(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 29 شهريور 1389- شماره 19744

چقدر بايد بخوابم؟
30ساعت زمان براي انجام كارهاي شخصي!
سالمندان نعمت هاي آسماني
راهي براي درمان چاقي
غذاهاي افزايش دهنده هوش كودكان
فلفل دلمه اي مانعي براي گرفتگي رگ ها
انجام ماموگرافي قبل از 20سالگي سرطان زاست
چرا تنهايي



چقدر بايد بخوابم؟

بيشتر نوجوانان به حدود 5/8 تا بيش از 9 ساعت خواب شبانه نياز دارند. براي كسي كه مي خواهد خوب امتحان دهد يا ورزش كند، خواب كافي يك امر ضروري است. با اينحال، متأسفانه بسياري از نوجوانان به اندازه كافي نمي خوابند.
چرا نوجوانان به اندازه كافي نمي خوابند؟
اغلب از نوجوانان به دليل بيدار ماندن تا ديروقت، صبح خواب ماندن و به خواب رفتن سر كلاس، انتقاد شديدي مي شود. اما مطالعات اخير نشان مي دهد كه، الگوي خواب نوجوانان با افراد بزرگسال بسيار متفاوت است. اين مطالعات نشان مي دهد كه در طول دوران نوجواني، ريتم شبانه روزي بدن (كه تقريبا مثل يك ساعت زيست شناختي دروني است) بطور موقت دوباره به كار مي افتد كه به شخص مي گويد دير بخوابد و دير از خواب بيدار شود. اين تغيير در ريتم شبانه روزي بنظر مي رسد كه به علت ديرتر توليد شدن هورمون ملاتونين مغز در نوجوانان نسبت به بزرگسالان و كودكان است. اين مسئله مي تواند در زود خوابيدن نوجوانان ايجاد مشكل نمايد.
تغييرات ريتم شبانه روزي بدن با زماني كه ما بيشتر سرمان شلوغ است، منطبق است. سختي هاي شاگرد خوب بودن در مدرسه براي اغلب نوجوانان نسبت به زماني كه كودك بودند، بيشتر است و بدون اين كه سخت درس بخوانند، نمي توانند موفق شوند. همينطور، نوجوانان به زمانهاي ديگري براي انجام كارهاي متفاوت از ورزش كردن و فعاليتهاي فوق برنامه گرفته تا آماده شدن براي گرفتن يك كار نيمه وقت براي پس انداز كردن مخارج دانشگاه، نياز دارند.
در برخي مدارس زود آغاز شدن كلاسها هم ممكن است در اين كمبود خواب نقش داشته باشد. نوجواناني كه بعد از نيمه شب مي خوابند، ممكن است براي رفتن به مدرسه مجبور باشند زود از خواب بيدار شوند در صورتي كه آنها بايد 6 تا 7 ساعت خواب شبانه داشته باشند. شايد دو ساعت كمبود خواب بنظر زياد مهم نيايد، اما مي تواند باعث كسري خواب قابل توجهي شود.
اهميت خوابيدن در چيست؟
كمبود خواب همه چيز را از جمله توانايي فردي و خلق و خوي شخص براي توجه در كلاس را دربرمي گيرد.
واكنشهاي كند و عدم تمركز به دليل كسري خواب، تنها در مدرسه و فعاليتهاي ورزشي تأثير نمي گذارد. بلكه كمبود خواب با مشكلات عاطفي مانند احساس غمگين بودن و افسردگي هم ارتباط دارد. خوب خوابيدن به ما كمك مي كند تا از نظر جسمي سلامت باشيم، به اين طريق كه سيستم بدن ما را به حدي كند مي كند كه پس از يك روز فعاليت، انرژي از دست رفته را به ما باز مي گرداند.
چطور متوجه شويم كه به حد كافي مي خوابيم؟
اگر فكر مي كنيد خواب كافي داريد، زياد هم مطمئن نباشيد. در اين قسمت چند نشانه از نياز شما به خواب بيشتر اشاره مي كنيم.
¤ مشكل بيدار شدن هنگام صبح
¤ ناتواني در تمركز
¤ به خواب رفتن در كلاس درس
¤ احساس بي حوصلگي يا حتي افسردگي
چطور مي توانيم بيشتر بخوابيم؟
