(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 27 شهريور 1389- شماره 19743

رهبر حزب مردم فرانسه اوضاع سياسي را وخيم خواند
روسيه و آمريكا براي گسترش همكاري هاي نظامي به توافق رسيدند
ترور يك سياستمدار پاكستاني در لندن كراچي به حال نيمه تعطيل درآمد
جوخه هاي مرگ رژيم صهيونيستي يك فرمانده حماس را ترور كردند
نخستين جلسه محاكمه 4 رهبر خمرسرخ در دادگاه كامبوج
اسرائيل مشروعيت خود را در جهان از دست داده است
اصابت 9 فروند موشك به دو پايگاه آمريكا در عراق
آغاز انتخابات پارلماني در افغانستان 100 هزار نظامي در خيابان ها مستقر شدند
حزب الله قتل عام در صبرا و شتيلا را لكه ننگي بر پيشاني اسرائيل خواند
تشكيل شوراي 5 كشور ترك زبان در اسلامبول
زد و خورد مسلمانان كشمير با نظاميان هندي در سرينگر
چاوز براي هفتمين باربه چين مي رود



رهبر حزب مردم فرانسه اوضاع سياسي را وخيم خواند

رهبر حزب مردم فرانسه اعلام كرد فرانسه در شرايط فوق العاده بدي قرار دارد و اوضاع سياسي آن در حال وخيم تر شدن است.
به گزارش خبرگزاري فارس، «فرانسو آبايرو» رهبر حزب مردم فرانسه در اظهارات خود تصريح كرد، نهادهاي فرانسوي وضع خوبي ندارند و فضاي كلي در خود دولت نيز مناسب نيست.
اين در حالي است كه اصولي كه فرانسه حول آن سازمان يافته نيز در تمام زمينه ها از دستگاه قضايي گرفته تا حقوق اشخاص هر روز به مسخره گرفته مي شود.
مشكلات مهمي كه دولت «نيكلا ساركوزي» رئيس جمهور فرانسه هم اكنون با آن روبه روست، گذر از بي نظمي بزرگي است كه ناشي از بي اعتنايي به اصول مهم جمهوريت است.

 



روسيه و آمريكا براي گسترش همكاري هاي نظامي به توافق رسيدند

وزيران دفاع روسيه و آمريكا در جريان مذاكرات خود در واشنگتن درباره طرحي مشترك براي توسعه همكاري هاي نظامي دوجانبه توافق كردند.
به گزارش فارس، در يادداشت تفاهمي كه روز چهارشنبه در واشنگتن به امضاي وزيران دفاع روسيه و آمريكا رسيد، تأكيد شده است كه دو كشور سالانه طرح مشتركي درباره همكاري هاي نظامي آتي خود تهيه كنند.در اين سند آمده است: «همكاري دو كشور مي تواند به صورت تبادل سفرهاي رهبران نظامي دو كشور در سطوح مختلف، رايزني و مذاكره، برگزاري مانورها، تمرينات نظامي و آموزش، و برگزاري كنفرانس ها و سمينارهاي مختلف باشد.
گفتني است «آناتولي سرديوكوف» وزير دفاع روسيه به دعوت «رابرت گيتس» همتاي آمريكايي خود در واشنگتن به سرمي برد.

 



ترور يك سياستمدار پاكستاني در لندن كراچي به حال نيمه تعطيل درآمد

در پي ترور يك رهبر برجسته «جبهه متحد قومي» پاكستان در انگليس، شهر كراچي دچار هرج و مرج شد و به حالت نيمه تعطيل درآمد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس در پي انتشار خبر ترور «عمران فاروق»، از رهبران برجسته جنبش متحد قومي پاكستان در لندن، كراچي بزرگترين شهر پاكستان، ناآرام شد؛ تا ظهر ديروز يك فروشگاه و دو اتوبوس توسط معترضان خشمگين به آتش كشيده شد. در پي پديدار شدن نشانه هاي هرج و مرج و آشوب در كراچي، ايستگاه هاي پمپ گاز، مدارس، و بازار اين شهر تعطيل شد. شهر كراچي داراي پيشينه خشونت هاي سياسي است و كمتر هفته اي است كه اين شهر شاهد ترور و درگيري گروه ها و يا تظاهرات خشونت آميز نباشد. جسد فاروق پنجشنبه مقابل منزلش در لندن پيدا شد. علائم ضربات چاقو در ناحيه سر و گردن وي مشاهده شده است.
ترور فاروق، احتمالا شرايط بي ثبات پاكستان را بدتر مي كند. پايگاه مردمي جنبش متحد قومي در كراچي گسترده تر از ساير شهرها و از متحدان اصلي حزب حاكم است. فاروق از سال 1992 در لندن در تبعيد به سر مي برد. در ارتباط با اين ترور، هنوز هيچ گروهي متهم نشده است. خبر ديگر اين كه ايمن الظواهري، نفر دوم شبكه القاعده از مردم پاكستان خواست عليه دولت هاي خود قيام كنند. وي دولت پاكستان را به تاخير در ارسال كمك به سيل زدگان ايالت سند متهم كرد.

