(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 25 مرداد 1389- شماره 19718

نخست وزير سوريه : اسرائيل حمله كند بهاي سنگيني خواهد پرداخت
حمله هوايي آمريكا 13 غيرنظامي را در وزيرستان شمالي كشت
تجمع ضد اسرائيلي در خيابان هاي لندن تا نابودي صهيونيسم مبارزه مي كنيم
نخست وزيري كه به تعطيلات نمي رود!
حزب الله :تعداد ديگري از جاسوسان موساد را معرفي مي كنيم
اعتراض مردم آلمان به حمايت پليس از نئونازي ها
افشاي همكاري هاي مالي عربستان و قطر با رژيم صهيونيستي
زد و خورد پليس نپال با اعتصاب كنندگان بخش حمل ونقل
سياستمدار آمريكايي: مشروعيت جنگ افغانستان با افشاي اسناد زير سوال رفت
تظاهرات طرفداران حجاب اسلامي در 4 شهر تركيه
نگراني چين و كره شمالي از رزمايش امروز واشنگتن- سئول
خشونت ها در مناطق مركزي عراق 9 شهيد و 26 مجروح برجاي گذاشت
ضرورت تغيير ساختار سياسي عراق -تفسير سياسي



نخست وزير سوريه : اسرائيل حمله كند بهاي سنگيني خواهد پرداخت

نخست وزير سوريه گفت، اسرائيل در صورت حمله به سوريه بهاي سنگيني پرداخت خواهد كرد.
«محمد ناجي عطري» اظهار داشت، دشمن اصلي امت عربي و اسلامي، اسرائيل است و طرف هاي بين المللي براي تحقق طمع ورزي هايشان با آن همدست هستند.
وي افزود، اسرائيل به خوبي مي داند كه پاسخ حمله به هر كشور اسلامي منطقه كوبنده خواهد بود چرا كه مقاومت اسلامي جلو هرگونه تجاوز را خواهد گرفت.نخست وزير سوريه تأكيد كرد، جولان حق سوريه است و جاي چانه زني ندارد و رژيم صهيونيستي بايد هرچه سريع تر سرزمين هاي اشغالي را ترك كند. ناجي عطري همچنين گفت، با وجود ضعف كنوني اعراب مذاكرات جاري فايده اي ندارد .

 



حمله هوايي آمريكا 13 غيرنظامي را در وزيرستان شمالي كشت

حمله هوايي آمريكا به منطقه اي در ايالت وزيرستان شمالي پاكستان، 13 كشته در ميان غيرنظاميان بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا با موشكباران يك روستاي مسكوني در ايالت وزيرستان شمالي، حداقل 13 غيرنظامي پاكستاني را كشتند. اين حمله در حالي انجام شد كه واشنگتن به بهانه حمايت از سيل زدگان در ايالت سند پاكستان، حدود 1000 نظامي آمريكايي را با تجهيزات نظامي پيشرفته در اين ايالت مستقر كرده است. علي رغم مخالفت هاي دولت و مردم پاكستان، تاكنون بيش از 62 نوبت مناطق قبايلي اين كشور هدف حملات موشكي آمريكا قرار گرفته است و بالغ بر 1700 تن از شهروندان جان خود را از دست داده اند.

 



