(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 27 شهريور 1389- شماره 19743

كوتاه اقتصادي
رويتر:ايران با گشايش حساب در بانك هاي كره اي تحريم ها را دور مي زند
رويتر: خودكفايي ايران قيمت بنزين را در خاورميانه كاهش داد
مديرعامل شركت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي:
توليد بنزين كشور از 45 ميليون ليتر در روز به 66 ميليون و 500 هزار ليتر رسيده است
رئيس شوراي اصناف كشور: تحريم ها تاثيري بر وضعيت اقتصادي كشور ندارد
31 شهريورماه آخرين مهلت ثبت شماره حساب سرپرستان خانوار
خودكفايي ايران در تأمين تجهيزات مورد نياز بخش معدن
تعداد فقراي آمريكا از مرز 44 ميليون نفر فراتر رفت
كالاهاي وارداتي در نمايشگاه هاي پاييزه جمع آوري مي شوند
بورس كالا قيمت فولاد را كنترل كرد
معاون وزير بازرگاني: محدوديت هاي واردات مغايرتي با قانون ندارد
عضو اتاق ايران: الگوي مصرف در استراتژي واردات بايد مورد توجه قرار گيرد



كوتاه اقتصادي

¤مهندس الماسي مديرعامل شركت انتقال گاز ايران پيرامون حادثه آتش سوزي خط انتقال گاز 36اينچ خانگيران اظهار داشت: در حال حاضر هيچ مشكلي در توزيع گاز رساني به استانهاي خراسان رضوي، شمالي، جنوبي و همچنين نيروگاه ها وجود ندارد.
¤رئيس هيئت عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) گفت: بهره برداري و استخراج از معدن انگوران ظرف يك ماه آينده به كنسرسيوم شركت هاي فعال صنعت روي واگذار خواهد شد.
¤رئيس سازمان كشورهاي صادركننده نفت اوپك تأكيد كرد: اوپك در شرايط كنوني هيچ تصميمي براي تغيير سقف توليد خود ندارد.
¤رئيس هيئت عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با اشاره به تجربه موفق ايجاد خطوط توليد خودرو ايراني در سنگال، از راه اندازي خط مونتاژ تراكتور در آينده نزديك در اين كشور آفريقايي خبرداد.
¤رئيس اتحاديه طلا و جواهر با اشاره به اقدامات انجام شده براي آمادگي اين صنف به منظور اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده، گفت: به دليل پيچيدگي هاي اجرايي قانون ماليات بر ارزش افزوده در بخش طلا و جواهر، فراگيري دقيق روش اجراي قانون در اين صنف به يك سال زمان احتياج دارد.
¤مدير گازرساني شركت ملي گاز ايران تأكيد كرد: بلافاصله پس از حادثه آتش سوزي در خط لوله 36اينچ پالايشگاه شهيد هاشمي نژاد به مشهد تمامي نيروگاههاي شمالشرق كشور از گاز طبيعي استفاده مي كنند.
¤رئيس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور گفت: هنوز در خصوص بنزين ذخيره شده در كارت هاي مردم تصميمي گرفته نشده است.
¤شماره حساب سپهر 0103111444007 از سوي بانك صادرات ايران جهت كمك به سيل زدگان پاكستان افتتاح و معرفي شد. به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران، با عنايت به تأكيد رهبر فرزانه انقلاب اسلامي حضور آيت اله خامنه اي (مدظله العالي) و مراجع عاليقدر تقليد در خصوص ضرورت ياري رساندن به مردم مسلمان و سيل زدگان پاكستان اين شماره حساب قابل واريز در كليه شعبه بانك صادرات ايران در سراسر كشور افتتاح گرديد.
¤مديرعامل كنسرسيوم نابوكو در باكو تأكيد كرد: كنسرسيوم مديريت خط لوله گاز نابوكو قصد دارد گاز اوليه مورد نياز اين خط لوله را از سال 2015 تأمين كند.
¤يك فعال كارگري گفت: با توجه به تأكيد مقام معظم رهبري، برخي تشكل هاي كارگري به صورت خودجوش يك روز حقوق خود را براي كمك به مردم سيل زده پاكستان اختصاص دادند.
¤بزرگترين همايش بين المللي صنعت سي ان جي با حضور 120شركت داخلي و خارجي از امروز به مدت 3روز در تهران برگزار مي شود.
¤معاون اقتصادي و سرمايه گذاري منطقه آزاد ارس گفت: صادرات قطعي منطقه آزاد ارس در 5ماهه نخست سال جاري به بيش از 19/8ميليون دلار رسيد.

