(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 24 شهريور 1389- شماره 19741

كاركنان بي بي سي دو روز اعتصاب مي كنند
حمله موشكي آمريكا به وزيرستان 13 كشته برجاي گذاشت
فيدل كاسترو ساركوزي را ديوانه خواند
فرياد انتقام از اسرائيل در مراسم تشييع پيكر شهداي غزه
احتمال دستگيري شاهدان دروغين در دادگاه حريري قوت گرفت
فكر بكر انگليسي ها!
روز خونين در كشمير اعتراض ها عليه هند گسترش يافت
واكنش شخصيت ها و سازمان هاي بين المللي به هتك حرمت قرآن كريم در آمريكا
آغاز به كار اجلاس ساليانه مجمع عمومي سازمان ملل
عذرخواهي ژاپن از اسيران آمريكايي جنگ جهاني دوم
شيعيان عراق براي تعيين كانديداي واحد تشكيل جلسه دادند
طرح شكايت از ژنرال هاي لائيك در دادگاه تركيه



كاركنان بي بي سي دو روز اعتصاب مي كنند

اتحاديه هاي صنفي كاركنان شبكه خبري بي بي سي از اعتصاب 48 ساعته اعضاي خود در ماه آينده خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، سه اتحاديه صنفي كه اكثر كاركنان شبكه خبري بي بي سي انگليس را نمايندگي مي كنند، اعلام كردند كه در روزهاي پنجم و ششم اكتبر (13 و 14 مهرماه) يك اعتصاب 48 ساعته را در اعتراض به تضييع حقوق اعضاي خود سازماندهي كرده اند.پيش بيني مي شود كه هزاران نفر از كاركنان بخش هاي خبري، فني و اداري بي بي سي در اين اعتصاب دو روزه شركت كنند.اختلاف اصلي كاركنان بي بي سي با مديريت اين شبكه عمدتاً بر سر ميزان و نحوه پرداخت حق بازنشستگي توسط كاركنان به صندوق مربوطه است.

 



حمله موشكي آمريكا به وزيرستان 13 كشته برجاي گذاشت

حمله هواپيماهاي آمريكايي به يك منطقه قبايلي در شمال غرب پاكستان، به مرگ 13 غير نظامي انجاميد.
به گزارش خبرگزاري مهر، ديروز هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا به يك منطقه قبايلي در ايالت وزيرستان شمالي پاكستان حمله كردند. در اين حمله، مناطق مسكوني هدف موشكباران قرار گرفت و 13 نفر غيرنظامي جان خود را از دست دادند. منطقه اي كه هدف سه فروند موشك آمريكايي ها قرار گرفت، «شاوال» نام دارد و فاصله اش با شهر «ميرانشاه» 30 كيلومتر اعلام شده است.
كشور پاكستان غير از حملات آمريكا اكنون با بحران سيل در ايالت سند مواجه است و ميليون ها سيل زده همچنان بدون سرپناه هستند.

 



فيدل كاسترو ساركوزي را ديوانه خواند

رهبر انقلاب كوبا رئيس جمهور فرانسه را فردي غيرقابل اعتماد و در حال ديوانه شدن توصيف كرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «فيدل كاسترو» طي مقاله اي در روزنامه «خورنادا» چاپ مكزيك، نوشت: نمي توان به «نيكلا ساركوزي»، كه انگشتش روي ماشه زرادخانه هاي هسته اي است، اعتماد كرد. كاسترو با متذكرشدن اين نكته كه فرانسه سومين قدرت هسته اي جهان است، افزود: ساركوزي يك كيف دستي حمل مي كند كه در آن كدهاي فعال سازي زرادخانه هاي بيش از 300 كلاهك هسته اي قرار دارند.
حال فرض كنيد ساركوزي ناگهان ديوانه شود، چيزي كه نشانه هايش در وي وجود دارد، در اين صورت، چه كاري از دست شوراي امنيت سازمان ملل برمي آيد؟
كاسترو دروغگويي رهبران را بزرگترين تراژدي عصر هسته اي ذكر كرد.
رهبر انقلاب كوبا با اخراج كولي هاي مهاجر (حدود 1000نفر) از فرانسه توسط دولت اين كشور را نيز محكوم كرد.

