(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 29 شهريور 1389- شماره 19744

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
شعر منتشر نشده شهريار درباره رهبر معظم انقلاب اسلامي
من بيان هنرم، يك دل و بس؛ او عيان هنر از سر تا پاست
از سوي رئيس سازمان سنجش آخرين تغييرات كنكور 90 اعلام شد
دكتر صدر: خروج حتي يك نفر از نخبگان كشور، براي نظام خسارت است
سه اصل اساسي براي حوزويان و دانشگاهيان
در شوراي عالي انقلاب فرهنگي آئين نامه جديد ارتقاي اعضاي هيات علمي تصويب شد
خواجه سروي: وزارت علوم به درخواست هاي مردمي براي تاسيس دانشگاه هاي تك جنسيتي پاسخ مي دهد
بررسي سخنان اخير رئيس جمهور در جلسه اي با حضور نمايندگاني از مجلس، دولت و شوراي نگهبان
هاشمي رفسنجاني: همياري همه مردم براي حذف يارانه ها وظيفه ملي است
با حضور آيت الله نوري همداني سال تحصيلي حوزه هاي علميه آغاز شد
كريستين ساينس مانيتور: حقايق نشان مي دهند ايران تهديد هسته اي نيست



شعر منتشر نشده شهريار درباره رهبر معظم انقلاب اسلامي
من بيان هنرم، يك دل و بس؛ او عيان هنر از سر تا پاست

شعر منتشر نشده شهريار درباره رهبر معظم انقلاب اسلامي به همراه متن تقديمي شهريار به شرح زير است:
بر آستان والاي آيت الله خامنه اي رياست جمهوري اسلامي محبوب و امام جمعه بزرگوار تهران تقديم و توفيق روزافروز ايشان و امام امت و رزمندگان اسلام را شب و روز به دعا مسئلت مي نمايم.
رشگم آيد كه تو حيدر بابا
بوسي آن دست كه خود دست خداست
راستان دست چپ از وي بوسند
كه خدا بوسد از او دست راست
در امامت به نماز جمعه
صد هزارش بخدا دست دعاست
من بيان هنرم، يك دل و بس
او عيان هنر از سر تا پاست
او شب و روز براي اسلام
پاي پويا و زبان گوياست
او چه بازوي قوي و محكم
با امامي كه ره و رهبر ماست
شهريارا سري افراز به عرش
كو نگاهيش به (حيدربابا) ست

تبريز- دوازدهم ذي الحجه/ 1407 هجري قمري مطابق هفدهم امرداد /1366 شمسي
سيدمحمدحسين شهريار
(در هشتاد و دو سالگي)

 



از سوي رئيس سازمان سنجش آخرين تغييرات كنكور 90 اعلام شد

رئيس سازمان سنجش از افزايش احتمالي درصد تأثير سوابق تحصيلي و لحاظ معدل پيش دانشگاهي در كنكور سال آينده خبر داد.
دكتر محمد حسين سرورالدين در گفت وگو با ايسنا با تشريح جزئيات آزمون سراسري 90 گفت: درصدد هستيم كه درصد بيشتري از قانون مجلس شوراي اسلامي مبني بر حذف كنكور را براي كنكور سال آينده محقق كنيم كه بر اين اساس سوابق تحصيلي در پذيرش دانشجو تا قبل از حذف كنكور علاوه بر آزمون تأثير خواهد داشت.
وي افزود: كارگروه ماده چهار حذف كنكور موظف است تا در آزمون سال آينده حداكثر تلاش خود را براي محقق كردن قانون مجلس انجام دهد كه بر اين اساس امكان افزايش تأثيرات سوابق تحصيلي وجود دارد.
امكان لحاظ معدل پيش دانشگاهي در كنكور سال آينده وجود دارد
رئيس سازمان سنجش با اشاره به تأثير نمرات 10 درس در كنكور 90، تصريح كرد: البته پيشنهاد شده است كه معدل پيش دانشگاهي نيز در كنكور سال آينده تأثير داشته باشد كه اين موضوع بايد در كارگروه ماده 4 مطرح و مورد بررسي قرار گيرد.
كارنامه نهايي
اول مهر منتشر مي شود
در همين حال معاون سازمان سنجش آموزش كشور گفت: كارنامه نهايي كنكور 89 هفته اول مهر بر روي سايت سازمان سنجش قرار خواهد گرفت.
حسين توكلي در گفت وگو با فارس با بيان اين كه كارنامه نهايي كنكور 89 هفته اول مهر بر روي سايت سازمان سنجش قرار خواهد گرفت، افزود: 518 هزار داوطلب در كنكور 89 پذيرش شدند.
وي گفت: داوطلباني كه نسبت به اعلام نتايج اعتراض دارند مي توانند به صورت اينترنتي اعتراض خود را به سازمان سنجش منتقل كنند و سازمان طي 3 روز نتيجه اعتراض را اعلام مي كند.
31 شهريور مهلت ثبت نام دوره غيرحضوري
دانشگاه جامع
همچنين ثبت نام دوره كارداني پودماني غيرحضوري دانشگاه جامع علمي كاربردي به صورت اينترنتي از 24 شهريور آغاز شده و تا 31 شهريور ادامه دارد.
متقاضيان جديد ثبت نام در دوره كارداني علمي كاربردي پودماني غيرحضوري مديريت خانواده و همچنين دانشجويان دوره هاي قبل، بايد در زمان مقرر با مراجعه به دفاتر پستي سراسر كشور نسبت به خريد كارت اعتباري به مبلغ 25 هزار ريال كه داراي شماره پرونده، نام كاربري و رمز عبور است و يك جلد دفترچه راهنماي ثبت نام به مبلغ 17 هزار ريال اقدام كنند.
داوطلبان پس از مطالعه دفترچه بايد به سامانه ثبت نام اينترنتي دوره كارداني پودماني غيرحضوري مديريت خانواده به آدرس http:reguastacir مراجعه و نسبت به ثبت نام خود اقدام كنند.
دانشجويان اين دوره با امكان انتخاب دو پودمان هم زمان در هر پودمان تحصيلي، حداقل در 3 سال امكان كسب همه مهارت ها را داشته و به دريافت مدرك رسمي كارداني علمي كاربردي پودماني در دوره مديريت خانواده از سوي دانشگاه جامع علمي كاربردي نايل مي شوند و امكان ادامه تحصيل در مقطع بالاتر را در تمامي دانشگاه ها خواهند داشت.