 



جوخه هاي مرگ رژيم صهيونيستي يك فرمانده حماس را ترور كردند

نظاميان رژيم صهيونيستي صبح روز گذشته يكي از رهبران جنبش مقاومت اسلامي حماس را در كرانه باختري به شهادت رساندند.
به گزارش مهر، شهادت «ايادشلبايه» از رهبران گردان قسام (شاخه نظامي حماس) در منطقه طولكرم در شمال كرانه باختري رود اردن توسط منابع فلسطيني و صهيونيستي تائيد شده است.
حماس در بيانيه اي در رابطه با اين ترور ظالمانه اعلام كرد: «نظاميان رژيم صهيونيستي با ورود به منزل «شلبايه» از مجاهدان گردان هاي قسام وي را به شهادت رسانده اند.»
اين ترور در حقيقت بخشي از عمليات گسترده نظاميان صهيونيست در شمال كرانه باختري است كه تاكنون به منزل 15رهبر حماس نيز يورش برده اند.
در ادامه همين سياست ترور، «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي از كشورهاي عربي خواست تا هشدار جديد تل آويو براي از سرگيري ترور رهبران حماس را به اطلاع سران اين جنبش برسانند.

 



نخستين جلسه محاكمه 4 رهبر خمرسرخ در دادگاه كامبوج

چهار تن از رهبران خمرسرخ در كامبوج براي پاسخ به اتهام مشاركت در قتل عام دو ميليون نفر در دادگاه حاضر شدند.
به گزارش «نشنال پست»، «خيو سامپان»، رئيس سابق دولت، «اينگ سري»، وزير خارجه سابق، «اينگ تيريث»، همسر وزير خارجه و وزير سابق روابط اجتماعي و «نئون چه آ»، ايدئولوژيست گروه روز جمعه در دادگاه تحت حمايت سازمان ملل به اتهام مشاركت در كشتار يك چهارم جمعيت كامبوج به شكل كار اجباري، گرسنگي دادن و اعدام محاكمه شدند.
جنايت عليه بشريت، نسل كشي، جنايات جنگي، شكنجه و تفتيش عقايد تنها گوشه اي از پرونده 350 هزار صفحه اي رهبران خمرسرخ را تشكيل مي دهد كه به نوشته خبرگزاري ها طي 46 بار بازجويي از سال 2007 ميلادي به دست آمده است. اين چهار متهم پس از حضور در دادگاه تمام اتهامات را رد كردند.
رد اتهامات وارده در حالي از سوي اين افراد صورت مي گيرد كه گفته مي شود بيش از هزار شاهد بر اتهامات وارده مهر تاييد زده و حدود 12 هزار مدرك محكم نيز عليه آنها وجود دارد.
محاكمه عليه چهار تن از رهبران سابق كامبوجي پس از محكوميت «كانيگ گوك»، زندانبان ارشد رژيم خمرهاي سرخ در ماه ژوئيه به اتهام جنايات جنگي و شكنجه، قتل و جنايت عليه بشريت صورت مي گيرد. «گوك» تنها به 19 سال زندان محكوم شد كه با مخالفت بسياري از مردم اين كشور روبه رو شد.

