(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهار شنبه 27 مرداد 1389- شماره 19720

نگاهي به حاشيه هاي روز خبرنگار در شيراز
يكصد هزار خير اموال خود را وقف كردند
ايران در كيهان
60 كيلومتر از پروژه راه آهن اردبيل- ميانه آماده ريل گذاري شد
تحقق 90 درصد اهداف برنامه چهارم در توليد آبزيان
برگزاري جشن روزه اولي ها در حرم مطهر رضوي
راه اندازي سامانه تخصصي ثبت حوادث در آتش نشاني هاي كشور
عرضه مستقيم فرآورده هاي كشاورزي در گلستان
مشكل آب شترداران روستاي سيريك حل مي شود
همكاري نهادها و سازمان هاي كشور در برگزاري جشنواره امام رضا«ع»
بهره برداري از يك هزار واحد مسكوني مهر در قزوين
باغداران شاهرودي خسارت مي گيرند
عضو كميسيون انرژي مجلس: اجراي مصوبه دولت، مازندران را به عسلويه كوچكتري تبديل مي كند



نگاهي به حاشيه هاي روز خبرنگار در شيراز

امسال مراسم گراميداشت روز خبرنگار در شيراز با حاشيه هاي فراواني همراه بود. در اين مراسم ابتدا احمدرضا دستغيب (فرزند علي اصغر) نماينده شيراز در مجلس شوراي اسلامي به انتقاد از صداو سيما پرداخت و گفت كه نوعي نگرش سليقه اي بر رسانه ملي در فارس حاكم است و با انتقاد شديد از عملكرد اين رسانه تاكيد كرد كه بايد بين خبرنگاران خدوم و نگاه سليقه اي حاكم بر اين رسانه تفاوت قائل شويم.
در ادامه «روح الله احمدزاده» استاندار فارس نيز طي سخناني به شدت از صدا و سيماي فارس انتقاد كرد و گفت: اگر رسانه ملي بخواهد به نگاههاي محدود تقليل پيدا كند ديگر رسانه ملي نيست و مردم را از خود دور مي كند. وي تاكيد كرد: با نگاه ايدئولوژيك افراطي و غيرمنطقي در حوزه فرهنگ نمي توان به آينده اميدوار بود.
به دنبال سخنان «دستغيب» و «احمدزاده» يكي از خبرنگاران صدا و سيما بدون هماهنگي قبلي پشت تريبون قرار گرفت و با صداي بلند به سخنان مطرح شده اعتراض كرد و گفت: ما تمام برنامه هاي سفرهاي استاندار به شهرستان را پوشش داده ايم و همكاري لازم را داشته ايم و آقاي استاندار نبايد اين چنين برخورد كند. علاوه بر اينكه نقد بايد عالمانه و مستند به آمار باشد.
وي افزود: در سفرهاي رئيس جمهور و هيئت دولت به استان نيز صدا و سيماي فارس بيشترين پوشش خبري را داده است.
پس از اين سخنان خبرنگار ديگري پشت تريبون قرار گرفت و از عدم امكان ارتباط با برخي مديران استان انتقاد كرد.
در پاسخ وي استاندار مجدداً در سخناني اظهار داشت: برخي مديران استان مانع توسعه هستند و از طرفي لابي هاي قدرت اجازه نمي دهند مديران بي كفايت را به دليل وابستگي حزبي آنان تغيير دهيم. وي گفت: برخي مديران استان دزدان دولتي هستند و در لباس مديران دولتي دزدي مي كنند و هم اكنون نيز سركار خود هستند.
استاندار اظهار داشت: از مديريك مجتمع تجاري كه 600 ميليارد تومان سرمايه گذاري كرده است 8 ميليارد تومان پول گرفته اند. يكي بگويد در اين استان چه خبر است؟ وي با عصبانيت تاكيد كرد: اي دزد! مفت خور! رانت خوار و مفسد! دست از اين كارها بردار.
احمدزاده سپس تاكيد كرد كه دولت براي تزريق به بخش توليد استان 1500 ميليارد تومان تصويب كرده ولي كمتر از يكصد ميليارد تومان جذب شده و در حال حاضر ما فقط 7 ماه فرصت داريم كه 1400 ميليارد تومان باقي مانده راجذب كنيم. شماهايي كه در اين استان مسئوليت داشتيد براي جذب اين اعتبار و رونق سرمايه گذاري در فارس چه كرده ايد؟
وي اظهار داشت: برخي هم استان فارس را درگير بازيهاي سياسي، رد صلاحيت ها و تأييد صلاحيت ها كرده اند. احمدزاده افزود: استان فارس را نمي توان با سرهنگي اداره كردو بايد فضا را براي فعاليت هنرمندان هموار كرد.
گفتني است سخنان استاندار فارس بازتاب هاي گوناگوني در مطبوعات و افكار عمومي استان داشته است.
شهرام درويش
خبرنگار كيهان در شيراز

