(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 28 شهريور 1389- شماره 19743

كوتاه اقتصادي
وزير صنايع: واردات خودروهاي بي كيفيت ممنوع است
افزايش 22درصدي قيمت بليت اتوبوس پس از هدفمندي يارانه ها
توقيف يك كشتي حامل 2 ميليون ليتر سوخت قاچاق
خطوط مترو به 14 شهر جديد متصل مي شود
نوزدهمين نمايشگاه فرش دستباف ايران با مشاركت 17 كشور برگزار مي شود
يك ميليارد ليتر بنزين باقي مانده در كارت سوخت خودروها
بهره برداري از 3 معدن جديد مس در كرمان
ممنوعيت عرضه سي ان جي به خودروهاي غيراستاندارد
مردم سكه هاي مخدوش را به بانك تحويل دهند
وزير رفاه: مطالبات بازنشستگان قبل از سال 79 به حساب آنان واريز شد



كوتاه اقتصادي

¤ ستاد بسيج اقتصادي كشور اعلام كرد: كالابرگ شماره پانصدوده(510) شهري مرحله سيزدهم براي دريافت سهميه روغن نباتي به ازاي هر نفر 900گرم صرفاً براي شهروندان ساكن استانهاي: 1-ايلام2-چهارمحال و بختياري 3-خراسان جنوبي 4- كردستان 5-كرمان6- كهگيلويه و بويراحمد تعيين گرديده است. كالا برگ ياد شده براي مصرف كنندگان و عاملان فروش تا تاريخ 30/8/89 داراي اعتبار خواهد بود.
¤ شركت آب و فاضلاب استان تهران، به منظور كمك رساني به مردم سيل زده پاكستان 500 هزار بطري آب معدني به آن كشور ارسال كرده است.محمد پرورش مديرعامل آب و فاضلاب استان تهران دراين باره گفت: در راستاي كمك هاي بشردوستانه ايران به مردم مسلمان پاكستان اين شركت 500 هزار بطري آب معدني معادل 750 هزار ليتر آب را از طريق جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران به پاكستان ارسال كرده است.
¤ معاون وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه كشور در حال حاضر نيازي به واردات ندارد، گفت: با محدود كردن واردات و ايجاد شرايط مناسب توليد براي توليدكنندگان داخل موقعيت بهتري فراهم مي كنيم.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 4463 الي 4469، 2206 الي 2209 و 2234 الي 2237 و 2211 الي 2214، 8895 الي 8899، 3345 الي 3349 و 3357 و 3387 و 3386 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ اولين سري واحدهاي مسكوني مهر شنبه هفته آينده با حضور معاون اول رئيس جمهوري در زنجان افتتاح مي شود.
¤ مدير عامل شركت زغالسنگ طبس گفت: ظرفيت توليد زغالسنگ اين شركت با اجراي فاز دوم تجهيز و توسعه معدن پرورده 4 طبس 50 درصد افزايش مي يابد.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، رمضان كريتي افزود: با اجراي فاز دوم تجهيز و توسعه معدن پرورده 4 طبس، ظرفيت توليد زغال خام 750 هزار تن و كنسانتره 450 هزار تن افزايش مي يابد.
¤ دبير انجمن قطعه سازان گفت: با دستور وزير صنايع قرار شد موضوع تمركز توليد 90 در يك جلسه 5 نفره تعيين تكليف شود.وي اظهار داشت: موضوع تمركز توليد تندر90 در جلسه اي با حضور هدايت رئيس سازمان گسترش، روغني معاون صنايع و اقتصادي وزير صنايع، مديران عامل ايران خودرو و سايپا و دبير انجمن قطعه سازان بررسي و در اين خصوص تصميم گيري خواهد شد. وي ادامه داد: تاكنون اين جلسه تشكيل نشده است.
¤ بانك ملي ايران با راه اندازي دستگاه هاي خود دريافت لحظه اي براي اولين بار در كشور عمليات دريافت و واريز وجوه نقد مشتريان را به صورت لحظه اي و در تمامي ساعات شبانه روز امكان پذير كرد.
¤ مديرعامل شركت پست جمهوري اسلامي ايران گفت: سازمان ها و شركت هاي دولتي با «طرح پاكت جامع پستي» كه طرح تجميع قبوض و توزيع همزمان آنها است، همراهي نكردند.
¤ رئيس سازمان بنادر و دريانوردي گفت: در راستاي رفع محروميت از مناطق روستايي در سواحل كشور در سال جاري 80 ميليارد تومان براي توسعه بنادر كوچك اختصاص يافت.
¤ با تصويب كارگروه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت، پرداخت الكترونيكي بهاي سوخت در جايگاه هاي عرضه سوخت به صورت آنلاين حداكثر تا شهريور ماه سال 1390 اجرايي خواهد شد.