 



فرياد انتقام از اسرائيل در مراسم تشييع پيكر شهداي غزه

سرويس خارجي-
پيكر سه شهيد حمله توپخانه اي رژيم صهيونيستي به بيت حانون در شمال نوار غزه در ميان فريادهاي «مقاومت، مقاومت تا پيروزي»، «انتقام خون شهدا را خواهيم گرفت و تسليم نخواهيم شد» تشييع و به خاك سپرده شد.
به گزارش خبرگزاري قدس، شركت كنندگان در مراسم تشييع از گروه هاي مبارز فلسطيني خواستند انتقام خون شهدا را از جنايتكاران صهيونيست بگيرند.
مردم داغدار بيت حانون همچنين مذاكرات ميان تشكيلات خودگران فلسطين با رژيم صهيونيستي را محكوم كرده و از محمود عباس خواستند به پاس خون شهداي فلسطيني مذاكره با دشمن صهيونيستي را متوقف كنند.
در اين مراسم شماري از مسئولان دولت منتخب فلسطين، وزيران و نمايندگان مجلس حضور داشتند، شماري از اعضاي گردان هاي مقاومت فلسطيني نيز با حضور در اين مراسم اعلام كردند كه براي گرفتن انتقام خون شهدا آمادگي كامل دارند.
اين در حالي است كه رژيم صهيونيستي همزمان با برگزاري مذاكرات مستقيم سازش در سراسر فلسطين اشغالي به حالت آماده باش كامل درآمد.
ارتش صهيونيستي هدف از اعلام حالت آماده باش را جلوگيري از وقوع هرگونه عمليات نيروهاي مقاومت عنوان كرد.
گفتني است دومين مرحله از مذاكرات سازش ميان تشكيلات خودگردان فلسطين و رژيم صهيونيستي بدون حضور نمايندگان واقعي ملت فلسطين و با حضور وزير خارجه آمريكا روز گذشته در شرم الشيخ مصر برگزار شد.
مهمترين اختلاف موجود در ميان دو طرف درباره شهرك سازي است كه مهلت توقف موقت آن تا 26 سپتامبر (4 مهرماه) بوده و رژيم صهيونيستي از مدت ها پيش خود را براي تداوم شهرك سازي پس از اين مهلت آماده كرده است اما تشكيلات خودگردان فلسطين تنها به شرط توقف اين شهرك سازي وارد اين دور از مذاكرات سازش شده است.
عباس در دور جديد با موضع ضرورت تمديد دوره توقف شهرك سازي حاضر شد و اعلام كرد كه از درخواست خود عقب نشيني نخواهد كرد. اين درحالي است كه هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا نيز اعلام كرد اگر اسرائيل با توقف شهرك سازي موافقت نكند اين مذاكرات با شكست روبه رو خواهد شد.
وي افزود، شكست اين مذاكرات ضربه جدي براي امنيت فلسطينيان و رژيم صهيونيستي است.
از سوي ديگر، گروه هاي فلسطيني ادامه اين مذاكرات را بيهوده اعلام و تأكيد كردند كه تشكيلات خودگردان فلسطين از اين مذاكرات بهره اي نخواهد برد و دست خالي و با خواري و ذلت باز خواهد گشت.
سخنگوي جنبش حماس ادامه اين مذاكرات را خيانت به ملت فلسطين ارزيابي كرد و اظهار داشت، گروه مذاكره شده فلسطين بايد مصلحت ملي را به منافع حزبي ترجيح دهند و هماهنگي و همكاري با اسرائيلي ها را متوقف سازند.
جنبش جهاد اسلامي فلسطين نيز اعلام كرد، طرح مذاكرات به زودي شكست خواهد خورد و طرح مقاومت در برابر صهيونيست ها همچنان خواهد درخشيد.
ديگر گروه هاي فلسطيني نيز مذاكرات شرم الشيخ را بي فايده توصيف كرد و اظهار داشتند اين مذاكرات به سود فلسطينيان نيست و فقط مصالح صهيونيست ها را تأمين مي كند.
روزنامه واشنگتن تايمز نيز با اشاره به آغاز دور دوم مذاكرات مستقيم سازش نوشت، سفر كلينتون به شرم الشيخ بيهوده و مذاكرات شكست خورده است.
گروهي از مقامات و مسئولان اطلاعاتي سابق آمريكا نيز با ارسال نامه اي به باراك اوباما رئيس جمهور اين كشور اظهار داشتند اسرائيل در مورد تهديدي كه از طرف اعراب براي خود تصور مي كرد، غلو كرده و دروغ گفته است.
اين مقامات افزودند، برخلاف اين ادعاهاي دروغين، اين خود اسرائيل است كه تهديدي براي همسايگان و منطقه به حساب مي آيد و با تهديد و تجاوز به كشورهاي ديگر منطقه را ناامن كرده است.يك گروه مخالف شهرك سازي با عنوان «صلح هم اكنون» نيز اعلام كرد شركت اسرائيل در مذاكرات سازش فريبي بيش نيست و اين رژيم به موازات برگزاري دور دوم مذاكرات سازش ساخت 13 هزار واحد مسكوني در كرانه باختري را تصويب كرده و زمينه را براي ساخت 2066 واحد فراهم كرده است.
اين درحالي است كه «شائول موفاز» عضو پارلمان رژيم صهيونيستي اظهار داشت، تعليق موقت شهرك سازي در كرانه باختري اشتباه استراتژيك كابينه بنيامين نتانياهو است.
وي افزود، كابينه اسرائيل با اكراه اين توقف را پذيرفته و قصد ندارد آن را تمديد كند.
از سوي ديگر، در ادامه تجاوزات رژيم صهيونيستي به اماكن مقدس مسلمانان روز دوشنبه حدود 130 يهودي تندرو با حمايت نظاميان صهيونيست به صحن مسجدالاقصي يورش بردند.
صهيونيست هاي تندرو بر بالاي بام مسجدالاقصي رفتند و پرچم فلسطين را پايين آوردند و تمامي پلاكاردها وشعارهاي اسلامي را از بين بردند.



