(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 25 مرداد 1389- شماره 19718

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
خط امام(ره) و ملي گرايي- قسمت اول
جرايم پيش فروش ساختمان بدون تنظيم سند
نقش كليدي طهارت دهان و زبان
جلسه 2/5 ساعته سران 3 قوه
خارج از دستور
حجت الاسلام مصباحي مقدم: رئيس جمهور بداند معترضين به مشايي،دلسوزان دولت هستند
هاآرتص: حمله به ايران ، انزواي بين المللي اسرائيل را در پي خواهد داشت
شورش اعضاي ناراضي منافقين در اردوگاه اشرف
رئيس دفتر رئيس جمهور در حكمي اعضاي شوراي فرهنگي نهاد رياست جمهوري را منصوب كرد
رئيس مركز آزمون و سنجش دانشگاه پيام نور:
70 هزار نفر در آزمون هاي دوره فراگير دانشگاه پيام نور پذيرش مي شوند
سخنراني ناتمام مشايي در جمع رزمندگان



خط امام(ره) و ملي گرايي- قسمت اول
 بروند گم بشوند! اين ملي گراها

ابراهيم حاجي محمدزاده
«... همين نژادبازي كه اسلام آمد و قلم سرخ روي آن كشيد، و ما بين سياه و ما بين سفيد، مابين ترك و مابين عجم مابين عرب و مابين غيرعرب هيچ فرقي نگذاشت، و فقط ميزان را تقوا، ميزان را از خدا ترسيدن، تقواي واقعي، تقواي سياسي، تقواهاي مادي، تقواهاي معنوي، ميزان را اينطور قرارداد «ان اكرمكم عندالله اتقيكم»(1) ترك و فارس ندارد، عرب و عجم ندارد، اسلام نقطه اتكاست، قضيه نژادبازي يك ارتجاعي است».(2)
رهنمود فوق كه به تاريخ 18 شهريور 1343 از سوي حضرت امام(ره) بيان گرديده است نشان دهنده حساسيت ايشان به سوء استفاده استعمارگران از موضوع ملي گرايي است. امام(ره) در تمامي سال هاي قبل و بعد از پيروزي انقلاب همواره يادآور مي شوند كه استعمارگر فرتوت انگليس و آمريكاي جهانخوار اغلب توانسته اند با خدعه ملي گرايي و تفرقه در دنياي اسلام مانع حركت يك پارچه ملت هاي مسلمان عليه استعمارگران شوند.
«... شايد بسياري، بعضي از شما يادتان بيايد جنگ بين المللي را جنگ اول بين المللي را، كه با مسلمين و دولت بزرگ عثماني چه كردند. دولت عثماني يكي از دولي بود كه اگر با شوروي طرف مي شد، گاهي او را به زمين مي زد، ساير دول حريف ميدان او نبودند... آنها ديدند كه با اين دولت اسلامي به اين قوي اي نمي شود چاره اي كرد، نمي شود ذخاير را برد. بعد از اينكه در آن جنگ- با آن بساط - غلبه پيدا كردند. تجزيه كردند دولت عثماني را به دول بسيار كوچك كوچك...»(3) و اين دولت هاي كوچك را با اشاعه ملي گرايي و دوري از اتحاد اسلامي توسط مزدورانشان روز به روز متفرق تر نمودند «... آن چيز مهمي كه دول اسلامي را بيچاره كرده است و از ظل قرآن كريم دارد دور مي كند آن قضيه نژادبازي است، اين نژاد ترك است، بايد نمازش را هم تركي بخواند. اين نژاد ايران است بايد الفبايش هم چه جور باشد. آن نژاد عرب است عروبت بايد حكومت كند نه اسلام، نژاد آريايي بايد حكومت كند نه اسلام! نژاد ترك بايد حكومت كند نه اسلام اين نژادپرستي، كه در بين آقايان حالا دارد رشد مي كند و زياد مي شود و دامن مي زنند به آن... . اين نژادپرستي كه يك مسئله بچگانه است در نظر، و مثل اينكه بچه ها را دارند بازي مي دهند. سران دول را دارند بازي مي دهند آقا تو ايروني هستي! آقا تو ترك هستي! آقا تو نمي دانم اندونزي هستي! آقا تو چه هستي، آقا تو كجايي هستي، بايد مملكت خودمان را چه بكنيم! غافل از آن نكته اتكايي كه همه مسلمين داشتند! افسوس! افسوس! كه اين نكته - نقطه- اتكا را از مسلمين گرفته و دارند مي گيرند...»(4)
علي رغم پيروزي و تداوم انقلاب اسلامي و خنثي شدن تمامي فتنه ها و توطئه ها عليه گسترش انقلاب اسلامي استكبار جهاني و مزدوران آنها بزعم خويش همواره از ملي گرايي بعنوان تنها راه مقابله با ارزش هاي الهي و جهاني اسلام در ايران بهره گرفته و اميدوار بوده اند كه الگوي ضداسلامي و نيمه موفق پان تركيسم در تركيه و پان عربيسم در كشورهاي عربي را توسط ايادي خود پياده نمايند «... الان هم كه من و شما اينجا نشسته ايم همچو فكرهايي هست كه متأسفند از اينكه اسلام بر مليت غلبه كرده و مي گويند مليت ما، مليت ما، ...»(5)