تجمع ضد اسرائيلي در خيابان هاي لندن تا نابودي صهيونيسم مبارزه مي كنيم

سرويس خارجي-
صدها تن از طرفداران فلسطين و يهوديان ضدصهيونيسم در لندن در اعتراض به سياست هاي تجاوزكارانه رژيم صهيونيستي تظاهرات كردند.
تظاهركنندگان كه هدف از تظاهرات خود را اعتراض به سياست هاي خصمانه رژيم صهيونيستي و حمايت از ملت مظلوم فلسطين عنوان كردند با تجمع در مقابل فروشگاهي تجاري به نام «آهاوا» به فروش محصولات اسرائيلي در اين فروشگاه اعتراض كردند.
فروشگاه «آهاوا» سازنده لوازم بهداشتي آرايشي است كه هر دو هفته يك بار شاهد تظاهرات و اعتراض افراد حامي فلسطين است.
علاوه بر انگليس در كشورهاي آمريكا، كانادا، هلند، فرانسه، دانمارك عليه اين شركت تظاهرات صورت مي گيرد.
يهوديان صهيونيست پس از مشاهده تظاهرات حاميان فلسطين به درگيري با تظاهركنندگان پرداختند كه پليس لندن وارد عمل شد و طرفين را از ادامه درگيري منع كرد.
«يعقوب يسنر» خاخام اسرائيلي و سخنگوي رسمي گروه «ناطوري كارتا» در اين باره گفت، برنامه تحريم كالا و مخالفت با سياست هاي خصمانه رژيم صهيونيستي در انگليس قوت بيشتري گرفته و در حال حاضر به يك مقاومت دسته جمعي بي حد و مرز تبديل شده است.
وي افزود، ما با كودكان محروم نوار غزه و مردم مظلوم اين منطقه همدردي مي كنيم.
اين خاخام اسرائيلي تصريح كرد، تظاهرات و اعتراضات ما تا زمان نابودي دولت نژادپرست اسرائيل ادامه خواهد داشت.
«ساره كوربين» مسئول تبليغات همبستگي انگليس با فلسطين نيز گفت، اشغالگري براساس قوانين بين المللي امري غيرقانوني است و بايد با رژيم صهيونيستي برخورد قاطع شود.وي افزود، رژيم صهيونيستي به غير از استثمار انساني منابع طبيعي فلسطينيان را غارت مي كند و به همين دليل شركت هاي اسرائيلي بايد تحريم شوند.
محاصره الخليل
نظاميان صهيونيست طي دو روز گذشته به اقدامات نظامي خود در شهر الخليل واقع در جنوب كرانه باختري و اطراف مسجد حضرت ابراهيم(ع) و محله هاي اطراف آن شدت بخشيده و تعدادي از شهروندان فلسطيني را بازداشت كردند.
اشغالگران صهيونيست با ايجاد مراكز ايست و بازرسي از ورود نمازگزاران به اين مسجد جلوگيري مي كنندو اين منطقه را به پادگان نظامي تبديل كرده اند.اين در حالي است كه فلسطينيان ساكن كرانه باختري از حضور گسترده شبه نظاميان محمود عباس در ورودي پست هاي بازرسي منتهي به شهر قدس دچار شگفتي شده اند.
اين مسئله نشانگر عمق هماهنگي امنيتي ميان اسرائيل و تشكيلات خودگردان است كه فلسطينيان به شدت از اين مسئله انتقاد و خواستار واكنش گروههاي فلسطيني شدند.
ساير رويدادها
¤ رئيس اتحاديه جهاني علماي مسلمان به همراه يك ناوگان دريايي به غزه مي رود.
¤ دهها نفر از شخصيت هاي ديني مسيحي به منظور همبستگي با نمايندگان فلسطيني در بيت المقدس در محوطه كليساي القيامه تحصن كردند.
¤ هيئتي از كارشناسان كميته حقيقت ياب سازمان ملل (گلدستون) براي بررسي جنايات جنگي رژيم صهيونيستي در جنگ 22روزه وارد غزه شدند.
¤ سقوط مشكوك دو فروند هواپيماي صهيونيستي به مرگ خلبانان اين هواپيماها منجر شد.
¤ جنبش حماس از دادگاه آلمان به خاطر آزادي عامل موساد كه در ترور محمود المبحوح فرمانده ارشد حماس دست داشت به شدت انتقاد كرد.
¤ مشاور اسماعيل هنيه نخست وزير منتخب حماس گفت، قطع برق در غزه نتيجه همكاري رژيم صهيونيستي و تشكيلات خودگردان است.

 



نخست وزيري كه به تعطيلات نمي رود!

در اين روزهاي پر ترديد اقتصادي كه همه جا صحبت از رياضت و صرفه جويي و تلاش و از خودگذشتگي و به خصوص، صبر و تحمل زياد براي عبور از بحران است، نخست وزير اسپانيا هم براي اولين بار از زماني كه انتخاب شده (2004)، تصميم گرفته از رفتن به تعطيلات تابستاني صرف نظر كند تا هم تصوير بهتري از خودش بدهد و هم براي همشهري هايش الگو شود!
اين است كه، به دور از سواحل وسوسه انگيز درياي مديترانه «خوزه لوئيس زاپاترو»- كه اين روزها هم خيلي نامحبوب است- عمده روزهاي تابستاني اش را در دفتر كارش در كاخ «مونكلوا» مادريد سپري مي كند و ساعاتش را به طرح اصلاحات اقتصادي تازه اي كه قصد دارد بلافاصله بعد از تعطيلات به «خورد» مخالفانش- كه به اندازه خودش نامحبوب اند- و بقيه بدهد، مي گذراند! و فقط هم دو برنامه «فرار» براي خودش جور كرده كه دست كم يكي اش رفتن به ولايتش، «لئون»، براي جشن 50 سالگي اش است! مي گويند، «زاپاترو» براي كم كردن از ميزان نامحبوب بودنش به همه گفته كه با محروم كردن خودش از رفتن به تعطيلات تابستاني خواسته است همبستگي اش را با همه آنهايي كه امكان مالي رفتن به تعطيلات را ندارند، نشان بدهد! و باز هم مي گويند كه، به هر حال او با اين كارش اميدوار است از زير انتقاداتي كه سال گذشته هم مثل هر سال به خاطر گذراندن تعطيلاتي طولاني در كاخ مجلل «لانساروته»، آن هم در وضعيت اقتصادي وخيم كشورش، گريبانش را گرفته بود، در برود!
¤ سرويس خارجي كيهان