 



يكصد هزار خير اموال خود را وقف كردند

قزوين- خبرنگاركيهان:
مشاور معاون اوقافي سازمان اوقاف و امور خيريه كشور گفت: يكصد هزار واقف خيرانديش در كشور وجود دارند كه اموال خود را به منظور خدمات رساني به جامعه وقف كرده اند.
محمود نجاتي در همايش متوليان و واقفان موقوفات استان قزوين كه با حضور جمعي از واقفين و متوليان در سالن آمفي تئاتر امامزاده حسين(ع) شهر قزوين برگزار شد، با اشاره به وجود يك ميليون نفر مستاجر و طرف قرارداد با املاك موقوفي كشور افزود: اين افراد از موقوفات بهره مند بوده و اداره اوقاف سراسر كشور در خدمت آنها مي باشد.
وي اظهار داشت: سازمان اوقاف و امور خيريه كشور در نظام مقدس جمهوري اسلامي دو وظيفه مهم از جمله اجراي امر واقفين و بقاع متبركه را دارد كه هر يك پايگاهي براي نشر فرهنگ و معارف اسلامي است.
نجاتي در ادامه يكي ديگر از وظايف سازمان اوقاف و امور خيريه كشور را اداره امور موقوفات عنوان و خاطرنشان كرد: وقف بنا به فتواي اكثريت مراجع شيعه و سني تا ابد موقوفه است و نمي توان در آن دخل و تصرف كرد.
وي افزود: برخي املاك موقوفي داراي اهميت خاصي هستند ولي بايد توجه داشت كه املاك وقفي از لحاظ شرعي مسئوليت برانگيز بوده و بايد براساس نظر واقف هزينه و مصرف شوند.
اين مسئول بر راه اندازي خانه واقفين به منظور رسيدگي به امور واقفين و تعامل و هم انديشي بين اوقاف و متوليان در استان قزوين تاكيد كرد و گفت: نقش متوليان در اين باره مهم و بي بديل است و امر مهمي كه به آنها واگذار مي شود بايد با توجه به شرايط و ضوابط صورت گرفته و تخلف از اين موضوع موجب عزل متولي و ممنوع المداخله شدن در موقوفه مي شود.
مديركل اوقاف و امور خيريه استان قزوين ضمن تاكيد بر اخذ سند مالكيت بر موقوفات و همكاري و تعامل بيشتر مدير و مسئولين ثبت املاك و اسناد استان قزوين، افزود: طبق تفاهم نامه اي كه با اداره كل ثبت اسناد و املاك استان منعقد شده اين موضوع به شكل جدي پيگيري مي شود.
حجت الاسلام انصاري ثبت مالكيت موقوفه، احياي موقوفه، بروز رساني و بهره برداري از منابع وقف، تجديد اسناد اجاره، شناسايي و تنظيم اسناد اجاره، تنظيم بودجه فردي موقوفات و اجراي دقيق نيات واقفين خيرانديش را از جمله وظايف متوليان امر وقف عنوان كرد.

 



