(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهار شنبه 27 مرداد 1389- شماره 19720

مراقب نيترات باشيد!
ال سي دي بهتر است ياپلاسما؟
رابطه چند همسري با مرگ!
4 ميليارد تقاضا براي تلفن همراه
گياهان هم فكر مي كنند
سفر ارزان بابوئينگ هاي بدون خلبان
عسل؛ معجزه طبيعت



مراقب نيترات باشيد!

آلودگي آب همواره از مهمترين دغدغه هاي پژوهشگران به ويژه در روزهاي گرم سال براي حفظ سلامتي مردم بوده است.
نيترات يكي از عناصر اصلي آب است كه مي تواند موجب آلودگي حتي به ميزان اندك شود.
درواقع نيترات آب وقتي خطرساز مي شود كه در دستگاه گوارش به نيتريت تبديل شود. نيتريت باعث اكسيد شدن آهن موجود در هموگلوبين گلبول هاي قرمز شده و نمي تواند اكسيژن را با خود حمل كند، كه به اين حالت مرگ اكسيژن مي گويند.
در صورت نبود اكسيژن، سلول هاي بدن به تدريج فرسوده و مي ميرند و پوست كبود مي شود. در كودكان بالاي يك سال، توانايي سريع تبديل متهموگلوبين به هموگلوبين وجود دارد و علي رغم سطح بالاي نيترات و نيتريت، مقدار متهموگلوبين در سلول هاي قرمز خون كمتر باقي مي ماند، به هر حال در كودكان زير يكسال، سيستم آنزيمي آنها به دليل تكامل نيافتن، توانايي كاهش متهموگلوبين به هموگلوبين را ندارند و مرگ اكسيژن اتفاق مي افتد. همچنين در افراد سالمندي كه به دلايلي سيستم آنزيمي آنها صدمه ديده ممكن است، همين اتفاق بيافتد.
سال 1964 انجمن بهداشت عمومي آمريكا حد مجاز نيترات در آب آشاميدني را برحسب نيتروژن10 ميلي گرم در ليتر (برحسب نيترات 50 ميلي گرم در ليتر) توصيه كرد. اين استاندارد به منظور حفظ سلامت كودكان، براساس دانسته هاي قابل دسترس تعيين شد، عامل بالقوه خطرناك ديگر براي ساير افراد بستگي به واكنش هاي فردي و دريافت نيتريت و نيترات از همه منابع دارد.
طي دوره سال هاي 1993- 1970 ايالات متحده در بررسي زمين شناسي، ميزان نيتروژن- نيترات از چاه هاي خصوصي را بيشتر از حد مجاز 10 ميلي گرم در ليتر برحسب نيتروژن اعلام كرد. از آن زمان به بعد سازمان حفاظت (EPA) محيط زيست حداكثر سطح مجاز نيترات در آب آشاميدني را برحسب نيتروژن نيترات 10 ميلي گرم... در ليتر (برحسب يون نيترات 50 ميلي گرم در ليتر) و سطح مجاز نيتروژن- نيتريت 1 ميلي گرم در ليتر (برحسب يون نيتريت 3 ميلي گرم در ليتر) پذيرفت. در بررسي هاي بعدي براي تغيير استانداردها، دلايلي براي تغيير آن وجود نداشت، به هر حال تعيين سطح دقيق غلظت نيتروژن در آب براي اعلام سالم يا ناسالم بودن آن مشكل است.
مسئله اي كه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه نيتروژن ممكن است از غذا يا ساير منابع ديگر نيز دريافت شود. گلبول هاي قرمز خون حاوي پروتئيني هستند به نام هموگلوبين كه داراي 4 مولكول آهن است. آهن موجود در اين پروتئين داراي ظرفيت 2 است.
زماني كه نيترات و نيتريت با اين آهن ها تماس پيدا مي كند آنها را به آهن 3 ظرفيتي بدل مي كند كه توانايي خود را براي انتقال اكسيژن از دست داده و به نام مت هموگلوبين ناميده مي شود. در حالت عادي افراد داراي 2-1 درصد مت هموگلوبين هستند. در اثر تماس با آب آلوده به نيترات درصد اين نوع از هموگلوبين غيرطبيعي افزايش يافته و با افزايش آن علائمي براي فرد ايجاد مي شود.
تشكيل مت هموگلوبين مي تواند در هر سني رخ دهد ولي به دليل آنكه مكانيسم كاهش و مقابله با آن در سنين سالمندي و نوزادي و در جنين در اواخر دوران بارداري تكامل نيافته است اين افراد بيشتر در معرض آسيب هستند؛ به همين دليل سبزيجات حاوي نيتروژن همچون اسفناج يا آب چاه كه محتوي سطح بالايي از نيترات باشد نبايد استفاده شود. همچنين در مادران باردار به دليل خطر موجود براي جنين بايد از مصرف آب يا غذاهاي حاوي نيترات بالا اجتناب كرد.
در افرادي كه كم خوني ندارند سطوح مت هموگلوبين كمتر از 20درصد ايجاد سياهي در لب و زبان مي كند، با اين حال معمولا بيماران بي علامت هستند. سطوح بيش از 20درصد با سردرد، اضطراب، تنگي نفس و افزايش در ضربان قلب همراه است و با سطوح 50-40 درصد علائم مغزي مانند گيجي و خواب آلودگي و بهم خوردن وضعيت اسيد و باز خون بروز مي كند. در سطوح بالاي 70درصد حالت كما، تشنج، افت فشار خون، ضرباهنگ غيرطبيعي قلب و مرگ رخ مي دهد.
بنابراين، بايد در تمام بيماراني كه دچار سياهي لب ها و زبان مي شوند به اين مسموميت شك كرد.

