(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 7 شهريور  1389- شماره 19729

شهيد مطهري و آزادي احزاب
بنيان هاي نظري فرهنگ غرب در بوته نقد
رونوشت هايي از نسخه سازمان سيا
دست هاي نامرئي -11

E-mail:shayanfar@kayhannews.ir




شهيد مطهري و آزادي احزاب
بنيان هاي نظري فرهنگ غرب در بوته نقد

نوشته : مهدي جمشيدي
شهيد مطهري اغواگري و اغفال گري را در تمام حوزه هاي فكري و علمي مذمت مي كنند و مي گويند:
«برخورد عقايد، غير از اغوا و اغفال است. اغوا و اغفال يعني كاري توأم با دروغ، توأم با تبليغات نادرست انجام دادن. مثلا فرض كنيد كسي قسمتي از جمله اي يا آيه اي را حذف كند و قسمتي را خود به آن اضافه كند و بعد اين عبارت تحريف شده را به عنوان حجت مطرح كند، يا آن كه از مسائل تاريخي، قسمت هايي را حذف كند و بعد با استفاده از اين اطلاعات ناقص، نتايج دلخواه خودش را بگيرد، يا في المثل، ادعاي علمي بودن داشته باشد و حال آن كه حرفش در اساس تحريف علم باشد! اغفال كردن به هيچ عنوان نمي تواند و نبايد آزاد باشد! اينكه در اسلام، خريد و فروش كتب ضلال حرام است و اجازه فروش هم داده نمي شود، براساس همين ضرر اجتماعي است.»53
ايشان در زمينه صيانت از مرزهاي فكري و اعتقادي اسلام در مقابل ساير مكاتب تأكيد مي كنند:
«در حكومت اسلامي، احزاب آزادند، هر حزبي اگر عقيده غير اسلامي هم دارد، آزاد است اما ما اجازه توطئه گري و فريبكاري نمي دهيم! احزاب و افراد در حدي كه عقيده خودشان را به طور صريح مي گويند و با منطق خود به جنگ منطق ما مي آيند، آنها را مي پذيريم؛ اما اگر بخواهند در زير لواي اسلام، افكار و عقايد خودشان را بگويند، ما حق داريم كه از اسلام خودمان دفاع كنيم و بگوييم كه اسلام چنين چيزي نمي گويد! حق داريم بگوييم به نام اسلام، اين كار را نكنيد!»54
10- ممكن است گفته شود تا فردي از جامعه اسلامي سلب امنيت نكرده و دست به سلاح نبرده است، در اظهارنظر و عقيده خود آزاد است؛ همچنان كه خوارج تا دست به شمشير نبردند، حضرت امير(ع) آنها را محدود نكرد اما واقعيت چنين نيست، زيرا آن حضرت بارها در مقابل سخنان باطل خوارج، موضع گيري و آنها را محكوم كرد، اميرالمؤمنين در خطبه اي مي فرمايند:
«شما بدترين مردميد! و شما كساني هستيد كه شيطان به وسيله شما به هدف هايش مي زند و فريب خوردگان را به وادي گمراهي مي كشاند!»55
و در جايي و خطبه اي ديگر:
«نابود شوند و از رحمت خدا دور شوند، همان سان كه قوم ثمود نابود گشت!»56
«براي آنان كفايت مي كند خروج از هدايت و سرنگوني در گمراهي و كوري و ممنوعيت از حق و سركشي در گمراهي!»57
همچنين حضرت خطاب به يكي از خوارج كه در حضور ايشان گفت: «لاحكم الا الله» فرمودند: «ساكت شو اي دندان افتاده! خدا زشتت كند! سوگند به خدا حق آشكار شد، در حالي كه شخصيت تو در آن پست و محقر بود و صدايت مخفي، تا آنگاه كه باطل نعره زد و تو ناگهان مانند شاخ بز سر برآوردي!»58