 



حزب الله :تعداد ديگري از جاسوسان موساد را معرفي مي كنيم

سرويس خارجي-
رئيس شوراي اجرايي حزب الله لبنان تأكيد كرد، بزودي اسامي تعداد ديگري از جاسوسان موساد را افشا خواهد كرد.
سيد «هاشم صفي الدين» با آشكار شدن اطلاعات بسياري پيرامون دسيسه چيني صهيونيستي عليه لبنان اعلام كرد اسامي كساني كه در طول سال هاي گذشته با موساد همكاري داشتند و اطلاعات مربوط به لبنان را به جاسوسان اسرائيلي تحويل مي دادند برملا خواهيم كرد. وي افزود، تلاش برخي از افراد و شخصيت هاي داخلي براي تبرئه اسرائيل از اتهام ترور حريري سؤال برانگيز است و بزودي دست اين افراد را رو خواهيم كرد.
رئيس شوراي اجرايي حزب الله همچنين گفت، دستگيري بيش از 150 جاسوس اسرائيلي در لبنان نشان دهنده حضور امنيتي گسترده اين رژيم در لبنان است كه به غير از پشتيباني و حمايت برخي از افراد داخلي نمي توانست چنين فعاليت هاي جاسوسي گسترده اي را در لبنان سازماندهي كنند.
از سوي ديگر، شبكه فلسطيني نداي قدس در تحليلي عنوان كرد كه اگر حزب الله با وجود آنكه مدت ها قبل از ترور رفيق حريري اقدام به رهگيري و دريافت تصاوير ارسالي هواپيماهاي جاسوسي رژيم صهيونيستي را داشته اما تا لحظه مورد نياز آن را افشا نكرده است به طور حتم فعاليت سازمان هاي امنيتي بسياري از كشورها را هم كه در لبنان فعاليت دارند به راحتي زيرنظر خود قرار داده است. اين شبكه فلسطيني با اشاره به نقش سرويس هاي امنيتي عربستان در لبنان افزود: دولت رياض پس از افشاگري هاي سيد حسن نصرالله دبيركل حزب اله لبنان واكنش بسياري از خود نشان داده است چرا كه افشاي نقش كشوري مانند عربستان در ترور حريري مي تواند تبعات ناگواري براي اين كشور در پي داشته باشد. «عبدالباري عطوان» سردبير روزنامه القدس العربي نيز با اشاره به افشاگري دبيركل حزب الله لبنان درباره دخالت صهيونيست ها در ترور حريري اظهار داشت، درست است كه سيد حسن نصرالله براي حفظ آرامش و ثبات بسياري از حقايق را برملا نكرد، اما همين مقدار دست بسياري از جريان هاي عربي همسو با اسرائيل را رو كرد. وي افزود، بسياري از جريان هاي سياسي در مسير اسرائيل قرار گرفتند و دست داشتن اين رژيم در ترور حريري را رد كرده و دلايل نصرالله را منطقي ندانستند. ليكن حزب الله لبنان براي برهم نزدن آرامش اين كشور از اين جريانات سخني نگفت.
وي تصريح كرد، دبيركل حزب الله اسناد و مدارك ديگري در اختيار دارد كه در موقع لزوم و زمان دادگاه آنها را برملا خواهد كرد.
سعدالدين حريري نخست وزير لبنان طي اظهاراتي اعلام كرد كه همه لبناني ها به دنبال حقيقت هستند و چيزي بيش تر از اين نمي خواهند. وي افزود، همه ما به دنبال صلح و ثبات و آرامش در كشور هستيم و در زمان معين به افشاي حقايق خواهيم پرداخت.
گفتني است ارتش لبنان روز شنبه «عبدالرحمن عوض» فرمانده جنبش فتح در لبنان را به قتل رساند.
واحد اطلاعاتي ارتش لبنان در تعقيب گروهي از اعضاي فتح الاسلام در منطقه اشتوره موفق شدند دو تن از اعضاي اين گروه كه شاخه نظامي القاعده در لبنان به شمار مي رود را به قتل برسانند.
يكي از اين دو نفر عبدالرحمن عوض فرمانده جنبش فتح الاسلام در لبنان است سال 1386 درگيري سختي بين اعضاي گروه فتح الاسلام و ارتش لبنان در اردوگاه پناهندگان فلسطيني نهرالبارد در حومه شهر طرابلس در شمال لبنان رخ داد كه طي آن بيش از 400 نفر از جمله 168 نظامي لبنان كشته شدند.
ارتش لبنان پس از 106 روز نبرد سرانجام موفق به شكست گروه فتح الاسلام و تسخير كامل اردوگاه نهرالبارد شد.
در همين رابطه وزير دفاع لبنان در راستاي تجهيز ارتش لبنان از مردم اين كشور خواست براي تجهيز ارتش كشور به سلاح هاي پيشرفته سرمايه گذاري كنند.
گفتني است افشاگري سيدحسن نصرالله درباره نقش اسرائيل در ترور رفيق حريري و توانمندي اين حزب در دسترسي به اطلاعات دقيق از هواپيماهاي شناسايي رژيم صهيونيستي باعث شده كه اين رژيم از فروش اين هواپيماها به روسيه صرف نظر كند.
روسيه و اسرائيل يك قرارداد به قيمت 50 ميليون دلار براي خريد 12 هواپيماي شناسايي منعقد كرده بودند كه با اين ترتيب اين قرارداد به حالت تعليق درآمده است.

