(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 28 شهريور 1389- شماره 19743

اعتراض سينماگران به هتك حرمت قرآن
يازدهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس فردا آغاز مي شود
بزرگترين گردهمايي سينماي مقاومت در جهان
نگاهي به يك فيلم آمريكايي «بي مصرف ها»ي هاليوود ضد اسلام
مقايسه مجموعه تلويزيوني «ملكوت» با نمونه هاي خارجي داستان موثق از نگاه مذهبي
تكليف؛ تله فيلمي درباره جانبازان قطع نخاعي
ملك سليمان اوايل مهر اكران مي شود



اعتراض سينماگران به هتك حرمت قرآن

هنرمندان مسلمان كشورمان كه خود را در برابر دين و جامعه مسئول مي دانند نيز همچون ساير مردم كشورمان نسبت به هتك حرمت كتاب آسماني قرآن واكنش نشان دادند. آنچه مي خوانيد گزيده اي از اين واكنش هاست.
توهين به همه اديان
بازيگر تواناي سينما، تلويزيون و تئاتر كشور گفت: ممكن است هتك حرمت قرآن كريم يك حركت سياسي باشد، اما مومنين به خداوند و اسلام، در هر جايگاهي تكليف و وظيفه اي در برخورد با اين موضوع دارند چرا كه توهين به قرآن و رسول توهين به همه اديان و خداوند است.
جهانگير الماسي بازيگر تئاتر و سينما و عضو فرهنگستان هنر اظهار داشت: انسان ها بيش از هر چيزي نيازمند امنيت، صلح و دوستي اند اما عده اي هستند كه در اين كره خاكي مثل گرگ هايي در لباس ميش عمل مي كنند و بيشتر به دنبال تخريب مرزهاي اعتقادي انساني هستند.
الماسي با بيان اينكه امروز بيش از هر روز ما نيازمند توجه به خداوند وتوجه خداوند به انسان هستيم بيان كرد، قطع اين رشته ها با هر بهانه اي و حركتي محكوم به فنا است. من به عنوان يك مسلمان و مومن به طريقت مصطفوي و شيعه علوي براي كساني كه كور و نابينا هستند و همسو با شيطان دست به بريدن رگه هاي خداوند و انسان مي برند آرزوي صراط مستقيم و عنايت الهي دارم و به عنوان يك انسان از اين اتفاق ناراحت شدم.
اين بازيگر تئاتر و سينما درباره وظيفه و عملكرد هنرمندان و نخبگان كشور در اين شرايط ابراز كرد: ممكن است اين هتك حرمت قرآن كريم يك حركت سياسي باشد اما مومنين به خداوند و اسلام، در هر جايگاهي تكليف و وظيفه اي در برخورد با اين موضوع دارند. اين حركت يك اتفاق ضد فرهنگي، ضد الهي و ضد مشي خداوندي است. مانند اين است كه كسي به حضرت موسي(ع) و حضرت عيسي(ع) توهين كند. فراتر از آن ما معتقديم حضرت محمد(ص) خاتم انبيا و جامع انبياست.
وي در ادامه گفت: من فكر مي كنم اينها فرزندان شيطانند و كساني هستند كه به اهل ايمان توهين مي كنند.
فيلم خواهم ساخت
يك فيلمساز هم گفت: بعد از واقعه هتك حرمت قرآن، تصميم گرفتم فيلمي برگرفته از مفاهيم قرآن بسازم كه طرحش را ريخته و به زودي شروع به نوشتن فيلم نامه آن مي كنم.
حسن نجفي فيلمساز و رئيس حوزه هنري آذربايجان شرقي درباره هتك حرمت به قرآن كريم گفت: اين دسيسه مختص حال حاضر نيست بلكه سال هاست، صهيونيست ها و لابي هاي وابسته به آنها در زمينه دين زدايي و اسلام ستيزي فعاليت مي كنند. چه در فيلم هايي كه مي سازند و چه از طريق سوزاندن كتاب مقدس ما مسلمانان و افرادي كه اخيرا اقدام به هتك حرمت به قرآن كرده اند فقط عروسكي بيش نيستند و ادامه دهنده اين سناريوي كثيف هستند.
وي افزود: در مقابل اين تهاجمات و بي حرمتي ها، متاسفانه ما هيچ وقت نتوانستيم حق قرآن را آنگونه كه شايسته آن است ادا كنيم. تصور من اين است كه اين حادثه بايد انسجام و همبستگي ما را بيشتر كند. در واقع آنان با اين اقدام تا حدي قصد دارند سنسورها و حساسيت هاي ما را بسنجند. بنابراين همه آحاد مردم به خصوص هنرمندان بايد اين اقدام پليد را محكوم كنند.
اين فيلمساز وظيفه هنرمندان را در اين راستا سنگين تر عنوان كرد و گفت: هنرمندان مسئوليت فراتري دارند و بايد بيش از پيش به وسيله هنر خود روح الهي، معنوي و انسان ساز قرآن را به جهانيان بشناسانند. پيش از اين كارهايي صورت گرفته است ولي به اعتقاد من تلاش ها به قاعده و درخور توجه نبوده و بايد بيش از اينها كار شود.