 



احتمال دستگيري شاهدان دروغين در دادگاه حريري قوت گرفت

سرويس خارجي -
رئيس اسبق سازمان امنيت عمومي لبنان اعلام كرد، حكم بازداشت شاهدان دروغين پرونده رفيق حريري به زودي صادر خواهد شد.
جميل السيد با اعلام اين خبر افزود، دستگاه قضايي لبنان به زودي حكم بازداشت شاهدان دروغين را كه پنج سال نتيجه تحقيقات دادگاه حريري را به انحراف كشاندند صادر خواهد كرد.
وي اظهار داشت: اگر اين بازداشت ها صورت نگيرد رسيدن به حقيقت هم بي نتيجه است.
«السيد» كه در دادگاه قضايي سوريه از 34 مسئول امنيتي، قضايي و سياسي اعلام دادخواست كرده است تاكيد كرد به زودي حكم بازداشت، مروان حماره» نماينده پارلمان، «شارل رزق» وزير سابق دادگستري «تلف مهليس» بازپرس بين المللي و تعدادي از معاونان و مشاوران سعدالدين حريري نخست وزير لبنان صادر خواهد شد.
در همين رابطه بشاراسد رئيس جمهور سوريه نيز در ديدار با يك وزير لبناني از سخنان نخست وزير لبنان در اعتراف به ارتكاب اشتباه در حق سوريه و متهم كردن اين كشور به دست داشتن در ترور رفيق حريري ابراز خرسندي كرد.
بشار اسد در اين ديدار تاكيد كرد، لبناني ها خود مي دانند در ارتباط با مسائلي كه به آنها مرتبط است چگونه تعامل كنند و اداره امور داخلي امري است كه تنها به آنها اختصاص دارد و پس از اين با حريري و سرلشكر «جميل السيد»، رئيس سابق امنيت عمومي لبنان و جبران باسيل و ديگران براساس اين اصل ديدار مي كند.
بشاراسد در عين حال گفت، كه سخنان حريري درباره شاهدان دروغين كافي نبود و بايد شاهدان دروغين و حاميان آنها محاكمه شوند تا شكاف ايجاد شده بين لبناني ها طي پنج سال گذشته پر شود.
آماده باش ارتش لبنان
ارتش لبنان در جنوب اين كشور به حالت آماده باش كامل درآمد
شبكه تلويزيوني المنار اعلام كرد كه ارتش لبنان و نيروهاي رژيم صهيونيستي در منطقه الظهيره در جنوب لبنان در برابر هم حالت نظامي به خود گرفتند.
در ماه گذشته در جريان درگيري بين ارتش لبنان و نيروهاي رژيم صهيونيستي در منطقه عديسه در جنوب لبنان دو نظامي لبناني و يك نظامي اسرائيلي كشته شدند.
اين در حالي است كه طي چند روز گذشته هواپيماهاي رژيم صهيونيستي بيش از 10 بار حريم هوايي لبنان را نقض كردند.