 



اعتراض مردم آلمان به حمايت پليس از نئونازي ها

مردم آلمان به حمايت هاي پليس از تظاهرات نژادپرستان نئونازي اعتراض كردند.
به گزارش خبرگزاري «رويتر» صدها نفر از نژادپرستان نئونازي روز شنبه براي گراميداشت «نازيسم» و تحت حمايت و تدابير امنيتي پليس آلمان راهپيمايي كردند.
اين تظاهرات كه در روستاي «برمندورف»، واقع در شمال اين كشور برگزار شد، با اعتراض شديد ساكنان منطقه روبه رو شد. مردم معترض با مشاهده حمايت هاي پليس از نژادپرستان خشمگين و خواستار توقف اين راهپيمايي شدند.
گفتني است، «نئونازي ها» به طرفداري از تفكرات نژادپرستانه «آدولف هيتلر»، رهبر و ديكتاتور سابق آلمان فعاليت هاي خود را آغاز كرده اند. احياي حكومت ديكتاتوري به سبك و سياق هيتلر، مهمترين هدف اين گروه عنوان شده است.

 



افشاي همكاري هاي مالي عربستان و قطر با رژيم صهيونيستي

منابع خبري از همكاري عربستان و قطر با رژيم صهيونيستي براي تاسيس صندوق سرمايه گذاري يك ميليارد دلاري در آينده نزديك خبر دادند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، گروه شركت هاي «اي دي بي» كه متعلق به «نوحي دانكنز» ميلياردر اسرائيلي است، فاش كرد كه به شركاي عرب خود از عربستان و قطر در بانك سوئيسي «كرديت سوئيس» پيوسته است.
برپايه اين گزارش، پيوستن مجموعه شركت هاي «اي دي بي» به اين بانك سوئيسي با هدف تاسيس يك صندوق سرمايه گذاري يك ميليارد دلاري براي فعاليت در بازارهاي جهاني عنوان شده است. پايگاه اينترنتي «سعوديون» روز شنبه اعلام كرد كه روزنامه كويتي «الراي» از روزنامه «يديعوت آحارونوت» نقل كرده است كه اين نخستين نوع از همكاري اقتصادي تحت عنوان سرمايه گذاري مشترك توسط خانواده پولدار «العليان» و دولت قطر است. روزنامه صهيونيستي گلوبز نيز در گزارشي پيرامون اين همكاري اسرائيل، قطر و عربستان نوشت: دانكنز به زودي همكاري تنگاتنگي را با طرف هاي سعودي و قطري به عمل خواهد آورد.
اين در حالي است كه قرار است، پس از تشكيل كميته سرمايه گذاري، اداره صندوق به عهده بانك سوئيسي و با تعيين نمايندگاني از قطر و عربستان همراه باشد.

