(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 24 شهريور 1389- شماره 19741

كوتاه اقتصادي
تمام شركت هاي صنعتي و معدني از تهران مي روند
يارانه كشاورزان نقدي پرداخت مي شود
شكست تحريم فروش بنزين به ايران
كاميون هاي هوو استاندارد مي شود
بهره برداري از 48 پروژه بيمارستاني تا پايان امسال
پرداخت وام 20 ميليون توماني براي تكميل ساختمان هاي نيمه كاره
كنترل بازار پول با اجراي قانون هدفمندكردن يارانه ها
عبدالله واد: سنگال با كمك ايران به كشوري نيمه صنعتي تبديل شده است
افزايش نرخ بيكاري در كانادا
واردات بنزين از تركيه متوقف شد
برنامه ريزي براي كاهش آلايندگي هواي 8 كلانشهر كشور
قانون ساماندهي واردات در مجلس در حال اصلاح است
آمريكا واردات فرش دستباف ايران راممنوع كرد



كوتاه اقتصادي

¤ در حالي سه ماه به آغاز سرماي زمستاني مانده است كه بيش از 29 هزار كيلومتر خطوط انتقال گاز به همراه 65 ايستگاه تقويت فشار و 219واحد توربوكمپرسور براي عمليات گازرساني بدون دغدغه به مردم فراهم شده است.
¤ رئيس شوراي عالي انجمن حسابداران خبره ايران با انتقاد از به روز نبودن عملكرد حسابرسي داخلي در كشور گفت: فاصله داشتن مفهوم سنتي كار حسابرسي داخلي با مفهوم نوين آن باعث شده كه بنگاه هاي اقتصادي توان كشف تقلب و سوءاستفاده در اين واحدها را نداشته باشند.
¤ به همت وزارت بازرگاني، جشن ضيافت نان به منظور تكريم و تجليل از دست اندركاران حوزه گندم، آرد و نان برگزار مي شود.به گزارش شبكه اطلاع رساني بازرگاني ايران (شابا)، جشن ضيافت نان مصادف با برپايي نخستين جشن خودكفايي گندم، 22آبان ماه سال جاري در برج ميلاد برگزار مي شود.
¤ بيش از 300 هزار بازرسي از واحدهاي صنفي توسط بازرسان واحدهاي بازرسي و نظارت مجامع امور صنفي سراسر كشور در جريان طرح ويژه نظارتي ماه مبارك رمضان انجام شد.
¤ رئيس سازمان بازرگاني استان تهران گفت: با توجه به كنترل سلامت دام ها از سوي سازمان دامپزشكي و تاييد سلامت آن ها در مبادي ورودي كشور، بيماري تب «كريمه كنگو» از طريق دام هاي قاچاق وارد كشور شده است.
¤ ميزان توليد سنگ آهن در كشور در پنج ماهه منتهي به پايان مرداد ماه امسال در مجموع به 11ميليون و 57 هزار و 191تن رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 7 درصد افزايش داشت.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، همچنين ميزان استخراج سنگ آهن در مدت ياد شده برابر با 17 ميليون و 528 هزار و 551 تن بود كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 32درصد و در مقايسه با هدف برنامه پيش بيني شده 28درصد افزايش نشان داد.
¤ ستاد نظارت بر كيفيت و استاندارد كالاهاي وزارت صنايع و معادن اعلام كرد: كالاهاي وارداتي قبل از ثبت سفارش مي بايست تائيديه به كيفيت و استاندارد را از سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران دريافت نمايند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 7790 الي 7795، 7797، 3340، 3341، از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ رئيس هيئت مديره اتحاديه طلا و جواهر تهران با اشاره به نزديك شدن به زمان اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده از آمادگي اين صنف براي اجراي قانون مذكر خبر داد و گفت: برگزاري كلاس هاي توجيهي براي صنف طلا و جواهر از چند روز آينده آغاز مي شود.
¤ رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران گفت: تا پايان سال جاري بيش از 80 هيئت تجاري و بازاريابي به خارج از كشور اعزام و بيش از 65 هيئت تجاري- سرمايه گذاري از كشورهاي مختلف به جمهوري اسلامي ايران با حمايت اين سازمان پذيرش مي شوند.