ايران در كيهان

برگزاري كارگاه نمازشناسي
اردبيل- خبرنگار كيهان:كارگاه آموزشي نمازشناسي با مشاركت دارالقرآن الكريم اداره كل تبليغات اسلامي استان اردبيل برگزار شد. دراين دوره چهار روزه 120نفر از مديران و مربيان مهدهاي كودك شهري و روستايي بهزيستي استان در اردبيل و مشكين شهر شركت كردند. دبير ستاد اقامه نماز استان اردبيل گفت: توانمندسازي مربيان مهدهاي كودك در زمينه شناخت نماز و شيوه هاي القاي مفاهيم ديني به كودكان و آموزش مسايل پيرامون نماز از جمله احكام نماز و قرائت صحيح نماز از مهمترين اهداف برپايي اين كارگاه آموزشي است.
صدور كارت شناسايي مكانيزه
رشت- خبرنگار كيهان: مديركل ثبت احوال گيلان از صدور كارت شناسايي مكانيزه براي 2 ميليون و 150 هزار نفر جمعيت بالاي 15سال اين استان خبرداد.
خندستاني گفت: صدور اين ميزان كارت در مدت 3 سال انجام مي شود. وي استفاده از فناوري هاي جديد و جلوگيري از جعل و مخدوش كردن شناسنامه را از مزاياي صدور مكانيزه شناسنامه ها دانست.
كسب رتبه نخست در سوادآموزي
تبريز- خبرنگار كيهان: نهضت سوادآموزي آذربايجان شرقي در شاخص هاي ارزيابي، رتبه نخست كشوري را به دست آورده است. «جمال پيري» مديركل نهضت سوادآموزي آذربايجان شرقي با اعلام خبر فوق گفت: با تلاش بي وقفه آموزشياران و كاركنان نهضت سوادآموزي اين استان، اين رتبه در شاخص هاي «سوادآموزان تحت پوشش»، «جشن شكرگزاري»، تبليغات، خبر منابع، نرخ گذر تحصيلي و مكان كلاسها به دست آمده است.
نصب ضريح جديد امام زاده
آوج- خبرنگار كيهان: از ضريح جديد امام زاده محمدطاهر پس از ورود به آوج و نصب در محل امامزاده بهره برداري شد. در مراسم رونمايي از اين ضريح جديد جمع زيادي از مردم و مسئولان محلي حضور داشتند.
لازم به يادآوري است كه محل امامزاده در اثر زلزله تيرماه سال 81 كاملا تخريب شده بود و درحال حاضر با كمك اهالي آوج تجديد بنا شده است. آوج در استان قزوين قرار دارد.
ساخت كتابخانه در اسفراين
اسفراين- خبرنگار كيهان: مديركل كتابخانه هاي عمومي استان خراسان شمالي گفت: تا سال 87 فقط 2 باب كتابخانه در شهرستان اسفراين وجود داشت كه درحال حاضر به 8 باب كتابخانه رسيده است. علي رحيمي افزود: تا پايان سال 93 به 18 باب كتابخانه نياز داريم كه با مطالعاتي كه انجام شده است 10 باب كتابخانه به صورت مشاركتي تا پايان سال در اسفراين مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
برگزاري نشست هاي آموزشي
اهواز- خبرنگار كيهان: رئيس اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان خوزستان از برگزاري نشست هاي آموزش خانواده و نوجوان با عنوان «خطر در كمين 13 تا 18 ساله ها در شهر اهواز» خبر داد. حجت الاسلام والمسلمين رضا كلاه كج گفت: با توجه به حجم گسترده تهاجم فرهنگي از سوي رسانه هاي بيگانه و گرفتاري هاي شديد خانواده ها در زمينه تامين هزينه هاي زندگي و نيز بالا رفتن سطح توقعات قشر جوان و نوجوان از خانواده در جهت تامين وسايل موردنياز اين گروه، غفلت هايي صورت مي پذيرد كه باعث مي شود تا خانواده تمام مسئوليت خود را در تامين مايحتاج خانواده و فرزندان ببيند و از رسيدگي به امورات تربيتي و فرهنگي فرزندان خود باز بماند كه همين امر منجر به بروز اختلافاتي در سيستم رشد علمي و اخلاقي جوانان و نوجوانان مي شود.
رهاسازي ماهي در طبس
طبس- خبرنگار كيهان: طي سال جاري تعداد 54 هزار قطعه بچه ماهي سرد آبي و گرم آبي به منظور توسعه آبزي پروري در 32 استخر دومنظوره طبس توزيع شد و پيش بيني مي شود بين 45 تا 50 تن گوشت ماهي توليد شود. لازم به ذكر است كه مقداري از گوشت هاي توليد شده به بازار مصرف عرضه مي شود.
افتتاح 3 طرح برق رساني
اصفهان- خبرنگار كيهان: همزمان با آغاز ماه مبارك رمضان، 3 طرح برق رساني در شهرستان فريدونشهر افتتاح شد.
مهندس اكبر ترابي مدير برق شهرستان فريدونشهر پروژه هاي مذكور را شامل فيدرگيري و ايجاد شبكه از پست 20/63 كيلوولت فريدونشهر به شهرك صنعتي، بهينه سازي شبكه حد فاصل ميلاگرد تا دهسور و بهينه سازي و رفع حريم از شبكه خيابان شهيد اسفنديار سوراني شهر برف انبار دانست و گفت: براي اجراي طرح هاي ياد شده 3 ميليارد و 500 ميليون ريال از اعتبارات شركت توزيع برق استان اصفهان هزينه شده است همچنين در اجراي اين طرح ها 12 كيلومتر شبكه جديد اجرا و در مدار قرار گرفت.
برگزاري هم انديشي درباره زبان فارسي
كاشان- خبرنگار كيهان: نخستين نشست هم انديشي درباره بررسي نقش زبان و ادبيات فارسي در حوزه فرهنگ عمومي با حضور اساتيد و كارشناسان شعر و ادب در آران و بيدگل برگزار شد.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي آران و بيدگل در اين نشست، ديدار با اساتيد و پيشكسوتان و ضبط مكتوب خاطرات و تجارب آنها، ايجاد و تقويت بانك اطلاعات اهل قلم، برپايي مراسم تجليل از مفاخر و چهره هاي ادبي، برنامه ريزي براي رونمايي از كتب جديد اهل قلم، حضور مؤثر در فراخوان هاي ادبي و فرهنگي كشور و مشاركت در برپايي همايش سالانه اهل قلم را از برنامه هاي نشست هم انديشي درخصوص بررسي نقش زبان فارسي برشمرد.
اجراي برنامه هاي سلامت محور
¤ مسئول دفتر آموزش و سلامت وزارت بهداشت گفت: تنها 30 درصد از سلامت جامعه برعهده و در حوزه اختيارات وزارت بهداشت است.
دكتر مجيد توكلي در ديدار با كارشناسان شبكه بهداشت و درمان آران و بيدگل افزود: توانمندسازي كاركنان نظام سلامت، ايجاد و تقويت محيط هاي حاوي سلامت با دو برنامه بازنگري و توسعه ياوران سلامت، طراحي بسته هاي آموزشي براي آموزشياران نهضت سوادآموزي، استفاده از رسانه هاي فراگير با توليد فيلم كوتاه آموزشي، طراحي كتاب هاي بلوتوثي و پيام كوتاه هاي آموزش سلامت و نهادينه كردن امر آموزش در خدمات فعلي نظام سلامت را از جمله برنامه هاي دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در سال جاري است.
اختصاص بودجه به بخش ترافيك
قزوين- خبرنگار كيهان: معاون حمل و نقل و ترافيك شهردار قزوين گفت: 58 درصد بودجه امسال شهرداري با نگاه بهبود امور شهري به اين حوزه اختصاص يافته است. سيدمهدي يدي همداني با اعلام اين خبر افزود: با تصويب شوراي اسلامي شهر از يكهزار و 280 ميليارد ريال بودجه عمراني شهرداري در سال جاري 744 ميليارد ريال به حمل و نقل و ترافيك شهري اختصاص دارد كه اين ميزان نسبت به سال گذشته افزايش چشمگيري داشته است. وي با بيان اينكه امسال 18 طرح اصلاح هندسي در سطح شهر انجام خواهد شد، اظهار داشت: به همين منظور 20 ميليارد ريال اعتبار در نظر گرفته شده كه اغلب در منطقه يك و دو شهرداري قرار دارد.