 



اعتراف رئيس ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي
اسرائيل مشروعيت خود را در جهان از دست داده است

رئيس ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي به از دست دادن مشروعيت و انزواي بين المللي اسرائيل در سال هاي اخير اذعان كرد.
به گزارش پايگاه اينترنتي روزنامه «القدس العربي»، «گابي اشكنازي» طي سخناني در يك دانشكده نظامي در شهرك صهيونيستي در كرانه باختري در پاسخ به سؤالي در رابطه با تنزل جايگاه رژيم صهيونيستي در جهان پس از جنگ غزه اظهار داشت: «پديده مشروعيت نداشتن اسرائيل در داخل در جهان وجود دارد.»
اين فرمانده نظامي بدون اشاره به شكست اسرائيل در دو جنگ لبنان و غزه كه با هدف يكسره كردن مقاومت صورت گرفته بود تاكيد كرد كه اسرائيل بايد در جنگ هاي آينده، در كوتاه ترين زمان، جنگ با دشمنان خود را يكسره كند.
نظامي صهيونيست اسرائيلي در بخش ديگري از سخنان خود با بهانه قرار دادن پرتاب راكت از سوي مبارزان فلسطيني، بار ديگر مردم غزه را به جنگ تهديد كرد.
وي بدون اشاره به تجاوزات روزانه و مستمر اين رژيم عليه مردم غزه افزود: «ما نمي توانيم اجازه دهيم، دشمن با آزادي موشك پرتاب كند و ارتش اسرائيل بايد اين تهديد را از بين ببرد.»اين در حالي است كه رژيم صهيونيستي طي هفته گذشته با حملات هوايي و توپخانه اي به غزه، ده ها فلسطيني غيرنظامي را شهيد و مجروح كرد.
از سوي ديگر، نفرت مردم جهان از رژيم صهيونيستي به عنوان يك رژيم جعلي باعث شده است كه جمعي از مردم فرانسه از يك شركت صهيونيستي كه به طور قاچاق از شهرك هاي اسرائيلي، ميوه و تره بار وارد مي كرد به دادگاه شكايت كنند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري «آناتولي» تركيه، جمعي از مردم فرانسه كه در ميان آنها، اعضاي كنفدراسيون روستايي، اتحاديه صلح يهوديان فرانسه و برنامه بين المللي مردمي براي حمايت از مردم فلسطين حضور دارند، از يك شركت اسرائيلي به نام «اگزكسيو» به دليل واردات قاچاق ميوه و تره بار از شهرك هاي صهيونيستي در سرزمين هاي اشغالي به فرانسه، به دادگاه شكايت كردند.
شاكيان فرانسوي از شركت اسرائيلي خواستند تا مكان توليد محصولاتي كه به فرانسه وارد مي كند را اعلام و اثبات كند.
يكي از وكلاي شاكيان نيز اظهار داشت كه اين شركت بايد ثابت كند به قرارداد همكاري اقتصادي با رژيم صهيونيستي صرفاً براساس مرزهاي به رسميت شناخته شده در سال 1948 پايبند بوده است، چرا كه آنها مي دانند كه بسياري از محصولات از فلسطين و به خصوص از كرانه باختري وارد مي شود.
همچنين اخيراً رژيم صهيونيستي در پاريس در واكنش به اين شكايت مدعي شد كه اسرائيل به تمامي تعهدات بين المللي خود پايبند بوده، بنابراين فكر تحريم كالاهاي اسرائيلي غيرقابل تحمل است.
در همين حال وزيران خارجه دولت هاي عربي عضو اتحاديه عرب در نشست اخير خود، درخواست رژيم صهيونيستي مبني بر به رسميت شناختن اسرائيل به عنوان دولتي يهودي مخالفت كردند.
بر پايه گزارش خبرگزاري فرانسه، وزيران خارجه اتحاديه عرب در پايان نشست خود در قاهره، با درخواست رژيم صهيونيستي از فلسطيني ها، مبني بر به رسميت شناختن اسرائيل به عنوان يك دولت يهودي مخالفت كردند.
گزارش هاي دريافتي نيز حكايت از اين دارد كه دور سوم مذاكرات سازش ميان رژيم صهيونيستي و تشكيلات خودگردان با اصرار اسرائيل بر ادامه شهرك سازي، همانطور كه پيش بيني مي شد، بدون نتيجه به پايان رسيد.
با وجود اينكه اين دور از مذاكرات در منزل شخصي نتانياهو در قدس و بدون دستيابي به نتيجه مورد نظر پايان يافت، اما «جرج ميچل» فرستاده مخصوص آمريكا در خاورميانه، مذاكرات را نتيجه بخش خواند و گفت كه مذاكره كنندگان فلسطيني و اسرائيلي هفته آينده، بار ديگر مذاكرات را دنبال خواهند كرد.
براساس اظهارات وي، تنها نتيجه اي كه از مذاكرات اخير به دست آمده، توافق بر ادامه مذاكرات بوده است.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، «عمرو موسي» دبيركل اتحاديه عرب در واكنش به گفت وگوهاي اخير «محمود عباس» رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين و «نتانياهو» تاكيد كرد كه مذاكرات سازش، در سايه تداوم شهرك سازي بي فايده است.
وي كه اين سخنان را پس از نشست وزيران امور خارجه اتحاديه عرب بيان مي كرد، افزود: «ما شرايط مذاكرات مستقيم كه تحت حمايت آمريكا از ابتداي ماه جاري آغاز شده را با ترديد و بدگماني دنبال مي كنيم.»
اظهارات عمرو موسي در حالي مطرح مي شود كه مقامات تشكيلات خودگردان فلسطين گفته اند كه با وجود گفت وگوهاي مستقيم در واشنگتن، شرم الشيخ و بيت المقدس، مقامات رژيم صهيونيستي و تشكيلات خودگردان فلسطين، همچنان در راه شهرك سازي ها، اختلافات عميقي دارند.