 



زد و خورد پليس نپال با اعتصاب كنندگان بخش حمل ونقل

تردد در نپال، به علت اعتصاب در بخش حمل ونقل، مختل و پليس براي متفرق كردن آنها وارد عمل شد.
به گزارش واحد مركزي خبر، به دنبال درخواست فدراسيون مليت هاي بومي نپال براي برپايي اعتصاب، بخش حمل ونقل اين كشور روز گذشته (يكشنبه) مختل شد.
اين فدراسيون از ژوئيه (تيرماه) مجموعه اعتراضات را سازماندهي كرده و خواستار توجه به حقوق بومي ها در قانون اساسي جديد شده است. اعتصاب كنندگان در چند نقطه با پليس درگير شدند.
نپال از سال 2007 تحت قانون اساسي موقت اداره مي شود و مجمع قانون گذاري اين كشور سال 2008 را براي تدوين منشور جديد اين قانون انتخاب كرده كه فعاليت آن به سبب مناقشات سياسي به تعويق افتاده است.
فعاليت اين مجمع ماه مه (ارديبهشت) به مدت يك سال تمديد شد.
بر پايه گزارش خبرگزاري آلمان از كاتماندو، پارلمان نپال 18 ماه اوت (27 مرداد)، با برپايي انتخابات نخست وزير اين كشور را انتخاب مي كند.

 



سياستمدار آمريكايي: مشروعيت جنگ افغانستان با افشاي اسناد زير سوال رفت

يك ديپلمات كهنه كار آمريكايي اعلام كرد، افشاي اسناد محرمانه جنگ افغانستان، بي اعتمادي افكار عمومي در آمريكا را نسبت به اين جنگ افزايش داد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «توماس پيكرينگ» به اين خبرگزاري در نيويورك گفت: مقبوليت جنگ افغانستان از مدت ها پيش زير سوال رفته است، و افشاي اسناد محرمانه مربوط به اين جنگ، بر بي اعتمادي عمومي نسبت به آن افزوده است.
پيكرينگ كه طي سال هاي گذشته سفير آمريكا در سازمان ملل، روسيه، اردن، نيجريه، فلسطين اشغالي، كويت و هند بوده است، افزود، افشاي اسناد محرمانه، قطعا پرسش هايي را در رابطه با ادامه سياست هاي آمريكا در منطقه ايجاد كرده است، و خواهد كرد.سايت ويكي ليكس تاكنون حدود 71 هزار سند محرمانه در رابطه با جنگ افغانستان را منتشر كرده است و قرار است طي روزهاي جاري 15 هزار سند ديگر را نيز انتشار دهد. واكنش كاخ سفيد نسبت به اين افشاگري متناقض بوده است؛ «باراك اوباما»، رئيس جمهور آمريكا، دو هفته قبل اين اسناد را غير مهم خوانده بود، ولي وزير دفاع وي، انتشار اسناد را داراي پيامدهاي خطرناك دانسته است. به اعتقاد كارشناسان، احتمال مي رود كه مردم آمريكا در اعتراض به جنگ افغانستان، دست به اعتراضات خياباني بزنند و مخالفت ها با جنگ ويتنام را بار ديگر تكرار كنند.
درخواست تغيير استراتژي
به گزارش خبرگزاري فارس، «حامد كرزاي»، رئيس جمهوري افغانستان طي يك گفت وگوي تلفني، از اوباما خواست استراتژي خود را در مورد جنگ افغانستان تغيير دهد، تا جلوي تلفات غيرنظاميان افغان توسط نيروهاي خارجي گرفته شود.
كرزاي افزود: جنگ افغانستان نبايد به روستاها كشيده شود و براي چگونگي مديريت اين جنگ، ما نيازمند بازبيني اساسي در استراتژي جنگ هستيم.