 



ال سي دي بهتر است ياپلاسما؟

براي خريد يك تلويزيون صفحه تخت به فروشگاه لوازم صوتي و تصويري مي رويد. بعد از ورود به فروشگاه تازه مشكل شروع مي شود، حال بايد بين تلويزيون هاي ال سي دي و پلاسما دست به انتخاب بزنيد! به راستي كداميك بهتر است و نياز شما را برآورده مي كند؟ حتي اگر بخواهيم موضوع را سخت تر كنيم، بايد پاي تلويزيون هاي ال اي دي را هم به اين بازي باز كنيم.
اگر بخواهيم منصفانه به دو گروه درگير در اين ماجرا نگاه كنيم، هريك از اين استانداردها داراي مزايا و معايبي هستند كه هنگام انتخاب بايد موردتوجه قرار گيرند و هيچ يك از آنها را نمي توان كامل و بي عيب دانست. فقط هنگام خريد بايد نيازهاي مان و نسبتش با جيب مان را سبك و سنگين كنيم و مناسب ترين انتخاب را داشته باشيم.
تفاوت هاي تكنولوژي پلاسما و ال سي دي
صفحات پلاسما و ال سي دي ممكن است در ظاهر شبيه هم باشند،اما شكل ظاهري و ميزان ضخامت را مي توان پايان شباهت اين دو تكنولوژي دانست. نمايشگرهاي پلاسمايي همانگونه كه از نامشان برمي آيد، شامل شبكه اي از سلول هاي كوچك حاوي پلاسماي گازي است كه با ولتاژ الكتريكي مشخصي براي ايجاد تصوير تحريك مي شوند. نمايشگرهاي ال سي دي (يا صفحه نمايش كريستال مايع) از حجم فشرده اي از كريستال مايع تشكيل شده اند كه فضاي بين دو صفحه شيشه اي را پر كرده، در اينجا تصوير توسط سطوح گوناگون شارژهاي الكتريكي كه بر روي كريستال مايع اعمال مي شود به وجود مي آيند.