آنچه كه ايران را از ساير كشورهاي اسلامي در عدم موفقيت فتنه استكبار جهاني در دامن زدن به نژادپرستي و انزواي اسلام ناب متمايز مي نمايد. حضور دائم روحانيت متعهد در پاسداري از ارزش هاي اسلام ناب در صحنه سياسي جامعه از قبل از مشروطيت تاكنون بوده است. فتواي تحريم تنباكو توسط مرجع تقليد شيعيان و شهادت شيخ فضل الله نوري در راه دفاع از مشروطه مشروعه ايستادگي شهيد مدرس در مقابل رضاخان كه مي خواست مجري سياست هاي اربابان آتاترك در ايران گردد و ماجراهايي كه قبل و بعد از كودتاي 28 مرداد بين مصدق طرفدار ملي گرايي و مرحوم آيت الله كاشاني و مردم متدين اتفاق افتاد. همه و همه استكبار غربي و مزدوان ملي گرايي آنان را وادار نمود در آغاز هر قيام بناچار رهبري روحانيت را در آغاز بپذيرند. بطور نمونه درباره جريانات دوران مشروطه از قول ملي گراهاي آن زمان و رهبري دو روحاني مشهور مدافع مشروطه آيات عظام طباطبايي و بهبهاني آمده است كه: «ما امروز اين سيدين را تا چندسالي لازم داريم، بعد از آني كه قوه و قدرت در ما پديد شد، اگر خدا اينها را دفع نكرد و به مرگ طبيعي نمردند، خودمان آنها را دفع خواهيم نمود.»(6)
بر همين روال حضرت امام(ره) درباره دوران قبل از به قدرت رسيدن رضاخان نيز يادآور مي شوند: «در طول اين پنجاه سال كه تمامش را من شاهد بودم، شايد شما سنتان اقتضا نكند اما من تمام اين پنجاه سال را از زماني كه رضاخان آمد اينجا و كودتاي آن زمان را كرد تا حالا ما شاهد اين حكومت و طرز اين حكومت و وضع اينها بوديم. رضاخان كه آمد اين با دست انگليسي ها آمد.... ابتدا كه آمد با حربه اسلام آمد. حربه اسلام بر ضد اسلام. شروع كرد به كارهايي كه مسلمانها از آنها خوششان مي آيد. خوب در ايران از باب اينكه قضيه سيدالشهدا-سلام الله عليه- خيلي اهميت دارد اين روي آن نقطه خيلي پافشاري مي كرد. خودش روضه مي گرفت و در تكايايي كه روضه ها بودند پاي برهنه مي گفتند مي رود آنجاها، تكايا مي رود و مردم را گول زد به همين حربه كه مردم به آن توجه داشتند كه اين را مي خواستند. لكن او بر ضد مردم مي خواست درست كند. تا مدتي اينطور بود، تا اينكه حكومتش مستقر شد، حكومتش كه مستقر شد، شروع كرد به آن چيزهايي كه به او، حالا يا تعليم شده بود يا خودش مثلاً ميخواست، تعليم شده بود، يك مقداري هم از آتاتورك گرفت. با حربه الحاد خودش پيش آمد و اول چيزي را كه درنظر گرفت اين بود كه آثار اسلام را چطور بايد از بين ببرد! يكي اينكه ايني كه همه ملت به آن توجه دارند اين را ببرد از دست، از دستشان بگيرد. اين مجالس روضه سيدالشهدا بود كه پيش ملت آنقدر اهميت دارد و آنقدر مربي هست و آنقدر تربيت كرده است مردم را اين را از دستشان بگيرد... و از آن بالاتر كه اساس را تقريباً به هم زد، اين بود كه روحانيت را از بين ببرد...»
امام(ره) با حساسيت تمام روي كلمه ملي گرا و اهدافي كه عده اي خاص آن را دنبال مي كنند در پاسخ به كساني كه با آغاز كار مجلس در جمهوري اسلامي از نام مجلس شوراي ملي دفاع مي كردند مي فرمايند:
«... التماس مي كنند كه بگذاريد يك قدري بگذرد، يك قدري بگذاريد ببينيم ملي چطوري است. ما چقدر سيلي از اين مليت خورديم. من نمي خواهم بگويم كه در زمان مليت، در زمان آن كسي كه اينهمه از آن تعريف مي كنند، چه سيلي بما زد آن آدم! من نمي خواهم بگويم كه طلبه هاي مدرسه فيضيه را به مسلسل بستند در آن زمان. همان طور كه در زمان پهلوي بستند كه من و آقاي حائري بالاي سر اين جوان هايي كه از مدرسه فيضيه به تير بسته شده بودند رفتيم... بروند كنار اينها! بروند گم بشوند اينها منحل بايد بشوند. ما نمي توانيم تحمل كنيم هر كس هر جوري دلش مي خواهد «خير من دلم مي خواهد كه حالا دموكرات باشد، من دلم مي خواهد كه ملي باشد، من دلم مي خواهد كه ملي و اسلامي باشد، ما از اين ها ضربه ديده ايم. ما اسلام را مي خواهيم، غير اسلام را نمي خواهيم. مجلس بايد اسلامي باشد...»(7)
ـــــــــــــــــــــــ
(1) سوره حجرات آيه 13
(2) صحيفه امام ج 1 ص 378
(3) صحيفه امام ج 1 ص 375
(4) صحيفه امام ج 1 ص 379
(5) صحيفه امام ج 10 ص 119
(6) تاريخ انقلاب مشروطه نصرالله تفرشي به كوشش محمدمعين
(7) صحيفه امام ج 11 ص 6