 



تظاهرات طرفداران حجاب اسلامي در 4 شهر تركيه

مردم مسلمان تركيه در اعتراض به ممنوعيت استفاده از حجاب اسلامي در دانشگاه هاي اين كشور دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، صدها دانش آموز دختر روز گذشته به همراه اولياي خود در چهار شهر آنكارا، قونيه، آك يازي و كوجا علي به خيابان ها ريخته و عليه ممنوعيت استفاده از حجاب در دانشگاه ها و مراكز آموزشي تركيه تظاهرات كردند. سخنگويان معترضان با ظالمانه خواندن برخي قوانين ضداسلامي در تركيه چون ممنوعيت حجاب اعلام كردند كه تا پايان يافتن اين ظلم به مبارزه ادامه خواهند داد.
تظاهركنندگان شعارهايي با مضامين «استفاده از حجاب در دانشگاه ها بايد آزاد شود» و «مقاومت پيروز خواهد شد» سرداده و خواهان تجديدنظر سازمان آموزش عالي تركيه در قانون ممنوعيت حجاب در دانشگاه ها شدند.
محافل اسلامگرا، انجمن هاي دانشجويي و رسانه هاي آزاد تركيه نيز قانون جلوگيري از ورود دانشجويان محجبه به دانشگاه ها را محكوم كرده و خواهان لغو اين ممنوعيت شدند.
چندي پيش به كوشش حزب حاكم و اسلامگراي عدالت و توسعه قانوني در مجلس اين كشور به تصويب رسيد كه ممنوعيت استفاده از حجاب را لغو مي كرد، اما دادگاه سكولار قانون اساسي تركيه، اين مصوبه مجلس را باطل كرد.
انتظار مي رود پس از برگزاري رفراندوم 12 سپتامبر و انجام اصلاحات موردنظر حزب عدالت و توسعه در قانون اساسي، استفاده از حجاب اسلامي در مراكز آموزش عالي تركيه آزاد شود.

 



نگراني چين و كره شمالي از رزمايش امروز واشنگتن- سئول

چين و كره شمالي نسبت به دور تازه رزمايش مشترك واشنگتن- سئول به شدت ابراز نگراني كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، با وجود مخالفت هاي شديد چين و كره شمالي، نيروي دريايي واشنگتن- سئول از امروز دور تازه اي از رزمايش مشترك خود را در منطقه مرزي دريايي مورد مناقشه بين دو كره آغاز مي كنند. شركت كنندگان در اين رزمايش هدف از برپايي آن را «ارسال پيام روشن به پيونگ يانگ براي توقف رفتارهاي خصمانه» عنوان مي كنند.
پيونگ يانگ نيز با ارسال بيانيه اي اعلام كرد، برگزاري اين رزمايش آن هم چند روز پس از رزمايش بزرگ اين دو كشور اقدامي خطرناك براي روشن كردن شعله جنگي جديد است.
خبرگزاري «رويتر» نيز با انتشار اين خبر نوشت، برگزاري اين مانورها، تنش ها در منطقه ، براي چين به عنوان تنها متحد اصلي كره شمالي را برانگيخته است. پس از رزمايش بزرگ اخير سئول- واشنگتن، چين نيز مانورهاي نظامي خود را برگزار كرد تا بدين ترتيب مخالفت خود را عملات به اثبات برساند.
يادآور مي شود برگزاري رزمايش امروز اگرچه در رديف مانورهاي سالانه دو كشور جاي مي گيرد اما از آنجايي كه در فاصله نسبتاً كوتاهي نسبت به مانور آخر دو طرف برگزار مي شود، داراي اهميت است.

 



خشونت ها در مناطق مركزي عراق 9 شهيد و 26 مجروح برجاي گذاشت

انفجارهاي پي درپي و شليك گلوله توسط افراد مسلح ناشناس در مناطق مركزي عراق، دست كم 9 شهيد و 26 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، سه نمازگزار صبح ديروز پس از اقامه نماز و خروج از مسجد منطقه «جرف الصخر» هدف تيراندازي افراد ناشناس قرار گرفتند و شهيد شدند. اين حمله يك مجروح نيز برجاي گذاشت. انفجار يك بمب كنار جاده اي در شرق بغداد نيز به شهادت سه تن از سرنشينان يك ميني بوس و جراحت 11 تن ديگر انجاميد. در همين منطقه انفجار ديگري رخ داد كه آن هم به شهادت دو افسر پليس و يك غيرنظامي عراقي منجر شد. خبرهاي تكميلي حاكي از افزايش شمار مجروحان اين حوادث به 26 نفر است.

