(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 30  مرداد 1389- شماره 19722

اخوان المسلمين اردن هر گونه مذاكره با آمريكا را رد كرد
شورش در بيروت و چند شهر لبنان حزب الله : دولت مقصر است
در دومين نمازجمعه ماه رمضان رژيم صهيونيستي بيت المقدس رامنطقه بسته نظامي اعلام كرد
عمرالبشير احزاب سياسي را به حمايت از وحدت ملي فرا خواند
درخواست مالكي و حكيم از آيت الله سيستاني براي ورود به مسائل سياسي عراق
انتخابات پارلماني استراليا امروز برگزار مي شود
اسلام آباد: حاضريم بدون پيش شرط با هند مذاكره مي كنيم
خروج اشغالگران آمريكايي از عراق
موافقت دولت ايروان با ادامه حضور نظاميان روسي در ارمنستان
تركيه در خاك جمهوري آذربايجان پايگاه نظامي احداث مي كند
چها رسوي پنج قا ره
موافقت كره شمالي با از سرگيري مذاكرات 6 جانبه



اخوان المسلمين اردن هر گونه مذاكره با آمريكا را رد كرد

جماعت اخوان المسلمين اردن اعلام كرد كه مسلمانان و اسلامگرايان تا زمان عقب نشيني كامل آمريكا از سرزمين هاي اسلامي با كاخ سفيد وارد مذاكره نخواهند شد.
به گزارش فارس، به دنبال انتشار مطالبي در رسانه ها پيرامون تلاش واشنگتن براي وارد كردن اخوان المسلمين اردن و مصر به عرصه انتخابات، «همام سعيد» رهبر اخوان المسلمين اردن هرگونه مذاكره با كاخ سفيد را رد كرد.«سعيد» هدف آمريكا از اين اقدام را تلاش براي ترميم چهره سياه خود در قبال جهانيان دانست و گفت: «تا زماني كه اين كشور دست از جنايات خود برنداشته و از سرزمين هاي اسلامي عقب نشيني نكند، هيچ نقشي از آن به عنوان واسطه يا ميانجي ميان اخوان المسلمين و دولت پذيرفته نيست.»

 



