(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 13 شهريور  1389- شماره 19732

دومين رزمايش واشنگتن-سئول فردا آغاز مي شود
دولت لبنان عليه جاسوسي موساد به سازمان ملل شكايت كرد
مذاكرات بي حاصل در كاخ سفيد فلسطيني ها : با مقاومت حقوق خود را مي گيريم
حمله تروريست هاي طالبان به راهپيمايان روز قدس در پاكستان
وزير دفاع آمريكا : به اين سادگي از افغانستان خارج نمي شويم
سيدحسن نصرالله : ذره اي از خاك فلسطين چشم پوشي نخواهيم كرد
24 كشته و 340 مجروح در حمله تروريست ها به شيعيان لاهور



دومين رزمايش واشنگتن-سئول فردا آغاز مي شود

سئول از برگزاري دومين رزمايش نظامي مشترك خود با واشنگتن در درياي زرد خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ها، مقامات كره جنوبي ديروز اعلام كردند، دومين رزمايش مشترك نظامي خود با واشنگتن پس از غرق شدن ناوچه چئونان را از فردا (يكشنبه) به مدت پنج روز آغاز مي كنند.بنابر اعلام منابع خبري، اين رزمايش نيز با هدف بازدارندگي كره شمالي از انجام حملات نظامي در شبه جزيره كره صورت خواهد گرفت. نزديك به 10 فروند كشتي جنگي، 17 هزار نظامي و چندين زيردريايي در اين رزمايش كه با انتقاد شديد پيونگ يانگ مواجه شده، شركت خواهند كرد. پيونگ يانگ هدف از برگزاري اين رزمايش ها را آمادگي دو كشور آمريكا و كره جنوبي براي راه اندازي جنگي تازه در منطقه عنوان كرده است.

 



دولت لبنان عليه جاسوسي موساد به سازمان ملل شكايت كرد

منابع خبري از ارائه شكايت لبنان به سازمان ملل متحد به خاطر نفوذ اسرائيل در شبكه مخابراتي اين كشور خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه به نقل از يك منبع ديپلماتيك، دولت لبنان روز جمعه با ارائه شكوائيه شديداللحني به سازمان ملل، نسبت به جاسوسي اسرائيل در خاك خود به شدت اعتراض كرد.
در اين شكوائيه دولت لبنان به طور رسمي نامه 141 مزدور اسرائيلي كه براي رژيم صهيونيستي جاسوسي مي كردند را اعلام كرده است.
دولت لبنان در شكايت خود به سازمان ملل به شدت نسبت به نفوذ جاسوسان اسرائيلي در شبكه تلفن همراه، ثابت، نيروهاي نظامي و امنيتي خود اعتراض كرده است.

 