 



دكتر صدر: خروج حتي يك نفر از نخبگان كشور، براي نظام خسارت است

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي بر مديريت آموزش عالي كشور در جهت افزايش تعلق خاطر نخبگان و متخصصان به نظام و كشور، خروج حتي يك نفر از نخبگان را از كشور، خسارت و ضرري براي نظام عنوان كرد.
دكتر سيد شهاب الدين صدر، نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي، در آستانه بازگشايي دانشگاه هاي كشور، طي سخناني در بيست و سومين جلسه رؤساي مراكز، واحدها و مجتمع هاي دانشگاه پيام نور استان تهران گفت: يكي از دستاوردهاي بزرگ پس از انقلاب اسلامي، توسعه كمي و كيفي دانشگاه هاست كه همواره مورد تأكيد مقام معظم رهبري نيز بوده است.
وي تأكيد كرد كه شرايط فعلي دانشگاه ها نيازمند ارايه دستاوردها، پيشرفت ها و جهش هاي علمي و تكنولوژيكي به دانشجويان است تا با شكل گيري فضاي اميد به آينده و اميد به انقلاب اسلامي، به سوي تحقق فرمايشات مقام معظم رهبري كه دهه چهارم انقلاب اسلامي را دهه پيشرفت و عدالت ناميدند، حركت نماييم.
صدر با يادآوري لزوم جذب متخصصان ايراني خارج از كشور به همايشي كه اخيراً براي جذب ايرانيان متخصص خارج از كشور برگزار شد، اشاره و عنوان كرد: آنچه كه باعث جذب نخبگان و متخصصان به كشور مي شود، برگزاري همايش و كنفرانس نيست چرا كه از اين نوع همايش ها و دعوت ها در دانشگاه ها زياد برگزار مي شود، بلكه آنچه اين افراد را جذب كشور مي كند تلاش براي حفظ اساتيد و سرمايه هاي داخل كشور است.
وي خاطر نشان كرد: به عنوان كسي كه جريان هاي حاد دانشجويي را از نزديك ديده و لمس كرده ام، تأكيد مي كنم كه قشر دانشجو حساسيت و تأثيرگذاري خاص و مهمي دارد و معناي مديريت فضاي دانشجويي، تحت سيطره قراردادن دانشجو نيست.
صدر افزود: دانشجو بايد منتقد باشد و هميشه به دنبال شرايط مطلوب حركت كند، مدام مسئولان و مجريان را مورد سؤال قرار دهد و تحليل و دقت در كدهايي كه از سوي مقام معظم رهبري در ديدار با مسئولان نظام عنوان مي شود، نشان مي دهد كه اين روحيه دانشجويي مورد تأكيد ايشان نيز هست.
وي تصريح كرد كه فضاي دانشگاه ها بايد به نحوي مديريت شود كه دانشجو هم خود بتواند رشد كند، هم در خدمت رشد جامعه باشد و هم اينكه در خدمت دشمنان نظام قرار نگيرد.
اين نماينده در بخش ديگري از سخنان خود، به مشكلات و موانعي كه تحريم هاي اخير شوراي امنيت سازمان ملل و برخي كشورهاي غربي در راه پيشرفت كشور ايجاد مي كند اشاره كرد و گفت: مردم مسلمان كشور همواره در شرايط سخت و دشوار نظام در كنار انقلاب و رهبري بوده اند و آمادگي هرگونه، تحريم و فشار دارند اما بايد با درك واقعيت هاي موجود درنظر داشت كه تحريم هاي جديد با هدف تنگ كردن محاصره اقتصادي و تكنولوژيكي، موانعي را بر سر راه پيشرفت و تعالي كشور ايجاد خواهد كرد.

 