شورش در بيروت و چند شهر لبنان حزب الله : دولت مقصر است

سرويس خارجي-
اعتراض مردم لبنان به قطع برق و بي توجهي دولت حريري به خواسته هاي معترضان بيروت و چندين شهر اين كشور را فرا گرفت.
بحران قطع برق در لبنان و بي توجهي دولت به اعتراضات مردمي وارد فاز جديد درگيري هاي خياباني در بسياري از مناطق لبنان از جمله بيروت شده است.
در ادامه اعتراض به قطع برق، پنجشنبه شب مردم بيروت در منطقه «بشار الخوري» و «البسطه» با آتش زدن لاستيك خودروها خيابان هاي اين منطقه را مسدود كردند.
به دنبال اين اعتراض، نيروهاي پليس تلاش كردند تا با شليك گلوله هوايي جاده هاي مسدود شده را باز كنند كه مردم با حمله به خودروهاي پليس، شيشه هاي اتومبيل آنها را شكستند.
به دنبال اين ماجرا، ارتش لبنان وارد اين ماجرا شد و سعي در متفرق كردن جمعيت كرد كه به علت بالا بودن جمعيت تظاهركننده، درگيري هاي خياباني تا پاسي از شب ادامه داشت.
همچنين مناطق «صيدا» در جنوب، «البداوي» در شمال، منطقه «برج البراجنه» در جنوب بيروت شاهد تظاهرات و اعتراض هاي مردمي به علت قطع برق بود.
در تظاهرات مردم شهرك «سكسكيه» در حومه الزهراني مردم خشمگين شعارهايي عليه دولت سر مي دادند و با دخالت ارتش به هنگام متفرق شدن يك جوان 26ساله به نام «عماد جابر» توسط يك خودرو زير گرفته شد كه رسانه هاي لبنان با عنوان شهيد برق از وي ياد كردند.
همچنين در جريان اين درگيري ها چهار نفر از تظاهركنندگان زخمي شدند. حزب الله لبنان با انتشار بيانيه اي دولت لبنان را مقصر اين بحران عنوان كرد و اظهار داشت دولت در حل مشكل برق كوتاهي كرده است.
رئيس شوراي اجرايي حزب الله در اين باره گفت، دولت و تمامي مسئولان بايد براي حل مشكل برق راه حل عملي اتخاذ كنند.
اين در حالي است كه سعدالدين حريري نخست وزير درباره مشكل برق در لبنان گفت، مشكل برق در لبنان يك مشكل قديمي است زيرا دولت لبنان از سال 1998 تاكنون در اين زمينه سرمايه گذاري نكرده است، اما دولت به دنبال طرحي است كه به توليد 3500 مگاوات توليد برق در كشور منجر مي شود و در آن صورت مشكل برق برطرف خواهد شد.
در همين رابطه روزنامه الديار نوشت، پس از آنكه مشكل برق در لبنان به بحران ملي از شمال تا جنوب اين كشور تبديل شد قرار است در هفته آينده دو كشتي برق رسان به لبنان بيايند كه هركدام قادر به توليد 200 مگاوات هستند كه قادر است قطع برق در لبنان را به شش ساعت در شبانه روز كاهش دهد. گفتني است بيشتر مناطق لبنان در طول شبانه روز شاهد 12 ساعت قطع برق هستند اما طي هفته گذشته قطع برق در برخي از مناطق به 18 ساعت در شبانه روز نيز مي رسيد و حتي برخي مناطق در دماي 45 درجه چهار روز است كه برق ندارند.
دفاع قاطع از مقاومت
منابع خبري لبنان روز گذشته درباره وقايع پشت پرده گفت وگوهاي ملي لبنان، اخبار قابل توجهي از جمله مجادله كلامي بر سر سلاح مقاومت و پاسخ قاطع ميشل سليمان رئيس جمهور و نبيه بري رئيس مجلس لبنان را منتشر ساختند.
ازابتداي جلسه گفت وگوي ملي گروه 14 مارس به ويژه فواد سينيوره نخست وزير سابق لبنان مسئله سلاح حزب الله و علت اصلي حمله اسرائيل به لبنان را عنوان كردند كه طلال ارسلان رئيس حزب دموكراتيك لبنان و وليد جنبلاط رئيس حزب سوسياليست ترقي خواه دروزي و نبيه بري رئيس مجلس لبنان در پاسخ اظهار داشتند كه حضور مقاومت براي دفاع از كشور ضروري است و اسرائيل براي حمله به لبنان احتياج به بهانه ندارد نبيه بري رئيس مجلس لبنان در اين جلسه با تاكيد بر مثلث ارتش و مردم و مقاومت از شجاعت ارتش در حادثه عديسه قدرداني كرد و گفت، آنچه امروز لبنان به آن نيازمند است حمايت از مقاومت است و لذا بايد از هر نوع كشمكش سياسي دوري كرد.
سمير جعجع با موضع گيري مثبت نسبت به حزب الله گفت، ما از مقاومت مثل مژه هاي چشم خود نگهداري مي كنيم و خواهان وحدت مقاومت، ارتش و مردم هستيم. ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان نيز در يك موضع گيري قاطع با رد هر نوع تشكيك در ارزش مقاومت اظهار داشت، ارتش در عديسه به نقش و وظيفه اساسي خود عمل كرد و موضع بسيار مهم اين بود كه مقاومت در جريان حمله اسرائيل به ارتش در عديسه خود را تحت اختيار ارتش قرار داد و اين پايه گذاري استراتژي دفاعي است.

 



در دومين نمازجمعه ماه رمضان رژيم صهيونيستي بيت المقدس رامنطقه بسته نظامي اعلام كرد