 



فكر بكر انگليسي ها!

وزير دارايي انگليس به همشهري هايش پيشنهاد داده هر راهي كه براي صرفه جويي كردن به نظرشان مي رسد، حتما با او در ميان بگذارند بلكه درماني براي كسري بودجه كشور پيدا شود!
مي گويند، «جرج اسبورن» كه تا به حال هر چه به ذهنش مي رسيده، «پياده» كرده و ديگر نمي داند براي جبران اين كسري بودجه دامن كدام قديس را بايد «بچسبد»، تصميم گرفته انگليسي ها را هم در اين مبارزه شريك كند! به اين ترتيب، حالا هر شهروند انگليسي مي تواند نظرات خود را در يك سايت اينترنتي مخصوص همين كار مطرح كند. آن طور كه در سايت «زيگونت» مي خوانيم، تا به حال اقلا 100 هزار پيشنهاد در اين سايت مطرح شده كه حدود 20 تاي آنها در دست مطالعه است و 3 تا هم در حال اجرا! از جمله اين پيشنهادها هم مثلا حق پيك نيك در پارك ها بوده ... يا كاهش دفعات جمع آوري زباله! به هر حال، «ديويد كامرون» نخست وزير اميدوار است با اين كار 150 ميليارد پوند كسري بودجه كشورش را هرجور شده ظرف سال هاي آينده جبران كند.
¤ سرويس خارجي كيهان

 



روز خونين در كشمير اعتراض ها عليه هند گسترش يافت

تظاهرات استقلال طلبانه مردم كشمير كه پس از اعلام حكومت نظامي طي دو روز گذشته در اين كشور گسترش بيشتري يافته به دليل دخالت نيروهاي هندي، 20 كشته بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي؛ معترضان عصر روز دوشنبه با ناديده گرفتن مقررات ممنوعيت عبور و مرور به خيابانها آمدند و با سر دادن شعارهاي استقلال طلبانه و ضد آمريكايي خواستار آزادي شدند كه نيروهاي نظامي و امنيتي هند به روي آنها آتش گشودند.
بر پايه همين گزارش طبق تأييد منابع دولتي در اين درگيري 14 نفر و براساس منابع غيردولتي 20 نفر از تظاهركنندگان جان باختند.
صبح روز دوشنبه عده اي از مردم در برخي از نواحي سرينگر پايتخت كشمير به خيابان ها ريخته و شعارهايي را بر ضد آمريكا در اعتراض به بي حرمتي به قرآن در اين كشور سر دادند كه پس از درگيري با نيروهاي امنيتي هند، اين تظاهرات به تظاهرات ضد دولت هند تبديل شد.
اوضاع در كشمير، نزديك به سه ماه است كه به دليل كشته و يا مجروح شدن يك يا دو معترض طالب استقلال متشنج است.
نخست وزير هند، نسبت به ادامه ناآرامي ها در كشمير ابراز نگراني كرده و بر ضرورت رسيدگي به شكايت مردم اين منطقه و تضمين بهبود اوضاع اقتصادي آنان تأكيد كرد.
«مانموهان سينگ» همچنين گفته كه دولت وي آماده انجام مذاكره با همه اقشار جامعه كشمير در چارچوب قانون اساسي هند به منظور برقراري آرامش در اين كشور است.
وي تأكيد كرده كه جوانان كشميري، شهروندان ما هستند و ناراحتي آنان بايد رفع شود، از اين رو ما آماده ايم كه در چارچوب قانون اساسي خود با هر فرد يا گروهي كه خشونت را كنار بگذارد گفت وگو كنيم.
سينگ در سخنان خود هيچ اشاره اي به لغو قانون اختيارات ويژه نيروهاي مسلح در كشمير نكرد، اين قانون دست نيروهاي مسلح را براي تيراندازي باز گذاشته است.خبرهاي رسيده از هند حاكي است كه دولت هند براي تبادل نظر در مورد اوضاع وخيم كشمير نشست فوق العاده اي تشكيل داد كه پس از سه ساعت بحث و گفت وگو با صدور بيانيه اي خاتمه يافت.
اين نشست به اينجا ختم شد كه قائم مقام وزارت كشور هند در اين بيانيه تأسف دولت را نسبت به وخامت اوضاع در كشمير اعلام داشت.
وزير دفاع هند «اي كي آنتوني» با شدت عمل نيروهاي نظامي در كشمير موافق است و اظهار مي دارد كه در شرايط كنوني كشمير براي انجام اقدامات توأم با نرمش موافق نيست.نخست وزير هند از نيروهاي امنيتي اين كشور به دليل تأمين منافع هند در ابعاد گوناگون تمجيد كرده است.
جدايي خواهان مسلمان در كشمير از سال 1989 ميلادي براي استقلال يا ادغام با پاكستان، با هند مبارزه مي كنند.
در حال حاضر دو سوم كشمير تحت كنترل هند و يك سوم باقيمانده در كنترل كشور پاكستان است.