مذاكرات بي حاصل در كاخ سفيد فلسطيني ها : با مقاومت حقوق خود را مي گيريم

سرويس خارجي-
گروه هاي مقاومت فلسطيني موافقت محمود عباس با مذاكرات مستقيم سازش را سر فرود آوردن مقابل خواسته هاي رژيم صهيونيستي و خدمت به طرح صهيونيستي آمريكايي در منطقه و پايمال كردن حقوق ملت فلسطين دانستند.
گروه هاي فلسطيني به شدت با مذاكرات سازش در كاخ سفيد مخالفت و آن را محكوم كردند.
«خالد مشعل» رئيس دفتر سياسي حماس نشست مذاكرات سازش در واشنگتن را بازاري براي به حراج گذاشتن سرزمين فلسطين توصيف كرد.
وي تأكيد كرد، راه ما جهاد و مقاومت است و اين راه عزت و پيروزي است.
«سامي ابوزهري» سخنگوي حماس نيز هدف از مذاكرات مستقيم سازش را تامين منافع دولت آمريكا و چتر حمايتي براي رژيم صهيونيستي دانست و تأكيد كرد، مقاومت نماينده واقعي ملت فلسطين است.
وي تأكيد كرد، محمود عباس و كساني كه بر سر ميز مذاكره با دشمن صهيونيستي
در واشنگتن نشستند نماينده واقعي ملت فلسطين نيستند بلكه حقوق اين ملت را تباه مي كنند.
«محمود الزهار» از ديگر رهبران حماس اظهار داشت، نتيجه اين مذاكرات نيز همانند مذاكرات قبلي كاملا مشخص و محكوم به شكست است. شيخ «خضر حبيب» از رهبران جهاد اسلامي نيز تاكيد كرد، مذاكراتي كه عباس به آن دلخوش كرده نه تنها چيزي را محقق نخواهد كرد بلكه قضيه فلسطين را از مرحله اي كه در آن قرار دارد عقب تر خواهد برد.
وي افزود، پذيرش مذاكرات خطرناك و به معناي سر فرود آوردن در برابر خواسته هاي آمريكايي، صهيونيستي است.
جبهه مردمي براي آزادي فلسطين نيز با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه انجام مذاكرات مستقيم تناقض آشكار با اجماع ملي فلسطيني مبني بر التزام كامل به توقف شهرك سازي از سوي رژيم صهيونيستي است.
همچنين «احمد ابوحليبه» مخبر كميسيون قدس در مجلس قانون گذاري فلسطين مذاكرات سازش را نوعي سراب و توطئه اي براي محو حقوق و آرمان ملت فلسطين دانست.
مذاكرات مستقيم سازش كه روز پنجشنبه با حضور رئيس تشكيلات خودگردان و نخست وزير رژيم صهيونيستي و بدون حضور نمايندگان واقعي ملت فلسطين در واشنگتن برگزار شد بدون نتيجه پايان يافت و قرار شد دور دوم اين مذاكرات 23 شهريور ماه در خاورميانه برگزار شود.
دو طرف در مذاكرات پنجشنبه خود كه تحليلگران از آن به عنوان نمايشنامه ياد مي كنند توافق كردند كه هر دو هفته يكبار با يكديگر ملاقات كنند، اين مذاكرات براي نخستين بار طي 20 ماه گذشته صورت گرفت. محمود عباس در اين مذاكرات خطاب به نخست وزير رژيم صهيونيستي اظهار داشت: ما از اسرائيل مي خواهيم تا به تعهدات خود عمل كرده و تمامي فعاليت هاي شهرك سازي را متوقف كند و محاصره نوار غزه را نيز به طور كامل رفع كند.
بنيامين نتانياهو نيز در اين ديدار تاكيد كرد، ما نيز از شما مي خواهيم يهوديت دولت اسرائيل را به رسميت بشناسيد.