 



مجلس تصويب كرد
جرايم پيش فروش ساختمان بدون تنظيم سند

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي جرائم مربوط به اشخاصي كه بدون تنظيم سند رسمي اقدام به پيش فروش ساختمان مي كنند را تعيين كردند.
نمايندگان خانه ملت در جلسه علني ديروز خود كه بعد از تعطيلات طولاني تابستاني تشكيل شده بود و در ادامه بررسي جزئيات لايحه پيش فروش ساختمان، مصوب كردند اشخاصي كه بدون سند رسمي اقدام به پيش فروش ساختمان يا بدون اخذ مجوز اقدام به درج يا انتشار آگهي مي كنند به حبس از 91 روز تا يك سال يا جزاي نقدي به ميزان 2 تا 4برابر وجوه و اموال دريافتي محكوم مي شوند.
براساس مصوبه مجلس جرائم مذكور در اين ماده تعقيب نمي شود مگر با شكايت شاكي خصوصي يا وزارت مسكن و شهرسازي و با گذشت شاكي، تعقيب يا اجراء آن موقوف مي شود.
نمايندگان ملت مقرر كردند مشاوران املاك بايد پس از انجام مذاكراتي مقدماتي، طرفين را جهت تنظيم سند رسمي قرارداد پيش فروش به يكي از دفاتر اسناد رسمي دلالت كنند و نمي توانند راسا مبادرت به تنظيم قرارداد پيش فروش كنند.
خانه ملتي ها همچنين مصوب كردند در غير اين صورت براي بار اول تا يك سال و براي بار دوم تا 2 سال تعليق پروانه كسب و براي بار سوم به ابطال پروانه كسب محكوم مي شوند.
وكلاي ملت در ادامه مصوبات خود در ماده اي ديگر مقرر كردند پيش فروشنده بايد قبل از هرگونه اقدام جهت تبليغ و آگهي پيش فروش به هر طريق از جمله در مطبوعات و پايگاه هاي اطلاع رساني و ساير رسانه هاي گروهي و نصب در اماكن و غيره، مجوز انتشار آگهي را از مراجع ذي صلاح كه در آئين نامه اجرايي اين قانون مشخص مي شود اخذ و ضميمه درخواست آگهي به مطبوعات و رسانه هاي ياد شده ارائه كند. شماره و تاريخ اين مجوز بايد در آگهي درج و به اطلاع عموم رسانده شود.
مجلس همچنين مصوب كرد مطبوعات و رسانه ها قبل از دريافت مجوز ياد شده حق درج و انتشار آگهي پيش فروش را ندارند. در غير اين صورت به توقيف به مدت حداكثر 2 ماه و جزاي نقدي از 10 ميليون ريال تا 100 ميليون ريال و در صورت تكرار به حداكثر مجازات محكوم خواهد شد.
صدور شناسنامه فني
براي هر واحد ساختمان
نمايندگان ملت شهرداري هار ا مكلف كردند هنگام صدور پروانه ساختمان براي هر واحد نيز شناسنامه فني مستقل با ذكر مشخصات كامل و ملحقات و ساير حقوق با شماره مسلسل صادر و به متقاضي تسليم كند.
تسهيلات
شركت هاي دانش بنيان
نمايندگان مجلس در ادامه جلسه علني خود با تصويب كليات و جزئيات لايحه حمايت از شركت هاي دانش بنيان تسهيلات حمايتي از آنها را مصوب كردند.
براساس مصوبه مجلس شركت ها و موسسات دانش بنيان شركت يا موسسه خصوصي يا تعاوني است كه به منظور هم افزايي علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمي و اقتصادي (شامل گسترش و كاربرد اختراع و نوآوري)، و تجاري سازي نتايج تحقيق و توسعه (شامل طراحي و توليد كالا و خدمات) در حوزه فناوري هاي برتر و باارزش افزوده فراوان به ويژه در توليد نرم افزار هاي مربوط تشكيل مي شود.
مجلس مقرر كرد: شركت هاي دولتي، موسسات و نهادهاي عمومي غير دولتي و نيز شركت ها و موسساتي كه بيش از پنجاه درصد از مالكيت آن ها متعلق به شركت هاي دولتي و موسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي باشد، مشمول حمايت هاي اين قانون نيستند.
خانه ملتي ها همچنين حمايت ها و تسهيلات قابل اعطاء به شركت هاي دانش بنيان موضوع اين قانون را نيز به شرح ذيل مقرر كردند:
الف: معافيت از پرداخت ماليات، عوارض، حقوق گمركي، سود بازرگاني و عوارض صادراتي به مدت 15 سال.
ب: تامين تمام يا بخشي از هزينه توليد، عرضه يا به كارگيري نوآوري و فناوري با اعطاء وام كم بهره يا بدون بهره بلندمدت يا كوتاه مدت.
ج: اولويت استقرار واحدهاي پژوهشي، فناوري و مهندسي و توليدي شركت هاي دانش بنيان موضوع اين قانون در محل پارك هاي علم و فناوري، مراكز رشد، مناطق ويژه اقتصادي و يا مناطق ويژه علم و فناوري.
د: اولويت واگذاري تمام يا بخشي از سهام مركز و موسسات پژوهشي دولتي قابل واگذاري براساس ضوابط قانون اصلاح موادي از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و اجراء سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي به شركت هاي دانش بنيان موضوع اين قانون.
هـ: ايجاد پوشش بيمه اي مناسب براي كاهش خطرپذيري محصولات دستاوردهاي دانش، نوآوري و فناوري در تمام مراحل توليد، عرضه و به كارگيري.
و: تسهيل شرايط مناقصه در موضوعات مرتبط با ماده 1 و تمهيد امكان مشاركت شركت هاي دانش بنيان موضوع اين قانون.
براساس مصوبه مجلس شركت هاي خارجي نيز در صورتي كه واحد تحقيق و توسعه خود را در پارك هاي علم و فناوري كشور، يا به كارگيري بيش از پنجاه درصد متخصصان ايراني داير كنند، واحد تحقيق و توسعه آنها مي توانند از حمايت هاي مندرج در اين قانون بهره مند شوند.
تأسيس
صندوق نوآوري و شكوفايي
همچنين بر اساس مصوبه مجلس به منظور كمك به تجاري سازي نوآوري و اختراعات و شكوفاسازي و كاربردي نمودن دانش فني از طريق ارائه كمك و تسهيلات قرض الحسنه و تسهيلات بدون اخذ هرگونه تضمين، صندوقي تحت عنوان صندوق نوآوري و شكوفايي وابسته به شورايعالي علوم، تحقيقات و فناوري و زيرنظر رئيس شورا تأسيس مي شود. منابع مالي صندوق شامل كمك هاي دولت، اعتبارات مندرج در بودجه سالانه، هرگونه كمك و سرمايه گذاري اشخاص حقيقي و حقوقي و شركت هاي دولتي وابسته و تابع، نهادهاي عمومي غيردولتي و شهرداري ها و شركت هاي وابسته و تابع مي باشد.
