(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 29 شهريور 1389- شماره 19744

مرگ و مير چندين هزار تن از آبزيان در خليج فارس
مصوبات بخش بهداشت سفر رهبري به يزد 100 درصد اجرايي شد
ايران در كيهان
استاندار قم: پروژه حرم تا جمكران با سرعت بيشتري پيگيري شود
ائمه جمعه شيعه و سني گنبدكاووس: خدمات دولت درگنبدكاووس قابل تقدير است
بهره برداري از شهرك طلاي اصفهان ظرف 3 ماه آينده
كمك يك ميليارد ريالي نيكوكاران استان مركزي براي آزادي زندانيان
رئيس پليس راهور استان: امسال 500 ميليون ريال براي آموزش علايم هزينه شد
كمك 550 ميليون ريالي مازندراني ها به سيل زدگان پاكستان
طبس در شتاب دادن به موتور انقلاب موثر بود



مرگ و مير چندين هزار تن از آبزيان در خليج فارس

صيد ميگو با استفاده از روش صيد ترال انجام مي گيرد كه اين ابزار صيدگاه هاي آبزيان در خليج فارس را به ورطه نابودي مي كشاند. ابزار ترال (گوفه) يكي از ابزارهاي مورد استفاده در بهره برداري از ذخاير آبزيان به خصوص ميگو است كه در چند سال اخير با صنعتي شدن ناوگان صيادي، جايگاه ويژه اي در جهان به خود اختصاص داده است. و به همين سبب بيش از 30ميليون تن صيد دور ريز از مجموع صيد سالانه در كل جهان به خود اختصاص داده است و همچنين در حدود 33درصد از كل صيد دور ريز جهان در صيد ميگو برداشت مي شود.
در خليج فارس كه از تنوع زيست گونه اي بسيار بالايي برخوردار است متاسفانه صيد ناخواسته يا ضمني و دورريزان كه بين 70 تا 80 درصد از كل صيد استحصال شده در فصل ميگو (به ازاي هر كيلو ميگو 20كيلو آبزيان) را به خود اختصاص مي دهد باعث مي شود 20 تا 25هزار تن از آبزيان چرخه حيات خارج شوند.
و متاسفانه تر آنكه علاوه بر مرگ و مير 200گونه آبزي، دوباره آنها به دريا ريخته مي شوند. و اين اقدام ضمن تشديد مرگ و مير ديگر آبزيان و خطر انقراض و نابودي آنها به شدت محيط زيست را آلوده مي سازد.
هر چند با توجه به دستورالعمل هاي مديريتي در امر روي آوري به استانداردهاي چشمه هاي تورها و به كارگيري ابزارهاي كاهنده صيد ضمني تلاش هايي در سطوح كاغذ و در حد سخن صورت گرفته است اما آنچه بايد در اين حوزه مورد توجه قرار گيرد؛ عبارت است از رفع تنگناهاي اقتصادي و اجتماعي، ارايه آموزش هاي نوين و نظارت و كنترل بر اجراي صحيح قوانين و دستورالعمل هاي موجود در اين زمينه مي باشد. چرا كه ادامه اين روند باعث مي شود، ميگو اين ذخيره طلايي و ساير گونه هاي آبزيان دست خوش آماج ناشي از عوامل انساني صيد بي رويه ترال قرار گيرد و آن گاه زنگ خطر انقراض و نابودي حيات زيست آبزيان در اين خليج هميشه پارس در آينده اي نزديك براي هميشه به صدا درآيد.
حسين شادكامي

 