 



تمام شركت هاي صنعتي و معدني از تهران مي روند

معاون وزير صنايع و معادن از الزام تمامي شركتهاي صنعتي و معدني زيرمجموعه اين وزارتخانه به ترك تهران خبر داد و اعلام كرد از اين پس هيچ كارمند شركت غير توسعه اي نمي تواند در تهران بماند.
ايرج نديمي در گفتگو با مهر با اشاره به الزام زيرمجموعه هاي وزارت صنايع و معادن به خروج از تهران گفت: تمامي شركتها و سازمانهاي غيرتوسعه اي اين وزارتخانه ملزم به خروج از تهران و انتقال به استانهاي ديگر شدند.
معاون حقوقي و امور مجلس و استانهاي وزارت صنايع تاكيد كرد: حتي يك كارمند شركت غيرتوسعه اي نمي تواند در تهران بماند؛ مگر اينكه مجوزهاي لازم براي حضورش در تهران كسب شود.
به گفته وي، تنها وزارت صنايع و معادن و دو سازمان توسعه اي اجازه حضور در تهران را دارند كه در صورت حمايت دولت و ارايه تخفيفها براي خريد زمين آنها نيز آمادگي خروج از تهران را دارند.
نديمي با اشاره به برخي استثناها در انتقال زيرمجموعه هاي وزارت صنايع، اظهار داشت: آن دسته از شركتهاي زيرمجموعه وزارت صنايع كه در راستاي اهداف اصل 44 قانون اساسي فعاليت مي كنند از جمله ايدر و ايميدرو در تهران باقي مي مانند كه در صورت فراهم شدن شرايط انتقال به اطراف تهران، آنها نيز از تهران خارج مي شوند.
به گفته معاون حقوقي وزارت صنايع، تعداد محدودي از كارمندان شركتهاي زيرمجموعه براي انجام برخي كارها هنوز در تهران هستند كه با دستور وزير حقوق خود را دريافت مي كنند كه آنان نيز به استانهاي مربوطه منتقل خواهند شد.

 



يارانه كشاورزان نقدي پرداخت مي شود

وزير جهاد كشاورزي، گفت: دوران واردات بي رويه محصولات كشاورزي به كشور تمام شده و ديگر اجازه واردات اين محصولات را نخواهيم داد.
صادق خليليان، در حاشيه ديدار با وزراي كشاورزي تانزانيا و مالاوي در گفت وگو با خبرنگاران، گفت: از اين پس نيازهاي كشور به محصولات كشاورزي با محوريت توليدات داخلي تامين خواهد شد.
وي ادامه داد: اگر در تامين محصولي در كشور با كمبود روبرو شديم در حد نياز و با توجه به زمان توليد آن محصول در كشور نسبت به واردات آن محصول اقدام خواهيم كرد.
وزير جهاد كشاورزي با تاكيد بر لزوم حمايت از كشاورزان، گفت: با توجه به كيفيت و ميزان توليد محصولات كشاورزي در كشور لزومي به واردات محصولاتي نظير سيب فرانسوي، گلابي چيني، پرتقال مصري، بادام آمريكايي و عسل چيني وجود ندارد كه از اين پس جلوي ورود اين محصولات گرفته خواهد شد.
وي ادامه داد: هم اكنون كشور ايران از توانايي مناسبي در توليد انواع محصولات كشاورزي برخوردار است، به نوعي كه به يكي از صادركنندگان ميوه تبديل شده است.
خليليان اظهار داشت: بخشي از نيازهاي كشاورزي به ضرورت بايد وارد شود؛ اين امر بايد به نحوي صورت گيرد كه به بخش توليد كشور ضربه نزند.
وزير جهاد كشاورزي گفت: هم اكنون ثبت سفارش 49 قلم كالا و محصول كشاورزي ممنوع اعلام شده و افرادي كه تمايل به واردات اين اقلام دارند در صورت اخذ مجوز از وزارت جهاد كشاورزي مي توانند در اين خصوص ثبت سفارش كنند.
خليليان افزود: اين ممنوعيت شامل كالاهايي كه پيش از اين ثبت سفارش شده اند، نمي شود.
وزير جهاد كشاورزي در ادامه گفت: علاوه بر هشت هزار و 500 ميليارد ريال يارانه تخصيصي بخش كشاورزي و بخشي از درآمد حاصل از هدفمندي يارانه ها، امسال 6 هزار و 500 ميليارد ريال يارانه براي توسعه بيمه كشاورزي از طرف دولت به اين بخش اختصاص يافته است.
وزير جهاد كشاورزي با اشاره به قانون هدفمندي يارانه ها، اظهار داشت: 30درصد درآمد حاصل از اجراي اين قانون به بخش هاي توليدي اختصاص مي يابد كه نسبت زيربخش ها نظير بخش كشاورزي در آينده مشخص خواهد شد.
خليليان درمورد چگونگي برخورداري واحدهاي كشاورزي از يارانه ها، گفت: واحدها با مراجعه به مراكز تعيين شده براي دريافت يارانه هاي اين بخش، مطابق شناسنامه كشاورزي، يارانه مشخص شده را بصورت نقدي دريافت مي كنند.
وزير جهاد كشاورزي، گفت: در زمان حاضر اطلاعات اوليه اي از كشاورزان موجود است كه به شناسنامه بهره بردار تبديل خواهد شد و پرداخت يارانه هاي نقدي و ديگر حمايت هاي دولت براساس اين شناسنامه صورت خواهد گرفت.