 



واكنش شخصيت ها و سازمان هاي بين المللي به هتك حرمت قرآن كريم در آمريكا

شخصيت ها، سازمان ها و نهادهاي بين المللي، در واكنش به بي احترامي به قرآن در چند شهر آمريكا، دولت آمريكا را مسبب اين امر دانسته و آن را به شدت محكوم كردند.
«لياقت بلوچ» رهبر مركزي «حزب جماعت اسلامي پاكستان»، در گفت وگو با فارس، طرح به آتش كشيدن قرآن مجيد را محكوم و آن را موهن و مشمئزكننده دانست.
«بلوچ»، واكنش ضعيف برخي از رهبران كشورهاي مسلمان در قبال اين طرح شيطاني را محكوم و تاكيد كرد: اين رهبران به ابزاري در دست ايالات متحده بدل گشته و از آمريكا مي ترسند.
وي خواستار اقدام فوري مجلس پاكستان در ارائه لايحه اي براي محكوميت اين طرح كليساي فلوريدا شد.
از سوي ديگر، اتحاديه بين المللي امت واحده با انتشار نامه اي خطاب به «پاپ بنديك شانزدهم»، رهبر كاتوليك هاي جهان، با اشاره به هتك حرمت كتاب آسماني مسلمانان تصريح كرد: شما به عنوان رهبر كاتوليك هاي جهان، ضروري است نسبت به چنين اقداماتي، واكنش جدي نشان دهيد.
اين سازمان غيردولتي بين المللي خاطرنشان كرده است: به ظاهر اين اقدام (قرآن سوزي) به دست مترسك هاي مسيحي صورت گرفته است، اما منازعه اصلي بر سر صهيونيسم و اسلام است، چرا كه صهيونيسم امروز، دايره دشمني خود را از اسلام فراتر كرده و به دشمن بشريت تبديل شده است.
در همين حال فعالان اينترنتي مسلمان و مسيحي درنظر دارند، يك ميليون امضا در اعتراض به سوزاندن قرآن كريم جمع آوري كنند و موضع امت عربي و اسلامي را در برابر اين جنايت جويا شوند.
همچنين حدود 300هزار كاربر مسلمان و مسيحي با مراجعه به سايت اجتماعي «فيس بوك»، اعتراض و مخالفت خود را با سوزاندن قرآن كريم توسط برخي مسيحيان افراطي اعلام كردند.
در اين طرح اينترنتي علاوه بر فعالان و گروههاي اسلامي، تعدادي از مسيحيان عضو گروه «تمامي مسيحيان عليه سوزاندن قرآن» نيز با مراجعه به سايت اجتماعي فيس بوك، اعتراض خود را به سوزاندن قرآن اعلام كردند.
«سيمون هوب»، مبتكر اين طرح اينترنتي گفت: هدف از راه اندازي اين صفحه در فيس بوك، تبيين موضع كتاب مقدس و مسيحيان نسبت به سوزاندن قرآن است و تاكيد بر اين مسئله است كه مرتكبان اين جنايت، هيچ ارتباطي با دين مسيحيت ندارند.
شيخ «عبدالمعطي البيومي» از علماي مركز پژوهش هاي الازهر مصر نيز گفت: آتش زدن قرآن توسط تعدادي از مسيحيان افراطي، وجهه آمريكا را هرچه بيشتر در بين مسلمانان تخريب كرده است.
وي گفت: اجازه به تعداد معدودي از افراد براي آتش زدن قرآن تحت عنوان آزادي عقيده، پذيرفتني نيست و اين اقدام خشم مسلمانان را در سراسر جهان شعله ور كرده است.
اين عالم مسلمان با انتقاد از سياست هاي آمريكا در مبارزه با تروريسم متذكر شد: دولت آمريكا، با اين كار، اجازه داد كه گروههاي تروريسم هرچه بيشتر فعال شوند و برخلاف ادعاي خود، آنها را به دست زدن به اقدامات تروريستي ترغيب كنند.
اين در حالي است كه پيش از اين، «بان كي مون» دبيركل سازمان ملل متحد به پاپ رهبر كاتوليك هاي جهان، شوراي مركزي يهوديان آلمان، اندرس فوگ راسموسن دبيركل پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو)، ژنرال ديويد پترائوس فرمانده نيروهاي آمريكايي و ناتو در افغانستان، نسبت به اقدام تعدادي افراطي در سوزاندن قرآن در آمريكا هشدار داده بودند و آن را محكوم كردند.