 



وزير صنايع: واردات خودروهاي بي كيفيت ممنوع است

واردات خودروهاي بي كيفيت به كشور ممنوع است2. سال پيش دستور توقف واردات كاميونهاي هوو را صادر كرديم.
علي اكبر محرابيان پس از ماهها حاضر نشدن در جمع خبرنگاران، پيش از ظهر ديروز در يك نشست خبري در پاسخ به سؤالي در خصوص موضع وزارت صنايع نسبت به عرضه كاميونهاي هوو در كشور گفت: موضوع تصادف هوو جنبه سياسي پيدا كرده و برخي افراد ورود غيرتخصصي به اين مسئله داشته اند، در حالي كه بخشي از مشكل اين خودروها مربوط به كشنده و بخشي نيز مربوط به تريلر است كه بايد بين آنها تفكيك قائل شد.وي با بيان اينكه استفاده از تريلر غيرمجاز باعث بروز اكثر تصادفات هوو بوده است، افزود: در جلسه اي كه يك ماه پيش با حضور رئيس راهنمايي و رانندگي در شوراي سياست گذاري خودرو برگزار شد، مقرر شد تمام خودروهاي هوو جهت بازرسي سيستم ترمز فرا خوانده شوند و علاوه بر اين، پليس از حركت كاميون هاي هوو فاقد برچسب بازرسي سيستم ترمز جلوگيري كند.وزير صنايع در پاسخ به سؤالي درخصوص تدوين آئين نامه فروش خودرو نيز گفت: اين آئين نامه در شوراي سياست گذاري خودرو در حال تدوين است، تغييري در خصوص نحوه قيمت گذاري خودرو نداريم و در اين خصوص، فعلا موضوعي در آئين نامه مطرح و پيش بيني نشده است.
محرابيان در مورد مصوبه كميسيون تلفيق در خصوص مؤسسه استاندارد نيز گفت؛ برخي امور وجود دارد كه براي تعيين و تصويب استانداردهاي مشاغل آن، مرجع خاصي نداريم كه امور فرهنگي و هنري و بسياري از امور اداري از آن جمله است.
وي ادامه داد: به منظور تدوين و تصويب اين نوع استانداردها دولت مقرر كرد دفتري در معاونت نظارت راهبردي رياست جمهوري ايجاد شود كه اين مسئله به معني تداخل كار با مؤسسه استاندارد نيست.
وزير صنايع با تشريح جزييات طرح هدفمند كردن يارانه ها در بخش صنعت با اشاره به تصويب رقم 4500 ميليارد توماني تسهيلات يارانه اي اين بخش اظهار داشت: اين رقم براي تخصيص در سال اول اجراي برنامه، مصوب شده و با توجه به اينكه اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها از ابتداي امسال آغاز نشده است، احتمالا طي سال جاري رقم كمتري تخصيص خواهد يافت.
وي ادامه داد: اعطاي تسهيلات به واحدهاي صنعتي تا 150 ميليون تومان بر اساس فرمول مربوط به تعداد كاركنان اين واحدها خواهد بود و براي ارقام بالاتر از 150 ميليون تومان بايد طرح ارائه و مصوب شود.
وي در ادامه با بيان اينكه در بسته حمايتي بخش صنعت سه هدف دنبال مي شود، افزود: يكي از اين اهداف مديريت هزينه توليد است، به گونه اي كه با افزايش نرخ حامل هاي انرژي شاهد افزايش چشم گير هزينه توليد نباشيم.
وي ادامه داد: افزايش بهره وري و مديريت قيمت كالا و خدمات از ديگر اهداف بسته حمايت از بخش صنعت است. به گفته وي در بسته حمايتي بخش صنعت، صنايع كشور به سه دسته صنايع با تأثيرپذيري بالا شامل 11 رشته صنعتي، صنايع گروه دوم با ميزان تأثيرپذيري كمتر نسبت به گروه اول و ساير صنايع تقسيم بندي مي شود.