بانك ها نيز مي توانند بخشي از منابع تسهيلات موضوع صندوق يادشده را تأمين نمايند. به منظور تأمين منابع مالي صندوق، دولت موظف است از سال سوم به بعد در لايحه بودجه، حداقل نيم درصد از منابع بودجه عمومي خود را جهت كمك به اين صندوق درنظر بگيرد.
خانه ملتي ها مقرر كردند حداقل پنج درصد از سرمايه اين صندوق جهت اعطاء تسهيلات به صندوق هاي غيردولتي پژوهشي و فناوري مورد تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تخصيص خواهد يافت.
مجلس مقرر كرد سرمايه اوليه صندوق نوآوري و شكوفايي به ميزان 30 هزار ميليارد ريال به تدريج حداكثر ظرف سه سال از محل صندوق توسعه ملي يا حساب ذخيره ارزي تأمين مي شود.
مجلس از پاسخ وزيركار
قانع شد
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچنين از پاسخ وزيركار به سؤال دو نماينده درباره بنگاههاي زودبازده قانع شدند.
در پايان جلسه ديروز قوامي و ثروتي نمايندگان اسفراين و بجنورد در سوالي از وزيركار دليل اجرايي نشدن كامل آيين نامه اجرايي بنگاه هاي زودبازده را پرسيدند.
شيخ الاسلامي وزيركار و اموراجتماعي در پاسخ به اين سؤال گفت: در دو سال اخير به خاطر مهار تورم و كنترل نقدينگي در كشور سياستهايي در بانك مركزي و سيستم بانكي كشور اتخاذ شد كه يك مقداري اعطاي تسهيلات به بنگاههاي زودبازده دچار وقفه شد و عملاً در زمان مسئوليت بنده اعتبار قابل توجهي براي اجراي اين طرح هزينه نشد.
وي در ادامه به تشريح مبالغ اختصاص يافته براي طرح بنگاههاي زودبازده پرداخت و گفت: كل مبلغ ابلاغي در ابتداي اين طرح در سال 84، 477 هزار ميليارد ريال بود كه از اين مبلغ براي سال اول 80 هزار ميليارد ريال و سال دوم 92 هزار ميليارد ريال پرداخت شد اما بعداً بخاطر سياستهاي انقباضي در سال سوم به 28 هزار ميليارد ريال و در سال چهارم به 14 هزار ميليارد ريال رسيد.
وي افزود: در واقع از 477 هزار ميلياردريال كه براي اجراي طرح بنگاههاي زودبازده منظور شده بود تاكنون 215 هزار ميلياردريال پرداخت شده كه كمتر از 50درصد مبلغ تصويب شده بود. شيخ الاسلامي در ادامه به اقداماتش درباره ساماندهي بنگاههاي زودبازده اشاره كرد و گفت: ساماندهي بنگاههاي نيمه تمام و بهره برداري از آنها از اصلي ترين كارهاي ما در اين بخش بود.
بر همين اساس مقرر شد تا براي تكميل پروژه هاي نيمه تمام مبالغ لازم را اختصاص دهيم.
در ادامه توضيحات وزير به راي نمايندگان مجلس گذاشته شد كه اكثريت اين توضيحات را قانع كننده تشخيص دادند.
لاريجاني: كارنامه آمريكا
سياه است
نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: آمريكا تصور نكند با القاي الفاظ متفاوت مي تواند بار خيانت خود به ملت ايران را سبك كند.
به گزارش ايسنا، علي لاريجاني در نطق يك شنبه خود در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي افزود: قيل و قال هاي زياد از حد آمريكا و صهيونيست ها پس از صدور قطعنامه نشانگر مكري است براساس تصوري واهي كه ميل به زياده خواهي آنها ارضاء شود، و به خيال رخنه در صفوف علاقمندان انقلاب، هر زمان رندانه بابي را مفتوح مي كنند و از مذاكرات سخن مي رانند. اين يك رسوايي براي آمريكاست كه رياكارانه سخن از مذاكره پس از صدور قطعنامه مي كند.
رئيس قوه مقننه تصريح كرد: اينجاست كه همه بايد كيد آنان را بشناسند و با وحدت كلمه و با پايداري و استقامت، سرود شورانگيز مقاومت سر دهند و در بازي شطرنج دشمن قرار نگيرند.
لاريجاني با بيان اين كه اين كارنامه سياه آمريكا در برابر ملت ايران است، تصريح كرد: از اين رو نبايد ساده لوحانه با چنين سياست هاي مزورانه اي روبرو شد. حالا خانم كلينتون منت مي گذارند كه حاضرند در افغانستان با ايران مذاكره كنند.
وي خطاب به كلينتون و سردمداران آمريكا گفت: شما در افغانستان جنايت كرده ايد، ما با اصل و فرع تجاوز آمريكا و ناتو در افغانستان و ظلم بر ملت افغان مخالفيم، راه مشتركي با شما نداريم كه مذاكره كنيم. اينجاست كه معناي سخن رهبر فرزانه انقلاب در سال گذشته دقيقاً فهم مي گردد كه فرمود: در پس اين دست هاي دراز شده مخملين ماهيت چدني آن ديده مي شود.
نماينده قم در مجلس يادآور شد: حركت مجلس شوراي اسلامي در مصوبه اخير پس از قطعنامه و الزام دولت به مقابله به مثل تحسين برانگيز و به موقوع بوده است و آمريكا بداند كه مجلس شوراي اسلامي با دقت رفتارهاي آنان را رصد خواهد كرد و تصور نكند كه با القاي الفاظ متفاوت مي توانند بار خيانت خود به ملت ايران را سبك كنند.
سخنان لاريجاني با شعار مرگ بر آمريكا توسط نمايندگان مورد تحسين و استقبال گرفت.
وي در ادامه با بيان اين كه قانون تعريف روشني دارد، افزود: آنچه مجلس شوراي اسلامي مصوب نمايد و مسير تاييد آن در شوراي نگهبان يا مجمع تشخيص طي شود، قانون است و مجالي در اين زمينه براي برداشت هاي شاد وجود ندارد.
لاريجاني خاطر نشان كرد: مجلس شوراي اسلامي اين مباني روشن را مبناي همگرايي و وحدت مي داند و ان شاءالله با سعه صدر و دورانديشي، سالك اين طريق خواهد بود.