به تازگي برخي محققان، والدين و معلمان پيشنهاد كرده اند كه براي همراهي بيشتر با نياز نوجوانان به خواب بيشتر، كلاسهاي مدارس راهنمايي و دبيرستان صبح ها ديرتر شروع شود. در حال حاضر برخي از مدارس، كلاسها را ديرتر آغاز مي كنند، شما و دوستان، والدين و معلمان شما مي توانند براي تاخير در زمان شروع كلاسها، با مسئولان مدرسه صحبت و از آنها خواهش كنند تا اين پيشنهاد را تصويب كنند.
برخي از مسائلي كه ممكن است به بهتر خوابيدن شما كمك كنند، بدين شرح است:
¤ تنظيم ساعت منظمي براي خواب. رفتن به رختخواب در يك ساعت مشخص، به بدن شما پيام مي دهد كه زمان خواب فرا رسيده است. هر روز صبح در يك ساعت معين از خواب بيدار شدن هم مي تواند به اجراي يك الگوي خواب منظم كمك كند. پس سعي كنيد برنامه خواب خود، حتي در تعطيلات آخر هفته، را به دقت اجرا كنيد. از ميزان معمول خواب خود در طول هفته، بيشتر از يك ساعت ديرتر نخوابيد و بيشتر از 2 تا 3 هم ديرتر از خواب بيدار نشويد.
¤ تمرينات منظم. سعي كنيد درست قبل از خواب ورزش نكنيد، زيرا انرژي شما را بالا مي برد و خوابيدن را مشكل مي كند. ورزش را حداقل سه ساعت قبل خواب، به پايان برسانيد. بسياري از كارشناسان خواب بر اين باورند كه ورزش هنگام عصر ممكن است به خوب خوابيدن فرد كمك كند.
¤ دوري از محركها. نوشيدنيهاي كافئين دار مانند قهوه را بعد از ساعت 4 بعدازظهر ننوشيد. نيكوتين هم نوعي محرك است.
¤ استراحت دادن به ذهن. از تماشاي فيلمهاي خشن، ترسناك، يا اكشن و برنامه هاي تلويزيوني، پيش از خواب و خلاصه هر آنچه ممكن است ذهن شما را به خود مشغول كند و باعث افزايش ضربان قلب مي شود، بپرهيزيد. مطالعه كتابهايي با موضوعات پيچيده و پرتنش هم ممكن است مانع خوابيدن شما شود.
¤ تمدد اعصاب با كم كردن نور. نور به مغز پيام مي دهد كه وقت بيدار شدن است. دوري از نورهاي درخشان (مثل صفحه نمايش كامپيوتر!) هنگام خواب، همچنين مديتيشن يا گوش دادن به موسيقي هاي آرام مي تواند كمك خوبي به آرامش اعصاب شما كند. سعي كنيد دست كم يك ساعت قبل از خواب از تماشاي تلويزيون، كار با كامپيوتر و مكالمات تلفني دوري كنيد.
¤ پرهيز از خواب نيمروزي طولاني. خواب نيمروزي، بيش از نيم ساعت در روز ممكن است مانع به خواب رفتن شما هنگام شب شود.
¤ پرهيز از شب زنده داري. شب قبل از امتحان، تا دير وقت درس نخوانيد. كم خوابي شب پيش از امتحان، شايد شما را از هدفتان دور كند، اما با اين كه شما كمتر درس خوانديد دست كم بيشتر خوابيده و سلامت هستيد.
¤ ايجاد محيط مناسب براي خواب. بررسي ها نشان مي دهد كه افراد در يك اتاق تاريك كه كمي هم خنك باشد، خواب راحت تري خواهند داشت. پرده ها يا كركره ها را ببنديد و مطمئن شويد كه مانع نفوذ نور شده ايد. درجه حرارت اتاق را كم كنيد و اگر سردتان بود يك پتوي اضافي روي خود بكشيد يا لباس گرمتري بپوشيد. سر و صداي زياد هم مي تواند مانع خوابيدن شود.
¤ بيدار شدن با نوري درخشان. نور درخشان صبح به بدن شما پيام صبح شدن را مي دهد.
اگر شما فردي خواب آلود هستيد، سطح احساس و ديد شما قطعا دچار مشكل خواهد شد. برنامه ريزي براي خوب خوابيدن، از موارد مهم ليست كارهاي روزانه شماست كه به خلاقيت و سلامت شما كمك شاياني مي كند.
نسيبه رجبي

