(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 7 شهريور  1389- شماره 19729

لس آنجلس تايمز: ايران ابرقدرت افكار عمومي جهان
واكاوي اهداف پنهان دولت آمريكا در «ديپلماسي رسانه اي» عليه ايران (بخش پاياني)



لس آنجلس تايمز: ايران ابرقدرت افكار عمومي جهان
واكاوي اهداف پنهان دولت آمريكا در «ديپلماسي رسانه اي» عليه ايران (بخش پاياني)

ايرج نظافتي
براساس اطلاعات موثق منتشر شده، وزارت امور خارجه آمريكا اخيراً در تغيير سياستي آشكار از ادامه پرداخت پول نقد و حمايت هاي مالي به برخي گروه هاي فعال ايراني مخالف جمهوري اسلامي مقيم كشورهاي اروپايي و آمريكايي كه گفته مي شود هدفشان ارتقاي دموكراسي در ايران بوده خودداري كرده و تلاش مي كند پول خود را خرج تسهيل ارتباطات ميان ايرانيان مخالف داخل كشور و سران فتنه و اغتشاشگران كند.
از طرفي هم گفته مي شود آمريكا حتي برخي تحريم هاي اينترنتي خود را درباره ايران حذف كرده تا نرم افزارهاي فيلترشكن و پيام رسان و در كل فضاي سايبر در ايران توسعه پيدا كند، چرا كه استكبارجهاني دريافته كه در جنگ نرم بهتر مي تواند به موفقيت هايي عليه ايران اسلامي دست پيدا كند.
حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري سال 1388 به خوبي به دولتمردان آمريكا فهماند كه از راه مجازي راحت تر مي توانند به اهداف ضدايراني خود برسند از همين رو راه اندازي شبكه هاي فارسي زبان ماهواره اي و داير نمودن ميليون ها سايت خبري و وبلاگ در فضاي اينترنت و صرف بودجه هاي ميلياردي در گسترش ماهواره و فضاي سايبر به عنوان مهمترين ابزار دشمنان جمهوري اسلامي در دستور كار آنان قرار گرفت و هر كدام به نوعي درصدد جريان سازي هاي خبري عليه كشورمان بوده و هر راست و دروغي را به هم مي بافند تا شايد بتوانند در براندازي نظام اسلامي ايران تاثيرگذار باشند و نقش مهمي ايفا كنند.
با اين حال ديپلماسي ديجيتال و رسانه اي شيطان بزرگ در يك سال و نيم اخير بسيار فعال شده و دامنه وسيعتري را به خود اختصاص داده كه لازم است مردم و مسئولان كشورمان در جبهه جنگ نرم با آگاهي بيشتري حركت كنند و با تمامي تاكتيك ها و ترفندهاي دشمن به خوبي آشنا باشند.
نقش رسانه ها در ديپلماسي كشورها
امروزه ديپلماسي و سياست خارجي كشورها به عنوان يك عامل تعيين كننده در نظام بين الملل تحت تاثير و تعامل تحولات شگرف در عرصه ارتباطات قرار گرفته است. عليرضا كريم نيا، كارشناس و تحليل گر مسائل سياسي به گزارشگر كيهان مي گويد: «ديپلماسي رسانه اي و ديجيتال به عنوان يكي از شاخه هاي اصلي فعاليت هاي دستگاه ديپلماسي و سياست خارجي در دنياي امروزي پديدار شده است و بخش قابل توجهي از ديپلماسي عمومي كشورها به ويژه كشورهاي قدرتمند جهاني را به خود اختصاص داده است. برهمين اساس اگر كمي دقت كنيم خواهيم ديد كه در دهكده جهاني امروزي ديپلماسي رسانه اي از رسانه ها در جهت ارتقاي سياست خارجي كشورها استفاده مي كند و رسانه به مثابه ابزاري در ديپلماسي تلقي مي شود كه با استفاده از اين ابزار مدرن و تاثير گذار، ديپلمات ها و سياست گذاران مي توانند نيات و مقاصد خود را به عنوان ديپلماسي كشورشان مورد محك و در معرض چالش هاي ديپلماتيك جهاني قرار دهند.»