وي ادامه داد: حمايت هاي پيش بيني شده براي بخش صنعت در 2 بخش كوتاه مدت و بلندمدت تدوين شده كه بخش كوتاه مدت شامل 7 روش است و اولين روش آن، اختصاص خط اعتباري هزينه هاي انرژي است به گونه اي كه افزايش هزينه هاي توليد ناشي از رشد قيمت انرژي براي تمام صنايع تأثيرپذير كشور از طريق وام با كارمزد 3 درصد جبران خواهد شد.محرابيان تصريح كرد: به اين ترتيب ميزان افزايش هزينه انرژي از طريق خط اعتباري به صورت اتوماتيك پرداخت مي شود و صنعتگران اين هزينه را بدون پرداخت سود، طي 12 ماه پرداخت مي كنند و در واقع هزينه ناشي از افزايش قيمت انرژي با شيب ملايم به صنعت كشور پرداخت مي شود.
وي افزود: در روش دوم، سود بازرگاني ويژه براي برخي كالاهاي توليدي كه با افزايش قيمت انرژي از محل واردات ضرر مي بينند، اعمال خواهد شد.
وي تصريح كرد: روش سوم شامل اعطاي جوايز صادراتي به منظور مديريت صادرات است و از اين طريق اگر با هدفمند كردن يارانه ها، كالايي از مزيت صادراتي خارج شود، افزايش قيمت توليد آن از طريق جايزه صادراتي جبران خواهد شد.
وزير صنايع مديريت كلي صادرات و ساماندهي توزيع كالا را از ديگر راه هاي حمايت از بخش صنعت در راستاي هدفمند كردن يارانه ها عنوان كرد و گفت: از اين طريق، اگر در مرحله پس از توليد و توزيع كالا افزايش چشمگير قيمت محصول اتفاق بيفتد با اعمال روش هاي پيش بيني شده در توزيع كالا، هزينه تمام شده براي توليدكننده و مصرف كننده مديريت خواهد شد.
وي كمك هزينه توليد را به عنوان روش ششم حمايت از صنايع عنوان كرد و گفت: اگر كالايي را نتوانيم از طريق 5 روش قبل حمايت كنيم، كمك هزينه توليد به آن محصول اختصاص خواهد يافت.وزير صنايع در مورد حمايت هاي ميان مدت و بلندمدت از توليد داخل نيز گفت: در اين بخش 9 پروژه تعريف شده كه بازسازي و تكميل، يكي از آنهاست.
وي توضيح داد: در اين راستا صنايع به 3 بخش كوچك، متوسط و بزرگ تقسيم بندي مي شوند كه به صنايع كوچك و متوسطه تأثيرپذير، تسهيلاتي جهت مديريت و رشد بهره وري پرداخت خواهد شد.
وي افزود: تسهيلات بازسازي و تكميل صنايع كوچك و متوسط، از فرمول (تعداد كاركنان شاغل در اين واحدها* تعداد كاركنان) بعلاوه دو برابر هزينه انرژي قبل از اجراي طرح، محاسبه و براي صنايع بزرگ نيز بنا به طرح هاي مصوب، يارانه پرداخت خواهد شد.
محرابيان در مورد تعيين رقم دقيق يارانه اختصاصي به بخش صنعت نيز گفت: اعلام اين رقم نيازمند تعيين قيمت حامل هاي انرژي است زيرا قيمت حامل ها در بخش خانگي و صنعت متفاوت است.
وي تأكيد كرد: بر اساس برنامه ريزي انجام شده، افزايش قيمت تمام شده كالاها مديريت خواهد شد و اگر در خصوص محصولي نياز به افزايش قيمت داشته باشيم به صورت مديريت شده، اعلام خواهد شد.
وزير صنايع در مورد چگونگي مديريت قيمت كالاهاي صنعتي در راستاي هدفمند كردن يارانه ها نيز گفت: تلاش ما اين است كه اگر افزايش قيمتي اتفاق افتاد در طول زمان و به طور نامحسوس باشد و اگر قرار است، كالايي افزايش قيمت داشته باشد به صورت مديريت شده با آن برخورد شود تا در بخش صنعت رقابتي جدي ايجاد شود.

