(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 28 شهريور 1389- شماره 19743

چاوز بار ديگر صلاحيت سفير جديد آمريكا را تاييد نكرد
هشدار كره شمالي به سئول درباره احتمال حمله به پيونگ يانگ
سناريوهاي احتمالي در انتخابات پارلماني افغانستان
تل آويو: نمي توانيم حزب الله را ناديده بگيريم
شليك گلوله و گاز اشك آور به روي مخالفان ساخت ديوار حائل
نماينده آيت الله سيستاني: احزاب سياسي عراق راه را براي تشكيل دولت هموار سازند
اعزام نيروهاي تازه نفس هند به كشمير
اعتراض ها در آمريكا براي فروش 60 ميليارد دلار تسليحات به عربستان
دولت فرانسه 5 فعال ضداسرائيلي را تحت تعقيب قرار داد
بازداشت ملوان چيني تشنج در روابط پكن و توكيو را افزايش داد
سازمان سيا : اسرائيل 15 سال ديگر نابود مي شود



چاوز بار ديگر صلاحيت سفير جديد آمريكا را تاييد نكرد

رئيس جمهور ونزوئلا بار ديگر با رد صلاحيت سفير تعيين شده واشنگتن در كاراكاس از آمريكا خواست فرد ديگري را معرفي كند.
به گزارش مهر به نقل از خبرگزاري «شين هوا»، «هوگو چاوز»، رئيس جمهور ونزوئلا جمعه در جريان ديدار با اعضاي حزب سوسياليست اين كشور براي بار دوم صلاحيت سفير تعيين شده واشنگتن در كاراكاس را رد كرد.«چاوز» با تاكيد بر موضع قبلي خود تصريح كرد، اگر آمريكايي ها هم سفير ما را نپذيرند مي توانند صلاحيت او را رد كنند.
گفتني است، به دنبال اظهارات «لري پالمر» ديپلمات آمريكايي در سوم اوت سال جاري(12 مرداد) عليه كاراكاس و ارتش ونزوئلا مبني بر حمايت اين كشور از شورشيان فارك، چاوز وي را فاقد صلاحيت لازم براي تصدي گري سفارت آمريكا در كشورش خوانده بود.

 



هشدار كره شمالي به سئول درباره احتمال حمله به پيونگ يانگ

كره شمالي بار ديگر از آمادگي كامل خود براي مقابله با هرگونه حمله از سوي كره جنوبي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ها، به نقل از يك مقام كره شمالي در كميته وحدت اين كشور، پيونگ يانگ به طور كامل آماده مقابله با هرگونه عمليات پيشدستانه از سوي دشمنان خود به خصوص كره جنوبي و آمريكاست.رسانه هاي كره شمالي بدون اشاره به نام اين مقام رسمي به نقل از وي افزودند: پيونگ يانگ آماده است با هر وضعيت وخيمي از جمله پرتاب موشك، استفاده از سلاح هاي اتمي و حتي وقوع جنگي تمام عيار به دفاع از خود بپردازد.وي با اشاره به مانورهاي مشترك و غيرمشترك نظامي كره جنوبي طي چندماه گذشته در درياي زرد گفت: اين نشان مي دهد جنگ طلبان در كره جنوبي به چيزي جز راه اندازي جنگ در شبه جزيره كره فكر نمي كنند.

 