كيفيت تصوير تلويزيون هاي سي آرتي با پلاسما و ال سي دي
براي مصرف كنندگان اينكه چه اتفاقاتي در پشت پرده توليد تصوير تلويزيون مي افتد اصلاً اهميتي ندارد. بلكه موضوع مهم چگونگي ايفاي نقش اين ابزار در نمايش بي عيب و نقص تصاوير است. از اين ديدگاه هردوي تلويزيون هاي پلاسما و ال سي دي تصاوير عالي و جذابي توليد مي كنند. البته هنوز هم ممكن است برخي عاشقان سينماي خانگي و خوره هاي بازي را بيابيد كه معتقدند سي آر تي ها تصوير بهتري دارند. هرچند كه با توليد پلاسماهاي جديد وپيشرفت هاي كيفي ال سي دي با استفاده از تكنولوژي ال اي دي بك لايت ديگر اين گونه صحبت ها كم لطفي و متعصبانه به نظر مي رسند.
اما در مقام مقايسه اين دو تكنولوژي افرادي كه به شكل حرفه اي از سينماي خانگي استفاده مي كنند، معتقدند كه كيفيت پلاسما يكي دو پله بهتر از ال سي دي است و به قول معروف يك سرو گردن بالاتر است. دليل اين امر هم در اينجا است كه تلويزيون هاي پلاسما رنگ سياه واقعي تر وتيره تري را نسبت به ال سي دي ها نمايش مي دهند و اين تفاوت باعث مي شود در سكانس هاي تاريك فيلم جزئيات و كنتراست بهتري را شاهد باشيم. ماهيت فناوري ال سي دي اينگونه است كه نوري از پشت لايه هاي شيشه اي به آن مي تابد تا تصوير توليد شود و همين امر هم باعث مي شود كه ال سي دي ها هيچگاه به تاريكي حقيقي دست نيابند. زيرا در تاريك ترين صحنه ها هم باز مقدار كمي نور از ميان پيكسل هاي تصوير به بيرون نشت مي كند. البته اين نقيصه در نسل هاي جديد ال سي دي روبه بهبود است.
مزاياي پلاسما
علاوه بر كنتراست بهتر به دليل قابليت نمايش رنگ سياه عميق تر، تلويزيون هاي پلاسما نسبت به ال سي دي ها زاويه ديد بهتري دارند. زاويه ديد يعني اينكه شما در چه موقعيتي از فضاي 180 درجه اي جلوي صفحه بنشينيد و بدون كاهش كيفيت و يا تغيير رنگ بتوانيد تصاوير را ببينيد.
اين زاويه در ال سي دي ها مقداري كوچك تر از پلاسما است و از دو طرف تصوير چندان مناسبي را نمي توان ديد. البته اين زاويه روز به روز در حال باز شدن است و برخي از ال سي دي هايي كه به تازگي به بازار آمده اند زاويه ديدي همانند پلاسماها دارند. پلاسماها همچنين رنگ هاي روشن تر و شفاف تري را به نمايش مي گذارند. اين ايراد ال سي دي باز هم به همان نشت نور از پشت لايه كريستال مايع برمي گردد كه ميزان اشباع رنگ ها را تحت تاثير قرار مي دهد.
برخي صاحب نظران هم عقيده دارند كه برخي ال سي دي ها تصاوير را كمي محو و تار نمايش مي دهند، كه اين مورد در صحنه هاي پرسرعت فيلم ها و يا برنامه هاي ورزشي بيشتر قابل تشخيص است. البته اين صحبت را بيشتر در خصوص نسل هاي قبلي ال سي دي مي توان پذيرفت و ال سي دي هاي جديد چنان تغيير و تكامل معني داري را پشت سر گذاشته اند كه تفاوت هاي اين چنيني آنها با پلاسما بسيار ناچيز شده است. با كم شدن زمان پاسخگويي پيكسل ها (كه با ميلي ثانيه سنجيده مي شود) چنان تصاويري در صحنه هاي اكشن به شما نشان داده مي شود كه باورش هم براي تان سخت است.
بزرگترين مزيت تلويزيون هاي پلاسما نسبت به پسرعموهاي ال سي دي شان قيمت ارزان تر آنها است. به خصوص كه در تلويزيون هاي صفحه بزرگ اين قيمت بيشتر محسوس و قابل لمس است. با توجه به رزولوشن و كيفيت تصوير، هنوز تلويزيون هاي پلاسما به راحتي پشت ال سي دي هاي هم قيمت شان را به خاك مي مالند. در بازار بسياري از كشورها امروزه تلويزيون هاي پلاسما در اندازه هاي 42 تا 70 اينچ ارائه مي شوند. مثلا يك پلاسماي 42 اينچ با رزولوشن 768*1020 تقريبا 1200 تا 1500 دلار قيمت دارد و حتي ممكن است يك پلاسماي 32 اينچ را با قيمتي زير 800 دلار هم پيدا كنيد. اما مطمئنا براي ال سي دي هاي اين چنيني بايد مبالغ بالاتري را بپردازيد، هر چند كه اين تفاوت روز به روز كمتر و رقابت بيشتر مي شود.
مزاياي ال سي دي
ال سي دي ها نسبت به پلاسماهاي هم اندازه شان معمولا رزولوشن تصوير بالاتري دارند، كه اين به معني تعداد پيكسل بيشتر در صفحه است. ال سي دي همچنين نسبت به صفحات پلاسما برق كمتري مصرف مي كند. برخي از مدل هاي جديد ال سي دي حتي كمتر از نصف پلاسماهاي هم گروه شان مصرف انرژي دارند.
از نظر جثه هم ال سي دي ها از پلاسماهاي هم اندازه شان سبك تراند و همين امر جابجايي و نصب آنها روي ديوار را راحت تر مي كند. يكي از دلايل اين امر استفاده از پلاستيك در ساخت صفحه محافظ بيروني ال سي دي ها است. در صورتي كه در تلويزيون پلاسما اين صفحه بايد از شيشه ساخته شود.
برخي كارشناسان در زمينه ال سي دي هم عقيد دارند كه طول عمر ال سي دي ها بسيار بيشتر از صفحات پلاسما است. البته اين نظر بيشتر در خصوص نسل هاي اوليه پلاسما صحيح بود كه پس از 20هزار ساعت كار نيمي از روشنايي اوليه شان را از دست مي دادند. اما بسياري از پلاسماهاي موجود در بازار طول عمري تقريبا برابر با ال سي دي و در حد 60هزار ساعت دارند. با يك حساب ساده متوجه مي شويد كه اين زمان يعني اينكه شما مي توانيد براي هفت سال متوالي 24 ساعته از تلويزيون تان استفاده كنيد.