 



شكست تحريم فروش بنزين به ايران

مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران طرح تحريم بنزين را طرحي تبليغاتي عنوان كرد و گفت: با برنامه ريزي هاي انجام شده جهت مقابله با تحريم از جمله طرح ضربتي توليد بنزين، تحريم با شكست مواجه شده است.
عليرضا ضيغمي همچنين از مقطعي بودن طرح ضربتي بنزين تا زمان اجراي پروژه هاي افزايش توليد بنزين خبر داد.
وي با بيان اينكه پروژه افزايش ظرفيت بنزين در پالايشگاه هاي امام خميني(ره) شازند، تهران و آبادان از سه سال گذشته تعريف شده، گفت: پيشرفت اين پروژه در پالايشگاه هاي فوق هم اكنون به مرز 80درصد رسيده است.
ضيغمي با اشاره به اينكه حدود 2/3ميليارد دلار اعتبار براي افزايش توليد بنزين در اين سه پالايشگاه مورد نياز است، گفت: حدود 2 ميليارد دلار از منابع داخلي جهت انجام اين پروژه هزينه شده و تا پايان امسال نيز حدود 2/1ميليارد دلار كه بخشي از آن صرف تامين كالا خواهد شد، تزريق مي شود.
معاون وزير نفت تصريح كرد با اتمام پروژه هاي افزايش توليد بنزين در 3 پالايشگاه امام خميني شازند، تهران و آبادان 7/17 ميليون ليتر به ظرفيت توليد بنزين كشور افزوده خواهد شد.
ضيغمي گفت: با تزريق مابقي اعتبار به چهار پالايشگاه لاوان، تبريز، اصفهان و بندرعباس كه معادل 600 ميليون دلار است تا پايان سال 90، ده ميليون ليتر به ظرفيت توليد بنزين كشور اضافه خواهد شد.
وي اظهار داشت: با اجراي طرح تثبيت و افزايش توليد بنزين در پالايشگاه هاي آبادان و اصفهان با رعايت استاندارد يورو 4 و 5 طبق زمانبندي اعلام شده، ظرف سه سال آينده 11 ميليون ليتر ديگر نيز به ظرفيت توليد بنزين كشور اضافه مي شود.
وي هزينه اجراي اين طرح را حدود 8 ميليارد دلار عنوان كرد.
ضيغمي با بيان اينكه توليد بنزين كشور در شرايط فعلي رقمي در حدود 45 ميليون ليتر در روز است، گفت: با اجراي طرح هاي پالايشي تا 3 سال آينده 40 ميليون ليتر به ظرفيت توليد بنزين كشور اضافه خواهد شد.

 