«طوفان مرگ زاي شما را بگيرد و داستان گويي از شما در روي زمين نماناد!»59
بنابراين، آزادي افراد تا مرز دست به سلاح بردن گسترش ندارد، بلكه پاسخ دست به شمشير بردن، شمشير، و پاسخ توطئه با قلم و بيان، محكوم كردن و رد كردن است.
11- «حريم خصوصي» حوزه اي است كه حكومت ديني، حق مداخله در آن را ندارد اما هر مقوله اي از حريم خصوصي كه به نوعي با حقوق ديگران ارتباط يابد، ديگر خصوصي تلقي نخواهد شد، بلكه «حريم عمومي» محسوب مي شود. به عنوان مثال، نوع پوشش افراد در منزل شان، جزيي از حريم خصوصي آنهاست، اما در جامعه جزيي از حريم عمومي است؛ بدين معني كه افراد حق ندارند در جامعه- به عنوان حريم عمومي- هر نوع پوششي را انتخاب كنند، بلكه بايد «هنجارها و ارزش هاي جمعي» را لحاظ كنند.
از آنجا كه بيشتر رفتارها و كنش هاي افراد در جامعه، ارتباط و تماس نزديك با حقوق و آزادي هاي ديگران پيدا مي كنند، بسياري از رفتارها از حريم خصوصي خارج و به حريم عمومي نفوذ مي يابند؛ از اين رو، مشمول قوانين عمومي و مداخله دولت قرار مي گيرند. اين مسئله به ويژه درباره دين اسلام كه شريعت و احكام اجتماعي وسيعي دارد، از اهميت بيشتري برخوردار است.
12- «ارتداد» از جمله احكام اسلامي است كه اصطكاك جدي با آزادي به سبك غربي دارد. از نظر فقه اسلامي، مرتد كسي است كه پس از قبول اسلام، با بلوغ و سلامت عقل و با اختيار و آگاهي، به گفتار يا كرداري در جامعه دست بزند كه حاكي از تكذيب، استهزاء يا تبليغ عليه اسلام و ضروريات دين باشد.
در قرآن كريم آمده است:
«... و من يرتدد منكم عن دينه فيمت و هو كافر فاولئك حبطت اعمالهم في الدنيا و الاخره و اولئك اصحاب النار هم فيها خالدون»60
«و كسي كه از دينش برگردد و در حال كفر بميرد، تمام اعمال نيك او در دنيا و آخرت بر باد مي رود و آنان اهل دوزخ اند و هميشه در آن خواهند بود!»
اما انكار موارد زير موجب ارتداد مي شود:
اول، انكار اصول اسلام كه در نزد تمام مسلمانان پذيرفته است؛ يعني توحيد، نبوت خاصه و معاد.
دوم، انكار ضروري دين؛ يعني اموري كه ديني بودن آنها بديهي است و همه مسلمانان به وجود آنها در اسلام اذعان دارند، مانند نماز و روزه، البته به شرطي كه اولا همراه و ملازم با انكار اصول دين باشد؛ ثانيا فرد از روي علم و آگاهي بداند كه انكار ضروري دين به معناي انكار اصول دين است و به انكار اصول دين (كه درواقع، انكار اصل دين است) پايبند باشد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.53 همان، ص .17
.54 همان.
.55 نهج البلاغه، ترجمه محمدتقي جعفري، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامي، چاپ اول، 1380، خطبه 127، ص .377
.56 همان، خطبه 181، ص .539
.57 همان.
.58 همان، خطبه 184، ص .559
.59 همان، خطبه 58، ص .173
.60 سوره بقره، آيه .217
پاورقي