 



نقش كليدي طهارت دهان و زبان

از وجود مبارك حضرت امير (ع) سئوال كردند : چرا دعاهاي ما مستجاب نمي شود ؟ فرمود : شما آن راههاي اختصاصي را بستيد: قد سددتم الابواب و الطّرق. 8 مشكل داريد كه اين خصال هشتگانه رابطه شما را با خدا تيره كرده. رابطه شما را با پيغمبر و اهل بيت عصمت و طهارت و قرآن واحكام و ح كم و قوانين فقهي تيره كرده. عرض كردند : چه بكنيم ؟ فرمود : فاتّقوا الله و اصل حوا اعمالكم و اخل صوا سرائ ركم و أمروا ب المعروف و انهوا عن المنكر فيستجيب الله (سبحانه) لكم (1). او هم بالاست. هم پائين. در بيانات نوراني امام سجاد (ع). در ادعيه ديگر هم هست كه فرمود: هو دان ف ي علوّ ه . عال ف ي دنوّ ه(2). او هر جا باشيم.در هر حال باشيم.مي شنود و مي بيند! اگر يك چيز نامتناهي بود. همه جا حضور دارد.
راههاي بهره مندي از لطف خاص الهي
در بحث هاي قبلي داشتيم : انسان دو تا راه دارد كه با خدا راه اختصاصي باز كند. يا بايد بالا برود. خودش را برساند آنجا كه جاي سمع خاص است. جاي نگاه مخصوص است. يا آنقدر طيّب و طاهر باشد كه لطف الهي تنزّل كند و او بشود ميزبان خداي سبحان. دو تا راه دارد. به نحو مان عه الخلوّ به اصطلاح كه جمع را شايد. اگر كسي از نظر علم و عمل صالح بالا رفت؛ به آن (عال). به مقام عالي رسيد نظير دنا فتدلّي (3)؛ آنجا گفتگوي خاص دارد. حرف مخصوص دارد. نگاه مخصوص نصيبش مي شود. نظر مخصوص. كلام مخصوص. استجابت مخصوص بهره اش مي شود. اگر به آن حد نرسيد كه بشود دنا فتدلّي؛ لكن قلب وارسته داشت. دل شكسته داشت براساس: أنا ع ند المنكس ره قلوبهم(4)؛او مهماندار و ميزبان خداست.
ميهماني و ميزباني خداي سبحان
چون ذات أقدس له برابر اين حديث قدسي فرمود : من در كنار دلشكسته ام، دلي كه هيچ چيز در آن نيست. فقط ا نكسار است و درخواست لطف الهي. پس اگر كسي دل شكسته بود. خدا آنجا حضور دارد يا نه ؟! چون انسان دل شكسته وقتي گفت : يا الله. درست مي گويد! ماها كه دعا مي كنيم. از يك سمت مقاممان را در نظر مي گيريم؛ قدرتمان را. مالمان را. فرزندمان را. جاه مان را. حيثيّت اجتماعي مان را؛ همه اينها را در نظر مي گيريم. مي گوئيم : خدايا ! مشكل ما را حل كن. اين مي شود دهمي يا يازدهمي. امّا آن كسي كه هيچ پناهگاهي ندارد. وقتي گفت : خدا. يعني خدا ! فرمود : انسان يا بايد به آن حد برسد كه باور كند از غير او كاري ساخته نيست. يا بايد بالا بيايد : دنا فتدلّي بشود و اين دو، قابل جمع است. بعضي ها هم، در مقام تنزّل ميزبان لطف خدا بودند. هم، در مقام صعود مهمان لطف خدا بودند؛ چون ما با فعل خدا كار داريم. ذات خدا كه در دسترس احدي نيست.
شرايط استجابت دعا
اين را وجود مبارك حضرت امير فرمود : شما مي توانيد بالا بيائيد. اين راهها باز است! اين راه را شما عمداً با دست خودتان بستيد.اگر چنانچه با تقوا بوديد. عملتان صالح بود. قلب هايتان خالص بود. امر به معروف كرديد. نهي از منكر كرديد؛ نه گفتيد : به من چه. نه اگر به شما كسي نصيحت و امر به معروف كرد؛ گفتيد : به تو چه! اگر امر به معروف كرديم. نهي از منكر كرديم. باطن و درون را اصلاح كرديم؛ آنگاه بالا مي رويم. همانطوري كه در مسائل فقهي يك مطلقي است. يك مقيّد؛ يك عامي است. يك خاص؛ تخصيص عام است. تقييد مطلق است؛ در ادعيه و اخلاق هم به شرح ايضاً. اگر ذات أقدس له فرمود : ادعون ي استج ب لكم(5)؛ اين مطلق مقيّدات دارد. اين عام مخصّ صات دارد. شرائطي دارد. كجا استجابت مي كند ؟ اين دعا را خدا در چه مقطعي استجابت مي كند ؟ فرمود: شما حرف هايتان را به ما برسانيد. ما دعايتان را مستجاب مي كنيم.
همانطوري كه انسان از ذات أقدس له دو جور نگاه تحويل گرفت. دو جور شنيدن تحويل گرفت؛ يك شنيدن فيزيكي. يك شنيدن متافيزيكي؛ يك نگاه طبيعي. يك نگاه فرا طبيعي و خدا دو تا نگاه دارد. دو تا شنيدن دارد؛ ما هم دو جور ناله و گريه داريم. دو جور دعا داريم. يك دعا و ناله و گريه طبيعي كه آن خيلي سهل است و يك دعا و ناله فرا طبيعي كه آن سهل نيست و براي آن بايد خيلي طيّب و طاهر بود.
اجابت دعا در پرتو طهارت روح
كسي كه با دهان غيبت كرده. با دهان بد گفته. با دهن دشنام و لعن گفته، اين دهاني كه مرتب باز شد و جوك گفت و خنديد و خنداند. آن طهارت را ندارد كه از اين دهان حرف بگذرد ! رسول گرامي (ص) فرمود : طهّ روا افواهكم فنّها طرق القرآن(6). مگر شما نمي خواهيد از اين دهان، قرآن بيرون بيايد ؟ اين را آلوده نكنيد.حضرت امير (ع) در نهج البلاغه به پسرش گفت : مبادا در جلسه اي كه نشستي. حرفي بزني كه ديگران بخندند ! اگر مي خواهند بخندند. ديگران بگويند و بخندند؛ نه اينكه تو حرفي بزني و بخنداني !
نقش طهارت « دهان» در اجابت دعا و تأثير سخن
فرمود : اين دهان اگر بخواهد به جائي برسد. بايد اين كانال، پاك باشد. نه غذاي شبهه ناك برود. نه حرف مشتبه بيرون بيايد؛ اين كانال را بگذاريد پاك باشد: طهّ روا افواهكم فنّها طرق القرآن. مگر اين كتابي كه: لا يمسّه لا المطهّرون (7)، از هر دهان و زبان و قلمي كه بگذرد اثر مي گذارد ؟! فرمود شما اين كار را انجام بدهيد. اگر كسي خداي ناكرده غذاي شبهه ناك خورد. اين دهان آلوده شد. حالا شما از لوله آلوده وقتي آب كوثر هم رد كنيد. بالأخره آلوده مي شود! شما اگر آب را تصفيه كرديد. تلاش و كوشش كرديد. از چشمه زلال گرفتيد؛ امّا از اين مسير آلوده كه مي گذرد. آلوده مي شود! فرمود : طهّ روا افواهكم فنّها طرق القرآن. نفرمود : دندانتان را پاك كنيد كه خيال كردند اين ناظر به مسواك كردن است. مسواك حسابش جداست؛ هم ثواب دارد. هم كار بهداشتي است. هم همه ما موظّفيم مسواك بكنيم.فرمود : طهّ روا افواهكم، دهان را پاك كنيد. دهان، هم از آن حرف در مي آيد هم.غذا عبور مي كند.
فرمود : اگر نفس نامحرم را بشنويد. آلوده شديد. اگر يك زني خود را معطّر كند: ايّما ا مرأه تعطّرت فمرّت علي قوم ل يج د ر يحها فه ي زان يه(8). اين شامّه اينطور است. آن دهان اينطور است؛ نفس را استشمام بكند. آنطور است؛ بو را استشمام بكند. آن طور است. اگر ما بخواهيم به جائي برسيم كه با دعاي ما يك كشوري زنده بشود؛ بايد طبق توصيه علي (ع) عمل كنيم.
بيانات آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از طلاب مدرسه علميه سليمانيه مشهد. دانشجوياني از دانشگاه هاي قم، همدان،گيلان و تني چند از اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام ؛ قم ـ 13/ 2/ 1386
ــــــــــــــــــــ
(1) بحار الأنوار/ 90/ 377
(2)صحيفه سّجاديه (ع)/ دعاي 47
(3) نجم/ 8
(4) منيه المريد/ 123
(5) غافر/ 60
(6) مستدرك الوسائل/ 1/ 368
(7) واقعه/ 79
(8) مجموعه ورام/ 1/ 28
خوان حكمت در ماه مبارك رمضان هر روز منتشر مي شود.