اين كارشناس مسائل سياسي در ادامه تحليل خود تصريح مي كند: «رسانه ها بر ديپلماسي و سياست خارجي كشورها تاثيرگذار بوده و «ديپلماسي رسانه اي» نيز عمدتاً در راستاي سياست خارجي، منافع ملي كشورها و تاثيرگذاري بيشتر بر افكارعمومي و تغيير و تحولات داخلي و خارجي عمل مي كند، اما با اين حال برخي كشورهاي استكباري و خصوصا دولت ايالات متحده آمريكا، از رسانه به عنوان ابزاري عليه ديگر كشورها و خصوصاً در مقابله با جمهوري اسلامي از آن بهره مي برد كه اوج فعاليت براندازانه آنها را در حوادث پس از انتخابات سال گذشته ملاحظه كرديم.»
ديپلماسي رسانه اي ايران قوي تر از آمريكاست
دولت باراك اوباما و كنگره آمريكا در گزارش هايي مستند و مستدل اذعان كردند كه جمهوري اسلامي ايران در طول يك سال اخير توانسته در عرصه فعاليت هاي سايبري و شبكه مجازي هر اقدام آنان را خنثي كند و به نوعي كشورمان در جنگ نرم اخير با شيطان بزرگ پيروز ميدان بوده است.
حجت الاسلام والمسلمين حيدر مصلحي، وزير اطلاعات كشورمان چند روز پيش در جمع خبرنگاران به بخش هايي از ابعاد وسيع دفاع مقدس در جبهه جنگ نرم با استكبار جهاني و از پيروزي كشورمان سخن گفت. بخشي از سخنان وزير اطلاعات را بخوانيد: « در بحث فتنه 88 يكي از موفقيت هاي بزرگ ما مقابله با اين فتنه بود كه با توجه به ملاحظات مدنظر بسياري از مباحث را مطرح نمي كنيم اما در اين زمينه از جمله شبكه مجازي فعاليت گسترده اي را انجام داده ايم.»
وي درخصوص گزارش اوباما در زمينه شبكه هاي مجازي در ايران تصريح كرد: « در گزارش اوباما و كنگره آمريكا، آنها اذعان كردند كه جمهوري اسلامي در شبكه مجازي در طول اين مدت توانسته به هر اقدامي كه آنها انجام داده اند رو دست بزند و جمهوري اسلامي توانست جلوي اقدامات براندازانه آنها در فضاي مجازي را بگيرد.» وزير اطلاعات با تاكيد بر اينكه شبكه مجازي از ساخته هاي سرويس هاي اطلاعاتي كشورهاي بيگانه است، گفت: «بحمدالله با عشقي كه در مجموعه وزارت اطلاعات و سيستم اطلاعاتي كشورمان وجود دارد توانستيم از فتنه بزرگ كه با هزينه هاي سنگين كشورهاي آمريكايي، موساد و انگليس و غيره پشتيباني شد جلوگيري كنيم.»
حمايت هاي مالي آمريكا از خبرسازي رسانه اي عليه ايران
امروز با اين واقعيت غيرقابل انكار و مستند روبرو هستيم كه برخي از كشورهاي غربي و در راس آنها دولت آمريكا حمايت هاي مالي مستقيمي را از خبرسازي هاي رسانه اي و دروغ پردازي در عرصه مجازي عليه ايران داشته و دارند.
به عنوان مثال فردي كه پشتيباني خبري براي سران فتنه داشته چندي قبل دستگير شد و به كمك هاي سرويس هاي اطلاعاتي سازمان سيا در آمريكا كه در اختيار وي قرار مي داد اعتراف كرد.
همچنين فردي كه از كشور فرار كرده و بيانيه هاي سران فتنه را تهيه و تدوين مي كرد از حمايت هاي سرويس هاي اطلاعاتي غربي و آمريكايي خبر داده است.
حتي گفته مي شود كه استكبار جهاني براي براندازي نظام جمهوري اسلامي يك ميليارد دلار به سران فتنه كمك كرده است.