 



رويتر:ايران با گشايش حساب در بانك هاي كره اي تحريم ها را دور مي زند

رويتر طي گزارشي اعلام كرد: بانك مركزي ايران در دو بانك دولتي كره جنوبي حساب بانكي برپايه وون باز مي كند تا از تأثير تحريم ها بر روابط تجاري ميان دو كشور جلوگيري شود.
وزارت دارايي كره جنوبي اعلام كرد: بانك مركزي ايران چند حساب بانكي براساس وون واحد پول ملي كره، در دو بانك دولتي اين كشور افتتاح مي كند.
اين اقدام با هدف جلوگيري از تأثير تحريم ها بر روابط تجاري ميان دو كشور انجام مي گيرد.
براساس گزارش رويتر، در بيانيه اي كه وزارت دارايي كره جنوبي در اين خصوص منتشر كرده آمده است: بانك مركزي ايران قصد دارد تا آخر ماه جاري ميلادي حساب هايي را در بانك صنعتي كره و ووري بانك افتتاح كند تا صادركنندگان و واردكنندگان هر دو كشور بتوانند مبادلات مالي خود را برپايه وون انجام دهند.
ايران بزرگترين شريك تجاري كره جنوبي در خاورميانه است و حجم مبادلات دو كشور سال گذشته بيش از 10 ميليارد دلار گزارش شده است. ايران همچنين يكي از تأمين كنندگان مهم نفت خام مورد نياز كره است.
در حالي سئول با افتتاح حساب از سوي بانك مركزي ايران در دو بانك دولتي اين كشور براي دور زدن تحريم ها موافقت كرده است كه اين كشور از متحدان نزديك آمريكاست و اخيراً تحت فشار آمريكا اعلام كرده تحريم هايي را به طور يكجانبه عليه ايران به اجرا مي گذارد.

 



رويتر: خودكفايي ايران قيمت بنزين را در خاورميانه كاهش داد

رويتر اعلام كرد: خودكفايي ايران از واردات بنزين، بازار خاورميانه را به شدت تحت تأثير قرار داده و باعث ايجاد مازاد عرضه وكاهش شديد قيمت در اين بازار شده است.
در حالي كه ايران با استفاده از ابتكار توليد بنزين در واحدهاي پتروشيمي خود از واردات اين محصول استراتژيك بي نياز شده است فعالان بازار نفت مي گويند اين اقدام ايران بازار بنزين خاورميانه را تحت تاثير قرار داده است.
يك تاجر نفتي در اين زمينه به رويتر گفت: ايران خريدار بزرگ بنزين در خاورميانه بود كه با خروج خود از اين بازار، قيمت بنزين طي هفته جاري در اين منطقه با كاهش قابل توجهي مواجه شد.
وي با تأييد گزارش هاي مقامات ايران در مورد خودكفايي از خريد بنزين خارجي گفت: آن ها در بازار حضور ندارند و پيش از اين، بازار بنزين خاورميانه با مازاد عرضه رو به رو بود و خودداري ايران از خريد اين مشكل را تشديد كرده است.
وي تأكيد كرد: محموله هايي كه پيشتر به ايران مي رفتند اكنون هيچ جايي ندارند بروند.
پيش از اجراي تحريم ها عليه ايران اين كشور هر ماه 10 تا 12محموله بنزين از خارج وارد مي كرد.
در حالي كه مقامات نفتي ايران مي گويند با استفاده از واحدهاي پتروشيمي نيازي به واردات بنزين ندارند رويتر به نقل از يك فعال بازار نفت ادعا مي كند ايران حتي با استفاده از اين واحدها و كاهش مصرف با اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها به حداقل 4 تا 5 محموله بنزين وارداتي در ماه نياز دارد.
وي در اين زمينه گفت: ما نمي دانيم ايران اين كمبود را از كجا تامين مي كند.

 



مديرعامل شركت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي:
توليد بنزين كشور از 45 ميليون ليتر در روز به 66 ميليون و 500 هزار ليتر رسيده است