 



60 كيلومتر از پروژه راه آهن اردبيل- ميانه آماده ريل گذاري شد

اردبيل- خبرنگار كيهان:
معاون طرح و توسعه وزير راه گفت: 60 كيلومتر از پروژه راه آهن اردبيل، ميانه آماده ريل گذاري است و بقيه پروژه نيز به سرعت اجرايي مي شود.
احمد مجيدي در جريان بازديد از پروژه هاي راهسازي استان اردبيل افزود: تكميل و بهره برداري از پروژه راه آهن اردبيل، ميانه جزء برنامه هاي اولويت دار وزارتخانه بوده كه اجراي بقيه اين پروژه با اختصاص بودجه از طريق بيع متقابل ادامه خواهد داشت.
وي گفت: تلاش مي شود بعد از مطالعات نهايي اجراي اين پروژه در فازهاي بعدي تا منطقه مغان و آن سوي مرزها ادامه يابد.
معاون طرح و توسعه وزير راه با انتقاد از طولاني شدن روند اجراي جاده سنتو گفت: با پرداخت مطالبات پيمانكاران مجري پروژه راه خلخال، پونل معروف به جاده سنتو اين پروژه تكميل و مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
مجيدي افزود: با پرداخت 55 ميليارد ريال اعتبار مورد نياز پروژه از طرف وزارت راه و ترابري اين پروژه پس از گذشت 46 سال از زمان آغاز عمليات اجرايي آن تكميل و در اختيار مردم منطقه قرار مي گيرد.