سرويس خارجي-
ارتش رژيم صهيونيستي به دليل ترس از حضور گسترده نمازگزاران فلسطيني در دومين نمازجمعه ماه مبارك رمضان نيروهاي خود را به حالت آماده باش كامل درآورد و قدس اشغالي را منطقه بسته نظامي اعلام كرد.
هزاران نظامي ارتش رژيم صهيونيستي، پليس و نيروهاي گارد مرزي اين رژيم ضمن آماده باش كامل در بيت المقدس و اتخاذ تدابير امنيتي شديد در ورودي هاي مسجد الاقصي از ورود نمازگزاران فلسطيني در دومين جمعه ماه مبارك رمضان در مسجد الاقصي جلوگيري كرد.
رژيم صهيونيستي با بستن درهاي ورودي مسجد الاقصي به مردان فلسطيني پايين تر از 50 سال و زنان زير 45 سال اجازه ورود به مسجد الاقصي را نداد.
اين در حالي است كه با وجود محدوديت هاي شديد رژيم صهيونيستي و اعلام منطقه بسته نظامي در شهر قدس حضور نمازگزاران بسيار گسترده بود به نحوي كه نظاميان رژيم صهيونيستي از ترس اين حضور عظيم بلافاصله به حالت آماده باش كامل درآمدند و تمامي ورودي هاي مسجد الاقصي را مسدود كردند در نخستين نمازجمعه ماه مبارك رمضان بيش از 130 هزار فلسطيني در صحن مسجد الاقصي نماز خواندند.
از سوي ديگر، جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) با صدور بيانيه اي به مناسبت چهل و يكمين سالروز واقعه تروريستي آتش زدن مسجد الاقصي (امروز 21 اوت) خواستار حمايت قوي و عملي كشورهاي اسلامي از بيت المقدس شد.
حماس در سالروز اين واقعه تروريستي دردناك از همه رسانه هاي ديداري و شنيداري جهان اسلام و ساير كشورها خواست در حمايت از مسجد الاقصي و مقدسات مسلمانان در قدس اشغالي احساس مسئوليت كنند.
رژيم صهيونيستي در 21 اوت 1969 مسجد الاقصي را آتش زد و از آن به بعد نيز صهيونيست ها همچنان به عمليات تخريب مسجد الاقصي براي ساخت معبد موهوم هيكل ادامه مي دهند.
سرنگوني تشكيلات خودگردان
خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس با انتقاد شديد از جنگ تمام عيار تشكيلات خودگردان فلسطين عليه مساجد و خطبا و ائمه جماعات در كرانه باختري از شهروندان فلسطيني ساكن اين منطقه خواست كه به پا خاسته و وضعيت موجود را تغيير دهند.
وي افزود، اكنون زمان سرنگوني تشكيلات رام الله فرا رسيده است.
مشعل تاكيد كرد، تشكيلات خودگردان مي خواهد ملت فلسطين را تسليم كند و به زانو درآورد ولي شهروندان فلسطيني ساكن كرانه باختري و شهرهاي اين منطقه عليه آنان قيام كرده و موجبات سرنگوني آنان را فراهم خواهند كرد.
رئيس دفتر سياسي حماس همچنين گفت، نمي گذاريم اسرائيل سرنوشت قدس را به نفع خود رقم بزند.
وي اظهار داشت، ما اعلام كرديم كه قدس در خطر است و اميدواريم هنوز مردان غيوري وجود داشته باشند كه جلو اقدامات رژيم صهيونيستي را بگيرند.
تحصن بزرگ
شماري از فعالان بين المللي و حاميان فلسطين درصدد هستند كه فردا در مقابل بنگاه خبر پراكني بي بي سي تظاهرات و تحصن گسترده اي را در اعتراض به گزارش بي بي سي راه بيندازند.
اين گروه ها همچنين در تلاش براي تنظيم شكايت عليه رئيس شبكه خبري بي بي سي و تهيه كنندگان اين برنامه هستند.
گفتني است بي بي سي گزارشي تهيه و نتيجه گيري كرده كه هدف فعالان صلح حامي فلسطين ارسال كمك هاي بشردوستانه به غزه نبوده بلكه سازماندهي اقدام سياسي براي فشار به اسرائيل بوده است. يكي از سازمان دهندگان اين تظاهرات درباره پخش اين گزارش گفت، دروغ ديگر بس است، همه ما از حقيقت حملات تروريستي اسرائيل به فعالان صلح باخبريم و بي بي سي بايد بداند كه ديگر نمي تواند به پخش دروغ ادامه دهد.
ساير رويدادها
¤ جنبش جهاد اسلامي فلسطين اعلام كرد كه محمود عباس به مردم فلسطين پشت كرده است.
¤ روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت نوشت، اسرائيل قصد دارد از ترس حملات موشكي فلسطيني ها ايستگاه جديد قطار در شهرقدس را به پناهگاه بزرگي تبديل كند.
¤ انجمن فلسطيني دفاع از كودكان بيش از 100 مورد شكايت از اسرائيل به خاطر بدرفتاري و شكنجه كودكان فلسطيني به سازمان ملل ارائه كرده است.
¤ كميته چهارجانبه صلح خاورميانه تشكيلات خودگردان و رژيم صهيونيستي را به از سر گرفتن مذاكره مستقيم فرا خواند.
¤ نتايج يك نظر سنجي از كاهش بي سابقه حمايت مردم آمريكا از رژيم اسرائيل به دليل پايبند نبودن اين رژيم به صلح حكايت دارد.
¤ دادگاه هلند يك انجمن حقوق بشري در اين كشور را به علت انتشار كاريكاتوري در انكار هولوكاست جريمه كرد.