از نظر كيفيت هم ال سي دي ها بالاخره در يكي دو سال اخير با معرفي تكنولوژي LED Backlight تقريبا خودشان را به پلاسما رساندند. در اين فناوري به جاي استفاده از لامپ هاي فلورسنت از يك مجموعه نور ال اي دي استفاده مي كنند. از نور ال اي دي هم به دو روش استفاده مي شود: مستقيم و كناري. مسلما استفاده از روش مستقيم بسيار بهتر است، زيرا به توليدكنندگان اين امكان را مي دهد كه هنگام لزوم نور بخش هايي از تصوير را خاموش كنند كه اين به معني كنتراست و وضوح تصوير بيشتر است. در روش كناري هم همانگونه كه از نامش پيدا است، از گروهي ال اي دي در اطراف صفحه نمايش استفاده مي شود. اين نور سپس با استفاده از تعدادي آينه به طور يكنواخت در تمام صفحه پخش مي شود، كه بسياري از كارخانه ها هم از همين روش استفاده مي كنند. امسال هم بايد منتظر استفاده بيشتر از ال اي دي در صفحات نمايش و كيفيت بهتر تصاوير باشيم، اما يادمان باشد كه آن را با OLEDها كه يك دسته جدا در شاخه صفحات نمايش هستند اشتباه نگيريم!
ممكن است شما چيزهايي در خصوص سوختگي صفحات پلاسما شنيده باشيد. چيزي كه به طور معمول در صفحات ال سي دي ديده نمي شود. اين سوختگي صفحه هنگامي صورت مي گيرد كه يك تصوير ثابت براي مدت زمان طولاني روي صفحه نمايش داده شود، در نتيجه شبح آن تصوير همانند روحي سرگردان روي صفحه باقي مي ماند كه در اصطلاح از آن با عنوان سوختگي صفحه ياد مي كنند. البته در پلاسماهاي امروزي اين مورد كمتر به چشم مي خورد كه آن را بايد ممنون فناوري تازه تر و امكاناتي از قبيل Screen Saver باشيم، اما به هر حال سوختگي صفحه نمايش هنوز يكي از اتفاقات دردناكي است كه ممكن است براي صاحبان پلاسما به وقوع بپيوندد. خب، البته در پلاسماهاي امروزي اين مسئله فقط چند روز باعث دردسر تماشاي برنامه هاي مورد علاقه تان مي شود و به مرور از بين مي رود.
تصميم آخر
اگر تصميم داريد براي خريد يك تلويزيون صفحه بزرگ (منظورم بالاي 50 اينچ است) به فروشگاه مراجعه كنيد، مناسب ترين انتخاب تان پلاسما خواهد بود. با انتخاب پلاسما دست شما براي خريدهاي گنده تر با هزينه كم كاملا باز است اگرچه ال سي دي رزولوشن بهتري را در اختيار شما مي گذارد، اما پلاسما هنوز از لحاظ كيفيت تصوير روي سكوي بالايي ايستاده است و به شما لبخند مي زند.
البته نكته ديگري كه در تصميم گيري شما بين پلاسما و ال سي دي حتماً بايد مورد توجه قرار گيرد، وجود تيونر ديجيتال HD داخلي است. زيرا هنوز برخي تلويزيون ها فقط داراي تيونر آنالوگ هستند كه با اين صفحه بزرگ كيفيت چندان مناسبي را براي تماشا نخواهيد داشت.
اگر قصد انتخاب تلويزيوني در اندازه كوچكتر داريد (17 تا 42 اينچ) تنها راهي كه يك محصول خوش قيافه و خوش فرم را كه با سليقه تان جور باشد به خانه ببريد، خريد يك ال سي دي است. و باعث خوشحالي خريداران است كه ال سي دي ها امروزه پايين ترين قيمت تاريخ توليد و فروش خود را دارند.
البته در خصوص نوع و محل استفاده تلويزيون هم جاي بحث فراواني است، اينكه مي خواهيد از آن در محيط روشن و معمولي خانه استفاده كنيد يا اينكه يك محيط تاريك و سينما مانند را ترجيح مي دهيد؟ خرد جمعي اينگونه حكم مي كند كه ال سي دي به خاطر سيستم نور پشتي اش براي استفاده در روز و محيط هاي روشن مناسب است و پلاسما به دليل اينكه در صفحه جلويي اش از شيشه استفاده مي كند براي يك سينماي خانگي تاريك كاربردي تر خواهد بود.
با اين حال محصولاتي مانند پلاسماهاي صفحه مات پايونير و ال سي دي هاي توليد شده با تكنولوژي ال اي دي يك لايت با كيفيت تيرگي مناسب، تمام اين محاسبات را به هم ريخته اند. پس بهتر است اينگونه بگوييم كه براي محيط هاي تاريك پلاسما بهترين گزينه است و همچنين پلاسماي با پوشش مات و ضدانعكاس نور وسيله اي همه فن حريف خواهد بود.
اگر شما واقعاً يك معتاد تصاوير HD هستيد كه سعي مي كنيد تا حد امكان فقط از منابع با كيفيت 1080P استفاده كنيد، پس ظاهراً بهترين انتخاب شما يك ال سي دي خواهد بود. به هر حال 1080P به سرعت در حال تبديل شدن به يك فرمت عادي و روزمره است كه توسط بسياري از ال سي دي هاي با رزولوشن تصوير 1080*1920 پيكسل پشتيباني شده و قابل نمايش است. امروزه حتي ال سي دي ها و پلاسماهاي ارزان قيمت هم با رزولوشن 768*1366 و 768*1024 كه همان 720P است توليد مي شوند. اگر آنقدر پول كنار گذاشته ايد كه مي خواهيد يك صفحه نمايش 50 اينچي يا بزرگتر بخريد، دليلي ندارد كه به كيفيتي كمتر از 1080P فكر كنيد.
البته محتواي خيلي كمي با كيفيت 1080P براي تماشا وجود دارد و بسياري از شبكه هاي تلويزيوني هنوز اين كيفيت را پشتيباني نمي كنند يا حتي فيلم هاي سينمايي بصورت دي وي دي و با كيفيتي كمتر از اين حد عرضه مي شوند. امروزه تنها مي توان از ديسك هاي بلوري و ويدئوهاي دانلودي HD به عنوان تنها منابع تصويري با كيفيت 1080P نام برد. اما مطمئناً در آينده اي نزديك اين داستان به لطيفه بامزه اي شباهت پيدا خواهد كرد. كدام يك از شما هنوز از نوارهاي بتامكس و حتي نوارهاي VHS براي تماشاي فيلم استفاده مي كنيد؟
ترجمه: عليرضا ضيايي