ايستادگي در مقابل اسلام هراسي
حبيب الله بهمني ضمن محكوم كردن هتك حرمت به قرآن مجيد، گفت: با توجه به ابعاد مختلف حقايق قرآني، مي توان بخشي از اين حقايق را در سينما، تلويزيون و ساير رسانه ها بازتاب داد و با تغيير افكار عمومي مردم دنيا، موج اسلام هراسي و اسلام ستيزي، حتي ايران هراسي و ايران ستيزي را خنثي كرد.
وي در گفت وگو با توانا، در خصوص جريان قرآن سوزي و واكنش سينماگران در اين باره اظهار داشت: اين جريان، برنامه اي حساب شده است كه براساس آن جنگ فرقه اي- مذهبي، مسلمانان كه به خود مشغول كرده، تا جهان اسلام، از مسايل اصلي اش به ويژه مبارزه با صهيونيست باز ماند.
وي در ادامه افزود: در جريان قرآن سوزي فرضيه اي مطرح مي شود كه بهره برداران اصلي اين اتفاق چه كساني هستند و با دنبال كردن اين فرضيه به گزينه اي جز قدرت هاي استكباري و صهيونيست نخواهيم رسيد، بنابراين مسلمانان بايد بسيار هوشمندانه رفتار كنند.
اين فيلمساز، توهين به قرآن را توهين به مقدسات انساني خواند و بيان داشت: اين حرمت شكني بايد محكوم شود و تفاوتي نمي كند، سينماگر باشيم يا نه، بلكه هر مسلمان به عنوان انساني آزاده بايد انزجار خود را از اين عمل وقيحانه نشان دهد و اقدامي مقطعي در اين باره گرچه لازم، اما كافي نيست، بلكه بعد از اين وظيفه فوري، بايد در فكر اقدامات ريشه اي باشيم.
بهمني در خصوص راهكار مقابله با اين جريان خاطرنشان كرد: با توجه به ابعاد مختلف حقايق قرآني، مي توان بخشي از اين حقايق را در سينما، تلويزيون و ساير رسانه ها بازتاب داد و با تغيير افكار عمومي مردم دنيا، موج اسلام هراسي و اسلام ستيزي، حتي ايران هراسي و ايران ستيزي را خنثي كرد.
وي انتقال اطلاعات صحيح قرآني را از طريق انواع قالب هاي تصويري چون فيلم هاي داستاني و غيرداستاني و حتي فيلم هاي گزارشي - در ابعاد گسترده - را، راهگشا دانست و تصريح كرد: حقايق قرآني، سراسر نور است و بحق مي توان ظلمات ايجاد شده در افكار عمومي جهان را با برنامه ريزي دقيق در باب انعكاس اين نور - با قدرت رسانه، سطح جهاني - خنثي كرد.
لزوم تبيين مفاهيم قرآن
«فرج الله سلحشور» نيز عناد صهيونيسم و ابرقدرت هاي غرب و سرمايه سالارهاي اروپا با اسلام را علت اين اقدام دانست و تصريح كرد: آنها مي دانند تنها مانعي كه جلوي تمام تلاش ها، نقشه ها و انحرافاتي كه آنها مي خواهند در اديان الهي بخصوص اسلام ايجاد كنند، قرآن است.
كارگردان سريال «يوسف پيامبر» ضمن تاكيد بر لزوم مبارزه و پاسخ به عاملين اين حركت وقيحانه، گفت: فيلمسازان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، دارالقرآن و همه نهادهاي مربوطه بايد به فكر طرح و تجليل از قرآن بوده و ارزش هاي آن را در قالب فيلم، تئاتر، كتاب و مقاله منتشر كنند.
وي با اشاره به اينكه تاكنون مسلمانان با برگزاري جشنواره ها، نمايشگاه ها و مسابقات قرآن به تبليغ ظاهر قرآن پرداختند، خاطرنشان كرد: بايد با برگزاري كنگره هاي علمي به تبيين پيام ها، ارزش ها و مفاهيم قرآني بپردازيم و از آن محافظت كنيم تا دشمنان اسلام ديگر اجازه انجام چنين اقداماتي را به خود ندهند.
اين نويسنده و كارگردان سينما و تلويزيون يادآور شد: سوژه هاي زيادي در مورد معجزات قرآن وجود دارد كه متاسفانه فيلمسازان كشورهاي اسلامي تاكنون از آن غافل بودند. ضمن اينكه مسئولان فرهنگي و فيلمسازان كشورهاي اسلامي بايد با هم متحد شده و با اين اقدام مبارزه كنند.
وي اضافه كرد: قرآن تنها كتابي است كه هيچگونه اعوجاجي و اشكالي در آن وجود ندارد و صهيونيسم هر جا كه بخواهد هر انحرافي را ايجاد كند، بشر روي كره خاكي با مراجعه به قرآن مي تواند آن را پيدا كند. ضمن اينكه صهيونيسم با كمك يك كشيش منتسب به كليسا در صدد هستند كه اسلام و مسيحيت را به جان هم بياندازد و تا زماني كه صهيونيست بر دنيا حاكم است اين نزاع ها و اختلاف افكني ها وجود دارد.