نشست رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين و نخست وزير رژيم صهيونيستي به مدت 90 دقيقه در محل وزارت خارجه آمريكا در واشنگتن و با حضور هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا و پشت درهاي بسته برگزار شد.
پس از اين نشست 90 دقيقه اي، عباس و نتانياهو ديدار دو نفره اي را بدون حضور هيچ مترجم يا شخص ديگري برگزار كردند كه به گفته مقامات آمريكا اين نشست دو نفره 93 دقيقه به طول انجاميد كه طي آن ظاهرا طرفين بر درخواست هاي خود تاكيد كردند.
پس از اين ديدار مجددا نشست ديگري با حضور وزير خارجه آمريكا و همچنين جرج ميچل فرستاده ويژه آمريكا به خاورميانه صورت گرفت كه حدود 18 دقيقه به طول انجاميد.
باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا نيز كه در مراسم ضيافت شام با محمود عباس و بنيامين نتانياهو شركت كرده بود گفت، آمريكا تلاش خواهد كرد كه روند گفت وگوهاي مستقيم را با دقت زيرنظر داشته باشد.
وي افزود، كاخ سفيد هرگز راه حلي را به طرفين اسرائيلي و فلسطيني تحميل نمي كند اما از تمام ابزارها و امكانات براي به نتيجه رسيدن اين گفت وگوها استفاده خواهد كرد.در اين مراسم شام حسني مبارك رئيس جمهور مصر و ملك عبدالله دوم پادشاه اردن نيز حضور داشتند.
در حالي كه اكثر شخصيت ها و مقامات مختلف جهان اسلام و جهان عرب بر بي نتيجه بودن اين مذاكرات تاكيد مي ورزند، به نحوي كه رسانه هاي اسرائيلي هم مذاكرات سازش در واشنگتن را نمايشي خواندند و به بيهودگي آن اصرار مي ورزند با اين وجود كاترين آشتون رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا طي بيانيه اي اعلام كرد كه اتحاديه اروپا حمايت خود را از مذاكرات مستقيم اعلام و براي موفقيت آن تلاش خواهد كرد.
اين در حالي است كه در اعتراض به مذاكرات سازش گردان هاي شهيد عزالدين قسام شاخه نظامي حماس اعلام كرد كه 13 گروه فلسطيني براي زدن اهداف صهيونيستي با هم متحد شده اند.
سخنگوي گردان هاي قسام در اين باره گفت، مقاومت با شيوه خود از سقوط تشكيلات و فتح در مذاكرات بيهوده و فروش خاك وطن جلوگيري مي كند.
اين 13 گروه فلسطيني با استقبال از عمليات هاي دو- سه روز گذشته كه به كشته شدن چهار صهيونيست و مجروح شدن دو نفر ديگر در كرانه باختري منجر شد از تشكيلات خودگردان خواستند كه پيش از آنكه دير شود از اقدامات ضدفلسطيني خود دست بردارد.
گردان هاي عزالدين قسام در آستانه مذاكرات سازش سه عمليات در كرانه باختري انجام دادند كه طي آن چهار صهيونيست كشته و سه تن ديگر زخمي شدند.
اين گردان ها اعلام كردند كه عمليات «سيل آتش» كه تاكنون سه مرحله از آن انجام شده ادامه خواهد يافت.
ساير رويدادها
¤ بشار اسد رئيس جمهور سوريه گفت، هيچ كس حق مخالفت با سلاح مقاومت را ندارد.
¤ يكي از سربازهاي رژيم صهيونيستي كه در حمله به ناوگان آزادي حضور داشت به سرقت اموال سرنشينان كشتي ها و فروش آن به افسران ارتش اعتراف كرد.