ايران با توليد روزانه حدود 14ميليون ليتر بنزين در مجتمع هاي پتروشيمي و 8ميليون ليتر (از طريق تبديل نفتاي سبك) در پالايشگاه ها به مجموع ظرفيت توليد روزانه 66ميليون و 500هزار ليتر بنزين دست يافت.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران در گفت وگو با شانا، با اعلام اين مطلب درباره مصوبه اخير اتحاديه اروپا و دولت آمريكا براي تشديد تحريم ها برضد ايران تصريح كرد:اين تحريم ها هيچ تأثيري در تأمين سوخت مورد نياز كشور ندارد و تمهيدات لازم براي مقابله با هرگونه محدوديت در فروش بنزين به كشور به كار گرفته شده است.
ضيغمي تصريح كرد: از اواخر مرداد امسال براي تأمين بنزين مورد نياز كشور، طرح توليد ضربتي بنزين در مجتمع هاي پتروشيمي دوباره بررسي و از حدود 30روز گذشته اين طرح در مجتمع ها آغاز و ظرفيت توليد بنزين كشور هم اكنون از حدود روزانه 45ميليون ليتر به روزانه 66ميليون و 500هزار ليتر رسيده است كه اين مهم، قطع نياز به واردات اين فرآورده راهبردي را درپي دارد.
معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش با بيان اينكه با اجراي طرح ضربتي بنزين در زمينه توليد اين فرآورده به مرز خودكفايي رسيده ايم، با اجراي اين طرح در يك ماهه اخير 32محموله فرآورده هاي نفتي به وسيله چهار كشتي با ظرفيت هاي مختلف از عسلويه به برخي پالايشگاه ها و از بندر امام به بندر ماهشهر منتقل شده است.
ضيغمي با بيان اين كه در هفته هاي اخير حدود 15كيلومتر خط لوله 8اينچ به صورت اضطراري احداث و حدود 700تانكر جاده پيما براي انتقال فرآورده ها از مجتمع هاي پتروشيمي به كار گرفته شده است، افزود: با هدف خودكفايي در تأمين بنزين كشور در بارگيري پتروشيمي ها نيز تغييراتي ايجاد شده است.
به گفته ضيغمي، ميانگين مصرف روزانه بنزين كشور حدود 62تا 64ميليون ليتر و اين در حالي است كه حدود روزانه 45ميليون ليتر بنزين در داخل توليد و بقيه بنزين مورد نياز، وارد مي شد، ولي با اجراي طرح ضربتي توليد بنزين قادر خواهيم بود بنزين مورد نياز كشور را در مجتمع هاي پتروشيمي و بدون نياز به واردات توليد كنيم.
به گفته وي، تا سال آينده با بهره برداري از سه طرح مهم بنزين سازي در پالايشگاه ها از واردات بنزيني بي نياز خواهيم شد.
ضيغمي در تشريح جزئيات توليد بنزين در مجتمع هاي پتروشيمي گفت: با اجراي طرح توليد ضربتي بنزين در كشور، روزانه حدود 22ميليون ليتر بنزين به ظرفيت توليد پالايشگاه ها افزوده مي شود كه حدود 14ميليون ليتر آن از بنزين پيروليز و ريفرميت توليدي مجتمع هاي پتروشيمي و بقيه از نفتاي سبك توليدي پالايشگاه ها تأمين و براي مخلوط شدن با بنزين توليد داخل به پالايشگاه ها ارسال مي شود.
معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش يادآور شد: بنزين پيروليز و ريفرميت يكي از فرآورده هاي توليدي مجتمع هاي پتروشيمي و نفتاي سبك نيز از فرآورده هاي توليدي پالايشگاه هاي كشور است كه پيش از اين به خارج از كشور صادر مي شد، ولي با توجه به نياز داخل هم اكنون از اين فرآورده ها براي توليد بنزين مورد نياز داخل استفاده مي شود.
وي با بيان اين كه با اجراي طرح توليد ضربتي بنزين در كشور، روزانه حدود 22ميليون ليتر بنزين به ظرفيت توليد پالايشگاه ها افزوده مي شود، گفت: اين رقم با توجه به ميزان مصرف و نياز كشور بين 18تا 22ميليون ليتر در روز متغير است.

 



رئيس شوراي اصناف كشور: تحريم ها تاثيري بر وضعيت اقتصادي كشور ندارد

رئيس شوراي اصناف كشور گفت: تحريم هاي اعمال شده توسط آمريكا و كشورهاي غربي بر ضد ايران، تاثيري بر وضعيت اقتصادي كشور ندارند.
قاسم نوده فراهاني در حاشيه مراسم گشايش كنفرانس بين المللي دستاوردهاي نوين سيستم هاي صوت و تصوير و تلفن همراه در تهران اظهار داشت: بيش از 30 سال است كه ايران به نوعي تحت تحريم هاي آمريكا و غرب قرار دارد. وي افزود: تاكنون تحريم هاي اعمال شده عليه ايران نتيجه اي براي دشمنان در بر نداشته است. نوده فراهاني تاكيد كرد كه اصناف در مواجهه با تحريم هاي اخير در كنار دولت خواهند ماند.
رئيس شوراي اصناف كشور همچنين از آمادگي شوراي اصناف جهت ياري رساندن به دولت در راستاي برنامه ريزي براي مقابله با اثرات احتمالي تحريم ها خبر داد.