 



يازدهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس فردا آغاز مي شود
بزرگترين گردهمايي سينماي مقاومت در جهان

مهدي طلوعي
جشنواره فيلم دفاع مقدس، پس از 5 سال وقفه، از فردا با نمايش ده ها فيلم برگزيده داخلي و خارجي يازدهمين دوره خودش را آغاز مي كند.
اين دوره از اين جشنواره داراي چند ويژگي خاص است.
اول اين كه موضوع آن از محدوده جنگ تحميلي گسترده تر شده و با توجه به فيلم هايي با مضامين انقلاب و مقاومت، با عنوان كلي «يازدهمين جشنواره بين المللي فيلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس» برگزار مي شود. ويژگي ديگر اين جشنواره اين است كه به صورت مرزي برگزار مي شود؛ هم ميزبان آثاري از هنرمندان خارجي است و هم در چند كشور خارجي برپا مي شود.
ويژگي ديگر اين جشنواره برگزاري آن در 8 استان به طور همزمان است. اين ويژگي ها سبب شده اند كه اين جشنواره تبديل به بزرگترين گردهمايي سينماي مقاومت و انقلاب بشود. آنچه در پي مي آيد گزارشي درباره بخش ها و برنامه هاي مختلف اين رويداد است كه تا دوم مهر ماه ادامه خواهد داشت.
بخش هاي مختلف جشنواره
يازدهمين جشنواره بين المللي فيلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس شامل دو بخش كلي ملي و بين المللي است. بخش ملي شامل نمايش فيلم ها و برنامه هاي داخلي است و بخش بين المللي برنامه ها و فيلم هاي خارجي را در برمي گيرد.
بخش ملي اين جشنواره، شامل اين بخش ها است: «مسابقه سينماي ايران»، «تصوير انقلاب»، «قلم طلايي»، «نگاه نو»، «بربال سيمرغ»، «فانوس خيال»، «گستره حضور ملي» و «نشست هاي تخصصي». مسابقه سينماي ايران شامل فيلم هاي سينمايي، سينمايي ويديويي، آثار كوتاه و فيلم هاي مستند جشنواره مي شود. بخش تصوير انقلاب شامل برترين فيلم هاي سينمايي سي سال اخير با موضوع انقلاب اسلامي است. بخش قلم طلايي به مسابقه فيلمنامه نويسي سينمايي، سينمايي ويديويي، داستاني كوتاه و سينمايي اقتباسي اختصاص دارد.
بخش ويژه نگاه نو نيز به فيلم هاي سه دقيقه اي با موضوع مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس مربوط مي شود. بر بال سيمرغ هم به برترين هاي سي سال سينماي دفاع مقدس از نگاه سينماگران، دست اندركاران و اهالي رسانه هاي سينمايي اختصاص دارد. بخش فانوس خيال نيز برنامه انتخاب بهترين فيلم سينمايي جشنواره به انتخاب تماشاگران را شامل مي شود. در بخش گستره حضور ملي هم سازمان ها، نهادها، مراكز مختلف فيلم برگزيده خود را معرفي مي كند. نشست هاي تخصصي و بزرگداشت ها هم از ديگر برنامه هاي بخش ملي اين جشنواره است.
رقابت فيلم هاي دفاع مقدسي
بخش مسابقه سينماي ايران يازدهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس هم ميدان رقابت 24 فيلم برتر با موضوع جنگي تحميلي در 5 سال اخير است. اين فيلم ها به اين شرح هستند:
شب واقعه (شهرام اسدي)، اخراجي ها1 (مسعود ده نمكي)، بيداري روياها (محمدعلي باشه آهنگر)، نفوذي (احمد كاوري و مهدي فيوضي)، بدرود بغداد (مهدي نادري)، اتوبوس شب (كيومرث پوراحمد)، دموكراسي تو روز روشن (علي عطشاني)، كودك و فرشته (مسعود نقاش زاده)، به كبودي ياس (جواد اردكاني)، روز سوم (محمدحسين لطيفي)، دست هاي خالي (ابوالقاسم طالبي)، بالاتر از آسمان (فريدون حسن پور)، چراغي در مه (پناه بر خدا رضايي)، پاداش سكوت (مازيار ميري)، آن مرد آمد (حميد بهمني)، پنالتي (انسيه شاه حسيني)، فرزند خاك (محمدعلي باشه آهنگر)، شكارچي شنبه (پرويز شيخ طادي)، بيگانگان (عباس رافعي)، شرقي (عبدالرضا منجزي)، خانه امن است (ناصر رفائي)، عصر روز دهم (مجتبي راعي)، ميم مثل مادر (رسول ملاقلي پور)، آن سوي رودخانه (عباس احمدي مطلق).
نكته قابل توجه تنوع مضامين و رويكردهاي اين فيلم هاست. به طوري كه برخي از آن ها روايتي حقيقتگرايانه و متعهد به آرمان هاي مقاومت را دستمايه قرار داده اند؛ از جمله «نفوذي»، «كودك و فرشته»، «به كبودي ياس»، «دست هاي خالي»، «آن مرد آمد»، «پنالتي»، «فرزند خاك» و .... اما برخي ديگر آثاري با رويكرد ضد مقاوت و سياه نما نسبت به دفاع 8 ساله هستند. بيداري روياها، دموكراسي تو روز روشن و... نيز جزو اين گروه محسوب مي شوند. بايد ديد در اين رقابت كدام گروه برتري خواهد يافت.
بخش تصوير انقلاب
اين بخش از جشنواره فيلم دفاع مقدس نخستين همايشي است كه مجموعه فيلم هاي با موضوع انقلاب اسلامي در آن با هم رقابت مي كنند.