 



عمرالبشير احزاب سياسي را به حمايت از وحدت ملي فرا خواند

رئيس جمهور سودان، احزاب و جريان هاي سياسي اين كشور را به اتخاذ مواضع و تشكيل جبهه يكپارچه براي حمايت از وحدت ملي فراخواند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، «عمر حسن البشير»، روز پنج شنبه در نشستي كه براي بررسي مقدمات برگزاري همه پرسي برگزار شده بود، خواستار اتخاذ مواضع و تشكيل جبهه يكپارچه حمايت از وحدت ملي شد.
در اين نشست كه جنبش آزاديبخش سودان و برخي احزاب مخالف دولت آن را تحريم كرده بودند، «نافع علي نافع» معاون رئيس جمهور تصريح كرد: خارطوم بدون برگزاري همه پرسي، استقلال جنوب سودان را نخواهد پذيرفت.
اين مقام سوداني، جنبش آزاديبخش خلق را متهم كرد كه با بندهاي توافقنامه صلح فراگير كه در سال 2005 ميان شمال و جنوب سودان امضا شده است و بر ضرورت همكاري شركاي دولت براي تحقق وحدت تاكيد دارد، مخالفت مي كند.

 



درخواست مالكي و حكيم از آيت الله سيستاني براي ورود به مسائل سياسي عراق

دو ائتلاف اصلي شيعيان طي نامه هاي جداگانه از آيت الله سيستاني خواستند براي حل بحران جاري عراق و تشكيل دولت جديد، وارد عمل شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه «الحيات» نوشت، دو فهرست اصلي شيعيان شامل «ائتلاف ملي عراق» تحت رهبري «عمار حكيم» و «دولت قانون» به رهبري «نوري مالكي»، با ارسال نامه هاي جداگانه اي براي آيت الله »سيدعلي سيستاني»، مرجع عالي شيعيان عراق، از ايشان خواستند براي حل بحران جاري سياسي در اين كشور و تشكيل دولت جديد مداخله كند. يك منبع عراقي كه نامش فاش نشد با اعلام خبر بالا به روزنامه فوق، افزود: مرجعيت (آيت الله سيستاني) با درخواست هاي زياد سياستمداران دو ائتلاف شيعي براي مداخله در راستاي حل بحران تشكيل دولت مواجه است.
وي اظهار داشت: آيت الله سيستاني نمي تواند براي هميشه خود را (از عرصه سياسي عراق) دور نگه دارد زيرا مشكلاتي وجود دارد كه روند سياسي را تهديد مي كند و اگر مسئله بغرنج بشود و به جاي باريكي برسد، مرجعيت وارد خواهد شد و دخالت مرجعيت نيز تقريبا نزديك است.
اين منبع عراقي همچنين، اخبار مطبوعات مبني بر انجام تماس تلفني توسط «مقتدا صدر» با آيت الله سيستاني را رد كرد.
مراجع ديني عراق تاكنون بارها بر بي طرفي خود و طرفداري نكردن از يك گروه در مقابل گروه ديگر، تاكيد كرده و خود را از مسئله تشكيل دولت دور نگه داشته اند. و تنها بر تشكيل دولت مشاركت ملي تاكيد كرده اند.
در همين حال، «جلال طالباني»، رئيس جمهور عراق، با دعوت از احزاب و جريان هاي سياسي به حفظ آرامش در كشور، خواستار تسريع در تشكيل دولت عراق شد. خبرگزاري مهر نيز از توافق نهايي ميان جريان «صدر» و العراقيه براي تشكيل دولت خبر داد. اين دو جريان در نظر دارند يك ائتلاف سه جانبه ميان خود و گروه هاي سياسي كردستان عراق به وجود بياورند.