 



31 شهريورماه آخرين مهلت ثبت شماره حساب سرپرستان خانوار

وزارت رفاه و تأمين اجتماعي با اعلام تمديد زمان ثبت شماره حساب سرپرستان خانوار تا 31 شهريور، اعلام كرد: چنانچه تغييرات هويتي برخي از سرپرستان خانوار شامل؛ تولد، فوت، ازدواج و طلاق در سامانه رفاهي ثبت نشده است، مي توانند با مراجعه به شعب سازمان ثبت احوال در سراسر كشور اين مشكل را رفع كنند و تا پايان مدت شش روزه اعلام شده، شماره كارت يا حساب بانكي خود را در اين سامانه ثبت كنند.
براساس اطلاعيه وزارت رفاه و تأمين اجتماعي، سرپرستان خانواري كه فرم اطلاعات اقتصادي خانوار را پركرده اند و متقاضي دريافت يارانه نقدي هستند اما تاكنون موفق به ثبت شماره كارت يا حساب بانكي خود در سامانه wwwrefahiir نشده اند تا ساعت 42 روز چهارشنبه 13 شهريور فرصت دارند به ثبت شماره كارت يا حساب بانكي خود در اين سامانه اقدام كنند.
اين وزارتخانه در آخرين اطلاعيه اي كه پيش از اين صادر كرده بود مهلت 11 روزه (51 تا 52 شهريور) را براي ثبت شماره حساب سرپرستان خانواري كه موفق به انجام اين كار نشده بودند را به عنوان آخرين مهلت تعيين كرده بود كه براساس اطلاعيه جديد، اين زمان 6 روز ديگر تمديد شد.

 



خودكفايي ايران در تأمين تجهيزات مورد نياز بخش معدن

رئيس هيأت عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران اعلام كرد: ايران در حال حاضر در بيش از 90 درصد تجهيزات و قطعات مورد نياز بخش معدن به خودكفايي دست يافته است.
حسن پلارك گفت: براي تأمين 10 درصد باقي مانده تجهيزات مورد نياز با صنعتگران داخلي مذاكره شده و بزودي ساخت داخل آنها توسط سازندگان كشورمان آغاز مي شود.
وي تصريح كرد: تحريم، معناي خود را در جمهوري اسلامي ايران از دست داده، زيرا كه كشور در 30 سال گذشته با تحريم هاي گوناگون فراز و نشيب هاي زيادي را پشت سرگذاشته است.
پلارك ادامه داد: در حال حاضر هيچ مشكلي در روند تأمين قطعات و ماشين آلات مورد نياز بخش معدن و صنايع معدني احساس نمي شود و در اين زمينه تاكنون موردي مشاهده نشده است.
وي در عين حال توضيح داد: ممكن است بعضي ها بخواهند جنبه هاي رواني تأثيرات تحريم را مطرح كنند كه براي پيشگيري از آن نيز جايگزين هايي هم براي فروشندگان، خريداران، تأمين منابع مالي و پرداخت ها پيش بيني شده است.

 