 



حمله تروريست هاي طالبان به راهپيمايان روز قدس در پاكستان

بسياري از پايتخت هاي كشورهاي عربي و اسلامي روز گذشته شاهد تظاهرات گسترده مردم در حمايت از قدس، محكوم كردن كنفرانس سازش و مقابله با سياست هاي تجاوزكارانه رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين بود.
مردم غزه، اردن و مصر در حمايت از روز قدس و اعتراض به اقدامات رژيم صهيونيستي در فلسطين به ويژه قدس اشغالي تظاهرات كردند. هزاران فلسطيني به درخواست هشت جنبش فلسطيني و در راس آنها جنبش حماس و جهاد اسلامي با در دست داشتن پرچم هاي فلسطين روز گذشته در غزه تظاهرات كردند.
صدها مصري نيز در حمايت از روز قدس و محكوميت اقدامات رژيم صهيونيستي تظاهرات كردند.
شركت كنندگان در اين تظاهرت از كشورهاي عربي خواستند تا موضع گيري قاطعي در مورد تلاش هاي اسرائيل براي يهودي سازي مقدسات اسلامي اتخاذ كنند و براي مقابله با رژيم اشغالگر قدس و براي حمايت از مقدسات اسلامي انتفاضه به راه بيندازند.
اين در حالي است كه نيروهاي امنيتي مصر سعي در متفرق كردن تظاهرات داشتند و با آنان درگير شدند و 50 نفر از اعضاي جماعت اخوان المسلمين را بازداشت كردند.
گروه ها و احزاب لبناني نيز براي اعلام همبستگي با قدس تظاهراتي را در بيروت برگزار كردند و نمايندگان آنها خواستار قطع هرگونه مذاكرات با رژيم صهيونيستي شدند.
تظاهركنندگان لبناني همچنين از دولت هاي عربي خواستند كه براي حمايت از قدس و لغو محاصره غزه هرچه سريع تر چاره اي بينديشند.
هزاران قطري با برگزاري راهپيمايي كه در دوحه پايتخت اين كشور برگزار شد حمايت خود را از قدس، مسجد الاقصي و فلسطيني ها اعلام كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، در اردن نيز تظاهراتي برگزار شد و نيروهاي امنيتي مانع از نزديك شدن تظاهركنندگان خشمگين به سفارت اسرائيل شدند. تظاهرات كنندگان سياست يهودي سازي قدس را محكوم كرده و خواستار بسته شدن سفارت اسرائيل در عمان و اخراج سفير اسرائيل شدند.
مردم يمن نيز در صنعا تظاهراتي را برگزار كرده و به تجاوز هاي اسرائيل در مسجد الاقصي و مقدسات اسلامي اعتراض كردند، آنها همچنين از جنبش آزاديبخش ملي فلسطين (فتح) و جنبش مقاومت اسلامي (حماس) خواستند با يكديگر متحد شوند.
موريتاني نيز شاهد برگزاري تظاهرات ضداسرائيلي بود و تظاهرات كنندگان از دولت اين كشور خواستند تا هرچه سريع تر به روابط خود با اسرائيل پايان دهد.
در اسلامبول تركيه نيز روز جمعه صدها نمازگزار پس از برگزاري نماز جمعه تظاهراتي را برگزار كرده و اقدامات رژيم صهيونيستي در سرزمين هاي اشغالي را محكوم كردند.
تظاهركنندگان با دادن شعارهاي ضدصهيونيستي حمايت خود را از مردم فلسطين اعلام و خواستار مقابله جهاني با سياست هاي نژادپرستانه رژيم صهيونيستي شدند.
در باكو پايتخت جمهوري آذربايجان نيز به رغم تدابير شديد امنيتي مردم اين شهر با تجمع در مقابل سفارت رژيم صهيونيستي اقدام به برگزاري تظاهر كردند و تعطيلي سفارت و اخراج سفير رژيم صهيونيستي را خواستار شدند.
تظاهركنندگان با در دست داشتن پلاكاردهايي در محكوميت رژيم صهيونيستي شعار مي دادند.
روز قدس روز شرف و عزت است، ننگ بر رژيم اشغالگر، اسرائيل صهيونيست بايد از آذربايجان برود از جمله شعارهاي تظاهركنندگان روز قدس در باكو بود.
در پي حمله نيروهاي پليس به جمع تظاهركنندگان تعدادي از آنان توسط ماموران پليس بازداشت شدند.
هزاران نفر از مردم سوريه نيز با برپايي تظاهراتي در دمشق خواستار حمايت از قدس شدند.
تظاهركنندگان فرياد مي زدند «قدس عربي است و عربي باقي خواهدماند» «محاصره غزه را بشكنيد» «مسجد الاقصي از آن ماست» «صلح تنها با نابودي اشغالگري محقق مي شود»، «مقاومت شرف امت و كرامت آن است».
در كويته پاكستان نيز تظاهرات مردم مسلمان اين شهر در طرفداري از قدس و ملت فلسطين به خاك و خون كشيده شد و بر اثر حمله يك فرد انتحاري به جمع تظاهركنندگان 40 نفر كشته و حدود 010نفر زخمي شدند.
شدت انفجار در جمع تظاهركنندگان به حدي بود كه منابع محلي اعلام كردند كه وقوع يك انفجار بخش هايي از كويته را لرزاند.
هنوز هيچ گروهي مسئوليت انفجار را برعهده نگرفته است ولي آمار تلفات و مجروحين بالا است به نحوي كه منابع پزشكي اين شهر اعلام كردند كه حال برخي مجروحين وخيم است و احتمال افزايش تلفات وجود دارد.
گفتني است رژيم صهيونيستي در روز جهاني قدس و سومين جمعه ماه مبارك رمضان از بيم خشم فلسطيني ها تدابير امنيتي ويژه اي را در اين شهر به اجرا گذاشت و اين شهر را به پادگان نظامي تبديل كرد.
پليس رژيم صهيونيستي 2000 تن از نيروهاي ويژه خود را پيرامون حرم قدسي و شهر قدس و ديگر اماكن قدس شرقي مستقر كرد.