با تقبل هزينه از سوي ايران خودرو ديزل
كاميون هاي هوو استاندارد مي شود

معاون وزير صنايع ومعادن در حالي از ممنوعيت واردات كاميون هوو به كشور خبر داد كه در حال حاضر 16 هزار دستگاه از اين نوع خودرو در جاده هاي كشور در حال تردد هستند.
افشين روغني در جمع خبرنگاران گفت: پليس راهنمايي و رانندگي كشور ملزم به جلوگيري از تردد تريلرهاي غيراستاندارد در جاده هاي كشور شده است.
وي افزود: خودروسازان نيز ملزم شده اند تا چند روز آينده تدابير خاصي را براي اصلاح اين نوع خودرو اعلام كنند، ضمن اينكه فراخواني نيز براي كاهش خطرات و انجام اصلاحات و تعميرات لازم بر روي اين خودروها منتشر شده است.
معاون امور صنايع و اقتصادي وزارت صنايع از تردد 16 هزار دستگاه كاميون هوو در جاده هاي كشور خبر داد و گفت: با انتشار اين فراخوان، تا كنون 3 هزار دارنده خودرو هوو به خودروساز مربوطه مراجعه كرده اند.
به گفته وي، ايران خودرو ديزل به عنوان متصدي واردات اين نوع خودرو هرچند نقص فني كاميون هوو را نپذيرفته و علت بروز اين حوادث را استفاده از تريلرهاي غيراستاندارد دانسته اما در صورت مراجعه دارندگان كشنده اين نوع خودروها، براي تعمير هر هوو هزينه هاي استانداردسازي را تقبل كرده است.
روغني از فعاليت برخي كارگاه ها و آهنگريهاي تريلرساز در كشور خبر داد و افزود: در حال حاضر 5 كارخانه اقدام به ساخت كشنده استاندارد در كشور مي كنند اما تعدادي نيز در كارگاهها و آهنگريهاي غيرمجاز ساخته مي شوند كه اغلب اين حوادث نيز ناشي از همين تريلرهاي غيراستاندارد بوده اند.
معاون امور صنايع و اقتصادي وزارت صنايع و معادن عنوان كرد: بسياري از رانندگان كاميون هوو از تريلرهاي غيراستاندارد استفاده مي كنند كه برخورد قانوني با اين كارگاهها در دستور كار قرار گرفته است.
وي از ممنوعيت واردات اين نوع كشنده خبر داد و گفت: با پيگيري هاي وزارت صنايع از سال 87 تاكنون ورود كاميون هوو به كشور ممنوع شده است و اين تعداد خودروي هوو در حال تردد در كشور از سالهاي قبل از آن وارد شده اند.

 



بهره برداري از 48 پروژه بيمارستاني تا پايان امسال

معاون وزير مسكن و شهرسازي گفت: پروژه هاي عمراني كه تا پايان سال جاري آماده افتتاح و بهره برداري مي شود حدود سه هزار و 700 ميليارد ريال براي آن سرمايه گذاري صورت گرفته است.
«محمدجعفر عليزاده» در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا، اظهار داشت: برنامه افتتاح 48 بيمارستان و مركز درماني با بيش از دو هزار و 800 تخت امسال با سرمايه گذاري حدود سه هزار ميليارد ريال از جمله اين برنامه ها است.
وي افزود: فرهنگستان هاي علوم و علوم پزشكي در تهران با زيربناي 24 هزار و 500 متر مربع و سرمايه گذاري 195 ميليارد ريال در آبان ماه سال جاري به بهره برداري مي رسد.
عليزاده يادآور شد: پروژه فرهنگستان ها از سال 1371 آغاز شد و پس از مرحله اجراي اسكلت متوقف مانده بود، اما سال گذشته با بازديد مقام هاي بلندپايه كشورمان، دستور تكميل آن صادر و با اختصاص اعتبار لازم، ظرف يكسال آماده بهره برداري شده است.
مديرعامل سازمان مجري ساختمانها و تاسيسات دولتي و عمومي اضافه كرد: امسال ساختمان 11 اداره كل استاني در كشور با سرمايه گذاري 500 ميليارد ريال تكميل مي شود.
وي گفت: اين سازمان يكي از چالش هايي كه با آن روبه رو بود، اجراي طولاني پروژه ها و خواب سرمايه هاي ملي بود، اما اكنون به شكلي برنامه ريزي شده كه سالانه با تنظيم بودجه مورد نياز و برنامه ريزي تعدادي از پروژه ها آماده بهره برداري شود.
به گفته عليزاده پروژه هاي عمراني كه از سوي سازمان مذكور به مورد اجرا گذاشته مي شود، حاصل بررسي هاي كارشناسي در مجموعه وزارت مسكن و شهرسازي است و در عين حال مصوبه سفرهاي استاني دولت نيز در دستور كار قرار مي گيرد.
معاون وزير مسكن و شهرسازي خاطرنشان ساخت: پروژه هاي بيمارستاني مصوبه سفرهاي استاني دولت نهم بوده كه به مورد اجرا يا تعيين تكليف شده است و علاوه بر اين ساختمان هاي اداري و دولتي نيز حاصل كار كارشناسي مشترك بين اين وزارتخانه، استانداري ها و سازمان هاي ذيربط بوده كه به دولت پيشنهاد و سپس مورد تصويب قرار گرفته است.
وي گفت: همچنين گزارش هاي توجيه فني، اقتصادي و اخذ مصوبه كميسيون ماده 32 قانون برنامه چهارم توسعه به منظور اجراي پروژه هاي نامبرده صورت گرفته است.
سازمان مجري ساختمان ها و تاسيسات دولتي و عمومي دستگاه تخصصي وزارت مسكن و شهرسازي است كه احداث ساختمان هاي مربوط به بخش بهداشتي - درماني، فرهنگي، ورزشي، اداري و ديگر ساخت و سازهاي مورد نياز را در سطح كشور اجرا مي كند.