تعداد فقراي آمريكا از مرز 44 ميليون نفر فراتر رفت

موسسه آمار آمريكا در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد: تا پايان سال 2009 بيش از 44 ميليون فقير در اين كشور زندگي مي كنند كه اين رقم بالاترين ركورد در 15 سال گذشته به شمار مي رود.
به گزارش بلومبرگ بحران مالي و اقتصادي اخير موجب شد تا تعداد افراد فقير در آمريكا طي سال 2009 بيش از 44 ميليون نفر افزايش يابد. براساس اين گزارش از هر هفت آمريكايي يك نفر در فقر شديد اقتصادي به سر مي برد.
ميليونها نفر از مردم آمريكا نيز هم اكنون با دريافت مستمري بيكاري از فقر اقتصادي در امان مانده اند.
به اعتقاد كارشناسان اقتصادي تعداد افراد فقير در آمريكا طي ماههاي آينده افزايش خواهد يافت. نرخ فقر در اقتصاد آمريكا در سال 2009 به بيش از 3/14 درصد رسيده كه اين رقم از سال 1994 ميلادي بي سابقه است.
در حال حاضر از هر 5 كودك آمريكايي يك نفر در فقر زندگي مي كند.
خط فقر براي يك خانواده چهار نفره آمريكايي در سال 2009 درآمد سالانه بيش از 22 هزار و 50 دلار تعيين شده است. افزايش نرخ بيكاري تاثير زيادي بر گسترش فقر اقتصادي در آمريكا داشته است.
به اعتقاد بسياري از كارشناسان اقتصادي نرخ بيكاري آمريكا تا پايان سال 2010 به بالاي 10 درصد خواهد رسيد و اين رقم تا سال 2015 به كمتر از 6 درصد نمي رسد. تجربه اقتصادي در آمريكا نشان مي دهد تا زماني كه نرخ بيكاري در اين كشور كاهش پيدا نكند، نمي توان انتظار داشت نرخ فقر كاهش يابد.
افزايش يك ميليون نفري بيكاران در انگليس
مروين كينگ رئيس بانك مركزي انگليس با انتقاد از سياستگذاران و مديران شركت هاي مالي اين كشور به دليل بحران اقتصادي اخير اذعان كرد: تعداد افرادي كه در انگلستان از كار اخراج شده اند، حدود يك ميليون نفر بيشتر از ميزاني است كه قبل از بحران اقتصادي وجود داشت و آينده بسياري به ويژه جوانان بيكار خراب شده است.
به گزارش بي بي سي، كينگ اين اظهارات را در كنگره سالانه اتحاديه هاي تجاري انگليس مطرح كرد و خطاب به رهبران اتحاديه ها گفت: شما حق داريد در مورد افزايش بيكاري و برنامه كمك به بانك ها عصباني باشيد.
كينگ در سخنراني خود خطاب به نمايندگان اتحاديه ها گفت روزهاي اخير به واقع پرتلاطم بوده است. انگلستان بعد از پانزده سال ثبات كه افزايش استخدام ها و استانداردهاي زندگي را به همراه داشت، حالا با ركود و بحران اقتصادي روبه رو شده است.
وي گفت: تعداد افرادي كه در انگلستان از كار اخراج شده اند، حدود يك ميليون نفر بيشتر از ميزاني است كه قبل از بحران اقتصادي وجود داشت و آينده بسياري به ويژه جوانان بيكار خراب شده است، روشن است كه اين گونه نمي شود ادامه داد.
نرخ تورم چين به بالاترين حد خود طي دو سال اخير رسيد
به دنبال خشكسالي بي سابقه و سيل در چين، نرخ تورم اين كشور طي ماه اوت به بالاترين رقم خود در دو سال اخير رسيده است.
به گزارش خبرگزاري رويترز افزايش قيمت محصولات كشاورزي و موادغذايي تاثير زيادي در رشد نرخ تورم چين داشته است. اين براي دهمين ماه متوالي است كه نرخ تورم چين با افزايش روبرو شده و اين مسئله مي تواند مقامهاي بانك مركزي چين را براي افزايش هر چه سريعتر نرخ بهره بانكي متقاعد كند.
براساس اين گزارش، نرخ تورم دومين اقتصاد بزرگ جهان در ماه اوت به بيش از 5/3 درصد رسيده است. اين رقم در ماه جولاي نيز به بيش از 3/3 درصد رسيده بود.
اين بالاترين نرخ تورم چين از دسامبر 2008 به شمار مي رود. شاخص قيمت موادغذايي در چين در ماه اوت با رشد فزاينده 5/7 درصدي روبرو شده است.
به اعتقاد كارشناسان اقتصادي، افزايش نرخ تورم و رشد غيرمنطقي ارزش سهام در شرايط كنوني مهمترين تهديد عليه اقتصاد چين است. نرخ بهره پس اندازهاي بانكي در چين هم اكنون به 25/2 درصد رسيده است.
اين نرخ از دسامبر 2007 تاكنون بدون تغيير مانده است.

 



كالاهاي وارداتي در نمايشگاه هاي پاييزه جمع آوري مي شوند

رئيس سازمان بازرگاني استان تهران در واكنش به وجود برخي از اقلام وارداتي در نمايشگاه هاي پاييزه با ارائه توضيحاتي در اين مورد اعلام كرد كه هرچند تاكنون گزارشي در اين باره نشده اما اين كار تخلف است و كالاهاي وارداتي جمع آوري خواهند شد.
به گزارش ايسنا، طبق مشاهدات و گفته هاي برخي غرفه داران نمايشگاه هاي پاييزه، در اين نمايشگاه ها اقلام وارداتي مانند برنج تايلندي، زيتون يوناني و اسپانيايي، چاي هندي و انواع لوازم التحرير و البسه وارداتي عرضه شده و اين در حالي است كه مقامات وزارت بازرگاني پيش از اين عنوان كرده بودند به جز برنج تايلندي بقيه اقلام اين نمايشگاه ها از توليد داخل خواهد بود.
عباس قبادي، رئيس سازمان بازرگاني تهران در واكنش به حضور و مشاهده برخي اقلام وارداتي در نمايشگاه هاي پاييزه گفت: درباره برنج تايلندي كه بحث آن متفاوت است، بخش عمده مراجعه كنندگان به نمايشگاه هاي پاييزه توان خريد برنج داخلي را ندارند و برنج با قيمت پايين تر را مي خواهند.
وي درباره وجود برخي لوازم التحرير و البسه وارداتي در اين نمايشگاه ها اظهار كرد: اين موضوع از نظر ما خلاف است. اما ممكن است مثلاً درپوش تراشي يا پارچه لباسي خارجي باشد اما در مجموع كل آن جنس يا لباس در ايران توليد شده باشد.
قبادي ادامه داد: جداي از اين، امكان دارد كالايي خارجي وجود داشته باشد اما هنوز گزارشي در اين مورد به ما نرسيده است.
وي تصريح كرد: هر كالاي وارداتي در اين نمايشگاه ها وجود داشته باشد، خلاف است و جمع آوري مي كنيم مگر اينكه اقلام وارداتي ارزش افزوده اي داشته باشد و به ارزش نهايي آن كالا افزوده باشد.
قبادي در همين مورد اظهار كرد: شايد اين گونه اقلامي ديده شود اما كالايي كه خارجي محض باشد، مانند پيراهن يا شلوار ترك در اين نمايشگاه ها نمي بينيد. البته شايد مورد خلافي هم باشد، اين را قبول دارم اما كليت اين گونه نيست كه اين نوع كالا در اين نمايشگاه ها عرضه شده باشند.
وي درباره عرضه برخي لوازم التحرير وارداتي نيز اظهار كرد: دفترچه ها اكيداً وارداتي نيستند و واردات آن ها توجيه ندارد. شش ميليون دفترچه دانش آموزي توليد شده كه يك ريال هم دولت يارانه نداده است. در ضمن امسال ما افزايش قيمتي در اين دفترچه نداشتيم.