 



رابطه چند همسري با مرگ!

نتايج يك پژوهش نشان مي دهد تعدد زوجات منجر به مرگ زودهنگام افراد مي شود.
به گزارش شبكه تلويزيوني «بي بي سي عربي»، براساس نتايج اين پژوهش اگرچه ازدواج براي بهداشت جسمي و رواني مفيد است، اما چند همسري نتايجي كاملا برعكس دارد.
طبق اين تحقيقات چند همسري به مرگ زودهنگام براثر تنشها و فشارهاي گوناگون منجر مي شود.
نتايج اين پژوهش كه در مجله آمريكايي «بهداشت و پيري» منتشر شده است، نشان مي دهد هركس با سه زن يا بيشتر ازدواج كند در مقايسه با فردي كه در زندگي خود فقط يك همسر اختيار كرده؛ با احتمال مرگ زودهنگام روبرو است.
علت اصلي اين امر به تنش ها و فشارهاي رواني ناشي از جستجو درپي شريك جديد و اقدامات مربوط به طلاق يا درگذشت همسر قبلي ارتباط پيدا مي كند.
همچنين اين احتمال وجود دارد كه افراد چند همسر بر اثر فشارها و تنشها به سمت استفاده از موادمخدر بروند.
اين درحالي است كه طبق اين پژوهش افراد متاهل به طوركلي شانس بيشتري در مقايسه با افراد مجرد دارند و با توجه به نگرش خود به زندگي و آينده به بهداشت و سلامتي خود توجه بيشتري مي كنند.

 