گزارش خبري تحليلي كيهان
سناريوهاي احتمالي در انتخابات پارلماني افغانستان

مردم افغانستان با ناديده گرفتن تهديدات و حملات تروريستي طالبان، در دومين انتخابات پارلماني اين كشور شركت كردند و به كانديداهاي مورد نظر خود راي دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، ديروز انتخابات پارلماني افغانستان با انفجار بمب و حملات تروريستي در برخي مناطق اين كشور همراه بود. خبرگزاري ها از استقبال نسبتا خوب مردم در مناطق امن از انتخابات خبر دادند؛ در كابل صف هاي طولاني براي راي ريزي تشكيل شده بود. هرچند صداهاي انفجار هم در اين شهر به گوش مي رسيد، ولي اين انفجار ناشي از اصابت موشك توسط عناصر طالبان به يك مقر فرماندهي ناتو بود كه به گفته سخنگوي نيروهاي ناتو، تلفات و خساراتي نداشت. «حامد كرزاي» رئيس جمهور، در ساعات اوليه در يكي از حوزه هاي راي گيري نزديك كاخ رياست جمهوري حضور يافت و راي خود را به صندوق انداخت. وي از مردم خواست كه در انتخابات شركت كنند. شهر مزار شريف در شمال افغانستان تا ظهر ديروز آرام بود. اما شرايط در ديگر مناطق فرق مي كرد؛ مردم شهر جلال آباد واقع در ولايت ننگرهار افغانستان، در حالي به پاي صندوق هاي راي رفتند كه شش فروند موشك در ساعات اوليه ديروز به حوزه اين شهر اصابت كرد. از 1000 مركز راي گيري كه به گفته مقامات افغان و به دلايل امنيتي، تعطيل ماندند، 100 مركز در ولايت ننگرهار قرار داشت. در شهرهاي خوست و قندهار نيز انفجارهايي رخ داده است كه در مورد تلفات و زخمي هاي احتمالي اين حملات گزارشي نرسيده است. هدف از انفجار قندهار، ترور والي اين شهر بود كه ناكام ماند.
تعداد افرادي كه در ارتباط با انتخابات فعاليت داشتند و توسط عناصر طالبان ربوده شدند، به 30 تن رسيد. يكي از اين ربوده شدگان، كانديداي مجلس بوده است. در همين حال، دفتر مطبوعاتي ناتو اعلام كرد تعداد نظاميان خارجي كه طي 48 ساعت اخير در افغانستان كشته شده اند، به پنج تن رسيد.
طي ديروز بيش از 100 هزار نظامي و پليس افغان مسئوليت تامين امنيت انتخابات در 34 حوزه و 50 هزار و 816 شعبه راي گيري را برعهده داشتند. حدود 130 هزار نظامي خارجي نيز به طور غيرمستقيم در تامين امنيت راي دهندگان نقش داشتند.
در انتخابات ديروز همچنين، بيش از 10 ميليون و 500 هزار نفر براي راي دادن واجد شرايط بودند. مجلس افغانستان 249 كرسي دارد كه 68 كرسي آن ويژه زنان است و 10 كرسي نيز به عشاير تعلق دارد. اين انتخابات 2500 داوطلب نمايندگي داشت و در ولايت كابل به تنهايي 600 نامزد براي ورود به مجلس با هم رقابت كردند.
در اين حال ساعاتي قبل از انتخابات و در نيمه هاي شنبه شب زلزله شديدي به مقياس 3/6 ريشتر مناطق هندوكش در شمال و شرق افغانستان را لرزاند. اين زمين لرزه كه چند ثانيه ادامه داشت، مردم را سراسيمه و وحشت زده كرد. به گفته كارشناسان، علاوه بر تهديدات و حملات طالبان، زلزله نيز بر روند برگزاري انتخابات و مشاركت مردم تاثير منفي داشته است.
آخرين خبرها