 



مدير كل حمل و نقل مسافر سازمان راهداري اعلام كرد
افزايش 22درصدي قيمت بليت اتوبوس پس از هدفمندي يارانه ها

مدير كل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداري با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با سازمان حمايت براي جلوگيري از افزايش غيرمنطقي قيمت بليت ناوگان عمومي جاده اي پس از هدفمندي يارانه ها، گفت: پس از اجراي اين قانون قيمت بليت بخش
حمل و نقل عمومي جاده اي به طور متوسط 20 الي 22درصد افزايش خواهد يافت.
داريوش باقر جوان در گفت وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سوال كه در برنامه ريزي ها و مطالعات انجام شده سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي آيا رقم و درصدي براي ميزان افزايش قيمت بليت ناوگان حمل و نقل عمومي جاده اي پس از اجراي طرح هدفمند شدن يارانه ها داريد، گفت: اجراي هدفمندسازي يارانه ها در هر صورت تغييراتي را در نرخ سوخت وسايل نقليه اعمال خواهد كرد، اگرچه در قانون هدفمندي يارانه ها، ناوگان حمل و نقل عمومي جاده اي اعم از بار و مسافر از يارانه نقدي در بخش سوخت بهره مند خواهد شد اما بالاخره قيمت هاي بليت و هزينه هاي جابه جايي مقداري تغيير پيدا خواهد كرد.
هنوز ميزان افزايش قيمت ها بيان نشده اما طبق نظريات مختلفي كه از سوي مسئولان مطرح شده است بليت را در بخش حمل و نقل عمومي جاده اي تجربه خواهيم كرد. البته اين ميزان افزايش قيمت بدان دليل است كه در سال هاي گذشته سعي شده بود از افزايش نرخ بليت جلوگيري شود كه در اين باره مي توان گفت كه در بخش ناوگان اتوبوسي عادي از سال 1382 هيچ گونه افزايش نرخ بليتي صورت نگرفته و قيمت ها تقريبا همان قيمت هاي اواخر سال 82 است. وي افزود: مردم هيچ نگراني از افزايش قيمت بليت ناوگان عمومي جاده اي به خود راه ندهند؛ حمل و نقل عمومي جاده اي در حال حاضر حمل و نقل ارزان و مناسبي است و قطعا پس از هدفمند سازي يارانه ها افزايش قيمت به گونه اي نخواهد بود كه مانع از استفاده مردم شود؛ با توجه به اين كه بخش خصوصي در اين سيستم حمل و نقل سرمايه گذاري عظيمي انجام داده است، اين افزايش قيمت ها و تغيير نرخ بليت به گونه اي نخواهد بود كه تعداد مسافران نسبت به ميزان كنوني كاهش يابد و يا مسافران به راحتي نتوانند از آن استفاده كنند.

 



توقيف يك كشتي حامل 2 ميليون ليتر سوخت قاچاق

يك كشتي حامل 2 ميليون و 200 هزار ليتر سوخت قاچاق توقيف شد. عليرغم اقدامات قانوني به عمل آمده براي توقيف اين كشتي خبرها حاكي از آن است كه مالك محموله قاچاق با رايزني هاي مختلف قصد خروج پرونده از مسير قانوني و رفع توقيف را دارد.
يك منبع آگاه در گفت وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: اين كشتي هفته پيش توقيف شده است و در شرف رفع توقيف توسط مالك محموله است.
وي افزود: براساس اخبار دريافتي از يك منبع آگاه يك فروند كشتي تانكر حامل 2 ميليون و 200 هزار ليتر سوخت قاچاق در پوشش ترانزيت اقدام به قاچاق كرده بود كه با حكم مراجع قضايي بوشهر و توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامي هفته گذشته توقيف شد و با اعلام جرم گمرك بوشهر به مراجع رسيدگي كننده معرفي شد.
گفته مي شود علي رغم اقدامات قانوني به عمل آمده مالك محموله قاچاق با رايزني هاي مختلف قصد خروج پرونده از مسير قانوني را داشته و براساس اخبار دريافتي نتايج مثبتي نيز دريافت كرده است.
اين منبع آگاه گفت: مالك محموله قاچاق هنوز موفق به آزادي محموله خود و كشتي مزبور نشده است و به نتيجه رسيدن پرونده نيازمند توجه خاص مسئولان مرتبط و ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز است.
واكنش ستاد
ستاد مبارزه با قاچاق در اين رابطه اعلام كرد: با همكاري گمرك و نماينده ويژه و تام الاختيار رياست قوه قضائيه در ستاد پيگير پرونده كشتي حامل 2/2 ميليون ليتر سوخت قاچاق هستيم.
معاونت بازرسي ستادمركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز اعلام كرد: اين ستاد پرونده كشف 2/2 ميليون ليتر سوخت قاچاق را به طور كامل و جديت پيگيري مي كند.
همچنين روابط عمومي اين ستاد به نقل از اين معاونت گفت: در خصوص اعلام خبر كشف كشتي 2/2 ميليون ليتر سوخت قاچاق در بوشهر اين ستاد از زمان توقيف كشتي حامل سوخت قاچاق در جريان موضوع بوده و از طريق نماينده ويژه تام الاختيار رياست قوه قضائيه در ستاد مركزي و همكاري گمرك پيگير پرونده مربوطه است.
بنابراين گزارش: با توجه به جديت و پيگيري كامل معاون بازرسي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز انتظار مي رود پرونده مذكور به نتيجه مطلوب برسد.