فيلم هاي برگزيده اين بخش به اين شرح هستند: خونبارش (امير قويدل)، صنوبر (مجتبي راعي)، هيولاي درون (خسرو سينايي)، تيرباران (علي اصغر شادروان)، ترن (امير قويدل)، جاي امن (مجتبي راعي)، طوفان شن(جواد شمقدري)، كيميا و خاك (عباس رافعي)، يك گزارش واقعي (داريوش فرهنگ)، در محاصره (اكبر صادقي)، بحران (علي اصغر شادروان)، توجيه (منوچهر حقاني پرست).
بخش ملي به روايت آمار
169فيلم سينمايي، كوتاه، مستند و سينمايي ويديويي در بخش مسابقه سينماي ايران يازدهمين جشنواره بين المللي فيلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس رقابت مي كنند.
از ميان 50 فيلم سينمايي پس از بازبيني تعداد 25فيلم به بخش مسابقه آثار سينمايي راه يافت. در بخش كوتاه از ميان 326 اثر رسيده به جشنواره تعداد 46 فيلم براي بخش مسابقه معرفي شد و در بخش مستند نيز، از ميان 352 اثر رسيده، 59 فيلم به بخش مسابقه راه پيدا كرد. 27 عنوان فيلم سينمايي ويديويي از ميان 67 اثر رسيده به بخش مسابقه معرفي شد. اين در حالي است كه در بخش «تصوير انقلاب» نيز از ميان 61 فيلم سينمايي رسيده 12 عنوان فيلم سينمايي براي بخش مسابقه معرفي شد.
براساس اين گزارش، فيلمسازان استان و شهرستان هاي مختلف كشور از جمله: استان مركزي، آذربايجان غربي، خوزستان، گلستان، همدان، تهران، اردبيل، اصفهان، ايلام، آذربايجان شرقي، بوشهر، گيلان، كردستان، قم، مازندران و شهرستان هاي اهواز، قم، تبريز، سنندج، اصفهان، بهشهر، رشت، ايلام، اردبيل، كاشان، بوشهر، اراك، كرج، گرگان، ايذه، همدان و اروميه در بخش مسابقه جشنواره دفاع مقدس حضور دارند و در مجموع 29 عنوان فيلم كوتاه و مستند متعلق به فيلمسازان شهرستاني است.
95 فيلمساز مرد و 11 فيلمساز زن در دو بخش آثار كوتاه و مستند جشنواره حضور هستند. در اين بخش 20 فيلمساز با مدرك ديپلم، 5 نفر با مدرك كارداني، 37 نفر با مدرك كارشناسي، 12 نفر با مدرك كارشناسي ارشد، 2 نفر با مدرك دكترا حضور دارند.
براساس اعلام ستاد برگزاري جشنواره، در اين رويداد بيش از 100 تنديس و ديپلم افتخار به برگزيدگان بخش هاي مختلف اعطا خواهد شد.
بزرگداشت ها
در يازدهمين جشنواره مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس، بزرگداشت مرحوم رسول ملاقلي پور و محمدحسين حقيقي نيز برگزار مي شود.
محمدحسين حقيقي از بنيانگذاران جشنواره دفاع مقدس است كه در سال هاي آغازين اين حركت را با عنوان يادواره حمايت كرده است و در كارنامه فيلمسازي خود فيلم هايي چون: راز خنجر، براده هاي خورشيد، ماه و خورشيد، سفر به فردا و ده ها فيلم كوتاه و مستند را به ثبت رسانده است.
او از جمله فيلمسازاني است كه علاوه بر دريافت جايزه داخلي و خارجي، مفتخر به دريافت لوح دستخط زرين حضرت امام (ره) به هنرمندان دفاع مقدس شده است.
همچنين، رسول ملاقلي پور از كارگردانان متعهد سينماي پس از انقلاب در سفر خود به كربلاي معلا براي بازديد لوكيشن ها از فرصت استفاده كرد و مستندي نيز به نام «شش گوشه عرش» را جلوي دوربين برد كه آخرين اثر او محسوب مي شود. او در سفر خود به كربلاي معلا متوجه شد كه هنرمندان برجسته اصفهاني در آنجا مشغول طراحي ضريح مقدس حضرت امام حسين(ع) هستند. دو شب حضور در كنار اين هنرمندان به فيلم مستندي بدل شد. قرار بود بخش ديگر از تصويربرداري اين فيلم مستند نيز در اصفهان انجام شود. ملاقلي پور اين فيلم را به صورت افتخاري كارگرداني كرد.
بخش بين الملل
مهم ترين ويژگي اين دوره از جشنواره فيلم دفاع مقدس، برگزاري آن به صورت بين المللي است.
به طوري كه 186 عنوان فيلم از 61 كشور جهان متقاضي شركت در بخش بين الملل يازدهمين جشنواره دفاع مقدس هستند. اين فيلم ها متعلق به كشورهاي آلمان، اسپانيا، سوئيس، اندونزي، كرواسي، عراق، ژاپن، فلسطين، آمريكا، كامبوج، انگلستان، كره جنوبي، فرانسه، قطر، چين، امارات متحده عربي، هلند، مصر، كويت، كانادا، استراليا، تيمور شرقي، گرجستان، هنگ كنگ، تونس، ايتاليا، بلژيك، اتريش، دانمارك، لبنان، قزاقستان، هند، اردن، روسيه، بنگلادش، اكراين، ايسلند، جمهوري چك، بلغارستان، فيليپين، هائي تي، پاكستان، سريلانكا، گواتمالا، نيوزيلند، آرژانتين، صربستان، بوسني هرزگوين، تاجيكستان، مكزيك، كوبا، لوكزامبورگ، كنيا و هستند.
بخش مسابقه بين الملل داراي بخش هاي مسابقه سينماي داستاني، مستند و كوتاه است. در بخش مسابقه فيلم هاي داستاني اين آثار به نمايش درمي آيد:
«شهر مرگ و زندگي» (چو آن لو از چين)، «تولد ليلا» (رشيد ماشاراوي از فلسطين)، «كرانه ديگر» (گئورگه اواشويلي از گرجستان)، «پسري با يك نارنجك» (سانتوش يسوان از هند)، «عبور از غبار» (شوكت امين كوركي از عراق)، «اهل وفا» (نجدت اسماعيل انزور از لبنان)، «احلام» (روياها) به كارگرداني محمد ال دراجي از عراق، «پسر شير» (بنيامين گيلمور از پاكستان).
همچنين در اين بخش فيلم هاي ايراني «اتوبوس شب» (كيومرث پوراحمد)، «بدرود بغداد»(مهدي نادري)، «فرزند خاك» (محمدعلي باشه آهنگر) و «عصر روز دهم»(مجتبي راعي) حضور دارند.
از جمله فيلم هاي قابل توجه بخش مستند خارجي هم مي توان به سه گانه اليور استون درباره ياسر عرفات، فيدل كاسترو و هوگو چاوز، مجموعه گاه شمار يك پناهنده (ساخته مشترك مولا عيسي، آدام شاپيرو و اصيل منصور) محصول كشور فلسطين اشاره كرد.
اما بخش بين الملل يازدهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس داراي بخش ويژه به نام «غزه» است.
اسامي فيلم هاي خارجي اين بخش عبارت است از «شليك به فيل» به كارگرداني آلبرتو آرچه و محمد روجيله از كشور اسپانيا توليد 2010، «حموس براي حماس» به كارگرداني يورگ داواز از كشور سوئيس توليد 2005، «آيشين: همچنان زنده در غزه» به كارگرداني نيكلاس واديموف از كشور قطر و سوئيس توليد 2010، «گردان عاليه» به كارگرداني راشد رادوان از كشور فلسطين توليد 2009، «غزه: وقتي شنبه آمد» ساخته راشد رادوان از كشور اسپانيا توليد 2009، «تجارت در تونل» به كارگرداني ليلا آل حداد و سعيد تاجي فرخي از كشور فلسطين توليد 2007، «به غزه با عشق» ساخته آكي نواز از كشور انگلستان 2009، «بازگشت به غزه» به كارگرداني مايكل وترهد از استراليا محصول 2010، «سوغات هاي غزه» اثر سام الباريك از فرانسه محصول 2007و در اين بخش همچنين شش فيلم از ايران حضور دارد: «نسل آفتاب» به كارگرداني حسن عليرضايي، «ترديد» ساخته حسن عليرضايي، «فصل سنگ» ساخته شاهد سلطاني آزاد، «مقاومت» به كارگرداني محمدرضا قهرمان، «سرزمين امن» ساخته مريم صحرانورد، «زمين من» به كارگرداني احمد كاوند اسامي اين فيلم هاست.
در اين بخش همچنين يك برنامه بزرگداشت با عنوان «ماي مصري و جان شمعون» با نمايش 6 فيلم برگزار مي شود.
نكته قابل توجه اين است كه پنج فيلمساز صاحب نام از ايران و كشورهاي هند، سوريه و سنگاپور كار داوري و ارزيابي فيلم هاي سينمايي بخش بين الملل جشنواره دفاع مقدس را برعهده دارند. بنابراين گزارش، اسامي هيئت داوري بخش فيلم هاي سينمايي بخش بين الملل به اين ترتيب است: مجيد مجيدي، مسعود جعفري جوزاني، خانم اراتيكا پادكائونكار از كشور هند، محمد ملص از كشور سوريه و فيليپ چيا از كشور سنگاپور.
كشورهاي ميزبان
يكي از مهم ترين ويژگي هاي يازدهمين جشنواره بين المللي فيلم دفاع مقدس، برگزاري آن در 8 كشور جهان است. اين جشنواره به جز ايران در 7 كشور ديگر هم برگزار مي شود كه عبارتند از: بوسني و هرزگوين، كره شمالي، افغانستان، تاجيكستان، فنلاند، تركيه، سوريه و لبنان.
در اين كشورها 15 فيلم سينمايي با موضوع و محوريت دفاع مقدس در قالب «هفته فيلم دفاع مقدس در خارج از كشور» به نمايش درمي آيد. اسامي اين فيلم ها به اين ترتيب است: «فرزند خاك» (محمدعلي باشه آهنگر) «شب به خير فرمانده» (انسيه شاه حسيني)، «اتوبوس شب» (كيومرث پوراحمد)، «روز سوم» (محمدحسين لطيفي)، «كودك و فرشته» (مسعود نقاش زاده)، «م مثل مادر» (مرحوم رسول ملاقلي پور)، «بازمانده» (مرحوم سيف الله داد)، «خاكستر سبز» (ابراهيم حاتمي كيا)، «هور در آتش» (عزيزالله حميدنژاد)، «جايي براي زندگي» (محمد بزرگ نيا)، «دوئل» (احمدرضا درويش)، «آن كه دريا مي رود» (آرش معيريان)، «مثل يك قصه» (خسرو سينايي)، «گيلانه» (رخشان بني اعتماد)، مستند «موج زنده» (حبيب الله احمدزاده) حضور دارند.
راهنماي مكان هاي جشنواره
براي ديدن فيلم ها و استفاده از برنامه هاي جشنواره فيلم دفاع مقدس مي توانيد به سينماهاي فلسطين، عصر جديد، آزادي و تماشا مراجعه كنيد. البته مجموعه سالن هاي سينا عصر جديد براي نمايش فيلم هاي بخش بين الملل جشنواره در نظر گرفته شده است. علاوه بر اين در شهرستان هاي برگزاري جشنواره ده ها مجموعه سينمايي و مجتمع هاي فرهنگي ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامي در استان هاي بوشهر، كرمان، سمنان، خوزستان، گلستان، خراسان شمالي، كرمانشاه و فارس به پخش فيلم هاي جشنواره دفاع مقدس و اجراي برنامه هاي مختلف جشنواره اختصاص مي يابند.