 



انتخابات پارلماني استراليا امروز برگزار مي شود

سرويس خارجي-
مردم استراليا امروز براي انتخاب 150 نماينده پارلمان و 76 نماينده سناي اين كشور به پاي صندوق هاي رأي مي روند.
روزنامه انگليسي گاردين نوشت، در اين انتخابات كه 14 ميليون استراليايي واجد شرايط 150 نماينده پارلمان و 76 نماينده سنا را تعيين خواهند كرد، موقعيت احزاب كارگر و ليبرال به قدري به هم نزديك است كه انتظار مي رود هيچ كدام نتوانند اكثريت مجلس را در اختيار بگيرند.
اگر هيچ يك از احزاب موفق به كسب اكثريت دو سوم كرسي هاي پارلمان نشوند، يك پارلمان معلق تشكيل شده و دولت آتي «كانبرا» دولتي ائتلافي خواهد بود.
براساس گزارش خبرگزاري رويتر، «جوليا گيلارد» كه ماه ژوئن «كوين راد» را از رياست حزب كارگر كنار زد و به جاي وي نخست وزيري را به دست گرفت در كمتر از دو ماه پس از به دست گرفتن كرسي نخست وزيري خواستار انتخابات زودهنگام شد.
كارشناسان اقدام «گيلارد» را استفاده از فرصت براي تداوم نخست وزيري دانستند و اعلام داشتند به نظر مي رسد در شرايط كنوني محبوبيت «گيلارد» بيش از نامزدهاي ديگر باشد اما نتيجه نظرسنجي مركز نيوزپل نشان مي دهد حزب كارگر و ائتلاف ليبرال ملي در جلب آراي عمومي شانس مساوي دارند.
از وعده هاي اصلي «گيلارد» دور نگه داشتن كشور از تأثير بحران اقتصادي و مالي جهان است اما تبليغات اصلي «توني آبوت» رقيب محافظه كار و 52 ساله وي كاهش هزينه عمومي و مقابله با مهاجران غيرقانوني از جمله پناهندگان افغاني و سريلانكايي است.

 



اسلام آباد: حاضريم بدون پيش شرط با هند مذاكره مي كنيم

سخنگوي وزارت خارجه پاكستان ضمن ابراز نگراني از اوضاع كشمير تحت كنترل هند اعلام كرد كه حاضر است بدون پيش شرط وارد مذاكره شود.
به گزارش فارس، «عبدالباسط» در كنفرانس خبري هفتگي خود با بيان اين مطلب كه پاكستان نگران اوضاع كشمير تحت كنترل هند است اظهار داشت: اكنون زمان مهمي براي هند است كه ديوار نوشته ها را بخواند و سركوب مردم را متوقف كند.
وي گفت: هيچ چيزي نمي تواند اعتراض قانوني مردم را متوقف سازد و اسلام آباد هيچ پيش شرطي را براي مذاكره با هند نمي پذيرد.
اين مقام وزارت خارجه تصريح كرد: پاكستان به حمايت سياسي و معنوي خود از مردم كشمير ادامه مي دهد تا بتواند به اهداف خود دست پيدا كند.
از سوي ديگر، در ادامه ناآرامي هاي پاكستان، شبه نظاميان ناشناس، به پايگاه هاي پليس در منطقه «سربند» و «آذراي» حمله كردند كه در جريان آن دو غيرنظامي و چند شبه نظامي كشته شدند.
به گزارش «ايلنا» به نقل از«آسوشيتدپرس»، لياقت علي خان رئيس پليس پاكستان اعلام كرد: در شرايط فعلي كه نيروهاي پليس درگير فعاليت هاي امدادرساني به سيل زدگان هستند شبه نظاميان از فرصت براي حمله به پيشاور استفاده مي كنند ولي پليس كاملا آماده و هوشيار است.وي متذكر شد: ده ها شبه نظامي از منطقه قبيله نشين «خيبر» كه در نزديكي پيشاور و مرز با افغانستان قرار دارد، به پايگاه هاي پليس در منطقه سربند حمله كردند و به مدت يك ساعت درگير شدند. هنوز از تلفات آن خبري گزارش نشده است.