براساس گزارشات تكميلي، عناصر طالبان به يكي از شعبات اخذ راي در شمال افغانستان حمله كردند و حداقل 9 نظامي افغان را به قتل رساندند. در مورد محل دقيق اين حمله، گزارشي نرسيده است. از مناطق غزني، گرديز، نيمروز و بغلان نيز حملات راكتي گزارش شد. اين حملات در بغلان به مرگ دو غيرنظامي انجاميد و ديگر حملات نيز تلفات و افراد مجروح به همراه داشته است. تعداد كشته شدگان اين حملات نيز تا عصر ديروز 10 نفر اعلام شد.
ده ها مورد عمليات تروريستي نيز قبل از اجرا، كشف و خنثي شد. به گفته «محمدظاهر عظيمي»، سخنگوي وزارت دفاع افغانستان، يك عامل انتحاري در كابل قصد داشت جليقه انفجار خود را در شعبه راي گيري شهر كابل منفجر كند، كه قبل از اجراي عمليات دستگير شد.
طي ديروز يك هواپيماي بدون سرنشين آمريكايي نيز در شمال افغانستان سقوط كرد. منابع آمريكايي طبق معمول، علت اين حادثه را كه در ولايت «طخار» روي داد، نقص فني اعلام كردند.
گزينه هاي پيش رو
از نگاه كارشناسان، فقط نفس برگزاري انتخابات در شرايط فعلي اهميت داشت؛ از اين منظر، تعداد شركت كنندگان و مشاركت مردم همه مناطق در انتخابات ديروز اهميتي نداشته است.
به نوشته «واشنگتن پست»، در صورتي كه انتخابات افغانستان برگزار شود و مشاركت مردم در اين انتخابات نسبتا قابل قبول باشد، و خصوصا دولت بتواند اين انتخابات را با كمترين تقلب برگزار كند، طي سه ماه آينده آمريكا اين پنج اقدام را در عرصه نظامي انجام خواهد داد؛ پناهگاههاي طالبان را در خارج از شهر قندهار نابود مي كند؛ توسط نيروهاي ويژه دست به عمليات (ترور) عليه رهبران ارشد و رده هاي مياني طالبان خواهد زد، سياست جداسازي طرفداران طالبان را از رهبري به اجرا درمي آورد، نيروهاي دفاع محلي را تقويت مي كند و بر توانمندي هاي نيروهاي ارتش و امنيتي افغانستان مي افزايد.
خبرگزاري رويتر نيز طي تحليلي از كابل به قلم «سي برايسون» گزارش داد، در صورتي كه تهديدات و حملات طالبان بتواند تعداد قابل توجهي از راي دهندگان را از روند راي دهي خارج كند، اعتبار انتخابات به طور جدي تحت تاثير قرار خواهد گرفت. اين خبرگزاري احتمال داد كه بدبيني مردم نسبت به توانمندي نظام و جدال بر سر صحت انتخابات افزايش يابد. در مورد تقلب قابل ذكر است كه هم ناظران و هم برخي مقامات رسمي افغان از قبل احتمال آن را پيش بيني كرده بودند. در صورتي كه اين وضعيت اتفاق بيفتد و وقوع تقلب اثبات شود، روابط ميان كرزاي و حاميان غربي وي تيره خواهد شد و هر يك ديگري را متهم به كوتاهي خواهند كرد.
بسياري از مردم افغانستان نيز بر اين اعتقاد هستند كه اعضاي دولت كرزاي و سياستمداران افغانستان فقط به دنبال سوءاستفاده از قدرت و ثروت اندوزي هستند. رويتر در ادامه تاكيد مي كند كه اين شرايط در آينده باعث خواهد شد كه طالبان از فضاي سياسي افغانستان به نفع خود سوء استفاده كند.
به گفته دست اندركاران انتخابات، نتايج مقدماتي انتخابات پارلماني افغانستان هشتم اكتبر (16مهر) و نتايج نهايي آن نيز تا پايان اكتبر (10آبان) اعلام خواهد شد.