 



اصابت 9 فروند موشك به دو پايگاه آمريكا در عراق

افراد ناشناس دو پايگاه نظاميان آمريكايي در جنوب پايتخت عراق را هدف 9 فروند موشك قرار دادند.
به گزارش خبرگزاري فارس، پايگاه نظامي «كالسكو» واقع در استان بابل و100كيلومتري جنوب بغداد چهارشنبه هدف شش فروند موشك «گراد» قرار گرفت. به گفته يك منبع محلي، پيامد اين حمله، ستوني از دود بود كه از دور قابل مشاهده بود. اما، اشغالگران در مورد تلفات و زخمي هاي احتمالي خود، سكوت كردند و چيزي به رسانه ها نگفتند.
«ايكو» يك پايگاه نظامي ديگر آمريكايي ها بود كه هدف سه فروند موشك «گراد» افراد ناشناس قرار گرفت. اشغالگران در مورد پيامدهاي اين حمله نيز سكوت كردند. پايگاه «ايكو» در استان قادسيه واقع است.
خبر ديگر اينكه، به گزارش خبرگزاري مهر، «ائتلاف ملي عراق» كه همين هفته گذشته با «ائتلاف دولت قانون» تحت رهبري «نوري مالكي» مشغول مذاكره بود، اين ائتلاف را به يكباره رها كرد و به فكر ايجاد يك ائتلاف سه گانه با «ائتلاف العراقيه» تحت رهبري «اياد علاوي» و «ائتلاف كردستان عراق» به رهبري «جلال طالباني» افتاد. ائتلاف ملي با همين رويكرد پنجشنبه با العراقيه مذاكراتي داشته است. با اين تحول جديد، احتمال نامزدي «عادل عبدالمهدي» براي نخست وزيري و پيروزي وي براي كسب اين پست، افزايش يافته است.
«عاليه نصيف جاسم » از نمايندگان فهرست العراقيه در پارلمان عراق، با اشاره نزديكي سه گروه العراقيه، ائتلاف ملي و ائتلاف كردستان عراق در مسئله تشكيل فراكسيون بزرگتر در پارلمان، اظهار داشت: العراقيه آنقدر كه به دنبال تغيير و اصلاح در كشور باشد به دنبال قدرت نيست و اين اهداف استراتژيك همواره بر مسائل سياسي غلبه خواهد كرد.
وي با تأكيد بر نزديك شدن ديدگاه هاي جريان العراقيه و ائتلاف ملي افزود: در اين مذاكرات درباره توزيع پست ها و مسائلي چون تشكيل ستاد عالي دفاعي و مسائل امنيتي، توافق صورت گرفت.
اين عضو العراقيه افزود: هم اكنون مذاكرات ميان العراقيه و ائتلاف ملي عراق به خوبي پيش مي رود و احتمال تشكيل ائتلاف مشترك در روزهاي آتي وجود دارد.
در صورتي كه چنين ائتلافي شكل گيرد، عبدالمهدي از مجموع 325 راي در مجلس عراق، 163راي را از آن خود خواهد كرد.