 



30ساعت زمان براي انجام كارهاي شخصي!

خانم ها چه كارهايي را در يك روز مي گنجانند و چه كارهايي مي ماند كه آنها آرزوي انجام دادنش را دارند؟
نتايج به دست آمده از يك تحقيق اجتماعي نشان مي دهد: خانم ها براي رسيدگي به تمام امور شغلي و شخصي خود به روزهايي 30ساعته نياز دارند.
امروزه زمان را سرمايه اي ارزشمند مي دانند. سرمايه اي كه از دست دادن آن زيان هاي گهگاه جبران ناپذيري را به صاحبان اين سرمايه وارد مي كند. يك تحقيق جهاني نشان مي دهد كه بانوان امروزي براي انجام دادن كارهايشان در يك روز، با مشكل محدوديت زمان روبرو هستند.
تلاش براي ايجاد تعادل ميان تفريحات و سرگرمي، برقراري روابط اجتماعي، فعاليتهاي فرهنگي و... از يك سو و انجام كارهاي ضروري از سوي ديگر مهمترين دغدغه بانوان است و اين دغدغه آنها را واداشته تا در پي يافتن راههايي براي انجام دادن كارهايشان در زمان كمتري باشند تا براي رسيدگي به امور شخصي و كارهاي مورد علاقه، زمان در اختيار داشته باشند.
تحقيقاتي كه توسط شركت فيليپس از 8000 زن در سرتاسر دنيا انجام شد و به بررسي اين مطلب پرداخت كه خانم ها چه كارهايي را در يك روز مي گنجانند و چه كارهايي مي ماند كه آنها آرزوي انجام دادنش را دارند. نتايجي كه به دست آمد نشان مي دهد خانم ها براي رسيدگي به تمام امور شغلي و شخصي خود به روزهايي 30ساعته نياز دارند.
خانم ها اين شش ساعت اضافه را براي انجام چه كارهايي مي خواهند:
¤ يك ساعت زمان اضافه براي خوابي راحت (از ميانگين 7ساعت در حال حاضر به 8ساعت)
¤اختصاص زمان بيشتر به استراحت (48دقيقه بيشتر از 22.ساعت كنوني)
¤يك ساعت كامل در باشگاه ورزشي (كه در حال حاضر ميانگين 50دقيقه است)
¤زمان بيشتر براي خوردن ناهار در كمال آرامش (از 26دقيقه به 35دقيقه)
¤زمان بيشتري براي خوردن صبحانه در كمال آرامش (از 18دقيقه به 25دقيقه)
¤اختصاص زمان بيشتر (45دقيقه بيشتر) به دوستان و گپ زدن با آنها (كه در حال حاضر حدود 1ساعت و 9دقيقه است)
¤گذراندن وقت بيشتر با خانواده خود (بيشتر از 3ساعت در مقايسه با 135دقيقه كنوني)
¤داشتن 50دقيقه وقت براي كتاب خواندن (29دقيقه در حال حاضر)
¤8دقيقه وقت بيشتر براي تماشاي تلويزيون (107دقيقه در حال حاضر)
¤داشتن زمان بيشتر براي خريد كردن (از نيم ساعت در حال حاضر به بيشتر از 45دقيقه)
¤يك ساعت زمان بيشتر براي ورزش و تمرين (34 دقيقه در حال حاضر)
¤مهماني بيشتر (از 44دقيقه به يك ساعت و 15دقيقه)
¤بيشتر از نيم ساعت براي سرگرمي (نسبت به 21دقيقه در حال حاضر)
¤ 3دقيقه زمان بيشتر براي مرتب كردن مو (12دقيقه) و صورت (10دقيقه)
¤10دقيقه بيشتر براي خواندن روزنامه و مجلات (از 18دقيقه)
¤دو برابر شدن وقت مربوط به فعاليتهاي فرهنگي (از 13دقيقه به 26 دقيقه) و امور خيريه (از 9دقيقه به 18دقيقه)
براساس اين تحقيقات بانوان براي رسيدن به اين زمان اضافه، تمايل دارند كارهاي روزانه خود را كمتر كنند، زمان كمتري را صرف بهداشت شخصي كنند، زمان طي شده بين كار و منزل را به نصف برسانند.
راهكارهايي مثل پرهيز از تردد در ساعت هاي پر رفت و آمد و شلوغ شبانه روز، انجام امور بانكي و خريدهاي منزل از طريق اينترنت و برنامه ريزي براي انجام كارهاي روزانه، در جلوگيري از اتلاف زمان به شما كمك مي كند اما برخي از امور را بايد با استفاده از تكنولوژي روز در كمترين زمان انجام دهيد.