 



بورس كالا قيمت فولاد را كنترل كرد

بازار متلاطم فولاد از سوي بورس كالا كنترل و قيمت ها متعادل شد.
محمدرضا شهيدي تبار-رئيس هيات مديره شركت بورس كالا- در گفت وگو با ايسنا، از كنترل قيمت فولاد از سوي شركت بورس كالا خبر داد و گفت: بازار فولاد نبايد ملتهب شود زيرا خبري در اين بازار نيست و افزايش قيمت ها ايجاد نخواهد شد.
وي با بيان اينكه بورس كالا به سمت كنترل كردن شرايط تعادل در بازار و متعادل شدن قيمت فولاد حركت كرد، ادامه داد: با توجه به عرضه هايي كه شركت هاي متعدد فولادي در پايان هفته انجام دادند، قيمت ها نسبت به هفته گذشته مقداري كاهش يافت و بورس كالا تقاضاي بازار را كاملاً پاسخ داد.
وي اضافه كرد: شركت هاي خارجي به دليل اينكه احساس مي كردند در ايران بازار قيمت قرار است افزايش يابد، قيمت هاي بالاتر از قيمت هاي جهاني را براي ايران تاييد مي كردند كه اين موضوع قيمت فولاد را تحت تاثير قرار داده بود. اين در حالي است كه واردات فولاد كماكان در حال انجام است و جو سازي هايي مبني بر اينكه واردات بر اثر تحريم متوقف مي شود، واقعيت ندارد.
به گفته رئيس هيات مديره شركت بورس كالا كارخانجات خارجي مخصوصاً كارخانجات ميلگرد، آن چنان موجودي كالاي روي دست مانده دارند كه جو رواني اينجا كردند تا قيمت فولاد افزايش يابد در حالي كه هيچ كدام از اين شايعات واقعيت ندارد و قيمت ها كنترل شده است.
وي تاكيد كرد: بازار مطمئن باشد كه قيمت هاي فولاد افزايش نخواهد يافت و حتي در زمينه واردات هيچ مشكلي وجود ندارد و تنها جو رواني ايجاد شده است زيرا از نظر عملي بازار و بنادر مورد بررسي قرار گرفته و مشاهده شده است كه مشكل خاصي در اين زمينه وجود ندارد و اين فقط جوي بود كه برخي در بازار ايجاد كردند تا محصولات خود را به قيمت بالاتر به فروش برسانند كه با اين موضوع مقابله شد.
وي اضافه كرد: اين جو توسط بازارياني ايجاد شد كه موجودي كالا داشته و قصد داشتند كالاي خود را گران تر بفروشند لذا جوي مبني بر اين كه موجودي كم خواهد شد و تحريم وجود دارد، ايجاد كردند تا كالاي خود را بفروشند كه اگر با آنها مقابله نشود بازار از اين جريان تبعيت مي كند و قيمت ها افزايش مي يابد.
شهيدي تبار گفت: تا پايان سال نمي توان در مورد افزايش يافتن قيمت فولاد نظر داد ولي در حال حاضر بازار متلاطم توسط بورس كالا كنترل شد و بورس با اين موضوع مقابله كرد و قيمت ها متعادل شد.
وي يادآور شد: در زماني قيمت جهاني به طور طبيعي افزايش مي يابد و بازار داخل هم از آن تبعيت مي كند ولي در حال حاضر قيمت جهاني به صورت مصنوعي براي بازار ايران افزايش يافته است زيرا برخي از فروشندگان خارجي براي محصولات ايراني 40 الي 50 دلار به ازاي هر تن قيمت به مقصد ايران را گران تر كردند كه اين امر باعث شد داخلي ها تصور كنند قيمت جهاني تغيير كرده است در حالي كه قيمت جهاني فولاد تغيير نكرده است لذا قيمتي كه به مقصد ايران بود در حال افزايش بود كه اين موضوع كنترل شد.
به گفته شهيدي تبار در پايان هفته گذشته عرضه فولاد نسبت به تقاضا در بورس كالا فزوني داشت و بورس تقاضاي بازار را پاسخ داد و تقريباً همه توليدكنندگان كالاي خود را در بورس عرضه كردند كه قبل از آن يا عرضه نمي كردند يا كم عرضه مي كردند.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه عرضه و تقاضا معادل شد به طبع قيمت منطقي در بورس كالا شكل گرفت و بورس كالا توانست قيمت اين محصول را كنترل كند.