 



خروج اشغالگران آمريكايي از عراق

واشنگتن پس از هفت سال جنگ بي حاصل در عراق، نيروهاي رزمي آمريكايي را از خاك عراق خارج كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، واشنگتن نيروهاي رزمي آمريكايي را پنجشنبه گذشته، يعني دو هفته زودتر از موعد مقرر (31اوت/9شهريور) از خاك عراق خارج كرد. اين نيروها وارد كويت شدند و از آنجا نيز عازم آمريكا و يا مناطق ديگر مي شوند. اين خروج طبق قرارداد امنيتي بغداد- واشنگتن انجام گرفت.
اين قرارداد از آمريكا مي خواهد همه نيروهاي رزمي را تا 31اوت و نيروهاي غيررزمي را نيز تا پايان سال 2011 (10دي 1390) از عراق خارج كند.
«جف مورل»، سخنگوي وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) در اين رابطه گفت: خروج نيروهاي نظامي آمريكا از عراق، به هيچ عنوان به معناي پايان جنگ در اين كشور نيست.
وي افزود: 50 هزار (متشكل از شش تيپ) نيروي باقيمانده در عراق، به فعاليت خود در نقش كمك رساني و مشاوره ادامه مي دهند و بنا به درخواست مقامات عراقي مي توانند در عمليات نظامي نيز شركت كنند و نقش پشتيبان نيروهاي عراقي را داشته باشند.
برخي منابع تعداد نظاميان باقيمانده در عراق را 53 تا 56 هزار نفر نيز اعلام كرده اند.
«علي الدباغ» سخنگوي دولت عراق نيز خروج واحدهاي رزمي آمريكايي از عراق را تاييد كرد و آن را مقدمه خروج كامل در سال 2011 دانست. «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا هم با اشاره به اين عقب نشيني، بر خروج كامل از عراق تا سال 2011 تاكيد كرد.
خبر ديگر اينكه «جيمز جفري»، به عنوان سفير جديد آمريكا در عراق، فعاليت خود را رسما آغاز كرد.
وي استوارنامه خود را به «جلال طالباني» رئيس جمهوري عراق تحويل داد.
جفري نيز همانند «كريستوفر هيل» (سفير سابق آمريكا در عراق) يك سياستمدار و ديپلمات كهنه كار و مجرب است. وي تا ژوئن سال 2005 به عنوان كاردار در سفارت آمريكا در بغداد مشغول و قبل از آن نيز سفير كشورش در تركيه و آلباني بوده است.

 