 



ديروز برگزار شد؛
جلسه 2/5 ساعته سران 3 قوه

ششمين نشست مشترك سران قواي 3 گانه ديروز به ميزباني رئيس مجلس شوراي اسلامي برگزار شد.
حسن زماني مشاور رئيس مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس در اين خصوص گفت: اين جلسه در دفتر رئيس مجلس برگزار شد. وي افزود: اين جلسه در ساعت 13:30 آغاز شد و تا ساعت 16 به طول انجاميد. مشاور رئيس مجلس در ادامه با اشاره به جزئيات و محورهاي مورد بحث و بررسي در اين جلسه توضيح داد: تاكنون خبري از جرئيات و محتواي اين جلسه منتشر نشده است. جلسه ديروز محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري، آيت الله صادق آملي لاريجاني رئيس قوه قضاييه و علي لاريجاني رئيس مجلس، ششمين نشست سران قواي 3 گانه كشورمان از آغاز دولت دهم و اولين نشست در سال جديد بود كه به ميزباني بهارستان برگزار شد.

 



خارج از دستور

نامه 120 نماينده مجلس به رئيس جمهور براي تذكر به مشائي
بيش از 120 نماينده مجلس شوراي اسلامي در نامه اي به رئيس جمهور، خواستار تذكر به اسفنديار رحيم مشائي شدند.
به گزارش فارس، در پي طرح مكتب ايراني و رابطه انسان و خدا از سوي رحيم مشائي كه اعتراضات گسترده اي در پي داشت، بيش از 120 تن از نمايندگان مجلس در نامه اي به محمود احمدي نژاد، خواستار ارائه تذكر به رئيس دفتر وي شدند.
ازسوي ديگر، ديروز نامه اي از سوي برخي نمايندگان شاخص اصولگرا خطاب به رئيس جمهوري تهيه شد كه در آن ضمن حمايت از مواضع او در عرصه سياست داخلي و خارجي تاكيد كردند: «دولت تمام همت خود را صرف كار و تلاش و رفع مشكلات مردم و كشور كند.»
در اين نامه همچنين به دولتمردان تذكر داده شده از حاشيه سازي و بيان حرف هاي غيرضروري و مضر، پرهيز كنند و با كنترل رفتار و گفتار خود اجازه ندهند در فضاي موجود، بين نيروهاي ارزشي و انقلابي اختلاف ايجاد شود.
زلزله زدگان تربت حيدريه را دريابيد
نماينده مردم تربت حيدريه در مجلس طي تذكري در صحن علني مجلس خواستار رسيدگي به وضع حادثه ديدگان زلزله در حوزه انتخابيه خود شد.
به گزارش فارس حجت الاسلام محمد علي رضايي گفت: به فضل خدا اين زلزله كشتار در پي نداشته، ولي خرابي زيادي به بار آورده و ما به هر جا براي رفع اين مشكلات متوسل مي شويم، كمتر جواب مي شنويم.
وي افزود: تقاضا داريم كه دولت نسبت به رفع مشكلات مردم كه در اثر اين زلزله حادث شده توجه كنند، تا مردم از اين گرفتاري شديد نجات پيدا كنند.
حجت الاسلام ابوترابي فرد كه رياست جلسه مجلس را بر عهده داشت، در پاسخ گفت: انشاءالله تذكر شما را مسئولان با توجه به اهميت آن مورد توجه قرار خواهند داد، ما نيز پيگير خواهيم شد.