 



آغاز انتخابات پارلماني در افغانستان 100 هزار نظامي در خيابان ها مستقر شدند

مردم افغانستان امروز علي رغم شرايط ناآرام، به پاي صندوق هاي راي مي روند و نمايندگان پارلمان را از ميان 2500 كانديدا برمي گزينند.
به گزارش خبرگزاري ها، شهروندان واجد شرايط راي دهي در افغانستان امروز در 5600 حوزه به پاي صندوق ها مي روند تا از ميان 2516 نامزد، نمايندگان دلخواه خود را روانه مجلس سفلاي اين كشور بكنند. از ويژگي هاي اين انتخابات، شرايط به شدت ناآرام در بسياري از ولايت هاي جنوبي و شرقي افغانستان است. عناصر طالبان كه وعده داده بود به كانديداها و كاركنان مركز راي و حتي به راي دهندگان حمله كنند، پنجشنبه 19 نفر را به گروگان گرفتند كه يك تن از آنها كانديداي انتخابات امروز بود. طي هفته هاي اخير نيز سه نامزد انتخابات پارلماني و تعدادي از كاركنان حوزه ها توسط شبه نظاميان طالبان كشته شدند. پليس افغانستان براي دلگرمي دادن به مردم، اعلام كرد بيش از 100 هزار نيروي نظامي و پليس را براي استقرار آرامش در طول راي دهي (امروز) در مراكز و حوزه ها مستقر كرده است. حدود 130 هزار نظامي خارجي كه هم اكنون در افغانستان مستقر هستند نيز قول داده اند كه در اين زمينه با نيروهاي امنيتي افغان همكاري كنند. ژنرال «افضل امان»، از فرماندهان ارشد ارتش افغانستان طي يك نشست خبري گفت: 9 فرمانداري در كنترل كامل طالبان قرار دارند و در اين مراكز امكان برگزاري انتخابات وجود ندارد. علاوه بر آن، به دليل شرايط امنيتي، 40درصد از حوزه هاي راي گيري فاقد ناظر هستند.
علاوه بر ناامني كه يكي از چالش هاي مهم انتخابات افغانستان است، زمينه براي تقلب در انتخابات نيز كاملا مهياست و احتمالا پس از برگزاري انتخابات، جار و جنجال هاي زيادي در اين رابطه راه بيفتد.
«حامد كرزاي» رئيس جمهور افغانستان، نيز ديروز طي پيامي از قاطبه مردم كشورش، از جمله طالبان خواست به پاي صندوق هاي راي بروند و نمايندگان خود را انتخاب كنند. سران طالبان نيز با صدور بيانيه اي، از مردم خواستند اين انتخابات را تحريم كنند. «عبدالله عبدالله»، وزير خارجه سابق افغانستان، عليه اين تهديد طالبان شديدا موضع گرفت و آنرا به شدت محكوم كرد. وي كه در انتخابات رياست جمهوري سال گذشته افغانستان، رقيب اصلي كرزاي بوده و او را به تقلب در اين انتخابات متهم كرده بود، ابراز اميدواري كرد كاركنان كميسيون مستقل انتخابات افغانستان مسئولانه عمل كنند تا مردم شاهد يك انتخابات سالم و شفاف باشند.
270 هزار ناظر افغان و خارجي بر روند راي دهي امروز افغانستان نظارت دارند. اين افراد تنها در 60درصد حوزه هاي راي حاضر هستند.

 



در بيست و هشتمين سالگرد جنايت صهيونيست ها
حزب الله قتل عام در صبرا و شتيلا را لكه ننگي بر پيشاني اسرائيل خواند