مصوبات بخش بهداشت سفر رهبري به يزد 100 درصد اجرايي شد

يزد- خبرنگار كيهان:
رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد از اجراي 100 درصدي مصوبات سفر مقام معظم رهبري به استان يزد در بخش بهداشت و درمان خبر داد.
سيدجليل ميرمحمدي اظهار داشت: اختصاص 24 آمبولانس به پايگاه هاي اورژانس استان يزد يكي از مصوبات سفر پرخير و بركت مقام معظم رهبري به استان يزد است كه 14 مورد آن در اورژانس ها مستقر شده كه براي خريد و تجهيز هر آمبولانس 50 ميليون تومان هزينه شده است.
وي با بيان اينكه در بخش آمبولانس هاي جاده اي نيز كه 16 دستگاه در پايگاه هاي اورژانس جاده اي مستقرند، هزينه بيشتري صورت گرفته، افزود: هزينه تامين هر آمبولانس جاده اي به دليل نياز به تجهيزات بيشتر و تخصصي تر، بيش از 80 ميليون تومان بوده است.
ميرمحمدي خاطرنشان كرد: در استان يزد همچنين براي نخستين بار آژانس موتوري راه اندازي شده است كه در سريع ترين زمان ممكن به مردم خدمت رساني مي كنند.
وي با اشاره به ديگر مصوبه سفر پرخير و بركت مقام معظم رهبري به استان يزد اظهار داشت: ساخت بيمارستان شهيد رهنمون از مهم ترين مصوبات اين سفر بوده كه ساخت اين بيمارستان هم اكنون در مراحل پاياني است و بخش اعظمي از تجهيزات آن خريداري شده است.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد افزود: ساخت اين بيمارستان به قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء واگذار شده و هم اكنون فعاليت شبانه روزي براي اجراي كامل اين پروژه صورت مي گيرد.
ميرمحمدي عنوان كرد: مصوبات سفر اول رئيس جمهور به استان يزد نيز به طور 100 درصد اجرايي شده و حتي در برخي مصوبات، فعاليت هاي انجام شده بيش از حجم تعريف شده و بالاي 100 درصد بوده است.

 