 



معاون آبزي پروري شيلات كشور خبر داد
تحقق 90 درصد اهداف برنامه چهارم در توليد آبزيان

گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
90 درصد توليد آبزيان در برنامه چهارم توسعه كشور به رغم كمبود منابع آب شيرين در نقاط مختلف كشور با تلاش آبزي پروران حاصل شده است.
معاون آبزي پروري سازمان شيلات كشور در نخستين همايش تجليل از فعالان آبزي پروري گلستان كه در گنبد كاووس برگزار شد، ضمن اعلام مطلب فوق افزود: كمبود منابع آبي، معضل بازار مصرف و پايين بودن سرانه مصرف آبزيان از عوامل مهم و دغدغه اصلي فعالان آبزي پروري كشور است كه براي رفع اين معضل بايد تلاش كنيم.
مهدي شكوري افزود: در سال 88 توليد آبزيان پرورشي كشور حدود 206 هزار تن بوده است كه پيش بيني مي كنيم اين مقدار در سال جاري به 230 هزار تن افزايش يابد. وي گفت: توليد اين ميزان آبزيان در كشور در حالي صورت مي گيرد كه سرانه مصرف ما 7/5 كيلوگرم در سال است كه از ميانگين جهاني كه 5/16 كيلوگرم است، فاصله زيادي دارد. شكوري همچنين با اشاره به وجود 8 زمينه پرورش انواع آبزيان در كشور، از انجام موفقيت آميز پرورش ماهياني چون ماهي «سفيد» و ماهي «آزاد» خبر داد و تصريح كرد: با اين روش پرورش اين نوع ماهيان بصورت بومي توسط پرورش دهندگان ميسر مي شود.
وي همچنين، پرورش ماهيان خاوياري را در كوير قم نيز از ديگر موفقيت هاي اين سازمان در بومي سازي ارقام مختلف آبزيان در كشور دانسته و توليد 15 هزار تن انواع آبزيان در گلستان را يك موفقيت بزرگ براي اين استان دانست و از تلاش همه دست اندركاران آبزي پروري اين استان قدرداني كرد.
در اين همايش همچنين نماينده آبزي پروران استان گلستان و يكي از آبزي پروران گنبدي به بيان برخي مسائل و مشكلات خود از جمله مشكل كمبود منابع آبي در اين حوزه پرداختند.

 



برگزاري جشن روزه اولي ها در حرم مطهر رضوي

مشهد - خبرنگار كيهان:
همزمان با فرا رسيدن ماه مبارك رمضان جشن ويژه روزه اولي ها با عنوان مهماني فرشته ها در حرم مطهر رضوي برگزار شد.
دراين جشن كه در روزهاي 18 و 19 مردادماه در محل تالار دانشگاه رضوي واقع در صحن هدايت حرم مطهر رضوي برپا شد 1600 دختر روزه اولي شركت داشتند.
در اين جشن كه ويژه دختران متولد نيمه دوم 79 و نيمه اول 80 برگزار شد برنامه هاي متنوع فرهنگي آموزشي با حضور آقاي مهدي زاده مجري كودك شبكه دو سيماي جمهوري اسلامي ايران به اجرا درآمد.
همچنين در اين برنامه فرهنگي «عمو قناد» با اجراي برنامه هاي مختلف ويژه كودكان روزه اولي، فضايي متنوع و شاد را براي آنان مهيا كرد.
جشن ويژه روزه اولي ها با عنوان (مهماني فرشته ها) كه براي دومين سال پياپي در حرم مطهر رضوي برگزار مي شود با هدف معرفي فضيلت هاي ماه مبارم رمضان و آشنايي كودكان روزه اولي با مسايل و احكام روزه و ماه مبارك رمضان تدارك ديده شده است.
در اين جشن به كودكان شركت كننده هداياي فرهنگي از طرف آستان قدس رضوي اهدا شد.