4 ميليارد تقاضا براي تلفن همراه

حالا ديگر تلفن همراه مدت هاست كه به عضوي جدا نشدني از زندگي ما تبديل شده اما با وجود اين همچنان تب ارتباطات سيار در جهان كنوني بالاست.
آخرين پيش بيني محققان سازمان ملل در مورد فناوري ارتباطات و اطلاعات نشان مي دهد نه تنها علاقه جهان نسبت به تلفن هاي همراه دوست داشتني كاهش نيافته، بلكه تا پايان سال ميلادي جاري بيش از نيمي از جمعيت تخميني 6 ميلياردي اين كره خاكي صاحب موبايل خواهند شد.
هامادون توره دبيركل مجمع ارتباطات معتقد است بخشي از اين رشد چشمگير به دليل بازار در حال رشد چين، هند و كشورهاي آمريكاي لاتين است. وي كه در كنفرانسي در مقر سازمان ملل در نيويورك حاضر بود، عنوان كرد؛ «بيش از چهار ميليارد تقاضاي ثبت شده براي دريافت سيم كارت تلفن همراه از سراسر جهان، نشان دهنده افزايش قابليت هاي تكنيكي است كه به وسيله آن بشريت مي تواند از مزاياي فناوري ارتباطات و اطلاعات بهره برداري كند.»
آمار نشان مي دهد صنعت تلفن همراه در هشت سال گذشته سال به سال رشد بيشتري داشته تا حدي كه رشد 24 درصدي مشتركان اين فناوري كارشناسان را شگفت زده كرده است. جالب است بدانيد در آغاز دهه تنها 12درصد از جمعيت جهان تلفن همراه داشتند در حالي كه اين رقم اكنون نزديك 50درصد است و تخمين زده مي شود در سال 2011 به بيش از 75 درصد هم برسد.
كاهش قيمت گوشي هاي موبايل و اين حقيقت كه بسياري از كشورهاي در حال توسعه زيربناي خطوط مكالمات سيار را با كيفيتي بالا به مشتريان شان ارائه مي دهند، از دلايل عمده جذب مصرف كنندگان و گسترش بازار هدف در سراسر نقاط جهان و به خصوص همان كشورهاي در حال توسعه است.انتظار مي رود برزيل، روسيه، هند و چين تا پايان سال جاري بيش از يك ميليارد دلار تقاضاكننده سيم كارت تلفن همراه داشته باشند كه رقم قابل توجهي در اين صنعت محسوب مي شود. در همين زمان، بازارهاي پيشرفته تري مانند اروپاي شرقي به نقطه اشباع رسيده اند در حالي كه رقابت و ميزان توليد در آنجا كماكان مثل سابق است و به همين دليل بسياري ازگردانندگان عمده اين صنعت در شرق اروپا چشم به بازارهاي در حال رشد همان كشورهاي آسيايي دارند.
البته نبايد از اين مطلب غافل شد كه در ميان اين آمار بسياري از مصرف كنندگان بيش از يك شماره تلفن دارند. به عنوان مثال در كشوري مثل ايتاليا داشتن شماره هاي متفاوت براي امور شخصي و كاري امري كاملا طبيعي است. يا از سوي ديگر حتي ممكن است تعداد كاربران تلفن همراه بيش از اين باشد زيرا در برخي كشورهاي در حال توسعه مصرف كنندگان تلفن هاي همراهشان را با بسياري از افراد خانواده شان تقسيم مي كنند و در واقع به صورت اشتراكي از يك خط استفاده مي كنند.
آفريقا و خاورميانه دو منطقه اي هستند كه بازار تلفن همراه رشد سريعي داشته است به طوري كه انتظار مي رود امسال به ترتيب رشدي 27 و 25 درصدي را در اين مناطق شاهد باشيم، در حالي كه كشورهاي آسياي شرقي با 6/23 درصد در تعقيب آنها هستند. كاربران در هند، بنگلادش، ساحل عاج، اوگاندا و افغانستان امسال بالاترين نرخ هاي رشد در صنعت تلفن همراه را به خود اختصاص داده اند.
كاربران بازارهاي در حال رشد بيشتر روي عوامل برانگيزاننده و رقابت هاي شركت هاي مختلف حساب مي كنند، تا جايي ثبات قيمت ها، پوشش شبكه، سياست هاي رضايت مشتري، كيفيت خدمات، سرويس هاي جانبي و تقسيم بندي بازار از جمله فاكتورهايي است كه مي تواند عامل موفقيت يا شكست گردانندگان صنعت تلفن همراه در اين كشورها باشد.

 



گياهان هم فكر مي كنند

محققان اعلام كردند گياهان مي توانند اطلاعاتي كه در سيگنالهاي نوري نهفته است را به خاطر سپرده و نسبت به آن واكنش نشان دهند.
به گفته دانشمندان گياهان به شيوه اي كاملا مشابه اعصاب بدن انسان اطلاعاتي درباره شدت و كيفيت نور را از برگي به برگ ديگر انتقال مي دهند. اين سيگنالهاي الكتروشيميايي توسط سلولهايي حمل مي شوند كه مي توان آنها را به سلولهاي اعصاب گياهي تشبيه كرد.
دانشمندان طي آزمايش نشان دادند نوري كه تنها به يكي از برگهاي گياهي تابانده شده منجر به واكنش نشان دادن تمامي برگهاي گياه خواهد شد. اين نشان مي دهد گياهان مي توانند اطلاعاتي كه در نور نهفته است را به خاطر بسپارند.
محققان دانشگاه «وارسا» در لهستان با تاباندن نور به بخش انتهايي يك گياه شاهد بروز تغييرات در بخش هاي بالايي آن بودند و در مقابل زماني كه تابش نور متوقف شد نيز تغييراتي در راستاي آن دركل گياه مشاهده شد.
درمطالعات پيشين دانشمندان نشان داده بودند سيگنالهاي شيميايي از ميان كل گياه عبور كنند تا به گياه امكان دهند در برابر تغييرات از خود واكنش نشان داده و با محيط منطبق شوند.
اما مطالعه جديد نشان مي دهد زماني كه نور واكنش شيميايي را دريكي از برگهاي گياهي به وجود مي آورد، زنجيره اي از واكنشها را به دنبال داشته و باكمك سلولهاي ويژه اي اين واكنشها را به تمامي گياه انتقال مي دهد. دانشمندان اين سيگنالهاي الكتريكي سلولها را كه در تمامي برگهاي گياه وجود دارند اندازه گيري كرده و موفق به كشف سيستمي عصبي درگياهان شدند.
آنچه بيش از همه باعث شگفتي دانشمندان شده است واكنش متغير گياهان نسبت به رنگ نوري است كه به سوي آنها تابيده مي شود. درواقع گياهان با استفاده از اطلاعات نهفته در نور و به منظور مصون كردن خود در برابر بيماريها نوعي محاسبات نوري بيولوژيكي انجام مي دهند.
آزمايشها نشان مي دهند گياهان در برابر نورهايي به رنگ قرمز، سپيد و آبي واكنشهاي مختلفي از خود نشان مي دهند كه اين ويژگي مي تواند دراثر استفاده از اطلاعات نهفته درنور براي ايجاد واكنشهاي شيميايي به وجود بيايد. محققان براي بررسي اين فرضيه با انجام آزمايشهاي متعدد به مطالعه تاثير نورهاي مختلف بر روي ميزان مصونيت گياهان در برابر انواع بيماري ها پرداختند.
نتايج نشان دادند يك ساعت پرتو دهي گياه وسپس آلوده كردن آن به نوعي ويروس يا باكتري باعث مي شود گياه به مدت يك روز در برابر آلودگي از خود مقاومت نشان دهد. اما زماني كه اول گياه به ويروس آلوده شده و سپس درمعرض نور قرار مي گيرد نمي تواند مقاومت كافي را براي مقابله با بيماري از خود نشان دهد.
براساس گزارش بي بي سي، دانشمندان معتقدند گياهان به گونه اي از حافظه خاص مجهزند كه مي تواند نوعي سيستم ايمني در برابر بيماري هاي مختلف از خود ايجاد كند و از قابليت انطباق با شرايط نوري متفاوت نيز برخوردار است.