 



خطوط مترو به 14 شهر جديد متصل مي شود

معاون وزير مسكن و شهرسازي گفت: اتصال 14 شهر جديد به خطوط مترو كه داراي مصوبه شوراي عالي ترافيك است از اقدامات مهم، اساسي و حياتي براي اين مناطق محسوب مي شود.
جمشيد نورصالحي در گفت وگو با ايرنا، اظهار داشت: از مجموع شهرهاي مذكور براي چهار شهر جديد در قانون بودجه امسال اعتبار پيش بيني شده و علاوه بر آن از منابع شركت مادر تخصصي عمران شهرهاي جديد هم منابعي اختصاص مي يابد.
وي افزود: براي اتصال مترو هشتگرد به كرج حدود 15 كيلومتر آن فعال شده و قرار است تا پايان خرداد ماه سال آينده تحويل شود.
مديرعامل شركت مادرتخصصي عمران شهرهاي جديد اضافه كرد: انجام مناقصه براي اجراي 10 كيلومتر بقيه مسير مترو هشتگرد به كرج نيز پيش بيني شده كه اين مهم بايد در سال 1390 به اتمام برسد.
به گفته نورصالحي، برنامه ريزي پيش بيني شده براي مترو شهر جديد هشتگرد به گونه اي است كه در پايان سال 1390 ريل گذاري و اتصال شبكه برق آن به اتمام برسد و آماده حركت شود.
وي در ارتباط با مترو شهر جديد پرند (جنوب غربي تهران) گفت: طول اين مسير تا تهران 50 كيلومتر برنامه ريزي شده كه 20 كيلومتر توسط شهرداري، 5/12 كيلومتر تا فرودگاه امام خميني(ره) از سوي وزارت راه و ترابري و 5/17 كيلومتر بقيه را شركت مادر تخصصي عمران شهرهاي جديد اجرا خواهد كرد.
نورصالحي تصريح كرد انتظار مي رود در نيمه نخست سال 1390 مسير 5/17 كيلومتري كه از پرند به فرودگاه امام خميني(ره) متصل مي شود به بهره برداري برسد.
معاون وزير مسكن و شهرسازي از شهرهاي بهارستان و فولادشهر در استان اصفهان به عنوان دو شهر جديدي نام برد كه امسال در قانون بودجه براي آنها اعتبار تخصيص يافته است.
وي گفت: پيمانكار مجري ريل گذاري شهر جديد بهارستان انتخاب شده و بزودي كار خود را آغاز مي كند و فولادشهر هم پيمانكار خود را انتخاب كرده است.
مديرعامل شركت مادرتخصصي عمران شهرهاي جديد از گلبهار (خراسان رضوي)، سهند (آذربايجان شرقي) و صدرا (فارس) بعنوان ديگر شهرهاي جديدي نام برد كه مطالعات مترو آنها و نقشه هاي مربوطه تكميل شده و امسال يا در سال 1390 با تخصيص بودجه كار خود را آغاز خواهند كرد.
وي از آزادراه هاي تهران - پرديس و تبريز - سهند بعنوان برنامه هاي مهم بمنظور سهولت دسترسي ساكنين شهرهاي جديد مذكور به شهر مادر نام برد كه آزادراه تهران - پرديس با بيش از 95 درصد پيشرفت انتظار مي رود بزودي به بهره برداري برسد.
نورصالحي افزود: آزادراه تبريز - سهند به طول 20 كيلومتر به اجرا گذاشته مي شود كه بخشي از آن كه مسئوليتش برعهده شركت مادرتخصصي عمران شهرهاي جديد بوده كار شروع شده و قسمت دوم هم قرار است با اعتبارات استاني و با انتخاب پيمانكار آغاز شود.
اكنون 17 شهر جديد در سطح كشور تحت پوشش وزارت مسكن و شهرسازي قرار دارد كه 14 شهر آن داراي سكنه است و شمار جمعيت در آنها از 460 هزار نفر فراتر رفته است.
انتظار مي رود تا افق 1404 در شهرهاي جديد بيش از چهار ميلوين نفر ساكن شوند.