 



پرداخت وام 20 ميليون توماني براي تكميل ساختمان هاي نيمه كاره

معاون وزير مسكن از ابلاغ پرداخت تسهيلات 20 ميليون توماني ساخت به ساختمان هاي نيمه كاره خبر داد.
جمشيد نورصالحي در گفت وگو با خبرگزاري فارس گفت: سقف تسهيلات ساخت به ساختمانهاي نيمه كاره 20 ميليون تومان است كه به شهرهاي بالاي يك ميليون نفر و شهرهاي جديد پرداخت خواهد شد.
وي افزود: ساختمان هايي كه حداقل به اسكلت سقف رسيده و نيمه كاره مانده باشند سقف اين وام براي اين ساختمان ها 20 ميليون تومان است و درصد سود آن هم اگر در شهرهاي بزرگ و مراكز استان ها باشد 7 درصد، در تهران 9 درصد و در شهرهاي جديد 4 درصد است.
نورصالحي گفت: اگر سازنده بتواند براي اين وام ها متقاضي واجدشرايط مسكن مهر معرفي كند سود آن همين درصدهايي خواهد بود كه اعلام شد و اگر سازنده نتواند متقاضي واجدشرايط معرفي كند وام آن به صورت سود مشاركت واقعي خواهد شد كه با بانك مسكن بايد قرارداد بسته شود.
مديرعامل شركت عمران شهرهاي جديد گفت: پرداخت اين وام ها آغاز شده و تفاهمنامه آن ميان وزير مسكن و شهرسازي و مديرعامل بانك مسكن امضاء و به استانها ابلاغ شده است.
وي در پاسخ به اين سوال كه گفته مي شود 400 هزار واحد مسكوني توسط انبوه سازان احداث شده كه متقاضي براي خريد آن وجود ندارد گفت: آماري كه سال گذشته اعلام شد براساس اعلام انجمن انبوه سازان بوده است و بنده در حال حاضر ميزان اين واحدهاي مسكوني را ندارم و آماري از اينكه اين واحدهاي مسكوني به فروش رفته يا نه ندارم.
وي ادامه داد: اما مطمئنا فروش نرفتن واحدهاي مسكوني بايد كمتر از 400 هزار واحد مسكوني باشد اما به هر حال پرداخت وام به ساختمانهاي نيمه كاره كمك خوبي براي افرادي كه مشكل مالي دارند و واحد مسكوني آنها نيمه كاره مانده است خواهد بود.
به گفته وي، سازندگان مي توانند پس از دريافت وام ياد شده واحد مسكوني خود را تكميل و به متقاضيان مسكن مهر و يا متقاضيان آزاد واگذار كنند.

 