 



آغاز به كار اجلاس ساليانه مجمع عمومي سازمان ملل

سرويس خارجي-
شصت و پنجمين اجلاس ساليانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد روز گذشته رسما آغاز به كار كرد.
بعدازظهر ديروز به وقت نيويورك شصت و پنجمين اجلاس ساليانه مجمع عمومي سازمان ملل به رياست «جوزف ديس» ديپلمات سوئيسي آغاز به كار كرد.
«ديس» در سالهاي 1999 تا 2002 وزارت خارجه سوئيس را اداره مي كرد كه طي همان سالها موفق شد كشورش را به سازمان ملل متحد ملحق كند. وي از 2002 تا 2006 نيز وزير اقتصاد سوئيس بوده است.
«جوزف ديس» كه از روز گذشته جايگزين «علي التكريتي» رئيس ليبيايي مجمع عمومي شد، در ماه ژوئن از سوي اعضاي مجمع به اين منصب انتخاب شد و تا سال آينده اداره آن را به عهده خواهد داشت.
مجمع عمومي سازمان ملل تا 30سپتامبر سال جاري نشست خواهد داشت و به بررسي مسائلي چون تداوم رشد اقتصادي، توسعه پايدار و همچنين عمليات صلح باني نيروهاي سازمان ملل خواهد پرداخت.
رهبران كشورهاي عضو اين سازمان نيز طي روزهاي 23 تا 27سپتامبر در نشست مجمع حضور يافته و به سخنراني خواهند پرداخت.
گفته مي شود مسئله حمله رژيم صهيونيستي به كاروان آزادي يكي از مباحث اصلي اعضاي مجمع خواهد بود كه حتي مي تواند به محكوميت رژيم صهيونيستي نيز منجر شود.
مجمع عمومي سازمان ملل متحد يكي از شش ركن اصلي اين سازمان است كه تمامي كشورهاي عضو سازمان ملل در آن شركت دارند.
اصولا تصميمات مجمع جنبه «توصيه آميز» دارند.

 



عذرخواهي ژاپن از اسيران آمريكايي جنگ جهاني دوم

در حالي كه آمريكايي ها تاكنون به خاطر بمباران اتمي ژاپن عذرخواهي نكرده اند وزير خارجه ژاپن از اسيران آمريكايي جنگ جهاني دوم عذرخواهي كرد.
بنابرگزارش ايسنا به نقل از آسوشيتدپرس، وزير خارجه ژاپن ضمن پذيرايي از چند اسير آمريكايي زمان جنگ جهاني دوم از آنان عذرخواهي كرد و رفتار با آنان را غير انساني دانست.
اين در حالي است كه اخيراً و در مراسم سالگرد بمباران هيروشيما و ناكازاكي كه صدها هزار ژاپني براثر آن كشته و مجروح شدند، نماينده آمريكا با اينكه در اين مراسم حضور يافته بود و از نزديك ابعاد فاجعه را لمس مي كرد، حاضر به عذرخواهي بابت اين اقدام ضدبشري كشورش نشد.
همچنين در ايام سالگرد بمباران اتمي ژاپن تعدادي از آمريكايي ها با ارسال پيامك به فرزند خلباني كه بمب ها را ريخت، به او تبريك گفته و پدرش را قهرمان ملي اعلام كردند.
گفتني است شش زنداني آمريكايي سابق جنگ جهاني دوم به همراه خانواده شان و همچنين دختران دو مرد آمريكايي كه طي جنگ جهاني دوم كشته شده بودند، اولين گروه از زندانيان سابق آمريكايي هستند كه با حمايت دولت ژاپن به اين كشور سفر كرده اند.