ايران در كيهان

گازرساني به بيرجند
بيرجند- خبرنگار كيهان: مديرعامل شركت گاز خراسان جنوبي گفت: تا پايان سال جاري جمعيت شهري تحت پوشش گاز طبيعي در بيرجند به 75 درصد خواهد رسيد. حسن افتخاري افزود: در حال حاضر شهرهاي بيرجند، قائن، فردوس، اسلاميه و خضري از نعمت گاز برخوردارند.
خريد محصولات كشاورزي
طبس- خبرنگار كيهان: فرج الله رمضان پور رئيس اداره تعاون روستايي طبس گفت از ابتداي سال جاري تاكنون مقدار 6 هزار و 674 تن محصول زراعي، باغي و دامي به صورت تضميني و توافقي از كشاورزان طبسي خريداري شده كه از اين مقدار 2 هزار و 300 تن آن تضميني بوده است.
وي افزود: اين اقلام شامل جو، گندم و سبزيجات بوده كه توسط شركت هاي تعاوني انقلاب اسلامي خريداري شده است.
برگزاري همايش سرمايه گذاري در ياسوج
ياسوج- خبرنگار كيهان: اولين همايش بين المللي فرصتهاي سرمايه گذاري مهرماه 89 در ياسوج برگزار مي شود. مهندس قوام نوذري استاندار كهگيلويه و بويراحمد ضمن اعلام اين خبر گفت: همايش بين المللي فرصت هاي سرمايه گذاري براي معرفي فرصتهاي جذب سرمايه در بخش هاي مختلف اقتصادي 28 مهرماه سال جاري در ياسوج برگزار خواهد شد.
افتتاح طرح تامين آب
يزد- خبرنگار كيهان: بهره برداري از پروژه تامين آب آشاميدني و آبرساني به مجتمع عقدا در شهرستان اردكان آغاز شد.
مديرعامل شركت آبفار استان يزد در اين باره گفت: با توجه به مطالعات انجام شده و مورد نياز منطقه به بهبود شاخص هاي موجود در آبرساني و تامين و جبران كمبودها با تخصيص 12 ميليارد ريال اعتبار كه بخش عمده آن از مصوبات سفر پرخير و بركت رهبر معظم انقلاب است، اين پروژه شروع و خوشبختانه زودتر از برنامه به بهره برداري رسيد.
حاتمي اضافه كرد: با بهره برداري از اين پروژه بيش از هزار و 50 خانوار يك شهر و 7 روستاي منطقه از اين طرح بهره مند خواهند شد.
خدمت رساني به كشاورزان
مهربان- خبرنگار كيهان: مدير جهاد كشاورزي شهرستان سراب گفت: از محل اعتبارات بنگاه هاي زودبازده تسهيلات و خدمات شايان و قابل قبول به كشاورزان و دامداران شهرستان ارائه شده و كشاورزان و دامداران شهرستان سراب از محل اعتبارات بنگاه هاي زودبازده 200 ميليارد ريال تسهيلات دريافت كرده اند.
مهندس بصيري از پرداخت تسهيلات براي خريد تراكتور به تعداد 450 دستگاه در سطح شهرستان خبر داد و افزود: براي اجراي طرح و پروژه ها در قالب اعتبارات تملك هاي دارائي به تعداد 109 مورد 45 ميليارد و 381 ميليون ريال اعتبار اختصاص يافته است.
وي همچنين از تمديد بدهي فعاليت هاي كشاورزي در نزد تمامي بانك هاي به سر رسيد سال 87 با تخصيص اعتبار به مبلغ 14 ميليارد و 96 ميليون ريال خبر داد.
برگزاري مسابقه قرآني
نائين- خبرنگار كيهان: مسابقه آيات منتخب با همراهي جوانان عضو جمعيت هلال احمر شهرستان نائين برگزار شد. رئيس جمعيت هلال احمر نائين، هدف از اجراي طرح فوق را آشنائي با مضامين بشردوستانه وفعاليت هاي هلال احمر و شناخت جوانان با مفاهيم قرآني مرتبط با فعاليتهاي بشردوستانه و داوطلبي و بررسي آيات منطبق با اهداف، وظايف و برنامه هاي جمعيت هلال احمر اعلام كرد.