 



حجت الاسلام مصباحي مقدم: رئيس جمهور بداند معترضين به مشايي،دلسوزان دولت هستند

نماينده مردم تهران در مجلس خطاب به رئيس جمهور تاكيد كرد كساني كه به سخنان مشايي اعتراض مي كنند، دلسوزان دولت و رئيس جمهور هستند.
حجت الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم نماينده مردم تهران و رئيس كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي دولت در مجلس شوراي اسلامي كه روز گذشته در حاشيه جلسه علني با خبرنگاران پارلماني گفت وگو مي كرد با انتقاد از اظهارات اخير اسفنديار رحيم مشايي رئيس دفتر رئيس جمهور گفت: آقاي مشايي اظهارنظرهايي مي كند كه خارج از حيطه وظايف، معلومات و اطلاعاتش است و اين مسئله هم مشكلاتي به بار مي آورد.
وي افزود: تعبير به مكتب ايران از انقلاب اسلامي، موجب سوء برداشت قوي غيرايرانيان نسبت به انقلاب مي شود.
مصباحي مقدم در بخش ديگري از سخنان خود گفت: به جاي اينكه رئيس جمهور خودش را خرج مشايي كند بهتر اين است كه به مشايي تذكر دهد كه پايش را از گليمش درازتر نكند و در عرصه اي كه نبايد وارد شوند، وارد نشود و براي دولت مسئله نيافريند.
نماينده مردم تهران در خانه ملت بر همين اساس تاكيد كرد: آقاي رئيس جمهور بدانند كه كساني كه به سخنان آقاي مشايي اعتراض مي كنند دلسوزان دولت و رئيس جمهور هستند نه كساني كه بخواهند براي دولت مسئله بسازند.
وي يادآور شد: اين آقاي مشايي رئيس دفتر آقاي رئيس جمهوري است كه براي دولت مسئله مي سازد. هر از گاهي فضاي آرام جامعه ما با اظهارات بي معناي آقاي مشايي دچار تنش مي شود از اين رو آيا بهتر نيست او را توصيه كنند كه دست از اين تنش زايي بردارد به جاي اينكه به منتقدان آقاي مشايي، ايراد بگيرند كه آنها با دولت مشكل دارند و نه مشايي و حرفهاي او را نمي فهمند.
اين عضو فراكسيون روحانيون مجلس در عين حال تصريح كرد: بهتر است آقاي مشايي حرفهاي خود را براي كساني مطرح كند كه حرفهاي او را مي فهمند نه براي نخبگاني كه اين نخبگان سخنان وي را خلاف مصالح ملي مي دانند و خلاف مباني اسلامي تلقي مي كنند و خلاف خط مشي امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري مي دانند.
مصباحي مقدم بر همين اساس متذكر شد: بنابراين تاكيد مي كنيم و البته امروز نيز طي نامه اي در مجلس شوراي اسلامي نمايندگان نظرات خودشان را در خصوص آقاي مشايي بيان خواهند كرد و از رئيس جمهور نيز مي خواهند كه به رئيس دفتر خودشان تذكر دهند كه فقط به مشكلات دفتر رسيدگي كنند.
نماينده مردم تهران در خانه ملت همچنين گفت: اگر تعداد نمايندگاني كه نامه مذكور را امضا مي كنند بيشتر از 150 نماينده باشد، در صحن علني مجلس قرائت خواهد شد. چرا كه طبق آئين نامه مجلس بايد اين نامه ها به امضاي بيش از 150نماينده برسد تا مجوز قرائت در صحن علني مجلس را پيدا كند.

 



هاآرتص: حمله به ايران ، انزواي بين المللي اسرائيل را در پي خواهد داشت

يك روزنامه صهيونيستي اعتراف كرد كه حمله احتمالي اين رژيم به جمهوري اسلامي ايران، با واكنش شديد جامعه جهاني مواجه خواهد شد و در آن صورت صهيونيست ها خود را در انزواي كامل خواهند ديد.
هاآرتص در اين باره نوشت : يكي از ابعاد حمله احتمالي رژيم صهيونيستي به ايران كه كمتر مورد توجه و تامل واقع شده است، واكنش جامعه بين الملل به چنين حمله اي است.
بر اساس اين گزارش «باورپذيرترين رخداد ممكن بعد از حمله احتمالي اسراييل به ايران، وارد شدن فشار سنگيني از سوي جامعه بين الملل بر تل آويو است».
بسياري از كارشناسان نظامي به ويژه ناظرين امور تسليحاتي غرب اعتقاد دارند آنچه آمريكا و رژيم صهيونيستي را در مقابله با ايران به وحشت انداخته است توان بازدارندگي بسيار بالاي قواي نظامي در جمهوري اسلامي است .
اين كارشناسان مي گويند : سلاح ها و تجهيزات پيشرفته اي كه در اثر تحريم هاي سه دهه اخير غرب عليه ايران به دست خود ايراني هاي ساخته شده است ، خيال هر گونه اقدام ماجراجويانه عليه اين كشور را باطل خواهد كرد.
هاآرتص نوشت : با فرض اينكه يك چنين حمله اي بدون موافقت آمريكا انجام گيرد، نخستين كشوري كه به اين حمله واكنش نشان خواهد داد، آمريكا خواهد بود. در آن شرايط، آمريكا بدون ترديد خواستار خلع سلاح هسته اي اسراييل خواهد شد، كه تصور هسته اي بودن آن مي رود، و يا حداقل از اسراييل خواهد خواست به پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي«ان .پي .تي» بپيوندد و درهاي تاسيسات هسته اي خود را به روي نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي بگشايد.
هاآرتص افزود: با توجه به دستاوردهاي كنفرانس بين المللي بازنگري در پيمان ان پي تي كه ماه ژوئن در مقر سازمان ملل متحد در نيويورك برگزار شد و نظر به تغيير موضع آمريكا در مورد خلع سلاح جهاني هسته اي، سناريوي حمله به ايران غيرمحتمل مي نمايد.
به نوشته هاآرتص، فرض حمله كشوري كه گفته مي شود داراي سلاح هسته اي و همچنين خارج از پيمان ان پي تي است به كشوري كه عضو آژانس و پيمان ان پي تي است ، از نظر جامعه جهاني اقدامي كاملا محكوم مي باشد.
هاآرتص مي افزايد: اگر اسراييل در برابر فشارها ايستادگي ورزد، خود را در جهان منزوي خواهد يافت، ضمن آنكه با تحريم تسليحاتي، مواد خام و تجهيزات و امكانات نظامي و غير نظامي روبرو خواهد شد.