سه اصل اساسي براي حوزويان و دانشگاهيان

جامعه انساني ايران و امثال ايران چشمشان به دو نهاد است؛ يكي نهاد مذهبي و يكي هم علمي و آنها به حوزه ها و دانشگاهها گرايش دارند. مي بينند كه از حوزه چه تراوش كرده، آنچه در اوست؛ از دانشگاه چه تراوش كرده، آنچه در اوست. ماها مسئول تربيت ديني و علمي اين 70 ميليون مردميم؛ اين اصل اوّل.
اصل دوّم آن است كه حوزه بازخواست ما در قيامت به قلمرو مسئوليت ما وابسته است. هر اندازه كه مسئوليت و توان ما بيشتر باشد، بازخواستي مان بيشتر است؛ اين هم اصل دوّم. در تأييد اصل دوّم گفتند كه عالمان دين در لبه جهنّم حركت مي كنند كه اگر افتادند، سوختند؛ ولي ديگران در70 متري، كمتر و بيشتر حركت مي كنند كه اگر افتادند، اميد اينكه برخيزند هست؛ امّا عالمان و دانشوران لب جهنّم حركت مي كنند، چون حجت براي اينها تمام است. بنابراين مسئوليت حوزوي ها و دانشگاهي ها بيش از توده مردم است.
اصل سوّم آن است كه ما تا خودمان را نشناسيم و ارزشمان را نشناسيم؛ نه حوزوي خوبي خواهيم بود، نه دانشگاهي خوب ! چون كسي كه نتواند خانه خودش را حفظ بكند، توان آن را ندارد كه خانه ديگري را حفظ بكند !! كسي كه يك گوهري در دست اوست و نتواند آن را حفظ بكند؛ يقيناً از حفظ خودكار و قلم و لوازم التحرير و امثال اينها هم بر نمي آيد. وقتي كسي نتوانست برليان را حفظ بكند، يقيناً خودكار را هم گم مي كند !
نازل ترين وجه خلافت انسان
يك برليان ملكوتي خدا به ما داد، كه ما را به ما معرفي كرد كه ما كي هستيم و چيستيم. فرمود : انسان خليفه من است؛ اين را همه ما گفتيم و شنيديم و خوانديم و ديديم كه انسان « خليفه الله » است. امّا خيال مي كنيم حوزه خلافت انسان و قلمرو خلافت انسان فقط آباداني زمين است ! اين برهان عام نبوّت كه بشر مدنيّ بالطبع است، جامعه تمدّن دارد، قانون مي خواهد، انسان خليفه خداست براي اصلاح جامعه، اين كمترين مرتبه و پوسته انسانيّت انسان است؛ انسان اين نيست ! اگر معلوم بشود آن كسي كه انسان را آفريد، براي انسان چه ارزشي قائل شد؛ آنگاه ما هرگز نه در حوزه، مشكلات خاص خود را داريم، نه در دانشگاهها، با فروش آن مواد امتحانيّه،حيثيت مان را زير سئوال مي بريم !
فرمود : من انسان را خليفه خود قرار دادم كه نازل ترين و سبك ترين كار او آباد كردن عادلانه زمين است: هو الّذ ي انشأكم م ن الأرض و استعمركم ف يها (1)؛ اين ساده ترين و ابتدائي ترين كار خليفه است كه كلّ زمين را ما آباد بكنيم، فقر زدائي بكنيم، اشتغال زائي بكنيم، رابطه فقير و غني را تحكيم بكنيم به كم كردن اين فاصله، به انعطاف در اغنياء؛ هر كسي بتواند مشكل خودش را حل كند، فقر اقتصادي را برطرف بكنيم؛ فقر طبيعي يك امر طبيعي است. فقر طبيعي يعني يك كسي بچه است، پير مرد است، پير زن است، از كارافتاده است، تصادفي است؛ اينها را نمي شود از عالم برداشت. ولي فقر اقتصادي را كاملاً مي شود برداشت؛ يعني مي شود طوري زندگي كرد كه كسي عضو كميته امداد نباشد. آن را كاملاً مي شود برداشت؛ فقر طبيعي قابل رفع نيست، براي اينكه در عالم بالأخره بچه هست، پير زن هست، پير مرد هست، مريض هست، تصادفي هست؛ اينها فقر طبيعي و نيازهاي طبيعي است. امّا مي شود جامعه را به سمتي برد كه كسي عضو كميته امداد نباشد ! با اين كار، جامعه را نمي شود اداره كرد. پس اين حدأقل كار ما و مرحله اول است.
از اين مرحله كه بگذريم، معلوم مي شود ذات أقدس له كه فرمود : من خليفه خلق كردم، يعني براي فرشته ها هم حوزه علميه و دانشگاه داشته باشيم، ملائكه را هم بپرورانيم.دليل آن هم: يا آدم انب ئهم ب اسماء هؤلآء(2)، است؛ علّم آدم الاسماء(3) است. اگر از يك آدم معمولي حوزوي و دانشگاهي سئوال بكنيد : انسان خليفه خداست، يعني چه؛ مي گويد يعني عدالت را در جامعه اجرا كند و همه نماز بخوانند، روزه بگيرند، امنيّت باشد و مشكلي نباشد؛ اين پوسته خلافت است. اصلاً به ذهن كسي نمي آيد كه انسان براي فرشته ها هم مي تواند حوزه علميه و دانشگاه داشته باشد ! فرمود :نّي جاع ل ف ي الأرض خليف ه(4)، يا آدم انب ئهم ب اسماء هؤلآء. پس ما هم مي توانيم، هم بايد به جائي برسيم كه بعضي از ملائكه از ما استفاده كنند؛ اين مرحله دوّم.
ساختن بهشت، بالاترين وجه خلافت انسان
مرحله سوّم اينكه ما خليفه خدائيم، جانشين خدا در زمينيم، به اذن خدا كار مي كنيم، بايد آباد بكنيم، آيا فقط دنيا را؟ يا آخرت را هم ما كه خليفه اللّه ايم بايد بسازيم؟! ما يك وقتي سد مي سازيم، يك وقتي بهشت؛ آن كجا، اين كجا !! بهشت را چه كسي مي سازد، غير از ما؟ آن: جنّات تجر ي م ن تحت ها الأنهار(5) را كي مي سازد غير از ما؟ اگر ما خليفه اوئيم كه بهشت بسازيم، آنوقت حيف نيست كه انسان سلسله جبال البرز پر از طلا را به يك ته سيگار بفروشد؟! اگر به ما خبر دادند كه اين سلسله جبال البرز يا زاگرس همه اش طلاست، آيا ماآن را به يك ته سيگار مي فروشيم؟ اگر كسي خداي ناكرده انسانيّتش را با فروش مواد امتحاني در كنكور، يا راههاي ديگر در حوزه، يا راههاي ديگر در مفاسد اقتصادي بفروشد؛ او انسانيّتي راكه بالاترين نعمت الهي است،به سبك ترين چيز فروخته ! فرمود : بهشت كه شنيده ايد؛ بهشت را انسان مي سازد. پس ما خليفه اللّه ايم ف ي تأسيس الجنّه، تعمير الجنّه، ب ناء الجنّه.