 



ضرورت تغيير ساختار سياسي عراق -تفسير سياسي

سيدياسر جبرائيلي
با گذشت بيش از پنج ماه از برگزاري دومين دور انتخابات پارلماني در عراق پس از سقوط صدام، هنوز از «دولت دوم» در اين كشور خبري نيست و روشن هم نيست كه قرار است چه اتفاقي بيفتد. جرياني از ائتلاف مي گويد، گروهي تهديد به تحريم مي كند، ديگري خواستار امتيازدهي گروهها به يكديگر مي شود، آن يكي بر سر يك «فرد خاص» بحث دارد و تن به ائتلاف نمي دهد... و البته به ياد مي آوريم كه اينها رويدادهاي بديعي نيستند و در تاريخ كوتاه «پس از ديكتاتوري» در عراق، دومين انتخابات مجلس، دومين تجربه بي ثباتي سياسي و تاخير در تشكيل دولت را نيز به همراه داشته است.
رسم تحليلگران اوضاع سياسي عراق اين بوده كه سناريوهاي مختلف براي ائتلاف و تشكيل دولت ارائه دهند و پندهاي نصيحت گران بر محور «كوتاه آمدن» و «امتيازدهي» چرخيده، اما يادداشت حاضر بنا دارد از منظر علم سياست، ريشه هاي ساختاري بحران تشكيل دولت را بررسي كرده و با توجه به محتمل بودن چنين رويدادهايي در آينده، راهكاري مبتني بر اوضاع سياسي و تركيب جمعيتي عراق ارائه دهد.
جريان هاي سياسي اصلي در عراق را مي توان در سه دسته اصلي ديد: جريان «اتحاد ملي» شامل گروههاي اصولگراي شيعي به رهبري «نوري مالكي» و «عمار حكيم»؛ جريان «كردها» به رهبري «مسعود بارزاني» و «جلال طالباني»؛ و سرانجام جريان سكولارها به رهبري «اياد علاوي». البته دسته بندي هاي سياسي در عراق به جريان هاي سياسي محدود نشده و يك «دسته بندي ساختاري» نيز در اين كشور وجود دارد. طبق آنچه كه «دموكراسي توافقي» ناميده مي شود، رئيس جمهور بايد از ميان كردها، نخست وزير از ميان شيعيان و رئيس مجلس نيز از ميان سني مذهب ها برگزيده شود. يك توضيح كوتاه ديگر نيز ضروري است و آن اينكه ساختار سياسي عراق ساختاري «پارلماني» است و براساس آن، نمايندگان مجلس بايد رئيس جمهور را انتخاب كنند و سپس رئيس جمهور به عنوان يك مقام تشريفاتي، نخست وزير را كه رئيس دولت است براي گرفتن راي اعتماد به پارلمان معرفي مي كند. بنابراين، عملا اين پارلمان و جريان اكثريت حاضر در آن است كه رئيس دولت را تعيين مي كند.
اتفاقي كه در انتخابات پارلماني اسفند 88 افتاد اين بود كه جريان اتحاد ملي خود به دو شاخه «دولت قانون» و «ائتلاف ملي» تقسيم شد و «جريان هاي اصلي» را به چهار دسته تبديل كرد. همين امر باعث شد رقابت براي مهم ترين پست اجرايي يعني نخست وزيري ميان سه جريان شيعي حكيم (اصولگرا)، مالكي (اصولگرا) و علاوي (سكولار) آغاز شود. اين سه جريان براي كسب اين پست بايد به حداقل 163كرسي پارلمان دست مي يافتند كه نتيجه انتخابات نشان داد كرسي هاي احراز شده از سوي هيچ كدام از سه گروه به عدد 100نيز نرسيده و يك «جريان ائتلافي» بايد نخست وزير را تعيين كند... از آنجا كه برخي اختلاف نظرها در اجرا و راهكارها سه جريان شيعي را از هم متمايز كرده بود، طبيعي هم بوده كه ائتلاف اين گروهها براي انتخاب نخست وزير امري دشوار باشد. نتيجه طبيعي و فوري چنين وضعيتي «بي ثباتي سياسي» است و اين امر براي نظامي نوپا و درگير معضلات عديده امنيتي به مثابه سم مهلك است. از سوي ديگر، آنچه در عراق امروز ديده مي شود فقط يك شكل از بحران هاي ممكن و مرتبط با ساختار كنوني است و ممكن است در آينده حتي پس از تشكيل يك دولت ائتلافي، يكي از جريانها از ائتلاف خارج شده و دولت را ساقط كند.