 



سالمندان نعمت هاي آسماني

پيرمرد صداي راديوي جيبي قديمي خود را زياد كرد، صداي ربناي مؤذن قلب او را سرشار از معنويت كرد. او در ذهنش بچه هايش را به همراه نوه ها در فضاي خانه قديمي تصور مي كرد كه سفره افطار پهن و پدربزرگ بالاتر از همه نشسته و با گفتن دعاي قبل از افطار همه اهل خانه روزه هاي خود را باز مي كنند. پيرمرد ناگاه به خود مي آيد، ديگر از سفره افطار و صداي بچه ها خبري نيست و او اكنون حتي قدرت تكان خوردن را ندارد و در گرداب تنهايي فقط نگاهي مهربان را جستجو مي كند.
غبار خستگي زمان، طراوت و جوانيش را در لابلاي چين و چروك ها پنهان كرده و تجربه ساليان دراز پشتش را چون كمان خميده نموده است.
دين اسلام و سنت هاي اصيل بومي ما از سالمند به عنوان بركت خانه ياد كرده است ولي اينكه مي گويند پدرها و مادربزرگ ها بركت خانه هستند را شايد گروهي باور ندارند و دليل آن پر بودن خانه هاي سالمندان و تعدد اين آسايشگاه هاست.
با گذشت دوران جواني و سپري شدن ميان سالي، گرد و غبار پيري و فرتوتي و لرزش دست ها و نداشتن شنوائي و بينائي و ضعف بنيه، به زودي خواسته يا ناخواسته گريبان همه ما را مي گيرد و آنگاه چه انتظاري از فرزندانمان داريم، آيا خانه سالمندان آخرين جايگاه ماست؟
احترام به والدين در آيات قرآن و احاديث مكتب ما به وفور ديده مي شود و احسان به والدين بارها تأكيد شده است.
براستي تا چه حد قدر زحمات پدر و مادرانمان را كه اكنون دوران پيري را سپري مي كنند را به جا آورده ايم.
مي گويند سالمندان در گذشته زندگي مي كنند و جوانان در آينده و زيستن در گذشته از مهمترين خصوصيات پيري و كهن سالي است. آنها ديگر قدرت جسمي و توانايي هاي جواني را از دست داده اند و با يادآوري آن دوران به وضع فعلي خود معنا مي بخشند.
آنها مي خواهند با تعريف و بازسازي گذشته، احترام و نظر ديگران را جلب كنند و احساس مي كنند كه چون توانايي گذشته را ندارند از احترامشان كاسته شده است. و اين تصور را دارند كه عضو اضافي خانه هستند و تاريخ مصرفشان به پايان رسيده و به همين جهت از نظر روحي و رواني دچار افسردگي و انزوا مي شوند.
طبق آمار منتشره از سوي سازمان ملل، 600 ميليون نفر سالمند در سراسر جهان زندگي مي كنند كه سهم كشور ما در اين آمار چهار و نيم ميليون سالمند است.
در كلان شهر تهران طبق آمار بهزيستي كشور، 54 مركز نگهداري سالمندان وجود دارد كه عمدتا دولتي و خيريه و تعدادي هم به صورت خصوصي اداره مي شوند و جاي بسي خوشحالي است كه طبق همين سند، 91درصد سالمندان با خانواده هاي خود زندگي مي كنند و اين نشانگر اين است كه اكثر پدران و مادران سالخورده، هنوز در جمع فرزندان و كانون گرم خانواده ها روزگار را سپري مي كنند و هنوز فضاي خانواده ها بهترين مكان براي نگهداري سالمندان است.
توجه عاطفي و ابراز محبت و حس احترام نسبت به پدران و مادران و افراد سالخورده و كساني كه در دوران كودكي به آنها احتياج داشتيم و وابسته به آنها بوديم و آنها تمام توان خود را براي رشد و نمو ما به كار گرفته و شب ها تا صبح ما را در آغوش خود از گزند و بلاها حفظ نموده اند، چيز زيادي نيست كه امروز بايد به آنها هديه كنيم و شايد كمترين وظيفه اي است كه در قبال آنها به عهده داريم.