 



شورش اعضاي ناراضي منافقين در اردوگاه اشرف

اعضاي ناراضي منافقين در پادگان اشرف در ادامه نارضايتي از حضور اجباري شان در اين پادگان دست به شورش پراكنده اي زده اند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني هابيليان (خانواده شهداي ترور كشور) طي روزهاي اخير براي جلوگيري از فرار اعضاي ناراضي، فشار و كنترل بر روي اين افراد در پادگان اشرف به شدت افزايش يافته كه اين امر باعث بروز نارضايتي، انتقادات و شورش هاي پراكنده اي در اين پادگان شده است.
بر پايه اخبار رسيده سركردگان اين گروهك تروريستي براي جلوگيري از افزايش نارضايتي در اين پادگان با دادن وعده هاي واهي، اعلام مي كنند اوضاع به زودي مساعد مي شود.
در حال حاضر رفت و آمد فردي در داخل اين پادگان ممنوع شده و به هيچ كدام از اعضاي ناراضي اين گروهك نيز اجازه خروج از اشرف - حتي براي مداوا - داده نمي شود.
سركردگان منافقين در پادگان اشرف به بهانه گم شدن سلاح و مواردي از اين دست، اقدام به بازرسي ناگهاني و سرزده از كمد اعضا مي كنند تا به اين وسيله نشانه هايي مبني بر نارضايتي با شورش نيروها بيابند و تاكنون در بازرسي هاي انجام شده چند راديوي دست ساز در كمد اعضا پيدا شده است.
اين گزارش مي افزايد: اخيرا و در چندين مورد توسط اعضاي ناراضي اين فرقه، شعارنويسي هايي بر روي ديوارها صورت گرفته و به طور محدود اعلاميه هايي نيز عليه مسعود و مريم رجوي در اردوگاه توزيع شده است و به دنبال آن چندين نفر از اعضاي ناراضي دستگير و مورد بازجويي قرار گرفتند.
گفته مي شود طي 3 ماه اخير چندين نفر از اعضاي ناراضي اين فرقه با استفاده از فرصت، از پادگان اشرف فرار كرده و خود را به خانواده هاي اعضاي اين فرقه در بيرون از پادگان اشرف رسانده اند.

 



رئيس دفتر رئيس جمهور در حكمي اعضاي شوراي فرهنگي نهاد رياست جمهوري را منصوب كرد

به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري،اسفنديار رحيم مشايي در اين حكم آقايان عباس اميري فر،محمدعلي زهره اي ، محمدحسن صالحي مرام، احمدرضا انصاري، علي جعفري، حسن عسگري راد و علي مهدي را به عنوان اعضاي شوراي فرهنگي نهاد رياست جمهوري منصوب كرد.

 



رئيس مركز آزمون و سنجش دانشگاه پيام نور:
70 هزار نفر در آزمون هاي دوره فراگير دانشگاه پيام نور پذيرش مي شوند

رئيس مركز آزمون و سنجش دانشگاه پيام نور اعلام كرد كه 70 هزار نفر در آزمون هاي دوره فراگير دانشگاه پيام نور پذيرش مي شوند.
محمد هادي امين ناجي، رئيس مركز آزمون و سنجش دانشگاه پيام نور در گفت وگو با فارس با بيان اين كه نتايج آزمون هاي دوره فراگير دانشگاه پيام نور از 31 مرداد اعلام مي شود، افزود: نتايج آزمون هاي فراگير دانشگاه پيام نور به تفكيك هر مقطع از 31 مرداد طي يكي دو روز اعلام مي شود.
وي با بيان اين كه 70 هزار نفر در آزمون هاي دوره فراگير دانشگاه پيام نور پذيرش شده اند، گفت: در مقطع كارشناسي ارشد 2 هزار و 538 نفر، در مقطع كارشناسي ناپيوسته 7 هزار و 77 نفر و در مقطع كارشناسي 60 هزار و 696 نفر پذيرش شده اند.
رئيس مركز آزمون و سنجش دانشگاه پيام نور اظهار كرد: داوطلبان مقطع كارشناسي در بيش از 505 مركز و داوطلبان مقاطع كارشناسي ناپيوسته، كارشناسي ارشد و دكترا در مراكز مجري اين دوره ها پذيرش شده اند.
وي گفت: نتايج آزمون هاي دوره فراگير دانشگاه پيام نور به تفكيك مقاطع تحصيلي از 31 مرداد اعلام مي شود و داوطلبان بايد نتايج آزمون خود را از طريق سايت سازمان سنجش آموزش كشور ملاحظه كنند.

 



سخنراني ناتمام مشايي در جمع رزمندگان

ديدار جمعي از رزمندگان كردستان با رئيس جمهور كه جمعه شب گذشته شكل گرفت اتفاقات جالبي را با خود به همراه داشت.
به گزارش رجا به نقل از خبرنامه دانشجويان ايران، اين جمع كه منتظر سخنراني دكتر احمدي نژاد بودند با شخص ديگري در پشت تريبون مواجه شدند.
در اين ديدار در ابتدا مشايي رئيس دفتر رئيس جمهور با حضور در بين جمع حاضر به سخنراني پرداخت.
حضور مشايي در پشت تريبون و سخنراني وي موجبات ناراحتي حاضرين را فراهم كرده و واكنش هايي را از طرف آنان به همراه داشت.
اعتراض اين افراد تا جايي پيش رفت كه مشايي مجبور شد تريبون را ترك كرده و آن را در اختيار رئيس جمهور قرار دهد.
با رفتن مشايي برخي از افراد از جاي خود بلند شده و از سخنراني رئيس دفتر رئيس جمهور در آن مراسم به احمدي نژاد اعتراض كردند.
احمدي نژاد كه پاي تريبون رفته بود سخنان خود را با مباحثي پيرامون مشايي و اعتراضات شروع كرد كه اين موضوع شگفتي بسياري از افراد حاضر را به دنبال داشت.
سخنان هر چند وقت يك بار مشايي در مورد اسلام و مكتب آن حواشي زيادي را به وجود آورده كه اعتراض هاي زيادي را در بين مردم،نخبگان و روحانيون با خود به همراه داشته است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14