 



تل آويو: نمي توانيم حزب الله را ناديده بگيريم

سرويس خارجي-
وزير جنگ رژيم صهيونيستي با اشاره به توانمندي حزب الله لبنان تاكيد كرد، حزب الله را نمي توان دست كم گرفت.
ايهود باراك وزير جنگ رژيم صهيونيستي در جريان بازديد از منطقه مرزي شمال فلسطين اشغالي با لبنان گفت، حزب الله لبنان بيش از پيش هوشمند و فعال شده است و نبايد آنها را دست كم گرفت.
وي با اشاره به توانمندي هاي مقاومت براي مقابله با اين رژيم تصريح كرد، حزب الله نيز به چيزي كمتر از پيروزي نمي انديشد و در هر حركت و فعاليتي درصدد است ما را غافلگير كند و به موفقيت برسد.
گفتني است رژيم صهيونيستي از ترس حملات مقاومت اقدام به برگزاري رزمايش جديد در يكي از بزرگترين پايگاههاي هوايي خود كرده است.
فرمانده پايگاه نيروي هوايي رژيم صهيونيستي در اين باره گفت، در هر جنگ آينده پايگاههاي هوايي مورد حمله قرار خواهند گرفت و به همين دليل ما بايد براي مقابله با حملات مقاومت هميشه آماده باشيم.
وي تاكيد كرد، براي اين كه حملات گروه هاي مقاومت بر توانايي اجراي وظايفمان تاثيرگذار نباشد ما اين رزمايش را برگزار كرديم.
از سوي ديگر در پاسخ به درخواست واشنگتن براي مشاركت لبنان در مذاكرات، حزب الله تاكيد كرد كه نمي توان واقعيت آمريكا را جدا از رژيم صهيونيستي در نظر گرفت.
«بلال فرحات» نماينده حزب الله در مجلس لبنان در اين باره گفت، ديدگاه حزب الله در مورد روند سازش كاملا روشن است و پاسخ ما به هرگونه مذاكره با رژيم صهيونيستي «نه» است.
وي افزود، چگونه مي توان از سازش سخن گفت در حالي كه محاصره غزه همچنان ادامه دارد و اسرائيل همچنان روستاي غجر و مزارع شبعا و ديگر سرزمين اشغالي را در اختيار دارد و از اين سرزمين ها خارج نشده است. اين در حالي است كه برخي منابع رسمي لبنان نيز از مخالفت قاطع مسئولان اين كشور با درخواست فرستاده ويژه آمريكا به خاورميانه مبني بر پيوستن لبنان به مذاكرات سازش با رژيم صهيونيستي خبر دادند.

 



شليك گلوله و گاز اشك آور به روي مخالفان ساخت ديوار حائل

نظاميان صهيونيست با استفاده از گلوله و گاز اشك آور تظاهركنندگان فلسطيني در روستاي بلعين و نعلين و المعصره را قلع و قمع و ده ها نفر را مجروح كردند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات كه عده اي از فعالان صلح بين المللي نيز در آن حضور داشتند پرچم هاي فلسطيني را حمل و شعارهايي عليه سياست هاي شهرك سازي صهيونيست ها و ادامه ساخت ديوار حائل سر دادند.تظاهرات عليه ديوار حائل هر هفته جمعه در روستاي بلعين ونعلين در كرانه باختري انجام مي شود.
خبر ديگر اينكه، رژيم صهيونيستي به مناسبت سال جديد يهوديان مسجد ابراهيمي در الخليل را به روي نمازگزاران فلسطيني بست.
اين رژيم همچنين به مدت دو روز كرانه باختري را منطقه بسته نظامي اعلام كرد و تمام مرزها را بست.
ارتش رژيم صهيونيستي نيروهاي خود را به حالت آماده باش كامل درآورد و ديروز و امروز را منطقه بسته نظامي اعلام كرد.

 