كشور ما در حال حاضر كشوري جوان است و همه كوشش مسئولان ذيربط به دنبال اشتغال و ازدواج و... جوانان است و تاكنون توجه چنداني به سالمندان صورت نگرفته است. كشورهاي اروپايي كه سال هاست به اين مقوله پرداخته اند و تجربيات زيادي كسب نموده اند اكنون بعد از گذشت سال ها اعلام مي كنند كه در برخورد با اين مشكل، غافلگير شده اند. در كشور ما مسئله سالمندان هنوز به معضل تبديل نشده و هنوز اكثر سالخوردگان با احترام در خانه ها زندگي مي كنند، جا دارد مسئولين بهزيستي و ساير ارگان ها با برنامه ريزي هاي كلان براي آينده آنها تصميمات اساسي اتخاذ كنند، و اينگونه نباشد كه در هفته پاسداشت سالمند و روزي كه سازمان ملل به سالمندان اختصاص داده است، صحبتي شود و همايشي برگزار گردد و بعد همه چيز به فراموشي سپرده شود و تا سال ديگر و همايشي ديگر.
اگر سري به سراي سالمندان بزنيم، چشمان منتظر پدران و مادران زيادي را مي بينيم كه به در دوخته شده تا شايد عزيزي از راه برسد و دل هاي شكسته و افسرده آنها را شاد كند.
امروز سالمند به اميد نگاهي مهربان و شنيدن صدائي گرم و آشنا و دستي نوازشگر است تا از تنهائي و انزوا خارج شود و احساس كند كه هنوز زنده است و هنوز باارزش است و به راستي بركت خانه است و اين چهار ديواري خانه سالمندان پاداش زحمات و عشق او به خانواده و فرزندانش نبوده است.
درحال حاضر جايگاه حقوقي و ارزشي سالمندان با توجه به رشد پديده پيري و كهنسالي در جامعه ما و در سياست گذاري كلان فرهنگي و اجتماعي مسئولان، از موقعيت مناسبي برخوردار نيست.
كشور ژاپن كه بالاترين حجم سالمند را دارد، روزي را در اين كشور به نام سالمند نام گذاري كرده است و در اين روز سراسر كشور تعطيل عمومي است و مردم به خانه هاي سالمندان و كهنسالان مي روند و با تبريك و تكريم از كساني كه عمر خود را وقف خانواده و جامعه كردند قدرداني مي كنند.
دولت ژاپن جهت تسهيل رفت و آمد سالمندان در ايستگاه هاي مترو و قطار با ايجاد پله هاي برقي و ساختن اتوبوس هائي فاقد پله براي سوار شدن پيران و معلولان اقدام كرده و تنها در قالب شعار و حرف بسنده نكرده است و ما بايد از پيشرفت و تجربيات آنها در اين كار نهايت استفاده را بنمائيم و بزرگداشت و تكريم سالمندان را يك فرهنگ و يك وظيفه شرعي ملي كنيم و جوانان و نوجوانان مان بايد احترام به آنها را ياد بگيرند و قدرشناس آنها باشند و از تجربيات آنان سود برند و در اينجا نقش مطبوعات بخصوص رسانه ملي كه مي تواند با ساختن سريال هايي كه فرهنگ تكريم و احترام سالمندان را در ميان خانواده ها و بالاخص نسل سوم جامعه رواج دهد، پررنگ تر به نظر مي رسد.
به ياد داشته باشيم كه روزگار به سرعت سپري مي شود و طوفان پيري و سالخوردگي از راه مي رسد و توان جسمي و زيبائي چهره و قامت رشيد و هر چه را كه داريم با خود مي برد و تني نحيف و چروكيده و موهائي سپيد برجاي مي گذارد. پس تا آن روز، قدرشناس پيرانمان باشيم و بوسه بر دستانشان بزنيم.
(عباس صالحي)