مشاهده چگونگي ساختن قصر بهشتيان توسط رسول اكرم (ص)
آن بيان نوراني حضرت رسول (ص) در جريان معراج مؤيد همين قسمت است. آن حديث را هم همه ما مكرر شنيده ايم كه وجود مبارك پيامبر در جريان معراج ديد فرشته اي مسئول ساختن و چيدن ديوار يك قصري است كه ل بنه م ن ذهب، ل بنه م ن ف ضّ ه (6). بعد ديد اين فرشته ها گاهي مشغول چيدن اين ديوارند، گاهي هم دست مي كشند. حضرت در معراج سئوال كرد: فرشته ها كه خسته نمي شوند؛ چرا گاهي كار مي كنند، گاهي كار نمي كنند؟ فرمود : آنها خسته نمي شوند، ولي اين مصالح ساختماني بايد مرتب برسد. هر وقت مصالح ساختماني رسيد، اينها اين ديوار را مي چينند؛ هر وقت نرسيد، نمي چينند. فرمود: مصالح ساختماني قصر بهشت چيست؟ فرمود : اذكاري است كه مي گويند، سبحان الله و الحمد ل لّه و لا له لا الله و الله اكبر. ياد خدا، نام خدا، عقائد خوب، اخلاق خوب، اعمال خوب، اذكار خوب؛ اينها مصالح ساختماني آن قصر قيامت است.
ما كه مي توانيم خليفه الله باشيم ف ي تأسيس الجنّه و تعمير ها، آنوقت خود را به رانت خواري و رشوه و اينها بفروشيم؟! تعبير قرآن كريم از اينگونه افراد به جنون است كه اينها ديوانه اند : من يرغب عن م لّه ا براهيم لا من سف ه نفسه (7).اينها به اصطلاح آقايان اهل علم، حقيقت شرعيّه ندارد! ديوانه يعني ديوانه. كسي اين گوهر را به باند بازي حزبي و امثال حزبي بفروشد ! اگرشعرا گفتند : تو را ز كنگره عرش مي زنند سفير، آن شعراي نامي از اينگونه روايات و آيات استفاده كرده اند و محل پرورش اين فكر در حوزه و دانشگاه است.
اصلاح حوزه و دانشگاه، حدأقل وظيفه مسئولان
اينكه گفته مي شود اكثر جوانها فطري اند، فطرت توحيد را دارند، سليم النّفس اند؛ اين حق است. امّا قبل از اينكه اينها به آن معرفت عقل تجريدي راه يابند، از معرفت عقل تجربي بهره مي گيرند، يعني همان حس و تجربه. همانطوري كه اينها مسائل علمي شان را از آزمايشگاه مي گيرند، تا چيزي را نبينند باور نمي كنند؛ مسائل سياسي شان هم همين است. اگر از شخصي، چه در اين لباس ] لباس روحانيّت [، چه در آن جامه، خلاف ببينند، به اين زودي بر نمي گردند به طرف راه راست ! او كه تحليلگر فلسفي نيست ! او بايد ساليان متمادي درس بخواند تا بداند عقل تجربي چيست، عقل تجريدي چيست، فاصله بين اين دو منطق رياضيّات است؛ اين بايد از طبيعيات بگذرد، به رياضيّات برسد، اينجا تمرين بكند، تا به الهيّات فلسفه و كلام راه پيدا بكند، تا بفهمد عقل تجريدي چيست، تا بفهمد او معيار است؛ اين 30 ـ 40 سال درس مي خواهد، اين كار دانشجو نيست !
امّا دانشجو وقتي بي عدالتي مي بيند، باند بازي مي بيند؛ او بر مي گردد. ما اگر نتوانيم كلّ جامعه را اصلاح كنيم، لاأقل حوزه و دانشگاه را موظّفيم و مي توانيم؛ يعني ما خلاف نكنيم. ما در نمره دادن، در امتحان گيري، در توزيع كارها، در تأمين مسائل رفاهي، ساختن خوابگاهها و اينها كوتاهي نكنيم. بالأخره خوابگاه مناسب مي خواهد، كلاس مناسب مي خواهد، كتابخانه مناسب مي خواهد، تجهيزات مناسب مي خواهد، آزمايشگاه مناسب مي خواهد. خيّرين هم به لطف الهي كم نيستند؛ اگر بفهمند ما امين مردميم، عنايت مي كنند. دولت هم كه به لطف الهي همانطوري كه گزارش داديد در خدمت اين نهاد است!
بنابراين ما نياز اينها را در بخش هاي علمي فراهم بكنيم، فضاي دانشگاه و حوزه، فضاي قداست باشد كه خداي ناكرده كسي خلاف نكند؛ آنوقت اين دانشجو قداست را حس مي كند، مي گويد : آنها در بيراهه اند، نه نظام ! آنها كج راهه مي روند، نه نظام ! نظام در مسير صحيح دارد حركت مي كند. آنوقت اين دانشجوي امروز كه فردا مسئوليت پذيرفت، او ديگر گرفتار روميزي و زيرميزي نمي شود!
اصلاح حوزه و دانشگاه در گرو معرفت نفس
آنطوري كه در كتاب صوت العداله النسانيّه آمده، در جوامع تاريخي ما هم هست. كسي آمد خدمت پيامبر، عرض كرد: يكي از افسران فداكار ما شربت شهادت نوشيد، من تسليت بگويم يا تبريك؟ تسليت بگويم براي اينكه افسر فداكاري را در جبهه جنگ از دست داديم، تبريك بگويم كه شما توانستيد يك چنين جواني تربيت كنيد. حضرت فرمود : به من تسليت بگوئيد، نه تبريك. عرض كرد : چرا؟ فرمود : كلا، نّ الشّمله الّت ي اخذها م ن غنائ م خ يبر لتشتع ل عليه ناراً. درست است اين شهيد شد، امّا يك سابقه سوئي هم دارد.او در جنگ خيبر يك پارچه اي را بدون اذن دولت اسلامي، بدون اجازه ما سرقت كرده، الآن آن پارچه در كنار قبرش شعله مي كشد! آدم وقتي اين حرف ها را بفهمد، ديگر دستش به بيت المال دراز نمي شود! يك آدم عاقل عمداً خودش را نمي سوزاند! مشكل اساسي ما اين است كه ما نه خود را شناختيم، نه مي دانيم كجا مي رويم ! خيال كرديم مردن يعني پوسيدن. در حالي كه اگر ثابت بشود مردن هجرت است، نه پوسيدن؛ ميلاد مجدد است، نه پوسيدن؛ آنوقت مواظب كارهايمان خواهيم بود.
بيانات آيت الله جوادي آملي (دام ظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با هيأت رئيسه دانشگاه پيام نور، طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ 17/ 3/ 1386
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) هود/ 61 (2) بقره/ 33 (3) بقره/ 31 (4) بقره/ 30
(5) بقره/ 25 (6) وسائل الشيعه/ 7/ 188 (7) بقره/ 130