نماينده آيت الله سيستاني: احزاب سياسي عراق راه را براي تشكيل دولت هموار سازند

نماينده آيت الله سيستاني خواستار تشكيل يك كميته مشترك توسط گروه هاي سياسي عراق و انجام گفت وگوهاي جدي براي تشكيل دولت شد.
به گزارش خبرگزاري ها، شيخ «عبدالمهدي الكربلايي»، نماينده آيت الله «سيدعلي سيستاني» مرجع عالي شيعيان عراق در خطبه هاي نمازجمعه كربلا، خواستار تشكيل يك كميته مشترك متشكل از همه گروه هاي سياسي عراق شد. به گفته الكربلايي، اين كميته بايد گفت وگوهاي جدي و صريحي را براي تشكيل هر چه سريعتر دولت انجام دهد.
نماينده آيت الله سيستاني تصريح كرد كه اكنون بايد پل هاي اعتماد ميان گروه هاي سياسي تقويت شود. وي نبود اعتماد ميان فراكسيون هاي پيروز را عامل بن بست سياسي عراق دانست و گفت: روزنه اميدي براي تشكيل دولت در روزهاي آتي وجود دارد.
الكربلايي بدون اشاره به تحولات سياسي خاصي، اينگونه تصريح كرد: روزنه اميدي براي تشكيل دولت آينده عراق طي روزهاي آتي وجود دارد كه اميدوارم با شكست مواجه نشود. هرچند نماينده آيت الله سيستاني به مورد خاصي اشاره نكرد، ولي تحول مهمي كه طي روزهاي اخير در عراق رخ داده، توافق ميان سه جريان «ائتلاف ملي»، «ائتلاف العراقيه» و «ائتلاف كردستان عراق» است.
براساس اين توافق، سه ائتلاف فوق در مجلس يك فراكسيون تشكيل مي دهند و بيش از نيمي از 325 كرسي را از آن خود مي كنند.
طبق توافقاتي كه ميان گروه هاي فوق حاصل شده است، تصدي پست نخست وزيري به «عادل عبدالمهدي» مي رسد، «اياد علاوي» (العراقيه) پست رياست جمهوري را برعهده مي گيرد و رياست پارلماني نيز به كردها مي رسد.
به اعتقاد كارشناسان، «ائتلاف دولت قانون»، تحت رهبري «نوري مالكي» را نمي توان در مذاكرات تشكيل دولت ناديده گرفت و علاوه بر آن، علاوي به اين آساني نخست وزيري را به عبدالمهدي نمي سپارد. لذا، از همين الان قابل پيش بيني است كه مذاكرات جاري به نتيجه نرسد.
ساير رويدادها
¤ انفجار دو بمب در شهرهاي بغداد و حويجه، دست كم هشت شهيد و هفت زخمي برجاي گذاشت.
¤ سياستمداران عراقي، اظهارات اخير «جوزف بايدن»، معاون رئيس جمهور آمريكا در مورد تقسيم قدرت در عراق را محكوم كردند.
¤ هزاران نفر از مردم فلوجه حمله اخير نيروهاي آمريكايي و كشته شدن تعدادي از شهروندان اين شهر توسط آنها را محكوم كردند.

 



اعزام نيروهاي تازه نفس هند به كشمير

ارتش هند به منظور تقويت پليس و نيروهاي امنيتي در كشمير، براي مقابله با اعتراض هاي روزافزون جدايي طلبان ، نيروهاي تازه نفس وارد اين كشور كرد.
اعزام نيروهاي تازه نفس نظامي با هدف سركوب اعتراض ها كه هر روز گسترش بيشتري مي يابد، صورت گرفته است.
خبرگزاري ها، هنوز از تعداد سربازان اعزامي هند به كشمير خبري را گزارش نكرده اند اما بيشتر مقامات حزبي و سياسي اين كشور اعلام كرده بودند كه هند در نظر دارد تعداد 500هزار نيروي نظامي به كشمير اعزام كند. به گزارش ايلنا، هزاران سرباز و پليس هندي براي جلوگيري از گسترش اعتراض هاي مردم كشمير، به طور مشترك وارد عمل شدند.
اين در حالي است كه گروه هاي مختلف مردم با پرتاب سنگ به سوي نيروهاي نظامي اعتراض خود را به وضع موجود اعلام و با ورود به خيابان ها مقررات منع آمد و شد را ناديده گرفتند كه متعاقب آن نيروهاي نظامي با هجوم به صفوف مردم دست كم هشت نفر از معترضان را زخمي كردند.
خبر ديگر اين كه مقامات هندي با توجه به فراخوان «سيدعلي شاه گيلاني» رهبر تندرو جدايي طلب براي تحصن اعتراض آميز مقابل قرارگاه نظامي در روز 21سپتامبر(30 شهريور) خود را براي ناآرامي هاي بيشتري آماده كرده و از مردم خواسته اند تا فراخوان گيلاني را ناديده بگيرند.
طي سه ماه گذشته دست كم 99 تن از مردم در ناآرامي هاي كشمير كشته شده اند.
«مولانا فضل الرحمان» رئيس كميته پارلماني كشمير طي مصاحبه با خبرگزاري ها كشتار مسلمانان كشمير را «بربريت» خواند و اظهار داشت كه نيروهاي امنيتي هند رفتار غيرانساني در كشمير دارند.
وي همچنين از جامعه جهاني خواست تا با مداخله در اوضاع كشمير، كشتار مردم اين منطقه را متوقف كند.