 



معاون وزير بازرگاني: محدوديت هاي واردات مغايرتي با قانون ندارد

رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران با بيان اينكه محدوديت هاي واردات كالاها مغايرتي با قانون برنامه چهارم ندارد گفت: منتظر فهرست اقلام غيرضروري، غيركيفي و بازنگري ضوابط فني از سوي دو وزارتخانه صنايع و معادن و بهداشت براي اعمال ابزارهاي مختلف مديريت واردات هستيم.
بابك افقهي در گفت و گو با خبرگزاري فارس افزود: پيرو نامه وزير بازرگاني به رييس كل گمرك، در خصوص ابلاغ ماده 16 قانون افزايش بخش بهره وري و منابع طبيعي، تلقي كارشناسان اين بود كه با وجود ابلاغ وزير نيازي به ابلاغ سازمان تابعه نخواهد بود، اما در جهت تاكيد مجدد و به استناد تبصره ذيل ماده 4 قانون مقررات صادرات و واردات تمام محدوديت هاي اعلام شده توسط وزير جهاد كشاورزي عينا از سوي سازمان توسعه تجارت جهت اجرا به گمرك جمهوري اسلامي ابلاغ شد.
وي افزود: بر اين اساس از زمان ابلاغ وزير بازرگاني ، از تمام واردكنندگان در هنگام ثبت سفارش تعهدي مبني بر ارايه مجوز وزارت جهاد كشاورزي (قبل از ورود) براي كليه كالاهاي مشمول و ارائه آن در هنگام ترخيص به كليه گمركات كشور اخذ مي شود.
معاون وزير بازرگاني در خصوص زمان مشموليت كالاهايي كه از قبل گشايش اعتبار شده يا ثبت سفارش شده اند و يا حمل آنها صورت گرفته است، افزود: به گمرك ابلاغ شده كه ضمن رعايت حقوق مكتسبه، كالاهايي كه قبل از ابلاغ قانون مذكور،ثبت سفارش شده اند، با رعايت مفاد ماده (11)آيين نامه اجرايي قانون مقررات صادرات و واردات و اخذ گواهي هاي قانوني لازم و با رعايت ساير مقررات ترخيص كند.
وي افزود: حركت در راستاي استفاده از ظرفيت جديد قانوني ايجاد شده براي مديريت واردات محصولات كشاورزي حق قانوني وزارت جهاد كشاورزي است و وزارت بازرگاني نهايت همكاري را با اين وزارتخانه در جهت اجراي قانون بعمل خواهد آورد، لذا تمام درخواستهاي اين وزارتخانه در جهت اجراي قانون افزايش بهره وري بخش كشاورزي و منابع طبيعي بي كم و كاست و عينا جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.
معاون وزير بازرگاني ادامه داد: ما آماده هستيم همه تجارب و سوابق كميته هاي مختلف و كميسيون ماده يك آيين نامه اجرايي قانون مقررات صادرات و واردات را براي انجام بهينه اختيارات قانوني وزارت جهاد كشاورزي در اختيارشان قراردهيم.
رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران در خصوص برخي اظهارنظرها بابت مغايرتهاي قانوني منع واردات با برنامه چهارم و يا قوانين (WTO ) اظهار داشت: مرجع تشخيص مغايرت يا عدم مغايرتهاي مصوبات مجلس، طبق قانون اساسي، شوراي نگهبان است و هر مصوبه مجلس بعد از تاييد اين شورا و ابلاغ رياست جمهوري براي همه دستگاهها
لازم الاجراست و قانون افزايش بهره وري كشاورزي و منابع طبيعي هم اين مسير را طي كرده است.
وي ادامه داد: لذا مغايرت آن با قانون برنامه چهارم از نظر ما منتفي است و لذا اين قانون حتما لازم الاجراست.
افقهي گفت: مغايرت اين قانون با قواعد سازمان جهاني تجارت آنهم در زماني كه همه سردمداران استكبار عليه تجارت ما هم قسم شده اند يك بحث انحرافي است كه معلوم نيست، افرادي كه اين مباحث را مطرح مي كنند سنگ چه كساني را به سينه مي زنند، منافع ، اقتصاد و تجارت ايران را يا نگراني هاي دولتهاي استكباري تحريم كننده ما را.
وي تصريح كرد: در مجموعه كشورهاي عضو سازمان تجارت جهاني نيز بر سر سهميه هاي مقداري و تعرفه هاي محصولات كشاورزي بحث و جدلهاي جدي مطرح است و كشورها به سادگي از حمايتهاي متنوع و گسترده توليدكنندگان محصولات كشاورزي خودشان در برابر محصولات مشابه خارجي نمي گذرند.
معاون وزير بازرگاني يكي از مهمترين مولفه هاي راهبردي امنيت ملي كشورها را، امنيت غذايي ذكر كرد و گفت: همه كشورها درصدد درونگرا كردن منابع تامين نيازهاي اساسي بخش كشاورزي هستند تا حلقه هاي امنيت ملي شان تكميل شود البته اين به معناي افول كيفيت توليدات داخلي و عدم توجه به توليد كيفي، بهره ور و رقابتي نيست.