 



در شوراي عالي انقلاب فرهنگي آئين نامه جديد ارتقاي اعضاي هيات علمي تصويب شد

رئيس هيات امنا و هيات مميزه مركزي وزارت علوم از تصويب آيين نامه جديد ارتقاي اعضاي هيات علمي وزارتين علوم و بهداشت در شوراي عالي انقلاب فرهنگي خبر داد.
دكتر مهدي ايرانمنش در گفت وگو با ايسنا با ارائه جزئيات آيين نامه جديد ارتقاي اعضاي هيات علمي دانشگاهها اظهار كرد: بر اين اساس در آيين نامه جديد ارتقا، نيازهاي نظام آموزشي و پژوهشي در قالب چهار فعاليت تربيتي، فرهنگي و اجتماعي، آموزشي، پژوهشي و فناوري و خدمات مديريت علمي و اجرايي لحاظ شده است كه اين چهار ماده هر كدام داراي بندهاي جداگانه هستند.
وي افزود: در آيين نامه قبلي ارتقاي اعضاي هيات علمي، بحث فعاليت هاي فرهنگي و تربيتي عنوان شده بود و در آيين نامه جديد بخش اجتماعي نيز به آن اضافه شده است.
معاون وزير علوم با بيان اينكه آيين نامه جديد ارتقاي اعضاي هيات علمي امكان خود ارزيابي را براي اعضاي هيات علمي فراهم كرده است، تصريح كرد: آيين نامه قبلي اعضاي هيات علمي بسيار پيچيده بود؛ اما آيين نامه جديد خيلي ساده و روشن است و در پنج صفحه خلاصه شده است.
وي به ماده فعاليت هاي تربيتي، فرهنگي و اجتماعي در اين آيين نامه اشاره كرد و از جمله بندهاي اين ماده را تدوين كتاب، مقاله، توليد اثر بديع هنري در حوزه فرهنگي تربيتي و اجتماعي، ارائه مشاوره يا همكاري هاي موثر با تشكل هاي قانونمند دانشجو و اساتيد، طراحي و مشاركت فعالانه در برگزاري كرسي هاي نقد و آزادانديشي، صداقت و امانت داري و غيره عنوان كرد.
معاون وزير علوم افزود: بحث صداقت و امانت داري در آيين نامه جديد پررنگ تر بوده و با وجود اينكه اين فاكتور را همه اساتيد دارا هستند، اما بر روي آن تاكيد شده است.
رئيس هيات امنا و هيات مميزه مركزي وزارت علوم، گفت: پررنگ شدن فعاليت هاي كاربردي، اضافه شدن بخش اجتماعي در كنار فعاليت هاي تربيتي، فرهنگي، پررنگ شدن شاخص صداقت و امانت داري و همچنين ساده شدن آيين نامه از ويژگي هاي آيين نامه جديد است.

 



خواجه سروي: وزارت علوم به درخواست هاي مردمي براي تاسيس دانشگاه هاي تك جنسيتي پاسخ مي دهد

معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم از توجه به درخواست هاي مردمي براي تاسيس دانشگاههاي تك جنسيتي توسط اين وزارتخانه خبر داد.
به گزارش فارس، غلامرضا خواجه سروي در نشست خبري خود با بيان اينكه شعار و برنامه اصلي وزارت علوم، مسائل تربيتي بوده است، گفت: بررسي ها نشان مي دهد كه در بخش تعليم و آموزش مشكل چنداني وجود ندارد اما كمبودهايي در بخش تربيتي دانشگاه ها مشاهده مي شود كه رفع اين مشكلات مهمترين هدف بخش فرهنگي دانشگاه ها خواهد بود.
وي يكي از دلايل اين مشكل را عدم فراگيري فعاليت هاي فرهنگي در دانشگاه خواند و اضافه كرد: براساس برنامه هاي جديد وزارت علوم فعاليت هاي فرهنگي بايد براي تمام دانشگاهيان كه شامل اساتيد، كاركنان و دانشجويان مي شود تدوين و اجرايي شود.
تاكيد بر رعايت حجاب و عفاف
معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم در ادامه اين نشست در پاسخ به سوالي در خصوص معرفي يونيفرم مخصوص در يكي از واحدهاي دانشگاه آزاد و وضعيت حجاب و عفاف دانشگاهيان خاطرنشان كرد: در خصوص موضوع عفاف، حجاب و پوشش، قوانين مدوني كه مربوط به دهه 60 و مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي است وجود دارد كه بر همين موارد تاكيد مي كنيم.
خواجه سروي با اشاره به برداشت هاي مختلف از اين قوانين تصريح كرد: تاكيد وزارت علوم بر تنوع در عين پوشش حجاب و عفاف است و تمام موسسات آموزش عالي موظف هستند كاركنان، اساتيد و دانشجويان خود را ملزم به رعايت اين مسئله كنند.
وي با بيان اينكه قانون حجاب و عفاف در برخي موارد به صورت مصداقي وارد شده است، افزود: برخي از موسسات آموزش عالي براي رهايي دانشجويان از سردرگمي هاي موجود، الگويي از پوشش را ارائه مي دهند كه اين يك الگوي حداقلي است و دانشجو بايد آنرا رعايت كند.
معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم با بيان اينكه به عنوان مثال پوشش يونيفرم در دانشگاه هاي علوم پزشكي مرسوم تر است اضافه كرد: در هر صورت براساس قوانين موجود تاكيد وزارت علوم بر رعايت اصل حجاب و عفاف است ولي در شكل آن تنوع و اختيار لازم براي دانشجويان وجود دارد.
وي همچنين با تاكيد بر اينكه تاكنون اين طور نبوده كه به خاطر مشكلات مربوط به حجاب و عفاف نمره دانشجويي كسر شود، اظهار داشت: در هر صورت وزارت علوم به حجاب برتر احترام مي گذارد و از دانشگاه ها خواسته ايم كه دانشجويان برگزيده را در اين حوزه شناسايي و تشويق كند كه اين اقدام خود يك فعاليت فرهنگي و تربيتي محسوب مي شود.
درخواست هاي زيادي براي راه اندازي دانشگاه هاي تك جنسيتي وجود دارد
خواجه سروي در ادامه سخنان خود با بيان اينكه اظهارنظرهاي زيادي در خصوص موضوع تفكيك جنسيتي دانشگاه ها بيان مي شود، گفت: سياست وزارت علوم در اين زمينه براساس مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي اجرا مي شود كه در آن جداسازي كلاس هاي درس مطرح نشده است.
وي در همين زمينه اضافه كرد: در مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي چنين آمده است كه اگر دانشگاهي امكان برگزاري جداگانه كلاس ها را داشته باشد مي تواند اين كار را انجام دهد اما تفكيك جنسيتي با آن غلظتي كه برخي مطرح مي كنند، هرگز مد نظر نيست.
معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم با بيان اينكه تاسيس دانشگاه هاي جداگانه دخترانه و پسرانه نيز در حد مقررات مد نظر بوده است، يادآور شد: وزارت علوم در اين زمينه به درخواست هاي مردمي مطرح پاسخ مي دهد چون درخواست هاي زيادي براي راه اندازي دانشگاه هايي مانند دانشگاه الزهرا و دانشگاه حضرت معصومه در شهرهاي مختلف وجود دارد.
خواجه سروي همچنين افزود: تاسيس دانشگاه هاي تك جنسيتي در بخش دولتي نيز اگر در طرح جامعه آموزش عالي مورد نياز تشخيص داده شود، بررسي و اجرايي خواهد شد.


 



احمد توكلي خبرداد
بررسي سخنان اخير رئيس جمهور در جلسه اي با حضور نمايندگاني از مجلس، دولت و شوراي نگهبان

احمد توكلي از بررسي سخنان اخير رئيس جمهور درباره جايگاه قوا در مقايسه با هم در جلسه اي كه امروز (دوشنبه) با حضور نمايندگاني از مجلس، دولت، شوراي نگهبان و استادان دانشگاه برگزار مي شود خبر داد.
نماينده مردم تهران در مجلس در تماس با ايسنا، با اشاره به سخنان اخير رئيس جمهور درباره جمله مشهور حضرت امام خميني (ره) مبني بر اين كه «مجلس در راس امور است»،گفت: بيست و يك سال است از اصلاح قانون اساسي مي گذرد و هيچ كس چنين برداشتي نداشته كه مجلس در راس امور نيست.
وي افزود: البته اين كه مي گوييم امام(ره) فرموده اند مجلس در راس امور است ممكن است در مورد مجلسي كه ضعيف است صادق نباشد، اما از نظر قانون اساسي مجلس ما به دلايل مختلف در راس امور است.
توكلي با اشاره به دلايل مذكور در قانون اساسي ابراز عقيده كرد: اينكه ادامه كار رئيس جمهور و وزرا منوط به رضايت نمايندگان مردم در مجلس است، نشان مي دهد كه مجلس فائق بر قوه مجريه است. مجلس مي تواند تمام وزرا را با راي به عدم كفايت و عدم اعتماد، ولو آن كه رئيس جمهور مدافع آنها باشد، عزل كند و اين در حالي است كه مجلس در برابر وزرا و رئيس جمهور پاسخگو نيست، اما طبق قانون اساسي هم وزرا و هم رئيس جمهور در برابر مردم، مجلس و رهبري مسئولند.
وي با بيان اين كه رئيس جمهور به هيچ وجه طبق قانون اساسي نمي تواند مجلس را منحل كند، افزود: طبق قانون اساسي، كشور هيچ گاه نمي تواند بدون مجلس باشد؛ به طوري كه طبق قانون اساسي اگر جنگ اتفاق بيفتد و به دليل اشغال بخشي از كشور، برگزاري انتخابات مجلس امكان پذير نباشد، ممكن است دوره مجلس پنج سال طول بكشد، يعني كشور نمي تواند بدون مجلس باشد درحالي كه كشور در حالت خاص مي تواند بدون رئيس جمهور باشد و سه نفر به نمايندگي از كل نظام رياست جمهوري را اداره كنند.
وي افزود: گرچه طبق اصل 113 رئيس جمهور مجري قانون اساسي شناخته شده و فرد دوم است اما طبق قانون اساسي نهاد مجلس فائق بر رئيس جمهور است.
نماينده تهران ادامه داد: اينگونه برداشت ها از قانون اساسي فردگرايانه است و بايد براساس اصول نظام جمهوري اسلامي، كه مهم ترين آن قانون اساسي يعني ميثاق ملي ماست، اصلاح شود. ضرر اين گونه حرف ها اين است كه مسائل اصلي كشور كه زندگي مردم و استقلال ملي و آزادي مردم است تحت الشعاع اين گونه مباحث قرار مي گيرد.
توكلي درعين حال يادآور شد: نمي توان در برابر اين مسائل سكوت كرد؛ چرا كه اين موارد مي تواند تركيب تقسيم حوزه را در كشور تحت تاثير قرار داده و يا عقايد مردم را تحت تاثير قرار دهد. لذا به ناچار اين مسائل تبديل به مسائل روز مي شود و مسائلي كه واقعا مسائل زندگي مردم است، مغفول مي ماند.
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس گفت:امام امت به عنوان بنيانگذار جمهوري اسلامي و مقام معظم رهبري به عنوان ادامه دهنده راه آن بزرگوار هر دو اصرار داشته اند كه مجلس در راس امور است. آخرين باري كه به ياد دارم رهبر معظم انقلاب در اين زمينه بياناتي داشتند در پيام ايشان به مجلس هفتم بود، ايشان در آن پيام تاكيد كردند كه مجلس در راس امور است و اگر مجلس در واقع امر بخواهد تفوق خود را حفظ كند بايد شرايطي داشته باشد كه متاسفانه بعضي از آن شرايط را از دست داده و بايد آنها را احيا كند.
توكلي ادامه داد: براي عدم تكرار تفسيرهاي بدعت گونه، بايد مجلس در مورد برداشت هايي كه با برداشت رايج و ساري در سه دهه گذشته همخواني ندارد، رسما از شوراي نگهبان استفساريه بخواهد. وي با بيان اين كه شوراي نگهبان طي دو سه سال اخير، دو الي سه بار به اين گونه برداشت ها ايراد گرفته است، افزود: در برخي مسائل اختلافي، جلساتي با حضور چند تن از نمايندگان مجلس، دولت، شوراي نگهبان و استادان دانشگاه برگزار و اين مسائل بررسي مي شود.
نماينده تهران با بيان اين كه اين جلسه فردا(دوشنبه) تشكيل خواهد شد، از بررسي گفته اخير رئيس جمهور در اين جلسه خبر داد و تاكيد كرد:اگر مساله اي شبهه ناك بود بايد از شوراي نگهبان تفسير بخواهيم. وي اظهار اميدواري كرد كه شوراي نگهبان طبق وظيفه قانوني خود تفسير كند تا فهم مشتركي از قانون پيدا شود. حتي اگر اين اشتراك از روي تمكين به قانون باشد، مي تواند باعث وفاق و وحدت بيشتر شود و از اختلافات بكاهد.