 



نگاهي به يك فيلم آمريكايي «بي مصرف ها»ي هاليوود ضد اسلام

سروش ستايش
بسياري از منتقدان فيلم بي مصرف ها (the expendables) ساخته سيلوستر استالونه و محصول كمپاني ملينيوم به تهيه كنندگي جان تامسون و كوين كينگ را يك فيلم معمولي، فاقد خلاقيت و تكراري در ژانر حادثه ناميدند و به سادگي از كنار آن گذشتند. اما بي مصرف ها كه استالونه را در مقام نويسنده هم به خود مي بيند، جداي استفاده از كليشه هاي رايج در سينماي هاليوود، چند ويژگي بارز داشت.
اولا اين فيلم در گيشه نسبتاً خوب عمل كرد و افتتاحيه 14 ميليون دلاري فيلم هم، مويد همين نكته است. هر چند اين موضوع در كل براي فيلمي كه با اهداف سرگرم كنندگي و جذب مخاطب ساخته مي شود، بعيد به نظر نمي رسد. سينماي هاليوود مدتها بود كه از جريان هاي سطحي در اين ژانر (اكشن) دور شده بود و از ترفندهاي ديگري نظير پيچش و چند لايه گي در داستان و سناريو، استفاده از عناصر خلاقانه در تصويربرداري و جلوه هاي ويژه يا وارد شدن در حوزه هاي ممنوعه و شكستن خط قرمزها و امثال آن براي جذب مخاطب استفاده مي كرد. اما بي مصرف ها نشان داد كه در بستر جامعه سرگردان امروز جا براي خلق رمبوهاي توخالي وجود دارد و اين گونه خيال پردازي هاي پوپوليستي با وجود نخ نما شدن هنوز از آب و تاب نيفتاده است.
نكته بعد، تجميع تمام ستاره هاي جديد و بعضاً فرسوده و بازنشسته سينماي اكشن در كنار هم، حتي براي چندنما مي باشد كه به نوعي آشكار مي كند كفگير به ته ديگ خورده است و اين گونه فيلم ها هر چند پر از المان هاي عوام پسندانه هم باشند، نياز به يك شوك براي تكان دادن گيشه دارند. خودتان مي توانيد تصور كنيد اگر اين فيلم مجمع الجزايري از بازيگران اكشن مثل جيسون استتهم، جت لي، ميكي رورك، استيو آستين، بروس ويليس و آرنولد شوارتزينگر و... نبود و بر فرض مثال فقط استالونه را در نقش اصلي فيلم به خود مي ديد؛ در گيشه چه بلايي بر سرش مي آمد!
و اما دست آخر مساله اي كه براي ما با اهميت جلوه مي كند و باعث مي شود هم چون خيل منتقدان آمريكايي و اروپايي بي ملاحظه از كنار اين فيلم و فيلم هايي از اين دست رد نشويم، همانا تاثيري است كه اين گونه فيلم ها در افكارعمومي و به ويژه نزد جوانان خواهد گذاشت. عمده تاثيرگذاري اين فيلم ها به دليل هزينه هاي سرسام آور و حمايت و تبليغ رسانه هاي ايالات متحده مي باشد، و تاثيرپذيري مردم دنيا هم، به دليل خلأ و ضعف سيستم حاكم و فقر مديريت فرهنگي در جوامع جنوبي است. و شوم ترين پيامد آن هم مي تواند ايماژي باشد كه از اسلام در نزد ساير ملتها رسم مي شود كه در نهايت به واپس گرايي و انحطاط فرهنگي و ديني جوامع اسلامي مي انجامد. براي نمونه در ابتداي همين فيلم شاهد هستيم عده اي تروريست كه به زبان عربي صحبت مي كنند قصد كشتن گروگان ها و تخريب اموال عمومي را دارند كه با حضور اين منجيان جان بشر(!) همه آنان كشته مي شوند. (جالب آن كه تنها كسي كه تروريستها در فيلم صدايش مي كنند و دنبال او مي روند، نامش روح الله است!) مشابه چنين صحنه اي در فيلم قفسه رنج هم ديده مي شد.
اين فيلم و نظاير آن، كه در بك گراند خود مسائل سياسي و اجتماعي مرتبط با دنياي امروز را با زباني خاص و كاناليزه مطرح مي كنند، نمايانگر خط مشي هنري سينماي هاليوود هستند. هنري كه هم چون ابزاري در خدمت سياستمداران مستأصل آمريكايي است تا با پنهان كردن چهره كريه شان پشت تصاوير پرزرق و برق، عداوت و كينه قلبي شان را نسبت به مخالفان خود در دنيا نشان دهند.