 



وزير دفاع آمريكا : به اين سادگي از افغانستان خارج نمي شويم

با وجود آمار بالاي تلفات نظاميان آمريكايي و وعده كاخ سفيد براي خروج از افغانستان تا سال آينده ميلادي، وزير دفاع آمريكا بر ادامه استقرار نيروهاي چند مليتي ناتو در خاك اين كشور تاكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «رابرت گيتس» كه به طور غيرمنتظره وارد افغانستان شده، پس از ديدار با «حامد كرزاي» رئيس جمهور و «ديويد پترائوس» فرمانده نيروهاي آمريكايي و ناتو مستقر در افغانستان، همراه با كرزاي در يك كنفرانس خبري شركت كرد.
گيتس در اين كنفرانس خبري تاكيد كرد كه آمريكا پس از سال 2011 نيز در افغانستان حضور نظامي خواهد داشت و پس از تلفات فراوان انساني و هزينه ميلياردها دلار به اين سادگي خاك اين كشور را ترك نخواهد كرد.
وزير دفاع آمريكا در توجيه اقدام كشورش براي ادامه اشغالگري خاطر نشان كرد: سال 2011 آغاز روند واگذاري مسئوليت تامين امنيت به دولت افغانستان است و اين روند بستگي به اوضاع افغانستان دارد.
گيتس با عصبانيت گفت: آمريكا با به خطر انداختن جان فرزندان خود و صرف ميلياردها دلار به افغانستان نيامده است كه به اين راحتي از اين كشور بيرون برود و افغانستان را به دست طالبان و القاعده بسپارد.
وزير دفاع آمريكا به وضوح اعلام كرد كه كاخ سفيد بايد از تامين امنيت 15 سال بعد افغانستان اطمينان داشته باشد.
اين در حالي است كه همزمان با استقرار آخرين گروه از 30 هزار سرباز كمكي آمريكايي در افغانستان، وزير دفاع آمريكا از شجاعت آنها در استان قندهار دفاع كرد در حالي كه طبق جديدترين آمار موجود، شمار تلفات نظاميان آمريكايي در افغانستان كه از آغاز سال جاري تاكنون كشته شده اند به بالاترين ميزان آمار سالانه تلفات نظاميان در جنگ 9 ساله افغانستان رسيد.
به طور كلي 1270 نظامي آمريكايي از آغاز حمله آمريكا به افغانستان در سال 2010 تاكنون، جان خود را از دست داده اند.
كشتار غيرنظاميان
در اين كنفرانس خبري از گيتس در مورد كشتار غيرنظاميان افغان در روستاي «رستاق» ولايت «تخار» سوال شد، اما زماني كه وي از كشتار غيرنظاميان اظهار بي اطلاعي كرد، حامد كرزاي تصريح كرد كه در اين روستا 10 غيرنظامي بر اثر حمله نيروهاي خارجي كشته شده و يك كانديداي انتخابات نيز زخمي شده است.
كرزاي كه پيش از اين با انتشار اطلاعيه اي، اين عمل نيروهاي خارجي را محكوم كرده بود، يادآور شد: بمباران در روستاها به جز تلفات غيرنظاميان، دستاورد ديگري نخواهد داشت. در اين كنفرانس خبري، حامد كرزاي از مذاكره در مورد تغيير استراتژي مبارزه با تروريسم خبر داد و گفت: ما در اين مورد با وزيردفاع آمريكا به توافقات مهمي دست يافته ايم.

 