تجليل از برترين هاي قرآني
اسفراين - خبرنگار كيهان: به گزارش روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان اسفراين، «هفتمين نمايشگاه قرآن كريم اسفراين» با تجليل از برگزيدگان و ارائه دهندگان آثار قرآني به كار خود پايان داد. سرپرست روابط عمومي اين اداره با اعلام اين خبر گفت: اين نمايشگاه با بخش هاي آثار هنري قرآني، نرم افزار هاي قرآني، تابلوهاي مفاهيم قرآني، عرضه كتب قرآني و محصولات فرهنگي، كودك و نوجوان، كارگاه زنده هنري. پژوهش هاي قرآني، نشست هاي تخصصي قرآني، محافل انس با قرآن و غرفه امر به معروف و نهي از منكر با محوريت تذكر لساني، از 2 شهريور همزمان با آغاز هفته دولت افتتاح شده بود و در اين مدت پذيراي هزاران نفر از عاشقان و علاقه مندان به كلام وحي بود.
افتتاح 6 طرح عمراني
اوز - خبرنگار كيهان: طي مراسم خاصي و با حضور امام جمعه، بخشدار و گروهي از مسئولان و مردم 6 طرح عمراني در بخش بنا رويه لارستان به بهره برداري رسيد.
هزينه اجراي طرح هاي مذكور بالغ بر 12 ميليارد و 400 ميليون ريال بوده كه از محل اعتبارات دولتي تامين و پرداخت شده است.
احداث جاده در گنبد كاووس
گنبدكاووس - خبرنگار كيهان: امسال احداث 17 كيلومتر جاده بين مزارع در هفت آبادي شهرستان گنبد كاووس با اعتباري بالغ بر 2 ميليارد و 300 ميليون ريال در مدت يك سال احداث مي شود. احمد قاضي ،مديرجهاد كشاورزي شهرستان گنبد كاووس ضمن اعلام خبر فوق اظهار داشت: جاده هاي بين مزارع در شهرستان گنبدكاووس همواره از اهميت خاصي برخوردار بوده اما با توجه به سرفصل استاني اعتبارات آن، كمبود اعتبار ويژگي شاخص آن است. مديرجهاد كشاورزي شهرستان گنبد كاووس همچنين گفت: از هفته دولت سال قبل تاكنون در راستاي تجهيز مزارع شهرستان گنبدكاووس به ابزار و ادوات مكانيزه حدود 40 دستگاه انواع تراكتور توسط بانك كشاورزي و حدود 30 دستگاه ديگر نيز توسط بانك صادرات و از طريق تسهيلات بانكي كم بهره بين كشاورزان توزيع شده است.
برداشت شالي در گنبد كاووس
¤ برداشت شالي از مزارع شهرستان مينودشت آغاز شد. حسن كاووسي، مدير جهاد كشاورزي مينودشت ضمن اعلام خبر فوق افزود: امسال 5 هزار و 500 هكتار از اراضي اين شهرستان به زيركشت شالي اختصاص يافته بود كه اين ميزان سطح زير كشت نسبت به سال گذشته يك هزار هكتار كاهش يافته است كه اين امر در راستاي فعاليت هاي ترويجي اين نهاد صورت گرفته است. مديرجهاد كشاورزي مينودشت گفت: با توجه به توصيه هاي لازم و برگزاري كلاس هاي آموزشي براي توسعه كشت سويا به جاي شالي امسال نسبت به سال گذشته بيش از هزار هكتار كاهش كشت داشته ايم.
افتتاح 23 پروژه راه آهن
ساري - خبرنگار كيهان: در هفته دولت 23 پروژه در راه آهن شمال با اعتباري قريب به 83 ميليارد ريال به بهره برداري رسيد. اين پروژه ها عموماً در بخش هاي راه اندازي قطار مسافري ريل باس، احداث زيرگذرهاي باكسي، تعريض پل ها، احداث اتاقك هاي سوزنباني، احداث فضاي سبز، گسترش شبكه هاي اتوماسيون اداري و بهسازي ساختمان ها بوده است.