 



راهي براي درمان چاقي

متخصصان اگرچه انجام فعاليت ورزشي را به افراد براي درمان چاقي توصيه مي كنند ولي معتقدند ورزش به تنهايي باعث رفع اين بيماري نمي شود بلكه مسئله مهم، رعايت رژيم غذايي است. البته موارد ديگري نيز در اين رابطه با مسائل چاقي وجود دارد كه دانستن آن لازم است:
كمربندهاي لاغري كاملاً در درمان چاقي بي تاثير هستند البته برخي وسايل ورزشي تبليغ شده در شبكه هاي ماهواره اي مي توانند مفيد باشند و به عنوان يك وسيله كمكي دراين زمينه عمل كنند.
انجام دراز و نشست نسبت به استفاده از دستگاههايي براي انجام اين حركت ورزشي باعث صرف انرژي بيشتري مي شود بنابراين در درمان چاقي موثرتر هستند. البته دستگاههاي دراز و نشست براي افراد داراي مشكلات مهره اي مفيدتر مي باشند هرچند كه دراين زمينه متخصصان تربيت بدني بهتر مي توانند اظهارنظر كنند.
چاقي انواعي چون عمومي و شكمي دارد. خوشبختانه در زمينه چاقي شكمي در ايران اقدامات خوبي صورت گرفته و استاندارد اين نوع از چاقي در جمعيت ايراني اندازه گيري شده است به گونه اي كه اگر دورشكم آنان از 95 سانتي متر بيشتر باشد درمعرض ابتلا به بيماري هاي غيرواگير مانند سكته هاي قلبي و ديابت قرار مي گيرند.در بدن برخي از افراد در طول ساليان متمادي چربي انباشته مي شود و به تدريج بر اثر جذب موادي چون رنگ دانه هاي زياد به چربيهاي قهوه اي تبديل مي شوند در نتيجه به سختي تحت تاثير رژيم هاي غذايي و ساير درمانهاي چاقي قرار مي گيرند. البته به اين افراد رعايت رژيم غذايي صحيح و فعاليت بدني روزانه و مناسب توصيه مي شود.عمل هاي ليپوساكشن و ليپوليزر به هيچ وجه درمان كننده چاقي نيستند و افرادي كه تحت چنين عمل هايي قرار مي گيرند همچنان درمعرض ابتلا به بيماري هاي افراد چاق هستند بنابراين به افراد چاق توصيه مي شود خودسرانه براي درمان چاقي اقدام نكنند و حتما با پزشك در اين زمينه مشورت كنند و متناسب با شرايط زندگي و بدني خود، روش مناسبي را در پيش بگيرند.