موافقت دولت ايروان با ادامه حضور نظاميان روسي در ارمنستان

قرارداد ادامه حضور پايگاه نظامي روسيه در ارمنستان از 25 سال به 49 سال افزايش يافت.
به گزارش خبرگزاري «ريانووستي»، با سفر «ديميتري مدودف»، رئيس جمهور روسيه به ارمنستان و ديدار وي با «سرژ سركيسيان»، رئيس جمهور ارمنستان در قرارداد نظامي 1995 اين دو كشور تغييراتي حاصل شد. به گفته «ادوارد نعلبنديان»، وزير خارجه ارمنستان، در ديدار روز گذشته روساي جمهور دو كشور مقرر شد، پايگاه نظامي روسيه به جاي 25 سال، به مدت 49 سال در منطقه «گومري» حضور يابد.
«نعلبنديان» گفت: اگر قرارداد سال 1995 براي مدت 25 سال اعتبار داشت، اكنون با امضاي اين پروتكل، اين قرارداد براي مدت 49 سال از زمان آغاز آن (يعني سال 1995) تمديد مي شود.
به گفته اين مقام رسمي، در اين پروتكل به طور مشخص تري بر اين مسئله تاكيد شده كه پايگاه نظامي روسيه به همراه نيروهاي ارمنستاني منافع روسيه در منطقه و همچنين امنيت ارمنستان را تامين مي كند.
«امضا توافقنامه اصولي در زمينه همكاري هاي نظامي-فني از ديگر دستاوردهاي اين ديدار بود كه ديروز در «ايروان» صورت گرفت. مدودف با حضور در كنفرانس مطبوعاتي بر حمايت كشورش از ارمنستان تاكيد كرد و ايروان را متحد استراتژيك مسكو خواند.
گفتني است، دو كشور در دسامبر سال 2005 و بعد از امضاي توافقنامه هاي دوجانبه بر سر گسترش پايگاه هاي نظامي روسيه در ارمنستان به توافقاتي دست يافتند كه براساس آن بخش وسيعتري از خاك منطقه در اختيار نظاميان روسي قرار مي گرفت.

 



تركيه در خاك جمهوري آذربايجان پايگاه نظامي احداث مي كند

رئيسان جمهوري آذربايجان و تركيه براي احداث پايگاه نظامي اين كشور در نخجوان به توافق رسيدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از روزنامه روسي «نزاويسماگازتا»، دو رئيس جمهوري جمهوري آذربايجان و تركيه طي ديداري كه در دو هفته گذشته در باكو داشتند درباره احداث پايگاه نظامي تركيه در خاك جمهوري آذربايجان به توافق رسيده اند و قرار است اين پايگاه در جمهوري خودمختار نخجوان كه بخشي از خاك جمهوري آذربايجان به حساب مي آيد تاسيس شود.
به نوشته اين روزنامه، استقرار پايگاه نظامي تركيه در جمهوري آذربايجان، پاسخ آنكارا و باكو به تمديد قرارداد استقرار پايگاه نظامي روسيه در منطقه «گيومري» ارمنستان خواهد بود.

 



چها رسوي پنج قا ره

از اول مخالف بودم
معاون نخست وزير انگليس با زير سوال بردن حمله به عراق اعلام كرد كه خودش از اول مخالف سرسخت حمله به عراق بوده است.
وي افزود، مشروعيت حمله به عراق تا به حال ثابت نشده است.
محو طبقه متوسط در آمريكا
نشريه آلماني اشپيگل از محو طبقه متوسط در آمريكا خبر داد. در مقاله اين نشريه تحت عنوان «پايان روياي آمريكا» آمده است با افزايش بحران اقتصادي آمريكا و محو طبقه متوسط آمريكا در حال تبديل شدن به يك كشور جهان سومي است.
هشدار پنتاگون به چين
آمريكا براي اولين بار به طور علني نسبت به استفاده ارتش چين از متخصصان غير نظامي كامپيوتر در حملات اينترنتي محرمانه به شركت هاي آمريكايي به دولت چين هشدار داد.
پنتاگون با ارائه گزارشي نسبت به اين حملات اينترنتي ابراز نگراني كرد.

 



موافقت كره شمالي با از سرگيري مذاكرات 6 جانبه

منابع خبري از توافق پكن- پيونگ يانگ براي از سرگيري مذاكرات شش جانبه براي حل مساله هسته اي شبه جزيره كره خبر دادند.
به گزارش ايرنا، به نقل از خبرگزاري رسمي كره شمالي، به دنبال سفر اخير فرستاده ويژه دولت چين به پيونگ يانگ و ديدار وي با رهبران كره شمالي، ديروز طرفين بر سر بازگشت پيونگ يانگ به مذاكرات شش جانبه به توافق رسيدند. اين منبع به زمان احتمالي آغاز اين مذاكرات اشاره نكرد. خردادماه سال گذشته بود كه پيونگ يانگ اعلام كرد، به خاطر تحريم هاي اعمال شده از سوي سازمان ملل كه تحت فشارهاي واشنگتن و به بهانه فعاليت هاي هسته اي اش صورت گرفت، از مذاكرات شش جانبه بر سر فعاليت هاي اتمي خود خارج مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14