 



استاندار قم: پروژه حرم تا جمكران با سرعت بيشتري پيگيري شود

قم- خبرنگاركيهان:
استاندار قم گفت: پروژه حرم تا جمكران بايد با سرعت بيشتري پيگيري شود.
به گزارش روابط عمومي استانداري قم، حجت الاسلام والمسلمين «موسي پور» با بيان اين مطلب در جلسه بررسي عمليات اجرايي پروژه ملي حرم تا جمكران افزود: دستگاه هاي اجرايي ذي ربط بايد براي ايجاد زيرساختها و رفع مشكلات اين پروژه در عرصه هاي مختلف حضوري جدي در اين طرح داشته باشند.
وي همچنين در ادامه با اشاره به توجه موضوع تملك اراضي مسير اجراي اين پروژه، افزود: مسير اصلي طرح حرم تا جمكران بايد هر چه سريع تر گشوده شده و مورد استفاده شهروندان و زائران قرار بگيرد و هيچگونه تأخير و تعللي در اجراي آن پذيرفتني نيست.
استاندار قم در ادامه ضمن استماع گزارش جامع مشاور و طرح پروژه، خواستار اهتمام جدي مسئولان امر و دست اندركاران اين پروژه براي اجراي هر چه بهتر و سريع تر آن شد.
وي گفت: جلسات رسيدگي به ابعاد مختلف اجراي پروژه حرم تا جمكران بايد پيوسته برگزار شده و گزارشات كار به صورت مرتب ارائه شود.
موسي پور در پايان بر بكارگيري پيمانكاران توانمند جهت اجراي اين پروژه مهم تأكيد كرد.

 