 



عضو اتاق ايران: الگوي مصرف در استراتژي واردات بايد مورد توجه قرار گيرد

عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني ايران در مورد مديريت واردات و ممنوعيت واردات برخي اقلام به كشورمان، با بيان اينكه مديريت واردات را نمي توان ممنوعيت واردات دانست، تصريح كرد كه ايران بايد استراتژي واردات داشته باشد تا با اين ممنوعيت ها با كمبود كالاهاي ممنوع شده مواجه نشود و بعد از گران شدن اين اقلام، مجدد واردات اين كالاها را مدنظر قرار دهد.
ابراهيم جميلي در گفت وگو با ايسنا، در مورد سياست جديد دولت در مديريت واردات و ممنوعيت واردات برخي اقلام عنوان كرد: مديريت واردات بحث مطلوبي است اما در اين سياست، اولين كاري كه بايد مدنظر قرار بگيرد، مشخص كردن حقوق مصرف كننده براي رعايت آن است. بايد براي رعايت حقوق مصرف كننده استانداردهاي كالا يعني استاندارد ملي كالا ها تعريف و اعلام شود كالاها تحت اين عناوين و استانداردها توليد يا وارد شوند.
وي اضافه كرد: در مورد كالاهايي هم كه امكان ورود قاچاق آن ها وجود دارد، بايد قانون مبارزه با قاچاق كشور با توجه به وضعيت جغرافيايي و مرزي كشور مدنظر قرار بگيرد.
جميلي با تاكيد بر مشخص شدن استراتژي واردات كشور افزود: بايد اين استراتژي مشخص شود تا بدانيم چه كالاهايي را بايد و چه كالاهايي را نبايد وارد كرد.
وي با اشاره به اين كه متوسط ميزان مصرف ايران از خيلي از كشورها بالاتر است، اظهار كرد: اگر با يك كار مديريت شده در سطح كلان با در نظر گرفتن برنامه پنجم در مورد واردات اقدام كنيم، مطلوب خواهد بود اما اين كه فقط بگوييم ثبت سفارش صورت نگيرد، اين كار عاقلانه نيست. ما قوانيني داريم كه طبق آن ها ثبت سفارش صورت مي گيرد و از سوي ديگر ما عضويت در سازمان جهاني تجارت را درخواست كرده ايم كه بايد شرايط آن را به دست آورد.
عضو هيات رييسه اتاق ايران در ادامه گفت: ضمن اين كه من اعتقاد دارم بازار داخلي را به راحتي نبايد در اختيار كشورهاي ديگر قرار داد چون آن ها امكان تبليغات بيشتري دارند. با اين وضعيت، بهترين كاري كه ما بايد انجام دهيم اين است كه استراتژي خود در رابطه با واردات را تدوين كنيم.
وي با تاكيد بر مورد توجه قرار گرفتن الگوي مصرف در استراتژي واردات و ترويج درست مصرف كردن بيان كرد: يكي ديگر از بحث هاي مرتبط با واردات واقعي نبودن نرخ ارز است. در حال حاضر كالاهاي خارجي نامناسب با اين نرخ ارز به بازار ما وارد مي شوند اما اين نبايد دليلي شود كه با ممنوعيت واردات كمبود برخي از كالاها در بازار احساس شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14