 



اعتراض ها در آمريكا براي فروش 60 ميليارد دلار تسليحات به عربستان

سرويس خارجي -
قرارداد 60 ميليارد دلاري فروش تجهيزات جنگي واشنگتن به رياض، به شدت موجبات اعتراض مردم و سياسيون آمريكا را برانگيخته است.
اوايل ماه جاري ميلادي رسانه هاي آمريكا خبر از يك قرارداد عظيم نظامي ميان دولت واشنگتن و خاندان سعودي دادند كه بيش از 60 ميليارد دلار ارزش دارد. براساس اسنادي كه درباره اين توافقنامه منتشر شده است، ظاهرا طرف آمريكايي قرار است ظرف 10 سال 84 فروند جت جنگنده اف 15 و تعدادي ديگر هلي كوپتر نظامي به عربستان بفروشد.
دولت رياض اما در حالي پاي بزرگترين قرارداد نظامي تاريخ خود و عظيم ترين معامله نظامي تاريخ آمريكا را امضا كرده كه از يك سو نظاره گر مخالفت هاي سياسيون و مردم آمريكا و البته مردم خود با اين معامله است، و از سوي ديگر، تلاش هاي رژيم صهيونيستي براي خالي كردن چاشني اين تسليحات و تبديل جنگنده ها به هواپيماهايي بي خاصيت را موفق مي بيند.
نام عربستان در ذهن مردم و نمايندگان كنگره آمريكا خاطرات خوشي را تداعي نمي كند. مردم ايالات متحده هنوز به خاطر دارند كه وقتي آوار برج هاي دوقلوي تجارت جهاني در نيويورك خراب شد، از كاخ سفيد خبر آمد كه از 19 مظنون به هواپيماربايي آن روز، 15 نفر تبعه عربستان سعودي بودند و حال، فروش 60 ميليارد دلار تجهيزات نظامي به كشوري كه بزرگترين مظنون به تروريسم بوده، آنها را گرفتار پارادوكس لاينحلي كرده است. به همين دليل است كه «فيليپ اوكارول» يك شهروند آمريكايي وقتي مي خواهد درباره اين قرارداد سخن بگويد، اين جملات را به زبان مي آورد كه «آيا آمريكايي ها نمي دانند عربستان حامي طالبان است؟ خنده دار است كه ما در افغانستان با طالبان بجنگيم و به عربستان سلاح بفروشيم.»
«سوئكو»، ديگر شهروند آمريكايي كه مي ترسد و نمي خواهد نام خود را به طور كامل بگويد، اين پرسش را مطرح مي كند كه «آيا آمريكا سلاح هايش را به سركوبگرترين رژيم دنيا مي فروشد.
مردم آمريكا درباره عربستان به هيچ رو نظر مثبتي ندارند، اگر چه برخي درباره اينكه آمريكا بايد به نحوي پول نفتي را كه مي خرد، به جيب خود بازگرداند، توجيه شده اند. «سي جي ليوز» مي گويد: «من مشكلي با اين ندارم كه دلارهاي نفتي به آمريكا بازگردند» اما بلافاصله اضافه مي كند كه پيشنهاد مي كنم دولت آمريكا يك سري تجهيزات به اين جنگنده ها اضافه كند كه به واشنگتن اجازه دهد هر وقت بخواهد اين سلاح ها و جنگنده ها را نابود كند. آرزوي من اين است كه روزي اين رژيم وهابي سرنگون شود.»
از ديگر سو، برخي نمايندگان كنگره آمريكا نيز در زمره مخالفان اين قرارداد 60 ميليارد دلاري قرار دارند و حتي براي جلوگيري از عملي شدن آن تلاش مي كنند. پنجشنبه گذشته رسانه هاي غربي خبر دادند كه «آنتوني وينر»، «شلي بركلي» و «كريس كارني» سه نماينده دموكرات كنگره به دنبال لغو اين قرارداد هستند. اين سه تن در بيانيه مشتركي كه منتشر كردند، تاكيد دارند: «تاريخ عربستان سعودي سرشار است از موارد گوناگون حمايت از تروريسم. اين معامله بي ترديد منطقه را بي ثبات خواهد كرد.»