 



شيعيان عراق براي تعيين كانديداي واحد تشكيل جلسه دادند

كميته داوران ائتلاف بزرگ شيعيان عراق براي تعيين و معرفي نامزد واحد براي پست نخست وزيري تشكيل جلسه داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، عصر ديروز كميته داوران ائتلاف بزرگ شيعيان عراق تحت نام «اتحاد ملي عراق» تشكيل جلسه داد. هدف از جلسه اتحاد ملي، كه خود متشكل از «ائتلاف ملي عراق» و «دولت قانون» است، تعيين يك نامزد از ميان دو نامزد فعلي (نوري مالكي از دولت قانون و عادل عبدالمهدي از ائتلاف ملي) اعلام شد.
كميته داوران اعلام كرد، مشخص كردن نامزد براساس راي گيري داخلي خواهد بود. در مورد ميانگين لازم انتخابات نيز ائتلاف ملي اصرار دارد كه فرد پيروز بايد 80 درصد آرا را در داخل كميته فوق به دست آورد، اما دولت قانون موافق كسب حداقل 65 درصد آرا است. كميته داوران داراي 14 عضو است و هم اكنون هر ائتلاف (دولت قانون و ائتلاف ملي) در آن هفت عضو دارد.وظيفه اصلي اين كميته، تعيين نامزد واحد براي نخست وزيري آينده است.
در همين حال، «عباس العامري»، از رهبران ائتلاف ملي عراق، اعلام كرد، اختلافات در درون ائتلاف شيعيان طي روزهاي جاري حل مي شود.طي ديروز همچنين، عبدالمهدي به كردستان عراق رفت و با «مسعود بارزاني»، رئيس منطقه خودمختار كردستان عراق ديدار و گفت وگو كرد. از طرف ائتلاف دولت قانون نيز يك هيئت وارد دمشق شد و با مقامات سوري از جمله «بشار اسد» رئيس جمهور سوريه گفت وگو كرد.
ساير رويدادها:
¤ سه افسر عراقي در حملات جداگانه تروريست هاي مسلح ناشناس در بغداد شهيد شدند.
¤ صدوسي وچهارمين نشست دوره اي اتحاديه عرب ديروز در بغداد و به رياست دولت عراق تشكيل جلسه داد.
¤ همزمان با حضور «توني بلر»، نخست وزير سابق انگليس در آمريكا، «بيل كلينتون» از وي در برابر منتقدانش دفاع كرد. منتقدان بلر مي گويند او با توسل به دروغ، انگليس را در سال 2003 وارد جنگ عليه عراق كرد.

 



در پي تصويب قانون اساسي جديد صورت گرفت
طرح شكايت از ژنرال هاي لائيك در دادگاه تركيه

در پي تصويب اصلاحيه قانون اساسي تركيه در همه پرسي 12سپتامبر و لغو مصونيت افسران كودتاگر ارتش، مردم اين كشور اقدام به طرح شكايت از كودتاگران كردند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري اخلاص تركيه، با تصويب اصلاحيه قانون اساسي در همه پرسي روز يكشنبه گذشته، و باز شدن راه محاكمه كودتاگران، اقشار مختلفي از مردم تركيه اقدام به شكايت عليه كودتاگران سال 1980 و درخواست محاكمه آنان كردند.
نظاميان كودتاگر روز 12سپتامبر 1980 به رهبري ژنرال «كنعان اورن» رئيس ستاد مشترك وقت تركيه، اقدام به دستگيري تعداد بي شماري از جوانان انقلابي كرده و با وضع قانون اساسي جديد كه بعدها به قانون اساسي كودتاگران معروف شد، جلو حركت هاي اسلامي را سد كردند و به مخالفت با نمادهاي اسلامي از جمله حجاب بانوان برخاستند.
ژنرال اورن بعد از كودتاي مذكور به عنوان هفتمين رئيس جمهور تركيه بر مسند قدرت تكيه زد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14