سيدحسن نصرالله : ذره اي از خاك فلسطين چشم پوشي نخواهيم كرد

سر ويس خارجي-
دبيركل حزب الله لبنان تاكيد كرد كه مذاكرات مستقيم سازش در واشنگتن پيشاپيش شكست خورده و هيچ نتيجه اي نخواهد داشت.
سيدحسن نصرالله در سخنراني مهم خود به مناسبت روزجهاني قدس اظهار داشت، مذاكرات واشنگتن هيچگاه به نتيجه نخواهد رسيد و سرانجام نخواهد داشت.
وي كه در مجمع «سيدالشهدا» در منطقه «الرويس» سخن مي گفت، موضع گيري كشورهاي عربي در قبال اين مذاكرات مستقيم سازش را تأسف آور خواند و گفت: متاسفانه برخي از كشورهاي عرب به جاي اينكه اين مذاكرات را محكوم كنند از آن استقبال كردند و اين به معناي فراموش كردن قضيه فلسطين است.
دبيركل حزب الله لبنان تاكيد كرد، آمريكا، اسرائيل و جهانيان بدانند كه قضيه فلسطين به هيچ وجه فراموش شدني نيست و ما هرگز از ذره اي از خاك فلسطين چشم پوشي نخواهيم كرد.
سيدحسن نصرالله تصريح كرد، امروز به جهان مي گوييم كه چالش هاي موجود حتي يك حرف در معيارها و ارزش هاي ثابت ما تغيير نخواهد داد.
معيارهايي كه براساس آن فلسطين از كران تا كران حق ملت فلسطين و امت عربي و اسلامي است و هيچ كس حق ندارد از ذره اي از خاك مقدس فلسطين چشم پوشي و صرف نظر كند و حتي حق ندارد قطره اي از آب آن را بر سر امتيازدهي ناديده بگيرد.
دبيركل حزب الله لبنان گفت، هدف آمريكا از برگزاري مذاكرات مستقيم سازش ايجاد تفرقه و چند دستگي ميان گروه هاي فلسطيني است و در حقيقت همان كاري را كه در عراق انجام داد مي خواهد در مورد فلسطين و احزاب و گروه هاي فلسطيني انجام دهد.
وي اظهار داشت، اما آمريكا بهتر است بداند كه فلسطين مانند عراق نيست و مقاومت فلسطين نمي گذارد كه آمريكا همانند عراق به اين كشور مسلط شود.
وي خاطر نشان كرد: مقاومت هميشه در صحنه است و نخواهد گذاشت كه آمريكا به راحتي به اهداف خود برسد.
سيدحسن نصرالله تاكيد كرد، قدس پايتخت ابدي فلسطين و متعلق به همه مسلمانان جهان است و مسئله اي نيست كه بتوان روي آن معامله كرد يا به مسجدالاقصي تعرض كرد.دبيركل حزب الله تاكيد كرد، فلسطين از دريا تا زمين حق مردم فلسطين و كشورهاي عربي است و رژيم صهيونيستي حق تعرض به قدس، مسجد الاقصي و ديگر مقدسات اسلامي را ندارد.
سيدحسن نصرالله اسرائيل را دولتي غاصب، نامشروع و غيرانساني دانست كه بر تجاوز و كشتار بنا شده و امكان ندارد كه بتواند مشروعيت كسب كند.

 



24 كشته و 340 مجروح در حمله تروريست ها به شيعيان لاهور

انفجار جداگانه سه بمب ميان جمعيت سوگوار شهادت امام علي(ع) در لاهور پاكستان، دست كم 42كشته و 340 زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، عصر چهارشنبه مراسم سوگواري روزه داران شيعه پاكستاني به مناسبت شهادت امام علي(ع) با انفجارهاي پي درپي سه بمب همراه شد. اين انفجارها 42 كشته و 340 مجروح برجاي گذاشت. منابع پزشكي با اشاره به وخامت حال برخي از مجروحان، از احتمال افزايش تلفات خبر دادند.
«قاري حسين محسود»، سخنگوي طالبان پاكستان، مسئوليت اين انفجارها را برعهده گرفت.
به گزارش ايسنا، وي علاوه بر آن، به انجام حملات جديد نيز تهديد كرد.
شيعيان 20 درصد جمعيت 275 ميليون نفري پاكستان را تشكيل مي دهند.
«يوسف رضا گيلاني، نخست وزير پاكستان، با محكوم كردن اين انفجارها گفت: در حالي كه مردم ما با فاجعه سيل دست و پنجه نرم مي كنند، تروريست ها دستورات خود را اجرا مي كنند.
شبكه تلويزيوني «بي.بي.سي» در ارتباط با مراسم تشييع جنازه اين كشته شدگان گزارش داد، ناآرامي و خشم در چهره تشييع كنندگان آشكار بود.
طي سه دهه گذشته گروه هاي افراطي سلفي، وهابي و طالبان حملات زيادي را عليه شيعيان در پاكستان انجام دادند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14