 



دولت فرانسه 5 فعال ضداسرائيلي را تحت تعقيب قرار داد

سرويس خارجي-
دولت فرانسه5 عضو انجمن تحريم كالاهاي اسرائيلي را تحت تعقيب قرار داد.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از «اكونيوز» پنج فرانسوي به نام هاي فريده، محمد، علي، اندري و جك به دليل مخالفت با سياست هاي نژادپرستانه رژيم صهيونيستي به كينه توزي و دشمني با اسرائيل متهم و به دادگاه «ميلوز» فراخوانده شدند.
اين افراد خواستار تحريم كالاهاي اسرائيلي هستند و تظاهرات گسترده اي را در فرانسه عليه رژيم صهيونيستي سازماندهي كرده بودند.
طرفداران تحريم كالاهاي صهيونيستي به هنگام حضور اين افراد در دادگاه در اطراف دادگاه تجمع كرده و خواستار آزادي اين پنج حامي فلسطين شدند.
شركت كنندگان در اين تجمع پارچه نوشته هايي در دست داشتند كه روي آنها نوشته شده بود: «ما كالاهاي اسرائيلي نمي خواهيم»، «رژيم صهيونيستي به خاطر جناياتش بايد محاكمه شود نه اين پنج نفر».
«جك بالري» يكي از درخواست كنندگان تحريم اسرائيل كه به دادگاه فرا خوانده شده است گفت: دولت اسرائيل سال ها است كه قوانين بين المللي را زيرپا مي گذارد، حقوق اساسي ملت فلسطين را نقض مي كند و به راحتي در ديگر كشورها سرمايه گذاري مي كند ولي هيچ نهادي به مجازات و محاكمه اين رژيم ظالم و غاصب نمي پردازد.
وي خواستار فشار بر اسرائيل و احترام گذاشتن به حقوق فلسطيني ها شد. تظاهر كنندگان اظهار داشتند تا زماني كه پرونده اين پنج متهم در دادگاه بررسي مي شود دست از تظاهرات و مخالفت برنمي دارند.
ادامه دستگيري ها
جنبش حماس اعلام كرد كه سيستم هاي امنيتي وابسته به تشكيلات خودگردان فلسطين بيش از 53 تن از رهبران و اعضاي اين جنبش را در تمامي استانهاي كرانه باختري دستگير كردند.
در بيانيه حماس آمده است كه با دستگيري هاي جديد تعداد دستگيرشدگان اعضاي حماس به 1000 تن رسيده است.
اين در حالي است كه جنبش جهاد اسلامي فلسطين نيز اعلام كرد كه سيستم هاي امنيتي تشكيلات خودگردان حدود 100 تن از اعضاي جهاد را تنها در استان جنين دستگير كرده كه در ميان آنان زنان، دانشجويان و اسيران آزاد شده نيز وجود دارد.
جنبش جهاد كشته شدن يكي از اعضاي گردان هاي قسام شاخه نظامي حماس را محكوم و اعلام كرد كه اين كشتارها، دستگيري ها و آزار و اذيت فلسطيني ها اراده آنان را براي مقابله با دشمن صهيونيستي و حاميانشان محكم تر خواهد كرد.
ساير رويدادها
¤ دادگاه قانون اساسي فدرال آلمان براي نخستين بار جنايتكاران جنگي صهيونيست را تحت پيگرد و محاكمه قرار خواهد داد.
¤ جنبش حماس اعلام كرد كه ملت فلسطين تا زمان انتقام از عاملان كشتار صبرا و شتيلا از پا نمي نشيند.
¤ دولت تركيه از سازمان ملل خواست تا گزارش كميته تحقيق درباره حمله ارتش صهيونيستي به كاروان آزادي غزه را كه روز پنج شنبه به دبيركل سازمان ملل ارائه شده منتشر كند.
¤ يك مسئول تشكيلات خودگردان فلسطين گفت، در صورت شكست مذاكرات سازش محمود عباس استعفا خواهد كرد.
¤ اتحاديه عرب بار ديگر به رژيم صهيونيستي هشدار داد كه شهرك سازي ها را متوقف كند.