 



سفر ارزان بابوئينگ هاي بدون خلبان

آموزش خلبانان فرايند پيچيده و پرهزينه اي است، آيا محققان مي توانند سيستم هوشمندي را طراحي كنند كه در آينده اي نه چندان دور و با هزينه اي كمتر هدايت كامل هواپيماهاي مسافربري را به عهده بگيرد.
نظرشما چيست؟ از پيشنهاد پرواز با يك747 بدون خلبان استقبال مي كنيد؟ سازمان ملي هوانوردي ايالات متحده (اف.اي.اي) و چندين سازمان بريتانيايي هم زمان و به شيوه هاي گوناگوني دارند روي اين سيستم كار مي كنند و به همين دليل احتمالا تا چند سال آينده شاهد سفر با هواپيماهاي مسافربري و باربري خواهيم بود كه تنها با استفاده از خلبان خودكار پرواز خواهند كرد.
به گزارش نيوساينتيست، «اف.اي.اي» دارد به بررسي راه هايي مي پردازد كه از طريق آنها مي شود، بي آنكه تصادمي رخ دهد، فضاي پرواز هواپيماهاي غيرنظامي را با هواپيماهاي خلبان خودكار به اشتراك بگذارد.
تفكيك حريم پرواز هواپيماهاي داراي خلبان خودكار از هواپيماهاي غيرنظامي و اختصاص فضاي پرواز به هر هواپيما كار بسيار وقت گيري است. به همين دليل هدف اصلي اين تلاش ها به اشتراك گذاري فضاي پرواز براي همه هواپيماها است. در نتيجه بايد هواپيماهاي بدون خلبان به حسگرهايي براي ديده باني و تشخيص حضور ساير اجرام پرنده و گريز از تصادم مجهز شوند.
در حال حاضر متخصصان «اف.اي.اي» روي كنترل ترافيك هوايي تمركز كرده اند در حالي كه محققان انگليسي روي سيستم هاي شناسايي و جلوگيري از تصادم مبتني بر عناصر اشتراكي و غيراشتراكي كار مي كند.
هواپيماهاي مسافربري امروزي از يك سيستم اشتراكي استفاده مي كنند كه هشدار ترافيك و سيستم جلوگيري از برخورد نام دارد. در اين روش به وسيله فرستنده هاي راديويي كه در هر هواپيما تعبيه شده اند موقعيت، جهت و ارتفاع هواپيما به يك سيستم خودكار كه احتمال برخورد را بررسي خواهد كرد، اعلام مي شود. اگر خطري وجود داشته باشد، سيستم هشدار داخل كابين به كار مي افتد.
استفاده از اين سيستم براي هواپيماهاي بدون خلبان چندان ساده نيست. به همين دليل مجموعه اي از حسگرها، شامل حسگرهاي گرمايي زيرقرمز، رادارهاي تشخيص امواج ميليمتري و دوربين هاي نوري تعبيه شده اند كه به وسيله عناصر غيراشتراكي همين توانايي را به اين هواپيماها خواهند داد.
حسگرهاي گرمايي زيرقرمز و دوربين هاي نوري ابزار شناسايي در فضاي باز هستند در حالي كه رادارهاي تشخيص امواج ميليمتري در ميان ابرها و مه كاربرد خواهند داشت.
سفر با هواپيماهاي عظيم بدون خلبان بسيار ارزان پيش بيني شده و متخصصان اميدوارند كاهش هزينه ها افراد را به استفاده از اين هواپيماها براي سفر تشويق كند.
اگر كارايي اين سيستم در هواپيماهاي مسافربري اثبات شود اولويت بعدي هواپيماهاي باربري خواهند بود. در حال حاضر سهم بزرگي از هزينه هاي آنها به پرداخت دستمزد خلبانان، بيمه و هزينه هاي بازنشستگي آنها مربوط مي شود.
البته نگراني هايي هم وجود دارند. با اينكه استفاده هم زمان از چندين حسگر امن ترين روش است اما گاهي شرايطي خاص پيش خواهند آمد كه تنها تجربه و توانايي عامل انساني از پس آنها برخواهد آمد. بايد براي مقابله با اين شرايط نيز چاره اي انديشيده شود.