 



رونوشت هايي از نسخه سازمان سيا
دست هاي نامرئي -11

نويسنده: محمد عبدالهي
27- حمل پلاكاردهايي باعناوين ماخس و خاشاكيم، رأي من كجاست؟، ما بي شماريم و... در تجمع ها
28- آموزش شيوه هاي عملياتي مبارزه بدون خشونت پيش از انتخابات و نحوه اغتشاش و آشوب ها در حوادث پس از انتخابات در سايت هاي متعدد وابسته به فتنه گران من جمله گذار، بي شمار، ارتش سبز، گرين سورس و ...
29- حمايت ده ها روزنامه و مجله از مهندس موسوي و ايراد اتهامات به دولت و رييس جمهور
30- ديوارنويسي در سطح شهر با اسپري و با خطوط رپ
31- جايزه صلح نوبل به شيرين عبادي و جوايز سينمايي به سينماي مخالف نظام
32- برگزاري جلسه هاي متعدد توسط اصلاح طلبان پيش و پس از انتخابات درباره نحوه مديريت آشوب ها
33- در آستانه روز كارگر از كارگران دعوت شده بود كه در اعتصاب و تظاهرات شركت كنند ولي اين مسأله با عدم استقبال مردم مواجه شد و عوامل آن كه برنامه ريزي هاي تظاهرات و اعتصاب را انجام مي دادند در روز 11 ارديبهشت 89 در خانه تيمي دستگير شدند.
34- رنگ سبز با واژه موج سبز، جنبش سبز، انقلاب سبز و... توسط طرفداران موسوي، رنگ زرد توسط هواداران كروبي و لباس ها و مچ بندهاي سبز رنگ
35- برپايي نماز و دعا توسط هواداران ميرحسين موسوي در مقابل سازمان ملل
36- علامت دست ويكتوري ( V ) در تظاهرات 25 خرداد
37- لخت شدن و درآوردن لباس در تجمع ميدان هفت حوض مشاهده شده است.
38- تخريب اموال شخصي (و نه عمومي) در اغتشاش هاي روزهاي 26،25و30 خردادماه
39- روشن كردن چراغ ماشين ها
40- استفاده ازعكس مصدق، سيدمحمدخاتمي، موسوي و ...
41- انتشاركاريكاتور توهين آميز دكتراحمدي نژاد در روزنامه شرق در سال 1384
42- در آستانه انتخابات رياست جمهوري دهم كاريكاتور آقاي احمدي نژاد و شخصيت هاي سياسي انقلابي به وفور تهيه و منتشر شد.
43- استفاده از نامهاي جديد موج سبز ، راه سبز اميد،
دولت تغيير و...
44- بوق ممتد ماشين هاي حاميان موسوي در روزهاي اغتشاش در سطح شهر تهران در 18 تير87 و تظاهرات حاميان موسوي پس از انتخابات دهم رياست جمهوري مشاهده شده است.
45- بازخواست از شوراي نگهبان، وزارت كشور، رهبري و ... توسط موسوي و حاميانش
46- توهين به مقام معظم رهبري و فرزندان معظم له
47- توهين هاي بي شمـار به رييس جـمهور بـا عبارت هاي دروغ گو، رمال، كف بين و ...
48- ديدار موسوي با رهبر معظم انقلاب و تأكيد ايشان بر لزوم پيگيري شكايات از طريق مجراي قانوني(24 خرداد88)
49- رصد رفتار و گفتار دكتر احمدي نژاد و دولت مردان براي مچ گيري
50- توليد و انتشارصدها كليپ هجو احمدي نژاد وشخصيت ها درسطح جامعه از طريق اينترنت، بلوتوث و پخش لوح فشرده مانند 90 سياسي
51- خواندن سرود يار دبستاني در تمامي تجمع هاي اصلاح طلبان خصوصا در دانشگاه ها
52- خواندن سرود يار دبستاني و... در تجمع هاي پس از انتخابات
53- برگزاري تجمع هاي اعتراضي روزهاي 26، 25 و 30 خرداد، روز قدس، 13 آبان و 16 آذر 88 و روزعاشورا به دعوت سران فتنه
54- اعلام مراسم و راه اندازي دسته هاي عزاداري روز پنجشنبه پس از انتخابات
55- ايجاد راه بندان در سطح شهر تهران در روزهاي پس از انتخابات 22 خرداد توسط حاميان موسوي
56- برپايي يادمان فـاجعه نيويورك در ميدان محسني تهران از سوي حـزب مجعول »پاك ايران« و با مجوز
57- برپايي از سوي وزارت كشور در 27 شهريور 1380
58- برگـزاري سالانه مراسم بزرگداشت دكتر مصدق،
59- مهدي بازرگان، يداله سحابي و مقتولين قتل هاي زنجيره اي
60- سوگـواري براي شهداي خيـالي راه آزادي در پنجشنبه پس ازانتخابات رياست جمهوري دهم
61- تجمع در بهشت زهرا بر سر مزار جان باختگان حوادث پس از انتخابات و ادعاي خون خواهي آنان
62- برگزاري اجتماعات قبل از انتخابات دهم رياست جمهوري در ورزشگاه آزادي
63- برگزاري تجمع هاي متعدد پس از انتخابات در روزهاي 26،25 و 30خرداد و...