حزب الله لبنان طي بيانيه اي به مناسبت بيست و هشتمين سالگرد كشتار هزاران تن از فلسطيني ها در دو اردوگاه صبرا و شتيلا، اين كشتار را لكه ننگي بر پيشاني رژيم صهيونيستي خواند.
به گزارش خبرگزاري ها، با وجود گذشت 28 سال از كشتار فلسطينيان توسط صهيونيست ها در دو اردوگاه صبرا و شتيلا در بيروت، اين كشتار تاريخي همچنان در ذهن فلسطينيان نقش بسته است.
در 16 سپتامبر 1982 ارتش رژيم صهيونيستي به دستور آريل شارون، وزير جنگ وقت اين رژيم به دو اردوگاه صبرا و شتيلا در بيروت حمله كرده و طي آن هزاران تن از فلسطيني ها را به شهادت رساند و منازل موجود در اين اردوگاه ها را ويران كرد. براساس اسناد موجود، اين جنايت به دستور مستقيم «آريل شارون» انجام شده است.
روز پنج شنبه گذشته مردم فلسطين در اردوگاه شتيلا نزديكي بيروت به مناسبت بيست و هشتمين سالگرد كشتار صبرا و شتيلا تظاهرات برگزار كرده و در مقابل مقبره شهداي اين كشتار تحصن كردند. در اين مراسم كه گروه هاي مختلف مقاومت حضور داشتند. رژيم صهيونيستي و حاميان غربي آن و همچنين مذاكرات سازش به شدت محكوم شد و شركت كنندگان از مجامع بين المللي خواستند عاملان جنايت هولناك صبرا و شتيلا را مجازات كنند.
در بيانيه اي كه حزب الله لبنان به مناسبت بيست و هشتمين سالگرد اين جنايت منتشر كرد، آمده است: جامعه بشري امروز بيشتر از هر زمان ديگري خواهان پاكسازي تاريخ معاصر از زشت ترين تصاوير خونباري است كه جنايتكاران جنگي 28 سال پيش در دو اردوگاه صبرا و شتيلا انجام دادند. كشتار فلسطيني ها در اين دو اردوگاه جنايت جنگي و نسل كشي به حساب مي آيد. جامعه بين المللي بايد با تحويل كساني كه در اين كشتار دست داشتند به دادگاههاي بين المللي ارزش هاي انساني را ياري بخشد.
به مناسبت سالگرد اين كشتار، جنبش فتح نيز طي بيانيه اي از جامعه بين المللي خواست تا قوانين و عدالت را در خصوص مرتكبان اين جنايت ضدبشري اجرا كند.
جنبش فتح همچنين نسبت به فراموشي پيگيري پرونده اين كشتار از سوي جامعه بين المللي، نهادهاي حقوقي و قضايي هشدار داده و اعلام كرد: «ملت ما هر گز دست بسته منتظر ترسيم سرنوشت خود از سوي دشمنان بشريت نخواهد بود و از حق خود همانند تمام ملت هاي جهان دفاع خواهد كرد و اجازه تكرار كشتار صبرا و شتيلا را نخواهد داد.»
از سوي ديگر، «اسماعيل رضوان»، يكي از رهبران جنبش حماس در مراسم سالگرد اين كشتار اظهار داشت: «جنبش حماس همچنان به مقاومت در مقابل اشغالگران اسرائيلي تا نابودي كامل آن پايبند است.»
وي در ادامه افزود: «ما متعهد هستيم تا انتقام خون ملت فلسطين را گرفته و مقدسات خود را از دست اشغالگران آزاد سازيم. سالگرد كشتار صبرا و شتيلا كه به دست دشمن عليه ملت فلسطين صورت گرفت با آغاز مذاكرات مستقيم با اسرائيل همزمان شده است. اين مذاكرات بر پيكر شهداي بيت حانون و جحر الديك و يورش به مسجد الاقصي بنا شده است.»
وي در ادامه تاكيد كرد كه سالگرد اين كشتار به مثابه لكه ننگي بر پيشاني مذاكره كنندگان با رژيم صهيونيستي است، كساني كه در مقابل شرط هاي اين رژيم و آمريكا در سايه جنايت هاي پي درپي آن سر تسليم فرود آوردند.

 