ائمه جمعه شيعه و سني گنبدكاووس: خدمات دولت درگنبدكاووس قابل تقدير است

گنبدكاووس- خبرنگاركيهان:
ائمه جمعه شهرستان گنبدكاووس، خدمات دولت به مردم اين منطقه را مثبت و قابل تقدير دانستند.
ائمه جمعه اهل تشيع و اهل تسنن گنبدكاووس در مراسم افتتاح متمركز 598 پروژه عمراني، اقتصادي، توليدي وخدماتي اين شهرستان، هر يك طي سخنان جداگانه اي از خدمات دولت به مردم قدرداني كردند.
حجت الاسلام والمسلمين، محمد حسين سبحاني امام جمعه اهل تشيع گنبدكاووس دراين مراسم گفت: اقدامات دولت دكتر احمدي نژاد طي 5سال گذشته دراين منطقه، نشان از خستگي ناپذيري مجموعه دولت و كارگزاران آن است كه بايد قدردان آن بود.
وي همچنين با اشاره به فضيلتهاي ماه مبارك رمضان، برلزوم بهره گيري از فيوضات اين ماه بويژه شب هاي قدر از سوي اقشار مختلف مردم و مسئولان تاكيد كرد.
آخوند «عبدالباسط نوريزاد» امام جمعه اهل تسنن گنبدكاووس نيز با تبريك هفته دولت گفت: خدمات شبانه روزي دولت دكتر احمدي نژاد و نيز شجاعت و قاطعيت شخص رئيس جمهوردر ايستادگي در برابر استكبار جهاني، مايه اميد وافتخار اقشار مختلف مردم بويژه در مناطق محروم شده است.
وي همچنين برلزوم حفظ وحدت و صميميت و اطاعت از رهبري در برابر توطئه هاي دشمنان تاكيد كرد.

 



بهره برداري از شهرك طلاي اصفهان ظرف 3 ماه آينده

اصفهان- خبرنگار كيهان:
مديرعامل سازمان ميادين و مشاغل شهري شهرداري اصفهان از بهره برداري شهرك طلاي اصفهان ظرف سه ماه آينده خبر داد.
محسن رنجبر با بيان اينكه اين شهرك در زميني به مساحت 40هزار مترمربع در مجموعه اميركبير در حال ساخت است، گفت: مرحله اول اين شهرك با 110 واحد صنفي تاكنون 90 درصد پيشرفت داشته است.
وي با اشاره به شكايت متعدد ساكنان اطراف كارگاه هاي طلاسازي بخصوص در محدوده مركز شهر افزود: با انتقال اين كارگاه ها به شهرك طلا علاوه بر كاهش آلايندگي ها و افزايش امنيت، مشكلات ترافيكي شهر نيز كاهش مي يابد.
رنجبر گفت: حدود 500 واحد طلاسازي هم اكنون در سطح شهر اصفهان فعال بوده و به طور متوسط 5 تا 6 نفر در هر واحد مشغول به كار هستند.

 



كمك يك ميليارد ريالي نيكوكاران استان مركزي براي آزادي زندانيان

اراك- خبرنگار كيهان:
نيكوكاران استان مركزي يك ميليارد ريال براي آزادي زندانيان ديه اهدا كردند.
مديرعامل ستاد ديه استان مركزي در اين باره گفت: هم اينك 230 مددجو به خاطر جرايم غيرعمد نظير مهريه، نفقه و تصادف در ندامتگاههاي استان مركزي زنداني هستند كه براي آزادي آنها از زندان نياز به 30 ميليارد ريال است.
امين الله آخوندي افزود: از ابتداي سال جاري تاكنون 33 زنداني غيرعمد از زندان آزاد شده بودند كه 16 نفر از آنها با كمك نيكوكاران بوده است.

 



رئيس پليس راهور استان: امسال 500 ميليون ريال براي آموزش علايم هزينه شد

تبريز - خبرنگار كيهان:
امسال 500 ميليون ريال براي آشنايي شهروندان با علايم راهنمايي و رانندگي هزينه شده است.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي آذربايجان شرقي گفت: رانندگي، بايد بصورت عملي آموزش داده شود.
سرهنگ «مهدي -پورپيغمبر» يادآور شد: متاسفانه در مجموعه درون و برون شهري، افزايش هشت درصدي آمار فوت نسبت به سال گذشته وجود دارد.
رئيس پليس راهور استان افزود: در سال گذشته 223 فقره تخلف در سطح استان وجود داشت ولي در چهارماه اول امسال با كنترل هاي لازم، ميزان تخلف در مقايسه با مدت مشابه در سال قبل 5/10 درصد كاهش يافته است.
سرهنگ پورپيغمبر تصريح كرد: خانواده هاي دانش آموزان براي تامين امنيت ترافيكي فرزندان خود بايد از سرويس هاي داراي معرفي نامه و كارت صلاحيت فردي و اجتماعي، استفاده كنند تا شاهد اتفاقات ناگوار سال هاي قبل نباشيم.