 



مقايسه مجموعه تلويزيوني «ملكوت» با نمونه هاي خارجي داستان موثق از نگاه مذهبي

رضا فرخي
يكي از سوژه هاي رسانه اي كه هميشه و به خصوص در چند سال اخير بين مردم مخاطبان زيادي داشته است سوژه هاي ماورايي و به نوعي فراطبيعي بوده است. به نوعي كه اين گونه موضوعات طرفداران خاص خود را داشته كه تعداد آنها در تمام لايه هاي اجتماعي كم نيست.
براي همين امسال هم رسانه ملي در يك حركت هوشمندانه سعي كرد در ماه مبارك رمضان كه فرصت مناسبي براي پاسخ دادن به اين نياز مخاطبان خود است با پرداختن به مسئله اي مانند مرگ و بحث حق الناس، دين خود را به مخاطبان ادا كند. به واقع سريال ملكوت به كارگرداني محمدرضا آهنج تا حدود زيادي در پرداختن به اين سوژه جالب، موفق بود. هرچند كه در بعضي از قسمت هايي از جمله نمايش برزخ و عالم ماوراء و استفاده از جلوه هاي ويژه ضعف هاي بزرگي داشت اما در پرداختن به اصل داستان و به نوعي صحت اين موضوع و نحوه نمايش آن از جنبه مذهبي تا حد قابل قبولي موفق عمل كرد. چرا كه در داستان سعي شد تا حد ممكن براساس منابع ديني عمل شود كه اين موضوع هم اعتبار سريال را بالا برد و هم آن را كاملا براي مخاطب باورپذير كرد. اغراق در آن ديده نمي شد و بحث هادي و تجسم اعمال در قالب يك فرشته را به خوبي نشان داد. موضوعي كه در ذهن مخاطبان با باورهاي ديني همراه بوده است. همچنين علاوه بر اين مسئله صحنه هاي راز و نياز روح حاج فتاح و لحظه هاي وداع او با خانواده بسيار تاثيرگذار ساخته شد، به طوري كه در بعضي از صحنه ها تلنگري به بيننده مي زد و به نوعي در ماه رمضان به فراخور شرايط زماني بعضي از مسائل فراموش شده را يادآوري مي كرد. از سوي ديگر اين سريال سعي كرد تا به نوعي بيننده را با فضاي مه آلودي كه درباره مرگ و حيات روح پس از آن مطرح است آشنا كند و در اين موضوع هم به دليل اينكه در آن تحريفي ايجاد نكرده بود نمره رضايت بخشي كسب كرد. چنانچه آفت ساختن كارهاي ماورايي تحريف مذهبي آن است. موضوعي كه در بعضي از سريالهاي ماه رمضان سال هاي قبل باعث عدم استقبال بيننده شده بود كه خوشبختانه در ملكوت اين مسئله ديده نشد. زيرا گذشته اين داستان اصلي يعني مرگ حاج فتاح و روح و فرشته همراهش، بحث ملاقات وي با سامان و صادق در كما در واقعيت را هم نمي توان رد كرد، چرا كه تمام اين مسائل در مباحث ديني كاملا تاييد شده است.
از سوي ديگر تكيه بر مسئله حق الناس به عنوان محور اصلي سريال يكي از رمزهاي موفقيت آميزي بود كه توانست ملكوت را به خوبي با نيازهاي اخلاقي جامعه پيوند دهد و در اين قسمت واقعا تأثيرگذار عمل كرد. به گونه اي كه در اين مسئله مي توان آن را با نمونه هاي خارجي مانند «استخوان هاي دلپذير» و يا «كنستانتين» مقايسه كرد كه در هيچ كدام از آنها بحث رعايت حقوق اجتماعي ديگران و عواقب رعايت نكردن آن بدين صورت پرداخته نشده بود. (تكيه سريال بر اينكه بخشش شريفه باعث سعادت اخروي فتاح مي شود بسيار تأثيرگذار بود) در اين بين ملكوت يك مطلب مهم هم براي ديگر فيلمسازان و كارگردانان درپي