 



عسل؛ معجزه طبيعت

عسل ماده اي مغذي است كه از ديرباز تاكنون خواص شگفت انگيزي از آن كشف شده است و مي توان آنرا معجزه طبيعت دانست. افسانه هاي بي شماري درباره عسل وجود دارد. چنانكه در تاريخ كهن يونان تولد زنبور عسل را هم زمان با تولد زاووس «خداي بزرگ يونان باستان» مي دانند كه در دوره شيرخوارگي به او «خوراك عسل» مي خوراندند وبعد از او فرزندان و ديگر قهرمانان افسانه اي قديم يونان رانيز با عسل پرورش مي دادند. اقوام مصر و يونان قديم ذخاير فراوان عسل و نيز طعم گواراي آن را طبيعي مي دانستند چرا كه آنرا محصولي كه مورد توجه خدا بود به حساب مي آوردند. همچنين زنبور عسل نماد پادشاهي شمال مصر انتخاب شده بود به طوري كه نام افتخاري فرعون علامت زنبور يكتا بود.
جالينوس در توصيف عسل چنين گفته است كه «هيچ چيز بهتر از عسل نيست در نفع از براي بدن و علاج اكثر مردم».
عسل در زبان فارسي «انگبين» خوانده مي شود و در ايران نيز قدمتي ديرينه دارد. در ايران 500 سال بعد از ميلاد مسيح شكر را از نيشكر استخراج مي كردند كه يكي از كالاهاي گران قيمت به حساب مي آمد. عسل نيز در اين ميان ارزش غذايي خود را حفظ كرده بود. البته تا زماني كه عسل را از كندوهاي زنبورهاي وحشي جمع آوري مي كردند و هنوز پي به نحوه پرورش زنبور عسل و استخراج آن نبرده بودند اين ماده غذايي جنبه تجملاتي داشت و فقط براي طبقه ثروتمند مورد استفاده قرار مي گرفت همانند مصريان كه گاهي آنرا به صورت ماليات و خراج به درگاه شاه، رهبران مذهب و اشخاص با نفوذ دربار تقديم مي كردند. همچنين در مراسم تدفين مردگان ظرف عسل را درگور آنها مي گذاشتند.
در اين ميان بابلي ها و سومري ها از عسل براي نگهداري مواد غذايي و خوشبوكردن استفاده مي كردند زيرا اين ماده غذايي هيچگاه فسادپذير نيست و زمان بسيار طولاني مي توان آنرا نگهداري كرد.
پزشكان دوران باستان نيز از اهميت عسل باخبر بودند و آنرا به شكل دارو مورد استفاده قرار مي دادند و عسل از جمله مواد رايج در فرمول هاي دارويي و نسخه هاي پزشكي بر روي پاپيروس در مصر برجاي ماند وكاربردهاي آن به صورت شيافت قطره چشمي و گوشي، دهان شويه، روغن و نيز همراه با ديگر مواد مصرف مي شد.
در بسياري از آثار ديده مي شود كه بقراط حكيم عسل را در درمان انواع تب ها، سكسه ها- سينه پهلوها، سرفه، قولنج، زردي، نفخ، دل پيچه و بيماريهاي كبد به كار مي برد. همچنين ازعسل براي درمان جراحات و زخمهاي پوستي و به منظور جلوگيري از رشد و تكثير باكتري ها استفاده مي شده است. از موم زنبور عسل هم در ساخت شمع، سريشم، روغن جلا و خوشبو كردن مواد ديگر استفاده مي كردند و نحوه استفاده از آن براي خوشبو كردن به گونه اي بود كه با گياهان ديگري چون آويشن، ضمغ عربي، اسطو خودس، اكليل كوهي و گندم سياه تركيب مي شد و به عنوان يك ماده معطر به كار مي رفت اگر عسل از گلي به وجود بيايد كه داراي بيماري و آلودگي باشد. مسموم كننده خواهد بود. همان طور كه در تاريخ آمده زماني سپاهيان كوروش در سال 401 قبل از ميلاد از عسل هايي كه در تركيه و ارمنستان از گل و گياهان مسموم توليد مي شد خوردند، پس از بازگشت به ايران دچار استفراغ، اسهال و هذيان گويي شدند و نيز شواهد ديگري وجود دارد كه حتي در برخي مواقع عسل هاي مسموم باعث مرگ شده است.
بهترين نوع عسل سرخ رنگ، شفاف و خوشبو و غليظ است واگر با انگشت مقداري از آن برداشته شود تار مي بندد. طبيعت عسل گرم است و هيچ ماده غذايي ديگري خواص معجزه آساي آن را ندارد و همين ويژگي باعث شده كه گذشتگان نقش زنبور عسل را بر روي سكه هاي طلا، برنز، جواهرات و حتي سنگ قبرها حك كنند.
عبدالحميد گل افشان

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14