 



راه اندازي سامانه تخصصي ثبت حوادث در آتش نشاني هاي كشور

يزد - خبرنگاركيهان:
سامانه تخصصي ثبت حوادث در آتش نشاني هاي كشور راه اندازي مي شود.
سازمان آمار و فناوري شهرداري يزد، سامانه تخصصي ثبت حوادث را در سازمانهاي آتش نشاني كشور به صورت پايلوت اجرا مي كند.
مهدي فعالي رئيس «فاوا» شهرداري يزد با اعلام اين خبر گفت: با راه اندازي اين سامانه معضل تاخير در رسيدن ماموران آتش نشاني برطرف مي شود.
به گفته وي همزمان با تماس تلفني با سازمان آتش نشاني محل وقوع آتش سوزي در نقشه ديجيتالي شروع به هشدار نموده و با اين كار مسير حركتي ماموران را بر روي نقشه نشان خواهد داد كه اين امر باعث تسريع در شناسايي مقصد و مسير حركت خواهد بود.
بنا به اظهارت مهدي فعالي در حال حاضر كليه ماشين هاي سازمان آتش نشاني در يزد به GPS مجهز هستند كه از لحظه حركت تا محل حادثه تماما به صورت همزمان ثبت و قابل رديابي مي باشد.
رئيس فاوا شهرداري يزد با اشاره به اينكه در حال حاضر كليه شهرداري هاي استان يزد به شبكه متصل هستند، گفت: با عملياتي شدن طرح بليت الكترونيكي هر شهروند يك كارت شهروندي دريافت مي كند كه قابل استفاده براي بليط اتوبوس، تاكسي، پاركومتر، پارك بازي و ... است و براي خدمات شهرداري به عنوان پول خرد به حساب مي آيد.

 



عرضه مستقيم فرآورده هاي كشاورزي در گلستان

گرگان - خبرنگار كيهان:
مراكز تنظيم بازار عرضه مستقيم محصولات و فرآورده هاي كشاورزي و دامي در سراسر استان گلستان راه اندازي شد.
بمنظور رفاه حال شهروندان و تامين مايحتاج ماه مبارك رمضان سازمان تعاون روستايي استان گلستان اقدام به افتتاح و راه اندازي مراكز عرضه مستقيم محصولات و فرآورده هاي كشاورزي و دامي در شهرستانهاي استان گلستان كرده است.
اين مراكز در شهرستانهاي گرگان - گنبد - مينودشت، علي آباد، بندر تركمن... افتتاح شده است.
بر اين اساس شهروندان مي توانند با مراجعه به اين مركزها نسبت به تهيه نيازهاي خود از قبيل گوشت قرمز، مرغ، برنج، قند و شكر، چاي، روغن و... كالاهاي يارانه اي به قيمت مناسب اقدام نمايند.
شايان ذكر است اين مراكز از نيمه دوم مردادماه، بازگشايي شده و تا پايان ماه مبارك در صورت استقبال شهروندان تا پايان سالجاري آمادگي خدمت به شهروندان را خواهد داشت.

 



مشكل آب شترداران روستاي سيريك حل مي شود

بندرعباس - خبرنگار كيهان:
مدير جهاد كشاورزي سيريك از حل مشكل آب شرب شترها در اين شهرستان خبر داد.
ذبيح الله رمون گفت: شهرستان سيريك داراي 2 هزار و 500 نفر شتر با 350 نفر بهره بردار است كه عمده ترين نقاط نگهداري شتر اين شهرستان روستاهاي زيارت حسن آباد و ميشي و پالور هستند.
وي در ادامه افزود: اولويت نخست اين شهرستان توسعه خدمات شترداري است كه عمده مشكل شترداران مسئله تأمين آب شرب شتران است.
مدير جهاد كشاورزي شهرستان سيريك در ادامه تصريح كرد: با پيگيري هاي انجام شده بحث 3 هزار متر لوله 32 براي انتقال آب اين روستاها تأمين شده است. رمون همچنين از برگزاري جلساتي مشترك با شترداران خبرداد و افزود: طي جلسات مكرري كه با شترداران اين روستاها داشته ايم خريد انشعاب به صورت خودياري از طرف بهره برداران صورت گرفته و اميد است به اهداف كلي طرح توسعه خدمات شترداري برسيم و شاهد تحولي در اشتغالزايي و رونق اقتصادي شهرستان باشيم.