 



غذاهاي افزايش دهنده هوش كودكان

محققان آمريكايي به اين نتيجه دست يافتند كه مصرف پنج ماده غذايي مي تواند باعث افزايش هوش كودكان شود.
¤اولين ماده غذايي ماهي سالمون- ماهي آزاد- است. اين ماهي منبع غني از پروتئين و اسيدهاي چرب چون امگا 3 است. اين مواد مي تواند سيستم عصبي را تقويت كنند.
¤دومين ماده غذايي سيب زميني شيرين است. بهتر آن است كه ابتدا سيب زميني را به ورقه هاي نازك بريده و با دارچين آن را دودي كنيد. اين ماده غذايي سرشار از آنتي اكسيدان و ويتامين آ است و مي تواند با فعال كردن عصب ها، قدرت تفكر را بالا ببرد.
¤تخم مرغ سومين ماده غذايي است. بهتر است روز را با تهيه املت خوشمزه با تخم مرغ هاي تازه آغاز كنيد. تخم مرغ هاي خانگي منبع غني از چولاين كه باعث گسترش فعاليت مغزي و حافظه مي شود، هستند و براي كودكان بسيار مفيد است. چولاين نوعي ويتامين حلال در آب بوده و جزو گروه ويتامين هاي ب است.
¤توت فرنگي و قره قاط نيزجزو چهارمين مواد غذايي مفيد و مغذي براي كودكان هستند. مي توانيد با مخلوط كردن اين ميوه ها با ماست، يك دسر خوشمزه براي كودكان تهيه كنيد. اين ميوه ها سرشار از آنتي اكسيدان هستند كه ادراك، حافظه و ارتباط ذهني را در كودك تقويت كرده و باعث رشد فكري و قدرت تمركز مي شود.
¤ پنجمين ماده مغذي براي كودكان حبوبات است. حبوباتي چون لوبيا چيتي، لوبيا قرمز، عدس، لپه و ساير حبوبات منبع غني از اسيدهاي چرب امگا 3 هستند كه باعث خون سازي در رگ ها و تقويت سلول هاي عصبي مي شوند. مي توانيد از اين حبوبات در سالاد، سوپ و يا آش هاي مختلف استفاده كنيد.

 



فلفل دلمه اي مانعي براي گرفتگي رگ ها

فلفل دلمه اي حاوي اسيد فوليك است و اين ويتامين از گرفتگي رگ ها و بروز بيماري هاي قلبي پيشگيري مي كند.
فلفل دلمه اي سرشار از ويتامين Cو A است كه آنتي اكسيدان هايي قوي هستند و بر روي راديكال هاي آزاد كه وي سلول ها اثر تخريبي دارند تاثير مي گذارند. و فلفل دلمه اي رنگي تر (زرد قرمز) حاوي بتاكاروتن بيشتري است.
فلفل دلمه اي به دليل داشتن ويتامين A به تقويت چشم ها كمك مي كند و مصرف منظم اين ويتامين تا حد زيادي از بروز شب كوري و آب مرواريد پيشگيري مي كند.
به غير از ويتامين A لوتئين و گزانتئن موجود در فلفل دلمه اي نيز دركاهش احتمال بروز آب مرواريد چشم نقش دارند كه در فلفل دلمه اي به مقدار زياد وجود دارد.اسيدفوليك (فولات) يكي از ويتامين هاي گروه B است كه باعث كاهش ماده اي به نام هموسيستئين درخون مي شود. افزايش بيش از حد اين ماده مي تواند باعث تخريب رگ هاي خوني وافزايش احتمال سكته قلبي شود.
فلفل دلمه اي حاوي اسيد فوليك است و اين ويتامين از گرفتگي رگ ها و بروز بيماري هاي قلبي به خصوص در بيماران ديابتي جلوگيري مي كند.
فيبر موجود در فلفل دلمه اي نيز مي تواند كلسترول خون را و حمله هاي قلبي و سكته را كاهش دهد.
فلفل دلمه اي را مي توان به صورت خام درسالاد خرد كردن و بلافاصله بعد از خرد كردن فلفل دلمه اي آن را مصرف كرد زيرا ويتامينCوقتي درمعرض هوا قرار بگيرد (با خرد كردن) از بين مي رود.