 



با حضور 419 شركت و 52 بازرگان از اول تا 7 مهرماه
نوزدهمين نمايشگاه فرش دستباف ايران با مشاركت 17 كشور برگزار مي شود

نوزدهمين نمايشگاه فرش دستباف از اول تا 7 مهرماه با حضور 52 بازرگان از 17كشور دنيا در تهران افتتاح مي شود.
فيصل مرداسي رئيس مركز ملي فرش ايران در جمع خبرنگاران با اعلام مطلب فوق گفت: 419 شركت در فضايي به وسعت 38 هزارمترمربع بافته هاي خود را در معرض نمايش خواهند گذاشت.
وي با تصريح بر اينكه تمام تلاش ها براي برگزاري نمايشگاهي كيفي و منظم است، افزود: از چند ماه پيش ستادهاي ملي و استاني براي برگزاري نمايشگاه تشكيل شده است.
مرداسي ضرورت مشاركت فعال بخش هاي خصوصي و تعاوني را از عمده ترين دغدغه هاي مركز ملي فرش بيان كرد و گفت: براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته در سالهاي آتي برگزاري نمايشگاه بطور كامل به بخش خصوصي واگذار مي شود.
وي ارائه تخفيف برخلاف افزايش هزينه هاي جاري را يكي از اقدامات مركز ملي فرش براي حضور فعال تر دست اندركاران فرش در نمايشگاه عنوان داشت و افزود: 52 تاجر نيز از كشورهاي مختلف در نمايشگاه شركت مي كنند.
اين مقام مسئول در وزارت بازرگاني گفت: بازرگانان خارجي از كشورهاي سوئيس، اتريش، ژاپن، اروگوئه، روسيه، بوسني، دانمارك، اسپانيا، كانادا، يونان، تركيه، كرواسي، برزيل، فرانسه، چين، كويت و اوكراين در نمايشگاه شركت مي كنند.
دعوت از 15 خبرنگار از كشورهاي دانمارك، لبنان، ژاپن، اوكراين، چك و بوسني با هدف تهيه گزارش و فيلم در طول برگزاري نمايشگاه و بازديد از مراكز توليد كارگاهي در شهرهاي تبريز، قم، كاشان و اصفهان از جمله برنامه هايي است كه مركز ملي فرش همزمان با آغاز نمايشگاه تدارك ديده است.
وي برگزاري جشنواره فرش برتر در چند گروه عشايري و روستايي، كلاسيك و شهري
( بافت تا 35 رج)، كلاسيك و شهري (بافت تا 55 رج)، پشمي، گل ابريشم، تمام ابريشم و هنري را از برنامه هاي حاشيه اي اين نمايشگاه عنوان كرد.

 