 



مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي خواستار شد
همكاري نهادها و سازمان هاي كشور در برگزاري جشنواره امام رضا«ع»

مشهد- خبرنگار كيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي گفت: براي برگزاري هرچه بهتر جشنواره بين المللي فرهنگي هنري امام رضا(ع) بايد نهادها و سازمان هاي كشور با اين جشنواره همكاري داشته باشند.
سيد جواد جعفري در دومين نشست كميته عالي بين الملل جشنواره امام رضا(ع) با بيان اين كه همكاري نهادها و سازمان ها در برگزاري اين جشنواره نقش مؤثري در گسترش سيره رضوي در جامعه خواهد داشت يادآور شد: گسترش كمي و كيفي اين جشنواره راهي است كه دين خود را به ساحت تنها امام معصوم كشور ادا كنيم.
وي با اشاره به اين كه محور جشنواره امام رضا وزارت ارشاد است اظهار داشت: برپايي اين جشنواره كمك و مساعدت همه ايرانيان را مي طلبد تا فرهنگ رضوي در سطح ملي و بين المللي نهادينه شود.
جعفري افزود: اين جشنواره پاي به عرصه فرهنگي كشور گذاشت تا فضاي شادابي و نشاط را در ايام ولادت امام رضا(ع) در جامعه گسترش دهد.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي به حضور ميهمانان خارجي در اختتاميه جشنواره امام رضا(ع) اشاره كرد و ادامه داد: شناسايي خادمان فرهنگ رضوي در خارج از كشور از اولويت هاي مهم اين جشنواره است.
جعفري در پايان سخنانش بر رشد اين جشنواره به لحاظ كمي و كيفي به ويژه در خارج از مرزهاي كشور تأكيد كرد.
در ادامه اين نشست مديركل فرهنگي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با ابراز خرسندي از برپايي جشنواره امام رضا(ع) در داخل و خارج از كشور گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با تشكيل جلسه با رايزن هاي خود در ساير كشورها نسبت به برگزاري اين جشنواره برنامه ريزي هاي مؤثري داشته است.
سيد محمدحسين هاشمي اظهار داشت: هر چند برنامه ريزي هاي لازم براي اجراي جشنواره در 31 كشور جهان صورت گرفته است اما برنامه هاي موجود نشان از حضور چشمگير اين جشنواره در 48 كشور جهان خواهد داشت.
در اين نشست محمدكاظم موسوي نماينده سازمان اوقاف و امور خيريه از اهداي 100 هزار جلد قرآن كريم به بخش بين الملل خبر داد و گفت: كتاب هايي را نيز به زبان هاي عربي، انگليسي، فارسي و اردو براي باشكوه تر برگزاري اين جشنواره و آشنايي مخاطبان در خارج از كشور تدارك ديده ايم.

 



بهره برداري از يك هزار واحد مسكوني مهر در قزوين

قزوين- خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان مسكن و شهرسازي استان قزوين گفت: تا آذر ماه سال جاري يك هزار واحد مسكوني مهر استان قزوين به بهره برداري مي رسد.
نادر محمدزاده با اعلام اين خبر بيان داشت: از سهميه 18 هزار واحدي استان قزوين در طرح مسكن مهر، 15 هزار واحد آنها در شهرهاي بالاي 25 هزار نفر استان ساخته مي شود.
وي ادامه داد: عمليات ساخت فونداسيون ها در تمام واحدهاي مسكوني مهر اين شهرها در استان به پايان رسيده و ما واحدي كه ساخت اسكلت را آغاز نكرده باشد، نداريم.
رئيس سازمان مسكن و شهرسازي استان قزوين اضافه كرد: هم اكنون 80درصد واحدهاي مسكوني مهر شهرهاي بالاي 25 هزار نفر استان قزوين در حال ساخت اسكلت هستند و 40درصد پروژه ها نيز در مرحله ساخت سقف است كه 20درصد نيز عمليات سفت كاري را انجام مي دهند.
وي درخصوص روند ساخت 3 هزار واحد مسكوني مهر در شهرهاي زير 25 هزار نفر استان نيز اظهار داشت: در اين شهرها اكثر متقاضيان خود مالك هستند و در مراحل مختلف ساخت واحدهاي مسكوني قرار دارند.
محمدزاده افزود: تسهيلات ساخت واحدهاي مسكوني مهر بدون هيچگونه مشكلي به متقاضيان واجد شرايط پرداخت مي شود، به طوري كه تاكنون يك هزار و 100 ميليارد ريال تسهيلات ساخت در استان قزوين به متقاضيان طرح مسكن مهر پرداخت شده است.
رئيس سازمان مسكن و شهرسازي استان قزوين اضافه كرد: تا آذرماه امسال يك هزار واحد مسكوني مهر اين استان به بهره برداري مي رسد.
وي يادآور شد: سهميه مسكن مهر استان قزوين طي سال هاي 86 و 87، 32 هزار واحد مسكوني است.