وزير اقتصاداعلام كرد
كنترل بازار پول با اجراي قانون هدفمندكردن يارانه ها

در آستانه اجراي قانون هدفمندكردن يارانه ها وزير امور اقتصاد و دارايي در گفت و گويي تمهيدات دولت براي كنترل بازار پول را تشريح كرد .
به گزارش ايرنا به نقل از كميته ملي اطلاع رساني قانون هدفمند كردن يارانه ها، سيدشمس الدين حسيني در مورد تاثير اجراي هدفمند كردن يارانه ها بر اغلب متغير هاي كلان اقتصادي از جمله نظام پولي و مالي گفت: در كارگروه طرح تحول اقتصادي دولت
بررسي هاي مختلفي صورت گرفته است و به اين نتيجه رسيده ايم كه سياست هاي پولي كشور بعد از اجراي قانون هدفمندكردن
يارانه ها در راستاي قانون مذكور تنظيم شود. وي ادامه داد: برهمين اساس مجموعه اقتصادي دولت مكلف است يك نظام پولي منضبطي را همراه با اجراي قانون يارانه ها دنبال كند البته اين انضباط پولي مترادف با انقباض پولي نيست. اين نكته نبايد فراموش شود كه دولت در پي يك انضباط اقتصادي و پولي است. ما در سياست هاي پولي انعطاف خواهيم داشت .
در مورد مراقبت از نظام پولي وزير امور اقتصاد و دارايي اظهار داشت: ما در قانون مذكور به تمام اثرات هدفمندكردن يارانه ها پاسخ داده ايم، البته پيش بيني
مي كنيم پس از اجراي قانون يارانه ها تا يك ميزان تقاضاي معاملات پولي در كشور افزايش يابد لذا اين تقاضاي معاملات پولي را تا آن حد كه روي بازار پول فشار ايجاد نكند پاسخ خواهيم داد، در سياست هايمان انعطاف خواهيم داشت البته بشدت مراقبت خواهيم كرد تا حجم نقدينگي و مديريت اين شاخص بهينه باشد .
حسيني در اين مورد كه انعطاف يادشده در سياست ها چگونه بروز خواهد كرد بعنوان مثال گفت: اگر دولت به اين
جمع بندي برسد كه براي پوشش تقاضاي معاملاتي سرمايه در گردش بنگاه ها به سرمايه ثابت نياز دارد و بايد مقداري از ذخيره قانوني را تغيير دهد(بالا؛ پائين كند) حتماً اين اقدام را در دستور كار قرار خواهد داد .
وي اظهار داشت: ما معتقديم هدفمند كردن يارانه ها بايد با انضباط پولي همراه باشد، چرا كه در صورت وجود بي انضباطي پولي پس از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها، رشد
بي قواره نقدينگي و تورم يكي از آفات اجراي اين طرح خواهد بود. وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به اينكه كارگروه تحول اقتصادي بسته هاي پولي را به همين منظور تدوين كرده است، افزود: مديريت بازار پول يكي از اقدامات دولت بعد از اجراي قانون هدفمندكردن يارانه ها است، در عين حال مي دانيم كه پس از اجراي قانون، نياز بنگاه ها به پول و تزريق نقدينگي چه در مورد سرمايه در گردش و چه سرمايه ثابت، افزايش مي يابد و اين مسئله به افزايش معاملات پولي منجر خواهد شد .
وزير اقتصاد در مورد تسهيلاتي كه پس از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها در اختيار صنايع قرار مي گيرد، گفت: همانطور كه مي دانيد 30 درصد از بازتوزيع منابع حاصل از هدفمند كردن يارانه ها در اختيار بنگاه هاي توليدي قرار خواهد گرفت، يعني از 20 هزار ميليارد تومان براي شش ماه حدود 6 هزار ميليارد تومان متعلق به توليد است كه به نظر مي رسد عدد قابل توجهي است و مي تواند بسياري از مشكلات و چالش هاي آني توليد كشور را برطرف سازد.

 



عبدالله واد: سنگال با كمك ايران به كشوري نيمه صنعتي تبديل شده است

وزير صنايع و معادن گفت: جمهوري اسلامي ايران افتخار دارد اولين كشوري است كه دانش فني و تكنولوژي صنعتي را به غرب آفريقا منتقل كرده است.
علي اكبر محرابيان در ديدار با عبدالله واد رئيس جمهور سنگال كه به منظور شركت در اجلاس هم انديشي ايران و آفريقا به تهران سفر كرده است، از راه اندازي كارخانه خودروسازي «سنيراتو»، توليدكننده خودروي سواري در سنگال در اواسط ماه جاري ميلادي خبر داد.
وي گفت: به زودي سنگال با كمك جمهوري اسلامي ايران صاحب تكنولوژي توليد خودروي سواري در سه مدل مختلف و مونتاژ تراكتور خواهد شد.
محرابيان در اين ديدار، گزارشي از پيشرفت پروژه هاي صنعتي ايران در سنگال به اطلاع رئيس جمهور سنگال رساند و تاكيد كرد: مهمتر از پيشرفتهاي صنعتي سنگال، انتقال تكنولوژي صنعتي به اين كشور و غرب آفريقاست.
وي خاطرنشان كرد: به زودي سند تكنولوژي توليد خودروي سواري در سنگال توسط كشورمان به مقامات سنگالي اهدا خواهد شد تا مردم سنگال خود توليدكننده خودروي سواري باشند.
وزير صنايع و معادن كشورمان همچنين در پايان اين ديدار در جمع خبرنگاران، مذاكرات في مابين را بسيار خوب توصيف نمود و افزود: در بخش صنعت و معدن پروژه هاي خوبي به صورت دوجانبه تعريف شده است.
در اين ديدار همچنين عبدالله واد رئيس جمهور سنگال با ابراز خرسندي از پيشرفت پروژه هاي صنعتي ايران در سنگال گفت: موفقيت طرح كشاورزي گرانا كه سنگال را از خطر قحطي نجات داد تا حد زيادي مديون كمك هاي كشور ايران جهت فروش تراكتور به سنگال است.
رئيس دوره اي سازمان كنفرانس اسلامي، ضمن تشكر از رئيس جمهور كشورمان، اقدام جمهوري اسلامي ايران در جهت توليد تراكتور و خودروي سواري در سنگال را اقدامي استثنايي و غيرقابل تصور خواند و افزود: هيچ كشور غربي تاكنون كمترين اقدامي در جهت انتقال تكنولوژي توليد محصولات صنعتي به آفريقا و سنگال نداشته است.
وي تاكيد كرد: با كمك ايران سنگال امروز به يك كشور نيمه صنعتي در غرب آفريقا تبديل شده است.