حقيقت آن است كه طراحان قانون اساسي عراق، با يك نگاه «مذهبي» و «قوميتي» و با فرض «يكپارچگي» جريانهاي برخاسته از يك قوم يا مذهب، نظام «پارلماني» را براي ساختار سياسي اين كشور برگزيده اند. انتظار اين بوده كه شيعيان كه بيش از 60درصد جمعيت عراق را تشكيل مي دهند، اكثر كرسي هاي پارلمان را به دست آورده و از اين طريق رياست دولت يعني «نخست وزيري» را برعهده گيرند.
اما همانگونه كه عرصه سياسي عراق امروز نشان مي دهد، ظاهرا «يكپارچگي» فرض و انتظار درستي نبوده است. امروز مي بينيم كه اولا شخصي سكولار و آمريكايي به نام اياد علاوي نيز خود را شيعه جا زده و اگرچه «نماينده مردم شيعي عراق» نيست اما خود را مستحق احراز منصب نخست وزيري مي داند. ثانيا در عمل ديده مي شود كه حتي جريان اصولگراي اتحاد ملي نيز به دو شاخه حكيم و مالكي تقسيم شده و اكثريت شيعي نتوانسته اكثريت منسجمي در پارلمان براي كسب پست نخست وزيري داشته باشد. اين است كه بحث به ائتلاف كشيده و حتي اين «امكان» ايجاد شده كه پست رياست دولت برخلاف پيش بيني هاي انجام شده در اختيار شخصي غير از نماينده واقعي اكثريت شيعي عراق، قرار گيرد. چنانكه مي بينيم كار علاوي به جايي رسيده است كه تهديد مي كند در صورت كسب نكردن پست نخست وزيري از عرصه سياسي عراق خارج شود.
در مقابل نظام سياسي فعلي مي توان ساختار «نيمه رياستي» را براي عراق متصور شد. بدين ترتيب كه پست نخست وزيري حذف و رياست دولت به رئيس جمهور سپرده شود. در اين صورت رئيس دولت مستقيما از سوي مردم انتخاب شده و در يك فضاي آرام و بدون نگراني هاي ناشي از ائتلاف، دولت را تشكيل خواهد داد. اما در انتخاب وزيران كابينه است كه رئيس جمهور بايد نظر اعضاي پارلمان را جلب كند.
ممكن است گفته شود سني ها و كردها به چنين ساختاري معترض خواهند بود چرا كه پست رياست جمهوري را از دست مي دهند و تكليف رياست مجلس نيز مشخص نمي شود كه بايد گفت، اين دو منصب كاملا تشريفاتي هستند و قطعا اگر اين «دموكراسي توافقي» از سطح «سه پست رياستي» به سطح «وزيران كابينه» تسري يابد و برخي از وزارتخانه ها با توجه به تركيب جمعيتي، به دو اقليت مذكور سپرده شود، آنها نيز در عرصه قدرت عراق سهمي عملي خواهند داشت.
همچنين ممكن است اين ايراد مطرح شود، همان طوري كه جريان هاي سياسي امروز بر سر پست نخست وزيري توافق ندارند، در ساختار رياستي نيز بر سر مناصب وزارتي توافق نخواهند كرد. اين احتمال وجود دارد، اما حقيقت آن است كه اولا تعدد وزارتخانه ها احتمال توافق و مصالحه را افزايش مي دهد، در صورتي كه توافق بر سر «يك» پست آن هم نخست وزيري به مراتب مشكل تر است. ثانيا در ساختار سياسي رياستي، عراق ديگر با بحران تاخير در تشكيل دولت مواجه نشده و كشور درگير بي ثباتي ها و ناامني هاي ناشي از اين تاخير نخواهد شد.
مي ماند يك نكته و آن اينكه در شكل نظام رياستي ممكن است جريان هاي اصولگراي شيعي با دو كانديدا وارد عرصه انتخابات شوند. كافي است براي لحظاتي تصور كنيم انتخابات اسفند 88 در چارچوب نظام رياستي برگزار شده و علاوي، مالكي و حكيم- با توجه به تعداد كرسي هايي كه هم اكنون كسب كرده اند- اول تا سوم شده اند. در اين صورت قطعا علاوي و مالكي به دور دوم راه مي يافتند و روشن بود كه طرفداران جريان حكيم، با راي به مالكي در مقابل علاوي، كار را تمام مي كردند. عراق يك نظام سياسي نوپا دارد و طبيعي است كه با آزمون و خطا در طول زمان، ساختار سياسي خود را با شرايط واقعي موجود سازگار كند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14