 



باغداران شاهرودي خسارت مي گيرند

شاهرود - خبرنگار كيهان:
5/6 ميليارد ريال خسارت سرمازدگي به باغداران شاهرودي پرداخت مي شود.
مدير جهاد كشاورزي شاهرود با اعلام اين خبر گفت: اين مبلغ به باغداراني كه محصولاتشان در سال گذشته دچار سرمازدگي شده بود پرداخت مي شود.
مرتضي معتمد افزود: سه هزار و پانصد نفر از باغداران مناطق بسطام و حومه، ميامي، بيارجمند، خارتوران، فرومد، كالپوش و طرود از اين تسهيلات براي اصلاح و بهسازي باغ هاي خود بهره مند مي شوند. وي كمك به باغداران براي اجراي سيستم باراني و خريد سمپاش را از ديگر حمايت هاي جهاد كشاورزي به اين قشر اعلام كرد.

 



عضو كميسيون انرژي مجلس: اجراي مصوبه دولت، مازندران را به عسلويه كوچكتري تبديل مي كند

قائم شهر- خبرنگاركيهان:
عضو كميسيون انرژي مجلس اظهار داشت: با اجرايي شدن مصوبه دولت در امر مطالعه و حفاري نفت و گاز در درياي خزر، مازندران به عسلويه كوچكتري تبديل مي كند.
دكتر سيدعلي ادياني با مهم شمردن كار قانونگذاري و نظارت بعنوان دو وظيفه اصلي نمايندگان مجلس، به چالش كشيدن نمايندگان در اين حوزه و پاسخگويي به مطالبات مردم را از رسالت خطير خبرنگاران رسانه ها دانست و گفت: متأسفانه بدليل غفلت ها و نپرداختن اصحاب رسانه به اين مهم، خيلي از نمايندگان مجلس در حاشيه امن قرار مي گيرند.
نماينده مردم قائم شهر، سوادكوه و جويبار در مجلس شوراي اسلامي تعويق وعده رئيس جمهور در احياء صنعت نساجي مازندران را از دغدغه ها و نگراني هاي مردم ذكر نمود و خواستار عزم جدي مسئولان استاني و ملي و نيز الزام عملي سرمايه گذار خارجي به انجام تعمدات و مفاد تفاهم نامه و توافقنامه در اجراي مصوبه شد.
دكتر ادياني با اشاره به 2500 مصوبه كوچك و بزرگ در جريان دو سفر استاني دولت به مازندران تعداد مصوبات اصلي و محرك توسعه اي استان را حدود 700مصوبه اعلام نمود كه اغلب آنها با كندي در حال اجرا هستند و يا طرحهايي چون احداث جاده ساحلي، مطالعات طرح احداث قطار هوايي و خط ريلي رشت به گرگان هنوز انجام نگرفته و مصوبه تسطيح و زهكشي 235 هزار هكتار اراضي كشاورزي استان كه قرار بود تا پايان برنامه چهارم توسعه به اتمام برسد تاكنون هيچ اتفاقي نيفتاده است.
عضو كميسيون انرژي مجلس با تأكيد بر ضرورت ورود صنايع سنگين براي توسعه استان، يكي از مجاري اصلي توسعه را بحث منابع انرژي مازندران ذكر نمود كه تاكنون متأسفانه مغفول مانده و در صورت عملي شدن مصوبه دولت در خصوص مطالعه و حفاري نفت و گاز از درياي خزر، مازندران به يك عسلويه كوچكتر تبديل خواهد شد طوري كه تنها در حوزه نفتي با صادرات روزانه 200هزار بشكه نفت، اقتصاد آينده مازندران متحول و شكوفا خواهد شد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14