 



افزايش نرخ بيكاري در كانادا

به دنبال ادامه بحران اقتصادي در كانادا با از دست رفتن فرصت هاي شغلي بيشتر نرخ بيكاري اين كشور از مرز 8درصد گذشت.
دفتر آمار كانادا اعلام كرد: با افزايش جمعيت بيكاران در كانادا نرخ بيكاري اين كشور از مرز 8درصد گذشت.
براساس اين گزارش: در حالي كه نرخ بيكاري در اين كشور طي ماه ژوئيه 8درصد اعلام شده بود اين رقم در ماه بعد به 1/8درصد رسيد. اين براي نخستين بار از ماه مه است كه نرخ بيكاري كانادا از 8درصد عبور مي كند.
در حالي نرخ بيكاري در كانادا طي ماه اوت افزايش داشته است كه در اين ماه
36 هزار فرصت شغلي جديد ايجاد شده است. به عقيده كارشناسان اين امر نشان دهنده حركت اقتصاد كانادا به سمت عقب است.
اگرچه آمارها از احياي اقتصادهاي غربي طي نيمه نخست سال جاري ميلادي خبر داده اند اما به نظر مي رسد اين اقتصادها در نيمه دوم اين سال وضعيت دشوارتري داشته باشند.

 



واردات بنزين از تركيه متوقف شد

در حالي كه ايران اخيرا از خودكفايي خود در توليد بنزين با استفاده از محصولات پتروشيمي خبر داده است، تركيه اعلام كرد صادرات بنزين اين كشور به ايران از مردادماه متوقف شده است.
انجمن صادركنندگان مواد شيميايي استانبول اعلام كرد: تركيه در ماه اوت (مرداد) هيچ محموله بنزيني را به ايران ارسال نكرده است. اين در حالي است كه ايران طي ماه قبل آن 35 هزار تن بنزين و در دو ماه قبل از آن 138 هزار تن بنزين از اين كشور وارد كرده است.
يك فعال بازار نفت در اين زمينه به رويترز گفت: «ايران ازبرخي واحدهاي پتروشيمي خود براي پاسخگوئي به تقاضاي داخلي استفاده كرده و من فكر مي كنم آن ها توانسته اند تقاضاي داخلي را با افزايش قيمت هاي خرده فروشي افزايش دهند».
براساس گزارش فارس در حالي اين اظهارات منعكس مي شود كه قيمت خرده فروشي بنزين در ايران هيچ افزايشي نداشته و هنوز طرح هدفمند كردن يارانه ها كه براساس آن قيمت بنزين افزايش مي يابد به اجرا گذاشته نشده است.
به عقيده كارشناسان توقف واردات بنزين از تركيه در ماه اوت نشان دهنده موفقيت طرح ايران در توليد بنزين از واحدهاي پتروشيمي است.
آمريكا و اروپا در ماه ژوئيه (تير) با اين تصور كه واردات بنزين پاشنه آشيل ايران است صادرات اين محصول به ايران را ممنوع كردند. به رغم گذشت دو ماه از تحريم فروش بنزين به ايران هيچ گونه محدوديتي در زمينه فروش خرده فروشي بنزين در ايران مشاهده نشده است.