داشت؛ اينكه مهم نيست سوژه مورد پرداخت تكراري باشد، بلكه مهم نحوه پرداختن و زاويه ديد فيلمسازان به آن است كه بعضي از سوژه ها به دليل نيازهاي ذهن مخاطب قابليت پرداختن چندين باره دارند كه نمونه آن را مي توان در سريال «كمكم كن» و شباهت سوژه آن با «ملكوت» ديد. به عنوان مثال همين ژانر ماوراء كه در سينما و رسانه ملي بسيار هم جاي كار دارد. كافي است كه اين فيلم ها در كنار ساخت تكنيكي و سطح فيلمسازي از نظرات كارشناسان خبره مذهبي بهره بيشتري ببرند. آن موقع خواهيم ديد كه رسانه هاي تصويري ما حرف هاي بسياري براي گفتن دارند. چرا كه به مراتب از پشتوانه معنوي و مذهبي قوي تري برخوردارند. پشتوانه اي كه منبع سرشاري از مسائل موثق ماورايي را در خود دارد. آيه هاي قرآن، تفاسير، احاديث و روايات، نظرات كارشناسان ديني كه به خوبي در اين مسائل اظهار نظر مي كنند همه و همه منابع خوبي براي ساخت فيلم هاي ماورايي است كه نياز امروز ذائقه مخاطبان است، هر چند كه متأسفانه در بعضي از فيلم هاي ژانر وحشت داخلي از اين مسائل به صورت سطحي و بدون هيچ نگاه مذهبي صرفا براي ترساندن مخاطب استفاده شده است. اما اين رويكرد بايد تغيير پيدا كند و ژانر ماورا با تكيه بر منابع ديني به عنوان يكي از منابع عظيم فيلم و سريال در دستور كار قرار گيرد. به طور قطع به دليل عميق بودن نگاه در كشور ما اين آثار در سطح جهاني هم با آثار اين ژانر قابل رقابت هستند. چرا كه در بعضي از همين آثار خارجي ژانر ماوراء جز چند جلوه ويژه و پرداخت سطحي چيز ديگري نمي بينيم.

 



تكليف؛ تله فيلمي درباره جانبازان قطع نخاعي

تله فيلم «تكليف» با مضموني دفاع مقدسي در صدا و سيماي مركز گلستان با مشاركت بنياد شهيد انقلاب توليد شد.
اين فيلم تلويزيوني براي نخستين بار داستاني را درباره فرزندان جانبازان قطع نخاعي و تلاش هاي آن ها در جامعه روايت مي كند. داستان اين فيلم درباره دختري به نام هانيه است كه به اتفاق هم كلاسي هاي خود نمايشنامه اي را براي حضور در جشنواره دانش آموزي تهيه نموده است. پدر هانيه جانباز شيميايي قطع نخاعي در بستر به سر مي برد. روز برگزاري جشنواره دايي هانيه به شهادت مي رسد مادر هانيه مجبور مي شود جهت خاكسپاري به شهرستان گنبد برود و هانيه به ناچار نقش ها را به صورت واقعي در مراقبت از پدر به عهده مي گيرد او مجبور مي شود از شركت در نمايش انصراف دهد نويسنده و كارگرداني اين تله فيلم را اكبر شهبازي برعهده دارد و سعيد مرادي نيز مجري طرح و تهيه كننده كار است.

 



ملك سليمان اوايل مهر اكران مي شود

فيلم متفاوت و عظيم «ملك سليمان» اوايل مهر ماه سال جاري به طور عمومي به نمايش در خواهد آمد.
اين فيلم به كارگرداني شهريار بحراني در نوبت دوم اكران عيد فطر و در گروه سينمايي استقلال اكران مي شود.
تبليغات خياباني اين فيلم قرآني به زودي آغاز خواهد
شد.
ملك سليمان فيلمي با الهام از قصه قرآني حضرت سليمان نبي و مبارزه او با فتنه ها و شياطين زمانه اش است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14