 



كمك 550 ميليون ريالي مازندراني ها به سيل زدگان پاكستان

ساري- خبرنگار كيهان:
مديركل كميته امداد امام خميني مازندران از كمك 550 ميليون ريالي مردم مازندران به سيل زدگان پاكستان خبر داد.
ابراهيم باغباني گفت: مردم خيرانديش مازندران در پاسخ به نداي رهبر معظم انقلاب براي حمايت از سيل زدگان پاكستان، مبلغ 550 ميليون ريال از كمك هاي نقدي و غيرنقدي خود را به پايگاه هاي كميته امداد امام خميني تحويل دادند.

 



به مناسبت سي و دومين سالگرد فاجعه زلزله
طبس در شتاب دادن به موتور انقلاب موثر بود

گزارش از: علي اكبر برقي- خبرنگاركيهان در طبس
از آن روزها تاكنون بيش از 3 دهه مي گذرد، روزهاي تلخ، پرالتهاب و غم باري كه هرگز از حافظه تاريخي شهروندان شهر من طبس، پاك نمي شود. روزهايي كه طبس اين عروس كوير گويا به گهواره اي بدل شده بود كه لالايي مرگ را براي ساكنانش زمزمه مي كرد. اجساد كودكان، گورهاي دسته جمعي، خانه هاي ويران شده و مادربزرگم كه آوار امانش نداد تا از سجده نماز برخيزد و...
اما در ميان اين تلخي ها آنچه براي من و همشهريان طبس كه آن لحظات را درك كردند و همه نسل هاي آينده كه خاطرات آن روزها را مي خوانند درس ها و عبرت هايي است كه از آن بر جاي مانده است. اينكه مردمي در اوج محنت و مصيبت همچنان به ارزش ها وفادار باشند، اينكه چگونه خداوند تنها پس از لحظاتي فقرا و اغنيا يك شهر را همسان و هم سطح مي سازد، اينكه چگونه در اوج بلا و گرفتاري از صفوف بندگان نااميد خدا جدا شويم و در لابه لاي اضطراب و دلهره به درس ها و نكته ها توجه كنيم. به همين منظور در راستاي گرامي داشت ياد و خاطره قربانيان اين حادثه و يادآوري بخشي از خاطرات آن با تني چند از عزيزاني كه آن لحظات را درك كرده اند به گفت وگو نشستيم كه اميد است مورد توجه قرار گيرد.
97 نفر از اقوام نزديك خود را از دست دادم
غلامحسين سلاميان كه در زمان وقوع زلزله طبس جوان 20 ساله اي بود در گفت وگو با ما، خاطرات خود را از آن شب به يادماندني و پرالتهاب اينطور بازگو مي كند؛
بنده حقير نيز در زمره اين عزيزان هستم كه در روز 25 شهريور مطابق با 14 شوال در حالي كه دو هفته از ماه مبارك رمضان سپري شده بود غم بزرگي را در عنفوان جواني در حاليكه 20 سال بيشتر نداشتم با تمام وجود لمس كردم. زيرا در آن روز من كليه عزيزانم را از جمله پدر، مادر، برادر و خواهرانم و چندين نفر از اقوام نزديك حدود 97 نفر را در آن شب هنگاميكه بايد نور ماه چراغي براي روشن كردن خرابه ها مي شد تا مردم بازمانده بتوانند عزيزان خود را از ميان خروارها خشت و خاك پيدا كنند و مجروحين را نجات دهند ماه هم نقاب بر چهره گرفت و در ماه گرفتگي كامل غم مضاعفي بر دل همه گذاشت آنچه كه براي من به عنوان يك درس بزرگ و نشانه اي از عظمت و قدرت لايزال الهي بود حوادثي بود كه در آن شب ظلماني اتفاق افتاد.
نجات كودك 3 ساله اي بود كه به لطف خدا پس از 72 ساعت زنده از زير خروارها خاك بيرون آورده شد.
اما به دليل اينكه سال 57 زمان برگزاري تظاهرات و اعلام مخالفت ها عليه نظام ستمگر 2500 ساله شاهنشاهي بود لذا اين اتفاق حركت همه مردم بويژه طبسي هاي عزيز را كه فقط توسط نيروهاي مردمي و روحانيت معظم به ويژه شهيد بزرگوار آيت الله صدوقي(ره) كمك رساني مي شدند تندتر كرد و مبارزات شدت بيشتري پيدا كرد. و نكته آخر اينكه در آن شب تلخ دارا و ندار در كنار يكديگر تمام مايملك خود را از دست داده بودند و در واقع صحنه اي از روز رستاخيز را تداعي مي كرد كه هر كس سعي مي كرد به نحوي خود را از اين گرفتاري بزرگ نجات دهد.
مادرم را ديدم كه دست تنها عضو خانواده ام را در دست داشت؛
سيد عنايت الله قريشي، استاد دانشگاه و عضو شوراي اسلامي شهر طبس خاطرات خود را از فاجعه انساني در طبس اين طور بيان مي كند: آن موقع من به علت نافرماني از دستورات رئيس وقت سپاه دانش سراوان شب هفتمي بود كه در ژاندارمري سراوان بازداشت بودم. آن شب را تا صبح با اضطراب و دلهره سپري كردم تا اينكه روز بعد حدودا ساعت 11 يكي از دوستان همشهري خبر زلزله طبس را به من داد. تا توانستم رضايت مسئولين وقت را براي گرفتن مرخصي جلب كنم نزديك غروب شده بود نهايتاً 10 صبح روز دوشنبه 27 شهريور به طبس رسيدم آثار زلزله از ديهوك 85 كيلومتري طبس كاملا هويدا بود روستاهاي بين راه با خاك يكسان شده بود. منزلمان در ورودي شهر بود به دنبال پدر و مادرم مي گشتم همه شهر به تل خاكي تبديل شده بود. در بين انبوه آوارها از دور چشمم به پدرم افتاد، آنقدر آثار غم از دست دادن فرزندان و... پدرم را متأثر كرده بود كه باور نمي كردم ايشان اينقدر شكسته شده باشند فكر مي كردم پدر به خيالم رسيده اند و من اشتباهي گرفته ام ولي حدسم درست بود نزديكتر كه شدم مادرم را ناله كنان و آه كشان ديدم كه دست تنها خواهر باقي مانده ام را در دست داشتند و به محض ديدن من مرا در آغوش كشيدند و گريه كنان گفتند سيدحبيب رفت، سيدجعفر رفت، طيبه سادات هم رفت خواهرم، عمه ات، عمويم و... بيچاره شديم، بدبخت شديم