تشكيل شوراي 5 كشور ترك زبان در اسلامبول

سرويس خارجي-
سران پنج كشور ترك زبان تركيه، جمهوري آذربايجان، قرقيزستان، تركمنستان و قزاقستان در اسلامبول گردهم آمدند.
رئيسان جمهور پنج كشور ترك زبان در جريان دهمين نشست مشترك خود كه در اسلامبول تركيه برگزار شد، درباره تشكيل «شوراي همكاري كشورهاي ترك زبان» به توافق رسيدند.
«عبدالله گل» رئيس جمهور تركيه درباره اين شورا به خبرنگاران گفت، مقر دبيرخانه شوراي همكاري كشورهاي ترك زبان در اسلامبول خواهد بود و هدف از تشكيل آن نيز كمك به تقويت روابط ميان كشورهاي عضو است.
به گفته گل، سران پنج كشور تصميم گرفتند نشست يازدهم خود را سال آتي در قرقيزستان برگزار كنند.
در اين نشست «الهام علي اف» رئيس جمهور آذربايجان، «نور سلطان نظربايف» رئيس جمهور قزاقستان، «قربان قلي بردي محمد ف» رئيس جمهور تركمنستان و نيز «روزا اتونبايوا» رئيس جمهور دولت موقت قرقيزستان شركت داشتند.
خبر ديگر از تركيه اينكه، رئيس جمهور اين كشور در پاسخ به سوالي درباره چگونگي روابط آنكارا-تل آويو تصريح كرد، تا زماني كه اسرائيل از تركيه عذرخواهي نكند، بهبود روابط دوجانبه منتفي است.
«عبدالله گل» گفت، دولت آنكارا نمي تواند مسئله حمله رژيم صهيونيستي به كاروان آزادي را ناديده بگيرد و تنها در صورتي روابط ما با تل آويو رو به بهبودي خواهد گذاشت كه اسرائيل عذرخواهي كرده و مسئله پرداخت غرامت به بازماندگان حادثه حل شود.
خبر ديگر اينكه به دنبال مطرح شدن برنامه اي از سوي حزب عدالت و توسعه براي تغيير نظام سياسي تركيه از پارلماني به رياستي، يك مقام بلندپايه اين حزب از احتمال كانديداتوري «رجب طيب اردوغان» در اولين انتخابات رياست جمهوري اين كشور خبر داد. در ساختار فعلي رئيس جمهور از سوي پارلمان انتخاب مي شود كه بناست در انتخابات آتي اين سيستم تغيير كرده و رئيس جمهور با راي مستقيم مردم برگزيده شود.

 



زد و خورد مسلمانان كشمير با نظاميان هندي در سرينگر

ده ها هزار نفر از مسلمانان كشميري روز گذشته با نظاميان هند به زد و خورد پرداختند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه بر اثر اين زد و خورد دست كم يك نفر از جدايي طلبان كشميري كشته شد. در اين حادثه چند نفر ديگر نيز مجروح شدند.
خبرگزاري ها هدف از اين ناآرامي ها كه بيشتر در مناطق مسلمان نشين كشمير انجام شده و تقريبا از سه ماه گذشته هر روز روي داده، استقلال از سلطه هندي ها و يا ملحق شدن به منطقه مسلمان نشين پاكستان مي دانند. اين در حالي است كه ناآرامي هاي هفته گذشته در كشمير به دليل اهانتي بود كه برخي از شهروندان آمريكايي به قرآن كريم انجام داده بودند كه همين امر باعث شد تا جمعيت بيشتري به خيابان بريزند و با نيروهاي نظامي هندي به زد و خورد بپردازند.
گزارش هاي رسيده از كشمير حاكي است از آن جايي كه حكومت نظامي در كشمير برقرار است، مقام هاي هندي از نيروهاي امنيتي مستقر در كشمير خواسته اند كه بليت هاي هوايي را به عنوان مجوز مسافران براي پرواز به داخل و خارج از كشمير تلقي كنند.
مقامات هندي همچنين از مسافران خواستند به منظور تضمين سفر به جاي حركت مستقيم به سوي فرودگاه به مركز گردشگري در سرينگر مراجعه كنند تا آنان از آنجا به فرودگاه اعزام شوند.
فرودگاه بين المللي سرينگر يك روز پس از تظاهرات گسترده ضد دولت هاي آمريكا و هند در روز دوشنبه گذشته كه دست كم 18 كشته و 400 مجروح برجا نهاد، بدون اعلام قبلي بسته شد و از روز گذشته بازگشايي شد.

 



چاوز براي هفتمين باربه چين مي رود

رئيس جمهور ونزوئلا از سفر قريب الوقوع خود به چين با هدف تقويت روابط بين دو كشور خبر داد.
به گزارش فارس، به نقل از خبرگزاري «بوليواري» ونزوئلا، «هوگو چاوز» رئيس جمهور ونزوئلا اعلام كرد به زودي با هدف تقويت روابط بين كاراكاس- پكن به چين سفر كرده و با همتاي چيني خود ديدار مي كند.
بر اساس اين گزارش، هر چند «چاوز» به تاريخ دقيق اين سفر اشاره نكرد اما انتظار مي رود اين سفر پس از روند انتخاباتي ونزوئلا در 26 سپتامبر صورت گيرد.
گفتني است چاوز در آوريل سال جاري نيز قصد سفر به اين كشور آسياي شرقي را داشت اما وقوع زمين لرزه 1/7 ريشتري در استان «كينگاي» چين مانع از انجام آن شد.
چاوز تاكنون شش بار با هدف بهبود روابط به چين سفر كرده و با رئيس جمهور آن ديدار و گفت وگو كرده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14