 



بازداشت ملوان چيني تشنج در روابط پكن و توكيو را افزايش داد

صدها تن از مردم چين با تجمع مقابل سفارت ژاپن نسبت به دستگيري ملوان چيني اعتراض كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، صدها تن از مردم پكن و شانگهاي روز گذشته با تجمع مقابل سفارت ژاپن نسبت به دستگيري يك ملوان چيني از سوي ماموران ژاپني در آب هاي مورد اختلاف دو كشور اعتراض كردند. براساس اين گزارش، هر چند با يورش صدها پليس ضدشورش اين تجمع اعتراضي بيش از چند ساعت دوام نياورد اما، دستگيري ملوان چيني در هفتم سپتامبر تاكنون به احضار چندين باره سفير ژاپن به وزارت خارجه چين و افزايش تنش هاي سياسي بين دو كشور منجر شده است.
لغو گفت وگوهاي مربوط به موضوع انرژي، لغو سفر قانونگذاران چيني به توكيو و هشدار چندين باره پكن نسبت به عواقب سوء آزاد نشدن تبعه اين كشور از جمله پيامدهاي ديگري است كه باعث شده برخي مقامات رسمي از دو كشور نگراني خود را از ادامه يافتن اين تنش ها مخفي نكنند. تظاهركنندگان در پكن، ضمن سردادن شعار «مرگ بر ژاپن» با در دست داشتن نوشته هايي خواستار خروج ژاپني ها از جزاير مورد اختلاف «ديائو» شدند. ده ها تن از مردم شهر شانگهاي نيز با اعلام اين كه جزاير «ديائو» متعلق به چيني هاست، خواستار آزادي هر چه سريعتر هموطن خود شدند. گفتني است، وقوع تنش سياسي بين دو كشور چين و ژاپن به خصوص به خاطر دستگيري يك فرد آن هم با سمت ملواني، در نوع خود اتفاقي بسيار نادر تلقي مي شود.

 



سازمان سيا : اسرائيل 15 سال ديگر نابود مي شود

سرويس خارجي-
سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) اعلام كرد اسرائيل تا 15 سال ديگر نابود خواهد شد.
روزنامه واكيت تركيه با اعلام اين خبر افزود، باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا پس از دريافت گزارش سازمان سيا مبني بر نابودي اسرائيل طي 15سال آينده به تكاپو افتاده و به تل آويو و تشكيلات خودگردان فلسطين فشار آورده تا مذاكرات به اصطلاح صلح را از سر گيرند.
سازمان جاسوسي آمريكا درگزارش خود آورده است كه امكان استمرار موجوديت اسرائيل تا 20 سال آينده دشوار است و پيش بيني مي شود بيش از 5/1ميليون يهودي روس و اروپايي تبار تا 15 سال آينده به كشورهاي مبدا بازگردند.
در اين گزارش با تاكيد بر كاهش روند رشد جمعيت اسرائيلي ها بر روند فزاينده رشد جمعيت فلسطيني ها اشاره شده است.
گفتني است مقامات تل آويو نيز اخيرا بارها در اظهارات خود به نداشتن مشروعيت و نابودي اسرائيل ظرف چند سال آينده اعتراف كرده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14