 



رئيس سازمان حفاظت محيط زيست خبر داد
برنامه ريزي براي كاهش آلايندگي هواي 8 كلانشهر كشور

كاهش آلايندگي هواي شهرها از اولويت هاي مهم سازمان حفاظت محيط زيست كشور در برنامه پنجم توسعه است.
به گزارش خبرگزاري فارس، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور در اين باره گفت: براي كاهش آلايندگي 8 كلانشهر بزرگ و مشكل دار كشور اقدام ويژه اي انجام مي گيرد.
محمدجواد محمدي زاده با اشاره به وجود 32 تالاب بين المللي در ايران از اولويت احياي 10 تالاب كشور از جمله درياچه اروميه و تالاب انزلي خبر داد.
وي همچنين طرح مديريت يكپارچه احياي تالاب انزلي را جزو مصوبات سفر سوم هيئت دولت به گيلان ناميد و از انجام مطالعات احياي درياچه هامون، پريشان، زريبار و چند تالاب ديگر در سال جاري خبر داد، محمدي زاده با اشاره به تصويب طرح احياي درياچه اروميه خاطرنشان كرد: اكنون طرح احياي درياچه اروميه به تصويب رسيده كه پس از آن طرح احياي درياچه هامون نيز آماده مي شود، دومين طرح اجراي مديريت يكپارچه نيز در تالاب انزلي اجرا مي شود.
وي در ادامه به وضعيت احداث بندر كاسپين انزلي و ساخت اسكله در آن اشاره كرد و افزود: بندر كاسپين اقدام به اسكله سازي كرده و از آنجا كه مطالعات زيست محيطي نداشته و خاكريزي هاي بي جا انجام داده است، بايد نسبت به اصلاح آن اقدام كند.

 



مخبر كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي خبر داد
قانون ساماندهي واردات در مجلس در حال اصلاح است

مخبر كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: قانون امور گمركي يا ساماندهي واردات در مجلس در حال اصلاح است.
به گزارش ايرنا، سيدكاظم دلخوش ديروز در حاشيه بازديد از غار سهولان مهاباد افزود: وزارت خانه هاي بازرگاني، صنايع و معادن هم بايد بازار داخلي را محوري تنظيم كنند كه از محصولات داخلي حمايت جدي تري شود.
وي ادامه داد: براساس پيش بيني هاي صورت گرفته در ماده هشت قانون هدفمند كردن يارانه ها، 30 درصد از قيمت هاي آزادسازي شده براي حمايت از بخش هاي كشاورزي، صنعت و خدمات و 20 درصد هم براي حقوق و دستمزد كاركنان دولت اختصاص خواهد يافت.
دلخوش افزود: در سال گذشته بيش از 110 هزار ميليارد تومان از بودجه كشور صرف يارانه حامل هاي انرژي شد كه اگر اين مبلغ بدرستي ساماندهي شود مشكلات اقشار آسيب پذير جامعه رفع مي شود.

 



آمريكا واردات فرش دستباف ايران راممنوع كرد

رئيس اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان فرش دستباف گفت كه دولت آمريكا از هفتم مهرماه امسال (29 سپتامبر 2010) واردات هرنوع فرش دستباف ايراني به اين كشور را ممنوع كرده است.
اكبر هريسچيان در گفت وگو با ايرنا، از آمريكا بعنوان اصلي ترين واردكننده فرش دستباف و بزرگترين بازار صادراتي ايران نام برد و گفت: زمان پايان اين تحريم مشخص نيست.
وي در عين حال تصريح كرد: گروهي از صادركنندگان با اطلاع از تصميم اخير آمريكا در ماه هاي اخير محموله هاي بسياري را براي صادرات به آمريكا تدارك ديدند و در زمان حاضر فرش بسياري براي صادرات در گمرك وجود دارد.
رئيس اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان فرش دستباف مي گويد: پيشتر و در دوران رونالد ريگان رئيس جمهوري اسبق آمريكا واردات فرش دستباف ايران به اين كشور ممنوع اما پس از 14 سال اين ممنوعيت رفع شد.
اين فعال بخش خصوصي افزود: در زمان تحريم فرش دستباف ايران، تاجران كالاي خود را از طريق كانادا به آمريكا ارسال مي كردند.
هريسچيان با بيان اينكه توليدكنندگان و صادركنندگان فرش نگران اقدام مشابه اروپا بعنوان دومين بازار صادراتي بودند، افزود: خوشبختانه اروپا تاكنون اقدامي در اين خصوص نكرده و فرش ايران براي ورود به اين قاره ممانعتي پيش رو ندارد.
يادآور مي شود در زمان حاضر واردات پسته و خاويار ايراني به آمريكا ممنوع است.
وي درباره افزايش 41درصدي صادرات فرش دستباف در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن نيز گفت: عمده دليل افزايش، مربوط به تلاش تجار براي صادرات بيشتر فرش دستباف به آمريكا است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14