 



هاشمي رفسنجاني: همياري همه مردم براي حذف يارانه ها وظيفه ملي است

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، حذف يارانه ها در راستاي سياست هاي كلان و همياري همه اقشار مردم در اين زمينه را يك وظيفه ملي دانست.
آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني در ديدار جمعي از اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان گرگان، توسعه دانشگاهها به ويژه پس از پيروزي انقلاب اسلامي را موفقيت آميز توصيف كرد و گفت: انجمن هاي اسلامي و علمي نهادهاي مستقلي هستند كه از پيوستگي و اجتماع آگاهانه و داوطلبانه دانشجويان يك يا چند رشته علمي پديد مي آيند.
وي افزود: هدف از تشكيل اين انجمن ها و نهادها آن است كه از طريق تعامل آزاد خردمندانه و به دور از سلطه بتوانند با هر تخصص، زمينه لازم را براي پيشبرد علم، تنظيم و ترويج اصول و قواعد علمي، اخلاقي، سياسي و فرهنگي زمينه پيشرفت و آگاهي جامعه را به دور از محدوديت ها و محروميت ها فراهم كنند. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، از دانشجويان به عنوان يكي از حوزه هاي مهم تاثيرگذار در دوران دفاع مقدس، دوران سازندگي و پس از آن ياد كرد و اظهار داشت: دانشجويان نماد نقش آفريني و بالندگي كشورند و كمبود فضاي كار پس از فارغ التحصيلي براي آنها خسارت بار است.
هاشمي رفسنجاني افزود: در صورت وجود فضاي باز سياسي دانشجويان مي توانند با شناسايي و حضور در فعاليتهاي اجتماعي مورد نياز احساس رضايت كرده و با علاقمندي و پشتكاري كه در همه جوانان به ويژه دانشجويان وجود دارد، وارد جامعه شوند. وي با تاكيد بر پرهيز از افراط گرايي در تمام زمينه ها، انتقاد جدي با حفظ اصول را براي پيشرفت جامعه لازم دانست و در خصوص حذف يارانه ها نيز، همياري همه اقشار مردم در اين زمينه را يك وظيفه ملي و انجام آن را در راستاي سياست هاي كلان اعلام كرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام يكي از اهداف بلند و آرماني سند چشم انداز 1404جمهوري اسلامي ايران را احراز جايگاه نخست علمي و فناوري در 28 كشور منطقه دانست و تحقق آن را مستلزم سياست گذاري صحيح و عزم جهاد ملي دانست كه مهمترين ركن براي نيل به اهداف تعيين شده در آن دانشجويان هستند. هاشمي رفسنجاني در پايان سخنان خود، از دانشجويان به عنوان يكي از اصلي ترين اركان نظام فكري معرفتي توليد دانش در كشور ياد كرد و گفت:دانشجويي كه داراي تفكرات آزاد و بدون دغدغه است، مي تواند تمدن ساز افق حركت دانشگاهها براي دهه هاي آينده باشد.
اين گزارش مي افزايد؛ در ابتداي اين ديدار دبير و تعدادي از دانشجويان و اعضاي انجمن اسلامي دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان با اشاره به تاريخچه تاسيس اين انجمن گزارشي از فعاليتهاي تشكل مذكور و محدوديت ها و محروميت ها، مسائل پيش رو از جمله يارانه ها و وضعيت دانشگاهها و تشكل هاي دانشجويي ارائه كردند.

