يكي از ريزه كاري هاي اتاق خوشمزه منزل يعني آشپزخانه نگهداري مناسب باقيمانده غذاهاست. بسياري از خانم ها به رغم اينكه در آشپزي مهارت كامل دارند اما نمي دانند كه چطور بايد باقيمانده مواد غذايي را نگهداري كنند تا هم طعم و هم خواص آن حفظ شود و هم به اقتصاد خانواده كمك كنند. نظر به اينكه در فصل تابستان اين موضوع اهميت دو چنداني پيدا مي كند تصميم گرفتيم تا توجه شما را به چند راهكار مهم معطوف كنيم:
1- غذاي باقيمانده از سر سفره را با غذاي دست نخورده داخل قابلمه مخلوط نكنيد. اولين دليل اينكه ممكن است ميكروب هايي وارد بشقاب غذا شده باشد و با اين كار شما آنها را به قابلمه نيز انتقال مي دهيد و دوم اينكه هنگام مصرف دوباره امكان دارد باز مقداري غذا اضافه بيايد كه در اين صورت باقيمانده اول مجددا گرم شده وبازباقي مي ماند.
2- باقيمانده غذاها را فقط يك بار ديگر مي توان مصرف كرد. هرگز غذاي اضافي را بيش از يك بار گرم نكنيد.
3- سس ها و ديگر مواد غذايي را بايد كاملا گرم كرد تا تمام بخش هاي مركزي آن نيز حرارت ببيند. بهتر است 75 درجه سانتي گراد گرما به خوراكي برسد.
4- هرگز مواد غذايي را بدون محافظ محكم و بدون منفذ مانند كيسه هاي فريزر يا ظروف مخصوص نگهداري در فريزر نگذاريد. حتي توصيه مي شود در يخچال نيز غذاها را بدون سرپوش قرار ندهيد.
5- اگر مي خواهيد غذايي كه خودتان طبخ كرده ايد را در فريزر نگه داريد، حتما تاريخ پخت را روي آن بنويسيد و غذا را طي دو ماه آينده مصرف كنيد.
6- باقيمانده غذاها را خيلي زود در ظرفي تميز و سربسته بريزيد و در يخچال بگذاريد. اگر غذا گرم است بگذاريد تا خنك شود اما توجه داشته باشيد كه بيرون ماندن غذا در هواي محيط نبايد بيش از دو ساعت طول بكشد و اين زمان در تابستان تا يك ساعت كاهش مي يابد.
7- توجه توجه! هرگز انجماد زدايي مواد غذايي نبايد در هواي محيط صورت بگيرد. براي اين كار يا قبل از مصرف خوراكي را در يخچال بگذاريد و يا به كمك درجه يخ زدايي مايكرويو آن را به دماي محيط برسانيد.

 



ماكاروني را با گوشت مرغ يا تن ماهي مصرف كنيد

يكي از روش هاي مناسب تغذيه اي جهت كاهش مصرف گوشت قرمز، استفاده از ماكاروني با گوشت مرغ يا تن ماهي است كه براي كودكان و سالمندان قابل هضم تر است.
يكي از آداب غيرصحيح ايراني ها، مصرف ماكاروني با گوشت قرمز است. بهترين موادي كه مي توان همراه با ماكاروني مصرف كرد، تركيبات پروتئيني است؛ زيرا ماكاروني خود از گروه نان و غلات است و زماني كه با پروتئين مصرف مي شود، كامل خواهد شد. اين پروتئين مي تواند شامل پنير، گوشت چرخ كرده مرغ و يا تن ماهي باشد.
به طوركلي توصيه مي شود در طول روز بر حسب نياز سن و وزنتان بين 6 تا 11 واحد نان و غلات مصرف كنيد. هر فرد بر حسب ذائقه مي تواند 2 تا 3 واحد آن را به ماكاروني اختصاص دهد. در ضمن نصف ليوان ماكاروني پخته معادل يك واحد از اين گروه محسوب مي شود.
در نان مي توان سبوس به مقدار زياد دريافت كرد اما در ماكاروني هاي معمولي موجود، سبوس وجود ندارد به همين دليل توصيه مي شود در صورت امكان، ماكاروني با آرد سبوس دار تهيه و استفاده شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14