ترفند مجازي راه اندازي كمپين حمايت از زندانيان سياسي
در دوران فتنه 88 يكي از ترفندهاي دشمنان در فضاي مجازي راه اندازي كمپين هايي در حمايت از زندانيان سياسي و آشوبگران بود، به گونه اي كه دشمنان با استفاده از شبكه هاي ماهواره اي و اينترنتي به انحاي مختلف مي خواستند به مقابله با جمهوري اسلامي بپردازند، و در اين ميان به هر دروغ مضحكي هم متوسل مي شدند.
يكي از نمونه هاي آن اين است كه با ايده يكي از كاربران شبكه فيس بوك، كمپيني با عنوان حاميان خانواده زندانيان سياسي در ايران تشكيل شد. كاربران فيس بوك با عضويت در آن و با انتخاب يكي از افراد موجود در آلبوم عكس، خود را خواهر يا برادر اين زندانيان عنوان كرده و با اين كار به حمايت مجازي از اغتشاشگران حوادث پس از انتخابات مي پردازند. اما نكته جالب اين كمپين وجود نام و تصوير برخي از افراد است كه نه تنها سياسي نيستند بلكه با جرم هايي تاسف بار در زندان بسر مي برند.
از جمله اين افراد سعيد. م است كه پرونده وي به دليل جرم هايي از جمله راه اندازي سايت هاي مستهجن فارسي، انتشار تصاوير مستهجن و موارد مشمئزكننده و تاسف بار ديگر در حال رسيدگي بوده و اكنون در زندان به سر مي برد ولي خواهر و برادرهاي مجازي اين فرد مفسدفي الارض زنداني شدن وي را سياسي و در ارتباط با حوادث پس از انتخابات اعلام كرده و به آن اعتراض نموده اند! اين در حالي است كه سعيد.م و برخي ديگر مدتها پيش، حتي يك سال قبل از بروز حوادث پس از انتخابات و اغتشاشات فتنه 88 دستگير شده و سايت هاي آنان نيز هك شده است.
اين افراد و برخي ديگر از فعالان سايت هاي مستهجن در عملياتي غرورآفرين توسط نيروهاي گمنام مركز بررسي جرايم سازمان يافته سپاه دستگير شده اند.
همچنين براساس اخبار موجود، ماموران نيروي انتظامي چند روز قبل با اطلاع از سوءاستفاده چند نفر از افراد مرتبط با شبكه هاي ماهواره اي ضدانقلاب از يك پل عابر پياده در حوالي ميدان تجريش تهران و در حال انجام حركات تبليغاتي براي شبكه هاي خارجي دستگير شدند.
اين افراد با در دست داشتن پلاكاردهاي حاوي جملات سخيف به زبان هاي فارسي و انگليسي مي خواستند با گرفتن فيلم و عكس از زواياي مختلف آنها را به شبكه هاي خارجي ضدانقلاب ارسال كنند.
در بازجويي هاي اوليه مشخص شد كه برخي از آن افراد صرفا براي دريافت مقاديري پول اقدام به همكاري با اين گروه كرده اند.
جمهوري اسلامي پيروز ميدان جنگ نرم
ارتش آمريكا در مارس 1955 در آيين نامه رزمي خود جنگ رواني در عرصه بين المللي را اينگونه تعريف كرد: «عمليات رواني استفاده دقيق و طراحي شده از تبليغات و ديگر اعمالي است كه منظور آن تاثيرگذاري بر عقايد، احساسات، تمايلات و رفتار دشمن، گروه بي طرف و يا گروه دوست است كه با ابزارهاي غيرنظامي انجام مي شود.»
همين عمليات رواني در فتنه 88 توسط دولت هاي آمريكا و انگليس در فضاي سايبر و ماهواره و به شكل بسيار وسيعي عليه كشورمان به كار گرفته شد، به شكلي كه يكي از تحليلگران آمريكايي در همان زمان با صراحت اعلام كرد كه اگر همين هجمه تبليغاتي كه امروز عليه رژيم ايران به راه افتاده عليه آمريكا بود قطعا حكومت اين كشور را ساقط مي كرد.
اما براساس تحليل و گفته خود غربي ها و آمريكايي ها در جنگ نرم فتنه 88 تمامي نقش هاي دشمنان جمهوري اسلامي يكي پس از ديگري نقش بر آب شد و عملا ايران اسلامي پيروز اين ميدان اعلام شده است.