 



با حضور آيت الله نوري همداني سال تحصيلي حوزه هاي علميه آغاز شد

فعاليت علمي طلاب حوزه هاي علميه با برگزاري مراسم آغاز سال تحصيلي جديد در حضور حضرت آيت الله نوري همداني آغاز شد.
به گزارش رسا، مراسم آغاز سال تحصيلي جديد حوزه هاي علميه با حضور حضرت آيت الله حسين نوري همداني از مراجع تقليد، پيش از ظهر شنبه در سالن اجتماعات مدرسه فيضيه حوزه علميه قم برگزار شد.
اين مرجع تقليد در سخناني بر داشتن اخلاص تاكيد و آن را نخستين شرط طلبگي در حوزه هاي علميه دانست و گفت: پيمودن راه بزرگان حوزه بدون اخلاص و همت بلند ممكن نيست.
وي خواستار تربيت حوزويان طبق معارف اعتقادي، عبادي، اخلاقي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي، نظام حكومت ولايي و قضايي شد و افزود: حوزويان به گونه اي تربيت شوند تا پاسخ گوي معارف اعتقادي مردم باشند.
حضرت آيت الله نوري همداني با بيان اين كه نسبت به معارف عبادي مانند صلاه و طهارت در حوزه ها بسيار بحث شده و كتاب هاي فراواني نوشته شده است، بررسي و كار بر روي ابعاد ده گانه فقه را مورد تأكيد و تنها راه رسيدن به اهداف متعالي اسلام را عمل به ابعاد مختلف آن دانست.
در ابتداي اين مراسم، حجت الاسلام علي عباسي، معاون آموزش مركز مديريت حوزه هاي علميه با ارائه گزارشي از اقدامات انجام شده در معاونت آموزش از تحولات ارزشمند سه دهه گذشته حوزه هاي علميه خبر داد و با بيان اين كه در حال حاضر حوزه علميه قم كانون حوزه هاي جهان تشيع است، آن را به بركت انقلاب اسلامي دانست.
وي با اشاره به مشكلات فراوان و كمبودهاي متراكم تاريخي و همچنين راه هاي نرفته فراوان در حوزه هاي علميه، افزود: با شكل گيري يك نظام سياست گذاري، تصميم گيري و مديريتي در حوزه علميه قم به عنوان مركز حوزه هاي علميه، بسياري از راه هاي باقي مانده در آينده طي خواهد شد.
گفتني است، در پايان اين مراسم كه با حضور طلاب سطوح مختلف حوزه علميه قم برگزار مي شد، از برترين هاي طلاب در سالي كه گذشت با اهداي جوايزي تقدير به عمل آمد.
همچنين بنا به گزارش خبرنگار كيهان، همزمان با شروع سال تحصيلي حوزه هاي علميه، دور تازه اي از دروس خارج فقه و اصول آيت الله حاج آقا مجتبي تهراني، از روز چهارشنبه13 شهريور سال جاري در مدرسه علميه مروي تهران آغاز خواهد شد.
گفتني است اين دروس از ساعت 7 تا 8 صبح روزهاي شنبه تا چهارشنبه در مدرس جنوبي مدرسه مروي برگزار مي شود.
لازم به ذكر است كه پنجمين دوره تدريس خارج اصول فقه اين مرجع تقليد از ابتداي «علم اصول» و درس خارج فقه معظم له نيز از ابتداي «كتاب الطهاره » و بر محور كتاب شريف تحريرالوسيله حضرت امام خميني(ره) آغاز خواهد شد كه اين دوره، دومين دوره درس خارج فقه طهارت توسط معظم له است.

 



كريستين ساينس مانيتور: حقايق نشان مي دهند ايران تهديد هسته اي نيست

روزنامه كريستين ساينس مانيتور در تحليلي نوشت نبايد به مبالغه گويي هاي نو محافظه كاران آمريكا توجه كرد.
اين روزنامه امريكايي در اينترنت به قلم اسكات هورتون افزود: حقايق نشان مي دهد ايران هرگز تهديدي هسته اي براي آمريكا و رژيم اسرائيل نبوده است و نيست.اين روزنامه نوشت سياستمداران، لابي گران و تبليغات چي ها حدود دو دهه را صرف القاي اين دروغ كرده اند كه دستيابي ايران به سلاح هاي هسته اي تهديدي براي آمريكا و رژيم اسرائيل به شمار مي رود نو محافظه كاران پس از وقفه اي كوتاه در شدت دروغ هايي كه در دو سال گذشته مطرح كرده اند تصميم گرفته اند درخواست حمله به ايران را مطرح كنند با بيان كردن نگراني جهاني درباره برنامه هسته اي ايران اين حقيقت مشخص خواهد شد كه ايران هرگز تهديدي هسته اي نبوده است و نيست.
به عنوان مثال وقتي روزنامه نيويورك تايمز اواسط ماه اوت در اقدامي كاملا غير عادي با انتشار مقاله اي خطر ناشي از سلاح هاي هسته اي ايران را كاهش داد روزنامه ها و شبكه هاي تلويزيوني سراسر امريكا با وحشتناك ترين كلمات اين خبر را تحريف كردند. مجري شبكه خبري ان بي سي عصر همان روز گفت منابع اطلاعاتي مي گويند ايران تنها يكسال با دستيابي به بمب هسته اي فاصله دارد. جان بولتون سفير پيشين آمريكا در سازمان ملل سيزده اوت در مصاحبه با شبكه خبري فاكس نيوز آشكارا از اسرائيل خواست پيش از راه اندازي راكتور جديد آب سبك بوشهر به آن حمله كند وي به طور ضمني گفت اين راكتور تهديداتي را در بر دارد در عين حال حقايق سخنان بولتون را تاييد نمي كند .
سخن آخر اينكه بر اساس ان پي تي و نيز توافقنامه پادمان استفاده از فناوري صلح آميز هسته اي حق مسلم ايران به شمار مي رود و اين نكته اي است كه سرسخت ترين منتقدان تهران نيز به آن اذعان دارند. تنها موضوعاتي كه ايران به آنها توجه نمي كند تحريم هاي غير قانوني بر ضد خود و درخواست هاي آمريكا و سازمان ملل است كه خودشان نقص كننده منطق و شعور هستند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14