يك ميليارد ليتر بنزين باقي مانده در كارت سوخت خودروها

رئيس ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت كشور گفت: در زمان اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها بنزين ذخيره شده در كارت هاي سوخت از بين نخواهد رفت و حق استفاده مردم از سهميه بنزيني كه تاكنون استفاده نكرده اند محفوظ خواهد ماند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، محمد رويانيان گفت: در حال حاضر حدود يك ميليارد ليتر بنزين در كارت سوخت خودروها باقي مانده است.
وي د رخصوص ميزان بنزين ذخيره شده در كارت هاي سوخت موجود در كشور، تصريح كرد: در حال حاضر كمتر از يك ميليارد ليتر بنزين در كارت هاي سوخت وجود دارد كه البته اين مقدار روند نزولي گرفته و هر روز از ميزان آن كاسته مي شود.
مشاور رئيس جمهور و رئيس ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت كشور با بيان اينكه هنوز زمان دقيق اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها اعلام نشده و دولت قطعا اين قانون را در نيمه دوم سال اجرا خواهد كرد، تصريح كرد: در زمان اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها بنزين ذخيره شده در كارت هاي سوخت از بين نخواهد رفت و حق استفاده مردم از سهميه بنزيني كه تاكنون استفاده نكرده اند محفوظ خواهد ماند.
وي تمام اخبار منتشر شده در خصوص قيمت بنزين در زمان اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها را بر پايه حدس و گمان عنوان كرد و اظهار داشت: در حال حاضر هفته اي دو جلسه با حضور رئيس جمهور تشكيل و سناريوهاي نهايي مورد بررسي قرار مي گيرد اما هنوز هيچ تصميم قطعي در اين خصوص گرفته نشده است.

 



تا پايان هفته انجام مي شود
بهره برداري از 3 معدن جديد مس در كرمان

مديرعامل شركت ملي صنايع مس ايران گفت: سه معدن جديد مس تا پايان شهريورماه در شهرستان شهر بابك واقع در استان كرمان بهره برداري مي شود.
اردشير سعدمحمدي افزود: معادن «چاه فيروز» ، «چاه مسي» و «ايجو» به عنوان نقاط جديد براي استخراج ماده معدني مس در حال فعال شدن مي باشند.
وي تاكيد كرد:ميزان ذخيره اين معادن در مجموع به 150 ميليون تن مي رسد كه متوسط عيار اين سه معدن بيش از چهار دهم درصد اعلام شده است.
سعدمحمدي تصريح كرد: افتتاح معادن جديد مطابق با برنامه ريزي از پيش طراحي شده صورت مي گيرد و براساس برنامه سال جاري قرار است تا پايان امسال 6 معدن جديد گشايش يابد.وي اظهار داشت: در خرداد ماه امسال نخستين معدن در منطقه دره زار سرچشمه افتتاح شد و با راه اندازي اين معادن حركت توسعه در صنعت مس و رشد و توليد مس كاتدي آغاز مي شود. مديرعامل شركت ملي صنايع مس ايران گفت: برنامه شركت مس در چهار سال آينده، ايجاد ظرفيت 440 هزار تن براي توليد مس است كه براي دستيابي به اين هدف به 75 ميليون تن ماده معدني نياز مي باشد.
وي با بيان اين كه در حال حاضر ميزان استخراج ماده معدني مس حدود 33 ميليون تن است، اظهار اميدواري كرد: اين رقم در چهار سال آينده به ميزان 2/2 برابر استخراج فعلي افزايش يابد.
سعد محمدي بر بومي كردن تجهيزات صنعت مس در كشور تاكيد كرد و افزود: سال گذشته از 800 ميليارد ريال نياز به تجهيزات صنعت مس بيش از 710 ميليارد ريال خريد از سازندگان داخلي انجام شد كه علاوه بر كاهش وابستگي به خارج، صرفه جويي ارزي را نيز به دنبال داشت.
وي اظهار اميدواري كرد در آينده نزديك بيش از 65 درصد از قطعات مورد نياز پروژه هاي جديد صنعت مس از داخل كشور تامين شود.

 



ممنوعيت عرضه سي ان جي به خودروهاي غيراستاندارد

رئيس سنديكاي جايگاه داران سراسر كشور از ممنوعيت فروش CNG به خودروهاي غيراستاندارد گازسوز در جايگاههاي كشور خبر داد.
بيژن حاج محمدرضا در گفت وگو با مهر با تاكيد بر كمبود قطعات يدكي در جايگاههاي CNG سراسر كشور، گفت: شركت ملي پالايش و پخش نفتي زير بار تامين قطعات يدكي جايگاههاي CNG نمي رود.
رئيس سنديكاي جايگاه داران سراسر كشور، از سوخت گيري و تردد خودروهاي گازسوز غيراستاندارد به عنوان يكي از مشكلات پيش روي توسعه صنعت CNG در كشور ياد كرد و افزود: براساس برنامه ريزي انجام شده، از اين پس به اين دسته از خودروها CNG اختصاص نمي يابد.
وي با اشاره به مشكلات موجود براي تعميرات در جايگاههاي CNG يادآور شد: به دليل آن كه درآمد اين دسته از جايگاهها در حدي نيست كه حتي هزينه ها و اجاره خود را تامين كنند، هزينه نگهداري جايگاهها هم مشكلي بر مشكلات اين دسته از جايگاه داران اضافه كرده است.
به گفته حاج محمدرضا در حال حاضر توسعه صنعت CNG با مشكل تامين قطعه مواجه است و شركت ملي پالايش و پخش نفتي هم اقدامي براي حل اين معضل نمي كند.
رئيس سنديكاي جايگاه داران سراسر كشور خواستار چاره انديشي مسئولان وزارت نفت براي كاهش افت فشار گاز و مشكل عرضه سوخت CNG در ماههاي سرد سال شد و بيان كرد: با توجه به وضعيت لوله كشي هاي گاز كشور كه قديمي و فرسوده اند، با سرد شدن هوا شاهد مشكل در عرضه CNG در مجاري عرضه خواهيم بود.