اين در حالي است كه حتي در چالش هسته اي ايران با غرب، افكار عمومي جهانيان به نوعي حق را به كشورمان مي دهند و اين خود مويد اين نكته است كه نقش جمهوري اسلامي در تاثيرگذاري بر افكار عمومي جهانيان بيش از كشورهاي غربي بوده است.
روزنامه لس آنجلس تايمز در خبري تحت عنوان «تغيير در ديدگاه اعراب نسبت به ايران» آورده است: «خشم بسيار اعراب از درگيري هاي اسرائيل و فلسطين و سياست هاي ايالات متحده آمريكا باعث چرخش افكار عمومي به نفع ايران در برابر آمريكا شده است.»
اين در حالي است كه كشورهاي استكباري غربي تبليغات بسيار گسترده اي را در تمامي شبكه هاي ماهواره اي و اينترنتي جهان عليه ايران به راه انداخته اند و به دنبال القاي اين دروغ بزرگ به افكار عمومي جهانيان هستند كه ايران خطري بزرگ و تهديدي جدي براي جامعه جهاني خصوصا كشورهاي خاورميانه است.
از ديدگاه اين روزنامه آمريكايي اگرچه ممكن است اوباما با حمايت هاي امنيتي بين المللي موفق به اعمال تحريم هاي شديد عليه ايران شده باشد، ولي ديدگاه اعراب در مقابل در مسيري متفاوت، حركت مي كند.
لس آنجلس تايمز در تاييد مطلب خود به نظرسنجي ماه گذشته دانشگاه مريلند و موسسه زاگبي اشاره كرده و آورده است: «نظرسنجي كه در ماه گذشته توسط دانشگاه مريلند و موسسه زاگبي انجام شد، نشان مي دهد كه در مصر، عربستان سعودي، اردن، مراكش، لبنان و امارات متحده عربي ديدگاه عمومي، نظر مثبتي براي يك ايران اتمي دارد، اين يعني بدبختانه ايران ابرقدرت افكار عمومي جهان است.»
گفتني است اين واقعيت كه اعراب موضع مثبتي نسبت به ايران گرفته اند براي ايالات متحده به شدت مشكل ساز است.
نكته جالب تر در نظرسنجي مطرح شده توسط روزنامه لس آنجلس تايمز آن است كه اعراب نه تنها دستيابي صلح آميز به سلاح هسته اي را حق مسلم ايران مي دانند بلكه اكثريت قريب به اتفاق معتقدند اين حق ايران است كه بمب اتمي هم داشته باشد و جامعه بين الملل نبايد براي محدود كردن اين برنامه به ايران فشار آورد.
گفتني است بنابر اين نظرسنجي اكثر اعراب معتقدند كه ايران هسته اي اثر مثبتي بر خاورميانه مي گذارد. اگرچه جالب اينجاست كه در سال 2009 تنها 29درصد اعراب بر اين اعتقاد بودند.
نكته قابل توجه ديگر در اين نظرسنجي آن است كه بسياري از اعراب ايران را دوست ندارند و خيلي از آنها ايران را تهديدي براي خود مي دانند، ولي افكار عمومي اعراب ايران را به عنوان بزرگترين عامل تهديدكننده در منطقه نمي دانند كه مي توان براي اثبات اين ادعا به نظرسنجي ديگري كه تايمز آورده است اشاره كرد: در يك نظرسنجي آزاد با اين سؤال كه كدام كشور بزرگترين تهديد منطقه هستند، 88درصد جواب ها اسرائيل و 77درصد جواب ها آمريكا بود و ايران فقط در 10درصد جواب ها ديده شد. خشم بيشتر افكار عمومي از اسرائيل و آمريكاست و نگراني كمتري در مورد ايران وجود دارد و آنها ايران را اولين و بهترين دشمن دشمن مي شناسند.
بر همين اساس مي توان اذعان كرد كه تمامي تبليغات آمريكا و انگليس و هم پيمانان آنان در تخريب چهره جمهوري اسلامي و تمامي زحمات مادي آنان هدر رفته و به جاي اينكه ايران اسلامي را در نزد افكار عمومي منزوي كنند خود منفور جهانيان شده اند.
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14