نكته قابل توجه ديگر، نقش روحانيت در امدادرساني به مردم مظلوم و مصيبت زده طبس بود.
خدا خيرشان دهد روحانيون معظم را اكيپ امدادي در باغ گلشن طبس مستقر كرده بودند روي چادرهاي امدادي نوشته شده بود گروه امداد امام... پنج نقطه يعني خ م ي ن ي(خميني) آخه عوامل رژيم شاه مانع مي شدند كه نام امام(ره) بر روي چادرها نوشته شود. گروه امداد امام سنگ تمام گذاشته بودند از طبح غذا تا وسايل زندگي و حتي ساختن خانه براي مردم شبها در قسمت بالاي باغ گلشن سخنراني داشتند. يك شب آيت الله خامنه اي (رهبر معظم انقلاب اسلامي) يك شب آقاي هاشمي نژاد (شهيد) يك شب آيت الله واعظ و آقاي ناطق نوري و... مردم را دلداري ميدادند. فرزند آيت الله گلپايگاني در راه خدمت رساني در سانحه تصادف به لقاءالله پيوستند خدا رحمتشان كند.
نقش زلزله طبس در سرعت بخشيدن به پيروزي انقلاب
حجت الاسلام مهاجريان امام جمعه محترم طبس كه در هنگام وقوع زلزله در شهر مقدس مشهد حضور داشته خاطرات خود را از زلزله 25 شهريور طبس اين طور بيان مي كند؛
زلزله طبس همزمان با اوج مبارزات مردم عليه رژيم ستمشاهي پهلوي بود كه تحقيقاً طبس و زلزله آن نقش مؤثري در سرعت و پيروزي انقلاب داشت. چون خودم شاهد بودم كه شخصيت هايي همچون مقام معظم رهبري- آيت الله هاشمي رفسنجاني، شهيد صدوقي و ساير نخبگان چگونه از فرصت پيش آمده در جهت تبيين افكار حضرت امام و بيان ظلم هاي رژيم ستمشاهي استفاده مي كنند.
وي خاطرنشان مي نمايد: روز پنجم زلزله بود كه شاه با هواپيماي نظامي به طبس آمد مردم در فرودگاه جمع شدند و با مرگ بر شاه و مرگ بر شاه گفتن، نگذاشتند كه شاه ملعون به داخل شهر بيايد و از همانجا پرواز كرد و به تهران برگشت.
همچنين روزي كه شاه فرار كرد. هنوز زمان زيادي از زلزله نگذشته بود كه به محض اينكه اخبار خبر فرار شاه را اعلام كرد عليرغم اينكه مردم مصيبت زده بودند. دنبال چوب و حلب مي گشتند كه سروصدايي ايجاد كنند و بدينوسيله خوشحالي كنند.
لذا زلزله طبس در شتاب دادن به موتور انقلاب بسيار مؤثر بوده و من بارها گفته ام، اگر زلزله طبس خرابيها وتلفاتي داشته اما چون يك سهم در پيروزي انقلاب اسلامي داشته تلخي آن در كام مردم ما گوارا شده. براي همين هم مردم از مسئولين انتظار دارند درست است كه توجه زيادي به طبس شده و مردم هم قدردان و شكرگذار هستند اما باز بايستي به طبس يك توجه ويژه و عنايت خاص بشود و به خواسته هاي بحق مردم بيشتر توجه شود.
مادربزرگم درحال سجده زير آوار مدفون شد
علي اكبر برقي از فرهنگيان طبس كه در هنگام وقوع زلزله 21سال داشت از حادثه تلخ زلزله طبس اين طور مي گويد: زلزله شهريور سال57، سال اول تربيت معلم بودم. باور كنيد صحراي محشر و قيامت را به چشم خود ديدم. ساعت 5/7 شب كه زلزله شد در يك چشم به هم زدن طبس عروس كوير با تمام زيبائيهايش به تلي از خاك تبديل شد و در اثر آن هزاران نفر جان باختند.
در جريان زلزله برق شهرستان قطع و از آنطرف ماه گرفتگي به وقوع پيوست و شهر در تاريكي محض فرو رفت و صداي ناله و ضجه بازماندگان از يك طرف و صداي كمك و آه و صداي بعضي ديگر از طرف ديگر فضاي شهر را پر كرده بود آن شب تا صبح طبس همانند گهواره در حركت بود و دم به دم زلزله هاي خفيف و شديد شهر را به دور خود مي پيچاند و تكان مي داد.
تا زمان زلزله كه 21سال سن داشتم يك مرده نديده بودم اما در زلزله صدها مرده را ديدم و خود شاهد به خاك سپاري ده ها نفر در گورهاي دسته جمعي بودم كه بدون نماز و غسل و كفن آنها را دفن مي كردند در بعد از زلزله نظاره گر اين بودم كه فقير و غني، رئيس و مرئوس، پير و جوان چطور در يك صف براي دريافت غذا و... مي ايستند.
همچنين در همسايگي ما در شب زلزله در جريان مراسم عروسي، عروس و داماد به همراه ده ها تن از شركت كنندگان در مراسم كه تا چند لحظه قبل آن مشغول شادي بودند جان خود را از دست دادند. مادربزرگم در حين خواندن نماز مغرب و عشا درحال سجده زير آوار مدفون و جان خود را از دست مي دهد و بعد از بيست روز از زير آوار بيرون آورده مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14