 



مردم سكه هاي مخدوش را به بانك تحويل دهند

مدير كل سازمان توليد اسكناس و مسكوك بانك مركزي گفت: متوسط هزينه ضرب سكه برابر با 20تا 30درصد از ارزش اسمي ذكر شده بر روي سكه است.
«مجيد صنيعي» در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، با اشاره به طول عمر بالاي سكه نسبت به اسكناس، افزود: طول عمر سكه ها حدود 20 تا 30سال است كه اين امر در نهايت منجر به كاهش هزينه هاي توليد پول مي شود.
مديركل سازمان توليد اسكناس و مسكوك با بيان اينكه جمع آوري سكه هاي خرد نيز مانند اسكناس ها توسط بانك مركزي صورت مي گيرد، افزود: هر چند بانك مركزي از فلز سكه هاي جمع آوري شده براي ضرب سكه هاي جديد استفاده مي كند اما اين امر در مورد اسكناس ها اينگونه نيست.وي با بيان آنكه امكان چرخش سكه ها به مدت زمان طولاني در بين مردم وجود دارد، تصريح كرد: حتي سكه ها اين قابليت را دارند كه تا 30 سال در دست مردم باشند و به هيچ وجه از بين نروند.صنيعي گفت: مردم مي توانند سكه هاي از رده خارج خود را به شعبه اي از بانك ملي كه به اين امر اختصاص داده شده است، تحويل دهند و در ازاي آن پول دريافت كنند.
مديركل سازمان توليد اسكناس و مسكوك بانك مركزي گفت: سكه دو هزار ريالي از سال 1390 بعنوان سكه رايج مورد بهره گيري قرار مي گيرد و نياز جامعه به پول ريز دليل اصلي بهره گيري از اين سكه ها است.

 



وزير رفاه: مطالبات بازنشستگان قبل از سال 79 به حساب آنان واريز شد

وزير رفاه و تامين اجتماعي از پرداخت مطالبات مربوط به ما به التفاوت پاداش پايان خدمت بازنشستگان مشترك صندوق بازنشستگي خبر داد و گفت: اين مطالبات كه مختص بازنشستگان قبل از سال 1379 است همراه با حقوق شهريورماه آنان به حسابشان واريز شد.
صادق محصولي با بيان اين خبر افزود: خداوند متعال را شاكريم كه در پي توجه ويژه دولت براي ارتقاي وضع معيشتي بازنشستگان همان طور كه پيشتر اعلام شده بود مطالبات مربوط به مابه التفاوت پاداش پايان خدمت بازنشستگان قبل از سال 1379 در پايان تابستان پرداخت مي شود.
وزير رفاه و تامين اجتماعي با تاكيد بر اينكه اين مطالبات از دولت هشتم مانده و مربوط به بازنشستگان قبل از سال 1379 بوده است تصريح كرد: با تلاشهاي دولت نهم و دهم و پيگيريهاي مستمر خدمتگزاران بازنشستگان عزيز در وزارت رفاه و صندوق بازنشستگي كشوري اين مطالبات در حساب بازنشستگان كشوري كارسازي شد.
محصولي در خصوص مبناي پرداخت اين مطالبات نيز گفت: پرداخت بخشي از اين پاداش در بند «ر» تبصره 5 قانون بودجه سال 82 پيش بيني شده بود كه مابه التفاوت آن نيز در حال حاضر بر مبناي حقوق همان سال پرداخت مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14