64- تجمع اعتراض آميز دفتر تحكيم وحدت و جنبش هاي دانشجويي راديكال نسبت به توقيف روزنامه سلام، محاكمه غلامحسين كرباسچي، عبدالله نوري، حكم اعدام هاشم آغاجري و ردصلاحيت دكتر معين براي نامزدي نهمين دوره رياست جمهوري
65- تظاهرات هاي آشوب گرانه و اعتراضي به نتايج انتخابات پس از انتخابات دهم رياست جمهوري
67- مچ بند، سربند، نقاب سبز براي افراد و سگ ها و گربه هايشان و روبان سبز براي خودروها
68- آموزش در خانه هاي تيمي
69- آموزش شيوه هاي عملياتي مبارزه بدون خشونت پيش از انتخابات و نحوه اغتشاش و آشوب ها در حوادث پس از انتخابات در سايت هاي متعدد وابسته به فتنه گران من جمله گذار، بي شمار، ارتش سبز، گرين سورس و ...
70- طرح خروج از حاكميت از سال 1381 به عنوان يكي از واكنش هاي سياسي اصلاح طلبان
71- تجمع غير قانوني حاميان موسوي در ميادين انقلاب، آزادي، فردوسي وامام خميني(رحمه الله عليه) پس از انتخابات
72- توهين به ائمه اطهار(عليهم السلام)و حضرت امام(رحمه الله عليه) و مراجــع تقليد توسط آغاجـري،
73- نفـي رهبـري و تـلاش بـراي خوراندن جـام زهـر به مقام معظم رهبري جهت رابطه با آمريكا توسط برخي نمايندگان مجلس ششم
74- توهين به آيت الله مصباح يزدي طي 12 سال گذشته
75- اهانت به عكس امام خميني(ره) در تجمع روز 16 آذر88
76- اهانت به مقام معظم رهبري و رييس جمهور در تجمع هاي پس از انتخابات
77- تلاش براي به انزوا كشاندن آيت الله جنتي، قاضي مرتضوي، دكتر احمدي نژاد و مهندس ضرغامي
78- ترور شخصيت آيت الله مصباح يزدي، آيت الله جنتي و دكتر احمدي نژاد
79- تحريم مكرر انتخابات در دوره هاي گذشته
80- بلوا و تلاش جهت به تعطيلي كشاندن
81- دانشگاه ها در ايام امتحانات و لغو امتحانات (دانشگاه هاي تهران درخرداد 87، خرداد82 و خرداد88)
82- استعفاي آقاي كروبي در انتخابات رياست جمهوري نهم از كليه سمت ها و مسئوليت ها
83- تحصن سه هفته اي نمايندگان اپوزيسيون مجلس ششم در اعتراض به ردصلاحيت جمعي ازنمايندگان مجلس براي نامزدي مجلس هفتم كه بازتاب هاي بسيار وسيعي در رسانه هاي غربي داشت.
84- تلاش ناموفق براي به تعطيلي كشاندن بازار تهران پس از انتخابات رياست جمهوري
85- توسط آمريكا و سازمان هاي بين المللي عليه دولت جمهوري اسلامي در سال هاي گذشته به خصوص در دولت نهم
86- درخواست از مردم جهت بالابردن ناگهاني ميزان مصرف برق در ساعتي مشخص كه منجر به اختلال در برق رساني مي شد.(30تير88)
87- اعتصاب غذا و استعفاي دسته جمعي 108 تن از نمايندگان مجلس ششم در 12 بهمن 82
88- استعفاي اعتراض آميز دكتر معين وزير علوم وقت در زمان بحران در كوي دانشگاه تهران
89- تهديد به استعفاي جمعي از استانداران دولت آقاي خاتمي در ماجراي رد صلاحيت تعدادي از نمايندگان مجلس ششم
90- استعفاي اعتراض آميز آيت الله طاهري اصفهاني از امامت جمعه اصفهان
91- بازپس گيري بيعت و نفي مشروعيت نظام و اصل ولايت فقيه و شخص رهبري از سوي اصلاح طلبان در طول دهه اخير
92- بيانيه هاي متوالي موسوي، كروبي، خاتمي، مجمع روحانيون مبارز، سازمان مجاهدين انقلاب و جبهه مشاركت و دعوت از حاميان براي زنده نگه داشتن موج سبز تا ابطال انتخابات
93- تحريم انتخابات گذشته در موارد زياد ازجمله انتخابات شوراي شهر و روستا، انتخابات مجلس هفتم و نهمين دوره رياست جمهوري توسط احزاب و عناصرسياسي وابسته به جبهه اصلاحات
94- عدم همكاري آقاي موسوي و كروبي با شوراي ويژه بازشماري آرا
95- خودداري آقاي موسوي و كروبي از انحلال كميته موسوم به صيانت از آرا
96- خودداري موسوي و كروبي از حضور در جلسه شوراي نگهبان جهت رسيدگي به شكاياتشان
97- تحصن نمايندگان مجلس ششم
98- ثبت نام جمعي از غيرمجتهدين در انتخابات خبرگان سوم رهبري در اعتراض به شرط اجتهاد
99 - ثبت نام تعدادي از مخالفين برخي از اصول قانون اساسي ازجمله اصل مربوط به ولايت فقيه در انتخابات رياست جمهوري و مجلس شوراي اسلامي
پاورقي

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14