 



انجام ماموگرافي قبل از 20سالگي سرطان زاست

خطر ابتلا به سرطان سينه در زناني كه قبل از 20 سالگي درمعرض تشعشعات ماموگرافي قرارگرفته اند بالاتر از ديگران است.
انجام ماموگرافي در زناني كه بيش ازديگران درمعرض خطر ابتلا به سرطان سينه قرار دارند، احتمال ابتلاي آنها به اين بيماري را افزايش مي دهد.
عواملي مانند سن، شيردهي و سن نخستين قاعدگي از عوامل موثر در ابتلا به سرطان سينه است. زنان زير 30 سال نبايد به طور مستمر تحت ماموگرافي قرارگيرند؛ چرا كه زنان جوان در برابر تشعشعات آسيب پذيري بيشتري دارند.
زنان جواني كه خطر بروز سرطان سينه درآنها بيشتر است، بهتر است به جاي ماموگرافي از ام.آر.آي استفاده كنند، زيرا در ام.آر.آي به جاي اشعه از امواج مغناطيسي يا راديويي استفاده مي شود.
قرارگرفتن در معرض دوز پايين اشعه ماموگرافي در زنان كه جهش ژنتيكي دارند، تاثيرات نامطلوبي دارد كه ازجمله اين تاثيرات نامطلوب مي توان به افزايش احتمال خطر ابتلا به سرطان سينه اشاره كرد. بنابراين زنان قبل ازقرارگرفتن در معرض تشعشعات ماموگرافي بايد تحت غربالگري سرطان سينه قرارگرفته و سابقه خانوادگي آنها نيز بررسي شود.

 



چرا تنهايي

يك پژوهش جديد پيشنهاد مي كند: تغيير در نحوه درك و تصور فرد نسبت به ديگران موثرترين راه كار براي مقابله با تنهايي است كه به عنوان فاكتوري پرخطر در بروز بيماري هاي قلبي و ساير مشكلات سلامتي شناخته شده است.
اخيرا محققان از عوارض و اثرات منفي تنهايي، افزايش فشار خون، خواب نامطلوب، زوال عقل و ساير مشكلات براي سلامتي را برشمرده اند. اين تأثيرات تأييد مي كند كه تنهايي يك فاكتور خطرزا براي سلامتي مثل چاقي و سيگار كشيدن است كه مي توان با در نظر گرفتن آن از چندين بعد سلامت بيماران را بهبود بخشيده و تقويت كرد.
يك پروفسور روانشناسي دانشگاه شيكاگو در اين تحقيق متذكر مي شود: مردم هر روز بيش از گذشته تنها مي شوند و اين خطري رو به افزايش براي سلامتي است. اگر ما بدانيم كه تنهايي با بروز بيماري ارتباط دارد پرسش بعدي اين است كه براي برطرف كردن اين فاكتور خطرزا چه كاري مي توانيم انجام دهيم.
به گفته وي براي مقابله با مشكل تنهايي اصلاح در درك اجتماعي موثرتر از ايجاد مهارت ها و فرصت هاي اجتماعي براي تعاملات اجتماعي عمل مي كند.محققان مي گويند: اگر افراد بتوانند درك خود را نسبت به اطرافيانشان تغيير دهند در برقراري ارتباط با آنها و رهايي از تنهايي موفق تر خواهند بود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14